<< Tillbaka till Startsidan

[Kenny Bräck]
[Audi Sport] [Polestar Racing] [Opel Team Sweden] [Carrera Cup] [Övrig pressinfo]

[SSK] [STCC] [S60+ETCC] [GTR+SLC]

1999
                   

 

 

 

 


1999


Snabb sorti för Spirit Racing
Det blev tyvärr en snabb sorti för Lars GV Lindberg, Jan-Olov Andersson och Douglas Carr i Mellerudsteamet Spirit Racing med sin Porsche i racerloppet Zandvoort 500 km i Holland. De började bra och hade 22:a kvaltid av de 60 startande. Alla var nöjda med bilen och banan. Men i racet hann de bara köra en halvtimme när det small till i växellådan. Det hade gått två kuggar ur pinjongdrevet. Det gick inte att laga, så de fick tyvärr bryta loppet. Men de har redan bestämt sig att de skall köra Zandvoort 500 km nästa år igen och kanske även Monza 1 000 km. Nu är säsongen slut och nu börjar uppladdningen inför nästa säsong. Det gick bättre för det andra svenska teamet som var med. Tony Ring, Sandro Catenacci och Krister Kaiser i Ferrari 355 körde in på sjunde plats i loppet.
Bengt-Åce Liljevind

Spirit Racing kör Zandvoort 500
Den 30 oktober avslutar Spirit Racing från Mellerud sin tävlingssäsong för i år med att köra Zandvoort 500 km i Holland. De kommer till start i sin pippigula Porsche 911 GT3. Förare i racet är Jan-Olov Andersson, Lars GV Lindberg och Douglas Carr. De har i dagarna satt i en ny 3.8 liters motor och växellådan är nyrenoverad. Senaste racet körde de den 23 oktober på Mantorp Park. Det var finalen i Scandinaviska LångdistansCupen (SLC) där de blev fyra i klassen, trots att de tvingats köra 11 av loppets 12 timmar utan treans växel.
Till Zandvoort blir det två svenska team. Förutom Spirit Racing kommer nykorade europamästaren i sportvagnsserien, Tony Ring till start med sin Ferrari 355 tillsammans med Sandro Catenacci och Krister Kaiser. Tony säkrade titeln just på Zandvoort för två veckor sedan och satte då banrekord för klassen.
Zandvoortbanan är nyligen renoverad och man försöker nu arrangera F1 igen. Senast det kördes F1 här var 1985. Den nya GP slingan är 4 250 m. Det har alltid varit problem med sand på banan då den ligger nära havet och är omgiven av sandstränder, något som man nu har försökt lösa.
Många svenskar har haft framgångar där genom åren. Bäst minns vi kanske Joakim Bonnier som tog sin och BRM stallets enda F1 vinst på Zandvoort 1959. Anders Olofsson vann ett EM lopp i F3 1977.
Bengt-Åce Liljevind

Första segrarna på Mantorp Park
En styrkedemonstration från svensk racing - det är vad det handlar om på Mantorp Park i helgen. STCC - världens största Touring Car-serie - är förstås huvudnumret, men också en rad andra klasser gör upp om sina mästerskapstitlar. T ex GTR-klassen med sina exklusiva bilar - bland annat en Dodge Viper körd av Henrik Roos från Vara.
Det första finalpasset avverkades under lördagen och vinnare i respektive klass blev Lennart Perhrson (GTR), Robin Rudholm (Formel Ford), Bengt Winqvist (historisk racing), Jan Lindblom (JTCC) och norrmannen Rune Skullerud, som vann Camaro Cup. Totalt handlar det om närmare 180 ekipage som är med och slåss om SM-poängen denna finalhelg. Andra finalpasset körs under söndagen, mellan de två avgörande STCC-finalerna.

