<< Tillbaka till Startsidan


2005
2000 2004 2005 2006


05-12-15 Karlskoga Motorstadion i medvind - Nu som VM arrangör!

Nyligen hade driftsbolaget på Gelleråsen, Karlskoga Motorstadion AB och Karlskoga Motorförening äran att meddela att vi efter mycket arbete fått en EM deltävling i roadracing 29-30 juli 2006.

Nu ökar statusen ännu ett snäpp och vi är mycket glada och stolta att meddela att ett VM kommer köras på Gelleråsen, Karlskoga 2006. Det är 9-10 september som VM i sidvagn kommer köras i samband med finalen i Svenska och Nordiska Mästerskapen för roadracing 2006!!

Vi har fått bekräftelse från den tyska promotorn av serien som omfattar 9 deltävlingar, och är jätteglada över beskedet. Det skall bli kul att se vad Billy Gällros kan göra på hemmaplan mot över 20 deltagare från hela världen säger Mike Luff och Tony Jacobsson från arrangörsstaben.


05-12-14 Klart med nytt 2-årigt Motorsportavtal
Samarbetet mellan Crew Wermland AB och Motorklubben Team Westom fortsätter.

Efter ett intensivt premiär år 2005 för Crew Wermland AB har nu företaget signerat ett avtal med Motorklubben Team Westom om att hyra anrika Westombanan t.o.m. 2007.

Den ekonomiska risken vid större arrangemang var tidigare ett stort orosmoln för klubben. Nu arrangeras tävlingarna i ett intimt samarbete. Företaget styr verksamheten och står för den ekonomiska risken, klubben står för den sportsliga delen.

Den ökade Motorsportverksamheten i Arvika har redan visat resultat i medlemsmatrikeln för MK Team Westom. Under året har medlemsmatrikeln ökat med många nya medlemmar. Anläggningen som inte var godkänd för tävlingar innan året började, fick en ordentlig upprustning av säkerhetsanordningarna under 2005. Under nästa år är ytterligare satsningar planerade, såväl på säkerhet som på publikområden.

Verksamhetsåret inleds med Crosskart SM och Götalandscupen i Rallycross den 6-7 maj. Planerandet av övriga arrangemang är inne i ett intensivt skede just nu och inom kort är ytterligare arrangemang säkrade till Arvika 2006.

05-10-17 MK Ran årets supercuparrangör.
Det blev MK Ran Askersund som utsågs av RallySportNews läsare till 2005 års bästa supercuparrangör. MK Ran arrangerade finalen av Cupen den 24 september i deras tävling Rejmeknixen. Hela 31% av läsarna röstade på MK Ran , tvåa i omröstningen blev inte helt oväntat förra årets vinnare MK Lima med tävlingen LBC Rushen 26% valde Lima klubben.

Här är resultaten
MK Ran 31%
Lima MK 26%
Hässleholm MK 12%
Skillingaryd MK 11%
Stuguns MK 5%
Jämtlands MK 3%

RSN

05-09-26 Biljetter till Karlstad, men ingen tippade rätt i div 1!
Mårten Bermingrud var otippade segrare i Polen!
Lasse Larsson, Michael Jernberg, Kenneth Hansen och Sverre Isachsen var mest tippade i Div 1 klassen som vanns av helt otippade norrmannen Mårten Bermingrud! I div 2 segrade finländaren Jussi Pinomäki som fick flera röster. Lägst odds i div 2 hade Michael de Keersmaecker följt av Svenske Marcus Nilsson.

I denna veckas Web-tävling vann en lycklig Karlstadsbo biljetter till BDC-racet 15 oktober!

Ny tävling denna vecka, tippa vinnare i helgens Rallycross EM-final!
Tippa segrare i Div 1 respektive Div 2 klassen i Tyska Buxtehude, kommande helg (24-25 september). Bland de som tippat rätt kommer vi att lotta ut läktarbiljetter BDC-racet 15 oktober!

BDC-racet blir årets stora Folkrace händelse, kända motorsportprofiler tävlar mot den Värmländska folkrace eliten på lika villkor!

Maila in era segertips till webshop@racecrew.se, senast fredag 30/9!

Gå in på www.racecrew.se, klicka dig vidare till Web-shop och läs mer om läktarbiljetterna!

05-06-13 Vad är regularity??
Det finns en form av bilsport för historiska och klassiska bilar som har vuxit sig stor på kontinenten, men ännu inte fått något genombrott i Sverige. Det är kanske dags att ägna mer intresse åt denna gren. Den kallas med ett engelskt ord för Regularity (franska Regularité, tyska Regelmässigkeit eller Gleichmässigkeit) och i ordböckerna står det regelbundenhet, regelmässighet, punktlighet, ordentlighet, jämnhet, symmetri. Man kan väl tänka sig en kombination av dessa ord för att beskriva tävlingsformen.

