Motorcykel
Speedway Roadracing
2004
2007
04-12-16 Oj vilken hoj, sa Jimmy Lindström efter första testen med nya Superbiken
Roadracing föraren Jimmy Lindström från Södertälje kommer nästa säsong kommer att åka Superbike i det Tyska mästerskapet. Det första mötet med hans nya team och den nya 1000 cc hojen från Kawasaki skedde i veckan på banan i Valencia dit Jimmy åkte i måndags för att i första hand bekanta sig med sitt nya team, Kawasaki Docshop Racing.
- Det blev ett angenämt möte med mina nya medarbetare i teamet. Vi fick bra kontakt från början och jag känner redan nu att den nödvändiga kompetensen finns för att lyckas, berättar Jimmy som förväntansfull såg fram emot att få de känna på sitt nya arbetsredskap under tisdagen.
- Väl ute på banan möttes vi av regn vilket inte kändes speciellt trevligt men det var bara att lägga på regndäck och ge sig ut. Efter hand torkade det upp så jag fick tillfälle att köra med alla typer av däck och kunde även avrunda med slicks även om det inte var helt torrt, säger Jimmy som ägnade denna testdag åt att bekanta sig med allt nytt.
- Det var en upplevelse för mig. Allt var nytt inte bara teamet, mekaniker, tekniker, hojen och banan utan också all annan utrustning. Det enda som jag hade med mig själv var ett par stövlar. Men det fungerade riktigt bra, skrattar Jimmy som genast imponerade på teamet med sitt kunnande.
- Mekanikerna var mycket ordningsamma och fokuserade så ganska snabbt hittade vi användbara inställningar på min Kawasaki så det blev många värdefulla varv. Chassiet är helt underbart och inbjuder till avancerad körning. Trots att jag körde på en cykel som inte var helt optimerad så blev jag näst intill chockerad över motorns styrka. Oj vad det gick undan, det var svårt att låta bli att gå upp på bakhjulet. Drog jag på det minsta i högsta växel och med femmans växel i så reste sig cykeln så det var en fröjd att köra, kommenterar Jimmy som mot slutet av dagen presterade varvtider som låg i paritet med vad fjolårsmästaren Stefan Nebel, presterade.
- Jag fick kontakt med honom vid ett par tillfällen. Hans cykel var riktigt racepreppad medan jag bara åkte femväxlat så på rakorna drog han ifrån men i kurvorna tog jag in rejält på honom vilket var uppmuntrande, säger Jimmy med ett brett leende samtidigt som han konstaterar att både han själv och teamet var mycket nöjda med detta inledande test där man fick genomfört mer tester än planerat.
Nu väntar jul och nyårsfirande i kombination med fysisk träning för Jimmy som därefter åker tillbaks till Spanien vid minst ett tillfälle redan i januari för fortsatta tester inför premiären som går av stapeln den 15 maj på Eurospeedway i Tyska Lausitz. Totalt omfattar serien åtta deltävlingar med två race per helg. Utöver detta kommer man att köra en tävling i samband med Moto GP på Sachsenring i juli och sedan planeras det för ett par VM starter för Jimmy i slutet på säsongen.
Samlad information om Jimmy Lindström i Kawasaki Docshop Racing finns att hämta på webbadressen: www.sportinformation.com/Motor/Media/lindstrom.htm
04-11-23 Jimmy Lindström tar steget till Superbike och en internationell karriär
Efter åtta års framgångsrikt tävlande i roadracingklassen Supersport 600 tar nu snart 27 årige Södertäljebon Jimmy Lindström steget till Superbike och en internationell karriär.
- Det har varit en utvecklande tid där jag verkligen fått lära mig att åka roadracing på hög nivå. Visst har det varit slitsamt men också framgångsrikt. Lite oflyt har gjort att jag inte fått något SM guld men två silver och två brons i SM, ett silver i Nordiska Mästerskapen samt inte minst ett VM guld i Endurance racing 2003 är ju inte så dåligt resultat. Jag känner att jag har mycket kvar att ge och vill fortsätta på högsta nivå. Med det klassbyte som STCC gjort vid sina arrangemang så finns det inget intressant att satsa på här hemma utan nu vill jag möta tuffare motstånd, summerar Jimmy som med stöd av försäkringsbolaget Bilsport & MC specialförsäkringar i Växjö nu tar det definitiva steget ut i världen.
