2009
2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010

 



09-12-17 Linus i toppen vid World Final i Egypten
Efter fyra år av hårt kämpande i klassen Rotax Max (Sveriges största kartingklass) kan Linus Lindgren från Götene äntligen säga att han är bäst i Sverige. Han vann nämligen Rotax Max Challenge Cup 2009 och är därför rankad som nr 1. Vinsten innebar mycket positivt för Linus, bland annat en fribiljett till World Final i Egypten som gick mellan 7-12 December. Som ende Svensk fanns Götenekillen på plats i Sharm El Sheik förra veckan för att representera den blågula flaggan.
- I och med vinsten i den Svenska Rotaxserien blev jag nerbjuden att som enda Svensk köra World Final. Konceptet är det samma över hela världen, alltså att den bästa från varje land får köra i Egypten, berättar Linus.
Totalt fanns förare från ca. 60 nationer representerade vilket gjör att tävlingen är den största karttävling som finns världen över. Motståndet är enastående och att bara få äran att delta vid denna tävling är en prestation värd att uppmärksamma.

Linus åkte ner med höga förväntningar och har aldrig undanhållt målet med tävlingen- att bli Världsmästare.
- Jag har satsat i fyra år för att komma hit och har minst sagt strukturerat om det senaste halvåret för att vara så väl förberedd som möjligt, menar Linus.

Väl nere i Egypten visade sig hans målsättning rimlig. Han visade snabbt vad han går för och var med i toppskiktet från start. Ju längre tävlingen gick ju bättre blev resultaten för Linus. Efter en lyckad tidskörning, där han slutade som sexa, följt av tre lyckade heat väntade Finalerna.
- Redan från början hittade vi rätt på inställningarna vilket underlättade för oss. När Finaldagen, Lördag, inleddes med Förfinal starade jag som femma.

Från sin femte startruta var Linus snabbt uppe på en andraplats. Tyvärr tappade han ett par placeringar under de inledande varven. Tyvärr tog resan slut ganska fort i Finalen då Linus blev överkörd av en Finsk förare och blev därför tvungen att bryta.
- Jag finner inte ord som kan beskriva hur jag känner mig just nu. Att ha varit med i den absoluta världstoppen och visat framfötterna under hela veckan till att på bara några sekunder tvingas bryta känns inte bra. Jag är säker på att jag hade fått med en medalj hem till Götene om jag bara fått fullfuljöa finalen.
Nu återstår några veckor av återhämtning för en sorgsen Linus, för att sedan smida nya planer inför säsongen 2010.
- Det är bara att bita i det sura äpplet och fortsätta. Jag övertygade både mig och folk världen över att jag hör hemma i världstoppen, avslutar Linus Lindgren.
www.linuslindgren.com
09-10-07 Johan Adolfsson i sitt esse
I helgen avslutades kartingsäsongen i mellansverige med klassiska Sverigecupen i Linköping. Johan Adolfsson tävlande för Karlskoga MF var där med sin snabba Yamaha kart. Det började med en rejäl avåkning i regnet när tidskvalet kördes och Åtorpsgrabben blev stående och placerades sist i det efterföljande 1a kvalracet. I det racet slutade Johan på sjätte plats efter en duktig uppkörning genom fältet. I det andra kvalificeringsheatet startade han följaktligen på 6:e startruta och i 1.a kurvan var han uppe på 2:a plats, efter 2:a kurvan var han på första plats och körde från resten av de tävlande rejält. Detta resulterade i att Johan Adolfsson fick starta i Pole Position i finalen. När starten gick visade KMF föraren sin överlägsenhet i racet och körde ifrån konkurrenterna med besked. När målflaggan föll var Johan 13 sekunder före 2:an i loppet. Total utklassning var det någon i publiken som sa.

För övrigt avgjordes Mellansvenska Kart Mästerskapet på samma bana för 2 veckor sedan och i den serien slutade Johan på en andra plats totalt efter 8 tävlingar, också ett riktigt bra resultat. Teamchef, Mekaniker och Karlskoga MF gratulerar.

09-09-20 Kevin Hansen mästare i Sydsvenska kartingserien
Kevin Hansen dominerade finalen av den Sydsvenska serien (SKCC) i karting när den sista deltävlingen avgjordes i Kalmar. Efter en målmedveten körning visade Kevin att han var en värdig mästare av SKCC 2009.
- Yiihaa, där satt den! jublade Kevin när han kom i mål och möttes av sitt hurrande team.
- Jag satsade allt jag hade och tänkte bara på att köra perfekt. Det har varit min stora målsättning i år att vinna SKCC. Och nu gjorde jag det!

Efter ett par tävlingar med motgångar vände Kevin på trenden och gjorde vad som behövdes i finalracet. Han låg trea inför den sista tävlingen och behövde helst vinna båda finalerna för att kunna avgöra själv. Kevin vann första racet efter en smart omkörning på nästsista varvet. I det sista racet var det inget snack, Kevin ledde solklart från start till mål och kunde sträck upp handen i en befriande segergest.

Filip Hall var tvåa i det första racet medan Anton Eliasson kom in bakom Kevin i det andra. Anton blev tvåa i serien medan Filip slutade trea.

Kevin har haft en bra säsong, som förutom totalsegern i SKCC, även inneburit seger i de klassiska och prestigefyllda tävlingarna Semesterracet och Juniorfestivalen.

Nu återstår vara två tävlingar denna säsong, Karting Cup Väst finalen i Uddevalla 3/10 och Grande Finale i Kristianstad 10/10.
09-09-14 Återigen succehelg för kartingtalangen Linus Lindgren!
Lagom nervarvad efter totalsegern i Rotax Max Challenge var det dags igen. Denna gång vid Göteborgs Stora Pris. Tävlingen är utan tvekan en av Nordens mest prestigefulla tävlingar där tävlande från hela sex länder fanns på plats. Detta gjorde tävlingen till Nordens största.
- GSP är en tävling som alla drömmer om att vinna. Många av Sveriges racinglegender har vunnit tävlingen och man känner sig verkligen riktigt stolt nu, berättar Linus.
Men vinsten var långt ifrån en dans på rosor. Lindgren ledde iprincip från start till mål, men tufft uppvaktad under större delen av finalen.
- Vi bjöd helt klart publiken på ett av årets bästa race. Allt avgjordes i näst sista kurvan, säger Linus.
Detta var troligtvis Götenekillens sista race i Sverige. Allt fokus ligger nu på VM i Egypten i December. Hans meritlista iår är det inte många som kan jämföra sig med och som avslutning på säsongen är en topplacering i Egypten nästan ett måste.

