2005-01-15 Rally-SM i Sandviken räddas
av minusgrader
Nu är det kallt norr om Sandviken och prognosen säger
att nästa helg också blir kall. Alltså genomför Sandvikens
MK första deltävlingen i Rally-SM som planerat den 22 januari.
- Vi jobbar på att det blir tävling eftersom SMHI säger att
det ska bli kallt nästa helg, säger Markku Kangas, biträdande
tävlingschef.
Start och mål blir det tidigt på lördagsmorgonen i centrum,
sedan bär det av norr ut där arrangören har flera tänkbara
banslingor att välja mellan. Vilken som körs avgörs i veckan.
Tävlingsekipagen kommer att gå in för service i Åmot,
första gången efter specialsträcka 1 och andra efter specialsträcka
4. Slutmålet är i Sandviken.
- Högst på önskelistan nu står snö. Det vore perfekt
om vi fick lite så förarna ser var dikeskanterna är, då
genar de inte så mycket, säger Kangas.
2004-12-08 Rally-SM får ny presschef
De inledande vintertävlingarna i Rally-SM får en ny
presschef i Annemo Friberg. Hon är sedan en tid tillbaka projektanställd
vid Svenska Bilsportförbundets kansli där hon bland annat sköter
Riksidrottsförbundets stora satsning Handslaget. Hennes arbetsuppgifter
utökas nu till att omfatta presscentret vid Vinterpokalen, SMK Sandvikens
tävling som inleder Rally-SM den 22 januari, och därpå följande
Snow Rally, EM-deltävlingen i Östersund den 4-5 februari.
- Min väg in i bilsporten gick via rally och sedan har jag arbetat som
journalist i många år så det är en ära att få
bli presschef under en del av Rally-SM, säger Annemo Friberg.
- Och vi är glada över att ha den här kompetensen i vårt
eget hus. Det är en styrka, säger marknadschef Magnus Öhrström.
Annemo Friberg har tidigare arbetat som chefredaktör på Bärgslagsbladet/Arboga
Tidning och IB Motorsport
Annemo Friberg, 070-55 411 70.
2004-10-11 Rally-SM i SBF:s regi även 2005
Avsikten var att Svenska Rallyt AB skulle ta över Rally-SM
nästa år, men så blir det inte.
- Tiden är för knapp, vi driver serien i egen regi ett tag till,
säger Magnus Öhrström på SBF.
Svenska Bilsportförbundet ligger i förhandlingar med Svenska
rallyt AB i Karlstad om ett övertagande av Rally-SM. Svenska rallyt
AB ska ansvara för genomförandet och koordinationen av både
det sportsliga och det kommersiella under tävlingarna. Målet
var att ha allt klart redan till kommande säsong, men marknadschef
Magnus Öhrström säger nu att SBF inleder säsongen i
egen regi.
- Tiden går fort och det är många parametrar som måste
stämma. Samtidigt som arbetet med Rally-SM 2005 måste fortsätta
ostört, säger Öhrström.
- Våra förhandlingar drabbades också av att Svenska Rallyt
i sig flyttades i tid. För att sedan återfå sin ursprungliga
tävlingshelg andra helgen i februari. VM-tävlingen och andra SM-deltävlingen
kommer väldigt tätt.
Därför har SBF beslutat sig för att driva Rally-SM själva,
åtminstone
första hälften av säsongen under ledning av rallyutskottet.
- Utskottet kommer naturligtvis att ta hjälp av dem som behövs,
men det
blir som tidigare år en serie helt på ideell basis, säger
Janne Rydh,
utskottsordförande.
Preliminärt ingår följande tävlingar i Rally-SM 2005:
1) 22 januari, Sandvikens MK,
2) 4-5 februari, Snow Rally Östersund,
3) 20-21 maj, South Swedish Rally (Växjö),
4) 20 augusti, Trelleborgs MK,
5) 9-10 september, Kolsva MS.
Ytterligare frågor besvaras av marknadschef Magnus Öhrström,
070-626 33 55 eller rallyutskottets ordförande Janne Rydh, 070-724
37 94.
04-09-13 PG och Jonas, Svenska mästare
även 2004
För andra året i rad kan Per- Gunnar "PG"
Andersson och hans kartläsare Jonas Andersson titulera sig Svenska Mästare
i klassen trimmat tvåhjulsdrivet De säkrade guldet redan under
Sydsvenska rallyt, när det återstod två deltävlingar
av SM, men igår mottog de alltså officiellt sin titel. Under SM-deltävlingens
sista rally, Rejmerallyt i Norrköping, startade de ensamma i sin klass.
Det sedan konkurrenten Jimmy Joge hade säkrat sitt silver och därför
startade i en annan klass. Men PG och Jonas tog det inte lugnt för det,
istället gasade de på och tävlade med de starkare 4-hjulsdrivna
GrN-bilarna och slog sig in bland dem i resultatlistan.
En total niondeplats kunde de imponera med i sluttabellen. PG och Jonas tävlar
flitigt, åker både SM och Junior-VM, och PG säger att fördelen
med mycket starter i kroppen är att man får ett högre tempo.
Något längre firande blir det inte för killarna, redan idag
(måndag) far de till England för att delta i Junior-VM. Där
ligger de just nu tvåa i tabellen och siktar givetvis på att ta
en guldmedalj även där. De ligger bara tre poäng efter ledande
Nicolas Bernardi, när tre deltävlingar återstår i Junior-VM
(England, Italien och Spanien). Så målet är alltså
inom räckhåll.
Mer information finns att tillgå på hemsidan; www.pgandersson.se
04-09-11 Slutrapport från SM-finalen Rejmerallyt,
10-11 september 2004
Med ett svenskt mästerskap i lilla grupp N samt
ett juniormästerskap är Renault årets Årets suverän
i rally-SM - Thomas Rådström från Vännäs i en Toyota
WRC - gjorde ingen besviken vid finaltävlingen i Norrköping i helgen.
Han tog hem årets sjunde delseger i rad - alla han startat i under året.
Rådström hade inga problem att hålla tvåan Andreas
Eriksson, Ford, från Nynäshamn bakom sig. Direkt efter målgång
väntade helikopter för att transportera Rådström till
finaltävlingen i rallycross-SM på Kinnekulle på söndagen.
De sista sträckorna körde han inte fortare än nödvändigt,
medan Andreas Eriksson tog i allt vad tygen höll, men ändå
var Rådström drygt fem sekunder före i mål. Trean Mats
Thorszelius, Toyota, var distanserad med 45 sekunder och fyran Eddie Hörbing
- i en likadan bil - med 1 min 10 sekunder.
Klassen för otrimmade fyrhjulsdrivna bilar skulle bli en kamp mellan
de ständiga kombattanterna Stig-Olov Walfridsson och Kenneth Bäcklund,
båda i likadana Mitsubishi-bilar, men den kampen kom av sig redan
på tävlingens första sträcka. Då gick Walfridssons
växellåda sönder och hans chans till guldmedalj gick om
intet. Därmed bärgade Bäcklund sitt sjätte SM-guld i
klassen. Han var 18 sekunder före tvåan - snabbe Tobias Gustafsson
från Finspång - och trean var 1 min och 32 sekunder efter. Trea
var Patric Carlsson från Nyköping som därmed tog ett kliv
upp i tabellen och knep SM-bronset i klassen.
Vi hade ett bra utgångslägen men luften gick ju ur när
Stecka försvann - berättade en nöjd Kenneth Bäcklund
- men sedan fick vi ta i när Tobias Gustafsson började köra
fort på sina hemmasträckor.
I den tvåhjulsdrivna klassen för trimmade bilar var VM-aktuelle
junioren PG Andersson i sin Suzuki helt utan konkurrens. Han hade inte sin
vanlige konkurrent Jimmy Joge att slåss mot den här tävlingen.
Guld och silver var redan fördelade på dessa två så
Jimmy startade i en otrimmad ny Peugeot istället. Men det nöjet
blev kortvarigt. Han körde sönder en drivknut redan på fredagen
och tvingades bryta.
Fördelen med ett flitigt tävlande är att man får
ett högre tempo - förklarade PG med tanke på sitt flitiga
tävlande på både VM- och SM-nivå under det här
året. Man behöver inte ta i lika mycket och man har bättre
kontroll.
Även Anders Karlsson från Säffle, Renault, kom till Norrköping
som klar guldmedaljör i sin klass för otrimmade tvåhjulsdrivna
bilar. Det hindrade honom inte från att ta i när konkurrenterna
blev för aggressiva. Junioren Patrik Sandell var dryga halvminuten
efter i mål och trean Fredrik Andersson ytterligare tio sekunder efter.
