<< Tillbaka till Startsidan

[Kenny Bräck]
[Audi Sport] [Polestar Racing] [Opel Team Sweden] [Carrera Cup] [Övrig pressinfo]

[SSK] [STCC] [S60+ETCC] [GTR+SLC]

Racing 1999 Racing 2000 Racing 2001 Racing 200] Racing 2003 Racing 2004 Racing 2005

Bäst på racing Sportinfo


2004 2005


Carrera Cup Scandinavia - Drivers Championship 2004


04-10-04 Ros snabbast av svenskarna på Hockenheim!
I strålande solsken och inför fullsatta läktare avgjordes idag finalen i Carrera Cup Germany på Hockenheim och från Sverige deltog de tre bäst placerade förarna i skandinaviska Carrera Cup. Av Robin Rudholm, Fredrik Ros och Nicklas Karlsson var det Ros som redan under den fria träningen visade bäst form i den minst sagt mördande konkurrensen från Europas bästa Porscheförare. Under tidskvalificeringen som bestämmer startpositionerna inför tävlingen tog Ros en elfte plats i det 24 bilar starka startfältet. Rudholm kvalade in som nummer 18 och Karlsson på 19:e plats.

Starten av tävlingen blev dramatisk när Wolf Henzler som stod i pole position inte kom iväg och så när träffades av bilar som rusade fram från de bakre leden och inte uppfattade den stilla stående bilen. Såväl Ros som Karlsson gjorde bra starter men i kalabaliken på grund av Henzler tvingades Karlsson att köra utanför banan och föll tillbaka, Rudholm hade ingen lycka med sig och snurrade på första varvet. Ros låg hela tiden runt tionde platsen och fightades loppet igenom med den tyska legenden Roland Asch. I tävlingens slutskede lyckades den blott 19 år gamla svensken att passera och slutade som nia. Niklas Karlsson körde stabilt och plockade placering efter placering till en slutlig tolfte placering i mål. Tyngst för svenskarna gick det för Rudholm som efter sin snurrning tvingades bryta på det nionde varvet.

Tävlingen vanns av Jörg Hardt före Christian Menzel och Mike Rockenfeller. Rockenfeller som tack vare sin tredjeplats kunde säkra segern i det tyska mästerskapet före Wolf Henzler som trots problemen i samband med starten kunde köra upp sig från sista till en slutlig fjärde plats.

Resultat:
1. Jörg Hardt, (D), EMC Araxa Racing
2. Christian Menzel, (D), Tolimit Motorsport
3. Mike Rockenfeller, (D), UPS Porsche-Junior Team
4. Wolf Henzler, (D), EMC Araxa Racing
5. Hannes Lachinger, (D), Mamerow Racing
6. Richard Lietz, (D), Tolimit Motorsport
7. Nicolas Armindo, (F), Land Motorsport
8. Alfred Renauer, (D), Ibex AG/PZ Olympiapark/Team Herbert
9. Fredrik Ros, (S), Podium Porsche Motorsport Sweden
10. Roland Asch, (D), Schnabl Engineering
11. Dominik Farnbacher, (D), Eichin Racing
12. Niklas Karlsson, (S), Podium Porsche Motorsport Sweden
13. Marco Seefried, (D), JVG Racing
14. Marko Hartung, (D), Team Lauderbach
15. Michael Raja, (D).
Läs mer på: www.carreracup.nu


04-09-29 Sveriges bästa Porsche-förare till Hockenheim!
Förutom ära, berömmelse och prispengar belönas även de tre bäst placerade förarna i Carrera Cup Scandinavia med en möjlighet att visa upp sig inför 180.000 åskådare på Hockenheim i Tyskland.
I samband med DTM finalen körs också den sista deltävlingen i Carrera Cup Germany och det är i den tävlingen som Robin Rudholm, Fredrik Ros och Nicklas Karlsson kommer att representera Sverige.

Inte mindre än 27 ekipage är anmälda till tävlingen och svenskarna bjuds hårdast möjliga motstånd. Bland de nationella Carrera Cup-seriena är den tyska naturligtvis den som samlar flest toppförare.
Att försöka att slå tyskarna på hemmaplan blir också extra svårt eftersom ingen av svenskarna tidigare tävlat på Hockenheim. Det tar både tid att lära sig banan och att anpassa bilarnas inställningar optimalt därefter.
Oavsett resultat lär helgen bli en stor upplevelse, arrangemanget är slutsålt och bara till depån har arrangören sålt 36.000 biljetter, något som gör arbetet för teamen ganska svårt på grund av trängsel.

En svensk som kommer att spela en huvudroll är Mattias Ekström som redan är klar mästare i DTM men som säkert vill avsluta säsongen med en seger inför de tyska Audi fansen på Hockenheim.
Förhoppningsvis får de tillresta svenska supportrarna anledning att sjunga "Du gamla du fria" efter både Porsche Carrera Cup tävlingen och DTM finalen, förutsättningarna ser i alla fall goda ut.
Läs mer på: www.carreracup.nu


04-09-20 Kenny Bräck stal showen men… Nicklas Karlsson dubbelsegrade i finalen!
Uppståndelsen runt Kenny Bräcks come back på racerbanan visste inga gränser. Trots att han presterade en enastående körning och dessutom var snabbast på kvalet så räckte det inte till för att ta en pallplats i den stenhårda Carrera Cup-finalen på Mantorp. Att det skulle bli en tuff final var det ingen tvekan om. Robin Rudholm ledde knappt före ungtuppen Fredrik Ros och Thomas Nyström låg på en tredjeplats lika knappt före Niklas Karlsson. Fredrik var så “taggad” att han redan på uppvärmningsvarvet till lördags race stötte ihop med Magnus Wallinder, resultatet blev att Ros körde sönder sin kylare och alltså inte ens kom till start. Mästerskapstiteln var därmed Rudholms - förutsatt att han skulle ta sig runt. Niklas gjorde sin vana trogen en kanonstart och knep flera placeringar. Racet var sedan inledningsvis en kamp mellan Karlsson, Wallinder och Bräck. Oturligt nog för Kenny lossnade frontspoilern vilket gjorde bilen extremt svårkörd, och den svenska superstjärnan föll därmed tillbaka två placeringar och slutade på en mycket hedrande femteplats. Istället kom kampen om tredjeplatsen att stå mellan Wallinder, Rudholm och Nyström vilket också blev ordningen i mål efter en totaldominerande Karlsson som inte släppte greppet.
Det avslutande racet för säsongen gjorde inte heller någon besviken. Starten var i vanlig ordning Niklas som direkt knep ledningen före Robin och Wallinder. En ordning som sedan skulle hålla in i mål. Bakom trion låg Nyström som efter ett antal varv blev hårt uppvaktad av Kenny. Uppvaktningen slutade med att Nyström fick sig en knuff och snurrade. Efter ytterligare ett par varv var det Niklas LovÈns tur att bli snurra efter en knuff av Nyström. Ros som startat sist, knep två bilar direkt för att sedan fastna bakom Lovén. Efter att tagit sig förbi honom började Ros jaga ifatt Kenny. I slutet på rakan lyckades han precis gå om. Fredrik jagade sedan vidare efter ledartrion men lyckades inte nå täten innan målgång, men han lyckades i sin jakt åtminstone att prestera den bästa varvtid med drygt fyra tiondelar.
Sluresultatet gjorde att Robin tog mästerskapstiteln före Fredrik och Niklas. De tre blir därmed de som får åka till Hockenheim för att köra den tyska Carrera Cup finalen.
Läs mer på: www.carreracup.nu


