Roadracing 2005


Motorcykel

Speedway
Roadracing

2003

2004

2005

2006

2007

05-12-14 Freddy Papunen mixar Superstock 600 SM med VM.
Norrtäljebon Freddy Papunen säkrade SM titeln i roadracingens kungaklass, Superstock 600, med en marginal på bara några tusendels sekunder i samband med STCC finalen på Mantorp Park i september efter ett av de mest rafflande heat som körts i Sverige. Det blev bara några dagars avkoppling efter den framgången innan arbetet med säsongen 2006 inleddes på allvar.
- Så här är det ju inom motorsporten. Tillsammans med mitt team, caWalli, så började vi egentligen redan tidigt i somras att blicka fram emot 2006. Med framgångarna från i år i ryggen så känns arbetet något lättare än normalt, berättar Freddy Papunen som har stora ambitioner för sin fortsatta karriär.

Freddy körde internationell roadracing redan under 2002 och har fått känna på flera av de stora banorna ute i världen.
- Visst vill jag ut i världen och köra VM men jag har också mina sponsorer och många fans här hemma varför det blir ett successivt inträde i VM. Jag kör hela SM serien och hoppas att kunna försvara mitt SM guld samtidigt som jag kommer att köra några VM tävlingar i Johan Stigefelts VM team. Det är bättre att åka ut med rätta förutsättningar i ett par VM tävlingar och visa vad jag kan än att sikta på fler tävlingar med lägre budget. Min förhoppning är att kunna satsa helhjärtat på VM 2007 men jag blir inte ledsen om det i stället blir under 2008, säger Freddy som har fullt upp med olika sponsoraktiviteter, fysisk träning för att komma bättre förberedd än någonsin till nästa säsong samt det så viktiga arbetet med att säkerställa en tillfredsställande budget. Dessutom så pågår förberedelser för tester under januari och februari tillsammans med Stigefelt för att lära känna de Honda motorcyklar som man kör med i VM sammanhang.
- Jag är mycket glad över att vårt samarbete fortsätter och ser fram emot en framgångsrik säsong med Freddy nästa år igen. Speciellt trevligt är ju att Freddy på allvar kommer att fortsätta sin utveckling genom att köra några VM deltävlingar vilket blir en bra förberedelse för framtiden. För att skapa lite extra atmosfär runt Freddy så gör vi som man gör inom cykelleden och klär upp Freddy i en gul ledaroverall för att visa att han är mästaren. Även Jimmi Lindén fortsätter i teamet och jag är fullt övertygad om att han kommer att slå igenom på allvar nästa år, kommenterar Joakim Wiedesheim som är teamchef för Team caWalli.

Lidköpingsbon Jimmi Lindén gjorde sin första säsong i Superstock 600 under 2005 och genomgick en utveckling i rätt riktning. Jimmi, som fyller 20 år i september 2006, började plocka SM poäng vid den fjärde deltävlingen efter en trevande inledning och nådde som bäst en nionde plats på Ring Knutstorp i augusti innan han sedan tvingades avbryta säsongen med en skadad handled.
- Jag har lärt mig mycket i år och har fått ett helt annat självförtroende. Tyvärr så skadade jag handleden och kunde inte åka de tre avslutande tävlingarna men det är bättre att läka skadan ordentligt för att sedan komma tillbaks än att åka halvskadad och kanske förvärra problemen. Det skall bli spännande att köra de nya Honda motorcyklarna nästa år med lite mer effekt och bättre väghållning. Om allt fungerar som det skall så siktar jag på att slå mig in i topp tio i mästerskapet, säger Jimmi.

Ytterligare information om Team caWalli http://www.sportinformation.com/Motor/Media/cawalli.htm

05-07-31 Nordic Superbike
Nordic Superbike som är Scandinavian Opens riktiga tungviktsklass regerades av Jerker Axelsson. Efter att ha kört sin första regnträning på tio år på morgonen så var han helt outstanding i det regnvåta föret på racet. Christer Miinin som är erkänt snabb i regn fick den här helgen se sig rejält slagen av den forne sm-vinnaren i Supersport 600. Axelsson satte direkt från start upp ett tempo som ingen kunde matcha och drog ifrån för varje varv. Men det kunde slutat med noll poäng efter att ha krokat i hop med en varvad förare. Jerker tvingades köra ut i gräset med sex varv kvar att köra. Mirakulöst nog lyckades ha ta sig in på banan igen och var då passerad av Miinin. Men två varv senare var han uppe i ledning igen och passerade målflaggan med över sex sekunders segermarginal. Om han siktar på comeback - Njaäe, Det är roligt att få köra lite i bland säger MC-handlaren från Trollhättan, Jerker Axelsson.

