Pressinformation Peugeot 2003
Länk till Hemsidan

2000

2003
2006





Jimmy Joge, Peugeot Super 1600. Foto. Backmans Foto

Pressinformation 2000
Pressinformation 2001
Pressinformation 2002
Pressinformation 2003

Pressinformation 2004
Peugeot Original Cup 2004

Peugeot Original Cup 2003


03-12-05 Peugeot satsar på rallycup och nya bilar
Tre nya Grupp N-bilar till Svenska Rallyt och fortsatt satsning på Peugeot-cupen i rally. Det är de viktigaste uppgifterna just nu för Peugeot Sport Sverige och teamchefen Gert Blomqvist.
- Peugeots nya bil i Lilla Grupp N - Peugeot 206 RC - blir klassad i april och vi bygger just nu tre bilar, som ska gå som förbilar i Svenska Rallyt i februari.
- Vi ska dessutom utveckla bilen för nordiska förhållanden - dvs grus och vinterväg - medan Peugeot i Frankrike tar hand om utvecklingsarbetet för asfalt, berättar Gert Blomqvist.
Den nya bilen är mindre än 306:an, som i dag är en framgångsrik bil i den tvåhjulsdrivna Grupp N-klassen. Förmodligen blir den också några kilo lättare.
- 206:an är mycket intressant. Inte minst för att 2-litersmotorn redan från början lämnar 183 hästar, säger Gert.
- Utan tvekan blir den mycket konkurrenskraftig, även om konkurrenterna också kommer med nyare material.
Gert ska själv att ta hand om mycket av testandet medan Mattias Aronsson säljer sin Peugeot Super 1600-bil och kommer att jobba heltid som chefstekniker för Peugeot-teamet, som är baserat i Småland.
Trots modellbytet fortsätter satsningen på pouplära Peugeot Rally Cup - inledningsvis med 306-modellen. Totalt finns 16 bilar, varav åtta fått nya ägare under de senaste månaderna.
- De nya förare som kommer är unga, duktiga och mycket ambitiösa, säger Folke Matrosow, som från och med den kommande säsongen sköter Cupen för teamets räkning.
Folke är en 42-årig rallyentusiast som fostrats i Eskilstuna MK. Han har följt SM-serien på nära håll under senare år och ser fram mot att ta hand om arbetet med Cupen:
- Det känns mycket inspirerande att få jobba ihop med det här gänget.
SM-säsongen inleds i år med Bergslagsrallyt redan första veckan i januari. Men då kommer vare sig Peugeot Original Cup eller Peugeot Team Sweden att finnas på plats:
- Tävlingen ligger alldeles för tidigt för att vi ska kunna bli klara, säger Gert, som är irriterad över den tidiga SM-starten:
- Det är inte länge sedan biltillverkarna, SM-teamen och Bilsportförbundet kom överens om att SM-starten måste senareläggas. Det har man tydligen helt glömt bort, säger Gert. Som räknar med att teamet kommer med i SM senare under året:
- Ja, det är vår avsikt att Jimmy Joge ska fortsätta köra.
Peugeot Original Cup kommer att finnas med i tre av årets SM-tävlingar: Rally Vännäs sista helgen i januari, SM-tävlingen i Dalarna i slutet av augusti och i SM-finalen, Östgötarallyt den 11 sept. Övriga deltävlingar avgörs i samband med mindre tävlingar.
- Vi har just börjat titta på ett tävlingsprogram, så exakt vilka det blir vet vi ännu inte, säger Folke Matrosow.

