[Kenny
Bräck] [Audi Sport]
[Polestar Racing]
[Opel Team Sweden] [Carrera
Cup] [Övrig pressinfo]
[SSK]
[STCC]
[S60+ETCC] [GTR+SLC]
<< Till Racing
<< Tillbaka till Startsidan
2004 | 2005 | 2006 |
Mästerskapet | 2005 | |
1. | Gary Paffett | 84 p |
2. | Mattias Ekström | 71 |
3. | Tom Kristensen | 32 |
4. | Bernd Schneider | 32 |
5. | Jamie Green | 29 |
Hockenheim | ||
1. | Bernd Schneider | 1:02:12.480 |
2. | Jamie Green | +08.076 |
3. | Gary Paffett | +15.986 |
4. | Tom Kristensen | +16.593 |
5. | Frank Stippler | +26.818 |
- | ||
7 | Mattias Ekström | +44.491 |
Kvalheat | ||
1. | Bernd Schneider | 1:43,585 |
2. | Jamie Green | +0,481 |
3. | Heinz-Harlad Frentzen | +0,642 |
4. | Tom Kristensen | +0,642 |
5. | Gary Paffett | +0,660 |
- | ||
15. | Mattias Ekström | +1,418 |
Tidsträning 1 | ||
1. | Aiello | |
2. | Frenzen | |
3. | Stippler | |
4. | Tomczyk | |
- | ||
14 | Ekström |
Tidsträning 2 | ||
1. | Schneider | 1:35,296 |
2. | Tomczyk | +0,225 |
3. | Fässler | +0,372 |
4. | Green | +0,412 |
- | ||
10 | Ekström | +0,881 |
|
||
När DTM-säsongen 2005 går mot sin
final på Hockenheim i helgen kan Audi redan nu stoltsera med Tom
Kristensens tredjeplats i mästerskapet. Han säkrade den platsen
för två tävlingar sen. Men det som är kvar att kämpa
om är märkesmästerskapet där det enbart skiljer tolv
poäng upp till ledaren Mercedes, samt förarmästerskapet
som för tillfället leds av Gary Paffett. Han har under året
bytt plats många gånger när det gäller ledningen
med Mattias Ekström. Nio poängs försprång har Gary
Paffett inför finalen och Mattias har därför ett tufft
jobb framför sig. - Det är inte världens enklaste sits jag sitter i för tillfället men mitt mål är att vinna på Hockenheim, säger Ekström beslutsamt. Förra tävlingen gick nog allt fel som kan gå fel och Mattias gled in på en blygsam 12:e plats, som för övrigt är hans sämsta placering någonsin i DTM, och fick inte med sig några poäng till finalen. För att vinna mästerskapet behöver nu Mattias vinna och få maximala 10 poäng medan värste konkurrenten Gary Paffett inte får ta någon poäng alls, detta tack vare att Gary har fler segrar än Mattias. Skulle de hamna på samma poäng vinner Paffett på flest antal segrar. Det är ett tufft scenario, men Mattias har slagit sig fram till seger ur samma situation förr. - Jag vet hur det är att slå i underläge och inget är omöjligt. I STCC 1999 låg jag långt efter, men en stor krasch inträffade och jag kunde ta STCC titeln med Audi. - Förra tävlingen hade jag ett dåligt race och tog inga poäng men det tänker jag ändra på nu, säger Ekström. Vilken är nu strategin för Auditeamet? Hur kommer ni att köra? - Vi kommer att ge allt vi har på alla områden och vi tänker inte vika en tum på banan. Vi är taggade i hela teamet och vi har trimmat in all utrustning, mekaniker och mig som förare inför detta, vi har vår strategi glasklar. - Vi vill avsluta säsongen med att vinna tävlingen och förhoppningsvis med lite tur och skicklighet vinna mästerskapen, säger Mattias. Eftersom Gary Paffett inte får placera sig bättre än nia i detta race om Mattias skall kunna vinna innebär det att Mattias inte kan klara av att vinna av sig själv. - Vi har ju åtta Audibilar på banan och det räcker väl om jag är först och de andra täcker upp de resterande sju placeringarna, säger Ekström skämtsamt. - Skämt åsido, jag vet att det krävs mycket av