Förarnas planer inför år 2001
Nu kan du kan skicka in dina planer på E-mail
maria@motorsportivarmland.nu

2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2008



Christer Schelin, SMK Karlskoga, Volvo 240 Original
Har köpt en VOC igen och skall åka lite rally + en del av Helmia cup tillsammans med Janne Karlsson som vanligt. Så nu finns PRO-bilen igen .Vi är båda 50+

Peter Johansson Säffle MC, Volvo 240 Original
2000 blev vi 1:a i Västras öppna Volvo Original Cup för C-förare, och 2:a i finalen på Mantorp. 2001 blir det fortfarande Volvo Original men med uppklassning till B-förare.
Jag har inte tänkt att köra någon cup (men man vet ju inte). Om ekonomin tillåter åker vi några större tävlingar och helst utomlands. Vi börjar med Rally Finnskog i Norge och sedan får vi se hur det ser ut. Co-driver är Mattias Andersson som också åkte med förra året.

Henrik Värman, Finnskoga MK, Volvo S40, JTCC
SM-trean och årets rookie Henrik Värman kommer att köra en säsong till i JTCC. Kommer att köra i eget team med god hjälp från Helmia bil. Kommer bla att köra Helmias bil nästa år, fast kommer att bygga en ny kaross till denna.
- Efter mitt första år i banracing och med mycket lite hjälp med praktiska saker och ekonomiska stöd, har det varit mycket svårt att kunna konsentrera sig på tävlandet som jag önskat. Har fått legat ute på jobb hela veckorna för jag inte haft tillräckligt med sponsorpengar. Komma hem och packa om väskorna, in med bilen i bussen och iväg på tävling, sen komma hem och packa om igen för att åka iväg på jobb. Medans många andra medtävlande kunnat vara hemma och ha anställda mekaniker har jag verkligen fått kämpat för att kunna fått allt att fungera. Tyvärr så vet jag att detta också har påverkat tävlingsresultatet.
- Men nu blickar jag mot säsong 2001 och tror detta kan bli ett mycket intressant år. Efter förra säsongen mycket lärorika år och framgång är mitt mål att vinna mästerskapet. Kommer att satsa 110 % för att nå detta mål.

Mikael Magnusson Ö-P har koll på de jämtländska förarna
Många är dom som håller på och mekar i sina garage, många har nya bilar andra renoverar sina gamla och flera gör comeback efter en tids uppehåll.
Vi har pratat med några av länets åkare och frågat vad som blir nytt för deras del inför vinterns rallysäsong.

Jörgen Edholm, Stuguns MK
-Har sålt Mazdan och har väl inget på gång just nu. Har Anders Grundströms Mitshubishi i garaget och får väl se om jag åker lite med den. Hoppar troligen över första SM-tävlingen men sedan får vi se vad jag kör. Letar efter något värre men hittills har inget vettigt dykt upp, säger Jörgen.

Pether Lindblom, Offerdals MK, Opel Astra
 - Har köpt en ny bil till den här säsongen, en Opel Astra Gr N, så det ska bli riktigt roligt att köra, det blir en nytändning kan man säga. Kommer i första hand att satsa på SM men även en och annan DM-tävling ska jag väl hinna med.
Som ÖP tidigare skrivit så blir Pethers premiär uppskjuten i cirka åtta veckor på grund av ett benbrott.

Urban Eriksson, Stuguns MK:
- Bilen har varit startklar en längre tid nu, så det kliar rejält i gasfoten. Väntar mest på att det ska bli kallt och att snön kommer. Kommer mestadels att köra DM men också någon deltävling i Supermästerskapet, i alla fall när den körs på hemmaplan, säger Urban som har Kanonrundan som första tävling i vinter.

Jan Bergetorp, Offerdals MK, Seat Ibiza
- Vi tänker satsa för fullt, vi har en huvudsponsor på gång och då blir det full satsning på SM och även på Seat Ibiza Cup. Vi har renoverat det mesta på bilen och skaffat en ny växellåda, så det kommer nog att bli roligt, säger "Torparn" som siktar på att ett SM-guld inom de närmaste tre åren.

Björn Lindberg, Jämtlands MK:
 En lovande junior som ledde LT-trofén totalt efter halva tävlingen och slutade på en total fjärde plats i sommarens RS-cup.
- Har bilen i toppskick, och ska i första hand köra till mig de två poängen som fattas för att bli A-förare, sedan får vi se. Kanske tvingas jag byta till någon framhjulsdriven bil för jag är snart ganska ensam om att köra bakhjulsdrift, säger Björn.

Jonny Sandmark, Jämtlands MK:
Ny bliven A-förare som tänker ge Mattsson, Söderholm, Alf och bröderna Eriksson en rejäl match om klass-segrarna i vinter.
- Bilen har fått sig en rejäl ansiktslyfning och motorn har fixats till så nog ska vi åka alltid, säger Jonny.
- Jag kommer mest att åka DM och andra tävlingar i närheten men jag jobbar också på att få till en start i Svegs SM-tävling, säger Jonny.

 Anders Mattsson, Stuguns MK, VW Golf
 - Tidigt i höstas tänkte jag lägga av helt med rally, det blev en hel del mekande och sådant tar på krafterna. Men allt eftersom tiden gick så kom lusten tillbaka. Men någon stor satsning tror jag inte att det blir. Kommer att köra vinterdelen av VW-cupen och går det bra där så är det inte omöjligt att jag fortsätter, säger Anders.