Även Fredrik är junior och både han och Sandell körde
likadana bilar som Anders Karlsson.
Vi körde lite för sakta ett tag så det var bara
att ta i lite ytterligare, men vi såg att återstående
sträckor passade oss - så vi kände hela tiden att vi hade
läget under kontroll - berättade Anders Karlsson efter målgång.
I JSM kunde Patrik Sandell från Jämtland ta hem segern i tävlingen
- liksom guldet i SM - tio sekunder före Ludvikas Fredrik Andersson
och 45 före Kolsvas Jonas Ericsson. De första två kör
Renault och Ericsson kör en Honda.
Totalresultat i Rejmerallyt, Norrköping, 10-11/9 SM-final: 1) Thomas
Rådström, Vännäs MK, Toyota Corolla WRC, 49.31,2, 2)
Andreas Eriksson, MK Speed, Ford Focus WRC, 49.36,5, 3) Mats Thorszelius,
SMK Uppsala, Toyota Corolla WRC, 50.17,0, 4) Eddie Hörbing, Degerfors
RC, Toyota Corolla WRC, 50.41,8, 5) Mats Jonsson, Forshaga MC, Ford Escort,
50.48,1, 6) Jari Saarinen, MSK Kvarnvingarna, Ford Escort, 51.11,3, 7) Kenneth
Bäcklund, Vara MK, Mitsubishi Lancer Evo VII, 52.01,3 8) Tobias Gustafsson,
SMK Östgöta, Mitsubishi Lancer Evo VI, 52.20,0 9) PG Andersson,
Årjängs MK, Suzuki Ignis, 52.48,1, 10) Patric Carlsson, SMK Nyköping,
Mitsubishi Lancer Evo VII, 53.34,1.
Resultat trimmat 4 WD: 1) Thomas Rådström, Vännäs
MK, Toyota Corolla WRC, 49.31,2, 2) Andreas Eriksson, MK Speed, Ford Focus
WRC, 49.36,5, 3) Mats Thorszelius, SMK Uppsala, Toyota Corolla WRC, 50.17,0,
4) Eddie Hörbing, Degerfors RC, Toyota Corolla WRC, 50.41,8, 5) Mats
Jonsson, Forshaga MC, Ford Escort, 50.48,1, 6) Jari Saarinen, MSK Kvarnvingarna,
Ford Escort, 51.11,3, 7) Robin Sandberg, Ryds MK, Saab 9-3 Turbo Etanol,
53.56,1, 8) Peter Lindström, Värmdö MK, Subaru Impreza, 1.00.11,7.
Slutställning SM trimmat 4WD: 1) Thomas Rådström, 70 p,
2) Mats Jonsson, 47 p, 3) Mats Thorszelius, 46 p 4) Jari Saarinen, 32 p,
5) Dick Wicksell, 30 p, 6) Andreas Eriksson, 23 p, 7) Pär Dawson, 13
p, 8) Eddie Hörbing, 11 p.
Resultat trimmat 2 WD: 1) PG Andersson, Årjängs MK, Suzuki Ignis,
52.48,1, 2) Leif Peterson, Göteborgs MF, VW Golf Kit Car, 54.11,3,
3) Kenny Stavbom, MK Speed, Ford Escort, 55.20,8, 4) Per-Arne Sääv,
V: a Östergötlands MK, VW Golf Kit Car, 57.40,6, 5) Stefan Jonsson,
Vännäs MK, Peugeot 306 S 16, 1.09.21,3.
Slutställning SM trimmat 2WD: 1) PG Andersson, 105 p, 2) Jimmy Joge,
69 p, 3) Stefan Jonsson, 57 p, 4) Per-Arne Sääv, 47 p, 5) Kenny
Stavbom, 42 p, 6) Leif Peterson, 23 p, 7) Mats Andersson, 20 p, 8) Mikael
Jirvelius, 14 p, 9) Björn Willman, 13 p, 10) Christian Andresen, 11
p.
Resultat otrimmat 4 WD: 1) Kenneth Bäcklund, Vara MK, Mitsubishi Lancer
Evo VII, 52.01,3, 2) Tobias Gustafsson, SMK Östgöta, Mitsubishi
Lancer Evo VI, 52.20,0, 3) Patric Carlsson, SMK Nyköping, Mitsubishi
Lancer Evo VII, 53.34,1, 4) Trond Sveinsvoll, KNA Stavanger, Subaru WRX,
56.54,2.
Slutställning SM otrimmat 4WD: 1) Kenneth Bäcklund, 64 p, 2)
Stig-Olov Walfridsson, 52 p, 3) Patric Carlsson, 31 p, 4) Oscar Svedlund,
26 p, 5) Torbjörn Pahlin, 20 p, 6) Magnus Mellqvist, 19 p, 7) Joachim
Carlström, 17 p, 8) Jukka Ketomäki, Fin, 14 p, 9) Tobias Gustafsson,
8 p, 10) Peter Ågren, 7 p.
Resultat otrimmat 2 WD: 1) Anders Karlsson, Säffle MC, Renault Clio
RS, 54.31,5, 2) Patrik Sandell, Jämtlands MK, Renault Clio Sport RS
Light, 55.07,8, 2) Fredrik Andersson, Ludvika MS, Renault Clio Sport, 55.17,5,
4) Jonas Ericsson, Kolsva MS, Honda Civic, Type-R, 55.53,4, 5) Anders Fredricsson,
Mälaröarnas MK, Renault Clio, 57.01,0, 6) Jonas Johansson, MK
Ran, Peugeot 306 GTI, 57.30,5 7) Lars Sjöström, SMK Hälsinge,
Peugeot 306 GTI, 57.31,5, 8) Daniel Lundberg, Skepptuna MK, Renault Clio,
58.40,3, 9) Patrik Flodin, Ilsbo MK, VM Polo, 58.42,5, 10) Stefan Malmquist,
Mälaröarnas MK, Peugeot 306 GTI, 58.49,4.
Slutställning SM otrimmat 2WD: 1) Anders Karlsson, 105 p, 2) Patrik
Sandell, 67 p, 3) Anders Fredricsson, 63 p, 4) Joachim Nilsson, 40 p, 5)
Tommy Vestlund, 38 p, 6) Jonas Ericsson, 33 p, 7) Michael Wikström,
27 p, 8) Mattias Nyström, 26 p, 9) Fredrik Andersson, 20 p, 10, Raimo
Mattson, 18 p.
Resultat JSM: 1) Patrik Sandell, Jämtlands MK, Renault Clio Sport
RS Light, 55.07,8, 2) Fredrik Andersson, Ludvika MS, Renault Clio Sport,
55.17,5, 3) Jonas Ericsson, Kolsva MS, Honda Civic Type-R, 55.53,4, 4) Jonas
Johansson, MK Ran, Peugeot 306 GTI, 57.30,5, 5) Lars Sjöström,
SMK Hälsinge, Peugeot 306 GTI, 57.31,5, 6) Daniel Lundberg, Skepptuna
MK, Renault Clio, 58.40,3, 7) Patrik Flodin, Ilsbo MK, VW Polo, 58.42,5,
8) Anders Nyberg, MK Orion, Peugeot 306 GTI, 59.02,0, 9) Johan Kindahl,
Norrköpings MK, Suzuki Swift, 1.00.06,7.
Slutställning JSM: 1) Patrik Sandell, 75 p, 2) Jonas Ericsson, 55
p, 3) Mattias Nyström, 34 p, 4) Lars Sjöström, 32 p, 5) Fredrik
Andersson, Ludvika MS, 31 p, 6) Patrik Flodin, Ilsbo MK, 21 p, 7) Daniel
Lundberg Skepptuna MK, 19 p, 8) Johan Kindahl, 16 p, 9) Jonas Johansson,
14 p, 10) Christer Johansson, 12 p.
Norrköping den 11 september 2004
SM-finalen Rejmerallyt
Håkan Tonér
04-09-11 Två
svenska mästerskap i rally till Renault
Med ett svenskt mästerskap i lilla grupp N samt
ett juniormästerskap är Renault årets mest guldkantade
bilmärke i rally-SM. Värmlänningen Anders Karlsson, 32, vann
SM-titeln i seniorklassen, medan jämten Patrik Sandell, 22, kan titulera
sig svensk juniormästare i rally 2004 efter årets SM-final, Rejmerallyt
som avgjordes fredag-lördag i Norrköping.
