Pressinformation
Peugeot Sverige 2001

Länk till Hemsidan

2000

2001
2006


Peugeot Original Cup 2004


Mattias vann Peugeot Cup. Nu väntar Danmark...
Nu siktar han på dansk medalj! Mattias Aronsson siktade på Guld i rally-SM i år. Men trots en fin avslutning i finalen i Köping räckte det inte. Smålänningen slutade på fjärde plats i Grupp N, 3 poäng från bronset. Däremot gick allt enligt ritningarna i märkescupen - Mattias vann Peugeot Rally Cup klart. Avståndet till tvåan - överraskningen Tobias Ohlsson från Norrköpings MK - blev hela 15 poäng.
Och ännu är säsongen inte över. Närmast väntar näst sista deltävlingen i Danska Rallymästerskapen. Där ligger Mattias fyra, med chans att avancera!
- Jag har gapat efter mycket i år, det vet jag. Och även om det inte blev medalj i SM så har vi fortfarande chansen att göra ett bra resultat i Danmark.
SM i rally avgörs på grus. Danska mästerskapen på asfalt. Men det bekymrar inte Mattias Aronsson:
- Jag stortrivs på asfalt, så det är inget problem. Problemet är snarare att i Danmark kör man efter andra regler. Så medan vi Peugeot-förare här hemma slåss mot andra 2-hjulsdrivna bilar med 1400 eller 2000 cc motorer så kör vi i Danmark även mot förare i 4-hjulsdrivna Grupp N-bilar. Det gör det hela lite mer komplicerat:
- Å andra sidan så är det danska systemet mer förlåtande. Man kör sex deltävlingar som i Sverige, men räknar bara de fyra bästa, medan vi i Sverige räknar samtliga deltävlingar och dessutom plussar på med dubbla poäng i finalen.
Helgens deltävling är Toyota Rally 2001. Tävlingscentrum ligger i H.C. Andersens Odense och sträckorna körs på Fyn. Tävlingen är Danmarks mest omväxlande och körs på fina men snabba asfaltvägar i ovanligt kuperad terräng.
Förutom Mattias startar ytterligare en svensk med segerchans i tävlingen. Det är veteranen Lennarth Eriksson från Kungsbacka som ställer upp i Grupp H.
I Peugeot Rally Cup 2001 räknade man innan start med att Patrik Carlsson - titelförsvarare i SM - skulle ha en bra chans att vinna. Men Patric har haft en bedrövlig säsong i år. I och med att han åkte av och bröt i finalen fick han nöja sig med femte plats, placeringen före Jimmy Joge, som också bröt. Men Jimmy var inte speciellt ledsen för den skull. Poängen han hade kört till sig räckte nämligen till Guld i Junior-SM. Inte illa för en 22-åring som gjorde sin första säsong i en framhjulsdriven bil och sin första säsong i SM totalt!
Tvåa i Cupen blev i stället en annan junior - Tobias Ohlsson från Norrköping. Tobias körde strålande i finalen och klev dessutom upp till 4:eplats totalt i JSM-serien.
Peugeot Rally Cup, slutställning 2001: 1) Mattias Aronsson, NARC Anderstorp, 46 p, 2) Tobias Ohlsson, Norrköpings MK, 31, 3) Thomas Åkesson, Skövde MK, 30, 4) Joachim Grahn, Simrishamns MK, 30, 5) Patric Carlsson, SMK Nyköping, 29, 6) Jimmy Joge, SMK Motala, 23, 7) Bernt Carlsson, Linköpings MS, 20, 8) Matti Johansson, Vara MK, 13, 9) Arne Göthe, SMK Gävle, 11, 10) Joakim Lindh, Almunge MK, 10, 11) Joakim Rydholm, Dals MK, 9, 12) Daniel Hoffman, SMK Linde, 7, 13) Anders Knutsson, Vimmerby MS, 6, 14) Ole Jensen, Danmark, 6, 15) Stefan Jonsson, Vännäs MK, 5, 16) Henning Nyberg, Norge, 4, 17) Tommy Karlsson, Vännäs MK, 3.
Juniorer: 1) Tobias Olsson, 62 p, 2) Jimmy Joge, 37, 3) Daniel Hoffman, 22, 4) Joakim Lindh, 18, 5) Tommy Karlsson, 6.