09-09-02 Kartingföraren från Götene som är bäst i Sverige
Årets säsong har bokstavligt talat rullat Linus Lindgrens väg. Efter fyra år av hårt kämpande är Götenegrabben äntligen rankad som bäst i Sverige i Rotax Max klassen, som är Sveriges största kartingklass.
- Vi har hållt en väldigt hög lägstanivå iår. Vårt sämsta resultat är trea, så jämnheten har varit enorm, säger Linus.
Anledningen till den oerhörda jämnheten menar Linus beror på olika faktorer. Självklart anser han att hans utveckling som förare bidrar till framgångarna, men störst tyngd lägger han hos sitt team som supportat honom genom hela säsongen.
- Utan vårt team hade vi troligtvis inte stått som totalsegrare av serien, menar Lindgren.
Inte nog med att Linus nått högst upp på rankningslistan. I samband med segern har han även fått det ärofulla uppdraget att representera hela Sverige vid World Final i Egypten i December. Ett uppdrag som kartinföraren tar på största allvar.
- Att få representera Sverige är verkligen hedrande. Månaderna som återstår innan Egypten kommer bestå av diverse förberedelser för att jag ska kunna vara i toppform, säger Linus

Hur som hellst står en sak klar- Dessa chanser plockas inte från träd. Med rätt förutsättningar, och en smula tur kanske den Svenske talangen lyckas sno med sig en medalj hem till Sverige!
09-08-25 Adolfsson 2:a i Örebro-tävling
I helgens MKR-tävling i Örebro deltog Karlskoga MF:s förare Johan Adolfsson, i sin yamaha-kart. Adolfsson körde bra under dagen, slutade 1:a, 5:a och 1:a i de tre kvalheaten som gick enl. lottat system. Han klagade lite på att farten inte riktigt fanns i karten något som senare visade sig stämma, eftersom en packbox i motorn läckte lite.

I finalen startade Johan i andra rutan. Att starta i ytterspår är inte optimalt, eftersom det är svårt att ta sig in i första kurvan. Adolfsson var tvungen att släppa några kartar före sig och kom ut som femma. Sedan började jakten. När han efter halva loppet hunnit köra upp sig till en 2:a plats så hade ledaren Fredrik Ulvesand (tävlandes för SMK Gävle) redan hunnit få ett för stort försprång för att det skulle finnas en chans för Adolfsson att hinna ikapp. Han slutade därmed 2:a i racet och detta medför att han behåller sin andra plats i totalen.
09-08-10 Linus Lindgren rycker i serieledningen efter förra helgens tävling
Direkt efter ankomsten hem ifrån Tjeckien hanns enbart ett snabbt stopp hemma med innan det återigen bar av för en ny tävling, denna gång i Skellefteå. Redan innan helgen hade Linus ett stort försprång i Rotax Max Challenge serien och efter helgens resultat rycker han ytterligare.
Efter oroliga väderförhållanden misslyckades Linus på tidskörningen. Men direkt när heaten startade visade Götenekillen vart han hör hemma- i toppen. Från sin femte position avancerade han snabbt upp till första och lyckades därmed vinna båda sina heat.
- Jag hade en gnutta tur i mina båda starter vilket gjorde att jag väldigt snabbt kunde gå upp i ledning och hålla den ohotad under de båda kvalheaten, berättar Linus.

Finalerna hägrade och från startruta nummer två i Final 1 hade Linus alla odds med sig. Även här var han snabbt uppe i ledningen, som han så även höll in i mål. I final 2, den stora finalen för helgen, hade han dock sämre tur. Efter att ha lett större delen av finalen fick han se sig passerad och slutade finalen på andraplats, tätt bakom vinnaren.
- Första finalen gick utmärkt. Tyvärr hade jag inte tillräckligt med fart i final två för att vinna, men så länge jag placerar mig topp tre hela tiden så är jag aldrig missnöjd, säger Lindgren.

Efter helgen är totalsegern i Sveriges största och hårdaste kartingserie, Rotax Max Challenge ipincip säkrad. Nästa tävling blir i mitten på September, Göteborgs Stora Pris.
09-08-03 Hård vecka vid EM i Tjeckien för Linus Lindgren
De senaste veckorna har varit minst sagt intensiva för kartingföraren Linus Lindgren. Först EMet nere i Tjeckien och direkt efter hemkomsten vidare upp till Skellefteå.

I Tjeckien gick allt som på räls. Faktum är att Lindgren, som enda Svensk någonsins, vann sitt första heat i en av världens hårdaste kartingserier. Tyvärr blev tävlingen mycket jobbigare efter att Linus blivit påkörd och därför tvungen att bryta ett av sina heat.
- Det var kaos och kartar stod överallt. Jag fick ta den hårdaste smällen och blev tvungen att bryta mitt heat.
Med ett vunnet heat och ett brutet fick Linus starta som tjugonde man i förfinalen. Till finalen var han tillbaks i toppen där han hör hemma. Med fem varv kvar hade kartingtalangen avancerat upp till tiondeplats, men med varvtider bättre än tvåan. Men även här gjorde sig outren påmind och med bara några varv kvar tvingades han bryta på grund av tekniska säkerhetsproblem.
- Typiskt att återigen bli tvungen att bryta. Farten fanns och hade jag haft lite tur kunde jag likagärna slutat på prispallen, avslutar Linus.
Trots att Linus var tvungen att bryta var han resultatmässigt klart bäste Svensk.
09-08-03 Mikaela Åhlin på pallen igen!
Som enda Värmlänning fanns Mikaela Åhlin på plats i Skellefteå för att köra nästa deltävling i Rotax Max Challenge. Fredagen bjöd på fint väder under träningen,
- Jag hittade ganska snart ett bra spår runt banan och var med bland dom snabbaste.

Dom 42 förarna vaknade på lördagen till ett riktigt regnoväder, och nu gällde helt andra förutsättningar.
- Kändes rätt bra på dom första träningarna, men i tidsträningen fick jag inget flyt i körningen och det blev 31 plats.

Det innebar en 16 startruta för Mikaela i första kvalet, hon gjorde en fantastisk uppkörning till en andra plats och strålade ikapp med solen som sken igen. Trots sin fina andra plats var det bara att ställa sig i startruta 16 igen för att köra det andra kvalet och kom i mål på en åttonde plats. Till Förfinalen som skulle köras i 16 varv startade Mikaela på en sjätte plats och körde upp sig till en tredje plats, vilket gav henne en bra startposition inför Grand Final.

Bara 20 minuters vila och sedan var det dags för ytterligare 16 varv, i Masterposition fanns serieledande Linus Lindgren från Götene MK och Mikaela direkt bakom honom. Dom 30 förarna släpptes iväg och redan in i första kurvan såg det riktigt illa ut för Mikaela, hon fick en rejäl smäll i bakvagnen och det var nära en avåkning, men hon kom ut som tvåa.

Linus fick ett litet försprång som Mikaela jobbade in för varje varv tillsammans med David Agestig som i sin tur tryckte på bakom Mikaela varv för varv, här tog lite av krafterna slut och även fokus vilket gjorde att David gick om både Mikaela och Linus och stod som en värdig vinnare vid Skellefteås Rotax Max Challenge deltävling i helgen.
- Jag är jätteglad över mina pallplatser den senaste tiden, men visst väntar jag på vinsten!

95 mil långa hälsningar på väg hem till Värmland
09-07-15 Kevin Hansen vann Semesterracet
Semesterracet i Kalmar är en av Sveriges största kartingtävlingar. I söndags vann Kevin Hansen från Götene tävlingen. Och han gjorde det med besked. På lördagen var han trea efter en snygg uppkörning och på söndagen vann han den deltävlingen och tog också hem totalsegern.
- Gött! jublar 11-årige Kevin glatt.
- Det gick bra hela tävlingen förutom när pappa Kenneth (Hansen) skruvade fel på motorn och jag kom sist i ena kvalheatet, berättar Kevin.

