|
|
Roadracing |
|
|
|
|
2007 |
03-11-16 Mikael Aronssons roadracingsäsong
Det blev en mycket lärorik roadracingsäsong för Mikael Aronsson från Ödskölt. Han gick ut hårt och satsade på att köra Veidec Trophy, SM för Roadracing, som kördes tillsammans med STCC och inför storpublik. Tyvärr så fick han inte den säsongsupptakten som han hade hoppats på och som han absolut hade behövt för att vara med i SM-toppen i år.
Mikael skulle åka till Frankrike inför säsongen för att få många nyttiga racemil i kroppen, men i sista stund så upptäckte han att värmepaketet i bussen var trasigt så han kom aldrig iväg. Det blev visserligen några rundor på Rudskogen istället, men det var troligen för lite träning. Han hann även med en testdag på Falkenbergsbanan, men det slutade tyvärr med krasch med "långloppshojjen". Det blev dessutom två knäckta revben och en stel nacke.
Veckan efter kraschen var det äntligen årspremiär i SM. Platsen var återigen Falkenberg. Första träningspasset gick ok, men för långsamt. Andra träningspassen tog Mikael i hårdare, men det slutade istället med en vurpa. Mekarna fick fullt upp, men de fick ordning på cykeln framåt kvällen. På tidskvalet regnade det. Det gick över förväntan till att börja med. Åttonde tid när kvalet bröts för att Kotte Granqvist hade vurpat. När kvalet öppnades igen så återstod endast fyra minuter av kvalet och då hann Mikael ramla ned till 18:e plats.
Söndag och race för Mikael som fick skriva autografer och han blev intervjuad i TV. Mycket folk på läktarna. Mikael kom iväg som fjärde man från slutet i det 25 man starka startfältet. Men han märkte snart att alla vurpor satt sig i huvudet och han förmådde sig inte att attackera som han skulle. Han tog en plats och gick i mål som 20:e man.
Efter racet hade Mikael tappat sitt självförtroende när det gäller racing. Som roadracingförare är det väldigt illa, för det går inte att ta ut det där lilla extra som behövs för att vara med i SM-eliten, om man inte har självförtroendet med sig.
Mikael bestämde sig för att ta timeout från STCC och köra Scandinavian Open så länge för att hitta tillbaka till körglädjen igen. Han åkte till Danmark och Jyllands Ringen för första deltävlingen. Fredagsträningen var ok, men på lördagskvalet så gick han omkull igen... Inte så allvarligt som tur var och han lyckades bärga 15:e tid i alla fall. I andra kvalet föll han till 20:e plats. Racet kördes i regn och Mikael avancerade till 14:e plats. Han fick problem med imma och med dåligt sikt så vurpade han igen...
Nu hade Mikael allvarliga funderingar på att lägga hjälmen på hyllan för gott. Men efter några veckor så började det klia i fingrarna igen och han kände suget att få rejsa igen. Det var ett gott friskhetstecken och han åkte till tvåhjulsfestivalen på Rudskogen i Norge. Han körde första passen helt förutsättningslöst, körde bara för att ha kul och struntade i tiderna. Efter tre pass var cykeln fortfarande hel och humöret på väg upp. Två tidskval som inte var imponerade, men fortfarande hel cykel och bra humör. I racet körde han upp sig från 23:e till 14:e plats utan närkontakt eller vurpor och Mikael började så sakteliga tro på sig själv igen.
Nästa tävling var Bikeweek i Karlskoga. Det blev race en hel vecka och Mikael körde i två olika klasser i två tävlingar, dels Scandinavian Open och dels Norska Mästerskapen. Det blev 14 racepass. I Norska Mästerskapet blev Mikael 21:a, men han avstod SO för det regnade och han hade inga bra regndäck. Återigen hade han kört stabilt och säkert och cyklarna var hela. Mikael var glad som en speleman och han anmälde sig till EM i Anderstorp.
Han blev inte speciellt imponerad av att ha varit i en EM depå, ingen ordning alls! Anderstorp utmärkte sig återigen med äckligt ostädade toaletter och duschar. I racet slutade han sexa i klassen Standard 600. Han fick faktiskt se sig slagen av teamkompisen Martin Roos som blev trea!
I Scandinavian Open på Våler körde Mikael i två klasser. I standard 600 var det över 50 anmälda så tidsträningen delades in i jämna och ojämna nummer. Mikael hade oturen att hamna i det snabbaste fältet och han kvalade in som 20:e man och de 15 första gick till final. Snopen fick han se på när de andra körde final. Men i SS600 gick det bättre och han kvalade in som 28:e totalt och gick till final. Mikael blev 20:e i finalen och hornen började så smått titta fram igen.
Scandinavan Open finalen kördes i Karlskoga. Mikael ställde upp i två klasser igen och efter kvalen så hade han 24:e tid i SS600 och 17:e tid i Standard 600. När han vaknade på racedagen så var han helt stum i armarna! Han bestämde sig för att köra båda uppvärmningspassen för att känna sig för. Han kände då att ett race fick räcka så han stod över SS600. I Standard 600 körde han i mål på 12:e plats.
Mikael summerar säsongen med att han fortfarande är sugen på att köra roadracing, men inte i SM. Säsongen 2004 satsar han enbart på Nordiska Mästerskapen.
Bengt-Åce Liljevind - www.racefoto.se
03-10-19 10-i-topp för Johan Stigefelt i Australiens Grand Prix
Tia och tangerat årsbästa. När regnet föll över Philip Island, Australien, kom den svenske roadsracingföraren Johan Stigefelt väl till sin rätt i 250cc-klassen. Den 27-årige svensken svarade för en av loppets bästa uppkörningar - han startade som 22:a och plockade således tolv placeringar innan han tog den svartvitrutiga målflaggan på Aprilia.
- Jag är mycket glad, särskilt över den vanskliga starten i vätan. Jag var femtonde man redan efter första varvet, berättar svensken med tillägget att han trivs bra på våt bana - han kallas ju stundtals för regnspecialist.
Ungefär två tredjedelar av loppet avgjordes på våt bana. Det innebar att den efterhand började att torka upp i idealspåret.
- De sju-åtta sista varven var jobbiga eftersom motorcykeln var inställd för regn. Jag fick brottas ordentlig med den i kurvorna, berättar Stigefelt.
- Hade det varit "wet race" hela tiden, hade jag möjligen kunnat ta någon placering till. Men jag är glad ändå, sex VM-poäng är alltid sex poäng och betydligt bättre än inga alls, säger han.