Örjan Eriksson, Stuguns MK, VW Golf
- Tänker i första hand satsa på VW-cupen men det blir också en och annan tävling på DM-nivå. Ska även försöka komma till start i SM i Sveg.

Peter Ågren, Jämtlands MK, Toyota Corolla
- Vi satsar på full SM-säsong och har en pallplats som mål. Vi tog SM-poäng i alla tävlingar förra säsongen och det räckte till en sjätteplats, så vi hoppas att det räcker längre 2001. Vi har gått igenom hela bilen så att den är i toppskick. Tänker åka Kanonrundan som uppladdning inför första SM-tävlingen i Värmland, säger Peter.
Stefan Falkefjord sitter som vanligt i kartläsarstolen.

Thomas Blåder, Filipstads MC, Volvo 940. Codriver Tommy Magnusson
Åka hela DM + så många vi orkar och sedlarna räcker till ++++ alltid ha Jimmy Olsson bakom men det blir väl inte så svårt haha.
ps.GOTT NYTT rally år till alla

Hans-Erik Weng, Säffle MC Volvo 240
Det blir fortsättningsvis Volvo Original med samma kartläsare Joakim Sundfeldt. I år blev vi fyra i Sverigeserien. Nästa år ska vi åka framförallt Sverigeserien men det kan även bli fler serier beroende på ekonomin.

Henrik Andersson, Säffle MC, Volvo 240
Jag ska fortsätta med Volvo Original fast med ny kartis Crister Sonesson från Bengtsfors MC. Förra året vann vi vann VBF`öppna elit och kom trea Sverigeserien för B-förare. Vi ska försöka att åka både VBF`s öppna Volvo Original Cup samt Sverigeserien och om det finns pengar ska vi åka West Euro cupen.

Janne Westlund, MK Kopparber. Codriver Anitta Jansson
Våra planer inför 01 är väl inte helt spikade ännu. Audin finns kvar i Jannes omvårdnad. Det är ju Jerry och Susannes bil. Under vintrarna använder dom den i sina kurser, men när dom inte använder den så får vi låna den så mycket vi vill. Tanken är ändå hos oss att vi ska köpa oss en egen fyrhjulsdriven. Det har ju gått bra med Audin. Få se nu om vi blir av med Volvon. Janne har gått tillbaks till MK Kopparberg efter några år i Vansbro MK.
Anders Gustafsson, Karlstad MC -Bil, VW Jetta Grupp E
Har till säsongen 2001 klassat upp mej till B-förare. Jettan har under året fungerat perfekt,så jag gör inga större förändringar på den.
Årspremiären blir Bergslagsrallyt, sen försöker vi åka hela Helmia cup samt några lokala tävlingar.
Min trogne kartläsare Lars-Magnus Gustavsson åker med även 2001, som vi hoppas ska bli ett framgångsrikt år.

Björn Blomqvist, Huddinge MK, VW Golf Gr. H
Åker golf cupen. Golfen ska bara servas en del. SM i Härjedalen, Kolsva och Eskilstuna blir det också. Mellan svenska rally mästerskapet åker jag nog om peningen räcker. Har segern att försvara. Annars är det inget nytt.

Per Johansson, SMK Trollhättan Saab 9-3 Kit Car
Just nu håller vi på för fullt att bygga en ny bil till 2001, det blir en likadan som i år (Saab 9-3 Kit Car) men förhopningsvis lite lättare. Vi kommer inte att bli klara med den nya bilen förrän till sommarsäsongen, så vi håller på att förbättra den bil vi har kört med i år så att den blir i topptrim.
Vi har tänkt att åka hela SM-Serien och skall även försöka åka så många NM tävlingar som möjligt. Svenska Rallyt är ju alltid en höjdpunkt och vi gör allt för att kunna även köra denna tävling samt någon mer VM tävling 2001. Sedan blir det säkerligen några Tysklands äventyr, hur många tävlingar vet vi inte i dagsläget.

Mattias Aronsson Anderstorp RC Peugeot 306 GTI
Aronsson Rally Sport bygger en ny Peugeot 306 GTI som skall vara färdig innan årskiftet. Efter silvret förra året så satsas det vidare mot SM-guld 2001. Vi kommer att köra hela SM-serien och förhoppningsvis 1 -2 VM-rallyn.
Jimmy Olsson & Conny Sundqvist Storfors MK
Vi planerar att köra så många tävlingar som möjligt under året.
Vårat mål är även att alltid se till att ha Tomas Blåder bakom oss i dom tävlingar vi båda deltar i.

