<< Till Racing
<< Tillbaka till Startsidan





Opel Team Sweden 2000
Opel Team Sweden 2001
Opel Team Sweden 2003


04-09-16 Tommy Rustad rustad inför STCC-finalen
På söndag avgörs kampen årets STCC-titel. Två utmanande förare duellerar,
Richard Göransson mot Robert Dahlgren.
Inför finalen sitter visserligen Göransson med trumf på hand i form av både
poängövertag och högre segerprocent jämfört med Dahlgren.
- Men i en STCC-final kan allt hända, påpekar norrmannen Tommy Rustad,
STCC-mästare 2000 och nästan STCC-mästare året innan.
- Allt var nästan klart när vi rullade iväg, men så kom Ekström ...
Det är med viss bitterhet som Tommy Rustad erinrar sig finalen 1999. Bilarna
yrde, och med dem hans chans att bli ²champ² det året.
Men det är historia nu. Han vann året därpå. Nu ser den nygifte 36-åringen
fram mot årets final. Efter en trög och otursförföljd säsongsinledning har
han och Opel-teamet haft ²flyt² efter att serien vänt. I senaste
deltävlingen blev det en tredje- och en förstaplats för den svarta Opel
Astran med Rustad bakom ratten. Lika snabbt som poängen körts in har
avancemanget skett i poängtabellen. Nu finns medaljvittring för den erkänt
duktige racerföraren från Harestua, norr om Oslo.
- Målsättningen för oss är att ta tredjeplatsen, så Fredrik Ekblom, Johan
Sturesson och Janne Nilsson är våra främsta konkurrenter, förklarar han.
Med stöd av den framgångsvåg som Opel-teamet surfar på menar han att det är
inget omöjligt uppdrag att ta tredjeplatsen och knipa bronsmedaljen i årets
svenska standardvagnsmästerskap. - I STCC kan allt hända, inte minst i en finaltävling. - Det vet jag, avslutar Tommy Rustad, Opel Team Sweden.
Läs mer på www.opelteam.com

04-08-15 Fin bröllopsgåva till Tommy Rustad,
Vann STCC-finalracet på Karlskoga
Den segerkyssen satt fint. Efter en problemfylld första hälft av årets STCC-säsong har mästaren från 2000, norrmannen Tommy Rustad blandat sig medaljstriden i årets mästerskap. På söndagen vann den 35-årige Opel-föraren finalheatet på Gelleråsen. Dessutom överlägset. Och i den s k pre-fianlen var han trea.
- Det har gått över förväntan, nästan maximal utdelning, menar en glad Rustad som på de senaste tävlingarna kört upp sig från en sjunde- till en fjärdeplats &endash; dessutom i rygg på regerande STCC-mästaren Fredrik Ekblom. Bara två poäng skiljer dem åt inför finalen på Mantorp Park om fyra veckor.
- Kan knappast bli en bättre bröllopsgåva, menar Tommy som om två veckor gifter sig med rallycrossföraren Lisbet Jörgensveen.
Läs hela nyheten på www.opelteam.com

04-08-13 Tommy Rustad på poängjakt i STCC
Det måste till en smärre katastrof för att inte Richard Göransson ska vinna årets STCC, Swedish Touring Car Championship.
- Vi andra får inrikta oss på en kamp om andra- och tredjeplats, det menar den uppåtgående norrmannen Tommy Rustad.
Den 35-årige Opel-föraren har kommit starkt i de fyra senaste heaten. Detta sedan STCC höjt den varvtalsspärr som den BTCC-byggda Astran är försedd med samt att - inte minst - turen åter står på hans sida. Han har tagit en seger, en andraplats, en tredjeplats samt en fjärdeplacering. Bara den "omöjlige" Göransson är bättre i poängligan. Totalt ligger Tommy femma i mästerskapet med chans till avancemang.
Läs hela nyheten på www.opelteam.com

04-08-01 Tommy Rustad tar in i STCC
Norrmannen Tommy Rustad lyckades visserligen inte att triumfera när STCC drog till Norge och Artic Circle Raceway i Mo i Rana. Utan Richard Göransson dubblerade och tog därmed ett rejält kliv mot mästerskapskronan 2004. Men genom att ta en fjärde- och en andraplats i den sjunde omgången av racingmästerskapet gjorde den norske Opel-föraren inte några sina många fans på plats i Mo i Rana besvikna.
- Det blev nästan optimalt. Helt klart är att vi inte har motor stark nog för en så snabb bana som Artic Circle Raceway, konstaterar en ändock nöjd Rustad. I det första heatet brottades Tommy med en lätt bångstyrig tävlingsbil.
Läs hela nyheten på www.opelteam.com

04-07-27 "Flow" för Tommy Rustad i STCC inför Mo i Rana
I
weekenden drar STCC, Swedish Touring Car Championship, till Norge och Artic Circle Raceway i Mo i Rana. Efter seger i den senaste STCC-deltävlingen framtonar norrmannen och STCC-mästaren, Tommy Rustad, som en stark hemmafavorit när det är dags för den sjunde deltävlingen i det prestigefyllda racingmästerskapet.
- Vi surfar på en vågtopp, så nu gäller det att hänga kvar på den, inleder Tommy.
Efter en problemfylld säsongsinledning förefaller således vinden ha vänt för Tommy och det svenska Opel-teamet. Årets första pallplats, trea, tog han i den chansartade fjärde deltävlingens andra heat på Mantorp Park, medan i den senaste deltävlingen på Ring Knutstorp blev det utöver segern en tredjeplats i första heatet, pre-final.
- Jag vet inte vad det beror på, men jag brukar alltid göra mina bästa resultat på hösten. Kanske kan det ha att göra med att jag alltid har bytt mästerskap från säsong till säsong.
Efter sex deltävlingar ligger Tommy på 7:e plats i mästerskapet med 79 poäng, vilket är 64 poäng efter ledande Richard Göransson.
- Men teoretiskt har jag bara 20 poäng upp till tredjeplats om man räknar bort Fredrik Ekbloms två sämsta resultat.
Även denna säsong kör Tommy för Opel Team Sweden. Hans tävlingsbil är en Opel Astra byggd för det brittiska BTCC-reglementet, men anpassad till det svenska STCC-dito.
- Innan säsongen trodde vi att vi hade en konkurrenskraftig bil, men när mästerskapet inleddes var vi långtifrån konkurrenskraftiga på grund av de tekniska begränsningar som bilen fått.
Till den senaste deltävlingen tillätt den tekniska ledningen för STCC att den varvtalsbegränsning som tävlingsbilen är försedd med för att reducera ett eventuellt effektövertag flyttades fram från 8.000 rpm till 8.250 rpm. Vilket välkomnades av ledningen för Opel-teamet.
- Äntligen har bilen blivit konkurrenskraftig.
Tommy, i september 36 år, är Norges genom tiderna mest framgångsrika banracingförare. Utöver totalsegern i STCC 2000 har han bl a vunnit privatförarcupen i BTCC samt mästerskaps- eller cuptitlar i internationell
formelbils- och sportvagnsracing. Han är även en mycket duktig rallycrossförare, vilket han visade så sent som för en månad sedan i den norska EM-deltävlingen.
På söndag är han åter i Norge tillsammans med den övriga STCC-cirkusen. Målsättningen är att försöka återupprepa framgångarna från det allra första STCC-racet på Artic Circle Raceway 1999 då han vann.
- Kul att vara tillbaka med STCC på norsk mark. Jag kommer att satsa 110%, även om jag tror att den snabba banan passar Volvo- och BMW-bilarna bra.
- Jag ser en förtjänst i att alla team tillåts att genomföra ett extra testpass på banan inför tävlingen för att testa ut rätt inställningar av bilar och transmission, avslutar en optimistisk Tommy Rustad.