Främst är det Anders Karlsson som har gått från
klarhet till klarhet under SM-säsongen efter att ha vunnit sju av åtta
deltävlingar i senior-SM. - Vi har hittat en bra och stabil högsta
nivå, vi kan också sträcka ut oss lite extra om så
behövs, berättar Anders Karlsson som delar sitt guld med kartläsaren
Anders Martinsson. Lika stabil har Patrik Sandell, 22, varit i JSM tillsammans
med kartläsaren Emil Axelsson.. Genom att vinna fem av sex JSM-deltävlingar,
tar Partik hem den prestigefyllda titeln med 20 poängs marginal. Patrik
tar även ett SM-silver i seniorklassen efter Anders Karlsson. - Det har
bara rullat på, även om det knöt sig lite för oss under
första etappen av SM-finalen, berättar Patrik som därmed blir
årets mest medaljbehängda förare i rally-SM.
Göran Björklund, Newsroom
04-09-11 Patrik
Sandell svensk juniormästare i rally 2004
Den 22-årige jämten Patrik Sandell, Renault, blev på lördagen
svensk juniormästare i rally. Han vann JSM-klassen i Rejmerallyt i Norrköping
9,7 sekunder före dalmasen Fredrik Andersson, Renault. Sandell blev även
silvermedaljör i senior-SM i klassen för otrimmade 2-hjulsdrivna
bila efter värmlänningen Anders Karlsson, Renault. - Jag är
jättenöjd även om jag gärna hade viljat slå Anders
i SM-finalen, berättar en glad Patrik Sandell under presskonferens efter
SM-finalen. - Tyvärr knöt det sig för oss redan under den första
etappen där vi bara låg fyra i seniorklassen och tvåa i JSM.
- Men jag och min kartläsare, Emil Andersson, tog oss ett allvarligt
snack innan vi kröp till sängs. - Det hjälpte. Med lite tur
och skicklighet plockades placeringar bakom Anders Karlsson. Först fick
Fredrik Andersson se sig omkörd. Därefter föll Tommy Vestlund
bort efter ett växellådshaveri. Plötsligt låg Patrik
tvåa. - Men det var för långt fram till Anders som kör
så säkert, berättar Patrik. I mål var han 36,3 sekunder
efter Anders Karlsson och 9,7 sekunder före Fredrik Andersson. Men han
klagade inte över det, med ett JSM-guld och ett seniorsilver får
han flest medaljer i årets rally-SM.
Norrköping, resultat, Rejmerallyt, JSM:
Patrik Sandell, Jämtlands MK, Renault Clio, 55.07,8
Fredrik Andersson, Ludvika MS, Renault Clio, +9,7
Jonas Ericsson, Kolsva MS, Honda, +45,6
Slutställning JSM i rally 2004:
Patrik Sandell, Jämtlands MK, Renault Clio, 75 poäng
Jonas Ericsson, Kolsva MS, Honda, 55 p
Mattis Nyström, Ludvika MS, 34 p
Samtliga resultat är prel.
04-09-11, Göran Björklund, Newsroom
04-09-11 Anders
Karlsson tog ledningen i Clio Cup på SS8
Värmlänningen Anders Karlsson leder Renault Clio Cup
och lilla grupp N efter åtta av Rejmerallyts totalt 10 specialsträckor.
Anders gick upp i ledningen på den åttonde specialsträckan
sedan Tommy Vestlund drabbats av växellådsproblem.- Lådan
låste sig inne på sträckan. Tyvärr har vi inte tid att
byta den nu på servicen, berättar Vestlunds kartläsare Joakim
Brindberg och tillägger att man ska göra allt för att kunna
fortsätta rallyt. Anders Karlsson sken i kapp med solen över Himmelstalundsfältet
i Norrköping. Med bara två sträckor kvar har han 4,4 sekunder
tillgodo på problemdrabbade Vestlund. - Efter gårdagens strul
går det riktigit bra, det har varit full fart hela tiden, säger
Anders. Trea i klassen och Clio Cup ligger Fredrik Andersson. Han är
30 sekunder efter ledande Anders Karlsson och har jagade Patrik Sandell bara
sju tiondelar efter sig. - Vi har haft en försiktig start på morgonen.
Faktiskt har vi tagit det lite försiktig på de delar av sträckorna
där det inte har varit särskilt vackert väglag, berättar
Fredriks kartläsare, Tony Puumala. Patrik Sandell kontaterade när
han klev ur bilen vid serivceuppehållet nu är det tajt
och fortsatte: - Nu ska vi gasa på.
Två sträckor kvarstår sedan den sista sträckan strukits.
Den körs som transport.
04-09-08 Hektisk helg för Stig-Olov
Walfridson
Det blir en hektiskt helg för den regerande svenska mästaren
i rally, Stig-Olov Walfridsson
I helgen avgörs nämligen 2004 års rally-SM i Norrköping.
Stig-Olov är där för att försöka ta SM-guld även
i år. Men för det krävs, att han vinner över Kenneth
Bäcklund och att någon av de övriga GrN förarna slår
sig in mellan de två kombatanterna. "Stecka" är iallafall
garanterad en silvermedalj.
Målgången i Rejmerallyt, Norrköping, är beräknad
för första bil kl. 14:00 och kl 15:30 börjar tidsträningen
för den avslutande SM-deltävlingen i Rallycross. För att
hinna vara med på finalerna i bägge SM-deltävlingarna har
Stig-Olov Walfridsson och Thomas "Rådis" Rådström
hyrt en helikopter, som direkt efter målgången i rallyt ska
ta dem till rallycrossen i Götene.
Stig-Olov rasade från en tredje till en åttonde plats, när
han i helgen under den näst sista deltävlingen blev helt utan
poäng i Rallycrossen. Detta sedan drivaxeln gått sönder,
efter en tät kamp i första kvalomgången. I den andra kvalomgången
blev det dramatiskt, när mellandiffen exploderade och sköt hål
i kardantunneln, alldeles vid förarstolen. Olja sprutade på motorn,
hela bilen röktfylldes och Stig-Olov fick fort ta sig ur rökinfernot.
Då var det ingen som trodde att bilen skulle hinna bli klar i tid,
eller att "Stecka" skulle försöka komma till start i
tredje kvalomgången. Reglerna säger att man måste ha två
godkända kvalhet för att få ta sig till final.
Men mekanikerna gjorde ett enastående jobb, fick bilen i kördugligt
skick och Stig-Olov bjöd den jublande publiken på en riktigt
tät kamp med "Rådis". De stred sida vid sida ända
in i mål, där "Rådis" drog längsta strået
och vann.Stig-Olov är alltså på plats i den tredje och
avslutande omgången och ska försöka ta tillbaka tredjeplatsen,
med skicklighet och lite tur. På webbsidan nedan följer vi både
Rally-SM och Rallycross-SM med direktrapporteringar. Där kan ni också
läsa sammanfattning från de tävlingar Stig-Olov deltagit
i och följa även hans konkurrenter. Onlinerapparteringarna finns
kvar även de, för den intresserade.
Läs mer på
www.walfridsson.com
04-09-02 Patrik & Emil säkrade
guldet i Junior-SM!!!
Förra helgen avgjordes den näst sista deltävlingen
i rally-SM, Bilmetrorallyt i Falun. Där lyckades Patrik Sandell med co-driver
Emil Axelsson att säkra guldet i junior-SM och medalj i "stora"
SM. Vilken valör det blir i SM avgörs först i sista tävlingen,
Rejmerallyt i Norrköping 10-11 september.
Redan från första sträckan visade Patrik & Emil att de
skulle bli att räkna med. De satte andra tid i klassen, bakom suveränen
Anders Karlsson. På den tredje sträckan tog ungdomarna en sträckseger
och det skiljde endast 3,7 sekunder. Patrik 22 år och Emil 21 år
pressade det betydligt mer rutinerade ekipaget Karlsson / Martinsson hårt
under hela tävlingen. Tyvärr räckte det inte, i mål var
de 10,3 sekunder från sin första SM-seger.
Grabbarna var trots andraplatsen mycket nöjda med helgens resultat. De
har uppfyllt säsongens stora mål, att vinna Junior-SM. Dessutom
var helgens delseger den fjärde av fem möjliga. För Emils del
var det andra gången på tre år som han lyckades med bedriften
att vinna Junior-SM.
- Vi är jättenöjda med det vi har presterat i Falun och det
är skönt att kunna åka till Norrköping utan att känna
någon press. Det gör att vi kan åka finalen och fokusera
på en enda sak. Det är att vinna Rejmerallyt, säger en glad
Patrik.
Patrik & Emil har varit nära att slå den redan klara SM-segraren
Anders Karlsson vid flera tävlingar, men har hittills inte lyckats nå
ända fram.