04-09-07 Kenny Bräck tillbaka på racerbanan!
12 oktober förra året kraschade Kenny Bräck våldsamt i den avslutande deltävlingen av amerikanska IRL serien och fick livshotande skador. Sedan dess har Kenny lagt ner ett enormt rehabiliteringsarbete. Glädjande nog för alla svenska fans kommer Bräck åter att ratta en racerbil redan om drygt en vecka i den skandinaviska Carrera Cupens finalrace på Mantorp Park.
- Jag fick en förfrågan av Porsche att tävla i Sverige igen,†ör första gången på 12 år, genom att köra deras "gästbil" under finalen på Mantorp Park, berättar Kenny.
Efter lite funderande accepterade IRL stjärnan att bli ytterligare en i raden av namnkunniga gästförare.
- Jag är fortfarande sjukskriven efter olyckan i Texas, men tackade ja efter att jag fått mitt teams godkännande att delta, säger värmlänningen.
Bland racerförare anses det som något av det svåraste man kan ge sig in på när man hoppar in i en enhetsklass där konkurrenterna haft en hel säsong på sig att lära sig bilarna och dess inställningar. Att Bräck dessutom precis kommit ut från sjukhuset och kastat kryckorna gör inte saken lättare.
Listan på förare som kört Porsche Sveriges VIP bil under Carrera Cup Scandinavias premiärsäsong är minst sagt imponerande, av åtta förare har inte mindre än fyra Formel 1 erfarenhet.
- Givetvis är jag nöjd med nivån på våra gästförare med storfräsare som Mika Häkkinen och Stefan ”Lill-Lövis” Johansson för att nämna några. Att sedan kunna avsluta vår första säsong med Kennys come back är helt oslagbart, säger Tony Ring som ansvarar för Carrera Cup.
- Jag ser fram emot att sitta bakom ratten igen, inte minst för att det är i Sverige. Detta blir min första tävling sen kraschen i oktober i†fjol och det är naturligtvis en utmaning att köra en helt annan typ av bil än jag normalt är van vid att tävla med. Jag tackar Porsche Sverige för möjligheten, avslutar Kenny.
Carrera Cup Scandinavia har inför finalen på Mantorp Park genomfört sju tävlingshelger i Sverige, Finland och Danmark, mästerskapet leds av Robin Rudholm knappt före Fredrik Ros.
Läs mer på: www.carreracup.nu

04-09-06 Niklas Karlson tillbaka överst på pallen!
Carrera Cup Scandinavia bjöd på helgens mest spännande race när klassen för första gången besökte Danmark i samband med Danmarks Grand Prix på Jyllandsringen. Efter en stenhård kvalificering, där de sex snabbaste bilarna låg inom fyra tiondelar av en sekund, kunde Fredrik Ros sno åt sig pole position strax före Robin Rudholm. Andra ledet delades av teamkompisarna i Podium stallet, Niklas Karlsson och Tomas Nyström, som femma och sexa stod Nicolas Kiesa och Magnus Wallinder. Dramatiken började direkt i starten där Nicolas Kiesa inte visade någon respekt utan trängde sig upp till tredjeplatsen bakom Ros och Rudholm, Kiesa fortsatte aggressivt och tvingade Rudholm ur spåret i kurva fem vilket innebar att han därmed låg tvåa. Oturligt nog för Rudholm så smet såväl Karlsson och Wallinder förbi när dörren stod öppen och mästerskapsledaren låg hastig men inte speciellt lustigt på en femteplats. Det var inte bara i täten kampen stod utan även längre bak i fältet kördes det tufft. Niklas Lovén och Lars Nielsen krockade och båda bilarna fick uppsöka depån.
Nielsen kunde åter köra ut på banan men för LovÈn var tävlingen över eftersom en kylare hade sprungit läck, något som för övrigt fick en del av banan att bli riktigt hal.Först att prova på det hala partiet var Ros som snurrade men kom upp på en fjärde plats precis framför näsan på Rudholm. Kiesa klarade halkkörningen och var nu i ledning. Till den danska publikens stora glädje kunde Kiesa hålla avståndet till Karlsson hela vägen till mål och tog en välförtjänt och mycket populär seger på hemmaplan. Magnus Wallinder kom trea och Ros plockade tillbaka en poäng på Rudholm genom att komma fyra med största konkurrenten om mästerskapet strax bakom sig som femma. Söndagens tävling gjorde inte heller någon i den stora publiken besviken, Karlsson gjorde processen kort med Kiesa och passerade genom en bländande omkörning i kurva två samtidigt som det hettade till riktigt när Nielsen krockade med Rudholm.Trots kalabaliken lyckades Robin hålla tredjeplatsen men straffades genom att han hamnade i det extremt långsamma ytterspåret i kurva fem. Wallinder kunde smita förbi och ta upp jakten på Karlsson och Kiesa, farten var god och han lyckades komma i fatt och passera Kiesa med fem varv kvar i tävlingen. Även Rudholm kom förbi dansken och när Ros försökte göra detsamma uppstod kontakt som resulterade i att hjälten från lördagen slutade dagens tävling i sanden. Niklas Karlsson var helgens segerherre och tack vare sina två fullpoängare finns fortfarande chansen till totalsegern i mästerskapet som avgörs i samband med finalen på Mantorp om knappt två veckor, 18-19 september.
Läs mer på: www.carreracup.nu

04-09-06 Nya framgångar i Danmark!
Helgens race på Jyllandsringen blev säsongens tuffaste. Målet för helgen var att behålla mästerskapsledningen och inte tappa poäng - något som lyckades. Med helgens pallplats kan jag nu endast hotas av Fredrik Ros i mästerskapet. Jag är nu också klar för den tyska Carrera Cup Finalen på Hockenheim tillsammans med DTM.
Läs mer på: www.robinrudholm.com

04-09-01 Carrera Cup till Danmark
Nu bär det av till Danmark för mästerskapets näst sista tävling. Denna gången har vi återigen en tidigare F1-förare som gästförare, nämligen dansken Nicolas Kiesa. Mästerskapet är tufft, men jag leder nu med sex poäng före Fredrik Ros. Målet är att dryga ut ledningen denna helg.
Läs mer på: www.robinrudholm.com