Kevin har varit med på Semesterracet många gånger men då bara som supporter till storebror Timmy Hansen som också tävlade i karting. Timmy vann den här tävlingen i klassen Micro precis som Kevin nu har gjort. Semesterracet är en klassiker inom kartingen och ett prestigefyllt lopp.

Av de 34 förarna i åldern 9-11 som kör Micro var Kevin lite i en klass för sig. Han var snabbast hela tiden, förutom i ena kvalet när det blev tekniska problem. Detta var tredje tävlingen i rad som Kevin vunnit nu.
På lördagen startade Kevin nere på 13:de plats men gjorde en suverän uppkörning på de 8 finalvarven och kom in som 3:a. I finalen på söndagen startade Kevin från pole position. Han ryckte till sig ledningen direkt och efter en stark körning utökade han försprånget hela loppet och tog en överlägsen seger.
- Det är roligt och jag tycker det är kul att tävla och köra fort, säger Kevin som härnäst ska följa med pappa Kenneth på rallycross-EM i Belgien.

Nästa tävling för Kevin blir i den Sydsvenska serien (SKCC) i Klippan om fyra veckor. Kevin leder just nu i serieledning med tre deltävlingar kvar av totalt sju.

Resultat Semesterracet 2009:
1. Kevin Hansen , Götene
2. Nicklas Oscarsson, Stockholm
3. Linus Lundqvist, Södertälje
4. Pierre Karlsson, Jönköping
5. William Gunnarsson, Linköping
09-07-13 Mikaela Åhlin på pallen i Rotax Max Challenge
Efter sin fjärde plats i SM nere i Malmö var hon både nöjd men även laddad inför deltävlingen i Kalmar för Rotax Max Challenge
- Jag har aldrig kört på Kalmar banan tidigare, men vi var direkt med uppe i toppen under träningarna.

Denna söndag fanns 42 team på plats i klassen Rotax Max, regnet hängde över banan men det kom att bli uppehåll under racedagen. Mikaela var etta och tvåa på den inledande fria träningen, dags för tidskvalificering;
- Jag blev tvåa på tidskörningen, vilket kändes toppen.

Vinst i båda kvalen, gav henne masterposition i förfinalen som kördes i 12 varv, där hon låg trea fram till sista varvet och efter lite sammanstöttning mellan några förare en sjätte plats i mål. Det var en besviken Mikaela som kom i mål, men med lite eftertanke och omladdning var hon på hugget inför Grand Final på 16 varv. 30 förare på startplattan, alla med samma mål, att komma fram i fältet. Med sin sjätte plats blev det ytter i starten, en start som tyvärr alldeles för ofta blir mycket stökig då alla vill fram.

Mikaela hade turen med sig och kom ut som femma, sedan började hon en bra uppkörning och över mållinjen körde hon in på en andra plats efter Freddie Carlsson, Åmål MK.
- Det var en härlig känsla att få kliva upp på prispallen!

På plats från Värmland fanns även Robin Wärmlund, Värmlands KC som körde både lördag och söndag, det blev en 15 plats totalt i klassen mini som vanns av Brandon Nilsson, Kristianstads KK.
09-07-07 Johan Adolfsson slutade på en 3:e plats i SM/RM
Malmö AK fick arrangera årets Karting SM/RM i helgen som gick. Det blev en annorlunda tävling, i vanliga fall brukar SM/RM vara en organiserad och välordnad tillställning men så var inte fallet denna gång. Många missar av tävlingsledningen ledde till att det blev en tävling som inte blev helt rättvis tävlingsmässigt.

Karlskoga MF:s Yamaha-förare Johan Adolfsson, som numera ingår i Kartson Racing Team var med och tävlade. Tidskörningen slutade med den näst bästa tiden. –Helt okej, sa Adolfsson efteråt.

När kvalheaten hade körts låg Adolfsson fortfarande på en 2:a plats.
I första finalen gick Johan snabbt upp i ledningen och allt såg solklart ut. På sista varvet körde dock 2:an i racet över Adolfsson på ett mycket bryskt och oschyst sätt. Som de flesta i publiken såg, men naturligtvis inte domaren, var föraren långt utanför banmarkeringen och körde sen in igen på banan och över Adolfsson, något som inte är tillåtet i racing. Det pratades mycket om den händelsen i depån efteråt. Johan lyckades dock ta sig i mål som 4:a med en rejält tilltygad bil.

När 2:a finalen startade på söndagen stod Åtorpsgrabben följaktligen på fjärde startrutan och oturen höll i sig under racet det blev ihopkrokning av flera kartar så Adolfsson slutade 6:a.

När så slutligen 3:e och sista långa finalen ska köras startar Johan i sjätte startrutan. Efter några varv i 26-varvs(!) finalen är han uppe i täten. Johan och Morgan Törnkvist (tävlandes för Kristianstad KK) börjar bjuda publiken på årets kartrace. De körde om varann hela tiden och överallt. De bytte positioner 5-6 gånger/varv. Åskådarna fick se ett race utan dess like av dessa två duktiga förare. Ingen av förarna ville köra av den andre utan det var otroligt fina omkörningar. Johan drog till sist det längsta strået. När grabbarna kom i mål var de lika glada båda två efter kraftmätningen. – Det var det bästa och roligaste race vi två haft, sa Adolfsson efteråt.

Efter poängsammanräkningen från alla finalerna slutade Johan på en 3:e plats i årets SM/RM. En placering han inte alls var nöjd med. Som han själv sa: - Hade jag inte felaktigt blivit överkörd i första finalen hade jag stått som segrare, eftersom det bara fattades 3 poäng till segern.

Vem som vann? Jo, surt nog så var det den förare som körde över Johan i första finalen. Ibland är livet orättvist.
09-07-06 Silver för Lindgren vid SM/RM i Malmö
Första helgen i Juli kördes det Svenska riksmästerskapet i karting nere i Malmö. Linus Lindgren fanns på plats och representerade Götene. Redan innan helgen hörde Linus till en av favoriterna till guldet. Tyvärr räckte det inte hela vägen denna gång och Lindgren fick därför nöja sig med ett silver.
- Helgen var kämpig med mycket motgångar. Det tog väldigt lång tid för oss att hitta rätt inställningar på karten, så om man tar med det i beräkningarna får jag vara nöjd med ett SM/RM silver, säger Linus.
Hur som hellst menar Linus att vinsten inte var långt borta. Allt föll i den andra finalen (av totalt tre) där Götenekillen tappade förstaplatsen på grund av en extremt sen och mindre juste omkörning i trejde sista kurvan.
- Första finalen kom jag trea. Andra finalen ledde jag när det endast var tre kurvor kvar. Tyvärr uppstod det kalabalik när en av mina konkurrenter gjorde en riktigt sen omkörning vilket gjorde att jag tappade ner till femma. Hade jag fått med mig en vinst i final två hade allt sett annorlunda ut, menar Lindgren.