Patrik Malteskog, Finspångs MS, Mitsubishi Lancer Evo4
Planer 2001 Vårt team satssar på att åka hela Sm serien och en del små tävlingar. Men det största målet är att få åka Svenska Rallyt om ekonomin tillåter.
Vi var nere och i Danmark och köpte Karsten Rickards Mitsubishi Lancer Evo4 som vi har byggt om till det nya reglementet.Så nu hoppas vi på en snörik vinter så att vi kan komma igång att träna

Trygve Ramstad, SMK Karlskoga
Jag skall inte åka SM nästa år utan har sålt bilen till Leif Petersson och får då en Volvo 940 i byte. Men den blir till salu på en gång när vi skiftar bilar, Jag har tyvärr blivit utan garage/verkstad som man behöver när man åker rally. Har försökt att få tag på garage/verkstad sen jag kraschade i Sandviken men utan resultat. Så nu får jag försöka bygga ett garage till våren/sommaren och sen jobba vidare för en eventuell satsning 2002
Haninge 7 december,
Så var det klart i tidningarna (IB) att Andreás Eriksson åker Ford Puma under år 2001.Det är som vi tdigare hört från övriga runt om i rally kretsarna. Vi har ännu ej hört något själva från Andreás, då vi önskat få lite uppgifter från honom när vi skriver och informerar Er.
Vi beklagar detta att han ej vill komma med några ord om år 2001 rally tävlingar och informera Er över denna web sida och lämna några uppgifter till Er alla som följt honom under åren.
Tack alla för att Ni följt oss dessa år, vi kan inte göra mer när vi inte får några uppgifter.
Bästa Motorsport Hälsningar
Janne Anshagen

Kristian Gerdtsson, Telia IF, Opel Corsa RC Supernationell
Saab-planerna gick i stöpet då det saknades sponsorpengar.. Så jag kör vidare med Corsan ett år till. Men ny Highspeedmotor + lite andra modifieringar blir det. Satsar på vinst i superevocupen. Och fortsätter att jaga S40 or i SM.

Niklas Hägg, SMK Hälsinge, Toyota Corolla
Vi fortsätter med samma bil och samma klass Toyota Corolla -99 Grupp H. Tänker köra SM , Supermästerskapet ,Back SM, DM och ev. någon utlandstävling
De bästa resultaten under året 1.a DM NNBF. 1.a JDM. 3.a Supermästerskapet

Håkan Süld, SMK Söderhamn VOC Elit B
mina planer för 2001 är: försöka att nå en bra placering i Sverige serien samt att åka Europacupen.
Har ny kartläsare i Tommy Lindvall som har åkt med i dom senaste tävlingarna och det har fungerat väldigt bra.

Magnus Mellquist., SMK Söderhamn, Volvo 240 VOC. Codriver Erika Jansson,,
Planerna för 2001 börjar med Bergslagsrallyt i januari i Volvo Elit A. Ska försöka försvara förstaplatsen i Sverigeserien från 2000, då som B-förare.Tänker även åka Europa Cupen.
Jag har väl haft planer på bilbyte, men som för många andra sitter det i pengar. Men vi får väl se om det kan bli start i någon tävling i lånad bil????
De bästa resultaten under året 1:a Svenska Rallyserien (B) 2000. 1:a Europa Cupen (AB) 2000. 1:a All Championship 2000. 1:a Dala Rally Cup 2000 (mycket bra cup). 1:a Nedre Norras Förbundsmästerskap.

Magnus Henriksson., SMK Linde, Renault Maxi Mégane Kit Car
Vi kommer med all sannolikhet att köra vidare i Méganen vi körde i fiol. Det är inte helt klart med alla sponsorkontrakt ännu men det känns som om det kommer ordna sig inom kort.
Bilen har fått sig en rejäl genomgång av grabbarna hos Renault Team Sweden och vi kommer starta med en träning och test i Värmländska Antilla, vecka 1. Därefter blir det full satsning på SM med start i Sunne. Vi hoppas också kunna göra någon utlandstart om vi får ihop budget till det.
Eftersom år 2000 var första året med Renaulten och första året med fullt SM program är vi mycket nöjda med 4.e platsen i SM både jag och resten av teamet. Det gick förvånansvärt bra att komma in i ett högt tempo med Renaulten som är både snabb och väldigt snäll på vägen. Vi hade också mycket hög driftsäkerhet säsongen 2000. Vi bröt endast en tävling och det var i Östersund som vi fick ge upp efter en avåkning.
Teamet kommer år 2001 se ut precis som i år. Anders Holmqvist kommer sitta i höger stolen och mekanikerstaben bli den samma.

Jonas Henriksson, MK Team Westom, Mitsubishi. Kartläsare, Sune Elofsson
Vi sattsar vidare i SM med samma bil som i år Mitsubishi Evo III i stora grupp N. Har jobbat på att sitta i något nyare i samma klass men inget klart än så tills vidare är det Evo III som gäller.
Aktuella tävlingar. SM, Rally Finnskog, Ev något NM och de DM som passar i Västra.