Även för kollegan i TMP Zoppini Abruzzo Aprilia, hemmaföraren Anthony West, blev det ett lyckat lopp. Australiensaren slutade tvåa efter italienaren Roberto Rolfo.
- Vi har en bra "set up" för regn i teamet. Det som vi har legat efter effektmässigt under sista tiden har vi kunnat kompensera med det här på Philip Island, förklarar Johan.
Efter söndagens tävling drar nu roadracing-VM vidare till Europa och Spanien. Om två veckor körs VM-säsongens sextonde och sista race i Valencia.
- Äntligen hemma igen, i Europa och Spanien. Vi har varit på tunré i över en månad, därför känns det skönt att komma hem igen, förklarar Johan Stigefelt som under tävlingssäsongen bor och tränar i ett samhälle fem mil utanför Barcelona.
03-10-12 Stigefelt bröt Malysias GP "Teamet har pressad ekonomi"
Johan Stigefelt tvingades att bryta årets fjortonde VM-deltävling i roadracing redan på det sjätte varvet.
- Hojen var i princip okörbar, säger han uppgivet efter att ha noterats för det andra strecket i VM-tabellen i rad.
Enligt Johan kan förklaringen till uteblivna resultat för honom och hans stallkamrater i de tre senaste Grand Prix-loppen finnas i att i säsongens slutskede har hans italienska team, TMP Zoppini Abruzzo Aprilia, i det närmaste slut på pengar.
- Efter dagens tävling har jag och min kollega i 250cc-klassen, Anthony West, blivit informerade om att teamet har pressad ekonomi, men vad det direkt innebär, utöver att vi inte har rätt delar, vet vi inte just nu, berättar Johan.
Enligt Johan har problemen för teamet kommit mer och mer i dagern efter att VM-serien lämnade Europa för det betydligt mer kostsamma tävlandet i Sydamerika och Japan/Pacific.
- I Brasliens GP var det OK, men det stämde inte riktigt med motorn. Vi hade bra toppfart med ingen riktig acceleration.
- I de två senaste loppen har ingenting stämt, chassi och motor har inte fungerat tillsammans. Det har funnits en uppgivenhet bland mekanikerna som alltid vill göra sitt bästa.
- Vi har tappat toppfart och är långt efter inom acceleration även jämfört med andra märken som vi normalt är snabbare än. Vi talar om drygt en sekund på vissa sektioner på Sepang-banan, berättar Johan vidare.
Enligt Johan drabbas samtliga förare hos teamet, såväl 250cc som 125cc, av bekymren.
- Anthony och jag är överens om att vi ska ha en avstämning med teamledningen efter Australiens GP, avslutar en besviken Johan Stigefelt som hoppas på att det ska ljusna för teamet såväl ekonomiskt som tävlingsmässigt så här i slutet av årets roadracing-VM, som inleddes så positivt för alla. 250cc-loppet vanns av Tony Elias medan Stigefelts stallkamrat, Anthony West, tog sig i mål som nia.
03-09-20 Stigefelt tog nya poäng i roadracing-VM trots skada
Nöjd, ja mycket nöjd. Så lät roadracingföraren Johan Sitgefelt efter att ha tagit tre nya VM-poäng i 250cc-klassen. Detta efter en 13:e plats i Brasilien.
- Jag har gjort mitt yttersta med tanke på att jag är långtifrån återställd efter kraschen i Portugal för två veckor sedan.
- Därför är jag jätteglad över tre pinnar, förklarar han efter målgången i Rios Grand Prix, som avgjordes på lördagskvällen, svensk tid.
Under loppet körde han upp från en 22:a plats på första varvet till en 13:e plats på det avslutande 22 varvet.
- Det flöt på, men värken i revbenen och bröstkorgen har känts hela tiden, förklarar han och tillägger att han tycker att faktumet att han har fullföljt samt tagit VM-poäng, känns som en stor arbetsseger för honom och Aprilia-teamet.
250-loppet vanns av Manuel Poggiali sedan Toni Elias gått omkull i en närkamp på sista varvet.
03-09-18 Trots skada - Johan Stigefelt satsar på start i Rios Grand Prix
Fortsatt ont, men inte tillräckligt ont för att stoppa start i Rios Grand Prix. Så sammanfattar roadracingföraren Johan Stigefelt hälsoläget inför årets tolfte VM-deltävling som avgörs i Brasilien på söndag.
Stigefelt gjorde en våldsam vurpa under träningen inför Portugals Grand Prix för knappt två veckor sedan. I över 160 km/h tog det tvärstopp på Aprilian i en s k highsider. Med i princip samma hastighet slog smålänningen i den stenhårda asfalten på Estroil-banan. Rygg, bröstkorg och leder fick sig en rejäl törn vid vurpan.
Till en början såg det riktigt illavarslande ut för honom, men lyckligtvis konstaterades inga frakturer.
- Jag är fortfarande glad över att jag inte bröt något, men smärtorna främst
i bröstkorgen är kvar om än att det känns bättre och bättre allteftersom skadorna läker, blåmärken och utgjutningar försvinner, berättar Stigefelt.
Som bekant är roadracingförare ett segt och slagtåligt släkte. Egentligen är det bara rejäla frakturer (och andra allvarligheter) som brukar stoppa VM-förare.
- Även om det gör väldigt ont så kan jag stå, gå och greppa.
- Därför ska jag göra ett rejält försök att komma till start i helgens Grand Prix, förklarar Johan på telefon från Brasilien inför träning och kval.
Han berättar vidare att det råder bra stämning i Aprilia-teamet och att målsättningen för hans eget vidkommande är att fortsätta poängjakten i 250cc-VM.
03-09-07 Lördagens vurpa stoppade Stigefelts VM-start i Portugal
Det blev ingen start för roadracingföraren Johan Stigefelt i söndagens VM-lopp på portugisiska Estroil. Sviterna efter lördagens träningskrasch gjorde att han tvingades stå över start i 250cc-loppet.
- Jag gjorde ett försök att köra ut på söndagens warm up, men det gick bara i fyra varv innan jag tvingades att ge upp p g a värk i revben och övrig bröstkorg, berättar en besviken Johan.
Det var på lördagens första träningspass som Stigefelt gjorde en s k high sider i 160 km/h. Med sin Aprilia
- Jag hade lagt ner cykeln för att gå in i kurvan efter den längsta raksträckan då det tog tvärstopp och jag slungades med ryggen före rakt ner i banan, berättar han.