04-07-18 Tommy Rustad kung av Knutstop efter seger i STCC:s finalheat
Norrmannen Tommy Rustad hade på söndagen helafton vid STCC-racingen på Ring Knutstorp. I sin svarta Opel vann han finalheatet och var trea i den s k pre-finalen. Upprymd av glädje dansade han och Opel Team Sweden.
Men det var ytterst nära att norrmannen hade stått utan racemotor på fredagskvällen. Då hade det kanske inte kommit några toppresultat. Men nu hade Opel-teamet både tiden geografin på sin sida.
- I onsdags var den spårlöst försvunnen i Frankrike. Teamet hade inte en chans att lokalisera den på vägen från trimningsfirman söder om Paris till verkstaden i Karlstad, berättar Tommy Rustad.
Istället för att göra motorn klar för utskeppning till Opel Team Sweden firade fransmännen 14 juli, d v s nationaldagen.
- Men de lovade att motorn skulle gå iväg omedelbart med flygfrakt direkt till banan efter att teamet kommit i kontakt med dem på tordagsförmiddagen.
- Sent på fredagseftermiddagen kom den till Ring Knutstorp, fortsätter Tommy att berätta.
Snabbt motorn motorn i Astran och när lördagens träning drog igång var Rustad med i allra högsta grad. En framgångskurva som höll i sig sedan i de båda STCC-heaten under söndagen.
- Jag ser framgångarna som en stor seger för hela teamet, de ger killarna som slitit så hårt under säsongen ett gott betyg och oerhört fint självförtroende.
Finalheatet på den slingriga Knutstorpsbanan blev spännande med många härliga tätkamper mellan Rustad, Jan Nilsson, Tomas Engström och STCC-ledande Richard Göransson.
- Vi hade bästa bilen, vi fick till inställningarna efter pre-finalen då den understyrde oroligt.
- Nu gick den knallbra, fantastiskt, i finalheatet, berättar en mycket glad Tommy.
Enligt honom är bilen klart mer konkurrenskraftig efter att STCC-ledningen i veckan tillåtit ytterligare 250 varv på den varvtalsreglerade Opel-motorn.
- Vi är väl i det närmaste jämbördiga med Volvo, men efter både BMW och Volvo i toppspeed, förklarar Tommy.
Även ur ett annat perspektiv är Tommy Rustads och Opel-teamets seger viktig. Nästa STCC-tävling avgörs nämligen om två veckor på Artic Raceway i norska Mo i Rana.
Kan det bli bättre för arrangörerna?
Rustad ligger alltjämt på sjundeplats i STCC, medan Richard Göransson drygade ut i toppen.

04-07-15 250 motorvarv till för Tommy Rustad
Bönhörda, ännu en gång. Tommy Rustad och teamchefen för Opel Team Sweden, Jan Warnestad, är glada efter det muntliga, men sena, beskedet om ytterligare 250 motorvarv på den varvtalsreglerade Opel-motorn. Det innebär att fr o m helgens STCC-tävling på Ring Knutstorp tillåts 8.250 rpm av 8.500 rpm som motorn är byggd för.
- Vi har haft en fruktsam dialog med STCC sedan första racet då Tommy inte hängde med på de snabba partierna p g a varvtalsbegränsningen.
- Allt eftersom har vi vunnit gehör för våra önskemål om att göra bilen mer konkurrenskraftig jämfört med bilarna byggda enligt STCC-reglemente, säger Jan Warnestad.
Anledningen till att Opeln försetts med varvtalsspärr är att den har en motor byggd efter brittiska BTCC-reglementet som är något liberalare än det för svenska STCC.
- Det har funnits en övertro på motorns förmåga, men det är en fjolårsmotor. Under vinteruppehållet har de andra STCC-teamen kunnat utveckla sina motorer medan vi väntat på tekniska besked från ST
- Vi har blivit frånåkta, förklarar Warnestad.
Rustads handikapp, att inte få maximal effektkurva har främst märks på snabba banpartier där effekt är viktigare än förarskicklighet. Detta var klart märkbart vid senaste tävlingen på den snabba Falkenbergsbanan. Där låg Tommy i Johan Sturessons ÷bagagelucka÷ genom kurvorna men blev klart frånåkt på de snabbare banpartierna. - Nu tror jag inte att fler motorvarv är avgörande på krokiga Knutstorp, men till snabba Mo i Rana är det viktigare med bättre toppspeed, förklarar en glad Tommy Rustad.
- Nu återstår en kamp mot tiden, vi måste dreva om växellådan och förhoppningsvis få till ett enklare test innan det bär iväg till Knutstorp, avslutar Jan Warnestad, teamchef
Norrmannen Tommy Rustad vann STCC 2000 och ligger sjua i årets mästerskapsserie efter en otursförföljd säsongsinledning.

