KOLSVA MS
Hans Persson Pokalen
21-22 cseptember

Final Rally-SM 2001

RESULTATSERVICE
har alla förarkommentarer

och fortlöpande resultat från sträckorna
klicka här


Tio fingrar tio SM-guld. Konstaterar Mats Jonsson efter SM-finalen

Fler bilder från SM-finalen
www.ekasfoto,com

Kenneth Bäcklunds 32:a SM-vinst. för Mitsubishi
Kenneth Bäcklund tog i helgen Mitsubishi Ralliart Swedens tolfte raka SM-guld i stora standardklassen Grupp N - och samtidigt sitt och trogne andreföraren Tord Anderssons femte SM-guld. Segern i Hans Persson Pokalen i trakterna runt Köping blev även Kenneth Bäcklunds 32 SM-vinst. Och detta med minsta möjliga marginal - 01, sekund!
Det brukar vara hårda sekundkamper mellan Mitsubishi Ralliart Swedens båda mästare, Kenneth Bäcklund och Stig-Olov Walfridson. Ett flertal gånger under de senaste åren har segermarginalen dem emellan legat under tio sekunder. Men aldrig har det varit så tätt som i Hans Persson Pokalen. En segermarginal på 0,1 sekund efter två dagars tävlande, 16 specialsträckor och 10,4 mils körning i allra högsta hastighet. En skillnad på 2,8 meter mellan de båda röda, fyrhjulsdrivna Mitsubishi Lancer Evolution VI.
Läs mer


Jonas Kruse fråntogs SM-silver i rally efter räknemiss
Ibland är det svårt det här med poängen. Det var vid helgens SM-final i rally som arrangören räknade fel på SM-ställningen. En miss gjorde att Jonas Kruses och Renaults silvermedalj av misstag devalverades till ett brons i den prestigefyllda F2-klassen, medan Andreas Ericsson utsågs till silvermedaljör.
- Men det är på väg att korrigeras nu, säger en glad och rättmätig silvermedaljör från Grums.
- Jag tror att man läste lite fel i regelboken när man snabbt försökte att räkna ut SM-ställningen, berättar Jonas Kruse vidare.
Han säger att han aldrig var direkt orolig över vart silvermedaljen gått. Trots att en officiell resultatlista publicerats.
Läs mer

Dramatisk avslutning på SM-finalen i rally!
Snacka om dramatik! Efter 104 kilometers jakt under två tuffa tävlingsdagar i årets SM-final i rally handlade det till slut om tiondelar av en sekund. Och det i två av SM-klasserna!
- Inte mer än rättvist. För två år sedan förlorade jag SM-guldet med 0,3 sekunder i just den här tävlingen, Hans Persson Pokalen i Köping.
- Nu fick jag vinna med 0,4 sek, och även om det bara räckte till silver så känns det som rättvisa, tyckte totalsegraren Mats Thorszelius, Almunge MK. Som på den 16:e och sista sträckan lyckades pressa sig förbi ledande Dick Wicksell med minsta möjliga marginal.
Strax därefter gjorde Kenneth Bäcklund, Vara-veteranen, gjorde om bedriften, och besegrade tidigare trean och ledaren i N4 Stig Olov Walfridsson. Här handlade det om ännu mindre marginaler - Kenneth vann klassen och slutade trea totalt - 0,1 sekunder före Stig Olov:
- Jag trodde aldrig jag skulle gå om Stecka, kommenterade Kenneth. Men nu i efterhand förstår jag att han tog i alldeles för mycket, för att vara säker på att vinna.
Rally-SM avgörs i fem olika tävlingsklasser. Dessutom körs en JSM-serie och alla klasserna avgjordes i Hans Persson Pokalen i Köping under fredag-lördag.
Finalen blev oerhört dramatisk. Bara 59 av de ursprungligen 104 startande ekipagen fullföljde. Och när poängen summerats så kunde man kora följande svenska mästare i rally 2001:
Mats Jonsson, Forshaga MC vann den snabbaste klassen för fyrhjulsdrivna turbomatade bilar. Det var hans tionde SM-guld sedan han debuterade i slutet av 70-talet. Tvåa slutade Upplands-förarna Mats Thorszelius och trea Dick Wicksell. Mats var dock ytterst nära att bryta. Han körde på en sten, punkterade och slog sönder framvagnen:
- Det var lite obehagligt ett tag. Vi visste ju att vi måste i mål för att fixa guldet. Men det gick även om det var knappt, sa Mats som till slut gick i mål som 13:e man totalt.
Per Svan från Gagnef i Dalarna vann F2-klassen - tvåhjulsdrivna trimmade bilar med max 2000 cc motorer - och tog sitt sjätte SM-guld. Per vann en klar och ohotad seger före överraskande tvåan Andreas Eriksson från MK Speed, som kör en liten 1600-bil, en F3:a. Treaoch bronsmedaljör blev värmlänningen Jonas Kruse, trots att han bröt på första etappen.
Kenneth Bäcklund vann stora Grupp N (fyrhjulsdrivna standardbilar med turbo) och tog sitt femte SM-guld. Det betyder att han nu har lika många guld som årets tvåa - Stig Olov Walfridsson, Torsby. Bronset gick till Mikael Lindquist, SMK Östgöta.
Roger Andersson, östgöten som tävlar för SMK Valdemarsvik, vann SM-seriens antalsmässigt största klass, N2-klassen (standardbilar med 2-hjulsdrift och max 2000 cc motorer). Och det gjorde han trots att han kör en bil med mindre motor än många av konkurrenterna, en N1:a med 1400 cc-motor. Roger har gjort en imponerande säsong och är den ende som lyckats med bedriften att vinna samtliga sex deltävlingar under året medan konkurrenterna hittat på än det ena än det andra. 27-årige Roger tog sitt första SM-guld. Silvret gick till Mats Bergeå - som vann finalen - och bronset till Joachim Nilsson, SMK Arboga. Joachim som inledde serien i en N2-bil men avslutade i en N1-bil.
Thomas Thunström, Vansbro MK, vann guldet i den jämna klassen för nationella, trimmade bilar (H4) och skrev in sig i rallyhistorian som den siste svenske mästaren i Grupp H. Nästa år får Grupp H-förarna nöja sig med att köra en riksmästerskapsserie. Thomas Thunström jagades intensivt av Stefan Erixon, Skepptuna men höll undan med 6 sekunder, tog hem guldet och förvisade Stefan till silverplats. Bronset gick till Olof Eljas, också han från Vansbro KM.
JSM-slutligen vanns av mycket lovande SM-debutanten Jimmy Joge från Tjällmo utanför Motala. 22-årige Jimmy bröt visserligen finalen sedan han satt sin bil i ett träd redan på första sträckan. Men det visade sig att ingen av konkurrenterna lyckades köra ihop tillräckligt många poäng för att ta sig förbi. Men det var nära - efter protest från en av konkurrenterna ändrades resultatlistan på en punkt vilket innebar att silvret gick till Jonas Ericsson, Kolsva MS medan bronset gick till Katrineholms-föraren Rickard Karlsson.
För arrangörsklubben Kolsva MS blev tävlingen en stor framgång och totalt räknar man med att minst 50.000 åskådare följde tävlingen på plats utmed de 16 specialsträckorna.

