Roadracing 2005
05-12-14 Freddy Papunen mixar
Superstock 600 SM med VM.
Norrtäljebon Freddy Papunen säkrade
SM titeln i roadracingens kungaklass, Superstock 600, med en marginal på
bara några tusendels sekunder i samband med STCC finalen på Mantorp
Park i september efter ett av de mest rafflande heat som körts i Sverige.
Det blev bara några dagars avkoppling efter den framgången innan arbetet
med säsongen 2006 inleddes på allvar.
- Så här är det ju inom motorsporten. Tillsammans med mitt team,
caWalli, så började vi egentligen redan tidigt i somras att blicka
fram emot 2006. Med framgångarna från i år i ryggen så
känns arbetet något lättare än normalt, berättar Freddy
Papunen som har stora ambitioner för sin fortsatta karriär.
Freddy körde internationell roadracing redan under 2002 och har fått
känna på flera av de stora banorna ute i världen.
- Visst vill jag ut i världen och köra VM men jag har också mina
sponsorer och många fans här hemma varför det blir ett successivt
inträde i VM. Jag kör hela SM serien och hoppas att kunna försvara
mitt SM guld samtidigt som jag kommer att köra några VM tävlingar
i Johan Stigefelts VM team. Det är bättre att åka ut med rätta
förutsättningar i ett par VM tävlingar och visa vad jag kan än
att sikta på fler tävlingar med lägre budget. Min förhoppning
är att kunna satsa helhjärtat på VM 2007 men jag blir inte ledsen
om det i stället blir under 2008, säger Freddy som har fullt upp med
olika sponsoraktiviteter, fysisk träning för att komma bättre förberedd
än någonsin till nästa säsong samt det så viktiga arbetet
med att säkerställa en tillfredsställande budget. Dessutom så
pågår förberedelser för tester under januari och februari
tillsammans med Stigefelt för att lära känna de Honda motorcyklar
som man kör med i VM sammanhang.
- Jag är mycket glad över att vårt samarbete fortsätter och
ser fram emot en framgångsrik säsong med Freddy nästa år
igen. Speciellt trevligt är ju att Freddy på allvar kommer att fortsätta
sin utveckling genom att köra några VM deltävlingar vilket blir
en bra förberedelse för framtiden. För att skapa lite extra atmosfär
runt Freddy så gör vi som man gör inom cykelleden och klär
upp Freddy i en gul ledaroverall för att visa att han är mästaren.
Även Jimmi Lindén fortsätter i teamet och jag är fullt övertygad
om att han kommer att slå igenom på allvar nästa år, kommenterar
Joakim Wiedesheim som är teamchef för Team caWalli.
Lidköpingsbon Jimmi Lindén gjorde sin första säsong i Superstock
600 under 2005 och genomgick en utveckling i rätt riktning. Jimmi, som fyller
20 år i september 2006, började plocka SM poäng vid den fjärde
deltävlingen efter en trevande inledning och nådde som bäst en
nionde plats på Ring Knutstorp i augusti innan han sedan tvingades avbryta
säsongen med en skadad handled.
- Jag har lärt mig mycket i år och har fått ett helt annat självförtroende.
Tyvärr så skadade jag handleden och kunde inte åka de tre avslutande
tävlingarna men det är bättre att läka skadan ordentligt för
att sedan komma tillbaks än att åka halvskadad och kanske förvärra
problemen. Det skall bli spännande att köra de nya Honda motorcyklarna
nästa år med lite mer effekt och bättre väghållning.
Om allt fungerar som det skall så siktar jag på att slå mig
in i topp tio i mästerskapet, säger Jimmi.
Ytterligare information om Team caWalli http://www.sportinformation.com/Motor/Media/cawalli.htm
05-07-31 Nordic Superbike
Nordic Superbike som är Scandinavian Opens riktiga
tungviktsklass regerades av Jerker Axelsson. Efter att ha kört sin första
regnträning på tio år på morgonen så var han helt
outstanding i det regnvåta föret på racet. Christer Miinin som
är erkänt snabb i regn fick den här helgen se sig rejält slagen
av den forne sm-vinnaren i Supersport 600. Axelsson satte direkt från start
upp ett tempo som ingen kunde matcha och drog ifrån för varje varv.