- Jimmy har visat att han besitter vinnarinstinkt och har de kvaliteter som behövs för att lyckas så det känns helt rätt att stödja honom när han nu fått erbjudandet att köra för Kawasaki Docshop Racingteam som är ett mycket professionellt team, kommenterar motorsportprofilen Christer Johansson hos Bilsport & MC specialförsäkringar.Docshop Racing är ett anrikt roadracingteam som startades 1968 i Holland. Under ledning av teamchefen Henk van Asselt har många kända namn tävlat för teamet i VM i såväl 125 som 250 cc klasserna. De senaste fem åren har man varit verksam i det Tyska mästerskapet där man blivit ett av de mest tongivande teamen. För två år sedan etablerades ett nära samarbete med Kawasaki som resulterat i att teamet nu betecknas Kawasaki Docshop Racing. I nästa års Tyska Mästerskap kommer teamet att återfinnas i Supersport 600 där välkände norrmannen Kai-Börre Andersen skall se till att ta hem det mästerskap som han missade med endast en poäng i år samt i Superbike med Jimmy Lindström.
Det blir en ny utmaning för Jimmy att hantera en motorstark och supersnabb 1000 cc Kawasaki i den klassen.
- Det blir en upplevelse. Jag körde en 1000 cc hoj i Endurance VM men den Superbike jag nu får är väsentligt vassare så jag får väl stoppa bommull i gashandsken, skrattar Jimmy som dock kommer att få mycket tid att acklimatisera sig innan det blir dags för tävlingspremiären.
- Redan i mitten av december åker jag ner till Spanien för att inleda testerna och börja samarbetet med det nya team som Docshop sätter upp för mig parallellt med den organisation som finns runt Kai-Börre. Jag kommer att få en heltidsanställd raceingenjör, två mekaniker, en fjädringsexpert samt en data- och telemetrispecialist som skall se till att allt fungerar. Det är en tuff serie med åtta deltävlingar där vi kör två race varje tävlingshelg så det sliter på materialet, berättar Jimmy.
På frågan om förväntningar inför den kommande säsongen svarar Jimmy
- Teamet är väl medvetet om att det är mycket nytt för mig varför det behövs en inkörningsperiod innan man förväntar sig resultat. Själv är jag också ödmjuk inför uppgiften men med de förutsättningar som jag får så hoppas jag att kunna vara med i toppen en bit in på säsongen. Lyckas jag med det så kan det också bli aktuellt med ett par starter i Superbike VM redan under första året avrundar Jimmy innan han ger sig ut på ett träningspass för att bygga upp fysiken inför den tuffa racingsäsong som väntar.
Sportinfo Lars G Nilsson
04-10-29 Johan Stigefelt startar nordiskt VM-stall
Johan Stigefelt nia i Australiens Grand Prix
Johan Stigefelt startar nordiskt Honda-stall i roadracing-VM
Roadracingföraren Johan Stigefelt har stora planer inför nästa års VM-säsong. Den 28-årige smålänningen ska bli stallägare tillsammans med finske mästertrimmaren Aki Ajo, samt förmodligen köra en av stallets tre Honda-motorcyklar.
- Kiten är beställda hos Honda och en formell anmälan till nästa års VM är gjord till DORNA som driver MotoGP åt FIM, berättar "Stiggy".
Går allt i lås skrivs nordisk roadracing-historia när nästa säsong rullar igång, ty aldrig tidigare har ett nordiskt team tävlat på så pass hög nivå i modern tid.
- Ambitionen är att komma till start med en 250cc samt två 125cc.
Personligen kommer jag att köra den tunga hojen, medan två yngre, hungriga förare kommer att erbjudas 125-orna.
- Som det ser ut idag blir det två utomnordiska förare som kommer att köra dem nästa säsong.