- Det känns att vi har hittat farten även på grus och vad
vore bättre en bättre avslutning på årets SM än
att få avsluta med en seger. Det vore perfekt, säger en nöjd
Emil.
Patrik visade i helgen att han inte bara är en vinterspecialist utan
att han även är med och slåss om segern när underlaget
skiftar till grus. Blandningen av jämtländsk fartblindhet och östgötsk
stenkoll visade sig fungera bra i Falun. Nu återstår att se om
det kan bli ännu bättre till SM-finalen i Norrköping.
Läs
mer på www.patriksandell.com
04-08-31 SM-finalen i rally 2004
Rejmerallyt i Norrköping den 10-11 september
Nu är det dags att avsluta årets SM-säsong i rally.
Efter fem tävlingshelger som har innehållit sju deltävlingar
har vi nu kommit fram till den avslutande sjätte helgen med den åttonde
deltävlingen. Årets final går som så många gånger
förr i Östergötland - den här gången är det
åter dags för Rejmerallyt i Norrköping att stå som värd
för finaltävlingen. Då blir det som vanligt tror du - men
icke! Tidigare har tävlingens högkvarter varit i huvudsponsorns
lokaler. Men nu har man vuxit ur dessa och omlokaliserat till Mässhallarna
på Himmelstalund i Norrköping.
Det var här på Himmelstalund allt startade en gång
på 60-talet - berättar svensk bilsports grå eminens, tillika
tävlingsledare för Rejmerallyt, Sievert Lindqvist. Här fanns
gott om utrymme för ett rally och det är vad vi kommer tillbaka
till när vi flyttar SM-finalen hit. Här i de moderna Mässhallarna
på Himmelstalund ryms alla funktioner och på armlängds avstånd
har vi tävlingens sprintsträcka som körs två gånger,
berättar Sievert vidare.
Läs mer
04-08-21 Thomas Rådström
klar svensk mästare
Det var flera år sedan kaserngården
på Dalregementet i Falun uppvisat samma aktivitet som i helgen. Då
avgjordes årets näst sista SM-deltävling i rally med start
och mål på regementsområdet. Stor publik hade sökt
sig till området dit tävlingsbilarna återkom flera gånger
under dagen till den gemensamma serviceplatsen. Tävlingen avgjordes på
en mycket koncentrerad bana under lördagen.
Ingen kunde hindra favoriten Thomas Rådström, Vännäs,
från att ta hem en sjätte seger i rad med sin Toyota WRC. Trots
att han inte startat i årets första SM-tävling innebar det
att han är klar mästare redan innan den avslutande tävlingen
den 11-12 september i Norrköping. Tvåa kom tidigare otursförföljde
Andreas Eriksson i en Ford Focus WRC och på tredje plats Mats Thorszelius
från Uppsala - även han i en Toyota WRC. Flerfaldige svenske mästaren
Mats Jonsson, Forshaga, har slitit hårt hela säsongen för
att försöka hålla jämna steg med Rådström
och slutade på en total fjärdeplats.
Läs mer
04-08-19 Joge frisk igen!
Rallyföraren Jimmy Joge blev akut sjuk
under Rally- VM i Finland. Men nu har han återhämtat sig och är
tillräckligt pigg för att tänka på SM.
- Det ska bli kul att ta ett rejält nappatag med PG igen. Förhoppningsvis
utan problem den här gången...
Jimmy fyllde oturskvoten till 100 procent i Finland. Redan på den tredje
sträckan körde han ifatt en konkurrent och tvingades köra om.
På ss 4 hände samma sak igen - två gånger!
I Falun i helgen ställs Jimmy ånyo mot huvudkonkurrenten PG Andersson,
som i praktiken redan kört hem guldet i den trimmade 2-hjulsdrivna klassen.
Jimmy ligger tvåa med sin Peugeot Super 1600 och har chans att ta SM-silver.
Läs mer
04-08-10 Rally-SM i världsarvsstaden Falun
Rally-SM drar vidare. Nu är det bara
två deltävlingar kvar och det drar ihop sig till avgörande
i flera av klasserna. Lördagen den 21 augusti är det för första
gången dags för Falun att vara värdstad för SM-serien.
BilmetroRallyt - ett endagsarrangemang i behändigt format som tilltalar
både publik och tävlande och som erbjuder rallyvägar av högsta
kvalitet.
Nästan alla funktioner i rallyt är lokaliserade till Dalregementet
i Falun. Där finns tävlingens start- och målplats, tävlingens
högkvarter, den enda serviceplatsen och presscenter. Redan på fredagseftermiddagen
har man en ceremoniell start där bilarna drar in i centrala Falun för
att allmänheten ska ges tillfälle att beskåda rallyekipagen
mitt i vardagen. Stora Torget är platsen för den begivenheten, tiden
är 17.00 och framåt. Här kan allmänheten under otvungna
former tala med förare och kartläsare.
Läs mer
04-05-19 PG Andersson har säkrat SM-guldet
När det återstår två
deltävlingar av SM, har PG Andersson säkrat guldet. Jimmy Joge
ligger 30 poäng efter och kan därmed gå upp lika, men då
är det inbördes placeringar som räknas, vilka är till
PG´s favör.
Läs mer under www.pgandersson.se
04-05-17 Stig-Olov och Lars vann South Swedish Rally
Helgens tävling var förutom EM-deltävlingen,
som Stig-Olov och Lars vann, också två separata SM-deltävlingar.
SM-deltävlingen under fredagen vanns också av Stig-Olov och Lars.
Där fick "Stecka" problem redan på första sträckan när
han fick in en vägpinne i motorn och plattade till turboröret näst
intill helt. (Servicekillarna var förvånade att han överhuvudaget
hade fått bilen att röra sig). Men då det reparerats och
fjädringar bytts, gick bilen som den skulle och Stig-Olov var snabbt
uppe i en ledning, som han sen höll hela fredagen.
Läs mer
04-05-16 Sydsvenska Rallyt avgjort
Thomas Rådström gjorde det igen
Årets Sydsvenska Rally avgjordes under två dagar på vägarna
runt Älmhult i södra Småland. Vägarna i trakten är
mycket krokiga och de tävlande och publiken bjöds på en spännande
tävling med varierad väderlek. Garanterat dammfritt.
Thomas Rådström, Toyota WRC, dominerade tävlingen för
WRC-bilar, Sydrallyt, från start till mål och tog hem full pott
när de båda dagarnas SM-poäng summerades. Under fredagen försvann
både Mats Thorszelius, Toyota WRC, och Andreas Eriksson, Ford WRC, men
båda stod åter på startlinjen när bilarna startade
om på lördagen. De båda dagarna räknas som var sin avslutad
SM-deltävling, så Andreas Eriksson tog kommandot och ledde två
sträckor på lördagsmorgonen men fick snart lämna över
till Thomas Rådström. Även Mats Jonsson, Ford, tog sig snart
förbi och upp på en andraplats, vilken han behöll ända
till mål. Andreas Eriksson slutade trea.
Läs mer
04-05-13 ny kamp i Renault Clio
Cup?
Anders Karlsson, eller Patrik
Sandell, eller möjligen Michael Wikström. Det är bäddat
för en ny spännande deltävling i Renault Clio Cup i rally,
South Swedish Rally i helgen. Efter tre av sju deltävlingar leder Anders
Karlsson, Säffle, Renault Clio Cup.
Hittills har det har blivit två segrar och en tredjeplats för Anders
Karlsson, i både cupen och SM-klassen för otrimmade tvåhjulsdrivna
bilar. Även om det blev en tredjeplats i den avslutande vintertävlingen
i Vännäs efter Michael Wikström, Boden och Patrik Sandell,
Östersund, är värmlänningen optimist.
Läs mer
04-05-11 Ny EM-vinst för Kenneth i South Swedish Rally ?
I vintras vann Mitsubishi-föraren Kenneth
Bäcklund EM-tävlingen Snow Rally i Östersund med omnjed. Nu
är det dags för den andra svenska EM-deltävlingen South Swedish
Rally, som körs i trakterna av Växjö och Älmhult nu till
helgen med start från Stora Torget i Växjö på fredag
kl. 14.00.
I Östersund vann Kenneth Bäcklund inte bara hela EM-tävlingen
i en Mitsubishi Lancer Evolution VII, utan även de båda ingående
SM-tävlingarna i standardklassen Grupp N. Den 41-årige västgöten
har varit årets suverän i de svenska rallyskogarna under vintersäsongen.