Anders "Petjo " Lilja som startade från fjärde startposition i första ledet och kraschade bort segerchansen i ejeskurvan efter ett framhjulssläpp på tredje varvet. Jan Greven var med och slogs om tätpositionerna men fick slå av påtakten då fästet inte räkte till i vätan och slutade sjua bakom Michael Lorentzon, 5:a och Marcus Wictorsson som slutade 6:a. Kim Raes gick i mål på sista pallplatsen ca 14 sek bakom Miinin. Bäste norrman blev Trond Lervik som slutade 4:a efter en helg fylld av krascher. Åtta förare av 32 fick aldrig se målflaggan och först ut var Marcus Nilsson som kraschade redan i startkurvan.

1) Jerker Axelsson, S, 00:19:45.793
2) Christer Miinin, S, +0:06.392
3) Kim Raes Jensen, DK, +0:20.148
4) Trond Lervik,N, +0:30.901
5) Michael Lorentzon, S, +0:32.394

Raceresultat

05-06-06 Jimmy Lindström följde upp krasch i 200 km/tim med en femte plats i Tyska Superbike
Södertäljeförare Jimmy Lindström, som tävlar i Superbike i det Tyska mästerskapet för Kawasaki Docshop Racing, körde i dag en deltävling på Ungerska Pannoniarig med blamdat resultat.

Det första tidskvalet kördes i cirka 30 gradig värme på den svårkörda banan och Jimmy var riktigt nöjd med att ha noterat den femte snabbaste varvtiden.
- Vi fick ett rejält kvitto att vi nu har farten för att finnas med i den absoluta toppen. Den Tyska Superbikeserien är världens hårdaste serie efter VM så det var ine utan att framfarten väckte en viss uppståndelse, berättar Jimmy som körde det första passet med kvaldäck. Reglementet tillåter att en förare använder maximalt 8 däck under en tävlingshelg och Jimmy valde att köra på normala racingdäck i det andra kvalpasset för att ställa in sin Kawasaki för race i stället.
- Vi trodde att temperaturen skulle stiga men i stället så sjönk kvicksilvret till cirka 25 grader vilket innebar att det var några förare som presterade bättre varvtider i det andra passet men jag är ändå mycket nöjd med att starta från en 10;e startposition och bara 0,9 sekunder bakom tvåan på gridden, berättade Jimmy inför det första heatet.

I det första heatet gjorde Jimmy en mycket bra start och avancerade snabbt till en femte plats och var på väg att närma sig förarna där framme när bakhjulet plötsligt driftade och Jimmy kom utanför banan på blött gräs.
- Det bara släppte men jag räddade situationen och var på väg ut på banan igen men fick väja för andra förare så det blev en tur ut i en sandfålla innan jag kom upp på banan igen, förklara Jimmy som sedan satte högsta tempo för att jaga placeringar och mästerskapspoäng. Nu gick det lite för fort och däckens kvalitet var inte de bästa när Jimmy körde omkull i 200 knyck.
- Det gick fort men jag klarade mig helskinnad även om jag är rejält blåslagen över hela kroppen. Även om det läter konstigt så var jag mycket nöjd trots kraschen för vi visade åter på att vi kan vara med och fightas om platser långt fram, sa Jimmy innan det var dags för det andra heatet där Jimmy åter fick en mycket bra start från sin tionde startposition. Ut ur första kurvan var Jimmy sexa för att en stund senare avancera till femte plats där han blev invecklad i mycket tät racing med några förare.
- Det var mycket tufft men jag lyckades inte ta mig längre fram utan slutade som femma i mål vilket är oerhört bra i dessa sammanhang, kommenterar en lycklig Jimmy som tog den bästa placering som en Kawasaki förare uppnått i mästerskapet och dessutom var först över mållinjen av de förare som kör på Pirelli däck.
- Det blev en härlig helg. Jag hade som målsättning att komma upp i topp fem i heat och den målsättningen har jag nu infriat. Hela teamet har tagit ett stort steg framåt under dessa dagar så nu vågar jag höja målsättningen till att nå någon pall plats. Vi har potentialen och ser möjligheterna, avslutar Jimmy som nu laddar för nästa deltävling som körs på Nürburgring om två veckor.