Men det kunde slutat med noll poäng efter att ha krokat i hop med en varvad
förare. Jerker tvingades köra ut i gräset med sex varv kvar att
köra. Mirakulöst nog lyckades ha ta sig in på banan igen och var
då passerad av Miinin. Men två varv senare var han uppe i ledning
igen och passerade målflaggan med över sex sekunders segermarginal.
Om han siktar på comeback - Njaäe, Det är roligt att få
köra lite i bland säger MC-handlaren från Trollhättan, Jerker
Axelsson.
Anders "Petjo " Lilja som startade
från fjärde startposition i första ledet och kraschade bort segerchansen
i ejeskurvan efter ett framhjulssläpp på tredje varvet. Jan Greven
var med och slogs om tätpositionerna men fick slå av påtakten
då fästet inte räkte till i vätan och slutade sjua bakom
Michael Lorentzon, 5:a och Marcus Wictorsson som slutade 6:a. Kim Raes gick i
mål på sista pallplatsen ca 14 sek bakom Miinin. Bäste norrman
blev Trond Lervik som slutade 4:a efter en helg fylld av krascher. Åtta
förare av 32 fick aldrig se målflaggan och först ut var Marcus
Nilsson som kraschade redan i startkurvan.
1) Jerker Axelsson, S, 00:19:45.793
2) Christer Miinin, S, +0:06.392
3) Kim Raes Jensen, DK, +0:20.148
4) Trond Lervik,N, +0:30.901
5) Michael Lorentzon, S, +0:32.394
Raceresultat
05-06-06 Jimmy Lindström
följde upp krasch i 200 km/tim med en femte plats i Tyska Superbike
Södertäljeförare Jimmy Lindström,
som tävlar i Superbike i det Tyska mästerskapet för Kawasaki Docshop
Racing, körde i dag en deltävling på Ungerska Pannoniarig med
blamdat resultat.
Det första tidskvalet kördes i cirka 30 gradig värme på den
svårkörda banan och Jimmy var riktigt nöjd med att ha noterat
den femte snabbaste varvtiden.
- Vi fick ett rejält kvitto att vi nu har farten för att finnas med
i den absoluta toppen. Den Tyska Superbikeserien är världens hårdaste
serie efter VM så det var ine utan att framfarten väckte en viss uppståndelse,
berättar Jimmy som körde det första passet med kvaldäck. Reglementet
tillåter att en förare använder maximalt 8 däck under en
tävlingshelg och Jimmy valde att köra på normala racingdäck
i det andra kvalpasset för att ställa in sin Kawasaki för race
i stället.
- Vi trodde att temperaturen skulle stiga men i stället så sjönk
kvicksilvret till cirka 25 grader vilket innebar att det var några förare
som presterade bättre varvtider i det andra passet men jag är ändå
mycket nöjd med att starta från en 10;e startposition och bara 0,9
sekunder bakom tvåan på gridden, berättade Jimmy inför det
första heatet.
I det första heatet gjorde Jimmy en mycket bra start och avancerade snabbt
till en femte plats och var på väg att närma sig förarna
där framme när bakhjulet plötsligt driftade och Jimmy kom utanför
banan på blött gräs.
- Det bara släppte men jag räddade situationen och var på väg
ut på banan igen men fick väja för andra förare så
det blev en tur ut i en sandfålla innan jag kom upp på banan igen,
förklara Jimmy som sedan satte högsta tempo för att jaga placeringar
och mästerskapspoäng. Nu gick det lite för fort och däckens
kvalitet var inte de bästa när Jimmy körde omkull i 200 knyck.
- Det gick fort men jag klarade mig helskinnad även om jag är rejält
blåslagen över hela kroppen. Även om det läter konstigt så
var jag mycket nöjd trots kraschen för vi visade åter på
att vi kan vara med och fightas om platser långt fram, sa Jimmy innan det
var dags för det andra heatet där Jimmy åter fick en mycket bra
start från sin tionde startposition. Ut ur första kurvan var Jimmy
sexa för att en stund senare avancera till femte plats där han blev
invecklad i mycket tät racing med några förare.
- Det var mycket tufft men jag lyckades inte ta mig längre fram utan slutade
som femma i mål vilket är oerhört bra i dessa sammanhang, kommenterar
en lycklig Jimmy som tog den bästa placering som en Kawasaki förare
uppnått i mästerskapet och dessutom var först över mållinjen
av de förare som kör på Pirelli däck.