04-07-02 Tommy Rustad på poängjakt i STCC
Pallplats i Västkustloppet är ett måste för Tommy Rustad och Opel Team Sweden.
- Det går inte att vinna ett mästerskap med sjätte- och sjundeplatser, utan det är prispallen som gäller, säger Tommy inför helgens STCC-tävlingar på Falkenbergs Motorbana.
- Jämfört med vårtävlingen på Falkenberg har jag fått 250 motorvarv till, det känns lovande på den snabba Falkenbergsbanan, menar han och passar på att erinra om att han då var fyra i pre-finalen och låg tvåa i finalracet när han stötte samman med Thomas Engström.
Stärkt av tredjeplatsen i förra STCC-omgången på Mantorp Park och andraplatsen (men sista poängplats p g a ett administrativt fel) i den norska EM-deltävlingen säger sig Tommy vara mycket motiverad. Självförtroendet är starkt!
- Allt känns bra, vi har gjort en shake down på Hagfors Flygplats där vi testade bromsar och däck.
- Det fungerade bra, så nu är det upp till bevis på söndag, avslutar Tommy Rustad.

04-06-21 Fint folk gästade Opel Team Sweden under jubileet
Även om snålblåsten drog fram över Mantorp Park under söndagens STCC-race, var det varmt och gemytligt hos Opel Team Sweden som firade 40 år som team denna helg.
- Nästan alla förare samt många av de kartläsare och mekaniker som varit med under 40 åren var på plats som våra speciellt inbjudna VIP-gäster, berättar Jan Warnestad, stallchef och värd under denna jubiléumstillställning.
Stämningen gick upp i topp när Per Tjerneld, mångårig förare och stallchef hos Opel-teamet, greppade mikrofonen för presentation och intervjuer med några av alla de som varit med genom åren.
Som på pärlband kom "Åke Vilse", "Sörping", "Prostens son", "Nalle", "Kapten", "Lottakåren" m fl. På samma sätt passerade massor av framgångsrika minnen revy. Hittills har det blivit 73 SM-guld samt EM- och VM-segrar för Opel Team Sweden, vilket måste vara svenskt rekord i bilsport.
Utöver representanter från sponsorer och andra samarbetspartners medverkade Sven Knopp från Opels tävlingsavdelning i Tyskland.
Jubileet avslutades på ett alldeles utomordentligt sätt genom Tommy Rustads smått fantastiska uppkörning från sista till tredje plats i det chansartade finalracet.
- En placering som kändes extra skön, konstaterar dagens Opel-stjärna, Tommy Rustad

04-06-18 Rydell, Rustad och Ekblom, tre förare av internationell kaliber i STCC
Det kämpade mot varandra i ETCC 2002. På söndag, när STCC-racingen avgörs på Mantorp Park, står de åter på startlinjen alla tre: Richard Rydell, Fredrik Ekblom och Tommy Rustad. Det är dags för en ny kamp om både startpositioner och placeringar.
- Det ska bli kul med Rydell igen, jag tror att han kan vara med i toppen på en gång, säger Tommy Rustad i år förare hos Opel Team Sweden. Historiskt sett är Rustad den förare som tävlat mest mot Rydell i internationella sammanhang.
- Redan 1998 tävlade jag mot honom i brittiska BTCC, berättar Tommy.
- Han vann hela mästerskapet medan jag körde hem totalsegern i privatförarcupen, fortsätter Tommy och tillägger att han har ett gott förhållande till Richard Rydell.
- Vi delar ju mycket tid med varandra i samband med tävlingarna och då pratar vi och umgås.
- Men race är race, tillägger Tommy.
Sedan tävlingen på Gelleråsen har Rustads Opel Astra fått en nyrenoverad motor. De tester som har gjorts indikerar att motorn är mycket bra enligt Tommy.
- Vi känner oss mycket laddade, skarpladdade, inför Mantorp, rimligen borde oturen ha vänt för oss, avslutar han förhoppningsfullt.

04-06-17 Opel Team Sweden firar 40 år på Mantorp
Gräddan inom svensk bilsport deltar i Opel Team Swedens 40-årsjubiléum Lillebror Nasenius, Sylvia Österberg, Anders Kulläng, Bror Danielsson, Björn "Nalle" Johansson, Mats Jonsson, Lotta Lundqvist, Janne "Satan" Henriksson, Torgny Mogren m fl. Listan över deltagare vid Opel Team Swedens 40-årsjubiléum är lång, totalt kommer ett 60-tal gäster från Sverige, Tyskland och Storbritannien att delta i festligheterna i samband med söndagens STCC-race på Mantorp Park.
- Dåtid och nutid möts, förklarar Jan Warnestad, teamchef för Opel Team Sweden.
Det är i dagarna exakt 40 år sedan det officiella startskottet gick för den bilsportsatsning som genom åren kommit att bli Sveriges, ja kanske en av Europas mest framgångsrika bakom de etablerade F1- och WRC-stallen. Hittills har det blivit 73 SM samt segrar i VM- och EM-rallyn för det svenska Opel-teamet.
Inledningsvis handlade det företrädesvis om rallytävlande för teamet, men under senare år har man lagt all kraft på STCC, svenska mästerskapet i tandardvagnsracing.
- Vii svängde över till banracing och STCC för fyra år sedan, det kändes starkare än att tävla i rally, förklarar Per Tjerneld, seniordriver och mångårig stallchef samt av många ansedd som "Mister Opel Himself".
Men de stora framgångarna har hittills kommit inom rally, även om den stora mästerskapspremiären, Midnattssolsrallyt 1964, slutade i diket med Opel Kadetten för en av teamets dåtida förare, Per Tjerneld.
- Det är historia nu, förklarar Pelle som på söndag ska ta hand om den stora skaran celebra Opel Team Sweden-gäster på Mantorp Park. Tillsammans ska de följa Opel Team Swedens nutida förare i STCC, norrmannen Tommy Rustad i en Opel Astra.
Läs mer om Opel Team Swedens historia på www.opelteam.com.

