2005
05-11-22
Johnny Öberg sexa i kartingtävling i Italienska Siena
V Frölundakillen Johnny Öberg har varit i Italien för ett en vecka
långt träningsläger med MBA som avslutades med en tävling
i helgen för ICA klassen.
J ohnny fick problem inför finalen då hans chassi sprack i kvalheatet
före varför det blev start från en tionde startposition i finalen
med en reparerad kart.
Det började bra för Johnny som snabbt körde upp sig till en fjärde
plats innan han fick problem med fästet.
- Jag fick helt enkelt för mycket grepp och karten blev svår att styra
så jag tvingades slå av lite för att sluta sexa i heatet. Jag
är helt nöjd med den placeringen med tanke på at det var en helt
ny kart för mig och dessutom en bana som jag aldrig tidigare tävlat
på, berättar Johnny som har ytterligare ett spännande kartingäventyr
framför sig i år då han åker till USA för att tävla
i Phoenix, Arizona.
Det är Johnnys pappa Hans Öberg som för närvarande arbetar
i USA och när han mötte racingkändisen Bud Rice i ett sammanhang
så inbjöds omedelbart Johnny för att köra i dennes team.
Bud Rice är kanske mest känd för de flesta i dag genom att han
är pappa till Buddy Rice som segrade i Indy 500 förra året och
som även i år kört Indy car serien.
- Det kommer att bli spännande. Bud Rice har ett mäktigt racingteam
så de kan säkert lära mig ett och annat, säger Johnny som
åker över den 22 december.
Ytterligare information samt foton för fri disposition om Johnny Öberg
finns att hämta på websiten: http://www.sportinformation.com/Motor/Media/oberg.htm
05-11-21
Gokartbana planeras i Falkenberg
Under ett flera decennier har det diskuterats ett anläggande av en gokartbana
i mellersta Halland.
Björkäng, Ullared och Långås är några av de platser
som har nämnts.
Det råder ingen tvekan om att det finns ett stor behov av en bana i regionen.
Närmaste befintliga banor ligger ca 120 km bort enkel resa. Det är Kungälv,
Torslanda och Klippan som är våra närmaste banor med Falkenberg
som utgångspunkt.
Lena Carlbom, ordförande i Kultur och Fritid i Falkenbergs kommun har varit
en av de som engagerat sig i projektet.
- Jag har varit med och diskuterat en framtida gokarbana i Falkenberg under flera
år. Olika grupperingar har försökt hitta möjliga platser
för en banan. Jag anser det är jätteviktigt att vi kan bygga en
bana då den i första hand har målgruppen ungdomar mellan 7 och
18 år, även om många äldre finner nöje i sporten.
Det finns en möjlighet att fånga upp ungdomar som inte hittar något
alternativ i nuvarande utbud av fritidsaktivister
Det är Peggen Andersson sim under sommaren och hösten utrett frågan
om en bana.
- Jag fann fem olika alternativ till placering av banan. Alla med den gemensamma
nämnaren att de låg i redan bullerpåverkat område, säger
Peggen.
Efter genomgång av de olika alternativen kom man fram till att ett område
mellan motorvägen och den kommande järnvägen är mest lämplig
för en anläggning av det här slaget.
Platsen man valt ligge strax väster om Ätran nedanför Tröingeberg..
- Platsen är idealisk med god tillgänglighet och väl synlig från
motorväg och järnväg. Och med tanke på det buller som redan
generas från motorväg och järnväg är det knappast troligt
att banans verksamhet ens kommer att märkas för de som bor i området,
En bullerutredning är gjord av WSP Akustik i Malmö. Utredaren Frank
Andersson har utgått från ett beräkningsunderlag från 1984
när han räknat på konsekvenserna av banan.
- Eftersom underlaget härrör sig för tiden före ljuddämparnas
intåg i bilsporten är det kanske lite högt räknat. Men eftersom
vi trots detta kommer att klara de värden som regelverket stipulerar är
det inget fel att räkan högt. Vi kommer dess utom att bygga bullerskydd
som vida överstiger de rekommendationer som utredaren föreslagit. Man
kan ju inte göra dessa för bra.
En förutsättning för banans byggande är just det pågående
järnvägsbygget. Enorma mängder fyllnadsmateriel kommer att frigöras.,
material som kan användas i bullervallar i stället för att bara
läggas upp på i högar.
Det kommer också att frigöras stora mängder bergkross när
tunneln byggs igenom Tröingeberg. Bergkross som är ett idealiskt materiel
att använda som underlag för banan och övriga ytor.
Banan kommer att byggas som en tävlingsbana med internationella mått.
Just nu är banans längd 1066 meter med en bredd på tio meter.
Men en mer detaljerad planering kommer att ske när ett ev. bygglov är
beviljat.
Det är f.d. falkenbergaren Arne Henriksson som ritat banan. Arne, som numera
har sin bas i Skummeslöv, arbetar normalt sett med konstruktionsritningar
för armémateriel och fordon. Arne har motorsport som ett stort intresse
och var aktiv i rally i sin ungdom. Sina ritkunskaper i motorsportsamanhang omsatte
han redan på sextiotalet. Då ritade han Falkenbergs Motorbana!
Förutom tävlingsverksamhet kommer banan att användas till s.k.
hyrkartverksamhet, trafiksäkerhetsutbildning och aktiviteter. Det planeras
även byggas en större hall för att kunna köra aktiviteter
och evenemang under de delar av året som har sämre väderlek.
Lotta Ericsson, Hotell Strandbaden, välkomnar banan.
- Vi har en del problem att hitta aktiviteter för de företag som har
konferenser på vårt hotell. En bana för karting och kanske andra
aktiviteter skulle vara mycket uppskattad av oss...
Peggen är optimistisk inför bygglovsansökan. Jag har upplevt en
stor positivism hos alla jag pratat med i samband med planeringen. Det gäller
alla från markägare, de grannar jag talat med, banverket och entreprenörer
vid järnvägsbygget.
Det enda orosmolnet jag ser just nu är att banan planeras på ett område
som Carlsberg använder som vattentäckt.
Men Peggen är inte speciellt oroad.
-Min åsikt är att i jämförelse med riskerna med en motorväg
och en järnväg är en kartigbana som en droppe i havet. Men det
kommer säkert att utarbetas instruktioner av Miljö & Hälsa
för hur vi ska agera för att minimera riken att skada vattentäkten.
05-11-13
Stefan Malm tog sin största Superkart seger någonsin på Franska
Magny Course
Svenske Stefan Malm i Malm/FPE Racing Team hade stora framgångar i avslutande
finalen i öppna Franska Mästerskapen i Superkart, hela den Franska och
delar av den Europeiska eliten befann sig på plats. I det totalt 30 man
stora fältet tog Stefan en övertygande seger i första heatet och
vann med 10 sekunder före Emmanuel Vinuales på det regndränkta
och svårkörda underlaget.
Inför det andra heatet för dagen så hade banan börjat torka
upp vilket gjorde att valet av däck blev helt avgörande, Stefan valde
att köra på samma däck som i första heatet vilket skulle
visa sig vara ett felaktigt beslut, men trots detta så tog Stefan en andra
plats efter
Malm/FPEs Franske förare Damien Payrat.