både mig, teamet och mina förarkollegor denna tävling för att kunna bärga titeln. - Jag tänker göra mitt bästa och det kommer även de, sedan får vi se hur långt det räcker, avslutar Ekström. Finalen på Hockenheim körs i 37 varv på den 4 574 km långa banan och har två obligatoriska depåstopp. Publikrekord kommer nog slås då det inför tävlingen redan sålts över 70 000 biljetter och suget minskar inte. På söndag kväll vet vi om Mattias Ekström i sin Audi A4 DTM lyckades försvara sin DTM-titel i ett av DTM:s tuffaste race. Ställning i DTM inför finalen på Hockenheim Ring: 1. G. Paffett, M-B, 78p 2. M. Ekström, Audi, 69p 3. T. Kristensen, Audi, 51p 4. M. Häkkinen, 30p 5. J. Alesi, 22p B. Schneider, 22p 7. J. Green, 21p 8. H-H Frentzen, 17p 9. C. Abt, Audi 16p 10. A. McNish, Audi 13p TV-tider Sön 23 okt 22.30-23.30 SVT 24 Motor: DTM Mån 24 okt 22.30-23.00 SVT 2 Race: DTM Ons 26 okt 15.05-15.35 SVT 2 Race: DTM
Go Hard... |
|
||
Ensam mitt emellan konkurrenter försökte
Mattias ta upp kampen. Med en Mercedes framför som täckte upp
och två bakom som jagade fick Mattias det inte lugnt i sin körning. - Det var tufft att ha dessa bilar omkring sig då man vet att de inte har något att förlora och kan då köra lite hårdare, säger Ekström. Jamie Green var den som skulle sätta emot hårdast, i slutet av varvet var han upp och nosade på Mattias och trängde ut honom i start och målkurvan och Mattias fick se sig passerad av ett koppel av Mercedesar som legat tätt bakom. - Jag blev utträngd och tappade mycket fart vilket medförde att jag blev passerad av ett par stycken, det gör det svårt att hålla positionen, säger Mattias besviket. I hopp om att kunna taktik köra upp sig några placeringar, eller komma ifatt de förlorade sekunderna som blev vid omkörningen, skulle teamet göra två bra depåstopp. Men så blev inte fallet. I det första depåstoppet fick Mattias ett motorstopp när han skulle iväg och tappade värdefulla sekunder. I det andra depåstoppet strulade det också och Mattias blev stående ett par sekunder igen. Det gjorde att avståndet växte till de framförvarande och minskade till de bakomvarande. - Vi har kört 25 tävlingar utan problem, men till denna så lyckade vi göra alla fel som gick, säger en besviken Ekström Med en strategi som inte funkade så började även däcken ta slut för Mattias och han körde långsammare och långsammare för varje varv. Han blev omkörd av några till och halkade ner till en tolfte plats som även blev slutresultatet. - Däcken var totalt slut men vi kan inte skylla på någon annan än oss själva. Vi gjorde onödiga missar. - En 5-6 placering hade vart rättvist men vi fick inte ihop det och blev tolva istället. - Det är tråkigt att inte kunna ta poäng och se min värste konkurrent ta full pott, säger Mattias avslutningsvis. När det återstår en tävling så ligger Mattias nu 9 poäng efter Gary Paffett i mästerskapet och det krävs mycket av Mattias, teamet och bilen till finalen om Mattias skall vinna mästerskapet. Men inom motorsport kan allt hända och det vet Mattias som varit med om detta tidigare, året han vann STCC hade han en teoretisk chans att vinna och det gjorde han. Nu laddas det om för full och de kommer att göra allt som står i dess makt för att försvara titeln. Istanbul Park 1.G.Paffett 32 varv 2.M.Häkkinen 3.B.Schneider 4.J.Green 5.T.Kristensen 6.L.Aiello 7.J.Alesi 8.B.Spengler 9.S.Mücke 10.M.Fässler 11.A.Margaritis 12.M.Ekström Mästerskapet 1.G.Paffett 78p 2.M.Ekström 69p 3.T.Kristensen 51p 4.M.Häkkinen 30p 5.J.Alesi 22p - B.Schneider 22p 7.J.Green 21p 8.H-H Frentzen 17p 9.C.Abt 16p 10.A. McNish 13p www.mattiasekstrom.se |