I Mitsubishi Ralliart Swedens Lancer Evolution vann han samtliga fyra SM-tävlingar.
Vinterns suverän säkrar nytt SM-guld...
Läs mer
04-05-11 SSR: Joge utmanar PG
Årets mest spännande rallyduell
fortsätter. Till helgen - den 14-15 maj - drabbar landets två mest
intressanta juniorer samman i årets första SM-deltävling på
grus: South Swedish Rally i Växjö/Älmhult.
Det handlar om kampen mellan värmlänningen PG Andersson och östgöten
Jimmy Joge. PG är redan etablerad i världstoppen och har skrivit
VM-kontrakt med Suzuki. Jimmy är inte lika etablerad men körde ett
par VM-tävlingar förra året. Och kommer nästa år
att återfinnas i den häftigaste WRC-bil - en Peugeot 206 WRC -
som någonsin importerats till Sverige!
Just nu leder PG den interna drabbningen om man räknar SM-poäng.
Men det beror på att Jimmy aldrig ställde upp i den första
tävlingen i vintras. Tittar man på kampen på tävlingarna
blev det mest spännande. Jimmy har ett psykologiskt övertag genom
segern i den senaste deltävlingen. Dessutom vann han det senaste grusmötet
- i SM-finalen i höstas. Och han skrällde i en av årets första
och största grustävlingar för några ckor sedan, då
han var snabbast av alla 2-hjulsdrivna.
Både Jimmy Joge och PG Andersson kör var sin 1600 cc-bil i den
trimmade, 2-hjulsdrivna klassen. PG kör en Suzuki, Jimmy en Peugeot 206.
Och båda vet att det kommer att bli stentufft redan från första
sträckan:
- Det måste gå fullt från start och personligen tror jag
att det blir en sekundkamp genom hela tävlingen. Ingen av oss får
slappna av det minsta, säger Jimmy. Som kört ett 80-tal tävlingar
sedan han inledde sin rallykarriär som 20-åring. Nu är han
25 år och sistaårsjunior nationellt. PG - som startade tidigare
- har hunnit bli 24.
Jimmys styrka är den kyla med vilken han hanterar bilen. Han vet exakt
hur han ska köra för att utnyttja bilen till 100 procent. Och han
är kall nog att ta i lite extra när sträckorna passar honom
och bilen.
- PG är en mycket duktig förare och att slå honom är
aldrig lätt. Men det går, jag har gjort det förr och jag vet
att jag kan göra det igen. Så visst tror jag på seger!
Årets upplaga av South Swedish Rally startar som vanligt i Växjö.
Men i praktiken kommer det mesta att utspelas lite längre söderut
- runt lmhult. Dit drar rallykaravanen redan första tävlingsdagen
(fredag) och där finns både serviceplats och nattvila. På
lördagen startar man tidigt och återvänder så småningom
för målgång i Växjö på eftermiddagen.
Antalet bilar till start är litet med svenska ögon mätt, men
kvaliteten är hög och tack vare det begränsade startfältet
kan man köra vissa sträckor upp till tre gånger, vilket underlättar
för publiken. De flesta räknar med att rutinerade norrlänningen
Thomas Rådström ska vinna tävlingen totalt, även om det
är tätt i SM-tabellen, där Thomas delar ledningen med upplänningen
Mats Thorszelius - båda har 30 poäng. Värmlandsveteranen Mats
Jonsson jagar tätt bakom med sina 26 poäng. Tävlingen är
dubbelt intressant ur poängsynpunkt eftersom förarna får SM-poäng
för varje dagsetapp. Det innebär också att en förare
som bryter första dagen har åtminstone en teoretisk chans att starta
om andra dagen och fortsätta att slåss om poäng.
I den 2-hjulsdrivna klassen utmanas fem 1600-förare med Jimmy Joge, PG
Andersson och Mats Andersson i spetsen av en trippel förare i motorstarkare
2-litersbilar. Främst handlar det om Stefan Jonsson i en 2-liters Seat
Kit ar och Per Arne Sääv i en VW Golf Kit Car.
04-04-29 29th South Swedish Rally och Sydrallyt, 14-15 maj 2004
Nu är det åter dags för rallysveriges
största sommararrangemang, South Swedish Rally. Fredag den 14 maj står
rallybilarna uppställda på Stora Torg i Växjö redo att
ge sig i kast med årets sträckor. Tävlingen avgörs under
två etapper &endash; en på fredagen och den andra på lördagen
den 15 &endash; och vid fyratiden på lördagen är bilarna tillbaka
i Växjö för målgång.
Årets sträckor ligger mycket väl samlade geografiskt och de
totalt 18 sträckorna betjänas av en och samma serviceplats &endash;
i Älmhult. Antalet sträckor fördelas på åtta under
fredagens första etapp och tio den avslutande etappen. När de tävlande
lämnar Växjö på fredagen drar banan direkt söderut
till området runt Älmhult, och där blir man kvar ända
tills sista sträckan är körd. Då bär det norrut
igen till Växjö för målgången. Rallybilarna blir
kvar i Parc Fermé i Älmhult mellan etapperna.
South Swedish Rally har i dessa trakter en unik tillgång till hållbara,
utslagsgivande småländska grusvägar, vilket ger arrangören
en möjlighet att utnyttja samma vägar flera gånger under tävlingen.
I år används vissa sträckor tre gånger. Under första
etappen är SS1, 3 och 6 identiska. Fördelarna med detta är
uppenbara. Man kan erbjuda publiken en heldag utan att den behöver förflytta
sig på vägarna. På det här sättet minimeras trafiken
på vägarna under rallyts gång.
De verkliga entusiasterna kan ta plats på SS9, Abborraslätt, på
lördagsmorgonen vid halvniotiden och där kan man se tävlingsbilar
ända till tretiden om man har lust. Pausarna kommer inte att bli långa,
för publiken kommer att passeras av alltifrån de snabbaste WRC-bilarna
och övriga bilar i EM- och SM-fältet, till klassikerna tre gånger.
Alla smakriktningar bland publiken kan få sitt.
Inflationen i EM-tävlingar tidigare år &endash; de har varit mellan
50 och 55 till antalet &endash; har gjort att värdet på EM-arrangemanget
har ifrågasatts. Ingen har tidigare kunnat presentera någon aktuell
ställning i en sådan serie. Nu är det annorlunda från
2004. EM-tävlingarna har indelats i fyra geografiska regioner och South
Swedish Rally är en av nio deltävlingar i den nya FIA European Rally
Cup North. Av de nio deltävlingarna är fyra av koefficient 10 &endash;
en av dessa är vårt South Swedish Rally.
SM har alltid varit en viktig del av tävlingen och är så även
i år. Fjolårssegraren Thomas Rådström, Toyota Corolla
WRC, kommer hit för att försöka upprepa segern. Han kommer
att mötas av kraftigt motstånd av bland andra den som tagit hem
flest segrar genom åren - Mats Jonsson, Ford Escort WRC, med sina sju
segrar &endash; och som fortfarande är i absolut vinnarslag.
Sveriges nästa världsartister kommer att visa upp sig till publikens
glädje. PG Andersson, Suzuki Ignis, och Jimmy Joge, Peugeot 206 Super
1600, kan utnämnas till två favoriter redan nu. De både syns
och hörs när det är dags i skogen. PG har ett tufft program
i år, där han varvar JWRC - junior-VM - med rally-SM och Jimmy
har varit nere i södra Sverige nyligen, med ännu en seger i bagaget
hem.
Den otrimmade 4WD-klassen blir en batalj mellan våra vanligaste svenska
mästare genom åren &endash; alla i Mitsubishi Lancer. Kenneth Bäcklund
och Stig-Olov Walfridsson får känna på den yngre generationens
attacker oftare och oftare. Ska det bli Oscar Svedlund &endash; junioren från
Karlstad - som blir den som spräcker Bäcklunds segersvit i SM &endash;
sju deltävlingar i rad just nu &endash; eller blir det Patric Carlsson?
Tänker Stecka tillåta en åttonde seger i rad för Kenneth?
Efter vintersäsongen blir det upp till bevis i South Swedish Rally för
några förare i den antalsmässigt största SM-klassen.
Anders Karlsson, Renault Clio, från Säffle har knutit upp svansen
på sina konkurrenter rejält och har tagit greppet om den otrimmade
2WD-klassen. Främste utmanare år är den lovande junioren Patrik
Sandell från Östersund i en likadan bil. Han leder dessutom junior-SM.
Men nu är det allt annat än halt och rakt, det kommer han att märka
ganska snart.