Totalsegern för helgen gick till Stefan med Damien på andra plats,
för Damiens del så säkrade han Franska Mästerskapet för
5 året på rad genom sin fina köning.
Malm/FPE Racing har klart med Stefan Malm och Damien Payrat för 2006, eventuellt
så kommer teamet att utökas med en förare till för 2006.
Malm/FPE Racing
Malm/FPE Racing är ett Svenskt Superkart Team med sin bas i Malmö. Malm/FPE
Racing ägs av Björn Hermansson, teamet består i dag av 9 personer,
våra förare är Svenske Stefan Malm och Franske Damien Payrat.
Målsättningen inför 2006 är att vi ska köra Europa Mästerskapet,
Tyska Mästerskapet, Franska Mästerskapet samt Svenska Mästerskapet.
05-11-09
Thomas Johansson tvåa på Silverstone
Thomas Johansson avslutade i helgen sin säsong i Superkart med att åka
till England och Silverstone för superkartfinalen i det Brittiska Mästerskapet
som kördes i samband med Walter Hayes Trophy som är ett stort arrangemang
för Formel Ford 1600.
- Det var runt 150 Formel Ford bilar plus ett flertal andra klasser och så
var vi 48 Superkartar som intog Silverstone denna gråmulna novemberhelg,
berättar Thomas Johansson som körde in på tredje plats i tidskvalet
efter sina märkeskolleger med Anderson kartar, Europamästaren John Riley
och Malcolm Crowe.
- Det fungerade ganska bra under kvalet. Min teamkamrat John Riley var klart snabbast
medan Owens och jag var cirka åtta tiondelar bakom. John körde med
en helt ny airbox som Anderson utarbetat och det visade sig direkt att den gav
en hel del extra effekt. Startfältet innehöll många kvalificerade
förare så jag är var riktigt nöjd, kommenterade Thomas sitt
kvalresultat.
När starten gick i det 8 varv långa racet så missade John Riley
och i stället tog Malcolm Crowe tog över ledningen före Thomas.
På varv tre fick Thomas släppa förbi sig Riley som varvet därpå
också kunde gå upp i en ledning som han höll in i mål.
Thomas fick riktig kontakt med Crowe på varv fyra och gjorde en lyckad attack
till andra platsen. Thomas kämpade för att få kontakt med Riley
men nådde inte riktigt fram utan fick se sig slagen med fyra sekunder i
mål.
- Körningen stämde perfekt. Hans kart var klart snabbare i dag så
jag är oerhört nöjd med att ha kört ifrån det övriga
fältet, summerade Thomas som var den ende förutom Riley och Gavin Bennet
som noterade varvtider under 58 sekunder i racet.
Det avslutande heatet som skulle köras under söndagen blev dessvärre
inställt på grund av kraftigt regn som gjorde banan på Silverstone
farlig för kartarna.
- Det stod vatten på flera ställen och med våra små hjul
är det alldeles för farligt att köra då. Totalt sett så
blev den här helgen ändå en tändande gnista inför vinterns
förberedelser och träning till nästa säsong där min målsättning
är att sluta i topp tre i EM serien. Vi får nya och förbättrade
kartar från Anderson och jag själv känner att jag utvecklats en
hel del under denna säsong även om det har varit några tävlingar
med motgång, avslutar Thomas.
Samlad information samt foto på Thomas finns på:
www.sportinformation.com/Motor/Media/thomasjohansson.htm
05-09-23
Thomas Johansson slutade fyra i årets EM för Superkart
Årets EM säsong i Superkart har inte utvecklats på det sätt
som Thomas Johansson från Forshaga hade tänkt sig.
- Premiärhelgen i Tyskland förstördes av regn och jag fick bara
10 poäng med mig från den tävlingen. I den andra deltävlingen
på Assen i Holland skar motorn i det andra heatet och då försvann
mina chanser till att fightas om slutsegern, berättade Thomas inför
helgens första heat vid finalen som kördes på Mantorp Park i samband
med STCC finalen.
Vid tidskvalen visade Thomas att han var laddad och noterade den tredje snabbaste
tiden.
- Det fungerade ganska bra. John Riley och Damien Payard var snabbare men jag
brukar vara stark över ett helt heat så det såg bra ut, sa Thomas
inför det första heatet där han länge hängde med i Payart
och Rileys tempo för att sedan tappa tempo men kunde rädda tredje platsen
med några hundra dela sekunder före Bobo Westman.
- En bit in i heatet så tappade jag plötsligt fart på vissa partier
och förlorade därmed också kontakten med de två där
framme. Det var mycket nära att jag också tappat tredje platsen så
jag är nöjd, kommenterade Thomas därmed fick kontakt i kampen om
tredje platsen och ett EM brons.
Inför söndagens avslutande heat så bytte Thomas bränsletank
då man trodde att problemet under lördagsracet härrörde sig
till bränsleproblem. När starten gick tappade Thomas en del men kom
snabbt igen för att åter förlora fart en bit in i heatet.
- Det visade sig att det inte var problem med tanken utan ett elektroniskt fel
som gjorde att motorn inte gick som den skulle. Nu slutade jag sjua och fick nio
poäng så det blev fjärde plats i mästerskapet. Jag hade behövt
en andra plats för att ta hem EM bronset. Mot bakgrund av de problem jag
haft under säsongen så får jag känna mig nöjd då
det blev en plats bättre i serien jämfört med förra året,
avrundar Thomas som redan ser fram emot nästa säsong då han skall
vara med och kriga om EM medaljerna på allvar.
Samlad information samt foto på Thomas finns på: www.sportinformation.com/Motor/Media/thomasjohansson.htm
Tabell slutställnins Superkart EM 2005
Pl
|
Nr
|
Förare
|
Nat
|
Kart
/ notor
|
D 1
|
D 2
|
NL 1
|
NL 2
|
S 1
|
S 2
|
Tot
|
1
|
4
|
Riley,
John
|
GB
|
Anderson
/ Rotax
|
|
25
|
20
|
20
|
20
|
20
|
105
|
2
|
1
|
Payart,
Damien
|
F
|
PVP
/ FPE
|
11
|
13
|
|
25
|
25
|
25
|
99
|
3
|
12
|
Mairzedt,
Andreas
|
A
|
PVP
/ Rotax
|
16
|
16
|
11
|
10
|
7
|
|
60
|
4
|
5
|
Johansson,
Thomas
|
S
|
Anderson
/ Rotax
|
|
10
|
16
|
|
16
|
9
|
51
|
5
|
77
|
Ogeborn,
Per Olov
|
S
|
PVP
/ Rotax
|
|
|
25
|
|
9
|
13
|
47
|
6
|
28
|
Barker,
Graham
|
GB
|
Anderson
/ Rotax
|
25
|
|
|
16
|
|
|
41
|
7
|
63
|
Crowe,
Malcom
|
GB
|
Anderson
/ Rotax
|
|
|
10
|
|
11
|
16
|
37
|
8
|
62
|
Bennett,
Gavin
|
GB
|
Anderson
/ Rotax
|
|
11
|
13
|
13
|
|
|
37
|
9
|
37
|
Breckwoldt,
Joachim
|
D
|
PVP
/ Yamaha
|
20
|
5
|
|
4
|
6
|
|
35
|
10
|
15
|
Westman,
Bobo
|
S
|
PVP
/ Rotax
|
|
|
|
11
|
13
|
10
|
34
|
11
|
7
|
Petersen,
Poul V.