Resultat, SM i racing, Mantorp Park, lördag:
GTR (GT-bilar), Final 1: 1
) Lennart Pehrson, Saltsjö-Boo, Porsche, 17.33,8, 2) Lennart Bohlin, Karlskoga MF, Chevrolet Camaro, +8,1 sek, 3) Henrik Roos, Vara MK, Chrysler Viper, +10,7, 4) Bo Jonasson, Hyllinge MS, Porsche, +14,1, 5) Marcus Gustafsson, Vinslöv, d:o, +21,7, 6) Jarl Wermelin, Lycksele MK, Chevrolet Camaro, +53,9.
JTCC, J-SM, final 1: 1) Jan Lindblom, SMK Hedemora, Volvo, 18.03,0, 2) Tobias Klintheim, Kalmar MK, d:o, +3,9, 3) Mikael Jansson, Rasbo MK, d:o, +4,9, 4) Patrik Ernstsson, Falkenbergs MK, d:o, +10,8, 5) Marcus Nyberg, Älmhults MK, d:o, +11,1, 6) Martin Tillsten, Borås MK, d:o, +11,3.
Formel Ford, J-SM, final 1: 1) Robin Rudholm, Borås Mk, van Diemen, 17.10,7, 2) Liselott Ericsson, Linköpings MS, d:o, +3,3 sek, 3) Stefan Hjelm, Enköpings MK, d:o, +5,1, 4) Robert Björkman, Kalmar MK, Swift, +5,9, 5) Oscar Palm, SMK Örebro, van Diemen, +12,4, 6) Andreas Hansson, Kullings MS, d:o, 12,8.
Camaro Cup, final 1: 1) Rune Skullerud, Norge, Camaro, 17.21,9, 2) Göran Boström, SSK Stockholm, d:o, +9,9, 3) Mikael Österberg, Bålsta CC, d:o, +10,8, 4) Markus Lundström, SSK, d:o, +14,5, 5) Jan Nilsson, Enköpings MK, d:o, +15,2, 6) Bosse Högberg, Bålsta CC, d:o, +18,1.
Final 1, HTCC (historisk racing), totalt: 1) Bengt Winqvist, Söderköping, Ford Falcon, 17.54,4, 2) Tommy Brorsson, Hyllinge MS, Lotus Cortina, +7,7 sek, 3) Mikael Gustavsson, d:o, d:o, +15,0, 4) Thomas Hall, Falkenbergs MK, d:o, 35,5, 5) Bo Bergström, Lindesberg, Ford Mustang, +38,0, 6) Christer Johansson, Wäxjö MS, Lotus Cortina, +39,1.
Klasserna, Kl 1: 1) Börje Melin, MS Stockholm, Volvo PV 544, 2) Yngve Gustavsson, Skepptuna MK, Morris Cooper, 3) Sveneric Myhr, SMK Hedemora, R8 Gordini.
Kl 2: 1) Niklas Johansson, Nya Anderstorp RC, BMC Cooper S, 2) Picko Troberg, SSK Stockholm, d:o, 3) Nils Holmer, RHK Stockholm, d:o.
Kl 3:
1) Tommy Brorsson, 2) Mikael Gustavsson, 3) Thomas Hall.
Kl 4: 1) K-G Almström, Höllviken, BMW 1800, 2) Lars Krokstedt, SSK Stockholm, Volvo Amazon, 3) Uno Svensson, Hällefors, d:o.
Kl 5:
1) Bengt Winqvist, 2) Bo Bergström, 3) Håkan Ricknäs, Hässelby, Ford Falcon.


Speedwaystjärnan Tony Rickardsson testade hos 'Flash'