04-09-01 Ytterligare en Formel 1 förare i Carrera Cup Scandinavia.
Nicolas Kiesa kör Porsches VIP bil på danska Jyllandsringen
I raden av namnkunniga gästförare i Carrera Cup sällar sig nu ytterligare en förare med Formel 1 meriter i bagaget. Tidigare i år har såväl Mika Häkkinen som Stefan ”Lövis” Johansson tävlat i serien.
Kommande helg besöker Skandinaviens snabbaste märkesklass Jyllandsringen i Danmark och passande nog är det Nicolas Kiesa som kommer att göra ett inhopp i Porsches VIP bil.
Han körde så sent som förra året tre Formel 1 Grand Prix för Minardi och står högt upp på det Italienska teamets önskelista när det gäller förare inför nästa års Formel 1 säsong.
Danska Kiesa har tidigare endast tävlat i Formelbil så utmaningen är stor när han möter det hårda motståndet i Carrera Cup, förare som nästan har en hel säsongs erfarenheter av serien och bilarna.
- Jag hade givetvis önskat att jag kunde testa inför tävlingen men tyvärr har det inte funnits tid, dessutom har jag bara tävlat en gång på Jyllandsringen så det blir nog tufft, konstaterar Nicolas.
För den svenska publiken är annars Kiesa mest känd som den förare som snuvade Björn Wirdheim på segern i Formel 3000 loppet i Monaco förra året då svensken missade var mållinjen var belägen.
Ytterligare en dansk förare kommer att tävla på hemmaplan, Lars Nielsen som i år med framgång kör europeiska Le Mans serien kommer att köra en av Benny Larssons bilar.
I mästerskapet är fighten om första platsen sylvass - bara sex poäng skiljer till Robin Rudholms fördel före tvåan Fredrik Ros, trea är Tomas Nyström och på fjärde platsen återfinns Niklas Karlsson.
04-08-15 Tony Richardssons succéinhopp i Carrera Cup
Den femfaldige världsmästaren i Speedway, Tony Richardsson, visade att han inte bara behärskar gruset på Speedwaybanorna utan även kan ta sig an asfalt och den betydligt mer motorstarka Porsche Carrera Cup-bilen på ett strålande sätt.
På kvalet klämde Rickardsson till med sjätte bästa tid efter Fredrik Ros som var snabbast samt Robin Rudholm, Nicklas Karlsson, Tomas Nyström och Magnus Wallinder.
I första racet kom Fredrik snabbast iväg, Tony iväg som sjunde bil,. Robin låg på hårt bakom Fredrik och kunde efter fem varv bromsa sig förbi i Eje-kurvan och hålla undan hela vägen till mål med en ivrigt uppvaktande Ros bakom sig. Speedwaymästaren tog sig förbi både Niklas Lovén och nykomlingen Tobias Johansson och slutade därmed på en mycket imponerande femteplats.
I söndagens race tog åter Fredrik starten före Robin och visade mästarklass med flera tiondelar snabbare varvtider än de övriga förarna. Fram till slutet av sista varvet åtminstone då en drivaxel gick av och han fick släppa förbi sju av förarna och rullad över mållinjen. Robin tog därmed sin femte seger och gick förbi Ros i tabellen.
Nyström tog andraplatsen före Wallinder. Men den mest häpnadsväckande insatsen gjorde åter inhopparen Rickardsson som i detta lopp alltså knep fjärdeplatsen. Stort jubel från den månghövade publiken som uppskattade Speedwaymästarens inhopp.
Nu återstår endast en tävlingshelg i Danmark innan finalen ihop med STCC på Mantorp den 18-19 september.
Hur ska det gå och vem är den tilltänkta gästföraren, kan han möjligtvis prestera bättre är Tony Rickardsson? Killen som till råga på allt tog klivet från grus och speedwaycykel till asfalt och Porsche..!

04-08-09 Succé även i Porsche för Tony Richardsson?
Tony Richardsson, den femfaldige världsmästaren i Speedway, har visat strålande form på Speedwaybanorna på sistone, inte minst bragden i samband med Lag-VM i Poole har visat svenskens storhet.
Frågan är om framgångstrenden fortsätter kommande helg när Richardsson kommer att debutera i den snabba enhetsklassen Porsche Carrera Cup under Kanonloppet på Gelleråsbanan i Karlskoga.
Speedwayföraren gjorde tidigare sitt första inhopp i bil då han deltog i Svenska Rallyts Grupp N klass med en Mitsubishi. En tävling som han genomförde på ett strålande sätt och fick mycket beröm för.
Nu är det alltså dags att testa ett ännu snabbare fordon och då på bana. Porsche Sverige ställer upp med bil och Tony Richardsson blir ännu en i raden av celebriteter som gästkör i Carrera Cup Scandinavia.
Efter halva säsongen leder Fredrik Ros serien före Robin Rudholm, de två stallkompisarna Tomas Nyström och Niklas Karlsson slåss om tredjeplatsen och inför helgen skiljer endast tre poäng.
Som vanligt körs kval och Race 1 under lördagen och Race 2 mellan STCC-tävlingarna på söndagen.
Inte minst med hjälp av gästförare Richardsson räknar arrangören med storpublik nu när sommarvädret äntligen har kommit och Carrera Cup förhoppningsvis kan fullgöra en tävling utan regn.

04-08-02 Pole och dubbelseger i Finland!
I helgen kördes deltävling 9 & 10 i Porsche Carrera Cup Scandinavia. Denna gång i Finland på Alastaro-banan. Och vilken helg det blev! Pole position, seger i lördagens race och seger i söndagens race! Nu skiljer det endast 6 poäng till Fredrik Ros som leder mästerskapet, och målsättningen är givetvis att ta över ledningen...
Läs mer om framgångarna på: www.robinrudholm.com

04-07-05 Stenhårda race i Carrera Cup!
När Carrera Cup Scandinavia gästade STCC-tävlingarna på Falkenberg visade sig vädret inte från sin allra bästa sida. Att banan är känd för att vara svår att köra om på och dessutom väldigt snabb gör kvalet extra viktigt för att få en bra startposition.
Under kvalet slutade det regna och torkade upp, det gjorde att tiderna blev bättre och bättre allt eftersom passet närmade sig sitt slut. Peggen Andersson passerade flaggan en sekund före slutet och fick ett helt varv på hyggligt torr bana och satte därmed dagens snabbaste tid.
Med Pole Position - och hemmabana - vann Peggen första racet. Efter honom kom Thomas Nyström på en andraplats och Fredrik Ros på en tredje i ett race som med Carrera Cup mått måste räknad som relativt stillsamt, dock alltså inte händelselöst.
En timme innan helgens andra Carrera Cup race slutade det regna och solen bröt igen igenom för att bjuda på ett strålande väder.
Peggen hade åter Pole och gjorde en kanonstart. Strax bakom följde Nyström, Robin Rudholm och Ros. Lill-Lövis som kom iväg som femma i starten och försökte på det andra varvet att attackera Ros med följd att de båda gick ihop och Lövis klämde Magnus Kromström, som låg innerst, av banan. Fredrik klarade sig men Kroken fick fronten så illa tilltryckt att han tvingades bryta, Lövis själv fick en punktering som han tog sig i depå med för att efter bytet komma ut på banan igen.
I täten var det mycket tätt med Robin som pressade Peggen hårt. Det resulterade så småningom i att Peggen missade en växel. Robin tog då över ledningen framför Nyström och Ros som han höll ända in i mål. Vilket var första racingsegern för Boråsaren på fem år.
Klassen enda tjej, Jenna Brorson, var överlycklig i mål som sjua över att ha slagit Lill-Lövis.
Publiken runt banan som trotsat regnet fick se ett fantastiskt race med många tuffa fighter. Att Lill-Lövis fortfarande är populär här hemma i Sverige råder det ingen tvekan om efter den uppståndelse han tilldrog sig.
Nästa tävling blir den sista helgen i juli på finska Allastarobanan.
Vem som blir gästförare då är inte klart ännu, men det lär bli tuffa race oavsett vem det blir. Någon respekt för "stora" världsnamnen finns det inte i Carrera Cup

04-07-05 Äntligen kom segern
Äntligen! Äntligen! Äntligen fick jag kliva upp överst på prispallen, när vi i helgen besökte Falkenberg för att köra Västkustloppet.
Snabbast på fria träningen bådade gott inför kvalet. Upptorkande bana och kvalet blev ett lotteri. Från att haft polen drog jag korta stickan och kvalade fyra.
En bra start och jag kunde klippa Lill-Lövis direkt. Resten av racet blev en följa John historia... I mål som trea med Ros precis bakom och Karlsson stående var mer än godkänt.
Läs mer om första segern:
www.robinrudholm.com

04-06-23 Först Mika Häkkinen nu Lill-Lövis i Carrera Cup!
Stjärnorna står formligen i kö för att få köra Porsche Sveriges VIP bil i samband med deltävlingarna i årets Carrera Cup Scandinavia. Det står nu klart att tidigare Formel 1 och Cart-föraren Stefan "Lill-Lövis" Johansson blir nästa i raden av superförare.
Lill-Lövis har inte tävlat i Sverige på 22 år och överhuvudtaget inte varit i landet på tre år. Så det blir en efterlängtad hemkomst och comeback inför de svenska fansen.
Efter en framgångsrik karriär i Formel 1 hos bl.a. Ferrari och McLaren flyttade Stefan till USA för att tävla i Cart-serien och han bor sedan dess kvar.
En av karriärens höjdpunkter var när Johansson 1997 vann det klassiska 24 timmars loppet på Le Mans i en Porsche. Så det passar extra bra att återkomsten till de svenska banorna sker i just en Porsche, även om biltyperna skiljer sig markant åt.
Trots sin rutin och sitt framgångsrika förflutna har inte Lill-Lövis allt för stora förhoppningar om segrar när han möter den skandinaviska Carrera Cup eliten.
- Det är extremt svårt att hoppa in i en enhetsklass mitt i säsongen, men jag gör mitt bästa och tycker framför allt att det ska bli kul att komma hem till Sverige.
- Att köra Västkustloppet i kombination med en liten semester i Sverige kunde jag inte tacka nej till och ser fram emot nästa helg, avslutar Stefan Johansson.