Emil Tungfelt,, SMK Örebro, Volvo 240 Gr. H. Kartis Erik Gustavsson
2001 blir första året i nya bilen, Håller på med ny motor till Bergslags, den vi hade på Rejmerally var det en spricka i blocket på. Ska sedan bygga om lite med bakaxel och fjädring.
Vi kommer att satsa på T-klubbars rallyserie plus att åka så mycket ekonomin räcker till. Målet är att etablera oss i toppen av B-förare Gr.H under årets gång.
Christer Carlén, Mariestads MS, Volvo 244 VOC. Kartis: Henrik Thunborg
Säsongen 2001 försätter väl som 2000, det vill säga att jag kör tävlingarna här omkring! Men eftersom jag vann C-förarklassen i Skaraborgsrallyserie! Så kanske det blir lite pengar över till en lite större tävling. Annars är bilen nästan helt i ordning (lite bucklig bakskärm vä) men det skall rättas till i vinter. plus att jag skall prova med lägre fjädrar bak.
Bilen är en Volvo 244 -85 motor B23E-80 (C:a 160 hk) låda M45 Utv. 4:10 som går i klassen VOC.
Resultat 2000
Lill-Jumbon 5:e plats ( 7 startande i klassen), Broditsnurren 4:e plats (7) asfalt, Lindströmstrofén 9:e plats (9), Kullingstrofén 14:e plats (31), Götenerundan 6:e plats (11), Varvloppet 4:e plats (18), Skaraborgsrallyserie C-förare 1:a plats (37 st)

Jennie-Lee Hermansson & codriver Mia Matthed Vansbro MK Suzuki Swift
Planerna inför 2001 är första hand Tjej RM DM och JSM! Håller för tillfället på att ställa ordning på bilen så den är i topptrim till första racet som förmodligen blir Bergslagsrallyt! Siktar sen på att göra en bra tävling i Rally Nordvärmland! Om tid finnes kommer jag även att försöka åka Suzuki cup om jag behåller bilen säsongen ut!!! Det finns ju många fräna bilar i grupp N2 nu så vem vet!!!

Claes Wennerg, Kullings MS Opel Kadett GTE Grp. H
Jag bygger ny bil inför nästa år,pga skrotning i sommras. Skall bara åka RS tävlingar i västra och kanske åker vi några i östra också.
Har pga skrotningen inte åkt något själv utan har under hösten åkt codriver åt klubbkompisen Per Palmen i VOC med framgång bla seger i klubbmästerskapen. Blir satsning på sverigeserien 2001med början i Bergslagen.

Matti Rajaniemi, MK Kopparberg, Volvo 242 Grupp H, Kartläsare Bosse Lundberg
Vi har under den gångna säsongen lyckats bättre än vi vågade tro vid denna tidpunkt för ett år sedan. B-förarlicensen graderas nu upp till A-förare, detta har självklart varit något av ett mål med tävlandet. Bilen är helt nedplockad för kontroll och delvis uppdatering, vi jobbar för fullt med att ha allt klart till Bergslagsrallyt som får inleda säsongen, om nu kyla och snö kommer. Vidare lockar någon typ av serie, vi har under året åkt Västras FM och lyckades där glädjande bli 4:e Volvobil i priscupen. Som alternativ till Västras FM finns både MRM och Supermästerskapet, vad vi väljer beror på sponsorerna och tidsfaktorn. Tyvärr finns inte pengar att åka SM, men vi är nöjda med att kunna åka i den omfattning vi nu gör. Återstår att dansa snö och isdans så att vintern kommer.

Tony Olsson, SMK Karlskoga, VW Golf Grp. H
Jag har just inga planer inför nästa år förutom att bygga ett stort garage och ta hand om blivande barn.
Golfen kanske tas fram för enstaka Helmia-cup tävling. Den behöver dock nya fjäderben och en rejäl genomgång innan jag vågar visa mig.

Mattias Lindberg, Vänersborgs MK, Volvo 940, Grupp H, Co-driver: Marcus Bengtsson
Just nu är vi i fullgång med att reparera 940 efter kraschen i Örebro.
Våra planer för 2001 är och ta den sista magiska poängen till B och köra så mycke tävling som möjligt, och skaffa rutin. Eventuellt skall vi prova någon vintertävling, det beror på ekonomin

Kent Persson, Säffle MC, Golf GT, Gr. E. Co-driver: Mattias Andersson. Kartläsare: Kjell Persson
Inga direkt nyheter för 2001. Fortsätter i Gr.E med Golfen, även om det är väldigt lockande att hoppa på Gr. N trenden. Det finns helt enkelt ingen tid för att satsa större. Det som ska förbättras på bilen är väghållning, den har varit alldeles för mjuk och hög. Det mesta arbetet är gjort men vi har inte hunnit att testa bilen än. Det är bara att vänta på att isen ska lägga sig på vägarna så det går att testa.
Kommer att främst att åka Helmia Cup, sen så får det bli de tävlingar som det finns tid till att åka. Målet är att ta hem Helmia Cup, efter att ha varit med i topp i tre år men aldrig nått ända fram...
Resultaten under säsongen har varit varierande. I Helmia Cup så hade vi ganska mycket otur, ett avkört växellåda fäste och drivaxel i Säffle, en rullning i Munkfors och en missad växel i Hällefors. Det positiva med säsongen som gått har varit att vi tog hem vandringspriset i Helmia Cup och Structo Sprintens vandringspris för VOC/Gr.E.