04-06-11 Opel Team Sweden fyller 40 år!
Det ska vi fira på Mantorp Park den 20 juni. Sveriges, och kanske ett av Europas, äldsta och mest framgångsrika bilsportteam, Opel Team Sweden fyller 40 år. Detta firar man speciellt vid STCC-tävlingen på Mantorp Park 20 juni.
- Vi har en lång rad, ett 30-tal, VIP-gäster på plats, det är både förare och andra som har varit med oss under årens lopp, förklarar teamchefen Jan Warnestad..
Året var 1964. Hep Stars intog 10-i-topp. Tage Erlander var ÷landsfader÷. Vi körde fortfarande på vägens vänstra sida. Svensken tjänade 18.000 kronor i snitt och en ny Opel Kadett kostade 9.000 kronor. Då startade Opel Team Sweden sin officiella tävlingsverksamhet. Starten i Sveriges största rally, Midnattssolsrallyt, blev avstampet för den verksamhet som hittills inbringat 73 SM, segrar i EM- och VM-rallyn samt STCC.
Men premiären gick inte så bra för Per Tjerneld, då förare och senare en av teamets stora förgrundsgestalter såväl nationellt som internationellt. Under nästa vecka kommer en mycket intressant intervju med vår Pelle, Mister Opel Himself.
Guldkorn kan redan utlovas på teamets sajt, www.opelteam.com.

04-05-31 Motorras stoppade Tomy Rustad på Gelleråsen
Tommy Rustad och Opel Team Sweden kunde inte fullfölja den tredje omgången av årets STCC-racing som avgjordes på Gelleråsen i Karlskoga på annandagen.
Visserligen blev det en femteplats i det första heatet, prefinal, men ett tekniskt fel på motorn tvingade teamet till motorbyte mellan heaten. Men trots en stark insats från temaets mekaniker klarade man inte av att göra bilen racefärdig till starten av det andra heatet.
- Vi hade nog behövt en timme, men nu hade vi knappt 45 minuter tll vårt förfogande, och det räckte inte, berättar Göran Olsson, chefsmekaniker i Opel Team Sweden, uppgivet.
Tommy Rustad var klart besviken över att inte kunna komma ut till start från andra startposition i finalheatet.
- Men killarna har gjort ett gott jobb, gjort vad de kan göra, förklarar Tommy.
Enligt Göran Olsson är det troligt att det är topplockspackningen som gått, men han kan inte bekräfta det.

04-05-27 STCC-ledningen ändrar sig om Rustads Opel
250 motorvarv, det låter inte mycket, men det gör STCC-mästaren Tommy Rustad glad. Bara några dagar innan helgens race på Gelleråsen har Opel-teamet fått besked om att STCCs tekniker flyttar fram varvtalsbegränsningen på Rustads Opel Astra från 7.750 rpm till 8.000 rpm.
- Det är 250 mycket viktiga motorvarv för oss, men helst vill vi ha tillbaka 750 motorvarv, förklarar Tommy samtidigt som han tackar STCC för att man lyssnat, och ställt sig positiv, till Opel-teamets vädjan om fler motorvarv efter Falkenbergstävlingen.
- Där syntes det tydligt hur hämmad jag varit av att inte kunna få ut full effekt och maximalt vridmoment vid uppväxlingar.
- När jag gick ut ur kurvorna slipstreamade jag bakom Richard Göransson, men när raksträckan var slut skilde 20 meter oss åt.
- Hade jag haft rätt varvtal och drevning, hade jag kunnat slipstreamat bakom honom hela tiden, menar Tommy.
Anledning till att Tommy Rustads Opel har varvtalsbegränsning är att motorn är byggd efter det lite mer liberala brittiska BTCC-reglementet vilket tillsammans med det europeiska ETC-reglementet tillåter 8.500 rpm. Genom att begränsa varvtalet, vilket är en gängse metod inom motorsport, kan eventuellt effektmässigt övertag reduceras, menar STCC.
- Nu ska vi dreva om bilens utväxling, det innebär kanske en tiondel på varvet på Gelleråsen, avslutar en glad Tommy Rustad.

04-05-26 Ny tidning från Opel Team Sweden
På Gelleråsen är det smygpremiär för Opel Team Swedens tidning om STCC 2004. På 20 sidor levereras massor av matnyttigheter om STCC i allmänhet och Opel Team Sweden i synnerhet. Kul är den nostalgitripp som finns om teamets i år 40-åriga historia. Det är Per Tjerneld som berättar om hur allt började och vad som sedan har hänt genom åren. 73 SM-guld säger sitt om hur framgångsrikt Opel Team Sweden är som team inom svensk bilsport.
Möt även Tommy Rustad, eventfixaren Eje Malm och tävla i våra fina tävlingar. Lös annonspusslet och vinn telefon eller telefonkort från Telia. Läs om vår webtävling OTS-Tipset med massor av fina priser från Certina, Telia och Fanshopen.
Tidningen distribueras som bilaga till Aftonbladet söndagen den 6 juni. Dessutom finns den att hämta hos alla Opelhandlare. Men för den som vill ha en försmak, gå till Opel Team Sweden på Gelleråsen. Det finns gott om tidningar, upplagan är nästan 500.000 exemplar.

04-05-16 Tufft för Tommy Rustad i STCC
Spänningen stiger i STCC-racingen. I årets andra deltävling fick vi se ytteligare två nya vinnare; Jan "Flash" Nilsson och Fredrik Eklblom.
För Opel Team Swedens Tommy Rustad blev det en fjärde- respektive en sjundeplats i de båda heaten.
Efter omständigheterna var Tommy Rustad nöjd med insatserna även om han haft förhoppningar på fler mästerkapspoäng.
Tommy var klart hämmad av det sänkta varvtalet på Opel-motorn, som innebar att det saknades toppfart på den mycket snabba Falkenbergs-banan.
- Det går icke fortare än så.
- Bilen är maximalt inställd, men vi saknar "power". Vi får be STCC om att få tillbaka några motorvarv till för att kunna hänga med, förklarade Tommy Rustad efter det första hetet där han slutade fyra efter vinnande Jan Nilsson, Robert Dahlgren samt Richard Göransson.
I det andra heatet blev det en sjundeplats. Detta efter en batalj om andraplatsen med Tomas Engström där Tommy sladdade av lätt. Bilens spoiler och bakre hjulupphängning skadades.
- Jag provade på att ta mig om Engström som var långsammare, men han stängde igen dörren för mig snabbt, så jag tvingades styra ut, berättar Tommy.
Efter fyra heat, två deltävlingar, leder Jan Nilsson, Volvo, STCC, på 51 poäng, nio poäng före Robert Dahlgren. Tommy Rustad ligger på sjätteplats med 24 poäng, två poäng efter femman Tomas Engström.
Söndagen inleddes tufft för Rustad och Opel Team Sweden. På den sista fria träningen sladdade han av i den s k Ravinen, sneddade över en avkörningszon så att plasten rök. Skadorna blev tämligen omfattande i bilens front; spoiler, kylare, generator och startmotor tvingades teamets mekaniker byta under stor tidspress för att få bilen startklar.
- Men nu laddar vi inför Karlskoga, det är ju min hemmabanan, avslutar Tommy Rustad, Opel Team Sweden.