I vilket fall har han återigen fått bekräftat att han hör hemma i toppen. Han leder för tillfället Sveriges hårdaste kartingserie och efter den gågna helgen har han nu även ett Svenskt riksmästerskapssilver med sig i bagaget. Utan tvekan kan man säga att Linus Lindgren är i sin livs form.

www.linuslindgren.com
09-07-06 Mikaela Åhlins rapport från SM
Malmö AK var arrangör för helgens SM Gokart tävlingar på Lockarp Motorbana, som även är den enda SM tävlingen i år. På plats fanns Mikaela Åhlin från Värmlands KC för att köra i Rotax Max; - mitt mål var att komma "topp tio" i SM fältet. Förare från hela landet, från Umeå i norr ner till Klippan i syd mötes av en sommarvärme som höll i sig under hela helgen och det satte givetvis ännu mer "tryck" på förarna. Mikaela fick tyvärr snart problem; - jag fick först blåsor i handflaorna som efter första finalen gick sönder och gjorde riktigt ont. Det mekades nästan mer med hennes händer för att hon skulle kunna köra!

Självklart skruvade pappa Jerry på för fullt, med på plats fanns även Rasmus Mårthen som annars kör JTCC för Mattias Ekström och gav goda tips och råd. Mikaela höll sig i topp tio under finalerna, det blev även en tredje plats i en av finalerna. Söndag lunch kördes då den avslutande finalen, 3 mil vilket innebar 26 varv, startruta 3 för Mikaela som höll ett bra tempo på en femte plats under racet, men smärtan i händerna och även tröttheten kom ikapp henne så det blev en sjunde plats i sista finalen.

Då alla finaler räknades samman stod Nicodemus Ahlin, Jönköping som SM vinnare i Rotax Max klassen, Mikaela missade precis pallplatsen; - att bli fyra är jag verkligen jättenöjd med bland hela Sverige eliten!

Anton Albinsson från Värmlands KC kom på en 22:dra plats. Johan Adolfsson från Karlskoga MF körde i Yamaha klassen och trots en del problem knep Johan den sista pallplatsen där Jesper Magnusson, GKRC, stod som slutsegrare.
09-06-28 Mikaela Åhlin nära seger i MKR i helgen
Den femte deltävlingen i MKR kördes på Tuvängen i Södertälje under den gångna helgen.
Solen lyste från en klarblå himmel och termometern visade över 30 grader, startfältet i Rotax Max skulle få det riktigt ”hett runt öronen”.

På plats fanns Mikaela Åhlin från Värmland,
- Det var inte planerat att jag skulle köra här, men efter sista racet som jag körde i Rättvik där det blev bottennapp i ösregnet ville jag få tillbaka farten i kroppen igen.

Dom fria träningarna rullade på fint och det blev en åttonde plats i tidskörningen, bara en tiondel upp till tredje platsen. Snabbast var Roberth Fälth från Hedemora.

Första kvalet med startposition fyra, att starta ytter är sällan en favorit, men efter en mycket bra start och stark körning vann Mikaela före Stavros Tentis från Stockholm.

Nu gällde det att fylla på kroppen med energi och mera vatten inför nästa kval där Mikaela startade ”Master” och körde hem ännu ett kvalheat före Freddie Carlsson från Åmål.

Att Mikaela skulle vara med så snart i toppen efter sina 6 körda Rotax Max tävlingar hade nog ingen räknat med, det blev hennes fösta ”Pool position” i en Rotax Max Final.

Det vara bara kända snabba killar runt henne och då startflaggan gick var det Mikaela som ”höll taktpinnen” under 17 varv av 18, på sista varvet dök Roberth Fälth i hårnålen men Mikaela dök redan i nästa kurva och dom krokade ihop så tredje placerade Niklas Björklund från Södertälje kunde gå förbi och vinna på sin hemmabana.
- Visst är jag nöjd, men måste erkänna att det känns lite retsamt när jag var så nära en seger, det hade varit extra roligt då min morfar, Freddy Kottulinsky var på plats och hejade på.

Nu väntar SM i Malmö nästa helg, det skall bli både roligt och spännande!
09-06-15 Andra raka dubbelvinsten för Linus Lindgren
Den gångna helgen var Götenes elitesatsande kartingförare uppe i Rättvik för att köra den fjärde deltävlingen i Rotax Max Challenge. Elitesatsning är precis det han gör eftersom han efter helgens dubbelvinst nu leder Sveriges största och hårdaste kartingserie.
- Väderprognoserna lovande regn vilket det även blev, hela dagen. Till en början var det nervöst eftersom jag aldrig kört den nya karten i regn, men nu i efterhand kan man lugnt säga att nervositeten var helt i onödan, säger Linus med ett leende på läpparna.
Inte nog med att han vann alla sina race. De båda heaten och förfinalen vann han ganska överlägset. Finalen kunde, efter en missberäkning av Lindgren, blivit en rysare. Under den inledande delen hade Linus en betryggande ledning. Men när det återstod tre varv gjorde han misstaget att sänka tempot för att undvika några onödiga problem, något som kunde kostat honom segern.
- Jag valde det säkra före det osäkra när jag sänkte farten. Som tur var klarade jag att hålla förstaplatsen hela vägen, så i efterhand vart det ju ett smart drag, menar Linus.

Utan tvekan kan man lugnt säga att Götenegrabben nu hör till de allra duktigaste förarna i Sverige. Han leder den tuffaste serien man kan köra i Sverige, han har inte missat prispallen (topp tre) en enda gång iår och hans sämsta resultat iår var hans bästa resultat ifjol. Farten har han, nu gäller det att han har is i magen och håller det hela säsongen ut.
- Kan jag vinna två tävlingar till så har jag så gott som vunnit serien och därmed uppnåt målet som jag haft under de fyra senaste åren- Att kvala in till VM i Egypten!
09-06-01 Bra start för Johan Adolfsson i helgen
Karlskoga MF- föraren Johan Adolfsson var på plats och inledde dagen med 4e tid i tidskvalet, i de efterföljande kvalificerings- heaten som kördes i regn, blev Johan 2a, 2a och 1a.

Det betydde att Adolfsson kunde starta i pole position i finalen. Strax innan Yamaha- finalen skulle starta började det torka upp och man satsade på att köra på slicks istället för regndäck. Det var fortfarande blött på en del ställen på banan och Johan kanade av banan i ledarposition i början på finalen, kom upp på banan igen på 10e plats och kunde därefter köra upp sej till en 6:e plats i mål. Lite oturligt när det gick så bra innan, men sånt händer.

I helgen som var gick 2:a deltävlingen i Mellansvenska Kartmästerskapet i Borlänge. Johan började med att vara 7:a i tidskvalet, i kvalificerings-heaten körde KMF- föraren in på 3:e och en 4:e plats i det strålande solskenet. De resultaten räckte till start från 7:e rutan i finalen. Johan gjorde en fin start och började systematiskt köra upp genom fältet, i mål blev det 3:e plats och upp på prispallen. Teamet berättar att de börjar få ordning på inställningar och att farten finns där.
09-05-28 Mikaela Åhlin leder Rotax Max i SKCC
Mikaela Åhlin, Värmlands KC gick upp i totalledningen i Rotax Max klassen i SKCC. Efter tre deltävlingar i SKCC serien leder nu Mikaela Rotax Max klassen med 64 poäng före Oscar Virtanen, Bohus på 60 poäng.
- "Vilken överraskning, kul att få leda serien!"
Den 7 Juni körs den fjärde deltävlingen i Uddevalla på Glimminge Ring, det är totalt 9 tävlingarna som ingår i SKCC 2009. Johan Adolfsson, Karlskoga MF ligger just nu på en åttonde plats i Yamaha klassen i serien.