Rally-SM: Patric Carlsson vill visa vem som är bäst
En av landets bästa rallyförare - det är Patric Carlsson från Nyköping. 26-åringen är flerfaldig svensk mästare i Lilla Grupp N med sin Peugeot 306. Förra året vann han både Junior-SM och Senior-SM. Men i år har det varit som förgjort. Inför finalen ligger Patric bara på en delad 6:e plats tillsammans med förra årets tvåa, märkeskamraten Mattias Aronsson från Anderstorp. Som inte heller han har haft någon bra säsong...
Men nu är det dags för SM-final. På fredag startar Hans Persson Pokalen i Köping, årets sista SM-rally - och då ska båda försöka göra ett ryck.
- I Köping handlar det om dubbla poäng - en poängsumma för fredagens resultat och så samma omgång poäng igen för resultatet på lördagen. Och det gick ju bra senast i Eskilstuna. Så nu gäller det att visa vem som egentligen är bäst, säger Patric med ett snett leende.
Teoretiskt sett kan en framgångsrik förare köra ihop 36 poäng under de två finaldagarna. Och även om ingen av de två Peugeot-förarna kan ta guld i år, så kan ett bra resultat i helgen innebära ett rejält kliv uppåt i sammandraget.
- Dessutom är det inte bara SM det handlar om. Finalen i Köping är också sista deltävlingen i årets Peugeot Rally Cup. Och den serien är nästan lika viktig, säger Mattias Aronsson, NARC Anderstorp.
Smålänningen toppar märkescupen före Joachim Grahn, Simrishamn. Patric Carlsson är trea. Och är det stora poängskillnader i SM så är det desto jämnare i Cupen: Mattias har 32 poäng, Joachim 30 och Patric 29.
Sexa i märkescupen är unge Jimmy Joge från SMK Motala. Men ärligt talat bryr han sig inte så mycket om det, inte just nu. För Jimmys del handlar det om att köra hem guld i Junior-SM. Den unge Peugeot-föraren, som gör sitt första år i SM, toppar juniorernas mästerskapsserie på 47 poäng före VW-förarna Johan Lindskog, 30 Johan Ericsson, 25 och märkeskompisen Tobias Olsson, också han 25 poäng.
- Det är lite nervöst. Visst har jag ett bra utgångsläge men inget får gå på tok i finalen. Jag måste ta mig i mål och jag måste göra ett hyggligt resultat, för att ta hem guldet, säger Jimmy. Som inte bara gör sitt första år i SM - inför premiären i vintras hade han knappt kört en framhjulsdriven bil...
- Jo, det har gått bra. Och det beror till stor del på att jag kommit med i Bilsportförbundets juniorsatsning. Både jag och min codriver John Stigh har lärt oss massor på förbundets kurser, säger Jimmy blygsamt.
SM i Rally, Lilla Grupp N inför finalen: 1) Roger Andersson, SMK Valdemarsvik, VW Polo N1, 75 p, 2) Johan Lindskog, Katrineholms MK, d:o, 48, 3) Martin Hjelmar, SMK Motala, Renault Clio, 40, 4) Joachim Nilsson, SMK Arboga, Opel N2/Suzuki N1, 38, 5) Mats Bergeå, Östernärkes RMC, Renault Clio, 36, 6) Patric Carlsson, SMK Nyköping, Peugeot 306 och Mattias Aronsson, NARC Anderstorp, d:o, vardera 32, 8) Anders Fredriksson, Mälaröarnas MK, Suzuki/VW Polo N1, 31.
Junior-SM i rally inför finalen:
1) Jimmy Joge, SMK Motala, Peugeot 306, 47, 2) Rickard Karlsson, Katrineholms MK, VW Polo N1, 30, Jonas Ericsson, Kolsva MS, Citroën N1, 25, 4) Tobias Olsson, Norrköpings MK, Peugeot 306, 25. 5) Martin Hjelmar, SMK Motala, Renault Clio, 24, 6) Daniel Hoffman, SMK Linde, Peugeot 306, 23.
Peugeot Rally Cup, ställningen inför finalen: 1) Mattias Aronsson, NARC Anderstorp, 32 p, 2) Joachim Grahn, Simrishamns MK, 30, 3) Patric Carlsson, SMK Nyköping, 29, 4) Thomas Åkesson, Skövde MK, 25, 5) Tobias Ohlsson, Norrköpings MK, 23, 6) Jimmy Joge, SMK Motala, 23, 7) Matti Johansson, Vara MK, 13, 8) Arne Göthe, SMK Gävle, 11, 9) Bernt Carlsson, Linköpings MS, 10, 10) Joakim Rydholm, Dals MK, 9, 11) Daniel Hoffman, SMK Linde, 7, 12) Anders Knutsson, Vimmerby MS, 6.
Juniorer: 1) Tobias Olsson, 50 p, 2) Jimmy Joge, 37, 3) Daniel Hoffman, 22.