Vad är regularity
Regularity är avsett för bilar ”från tiden”. Denna kan handla om allt från 10 – 20-talen fram till 70-talet. Man tänker sig i första hand bilar som har kunnat deltaga i tävlingar vid aktuell tidpunkt och i grenarna Rally och OT. Det innebär att de bilar som deltar i Regularity skall följa de utrustningskoncept som respektive bil hade under aktuell tävlingsperiod. Det betyder inte att bilen måste ha tävlingshistoria, utan att den ser ut som tävlingsbilar gjorde på den tiden. Många har utrustat sina historiska och klassiska bilar efter tidens tävlingsutseende, men vill för den skull inte tävla med bilen i rena hastighetstävlingar. Därför finns Regularity! Här kör man i ett lugnt tempo på fina, mestadels asfalterade vägar, men ändå med ett tävlingsmoment som gör att varje ekipage har möjlighet att vinna. Dessutom medför detta arrangemang en härlig blandning av olika bilar, allt från den vanligaste vardagsbilen (Volkswagen 1200/1300/1500, Fiat 1100/1200, Renault Dauphine/R8, SAAB 92/93/96, Volvo PV/Amazon, Ford Anglia/Cortina, DKW 3=6/AutoUnion osv.) till sportvagnar i olika skepnader (ex. Alfa Romeo Guilietta/Bertone, Porsche 356/911/912, Austin Healey 100/3000, MG TA/TB/TC/TF/A/B, Triumph TR2/TR3, SAAB Sonett, Volvo P1800, Maserati, Ferrari osv.) och varför inte de mer udda märkena (ex. Lloyd Alexander, Panhard, Citroën B11, IFA F8/Wartburg, Lancia osv.). Alla tänkbara bilar som kan ha gått i rally, OT eller landsvägstävlingar under årens lopp.

Skrivet av Bengt Alsed
(Inbjudan till KAK Challenge hittar du bland inbjudningarna här på MIV)

05-06-08 Tidernas rally kommer att köras lördagen 11:e juni 2005
med Bollnäs/Scandic Hotell som final.
Då firar vi även 5 års jubileum !!
Alla fordon som är intressanta på något sätt är välkomna.
Rallyt går längs Tidernas Väg med start i Uppsala (Ulva Kvarn) för den södra slingan
och i Ånge (Borgsjö Naturrum) för den norra slingan. Efter vägen finns ett antal kontrollstationer som vid ditt besök ger dig en stämpel i ditt startkort. Stämpeln byter du in mot lotter vid målgången och deltar sedan vid utlottningen klockan 18.00. För varje stämpel får du en lott. Ju fler stämplar du har desto fler lotter. Starttiden och vilken station du startar vid bestämmer du själv men målgången sker mellan 14.00 och 16.00. Målgången sker på Scandic Hotel i Bollnäs.

Rallyt är begränsat till 400 deltagare för bilar. Obegränsat antal motorcyklar och andra veteranfordon, såsom lastbilar, mopeder, brandbilar, trehjulingar etc. Rallyt arrangeras av Tidernas Väg Ekonomisk Förening i samarbete med Folksam.

Pris: 100:- kr
Anmälan och mer info www.tidernasrally.net/

05-06-07 PG Andersson får Guldplakett för årets idrottsinsats
I samband med rallytävlingen Thorps minne Säffle till helgen kommer vår Junior Världsmästare P-G Andersson att få Säffle-Tidningens Guldplakett för 2004 års bästa idrottsprestation inom tidningens spridningsområde. Andra inom motorsporten som fått priset sedan starten 1965 är Lennart Högberg TT (nuvarande roadracing), 1999 fick Daniel Carlsson priset efter att blivit svensk mästare , andra rallyförare som fått motta priset är Mats Karlsson, Mats Jonsson och Thina Thörner. Inte enbart rallyförare har erhållit priset utan även världsmästarinnan i orientering Annichen Kringstad som startade sin karriär i Säffle OK.

PG kommer under onsdagen att testköra nya Suzuki Swiften i England, men vänder hem redan under torsdagen för att sedan ta emot priset.

05-06-07 Jonas Kruse gör supercuppremiär
TV kommentatorn Jonas Kruse gör SuperCup premiär i sin Ford Escort när fjärde deltävlingen tillika gruspremiär för årets supercup Skillingen 500 avgörs den 18 juni i trakterna kring Värnamo. Jonas slutade ju sin karriär för att bli ”team Chef” för Svenska Renault och Juniorvärldsmästare P-G Andersson innan han fick kontrakt för Suzuki .

39 årige Jonas Kruse tävlande för Karlstad Motor Club Bil, blev svensk mästare 2000 i Klass A7 med en Renault Megane och Norsk mästare 2002 i en Subaru Grupp N4.

05-06-06 Nypremiär på NIWA-Banan för motorklubben Ratten
Söndagen den 5 juni 2005 hölls invigningen på den ombyggda motorbanan NIWA-Banan mellan Torsby och Gräsmark. I publikvimlet av idel kända motorprofiler såg vi förutom Per-Inge och Stig-Olov Walfridson två av de personer som gjorde det möjligt för anläggandet av denna bana nämligen MK Rattens dåvarande ordförande Sten Dahlgren samt Stora Ensos Göran Barremyr.

Banan är byggd för folkrace år 1990 och ombyggd för rallycross och crosskart under åren 2002 till 2005.

En stor åskådarskara på ca. 600 personer hade mött upp och fick se och höra MK Rattens ordförande tillika tävlingsledare för dagens folkracetävling, Per Täppers, hälsa alla välkomna och överlämna tonen till Torsbys kulturskolas duktiga musiker som på startplattan framförde fem medryckande låtar med sina blåsinstrument.

Därefter övertog kommunalrådet i Sunne Kommun , Karl-Johan Adolfsson, ordet. I sitt tal redogjorde han i enkla drag hur banan kommit till i samråd med markägaren Stora Enso och framhöll att i tider som dessa med allt mindre engagemang hos folk är imponerande att se en klubb som klarat detta bygge enbart med frivilliga insatser och privata medel.
Under tiden som Stig-Olov Walfridson hjälpte Karl-Johan Adolfsson ner i tävlingsbilen bredvid Per-Inge Walfridsson tog Torsby Kulturskola upp tonen igen och spelade en mycket bra version av Värmlandsvisan.