JTCC lockar fler förare än någonsin
Till helgen drar årets STCC-cirkus igång. Det innebär också premiär för 'kronprinsklassen' JTCC, Junior Touring Car Cup. Enhetsklassen JTCC där alla kör med trimmade Volvo S40-bilar, lockar i år närmare 30 startande. Räkna med att det blir fight från första kurvan!
JTCC är klassen för unga racinglöften i åldern 16-28 år. JTCC drogs igång 1997 och har sedan dess varit en språngbräda i racingkarriären för ett flertal unga förare. Det främsta exemplet är 1997 års mästare, Jens Edman, som mitt i fjolårssäsongen handplockades till Volvos STCC-stall och som gör succé bland 'gubbarna', Pontus Mörth som var trea -97, vann Privat-Cupen i STCC förra året och Tobias Andersson, tvåa i JTCC -98 kommer i år att köra för Volvo i det tyska Super Touring-mästerskapet.
Att tippa 1999 års JTCC-mästare är inte lätt. Klassen har i år fått JSM-status och i kombination med att JTCC är en relativt billig racingklass, har lockat hela 12 nya förare till klassen. Förra årets frontfigurer hör naturligtvis till favoriterna: Patrik Ernstsson, Svenljunga, som är regerande mästare och trean Marcus Nyberg, Älmhult, är två av segeraspiranterna. Daniel Haglöf, Borlänge, Tobias Klintheim, Kalmar och Jan Lindblom, Borlänge, är andra förar som varit med sedan starten och som garanterat kommer blanda sig i slutstriden.
Bland de nya förarna märks Helena Larsson, Linköping, som tidigare kört gokart framgångsrikt och Edward Sandström från Odensbacken. Edward vann sin JTCC-sits i Teknikens Världs tävling i höstas och han kommer nu att tävla tillsammans med Jens Hellström, Järfälla. Startfältet innehåller också två norrmän och en finsk förare samt två yrkesskolor - Almens Gymnasium i Varberg och Värmdö Tekniska Gymnasium - som har racing på skolschemat.
Avancerad teknik med Öhlins stötdämpare
Den stora förändringen inför årets JTCC-säsong är att bilarna vidareutvecklats och utrustats med Öhlins justerbara stötdämpare. Volvos samarbete med Öhlins omfattar sedan tidigare såväl tävlingsbilarna i STCC och BTCC som avancerade chassikit för vägbruk till Volvo S/V70.
De ställbara stötdämparna ger de trimmade S40-bilarna ytterligare racingkänsla och klassen blir mer avancerad genom att förarna måste lära sig momentet att ställa in bilarna för olika banor.
Nytt för i år är också att klassen blir den första miljöanpassade racingklassen i Sverige. Katalysator har varit standard sedan starten -97 och nu blir det också obligatoriskt med miljöbränsle enligt Svenska Bilsportförbundets bränslereglemente. För att premiera användandet av miljöbränsle har Aspen satt upp en prispott att tävla om.
JTCC följer med STCC på samtliga tävlingar, vilket även inkluderar stadsracet i Oslo. Då får även norrmännen möjlighet att se framtidens racingstjärnor i hårda fighter. Nyligen blev JTCC framröstad som 'Bästa supportklass' på STCCs hemsida och juniorerna kommer garanterat att bjuda på lika god underhållning i år!
Startlista JTCC 1999: 1 Patrik Ernstsson, Svenljunga - 2 Marcus Nyberg, Älmhult - 3 Daniel Haglöf, Borlänge - 4 Tobias Klintheim, Kalmar - 5 Marcus Johansson, Båstad - 6 Mikael Jansson, Uppsala - 7 Jens Hellström, Järfälla- 8 Martin Tillsten - 9 Kristoffer Lundström, Bor - 10 André Bengtsson, Sölvesborg - 11 Anton J. Jensen, Norge - 12 Värmdö Tekniska Skola, Gustavsberg - 14 Edward Sandström, Odensbacken - 15 Pierre Falck, Jonsered - 16 Peter Ernholm, Älvängen - 17 Helena Larsson, Linköping - 18 Joakim Mangs, Södertälje - 19 Claes Hoffsten, Dalarö - 20 Sebastian Malm, Grödinge - 21 Lars Erik Schou, Norge - 22 Antti Toumainen, Finland - 23 Almens Gymnasium, Varberg - 24 Fredrik Häger, Svenljunga - 25 Tony Engström, Säter - 26 Erik Andersson, Hedemora - 27 Mårten Sahlström, Kalmar - 28 Fredrik Carlsson, Falkenberg - 41 Jan Lindblom, Borlänge (kör ej JSM).

JTCC - populär ungdomssatsning
Att köra racerbil är många ungdomars dröm. Svenska Bilsportförbundet har tillsammans med Volvo givit många ungdomar chansen att förvekliga sin dröm genom en gemensam satsning av en klass för standardbilar i banracing. I november 1996 presenterades den stora nyheten, standardvagnsklassen JTCC, Junior Touring Car Cup, för första gången i Sverige. På Bilsalongen 1997 var det ett stort pådrag i flera montrar och intresset bara växte för denna enhetsklass med Volvo S40 bilar. Ett hundratal ungdomar runtom i Sverige hörde av sig och ville beställa bil, men en begränsning av bilar hade lagts till 30 st. I maj 1997 stod det 28 bilar på startlinjen på Mantorp Park!
Två år har gått och succén fortsätter
I två år har den populära standardvagnsklassen för ungdomar funnits och den har blivit allt mer populär. Under dessa två år som gått har vi fått följa hur en hel del av våra duktiga ungdomar avancerat och klättrat upp i storviktsklassen STCC. Bland annat, Pontus Mörth, 21 år från Kil, som i år tävlat i STCCs Privat Cup med Opel Vectra, vilken han f.ö vann överlägset.
Jens Edman, 21 år från Växjö, som vann 1997 års JTCC-serie har i år tävlat nästan hela säsongen i STCC som teamkamrat till Janne "Flash" Nilsson i var sin Volvo S40.
Patrik Ernstson, 22 år, som tävlat i JTCC två säsonger och vann årets serie, gästspelade i STCC-finalen på Mantorp Park i en Volvo 850. Till nästa år får vi säkert se fler unga lovande förare från JTCC som tagit steget upp till STCC. JTCC är en perfekt språngbräda till en fortsatt karriär inom bilsporten!
Nyhet 1999, från 16 till 26 med Junior-SM
Svenska Bilsportförbundet har ändrat åldersgränsen i JTCC klassen. Från att ha varit en klass för 18-25 åringar har man nu ändrat åldersgränsen att gälla mellan 16-26 år. Att man även tilldelat JTCC ett Junior-SM -tecken kommer att göra klassen än mer attraktiv. Det kommer även att finnas tillgång till flera bilar till 1999. Tävlingstillfällen kommer också att utökas, från sex dubbeltävlingar blir det åtta dubbeltävlingar. Tävlingarna körs alltid samma helg som STCC och de övriga supportklasserna

<< Tillbaka till Startsidan