Enligt Johan Stigefelt är det promotorn DORNA som vill se ett nordiskt stall i mästerskapet. Det innebär att att Stigefelts och Aki Ajos Honda-team kommer att få hjälp med bl a logistik av arrangörerna under tävlingssäsongen.
- MotoGP är snart lika stort som F1 i TV och till och med större publikt i många länder, och från DORNAs sida vill man vidga mästerskapet med både fler förare och team från nya länder.
- Det ingår i deras långsiktiga tillväxtstrategi för mästerskapet, förklarar Johan.
- Under mina sex VM-säsonger har jag med några få undantag varit ensam nordisk förare i klasserna över 125cc.
- Vår satsning ska på sikt trygga att det finns nordiska förare i de tyngre klasserna, 250cc och MotoGP, fortsätter Johan.
Han berättar att satsningen på ett "eget"team har mognat under de två senaste säsongerna. Kanske har det främst vuxit fram ur den egna personliga besvikelsen över att hamna hos "fel"team vid ett antal tillfällen.
- Mycket har sett väldigt bra ut på pappret inför säsongerna, men sedan har allt jävlats.
- Det har varit frustrerande när man vet att man kan göra resultat, men haft ett undermåligt material att tävla med, säger han och tillägger att ett eget team också innebär både bättre kontroll och förutsättningar. På söndagen startar Johan Stigefelt i årets sextonde och sista GP-lopp. Loppet som avgörs i spanska Valencia ska förhoppningsvis innebär ännu fler VM-poäng än den niondeplats ²Stiggy² tog i Australien för två veckor sedan.
- Allt känns bra och det är min målsättning att avsluta VM-säsongen bra, hälsar han glatt.
Hemsida: www.stiggy.com
04-10-29, Göran Björklund, Newsroom,
04- 10-17 Johan Stigefelt nia i Australiens Grand Prix
"Ett av mitt livs bästa VM- lopp"
Johan Stigefelt slutade nia i roadracingloppet på Philip Island, Australien. Niondeplatsen är "Stiggys"bästa VM-placering i 250cc-klassen sedan 2000 då han kom nia i Storbritanniens GP på Donnington.
- Ett av mitt livs bästa VM- lopp, bara det i Argentina 1998 då jag blev åtta har känts bättre.
- Men sett till konkurrensen i klassen så var detta resultatmässigt bättre, menar den mycket nöjde svensken som startade loppet från tolfte startposition i det viktiga tredje startledet.
- Allt har fungerat, chassi, motor, test och tidskval.
- När allt fungerar som det ska vet jag att jag kan prestera resultat,
fortsätter han. Stigefelt fick till en fin start, avancerade direkt med sin Aprilia upp till tiondeplats, för att sedan avancera ytterligare en placering.
- Jag hamnade i en fight om åttondeplatsen med Rolfo på en fabrikshoj. Vi i sin tur hade bara någon sekund upp på sjätteplatsen, berättar Johan som cirklade någon placering upp eller ner kring den slutgiltiga niondeplatsen i årets femtonde VM-deltävling.
- Det känns så härligt när man hänger med, när allt funkar, när man slipper att lägga all energi på att brottas med hojjen, kvittrar han Redan efter förra racet, då hand slutade på femtonde plats, lovade Stigefelt att det skulle bli bättre resultat i Australiens GP. Ett löfte som infriades med marginal.
- Teamet har skärpt till sig och lyssnat till både mig och Chaz Davies (förarkollega i Dark Dog- Aprilia Germany).
- Tillsammans har vi gjort stora framsteg, avslutar en mycket glad och inte minst harmonisk Johan Stigefelt. 250cc-loppet vanns av Sebastian Porto, medan spanjoren Daniel Pedrosa säkerställde VM-titeln. En tävling återstår i årets roadracing-VM, den kör i Valencia, Spanien om två veckor.
Göran Björklund, Newsroom
04-07-30 Mirakulöst tillfrisknande för Jimmy Lindström
På fredagsmorgonen steg roadracingföraren Jimmy Lindström på flyget till Mo i Rana och helgens STCC arrangemanget på Artic Circle Raceway där motorcyklarnas Veidec Trophy ingår.