- Det blev en härlig helg. Jag hade som målsättning att komma
upp i topp fem i heat och den målsättningen har jag nu infriat. Hela
teamet har tagit ett stort steg framåt under dessa dagar så nu vågar
jag höja målsättningen till att nå någon pall plats.
Vi har potentialen och ser möjligheterna, avslutar Jimmy som nu laddar för
nästa deltävling som körs på Nürburgring om två
veckor.
www.sportinformation.com/Motor/Media/lindstrom.htm
05-05-24 Jimmy Lindströms
tävlingssäsong i tyska Superbike Mästerskapet startade med mästerskapspoäng.
Efter en intensiv testperiod inför
säsongen så laddade Jimmy Lindström upp med att köra Supermotard
i den första deltävlingen av Beviks Supermotard Cup. Utan att ha kört
hojen en enda meter så lyckades Jimmy placera sig på en fin fjärdeplats
i 450 klassen och det var så roligt tyckte Jimmy att det kan bli fortsättningen
även i denna sport.
Allvaret för Jimmy i år är det tyska Superbike Mästerskapet
där den inledande deltävlingen kördes på EuroSpeedway i Tyska
Lausitz. Jimmy har i år bytt MC märke och team och tävlar numera
för Kawasaki Docshop Racing.
Helgen inleddes med träning under fredagen där man inte hittade riktigt
rätt i inställningarna på Jimmys kraftfulla Kawasaki Ninja ZX10R
utan det blev en hel del funderande och justerande inför det första
kvalpasset på lördagen där man snabbt konstaterade at man nu var
på väg att hitta rätt inställningar.
- Nu kändes det riktigt bra och vi lade på kvaldäck för att
sätta en snabb kvaltid. Dessvärre hamnade jag bakom en annan förare
som förstörde mitt snabbaste varv så jag fick nöja mig med
en 13:e kvaltid i detta pass, berättar Jimmy.
När det var dags för det andra kvalpasset så kom regnet och det
var omöjligt att förbättra varvtiden. Jimmy passade i stället
på att för första gången köra Kawan på regn med
ett gott resultat.
Det fortsatte att komma regn och en timma före start av det första heatet
på söndagen så var banan våt.
- Det var en knivig situation. Det var för torrt för att köra på
regndäck så precis före start var jag och min däcktekniker
ense om att försöka med intermidium däck fram för att säkerställa
styrförmågan och slicks bak, kommenterade Jimmy däcksvalet.
Jimmy inledde sedan heatet på ett enastående sätt genom att passera
hela 10 förare i de första kurvorna och låg trea i fältet.
En stund senare tvingades han att släppa förbi Jörg Teuchert samtidigt
som han fick svårt med sikten i vattensprutet.
- Jag chansade inte utan släppte ett par förare till men kände
att jag var bra med. Efter 8 varv hade jag tappat det mesta av fästet i framdäcket
och jag var också av banan vid något tillfälle och föll
tillbaks till en 11:e plats. Men jag gav inte upp utan kunde plocka ett par förare
i slutet efter några sena inbromsningar, kommenterade Jimmi sitt debutrace
där han flaggades av som 9:e förare i mål och säkrade därmed
7 fina mästerskaps poäng.
I det avslutande heatet för helgen så gjorde åter Jimmy en fin
start från sin 13:e startposition och avancerade några platser i inledningen
och hade bra kontakt med ledarklungan när plötsligt växlingsreglaget
gick sönder så det var bara för Jimmy att vika åt sidan
och bryta tävlingen efter fyra varv.
- Det kändes försmädligt men inget att göra åt. Jag
tycker att jag fått ett kvitto på att vi är på rätt
väg samt att jag har tempot i kroppen för att finnas med långt
framme. Både jag och min teampersonal har lärt oss mycket denna helg
och jag är fullt övertygad om att vi tillsammans kan förbättra
oss på flera punkter, avrundar Jimmy som också fick mycket beröm
från sitt team.
Nu väntar nya tester inför nästa tävling som körs på
Pannoniaring i Ungern den 5 juni.
Resultat och tabell: www.sportinformation.com/Motor/Resultat/superbikeidm.htm
05-04-27 Jimmy Lindström
laddad för säsongspremiär i tyska Superbike serien
Roadracing föraren Jimmy Lindström
från Södertälje är hemkommen efter det sista stora testet
inför premiären i Tyska Superbike mästerskapet. Samtliga förare
i det tyska mästerskapet var i helgen på Euro Speedway i tyska Lausitz
för en gemensam test och mediadag.