Viktiga tider i korthet
Torsdag 13 maj
kl 08:00 Rekognosering
av banan börjar
kl 16:00 Rekognosering
avslutas
Fredag 14 maj
kl 11:00 Rallybilarna
ställs upp på Stora Torg, Växjö
kl 14:00 Start etapp 1 från Stora Torg, Växjö
kl 21:15 Mål etapp 1, Parc Fermé, Älmhult
Lördag 15 maj
kl 08:00 Start etapp 2 från Parc Fermé, Älmhult
kl 16:00 Mål och prisutdelning Askelövsgatan, Växjö
04-03-01 Kenneth Bäcklunds fjärde raka SM-seger!
I år verkar ingenting kunna stoppa
Mitsubishi Ralliart Swedens Kenneth Bäcklund. I Rally Vännäs
tog västgöten sin fjärde raka SM-seger för året,
av fyra möjliga. Kenneth Bäcklund leder därmed jakten på
SM-guldet klart före stallkamraten Stig-Olov Walfridson, som även
blev tvåa i Rally Vännäs.
Efter starten i Vännäs på fredagseftermiddagen kördes
fyra sträckor före nattuppehållet i Umeå. Redan från
början tog Kenneth Bäcklund hand om ledningen. Han vann den första
drygt sju kilometer långa sträckan med en knapp sekund före
Oscar Svedlund och med Stig-Olov Walfridson på tredjeplatsen. Före
den första servicen vid travbanan i Umeå ingick även rallyts
längsta sträcka, 25,4 kilometer på klassiska I20-området
norr om Umeå. Även här var Kenneth snabbast, men bara 1,3
sekunder före Oscar.
Läs mer
04-02-29 Rally-SM: Joges sköna seger
Vilken fight det blev i Rally Vännäs!
- Det var sjunde sträckan som avgjorde. Jag visste att P-G skulle satsa
allt för att försöka komma ifatt. Så när vi vann
den sträckan förstod jag att vi skulle vinna!
Peugeot-föraren Jimmy Joge visade i helgen med eftertryck att han är
en suverän rallyförare. Seger över duktige värmlänningen
P-G Andersson i Rally SM:s tvåhjulsdrivna, trimmade klass fick många
att förvånat lyfta på ögonbrynen: Själv var han
inte det minsta överraskad:
- Det har tagit tid att komma ifatt, rent tekniskt. Det är trots allt
bara ett år och nio tävlingar sedan vi debuterade i Super 1600.
Bilen var potent redan då, men byggd för asfalt. Så teamet
har haft ett styvt arbete för att utveckla den för nordiska vägar.
Läs mer
04-02-28 Fem Renault Clio i topp på lilla grupp N
Inte helt oväntat totalvann hemmaföraren Thomas Rådström
årets fjärde SM-rally, Rally Vännäs, som avgjordes fredag-lördag
på fina vintervägar i Västerbotten. Exfabriksförarens
framfart med sin Toyota var suverän i klassen för trimmade 4-hjulsdrivna
bilar. Norrländskt blev det även i klassen för otrimmade 2-hjulsdrivna
bilar genom Bodens Michael Wikström. Han vann klassen med sin Renault
efter en tuff kamp tio sekunder före märkeskollegan Patrik Sandell.
Wikström var jublande glad över sin första SM-seger, den finaste
hittills i karriären trots att han förra året vann klassen
i Svenska Rallyt, men då ingick den varken i VM eller SM.
Läs mer
04-02-28 Rådström dominerade Rally Vännäs i helgen
På lördagen avslutades årets
sista vintertävling i rally-SM i trakterna av Vännäs. Hemmasonen
Thomas Rådström, Toyota, hade som väntat inga problem att
hålla konkurrenterna bakom sig under de två dagarna. Han tog därmed
ett kliv upp i SM-tabellen efter helgens seger och delar nu ledningen med
Mats Thorszelius, Toyota. Bakom honom var kampen hård mellan Thorszelius
och Mats Jonsson, Ford, och de turades om att jaga varandra under båda
dagarna. Jonsson förlorade den kampen med två sekunder och tog
hem tredjeplatsen.
- Vi hade problem med motorn nästan hela tävlingen berättade
Rådström, motorn gick ner på sparläge och vi tappade
säkert 50 hästar varje gång.
Kenneth Bäcklund, Mitsubishi, ledde sin klass för fyrhjulsdrivna
otrimmade bilar från tävlingens början ända till mål.
I början av tävlingen uppvaktades han av unge Oscar Svedlund, men
under lördagen tappade Oscar mark och Stig-Olov Walfridsson var den som
tog över andraplatsen.
Läs mer
04-02-28 SVT rekordsänder rally-SM i helgen
Aldrig tidigare har TV-sporten satsat så
omfattande på rally-SM som den här helgen. Årets sista vinterdeltävling
avgörs idag i Vännäs med målgång vid tretiden.
I lördagens Sportnytt sänds ett nyhetsinslag från Rally Vännäs.
I söndagens program Sportsverige i SVT2 sänds ett fyraminutersinslag
mellan kl 17 och 18. På kvällen sänds ett halvtimmes sammandrag
kl 23.15 i SVT1.
Den stora nyheten är att www.svt.se lägger ut samma halvtimmesprogram
på webben med start redan kl 17 på söndagen.
04-02-27 Jonas Kruse trivs som SvTs expertkommentator
Rallyföraren Jonas Kruse trivs bra i
sin nya roll som SvTs expertkommentator Rattar söndagens sändning
från Rally Vännäs tillsammans med mediamentorn Pelle Thörnberg
På toppen av sin karriär, som nybliven norsk mästare 2001
och svensk mästare 2000, valde Jonas Kruse att lägga hjälmen
på hyllan. Under fjolåret hoppade han in som expertkommentator
från rally-VM åt TV-sporten. I år har samarbetet permanentats
för att omfatta SvTs samtliga sändningar från både VM
och SM i rally.
Läs mer
04-02-26 Rally Vännäs, dags för ny deltävling i rally-SM
och Renault Clio Cup
Sveriges snabbaste märkescup i rally,
Renault Clio Cup, lyfter helgens SM -rally i Vännäs
Satsningen på märkescuper har inneburit ett stort lyft för
rally-SM. Mest framgångsrik är Renault Clio Cup, otrimmade tvåhjulsdrivna
Renault Clio Sport som körs i SM-klassen lilla grupp N. Hittills har
Renault-bilar vunnit samtliga SM-deltävlingar samtidigt som förarna
kämpat om en prispott till ett värde av närmare en halv miljon
kronor.
För Anders Karlsson, 31-årig förarinstruktör från
Säffle, har bytet från Seat till en ny Renault Clio Sport inneburit
ett tävlings- och resultatmässigt lyft. Efter tre SM-deltävlingar
leder han både SM i lilla grupp N och Renault Clio Cup.
- Förr fick jag riskera livet i varje kurva, nu är det bara var
tredje. Så mycket bättre är materialet. - Förr körde
jag för fullt och blev i bästa fall fyra-femma i lilla grupp N,
nu vinner jag istället och har en större säkerhetsmarginal,
berättar en nöjd Anders Karlsson.
Läs mer
04-02-17 Rally Vännäs nästa SM-rally
Den sista vintertävlingen i rally-SM
körs den 27-28 februari i trakterna av Vännäs ca två
mil in i landet från Umeå. Start och mål är som vanligt
i Vännäs vid Medborgarhuset.
Arrangören har letat upp flera nya sträckor i området mellan
Umeå och Vännäs och en publiksträcka vi Umetravet kommer
förhoppningsvis att locka många åskådare till SM-tävlingen.
- Vi har strävat efter en förändring av tävlingen och
genom att förflytta sträckorna närmare Umeå så
hoppas vi på att nå en ny publik, förklarar tävlingsledaren
Roland "Mikro" Åström. Det var lite av en lyckoträff när
vi blev tipsade om en av de nya sträckorna. Vi visste om att den fanns
men har aldrig fått till det förr. Det är en perfekt rallyväg.
Ett särkskilt trumf på hand har arrangörerna eftersom bygdens
son, Thomas Rådström kommer till start i Olsbergs Toyota Corolla
WRC. Han har då - liksom i Östersunds tävling Snow Rally -
den mycket erfarne fransmannen Denis Giraudet vid sin sida.
Ett annat spännande namn är den grekiske hotellägaren från
Athen, Ionnis Papadimitrion, som förvånade de flesta med sin snabba
framfart i Snow Rally i sin Ford WRC. Vid sin sida har han Allan Harryman.