04-06-20 Tuffa race i Carrera Cup!
Som vanligt bjöds publiken på stor underhållning och spänning när Carrera Cup Scandinavia körde två race i samband med STCC-tävlingarna på Mantorp Park. I båda tävlingarna gjorde Nicklas Karlsson kanonstarter och tog sig från tredje startplats i första och fjärde i andra direkt upp i ledning. Nu skulle dock den ledningen inte hålla sig i något av loppen.
Efter kvalet till första racet stod alltså Robin Rudholm i Pole Position med Fredrik Ros i första startled med Nicklas Karlsson i ledet bakom. Nicklas lyckas bäst i starten tog ledningen.
Banan som till en början var blöt torkade sakta upp vilket fick till följd att positionerna i täten växlade ideligen. Inte mindre än fyra förare ledde omväxlande tävlingen innan Ros, som totalmissat starten, kunde ta sig upp i ledningen och hålla den ända in i mål.
Bakom honom hade Rudholm och Karlsson en intensiv fight om andraplatsen, vilken till slut erövrades av en mycket starkt spurtande Thomas Nyström.
Lennart "Dr" Pehrson som gjorde ett inhopp i Magnus Krokströms bil trivdes på den svårbemästrade banan och placerade sig kanske lite överraskande som femma.
Bakom "doktorn" placerade sig Magnus Wallinder och gästföraren Jens Edman.
Den nytillkomna föraren Jenna Brorsson som premiärkörde på Mantorp slutade åtta.
I det andra loppet gjorde Nicklas åter en kanonstart och tog sig från fjärde startruta upp i ledningen. Bakom honom var det tätt med Fredrik i spetsen.
Efter halva loppet försökte Fredrik passera Nicklas på yttern efter den långa rakan, det fanns inte plats så Fredrik tvingades av och kom upp på banan som fjärde bil. Robin låg väldigt nära Nicklas och skulle försöka passera när de gick i varandra. Robins kylare sprang läck och så var det slutkört för hans del. Kylarvattnet på banan fick också till följd att samtliga fyra förare i täten gick av banan. Thomas fastnade i sandfållan men de andra kunde, mer eller mindre stukade, fortsätta racet.
Wallinder tog nu istället ledningen före Fredrik och Jens vilket också blev ställningen in i mål. "Dr" Pehrson placerade sig som fyra före Helsingborgstjejen Jenna Brorsson. En som inte alls kom till start var Magnus Krokström som drabbats av en sponsor i trångmål. Situationen har inte blivit bättre av två kostsamma smällar under säsongens inledning.
- Det har inte varit några dramatiska smällar, men de har kostat mer än de smakat berättar "Kroken".
Magnus hoppas dock kunna slutföra årets premiärsäsong i sin nya Porsche Carrera GT3.
- Sponsorklimatet i Sverige är inte det bästa för tillfället, men förhandlingar pågår med ett antal företag. De är välvilligt inställda, men det återstår ett par detaljer att lösa innan allt är i hamn, avslutar Magnus hoppfullt.
Nästa tävling är ihop med STCC på Falkenberg den 3-4 juli.
Det diskuteras redan om vem som kommer att vara gästförare i det racet. En sak är säker, det händer mycket i Porsche Carrera Cup och nästa race lär inte bli mindre händelserikt.

04-06-17 Jenna Brorsson kör Carrera Cup!
Porsche Center Karlstad presenterade igår sin nya förare inför helgens tävlingar i Carrera Cup Scandinavia på Mantorp. Lika överraskande som glädjande visade det sig att den nya föraren var Jenna Brorsson, dotter till legendariske Tommy Brorsson.
Jenna som hittills uteslutande kört historiska bilar har stolta familjetraditioner att försvara, pappa Tommy vann sitt första EM 1972 och dominerade den historiska scenen totalt på 90-talet med inte mindre än fem EM-titlar samtliga med Lotus.
Att steget är ganska stort till Carrera Cup är klart, med det är inte något som skrämmer Jenna.
- Kul att prova på en modern racerbil, ABS och andra tekniska hjälpmedel gör att bilen är förhållandevis lätt att köra men trots det skulle man behöva en hel del träning för att komma i kapp de som tävlat hela säsongen, säger Jenna.
Carrera Cup har utvecklat sig till en mycket tuff serie och samtliga förare i startfältet ligger normalt inom en sekund och det på tider som klart underskrider STCC´s.
Brorsson är inte den enda nykomlingen i startfältet kommande helg, Jens Edman och Magnus Wallinder kommer också att köra årets Porsche GT3 Cup för första gången.
Jenna Brorsson, som till vardags arbetar som restaurangchef på McDonald´s i Helsingborg, ser tävlingen på Mantorp som ett första försök att se hur långt talangen räcker i professionella sammanhang. Går allt bra får vi säkert se mer av JennaÉ

04-06-17 Jens Edman kör Carrera Cup på Mantorp!
Den svenska publiken får i helgen möjligheten att se Jens Edman på hemmaplan när han kommer att köra Porsche Sveriges VIP bil i Carrera Cup tävlingen på Mantorp.
Edman som de senaste åren i huvudsak tävlat i Danmark ligger efter en lyckad inledning på säsongen på en andra plats i det knallhårda danska mästerskapet, DTC.
På Mantorp har Jens ett fint facit med bl.a. flera STCC segrar, men att vinna Carrera Cup på första försöket utan möjlighet till några ordentliga tester kommer att bli svårt.
- Att komma in som gästförare i en enhetsklass är bland det svåraste men kan göra speciellt i en hästkrafts stinn klass som Carrera Cup, konstaterar Edman.
Vid senaste tävlingen i Carrera Cup på finländska Hämeenlinna lyckades gästföraren med konststycket att vinna, men det var efter idogt testande. Till saken hör också att föraren var ingen mindre än den tvåfaldige Formel 1 världsmästaren Mika Häkkinen.
- Framför allt ser jag den här helgen som ett roligt avbrott i mitt vanliga åkande och en möjlighet att få träffa mina svenska fans och vänner, avslutar Jens.
Edman vann 1997 JTCC mästerskapet och fick följande år chansen att tävla i STCC för Volvo, en möjlighet som han förvaltade väl genom att vinna redan tredje tävlingen!
Bästa totalplacering i STCC var 2001 när Jens slutade på en tredje plats i serien.