Rally-SM, final, Köping. Slutställning (prel):
Totalt efter SS 16
Sträcksegrare Mats Thorszelius
1) Mats Thorszelius , Almunge Mk, Toyota Corolla WRC, 59.15,3
2) Dick Wicksell, SMK Uppsala, Subaru Impreza, + 0,4
3) Kenneth Bäcklund, Vara MK, Mitsubishi Lancer EVO 6, + 30,4
4) Stig-Olov Walfridsson, MK Ratten, Mitsubishi Lancer Evo 6, + 30,5
5) Dick Larsson, Rasbo MK, Mazda 323, + 1.24,2
6) Johan Kressner, Karlstads MC Bil, Toyota Celica, + 1.25,5
7) Per Svan, Borlänge MK, Opel Astra, + 1.47,3
8) Thomas Thunström, Ludvika MS, Toyota Corolla , + 2.21,5
9) Mikael Lindqvist, SMK Östgöta, Mitsubishi EVvo 5, + 2.22,3
10) Jari Saarinen , MSK Kvarnvingarna, Ford Escort Cosworth, + 2.25,6
Klasserna:
Stora Gr A:
1) Mats Thorszelius, 59.15,3, 2) Dick Wicksell, +0,4 sek, 3) Dick Larsson, +1.24,2.
Slutställning: 1) Mats Jonsson, Forshaga MC, Ford, 69 p, 2) Mats Thorszelius, 62, 3) Dick Wicksell, 60.
Lilla Gr A: 1) Per Svan, Borlänge MK, Opel, 1.02,6, 2) Andreas Eriksson, MK Speed, Ford, +1.56,1, 3) Stefan Jonsson, Vännäs MK, Seat, +2.16,1.
Slutställning: 1) Per Svan 122 p, 2) Andreas Ericsson, 69, 3) Jonas Kruse, Karlstad MC, Renault, 68.
Stora Gr N:
1) Kenneth Bäcklund, 59.45,7, 2) Stig Olov Walfridsson, +0,1 sek, 3) Mikael Lindquist, SMK Östgöta, + 1.51,9.
Slutställning: 1) Bäcklund, 99 p, 2) Walfridsson, 86, 3) Mikael Lindqvist, 47.
Lilla Grupp N: 1) Mats Bergeå, Östernärkes RMC, Renault, 1.04.12,3, 2) Mattias Aronsson, NARC Anderstorp, Peugeot, +1.08,8, 3) Hasse Gustavsson, Vansbro MK, d:o, +1.24,5,
N1: 1) Roger Andersson, SMK Valdemarsvik, VW, 1.07.14,8, 2) Rickard Karlsson, Katrineholms MK, d:o, +48,7, 3) Jonas Ericsson, Kolsva MS, Citroën, +51,5.
Slutställning: Roger Andersson, 105 p, 2) Mats Bergeå, 72, 3) Joachim Nilsson, SMK Arboga, Opel/Suzuki, 57.
Gr H:
1) Thomas Thunström, Ludvika MS, Toyota, 1.01.36,8, 2) Stefan Erixon, Skepptuna MK, d:o, +6,0, 3) Olof Eljas, Vansbro MK, d:o, +1.15,7.
Slutställning:
1) Thomas Thunström, 69 p, 2) Stefan Erixon, 64, 3) Olof Eljas, 52.
JSM: 1) Ola Helmfridsson, Teknis MC Örebro, Seat, 1.10.53,1, 2) Tobias Olsson, Norrköpings MK, Peugeot, +35,0, 3) Joakim Lind, Almunge MK, Peugeot, +1.10,8. N1: Jonas Ericsson, Kolsva MS, Citroën, 1.12.37,7.
Slutställning: 1) Jimmy Joge, SMK Motala, Peugeot, 47 p, 2) Jonas Ericsson, Kolsva MS, Citroën, Kolsva MS, 47, 3) Rickard Karlsson, Katrineholms MK, VW 45
Per Svan tog sitt sjätte SM-guld i rally
- Helt problemfritt när vi väl kom igång.
Så enkelt beskriver Per Svan en av årets absolut tuffaste rallytävlingar - SM-finalen i Köping i helgen. En tävling där nästan halva startfältet försvann efter avkörningar, rullningar och tekniska problem:
- Visst var det tufft. Vägarna var krokiga men snabba och flera sträckor kördes i mörker, vilket är ganska ovanligt nu för tiden.
Segern innebar att Opel-föraren från Dalarna, tog tillbaka guldet i den spektakulära F2-klassen från ärkerivalen, värmlänningen Jonas Kruse. Jonas hade ingen bra helg och försvann efter en rejäl avåkning redan på den 5:e av de 16 specialsträckorna i tvådagarstävlingen.
Läs mer

Kruses avåkning gav Svan rallyguldet
Årets SM-final i rally, Hans Persson Pokalen i Kolsva, fick en mycket dramatisk upplösning. Eller snarare kan man sammanfatta tävlingen med ordet rysare. När allt var klart på lördagseftermiddagen hade mycket hänt.
Jonas Kruse körde in i en sten och banade vägen för Per Svan i F2-klassen, Mats Thorzelius totalvann rallyt och stora grupp A efter en strid om tiondelar med Dick Wicksell, medan Kenneth Bäcklund vann stora grupp N bara tiondelen före ständige antagonisten Stig-Olof Walfridson. Det var bara Roger Andersson och Mats Bergeå som säkert kunde vinna sina klasser, N1 respektive N2.
Läs mer

Mats Bergeå vann lilla grupp N och Renault Clio Cup
Närkingen Mats Bergeå i en Renault Clio dominerade både lilla grupp N och Clio Cup vid SM-rallyt i Kolsva. I mål var han över en minut före närmaste konkurrent, smålänningen Mattias Aronsson. Trots det stora försprånget menade Bergeå att han hade kört "lite lugnt" under lördagsetappen.
- Nu behöver jag någon att slåss med i klassen till nästa år, menar Mats som förmodligen fortsätter i lilla grupp N och Renault Clio Cup nästa SM-säsong.
Trea i lilla grupp N och tvåa i Renault Clio Cup slutade den rutinerade dalmasen Hasse Gustavsson.
Annars gick tävlingen hårt åt deltagarna i Renault Clio Cup. Östgöten Martin Hjelmar tvingades bryta efter en smärre avåkning i ett tidigt skede. Västmanlänningen Tobias Gyllström körde av en drivaxel och missade viktiga poäng i JSM. Vilt satsande värmlänningen Billy Johansson slog i en sten, medan västerbottningen Peter Hillebjörk försvann efter en avåkning.

Totalt efter SS 15
Sträcksegrare Mats Jonsson
1) Dick Wicksell, SMK Uppsala, Subaru Impreza, 54.58,3
2) Mats Thorszelius , Almunge Mk, Toyota Corolla WRC, + 3,1
3) Stig-Olov Walfridsson, MK Ratten, Mitsubishi Lancer Evo 6, + .26,4
4) Kenneth Bäcklund, Vara MK, Mitsubishi Lancer EVO 6, + 26.4
5) Dick Larsson, Rasbo MK, Mazda 323, + 1.20,1
6) Johan Kressner, Karlstads MC Bil, Toyota Celica, + 1.23,4
7) Per Svan, Borlänge MK, Opel Astra, + 1.32,7
8) Thomas Thunström, Ludvika MS, Toyota Corolla , + 2.11,9
9) Mikael Lindqvist, SMK Östgöta, Mitsubishi EVvo 5, + 2.13,4
10) Stefan Erixon , Skepptuna MK, Toyota Corolla , + 2.19,2

Totalt efter SS 13
Sträcksegrare Mats Jonsson
1) Dick Wicksell, SMK Uppsala, Subaru Impreza, 53.30,3
2) Mats Thorszelius , Almunge Mk, Toyota Corolla WRC, + 1,5
3) Stig-Olov Walfridsson, MK Ratten, Mitsubishi Lancer Evo 6, + 25,5
4) Kenneth Bäcklund, Vara MK, Mitsubishi Lancer EVO 6, + 27,1
5) Dick Larsson, Rasbo MK, Mazda 323, + 1.19,1
6) Johan Kressner, Karlstads MC Bil, Toyota Celica, + 1.23,0
7) Per Svan, Borlänge MK, Opel Astra, + 1.25,3
8) Thomas Thunström, Ludvika MS, Toyota Corolla , + 2.02,3
9) Mikael Lindqvist, SMK Östgöta, Mitsubishi EVvo 5, + 2.09,2
10) Stefan Erixon , Skepptuna MK, Toyota Corolla , + 2.11.4