Mattias vill försvara sin ledning i danska rallymästerskapen
I helgen avgörs Komo Rally - tredje deltävlingen i danska rallymästerskapen. En tävling som normalt inte orsakar någon större uppståndelse i svensk media. Men - i år är det annorlunda. En av mästerskapsklasserna toppas nämligen av svenske Mattias Aronsson. Också i flera av de övriga mästerskapsklasserna finns det starka, svenska intressen.
Sammanlagt startar inte mindre än sju svenska rallyförare i tävlingen, som har sitt centrum i Kalundborg och som bjuder på sammanlagt 10 ss-mil på snabba, svårkörda asfaltvägar.
Smålänningen Mattias Aronsson som kör en 2-liters Peugeot 306 i Lilla Grupp N är asfaltspecialist och stortrivs på de danska vägarna. Svensken, som leder Grupp N totalt efter de två inledande tävlingarna, backas i år upp av veteranen Gert Blomquist och hans team Blomquist SBK. Den här gången nöjer sig dock inte teamchefen Blomquist med en plats i serviceteamet. Han tänker köra själv också och har plockat fram sin Peugeot 106 Super 1600. I högerstolen sitter en annan veteran - värmlänningen Jan Svanström.
Gert ställs bland annat mot Jonas Kruse i en Renault Kit Car och Johnny Ericsson från Vårby, som kör en Peugeot 306 Kit Car. Plus förstås mot ett antal danska asfaltspecialister. Favorit i lilla Grupp A är en av hemmaförarna - asfaltspecialisten Jørgen Pilgaard i en Peugeot 306 Maxi Kit Car. En annan svensk med stora chanser i lilla Grupp N är Joakim Rydholm. Också Joakim kör en Peugeot.
I Grupp H tillhör svenske veteranen Lennart Eriksson de absoluta favoriterma. Västkustföraren som har stora chanser att ta guld i serien i år är i stort sett okänd i Sverige. Den sjunde svensken i startfältet är Claes Andersson från Eksjö. Också han startar i Grupp H.
Det är inte bara de svenska rallyförarna som börjat tävla i Danmark. Också norrmännen har upptäckt de danska vägarna och norske Trond Sveinsvoll - som överraskade med en strålande körning i South Swedish Rally på försommaren - tillhör utmanarna till storfavoriten om totalsegern, hemmaföraren och veteranen Jens Mulvad.
Danska Komo Rally är en intressant tävling som bildats sedan man slagit samman två tävlingar. Rallycentrum ligger i Kalundborg där servicen befinner sig hela tiden och där man använder en sprintbana som körs sammanlagt fyra gånger. Från banan går förarna ut och kör två sträckor innan man återvänder till servicen. Därefter kör man rallysprint igen - och så ger man sig ut på ytterligare två sträckor på landsbygden osv. Under tiden som rallykaravanen är borta från sprintbanan avgörs ytterligare en tävling inne på huvudarenan. De som kör den tävlingen tävlar dock inte om mästerskapspoäng.

Svensk rallyförare leder dansk serie!
Mattias Aronsson från Anderstorp toppar helt plötsligt Danska Rallymästerskapen i Grupp N efter två deltävlingar. Den småländske Peugeot-föraren och asfaltspecialisten bestämde sig tidigt för att köra både den svenska och den danska mästerskapsserien det här året. Delvis för att han trivs på de snabba, danska asfaltvägarna men också för att Öresundsrallyt ingick i båda serierna:
I första DM-tävlingen gick det strålande, Mattias vann klassen och var tvåa totalt i Grupp N. I Öresundsrallyt slutade han på fjärde plats i sin Grupp N-klass. Det var inte vad han väntat sig men jämfört med de danska konkurrenterna var det ett godkänt resultat. Så helt plötsligt leder han DM inför nästa deltävling, en tävling som körs i Kalundborg i Danmark den 21 juli!
- Däremot har chanserna till bra placering i SM minskat dramatiskt. Där ligger jag fyra sammanlagt och har i bästa fall chansen att ta silver.
- Guldet ser ut att vara vikt för Roger Andersson från Valdemarsvik, som kör en liten N1-bil. Det är ju så att vi har två olika klasser som slåss om samma SM-tecken. Och Roger har varit helt suverän i klassen för bilar med max 1400 cc-motorer.
För regerande svenske mästaren i klassen - Patric Carlsson från Nyköping slutade tävlingen med en trasig drivaxel. Då hade nyköpingsföraren dominerat totalt från start och såg ut att gå mot en säker seger.
I Peugeot Rally Cup - som avgörs i 2-liters klassen - toppar Mattias Aronsson, 2 poäng före Joachim Grahn från Simrishamn. Sammanlagt har 16 förare tagit poäng i Cupen där två deltävlingar återstår. Det är de två SM-tävlingarna som körs i höst.
Danska Mästerskapen i rally, Grupp N efter 2 deltävlingar: 1) Mattias Aronsson, Sverige, Peugeot, 78 p, 2) Michael Pedersen, Danmark, Mitsubishi, 74,5, 3) Henrik M Hansen, Peugeot, 73.
SM i Rally, Lilla Grupp N efter 4 av 6 deltävlingar: 1) Roger Andersson, SMK Valdemarsvik, VW 60 p, 2) Martin Hjelmar, SMK Motala, Renault 40, 3) Johan Lindskog, Katrineholms MK, VW, 38, 4) Mattias Aronsson, NARC Anderstorp, Peugeot, 32, 5) Joachim Nilsson, SMK Arboga, Opel och Johan Rudengren, Eskilstuna MK, Seat, vardera 26 p.
Peugeot Rally Cup, ställningen 3 av 5 deltävlingar: 1) Mattias Aronsson, NARC Anderstorp, 32 p, 2) Joachim Grahn, Simrishamns MK, 30, 3) Thomas Åkesson, Skövde MK, 20, 4) Tobias Ohlsson, Norrköpings MK, 17, 5) Patric Carlsson, SMK Nyköping, 14, 6) Matti Johansson, Vara MK, 13, 7) Jimmy Joge, SMK Motala, 12, 8) Arne Göthe, SMK Gävle, 11, 9) Joakim Rydholm, Dals MK, 9, 10) Daniel Hoffman, SMK Linde, 7, 11) Anders Knutsson, Vimmerby MS, 6, 12) Ole Jensen, Danmark, 6, 13) Henning Nyberg, Norge, 4, 14) Tommy Karlsson, Vännäs MK, 3, 15) Bernt Carlsson, Linköpings MS, 2, 16) Stefan Jonsson, Jämtlands MK, 1.