Per-Inge Walfridsson som dagen till ära var iförd en silverfärgad Mitsubishi Lancer Evo 6 klippte tillsammans med Karl-Johan Adolfsson det blågula bandet och förklarade banan invigd. Efter Per-Inge följde ett lätt urval av MK Rattens stora park av tävlingsfordon. Dessa kunde sen ses på utställning i depån. Tävlingen kunde börja!



Lite fakta om NIWA-Banan: Ligger mellan Torsby och Gräsmark 250 meter från vinkel vänster mitt på den anrika rallysträckan Bjälverud-Gräsmark. Bygg och premiärår för första tävlingen är 1990. Bana är en kuperad teknikbana där motoreffekten inte spelar huvudrollen. Banan har en längd på 725 meter och är mellan 8 och 14 meter bred. Underlaget består av stenmjöl från den borrade tunneln mellan Rottnan och sjön Kymmen som kom till under det stora kraftverksbygget i mitten av 1980-talet.Snabbast banvarv för olika klasser är: Folkrace(Saab 99) 39 sekunder; Rallycross(Volvo 242) 38 sekunder och Crosskart(250cc) 35 sekunder.

Nedtecknat av Per Täppers
Resultat under resultat eller direkt här>>
Fler bilder hittar du på www.walfridsson.com under bilder och Invigningen av NiWabanan

05-06-03 Förlängd anmälan för Gräns Rallyt
Anmälningstiden för Gräns Rallyt förlängd till måndag 6 juni. Anmälan hittar du bland inbjudningarna>> eller här>>

05-06-01 Värmlands Polisdistrikt ensamma att vilja ta betalt av VM rallyt
Värmlands polisdistrikt vill från och med nästa år ta betalt av Svenska Rallyt för att hjälpa till med bevakningen i samband med VM tävlingen i februari. Bevakningen gäller trafiken och den allmänna ordningen. Polisen Värmland stödjer sig på en lag i ordningsstadgan från 1982 vilket gör det möjligt för myndigheten att ta betalt för idrottsevenemang som drivs i vinstsyfte. Varje myndighet (polisdistrikt) är själv unik att ta sådana beslut ,därför kan inte rikspolisstyrelsen besluta att ett distrikt skall ta betalt för ett enskilt idrottsevenemang .

I Sverige finns det 24 olika polismyndigheter (distrikt) 10 av dessa svarade på RallySportNews frågor om man tar betalt vid bevakning av idrottsevenemang idag och om man har planer på att ompröva detta beslut, 8 svarade ett enhälligt nej på båda frågorna. Två myndigheter svarade att man kan tänka sig att ta betalt av idrottsevenemang ett av dessa tillade att idrottsevenemanget måste drivas i vinstsyfte för att man skall kunna ta betalt.

Här nedan ser du resultatet:

Frågeställning
1/ Tar ert polisdistrikt betalt vid bevakning vid idrottsevenemang idag?
2/ Har ert distrikt planer på att ompröva ert beslut för att i framtiden kunna ta betalt?

Här är de olika polisdistriktens resultat.
Dalarna: 1/ Nej 2/ Nej
Gotland: 1/ Nej 2/ Nej
Gävleborg 1/ Nej 2/ kan tänka sig en omprövning.
Jämtland: 1/ Nej 2/ Nej
Jönköping: 1/ Nej 2/ Ja om det drivs av ett vinstdrivande företag.
Kalmar: 1/ Nej 2/ Nej
Stockholm: 1/ Nej 2/ Nej
Västra Götaland: 1/ Nej 2/ Nej
Västerbotten: 1 /Nej 2/ Nej
Östergötland 1/ Nej 2/ Nej

(RSN) Christer Bofeldt

05-06-01 Tilleggsregler ute, - allerede mange påmeldte
BEMA Sommer Rally Grimstad www.rally.no/grimstad har nå lagt ut tilleggsreglene http://www.rally.no/grimstad/grimstadtillegg05.htm Kompakt arrangement med små avstander, - lav startavgift (2000 NOK), halv pris for utlendinger og fri gjennomkjøring.

Det er også gledelig at så mange allerede har meldt seg på http://www.schanche.com/paamelding/startliste.aspx og vi håper vi blir fullbooket.

For dere som ikke allerede er påmeldt husk også at sommeren på sørlandet er populær og gode/rimelige overnattingstilbud blir fyllt opp tidlig, - det samme gjelder for fergetrafikken fra Danmark og Sverige.

Vi ønsker å se deg på deltagerlista så anmeld deg nå.

Velkommen til det blide sørland i fellesferien.

Mvh
Rune Danneborg

05-05-19 KPA Forshagarundan förlänger anmälan
Forshaga MC har beslutat förlänga anmälningstiden för KPA Forshagarundan till onsdagen den 25 maj klockan 18:00. Inbjudan bland inbjudningar eller direkt här>>

05-05-17 BEMA Sommer Rally Grimstad påmelding åpnet!
Vi har nå åpnet påmelding til BEMA Sommer Rally Grimstad 30 juli.
1/2 deltageravgift = 1000 kr. for Svenske team
Kun 600 kr. for ferge tur/retur Hirtshals med rallybil og slep om du vil kjøre gjennom Danmark.
Riktig asfaltrally i Norge i beste semestertid!!!
Fri gjennomkjøring og noteproduksjon
Alle prøver er videotapet og ligger på nett!!
Svenske gr. H biler velkomne! (Internasjonale regler for stoler og bur, ta kontakt for nærmere info.)
All info. på: www.rally.no/grimstad

Mvh
Innovation Motorsport
Rune Danneborg

05-05-06 Structosprinten förlänger ordinare anmälningtid
Structosprinten är öppen ända fram till nu på söndag den 8/5. Där efter så tar vi emot efter anmälningar ända fram tills någon gång på kvällen innan tävlingen.
Storfors MK

05-05-05 ERF MC på Anderstorp Fredag 6 Maj
Fredagen den 6 Maj, är det dags för deltävling två i årets ERF MC serie. Det blir ett 6-timmars endurance race på Scandinavian Raceway.