- Kanske en av mina värsta vurpor.
- Lyckligtvis har jag inte brutit något, men nästan alla muskler och legament i bröstkorgen är utdragna. Dessutom är jag blåslagen över hela kroppen, fortsätter han.
Johan tillbringade stora delar av lördagen i den sjukavdelning som följer roadracing-VM världen runt. Den förestås av Doctor Costa som är specialist inom akutsjukvård och inte minst frakturer. Behandlingen var åtminstone så pass framgångsrik att Sitgefelt ville göra ett försök att komma till start i söndagens race.
Men värken satta stopp för honom redan på förmiddagen.
- Det känns synd eftersom jag har fått ett bra självförtroende efter alla bra träningstider och efter att motorcykeln går bra, avslutar han.
För den andre svenske föraren som deltog i racet, östgöten Fredrik Watz, med s k wild card-start gick det bra. Det blev en 21:a plats vid VM-debuten i 250cc-klassen.
03-07-29 Mikael Aronsson har fått gnistan tillbaka
Efter säsongens inledande krascher så fick självförtroendet en knäck för Mikael Aronsson från Ödskölt. Han körde SM i den tuffaste roadracingklassen i Sverige. Nu har han hoppat av och han tog en månad ledigt från motorcykeln.
Men så plötsligt så började det klia i gashanden igen och Mikael åkte till Rudskogen för att köra Norska Mästerskapet, mest för skojs skull. Han gick ut på första träningen, helt utan press och åkte bara för att det är kul. Tiderna var inget att skryta med, men det var inte meningen heller. För varje pass så ökade han lite. På första tidsträningen hade han 19:e tid. På den andra körde han visserligen fortare, men de andra förbättrade sig mer så han halkade ned till 23:e startposition inför racet.
I racet så tog han det lugnt i starten men sedan började han plocka placeringar. Mikael avancerade stadigt upp genom fältet och gick till sist i mål på 14:e plats. Men cykeln var hel och Mikael hade kört en helt felfri helg. Detta gjorde gott för självförtroendet.
Sedan bar det av till Karlskoga och Bikeweek. Det var en hel vecka med racing. Det var ett jättearrangemang och 426 motorcyklar kom till start. Mikael hann avverka 14 racepass under veckan. Det kördes två olika tävlingar, Norska Mästerskapet och Nordiska/Svenska Mästerskapet. I Norska Mästerskapet körde Mikael i mål på 21:a plats i Standard 600. När det var dags för Nordiska/Svenska racet började det regna. Mikael hade inte bra regndäck så han avstod från att köra. Mikael var mycket nöjd med veckan i alla fall. Han hade kört många varv med hel cykel och inga omkullkörningar. Nu ser han fram emot EM på Anderstorp andra helgen i augusti.
Marcus Nilsson från Bengtsfors körde enbart den Nordiska/Svenska deltävlingen i Nordic Superbike. Efter första tidsträningen hade han åttonde tid. På den andra tidsträningen så regnade det. Marcus visade återigen vilken regnexpert han är genom att sätta snabbaste tid. Mot slutet av passet torkade det upp och Marcus föll till sjätte plats. Men tiderna från första passet var snabbare så Marcus fick starta som åtta. Han höll sin plats i starten, men sedan fick han problem när han skulle avancera. Killen framför var snabbare på långa rakan, men sedan kom Marcus ikapp i kurvorna. Till sist satte Marcus allt på ett kort och körde förbi i Eje-svängen. Men den andre föraren stängde "dörren" och båda gick omkull. Marcus slog sin ena fot så illa att han troligen missar EM-tävlingen.
Bengt-Åce Liljevind - www.racefoto.se
03-07-24 Svensk spjutspetsteknik ska ge Stigefelt nya VM-poäng
Ny svensk spjutspetsteknik ska få roadracingföraren Johan Stigefelt att köra fortare med sin Aprilia. Förhoppningsvis ska det också innebära fler VM-poäng än vanligt till smålänningen i helgens VM-deltävling på tyska Sachenring.
- Det är Öhlins, som är världsledande inom fjädringar och stötdämpare för tävlingsmotorcyklar och racerbilar, som har ställt de allra senaste värstinggrejerna till teamets förfogande.
- Det kan innebära några hundradelar eller möjligen någon tiondel snabbare per varv för mitt vidkommande.
- Det låter som ingenting, men är jätteviktigt i vår sport där minimala marginaler brukar skilja oss åt, berättar en mycket glad Johan "Stiggy" Stigefelt.
Han säger att väghållning och den trimmande motorns körbarhet är avgörande för hur det ska gå i ett VM-race.
- Trimma motorn kan man göra nästan hur mycket som helst, men massor av effekt är värdelöst om man inte kan få ner den i backen, förklarar Johan.
Därför är den vinnande formeln en kompromiss mellan motoreffekt och väghållning. Aprilias motorer har den bästa effektkurvan, medan Öhlins-stötdämpare ger den bästa balansen och väghållningen.
- Det finns alltid en brytpunkt, med Öhlins stötdämpare flyttar jag fram den ytterligare ett par kilometer i timmen eller metrar på banan.
- Det innebär både bättre acceleration och bättre bromsförmåga, berättar han vidare.
Som bäst har Stigfelt noterat en tioendeplats i årets 250cc-VM. Den allra senaste VM-deltävlingen tvingades han att bryta p g a bromsproblem. Öhlins konstruerar, bygger och sköter fjädringar och stötdämpare till i det närmaste samtliga fabriksteam i roadracing-VM. Med bl a "Stiggy" Stigefelt som förare i teamet för nu TMP Zoppini Abruzzo Aprilia, trots att man är ett semiworks-team, tillgång till det allra senaste från Öhlins.
03-07-10 Ingen wildcard-start för Fredrik Watz i roadracing-VM
Den svenske roadracingföraren Fredrik Watz kommer inte till start i Storbritannens GP i helgen. Östgöten, som hade tilldelats ett s k wildcard för start 250cc-loppet, har enligt sin hemsida p g a skada tvingats att avstå starten på Donington Park.
Allt var klart med start på Donington, skulle ha blivit första gången för oss i GP samt även första gången för en svensk förare att få ett wild card efter Stigefelt. Men tyvärr har vi nu blivit tvingade att avboka detta pga av bristfällig läkarvård kan man säga. Sen Fredde bröt höger armen på EM:et i Kroatien har det inte riktigt gått som det var tänkt. Skriver Fredriks Watz hemsida.