09-05-25 Mikaela Åhlin trea i SKCC-serien i helgen
Malmö AK körde den tredje deltävlingen i SKCC serien på Lockarps Gokartbana under helgen. På plats fanns värmlänningarna Mikaela Åhlin i Rotax Max och Johan Adolfsson i Yamaha, över banan hängde tunga regnmoln men tidsträningen kördes på slicks. Lagom till kval 1 för dagen i Rotax Max rullade alla ut på slicks och himmelen öppnade sig. Mikaela startade som femma och blev tyvärr inblandad i en startkrasch och kom iväg sist. Det blev även hennes startplats i kvalheat 2, men denna gång kom hon iväg utan incidenser och slutade på en femte plats. Så i det sista kvalet blev det en andra plats efter Nicodemus Ahlin.

A-finalen blev det startruta fyra, då bara 2 av dom 3 körda kvalen räknas. Hela startfältet gick ut på regndäck, men det slutade regna och det blev en kamp för många med däcken.

Vinsten gick till Nicodemus Ahlin från Jönköping KC, på andra plats Felix Fröjd från Uddevalla KK och Mikaela trea.
- Hur kul som helst, trodde inte att jag skulle få stå på prispallen så här snabbt i den nya klassen!
- Det var första gången som jag körde här i Malmö, ville få chansen att träna inför SM som skall gå här.

Yamaha gick vinsten till Morgan Törnqvist och Johan Adolfsson Karlskoga körde bra kval men i A-finalen fick han nöja sig med en sjätte plats.
09-05-18 Andraplats för KMF-förare! i 1:a deltävlingen i Mellansvenska kartmästerskapet
Johan Adolfsson tävlade i Katrineholm i söndags. Tävlingen kördes efter ett lottat system som
innebär att man kör 3 lottade kvalheat, dessa avgör vilken plats man får starta på i finalen. Den
förare som fått minst poäng i kvalheaten startar först i finalen.

Johan lottades att starta som fyra i första heatet, när målflaggan föll var Karlskoga MF-föraren först över
mållinjen. Andra kvalheatet startade Adolfsson som fjortonde kart, efter en krasch framför Johan i
starten kom han ut som siste man. Han lyckades dock köra upp sig till en sjunde plats i heat två.
I tredje och sista heatet var lotten att återigen starta i ruta fjorton, Adolfsson lyckades göra många
härliga omkörningar och gick i mål som sexa.

I finalen startade Johan i femte startrutan, gasade på rejält och var snart uppe i ledningen. Med några
varv kvar kom dock tvåan i loppet upp och de båda kartarna krokade i varandra något, detta gjorde att
Johan tappade mark. Han lyckades dock köra in som klar 2:a i loppet.
09-05-12 Motorhaveri stoppade Adolfsson
När andra deltävlingen i Sydsvenska kartmästerskapet gick av stapeln i helgen var förstås Karlskoga MF:s kartförare Johan Adolfsson med. Dagen började med en hårfin 2:a plats på tidskörningen, därefter följde kvalificeringsheaten med två andraplatser och en förstaplats.

Teamet har definitivt hittat farten och det nya chassiet fungerade perfekt, allt såg ut att luta mot en seger i finalen. Då hände något redan på första varvet, det började gå tungt i motorn. Johan tappade placering efter placering, det var lika bra att gå in i depån och bryta loppet. Det visade sig senare att det var en packning som gett vika. Synd på en annars så bra dag. Teamet lovar att ta nya tag och vara med i toppen igen redan nästa helg.
09-05-09 Mikaela Åhlin satte både snabbaste varvtid och banrekord!
Mikaela Åhlin, Kristinehamns Kartingklubb, har för året efter många överläggningar beslutat sig för att lämna Yamaha klassen som hon avslutade säsongen 2008 med en hel del toppresultat.

Säsongen 2009 kör hon i klassen Rotax Max, hon har kört Tom Trana Trophy och en MKR deltävling och hunnit vänja sig bra med karten.

I helgen körde hon SKCC, Sydsvenska Karting Serien och den andra deltävlingen i Rotax Max Challenge.
- "Jag missade den första deltävlingen då vi, Hammarö GIF tävlade i JSM i truppgymnastik"


På plats i Jönköping och Axamo Ring fanns 55 förare från hela Sverige för att göra upp i Rotax Max Challenge.

Det var ingen glad Mikaela efter träningen,
- "Det går faktiskt rätt värdelöst, har ingen fart i karten"

Sedan kan man sammanfatta kvalen med krasch, trasiga styrstag, kylare och annat smått och gott.
Men varken mekaniker pappa Jerry eller Mikaela gav upp, hon startade 10 i B-finalen och slutade 4:a och det räckte till en start i finalen.

En 22 startplats i A-finalen är inget som man är lycklig över, men med bland annat goda tips från sin bror Fredrik, ”ös på bara” och en egen järnvilja slutade Mikaela på en mycket hedrande 8 plats av alla 55 förare och satte dessutom SNABBASTE VARVTID och nytt BANREKORD!
- "Vilken dag, jag är så glad för min egen skull, men även för pappa som kämpat hela dagen"

Tävlingen vanns av Linus Lindgren, Götene Mk som även leder Rotax Max Challenge efter 2 deltävlingar, Mikaela Åhlin ligger på en nionde plats av 55 förare, trots att hon bara kört en deltävling.

09-05-11 Vinst för Linus Lindgren i Jönköping
Totalt har Linus iår kört fyra tävlingar, varav tre stycken av dessa som ingår i cupen Rotax Max Challenge. Fram tills den gångna helgen var Linus vinstlös iår, men detta var något som han bestämt ändrade på!
- Vi hade farten under hela helgen och med tanke på att vi iår faktiskt har stått på prispallen i alla race var vinsten bara en tidsfråga, säger Linus.

Vinsten i Jönköping, ihopräknat med resultaten från de två andra deltävlingarna i Rotax Max Challenge, gör att Göteneföraren nu ligger på en total andraplats i Sverige. Faktum är att just Rotaxserien är den absolut största och hårdaste kartingserien som finns i Sverige. Trots att säsongen börjat på nästintill bästa möjliga sätt för Götenekillen har han svårt att ta till sig medgångarna.

- Siktet är inställt på totalresultatet i Cupen. Jag gör det som krävs för att kunna stå högst upp på prispallen när säsongen är slut och tar verkligen inte ut något i förskott!

Nästa tävling som Linus deltar vid körs 14 Juni i Rättvik. En upprepning av helgens bravad är då nästan ett måste om hans möjligheter till en totalvinst skall finnas kvar.
www.linuslindgren.com
09-05-05 Timmy Hansens säsongspremiär med Formel BMW i Barcelona
Nu är en lång vinter av väntan äntligen över. Till helgen är det säsongspremiär för Timmy Hansen i Formel BMW Europe. Månader av förberedelser och tester är över och nu är det dags för årets första tävling som körs i Barcelona.
- Det är min debut i racing, så det är en stor upplevelse, säger Timmy förväntansfullt.
- Jag är där för att lära. Allt är nytt för mig. Men det kommer bli riktigt kul och spännande.