04-06-11 Magnus Wallinder klar för Carrera Cup!
Den skandinaviska delen av Carrera Cup får förstärkning av ytterligare en mycket meriterad förare från och med nästa deltävling som avgörs på Mantorp 19-20 juni.
Dainer Motorsport har kontrakterat Magnus Wallinder som inte tävlingskört sedan förra året då han tillsammans med Henrik Roos tävlade i FIA GT med en Viper.
Wallinder som vunnit såväl svenska som nordiska mästerskapet i Formel 3 samt varit nordisk mästare i Formel Opel Lotus har också en gedigen Porsche erfarenhet.
1995 placerade han sig på en tredje plats i svenska Porsche Cupen men det var ändå som förare i det engelska G-Force teamet som Magnus kunde visa vilken eminent förarbegåvning han är. Trea 1998 och tvåa 1999 i brittiska GT serien.
Svensken genomförde också en full säsong i FIA GT med Porsche 2000 och noterade en andra plats i Valencia som bästa resultat, som kuriosa kan också nämnas att Magnus i par med John Greasley vann FIA GT tävlingen i Zuhai 1997.
Ros, Karlsson och de övriga i toppen på Carrera Cup Scandinavia får garanterat se upp. För den som vill följa dramatiken är ett besök på Mantorp 19-20 juni ett måste!
www.carreracup.nu
www.wallinder.com

04-05-30 Finländsk topp i Carrera Cup
Söndagens race i Porsche Carrera Cup Skandinavien på finländska Hämeenlinna-banan var inte mindre händelserikt och spännande än det första. Nu skulle det dock bli tre finnar i topp, tills resultatet av Illmari Ullakko påkörning blev färdigbehandlad vill säga.
Han bestraffas efter överläggning med tidstillägg och hamnade då på en fjärdeplats efter Robin Rudholm som gjorde en mycket bra insats. Ställningen i topp var jämnfört med lördagens race lite överraskande omvänd med Markus Palttala som vinnare före Mika Häkkinen. Någon respekt för den tvåfaldige mästaren i Formel 1 syntes inte bland de andra förarna på banan.
Helgens andra race på finländska Hämeenlinna-banan gick i regn på regndäck och var därmed en helt ny erfarenhet för samtliga förare. Mika Häkkinen som vann lördagens tävling hade pole position och kom också iväg snabbast tätt följd av Markus Palttala. Fredrik Ros som hade tredje startplats fick en mycket dålig start och höll på att bli rammad av de sista bilarna i fältet. Han fick därför börja jaga bakifrån och gjorde sitt livs race med en glimrande körning och ett snabbaste varv som var över en sekund snabbare än de andra förarna, inklusive Mika Häkkinen. Han blev dessutom rammad av Illmari Ullakko och snurrade för att åter köra upp sig och sluta på en mycket hedrande femteplats i mål.
Nicklas Karlsson som vann bägge racen vid förra tävlingen på Knutstorp hade ingen lyckad helg. Teamet fick inte alls till det med bilens setup och han fick till slut se sig besegrad av Fredrik som gick förbi på sista varvet.
Magnus Krokström, som slutade femma på lördagens tävling, gjorde en kanonstart med hade en halkig runda i övrigt och slutade sjua efter Nicklas.
Nu återstår tre veckor till nästa race som går på Mantorp Park. De flesta har fått någon törn eller tilltryckning som ska riktas till, men det lär inte vara någon garanti för mindre plåtkontakt till kommande tävlingar.
Det är jämnt i toppen och allt för mycket som står på spel, men det är mycket kvar änÉ It´s not over until the fat

04-05-29 Mika Häkkinen vann övertygande i Carrera Cup
Porsche Carrera Cup Skandinavien körde under lördagen det första racet av två på den finländska Hämeenlinna-banan. Gästförare var ingen mindre än, den tvåfaldige mästaren i Formel 1, Mika Häkkinen. Han förvånade säkert många genom att på kvalet inte ha bättre än en tredje tid efter Markus Palttala och Fredrik Ros.
Men i racet visade Mika att gammal är äldst genom att göra en kanonstart och sedan defilera i mål. De övriga i racet hade dock en betydligt tuffare omgång med många spännande dueller och snurrningar.
Under kvalet var det Markus Palttala som visade var skåpet skulle stå genom att ha den klart snabbaste tiden, något som kanske ändå inte så konstigt med tanke på det är finländarens hemmabana. Trots sin rutin blev alltså inte Mika Häkkinen snabbast utan fick nöja sig med en tredje snabbaste tid något efter Palttala och Fredrik Ros. Fjärde tid tog Robin Rudholm. Magnus Krokström körde av redan på det första varvet och knycklade till bilen ordentligt. Det var bara en heroisk insats av mekanikerna som räddade den helgen för Kroken som till slut kunde ställa upp och köra.
Det första racet blev alltså en riktig rysare - om man undantar Mika Häkkinen förstås som gjorde en kanonstart i ordets rätta bemärkelse. Från sin tredje startplats närmast flög han fram i ledning direkt med Nicklas Karlsson i hasorna strax före Palttala. Den duktige föraren Illmari Ullakko hakade på sin landsman men snurrade och hamnade sist. Han visade dock sin klass genom att köra upp sig till en sjätteplats och svara med tredje snabbaste tid.
Markus försökte tillsammans med Nicklas under de första tre varven pressa Mika som trots sin ledning körde med ett iskallt lugn. Markus och Nicklas fick problem med värmen i däcken samtidigt som Mika såg ut att lägga i en överväxel för att till slut närmast defilera i mål. Bakom Mika och Markus var det betydligt mer händelserikt. Fredrik pressade Nicklas hårt och när Fredrik försökte ta sig förbi gick de ihop med följd att Nicklas snurrade. Robin kunde då smita förbi de båda duellerande tillsammans med "Kroken" som kämpat sig upp från en sista startplats. Fredrik kämpade sig dock tillbaka upp på tredjeplatsen innan målgång, Robin och "Kroken" fick därför nöja sig med en fjärde- respektive femteplats.
Tony Ring var mycket nöjd med dagens race som bjöd på bra dramatik.
- Helt fantastiskt, den entusiastiska publiken fick full valuta med ett spännande race som vanns av den så otroligt populära Mika Häkkinen strax före hemmaföraren Markus Palttala, konstaterar Tony belåtet.
- Mika visade verkligen sin storhet, även om våra svenska killar inte på något vis behöver skämmas för sina insatser. Till morgondagens race väntas en publik på uppemot 20.000 personer. Då får vi se vem som drar det längsta strået, gammal är visserligen äldst, men de unga förarna har visat att de inte tänker ge sig utan kamp, avslutar Tony.

04-05-27 Niklas Karlsson möter F1-världsmästaren
Den förre F1-världsmästaren Mika Häkkinen är tillbaka på tävlingsbanan efter några års uppehåll. Helgen 29-30 maj körs nästa race i Carrera Cup Scandinavia och då möter han övriga förare i cupen.
Tävlingen går på Hämeenlinna i Finland. Hela tio förare är anmälda till tävlingen och alla är laddade för att möta världsmästaren. Ledaren av Carrera Cup Scandinavia, Niklas Karlsson, ser fram emot att få utmana världsmästaren.
- Det är första gången jag får möjligheten att möta en världsmästare där vi tävlar i exakt lika bilar. Det gör att det är bara min egen insats som avgör utgången. Med mina två segrar hittills känner jag mig säker och ska visa att jag hänger med en så meriterad förare som Mika Häkkinen, säger Niklas.
Finland är det land i Norden som har flest förare som har kört F1 de senare åren. Nu är det Kimi Räikkönen som försvarar den finska flaggan i F1.
Carrera Cup Scandinavia är den sjunde cupen som genomförs i världen. Uppdraget att ansvara för denna skandinaviska cup har lagts på Podium, med VD Lennart "Dr." Pehrson, som har ett långvarigt samarbete med Porsche Sverige och även Porsche Motorsports fabrik i Weissach, Tyskland.
- Vi har jobbat för detta under det senaste året. Serien startade med tävlingen på Knutstorp 1-2 maj med sju bilar och redan nu till den finska tävlingen kommer det att vara tio Porschar på startlinjen. Vårt mål har varit att ha mellan tio och femton Porschar som deltar i Carrera Cup Scandinavia det första året. Den ansvarige för cupen, Tony Ring, har gjort en stor insats som på kort tid har fått allt på plats och lagt grunden för cupen med åtta tävlingar i år, säger Lennart Pehrson VD för Podium som har ansvaret för cupen och det team Niklas Karlsson kör i.
I Podiums team ingår två förare: Niklas Karlsson och Tomas Nyström, där Niklas har tagit ledningen efter de två inledande tävlingarna. Han vann även den sista tävlingen i STCC 2003. Steget från STCC och den framhjulsdrivna Alfan till den bakhjulsdrivna Porschen är stort.
- Skillnaden mellan den Alfa jag körde i STCC 2003 och Porschen jag kör denna säsong är milsvid och omställningen rent körmässigt är rätt stor. Porschen är den snabbare av de två biltyperna och den är dessutom bakhjulsdriven vilket kräver en annan körstil, säger Niklas.
Tävlingen i Finland sänds i finsk TV och TV 3. Arrangören i Finland räknar med storpublik nu när man får se sin världsmästare på hemmaplan där han inte har tävlat på många år.