|
DK
|
PVP
/ Rotax
|
13
|
|
4
|
|
8
|
8
|
33
|
12
|
14
|
Roosemark,
Tomas
|
S
|
PVP
/ Yamaha
|
10
|
8
|
9
|
6
|
|
|
33
|
13
|
58
|
Lacoste,
Antoine
|
F
|
PVP
/ FPE
|
|
20
|
|
9
|
|
|
29
|
14
|
21
|
Strĺth,
Monica
|
S
|
Anderson
/ Rotax
|
|
|
|
5
|
10
|
11
|
26
|
15
|
13
|
Hennig,
Christian
|
D
|
APG
/ Rotax
|
|
3
|
8
|
8
|
|
7
|
26
|
16
|
26
|
Kennings,
Paul
|
GB
|
Anderson
/ Rotax
|
4
|
4
|
2
|
3
|
5
|
|
18
|
17
|
72
|
White,
Steve
|
GB
|
PVP
/ Rotax
|
DQ
|
9
|
|
|
4
|
|
13
|
18
|
8
|
Albertsson,
Bengt
|
S
|
PVP
/ Rotax
|
|
6
|
|
|
|
6
|
12
|
19
|
13
|
Reinke,
Jürgen
|
D
|
PVP
/ Yamaha
|
|
|
7
|
|
|
3
|
10
|
20
|
2
|
Mahé,
Benjamin
|
F
|
PVP
/ FPE
|
9
|
|
|
|
|
|
9
|
21
|
70
|
Hempshall,
Victor
|
GB
|
ADE
/ Rotax
|
8
|
|
|
|
|
|
8
|
22
|
9
|
Gyuricza,
Péter
|
H
|
PVP
/ FPE
|
7
|
1
|
|
|
|
|
8
|
23
|
110
|
Gjertsen,
Erik Martin
|
N
|
PVP
/ Honda
|
6
|
2
|
|
|
|
|
8
|
24
|
16
|
Owens,
Mark
|
GB
|
Zip
/ BRC
|
|
7
|
|
|
|
|
7
|
25
|
42
|
Preiss,
Daniel
|
D
|
PVP
/ Rotax
|
|
|
|
7
|
|
|
7
|
26
|
93
|
Nyberg,
Markus
|
S
|
PVP
/ Rotax
|
|
|
6
|
|
|
|
6
|
27
|
91
|
Landström,
Lennart
|
S
|
Anderson
/ Rotax
|
|
|
1
|
|
|
5
|
6
|
28
|
18
|
Faetherstone,
Phil
|
GB
|
Raider
/ Rotax
|
|
|
5
|
|
|
|
5
|
29
|
32
|
Vinuales,
Emmanuel
|
F
|
PVP
/ SGM
|
5
|
|
|
|
|
|
5
|
30
|
51
|
Malm,
Stefan
|
S
|
PVP
/ Rotax
|
|
|
|
|
|
4
|
4
|
31
|
36
|
Benjamin
Ernryd
|
S
|
PVP
/ Rotax
|
|
|
|
|
3
|
|
3
|
32
|
6
|
Gillani,
Hanif
|
GB
|
PVP
/ FPE
|
3
|
|
|
|
|
|
3
|
33
|
88
|
Knauder,
Martin
|
D
|
Formula
1 / CRS
|
|
|
3
|
|
|
|
3
|
34
|
23
|
Maxim,
David
|
GB
|
PVP
/ FPE
|
|
|
|
|
2
|
|
2
|
35
|
59
|
Nilsson,
Robin
|
S
|
PVP
/ Rotax
|
|
|
|
|
|
2
|
2
|
36
|
121
|
Holloway,
Simon
|
GB
|
Anderson
/ Honda
|
|
|
|
2
|
|
|
2
|
37
|
129
|
Reuck,
Martin
|
D
|
PVP
/ Gas Gas
|
2
|
DQ
|
|
|
|
|
2
|
38
|
85
|
Parkes,
Gery
|
GB
|
PVP
/ Rotax
|
|
|
|
1
|
|
|
1
|
39
|
19
|
Breton,
Dominique
|
F
|
PVP
/ FPE
|
|
|
|
|
|
1
|
1
|
40
|
73
|
Clowes,
Dan
|
GB
|
PVP
/ Rotax
|
1
|
|
|
|
|
|
1
|
05-09-08
Thomas Johansson siktar på dubbelseger i EM finalen
Sverige är en av de stora nationerna inom Superkart där man tävlar
med kartingbilar som bara väger 210 kilo inklusive föraren och är
försedda med en tvåcylindrig motor på 250 cc som utvecklar cirka
95 hästkrafter och har ett varvtal på maximalt 13.000 varv per minut.
Karten har en sekventiell växellåda med sex växlar. Den högsta
hastigheten som uppmätts med en Superkart är 250 km/tim.
Årets EM final för Superkart körs på Mantorp Park i samband
med STCC finalen den 18 19 september. Minst 40 förare kommer till
start för att fightas om EM poäng i två heat.
Bland de 16 Svenska förare som är anmälda så är förra
årets EM femma, Thomas Johansson från Värmländska Forshaga,
en av huvudfavoriterna till segrar i heaten men han har långt fram till
toppen i EM tabellen.
- Det har varit en besvärlig säsong. Vid det första heatet i EM
premiären i Tyskland så regnade det kopiöst och jag fick in vatten
i motorn när jag låg trea så där blev det inga poäng.
I det andra heatet slutade jag sexa och tog därmed tio poäng trots att
motorn misstände på grund av allt regnandet. I den andra deltävlingen
som kördes på Assen i Holland blev jag trea i det första heatet
vilket jag var nöjd med trots att mina däck tog slut så jag fick
släppa den ledning jag hade i inledningen. Oturen fortsatte sedan i det andra
heatet där jag blev påkörd i starten och föll ner i fältet
men kom upp igen till en fjärde plats. Tyvärr så skar motorn under
näst sista varvet och jag fick stå vid bankanten och se värdefulla
poäng försvinna, analyserar Thomas årets säsong inför
finalhelgen.
Thomas har kört in 26 poäng och ligger nia i sammandraget 39 poäng
bakom sin teamkamrat i Anderson teamet, John Riley som leder mästerskapet
inför avgörandet på Mantorp.
- Det är inte realistiskt att nå upp till seger i EM då vi har
totalt 40 poäng att köra om i finalracen men med en del tur, och andras
otur så kan jag förbättra min femte plats från förra
året, berättar Thomas som siktar på att ta hem båda heaten..
Thomas kommer dock att få det tufft att infria sin målsättning
med de två senaste årens Europa Mästare, fransmannen Damien Payart
som värste motståndare tillsammans med tabelledande engelsmannen John
Riley. Även tyske Andreas Mairzedt och engelsmannen Graham Barker finns med
i kampen om EM guldet och kommer att bjuda tufft motstånd.
- Och så får vi ju inte glömma mina landsmän. Per Olov Ogeborn
tog en seger senast på Assen och är i högform. Veteranen Bobo
Westman är fortfarande supersnabb liksom hans teamkompis Benjamin Ernryd
som jag haft ett par rafflande tävlingar med på hemmaplan i år.