Av vårens fem officiella testdagar har Timmy varit bästa rookie vid fyra tillfällen. Det har så klart stärkt Timmys självförtroende, men samtidigt vet han att test är bara test och race är race. Efter att ha spenderat hela sitt liv i motorsportens värld är han medveten om att respekt och ödmjukhet är det enda hållbara i den här tuffa tillvaron.

Racingmiljön som väntar Timmy kommer bli annorlunda mot vad han tidigare varit van från pappa Kenneth Hansens rallycrossdepåer och från sina sju år i karting.
Formel BMW Europe körs som supportklass till Formel 1 vid 7 av seriens 8 tävlingshelger.

Tävlingshelgen börjar på fredagen med fri träning och tidskval. På lördag eftermiddag körs Race 1 kl 1745 och på söndag morgon Race 2 kl 0915.
- Vi har väldigt lite träning, säger Timmy, så nu gäller det att snabbt plocka fram allt jag lärde mig på testet i mars.
- Men trots alla noggranna förberedelser jag gjort kommer mycket ha ändrats till Racen eftersom F1-bilarna kommer att ha lagt mycket gummi på banan att den delvis ändrar karaktär för mig.

ViaSat Motor kommer sända Live från alla Timmys race i Formel BMW Europe, så det blir ett perfekt tillfälle att följa vad den unge talangen från Götene, som har motorsporten i blodet, kan hitta på.
09-05-03 Sandell sjua i kartingdebuten
Det blev en sjundeplats för Patrik Sandell och Red Bulls internationella team i helgens 24-timmars kartingrace i Paris. I teamet ingick både etablerade VM-rallyförare som Sebastien Ogier och Formel 2-förare som Robert Wickens.

Trots sjundeplatsen av totalt 42 team, där många av teamen fram var professionella kartingteam, låter Patrik lite besviken över placeringen.
- "Vi är ju tävlingsmänniskor, så helt nöjd kan jag väl inte vara. Men det var grymt roligt och lärorikt att köra så länge. Det var mycket bra koncentrationsträning. Vi var fem stycken som körde en timme åt gången, och totalt sov jag bara en timme", berättar Patrik Sandell.

En av Patriks teamkamrater var den före detta världsmästaren i utförsåkning Luc Alphand, som sadlat om till en framgångsrik rally- och racingkarriär med bland annat en seger i Dakar-rallyt i bagaget.
- "Det märktes att han är enormt stor i Frankrike, och en mycket bra förebild för hur motorsportprofiler bör vara. Men till vintern får han det tufft. Då kommer han upp till mig i Kall och får prova på lite rejäl skoterkörning. Då får han sig en match", ler Patrik Sandell.
09-05-01 Två gånger på prispallen hittills för Johan Adolfsson
Kartingsäsongen började 4:e april med Klippan Cup. Här var Karlskoga MF-föraren 2:a i tidskvalet och när finalen kördes i strålande sol körde Johan in på en fin 2:a plats med sin Yamaha-kart.

Den 26:e april var det dags för första deltävlingen i Sydsvenska kartmästerskapet, Adolfsson var åter 2:a i tidskvalet och efter kvalheaten startade Åtorpsgrabben i 2:a rutan i finalen. Teamet testade lite nya inställningar inför finalen men det gick inte så bra som man förväntat sig, det räckte dock till en 3:e plats i mål.
09-05-01 Sandell kör 24-timmars kartingrace i Paris
Nu i helgen gör Patrik Sandell premiär som kartingförare. Det svenska rallyesset är inbjuden av Red Bull att delta i ett 24-timmarsrace på Aerodrome de Pontoise i Paris. En utmaning som den före detta juniorvärldsmästaren i rally ser fram emot.
- "Jag kan väl inte säga att jag har särskilt stor kartingerfarenhet. Jag har fuskat litegrann hemmavid ibland för att hålla igång körningen mellan tävlingarna. Men det har aldrig gått så långt som att ställa upp i tävlingar tidigare, så det ska bli riktigt kul att prova" säger Patrik Sandell.

Tävlingen körs för elfte året och sammanlagt är 42 team anmälda. Red Bull ställer upp med två team. Ett helfranskt och ett internationellt, där Sandell ingår tillsammans med bland andra den tidigare Dakar-vinnaren Luc Alphand och VM-rallykollegan Sebastien Ogier.
- "Ogier har blivit en nära kompis. Han var bland annat uppe och hälsade på mig i Jämtland i vintras. Det ska bli kul att få tävla med honom. Det är ju inte varje dag man får tävla MED sina konkurrenter", säger Patrik Sandell.

De tre snabbaste teamen blir sedan direktkvalificerade att delta i Dubais 24-timmarsrace senare under året.
09-04-27 Tävlingsrapport från Linus Lindgren, Stockholm KartRace Weekend
Stockholm RW, RMC deltävling 2!
Den tredje tävlingen för året, men dock den andra i Rotax Max Challenge, kördes den gångna helgen i Järfälla, Stockholm. Som vanligt var startfältet stort med hela 51 startande i Rotax Max.

Efter en heldags Fredagsträning närmade sig Lördagen, tävlingsdagen. Även denna helg var jämnheten mellan kartarna nåt enastående vilket inte skapade utrymme för några misstag. Tidskörningen slutade vi som fyra, tätt bakom de snabbaste. Fjärdeplatsen gav mig startruta nummer två i alla mina tre följande heat. Heat ett och två var tämligen lika då jag slutade som två i båda. Heat tre blev bättre med en klar heatvinst. 2,2,1 blev resultaten efter heaten, vilket bådade gott inför Förfinalen då jag för första gången denna helg äntligen fick starta från innerspåret, startruta nr. 3.

Förfinalen var även den tuff med en väldigt oklar start som skapade mycket oreda. Under en kort stund av förfinalen låg jag först men tappade ganska snabbt ner till tredjeplats, vilket jag sedan ohotat kunde behålla in i mål. I vanlig ordning innebär resultatet i Förfinalen startrutan i Finalen, höjdpunkten för helgen! Rödljuset slog om till grönt och fältet släpptes. In i första kurva hade jag avancerat upp till andraplats, tätt inpå ettan. Under de tolv första varven av finalen var avståndet fram till ettan näst intill obetydligt. Tyvärr var jämnheten mellan oss så hög vilket gjorde att jag aldrig lyckades genomföra någon omkörning. Helgen slutade med en total andraplats.

Som tur är har vi en väldigt hög nivå överlag. Av tre race vi kört iår har vi stått på pallen i alla (3,2,2). Jämnheten gör att vi efter helgen ligger totaltvåa i Svergie. Nu är det bara en tidsfråga innan vi drar det längsta strået! Med den support som vi har från både Ward Racing och Sodakart hoppas vi att det inte skall dröja allt för länge tills första vinsten för året blir aktuell! Nästa tävling körs i Jönköping 10 Maj.
www.linuslindgren.com
09-04-13 Säsongen i full gång för kartingföraren Linus Lindgren
Nu har säsongen äntligen rullat igång för kartingföraren Linus Lindgren. Inom loppet av två veckor har redan två tävlingar körts, med viss framgång. Första tävlingen, som kördes förra helgen nere i Skåne, var säsongsdebuten och så även debuten på den Svenska Rotax Max Challenge serien. Målet med tävlingen var självklar- En vinst. Tyvärr räkte det inte hela vägen.
- Redan under träningen sötte vi på problem vilket gjorde att jag tappade mycket effekt i motorn. Problemen fixade vi självklart till men eftersom tidskörningen redan körts innan vi hittade problemet hann det förstöra mycket, menar Linus.
Efter en hård tävlingsdag, där förare från hela Norden och även delar av Europa fanns på plats blev tredjeplats i fianalen ett faktum.
- Med tanke på att vi var långt bak under början på dagen så får jag vara nöjd med tredjeplatsen i Skåne. Tävlingen är en utav de största i Norden och många duktiga förare fanns på plats. Trots allt var vi närmare 60 förare.