04-05-27 Häkkinen - here we come!
Äntligen är det dags. Racet som alla pratar om! Mika Häkkinen som gästförare, på en bana som är en blandning mellan Spa och Monaco! Synd att ni missar det... Det kommer dock att visas på TV3 (eftersänt).
På RobinRudholm.com har jag skrivit mina tankar, samt tidschema inför helgens viktiga tävling. Sidan kommer föhoppningsvis att uppdateras på lördagskvällen.
Läs mer om helgen på: www.RobinRudholm.com

04-05-18 Mika Häkkinen kör Carrera Cup i Finland!
Tvåfaldige världsmästaren i Formel 1 Mika Häkkinen kommer för första gången sedan slutet av 2001 att delta i en racertävling på bana. Det sker i samband med Carrera Cup Scandinavias andra deltävling som avgörs på Hämeenlinna i Finland den 29-30 maj.
Det var efter elva säsonger och etthundrasextiotvå Grand Prix-tävlingar som Häkkinen lade hjälmen på hyllan. En Formel 1 karriär som resulterat i 20 segrar och två titlar som världsmästare.
Finländaren kommer alltså att ratta Porsche Sveriges gästbil, men det är inte första gången som han kör Porsche. Den flygande finnen gästspelade nämligen 1993 i Porsche Super Cup och lyckades då att vinna den prestigefyllda deltävlingen i Monaco.
Arrangören väntar storpublik när den framgångsrikaste finske föraren genom tiderna åter tävlar på finsk mark och mediarepresentanter från hela Europa kommer att finnas på plats.
Att redan under premiärsäsongen kunna presentera en förare av Häkkinens kaliber gläder förstås Tony Ring som är ansvarig för Porsche Carrera Cup Scandinavia.
- Det är viktigt att vi får bra exponering i Finland, inte minst för att vi ska kunna rekrytera nya förare därifrån. Målet är att nästa säsong ha åtminstone fyra finska förare som kör serien. Den finske föraren, Markus Palttala, deltar i år endast i några tävlingar på grund av annat tävlande runt om i Europa.
Carrera Cup Scandinavia tävlar i år vid fem tillfällen i Sverige, två gånger i Finland och ett i Danmark, men det ordinarie startfältet består i nuläget endast av svenska förare.
- Vi kommer att satsa ännu hårdare på att marknadsföra klassen utanför Sverige och jag kan garantera att vi nästa säsong kommer att få se en betydligt mer representativ skandinavisk klass, utlovar Ring.
Under den första tävlingshelgen dominerade en trio bestående av Niklas Karlsson, Fredrik Ros och Robin Rudholm, frågan är om det kommer att se likadant ut på Hämeenlinna när förarna möter sitt förmodligen tuffaste motstånd hittills - Mika Häkkinen.

04-05-03 Två pallplatser i helgens premiär!
Efter ett kval med en kraftig övervarvning och bränd koppling, var utgångsläget från tredje startruta inte vad jag hoppats på. De båda Carrera Cup tävlingarna blev väldigt jämna och jag kunde slutligen ta två pallplatser.
Läs mer på:
www.RobinRudholm.com

04-05-02 Täta premiärrace i Carrera Cup
Porsche Carrera Cup Skandinavia hade tillsammans med STCC premiärrace på Ring Knutstorp i helgen. Både kval och de två loppen bjöd - precis som på de två inledande förtesterna - på härligt täta tider och därmed också jämna race. Niklas Karlsson vann båda racen alldeles före unge Fredrik Ros som bjöd hårt motstånd och dessutom hade de snabbaste varvtiderna.
- Det mesta har fungerat som det ska och vi fick två spännande race precis som väntat, konstaterar Tony mycket nöjt.
Under lördagens kval var det mycket jämnt mellan förarna, skillnaden mellan de fem främsta var endast två tiondelar. Till trots för endast två officiella träningsmöjligheter varav den ena på just Ring Knutstorp. Även om det även då var väldigt jämnt så är det ett par av förarna som hållit sig i toppen från start. Robin Rudholm var snabbast på de inledande testdagarna och slutade nu som trea, unga Fredrik Ros som var tvåa på testdagarna slutade på andraplatsen i de båda racen och satte dessutom snabbaste tid. Niklas Karlsson var trea på testerna och körde sig till en vinst i båda loppen. Nu är det dock alldeles för tidigt att räkna ut de andra förarna. Tomas Nyström bjöd på hårt motstånd och hade närmast samma tid som Robin, Peggen Andersson som endast haft ett testpass tidigare låg också på samma tider och satsade friskt. Magnus Krokström har inte fått till det riktigt ännu. Lördagens race gick trögt på grund av krånglande bromsar.
- Det kan ju bara bli bättre, säger han förhoppningsfullt. Efter min avåkning här senast så är jag kanske omedvetet lite försiktigare, men vänta bara till nästa race..!
Jonas Nystedt var inte lika försiktig och åkte av tre varv från mål i det andra racet. Lite plåtskador i fronten och så var den dagen förstörd.
Nästa tävling går i Finland på Hämeenlinnabanan och då är förutsättningarna mer lika för samtliga förare.
- Vi har roddat ihop den här serien på otroligt kort tid och det fungerade förvånansvärt bra, säger Tony nöjt.
- Vår tekniska support och Podiums organisation fungerade ypperligt, vår catering är i världsklass, vädret var strålande och vi fick se två täta och spännande race. Kan det bli mycket bättre, säger Tony frågande, och kommer själv på svaret.
- Fler startande naturligtvis men det kommer ocksåÉ
Med sju tävlingshelger som vardera omfattar två race hinner det hända massor, serien har ju precis startat.