Det enda jag kan säga är att det kommer att bli mycket tufft men jag
kan Mantorpsbanan och håller bara grejorna så skall jag kriga om en
värdig avslutning av årets EM serie så får vi se hur långt
det räcker i sammandraget. Ett heat skall dessutom räknas bort vid summeringen,
kommenterar Thomas som har fullt upp med civilt arbete inför finalen och
inte hinner med att genomföra någon speciell uppladdning.
- Körningen sitter där och karten är ruskigt snabb. Det går
i cirka 220 km/tim i slutet av rakan så det gäller att hålla
i ordentligt, avrundar Thomas.
Samlad information samt foto på Thomas finns på: www.sportinformation.com/Motor/Media/thomasjohansson.htm
05-08-14
Red Bull Ultimate Driver vanns av 16-årigt superlöfte - Ny racingstjärna
tänd
Nu är det avgjort. Sveriges snabbaste motorförare heter Christoffer
Johansson, är 16 år och kommer från Umeå. Etablerade stjärnor
som Mattias Ekström, Tony Richardsson och Rickard Rydell klarade inte av
att ta sig förbi den unge talangen.
I konkurrens med hela den svenska racingeliten och inbjudna förare, bland
andra prins Carl Philip gick den Christoffer Johansson segrande ur den unika tävlingen
Red Bull Ultimate Driver.
Tävlingsformen bygger på att motorsportstjärnor från olika
discipliner och klasser och amatörer tävlar mot varandra i helt likvärdiga
gokarts. Det handlar helt enkelt om att vara den skickligaste föraren utifrån
förutsättningarna.
Racet som avgjordes nedanför Stockholms Slott på söndagen lockade
storpublik och alla fick se en ny stjärna tändas på den svenska
racinghimlen.
Men det var med små marginaler. Christoffer Johansson kom i ledning i finalen
sedan en annan icke professionell utmanare, en så kallad Dark Rider, Ola
Nilsson tilldömts tre sekunders tidstillägg efter att ha trängt
Mattias Ekström under en omkörning.
Det känns fantastiskt, säger Christoffer Johansson. Jag hade inte
väntat mig detta, men hade en del tur på vägen.
Aldrig tidigare har en motortävling i Sveriges mönstrat ett så
namnkunnigt startfält. Speedwayvärldsmästaren Tony Richardsson,
DTM-kungen Mattias Ekström, regerande STCC-mästaren Rickard Göransson
och Rickard Rydell, WTCC var bara några av alla motorstjärnor som ville
vara med och göra anspråk på titeln, Sveriges snabbaste förare.
Men bara en ur det namnstarka startfältet fick ställa sig på prispallen.
Det blev Mattias Ekström som slutade på tredje plats. Mattias är
en av initiativtagarna till Red Bull Ultimate Driver men var inte det minsta besviken
över att se sig besegrad av två amatörer.
Det gör mig inte det minsta. Det är så det måste gå
till. De gamla stjärnorna måste få stryk av de nya, annars har
vi ingen återväxt i racingsporten, säger han.
Av samma skäl var Mattias Ekström mycket nöjd med arrangemanget.
Tänk vilken möjlighet för unga talanger att få komma
fram och visa upp sig under sådana här förhållanden. Storpublik,
mitt i Stockholm, det kan inte bli bättre säger han.
Att de regerande stjärnorna visade på en positiv inställning till
att utmanas av unga talanger betydde inte att de tog lättsamt på tävlingen.
Stämningen i depån innan starterna var spänd och ute på
banan var det ingen som gav bort något gratis.
Tony Richardsson, som dagen innan missat VM-medaljen i speedway och inte kört
go-cart annat än på svensexor hade en avspänd yta men kunde inte
dölja sin ilska och besvikelse när han tvingades bryta på grund
av en krasch i det andra uppsamlingsheatet.
Red Bull Ultimate driver har tilldragit sig stor uppmärksamhet. Dels var
det första gången en racingtävling genomfördes i centrala
Stockholm och dels för att en av de startande var prins Carl-Philip.
Prinsen gjorde bra ifrån sig men lyckades inte ta sig till semifinal.
Jag tycker det gick bra, säger prinsen. Jag hade inte väntat mig
att hamna i topp. Tittar man på konkurrenterna handlar det ju om grymt bra
förare. Men det var otroligt kul att få vara med och köra med
eliten.
Att tävlingen genomfördes precis nedanför Stockholm Slott gjorde
naturligtvis inte saken sämre för prinsen som nästan hade hemmaplan.
Jag bodde ju här när jag var liten, säger han och skrattar.
Men skämt åsido är det här ett fantastiskt bra initiativ.
Det är bra för Stockholm och för motorsporten i Sverige att en
racingtävling kan genomföras på det här sättet mitt
i stan.
Även i den månghövdade publiken var tongångarna översvallande.
Äntligen en riktig racingtävling i Sveriges huvudstad, säger
Erik Karlsson från Saltsjöbaden. Nu hoppas jag på en fortsättning.
1. Christoffer Johansson
2. Ola Nilsson
3. Mattias Ekström
4. Alx Danielsson
5. Daniel Roos
6. Fredrik Löfgren
7. Edvard Sandström
8. Johan Lindebrandt
9. PG Andersson
10 Fredrik Zetterström
Se finallistan med
tider här>>
05-08-11
Tony Richardsson kör i Red Bull Ultimate Driver
Red Bull Ultimate Driver - Uppgörelsen
Kungen av Speedway Tony Richardsson har anslutit sig till den celebra skaran av
förare i Red Bull Ultimate Driver nedanför Slottet i Stockholm.
Det här ska bli kanonkul. Jag ska göra allt för att spöa
Ekström
närå jag är glad om jag kan hänga med
hyfsat, skrattar idrottslegendaren från Dalarna.
Tony Richardsson har chansen att avgöra VM nu på lördag i Småländska
Målilla. Tidigt på söndag morgon flygs Richardsson in direkt
från till arenan med helikopter. Sen har han alltså även chansen
att spöa resten av racingeliten i go-cart.
HELA ELITEN PÅ PLATS
Delar av den svenska racingeliten är på plats med namn som Mattias
Ekström (DTM), Richard Rydell (WTCC), Janne Flash Nilsson (STCC/Porsche),
Richard Göransson (STCC), Alx Danielsson (WS by Renault) och nu alltså
Tony Richardsson (Speedway). Sammanlagt kommer 16 proffs att delta i Red Bull
Ultimate Driver.
Kl 14.00 är det klart för start i det första kvartsfinalheatet
där Sveriges absolut mest meriterade förare upp om titeln Red Bull Ultimate
driver på gatorna nedanför Slottet. Nu ska vi äntligen få
veta vem som är den bästa föraren. Dessutom i ett fordon som dom
flesta av förarna är vana vid sen barnsben.
Vi räknar med ca 20.000 åskådare om vi inte drabbas av
oväder.
Tävlingen avgörs med exakt likadana go-karts. För att lättare
förare inte ska kunna dra fördelar mot de lite tyngre kommer man att
tillämpa viktutjämning med hjälp av blyvikter.