- Tyvärr blev det inte riktigt som vi hoppats. Vi kunde inte köra under
lördagen eftersom man höll på att bygga om banan för nästa
helgs DTM där arrangören i sista stund bestämt att ändra en
kurva på banan. Nu fick jag cirka 50 minuters effektiv tid på banan
under söndagen så vi fick inte provat allt som vi planerat, berättar
Jimmy som nu laddar inför seriens premiär som körs just på
Euro Speedway den 15 maj.
Hans team, Kawasaki Docshop Racing, strör dock lovord redan nu om sin förares
prestationer så här långt.
- Vi blev rejält överraskade över Jimmys framfart. Han noterade
femte snabbaste tid under testet trots att han aldrig tidigare varit på
banan. Michael Schulten, Honda, var i en klass för sig själv denna dag
med en varvtid på 1.42.7 som bäst men sedan var det fyra förare
som låg väldigt tätt. Christian Kellner, Suzuki, 1.44.1, Andreas
Hahn, Kawasaki, 1.44.5, Martin Bauer, Honda, 1.44.8 och så Jimmy Lindström
som körde på samma tid med vår Kawasaki. Efter dessa var det
ett gap på fem tiondelar till nästa klunga som anfördes av Ralf
Waldman på en Honda. Jimmy, eller Psycho som han kallas numera,
har imponerat på oss under de tester som vi hunnit genomföra och vi
ser verkligen fram mot en säsong som kan bli överraskande bra, säger
teamets talesman.
- Det är ju trevligt att de gillar vad jag gör och jag måste framhålla
att vi snabbt har fått ett mycket fint samarbete. De är verkligen professionella
i allt som de gör. Jag vet att går att krama ut mer ur Kawan och jag
brukar ju vara som bäst när det gäller men det är verkligen
inga lätta förare jag har att tampas med. Mot bakgrund av vad vi åstadkommit
så här långt så ser jag stora möjligheter att ta en
topp fem placering redan i premiären så jag är glad och nöjd
så här långt, avrundar Jimmy som nu får det lugnt några
dagar innan den mentala uppladdningen inför racet börjar.
Samlad information samt foton om Jimmy Lindström i Kawasaki Docshop Racing
finns att hämta på webbadressen: www.sportinformation.com/Motor/Media/lindstrom.htm
05-04-19 Roadracing Endurance
premiär
Till helgen har långloppserien ERF
MC (Endurance Racing for Fun) premiär. Första racet körs på
lördag den 23:e April på Falkenbergsbanan.
ERF-serien ökar i popularitet, hela 49 team är serieanmälda till
årets säsong, flera helt nya team debuterar på lördag. Årets
serie består av 6 race på 4 olika banor. Tävlingarna är
oftast 6 timmar långa, totalt skall 40 timmars tuff roadracing avverkas.
För första gången beger sig ERF till Norge då en deltävling
körs
på Mo i Rana i Juli, ett 10 timmars race. Flera norska team och förare
deltar i ERF, så då är det tänkt att de på hemmaplan
skall sätta svenskarna på plats. Övriga banor är Falkenberg,
Scandinavian Raceway och Ring Knutstorp.
Konkurrensen i ERF har hårdnat märkbart de senaste åren, det
är inte ovanligt att det bara skiljer sekunder mellan teamen efter 6 timmars
körning. För att att ha en möjlighet att vinna serien måste
man plocka poäng i alla race. Trots det så är det oftast
så jämnt att serien sällan är avgjord förrän målflaggan
faller i finalen.
Förra årets seriesegrare, Team Bröderna Hörberg, har i år
tagit klivet vidare till STCC-cirkusens nya Superstock-klass. En av favoriterna
i år är Team Allt i Däck, som förra året skördade
full poäng-pott utom i en tävling då man gick omkull. Detta gjorde
att man slutade på en andraplats och missade seriesegern. Men Allt i Däck
är jagade av ett helt koppel av vassa konkurrenter som inte alls tänker
skänka bort några pokaler. Det kommer att bli stenhårt i alla
race.