04-04-20 Robin Rudholm snabbast igen!
Vädret inför den andra officiella testdagen för Porsche Carrera Cup Scandinavia, som denna gången gick av stapeln på Ring Knutstorp, började med grått väder och blöt bana men allt efter vad tiden gick blev det torrare och till slut även soligt.
Sju bilar var på plats och trots rådande förhållanden presterades precis som på Gelleråsen mycket snabba tider. Återigen var det Robin Rudholm som drog det längsta strået. Han hade flera tider runt 1.00.5, med nya däck och fler varv på banan så lär flera av förarna hamna under den magiska minutgränsen.
Alldeles efter Robin kom Fredrik Ros två tiondelar långsammare tätt följd av Nicklas Karlsson ytterligare en tiondel efter.
Tiderna var mycket jämna mellan förarna som alla låg inom halvsekunden, även Peggen Andersson som alltså körde bilen för första gången. Magnus Krokström fick dock ingen tid då han under det blöta passet körde av och stannade i muren. Bilen blev lite stukad i bakänden men "Kroken" klarade sig helt oskadd.
Nu återstår bara en dryg vecka innan premiären den första maj på samma bana ihop med STCC.
Resultat: Top 5 Porsche Carrera Cup Scandinavia, test 2004-04-20.
Robin Rudholm 1.00.55 Fredrik Ros 1.00.71 Niklas Karlsson 1.00.81 Tomas Nyström 1.01.00 Jonas Nystedt 1.01.02 Peggen Andersson 1.01.07 Magnus Krokström ingen torrtid

04-04-20 Peggen Andersson i Carrera Cup!
En av Sveriges mest meriterade standardbilsförare, Peggen Andersson, gör comeback i ett större samanhang i samband med STCC premiären på Ring Knutstorp. Han är nu alltså kontrakterad för att köra Porsche Carrera Cup Scandinavia.
Sist det begav sig på allvar var i ETC 2001 då Peggen körde en BMW 320i med en sjunde plats i EM som slutfacit.
- Visst kommer jag att vara rattrostig men helt utan körning har jag inte varit då jag kört med i Swed Team Motors Saab 9-3 Sportsedan i SLC, berättar Peggen.
För Knutstorpspubliken är Peggen en välkänd figur och lite av en publikfavorit efter otaliga lopp och hårda fighter genom åren.
- Senast jag körde på Knutstorp var i STCC 2000. Jag hade en ordentlig batalj med norrmannen Tommy Rustad om andraplatsen, minns Andersson.
Peggen startade sin karriär i slutet av 70-talet i en Volvo 142 i SSK-serien. Via Volvo 240, BMW M3 och andra BMW-modeller har Peggen nu kommit till en punkt där han kan fira 25-årsjubileum i sin tävlingskarriär. Fem nationella och fyra internationella mästerskaps titlar är ett imponerande facit av "bondpojken" från mellersta Halland.
Stor del av Peggens tävlande har skett utanför Sveriges gränser och BTCC, DTM och ETC är välbekanta bokstavskombinationer i den motorintresserades öron.
Nya Zeeland, Malaysia och Thailand är andra länder där Peggen skördat framgångar, som kuriosa kan nämnas att Peggen 1988 blev Thailändsk mästare!
Peggen, som från början var yrkesmilitär och tekniker på I16 i Halmstad har varit proffs inom bilsporten under stor del av 80 och 90-talet. Därefter byggde Peggen upp ett utbildningsföretag inom bilkörning. Detta såldes dock för något år sedan och nu är det en helt annan bransch som gäller, nämligen glass-branschen.
Ja det är faktiskt helt riktigt, just nu håller jag på att bygga ett glasscafé på Skrea Strand i Falkenberg, säger Andersson.
Invigningen var planerad till samma helg som Porsche Carrera Cup premiären körs på Knutstorp, vilket vållar en del bryderier.
- Jag är helt säker på att det löser sig på ett bra sätt, en sån här chans att få köra en Porsche på favoritbanan Knutstorp kan jag bara inte missa, avslutar Peggen.

04-04-17 Rudholm snabbast i första Carrera Cup testet.
Karlskoga och Gelleråsbanan bjöd på strålande väder när Porsche Carrera Cup Scandinavia under fredagen för första gången arrangerade en officiell testdag.
Åtta ekipage fanns på plats och även om teamen tidigare inte kört en meter med bilarna fungerade det utmärkt, enda undantaget var Jonas Nystedt som tidigt drabbades av problem med kopplingen vilket fick till följd att Dainer Motorsport fick sin dag förstörd.
Trots att banan fortfarande var en aning ojämn efter vintern sattes tider som klart underskred fjorårets bästa noteringar med Porsche GT3 RS vilket var överraskande.
Efter dagens sex pass toppade Robin Rudholm listan med 1,07,747 två tiondelar före Fredrik Ros och ytterligare närmare sekunden snabbare än Karlsson och Nyström.
Tiderna var jämna under hela dagen men Rudholm och Ros satte på nya däck i sista passet och omedelbart sjönk noteringarna jämfört med vad förarna presterat tidigare.
En av toppförarna i S60 klassen, Daniel Andersson, gjorde också sin Porschedebut men körde utan transponder för att inte skrämma motståndarna för mycket.
Bortsett från fina varvtider var kanske det mest glädjande förarnas reaktioner till den helt nya Porsche 911 GT3 Cup som ingen haft möjlighet att testa tidigare. Samtliga var positivt överraskade och det gick inte att ta miste på att alla var rejält åksugna.
På tisdag är det åter dags för en testdag då Carrera Cup Scandinavia besöker Ring Knutstorp som kommer att arrangera premiären i årets STCC med Carrera Cup.

Resultat: Top 5 Porsche Carrera Cup Scandinavia, test 2004-04-16
Robin Rudholm 1.07.747
Fredrik Ros 1.07.998
Niklas Karlsson 1.08.832
Tomas Nyström 1.08.832
Magnus Krokström 1.08.925

04-04-08 Nicklas Karlsson kör Porsche Carrera Cup
Även Nicklas Karlsson väljer att köra Porsche Carrera Cup 2004. Karlsson kommer att köra för Podium och inleder därmed ett flerårigt samarbete.
- Stämmer precis, säger Nicklas Karlsson glatt, som nu blickar fram mot en spännande säsong i en Porsche 911 GT3 Cup.
- Att tävla med Porsche är väl något av en dröm och jag är övertygad om att mina partners ser potentialen i ett så starkt varumärke.
- Siktet var länge inställt på STCC, allt var i praktiken klart, men med Podium har vi hittat en 3-årig lösning som innebär att jag kör Carrera Cup i år.
- Det ska bli riktigt kul att jobba tillsammans med Rob Gustavsson och Mats Larsson igen. Tillsammans hade vi stora framgångar i STCC 2002 med sju pallplatser och en tredjeplats totalt.
Planen är att i år åka Carrera Cup men samtidigt bygga en ny satsning på STCC. Det blir minst ett inhopp innan året är slut. Bilmärket är dock Karlsson hemlighetsfull med.
Nicklas Karlsson, som de senaste åren kört STCC både som privat och fabriksförare, blir en het kandidat till titeln. Meriter som nordisk mästare och SM-silver i Formel 3 samt en tredjeplats i STCC mästerskapet 2002 och en avslutning med vinst i finalheatet på Mantorp 2003 talar för en framskjuten position med många och tuffa fighter i Carrera Cup i sommar.
- Målet för i år blir självklart att vinna Carrera Cup, att köra DTM-finalen i Tyskland och förhoppningsvis även ytterligare några tävlingar utomlands, avslutar Nicklas Karlsson
Sedan tidigare är det också klart att Tomas Nyström kör i Podiums färger.