www.sportinformation.com/Motor/Media/lindstrom.htm

05-05-24 Jimmy Lindströms tävlingssäsong i tyska Superbike Mästerskapet startade med mästerskapspoäng.
Efter en intensiv testperiod inför säsongen så laddade Jimmy Lindström upp med att köra Supermotard i den första deltävlingen av Beviks Supermotard Cup. Utan att ha kört hojen en enda meter så lyckades Jimmy placera sig på en fin fjärdeplats i 450 klassen och det var så roligt tyckte Jimmy att det kan bli fortsättningen även i denna sport.

Allvaret för Jimmy i år är det tyska Superbike Mästerskapet där den inledande deltävlingen kördes på EuroSpeedway i Tyska Lausitz. Jimmy har i år bytt MC märke och team och tävlar numera för Kawasaki Docshop Racing.

Helgen inleddes med träning under fredagen där man inte hittade riktigt rätt i inställningarna på Jimmys kraftfulla Kawasaki Ninja ZX10R utan det blev en hel del funderande och justerande inför det första kvalpasset på lördagen där man snabbt konstaterade at man nu var på väg att hitta rätt inställningar.
- Nu kändes det riktigt bra och vi lade på kvaldäck för att sätta en snabb kvaltid. Dessvärre hamnade jag bakom en annan förare som förstörde mitt snabbaste varv så jag fick nöja mig med en 13:e kvaltid i detta pass, berättar Jimmy.

När det var dags för det andra kvalpasset så kom regnet och det var omöjligt att förbättra varvtiden. Jimmy passade i stället på att för första gången köra Kawan på regn med ett gott resultat.

Det fortsatte att komma regn och en timma före start av det första heatet på söndagen så var banan våt.
- Det var en knivig situation. Det var för torrt för att köra på regndäck så precis före start var jag och min däcktekniker ense om att försöka med intermidium däck fram för att säkerställa styrförmågan och slicks bak, kommenterade Jimmy däcksvalet.

Jimmy inledde sedan heatet på ett enastående sätt genom att passera hela 10 förare i de första kurvorna och låg trea i fältet. En stund senare tvingades han att släppa förbi Jörg Teuchert samtidigt som han fick svårt med sikten i vattensprutet.
- Jag chansade inte utan släppte ett par förare till men kände att jag var bra med. Efter 8 varv hade jag tappat det mesta av fästet i framdäcket och jag var också av banan vid något tillfälle och föll tillbaks till en 11:e plats. Men jag gav inte upp utan kunde plocka ett par förare i slutet efter några sena inbromsningar, kommenterade Jimmi sitt debutrace där han flaggades av som 9:e förare i mål och säkrade därmed 7 fina mästerskaps poäng.
I det avslutande heatet för helgen så gjorde åter Jimmy en fin start från sin 13:e startposition och avancerade några platser i inledningen och hade bra kontakt med ledarklungan när plötsligt växlingsreglaget gick sönder så det var bara för Jimmy att vika åt sidan och bryta tävlingen efter fyra varv.
- Det kändes försmädligt men inget att göra åt. Jag tycker att jag fått ett kvitto på att vi är på rätt väg samt att jag har tempot i kroppen för att finnas med långt framme. Både jag och min teampersonal har lärt oss mycket denna helg och jag är fullt övertygad om att vi tillsammans kan förbättra oss på flera punkter, avrundar Jimmy som också fick mycket beröm från sitt team.

Nu väntar nya tester inför nästa tävling som körs på Pannoniaring i Ungern den 5 juni.

Resultat och tabell: www.sportinformation.com/Motor/Resultat/superbikeidm.htm


05-04-27 Jimmy Lindström laddad för säsongspremiär i tyska Superbike serien
Roadracing föraren Jimmy Lindström från Södertälje är hemkommen efter det sista stora testet inför premiären i Tyska Superbike mästerskapet. Samtliga förare i det tyska mästerskapet var i helgen på Euro Speedway i tyska Lausitz för en gemensam test och mediadag.