I premiären för två veckor sedan vann Team Skjerne MC med Lars Rulffs, Christer Miinin och Thomas Nedergård. På andra plats Team Allt i Däck med Mikael Hägerström, Peter Söderholm och Kim Jensen. Sista pallplatsen tog ERF-nykomlingarna Team Hareke Racing med Johnny Westerlund och Freddy Papunen. Mycket talar för att något av dessa tre team har bra chans att vinna även på Anderstorp.

Men bakom finns ytterligare 44 anmälda team, som alla är lika hungriga på att knipa en ERF-seger. Även om det inte var många
som bröt premiären, så har säkert fler team sorterat ut grejorna, och blivit lite varmare i skinnställen. Dessutom har man ju fått visa sina kort nu. I race 2 kommer säkert konkurrensen om poängen att bli hårdare.

Mer information
Officiell hemsida
http://www.erf.nu
Teamlista ERF MC 2005
http://www.erf.nu/Team/index.asp?S=4

05-05-02 Silverrundan förlänger anmälan
Hällefors MK förlänger anmälningstiden för Silverrundan till 4/5 kl 18:00 (förutsatt att det inte blir fullt), så skynda er att göra en anmälan. Tävlingen ingår i Brattlöf Cup. Inbjudan bland inbjudnignarna eller direkt här>>

05-04-29 Tina Thörner co driver för Wolkswagen
Tyska Wolkswagen har skrivit kontrakt med svenskan Thina Thörner som kartläsare för syd afrikanen Giniel de Villiers inför nästa års Paris Dakar.
(RSN) Christer Bofeldt

05-04-29 ERF Bil 24/4
Söndagen den 24 April, Falkenberg Motorbana,
6 timmars långlopp, ERF-serien Bil. Pentascrew vann händelserik ERF premiär

Premiären i ERF Bil serien på Falkenbergsbanan blev en händelserik tillställning som till slut vanns av Pentascrew, endast 0.8 sekunder före Team Surprise.

0.8 sekunder, efter 6 timmars tuff racing, är ungefär lika långt som ett oslickat 5.50 frimärke!
- Det var den nya svarta lacken som gjorde det, skojar en glad Björn Scheuer i Pentascrew. Vår rookie i teamet, Gustaf Gejland, skötte sig fint och bilen gick som en klocka genom hela racet. Vi har under vintern fått rätt på insugsljudet, och fick beröm för bilens låga ljudnivå.

Tvåan Team Surprise blev av med halva växelspaken i slutet av racet, endast en liten stump satt kvar att växla med. Hade inte det hänt då kanske ordningen hade varit omvänd.
- Jag kommer att få blåsor i näven i morgon, sa Ulf Lindegren och pekade på en illröd fläck mitt i handen, där slutet på växelspaksstumpen har tryckt.

Också på ledarvarvet, bara 10 sekunder efter segraren, kom TLC Racing, som därmed tog en fin tredjeplats. Det var dessa tre team det stod emellan, de skiftades om att vara uppe i ledningen.

Överhuvudtaget var det en mycket händelserik tävling, dock utannågon allvarlig incidient. Funktionärerna hade ett tufft jobb, framförallt i de nya sandfållorna efter Falkenbergsbanans raksträcka. STCC-domare var på plats för att syna hur det massiva ERF-startfältet skulle ta sig igenom den nya kurvan efter starten. Det gick fint, alla team var disciplinerade och gav varandra plats. Men när man fick upp ångan en bit in på första timmen, då visade det sig att alla nog var lite ringrostiga efter vintern. Många gjorde utflykter utanför banan. När någon bil sedan släppte vatten och olja på banan, som blandade sig med utsprätt sand, då åkte ännu fler av.

De flesta teamen, liksom domarna, tyckte att det var juste körning utan fula tricks, bara stenhård konkurrens, ringrostighet och lite ovana vid den nya bansträckningen. Många gillade också de nya kurvorna men tyckte att det var knivigt att hitta en rytm och att få till en bra utgång.

Summerat blev ERF-premiären en kanontävling som bjöd spänning och aktion i kubik. Om någon skulle tro att långlopp är långtråkigt, då har man inte upplevt Endurance Racing for Fun!

Deltävling 2 i ERF serien körs den 22 Maj på Scandinavian Raceway, Anderstorp.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Resultat:
http://www.mylaps.com/results/newResults.jsp?id=142383
Vinnarna Pentascrew egen rapport efter racet:
http://www.erf.nu/index.asp?N=1298

05-04-27 Manfed Stohl insjuknad i salmonella, start i Sardinien osäker
32 Österrikaren Manfred Stohl Citroën Xsara för OMW Vorld Rally Team har insjuknat i salmonella under rekognoseringen inför helgens VM rally i Sardinien. Det var i tisdags som Manfred insjuknat och i dag onsdag konstaterade Citroën och Peugeots läkare att det fanns tecken på salmonella. Idag kommer Manfred att äta medicin och få behandling. Beslut om ev start för Österrikaren på Torsdag kväll är ännu osäker och beslut tas imorgon bitti.
(RSN) Christer Bofeldt

05-04-26 Richard Burns opereras för hjärntumör idag
Världsmästaren 2001 i Rally Engelsmannen Richard Burns kommer att opereras för hjärntumör idag på London Sjukhus.
Det var 2003 som Richard under en bilfärd till ett rally svimmade, prognosen då var att Richard skulle vara tillbaka som rallyförare i WRC 2005.
Men prognosen har blivit sämre och idag kommer han alltså att opereras för hjärntumör.
(RSN) Christer Bofeldt

05-04-22 Säsongspremiär för långloppserien ERF Bil
Till helgen har långloppserien ERF Bil (Endurance Racing for Fun) premiär. Första racet körs på söndag den 24:e April på Falkenbergsbanan.