Rally-SM efter 12 sträckor: Sekundstrid om totalsegern
Nu har det hettat till rejält i striden om totalsegern i SM-finalen i rally. När fyra av lördagens 10 specialsträckor återstod att köra ledde fortfarande Dick Wicksell från Uppsala. Men han var hårt uppvaktad av en annan upplandsförare - utmanaren Mats Thorszelius som under lördagen tagit sig allt närmare. Efter 12 sträckor var han bara 1,7 sekunder bakom ledaren.
Mats Jonsson, som tvingades reparera innan etappen och tappade massor av tid, har också avancerat i sammandraget. Mats gick ut som 25:e man totalt på lördagsmorgonen och var efter 12 sträckor uppe på 13:e plats, 2 min och 41 sek bakom ledande Wicksell. En annan förare som fått kämpa hårt under tävlingen är östggöten Jari Saarinen. Jari fick turboproblem på tävlingens allra första sträcka i fredags och låg då på 94:e plats totalt bland de 104 som startade. Men sedan har det gått som på räls och när fyra sträckor återstod att köra låg WRC-föraren från Östergötland 11:a totalt, drygt 2 min bakom ledande Dick Wicksell.
Mats Jonsson har dock ett utmärkt läge för guld sammanlagt i serien, eftersom herrarna Dick Wicksell och Dick Larsson inte haft turen med sig tidigare under året.
Fortsatt bra kör ledaren i N4-klassen, Stig Olov Walfridsson som är trea totalt samt Per Svan från Borlänge som är snabbast av förarna i de 2-hjulsdrivna bilarna. Intressant är att Andreas Eriksson från MK Speed nu avancerat till andra plats i F2-klassen och alltså har chans att lura Jonas Kruse - som bröt i fredags - på SM-silvret.
Rally-SM, final, Köping efter 12 av 16 ss:
Totalt efter SS 12
Sträcksegrare Mats Thorszelius
1) Dick Wicksell, SMK Uppsala, Subaru Impreza, 51.31,2
2) Mats Thorszelius , Almunge Mk, Toyota Corolla WRC, + 1,7
3) Stig-Olov Walfridsson, MK Ratten, Mitsubishi Lancer Evo 6, + 22,0
4) Kenneth Bäcklund, Vara MK, Mitsubishi Lancer EVO 6, + 28,1
5) Dick Larsson, Rasbo MK, Mazda 323, + 1.18,3
6) Per Svan, Borlänge MK, Opel Astra, + 1.18,8
7) Johan Kressner, Karlstads MC Bil, Toyota Celica, + 1.22,0
8) Thomas Thunström, Ludvika MS, Toyota Corolla , + 1.52,1
9) Mikael Lindqvist, SMK Östgöta, Mitsubishi EVvo 5, + 2.03,8
10) Stefan Erixon , Skepptuna MK, Toyota Corolla , + 2.08,1
Klasserna:
Stora Gr A:
1) Dick Wicksell, 51.31,2, 2) Mats Thorszelius, + 1,7 sek 3) Dick Larsson, +1.18,3
Lilla Gr A: 1) Per Svan, Borlänge MK, Opel, 52.50,0, 2) Andreas Eriksson, MK Speed, Ford, +1.1.57,2, 3) Stefan Jonsson, Vännäs MK, Seat, +1.58,7
Stora Gr N: 1) Stig Olov Walfridsson, 51.53,2, 2) Kenneth Bäcklund, +6,1 sek, 3) Mikael Lindquist, SMK Östgöta, + 1.41,8.
Lilla Grupp N: 1) Mats Bergeå, Östernärkes RMC, Renault, 55.40,7, 2) Hasse Gustavsson, Vansbro MK, d:o, +1.07,3, 3) Mattias Aronsson, NARC Anderstorp, Peugeot, +1.09,8.
N1: 1) Roger Andersson, SMK Valdemarsvik, VW, 58.22,5, 2) Rickard Karlsson, Katrineholms MK, d:o, +48,8, 3) Jonas Ericsson, Kolsva MS, Citroën, +57,0.
Gr H: 1) Thomas Thunström, Ludvika MS, Toyota, 53.23,3, 2) Stefan Erixon, Skepptuna MK, d:o, +16,0, 3) Olof Eljas, Vansbro MK, d:o, +1.08,2.
JSM: 1) Tobias Gyllström, Kolsva MS, Renault, 57.09,8, 2) Ola Helmfridsson, Teknis MC Örebro, Seat, +39,1 sek, 3) Tobias Olsson, Norrköpings MK, Peugeot, +1.02,9.
N1: Rickard Karlsson, Katrineholms MK, VW, 59.11,3.

Totalt efter SS 11
Sträcksegrare Mats Jonsson
1) Dick Wicksell, SMK Uppsala, Subaru Impreza, 47.07,3
2) Mats Thorszelius , Almunge Mk, Toyota Corolla WRC, + 6,9
3) Stig-Olov Walfridsson, MK Ratten, Mitsubishi Lancer Evo 6, + 19,5
4) Kenneth Bäcklund, Vara MK, Mitsubishi Lancer EVO 6, + 25,8
5) Per Svan, Borlänge MK, Opel Astra, + 1.08,2
6) Dick Larsson, Rasbo MK, Mazda 323, + 1.12,6
7) Johan Kressner, Karlstads MC Bil, Toyota Celica, + 1.20,2
8) Thomas Thunström, Ludvika MS, Toyota Corolla , + 1.44,7
9) Mikael Lindqvist, SMK Östgöta, Mitsubishi EVvo 5, + 1.54,3
10) Stefan Erixon , Skepptuna MK, Toyota Corolla , + 2.01,1

Totalt efter SS 10
Sträcksegrare Mats Jonsson
1) Dick Wicksell, SMK Uppsala, Subaru Impreza, 42.33,1
2) Mats Thorszelius , Almunge Mk, Toyota Corolla WRC, + 6,3
3) Stig-Olov Walfridsson, MK Ratten, Mitsubishi Lancer Evo 6, + 16,7
4) Kenneth Bäcklund, Vara MK, Mitsubishi Lancer EVO 6, + 21,3
5) Per Svan, Borlänge MK, Opel Astra, + 1.02,0
6) Dick Larsson, Rasbo MK, Mazda 323, + 1.07,9
7) Johan Kressner, Karlstads MC Bil, Toyota Celica, + 1.14,6
8) Thomas Thunström, Ludvika MS, Toyota Corolla , + 1.33,6
9) Mikael Lindqvist, SMK Östgöta, Mitsubishi EVvo 5, + 1.48,5
10) Stefan Erixon , Skepptuna MK, Toyota Corolla , + 1.54,1

Rally-SM andra dagen: Mats Jonsson rasade i listan
Mats Jonsson, storfavorit till totalsegern i årets SM-final i rally, har ett jättejobb framför sig, om han vill motsvara förväntningarna. Punkteringen på sista sträckan den första tävlingsdagen kostade nämligen inte bara ett däck. Bilen fick rejält med stryk - så pass att Mats tvingades ta 130 straffsekunder för att få bilen körduglig till omstarten! Det innebar att värmlänningen låg långt bak i sammandraget, när tävlingen startade om tidigt på lördagsmorgonen inne i Köping.
Den som gick ut som totalledare var upplänningen Dick Wicksell, som kör bättre än någonsin tidigare. Men Dicks försprång krympte under de tre första lördagssträckorna. En annan upplänning - Mats Thorszelius - kör nämligen också strålande och efter nio av 16 sträckor var Mats bara 9,6 sekunder bakom Wicksell. Och bakom dem jagar alltså Mats Jonsson som avancerar - frågan är bara hur långt det räcker innan de återstående bilarna når slutmålet i Köping sent på lördagseftermiddagen
I Stora Grupp N leder fortfarande Stig Olov Walfridsson knappt före Kenneth Bäcklund medan Per Svan har en överlägsen ledning i F2. Mats Bergeå fortsätter köra strålande och är i fortsatt klar ledning i Lilla Grupp N.
Manfallet i finalen fortsatte även under lördagsmorgonen, då många tvingades bryta eller fick problem som en följd av skador under fredagskvällen. Vad som ställde till problem var framför allt en sten på sista sträckan - en sten som många av förarna körde på, inte bara Mats Jonsson. Också Dick Wicksell fanns med bland de som hade problem:
- Vi klarade oss undan med blotta förskräckelsen och ett trasigt fjäderben. Lördagens tävlingsetapp omfattar 10 specialsträckor.
Bland de förare som försvann på lördagsmorgonen fanns flera av toppförarna i de olika klasserna - t ex Peter Hillebjörk, Vännäs MK, Mikael Stattin , Gävle, Per-Arne Ljung, Hofors och Markus Karlsson, Lessebo.
Rally-SM, final, Köping efter 9 av 16 ss:
Sträcksegrare Mats Jonsson
1) Dick Wicksell, SMK Uppsala, Subaru Impreza, 39.19,5
2) Mats Thorszelius , Almunge Mk, Toyota Corolla WRC, + 9,6
3) Stig-Olov Walfridsson, MK Ratten, Mitsubishi Lancer Evo 6, + 14,8
4) Kenneth Bäcklund, Vara MK, Mitsubishi Lancer EVO 6, + 17,8
5) Per Svan, Borlänge MK, Opel Astra, + 58,1
6) Dick Larsson, Rasbo MK, Mazda 323, + 1.05,1
7) Johan Kressner, Karlstads MC Bil, Toyota Celica, + 1.08,5
8) Thomas Thunström, Ludvika MS, Toyota Corolla , + 1.28,3
9) Mikael Lindqvist, SMK Östgöta, Mitsubishi EVvo 5, + 1.42,0
10) Stefan Erixon , Skepptuna MK, Toyota Corolla , + 1.48,7
Klasserna:
Stora Gr A:
1) Dick Wicksell, 39.19,5, 2) Mats Thorszelius, + 9,6 sek 3) Dick Larsson, +1.05,1.
Lilla Gr A:
1) Per Svan, Borlänge MK, Opel, 40.17,6, 2) Stefan Jonsson, Vännäs MK, Seat, +1.34,3, 3) Andreas Eriksson, MK Speed, Ford, +1.1.37,7.
Stora Gr N: 1) Stig Olov Walfridsson, 39.34,3, 2) Kenneth Bäcklund, +3,0 sek, 3) Mikael Lindquist, SMK Östgöta, + 1.27,2.
Lilla Grupp N: 1) Mats Bergeå, Östernärkes RMC, Renault, 42.35,6, 2) Hasse Gustavsson, Vansbro MK, d:o, +44,0 sek, 3) Mattias Aronsson, NARC Anderstorp, Peugeot, +1.00,7.
N1: 1) Roger Andersson, SMK Valdemarsvik, VW, 44.38,5, 2) Rickard Karlsson, Katrineholms MK, d:o, +38,4, 3) Joachim Nilsson, SMK Arboga, Suzuki, +43,2.
Gr H: 1) Thomas Thunström, Ludvika MS, Toyota, 40.47,8, 2) Stefan Erixon, Skepptuna MK, d:o, +20,4, 3) Olof Eljas, Vansbro MK, d:o, +57,9.
JSM: 1) Tobias Gyllström, Kolsva MS, Renault, 43.39,5, 2) Ola Helmfridsson, Teknis MC Örebro, Seat, +36,7 sek, 3) Tobias Olsson, Norrköpings MK, Peugeot, +52.4.
N1: Rickard Karlsson, Katrineholms Mk, VW, 45.16,9.