- Tyvärr blev det inte riktigt som vi hoppats. Vi kunde inte köra under lördagen eftersom man höll på att bygga om banan för nästa helgs DTM där arrangören i sista stund bestämt att ändra en kurva på banan. Nu fick jag cirka 50 minuters effektiv tid på banan under söndagen så vi fick inte provat allt som vi planerat, berättar Jimmy som nu laddar inför seriens premiär som körs just på Euro Speedway den 15 maj.

Hans team, Kawasaki Docshop Racing, strör dock lovord redan nu om sin förares prestationer så här långt.
- Vi blev rejält överraskade över Jimmys framfart. Han noterade femte snabbaste tid under testet trots att han aldrig tidigare varit på banan. Michael Schulten, Honda, var i en klass för sig själv denna dag med en varvtid på 1.42.7 som bäst men sedan var det fyra förare som låg väldigt tätt. Christian Kellner, Suzuki, 1.44.1, Andreas Hahn, Kawasaki, 1.44.5, Martin Bauer, Honda, 1.44.8 och så Jimmy Lindström som körde på samma tid med vår Kawasaki. Efter dessa var det ett gap på fem tiondelar till nästa klunga som anfördes av Ralf Waldman på en Honda. Jimmy, eller ”Psycho” som han kallas numera, har imponerat på oss under de tester som vi hunnit genomföra och vi ser verkligen fram mot en säsong som kan bli överraskande bra, säger teamets talesman.

- Det är ju trevligt att de gillar vad jag gör och jag måste framhålla att vi snabbt har fått ett mycket fint samarbete. De är verkligen professionella i allt som de gör. Jag vet att går att krama ut mer ur Kawan och jag brukar ju vara som bäst när det gäller men det är verkligen inga lätta förare jag har att tampas med. Mot bakgrund av vad vi åstadkommit så här långt så ser jag stora möjligheter att ta en topp fem placering redan i premiären så jag är glad och nöjd så här långt, avrundar Jimmy som nu får det lugnt några dagar innan den mentala uppladdningen inför racet börjar.

Samlad information samt foton om Jimmy Lindström i Kawasaki Docshop Racing finns att hämta på webbadressen: www.sportinformation.com/Motor/Media/lindstrom.htm


05-04-19 Roadracing Endurance premiär
Till helgen har långloppserien ERF MC (Endurance Racing for Fun) premiär. Första racet körs på lördag den 23:e April på Falkenbergsbanan.

ERF-serien ökar i popularitet, hela 49 team är serieanmälda till årets säsong, flera helt nya team debuterar på lördag. Årets
serie består av 6 race på 4 olika banor. Tävlingarna är oftast 6 timmar långa, totalt skall 40 timmars tuff roadracing avverkas. För första gången beger sig ERF till Norge då en deltävling körs
på Mo i Rana i Juli, ett 10 timmars race. Flera norska team och förare deltar i ERF, så då är det tänkt att de på hemmaplan skall sätta svenskarna på plats. Övriga banor är Falkenberg, Scandinavian Raceway och Ring Knutstorp.

Konkurrensen i ERF har hårdnat märkbart de senaste åren, det är inte ovanligt att det bara skiljer sekunder mellan teamen efter 6 timmars körning. För att att ha en möjlighet att vinna serien måste man plocka poäng i alla race. Trots det så är det oftast
så jämnt att serien sällan är avgjord förrän målflaggan faller i finalen.

Förra årets seriesegrare, Team Bröderna Hörberg, har i år tagit klivet vidare till STCC-cirkusens nya Superstock-klass. En av favoriterna i år är Team Allt i Däck, som förra året skördade full poäng-pott utom i en tävling då man gick omkull. Detta gjorde att man slutade på en andraplats och missade seriesegern. Men Allt i Däck är jagade av ett helt koppel av vassa konkurrenter som inte alls tänker skänka bort några pokaler. Det kommer att bli stenhårt i alla race.