PRINS CARL PHILIP DEBUTERAR SOM RACINGFÖRARE
Jag klassar mig själv som nybörjare, men det ska bli otroligt
roligt att köra en go-karttävling mitt i Stockholm , säger Prins
Carl Philip.
Det är en stor ära för oss som tävlingsarrangör
att Prins Carl Philip vill vara med i tävlingen, säger David Ask presschef
på Red Bull.
KVALFÖRARE FRÅN HELA SVERIGE
Inför finalen har det arrangerats 15 kvaltävlingar från Umeå
i norr till Malmö i söder där vem som helst kan delta och kvala
in till den stora finalen i Stockholm den 14 augusti.
Kanske finns nästa stora stjärna därute någonstans
och bara väntar på att bli upptäckt. Vem vet det kanske är
en helt okänd supertalang som nu får chansen att ta sig hela vägen
upp i eliten i ett och samma race? 17 kvalade förare har nu chansen att tävla
mot Mattias Ekström, Richard Rydell, Tony Richardsson, Prins Carl Philip
och de andra racingstjärnorna
05-08-11
Prins Carl Philip debuterar som racingförare
Ställer upp i Red Bull Ultimate Driver i Stockholm
Söndagen den 14 augusti gör Prins Carl Philip sin debut som racerförare.
På sin bakgård vid Stockholms slott ställer han upp i stadsracet
Red Bull Ultimate Driver.- Jag klassar mig själv som nybörjare, men
det skabli otroligt roligt att köra en go-karttävling mitt i Stockholm
, säger Prins Carl Philip. Prins Carl Philip har länge haft ett passionerat
motorsportintresse. Tillsammans med sin mentor Janne Flash Nilsson
har racingkarriären tagit fart och till helgen debuterar han som tävlingsförare
i go-kartracet Red Bull Ultimate Driver.
- Det här gör jag för att det är roligt. Jag har tränat
en del tillsammans med Flash men ser man till motståndet måste
man vara ödmjuk, säger Prins Carl Philip.I Red Bulls arrangemang Ultimate
Driver tävlar Sveriges racingelit från olika discipliner mot varandra
i identiska go-karts. Hälften av förare har kvalat in som utmanare i
kvaltävlingar som har arrangerats runt om i Sverige. Banan byggs upp mitt
i Stockholm, bakom slottet över Stallkanalen på Norrbron. Det blir
en av de största motortävlingarna i Sverige och man räknar med
runt 20 000 åskådare. Flash är en av deltagarna i
Ultimate Driver och ser mycket positivt på Prins Carl Philips deltagande.
- Oerhört roligt, fantastiskt att Prinsen vågar och vill ställa
upp i en tävling som denna. Rent sportsligt ska man ha låga förväntningar,
många av förarna är proffs eller har det som sin enda hobby. Prins
Carl Philip är fortfarande nybörjare, men han har oerhört lätt
för att lära sig.
Begränsningen hur bra han kan bli ligger mer i tid än talang. Hans passion
och engagemang är hedrande för svensk motorsport.
Prins Carl Philip håller en låg profil inför sin tävlingsdebut
- Det blir svårt. Men jag har alltid varit intresserad av motorsport och
även om jag är nybörjare så känns det roligt att få
ställa upp i en tävling i min hemstad Stockholm, säger Prins Carl
Philip och fortsätter avslutningsvis:
- Vem har inte drömt om att bli racerförare? Jag känner mig privilegierad
att jag fått chansen att ställa upp i den här tävlingen.
Att umgås med Sveriges racingelit och lära mig av DTM-mästaren
Mattias Ekström, Fredrik Ekblom, Flash och alla dom andra förarna ska
bli oerhört roligt och spännande.
05-08-11
Red Bull Ultimate Driver - Hålltider
Dag: Lördagen 13 augusti
Plats: Nedanför Stockholms Slott
Pressoffice: Red Bull Racing Formula One Lounge (Drivers Longe). Vi har byggt
upp
Red Bull Racings officiella Formel 1 lounge på mynttorget vid Stockholms
Slott.
Tider Aktivitet
09:00-10:30 Träning
10:30-12:00 Tidskval
11:00-13:20 Lunch i Drivers Lounge
13:30 Autografstund utanför Drivers Lounge
14:00 Invigning Red Bull Ultimate Driver
14:10 1:a kvartsfinalen
16:50 Final
17:05 Prisutdelning
17:30 Autografsingering utanför Drivers Lounge
Förare
Mattias Ekström (Regerande mästare i DTM, leder DTM 2005)
Richard Göransson (Regerande mästare STCC, leder STCC 2005)
Rickard Rydell (WTCC)
Janne Flash Nilsson (STCC, Porsche carrera cup)
Christer Cralle Lindholm (Flerfaldig svensk mästare roadracing)
Fredrik Ekblom (STCC, mästare 2003)
Daniel Carlsson (Rally WRC)
PG Andersson (Rally JWRC)
Alx Danielsson (World Series by Renault)
Edward Sandström (STCC)
Fredrik Lestrup (Formel Ford)
Sebastian Hoentahl (Formel Renault)
Daniel Roos (Racing)
Tony Richardsson (Speedway)
Prins Carl Philip Bernadotte (Racing)
05-08-10
Specialinbjudna förare Red Bull Ultimate Driver 14 augusti vid slottet
Foto Per Sandberg
På bilden fv: Mattias Ekström, Richard Göransson,
Fredrik Ekblom, Sebastian Hohenthal, Christer "Cralle" Lindholm,
Janne "Flash" Nilsson, Prins Carl Philip, Edward Sandström
Nr Namn Klass
1 Mattias Ekström DTM
2 Richard Göransson STCC
3 Christer Lindholm Road Racing, Porsche Carrerra Cup
4 Fredrik Lestrup JTCC
5 Sebastian Hoentahl Formula Renault
6 PG Andersson JWRC
7 Fredrik Ekblom STCC
8 Janne F Nilsson Porsche, STCC
9 Daniel Carlsson WRC
10 Daniel Roos Formel Ford
11 Alx Danielsson Formel Renault
12 Fredrik Johansson Freestyle Motor Cross
13 Carl Filip Bernadotte Prins
14 Edward Sandström STCC
15
16 Antonio Lindbäck Speedway
17-34 Kvalade förare från 16 kvaltävlingar Amatörer
Mer info om racet hittar du på: http://www.redbullultimatedriver.se/
05-08-09
Katrineholm Valla Raceway
Karlskogas MF kartingförare körde den femte deltävlingen i mellansvenska
kartingserien i Katrineholm Valla Raceway under söndag. Mikael Björkmon
som kör Formel Yamaha lyckades bäst och var 2: a i första kvalheatet
och 3: a i andra kvalheatet. I Finalen startade Mikael 6:a i ytterspår och
fick en dålig start och var 12:a ut ur första kurva men körde
upp sig till en 6:e plats totalt i mål något som Mikael var nöjd
med. Rikard Karlsson körde B-final men kom bara till första kurvan då
han blev påkörd så var dagen slut för Rickard. Niclas Nordell
slutade längre ner i resultatlistan i formel Yamaha.
Formel Mini körde Johan Gustavsson och Johan Hilding båda körde
bra men det räckte bara till B-finalen där Gustavsson blev 7:a och Hilding
kom lite längre ner i startfältet.
05-08-09
Johnny Öberg tolva i Nordiska Mästerskapen för ICA karting.