04-05-14 Rustad och Göransson har talat ut
Tommy Rustad och Rickard Göransson har talat ut efter STCC-incidenten De är överens om att inte vara arga på varandra i depån. Men de är inte överens om vad som egentligen hände på banan när Rickard Göransson knuffade av Tommy Rustad i det första STCC-heatet på Ring Knutstorp.
- Rickard har ringt mig, och vi har talat ut om situationen och diskuterat vår protest och domarnas agerande.
- Sedan att vi inte är överens om vad som hände på banan är en annan sak, men vi är överens om att inte vara arga på varandra fortsättningsvis, förklarar Tommy Rustad och tillägger att man från Opel-teamets sida accepterat domslutet efter den omdiskuterade incidenten.
- Det är utagerat, nu handlar det om att plocka så många poäng som möjligt på Falkenberg. Jag anser att vi har chans att göra goda resultat, kanske saknar vi lite ÷power ÷ i motorn för att kunna åka riktigt fort på den snabba Falkenbergs-banan.
- Men chansen finns, vi har visat att vi är att räkna med i årets mästerskap. Vi gjorde ett bra kval till första tävlingen, vi lyckades reparera den skadade bilen och det blev det en fjärdeplats i finalheatet, trots sista startposition.
Frukten av ett gott teamwork, menar Tommy Rustad, Opel Team Sweden.

04-05-02 Rustad startade sist, gick i mål som fyra
Tommy Rustad, Opel Team Sweden var synnerligen kluven efter att årets första deltävling i det svenska mästerskapet i standardvagnsracing, STCC, avgjorts på Ring Knutstorp.
I söndagens första heatet "torpederades" han av Richard Göransson i kampen om andraplatsen. Den svarta Opel Astran kunde linkandes ta sig i depå. En möjlig andraplats gick upp i rök.
- Göransson var på mig tre gånger, regelvidrigt, menar Rustad som protesterade.
Men efter en timmes konfererande och förhör, kom domarna fram till att Rustads och Opel-teamets protest skulle avslås.
- Jag är besviken över beslutet, men accepterar det, förklarar Tommy.
Skadorna på den svarta Opeln var omfattande; bakre hjulupphängning, skärmar, spoilerpaket mm, var demolerat.
Men det stoppade inte Rustads start i det andra heatet. Teamets svartklädda mekniker slet så att svetten lackade
- Killarna gjorde en fantastiskt arbete, säg vad de inte hunnit med att byta på bilen, berömmer Rustad som fick starta det andra heatet, sist och från depå.
Den svart Opeln sköt fart, Rustad plockade placering efter placering för att slutligen gå i mål som fyra i det andra heatet.
- Jag har visat att vi är att räkna med i årets STCC, avslutar en både besviken och nöjd Tommy Rustad.
- Det var värre i fjol. Det ger hopp!
Heat 1 vanns av Robert Dahlgren, medan den andra vanns av Richard Göransson, som leder STCC efter den första omgången. Nästa deltävling körs om två veckor på Falkenbergs Motorbana.

04-04-28 "Knallhårt" i årets STCC
Nu brakar STCC 2004 igång! Det blir ÷knallhårt÷, enligt Tommy Rustad
Minst fyra förare kan vinna årets STCC-racing. Det är regerande mästaren Fredrik Ekblom, Jan ÷Flash÷ Nilsson, Rickard Göransson och den förhandstippade outsidern, Tommy Rustad.
I år kommer den 35-årige norrmannen och STCC-mästaren 2000, redan från början till start i en Opel Astra anpassad till det svenska STCC-reglementet. Borta är straffvikten på 100 kilo som kostade både däck och inte minst - massor av tid för teamet.
- För mycket av fjolårssäsongen ägnades åt diskussioner med STCC-ledningen om bilen och dess tekniska specifikation.
- Men nu är den nya bilen byggd enligt reglementet och vi, Opel-teamet, ser fram mot att kunna tävla på racerbanan på lika villkor som övriga startfältet, förklarar den internationellt mycket meriterade norrmannen. Enbart i STCC har det blivit tio segrar, varav den senaste togs i fjol på Ring Knutstorp. Inför söndagens säsongspremiär på Ring Knutstorp nämns han då och då i förhandsresonemanget, samtidigt som det finns en stor förhandsfavorit i Rickard Göransson som i försäsongstesterna gått från klarhet till klarhet.
- Jag känner mig dock något undervärderad, men samtidigt sätter det press på mig, menar Tommy som var fyra i fjol, men hade segerchans i mästerskapet om inte bilen drabbats av tekniska problem i det första finalheatet. Årets STCC har förändrats för att ge utrymme för ett större startfält. STCC-ledningen har instiftat en utmanarcup för nykomlingar samt valt att tillåta uppdaterade, men långsammare, Volvo-bilar från S60-cupen.
- Det är bra med ett större startfält, men helst av allt borde det vara dubbelt så många riktiga STCC-bilar.
- Det är dock inget fel på konkurrensen i toppen, den är knallhård, menar Tommy
Nytt är även att mästerskapet utökas från åtta till tio deltävlingar varav en körs i på danska Jyllandsringen respektive norska Artic Circle Raceway.
- Mo i Rana, Artic Circle Raceway, är min favoritbana.
- Men jag blir ingen förhandsfavorit i år eftersom vi inte har motor nog för att kunna åka snabbt på den annars mycket fina banan, förklarar Tommy Rustad.