För bara två veckor sedan råkade Jimmy ut för en våldsam krasch på Ring Knutstorp där han, under uppvärmningen, fick ett kast på sin Hondamotorcykel och for med huvudet före in i ett skyddsräcke för bilar.
Jimmy ådrog sig två frakturer på käkbenet, brott på näsbenet, 6 utslagna tänder, hjärnskakning, brustet ledband i vänster fot och en allmänt blåslagen kropp. Efter operation av käken på Lunds lasarett har Jimmy undersökts vidare på Huddinge sjukhus och vilat ut i hemmet i Södertälje.
- Jag har ju lite blåmärken här och där och är svullen på en hel del ställen men i torsdags så gav läkarna mig grönt ljus till att hoppa upp på hojen igen så varför vänta. Jag är oerhört åksugen och åker därför upp till Mo för att i första hand köra testet på fredagseftermiddagen och därefter beslutar jag mig för hur det blir med tävling i helgen, berättar Jimmy som redan testat att hjälm, overall och annan utrustning passar.
- Min vänstra fot är ganska så svullen så jag får gå upp några nummer i stövelstorlek men annars är allt som vanligt, kommenterar Jimmy som leder SM klassen Veidec Trophy med tre poäng före Christer Cralle Lindholm trots att han ej kunde köra heatet på Ring Knutstorp.
- Om allt fungerar så kan jag ju plocka en del poäng i Mo i Rana och med två ytterligare tävlingar så finns det fortfarande stora möjligheter till att rädda mästerskapet, avrundar Jimmy Lindström.
-Jimmy vill även passa på att än en gång tacka alla som hjälpt till vid och efter olyckan och riktar tankarna till bättre säkerhetstänkande på Sveriges banor.
04-07-25 Nya VM &endash;poäng av Stigefelt i Storbritanniens Grand Prix
Otur för svenske wild card-föraren Fredrik Watz
Med en ny tvåpoängare dubblerade på söndagen Johan Stigefelt årets poängskörd i roadracing-VMs 250cc-klass. Den nytände 27-årige smålänningen körde in på en fin fjortondeplats i ett tufft och händelserikt VM-heat i Storbritanniens GP som avgjordes på klassiska Donington Park.
- Ett genombrott, men det har tagit åtta race att få ordning på hojen.
- Jag hade till och med chans på en elfteplats, berättar Johan som startade från en fin 16:e plats i det viktiga fjärde startledet med sin ilsket gula Dark Dog- Aprilia.
- Allt har fungerat perfekt sedan jag slagit näven i bordet efter förra racet på Sachsenring. Äntligen har teamet har fått till de avgörande inställningarna av chassit.
- Det var en helt ny motorcykel som jag startade på i kvalet i fredags, sedan har nästan allt gått som på räls.
- Därför känns detta som jättekul inför resterande VM-deltävlingar efter sommaruppehållet, berättar han glatt.
Svensken cirkulerade kring en 15:e plats under loppets inledning. Men ett antal spektakulära vurpor tryckte sedan ihop fältet till bl a en främre klunga som sträckte sig från elfte till sextonde plats. Knappa tiondelar skilde förarna åt.
- Det var tufft, men samtidigt roligt att vara med i racet. Varvtiderna är riktigt bra, samt inte minst - jämna.
- Därför känns det kul inför framtiden, avslutar han.
För den andre svensken i 250cc-loppet, östgöten och wild card-föraren Fredrik Watz blev loppet kortvarigt; han tvingades att bryta strax före start. Watz hade kvalat in som 26:e man.
04-07-19 Jimmy Lindström skadad på Ring Knutstorp.
Under det första warm up varvet på söndagsmorgonen vid deltävlingen för Roadracingens Veidec Trophy på Ring Knutstorp råkade den 28 årige Södertäljebon Jimmy Lindström ut för ett släpp i bakhjulet vilket sedan ledde till att motorcykeln wobblade när han försökte rädda situationen. Dessvärre kastades Jimmy av sin Hondamotorcykel och kanade, med huvudet före och med stor kraft, in i ett skyddsräcke.