- Jätteskojigt med greken, tycker Åström, jag blev lika förvånad
som alla andra över hur duktig han var på snö den senaste
tävlingen. Han blir en färgklick.
I övrigt finns alla som har några poäng att försvara
i SM-tabellen med i anmälningslistan. Totalt 53 ekipage var anmälda
när tiden gick ut förra fredagen.
Tävlingen omfattar ca 500 km totalt. De tolv specialsträckorna är
fördelade med fyra på fredagen och åtta på lördagen
och har en sammanlagd längd av 135 km. Under fredagen används endast
en serviceplats och den ligger i Umeå och på lördagen använder
man likaså en enda serviceplats, men då i Vännäs.
Tidplan i korthet
Fredag 27 februari kl 08.00 Rekognosering.
Fredag 27 februari kl 18.00 Första start etapp 1, vid Medborgarhuset
i Vännäs.
Lördag 28 februari kl 06.00 Publicering av omstartlista vid HQ.
Lördag 28 februari kl 07.00 Första start etapp 2.
Lördag 28 februari kl 15.17 Första bil i mål vid Medborgarhuset,
Vännäs.
Lördag 28 februari kl 17.00 Officiellt resultat anslås.
04-02-16 Joge nöjd med sin insats
- Jag är otroligt nöjd med allt
i Snow Rally.
- Allt fungerade - bilen gick perfekt och jag kunde åka precis som jag
ville. Så nu ser jag verkligen fram mot SM-tävlingen i Vännäs
om två veckor!
Jimmy Joge var strålande glad efter målgång i helgens SM-rally,
Snow Rally i Östersund. Peugeot-föraren slutade tvåa i den
trimmade, 2-hjulsdrivna klassen och tiderna var bättre än någonsin:
- Så här fort har vi aldrig kört. Sedan debuten för ett
år sedan har vi hunnit testa, justera och finslipa, så nu fungerar
allt perfekt.
- Och det är inte bara bilen som blivit bättre. Det gäller
i lika hög grad mig själv och min nye codriver, Micke Johansson.
Nu körde vi till och med jämt mot konkurrenter i 4-hjulsdrivna turbo-bilar,
sa Jimmy som slutade på en total 6:eplats i den kombinerade SM- och
EM-deltävlingen.
Läs mer
04-02-16 Tre segrar samma helg för Kenneth
Bäcklund
I helgen vann Kenneth Bäcklund inte
mindre än tre segrar. Två SM-segrar och en EM-vinst. Snow Rally
i trakterna runt Östersund var nämligen båda den andra och
tredje SM-tävlingen i rally för året och samtidigt en deltävling
i EM. Enligt SM-reglerna räknades varje dagsetapp som en SM-tävling,
eftersom längden på specialsträckorna varje dag var ungefär
lika långa som i en vanlig SM-tävling. Helgens två SM-segrar
innebar också att Kenneth Bäcklund nu har vunnit inte mindre än
40 SM-tävlingar!
Enligt FIA:s reglemente är de topptrimmade WRC-bilarna inte längre
deltaga i EM. Därför räknas dessa enbart in i SM och fick därför
starta ungefär en halvtimma före själva EM-startfältet.
Snow Rally inleddes redan på fredagskvällen med ett publikprov
på travbanan i Östersund inför en stor publik. Allra snabbast
var Mats Thorszelius i en WRC-Corolla. Men Stig-Olov Walfridson var bara 2,3
sekunder efter på en total fjärdeplats, medan Kenneth Bäcklund
var ytterligare 0,4 sekunder efter sin stallkamrat.
Läs mer
04-02-15 Anders Karlsson vann både rally-SM
och Renault Clio Cup
Värmlänningen Anders Karlsson,
Renault, vann både lilla grupp N och Renault Clio Cup efter en våldsam
klappjakt med jämten Patrik Sandell, Renault, i årets andra och
tredje SM-rally som avgjordes fredag-söndag i SnowRally med start och
mål i Östersund.
Karlsson vann lördagsetappen (SM-deltävling 2) bara fem sekunder
före Sandell, och inför söndagsetappens (SM-deltävling
3) sista specialsträcka skilde bara tre sekunder dem åt.
Allt, lilla grupp N och Renault Clio Cup, kom att avgöras när den
vilt satsande jämtländska rallyjunioren körde fast i en snödriva,
och fick se sekunder och därmed segerchanserna rulla iväg från
honom.
Läs mer
04-02-15 Rådström snabbast i Snow Rally
SM- och EM-tävlingen Snow Rally som
startade i fredags, avslutades under söndagen i ett soligt och vårliknande
väder. Söndagens etapp av Snow Rally i Östersund gav nya chanser
åt flera av toppförarna i rally-SM som hade brutit under lördagen.
Den sista dagen räknas som en separat SM-deltävling. De som brutit
under lördagen stod åter på startlinjen på söndagsmorgonen.
Det gällde bland andra Andreas Eriksson, Ford WRC, och Stig-Olov Walfridsson,
Mitsubishi, som båda åkte av och fick bryta under lördagen.
Läs mer
04-02-10 Andreas Eriksson inför Östersund.
Det är och har varit bråda dagar
i teamet efter Svenska Rallyt. Ett rally där man blev nöjd med resultatet
på en tionde plats vilket är väldigt bra speciellt då
Svenskan gick inte helt som på ett snöre. Avsaknad av motoreffekt,
mappning av diffar stämde inte och div obalans var orsaken till bekymren.
Körningen, greppet i Pirelli däcken och stämmningen i bilen
och hela teamet stämde däremot hela vägen.
Men ändå att konstatera efteråt, att hamna på tionde
plats i ett VM rally med en gammal bil är en mycket bra prestation.
Bilen fick sig en översyn redan i Värmland tillsammans med M-Sports
tekniker och det som utöver det behövdes åtgärdas gjordes
hemma i Nynäshamn. Sedan var det bara att packa om och dra vidare till
Östersund.
Andreas och Pecka åkte upp redan under onsdagen medans resten av teamet
med Focusen anlände under torsdag kväll.
Tävlingarna i Östersund har alltid varit lite av favorit tävlingar
för Andreas med en hel del framgångar så han trivs på
de jämtländska vägarna. Men det kommer nog att bli väldigt
tight uppe i toppen som brukligt i SM tävlingarna.
Andreas och Pecka har varit och tränat sträckorna under torsdagen
och vägarna ser fina ut med väldigt höga vallar, berättar
en vrålförkyld och febrig Andreas i telefon under torsdag kvällen.
Samtidigt som Pecka försökte lätta på stämmningen
och skojja till det hela med att; -det är aldrig farten som är fel
utan hur vallarna är plogade? Tror nog att vi får lov och återkomma
till herr Svenssons teori om detta och om korta vinklar..
Sträckorna är i stort de samma som tidigare år med några
undantag samt att vissa körs i motsatt riktning jämfört mot
förra året.
Tävlingen börjar med en Super-special på travet under fredag
kväll och resten av tävlingen är fördelat på de
olika sträckorna under lördag och söndag.
Som vanligt så kan Ni följa resultaten på www.resultatservice.com och Andreas egna kommentarer på www.bilaffaren.com/rally
04-02-10 Snow Rally: Nu kommer Joge tillbaka
- Vi var inte klara till Bergslagsrallyt.
Men i helgens Snow Rally är vi med igen!
Östgöten Jimmy Joge avslutade förra årets rally-säsong
med två deltävlingar i Junior-VM med sin Peugeot Super 1600, men
avstod SM-premiären i början av januari.
I stället har han under vintern laddat upp i en Grupp N-bil:
- Jag har kört tre tävlingar i Jämtland med en inlånad,
2-hjulsdriven Peugeot 306. Det har gått väldigt bra -j ag har varit
snabbast i klassen alla gångerna och kört jämnt med de bästa,
lokala Grupp H-förarna. Så jag är våldsamt sugen på
att köra Snow Rally.
Just nu är Jimmy och hans codriver Micke Johansson på väg
till Östersund - men man har gjort ett stopp på halva vägen
för att klara av de sista testerna innan start. Bilen är helt genomgången
efter VM-utflykterna och naturligtvis ombyggd från kontinentens asfaltvägar
till svenska vintervägar.
Läs mer
04-02-02 Snow Rally i Östersund nästa SM-tävling
Årets vintersäsong i rally är
en komprimerad historia. Snow Rally i Östersund bjuder på årets
andra SM-deltävling, men är mycket mer än så. Man tävlar
även om poäng i FIA European Rally Cups och i FIA Snow Cup och dessutom
körs Jämtrallyt. Men när tävlingen startar vid Östersunds
travbana, fredagen den 13 februari är det ändå SM-deltävlingen
som möts med störst intresse.Söndagen den 15 är det dags
för målgång.