Bo Axelsson, Göteborgs MF/Porsche 911, Veteranklassen
Under året har vi åkt lite av varje, både minirally och några RS. Året har varit framgångsrikt då vi har haft väldigt trevligt, vilket ju också är målsättningen med vårt tävlande. Så 100% måluppfyllelse alltså !! Vi avslutade säsongen med Halmstads AK:s tävling, Laxleken. Där arrangörerna åter gjorde en heroisk insats då de arbetade i iskallt småregn. Burrrr !
Under året har jag haft glädjen att ha två ambulerande co-drivers. Lars "det är ju nästan rakt" Tillgman och Hans-Åke "inga problem" Söderqvist. Båda två med oomtvistliga kvaliteter och vi har hittat ut till nästan alla SS, ibland t.om. på rätt tid. På SS är det mera tystlåtet i kupén då vi inte kör efter noter utan försöker följa vägen så långt vi ser, och det är inte alltid så långt tyvärr. Optikern tror, efter 1:a undersökningen, att vi kan tjäna minst 1 min/km SS, vidare tror han att vi kommer att hitta rätt väg redan vid 2:a försöket när vi kör RS, så det lutar åt affär på nya brillor. Bäva månde konkurrenterna !!!!
I övrigt, förutom glasögon, kommer ingen teknisk uppdatering av ekipaget att förekomma.
Vi tackar för alla glada tillrop vi fått av trevliga kollegor under år 2000 och hoppas att vi ses under lika kamratliga former under 2001 !!

Thomas Brolin/ Per-Anders Nilsson, Vara MK. VW Golf gr. H
Kommande säsong inriktas framför allt på RS-tävlingar. Det funkade bättre än väntat i år, så inspirationen är på topp. Bilen skall vi gå igenom och anpassa den mer för asfalt. Motorn packade ihop i Götenes tävling, så en ny med crossflowtopp samt lite vassare grejor skall nog göra susen. Efter att ha tappat ratten allt för många gånger i år, skall även en efterlängtad servostyrning monteras.OBS! det går att köra fort med framhjulsdrivet på SP oxå, bara så ni vet....

Kenneth Olsson & Lola Gunnarsson, Svanviks Rallyteam, Hällefors MK.
Planering inför säsong 2001 är i full gång. Back-SM för rally-bilar är naturligtvis på tapeten för Kenneth och där har han ju en silvermedalj att försvara. Vi inväntar dock med spänning på om förbundet kommer med några ändringar av klassindelningarna. Man har ju hört på ryktes vägar att något är på G!, så något motorbyte är inte ännu aktuellt.
Forden kommer att få lite justeringar som skall förbättra väghållningen och så skall lite kilon bort. Kenneth kommer inte åka Helmia Cup denna säsong. Han tog ju i år hem det 3 åriga vandringspriset och kom på en 2:a plats totalt i årets cup. Något enstaka inhopp i någon utav deltävlingarna kan det dock bli tal om. Några RS-tävlingar lär det nog också bli och då troligen sprinten i Molkom i början av maj. Där har ju Kenneth en 2:a plats totalt att försvara. Structo-sprinten i Storfors är intressant och så naturligtvis Koppartunnan i slutet av säsongen där Kenneth hoppas på att ta hem vandringspriset i år. Kenneth har dock lite kartläsare problem inför kommande säsong då jag själv, Lola, har andra planer.
Jag har tänkt mig att ratta min Opel i en del RS-tävlingar och backtävlingar. För mig så lockar Helmia Cup en del och så funderar jag på att delta i T-klubbars. Tjej-RM är inte intressant då jag anser att jag inte har något att hämta där. Jag har ju gjort min debutsäsong nu år 2000 och jag har avverkat 8 tävlingar. Jag har nått mitt mål att hålla mig på vägen och att ha bilen hel men någon snabbare framfart har det ju inte varit. Mitt mål med 2001 är att skaffa mig så mycket rutin som möjligt och att förhoppningsvis inte vara sist jämt.

Marcus Broberg, Skövde MK, BMW 323
Skall bygga en ny rallybil, BMW Compact, under nästa år. Skall tävla med min gamla bil under tiden. Under vintern skall vi fixa till den så den går ännu värre än förut. Jag klassade upp mig till B-förare inför Noras Rejmerally, så nu blir det att ta nästa steg upp till A.
BMW Compact ska alltså bli min nya bil, planerar att ta ut den 2002. Vi skall ta den tid det tar. Det ska inte bli något skitbygge. Har fått med mig handlarn på orten, Bilsalongen, som stöder mig till fullo. Jag har även klart med en av mina största sponsorer till nästa år, Peters Racing Sportcars Service. Han sköter min bil under hela året.. Bygger även min nya bil ihop med min far Håkan Broberg.
Året 2000 började jag med en vinterträning uppe i Ekshärad som gav en hel del. Sedan har det blivit 10 tävlingar till under året, med endast en bruten tävling i Askersund p.g.a. avåkning på första sträckan. Sedan har det blivit 2:a & 3:e placeringar hela tiden.
Nu ser vi framåt på nästa säsong

Danne Lundh, Östergyllen RC, Suzuki
Våra planer inför nästa år är en full satsning på SM/JSM-serien och DM.
Dom mål som finns inför nästa år en JSM-medalj, helst av det finaste valören, samt att vinna DM i Grupp N och försvara klassegern från South Swedish Rally.
Ny kartläsare nämligen Rolf G. Ericson, från Finspång ska hålla rätt på papper och mig.
År 2000 gick bra men förstördes lite pga militärutbildning som gjorde att vi inte kunde åka allt vi ville, även lite "struntfel" i början av säsongen, men det man minns bäst är klassegern i South Swedish Rally.