ERF-serien ökar i popularitet, hela 36 team är serieanmälda till årets säsong, 6 helt nya team debuterar på söndag. Bland ekipagen finns 13 olika bilmärke representerade. Volvo, Opel, BMW och Porsche är de vanligaste.

Årets serie består av 6 race på 4 olika banor. Nytt för i år är en tävling på skånska Sturup Raceway, under förutsättning att banan blir klar i tid. Banan genomgår just nu omfattande ombyggnader och förlängs till över 2 kilometer. Övriga banor är Falkenberg, Scandinavian Raceway och Ring Knutstorp.

Tävlingarna är 6 timmar långa, totalt skall 36 timmars tuff racing avverkas. Varje team består av flera förare som skiftas om under tävlingarna. I depån har teamen, utöver mekaniker, också racestrateger och tankpersonal. Bilarna snabbtankas för att depåstoppen skall gå så snabbt som möjligt.

Team JMB Racing, som vann förra årets ERF-Bil serie, kommer att försvara titeln med sin orange BMW. Men man är jagade av ett helt koppel av konkurrenter. Som vanligt har många vässat klorna under vintern genom att uppgradera med fler hästkrafter. Många gånger tidigare har det visat sig att det är hållbarhet och kontinuitet som avgör, inte muskler. Dock har konkurrensen i ERF hårdnat märkbart de senaste åren, det är inte ovanligt att det bara skiljer sekunder mellan teamen efter 6 timmars körning. De bästa teamen har både snabbhet och hållbarhet. För att att ha en möjlighet att vinna serien måste man plocka poäng i alla race. Trots det så är det oftast så jämnt att serien sällan är avgjord förrän målflaggan faller i finalen.

ERF serien arrangeras tillsammans av de tre klubbarna Anderstorp Racing Club, Falkenbergs Motorklubb och Hyllinge Motorsällskap. Serien är egentligen två separata serier, en för Roadracing (ERF MC) och en för Banracing (ERF Bil). Serien är en viktig del av klubbarnas verksamhet då den ger förare och team av alla kategorier en möjlighet att tävla på lika villkor och till en förhållandevis billig ekonomisk insats. Både ungdomar och äldre mer erfarna förare tävlar tillsammans. Oftast medverkar också förare från andra racingserier, i premären är tex 20-åriga JTCC- talangen Therese Svensson gästförare i Team JMR Bilsport (mer info).

Årets ERF Bil-serie ser ut att bli lika tuff och spännande som vanligt.

Tävlingskalender ERF Bil 2005
24/4 Falkenbergs Motorbana (Premiär)
22/5 Scandinavian Raceway
11/6 Ring Knutstorp
13/8 Sturup Raceway (preliminärt om banan blir klar)
18/9 Ring Knutstorp
2/10 Scandinavian Raceway (Final)
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Mer information
Officiell hemsida
http://www.erf.nu
Info: 'Vad är långlopp'
http://www.erf.nu/index.asp?M=266

05-04-20 Rally Gotland 2005 "Äventyr med Golfen"
Siv-Inger Nilsson med jag som Co-Driver for tillsammans med meken, särbon och bilutlånaren Patrik Sjöberg till Gotland för att åka 3:e deltävlingen i RM.
Eftersom vi skulle vara senast kl. 10.15 i Nynäshamn så for vi redan på Torsdags kvällen och fick sova hos Göran Nilsson i Märsta. Vi for vidare i god tid på fredag morgon och for in och tankade servicebilen strax före Stockholm. När vi nu åkte vidare ut på motorvägen så stannade bilfan´! i värsta trafiken så vi fick tvinga in ekipaget via startmotorn till vägrenen, i det läget så funderar man vad som kan ha hänt.. är det fel på soppan på macken eller? Patrik ringde till macken och bad dom kolla, samtidigt så ordnades det hyrbil och bärgning samt att en hjälpbil medpåkörningsklump dök upp. Vi flyttade över dom viktigaste prylarna och åkte vidare. Nu fick hyrbilen lida pin för tiden var knapp att vi skulle hinna med färjan, men vi hann precis.
Läs hela Peter Westmans berättelse på www.mariasmotorsport.com under Rallyinfo > Berättelser från er

05-04-18 Segern rök 700 meter från mål på Gotland.
Rally RM på Gotland såg ut att sluta med vinst för Kjell Hansson och hans co-driver. De ledde före "Glasjompa" inför sista sträckan och hade då lite problem med en av drivaxlarna som hade gått av. Men det var en kort sträcka och med en drivaxel borta kan man ta sig i mål och behålla sin ledning. Så killarna startade, men 700 meter från mål small det. Då gick ALLA de tre andra drivaxlarna av SAMTIDIGT!! Där blev de obevekligt kvar och kunde till råga på allt elände se målet.
Så här i efterhand kan man väl se komiken i det som hände. Ingen verkar ens ha hört talas om att någon råkat ut för att alla fyra drivaxlar smullit av!!!