ERF serien arrangeras tillsammans av de tre klubbarna Anderstorp Racing Club,
Falkenbergs Motorklubb och Hyllinge Motorsällskap. Serien är egentligen
två separata serier, en för Roadracing (ERF MC) och en för Banracing
(ERF Bil). Serien är en viktig del av klubbarnas verksamhet då den
ger förare och team av alla kategorier en möjlighet att tävla på
lika villkor och till en förhållandevis billig ekonomisk insats. Både
ungdomar och äldre mer erfarna förare tävlar tillsammans. Oftast
medverkar också förare från andra, både nordiska och internationella,
roadracing serier. Dels för att långlopp ger mycket körtid på
hojen, men också för att stämningen i ERF är trevlig och
familjär, Endurance Racing for Fun.
Tävlingskalender ERF MC 2005
23/4 Falkenberg Motorbana (Premiär)
6/5 Scandinavian Raceway
17/7 Mo i Rana, Norge
17/9 Ring Knutstorp
1/10 Scandinavian Raceway
15/10 Ring Knutstorp (Final)
05-03-29 Jimmy Lindström
fortsätter uppladdningen inför årets Superbike säsong
Jimmy Lindström lämnade Södertälje
och åkte i stället till Spanien för fortsatta tester med sitt
nya team Kawasaki Docshop Racing under förra veckan. Förutsättningarna
för Jimmy var inte de bästa då han legat i influensa och var fortfarande
matt i kroppen när han gav sig ut på banan i Albacete på måndagen.
- Det kändes direkt att jag legat däckad ett tag men sådant glömmer
man så fort det ges tillfälle att vrida på gashandtaget och jag
var ju åksugen som bara den, berättar Jimmy som för första
gången nu skulle testköra den riktiga race versionen av den Kawasaki
Ninja ZX 10R som han skall tävla med i det tyska Superbike mästerskapet
samt vid några tillfällen i också i VM.
- Teamet har nästan alla racedelar på plats och det märktes direkt
när jag körde ut. Hojen är riktigt grym med sina 180 hästars
effekt på bakhjulet. Det är ingen lätthanterad motorcykel att
köra och det krävs att alla inställningar är optimala om jag
skall ha ner effekten i asfalten utan att det bara spinner i väg. Det blev
två intensiva men jobbiga dagar på Albacete innan andra omständigheter
gjorde att vi inte körde under onsdagen utan flyttade i stället ner
till Cartagena för att avsluta veckan där och för att kunna jämföra
resultatet av utvecklingen efter de tester vi gjorde där i februari, säger
Jimmy som kunde konstatera att hans personliga varvrekord på banan förbättrades
efter de 80 varv som han körde.
- Mina varvtider kunde kanske varit lite bättre om jag inte känt mig
så sliten men jag är mycket nöjd med vad vi åstadkommit
så här långt. Jag börjar trivas riktigt bra på Kawan
och har också ganska klart för mig vilka förändringar som
behövs för att det skall gå riktigt fort. Kawasaki har alltid
haft en del problem med att få ner kraften i backen men jag tycker att vi
är på rätt väg med att skapa en enhet mellan hoj och förare
som fungerar, analyserar Jimmy.
Från hans team, Kawasaki Docshop Racing, kommer också massor av lovord
och man säger rakt ut att man aldrig kommit så långt i arbetet
med att få till ett fungerande koncept på så kort tid med någon
förare tidigare vilket också höjer förväntningarna och
pressen på Jimmy.
- Jag vill ju vinna så den pressen skapar jag nog själv men visst är
det trevligt med uppskattning och med den proffsiga inställning som teamet
har så är jag också övertygad om att vi skall genomföra
en bra säsong, avrundar Jimmy som nu får vänta till den 23
24 april innan testerna fortsätter. Då är samtliga förare
i det tyska mästerskapet på Euro Speedway i tyska Lausitz för
en gemensam test. Därefter hoppas teamet på att hinna med någon
testdag på Pannoniaring i Ungern där den andra deltävlingen i
tyska mästerskapet kommer att gå innan det är dags för premiären
den 15 maj på Euro Speedway.
Samlad information om Jimmy Lindström i Kawasaki Docshop Racing finns att
hämta på webbadressen: www.sportinformation.com/Motor/Media/lindstrom.htm
05-03-07 Stigefelt byter VM-klass
och satsar på egen talangfabrik
Roadracingföraren Johan Stigefelt varvar
både upp och ned till årets VM-säsong. Han bildar ett helsvenskt
Honda-team, Stiggy Motorsport, tillsammans med Stefan Folkesson för att tävla
i VM-klassen SuperSport 600.