Johan Nyström, MK Team Westom, Golf T16 4X4
Både Golfen och Peugeoten är till salu. har sneglat lite på div 2 klassen.Det är väl 3 st bilmärken som jag tycker verkar potenta förutom Peugeot o Citroen som har dominerat klassen i år. De jag har kollat är Renault Clio Sport, ,Volvo S40, och Alfa 147.
Tre bilmärken som jag tror kan vara konkurrens kraftiga till att vinna både SM O EM tävlingar med rätt förare. Målet är att 2001 kunna köra både SM o EM om alla bitar faller på plats.

Robert Johansson, Ljusdals RC, Mazda 323 4wd
För egen del så håller jag kvar med min gamla Mazda i 4 wd klassen. Den har fått en uppdatering i bränsle / datasystemet som förhoppningsvis skall göra den lite snabbare, men det är nog marginellt i vilket fall.
Jag och min kartis Lasse Grip skall i varje fall köra Supermästerskapet och kanske ytterligare några tävlingar beroende på tid, råd och möjlighet i övrigt. ev. SM:et i Sveg, men det får vi se då.

Jan-Erik 'Nilsby-Janne' Jansson, Munkfors MC, BMW M3
Har svårt att specificera några planer nu. Men klart är i alla fall att BMW:n ska annonseras ut. Får jag den såld så får jag garanterat ångest, för det är en sån rolig bil. Jag är en sån som nästan får personliga känslor för mina bilar.
Efter andraplatsen i danska rallymästerskapet i år så kanske det vore naturligt med revanschlust nästa år. Men det tar så mycket tid för alla inblandade i teamet att det känns bäst att avstå.
Men nåt som verkar vettigt tycker jag är klassen Gr N+ till 2000 cc. Kanske blir det en bil i den klassen och körning i Sverige, om allt faller på plats. SM, Svenska Rallyt och Clio cupen i en Renault Clio Sport Gr N+ nästa år vore kalas. Men det är långt dit.
Om inte BMW:n blir såld kör jag back-SM ( Om bilen godkänns i rallyklassen ), Helmia cup, några asfaltrallyn i Europa samt RS-tävlingar på asfalt i mån av tid.

Morgan Henriksson, Hallsbergs MK Ford Escort Cosworth
Vad som händer till nästa år är bla. Jag kommer att tävla för Hallsbergs MK from 2001 istället för Örebro RC. Så kommer vi med ny bil till nästa säsong, bilen kommer från ProRace Belgien så vi får väl se vad den och vi duger till...
Tävlingsplanerna är än så länge Supermästerskapet och Vogelbergs-cup 2001 i Tyskland sedan så får vi väl se, jag är dock mycket sugen på Öresunds-rallyt jag tycker det verkar vara ett skoj upplägg.(vintertävlingarna i Supermästerskapet är dock lite osäkra ännu eftersom jag saknar vinterfälgar).
Min Co-driver för nästa säsong heter Andreas Ahlm.

Per-Inge.Eikåsen, NAF Asker & Bærum jr., Norge
Sesongen 2001 er fortsatt uviss, desverre. Jeg håper på et bilbytte. Fortrinnsvis en vinnerbil i A6 eller N3. Hvis vi får til et bra budsjett vil vi satse på: NM, NAF A&B jr.'s klubbmesterskap, Helmia Cup og Dala Rally Cup. Min faste 2.fører de siste 2 årene, Tore Hellerud, blir desverre ikke med til neste år. Hvis noen er interessert kan de sende en E-mail til meg via min hjemmeside www.rallyesport.net.

Håkan Hautamäki,, Hällefors MK Saab 99
Bygger om min Saab -77 från ekonomi till grupp H. Får bygga efter nya reglemente tar lite tid. Ekonomin styr lite, har inga planer ännu vad jag ska köra. Får se när bilen är klar. Min kartläsare heter Mickael Schuster.Åkte bara två tävlingar år 2000 för jag hade planer för bilen.
Claes-Erik Eriksson, Kinds MK, Volvo 240 Original.
Vad som händer till nästa år är i dagsläget inte spikat, det blir troligtvis någon serie av dom som finns + en del i Småland. Där är vägarna dom bästa som finns.
Tyvärr fick bilen (under år 2000) ej den uppfräschning som den så väl behövde pga mycket annat arbete. Ändå blev det (bara) sex tävlingar med blandade resultat, senast fyra i Laxleken , tvåa i Braås i VOC-Elit. På lördag har vi en klubbtävling sedan är det dags för vintervila. Inga vintertävlingar är planerade PGA ATT.DÄCKEN ÄR ALLDELES FÖR DYRA !!!!!!
Först skall garaget bli färdigt, sen är det dags för bilen att få lite manikyr med bland annat ny lack. I övrigt tar jag tävlandet som det kommer lite då o då i stötar. Men det är klart att SSR vore kul att köra igen om det finns möjlighet.

Ari Alanen, SMK Karlskoga, Nissan Sunny GTI-R
Jag har nog inga planer för nästa säsong,det får bli lite tävlingar med Nissen när det passar.Ska försöka åka supermästerskap tävlingar så många jag hinner.Jag har kvar dom åtta däcken som jag körde med förra vintern,och dom är lika fina så de får va med en vända till.(vem säger att det är dyrt att åka på vintern?)