V Frölundakillen Johnny Öberg var en av åtta Svenska förare
som tagits ut till det Nordiska Mästerskapet i ICA klassen som avverkades
på kartingbanan i Torslanda under helgen.
Johnny hade en besvärlig inledning vid tidskvalen där han slutade elva
i det första heatet och tia i det andra heatet bland de 32 förare som
fanns med i startfältet.
- Det gick fort men jag fick problem med förare som åkte av kraschade.
Varvtiderna var bra men resultatet kunde varit bättre, berättade Johnny
som därefter blev tia i första kvalheatet och sjuttonde i det andra.
- Det blev en hel del sammanstötningar och avåkningar i starten så
jag fick ta en lång omväg ut i gräset, förklarade en missnöjd
Johnny resultatet i kvalheat två.
Han sken dock upp som en sol en stund senare när han fick veta att hans varvtider
var i topp och att han var snabbast på banan i det heatet.
Söndagens förfinal blev inte hellre riktigt vad Johnny hoppats på.
- Nytt strul på banan och en fjortonde plats i mål trots att jag åter
hade en av de bästa varvtiderna. Det är mitt första NoM som senior
och jag saknar väl rutinen att hitta rätt position alla gånger,
tyckte Johnny efter heatet.
I den slutliga finalen som kördes över 25 tuffa varv bjöd dock
Johnny på stabil körning och flaggades av som tolva i mål i det
rutinerade sällskapet med de allra bästa kartingessen från hela
Norden.
- Det var en lärorik helg och tuffa bataljer på banan. Jag är
inte nöjd med min slutliga placering men väl med de varvtider jag presterade.
Farten finns där men jag måste också ha turen på min sida
för att få bättre placeringar i heaten. De rutinerade förarna
ser på ett helt annat sätt var det finns luckor och kan utnyttja dem
bättre. Nu gäller det att ladda om till nästa SM tävling som
körs i Kalmar om tre veckor, kommenterade Johnny.
Svenske Jimmy Lindberg segrade i finalen före sina två landsmän
Joel Johansson och Sonny Persson.
05-08-07
Thomas Johansson knep en tredje plats vid EM på Assen för Superkart
Thomas Johansson var full av förväntan inför dagens två EM
race för Superkart på Holländska Assen.
Det började också riktigt bra för Thomas som tog starten i det
första heatet och ledde under de tre inledande varven för att sedan
släppa ledningen till den franske stjärnan Daimen Payard och strax efter
så smet också svenske Per Olof Ogeborn om liksom Thomas teamkompis
John Riley. Payard tvingades sedan bryta medan Ogeborn höll undan i ledning
och tog en sensationell seger före Payard och Thomas Johansson som tog den
sista pall platsen.
- Jag hade lite för mycket luft i däcken när jag körde ut
så när banan torkade upp så blev det halt för mig sä
jag är mycket nöjd med min tredje plats och de fina EM poängen,
berättade Thomas.
I det andra heatet så blev Thomas påkörd i starten och föll
ner till en sjätte plats som han sedan förvaltade under flera varv.
På det näst sista varvet fick Thomas chansen att attackera till en
fjärde plats och var förbi när plötsligt motorn skar och så
tog det hela ett snöpligt slut.
- Dessvärre är det sådant som händer men kampen om EM guldet
är fortfarande öppet till finalaen som körs på Mantorp Park
i Sverige i samband med STCC finalen och där är jag helt inriktad på
att vinna dubbelt så med lite tur kan jag teoretiskt ta hem serien i år,
tröstade sig Thomas med.
Samlad information samt foto på Thomas finns på:
www.sportinformation.com/Motor/Media/thomasjohansson.htm
05-08-06
Thomas Johansson har tredje startrutan i morgondagens EM race på Assen
Thomas Johansson från Värmländska Forshaga var näst snabbast
under fredagens inledande tidskval på Holländska Assen där den
andra deltävlingen i årets EM serie för Superkart körs i
helgen.
- Det fungerade bra under de regniga förhållandena vi hade. Fransmannen
Payard var snabbast men jag kände att jag var bra med, berättade Thomas
Det andra kvalpasset kördes sedan under lördagen och åter spelade
vädrets makter in med tregn och busväder. Bäst av alla lyckades
Svenske Per-Olov Ogeborn som var snabbast i passet och knep därmed andra
platsen på gridden efter Payard medan Thomas Johanssons gårdagstid
räckte till en tredje plats i startuppställningarna inför söndagens
två finalrace.
- Det spelar ingen roll. Jag tar starten och så är det bara att ladda
för fullt, kommenterar Thomas efter kvalen där engelsmannen Owens finns
vid sidan av Thomas när starterna går.
En bra insats gjorde också veteranen Bobo Westman som startar från
sjunde startrutan
Samlad information samt foto på Thomas finns på:
www.sportinformation.com/Motor/Media/thomasjohansson.htm
05-08-02
Kartingstjärnan Johnny Öberg laddar för Nordiska Mästerskapen
på hemmaplan
Johnny Öberg från V Frölunda har länge ansetts som ett stort
löfte inom motorsporten efter framgångsrika år inom karting.
Efter en stark säsong 2004 med ett JSM guld som främsta merit så
har den nu 16 årige Johnny tagit steget till seniorvärlden och kartingklassens
Intercontinental A.
Tillsammans med sin pappa, legendariske streetraceåkaren Hansa Öberg,
kämpar nu Johnny på med ett material som inte tillhör det vassaste
i klassen då de ekonomiska resurserna är begränsade. Efter två
av tre deltävlingar avverkade i SM så har Johnny kört ihop 32
poäng vilket placerar honom på en 16:e plats i sammandraget.
- Det var ett större steg än vad jag trodde. Det är många
förare som är betydligt äldre och mer rutinerade än vad jag
är och som dessutom tävlat i flera år i klassen. Jag känner
att jag har farten och tempot i kroppen men vi har inte riktigt lyckats med att
hitta rätt i inställningarna på karten ännu vilket har bidragit
till att de framskjutna placeringarna uteblivit, berättar Johnny om årets
säsong så har långt.
Trots att topplaceringarna ännu inte kommit så siktar nu Johnny på
att göra en resultatmässigt bra tävling på banan Göteborg
Karting Ring i Torslanda kommande helg då det Nordiska Mästerskapet
skall avgöras.
- Bara att bli uttagen som en av de åtta förarna från Sverige
som får starta ger en enorm kick. Att vi sedan kör på min hemmabana
bör ju också ge en viss fördel men alla som startar har ju också
kört här tidigare. Med det stöd jag har från Team Ward Racing
så hoppas jag att vi kan få till karten så att den är konkurrenskraftigare
än vad jag haft tidigare och då bör jag kunna få till en
bra startposition efter tidskval och kvalheat vilket är en förutsättning
för att sedan vara med långt fram i förfinal och slutligen finalen
över 20 svettiga varv, kommentera Johnny som annars blickar fram mot nästa
säsong och en vidare karriär inom motorsporten.
I september flyttar Johnny till Mjölby och Motorsportgymnasiet dit han blivit
antagen som en av få elever med inriktning på att utvecklas inom racing.
För Johnnys del är siktet också inställt på att få
åka Formelbil nästa säsong.