Således blir Johan Stigefelt ende svensk i 250cc-klassen på Donington Park, även om Fredrik Watz anmälan kvarstår i rullorna.
03-07-10 Två svenskar i roadracing-VM?
Fredrik Watz wildcard-förare i 250cc i Storbritanniens GP Två svenska roadracingförare finns anmälda till helgens VM-deltävling i 250cc-klassen på brittiska Donington Park.
Det är dels Johan Stigefelt, ordianrie VM-förare hos ett italienskt Aprilia-team, dels Fredrik Watz, wildcard-förare på en privatanmäld Yamaha. Under förutsättning att EM-föraren Watz kvalar in finns chansen att få se två svenskar i söndagens VM-race på den klassiska engelska racerbanan.
- Jättekul med en svensk till, nu får vi hoppas på att Fredrik kan klara kvalgränsen.
- Det är en nog så tuff uppgift eftersom jag vet att han har dragits med en del skador denna säsong, säger Johan Stigefelt om Watz wildcard-start i Storbritanniens Grand Prix.
Intressant är att Watz har tilldelats startnummer 61, d v s Stigefelts startnummer - 16 - bakvänt.
Första kvalomgång körs under fredagen, men först efter lördagens kval står det klart om Fredrik Watz kvalificerat sig för en GP-start.
Allra senast som en svensk roadracingförare fick ett s k wildcard av MC-organisationen FIM, var 1997 då Stigefelt tilldelades en start i Brasilien GP.
- Det var min chans och den har förvaltat väl, förklarar Johan som var tia i den allra senaste VM-deltävlingen.
03-06-15 Nya VM-poäng till Stigefelt trots stora tekniska problem
Egentligen borde den svenske roadracingföraren Johan Stigefelt vara missnöjd med att bara ha tagit tre nya VM-poäng i söndagens lopp på spanska Catalunya-banan, utanför Barcelona. Men så icke. Stigefelt är nöjd med trettondeplatsen i 250cc-klassen.
- Största racet stod mellan mig och cykeln, det har varit en massa teknisk strul hela helgen, berättar den svenske Aprilia-föraren och fortsätter:
- Jag hade problem med en ny cylinder som inte fungerade som den skulle. Jag saknade mer än 1.000 varv vilket gjorde att jag ständigt tappade på rakorna.
Stigefelt startade årets sjätte VM-deltävling från 13:e position med sin TMP Zoppino Abruzzo Aprilia. En bra start gjorde att han avancerade ett par placeringar fram till första kurvan där det blev lite närkontakt med en annan tävlande.
- Vi slog i varandra lite, men det var ingen fara med det mer än att vi båda fick slå av lite på tempot, berättar Johan om det inträffade.
Incidenten knuffade ner honom till en nittondeplats, som han sedan avancerade i från upp till en säker trettondeplats.
- Jag är jätteglad över poängen eftersom jag redan efter tio varv var på väg att köra in i depån, avslutar Johan Stigefelt.
250cc-klassen vanns av fransmannen de Puniet, Aprilia, medan italienaren Capirossi vann MotoGP och svarade därmed för Ducatis första GP-vinst.
03-06-14 Hundradelarna på fel sida för Stigefelt i kvalet
Med hundradelarna på fel sida blev det "bara" en trettonde startposition för den svenske roadracingföraren, Johan Stigefelt, i söndagens VM-deltävling i Barcelona. Visserligen var den svenske 250cc-föraren lätt besviken efter kvalet på den 4,7 kilometer långa Catalunya-banan, men samtidigt gläds han över att alla kurvor pekar åt rätt håll så här en tredjedel in på säsongen.
- Personligen har jag räknat med tre-fyra tävlingar för att komma igång efter VM-uppehållet i fjol, nu är jag där.
- Varvtiderna är jämna och pekar på topp-tio dit jag vill, förklarar smålänningen som har Barcelona som bas under tävlingssäsongen.
Enligt Johan är ledningen för Aprilia-teamet hittills nöjda med utvecklingen eftersom han kör jämt och har varvtider som utvecklas i positiv riktning.
- I det stora hela känns allt bra, förklarar Johan Stigefelt och tillägger att det är nu som siktet är inställt på topp-tio.
Fransmannen Randy de Puniet var snabbast i kvalet med nytt banrekord för 250cc-klassen.
03-06-09 Marcus Nilsson tog SM-Poäng
Marcus Nilsson från Bengtsfors körde årets första SM-deltävling i Roadracing i klassen Superbike på Sviestabanan i Linköping. Det är en bana som han endast kört en gång på tidigare. Fredagen ägnades åt tester, men det regnade hela dagen.
Marcus gillar regn, men det är inte så bra om man skall testa på en bana som man inte kan så bra. Han hade dessutom besvär med imma på visiret. På första tidsträningen på lördag körde Marcus på 56-sekunders rundor vilket var lika fort som för två år sedan då han senast besökte banan. Det räckte "endast" till 20:e tid. Inför andra passet bytte han till lite bredare bakdäck och fick samtidigt ett par tips om spårval. Det gav resultat för tiderna sjönk med en sekund och vips så hade han 12:e bästa tid! Sammanlagt räckte det till 15:e startposition.
I racet gjorde Marcus en bra start och kom i väg som 11:a. Den placeringen höll han i sex varv. Sedan fick han en jättesladd och tappade två placeringar. På näst sista varvet bröts loppet efter en vurpa. Placeringen räknades från varvet innan och Marcus blev 13:e man och tre härliga SM-poäng. Han hade 11:e snabbaste tid i racet med en varvtid strax under 55 sekunder. Nästa deltävling går redan till helgen i Falkenberg.
Bengt-Åce Liljevind - Racefoto
03-05-25 Årsbästa och nya VM-poäng till Johan Stigefelt på Le Mans
Årsbästa, tolva och fyra nya VM-poäng i 250cc-klassen. Ändå är den svenske Aprilia-föraren Johan Stigefelt långt ifrån nöjd med utdelningen i årets femte VM-deltävling i roadracing, som avgjordes på franska Le Mans på söndagen. Det borde ha blivit fler poäng, menar han.
- Men jag måste få iväg den där förbaskade hojen bättre i starten. Jag är inte vän med kopplingen vid det viktiga startögonblicket, utan tappar direkt ett par placeringar efter att startlamporna släckts, förklarar Johan besviket.