Mattias siktar på guld i Grupp N
För tre år sedan byggde Gert Blomquist en Peugeot 306 i Grupp N-utförande. Det blev succé direkt och SM-guld för den gamle veteranen. Året efter sattes junioren Patric Carlsson från Nyköping i bilen. Patric tackade för förtroendet genom att ta guld, han också. Nu har Patric köpt Gerts gamla vinnarbil och i år är det Mattias Aronsson från Anderstorp som kör för teamet. Så nu är det Mattias tur att ta guld - helst både i Sverige och i Danmark.
- Sakta i backarna, skrattar Gert. Men visst ser det bra ut inför sommarsäsongen.
Gert Blomquist har helt enkelt gjort som Tommy Kristoffersson i STCC: bildat ett proffsigt team, tagit fram en bra bil - och så låter han en duktig chaufför ta hand om ratten. Målet är att Blomquist SBK (SBK står för initialerna i Gerts företag Svensk Bilsport Konsult AB) ska bli lika erkänt i rally som KMS Motorsport blivit i banracing.
Att Gert valde Mattias Aronsson som förare är inte så konstigt. Mattias har tagit silver i SM två år i rad och är en rutinerad förare som kört mycket utomlands. I år satsar teamet därför både på både den svenska och på den danska mästartiteln.
I Danmark inleddes mästerskapsserien för några veckor sedan med Wild West Rally, en lång och krävande tävling på omväxlande grus och asfalt. Det blev en meriterande seger i klassen för Mattias, som dessutom slutade på 9:e plats totalt i hela tävlingen.
- Jag gillar verkligen rally på asfalt, berättar Mattias.
Tvåa i den danska tävlingen blev förresten en annan svensk Peugeot-förare, Joakim Rydholm från Dals MK. Också Joakim är en sommarspecialist som gärna kör asfalt. Så det där med att svenska förare inte kan åka asfalt är inte riktigt med sanningen överensstämmande...
Mycket av satsningen på SM och DM hänger ihop med nästa SM-rally, Öresundsrallyt. Som ju går både i Danmark och i Sverige redan om ett par veckor och som ingår i båda ländernas mästerskapsserier. Liksom svenskarna kör danskarna en sammanslagen Grupp N-klass. Men i Danmark tävlar Aronsson inte mot småbilar, utan mot de turboladdade 4-hjulsdriva bilarna i N4!
- Men det var faktiskt bara en enda N4:a-bil - Christian Paulsen i en Mitsubishi Evo 6 - som var före oss i danska premiären, ler Mattias.
Mattias Aronsson tävlar alltså för Blomquist - SBK. Det innebär att Gert Blomquist och hans gäng som tar hand om uppbackningen och sköter servicen. Vilket inte hindrar mångsysslaren Blomquist från att själv hoppa in och köra - precis som Tommy Kristoffersson...
Visserligen har Gert slutat köra mästerskapsrallyn. Men han har kvar sin lilla, ettriga Peugeot 106 Maxi Kit Car för att kunna köra en och annan tävling tillsammans med sin trogna codriver och sambo, Lena Lindberg.
- Egentligen tänkte jag inte köra South Swedish. Men jag är ju den ende som kört tävlingen alla år sedan den startade så jag kunde allt inte låta bli, ler Gert. Som inte kan låta bli att snegla på Super 1600 VM.
- Visst funderar man. Jag har ju en färdig bil och ett duktigt, sammansvetsat teknikerteam. Så visst skulle det vara kul att sätta en duktig svensk junior i bilen. Problemet är väl att det kostar en del att köra VM...
Peugeot-förarna tävlar om 380.000 kronor !
Det är inte bara SM-guld och ära som det handlar om i SM-serien. Det handlar minst lika mycket om att vinna olika märkescuper. En bilimportör som satsar på en märkescup i SM är svenska Peugeot. Totalt har Peugeot-förarna i Grupp N 380.000 kronor att kriga om!
Mattias Aronsson har ryckt åt sig en ledning i Cupen före Patric Carlsson som i sin tur jagas av tre förare: Matti Johansson, Vara, Jimmy Joge, Motala och Joachim Grahn, Simrishamn. Regissören bakom Peugeots satsning är rallyveteranen Gert Blomquist från småländska Stockaryd. Det var Gert som byggde den första 306:an och såg till att Peugeot åter blev ett märke att räkna med i de svenska rallyskogarna. Det var också Gert som drog igång den första Cupen.
- Numer är det Bosse Karlsson hos Peugeots importör KW Bruun i Stockholm som sköter satsningen, berättar Gert.
Totalt har Peugeot sålt ett 25-tal bilar i Grupp N-utförande.
Årets Peugeot Rally Cup ingår helt i SM. South Swedish Rally är alltså årets tävling. Sedan återstår Öresundsrallyt om två veckor plus höstens två avslutande SM-tävlingar i Eskilstuna respektive Köping.
Peugeot-cupen leds av Mattias Aronsson - som också ligger bra till i SM. Smålänningen är just nu trea totalt bakom två N1-förare:
- Genom att N1 har egen poängberäkning men tävlar om samma SM-tecken som de som kör 2-litersbilar blir det lite svåröverskådligt i SM, säger Gert.
Peugeot Rally Cup 2001. Ställningen efter 2 deltävlingar:
1) Mattias Aronsson, NRC Anderstorp, 20 p, 2) Patric Carlsson, SMK Nyköping, 14, 3) Matti Johansson, Vara MK, 13, 4) Jimmy Joge, SMK Motala, 12, 5) Joachim Grahn, Simrishamns MK, 10, 6) Joakim Rydholm, Dals MK, 9, 7) Thomas Åkesson, Skövde MK, 8, 8) Daniel Hoffman, SMK Linde, 7, 9) Henning Nyberg, NMK Elverum, 4, 10) Tobias Olsson, Norrköpings MK, 4, 11) Arne Göthe, SMK Gävle, 3, 12) Tommy Karlsson, Vännäs MK, 3, 13) Bernt Carlsson, Linköpings MS, 2, 14) Stefan Jonsson, Jämtlands MK, 1.
Ställningen Peugeot Cup Junior: 1) Daniel Hoffman, 18 p, 2) Jimmy Joge, 18, 3) Tobias Olsson, 12, 4) Tommy Karlsson, 4.