Bara en meter före den plats där Jimmy träffade skyddsräcket upphörde det extra luftfyllda skydd som används vid utsatta ställen under roadracingtävlingar.
Säkerhetspersonal med läkare var snabbt på plats och tog hand om Jimmy och förde honom till anläggningens sjukstuga för de första insatserna. Jimmy, som var medvetslös en kort stund, ådrog sig en kraftig hjärnskakning, tre frakturer på käkbenet, brott på näsbenet samt fick två tänder utslagna och ytterligare en tand skadad. Han klagade dessutom över smärtor i hals och i en fot.
Jimmy transporterades omgående till Lunds lasarett där han sövdes ner. Under söndagen och måndagsmorgonen har sjukhuspersonalen genomfört noggranna röntgenundersökningar av Jimmy som visar att det inte finns några skador på nacke och rygg och inte hellre några andra frakturer varför de stabiliserande skydden också har tagits bort.
Jimmy Lindström hålls fortfarande sövd för att slippa smärtor från käkfrakturerna och den svullna halsen. Läkarteamet planerar att operera Jimmys frakturer under måndagseftermiddagen.
Jimmys sambo Mona Eriksson samt teamchefen i caWalli motorsport, Joakim Wiedesheim, lovordar resquepersonalens insatser samt tackar för all den support och det stöd som de erhållit från många håll.
04-07-04 Johan Stigefelt OK efter krasch
- OK, men med allmän ömhet i kroppen.
Så sammanfattar den svenske roadracingföraren Johan Stigefelt hälsoläget efter kraschen i Brasliens Grand Prix i Rio på söndagskvällen, svensk tid.
Det var på det andra varvet i årets sjunde VM-lopp för 250cc-klassen som svensken gick omkull dramatiskt efter att kommit för långt ut i en kurva.
- Starten var bra även om jag startade från 26:e position.
- Jag låg sist i en klunga och ville inte tappa kontakten med den, därför bromsade jag lite sent i kurva, kom utanför idealspåret för att sedan tappa greppet med framhjulet.
- Det blev en så kallad low sider som såg värre ut än vad den var, berättar Johan Stigefelt.
Lätt omtöcknad, men utan några märkbara skador utöver blåmärken och allmänt ont, fick han se San Marino-bon Manuel Poggiali ta årets första VM-seger i 250cc-klassen.
För Johans vidkommande har årets säsong hittills bjudit på en enda poängplats, i övrigt har det varit tungt för honom och hans team, Dark Dog Aprilia Germany.
- Tyvärr är väldigt mycket "low budget", men sett ur dessa förutsättningar känns mycket att vara rätt.
- Jag är stabilare och jämnare som förare sett till varvtiderna.
- Ser vi till de ekonomiska och därmed de resultatmässiga förutsättningarna, finns det alltid chans till VM-poäng om allt fungerar som det ska, säger Johan.
Han berättar också att hans motorcykel blir allt bättre. De tidigare problemen med chassit är avhjälpta.
- Jag ser med tillförsikt fram mot fortsättningen av årets VM-säsong, avslutar Stigefelt som om två veckor kör på teamets hemmabana, Sachenring i Tyskland.
04-06-13 Stigefelt bröt Cataluniens GP efter två avåkningar
Det var en klart besviken Johan Stigefelt som tvingades bryta Cataluniens Grand Prix i Barcelona på söndagseftermiddagen. Han gjorde det efter två smärre avkörning under loppets inledning p g a en klart oberäknelig motorcykel.
- Tyvärr handlar mycket om för låg budget i teamet. Vi saknar en bra motor!
- Har vi en bra motor så fungerar även chassit och därmed väghållningen. Bra motor och bra chassi passar varandra som hand i handske, förklarar den svenske Grand Prix-föraren som denna VM-säsong kör för Dark Dog-Aprilia Germany i 250cc-klassen.