Problemen i starten syntes direkt på Le Mans. En fjortonde startposition hade förvandlats till en artondeplats efter första kurvan.
- Jag tappar allt i starten, för ser vi sedan till varvtiderna så ligger jag jämt och fint kring åtta-tia på varvet, men vad hjälper det när man måste jaga långt nere i kön.
- Därför ska jag försöka att träna på starterna inför nästa VM-deltävling, säger Johan och förklarar att Aprilia har en kopplingskonstruktion som skiljer sig från de japanska motorcyklarna som han tidigare har kört i VM. - Men till Mugello, som är Aprilias hemmabana, måste starten bli bättre, det är inget snack om saken, avslutar han.
250cc-loppet vanns av spanjoren Toni Elias på en Aprilia.
03-05-11 Stigefelt föll våldsamt i roadracing-VM
Rejält blåslagen och besviken, så slutade Spaniens Grand Prix för Johan Stigefelt. Svensken hade en fin niondeplats inom greppbart avstånd samt tre varv kvar i 250cc-loppet när han vurpade våldsamt med sin Aprilia i en race-incident.
- Det gör ont, mest skälen. Det var mitt fel, förklarar Johan på telefon från Jerez.
- Ingenting är brutet, men jag är rejält blåslagen i höften och armbågen samt har fått en massa skrubbsår, fortsätter han ändå glatt. Loppet på Jerez startade Stigefelt fint från tolfte position för att sedan köra upp till den för självförtroendet viktiga tiondeplatsen.
- Det kändes så bra, och så händer sånt här, en missad inbromsning av mig, jag touchar till Bataille och så ligger man där på backen istället.
- Det handlar om millisekunder.
- Visst svider det ... men det är racing.
Stigefelt är förstås besviken, men samtidigt glad över att han har visat att han utvecklas i rätt riktning efter comebacken i roadracing-VM.
- Jag åker på jämna varvtider, har fått upp farten på hojen, börjar hitta racetempot samt bli mer och mer vän med motorcykeln.
- Det känns kul!
- Nionde- eller tiondeplatsen som var på gång hade därför varit mer än en bekräftelse på detta, förklarar Johan Stigefelt och tillägger att självförtroende är orubbligt starkt trots att han fått smaka på den obarmhärtiga asfalten.
Loppet vanns av hemmaföraren Toni Elias.
Göran Björklund
03-05-10 Johan Stigefelt i tredje startled på Jerez
Det går i rätt riktning för den svenske Aprilia-föraren Johan Stigefelt i roadracing-VMs 250cc-klass. I söndagens race på spanska Jerez startar "Stiggy" från tolfte position i tredje led, vilket är årsbästa.
Men det hade kunnat bli en ännu bättre tid och startposition om han inte störts av en incident framför honom på sista kvalvarvet.
- Det var föraren som jag tagit rygg på som höll på att krascha mitt framför mig, så jag tvingades att tvärbromsa och väja för honom, berättar Stigefelt. Nu stannade det med en incident som störde Johan och som kostade en massa tid.
- Under två tredjedelar av det sista kvalvarvet hade jag en bra tid på gång som inneburit kanske två placeringar bättre i startuppställningen, fortsätter han och tillägger att han är relativt nöjd med att stå i tredje startled.
- Jag infriar mål efter mål bland mina målsättningar för säsongen, nu är det den där tiondeplatsen som jag siktar på äntligen på gång.
- Men det viktigaste av allt som jag känner just nu är att jag håller på att bli "ett" med maskinen. Träning och kval på Jerez har gett oerhört mycket när det gäller de viktiga inställningarna av motorcykelns väghållning, berättar han vidare.
Ledningen för hans team, TMP Zoppini Abruzzo Aprilia, är nöjda med utvecklingen för svensken.
I pole position för 250cc-loppet på Jerez står Randy De Puniet.
Göran Björklund
03-05-08 Tuffare än väntat för Stigefelt i roadracing-VM
Motståndet är hårdare än väntat i 250cc-klassen. Det erkänner den svenske roadracingföraren Johan Stigefelt. Efter två VM-deltävlingar har det blivit fyra VM-poäng, som borde vara åtminstone det dubbla till antalet för Aprilia-föraren.
- Men det är mycket tuffare i år än 2000 när jag körde 250cc senast. Det finns många rutinerade förare med erfarenhet från andra klasser som kämpar om platserna åtta till sjutton, förklarar han inför helgens GP i Spanien.
Därför är han ändå hyfsat nöjd, trots missräkningen, men inte belåten med de VM-poäng som han hittills har tagit.
- Min målsättning inför söndagens race på Jerez är tio i topp, jag ska in där för att bli riktigt nöjd, menar han.
När VM-cirkusen genomförde officiella tester på Jerez för ett par månader sedan noterade Stigefelt 13:e tid, trots att det var första bekantskapen med Aprilia-motorcykeln och det nya teamet, TMP Zoppini Abruzzo Aprilia.
- Det är tider som inte gäller längre för mig, jag är i mycket bättre form nu än då.
- Dessutom har jag lärt mig motorcykeln ännu mer, förklarar han och tillägger att han ser fram mot weekenden med tillförsikt. Något som han delar med teamledningen
I och med Jerez kommer roadracing-VM, eller officiellt MotoGP, till Europa, en världsdel där man kommer att tävla i under de närmaste fem månaderna.
- Det är här som vi har alla transportfordon, genomför våra stora sponsorarrangemang och annat.
- Vi kan säga, precis som F1-gänget gärna gör, att VM-säsongen börjar först när man kommer till Europa, menar Johan Stigefelt som bor i Spanien sedan något år tillbaka för att kunna träna året runt och för att ha nära till de större racerbanorna där teamen huserar när de inte tävlar.
- Vi lever ett husbilsliv, och det börjar nu, avslutar Johan Stigefelt.
Eurosport sänder kval, lördag, och tävling, söndag, från Jerez .
Göran Björklund
03-05-07 SM premiären avklarad för Mikael Aronsson
Mikael Aronsson från Ödskölt kör SM i Roadracing i år och i helgen var det premiär i Falkenberg. Mikael hade tänkt åka ned till en bana i Frankrike under påsken för att träna, men ett mekaniskt fel på bussen satte stopp för de planerna. Mikael kände sig inte riktigt redo jämfört med de andra då de flesta hade många träningsmil bakom sig.