Lagom efter hemkomsten från Skåne var det dags att packa om och bege sig ner till Göteborg. Tom Trana Trophy, som tävlingen heter, arrangerades under Påskhelgen.
- Turligt nog slapp vi jobba i motvind denna gång. Under hela dagen var vi med i toppen och under slutskedet av dagen trodde jag faktiskt att jag skulle vinna tävlignen.
I finalen startade han som tredje man och redan efter första kurvan var Linus först, något som han var under hela den inledande delen av racet. Tyvärr räckte det inte hela vägen vilket gjorde att Götenekillen tillslut slutade som tvåa.
- Jag tappade förstaplatsen efter 6 varv. Det var jämnt under hela racet, faktum är att jag och vinnaren var ganska överlägsna gentemot de andra när vi korsade mållinjen.
Nu laddar Linus inför nästa tävling som körs i slutet på April. Farten finns och han kan inte se något annat än en vinst i Järfälla, där tävlingen körs.
- Första tävlingen kom jag trea, andra tävlingen kom jag två, tredje tävlingen vinner jag. Jag ser inget annat än vinst, avslutar Linus med.
09-04-06 Linus Lingrens resumé Klippan Cup
Första tävlingen för säsongen är nu avklarad. Med nyutformade motorer för 2009 blev Rotax Max Challenge första deltävling oerhört jämn. Klippan Cup, som tävlingen heter, är en av de största tävlingarna i Norden med deltagare från bl.a. Estland, Norge och Danmark. Totalt var vi närmare 60 startade i Rotax Max.

Efter en hård träningsdag, Fredag, så återstod tävlingsdagen, Lördag. Vädret var beställt i solig form vilket det så även blev. Tyvärr startades morgonen med motgångar. Farten vi hade under Fredagen var helt borta. I brådskade takt blev det till att noga gå igenom vilka förändringar som gjorts. Efter två träningspass samt tidskörning kunde vi göra ett konstaterande om att felet låg i avgassystemet. Den ljuddämpande avgasmatta som ligger inne i systemet hade lagt sig fel vid utbytet av den gamla vilket skapade motstånd för avgaserna. Ett lättåtgärdat fel som ledsamt nog kostade oss en hel del placeringar i tidskörningen.

Under resterande delen av dagen skulle två heat, en förfinal och en final köras. I första heatet, med åtgärdat fel, startade vi som nummer tolv. Den efterlängtade motoreffekten var nu tillbax och avanceringen framåt startade. Vardera heat (Två stycken) slutade vi som 6a. Till förfinalen började allt att klaffa mer och mer. Ett tufft startfält släpptes in i första kurvan och efter den 16 varv långa förfinalen hade jag kört upp mig till åtta. En åttoande plats i förfinalen gjorde att jag fick starta som åttonde man i finalen. När även denna final hade körts, som var den absolut jämnaste och hårdaste Rotax Max finalen under min karriär, blev tredjeplatsen ett faktum.

Tyvärr hade vi det uppenbarligen motigt under den inledande biten av dagen. Som tur var fick vi enormt bra back-up från vårt nya team vilket gjorde ett avancemang möjligt. Dock så har vi jobb kvar att göra innan vi kan känna oss nöjda. Till helgen bär det av ner till Göteborg för att köra en utomstående tävling. Denna gång är vi övertygade om att vi har det recept som krävs för att dra längsta strået!
www.linuslindgren.com
09-03-24 Säsongsstart för Linus Lindgren
2009 års kartingsäsong har nu startat för Götenekillen Linus Lindgren. Den gångna veckan var han nere i Jesolo, Italien, för att köra av sig ringrosten inför säsongsdebuten om två veckor.

För bara några månader sedan såg den kommande säsongen mörk ut för Lindgren. Lågkonjunkturen gjorde att flera viktiga sponsorer drog sig tillbaka och därmed minskades budgeten rejält. Som tur var fanns det fortfarande företag som ville satsa i ungdomsutvecklingen.
- I vintras trodde jag knappt att vi skulle kunna fortsätta med körandet. Turligt nog hade vi ett stort förtroende från de flesta av våra gamla sponsorer vilket gjorde att allt löste sig till slut.

Det råder inga tvivel om att Linus kör för vinst. Nyligen bestämdes det att ett teambyte skulle bli aktuellt, vilket förhoppningsvis kommer generera i fler vinster än någonsin. Teamet heter Ward Racing och har sitt fäste i Gislaved. Joakim Ward, som driver teamet, har en lång erfarenhet av karting med många titlar i bagaget.
- Jag vet vad Ward går för. Deras resultat under de senaste åren talar för sig självt.

Med ett tydligt mål om att 2009 vara med i toppskicktet ser Lindgren inga direkta faktorer som skulle kunna göra honom besviken.
- Det blir min fjärde säsong i Rotax Max, vilket gör att min rutin är betydligt högre än de flesta av mina konkurrenter. Materialmässigt vet jag att vi har det som krävs, nu är det upp till mig att prestera!

Nyligen hemkommen från ett träningsläger i Italien så inväntas första tävlingen i Klippan, Skåne, med stora förväntningar.
- Självklart är den första tävlingen en av de viktigaste. Det är här som ribban sätts. En vinst redan i första tävlingen skulle innebära ett stort försprång, avslutar kartingtalangen samtalet med.
09-03-17 Kartingturné från Malmö till lilla Vuollerim
Från Malmö i söder till lilla Voullerim nedanför Jokkmokk - och många stopp däremellan. Så ser turnéplanen ut för Svenska Bilsportförbundets stora sommarsatsning Karting On Tour.

Målet är att på tre år fördubbla antalet utövare i Karting (det namn go-kart har i tävlingsform), och i fokus står barn mellan sju och nio år. I två specialbyggda trailrar förvaras ett antal kartar, som helt gratis får provköras på kartingklubbarnas banor. Den som sedan vill lära mer erbjuds kartingskola, för det är dags att vaska fram nästa generation stjärnförare.
- Vi är väldigt glada över att vi redan första sommaren kan besöka över 30 platser med Karting On Tour, säger Thomas Dahlgren, initiativtagare till turnén.