- Kan vi bara lyckas få en ekonomisk lösning så känner jag
mig mogen att ta steget till formelbilsracing. Formel Ford eller Formel Renault
2000 är de klasser som är lämpliga att börja i. Alla de duktiga
Svenska förare som nått framgångar internationellt har precis
den karriär som jag nu befinner mig i med karting under flera år och
därefter formelbil i Sverige innan det är dags att söka sig ut
i världen. Visst drömmer jag också om att en gång i framtiden
få köra i riktigt stora sammanhang men det är en lång väg
dit och så måste man ha både tur och skicklighet med att hitta
rätt ekonomi samt få köra för bra team, säger Johnny
och ser drömmande ut.
Ytterligare information samt foton för fri disposition om Johnny Öberg
finns att hämta på webbsiten: http://www.sportinformation.com/Motor/Media/oberg.htm
05-07-06
Dubbla tävlingar för KMF kartförare:
Mikael Björkmon körde två go-kart tävlingar under den gångna
helgen.
Under lördan kördes en tävling på Mora Go-kartbana tävlingen
kördes med lottat startordning. Tävlingen genomfördes i ömsom
reng och sol.
Mikael blev 5:a, 4:a,10:a, i sina kvalheat. Startade 7:a i finalen. Mikael fick
en något dålig start men körde upp sig och slutade 5:a i A-finalen
Söndags tävlingen kördes i Rättvik på den nya banan
som är en av Sveriges längsta banor 1250 lång, Mikael blev 5:a
2:a 10:a i sina kvalheat. Mikael startade som 4:a i A-finalen men fick inget bra
race och slutade 7:a i A-finalen.
Tony jacobsson
Karlskoga MF
05-06-23
KMF förare i Kart i strålande solsken
Sex stycken av Karlskoga Motorförening´s kartingförare körde
fjärde deltävlingen i MKR-serien under Lördagen och Söndagen
på Örebro kartingbana vid Täby flygplats.
Det var Mikael Björkmon, Rickard Karlsson, Erik Larsson som kör formel
Yamaha.
Johan Gustavsson och Johan Hilding som kör formel Mini.
Det var perfekta förhållanden med strålande solsken och varmt
väder, både under Lördagen och Söndagen.
Yamaha:
Mikael var bland de snabbaste under förmiddagens träningspass och körde
till sig en kalasfin 4:e placering i tidskvalet. Mikael fick då starta från
2:a startrutan i första kvalheatet. Lyckan var dock kortvarig eftersom bakomvarande
förare tryckte av Mikael redan innan första kurvan. I andra kvalheatet
fick han då starta sist och gjorde en mycket stark uppkörning till
sjunde plats i mål. I B-finalen avancerade Mikael uppåt i fältet
tills en sammanstötning satte punkt för vidare avancemang.
Rikard Karlsson noterade en 15:e plats i tidskörningen och fina femte-placeringar
i båda kvalheaten. Med startplats 12 i A-finalen så slutade Rickard
på en 18:e plats efter en strulig start i ytterspår.
Erik Larsson var 18:e på tidskörningen samt 8:e och 6:a i sina respektive
kvalheat. I A-finalen slutade Erik på en 16:e plats i mål.
Södertälje-föraren Michael Andersson tog hem segern.
Mini:
Johan Gustavsson slutade på en fin 7:e plats i A-finalen efter att ha
startat från 13:e startrutan. Johan var 4:a i första kvalheatet efter
en fin uppkörning från att ha tappat fem placeringar från 4:e
startrutans ytterspår. I andra heatet gick starten bättre och Johan
var uppe på 3:e plats, men blev nedpetad till fjärde i en tuff genapågräsetomkörning.
Johan Hilding började på en 36:e plats på tidskörningen
och jobbade sig upp till en 27:e via en nionde och en sjunde plats i sina respektive
kvalheat.
Gustav Rickhamre från Södertälje tog hem sina andra raka MKR-seger.
Hälsningar
Tony Jacobsson Karlskoga MF
Ps.
Nu finns resultatlistorna från MKR 4 på SMK-Örebros hemsida.
http://home.swipnet.se/smk-orebro/
05-05-07
Monsunregn ställde till det för Thomas Johansson i EM premiären
Det blev en synnerligen besvärlig början på årets Superkart
EM med ett riktigt monsunregn över Hockenheim under lördagsförmiddagen
när det första heatet skulle köras.
- Det var kaotiskt. Vi fick starta efter Safety Car som ledde oss i inledningen.
Det regnade så mycket att till och med Safety Car bilen fick vattenplaning
och snurrade, berättar Thomas Johansson efter det första heatet.
Thomas var annars främst av de svenska förarna i kvalet med en sjunde
tid. Kvalsnabbast var fransmannen Daimen Payard med tiden 1.44.980 före engelsmannen
Graham Baker, 1.45.388 och Thomas teamkompis i Anderson teamet, engelsmannen John
Riley som åkte på 1.45.627. Alla tiderna sattes i det första
kvalpasset under fredagen innan regnet kom till kvalpass två. Av de övriga
svenska förarna så kvalade Bengt Albertsson in som 10: a, Tomas Roosemark
in som 21: a, Bobo Westman 23: a och Magnus Andersson som 36: a.
- Det kändes riktigt bra i kvalet. Det är fen art i grejorna som jag
inte upplevt tidigare så det skall bli en trevlig säsong, tyckte Thomas
efter kvalet.
Redan på utvarvet från depån till det första varvet var
det färdigkört för Albertsson vars motor gav upp. Samma öde
drabbade också Magnus Andersson. Thomas Johansson fick en kanonstart när
Safety Car gick in och var snabbt uppe på tredje plats för att ett
halvt varv senare tvingas bryta efter att ha fått in vatten i motorn, ett
öde som drabbade flera av deltagarna.
- Det finns inte mycket att säga. Det är näst intill omöjligt
med detta vattensprut att skydda motorn. Nu hoppas jag bara att det slutar regna
till eftermiddagens andra race, kommenterade Thomas.
Det första heatet vanns av Graham Baker före tyske Joachim Breckwoldt
och med österrikaren Andreas Mairzedt som trea. Tomas Roosemark blev ende
svensk som tog sig i mål och han flaggades av som fin sexa. Bobo Westman
var också bra framme i inledningen men fick bryta med fem varv kvar sedan
även hans motor stannat.
I det andra heatet kom Thomas bra i väg men led av ett tekniskt problem med
tändsystemet gjorde att motorn inte gick som den skulle under vissa perioder.
Trots det så lyckades Thomas kämpa sig till en sjunde plats i mål
i det fortsatt blöta vädret där hans teamkompis John Riley tog
hem segern före fransmannen Antoine Lacoste medan Andreas Mairzedt åter
flaggades av som trea.
- Det andra heatet var precis lika stört av det kraftiga regnet. Jag såg
bitvis ingenting utan fick köra på känn. Och dessutom med den
trilskande tändningen som fördärvats av blötan så är
jag glad att jag överhuvudtaget kom i mål. Jag vet nu att jag har ett
material som jag kan vinna med under normala förhållanden så
det känns bra inför den fortsatta säsongen, berättar Thomas
innan han åker hemåt.
Svenska placeringar i övrigt i det andra heatet är Roosemark 8: a, Albertsson
10:a och Bobo Westman 31: a.