05-04-13 Fredrik brinner av revanschlust
Tvåfaldige STCC-mästaren Fredrik Ekblom brinner av revanschlust inför årets mästerskapsserie.
- BMW ska definitivt inte få det lika lätt som i fjol, i år har vi bättre chanser, säger Audis stjärnförare.
Med två röda nytrimmade Audi A4 STCC av senaste årsmodell har Audi/KMS-stallet siktet inställt på att återta mästerskapet. Fredrik Ekblom är även i år försteförare och stallchefen Tommy Kristoffersson kör andrabilen.
- Det blir bra racing, det är ett starkt startfält med många bra förare och märken. Med de nya reglerna med två kvallopp och en huvudtävling blir STCC dessutom mer spännande och underhållande än någonsin, och jag tror att det passar mig. (FL-Net)

05-04-13 Rapport från SkeppstedtMotorSport
Vi väntar på att vårsäsongen ska komma igång och vi "går igenom" tävlingsbilen efter vinterns bravader. South Swedish Rally, en av årets höjdpunkter står för dörren och vi kommer nog att köra någon mindre tävling innan dess. Sommarserien kör igång i Säffle i mitten av juni, sen är det fullt upp ända långt in på hösten. Staffan har haft lite andra upppdrag nu i vår också....... www.skeppstedtmotorsport.se
Med vänlig hälsning / SkeppstedtMotorSport

05-04-12 Rallyträningar sommaren 2005
3 ggr under sommaren ordnas träning på I13. Första gången (26/5) ordnas också ett s.k. rallyevent (åk med som kartläsare) läs mer nedan...

Rallyträningarna:
Följande datum arrangeras träningarna:
torsdag 26:e maj, kl 18-21
lördag 18:e juni, kl. 12-15
lördag 27:e augusti, kl. 12-15

Sträcka: ca 3km (I13 övn. omr) som köres flera gånger.
Avgift: 250 kr för SMK Dala förare, 350 kr för övriga betalas vid ankomst.
Anmälan: Fredrik Wikström, 070-640 55 58
Deltagare: A-B-C förare oavsett bilklass, max 10 st!

Rallyeventet:
Torsdag den 26:e maj kl. 18 så ordnas i samband med träningen ett s.k. ''event''. Där får deltagarna:
-åka med som kartläsare,
-själv köra i konbana på tid,
-köra 4-hjuling i terrängen
-njuta av en grillbuffé.
Perfekt att bjuda med sina sponsorer på!
Mer information om detta kan fås av: Thomas Wiberg, 070-415 50 19, dagtid 0322-66 75 45 eller mail: thomas.wiberg@glocalnet.net.

P.S. Du som är förare/codriver får ersättning för de anmälningar du gör till eventet! D.S.//Thomas W www.smkdala.nu

05-04-07 Uppladdningen inför 2005 års Big Jump Show i Östersund har börjat!
Big Jump Show ändrar utseende 2005. Samma helg som i fjol, lördag 23 april, är det dags för höga hopp i Östersundstrakten igen. Platsen blir dock inte Stortorget utan Z-Vallen vid infarten till skoterbanan i Gräfsåsen. Anledningen till detta är att vi i år lyfter in skoter istället för snowboard. Moto-X uppvisningen ifjol på torget var arrangemangets höjdpunkt, vilket gav oss blodad tand att utveckla detta.
Arrangemanget består i huvudsak av Big Jump-tävling på skoter, Tweak-Ability Moto-X demo, samt en BMX-uppvisning. I skotertävlingen så har vi redan klara namn som Team Frosty Demons med Markus Bylund och Eric Andersson m fl, Daniel Bodin som kört grymt bra i vinter (ende svensk i Red Bull Fuel + Fury i USA) samt lokala Team To Be med Tomas Berntsson i spetsen.

I Tweak-Ability Moto-X Demo ser vi återigen Morgan "Mojje" Carlson och Fredrik "Prippa" Hedman samt Östersunds egen Jonas Grinde. Fler förare och team väntas bli klara under närmsta veckan.
Mer info>>

05-04-05 Stadioncross igen 2006
Grattis alla skoterälskare !
Styrelsen för SMK Söderhamn beslutade på sitt styrelsemöte den 30/3 att återuppta traditionen med en stadioncrosstävling för skoter under mars 2006. Denna succé som inte hanns med under 2005 pga byggnationerna ute på Flygstaden kommer nu att återkomma uppe på Hällåsen. Datum är ej spikat men den forne tävlingsledaren Börje Nilsson lovar att tävlingen skall bli ännu bättre än sist. Notisen>>

05-03-24 Munkfors Motorclub uppmanar andra klubbar...
Munkfors Motorclubs rallysektion sponsrar Motorsport i Värmland med 10 kr/startade från vår rallytävling MunkforsSågar Munkrundan. Vi passar samtidigt på att uppmana alla andra klubbar att göra likadant för att vi även i fortsättningen ska få se allas vår portal för bilsport fortleva och utvecklas.

05-03-10 Gubbröra i RM-toppen!
Två veckor innan 60-årsdagen är Göran "Zamora" Lind i toppform. Två segrar på fyra tillfällen, inom loppet av två dagar! Men 50+ kollegan Janne Sundqvist leder RM totalt. Nästan hela VOC-eliten drog nitlotter och fick tredje led vid premiärtävlingen i Överkalix, men Göran ”Zamora” Lind och Janne Sundqvist fick till tidernas starter och tog kommando från start till mål. Sven-Inge Sjödin tog den sista pallplatsen.