Första träningspasset tog han det lugnt för att köra in sig med cykeln och banan som är en av de snabbaste i hela Europa. I det andra passet tog han i mera och det slutade tyvärr med en vurpa och en bucklig tank. Under lördagens kval i regn så hade han som bäst åttonde tid. Men tyvärr så sjönk tiderna mot slutet och han föll ned till 21:e startplats.
Det är som att höra hundra ilskna bisvärmar när alla 25 motorcyklarna står på startlinjen och varvar över 14 000 varv. 9000 personer på läktaren gjorde stämningen ännu högre. Mikael kände snart att han inte kunde matcha de snabbaste förarnas tempo och efter halva loppet blev han varvad. Han försökte förtvivlat att hänga på, men det gick inte. Det blev till sist en 20:e plats för Mikael.
Nästa race går på Mantorp Park. Det är en bana som passar Mikael betydligt bättre.
- En plats bland de femton första skall inte vara omöjligt, säger Mikael.
Bengt-Åce Liljevind
03-04-27 Stigefelt fortsätter att ta poäng i roadracing-VM
En fjortondeplats och två nya VM-poäng. Den svenske roadracingföraren Johan Stigefelt fortsätter att ta för sig i roadracing-VMs 250cc-klass. Söndagens Grand Prix-lopp i Sydafrika var klart godkänt för smålänningen.
- Jag är nöjd, men inte belåten med resultatet, förklarar Aprilia-föraren Johan Stigefelt efter målgången i Welkom.
Johan startade från fjortonde startposition på sin Aprilia, avancerade upp till en elfteplats i den första svängen, men föll sedan tillbaka till en femtondeplats för att sedan avancera upp till en fjortondeplats som han höll ohotad fram till målgång.
- Taktiskt sett fungerade racet nästan perfekt, jag fick till en hygglig bra start, låg sedan på jämna varvtider.
- Ledningen för mitt team, TMP Zoppini Abruzzo Aprilia, är nöjda med insatsen eftersom jag visar en stabil kurva.
- Personligen känner jag att jag har en åttondeplats inom nåbart avstånd om ett par race. Det viktiga är att jag kan öka tempot något med några tiondelar per varv, förklarar Johan.
Nästa VM-deltävling avgörs i spanska Jerez, fram tills dess har Stigefelt som målsättning att vara i ännu bättre fysisk form.
- Jag har problem med värmen, den störde mig mycket i dagens race. Man blir inte riktigt 100-procentig i koncentrationen, tyvärr, säger Johan, ändå nöjd med sin fjortondeplats.
250cc-loppet vanns av italienaren Manuel Poggiali, Aprilia, som därmed har vunnit årets båda hittills körda VM-lopp.
Göran Björklund
03-04-26 Stigefelt startar från 14:e position i Sydafrikas GP
Den svenske roadracingföraren Johan Stigefelt nådde inte fram till sin målsättning att få starta från en position i tredje startled eller bättre i den sydafrikanska VM-deltävlingen som avgörs i Welkom på söndagen.
- Kvalet var inte 100-procentigt från min sida, värmen, uppemot 30 grader, gjorde det svårt att koncentrera sig, menar smålänningen som denna säsong kör 250cc-klassen för TMP Zoppini Abruzzo Aprilia.
- Teamet är nöjda, men inte jag, fortsätter han.
- Nu vill det till med en bra start i söndagens race samt några fler VM-poäng än de två som jag tog i Japan för att jag ska vara riktigt nöjd, förklarar Johan.
Nu var Stigefelt bara 2/10-delar från en elfte startposition - tredje led - och ytterligare fem ifrån andra startled.
- Det är tätt, och med en bra start så är jag med i allra högsta grad, avslutar Johan Stigefelt.
I pole position för 250cc-loppet står Randy De Puniet, medan Sete Gibernau, stallkamrat med avlidne Kato, har pole i MotoGP, 500cc-klassen.
Göran Björklund
03-04-24 Katos död tynger Stigefelt
Det ligger en osynlig sordin över depåområdet på Phaksia Freeway i Welkom, Sydafrika, inför helgens andra VM-deltävling i roadracing, MotoGP. Det är den japanske stjärnförarens Daijiro Katos död i sviterna efter sin krasch på hemmabanan Suzuka som sätter sina spår bland förare och team.
- Katos tillstånd blev stabilare under förra veckan, det fanns hopp om att skulle kunna klara sig, men tydligen tillstötte komplikationer som han inte klarade.
- Tyvärr.
- Därför råder det en tråkig stämning i hela depåområdet, berättar Johan Stigefelt lågmält.
- Vi lever i en liten värld där alla känner alla. Kato var en av oss, en stor stjärna i 500cc-klassen, fortsätter Johan samtidigt som han framhåller att roadracing-VM varit befriat från dödsolyckor under de senaste åren.
- Men vi vet att det kan hända, det är ingen ofarlig sport som vi håller på med.
- Men det känns när man blir påmind om detta, förklarar han.
Fysiskt är Johan i bra form inför helgens 250cc-lopp i Sydafrika. Han har laddat upp både med hård fysträning och crosskörning i USA tillsammans med Kenny Roberts.
- Jag är i ännu bättre form inför Welkom än inför Suzuka för tre veckor sedan, menar han.
- Målsättningen är att kvala in i det tredje startledet för att sedan kunna ta en placering kring 10:e.
- Det är viktigt att jag inte är allt för het på gröten under de tre-fyra första racen, utan att jag jobbar med att bli vän med min Aprilia, förklarar Johan som denna säsong kör för det italienska teamet TMP Zoppini Abruzzo Aprilia.
I sig är han nöjd med VM-premiärens tvåpoängare, men han hade hoppats på åtminstone ett par poäng till om inte motorn skurit på tävlingsdagens warm up och kvalet varit så svårt p g a regn.
- Men två poäng är två poäng och det bästa resultat som jag hittills gjort vid en säsongspremiär.
- Sammantaget, god form, ett bra team, en bra cykel och bra yttre förutsättningar, det är 22-23 grader ute, gör att jag känner mig hoppfull inför kval och tävling, avslutar Johan Stigefelt.
Eurosport visar kval och tävling.