Per-Anders Johansson, MK Team Westom, Volvo S40
Nu känner jag att detta är ett år som vi ska ha full utdelning. Målet 2000 var att försvara back guldet samt ta medalj i Rc SM. Vi lyckades med guldet, otroligt med tanke på vad första delen av säsongen gav oss. När vi hade kört tre deltävlingar kunde jag aldrig tro att slutresultatet skulle bli en sjätteplats i Rallycross SM.
2001
Min S40 går mycket snabbt och är smidig men är en stor katastrof när den körs på blött underlag. Vi har kollat på lite olika idéer på bärarmar till bakvagnen, ev. kommer vi att bygga som det har byggts på en WRC bil men självklart med koppling och växellåda bak.
Nu kontaktas samarbetspartner till 2001 men inget är klart. Vi har även jobbat på att få någon som kan hjälpa till men sponsorkontakter det har varit svårt.
Eftersom motorsport har gett mig och min familj så mycke glädje under många år så har vi börjat med att anordna Motorsportdagar för företag med sina kunder och anställda, dessa dagar är nästan lika mycke glädje som när jag själv tävlar.
Tävlingar 2001
Rallycross SM . SWE-NOR Cup. Back SM om de inte kör med handikappsystemet som utskottet har gett som förslag. EVO Cup är också en mycket intressant CUP
Det skulle vara kul att få mäta sig med rallyåkarna i HELMIA CUP 2001, men att jobba fler timmar i garaget är nästa en omöjlighet, det var nära förra året att få testa en deltävling men jag hoppas att få denna chans i år istället.
5 maj är tävlingen Brukssprinten som jag hoppas att kunna vara med och arrangera även detta år, då detta har blivit en stor höjdpunkt i Molkom (det var över sexhundra person i fjol) starten på sprinten är förresten nästan i mitt garage. Ryktena går att det byggs många häftiga bilar bland folkraceåkarna runt om i Värmland. Många vill antagligen slå Magnus Olsson som kört mycket bra ifjol.

Johan Rylander / Jonas Remnol, SMK Trollhättan, Ford Escort Grp H.
Efter 5 klassegrar (år 2000) skall jag nu klassa upp mig till A-förare. Vi kommer åka RS och sprint tävlingar (ev Danmark) den här säsongen. Lite uppdateringar skall göras på motor och bil under vintern.

Olof Eljas, Vansbro MK, Toyota Corolla.. Codriver Joakim Gevert, Kils MK Bil
SM 2000 blev ingen hit för min del! Lite för mycket aväkningar och för lite grundgas!! Satsar på SM 2001 med siktet ställt på ett mycket bättre resultat än föregående år! Nytt för i år är högerstolen där Joakim Gevert från Kil kommer att sköta codrivingen.
Vi kommer att satsa lika hårt på Supermästerskapet 2001 som på SM, lyckades halvskapligt där i fjol med en 5:e plats på 3 körda tävlingar i Supermästerskapet. Supermästerskapet är ett superinitiativ av R Johansson & company!

Peter Holgersson / Per Uddesson, Olofströms MK, Ford Escort RS2000
I dagsläget är ingenting bestämt, men det blir troligen så att vi hobby-åker i någon mindre cup på hemmaplan, typ RS-cupen eller Svensk-Danska cupen. Om det blir något av den lite smått planerade Sydostcupen så är den ju helt klart intressant att köra den då det inte kommer att kosta skjortan. En helt klart intressant tävling som kommer att köras till sommaren är ju Öresundsrallyt, det hade varit väldigt roligt att köra den, men men, börsen bestämmer. Något bilbyte är inte på gång, jag räknar med att Escorten "håller" ett år till, såvida det inte dyker upp någon köpare. Har eventuellt ett co-driver projekt på gång i Danska mästerskapet tillsammans med Kenneth Ljunggren, men det är bara på planeringsstadiet.
Mikael Eriksson, MK Kopparberg. Volvo 244
-2001, kommer jag att satsa på Svenska Rallyserien i VOC, som startar med klassiska Bergslagsrallyt. Som codriver kommer jag att ha Anders Östlund i högerstolen. Målet är att komma bland de 5 främsta i tuffa B-klassen. Eventuellt så blir det även start i Rally Finnskog, Norge. Och ev. Finland i sommar.
Vi kommer även att åka T-klubbarsserien, men då med min far S-Å Eriksson i högerstolen. Just nu är Voc:en nedplockad för genomgång av bl.a växellådan.
Johan & Mikael Oscarsson, SMK Södermanland, Ford Escort
Året 2000 har varit hyfsat har haft problem med den nymont servostyrningen. Inför 2001 ska jag bygga down-draft (helt raka insugskanaler topplocket från JPM-motorsport) för att få ca 15-20Nm/ 15-17Hk till i motorn. Den nya effekten hoppas jag då kan bli ca 270 hk / 285Nm
Ska sedan fräscha till bilen rejält. Är i övrigt nöjd med tillförligheten med bilen, satsar nog hårt på SM-tävlingarna i Köping & Eskilstuna.
Focus Cosworth 4wd kommer troligtvis i höst det vore kul om det satsades av Ford Motorsport i England på stora Gr .N med den. Att sedan få bygga den första i Sverige med Ford Sveriges hjälp vore inte helt fel!!
Brorsan Mikael som i år fått lite nytändning är inne på min linje också och man drömmer lite dela på en Focus Cosworth Gr.N!!!
Vill passa på att tacka alla som köp 2.3 evo vevaxel av oss ca 24 st särskilt de som åkt snabbast och gjort bra PR tex Thomas Lennstrand, Kjell Fransson, Ola Sundkvist Johan Knutsson m.fler
Christer Åkerlund , Teknis MC
Jag ligger lågt med rallyåkandet tillsvidare,men jag måste medge att det känns tråkigt att inte vara med i svängen! Vi får se i framtiden.