Totalt efter SS 8
Sträcksegrare Björn Gustafsson
1) Dick Wicksell, SMK Uppsala, Subaru Impreza, 34.38,6
2) Mats Thorszelius , Almunge Mk, Toyota Corolla WRC, + 11,4
3) Kenneth Bäcklund, Vara MK, Mitsubishi Lancer EVO 6, + 16,6
4) Stig-Olov Walfridsson, MK Ratten, Mitsubishi Lancer Evo 6, +17,0
5) Per Svan, Borlänge MK, Opel Astra, + 54,3
6) Dick Larsson, Rasbo MK, Mazda 323, + 59,4
7) Johan Kressner, Karlstads MC Bil, Toyota Celica, + 1.10,0
8) Thomas Thunström, Ludvika MS, Toyota Corolla , + 1.16,8
9) Mikael Lindqvist, SMK Östgöta, Mitsubishi EVvo 5, + 1.36,3
10) Stefan Erixon , Skepptuna MK, Toyota Corolla , + 1.45,2

Totalt efter SS 7
Sträcksegrare Mats Jonsson
1) Dick Wicksell, SMK Uppsala, Subaru Impreza, 33.02,7
2) Mats Thorszelius , Almunge Mk, Toyota Corolla WRC, + 12,0
3) Stig-Olov Walfridsson, MK Ratten, Mitsubishi Lancer Evo 6, + 16,5
4) Kenneth Bäcklund, Vara MK, Mitsubishi Lancer EVO 6, + 16,9
5) Per Svan, Borlänge MK, Opel Astra, + 52,0
6) Dick Larsson, Rasbo MK, Mazda 323, + 59,7
7) Johan Kressner, Karlstads MC Bil, Toyota Celica, + 1.10,2
8) Thomas Thunström, Ludvika MS, Toyota Corolla , + 1.13,1
9) Mikael Lindqvist, SMK Östgöta, Mitsubishi EVvo 5, + 1.34,6
10) Stefan Erixon , Skepptuna MK, Toyota Corolla , + 1.42,3

Rally-SM efter första dagen: Wicksell ny ledare
Det fortsatte att hända saker även på första dagens sista sträcka i årets SM-final i rally. Mats Jonsson råkade ut för punktering och på den 19 km långaspecialsträckan innebar det en tidsförlust på en minut. Punkteringen innebar ett ras i totallistan ned till sjätteplatsen.
Mats punktering innebar dessutom att Dick Wicksell - som gjort en mycket fin tävling så här långt - övertog ledningen och gick till nattvila som tävlingens totalsnabbaste ekipage.
En annan upplänning - Mats Thorszelius - ligger tvåa sammanlagt, trots en snabbrullning på dagens andra sträcka medan Stig Olov Walfridsson fortsätter att överraska. Värmlänningen är snabbast hittills av förarna i Stora Standardklassen och ligger trea totalt. Men avståndet minskar hela tiden och inför nattvilan låg klasstvåan Kenneth Bäcklund bara 0,7 sekunder bakom Walfridsson.
I F2-klassen är Per Svan nu ensam kung på tronen sedan utmanaren Jonas Kruse försvunnit. Rallybonden från Dalarna är dessutom klart snabbaste 2-hjulsdrivna förare med en total femteplacering inför omstarten kl 06.30 på lördagsmorgonen. Nu tycks inget kunna hindra honom från att ta guld i Lilla Grupp A.
I Lilla Grupp N punkterade Mats Bergeå men han klarade sig lindrigare undan och behöll ledningen som dock krympte in för omstarten. Nye tvåan Peter Hillebjörk är bara 6,4 efter Bergeå. Ingen av dem torde dock ha guldchans - inte som ledande Roger Andersson kör. Roger leder N1-klassen och tycks gå mot sin sjätte raka seger på sex starter. Och i så fall kan ingen F2-förare hindra att östgöten tar hem guldet i klassen.
I den nationella klassen tycks Thomas Thunström från Ludvika MS gå mycket stabilt. Sedan Thomas gick upp i ledning har han ökat sitt avstånd till konkurrenterna och när tävlingen startar om på lördag morgon har han över 30 sekunders marginal till närmaste utmanare.
Rally-SM, final, Köping. Resultat efter dag 1:
Totalt efter SS 6
Sträcksegrare Dick Wicksell
1) Dick Wicksell, SMK Uppsala, Subaru Impreza, 30.55,5
2) Mats Thorszelius , Almunge Mk, Toyota Corolla WRC, + 12,9
3) Stig-Olov Walfridsson, MK Ratten, Mitsubishi Lancer Evo 6, + 15,7
4) Kenneth Bäcklund, Vara MK, Mitsubishi Lancer EVO 6, + 16,4
5) Per Svan, Borlänge MK, Opel Astra, + 48,7
6) Dick Larsson, Rasbo MK, Mazda 323, + 1.00,7
7) Thomas Thunström, Ludvika MS, Toyota Corolla , + 1.08,2
8) Johan Kressner, Karlstads MC Bil, Toyota Celica, + 1.10,2
9) Mikael Lindqvist, SMK Östgöta, Mitsubishi EVvo 5, + 1.32,4
10) Stefan Erixon , Skepptuna MK, Toyota Corolla , + 1.41,7
Klasserna:
Stora Gr A:
1) Dick Wicksell, 30.55,5, 2) Mats Thorszelius, + 12,9, 3) Mats Jonsson, +54,2
Lilla Gr A: 1) Per Svan, Borlänge MK, Opel, 31.44,2, 2) Stefan Jonsson, Vännäs MK, Seat, +1.01,4, 3) Andreas Eriksson, MK Speed, Ford, +1.16.2,
Stora Gr N: 1) Stig Olov Walfridsson, 31.11,2, 2) Kenneth Bäcklund, +0,7 sek, 3) Mikael Lindquist, SMK Östgöta, + 1.16,7.
Lilla Grupp N: 1) Mats Bergeå, Östernärkes RMC, Renault, 33.32,8, 2) Peter Hillebjörk, Vännäs MK, d:o, +6,4, 3) Hasse Gustavsson, Vansbro MK, d:o, +31,5.
N1: 1) Roger Andersson, SMK Valdemarsvik, VW, 35.12,4, 2) Rickard Karlsson, Katrineholms MK, d:o, +31,5, 3) Joachim Nilsson, SMK Arboga, Suzuki, +33,5
Gr H: 1) Thomas Thunström, Ludvika MS, Toyota, 32.03,7, 2) Stefan Erixon, Skepptuna MK, d:o, +33,5, 3) Olof Eljas, Vansbro MK, d:o, +55,5.
JSM: 1) Ola Helmfridsson, Teknis MC Örebro, Seat, 34.24,6, 2) Tobias Gyllström, Kolsva MS, Renault, + 10,0 sek, 3) Tobias Olsson, Norrköpings MK, Peugeot, +46,3.
N1: Rickard Karlsson, Katrineholms Mk, VW, 35.43,9