Årets STCC visas av TV3 respektive ViasatSport.

04-04-27 Allt går enligt plan för Opel-teamet
Allt går enligt plan inför STCC-premiären på söndag, berättar Göran Olsson, teknisk ansvarig hos Opel Team Sweden.
- Som bäst håller vi på med att utvärdera testerna och de värden som vi kan ta ut ur datan, berättar han.
Den nykonstruerade framvagnen och de förändrade delarna av hjulupphängningen har inte varit till något nämnvärt problem hittills.
- Säg att den har fungerat skapligt, men samtidigt har vi ingenting att jämföra med eftersom vi kommit till varje officiellt STCC-test med ett oskrivet blad i vår tekniska pärm, berättar Göran vidare.
Även Tommy Rustad är av samma uppfattning som Göran Olsson. Den nya bilen som togs i bruk till Mantorps-testet har fungerat bra och är något chassimässigt bättre än fjolårsbilen.
- Mantorpstestet var övertygande fram tills att vi fick transmissionsproblem, menar Tommy.
Tisdagen, onsdag och torsdagen ägnar nu teamet åt avslutande genomgång av den svarta Opel Astran samt packning av teamets stora trailer.
- Vi räknar med att sticka på fredag morgon, avslutar Göran Olsson.

04-04-23 Fjärde testtid för Tommy Rustad
Tommy Rustad och Opel Team Sweden avslutade de officiella testerna inför årets STCC-säsong starkt. Det blev en fjärde bästa tid under fredagstestet på Mantorp Park. Hade inte ett tekniskt fel inträffat med transmissionen, kronhjulet gick sönder, kunde det kanske ha blivit en ännu bättre notering för Tommy i den nya Opel Astran.
- Bortser vi från att vi fick avbryta testet när två timmar återstod, är vi mycket nöjda. Fram tills att felet kom hade jag bästa tid efter att banan börjat att torka upp, berättar Tommy.
Han berömmer Opel-teamets mekaniker, de har gjort ett fantastiskt jobb, menar han.
- Man blir lite rädd att de tar slut efter så hårt arbete som det har varit under den senaste veckan med den nya bilen. De har jobbat dygnet runt för att få den klar till dagens test, berömmer Tommy Rustad.
Vidare säger Tommy att den nya bilen är klart bättre än sin föregångare.
- Det nya, styvare chassit känns av genom bättre kurvtagningsförmåga jämfört med det gamla, säger han. Nu återstår utvärdering av årets försäsongstester och därefter följer raceinställningen av bilen inför nästa helgs STCC-premiär.
- Vi syns på Ring Knutstorp, avslutar Tommy Rustad.

04-04-21 Certina fortsätter samarbetet med Rustad
Klocktillverkaren Certina firar i år tio år med Opel Team Swedens förare, Tommy Rustad. Ända sedan Tommy började sin karriär på de europeiska racerbanorna har Certina varit honom trogen som sponsor. Totalt har det hittills blivit 35 internationella segrar i formelbils- och standardbilsracing i BTCC och STCC samt sportbilsracing för Rustad&Certina.
- Det hade smakat gott med en mästerskapstitel under jubileumsåret. Certina täcker sportsegmentet inom Swatch Group, så goda sportsliga resultat passar vår sportsliga image perfekt, förklarar Henning Christensen, Swatch Group Nordic.
Under löpet av det tioåriga samarbetet har Certina specialtillverkat två egna Tommy Rustad armbandsur.

04-04-21 Opel Team Sweden sätter in sin andrabil
Tommy Rustad kommer till fredagens officiella STCC-test på Mantorp Park i en helt ny Opel Astra. Den är byggd på en fjolårskaross från brittiska Triple Eight Engineering.
- Den största förändringen av bilen är att vi får ett nyare och styvare chassi som förhoppningsvis ska innebära bättre väghållning.
- Vi talar inte om att kunna putsa varvtiderna med 0,5 sekund, men det ska vara snabbare än det som vi hittills kört med under testerna, berättar Tommy på hemsidan www.opelteam.com.
Opel-teamets mekaniker jobbar nu dygnet runt för att få den nya tävlingsbilen testklar.
- I stort är det en helt ny bil som vi satt ihop, i och för sig flyttar vi även över en del detaljer från den bil som vi hittills testat med, men de är inte många, berättar Göran Olsson, förstemekaniker i Opel Team Sweden.
Med två raceklara bilar klara samt ett godkännande från STCC-ledningen om att få sätta in ännu en förare under säsongen ökar spekulationerna om vem som ska köra den andra, läckert svarta Opel Astran.
- Vi har haft flera förfrågningar från etablerade STCC-förare om vår andrastyrning, men vi har bestämt oss för att inledningsvis av säsongen lägga all kraft, såväl tekniskt som ekonomiskt på Tommy och vår förstabil, förklarar Jan Warnestad, teamchef för Opel Team Sweden.
- Men när resultaten kommer för Tommy kan vi börja titta lite mer på vår andrabil och vilken förare som vi ska sätta i den.
- Vi är inte främmande inför att sätta in en internationellt, icke svensk och mycket meriterad förare, fortsätter Jan Warnestad.
Framför sig ser han ett tufft och jämt mästerskap där Tommy Rustad, STCC-mästare 2000, kan få hjälp av en stallkamrat för att säkerställa en eventuell medalj.
- Men detta är bara ett hypotetiskt resonemang, menar Warnestad.
Först ska STCC-säsongen rulla igång. Den gör det den andra maj på skånska Ring Knutstorp.

04-04-15 Dags för STCC-test 3 för Opel Team Sweden
På lördag (17 april) är det dags för årets tredje officiella STCC-test, Karlskoga. För Opel Team Sweden innebär den fortsatt arbete med den nya framvagnen och hjulupphängningen.
- Än så länge har ingen fruktansvärd katastrof inträffat, utan det är mest inställningar som vi gör, berättar Göran Olsson, förstemekaniker hos Opel-teamet.
- Den nya framvagnen är inte lika solid som den förra, robusta BTCC-konstruktionen, förklarar han.
Eftersom det rör sig om en total nykonstruktion innebär det att man kommer helt ÷nollställd÷, utan värden för hjulvinklar, fjädringsgång etc, till varje bana. Därför är det prioriterat att få så många varv som möjligt för att kunna finna en optimal inställning av Opel Astran inför tävlingssäsongen. Göran berättar att man från teamets sida ser fram mot lördags testsession på hemmabanan, Gelleråsen:
- På Karlskoga svänger det åt bägge håll jämfört med Falkensbergs långa högervarv, säger han och avslutar med att allt går enligt plan för teamet och Tommy Rustad.