Göran Björklund
03-04-06 Mikael Aronsson satsar på Veidec Trophy i STCC
Mikael Aronsson från Ödskölt tar i år klivet upp i SM i Roadracing. Han skall köra i den främsta klassen av dem alla; Veidec Trophy, som körs ihop med STCC till 20 000 åskådare och TV-kameror. Mikael skall köra för Team Carlbarks Motor i Kumla, men licensen är skriven i Dals MK. Lasse Carlbark driver en stor MC-firma i Kumla och han har själv kört på SM-nivå i 15-års tid i både motocross och roadracing. Åren 99-01 tog han SM-silver tre år i rad. Men nu får Mikael Aronsson axla hans mantel och köra med hans Yamaha motorcykel och team. Detta blir ett verkligt lyft för Mikael som har försökt att komma in i SM-klassen i ett par år nu.
Mikael har kämpat hårt i vinter med fysträning och många rundor på motocrossen. Mycket tid har gått åt till att jaga sponsorer. Han har även köpt en ny buss. Till sin hjälp på tävlingarna kommer en datatekniker från förre mästaren Kai-Börre Andersens team. Kai-Börre själv kör VM i år. Det är mycket avancerad elektronik idag med dataloggning osv.
Mikael skall genrepa på en bana i Frankrike i mitten av april innan SM drar i gång på Falkenbergs snabba bana första helgen i maj. Mikael tänker även köra i Scandinavian Open som förut och även köra några långlopp i ERF-serien.
Bengt-Åce Liljevind
03-04-06 VM-poäng direkt till Johan Stigefelt vid Aprilia-premiär
Det blev två värdefulla VM-poäng direkt för den svenske roadracingföraren Johan Stigefelt vid hans comeback i MotoGP och premiär för Aprilia. Den 27-årige smålänningen körde in på en säker 14:e plats i 250cc-klassen, men bara tre tiondelar från en 13:e plats, i Japans GP som avgjordes på Suzuka-banan tidigt på söndagsmorgonen, svensk tid.
- Jag är nöjd även om jag hoppats på en bättre placering, men cykeln gick inte hundra jämfört med på träning och kval, berättar Stigefelt som denna säsong kör för det italienska Aprilia-teamet TMP Zuppino Abruzzo Aprilia.
- Det viktiga är att jag är tillbaka samt att jag direkt visat, trots ett års tävlingsuppehåll, att jag kan ta VM-poäng, fortsätter en tämligen nöjd Johan Stigefelt och tillägger att målsättningen är att ta sig in bland de tio främsta i nästa VM-deltävling.
- Jag kommer fortsatt att träna stenhårt för att bli ännu bättre fysiskt och mentalt. De två VM-poängen gav mig viktigt självförtroende, förklarar han.
I mål var Johan drygt minuten efter vinnaren, italienaren Manuel Poggiali. Underbarnet Poggiali, som ifjol tog 125-titeln, startade från 23:e startposition och svarade för en enda stor uppvisning på sin väg fram mot förstaplatsen i premiärracet.
- Han blir giftig i år, menar Stigefelt.
Det blev för övrigt italienska segrar i samtliga VM-klasser. Dubble världsmästaren Valentino Rossi, vann MotoGP (500cc) medan Stefano Perugini - teamkamrat med Stigefelt - tog hem 125cc-klassen.
Nästa deltävling i roadracing-VM avgörs i Sydafrika om tre veckor.
Göran Björklund
03-04-05 Stigefelt startar från 13:e position i Japans GP
Det finns gott hopp om en bra placering för den svenske roadracingföraren Johan Stigefelt vid hans VM-comeback i Japans GP på Suzuka. Efter ett mycket dramatiskt lördagskval - kyligt och regnfuktig bana - tog han slutligen en trettonde startposition inför premiärracet för TMP Abruzzo Aprilia i 250cc-klassen.
Stigefelt satte sin tid och tog sin startposition redan i fredagens tidskval, men noterbart är att han var elfte man, totalt, i lördagens dramatiska kval. Tiden var dock sämre än fredagens.
- Regn och våt bana är en stark sida hos mig, men samtidigt ska jag inte säga att jag trivs i det väglaget eftersom "wet race" alltid är farligt, säger Johan Stigefelt som känner sig laddad inför söndagens Grand Prix. Hans mål är att skrapa ihop så många VM-poäng som möjligt i sin comeback och premiärrace för Aprilia i 250cc-klassen.
Noterbart är att återigen är en hemmaförare med s k wildcard i pole position i 250cc-klassen på japanska Suzuka. Det är Honda-föraren Hiroshi Aoyama. Lika noterbart är att regerande mästaren, spanjoren Toni Elias, inte kvalificerade sig till start. Ett misslyckat fredagskval och ett inte tillräckligt bra lördagskval gjorde att han inte klarade av att vara inom 107%-regeln.
I 500cc-klassen, MotoGP, står italienaren Valentino Rossi i pole. Även denna klass hade ett besvärligt lördagskval, såpass besvärligt att flera team valde att inte köra ut på den 5,8 kilometer långa Suzuka-banan.
Eurosport direktsänder Japans Grand Prix på söndagsmorgonen.
Göran Björklund
03-04-01 Stigefelt laddad inför comeback i roadracing-VM
Nu eller aldrig! Den svenske roadracingföraren, Johan Stigefelt från Anderstorp, är laddad inför comebacken i roadracing-VM, MotoGP, på söndag i Japan.
- Jag är hungrig inför uppgiften, säger den 27-årige smålänningen som denna säsong visserligen tagit steget ner till 250cc, men till ett starkt Aprilia-team, italienska TMP Abruzzo som hittills fostrat tre världsmästare.
Det finns en lätt ödesmättad ton när Johan Stigefelt talar om årets VM-säsong. De senaste säsongerna har varit långtifrån bra. De team som han ar kört för har varken haft finanser starka nog eller tillräckligt hög materiell standard för att kunna hävda sig bland de främsta i VM-cirkusen.
- Men nu har kommit till ett starkt team, visserligen i 250cc-klassen, men nära allierat med det främsta fabrikatet i klassen, Aprilia, berättar Johan "Stiggy" Stigefelt inför årets första, av totalt 16, Grand Prix i MotoGP.
Uppehåll
Fjolårets säsong gick om intet för "Stiggy". Av ett möjligt testkontrakt med tyska MZ i 500cc-klassen blev inget, utan det blev ett par inhopp i BMWs märkescup som gästförare. Det innebar att han tappat i racetempo och körkondition, något som han jobbat hårt på att återfå sedan i höstas.
- Jag har tränat stenhårt - gått från ett pass om dan till två pass om dan under de tre senaste veckorna.