- Min dröm om ett eget team förverkligas. Planen är att ta in en
ung svensk eller nordisk talang nästa säsong förklarar Johan Stigefelt,
28, numer både förare och teamägare.
Det är således bl a en arvtagare som söks till Stiggy, som sedan
VM-debuten 1997 kört totalt 94 Grand Prix i 250cc och 500cc-klasserna. Under
de sammanlagt sex VM-säsongerna har han en handfull topp tio-placeringar,
dock inga pallplatser.
Två VM-säsonger till
Men innan han personligen lägger hjälmen på hyllan ska det bli
minst två VM-säsonger till. Han ser stora möjligheter i den nya
VM-klassen som han sökt sig till.
- I år är jag inte slagen på förhand som jag varit i MotoGP.
Vi har ett starkt team, med bra och konkurrenskraftiga hojjar, vi har duktiga
mekaniker och vi har en stark konstellation svenska sponsorer anförda av
sportdrycktillverkaren Dark Dog bakom oss. - Världsklass, sammanfattar Stigefelt.
Förverkligar en dröm Bakom satsningen ligger flera års funderingar.
Till en början var det ett eget MotoGP-team, sedan följde ett nordiskt
VM-team för att slutligen landabi den konstellation som presenterades på
måndagen i Stockholm.
- Målsättningen är att nästa år ta steget upp till
SuperBike för mitt vidkommande, medan Stefan kör denna säsong för
att nästa år frigöra sin kraft åt den tekniska ledningen
av teamet.
- Då öppnas dörren för en ung svensk eller nordisk förare,
som både har talang och de ekonomiska förutsättningarna med sig,
förklarar Johan Stigefelt.
Största MC-satsningen
Enligt Stigefelt har inte någon motsvarande satsning gjorts inom svensk
roadracing i modern tid. Varken avseende förare, team eller ekonomi.
- Jag har jobbat stenhårt med bygga upp teamet tillsammans med Stefan.
Förhandlat med Honda och motortrimmare för att få fram ett konkurrenskraftigt
material. Samt jobbat med att få ihop en i grunden svensk sponsorkonstellation
bakom satsningen.
- I stort sett har vi rott allt i land även om vi är sent ute. Vi missar
ju första VM-deltävlingen!
- Men jag är övertygad om att både jag, Stefan och Stiggy Motorsport
kommer att få en bra VM-säsong, säger Johan.
Stefan Folkesson
För skåningen Stefan Folkesson, 33, blir det sista säsongen som
elitförare. Stefan har under många år varit en av förgrundsgestalterna
på hemmaplan i Veidec Trophy som körts parallellt med bilarnas STCC
samt tävlat i EM i SuperSport 600.
- För mig känns det kul att ta steget upp till VM innan jag trappar
ner. I fjol ledde jag EM, men missade i sista EM-deltävlingen vilket innebar
att jag blev fyra totalt, berättar han.
Han betraktar Stiggy Motorsport som ett mycket konkurrenskraftigt VM-team.
- Ingenting inhyrt, utan enbart egna saker. Bara det ger goda förutsättningar,
menar han.
Stefan säger sig se fram mot VM-debuten den 3 april på Philip Island
Australien. Eurosport direktsänder.
Kortfakta Stiggy Motorsport 2005
Förare och teamchef: Johan Stigefelt, 28 år, 94 GP-starter i 250cc
och 500cc
Förare och teknisk chef: Stefan Folkesson, 33 år, 4 säsonger i
SuperSport
600-EM, 4:a
I teamet ingår tre heltidsanställda mekaniker.
www.stiggy.com
05-02-02 Jimmy Lindström
väcker uppmärksamhet med sin framfart
Södertäljekillen Jimmy Lindström
är mitt uppe i förberedelserna inför årets roadracing säsong
där han skall köra Superbike i det Tyska mästerskapet för
Kawasaki Docshop Racing.
Den första bekantskapen med sitt nya arbetsredskap, en Kawasaki Ninja ZX
10R, och teamet gjorde Jimmy i mitten av december i Valencia. Sedan dess har förberedelserna
mest bestått av hård fysisk träning och mental uppladdning i
väntan på årets första riktiga test som avverkades på
spanska Cartagena.