Rally-SM: Hörbing bröt, Kruse rullade
Nu händer det massor i Rally-SM. Fredagens näst sista specialsträcka utanför Köping knäckte många av favoriterna. Bland annat åkte titelförsvararen i F2-klassen, Jonas Kruse, av vägen och rullade.
Eddie Hörbing - som ledde tävlingen totalt inledningsvis - klarade sig visserligen i mål men tvingades bryta, eftersom han fått problem med mellandiffen på sin WRC-bil. Mats Thorszelius däremot klarade sträckan utan problem - å andra sidan rullade han redan på ss 2. Men nu åker han fort igen, ligger trea sammanlagt och har tagit igen en del av förlusterna.
Totalt ledde Mats Jonsson efter de fem första sträckorna. Värmlänningen jagades närmast av Uppsala-föraren Dick Wicksell, som ligger knappt 5 sekunder bakom.
I Stora Grupp N ledde fortfarande Stig Olov Walfridsson, knappt före Kenneth Bäcklund.
I lilla Grupp N fick Mats Bergeå en komfortabel ledning sedan både tvåan Patric Carlsson och trean Peter Fredriksson fått problem och tvingats bryta. Också Joakim Rydholm försvann på ss 5 - i hans fall handlade det om en rullning.
I Grupp H hade Thomas Thunström åtminstone tillfälligt tagit över ledningen från Leif Peterson, Göteborg medan Carina Hermansson - tävlingens enda tjej - tvingades bryta med växellådsproblem på ss 4.
Rally-SM, final, Köping efter 5 av 16 ss
Totalt:
1) Mats Jonsson, Forshaga MC, Ford, 19.28,3, 2) Dick Wicksell, SMK Uppsala Subaru, +4,9 sek, 3) Mats Thorszelius, Almunge MK, Toyota, +13,8, 4) Stig Olov Walfridsson, MK Ratten, Mitsubishi, +14,2, 5) Kenneth Bäcklund, Vara MK, d:o, +16,4, 6) Mikael Lindquist, SMK Östgöta, d:o, +28,7.
Klasserna:
Stora Gr A:
1) Mats Jonsson, 19.28,3, 2) Dick Wicksell, +4,9 sek, 3) Mats Thorszelius, + 13,8
Lilla Gr A: 1) Per Svan, Borlänge MK, Opel, 20.00,9, 2) Andreas Eriksson, MK Speed, Ford, +22,9 sek, 3) Stefan Jonsson, Vännäs MK, Seat, +49,8
Stora Gr N: 1) Stig Olov Walfridsson, 19.42,5, 2) Kenneth Bäcklund, +2,2 sek, 3) Mikael Lindquist, +14.5.
Lilla Grupp N: 1) Mats Bergeå, Östernärkes RMC, Renault, 20.43,2, 2) Mattias Aronsson, NARC Anderstorp, Peugeot, +39,1, 3) Peter Hillebjörk, Vännäs MK, Renault, +40,8.
N1: 1) Roger Andersson, SMK Valdemarsvik, VW, 22.16,8, 2) Tommy Wikström, Fagersta MK, Suzuki, +8,9, 3) Joachim Nilsson, SMK Arboga, d:o, +17,6
Gr H: 1) Thomas Thunström, Ludvika MS, Toyota, 20.18,1, 2) Leif Peterson, Göteborgs MK, d:o, +6,5 sek, 3) Stefan Erixon, Skepptuna MK, d:o, +10,4.
JSM: 1) Tobias Gyllström, Kolsva MS, Renault, 21.51,3, 2) Ola Helmfridsson, Teknis MC Örebro, Seat, +5,6 sek, 3) Tobias Olsson, Norrköpings MK, Peugeot, +29,0. N1: Jonas Ericsson, Kolsva MS, Citroen, 22.34,7.

Totalt efter SS 5
Sträcksegrare Mats Thorszelius
1) Mats Jonsson , Forshaga MC, Ford WRC, 19.28,3
2) Dick Wicksell, SMK Uppsala, Subaru Impreza, +4,9
3) Mats Thorszelius , Almunge Mk, Toyota Corolla WRC, + 13,8
4) Stig-Olov Walfridsson, MK Ratten, Mitsubishi Lancer Evo 6, + 14,2
5) Kenneth Bäcklund, Vara MK, Mitsubishi Lancer EVO 6, + 16,4
6) Eddie Hörbing, Degerfors RC, Ford Escort WRC, + 26,5
7) Mikael Lindqvist, SMK Östgöta, Mitsubishi EVvo 5, + 28,7
8) Per Svan, Borlänge MK, Opel Astra, + 32,6
9) Björn Gustafsson, Haninge MK, Toyota Celica GT4 , + 36,1
10) Dick Larsson, Rasbo MK, Mazda 323, + 38,3

Rally-SM: Mats Jonsson i ny ledning efter ss4
Ett misstag från Eddie Hörbing - då var Mats Jonsson omedelbart i ledning i helgens SM-final i rally. Det skedde på fredagens fjärde sträcka - två sträckor innan nattvilan i Köping.
Men - Mats Jonsson, som är ute efter ännu ett SM-guld i snabbaste klassen, får inte slappna av. För nu har helt plötsligt Dick Wicksell från Uppsala fått ordentlig fart på sin WRC-bil. Efter fyra sträckor var Dick bara 3,7 sekunder bakom Mats. Och Eddie Hörbing är fortfarande med, bara 0,3 sek bakom upplandsföraren.
Ofta handlar SM om avstånd som ökar. Men helgens rally tycks bryta mot alla regler och det var betydligt tätare i alla SM-klasserna efter fyra specialsträckor än efter två.
- Men vänta med spekulationerna till SS 6, dagens sista sträcka. Det är också den längsta - nästan 19 km - och eftersom den körs helt i mörker kan precis vad som helst hända, menade rallyveteranen Mats Jonsson.
Rally-SM, final, Köping efter 4 av 16 ss
Totalt efter SS 4
Sträcksegrare Mats Jonsson
1) Mats Jonsson , Forshaga MC, Ford WRC, 12.52,0
2) Dick Wicksell, SMK Uppsala, Subaru Impreza, + 3,7
3) Eddie Hörbing, Degerfors RC, Ford Escort WRC, + 4,0
4) Stig-Olov Walfridsson, MK Ratten, Mitsubishi Lancer Evo 6, + 8,4
5) Kenneth Bäcklund, Vara MK, Mitsubishi Lancer EVO 6, + 11,0
6) Mats Thorszelius , Almunge Mk, Toyota Corolla WRC, + 16,6
7) Mikael Lindqvist, SMK Östgöta, Mitsubishi EVvo 5, + 17,5
8) Björn Gustafsson, Haninge MK, Toyota Celica GT4 , + 23,1
9) Dick Larsson, Rasbo MK, Mazda 323, + 24,7
10) Johan Kressner, Karlstads MC Bil, Toyota Celica, + 27,6

Klasserna:
Stora Gr A:
1) Mats Jonsson, 12.52,0, 2) Dick Wicksell, 3,7 sek, 3) Eddie Hörbing, +4,0
Lilla Gr A: 1) Per Svan, Borlänge MK, Opel, 13.19,6, 2) Andreas Eriksson, MK Speed, Ford, +14,4 sek, 3) Jonas Kruse, Karlstads MC, Renault, +20,7
Stora Gr N: 1) Stig Olov Walfridsson, 13.00,4, 2) Kenneth Bäcklund, +2,6 sek, 3) Mikael Lindquist, SMK Östgöta, Mitsubishi, +9,1.
Lilla Grupp N (N2): 1) Mats Bergeå, Östernärkes RMC, Renault, 13.43,7, 2) Patric Carlsson, SMK Nyköping, Peugeot, +2,1 sek, 3) Peter Fredriksson, Norrköpings MK; Renault, +16,8.
N1: 1) Roger Andersson, SMK Valdemarsvik, VW, 14.45,2, 2) Joachim Nilsson, SMK Arboga, Suzuki, +6,9 sek, 3) Tommy Wikström, Fagersta MK, d:o, +10,8.
Gr H: 1) Leif Peterson, Göteborgs MK, Toyota, 13.27,5, 2) Thomas Thunström, Ludvika MS, d:o, +1,1 sek, 3) Stefan Erixon, Skepptuna MK, d:o, +9,8
JSM: 1) Tobias Gyllström, Kolsva MS, Renault, 14.20,9, 2) Ola Helmfridsson, Teknis MC Örebro, Seat, +16,1 sek, 3) Joakim Lindh, Almunge MK, Peugeot, +23,0. N1: Jonas Ericsson, Kolsva MS, Citroen, 14.57,9.

Totalt efter SS 3
Sträcksegrare Mats Thorszelius
1) Eddie Hörbing, Degerfors RC, Ford Escort WRC, 9.40,1
2) Mats Jonsson , Forshaga MC, Ford WRC, + 9,9
3) Dick Wicksell, SMK Uppsala, Subaru Impreza, + 12,5
4) Stig-Olov Walfridsson, MK Ratten, Mitsubishi Lancer Evo 6, + 13,6
5) Kenneth Bäcklund, Vara MK, Mitsubishi Lancer EVO 6, + 20,8
6) Björn Gustafsson, Haninge MK, Toyota Celica GT4 , + 22,8
7) Mikael Lindqvist, SMK Östgöta, Mitsubishi EVvo 5, + 23,2
8) Mats Thorszelius , Almunge Mk, Toyota Corolla WRC, + 26,2
9) Johan Kressner, Karlstads MC Bil, Toyota Celica, + 26,8
10) Dick Larsson, Rasbo MK, Mazda 323, + 29,4