Samlad information samt foto på Thomas finns på:
www.sportinformation.com/Motor/Media/thomasjohansson.htm
05-04-08
Thomas Johansson på väg till Brands Hatch och premiären i Brittiska
Superkartmästerskapet.
Förra resan till England, för två veckor sedan, blev inte vad
Thomas Johansson hade tänkt sig då tävlingarna fick ställas
in på grund av en mycket kraftig dimma. Nu gör Thomas ett nytt försök
denna helg när han startar i årets premiär för Brittiska
Mästerskapet i Superkart samt första deltävlingen i UK Cup. Thomas
tog hem totalsegern i UK Cup för två år sedan och har nu siktet
inställt på en pallplats i årets premiär.
- Jag hoppas att vi slipper väderproblem denna helg för jag behöver
verkligen en rejäl genomkörare inför EM premiären om fyra
veckor. Egentligen är all fokus på EM i år medan övriga
tävlingar är att anse som förberedelser men när väl starten
går så är det ju seger jag kör för, berättar Thomas
som får tampas med ett 40-tal startande på den krävande Brands
Hatch banan.
- Jag gillar banan på Brands Hatch. Jag har kört många tävlingar
där både i Formel 3 och Formel Ford och under 1987 bodde jag mer eller
mindre där nar jag tävlade i England. Den bjuder på omväxlande
racing med nivåskillnader och en kombination av både snabba och långsamma
kurvor, säger Thomas som får ett riktigt tufft motstånd.
- Speciellt spännande blir det att få se vad den nya amerikanska BRC
motorn kan prestera. Den blev homologiserad förra veckan och kommer nu ut
på tävlingsbanan för första gången. Dock tror jag att
vi i Anderson teamet har både effekt och kartar som är fullt konkurrenskraftiga
och dessutom hann vi få svar på att våra nya Dunlop däck
är helt suveräna vid den korta test vi körde senast jag var över,
avrundar Thomas innan det bär av till flyget. Tävlingen körs på
söndag med ett testpass, kval och två finalrace under en och samma
dag så det blir hektiskt mellan passen för Thomas.
Samlad information samt foto på Thomas finns på:
www.sportinformation.com/Motor/Media/thomasjohansson.htm
05-03-29
Timmy kör MS Kart för Kartson
För en tid sedan blev det klart attT immy ska köra för den svenska
kartingimportören Kartsoni år. kommer ta ett kliv upp och köra
den betydligt klassen InterContinentalA Junior (förkortas ICA Timmy kommer
få fabriksstöttning av det tjeckiska MS Kart och av motorfabrikanten
TM Motor. Timmys främsta målsättning är att köra EM-kvalet
Rudskogeni Norge. Om han kvalar in bland de 25 han sedan köra den stora EM-finalen
i Italien till de bästa från Europas tre kvalzonermöts. Det är
men man ska ha höga målsättningar. Eller hur? Förutom SM
och EM-kval planerar Timmy att köra andra fristående tävlingar
i ICA Junior samt en del i Formula Mini, den klass Timmy körde förra
året.
Tävlingskalender Karting
SM-serien ICA Junior
10-12 juni Jönköping
22-24 juli Järfälla
26-28 augusti Kalmar
EM-kval för norra Europa
15-17 juli Rudskogen, Norge
Fristående ICA J. tävlingar. (Här är inget 100%spikat
9-10 april Klippan Cup
23-24 april Malmö
7-8 maj Swedish Kart Festival, Jönköping
30-31 juli Golden Summer, Kristianstad
10-12 sept. Göteborgs Stora Pris
Mer info på www.han
05-03-29
Thomas Johanssons superkartpremiär försvann i dimman
Efter en vinter med hård fysisk träning för att orka med de tuffa
racen utan att tappa koncentration samt med ytterligare utvecklad kart och knytning
till Anderson teamet lastade Thomas husbilen och körde till Cadwell Park
i England för årets första riktiga värdemätare i Superkart
i samband med att Brittiska Mästerskapet körde en deltävling.
- Jag såg verkligen fram emot denna tävlingshelg. Jag är i bra
fysisk trim för att kunna vara fokuserad och Anderson teamet har gjort ett
fint arbete med att utveckla chassiet på karten så jag var riktigt
laddad för att se var vi stod i förhållande till övriga team,
berättade Thomas.
Det började också bra i England med ett härligt väder under
fredagen då man körde fri träning.
- Det kändes genast riktigt bra på banan. De förändringar
på karten som gjorts inför årets säsong visade sig snabbt
vara positiva och vi kunde börja finjustera karten och inte minst testa de
nya däck som Dunlop tagit fram. Mot slutet av testdagen så var både
jag min teamkompis i Anderson teamet, John Riley bland de snabbaste på banan.
De nya däcken var en fröjd att åka på så vi var riktigt
laddade inför tidskvalificeringen Dessvärre så blev det inte så
mycket mer körning denna påskhelg för plötsligt välde
det in en dimma som var så tjock att man knappt såg handen framför
sig och som omöjliggjorde all körning på banan, säger Thomas
i telefon från England.
Nu får Thomas i stället inrikta sig på EM premiären som
körs på Hockenheim i Tyskland den 23 24 april.
- Det hade varit bra att ha ett par heat i kroppen inför tävlingen i
Tyskland men jag får väl försöka att hålla igång
på hemmaplan så gott det går. Vi fick i vart fall en rejäl
genomkörare och test på både kart och däck som lovar gott
och nu vet vi vad som behöver finjusteras till EM premiären där
det skall bli åka av, avrundar Thomas innan det bär hemåt igen.
Samlad information samt foto på Thomas finns på:
www.sportinformation.com/Motor/Media/thomasjohansson.htm
05-01-17
Thomas Johansson tog kartingseger i Birmingham
I samband med Autosport Show i Birmingham arrangerades en kartingtävling
för lag på NEC Arena. Från Sverige deltog Superkartstjärnan
Thomas Johansson som lagkapten och förare i Team Viking International. Thomas
körde tillsammans med Nathan Freke och AJ Allmendinger. Freke är en
professionell racingförare från Worcestershire i England med många
framgångar inom karting och som precis som Thomas också tävlar
i Superkart. Red Bull sponsrade AJ Allmendinger från Californien hittar
vi normalt i USA när han kör Champ Car för RuSport teamet där
han slutade sexa totalt förra året.
Totalt startade 20 team i tävlingen som arrangerades till förmån
för Marie Curie Cancer fond. Thomas inledde för Viking International
och arbetade sig snabbt upp genom fältet trots en trång och tekniskt
svår bana på bara 300 meter. Thomas hade en klar ledning när
han växlade till Nathan Freke som kunde befästa ledningen trots ett
kort depåbesök för reparation och lämna över till Allmendinger.
Team MTC Bulls från Bahrain var främsta hotet för Viking International
men Allmendinger gjorde en mycket fin avslutning och kunde flaggas av som segrare
efter totalt 90 varv vilket var 4 varv mer än tvåan MTC Bulls. Vid
den efterföljande prisutdelningen fick Thomas kliva upp överst på
prispodiet och mottaga en ståtlig segerpokal.
Samlad information samt foto på Thomas finns på:
www.sportinformation.com/Motor/Media/thomasjohansson.htm