Deltävling två blev desto mer dramatisk. Zamora var än en gång bra med i starten, men fick hjälp att parkera på innerplan. Janne Sundqvist gick till spets, men fick stentuff uppvaktning bakifrån. Vid ett tillfälle var man inte mindre än tre bilar i bredd, och för ett tag var både Tobbe Westerlund och Bengt Emilsson förbi. Emilsson orkade också hålla undan till seger, men andraplatsen lyckades Sundqvist ta tillbaka av Westerlund som fick nöja sig med tredjeplatsen.
Läs hela artikeln på H-N Motorsport>>

05-03-09 Robin 2:a i Ludvika
Nu har Robin Schelin visat de andra grabbarna vad han kan.
Öppna Dalaserien i Folkrace 2005 startade i Ludvika lördagen den 5:e mars. Robin vann sina två första heat och kom i mål på andra plats i det tredje heatet. Det blev en summa av 19 poäng inför A-finalen där närmaste konkurrenten hade lyckats kamma ihop 15 på poäng på tre andraplatser.
Läs hela artikeln på www.smksoderhamn.com

05-03-07 Många tävlande i helgens rallytävlingar där Anders Olsson, SMK Söderhamn samlade flest pokaler.
Flera av SMK Söderhamns förare var i farten däribland Anders Olsson med två tävlingar på två dagar och han tog första platsen i sin klass C-förare 2 WD grupp H bägge dagarna. Första pokalen kom på lördagen i Gestrikekannan som Järbo MK arrangerad i skogarna mellan Järbo och Ockelbo i Gästrikland. Där kunde Anders efter en bra körning på tävlingen fem sträckor kliva upp på podiet för att motta första priset.
Läs notisen på www.smksoderhamn.com

05-03-06 Två hektiska helger väntar Fredrik
En hektisk tid väntar Fredrik Léstrade, SMK Söderhamn som ser fram emot att köra i Is - SM som körs två dubbelhelger i rad. Fredrik som ska delta i årets Is-SM har lite bråttom i garaget när jag träffade honom medan han ställde sin Volvo Original 740 VOC 4 i ordning.
Läs hela notisen på www.smksoderhamn.com

05-03-04 Intervju med Fredrik Léstrade
Nu i helgen drar SM i Isracing igång uppe i överkalix på Klarälven. En av alla förare som laddar i garagen med spikar och dubb är Fredrik Léstrade, läs Osmos intervju med honom inför premiärtävlingen på www.motorsport4sale.com eller direktlänk: http://www.motorsport4sale.com/sv_intervju_4c_fredrik.asp

05-03-04 Intervju med Irländske Gordon Coleman
Många har undrat vem den irländske Gordon Coleman är som förgyllt flera Svenska rallyn i år och som är anmäld till Limas stortävling den 12:e mars. Osmo har tagit reda på den i en intervju som finns uppe nu på www.motorsport4sale.com
http://www.motorsport4sale.com/sv_intervju_4b_coleman.asp

05-03-01 Vinst för Anders Olsson i Grupp H 2WD för C-förare
SMK Söderhamns Anders Olsson vann sin klass C 2 WD i söndagens Snösladden som Ljusdals MK hade arrangerat i skogarna väster om Tallåsen. Snösladden som var tredje deltävlingen i årets Hälsingeserie blev en lyckad tillställning för Anders och kartläsaren Magnus Persson i sin andra tävling
med den nya bilen. Förra helgen i Gimma sprinten kom man tvåa och redan nu visade man sina färdigheter med en vinst i klassen före SMK Hälsinges Michael Walther/Tage Walther och trean för dagen Anders Larsson/Kristin Nylander även de för SMK Hälsinge
Läs hela artikeln på www.soderhamn.com>>

05-03-01 Robin Schelin till A-final i sin Folkracedebut i Borlänge
Direktkvalificerad till A-finalen för juniorer blev Robin Schelin från SMK Söderhamn vid sin Folkracedebut i Borlänge. Tävlingen kördes på en för dagen alldeles utmärkt spolad Folkracebana. Robin började dagen med att vinna sitt första heat. Han fick till en mycket bra start och drog genast ifrån de andra deltagarna. Andra heatet gick inte lika lätt, men han kunde trots allt knipa åt sig en 3:e plats.
Läs hela notisen på www.soderhamn.com>>

05-03-01 Magnus och Erika trea i SM trots trädkramning!
Det vill inte lyckas till 100% för SMK Söderhamns paret Magnus Mellquist och co-driver Erika Jansson i årets SM. Paret lyckades dock komma på en fin tredje plats i tredje deltävlingen i årets SM som kördes i Sandviken den 26/2 under namnet Vinterpokalen. Den här tävlingen skulle ha körts redan i januari, men fick flyttas fram då det var snöbrist och vårvärme. Tävlingen som skulle visa sig att ha väldigt vådligt före på de två sträckor som nu kördes två gånger skapade ett kraftigt manfall i det 43 bilar starka startfältet. Endast 21 till slutmålet på torget i Sandviken.
Läs hela notisen på www.soderhamn.com>>

05-01-27 Mitsubishi drar in reservdelshanteringen
Mitsubishi kommer inte längre att hålla reservdelshanteringen ute på SM-deltävlingarna för Mitsubishis åkare. Din Rallyboutique som tidigare hanterade reservdelslagret på SM-tävlingarna har nu fått besked om att det kommer att upphöra.