De båda trailrarna börjar sin resa i Växjö respektive Katrineholm under vecka 13. De vandrar sedan både uppåt och nedåt i landet, där Malmö är sydligaste besöksort och Voullerim utanför Jokkmokk den nordligaste. Dit kommer Karting on Tour vecka 36-37.
- Satsningen innebär att ungdomar runt om i landet får möjlighet att testa olika kartar. Helt i linje med vår vision att bedriva en aktiv marknadsföring och rekrytering för att få fler till bilsporten och i förlängningen fortsätta få fram stjärnor i världsklass, säger Thomas Jansson, förbundsdirektör på Svenska Bilsportförbundet

Se även www.kartingontour.se

Tourschema
Södra/Norra
V.13 Växjö V.13 Katrineholm
V.14 Växjö V.14 Katrineholm
V.15 Kalmar V.15 Hedemora
V.16 Malmö (Motormässa) V.16 Hedemora
V.17 Kristianstad V.17 Rättvik
V.18 Kristianstad V.18 Kristinehamn
V.19 Malmö V.19 Örebro
V.20 Helsingborg V.20 Borlänge
V.21 KS Klippan V.21 Mora
V.22 Borås V.22 Östersund/Svenstavik
V.23 GKRC Team 13 V.23 Östersund/Svenstavik
V.24 Göteborgs City Race (STCC) V.24 Östersund/Svenstavik
V.25 Lidköping V.25 Östersund/Svenstavik
V.26 Skövde V.26 Sundsvall
V.27 Uddevalla V.27 Sundsvall
V.28 Uddevalla V.28 Varggropens KRC
V.29 Prel. Bohus V.29 Varggropens KRC
V.30 V.30 Lycksele
V.31 V.31 Lycksele
V.32 V.32 Skellefteå
V.33 V.33 Skellefteå
V.34 V.34 Aspen
V.35 V.35 Aspen
V.36 V.36 Voullerim
V.37 Prel. Uppsala V.37 Voullerim
V.38 Prel. Norrköping V.38 Skellefteå / LÖÖVE
V.39 STCC Finalen Mantorp
V.39
www.sbf.se
09-03-07 Träningsläger i Italien för Linus Lindgren Motorsport
På Onsdag beger vi oss ner till Italien, Jesolo, för att göra några försäsongstester med vår nya TonyKart. Vi räknar med ca. 5-6 heldagars träning som garanterat kommer generera i stor fördel till första tävlingen i Klippan, som körs första helgen i April!
Förövrigt så hoppas vi kunna hämta hem karten till helgen. En del mindre förberedelser återstår dock innan den är körklar. Vi har även fått hem vår nylackade hjälm. Resultatet blev grymt. Stort tack till Xtremedesign och Marcus Larsson!

Innan första tävlingen i Klippan hoppas vi kunna presentera våra samarbetspartners 2009, då tillsammans med en ny hemsidedesign!

Så håll utkik!

www.linuslindgren.com
09-01-04 Lågkonjunkturen slår hårt. Framtidslöftet Linus Lindgren kan tvingas lägga hjälmen på hyllan
Linus Lindgren, Götene, är en utav Sveriges främsta kartingförare. Säsongen 2008 tävlade han bland annat i Europaserien i Rotax-Max, då med stora framgångar. I Sverige bytte topplaceringarna av varandra, frågan är nu hur 18åringens framtid ser ut.

Kartingtalangen från Götene har tävlat aktivt i karting de senaste sju åren. Under de sista säsongerna har Linus kört för vinst, vilket har visat sig vara ett rimligt mål. Han räknas nu till de absolut bästa i sin klass.
I somras blev Götenekillen antagen till BMW- Motorsports racingutbildning i Spanien. Detta betydde ett stort steg framåt i karriären.
- Man fick göra en ansökan till BMW- Motorsport om att få delta vid kursen. Endast de mest välmeriterade förarna valdes ut, lyckligtvis var jag en utav dem.

Inte nog med att Lindgren blev antagen till BMW´s första utbildningskurs. Faktum var att han imponerade på instruktörerna vilket gjorde att han bjöds ner till ytterligare en kurs.
- Att de enormt kunniga instruktörerna ansåg att jag hade potential var mycket hedrande. Tankarna kring min framtid inom motorsporten skenade iväg. Detta var början på en lång, framgångsrik karriär, trodde jag.

Linus berättar vidare om hur många team världen över har hört av sig till honom efter testerna.
- Ett utav teamen verkade verkligen lovande. Vi beslöt oss för att åka ner till Tyskland och göra ytterligare ett test med Formelbil, då inför 2009.
- De träningspass jag körde var verkligen lyckade. Trots regnet var teamet mycket imponerade. Direkt efter sista träningspasset fick vi fler erbjudande om tester med dem, tyvärr var vi tvungna att tacka nej på grund av ekonomin.

Väl hemma från testet i Tyskland hörde ännu ett team av sig. Detta teamet hade varit på plats under Linus test. Även dessa ansåg att Lindgren var något extra. De var så säkra på sin sak att de erbjöd honom en plats i deras team direkt, utan några test.
- Teamet, G & J Motorsport, erbjöd mig en plats direkt vilket är mycket ovanligt. Inte nog med det, de erbjöd även en säsongsbudget som var nästan en fjärdedel lägre än det teamet vi testade med i Tyskland.

Linus ansåg nu att framtiden såg ljus ut. Garanterad plats i två olika team inför 2009, samtidigt som minst två till team försökte övertala honom. Tyvärr så gick allt i kras eftersom dem inte kunde få ihop en säsongsbudget till en sådan satsning. Istället för att inleda förhandlingar fick han nu tacka nej till båda teamen.
- Allt föll då vi inte kunde få ihop de pengar som krävdes. Båda teamen blev besvikna och önskade mig lycka till.

Götenekillen började tänka om och kom in på den billigare, nationella, klassen JTCC (Junior Touring Car Championship).
- Kort efter det att vi började kolla på nya alternativ så hörde en utav Sverige största, och äldsta, motorsportikoner av sig.

Hoppet hade nu kommit tillbaka. Nytändningen gjorde att Linus spenderade hela dagar bakom datorn letande efter sponsorer. Dock så visade sig det vara svårt även i denna klass.
- Här var det samma problem som i Formelbil, ekonomin. Vi fick tacka nej till erbjudandet vi fått, ännu en gång. Självförtroendet får sig verkligen en törn.

Inte nog med att Formelbilsteamen försöker locka till sig den unga talangen. Han har även varit i kontakt med ett Porshe Carrera Cup Team inför 2009. Carrera Cup är en utav Sveriges största klasser, där bl.a. Prins Carl Pihilip kör.
- I både JTCC och Porshe är möjligheterna stora för partners att synas. Tävlingarna är TV sända och det är mycket publicitet. Samtidigt är det mycket besökare eftersom båda klasserna kör ihop med STCC, vilket även det ger bra marknadsföringsmöjligheter, fortsätter Linus.

Nu riskerar Götenes motorsporttalang att få lägga hjälmen på hyllan, om inte fler företag är villiga att satsa på honom 2009.
- Vi kommer att satsa mot någon utav dessa klasser. Men i dagsläget ser allt mörkt ut. Som det ser ut just nu så kan vi tvingas att lägga ner hela våran satsning, även kartingen.

Trots motgångarna försöker han se ljust på framtiden.
- Jag tycker om att marknadsföra mig och prata med folk. Förhoppningsvis kan detta generera i något som kan komma att hjälpa mig!
- Är det någon som tycker att min satsning verkar intressant så står alla dörrar öppna, avslutar Linus.

www.Linus Lindgren.com