Fredrik Eljas, MK Nyhammar, Toyota Corolla. Kartläsare Tomas Thorszelius
Det är inte så mycket nytt på gång faktiskt utan vi (jag och Tomas Thorszelius) laddar inför en ny säsong i Corollan i Grp H 2WD. Förra säsongen hade vi som mål att ta poäng i varje SM tävling och försöka vara bland dom tio bästa och det klarade vi sånär förutom att det inte blev några poäng i Östersund där vi körde av en drivaxel.
Vi är ändå väldigt nöjda med vår 5:e plats i SM och delad segare i vår interna Toyota/Castrol Cup tillsammans med Carina Hermansson och Daniel Carlsson, förutom det blev det en 8:e plats i Supermästerskapet och en 3:e plats i Dala Rally Cup, dom två sistnämnda ställde vi heller inte upp i alla tävlingar. Första totalsegern kom i Dala rally cup och det var väldigt roligt för det har varit nära ett par gånger förut.
Angående klubb så vet jag inte hur det blir för Nyhammar håller på att lägga ner eller slå ihop med Grangärde MK och då blir det antingen byte dit eller också flyttar jag över till SMK Dala pga att jag bor i Falun numer.
Nästa säsong så ska vi åka SM och även försöka deltaga i fler Supermästerskapstävlingar än vi gjort i år och sen i mån av tid försöka åka lite lokala tävlingar som Rally Dalarna och även Dala rally cup.
Målsättningen inför 2001 är att ta medalj i SM och Supermästerskapet men det är ju en knallhård klass så det gäller att ha lite tur med både körning och bilen. Vi har ju fått köra ihop ett år nu jag och Tomas så vi börjar känna varann ganska bra så tempot ska ökas ett par snäpp i år är det tänkt, som sagt så försökte vi i första hand ta oss i mål ifjol men nu ska vi prova att ladda fullt från början!

Johan Lundkvist, Eskilstuna MK, Volvo 240
Planerna för nästa år är att uppdatera motorn i vinter. Skall eventuellt åka back SM samt MRM och givetvis Eskilstuna motorklubbs SM tävling i höst

Billy Johansson, Säffle MC.
Vi har varit i kontakt med Jonas Kruse och beställt en Renault Clio Sport. Så med andra ord blir det full SM satsning samt Renault Cup. Codriver under tävlingarna blir rutinerade Mikael "lillen" Jansson Åmåls MK.

Anders Persson, Volvo 940 EVO, Göteborgs MF. Kartläsare: Lena Persson/Ulf Persson
Jag fick ihop mina poäng till A förare den gångna säsongen, så nu skall man upp och slåss med dom stora pojkarna. Hade tänkt att köra hela SM serien nästa år och eventuellt Supermästerskapet, även ifall man inte har så mycket att hämta så här i början. Jag har en ny kartläsare med mig på de större tävlingarna, nämligen min syster, som jag tror kommer att fungera mycket bra efter att vi har tränat lite. Eventuellt så blir det bilbyte i slutet på 2001.
Är väldigt sugen på att prova på en "fyrkrafsare".

Claes Pettersson, Mariestads MS, Volvo 240
Då jag skall fungera som SBF observatör på samtliga SM rally 2001 kommer min egen rallysatsning att få rätta sig efter detta. Originalaren är redan färdig för en ny säsong. Den fick ju en ansiktslyftning efter visiten på taken i Götenes tävling.
Jag och broder Anders som co-driver kommer att börja med Bergslagsrallyt. Vidare kommer vi att åka Skaraborgs rallyserie där vi tyvärr inte lyckades försvara fjolårssegern utan slutade tvåa. Det kommer nog även att bli något utlandsäventyr. Finlandstävlingen i Westeuro Cupen är given.

Magnus Olsson SMK Karlskoga, Ford Escort Cosworth
Jag har avsatt närmaste månaden för att uppdatera min något luggslitna Escort Cosworth lite. Motorn får en genomgång och några hästar till som ålderskompensation åt föraren. Jag har inte planerat så mycket ännu inför nästa säsong,men möjligen blir det lite sparsamt med det egna tävlandet, Jag har nämligen lovat Hasse Sellberg att åka kartis i klassiska EM serien i hans Volvo PV nästa säsong

Björn Berg, NMK Eidsvoll, Volvo 240
Jeg kommer at fortsette i VOC, og starter med samme bil, men jeg bygger ny bil som jeg under vinteren vil ta i bruk.Planen er å starte ny sessong med Bergslagsrally 6.jan. Videre satser jeg på norske rallyserie og All championship. Jeg kommer ågså til å kjøre noen Helmia- og VBF rally.