Rally-SM: Överraskad Aronsson
vann klassen i Härjedalen
- Det är bara att tacka och ta emot.
Mattias Aronsson, Peugeot-föraren från Anderstorp, såg lite överraskad ut efter årets andra deltävling i rally, Härjedalsbrickan i Sveg.
När han kom i mål var det som trea i Lilla Grupp N. Några timmar senare utnämndes han till - segrare! Det visade sig att konkurrenterna framför hade bilar som inte riktigt överensstämde med reglementet.
Ändringen innebar att smålänningen tog hand om klassguldet i Härjedalsbrickan medan unge Jimmy Joge från Motala - också han i en Peugeot 306 - tog hand om silvret och dessutom vann JSM-deltävlingen.
Mattias Aronsson - två gånger silvermedaljör i klassen - åkte till Härjedalen med målsättningen att köra in bland de tre bästa. Detta för att ha en bra grund inför sommarens fyra tävlingar på grus.
- Jag trivs bättre på grusunderlag men måste säga att det fungerade bättre än väntat på vägarna runt Sveg. Första dagen gick inte så bra, men på den andra etappen körde vi faktiskt riktigt fort.
Fort gick det också för unge junioren Jimmy Joge från Motala. Jimmy har precis börjat lära sig sin Peugeot 306 och körde mycket bättre den här gången än under premiären i januari:
- Jag är väldigt nöjd. Att bli tvåa efter Aronsson och vinna Junior-SM-klassen är betydligt bättre än väntat.
Titelförsvararen i klassen - Peugeot-föraren Patric Carlsson från Nyköping, hade ingen bra dag utan åkte av och bröt på sista sträckan första dagen. Patric hade magsjuka veckan innan start och var svag och orkeslös när tävlingen startade.
Åkte av gjorde också segraren från premiären, Mats Bergeå, Renault. Han kom dock upp igen och gick i mål runt 10:eplatsen bland de 29 ekipage som kom i mål i Lilla Grupp N som i SM-sammanhang består av bilar från två klasser: N1 (upp till 1400 cc) och N2. Förarna får poäng klassvis och just nu är det förare från lilla klassen som toppar både SM och JSM i SM-klassen för 2-hjulsdrivna standardbilar med max 2000 cc motorer.
- Vi åker betydligt fortare än N1-bilarna. I Härjedalen var jag ungefär fem minuter snabbare än segraren i N1. Ändå är det N1-förarna som är våra svåraste konkurrenter om SM-medaljerna, berättar Mattias Aronsson.
Nästa deltävling i SM-serien är South Swedish Rally som körs i mitten av maj och som för första gången i tävlingens historia kommer att starta med Växjö som centralort.