Rally-SM: Eddie Hörbing öppnade snabbast
Eddie Hörbing från Degerfors har inlett årets SM-final i ett strålande tempo. Efter fredagens två inledande sträckor i Hans Persson Pokalen i Köping hade Degerfors-föraren skaffat sig ett drygt 7 sekunder stort försprång till SM-favoriten Mats Jonsson från Vålberg utanför Karlstad. Mats inledde bra - men han åker först av förarna i den snabbaste SM-klassen och har ingen möjlighet att hålla koll på de bilarna som startar bakom.
- Men det känns bra. Bilen fungerar perfekt och körningen stämmer.
Sammanlagt 104 av 106 bilar kom till start på de inledande sträckorna - hala och svårkörda efter veckans myckna regnande. Sammanlagt ska man köra 16 specialsträckor under de två tävlingsdagarna. Först på lördag kväll är det klart vilka som tagit hem de olika medaljerna.
För en av guldfavoriterna i de sammanlagt sex SM-klasserna - Jimmy Joge från SMK Motala som ledde JSM innan start - slutade tävlingen handgripligt redan på tävlingens första sträcka:
- Det gick för fort in i en vänstersväg och vi åkte in i ett träd. Det är ingen fara med oss men SM-guldet försvann tillsammans med vänsterfronten, suckade en besviken 22-åring.
En som inte hade några problem var Stig Olov Walfridsson. Värmlänningen öppnade snabbast i Stora Grupp N och var trea totalt efter de två första sträckorna.
I F2-klassen började det precis som vanligt med en tuff duell mellan Jonas Kruse, titelförsvararen, och Per Svan, som är ute för att återta tronen i klassen. Bara 1,1 sek skiljde mellan de två efter de två första sträckorna.
Också i N2-klassen fortsatte duellen från förra tävlingen. Där handlar det om Mats Bergeå från Örebro och Patric Carlsson från Nyköping. Men där finns också Roger Andersson, SMK Valdemarsvik. Östgöten har åkt fort och stabilt hela året och kan låta de andra slåss. För hans del handlar det mest om att ta sig i mål på en hygglig placering i så fall är guldet klart.
I Grupp H - som kör om SM för sista gången - öppnade inte oväntat göteborgsföraren Leif Peterson snabbast, 3,8 sek före segraren från förra deltävlingen, Thomas Thunström, Ludvika MS.
Rally-SM, final, Köping efter 2 av 16 ss
Totalt:
1) Eddie Hörbing, Degerfors RC, Ford, 7.08,6, 2) Mats Jonsson, Forshaga MC, d:o, +7,3 sek, 3) Stig-Olov Walfridsson, MK Ratten, Mitsubishi, +8,5 sek, 4) Dick Wicksell, SMK Uppsala Subaru, +9,5, 5) Johan Kressner, Karlstad MC, Toyota, +15,2, 6) Kenneth Bäcklund, Vara MK, Mitsubishi, +.
Klasserna:
Stora Gr A:
1) Eddie Hörbing, 7.08,6, 2) Mats Jonsson, +7,3 sek, 3) Dick Wicksell, 9,5.
Lilla Gr A: 1) Jonas Kruse, Karlstads MC, Renault, 7.36,4, 2) Per Svan, Borlänge MK, Opel, +1,1 sek, Andreas Eriksson, MK Speed, Ford, +7,6.
Stora Gr N: 1) Stig Olov Walfridsson, 7.17,1, 2) Kenneth Bäcklund, +7,0 sek, 3) Mikael Lindquist, SMK Östgöta, Mitsubishi, +9,5.
Lilla Grupp N (N2): 1) Mats Bergeå, Östernärkes RMC, Renault, 7.47,6, 2) Patric Carlsson, SMK Nyköping, Peugeot, +3,7 sek, 3) Peter Fredriksson, Norrköpings MK; Renault, +14,2.
N1: 1) Roger Andersson, SMK Valdemarsvik, VW, 8.27,2, 2) Joachim Nilsson, SMK Arboga, Suzuki, +3,3 sek, 3) Tommy Wickström, Fagersta MK, d:o, +3,8.
Gr H: 1) Leif Peterson, Göteborgs MK, Toyota, 7.32,8, 2) Thomas Thunström, Ludvika MS, d:o, +3,8 sek, 3) Olof Eljas, Vansbro MK, d:o, +9,3
JSM: 1) Tobias Gyllström, Kolsva MS, Renault, 8.12,9, 2) Ola Helmfridsson, Teknis MC Örebro, Seat, +7,6 sek, 3) Joakim Lindh, Almunge MK, Peugeot, +13,0. N1: Tony Lundgren, Ludvika MS, Suzuki, 8.36,7.

Totalt efter SS 2
Sträcksegrare Eddie Hörbing
1) Eddie Hörbing, Degerfors RC, Ford Escort WRC, 7.08,6
2) Mats Jonsson , Forshaga MC, Ford WRC, + 7,3
3) Stig-Olov Walfridsson, MK Ratten, Mitsubishi Lancer Evo 6, + 8,5
4) Dick Wicksell, SMK Uppsala, Subaru Impreza, + 9,5
5) Johan Kressner, Karlstads MC Bil, Toyota Celica, + 15,2
6) Kenneth Bäcklund, Vara MK, Mitsubishi Lancer EVO 6, + 15,5
7) Björn Gustafsson, Haninge MK, Toyota Celica GT4 , + 15,6
8) Mikael Lindqvist, SMK Östgöta, Mitsubishi EVvo 5, + 18,0
9) Dick Larsson, Rasbo MK, Mazda 323, + 18,3
10) Cemoni Ohlsson, Team Skogsåkarna, Mitsubishi Evo 5, + 22,2

SS 1
1) Eddie Hörbing, Degerfors RC, Ford Escort WRC, 2.56,6
2) Mats Jonsson , Forshaga MC, Ford WRC, + 0,2
3) Mats Thorszelius , Almunge Mk, Toyota Corolla WRC, + 3,1
4) Dick Wicksell, SMK Uppsala, Subaru Impreza, + 3,5
5) Stig-Olov Walfridsson, MK Ratten, Mitsubishi Lancer Evo 6, + 3,9
6) Kenneth Bäcklund, Vara MK, Mitsubishi Lancer EVO 6, + 4,2
7) Björn Gustafsson, Haninge MK, Toyota Celica GT4 , + 4,5
8) Cemoni Ohlsson, Team Skogsåkarna, Mitsubishi Evo 5, + 5,4
9) Mikael Lindqvist, SMK Östgöta, Mitsubishi EVvo 5, + 6,1
10) Mikael Waxell, Östhammars MK, Mazda 323, + 6,2

Nu rullar Rally-SM igång
Exakt 15.30 på fredagseftermiddagen rullar den första tävlingsbilen i årets SM-final i rally iväg från startrampen på Stora Torget i Köping. Sammanlagt 106 anmälda finalister finns med. Och innan man är tillbaka till slutmålet i Köping på lördag med början 16.01 ska förarna avverka 16 specialsträckor med en sammanlagd längd av 104 km utmed en 42 mil lång tävlingsbana.
- Vi ser inte ut att ha tur med vädret. Men vägarna är bra, så ur den synpunkten har det inte så stor betydelse, säger Göran Ljung, tävlingsledare.
- Och publiken är erfaren. De som ska ut och titta brukar vara väl rustade.
Under fredagen körs sex specialsträckor. En av sträckorna - ss 3 - är en ren publiksträcka inne i Köping. Dessförinnan har man kört två sträckor på grus, 5 resp 8 km långa, strax väster om Köping.
SS 1 återkommer dessutom en gång extra - som SS4. Så där har publiken chansen att se förarna två gånger. SS5 körs i samma område varefter det blir en avstickare söderut, söder om Kungsör, där fredagens sjätte och sista sträcka finns. SS6 är dagens längsta sträcka - nästan 19 km.
Klockan 21.17 rullar första bil in för slutservice och nattuppehåll. Men det blir ingen lång vila - redan 06.30 sker omstarten från Parc Fermé, där bilarna förvarats under natten.
Lördagens fem första specilasträckor ligger mellan Köping och Fagersta och mellan 3 och 8 km och en sträckan - ss 9 - körs två gånger. Som ss 9 och som ss 11.
Efter ss 11 vänder rallykaravanen söderut igen - mot Surahammar, Hallstahammar och Västerås. Första bil startar på SS12 - en 7,16 km lång grussträcka - klockan 11.07. Den sträckan används också två gånger. Andra gången går den som tävlingens sista sträcka med start 14.51. Men dessförinnan ska man avverka bl a två publikprov - ett på Västerås Motorstadion med start 12.55 och ett på rallycrossbanan i Surahammar kl 14.00. Däremellan kör man en 7 km lång specialsträcka omedelbart nordost om Hallstahammar:
- Ingen specialsträcka är speciellt snabb. Det svänger nästan överallt, säger Göran Ljung och ser belåten ut med arrangörsklubbens val av tävlingsvägar.
Tävlingssträckningen är av tradition hemlig fram till dess besiktningen öppnar. Det är ett sätt att undvika förbjuden träning.
- Nackdelen är att vi får väldigt kort tid på oss att sälja kartor och program. Men under torsdagen har vi distribuerat material till alla OKQ8 och Statoil-mackar i Västmanland. Och naturligtvis finns det material även hos vår huvudsponsors anläggningar, dvs Hans Persson-företagen.