04-04-08 Framvagnen får en extra översyn på Rustads Opel
Opel Team Sweden förbereder sig inför det andra officiella STCC-testet som körs på Falkenbergs Motorbana på tisdag efter påsk. Just nu arbetar teamets mekaniker med en total översyn av den svarta Opel Astran.
Särskild vikt läggs vid att följa upp hur den helt nykonstruerade , enligt STCC-reglementet, framvagnen klarat de hittills körda 60 testmilen i England, Frankrike och Sverige.
- Nästan varenda test har ägnats åt framvagnen och hur den beter sig, berättar Göran Olsson, förstemekaniker hos Opel Team Sweden och summerar de hittills körda varven med ÷inga problem÷.
- Vi kör inte testerna för att köra så fort som möjligt, utan prioritet är att utsätta framvagnen för olika påfrestningar och se hur den påverkas av dem, berättar Göran vidare och berömmer samarbetet mellan förare, Tommy Rustad, och tekniker.
- Det är synnerligen proffsigt.
Inför tisdagens test på Falkenberg säger Göran Olsson att det ska bli mycket intressant att se hur framvagnen klarar ett så extremt snabbt högervarv med så mycket cambervinkel på framvagnen som det på Sveriges snabbaste racerbana.
Tommy Rustad kommer direkt till Falkenberg efter ett par dagars, traditionellt norsk, påskledighet till fjälls.

04-04-05 Fjärde tid totalt för Rustad i första STCC-testet
Opel Team Sweden och Tommy Rustad är mycket nöjda med utdelningen från det första officiella testet inför årets STCC-säsong. Totalt blev det en inofficiell fjärde tid under måndagens test på skånska Ring Knutstorp.
Snabbast var Rickard Göransson i en BMW.
- Det går att jobba in avståndet till tvåan, Janne Nilsson, men Göransson var outstanding, förklarar Tommy Rustad. - Men det här är ett test, och det är stor skiOpel-teamet jobbade under hela mllnad mellan test och riktig tävling, fortsätter han.
åndagen med att optimera Opel Astrans set up. Bl a gjorde man justeringar för att klara de hårdare svenska curbsen, banmarkeringarna i kurvorna. Totalt blev det 85 varv för Tommy Rustad i Opel Team Swedens svarta Opel Astra.
Inofficiella tider, enligt Sportinformation, test 1 av 4 inför STCC 2004:
1. Richard Göransson , BMW 320, 1.02.279 2. Jan Flash Nilsson, Volvo S 60, 1.02.838 3. Fredrik Ekblom , Audi A 4, 1.02.873 4. Tommy Rustad , Opel Astra Cupe 1.03.026 5. Tommy Kristoffersson, Audi A 4, 1.03.243

04-03-24 Lyckad första testdag för Rustad och Opel
På onsdagen inledde Opel Team Sweden och Tommy Rustad testerna av den modifierade Opel Astran inför årets STCC-säsong. Det blev 78 varv på franska Magny Cours-banan, innan testet avbröts p g a skymning. Tommy rapporterar om ett mycket lyckat och framgångsrikt test för teamet, honom och bilen.
- Allt har fungerat bra, kanske har det varit lite sämre grepp eftersom det har varit kallt under testdagen, men tekniskt sett har allt gått bra, berättar han.
Eftersom bilen byggts om, bl a lättats, efter fjolårets säsong lades stor vikt under testpasset på att justera chassi och stötdämpare.
- 100 kilo lättare gör sitt, det gäller att tänka nytt för att få ut max av bilen, förklarar Tommy.
Testerna, som sker tillsammans med brittiska Triple Eight, fortsätter under torsdagen.

04-03-23 Starkt helhetsintryck av Rustads Opel efter shakedown
Opel Team Sweden har börjat sin resa mot årets STCC. På tisdagen genomfördes en mycket lyckad shake down på ett flygfält i södra England.
- Opel Astran går mycket bra och Tommy Rustad är mycket nöjd. Sammantaget är helhetsintrycket efter testet mycket gott, berättar Göran Olsson,
förstemekaniker hos Opel Team Sweden. Efter avslutat shake down lastades den svarta Opeln för vidare transport till Magny Cours i södra Frankrike för två intensiva testdagar tillsammans med Triple Eight-teamet.
- Vi räknar med att vara framme kring midnatt, berättar Göran på mobiltelefon och befinnande sig mitt i London-trafiken.

04-03-23 Opel Team Sweden lämnar dörren öppen åt ÷rockie÷ i årets STCC

Tävlingsledningen för det svenska standardvagnsmästerskapet, STCC, lämnar en dörr öppen åt Opel Team Sweden att anmäla ytterligare en bil till årets racingserie.
- Och vi i vår tur lämnar en dörr öppen åt en ung, duktig nykomling, kalla det för rockie, som ska få köra åt oss i fyra-fem race, förklarar Jan Warnestad, teamchef för Opel Team Sweden.
Han berättar att teamets samtliga resurser kommer att koncentreras till försteföraren Tommy Rustad under säsongsinledningen, men när utrymme ges ska även teamets andra Opel Astra sättas in i mästerskapsserien.
- Vi har fört diskussioner med flera etablerade förare som vill köra vår Opel Astra även i egen regi, men vi har fattat beslutet att det är Opel Team Sweden som ska driva bilen.
- Därför har vi sagt att en bit in på säsongen finns möjlighet att ta in ytterligare en förare. Helst vill vi bereda en ung förare chansen att tävla i kungaklassen STCC, säger Warnestad.
Årets STCC omfattar tio deltävlingar, åtta i Sverige varav en i Danmark respektive Norge.