Gert Blomquist testar Super 1600 i Norge!
- Det var så kul att köra föråkare i Svenska Rallyt att vi fortsätter med en tävling till - norska EM-tävlingen Rally Finnskog nu i helgen. Rallyveteranen Gert Blomquist skrattar.
Smålänningen har bestämt sig för att sluta med rally på hög nivå. Ändå finns han med i startlistan i den norska stortävlingen.
- Det är flera orsaker till beslutet. Bland annat har vi sålt den sista av våra Grupp N-bilar till Norge, så jag passar på att leverera den samtidigt.
- Dessutom har Peugeot bestämt sig att utveckla 106 Kit Car-modellen för nya Super 1600 klassen i VM. Och eftersom min 106 Kit Car är den enda tävlingsbil jag har kvar passar vi på att testa den för att hjälpa norska Peugeot, som vi har väldigt bra samarbete med.
Gerts klass kallas i Sverige för F1 (Grupp A-bilar med 2-hjulsdrift och 1600 cc motor). Det är en liten klass i SM. I den norska tävlingen däremot är åtta bilar anmälda, så motståndet är bra. Dessutom är tävlingen lång och pågår i två dagar med sammanlagt 24 mil specialsträckor.
Gerts bil blir klassad för nya Super 1600 i april. Hur det påverkat hans framtida planer vill han inte avslöja.
- Vi får se. Nu ska jag testa lite och så ska jag leverera en bil. Mer är det inte, säger Gert, som har en annan rallyveteran i högerstolen; Jan Svanström från Säffle som till vardags åker grusnoter i VM...
Gert Blomquist är en följetong i svensk rallysport. Han har alltid funnits med i de stora sammanhangen och blev svensk mästare i Grupp N för bara några år sedan. Nordisk Mästare har han också varit och han har kört massor av utlandstävlingar.
När han åkte över ett bergsstup i en tävling i Österrike för ett antal år sedan och slog av båda benen blev han rikskändis. Men han kom tillbaka igen - med benen fulla av spikar.

Svenska Rallyt: Seger för Peugeots nye finska stjärna!
Nu har Harri Rovanperä presenterat sig på allvar! Den 34-årige finske Peugeot-föraren skrällde rejält genom att vinna Svenska Rallyt efter tre dagars intensiv kamp på skogsvägarna i Värmland och Dalarna.
Harri Rovanperä upprepade Marcus Grönholms bedrift från förra året. Det var då Marcus fick chansen i Peugeots VM-team. Han tog den - och vann. Och innan året var över var han världsmästare...
I år var det Harri Rovanperä, en av VM:s verkliga doldisar, som fick chansen att ratta en av Peugeots tre WRC-bilar i Svenska Rallyt. Och Harri gjorde precis som sin landsman - han tackade för förtroendet genom att åka ifrån hela VM-eliten!
- Jag är medveten om likheterna mellan min Peugeot-debut och Marcus Grönholms. Men det är inget jag tänker på just nu. Nu är jag enbart lycklig, kommenterade Harri efter segern.
Harri var mycket nöjd med de tre dagarna i Svenska Rallyt:
- De två första dagarna var verkligt fina. Vädret var strålande och allt stämde.
- Sista dagen var det betydligt tuffare. Det snöade, vilket gjorde sikten dålig. Och eftersom vi gick ut som första bil hade vi mycket snömodd på vägen. Vetskapen om att jag ledde tävlingen och kunde vinna var - hur ska jag beskriva det - intressant?
34-årige Harri är född i Finlands mest kända rallystad - Jyväskylä - och debuterade som rallyförare i slutet av 80-talet. Han blev finsk mästare i Grupp N redan 1993 och vann finska rallymästerskapen två år senare. Det öppnade för en VM-chans - Harri kontrakterades för världscupen för 2-hjulsdrivna bilar. En serie som han vann flera gånger. Framgångarna ledde till en WRC-satsning 1999 med en 3:e plats i RAC-rallyt som bästa merit. Förra året slutade han på 9:e plats totalt i förar-VM. Också det året var en tredjeplats - i Finska VM-Rallyt - hans bästa enskilda resultat.
Harri Rovanperä är specialist på grus och is. Det var i den egenskapen han inför årets säsong fick kontrakt med Peugeot. Minst sju VM-tävlingar ska Harri köra den här säsongen.
Närmast Harri i mål kom svensken Thomas Rådström. Segraren från VM-premiären - Tommi Mäkinen - låg tvåa inför den sista av de 17 specialsträckorna men åkte av och tvingades bryta. I stället övertog veteranen Carlos Sainz tredjeplatsen. 4:a och bäste privatförare blev en annan finsk förare - Tony Gardemeister - i en Peugeot 206 WRC. Bäste svenske privatförare blev unge värmlänningen Daniel Carlsson från Säffle som slutade sjua.
Harri Rovanperäs seger i Svenska Rallyt innebär att tre förare - Harri Rovanperä, Peugeot, Tommi Mäkinen, Mitsubishi och Carlos Sainz, Ford - alla har 10 VM-poäng och alltså delar på ledningen i VM.