- Tiden går långsamt när man ser fram emot att åter få
komma ut på banan så det var riktigt skönt att åter flyga
ner till Spanien i helgen för två dagars test, säger Jimmy som
väl framme möttes av kyla och regn.
- Det regnade på söndagsförmiddagen men sedan klarnade det upp
och banan torkade. Det var dock lite för kyligt i luften för att få
det där rätta greppet i däcken men det gick bra ändå.
Tyvärr blev den totala test tiden på banan kortare än vad vi hoppats
på efter en hel del avåkningar men totalt sett så är vi
mycket nöjda, berättar Jimmy som väckte mycket uppmärksamhet
bland media och alla de VM team som fanns på plats för sin snabbhet
på banan.
Teamet får vänta ytterligare några veckor på att få
de allra vassaste delarna från fabriken så Jimmy fick köra en
motorcykel som är mycket standardbetonad.
- Jag hade väl ca 160 hästkrafter i min Kawasaki medan VM förarna
har fått ut sina trim kit och har bortemot 200 hästkrafter men trots
det så hängde jag med riktigt skapligt och åkte jämnt med
de flesta på banan. Framför allt när jag fick på lätta
magnesiumfälgar så sjönk varvtiderna med nästan en sekund
och jag har aldrig åkt så fort på denna banan tidigare vilket
tydligen imponerade. Min teampersonal berättade att det var många som
undrade vem det var som åkte så fort och jag blev själv uppvaktad
av tyska medier. Det kändes riktigt bra och får vi bara de rätta
grejorna som skall ge mig ytterligare 20 hästkrafter så skall det gå
riktigt fort, menar Jimmy bara var besviken över att det inte gavs tillfälle
att testa de nya Pirelli däck som han kommer att åka på när
det väl drar i gång på allvar. När Jimmy skulle åka
ut för den testen i slutet på måndagen så skedde en olycka
på banan och det blev inte utrymme för att köra efteråt.
- Det är sådant som händer. På det hela taget så är
både jag och teamet mycket nöjda med vad vi åstadkommit så
här långt och jag ser fram emot nya tester där vi kan sortera
ut detaljerna för att vara riktigt väl förberedda till premiären
som sker den 15 maj på tyska Euro Speedway Lausitz, avrundar Jimmy som har
nästa ordinarie större test inplanerad till mitten på mars men
som hoppas på att teamet kan klämma in ett par mindre testmöjligheter
där emellan.
Samlad information om Jimmy Lindström i Kawasaki Docshop Racing finns att
hämta på webbadressen:
www.sportinformation.com/Motor/Media/lindstrom.htm
Sportinfo Lars G Nilsson
05-01-27
Norske Norvald Haaland gör entré hos Team caWalli
Nu blir det också Norskt i Team caWalli
som fortsätter att bygga ut teamet inom roadracingen. Sedan tidigare är
Freddy Papunen och Jimmi Lindén klara för start i årets SM för
Superstock 600 som ersätter Supersport 600 som supportklass vid STCC helgerna
och dessa båda får nu sällskap av den norske roadracingmästaren
Norvald Haaland från Dale strax norr om Bergen.
- Vår ambition i teamet är att mixa potentiella vinnare med unga framtidsförare
och med den besättning vi nu har så tycker jag att vi fått ett
bra gäng. Freddy Papunen är fortfarande ung men kan absolut blomma ut
i år och vara med i fighten om SM medaljerna, unge Jimmi skall få
detta år på sig att utvecklas medan Norvald redan är en etablerad
topp åkare, analyserar Joakim Wiedesheim som är teamchef hos caWalli.
Norvald Haaland började sin roadracing karriär 1996 och visade redan
från början mästartakter. Nu vid 34 års ålder har
han hunnit med att bli Norsk Mästare, provat på internationell racing
på EM nivå samt varit med i den absoluta nordiska toppen i Supersport
600.
- De senaste åren har jag kört Suzuki i Supersport 600 där jag
är ganska nöjd med förra säsongen i Scandinavian Open, som
är det Nordiska Mästerskapet. Totalt blev jag tvåa efter Anders
Petjo Lilja som hade lite bättre material än vad jag själv
körde på, berättar Norvald som till årets säsong byter
både MC märke och team.