ERF serien arrangeras tillsammans av de tre klubbarna Anderstorp Racing Club, Falkenbergs Motorklubb och Hyllinge Motorsällskap. Serien är egentligen två separata serier, en för Roadracing (ERF MC) och en för Banracing (ERF Bil). Serien är en viktig del av klubbarnas verksamhet då den ger förare och team av alla kategorier en möjlighet att tävla på lika villkor och till en förhållandevis billig ekonomisk insats. Både ungdomar och äldre mer erfarna förare tävlar tillsammans. Oftast medverkar också förare från andra, både nordiska och internationella, roadracing serier. Dels för att långlopp ger mycket körtid på hojen, men också för att stämningen i ERF är trevlig och familjär, Endurance Racing for Fun.

Tävlingskalender ERF MC 2005
23/4 Falkenberg Motorbana (Premiär)
6/5 Scandinavian Raceway
17/7 Mo i Rana, Norge
17/9 Ring Knutstorp
1/10 Scandinavian Raceway
15/10 Ring Knutstorp (Final)

05-03-29 Jimmy Lindström fortsätter uppladdningen inför årets Superbike säsong
Jimmy Lindström lämnade Södertälje och åkte i stället till Spanien för fortsatta tester med sitt nya team Kawasaki Docshop Racing under förra veckan. Förutsättningarna för Jimmy var inte de bästa då han legat i influensa och var fortfarande matt i kroppen när han gav sig ut på banan i Albacete på måndagen.

- Det kändes direkt att jag legat däckad ett tag men sådant glömmer man så fort det ges tillfälle att vrida på gashandtaget och jag var ju åksugen som bara den, berättar Jimmy som för första gången nu skulle testköra den riktiga race versionen av den Kawasaki Ninja ZX 10R som han skall tävla med i det tyska Superbike mästerskapet samt vid några tillfällen i också i VM.
- Teamet har nästan alla racedelar på plats och det märktes direkt när jag körde ut. Hojen är riktigt grym med sina 180 hästars effekt på bakhjulet. Det är ingen lätthanterad motorcykel att köra och det krävs att alla inställningar är optimala om jag skall ha ner effekten i asfalten utan att det bara spinner i väg. Det blev två intensiva men jobbiga dagar på Albacete innan andra omständigheter gjorde att vi inte körde under onsdagen utan flyttade i stället ner till Cartagena för att avsluta veckan där och för att kunna jämföra resultatet av utvecklingen efter de tester vi gjorde där i februari, säger Jimmy som kunde konstatera att hans personliga varvrekord på banan förbättrades efter de 80 varv som han körde.
- Mina varvtider kunde kanske varit lite bättre om jag inte känt mig så sliten men jag är mycket nöjd med vad vi åstadkommit så här långt. Jag börjar trivas riktigt bra på Kawan och har också ganska klart för mig vilka förändringar som behövs för att det skall gå riktigt fort. Kawasaki har alltid haft en del problem med att få ner kraften i backen men jag tycker att vi är på rätt väg med att skapa en enhet mellan hoj och förare som fungerar, analyserar Jimmy.

Från hans team, Kawasaki Docshop Racing, kommer också massor av lovord och man säger rakt ut att man aldrig kommit så långt i arbetet med att få till ett fungerande koncept på så kort tid med någon förare tidigare vilket också höjer förväntningarna och pressen på Jimmy.
- Jag vill ju vinna så den pressen skapar jag nog själv men visst är det trevligt med uppskattning och med den proffsiga inställning som teamet har så är jag också övertygad om att vi skall genomföra en bra säsong, avrundar Jimmy som nu får vänta till den 23 – 24 april innan testerna fortsätter. Då är samtliga förare i det tyska mästerskapet på Euro Speedway i tyska Lausitz för en gemensam test. Därefter hoppas teamet på att hinna med någon testdag på Pannoniaring i Ungern där den andra deltävlingen i tyska mästerskapet kommer att gå innan det är dags för premiären den 15 maj på Euro Speedway.

Samlad information om Jimmy Lindström i Kawasaki Docshop Racing finns att hämta på webbadressen: www.sportinformation.com/Motor/Media/lindstrom.htm


05-03-07 Stigefelt byter VM-klass och satsar på egen talangfabrik
Roadracingföraren Johan Stigefelt varvar både upp och ned till årets VM-säsong. Han bildar ett helsvenskt Honda-team, Stiggy Motorsport, tillsammans med Stefan Folkesson för att tävla i VM-klassen SuperSport 600.
- Min dröm om ett eget team förverkligas. Planen är att ta in en ung svensk eller nordisk talang nästa säsong förklarar Johan Stigefelt, 28, numer både förare och teamägare.