Johan exemplifierar det materiella underläget genom att nämna att under fjolårssäsongen körde hans dåvarande team motorns kolvar ca 20 mil innan byte, för årets team är distansen det dubbla, 40 mil.
- Det säger sitt om att vi inte kan vara konkurrenskraftig nog i en klass där det är strid om hundradelar, menar Stigefelt. Söndagens Grand Prix-tävling i Barcelona var årets femte i roadracing-VM. 250cc-klassen vanns av fransmannen Randy De Puniet på en Aprilia.
04-05-13 Stigefelt jagar nya VM-poäng på Le Mans
Den svenske roadracingföraren Johan Stigefelt ser fram mot den fortsatta VM-säsongen med stort tillförsikt. Två fräscha VM-poäng efter en fin uppkörning i den spanska VM-deltävlingen ger gott hopp.
- Självförtroendet är tillbaka, dessutom har jag inte längre ont efter testkraschen i april.
- Därför är jag optimist inför helgens Grand Prix på Le Mans, förklarar Johan Stigefelt.
Efter den spolierade för- och testsäsongen samt den miserabla insatsen i VM-premiären i Sydafrika för knappt en månad sedan är den 28-årige smålänningen åter uppe i god fart. ÷Racetempot är gott÷, som han själv uttrycker det. Han har även funnit sig väl tillrätta i sitt nya 250cc-team, Dark Dog Aprilia Germany.
- Samarbetet mellan mig och min tekniker fungerar allt bättre och det märks nu när vi börjar att finna rätt inställningar av hojen, berättar Johan.
Sent kontrakt och sedan den våldsamma testkraschen, Johan gick i backen framlänges med huvudet före i 160 km/h, gör att han formmässigt ligger efter sina konkurrenter i den stenhårda 250cc-klassen.
- Men genom att vila kroppen, inte utsätta mig för allt för hårda fysövningar har jag knappat in på avståndet.
- Fysiskt är jag stark och det riktiga racetempot är snart tillbaka, likaså självförtroendet som är en stor nödvändighet i denna sport, avslutar en förväntansfull Johan "Stiggy" Stigefelt.
Läs mer på: www.stiggy.com
04-05-02 Stigefelt tog årets första VM-poäng i tufft regnrace
Regn och våt bana, då trivs den svenske roadracingföraren Johan Stigefelt som allra bäst. Från en "hopplös" 27:e startposition i årets andra VM-deltävling på spanska Jerez, tog sig den 27-årige smålänningen sig i mål som fjortonde man och två VM-poäng rikare i 250cc-VM.
Trots det svalkande regnet var Johan het och inte minst sprudlande glad efter målgång.
- Jag är jättenöjd, startade nästan sist och tog mig i mål på poängplats, så jag kan inget annat vara än nöjd, förklarar en, just nöjd, Johan Stigefelt.
Johan berättar att han kört racet helt efter eget tempo.
-Inledningsvis höll jag igen, för att allt eftersom öka tempot. När väl farten kom, kom också placeringarna, berättar han.
Enligt Johan är det tyska Aprilia-teamet mycket nöjda med hans insatser i Jerez.
- Sett mot bakgrund till testkraschen och min skada som innebar både allt för lite tester och ett urdåligt första VM-race, är jag mycket nöjd.
- Det känns som om jag är på rätt väg, självförtroendet är tillbaka efter poängplats samt att teamet är nöjda med mig.
- Jag ser fram mot resten av årets VM-säsong i 250cc-klassen, avslutar den glade smålänningen.
Rolfo på en Honda vann 250cc-klassen på Jerez
Johan Stigefelt 23:a i årets VM-premiär
Den svenske roadracingföraren Johan Stigefelt blev inte bättre än 23:a vid årets VM-premiär i 250cc-klassen på Welkom, Sydafrika.
- Självfallet är jag klart besviken över resultatet, men inombords betraktar jag tävlingen som ett fullfartstest eftersom jag missat flera viktiga försäsongstest p g a av min skada, förklarar han och uttrycker önskemål om förnyat och bättre självförtroende inför nästa Grand Prix-lopp för sitt nya team, Dark Dog Aprilia Germany.