- Jag är oerhört glad för att få denna chans som också
ger mig en behövlig nytändning. Team caWalli är välorganiserat
med bra förare och stor kunskap. Jag tror att Freddy och jag kan överraska
en hel del och stötta varandra under säsongen. Sedan är det ju
speciellt inspirerande att Peter Lindén är involverad och kan dela
med sig av allt det kunnande han besitter. Speciellt nu när jag också
byter märke till Honda som jag tror kommer att vara riktigt vassa i år,
säger Norvald som kört en hel del tävlingar i Sverige och är
därmed väl förtrogen med de banor han skall tävla på
i år.
- Det är egentligen bara Ring Knutstorp som jag inte tävlat på.
Jag körde dock där en dag förra året när vi testade
däck inför säsongen. Annars är Anderstorp min favoritbana
vid sidan av vår egen bana uppe i Mo i Rana, avrundar Norvald som utnämner
Freddy Papunen och Micke Nilsson som sina svåraste motståndare i årets
serie där han själv siktar mot att finnas bland de tre främsta
efter finalen på Mantorp Park i höst.
Närmst på programmet för Norvald står en resa till Göteborg
och helgens MC mässa där han för första gången på
allvar kommer att träffa sitt nya team och prova ut de teamkläder han
skall bära under detta år.
Mer information om Team caWalli finns att hämta på Webbsite: www.sportinformation.com/Motor/Media/cawalli.htm
05-01-12
Freddy Papunen klar för Team caWalli och Superstock 600
Team caWalli och Honda MC AB satsar gemensamt på roadracing och
tävlingsklassen Superstock 600 vilken ersätter Supersport 600 som supportklass
till STCC från och med innevarande säsong. Team caWalli är i full
färd med att bygga ett team mixat med unga lovande förare och potentiella
vinnare till årets säsong
- Efter att avtalet mellan oss och Honda blev klart så har vi fokuserat
vårt arbete på att bygga upp teamet. Det är ju sedan tidigare
klart att unge Jimmy Lindén kommer att köra för oss under denna
säsong. Jimmy är en talang för framtiden men vi vill också
ha förare som kan vara med och fightas om SM guldet och därför
är jag mycket glad över att vi kunnat knyta Freddy Papunen till teamet,
avslöjar teamchefen Joakim Wiedesheim.
Freddy Papunen bildade förra säsongen team tillsammans med Cralle Lindholm
och Kawasaki Sweden där Cralle tog hem SM guldet medan Freddy belade sjunde
platsen i sammandraget. Nu skiftar alltså Freddy både team och MC
märke.
- Det kommer att bli spännande och jag ser verkligen fram mot denna säsong.
Team caWalli är ett väletablerat team som har alla de resurser som behövs
för att verksamheten skall fungera. Jag har haft ett mycket fint samarbete
med Kawasaki men ser fram emot att få köra Honda denna säsong
som ser ut att bli spännande. Ingen vet egentligen hur de olika MC märkenas
maskiner kommer att fungera och det är mycket som pekar på att det
kommer att bli många och intensiva fighter om segrarna med ett antal mycket
vassa förare. Det tekniska reglementet gör också att det inte
kommer att bli enbart fabrikspreparerade delar som fäller avgörandet
utan nu får vi verkligen köra om placeringarna, berättar Freddy
som har höga förväntningar inför säsongen och som hoppas
kunna börja testa om bara några veckor när han fått de nya
cyklarna. Till dess är det full fart med fysisk träning för att
orka med en tuff säsong.
- Jag vill få tid att bli vän med cykeln och hitta de optimala inställningarna
samt få så många mil som möjligt i kroppen innan premiären.
Även om jag vet att det blir svårt så fokuserar jag allt mitt
agerande på att ta hem totalsegern trots att det finns andra kvalificerade
förare med samma ambition men det är bara att gasa och hålla sig
på hjulen, skrattar en optimistisk Freddy.
- När nu förare som Cralle, Jimmy Lindström och Stefan Folkesson
sannolikt inte kommer till start så är det många som vädrar
morgonluft och vill upp i toppen, Freddy är helt klart en potentiell vinnare.
Han är hungrig och ambitiös och har klara chanser så inriktningen
får bli att hjälpa honom att klara det tryck som han lägger på
sina axlar, analyserar Wiedesheim innan han ger sig i kast med att sy ihop ytterligare
föraravtal inför premiären den 21 22 maj på Ring Knutstorp.
Mer information om Team caWalli finns att hämta på Webbsite: www.sportinformation.com/Motor/Media/cawalli.htm