Det är således bl a en arvtagare som söks till Stiggy, som sedan VM-debuten 1997 kört totalt 94 Grand Prix i 250cc och 500cc-klasserna. Under de sammanlagt sex VM-säsongerna har han en handfull topp tio-placeringar, dock inga pallplatser.

Två VM-säsonger till
Men innan han personligen lägger hjälmen på hyllan ska det bli minst två VM-säsonger till. Han ser stora möjligheter i den nya VM-klassen som han sökt sig till.
- I år är jag inte slagen på förhand som jag varit i MotoGP. Vi har ett starkt team, med bra och konkurrenskraftiga hojjar, vi har duktiga mekaniker och vi har en stark konstellation svenska sponsorer anförda av sportdrycktillverkaren Dark Dog bakom oss. - Världsklass, sammanfattar Stigefelt.

Förverkligar en dröm Bakom satsningen ligger flera års funderingar. Till en början var det ett eget MotoGP-team, sedan följde ett nordiskt VM-team för att slutligen landabi den konstellation som presenterades på måndagen i Stockholm.
- Målsättningen är att nästa år ta steget upp till SuperBike för mitt vidkommande, medan Stefan kör denna säsong för att nästa år frigöra sin kraft åt den tekniska ledningen av teamet.
- Då öppnas dörren för en ung svensk eller nordisk förare, som både har talang och de ekonomiska förutsättningarna med sig, förklarar Johan Stigefelt.

Största MC-satsningen
Enligt Stigefelt har inte någon motsvarande satsning gjorts inom svensk roadracing i modern tid. Varken avseende förare, team eller ekonomi.
- Jag har jobbat stenhårt med bygga upp teamet tillsammans med Stefan.
Förhandlat med Honda och motortrimmare för att få fram ett konkurrenskraftigt material. Samt jobbat med att få ihop en i grunden svensk sponsorkonstellation bakom satsningen.
- I stort sett har vi rott allt i land även om vi är sent ute. Vi missar ju första VM-deltävlingen!
- Men jag är övertygad om att både jag, Stefan och Stiggy Motorsport kommer att få en bra VM-säsong, säger Johan.

Stefan Folkesson
För skåningen Stefan Folkesson, 33, blir det sista säsongen som elitförare. Stefan har under många år varit en av förgrundsgestalterna på hemmaplan i Veidec Trophy som körts parallellt med bilarnas STCC samt tävlat i EM i SuperSport 600.
- För mig känns det kul att ta steget upp till VM innan jag trappar ner. I fjol ledde jag EM, men missade i sista EM-deltävlingen vilket innebar att jag blev fyra totalt, berättar han.

Han betraktar Stiggy Motorsport som ett mycket konkurrenskraftigt VM-team.
- Ingenting inhyrt, utan enbart egna saker. Bara det ger goda förutsättningar, menar han.
Stefan säger sig se fram mot VM-debuten den 3 april på Philip Island Australien. Eurosport direktsänder.

Kortfakta Stiggy Motorsport 2005
Förare och teamchef: Johan Stigefelt, 28 år, 94 GP-starter i 250cc och 500cc
Förare och teknisk chef: Stefan Folkesson, 33 år, 4 säsonger i SuperSport
600-EM, 4:a
I teamet ingår tre heltidsanställda mekaniker.
www.stiggy.com


05-02-02 Jimmy Lindström väcker uppmärksamhet med sin framfart
Södertäljekillen Jimmy Lindström är mitt uppe i förberedelserna inför årets roadracing säsong där han skall köra Superbike i det Tyska mästerskapet för Kawasaki Docshop Racing.