- Eftersom jag inte har kunnat testa ordentligt har det varit problem med att finna rätt inställningar av hojjens set up inför helgens GP.
- Men min tekniker har gjort så gott han kunnat genom att överföra inställningar från min teamkompis hoj till min hoj.
- Tyvärr har de inte varit tillräckligt bra, utan på gränsen till riskabla i kurvingångarna, berättar Johan vidare och tillägger att till nästa
VM-deltävling ska både de tekniska och mentala inställningarna vara klart bättre.
- Det handlar om att bygga upp självförtroende, att våga. Där har det brustit i dag, men det finns en förklaring i min testkrasch.
- I övrigt är teamet är bra och samarbetet med min tekniker fungerar och kommer att bli ännu bättre till nästa tävling, avslutar Johan Stigefelt.
Loppet vanns av Pedrosa på en Honda.
04-04-15 Återställd Johan Stigefelt i MotoGP-premiär
Återställd Johan Stigefelt ser fram mot MotoGP-premiären i helgen Den svenske roadracingföraren Johan Stigefelt är fullt återställd efter sin träningskrasch för två veckor sedan i Spanien. Vila och ingen träning, varken på gymmet eller motorcykeln, har gjort Stigefelt väl.
- Jag är fit for fight, och ser verkligen fram mot helgens Grand Prix-premiär här i Sydafrika, säger den 28-årige smålänningen som på fredagen inleder tidskvalet till sin sjätte VM-säsong.
- Allt känns bra eftersom jag verkligen tagit mig tid att vila efter den hjärnskakning jag ådrog mig vid vurpan på Jerez, förklarar en mycket optimistisk Johan inför säsongspremiären på Welkom-banan i Sydafrika. I år kör Johan Stigefelt, populärt kallad ÷Stiggy÷ utanför landets gränser, för Dark Dog-Aprilia Germany i 250cc-klassen. Även om det tog lång tid innan han fick klart i sina kontraktsdiskussioner, känner han sig mycket laddad inför säsongspremiären.
- Motorcykeln är bra, likaså teamet och kommer jag bara igång efter den oturliga vurpan, så ska det bli resultat, säger han hoppfullt inför helgens MotoGP-premiär.
04-04-07 Johan "Stiggy" Stigefelt byter Aprilia-team i roadracing-VM
Med knappt två veckor kvar till säsongsstarten i Sydafrika är det klart att roadracingföraren Johan Stigefelt byter VM-team denna säsong. Han går från italienska TMP-Abruzzo Aprilia till tyska Dark Dog Aprilia Germany i 250cc-klassen. En ny sponsor har påverkat hans byte.
- Jag har fått en internationell storsponsor, energidrycken Dark Dog, som sedan flera år tillbaka samarbetat med flera 250cc-team, däribland Aprilia Germany, berättar Johan Stigefelt.
Johan berättar vidare att han förde diskussioner med sitt gamla Aprilia-team inför denna säsong, men att han slutligen, fem i tolv, på inrådan av sin sponsor bestämde sig för Aprilia Germany. Han beklagar dock att han kommit till sent avslut i årets förhandlingar; det kan vara till nackdel för honom när säsongen rullar igång den 18 april. Dessutom har en vurpa under första testsessionen, IRTA-testerna på spanska Jerez-banan, tvingat honom till vila.
- Jag gick omkull med huvudet före i 160 kilometer timmen under ett regntest. Tyvärr har jag fått en rejäl hjärnskakning som innebär viloläge.
- Jag har visserligen försökt att testa lite efter vurpan, men känt att kroppen har sagt ifrån, förklarar Johan.
I väntan på avresa till Sydafrika håller han sig igång med enklare fysträning.
- Jag ska förhoppningsvis vara fullt frisk igen när testerna och kvalen inleds i Sydafrika i slutet av nästa vecka, avslutar han. Den 27-årige smålänningen är inne på sin sjunde VM-säsong. Fjolårets bästa placering blev en tiondeplats.