04-03-23 Tommy Rustad till start i STCC utan straffvikt
Ingen straffvikt. Ingen risk för ingrepp i racerbilens teknik. Test och försäsongsträning tillsammans med BTCC-teamen i Frankrike. Norrmannen Tommy Rustad och det svenska Opel-teamet kommer väl rustade till årets STCC-säsong.
- Det känns härligt att få slippa 100 extra kilon i bilen. Det innebär att vi är med redan från början i årets mästerskap, förklarar norrmannen som i år har siktet inställt på att återta kungakronan inom skandinavisk racing, STCC-titeln 2004!
Tommy Rustad befinner sig för tillfället tillsammans med Opel Team Swedens mekaniker i Storbritannien hos Opel/Vauxhall-teamet Triple Eight, för att bygga om teamets Opel Astra till STCC-reglementet.
- Efter ett första test här på plats ska vi dra vidare till Magny Cours i Frankrike för två dagars tester tillsammans med Triple Eights andra förare, därefter bär det åter till Sverige och den första officiella försäsongstesten på Ring Knutstorp femte april, berättar en mycket hoppfull Tommy Rustad.
- I dagsläget känns allt mycket bra. Vi är ett starkt team och vi känner varandra efter fjolåret, bara det gör att vi blir ännu starkare.
- Sammantaget tror jag att årets STCC kan bli mycket tufft, där vi, Opel Team Sweden, kan var med i mästerskapsstriden redan från början. I fjol tog det halva tävlingssäsongen innan vi lyckades att bli konkurrenskraftiga p g a straffvikt och tekniska begränsningar.
- Men nu har vi en bil som redan från första metern uppfyller STCC-reglementet, nu slipper vi diskussioner och överraskningar och kan istället inrikta oss på att tävla, avslutar Tommy Rustad, fyra i fjolårets STCC och mästare 2000.

04-03-01
Opel Team Sweden och Ejes Racing i samarbete
Ejes Racing ingår samarbete med Opel Team Sweden: Kommer att svara för Opel-teamets aktiviteter i samband med STCC
Opel Team Sweden och Ejes Racing är två starka racingteam som beslutat att tillsammans utveckla Opel att bli ett vinnarteam i STCC (Swedish Touring Car Championship) 2004.
Samarbetet innebär att Ejes tar ansvar för teamets aktivitets- och sponsorprogram under årets tävlingssäsong. Samtidigt står det klart att det i år inte blir något officiellt STCC-tävlande från ÷talangfabriken÷ Ejes Racings sida.
Opels teamchef, Jan Warnestad, ser fram mot samarbetet med Ejes Racing.
- Vi räknar med att ha 1500 - 2000 gäster under året samt utställningar för våra gemensamma samarbetspartner, så vi behöver en samarbetspartner med kapacitet, kunskap och kvalitet, vilket vi har tillsammans med Ejes, säger han.Eje Malm har också förväntningar på samarbetet med Opel Team Sweden:
- Med Tommy Rustad som förare i en nyutvecklad Opel Astra Coupé och ettfantastiskt team känns det tryggt att få vara med att tillsammans med OpelTeam Sweden stärka positionerna och förhoppningsvis stå överst på prispallensäger han och fortsätter:
- Vi var med från start i olika supportklasser och STCC där vi satsade hårtpå kund, personalvård och utställningar för våra partners.
- Satsning har sedan starten 1997 inneburit att vi har haft över 30 000matgäster hos Ejes.
Samarbetet med Opel-teamet innebär att Eje väljer att drar ner sitt övriga racingengagemang med Ejes Racing, Han kan dock blicka tillbaka på sju framgångsrika år med sin ÷talangfabrik÷. Några av förarna som utvecklats hos Ejes Racing från Kil är: Björn Wirdheim, Jens Edman, Robin Rudholm och Robert Dahlgren. Dessutom har man under de två senaste åren varit bästa teamet i S60 Challenge genom förarna Mårten Sahlström och Daniel Andersson.

04-02-25
Tommy Rustad klar som försteförare hos Opel Team Sweden i STCC
Opel Team Sweden bekräftar att man kommer till start i årets svenska standardvagnsmästerskap, STCC.
- Det kommer minst en Opel till start, kanske två om den slutliga driftsbudgeten kan säkras, när STCC rullar igång 2 maj på Ring Knutstorp, förklarar Jan Warnestad, teamchef för Opel Team Sweden.
Starkt team
Det blir inte helt oväntat norrmannen Tommy Rustad, STCC-mästare 2000, som får förnyat förtroende efter fjolårets mycket starka insatser efter semesteruppehållet.
- Vi är glada att kunna knyta Tommy Rustad till oss för ännu en tävlingssäsong, vårt samarbete i teamet har fungerat utomordentligt bra mellan förare och mekaniker, vi ser därmed möjligheter till fortsatt utveckling och goda resultat för teamet under kommande säsong, fortsätter en förhoppningsfull Warnestad.
Tommy Rustad förklarar att han är mycket nöjd över överenskommelsen med Opel-teamet, som han ser som mycket professionellt även med internationella mått mätt.
Slipper straffvikt
Det är också klart att teamets båda Opel Astra Coupé byggs om hos brittiska Triple Eight, som driver Opel/Vauxhalls BTCC-stall, före säsongsstarten för att anpassas till STCC:s nationella reglemente. Därmed belastas inte tävlingsbilarna med fjolårets straffvikt på 100 kg.
- Det innebär att vi får bättre förutsättningar för att göra ännu bättre resultat redan från säsongsstarten, förklarar en förväntansfull Tommy Rustad som kommer till start med tomma viktlådor i första deltävlingen.
Tvåbilsteam?
Men ytterligare frågetecken återstår beträffande andrabilen.
- Vi har andrabilen raceklar men kommer inte rulla ut den förrän ekonomin är säkrad. Det får inte påverka vårt förstaekipage negativt då vi satsar 100% på Tommy, fyller Jan Warnestad i.
- Vi går in med full kraft för att åter hjälpa Tommy Rustad återta mästerskapet, men den här gången i Opel Team Swedens färger, avslutar han.
Nära STCC-seger i fjol
Rustad gjorde en mycket stark avslutning på fjolårssäsongen hos Opel-teamet och hade chans att återta STCC-titeln inför finaltävlingen på Mantorp Park. Men ett tekniskt fel i första finalheatet tvingade honom att bryta och därmed försvann chanserna att totalvinna STCC 2003.

<< Tillbaka till Startsidan