05-01-27 Patrik & Emil kör också andra deltävlingen i Norska Mästerskapet - Rally Hadeland!
Då var det dags att fara till Norge igen för den andra deltävlingen i Norska Mästerskapet. Tävlingen heter Rally Hadeland och består av 23,2 mils körning varav 8,1 mil är specialsträckor fördelat på 7 SS.
Patrik åker till Norge som ledare i mästerskapet och för att försöka ta ytterligare en seger.
-Allt känns helt perfekt och bilen är i bra skick så det är full fart som gäller, men lite marginaler lär vi åka med eftersom Snow Rallyt på hemma plan ligger helgen efter och att det dessutom är SM premiären här hemma säger en förväntansfull Patrik.

I klassen i Norge så startar 25 ekipage varav 3 stycken är svenskar, det är Patrik i sin Renault, Jerker Axelsson från Trollhättan och Peter Zachrisson från Säffle också i varsina Renault. Uppdateringar av sidan kommer att ske efter rekognoseringen på fredag samt under hela tävlingsdagen, lördag. Avresan för Patrik och Emil sker under torsdagen och övriga teamet åker på fredag morgon.


05-01-18 Förtydligande: Fryksdalsracet 22 jan INSTÄLLT
Rallytävlingen Fryksdalsracet som skulle ha körts på lördag den 22 januari är inställt.
Tävlingsledningen beklagar faktum men som vädret sett ut den senaste tiden finns det inga möjligheter att köra rally på vägarna i trakterna kring Elofsrud.
Tävlingen skulle ha ingått i Värmländska rallyserien, Västra Bilsportförbundets Öppna Volvo Original Cup samt DM. Detta samt att tävlingen skulle utökats något i sin utsträckning gör det extra tråkigt att Fryksdalens Motorklubb tvingas blåsa av.

På återhörande,
hälsar Fryksdalens Motorklubb
gm. pressansvarig Annika Hagberg

05-01-13 VOC.SE ökar stadigt, nu med över 7000st besökare/månad
VOC.SE är nu utvecklad med flera nya funktioner. Hemsidan med senast uppdaterade dagboken och senast inlagda bilden visas nu på startsidan. Är du den som syns mest?
Läs hela notisen på VOC.SE>>
VOC.SE hemsida>>

05-01-13 Våra vänner på FIA...
FIA - Bilsportens högsta organ - håller på att krångla till tillvaron för oss - igen. Det handlar om mästerskap och så kallade NEAFP-tävlingar. NEAFP-tillstånd gör det möjligt att låta tävlande från andra länder köra nationella tävlingar i Europa och länder med tilläggsavtal, främst Norge. Det är t ex det som gör att Jochen Walther m fl kan starta i Askersund.
Läs hela notisen på Volvo Orginals hemsida>>

05-01-10 Intervju med Ilsbos Patrik Flodin
Osmo Savikko träffade Ilsbos lovande rallyjunior Patrik Flodin som överaskande dök upp med
en EvoII till Eriknäsbosprinten. Nu finns det en intervju med Patrik uppe på
www.motorsport4sale.com

05-01-09 Bergslagsrallyt med Siwan
Siv-Inger Nilsson med mig som co driver fick förtroendet att låna Patrik Sjöbergs potenta Gr H Golf till årets första Tjej RM tävling Bergslagsrallyt i Ludvika. Trots att hon endast hade träningskört några timmar på sjöis strax ovan Ö-vik så vann hon tjejklassen stort ( 1,5 min) och vart även 2:a bland B-GrH.

Vädret i Ludvika med omnejd var bedrövligt dåligt, ingen snö överhuvudtaget bara några isfläckar här och där. Så det vi i huvudsak åkte på var fruset grus. Detta gjorde att arrangören fick stryka 3 sträckor av 5 innan start.

Totalt blev det bara 3,2 mil SS ! men ändock blev det ju tävling i alla fall. Det blev många PM med ändringar att hålla reda på innan starten så man hittade rätt till sträckorna och serviceplats. Sivan var rejält nervös inför start för lite favorit var hon, enligt en av tjejerna så hade Carl-Erik Johansson sagt att! kommer Sivan då får ni däng! Han hade rätt. Hon körde mycket bestämt och förståndigt precis som man skall första gången. Det här med sekvensiell växellåda fixade hon perfekt, inga växelmissar alls och omställningen från drift bak till fram sitter väl inte riktigt än men det kommer.
Jag skulle gissa att får hon några tävlingar till på sig i bilen så åker hon riktigt fort.
Vägarna var mycket skiftande i karaktär, bitvis snabb och även krokig med många lyft.
Mycket synd att det inte var riktiga vintervägar där för då hade det blivit en riktig höjdare.

Nu fick hon blodad tand och har bestämt att hon åker hela serien. Dels i egen bil nu i Ö-vik
Men troligen i Patriks i dom övriga som går i Östergötland, Gotland, Skåne.

Detta var ett roligt och spännande äventyr.

Vid tangentbordet:
Peter Westman
"Rallytok"
Sollefteå RRC
Notisen hämtad från www.mariasmotorsport.com under rallyinfo> Berättelser från er


05-01-01 Urban Eriksson är månadens förare
Urban Eriksson debuterade 1983 i en A Ascona i en rallytävling i Örnsköldsvik, där han slutade 4:a. Den bilen hade han sedan kvar i ett års tid ungefär. Då bytte han till en annan A Ascona och 1986 blev det en B Ascona som han körde med till 1996. Idag kör han en nyinförskaffad Mitsubishi Lanser... Läs mer på www.mariasmotorsport.com under månadens

<< Tillbaka till Startsidan