03-10--06 Jimmy Joge nöjd med VM-debuten
- Det var väldigt skoj att det gick så bra. Synd att vi tappade fyra minuter på en sträcka. Vi fick problem med bränsletillförseln.
- Å andra sidan händer det alltid något på en så lång tävling som San Remo. Per-Gunnar Andersson punkterade t ex på en sträcka och tappade tre minuter.
Jimmy Joge summerar debuten i junior-VM i rally. Östgöten slutade på nionde plats i Super 1600-klassen medan teamkompisen i det svenska juniorlandslaget, Per Gunnar Andersson slutade sexa. Den tredje svensken i VM-klassen - Daniel Carlsson,Säffle - bröt, men ligger ändå på tredje plats totalt i sammandraget, bara 10 poäng efter ledaren.
Tävlingen i San Remo var lång - närmare 40 ss-mil under tre dagar. Och sträckorna var minst sagt krävande:
- Det var krokig asfalt och häftiga diken. Men det tänkte man konstigt nog inte på under tävlingen. Det var mest innan - under träningen - som det kändes obehagligt med alla stup utan räcken på ytterkanterna...
Men noterna och samarbetet med codrivern John Stigh - det var VM-debut för hans del också - fungerade perfekt.
Peugeot-teamet kunde ha valt en lättare tävling för VM-debuten. Svenska rallyförare är inte precis kända för att åka fort på asfalt. Och San Remo anses bjuda på världens tuffaste VM-vägar på just det underlaget:
- Det var många som inte trodde vi talade sanning när vi berättade att det var första gången på riktiga asfaltvägar, ler Jimmy brett.
Nu har Joges stall - det svenska Peugeot-teamet - beslutat köra även nästa JVM-tävling, det spanska VM-rallyt den 24-26 oktober. Så det blir i princip bara ett par veckor hemma innan man återvänder söderut och inleder träningen inför nästa VM-rally:
- De spanska vägarna lär vara annorlunda - snabbare och mer öppna vägar. Det låter ganska bra just nu...
Jimmy öppnade väldigt bra första dagen - nästan för bra.
- I stort sett stämde allt redan från start. Bilen - en Peugeot 206 Super 1600 - fungerade perfekt och vi hittade ett bra tempo. Samtidigt var det inspirerande att köra. Massor av publik överallt - även på transporterna - och ett våldsamt skådespel.
Också PG körde bra - men snabbast av de tre svenskarna var Daniel Carlsson som ju kör hela JVM-serien. Andra dagen kom problemen - PG punkterade på ss 6 och tappade 3 minuter medan Jimmy tappade 4 minuter på krånglande bränsletillförsel på ss 7. Och Daniel slog i ett bakhjul, förstörde bromssystemet och tvingades bryta...
Tredje dagen blev också besvärlig - mest tack vare att vädret slog om till regn. Men de två kvarvarande svenskarna fick i alla fall avsluta med flaggan i topp. På sista sträckan körde Joge in på fjärde plats med PG placeringen bakom, 15 sekunder långsammare.
Totalt slutade de två svenskarna på 19:e (PG) respektive 23:e plats (Jimmy) i hela VM-tävlingen, WRC-bilarna inräknade. Men totallistan är inget bra sätt att redovisa VM-resultatet:
- Det är ungefär som om man skulle lägga ihop tiderna från VM i simning och redovisa en enda lista - oavsett simsätt!
- I Junior-VM använder alla förare 2-hjulsdrivna så kallade Super 1600-bilar. 1600 står för 1,6 liters cylindervolym. Det är givet att vi inte är lika snabba som förarna i Senior-VM, där man använder bilar med turbomatade 2-litersmotorer och fyrhjulsdrift!
Resultat, Top 10, JVM/Super 1600 i Rally Ran Remo:
1) Nicolas Bernardi, Frankrike, Renault, 4.37.27,9, 2) Simon Jean-Joseph, d:o, d:o, 4.39.54,6, 3) Piero Liatti, Italien, Peugeot, 4,42.19,4, 4) Mirco Baldacci, San Marino, Fiat, 4.43.22,6, 5) Salvador Canellas, Spanien, Suzuki, 4.48.44,4, 6) Per Gunnar Andersson, Sverige, Renault, 4.49.32,2, 7) Abdo Feghali, RL, Ford, 4.49.40,6, 8) Dimitar Iliev, Bulgarien, Peugeot, 4.50.02,1, 9) Jimmy Joge, Sverige, d:o, 4.50.41,4, 10) Ville-Pertti Teuronen, Finland, Suzuki, 4.52.01,8.