Svenska Rallyt: Marcus vill vinna igen !
För ett år sedan var det inte många som trodde att finlandssvensken Marcus Grönholm skulle vinna Svenska Rallyt. Marcus var ny förare i ett nytt VM-team. Och det hade inte börjat speciellt bra för Peugeot-förarna i VM-premiären några veckor tidigare... Men Marcus slog till rejält och vann. Och innan året var slut hade både han och Peugeot vunnit VM-titeln! 3-barnspappan Marcus Grönholm finns på plats i Värmlands-skogarna och förbereder sig för ännu en omgång i landets största publika idrottsevenemang - The International Swedish Rally 2001. Och precis som förra gången har inledningen för stallet varit den sämsta tänkbara i VM-premiären, vilket alltså borde vara ett gott tecken... VM-arrangemanget startar officiellt på torsdag den 8 februari.
Men det är på fredag morgon som bilarna ger sig ut på den första av tävlingens tre etapper. Inte förrän på söndag eftermiddag efter 17 specialsträckor - den längsta av dem nästan 5 mil! - får vi veta om Marcus kunnat upprepa segern från förra året.
Konkurrensen är om möjligt hårdare än någonsin i den svenska VM-tävlingen, som firade 50-årsjubileum förra året. Inte mindre än 16 fabriksförare finns på plats - alla med ambition att vinna - och sammanlagt startar närmare 90-talet förare.
Sagan om Marcus
För ett år sedan var Peugeots 206 WRC ett oskrivet kort i VM. Bilen hade presenterats i slutet av 1998 och efter en del framgångsrika testtävlingar under -99 gjorde Peugeot come back i Rally-VM år 2000. Starten i Svenska Rallyt förra året gick över förväntan. Det blev seger och totalt sett gjorde teamet en strålande säsong som slutade med att Marcus Grönholm vann VM-titeln för förare och att Peugeot vann VM för tillverkare.
Marcus vann fyra VM-rallyn och var tvåa i tre och för den långe, smale finlandssvenske bondpojken från Espoo har omställningen varit enorm.
Visserligen har han haft stora framgångar sedan han debuterade som rallyförare i slutet av 80-talet men VM-segern har givit ett fantastiskt genomslag.
I år ställer Peugeot upp med tre ekipage i Svenska Rallyt. Bilarna körs av Marcus Grönholm, Didier Auriol och Harri Rovanperä. Fransmannen Didier Auriol är ny i teamet men långt ifrån någon nykomling. I själva verket är han en av VM-cirkusens mest rutinerade förare. Bland annat vann han VM 1994. Sammanlagt har han vunnit 19 VM-deltävlingar genom åren. Codriver till 42-årige Didier Auriol är Denis Giraudet, som åkt tillsammans med Auriol sedan 1995.
Tredjemannen i teamet är mindre känd. Ändå har 34-årige Harri Rovanperä kört som proffs i VM i sex år. Att han trots det är relativt okänd beror på att han framför allt kört F2, klassen för 2-hjulsdrivna bilar. Framgångarna har dock varit många och hans team toppade världscupen under flera år i slutet av 90-talet. Harri ska köra minst sju av VM-tävlingarna för Peugeot. Codriver i Harris 206:a är Risto Pietilainen som åkt med Harri i alla år sedan debuten 1989.
Marcus Grönholms codriver heter Timo Rautiainen och har åkt med Grönholm sedan 1995.
Fjärdemannen i Peugeots VM-team, fransmannen Gilles Panizzi 35 år, är asfaltspecialist och kör inte Svenska Rallyt utan återkommer längre fram i VM-programmet.
De Peugeot 206 WRC 2001 som Marcus och hans team-kollegor rattar i Svenska Rallyt är extrema, specialbyggda tävlingsmaskiner. De turboförsedda 2-litersmotorerna utvecklar 300 hästar redan vid 5.250 varv/min. Vridmomentet är 535 Nm vid 3.500 varv och en 6-växlad sekvensiell växellåda förmedlar kraften till de 4 drivande hjulen som är skodda med tävlingsdäck från Michelin. Den 4 meter långa och 1,77 meter breda 206:an väger 1.230 kg.