- Som jag känner det har jag aldrig varit i bättre form än nu. Det är det enda jag har kunnat göra, att förbereda mig själv psykiskt och fysiskt så mycket jag bara kan, berättar han. Träningen består av dels vanlig fys, dels motocross.
Bra test
En bra indikation på att Johan är på väg i form är det s k officiella IRTA-test som han gjorde för fyra veckor sedan. Där noterades han för nionde bästa tid, trots avsaknad av tidigare erfarenhet från tävlingsmotorcykeln och riktigt racetempo.
- Jag är relativt nöjd med det resultatet, men hade hoppats på att fått ett officiellt test till innan helgens start på Suzuka.
Det test som Johan efterlyser ställdes in för samtliga Aprilia-team, utan endast fabrikens eget, officiella, team deltog för att testa fram det allra senaste inom material.
- Det innebär att teamet har sparat och fått bra grejor inför första racet, förklarar Johan.
Förväntansfull
Vad är målsättningen för "Stiggy" inför comebacken i MotoGP?
- Första racet blir att skaffa mig erfarenhet av racetempot, men samtidigt måste jag ge allt jag kan för att mitt mål på Suzuka är att ta bra med poäng.
- Efter Suzuka åker jag till Kenny Roberts ranch i Californien, USA, och tränar med honom där i två veckor.
- Då kommer jag att vara ännu bättre inför Sydafrikas GP den 27 April, förklarar en förväntansfull Johan Stigefelt inför säsongspremiären tidigt på söndag morgon, svensk tid.
Samtliga deltävlingar visas av Eurosport och med svensk kommentator. Totalt visas inte mindre än 130 timmar, av 200 timmar, direkt av sportkanalen.
Tävlingsschema för MotoGP 2003 (roadracing-VM), totalt 16 deltävlingar:
4-6 april, Japans GP, Suzuka
25-27 april, Afrikas GP, Phakisa Freway
9-11 maj, Spaniens GP, Jerez
23-25 maj, Frankrikes GP, Le Mans
7-8 juni, Italiens GP, Mugello
14-15 juni, Catalunya GP, Catalunya
26-28 juni, Nederländernas GP, Van Drenthe
11-13 juli, Storbritanniens GP, Donington
25-27 juli, Tysklands GP, Sascheneing
15-17 augusti, Tjeckiens GP, Brno
5-7 september, Portugals GP, Estroil
18-20 september, Brasiliens GP, Nelson Piquet
3-5 oktober, Pacific GP, Motegi
10-12 aktober, Malaysias GP, Sepang
17-19 oktober, Australiens GP, Phillip Island
31 okt-2 nov, Valencias GP, Comunitat Valencia
Eurosport visar fredagens tidsträningar från ett antal GP. Däremot visas samtliga tidsträningar under lördagen. På söndagen direktsänds samtliga tre VM-klasser.
Göran Björklund
03-03-04 Johan Stigefelt nia vid officiellt VM-test
Trots en krånglande mage noterade den svenske roadracingföraren Johan "Stiggy" Stigefelt den nionde bästa tiden vid den andra av tre officiella tester inför årets VM-säsong.
Bortser man från magsjukan och lite svag fysisk prestationsförmåga, är Stigefelt nöjd med testet på Estroil-banan i Portugal. Ett intryck som han delar med ledningen för TMP Abruzzo Aprilia-teamet som han kör för denna säsong i 250cc-VM.
- Det går bättre och bättre, jag håller på att bli ett med både teamet och hojen, förklarar Johan som för tillfället går på diet för att få fart på magen igen.
Enligt Stigefelt märker han av att han har varit borta en säsong från roadracing-VM, men det är sådant som går att fortsatt att polera på vid nästa officiella test som f ö körs på Aprilias hemmabana, italienska Mugello, om tre veckor.
- Det är fortfarande är mycket kvar att göra med hojen, jag måste lära mig den och hitta rätt inställningar tillsammans med teamets mekaniker, berättar han vidare och framhåller den goda andan i Aprilia-teamet.
- Ser vi till resultatet från testet så är jag relativt nöjd, men jag får kämpa mycket med hojen.
- Men klart är att det finns potential i den, teamet och mig, avslutar "Stiggy".
Snabbast på testet var Randy de Puniet före Manuel Poggiali. Stigefelt var snabbast av TMP Abruzzo Aprilia båda förare. Dock ska tilläggas att kollegan Anthony West skadade sig i samband med en omkullkörning.
Årets första MotoGP avgörs i Japan den 6 april.
Göran Björklund
03-01-28 Aprilia nästa för Stigefelt i roadracing -VM
Johan Stigefelt är efter ett års uppehåll åter klar för roadracing-VM. Detta står klart sedan den 26-årige smålänningen skrivit 1-årskontrakt med det italienska stallet TMP Abruzzo Aprilia i 250cc-klassen.
- Det är så nära ett fabriksstall som jag kan komma.
- Dessutom känns det som om jag äntligen har fått de rätta förutsättningarna för att kunna lyckas, säger Johan "Stiggy" Stigefelt.
TMP Abruzzo Aprilia anses som ett av de främsta stallen inom 250cc-klassen. Det drivs av bröderna Cerigioni och har under åren fostrat två världsmästare - Loris Capirossi (98) och Valentino Rossi (99).
- Det är ett starkt stall inom allt väsentligt för att kunna nå resultat, som teknik, ekonomi, kunskap och erfarenheter, menar Stigefelt.
Att teamet är starkt visas bara av att Johan ska ha hunnit med närmare 1.000 varv eller 500 mil tester innan säsongspremiären den 6 april i Japans Grand Prix på Suzuka.
- Men jag ska ändå inte räkna med någon framskjuten placering i de första racen, utan jag måste lära mig racetempot och hur konkurrenterna kör.
- Om det är vilda västern eller ej in i varje kurva.
- Målsättningen är sedan att komma bland de tio främsta, för att kanske sedan ta en femte- eller sjätteplats, förklarar Johan vidare.
En viktig förutsättning för Johans VM-kontrakt är att den svenska generalagenten för Aprilia, danska TMP A/S, har engagerat sig.
- Utan deras och MotGPs promotorföretag, Dornas, engagemang hade det varit svårt för mig som nordbo att komma in hos ett toppteam som TMP Abruzzo Aprilia.
- Jag är glad över det stöd som jag har fått och som möjliggör för mig att satsa 100-procent på mitt tävlande, avslutar Johan Stigefelt, spanienboende smålänning.
Årets VM, eller MotoGP, omfattar 16 Grand Prix.
Göran Björklund