Tävlingen startar på Östersunds travbana med en superspecialsträcka
där rallyåskådarna får en uppvisning av två bilar
samtidigt. Banan innehåller flera tempobyten så allt från
full fart till knixig kurvtagning kommer att visas upp. Lördagen bjuder
på sex sträckor och den avslutas på Travet i Östersund.
Det blir en tuff dag med bland annat SS6 i Hammerdal som mäter i det
närmaste tre mil.
Den avslutande söndagen börjar med en repetition av några
av gårdagens sträckor, Grytan och I 5. Efter sammanlagt 21,6
mil specialsträckor under de tre dagarna anländer den första
bilen till målet vid ATS i Östersund klockan tre på söndagseftermiddagen.
- Snabbast startar först, säger tävlingsledaren Pontus Sandell,
och det betyder att först kommer ett knippe WRC-bilar som tävlar
i Jämtrallyt, anförda av Thomas Rådström i Olsbergs Toyota
Corolla WRC.
- Jodå, visst är vi nöjda, fortsätter han som svar på
frågan om arrangörerna är nöjda med startfältet,
vi nådde ju precis de hundra till hundratio som vi siktat på.
Med tiden kommer den nya FIA-cupen att slå igenom. Det är första
året nu och det här är en av tio deltävlingar i den norra
regionen av Europa.
Bland de trimmade fyrhjulsdrivna bilarna kommer Mats Thorszelius från
Uppsala i sin Toyota till Östersund för att fortsätta att bättra
på sin SM-ledning i klassen. Men om det stämde att tvåan
från Bergslagsrallyt, Mats Jonsson, hade problem med sin bil där
och ändå höll nästan jämna steg med upplänningen,
då kanske det inte blir lika enkelt här uppe i Jämtland. Men
båda dessa Matsar får nog köra som de aldrig kört förr
om de ska rå på favoriten Thomas Rådström, som fått
med sig sin franske co-driver Denis Giraudet från tiden i Citroëns
VM-stall.
En fortsatt spännande framfart i det nygamla rallymärket Suzuki
kommer P-G Andersson att bjuda på här uppe. Han kommer att få
mycket värdefull körvana med både SM och VM på programmet
i år. Han leder den trimmade tvåhjulsdrivna klassen även
om det är med minsta marginal.
Den otrimmade fyrhjulsdrivna klassen domineras i år som så många
år förr av Kenneth Bäcklund som nu verkar ha fått ny
fart. Han har numera Johan Olsson, Per Svans gamle kartläsare vid sin
sida. Det är inte helt uteslutet att valet av Johan är anledningen
till nytändningen.
I trimmat tvåhjulsdrivet kan vi förvänta oss en ordentlig
fight mellan klassledaren Anders Nilsson från Säffle i en Renault
och dalmasen Tommy Vestlund. I Bergslagsrallyt visade han upp en stor
hunger på sträcksegrar.
Tidplan i korthet
Torsdag 12 februari kl 06.00 Rekognosering
startar
Torsdag 12 februari kl 19.00 Shakedown startar på Östersunds Motorstadion
Fredag 13 februari kl 18.00 Publicering av startlista
Fredag 13 februari kl 19.00 Rallyt startar
Lördag 14 februari kl 07.00 Publicering av startlista Etapp 1 sektion
2-4
Lördag 14 februari kl 09.00 Första start Etapp 1 sektion 2-4
Lördag 14 februari kl 20.05 Första bil i mål Etapp 1
Söndag 15 februari kl 05.00 Publicering av startlista Etapp 2
Söndag 15 februari kl 07.00 Första start Etapp 2
Söndag 15 februari kl 15.00 Målgång och prisutdelning
Söndag 15 februari kl 17.00 Publicering av slutlig resultatlista
04-01-08 Rally-SM direkt upp i tittartoppen
SVT sände på Trettondagen ett
sammandrag från årets första SM-rally, Bergslagsrallyt. Programmet
hade 600 000 tittare och TV-sportens Johan Ejeborg kunde inte dölja sin
glädje över tittarsiffrorna.
-Ruskigt bra siffror, berättade Ejeborg, nästan så bra det
kan bli, faktiskt bättre än fotbollskväll.
Programmet var det första som SVT sände i en tvåårssatsning
på rally-SM tillsammans med Svenska Bilsportförbundet.
04-01-04 Mats Thorszelius tog hem Bergslagsrallyt
Den traditionella SM-premiären Bergslagsrallyt avgjordes under
helgen i skogarna runt Hällefors i hjärtat av Bergslagen. Efter
lördagens första etapp ledde Mats Thorszelius från Uppsala
i en Toyota, sju sekunder före Mats Jonsson, Ford Escort.
Söndagens väglag blev tungkört men Thorszelius höll upp
tempot och blev den som klev högst upp på pallen när tävlingens
alla sju sträckor var avklarade.
Läs mer
04-01-04 Bekymmersfri SM-premiär för P-G Andersson
P-G Andersson tillsammans med hans kartläsare
Jonas Andersson lyckades med att vinna SM-premiären i Bergslagsrallyt
utan några som helst bekymmer med Suzukin. Bilen gick problemfritt hela
tävlingen, säger P-G och han ser sin egen insats som klart godkänd.
Det är skönt att få några mil i kroppen och bli vän
med Suzukin, innan den stora utmaningen i Monte Carlo senare i januari.
Läs mer
04-01-02 P-G Andersson inför
SM-premiären
P-G har precis avklarat den första
testkörningen med sin Suzuki Ignis S 1600. Bilen som han och Jonas ska
premiärköra under Bergslagsrallyt är identisk med den Suzuki
Motorsport körde med under JWRC 2003. Han konstaterar att det
är "gött" att komma igång igen. P-G berättar vidare att
motorn känns som ett riktigt krutpaket och att även väghållningen
är förhållandevis bra. Suzukin har ju som bekant inte
körts på snö- och isunderlag innan.
Läs mer
03-12-27 Bergslagsrallyt SM-start 2004
Nu är det dags för en ny SM-säsong
i rally. Som så många gånger förr är det Bergslagsklubbarna
som öppnar årets rallytävlande med klassiska Bergslagsrallyt.
Redan lördagen den 3 och söndagen den 4 januari, alltså mitt
i trettonhelgen fräser det till i skogarna runt Hällefors.
Start och mål för tvådagarstävlingen är förlagda
till Folkets Hus i Hällefors där första bil startar på
lördagen i kvällens mörker klockan 18. Den första etappen
på lördagen är en klassisk nattetapp där inget ekipage
är i närheten av dagsljus. Tre sträckor om cirka 40 km avverkas
på kvällen innan det är dags för första bil att
vara tillbaka vid etappmålet klockan 21.20.
Läs mer
03-12-23 Mitsubishi-förarna jagar sitt
15:e raka rally-guld!
Med totalt tolv SM-guld skall Kenneth Bäcklund
och Stig-Olov Walfridson under 2004 jaga Mitsubishi Ralliart Swedens femtonde
raka Rally-guld i stora standardklassen Grupp N. Hittills har värmlänningen
Stig-Olov Walfridson erövrat sju guldmedaljer och västgöten
Kenneth Bäcklund fem. De två övriga tog Sören Nilsson
från Sunne i början av 1990-talet.
De båda Mitsubishi-veteranerna Kenneth Bäcklund och Stig-Olov Walfridson
har totalt dominerat den svenska rallyscenens standardklass under många
år i olika Mitsubishi-bilar. Under de första åren körde
de Galant VR4 och därefter olika Lancer Evolution-modeller. Dagens rallybil
heter Lancer Evolution VII, men ersätts förmodligen senare under
året av bilvärldens för närvarande hetaste standardsedan,
Mitsubishi Lancer Evolution VIII, som för vanligt gatbruk börjar
säljas i Sverige under april månad med 265 hk i den segerrika turbomotorn.
Läs mer
03-12-08 Bergslagsrallyt hoppas på Kung
Bore
Året börjar lida mot sitt slut
och det närmar sig en ny rallysäsong. Den 3-4 januari 2004 är
det dags för ännu ett traditionellt Bergslagsrally att gå
av stapeln. Som vanligt arrangeras tävlingen av Bergslagsklubbarna Hällefors
MK, Nora MK, MK Kopparberg och Ludvika MS
Kommande Bergslagsrally startar på lördag kväll då SM-fältet
inleder sin tävling.
På söndag morgon startar SM-rallyts andra etapp på fyra specialsträckor.
Läs mer