Dags för avgörande fartduell mellan Kruse och Svan
Svan eller Kruse? Opel eller Renault? Frågan har varit ständigt återkommande efter nästan varje specialsträcka i årets rally-SM. Men vem av dem ska vinna SM-guldet i prestigefyllda F2-klassen på lördag i Kolsva när allt avgörs? Per Svan eller Jonas Kruse?
- Per har guldläge, medan mina chanser är ytterst små, erkänner realisten Jonas Kruse.
Läs mer

Renault kopplar nytt spännande grepp på rallysporten
Vid helgens SM-final i rally, Hans Persson Pokalen i Kolsva, kopplar man ett nytt spännande grepp för att göra rallysporten mer lättillgänglig för publik och media. Det kallas för Place de Renault, och har en lätt doft av Formel 1 i sitt upplägg.
I sitt slag är Place de Renault någonting helt nytt och förstärker de mervärden som rallysporten redan fått under senare år genom publikvänliga superspecialsträckor i städer eller på specialbyggda arenor.
-  Vi har skapat den optimala serviceplatsen för rallysporten, menar Jonas Kruse, regerande svensk mästare för Renault och en av upphovsmännen.
Läs mer

Rally-SM: Per Svan fruktar SS2...
- Mest rädd är jag för den andra specialsträckan.
Går det bra där, då ska det inte vara omöjligt att slå Jonas Kruse och köra hem guldet i F2-klassen. Per Svan, rallybonden från Dalarna, har egentligen inte tid att tänka på rally just nu. Han har just kört sönder skördetröskan och det gäller att komma igång med skörden innan regnet kommer tillbaka.
Men han erkänner att han är rädd för specialsträcka 2 i helgens SM-final, Hans Persson Pokalen i Köping:
- Inte för sträckan i och för sig, utan för att min teamchef i Opel Team Sweden - Pelle Tjerneld -, kommer att finnas just där med ett antal gäster.
Läs mer

Rally-SM: Patric Carlsson vill visa vem som är bäst
En av landets bästa rallyförare - det är Patric Carlsson från Nyköping. 26-åringen är flerfaldig svensk mästare i Lilla Grupp N med sin Peugeot 306. Förra året vann han både Junior-SM och Senior-SM. Men i år har det varit som förgjort. Inför finalen ligger Patric bara på en delad 6:e plats tillsammans med förra årets tvåa, märkeskamraten Mattias Aronsson från Anderstorp. Som inte heller han har haft någon bra säsong...
Men nu är det dags för SM-final. På fredag startar Hans Persson Pokalen i Köping, årets sista SM-rally - och då ska båda försöka göra ett ryck.
Läs mer

Roger Andersson, 27: Doldis med chans att vinna Rally-SM!
Till helgen ska svensk rallysport utse sina svenska mästare. Sammanlagt sex SM-tecken handlar det om - fem seniorklasser och en juniorklass. Finaltävlingen heter Hans Persson-Pokalen och avgörs med Köping som utgångspunkt under två dagar - fredag och lördag 21-22 sept. Och - genom att man delar ut dubbla poäng så är SM fortfarande en öppen affär i alla klasser!
En förare som har stora chanser att vinna guld är Roger Andersson, 27-årig rallydoldis som tävlar för SMK Valdemarsvik. Roger ställer upp i Lilla Grupp N där förarna i två olika cylindervolymsklasser slåss om samma SM-tecken.
- Vi är väl de förare som är minst omskrivna i SM-cirkusen, skrattar Roger. Som kör i minsta bilklassen - N 1. N1-klassen är öppen för förare som kör 2-hjulsdrivna standardbilar med upp till 1400 cc motorer.
- Det är en jättebra klass - den klart billigaste att tävla i av alla SM-klasser, säger Roger, som vunnit N1 i samtliga SM-tävlingar i år. För det mesta dessutom överlägset. Enbart i den andra deltävlingen var han rejält hotad.
- Vi valde fel däck på ett par sträckor och det var kris ett tag. Men annars har det gått jättebra. Vi har gjort ett rejält ryck i början av tävlingarna. Sedan har vi kunnat slå av på takten och bevaka ledningen.
Att Roger i en liten VW Polo leder SM sticker förstås i ögonen på SM-konkurrenterna som tävlar i större bilar - upp till 2000 cc - med betydligt mer hästkrafter. Å andra sidan har förarna i 2-litersklassen inte alls kört så stabilt som den långe bilmekanikern från Söderköping som tog SM-silver i JSM för två år sedan - med en betydligt större bil.
- Man måste ta sig i mål om man vill vinna, ler Roger.
Östgöten har 116 hk till förfogande i sin tävlingsbil - en VW Polo.
Att Roger varit så dominerande i år förklarar han enkelt:
- Förra året körde jag samma bil - fast i den trimmade klassen. Det gjorde att jag var bättre förberedd i år, när jag byggt om bilen för att köra i standardklassen. Jag visste hur den skulle köras och inget var nytt för mig.
Sammanlagt 200.000 har Rogers VW Polo kostat. Det är en låg siffra för en tävlingsbil i SM-sammanhang:
- Visserligen åker vi inte lika fort som förarna i de större och starkare bilarna. Men det gör inget, eftersom vi konkurrerar inbördes i klassen.
- Personligen tycker jag att den här typen av bil är perfekt att börja med, om man vill in i sporten. Inte minst för att bilarna håller så bra. Det är sällan någon tvingas bryta. Dessutom blir kostnaderna för däck relativt låg.
Roger har 75 SM-poäng inför helgens SM-final och jagas närmast av Johan Lindskog från Katrineholms MK i en likadan Polo N1 och av Martin Hjelmar, som kör en 2-liters Renault Clio.
- För min del räcker det om jag tar 4 poäng. Så jag har taktiken helt klar den här gången: jag kommer att köra för att ta mig i mål och struntar totalt i konkurrenterna.
- Nu är det guld som gäller och jag skulle aldrig förlåta mig sjäv om jag chansade, åkte av och tvingades bryta, säger Roger Andersson. En av förarna som har guldläge inför helgens SM-final:

Fotnot:
Klasserna i Rally-SM:
Lilla Grupp N (kallas N2):
Förare som kör standardbetonade 2-hjulsdrivna bilar med max 1,4-liters motorer (N1) eller max 2,0 (N2). Båda klasserna tävlar för sig men kör om samma SM-tecken. I N1 tävlar förarna med exempelvis VW Polo och Suzuki Swift. i N2 kör man med främst Renault Clio, Peugeot 306 och Seat Ibiza.
Stora Grupp N (kallas N4):
För förare som kör större bilar. Fyrhjulsdrift och turbo tillåtet. Dominerande bilmärke är Mitsubishi i olika utföranden.
Lilla Grupp A (kallas F2):
Som Lilla Grupp N - fast rejält trimmade. Bilarna i den här klassen är t ex Opel Astra, Renault Megane, Ford Puma och VW Golf.
Stora Grupp A (kallas H4WD).
Som Stora Grupp N - fast trimmade. Här finns de verkliga monstren - inte minst WRC-bilarna, som man tävlar med i rally-VM. Här finns Ford Escort WRC, Subaru WRC och Toyota WRC samt äldre Grupp A-bilar på samma tema.
Grupp H: En nationell klass för trimmade 2-hjulsdrivna bilar. Bilarna i den här klassen går i princip lika fort som bilarna i F2-klassen. Vanligaste Grupp H-bilen i SM är en Toyota Corolla med 2-litersmotor men här finns också trimmade Volvo-bilar av olika slag, VW Golf m fl.
Junior-SM: Öppen för juniorer som kör N1 eller N2-bilar. Och junior i bilsport är man fram till och med det år då man fyller 26. Å andra sidan blir man inte junior förrän man fyllt 18 och skaffat körkort...