Den första bekantskapen med sitt nya arbetsredskap, en Kawasaki Ninja ZX 10R, och teamet gjorde Jimmy i mitten av december i Valencia. Sedan dess har förberedelserna mest bestått av hård fysisk träning och mental uppladdning i väntan på årets första riktiga test som avverkades på spanska Cartagena.
- Tiden går långsamt när man ser fram emot att åter få komma ut på banan så det var riktigt skönt att åter flyga ner till Spanien i helgen för två dagars test, säger Jimmy som väl framme möttes av kyla och regn.
- Det regnade på söndagsförmiddagen men sedan klarnade det upp och banan torkade. Det var dock lite för kyligt i luften för att få det där rätta greppet i däcken men det gick bra ändå. Tyvärr blev den totala test tiden på banan kortare än vad vi hoppats på efter en hel del avåkningar men totalt sett så är vi mycket nöjda, berättar Jimmy som väckte mycket uppmärksamhet bland media och alla de VM team som fanns på plats för sin snabbhet på banan.
Teamet får vänta ytterligare några veckor på att få de allra vassaste delarna från fabriken så Jimmy fick köra en motorcykel som är mycket standardbetonad.
- Jag hade väl ca 160 hästkrafter i min Kawasaki medan VM förarna har fått ut sina trim kit och har bortemot 200 hästkrafter men trots det så hängde jag med riktigt skapligt och åkte jämnt med de flesta på banan. Framför allt när jag fick på lätta magnesiumfälgar så sjönk varvtiderna med nästan en sekund och jag har aldrig åkt så fort på denna banan tidigare vilket tydligen imponerade. Min teampersonal berättade att det var många som undrade vem det var som åkte så fort och jag blev själv uppvaktad av tyska medier. Det kändes riktigt bra och får vi bara de rätta grejorna som skall ge mig ytterligare 20 hästkrafter så skall det gå riktigt fort, menar Jimmy bara var besviken över att det inte gavs tillfälle att testa de nya Pirelli däck som han kommer att åka på när det väl drar i gång på allvar. När Jimmy skulle åka ut för den testen i slutet på måndagen så skedde en olycka på banan och det blev inte utrymme för att köra efteråt.
- Det är sådant som händer. På det hela taget så är både jag och teamet mycket nöjda med vad vi åstadkommit så här långt och jag ser fram emot nya tester där vi kan sortera ut detaljerna för att vara riktigt väl förberedda till premiären som sker den 15 maj på tyska Euro Speedway Lausitz, avrundar Jimmy som har nästa ordinarie större test inplanerad till mitten på mars men som hoppas på att teamet kan klämma in ett par mindre testmöjligheter där emellan.

Samlad information om Jimmy Lindström i Kawasaki Docshop Racing finns att hämta på webbadressen: www.sportinformation.com/Motor/Media/lindstrom.htm
Sportinfo Lars G Nilsson

05-01-27 Norske Norvald Haaland gör entré hos Team caWalli
Nu blir det också Norskt i Team caWalli som fortsätter att bygga ut teamet inom roadracingen. Sedan tidigare är Freddy Papunen och Jimmi Lindén klara för start i årets SM för Superstock 600 som ersätter Supersport 600 som supportklass vid STCC helgerna och dessa båda får nu sällskap av den norske roadracingmästaren Norvald Haaland från Dale strax norr om Bergen.
- Vår ambition i teamet är att mixa potentiella vinnare med unga framtidsförare och med den besättning vi nu har så tycker jag att vi fått ett bra gäng. Freddy Papunen är fortfarande ung men kan absolut blomma ut i år och vara med i fighten om SM medaljerna, unge Jimmi skall få detta år på sig att utvecklas medan Norvald redan är en etablerad topp åkare, analyserar Joakim Wiedesheim som är teamchef hos caWalli.