04-04-01 Robin Rudholm valde Carrera Cup
Racerföraren Robin Rudholm tar i år steget från SEAT och STCC till den nya och uppmärksammade Porsche Carrera Cup Scandinavia. 24-årige Robin Rudholm som kommer från Borås har en framgångsrik karriär bakom sig, med bland annat SM och NM tecken i Formula Ford, en tredje plats i Formula Ford VM 2000 samt pallplatser i brittisk Formula 3 och senast en säsong med mersmak som fabriksförare i STCC.
- Det har verkligen varit struliga månader! Jag har jobbat dygnet runt under vintern för att säkra en budget till STCC, och när budgeten väl var säkrad hoppade SEAT av. Jag fick då upp ögonen för Carrera Cup och blev genast intresserad av klassen som ett mycket intressant alternativ, berättar Robin.
Förutom ett startfält som innehåller en handfull av tidigare STCC förare så kommer dessutom tävlingarna att kryddas med intressanta gästförare, några namn som nämnts är Mika Häkkinen, Stefan "Lill-Lövis" Johansson och Christian Ohlsson.
- Jag är övertygad om att klassen kommer att bjuda publiken på en grym show med täta fighter, spekulerar en förhoppningsfull Rudholm.
Robin kommer liksom säsongen 2003 att fortsätta som förare i Podium teamet. Partners för årets säsong är bland annat BIG-gruppen, Certina, Toptronics, ProImp, Svensk Transfer, Blåkläder och Hello Sweden. Målsättningen är alltså mycket hög!
- Det känns logiskt att fortsätta hos Podium. Samarbetet i fjol fungerade perfekt och jag ser fram emot att träffa alla i teamet igen. Det kommer att bli en stenhård säsong, men målsättningen är glasklar - att fightas om slutsegern!
Rudholm körde under säsongerna 2000-2002 internationellt och detta är något som kan bli verklighet igen eftersom Carrera Cup är tänkt som en språngbräda för talanger.
- Just nu tittar jag tillsammans med Podium på några olika lösningar för att komma tillbaka på den internationella racingscenen. Förhoppningsvis kommer vi till start i minst ett stort sportvagnsrace under säsongen avslutar Robin.

04-03-26 Krokström klar för Carrera Cup
Startlistan till Porsche Carrera Cup Scandinavia börjar nu ta form. Först ut bland förarna med STCC-förflutet var Tomas Nyström, som tidigare i veckan skrev kontrakt med Podium Racing.
Nu står det också klart att en riktig publikfavorit från STCC ska köra Carrera Cup. Det är Magnus Krokström, som förra året tävlade för Volvo och Flash Engineering.
Magnus som debuterade i STCC med totalseger i Synsam Cup 2000, har sina rötter inom rallycrossen. I likhet med Tommy Kristoffersson (STCC-Audi) kör Magnus både brett och tufft, något som uppskattas av publiken på plats såväl som TV-tittarna.
Krokström har under sina fyra säsonger i STCC tävlat med både Audi och Volvo, men först i år har alltså publiken möjlighet att se sladdkungen i en riktig bakhjulsdriven racer.
- Porsche 911 GT3 Cup passar mig som handsken, konstaterar Magnus. Många hästkrafter och drivning bak, precis som det ska vara i en riktig racerbil!
Målsättningen för säsongen är utan tvekan att vinna mästerskapet. Utöver äran får nämligen de tre främsta i Porsche Carrera Cup Scandinavia köra den tyska Carrera Cupfinalen på Hockenheim! Den körs tillsammans med DTM och lockar över 100.000 åskådare!
- Att få tampas med världens bästa Porscheförare inför en enorm publik ser jag verkligen fram emot! En bättre avslutning på säsongen har jag svårt att tänka mig, avslutar "Kroken".
Upp till hälften av de 15 bilarna i Carrera Cup kommer att köras av förare med STCC-meriter! Det borgar för att klassen redan under premiäråret kommer att bjuda på racing på högsta nivå.

04-03-01 Tunga namn i Porsche Carrera Cup Scandinavia
Det spekuleras flitigt om vilka som ska tävla i Porsche Carrera Cup Scandinavia under den kommande säsongen. Magnus Krokström, Daniel Haglöf, Jimmy Johansson, Janne Lindblom, Daniel Andersson, listan över spekulationer kan göras hur lång som helst.
Ansvarig för serien är Tony Ring som konstaterar att ett flertal namnkunniga förare har hört av sig.
- Det verkar som man väntat till fem i tolv, men nu börjar bitarna att falla på plats och vi kan se fram emot ett fantastiskt startfält, avslöjar Tony.
- Jag kan varken bekräfta eller dementera, men att vi kommer att få se fler kända namn på startlinjen än väntat är ett faktum, säger Ring.
Att SEAT förra veckan beslutade sig för att avstå STCC gör också att Johan Sturesson och Robin Rudholm letar alternativ, deras koppling till Podium Racing innebär säkert att Porsche Carrera Cup kan vara en möjlighet.
- Det är tråkigt med det sena beslutet från SEAT men om det innebär att vi kan få in Johan och Robin hos oss skulle ingen vara gladare än jag, konstaterar Tony.
Några mindre kända namn som är klara för sina respektive team och kanske kan överraska är Jonas Nystedt, Fredrik Ros och Markus
- Speciellt Jonas och Fredrik tror jag mycket på, unga lovande förare som är på väg upp i karriären, garanterat något att bita i för de mer rutinerade.
Lägger man dessutom till gästförarna Lill-Lövis, Salo och Häkkinen börjar läget se mycket positivt ut, avslutar en märkbart nöjd Tony Ring.

04-01-22
Tony Ring ansvarig för Porsche Carrera Cup
I samband med STCC premiären på Knutstorp i maj kommer Porsche Carrera Cup att göra efterlängtad entré i Skandinavien. Något överraskande är det Tony Ring som kommer att hålla i rodret för serien. Han har genom åren mest gjort sig känd som en av Ferraris flitigaste sportvagnsförare.
Under sina tio år hos det italienska bilmärket har Tony startat i närmare 150 internationella tävlingar och vunnit över 40 samt tagit hem tre mästerskap.
- Givetvis blev jag förvånad när jag fick frågan eftersom jag haft en så stark koppling till Italien sedan många år, men övergången till tysklands sportvagnsstolthet har så här långt gått fantastiskt bra och jag stormtrivs i min nya roll, konstaterar Tony.
Svensken som förra året gjorde sin 24:e säsong på racerbanorna tänker dock inte lägga hjälmen på hyllan riktigt än utan planerar redan i år för att delta i ett antal tävlingar med Porsche.
- Tanken är att jag ska köra några 24 timmars race, även om arbetet med Carrera Cup kommer att ta mycket tid i anspråk och naturligtvis har första prioritet, betonar Tony.
Porsche Carrera Cup som betecknas som världens snabbaste entypsklass kommer att köra åtta tävlingshelger i Skandinavien varav fem går i Sverige, två i Finland och en i Danmark.
Varje tävlingshelg består av fri träning, kvalificering samt två heat som båda ger fulla poäng i mästerskapet. Sammandrag från tävlingarna kommer sändas i TV.
Carrera Cup körs redan i sju länder eller regioner, men Porsche i Tyskland planerar att starta upp serien på ytterligare tre marknader under 2005-2006.
- Porsche med Carrera Cup konceptet är inne i ett otroligt spännande skede och jag är glad över möjligheten att vara med i den utvecklingen, summerar Tony.
Porsche Sveriges VD Ola Nilsson ser med tillförsikt fram mot premiären för serien.
- Den professionalism som gjort Podium så framgångsrika, förstärks nu ytterligare med att Tony kommer ombord. Hans långa erfarenhet från såväl nationell som internationell racing kommer väl till användning när Porsche nu skriver ytterligare ett kapitel i sin framgångsrika tävlingshistoria.
Podiums Vd Lennart "Dr." Pehrson lägger till:
- Att få tillfälle att jobba tillsammans med Tony Ring och ta del av all hans kunskap gör att jag ser fram emot kommande säsong med stor tillförsikt.
- Tony har under många år samlat på sig erfarenheter, inte bara runt racingen, utan också vad det gäller relationerna med media och samarbetspartners, samtliga otroligt viktiga enheter i ett projekt av den här omfattningen.
- Jag är också övertygad om att våra gemensamma erfarenheter och kontakter får projektet att växa sig starkt under de kommande åren, avslutar "Dr." Pehrson.