Nu ska Mattias Aronsson vinna Rally-SM!
Nu får Patric Carlsson klara sig själv! Rallyveteranen Gert Blomquist har sålt sin vinnarbil i rally-SM till föraren, titelförsvararen Patric Carlsson. Men Patric får betydligt tuffare motstånd i år, när han ska försöka försvara sin titel. Gert kommer nämligen att stötta en annan förare i klassen - SM-tvåan Mattias Aronsson från Gislaved!
Det var för två år sedan som Gert Blomguist satsade på den tvåhjulsdrivna standardklassen i SM tillsammans med Peugeot. Satsningen gick hem - det blev guld redan första året.
Segern innebar att intresset för Peugeot ökade kraftigt i rallykretsar och Team Blomquist fick sluta köra för att ägna sig åt reservdelar och att adminstrera Peugeot Rally Cup. Bilen lånade Gert ut till nyköpingsföraren Patric Carlsson. Som förvaltade lånet väl genom att vinna både serior-SM och JSM .
Men nu får Patric sköta sig själv. I stället ska Gert stötta en annan Peugeot-förare, smålänningen Mattias Aronsson.
- Jag tror mycket på Mattias. Han är seriös och kunnig - både som bilbyggare och som förare. SM-silver två år i rad säger en hel del om hans kapacitet, kommenterar Gert.
Mattias - landets nyaste rallyproffs
32-årige Mattias Aronsson satsar stenhårt på sin rallykarriär. Han har nyligen sagt upp sig från jobbet som systemreparatör och blir rallyproffs på heltid:
- Jag vet att jag har kapacitet att vinna. Och jag är duktig bilbyggare. Min svaghet hittills har varit uppbackningen under tävlingarna och där kommer Gert och hans team att betyda väldigt mycket, säger Mattias. Som sålt den Peugeot han körde förra året och satsat på att bygga en ny, exakt likadan.
- Jag tävlar i N2, den 2-hjulsdrivna standardklassen, som är SM-seriens största klass. Till premiären, Helmia Rally Nordvärmland den 12-13 januari, är inte mindre än 47 bilar anmälda. Så visst är det en utmaning att satsa på att ta guld.
- Men ett nytt reglemente med diffspärr och tätstegad växellåda tillsammans med motoreffekten - 189 hästar - passar mig väldigt bra.
Internationellt rutinerad
Mattias Aronsson är en mycket rutinerad tävlingsförare och en av de svenska rallyförare som tävlat mest internationellt. Han är extremt snabb på asfalt. Så egentligen är det för mycket snö och grus i årets SM-serie, för att passa smålänningen. Som dock inte enbart tänker satsa på SM:
- Nej, vi skissa på åtminstone en start i Rally-VM under året. Och där kan Gert med all sin erfarenhet och med sina kontakter komma att betyda mycket.
Gert Blomquist avvecklar nu sin Grupp N-satsning. Han fortsätter samarbetet med Peugeot och ska bland annat hjälpa Peugeots VM-stall med vissa förberedelser inför Svenska Rallyt.
Den Peugeot 106 Kit Car 1600 han själv körde förra året - den behåller han dock:
- Jag har vissa idéer beträffande Super 1600 i Rally-VM. Förra året räckte inte tiden till, men räknar jag med att kunna arbeta vidare med planerna.
I nya Super 1600 VM är dock inte Gert själv aktuell som förare:
- Nej, absolut inte. Det är en junior-serie och det är många år sedan jag kunde kalla mig för junior, kommenterar Gert med ett brett leende.

Svensk junior kör VM-rally i Italien!
Patric Carlsson, nybliven svensk rallymästare, får chansen att köra ett av världens tuffaste VM-rally, italienska Rally San Remo. 25-årige Patric Carlsson från Nyköping är en av landets skickligaste rallyförare. Nyligen vann Peugeot-föraren både junior-SM och senior-SM i Lilla Grupp N, en av SM-seriens största tävlingsklasser.
Patrics ordinarie codriver Janne Svanström kommer inte att åka med - han finns redan på plats i San Remo för att skriva noter åt VM-svensken Kenneth Eriksson. Men Patric får en fullgod ersättare i högerstolen - Jakke Honkanen, en av Finlands skickligaste codrivers.
Bakom Patrics start i San Remo den 20-22 oktober står rallyveteranen Gert Blomquist från småländska Stockaryd. Gert har under flera månader jobbat intensivt med att genomföra projektet. Tack vare stöd från Peugeot Sverige, Svenska Bilsportförbundet och en rad företag både i Sverige och i Finland har projektet gått i lås ekonomiskt.
Den bli som Patric ska köra är den bil han vann SM med för några veckor sedan, dvs Gert Blomquists egen vinnarbil från SM -99: en Peugeot 306 med 2-litersmotor och framhjulsdrift. Rally San Remo körs uteslutande på krokiga, asfalterade vägar i Alperna. Sammanlagt ska förarna avverka 40 mil specialsträckor under tre tävlingsdagar.
- Patric är mycket skicklig på asfalt och jag tror att den här tävlingen passar både honom och bilen, säger Gert Blomquist. Som kommenterar valet av en finsk codriver så här:
- I Finland är man väldigt duktig på att ta hand om och hjälpa duktiga rallyjuniorer. Tack vare samarbetet med Jakke Honkanen får vi en ovärderlig insikt i hur man i Finland jobbar med projekt av det här slaget.