Allt klart för final i Rally-SM
- Vägarna är hårda och bra - trots regnet. Och vi är i stort sett klara för att ta emot förarna i årets sista SM-tävling i Rally, Hans Persson Pokalen i Köping den 21-22 sept.
Det säger Mats Carlbom, en av tre biträdande tävlingsledare i årets rallyfinal.
Ett SM-rally är ett gigantiskt arrangemang och SM-finalen är inget undantag. När tävlingen rullar igång på allvar på fredag den 21 kommer sammanlagt 630 (!) funktionärer att vara engagerade. Och under två dagar ska man klara av en tävling som tagit 1,5 år att förbereda!
Sammanlagt är 106 förare anmälda till årets sista deltävling i SM. Förarna slåss i år om guld i fem SM-klasser och reglerna med dubbla poäng i finalen gör att det är långt ifrån klart vilka förare som ska vinna! Dessutom avgörs en speciell JSM-serie.
Hans Persson Pokalen körs för sjunde gången och det är sjätte året tävlingen har SM-status.
- Årets upplaga av tävlingen bjuder på 16 specialsträckor med en sammanlagd längd av 10,4 mil utmed en 53 mil lång bana, berättar Mats Carlbom.
- Tävlingen startar på fredag den 21 och mellan 15.30 och 22 ska förarna köra 6 specialsträckor. Fredagens tredje sträcka - med start 17.45 inne i Köping - är en ren publiksträcka: två varv på en kilometerlång asfalt-sträcka, där förarna startar i grupper om 4 med 15 sekunders mellanrum.
- Lördagsetappen startar redan klockan 7 på morgonen och innehåller 10 specialsträckor. Två av sträckorna är publikprov - i Västerås (ss 13) och i Surahammar (ss 15).
Kort förklaring av klasserna:
Lilla Grupp N (N2) är tävlingens största klass med sammanlagt 42 anmälda. Klassen består egentligen av två olika bilklasser: N1 för 2-hjulsdrivna bilar med max 1400 cc motorer och N2 med 2-hjulsdrivna bilar med motorer på max 2.000 cc. Förarna får poäng klassvis men slåss om samma SM-guld.
Klassen leds av Roger Andersson från SMK Valdemarsvik som gjort en strålande säsong med sin VW Polo och vunnit N1 i samtliga deltävlingar medan N2-förarna mest brottats med diverse problem. Bäste N2-föraren är Martin Hjelmar, SMK Motala på 3:eplatsen. Martin som kör en Renault Clio Sport är ett bra exempel på N2-förarnas framfart under året. Senast - i Eskilstuna - rullade han två gånger innan han slutligen körde av för gott...
I den här klassen körs också ett speciellt mästerskap för juniorer. Klassen leds av Peugeot-föraren Jimmy Joge från SMK Motala. Jimmy gör sitt första år i SM.
Lilla Grupp A bjuder på samma typ av bilar som N2 - men bilarna är trimmade till max. Klassen är liten men sevärd och de stora stjärnorna är SM-ledande Per Svan i en Opel Astra Kit Car och hans antagonist - titelförsvararen Jonas Kruse i en Renault Maxi Kit Car. Klassen kör om SM för sista gången.
Stora Grupp N är öppen för bilar med turbo och och fyrhjulsdrift.- Klassen domineras av Mitsubishi och flerfaldige svenske mästaren Kenneth Bäcklund men i SM-finalen startar dessutom två intressanta förare i två intressanta bilar. Det är gamle svenske mästaren Anders Nilsson och ex-skidvärldsmästaren Torgny Mogren som ska debutera med var sin 2-hjulsdriven Saab 9-3 Turbo!
Stora Grupp A är klassen där allt är tillåtet - både turbo och fyrhjulsdrift. Här finns veteranen Mats Jonsson med sin Ford WRC, uppsalaförarna Mats Thorszelius i Toyota WRC och Dick Wicksell i en Subaru WRC m fl.
Grupp H är en nationell, svensk klass som också gör sitt sista år som SM-klass. Normalt innehåller den här klassen gamla bilar. Dock inte i SM där Grupp H domineras av ett antal mycket snabba, Kit Car-liknande Toyota Corolla-ekipage. Här finns också tävlingens enda bakhulsdrivna bilar, främst representerade av Markus Karlsson, Lessebo och Timo Houvinen, Finspång i var sin våldsamt trimmad Volvo 940.
Ställningen i toppen i resp klass i Rally-SM inför finalen, Hans Persson Pokalen i Köping 21-22/ 9.
Standardbilar 2WD upp till 2000 cc (N2):
1) Roger Andersson, SMK Valdemarsvik, VW Polo N1, 75 p, 2) Johan Lindskog, Katrineholms MK, d:o, 48, 3) Martin Hjelmar, SMK Motala, Renault Clio, 40, 4) Joachim Nilsson, SMK Arboga, Opel Astra/Suzuki, 38, 5) Mats Bergeå, Östernärkes RMC, Renault Clio, 36.
Grupp A 2WD upp till 2000 cc (F2): 1) Per Svan, Borlänge MK, Opel Astra Kit Car, 86, 2) Jonas Kruse, Karlstads MC Bil, Renault Maxi Kit Car, 68 3) Andreas Eriksson, MK Speed, Ford Puma Kit Car F1, 36, 4) Per-Arne Sääv, V:a Östergötlands MK, VW Golf Kit Car och Magnus Henriksson, SMK Linde, Renault Maxi Kit Car, vardera 18, 6) Mattias Thyrbjörn, Eskilstuna MK, Opel Kit Car och Hans Brink, Danmark, Peugeot 306 Kit Car, vardera 17 p
Standardbilar, 4WD (N4): 1) Kenneth Bäcklund, Vara MK, Mitsubishi, 72 p, 2) Stig-Olov Walfridsson, MK Ratten, d:o, 59, 3) Cemoni Ohlsson, Team Skogsåkarna, d:o, 34, 4) Oscar Svedlund, Karlstads MC, d:o, 28, 5) Micke Lindqvist, SMK Östgöta, d:o, 6) Håkan Blomström, Horndals MK, d:o, 18.
Grupp H 4WD: 1) Mats Jonsson, Forshaga MC, Ford WRC, 57 p, 2) Dick Larsson, Rasbo MK, Mazda 323, 39, 3) Mats Thorszelius, Almunga MK, Toyota WRC, 35, 4) Dick Wicksell, SMK Uppsala, Subaru WRC, 33, 5) Johan Kressner, Karlstads MC, Toyota, 27, 6) Björn Gustafsson, Haninge MK, d:o, 22.
Grupp H 2WD: 1) Stefan Erixon, Skepptuna MK, Toyota Corolla, 40, 2) Thomas Thunström, Vansbro MK, d:o, 39, 3) Olof Eljas, Vansbro MK, d:o, 32, 4) Peter Ågren, Jämtlands MK, d:o, 30 p, 5) Fredrik Eljas, SMK Dala, d:o, 22, 6) Markus Karlsson, Lessebo MK, Volvo 940, 18.
Junior-SM (N2): 1) Jimmy Joge, SMK Motala, Peugeot 306, 47, 2) Rickard Karlsson, Katrineholms MK, VW Polo N1, 30 p, 2, 3) Jonas Ericsson, Kolsva MS, Citroën N1, 27, 4) Tobias Olsson, Norrköpings MK, Peugeot 306, 25, 5) Martin Hjelmar, SMK Motala, Renault Clio, 24, 6) Daniel Hoffman, SMK Linde, Peugeot 306, 23.
Basfakta om SM-finalen i Rally
Torsdag 20 sept:
Kl 09.00: Banan offentliggörs. Kl 14.00: Pressentrat öppnar, Shake down och pressvisning. Möjlighet till att åka med några av förarna. Kl 17.00-22.00: Anmälan och besiktning.
Fredag 21 sept:
Kl 08.00-10.00: Anmälan och besiktning. Kl 13.00 Startlistan anslås och presenteras vid presskonferens, (Pressrummet, HQ). Kl 14.30: Uppsamling/utställning av tävlingsbilar, Stora Torget. Kl 15.30: Fösta bil startar. Kl 21: Första bil i mål efter Etapp 1.
Lördag 22 sept:
Kl 05.00: Omseedningslista för Etapp 2 presenteras. Kl 07.00: Första bil startar på etapp 2 (Plats: Hans Persson Bil AB). Kl 16: Första bil över målrampen på Stora Torget.
Presskonferens med SM-segrarna snarast därefter. Tid och plats meddelas i presscentrat. Kl 19.00: Preliminär resultatlista anslås. Kl 20: Rallybankett med mat och dans, Folkets Park. Prisutdelning i samband med banketten kl 21.00.
Tävlingscentrum och presscentra:
Star Hotell Scheele, Köping
Basfakta:
Antal startande: 106 ekipage varav 14 dessutom deltar i Junior-SM Klasserna: Största SM-klassen är N2 (2-hjulsdrivna standardbilar med max 2.000 cc motorer) med sammanlagt 42 anmälda deltagare (11 förare kör i minsta cylindervolymsklassen, N1. Båda klasserna kör om samma SM-tecken). I motsvarande Grupp A-klass startar 9 ekipage. I Stora Grupp N (Stora standardbilar med turbo. 4-hjulsdrift tillåtet ) startar 11 ekipage. I motsvarande Grupp A-klass (klassen kallas H4WD) startar 13 ekipage. Den nationella klassen (Grupp H) har 31 förhandsanmälda ekipage.
Tävlingen:
2 dagsetapper med 16 specialsträckor som har en sammanlagd längd av 104 km. Totalt är hela rallysträckningen 530 km. Tre sträckor är dessutom publikprov: SS 3 fredag (Specialsträcka i form av varvlopp på asfalt inne i Köping), SS 13 lördag (Västerås) samt SS 15 lördag (RC-banan Surahammar).
Planeringen för tävlingen startade för 1,5 år sedan.
När tävlingen drar igång är sammanlagt 630 funktionärer engagerade.

www.motorsportivarmland.nu