Resultat | Istanbul | |
1. | Pafett | |
2. | Häkinen | |
3. | Schneider | |
4. | Green | |
5. | Kristensen | |
- | ||
12. | Ekström |
www.mattiasekstrom.se |
|
||
- Jag har bara sett banan på TV och den verkar
kul att köra med dess skiftningar, jag tror att vår Audi kommer
vara konkurrenskraftig här, säger Ekström. Inför racet så har Mattias ett litet övertag och skulle kunna avgöra mästerskapet redan här, men då krävs att Gary Paffett inte tar några poäng som helst. Vilket inte är troligt då dessa grabbar har tagit poäng i varje tävling i år. - Det skulle vara skönt att få till ett avgörande på den här banan, men det krävs mycket tur och en väldigs massa skicklighet för att fixa det. Jag tror starkt på ett avgörande vid finalen på Hockenheim, säger Mattias Ekström. Förmågan att anpassa sig kommer vara en avgörande nyckelfaktor för både chaufför och team då det gäller att hitta rätt inställningar till bilen så fort som möjligt. Eftersom det inte finns några gamla data att gå efter så börjar de alla från noll. - Det är nu vi ska se till att få snabba tider tidigt och bevisa att vi kan anpassa oss och få till en bra inställning på bilen, säger Ekström. Ingen kan hota vare sig Mattias Ekström eller Gary Paffett på deras position om första och andraplatsen då Tom Kristensen, den legendariske Le Mans vinnaren, har säkrat tredjeplatsen i mästerskapet redan förra tävlingen med sin Audi A4 DTM. De behöver enbart fokusera på sig själva och se till att vara först i mål utan inblandning från andra chaufförer. Men som man vet i denna serie så vill alla vinna även om det inte påverkar resultat, så det kommer bli en tuff men intressant helg. Förhoppningsvis får vi se Mattias Ekström jubla än en gång från podiumet med vinnarskumpan i handen. www.mattiasekstrom.se |
Resultat Eurospeedway | Lausitz | |
1. | Ekström | 48 varv |
2. | Pafett | |
3. | Kristensen | +0,617 |
4. | Aiello | |
5. | Reuter | |
Ställningen DTM | ||
1. | Ekström | 69 p |
2. | Pafett | 68 p |
3. | Kristensen | 47 p |
4. | Häkkinen | 22 p |
Superpole | ||
1. | Green | 17.489 |
2. | Frenzen | +0,190 |
3. | Reuter | +0,617 |
4. | Häkkinen | +0,647 |
5. | Ekström | +0,653 |
6. | Kristensen | +0,800 |
7. | Paffett | +0,897 |
Test 1 | ||
1. | Alesi | 32,374 |
2. | Paffett | +0,108 |
3. | Green | +0,504 |
4. | Kristensen | +0,299 |
5. | Ekström | + 0,504 |
Test 2 | ||
1. | Alesi | 26,433 |
2. | Stippler | +0,131 |
3. | McNish | +0,555 |
4. | Kaffer | +0,900 |
5. | Ekström | 1,343 |
Poängen | inför tävlingen | |
1. | Pafett | 60 p |
2. | Ekström | 59 p |
3. | Kristensen | 41 p |
4. | Häkkinen |
22 p |
5. | Alesi | 19 p |
6- | Abt | 16 p |
Resultat | Zandvoort | |
1. | Paffett | |
2. | Ekström | |
3. | Frenzen | |
4. | Kristensen | |
5. | Fässler | |
Ställningen | Totalt | |
1. | Paffett | 60 |
2. | Ekström | 59 |
3. | Kristensen | 41 |
Kval | ||
1. | Kristensen | 1:32.968 |
2. | Paffett | + 0,070 |
3. | Fässler | + 0,159 |
4. | Frentzen | + 0,226 |
- | ||
7. | Ekström | + 0,332 |
Superpole | ||
1. | Schön | 1:32,730 |
2. | Fässler | + 0,224 |
3. | Frentzen | + 0,279 |
4. | Paffet | + 0,475 |
5. | Ekström | + 0,547 |