Norvald Haaland började sin roadracing karriär 1996 och visade redan från början mästartakter. Nu vid 34 års ålder har han hunnit med att bli Norsk Mästare, provat på internationell racing på EM nivå samt varit med i den absoluta nordiska toppen i Supersport 600.
- De senaste åren har jag kört Suzuki i Supersport 600 där jag är ganska nöjd med förra säsongen i Scandinavian Open, som är det Nordiska Mästerskapet. Totalt blev jag tvåa efter Anders ”Petjo” Lilja som hade lite bättre material än vad jag själv körde på, berättar Norvald som till årets säsong byter både MC märke och team.
- Jag är oerhört glad för att få denna chans som också ger mig en behövlig nytändning. Team caWalli är välorganiserat med bra förare och stor kunskap. Jag tror att Freddy och jag kan överraska en hel del och stötta varandra under säsongen. Sedan är det ju speciellt inspirerande att Peter Lindén är involverad och kan dela med sig av allt det kunnande han besitter. Speciellt nu när jag också byter märke till Honda som jag tror kommer att vara riktigt vassa i år, säger Norvald som kört en hel del tävlingar i Sverige och är därmed väl förtrogen med de banor han skall tävla på i år.
- Det är egentligen bara Ring Knutstorp som jag inte tävlat på. Jag körde dock där en dag förra året när vi testade däck inför säsongen. Annars är Anderstorp min favoritbana vid sidan av vår egen bana uppe i Mo i Rana, avrundar Norvald som utnämner Freddy Papunen och Micke Nilsson som sina svåraste motståndare i årets serie där han själv siktar mot att finnas bland de tre främsta efter finalen på Mantorp Park i höst.
Närmst på programmet för Norvald står en resa till Göteborg och helgens MC mässa där han för första gången på allvar kommer att träffa sitt nya team och prova ut de teamkläder han skall bära under detta år.

Mer information om Team caWalli finns att hämta på Webbsite: www.sportinformation.com/Motor/Media/cawalli.htm

05-01-12 Freddy Papunen klar för Team caWalli och Superstock 600
Team caWalli och Honda MC AB satsar gemensamt på roadracing och tävlingsklassen Superstock 600 vilken ersätter Supersport 600 som supportklass till STCC från och med innevarande säsong. Team caWalli är i full färd med att bygga ett team mixat med unga lovande förare och potentiella vinnare till årets säsong
- Efter att avtalet mellan oss och Honda blev klart så har vi fokuserat vårt arbete på att bygga upp teamet. Det är ju sedan tidigare klart att unge Jimmy Lindén kommer att köra för oss under denna säsong. Jimmy är en talang för framtiden men vi vill också ha förare som kan vara med och fightas om SM guldet och därför är jag mycket glad över att vi kunnat knyta Freddy Papunen till teamet, avslöjar teamchefen Joakim Wiedesheim.

Freddy Papunen bildade förra säsongen team tillsammans med Cralle Lindholm och Kawasaki Sweden där Cralle tog hem SM guldet medan Freddy belade sjunde platsen i sammandraget. Nu skiftar alltså Freddy både team och MC märke.
- Det kommer att bli spännande och jag ser verkligen fram mot denna säsong. Team caWalli är ett väletablerat team som har alla de resurser som behövs för att verksamheten skall fungera. Jag har haft ett mycket fint samarbete med Kawasaki men ser fram emot att få köra Honda denna säsong som ser ut att bli spännande. Ingen vet egentligen hur de olika MC märkenas maskiner kommer att fungera och det är mycket som pekar på att det kommer att bli många och intensiva fighter om segrarna med ett antal mycket vassa förare. Det tekniska reglementet gör också att det inte kommer att bli enbart fabrikspreparerade delar som fäller avgörandet utan nu får vi verkligen köra om placeringarna, berättar Freddy som har höga förväntningar inför säsongen och som hoppas kunna börja testa om bara några veckor när han fått de nya cyklarna. Till dess är det full fart med fysisk träning för att orka med en tuff säsong.
- Jag vill få tid att bli vän med cykeln och hitta de optimala inställningarna samt få så många mil som möjligt i kroppen innan premiären. Även om jag vet att det blir svårt så fokuserar jag allt mitt agerande på att ta hem totalsegern trots att det finns andra kvalificerade förare med samma ambition men det är bara att gasa och hålla sig på hjulen, skrattar en optimistisk Freddy.
- När nu förare som Cralle, Jimmy Lindström och Stefan Folkesson sannolikt inte kommer till start så är det många som vädrar morgonluft och vill upp i toppen, Freddy är helt klart en potentiell vinnare. Han är hungrig och ambitiös och har klara chanser så inriktningen får bli att hjälpa honom att klara det tryck som han lägger på sina axlar, analyserar Wiedesheim innan han ger sig i kast med att sy ihop ytterligare föraravtal inför premiären den 21 – 22 maj på Ring Knutstorp.
Mer information om Team caWalli finns att hämta på Webbsite: www.sportinformation.com/Motor/Media/cawalli.htm