03-09-08 Joge tog silver - Fredrik tog guld!
- Det var en underbar tävling när allting stämde!
Jimmy Joge och hans codriver John Stigh var mer än nöjda med sin insats i årets SM-final i rally. Peugeot-teamet tog en meriterande seger i F2-klassen - före storfavoriten, Renault-föraren Per Gunnar Andersson från Årjäng.
- Vi har jobbat stenhårt med att lära oss bilen - en Peugeot Super 1600 - och på att anpassa den till svenska vägar. Nu var bilen absolut perfekt och vi kunde köra med attack som aldrig förr!
Jimmy Joge hade en svår uppgift inför årets SM-final i rally, SilverstoneRallyt i Köping den 5-6 sept. Guldmedaljen hade Renaults Super 1600-förar Per Gunnar Andersson redan lagt beslag på i och med sin seger i senaste deltävlingen. Men möjligheterna att ta silver fanns fortfarande. Fast då var den 24-årige östgötaföraren tvingad att vinna Lilla Grupp A totalt. Det innebar att han även måste slå Per-Arne Sääv, som kör en betydligt större och starkare VW Golf Kit Car med tvålitersmotor.
Och visst märktes det att Jimmy försökte. Motala-föraren öppnade bäst av de tre redan på första sträckan , fortsatte i samma tempo och ledde klassen efter första dagens sex specialsträckor. Men marginalen var minst sagt liten - bara 3,5 sekunder skiljde till jagande Per Gunnar Andersson efter första dagen. Och då hade de två ändå haft var sin punktering.
Också andra dagen började i samma tuffa tempo med sekundkamp från start till mål på varje sträcka. PG segade sig sakta ikapp och gick till slut förbi. Bara för att ta i lite för mycket på den 12:e sträckan. PG:s lilla misstag på ss 12 satte nerverna i dallring. Så när man nådde målet efter 16 körda sträckor stod Jimmy Joge som segrare med 9,2 sekunder till godo på den snabbe värmlandsjunioren.
Per Arne Sääv var aldrig ofarlig han heller - östgöten åkte tidvis ruggigt fort. Men han körde inte lika jämnt som de två Super 1600-förarna och fick nöja sig med tredjeplats och SM-brons, slagen med dryga halvminuten av Jimmy Joge och hans Peugeot 206 Super 1600.
Peugeot-teamets Gert Blomqvist var mycket nöjd med Jimmy efter segern.
- Jimmy är mycket duktig och kör stabilt med härlig teknikkänsla. Vi kunde inte fått en bättre avslutning på vårt första SM-år med den nya bilen.
Men det blir ingen tid att fira framgången. Nu väntas teamets nästa stora satsning: Junior-VM-debuten i Italien vid månadsskiftet.
- Där har vi helt andra målsättningar. Det är VM-seriens tuffaste rally och fyra gånger så långt som SM-finalen. Vi ska i första hand åka ned för att se och lära. Om Jimmy kommer i mål i den tävlingen - Rally San Remo - är det en prestation som är full tillräcklig. Sammanlagt startar fyra svenska VM-juniorer i den italienska tävlingen. Det är Daniel Carlsson, Säffle, Oscar Svedlund, Karlstad, PG Andersson, Årjäng - och så Peugeot-föraren Jimmy Joge från lilla Tjällmo i Östergötland...
Knallsensation i SM: Fredrik Eriksson Junior mästare!
Junioren Fredrik Eriksson från Eskilstuna MK svarade för en av SM-finalens största överraskningar genom att vinna guld i JSM. Ingen räknade med den unge Peugeot-föraren före start. I alla fall inte när det gällde medaljfördelningen. Fredrik låg nämligen bara fyra i sammandraget, 17 poäng bakom ledande Fredrik Andersson, Ludvika MS.
Men Ludvika-föraren gjorde ett misstag, slog i en sten och skadade bilen så att han så småningom tvingades bryta. Samtidigt körde Fredrik Eriksson bättre än någonsin. Och när de 16 specialsträckorna var körda stod han som klar segare i finalen. Vilket visade sig räcka till SM-guld.
Fast det var minst sagt tufft om poängen. Ludvikaföraren Johan Backström hade lika många poäng, men fick nöja sig med silver, eftersom Fredrik vann finaltävlingen! Bronset i årets serie gick till favoriten Fredrik Andersson från Ludvika, som så snöpligt tvingades bryta.
Gert Blomqvist från Peugeots svenska rallyteam var inte sen att gratulera den unge guldmedajjören. Fredrik körde nämligen samma bil - en Peugeot 306 med 2-litersmotor - som Gerts hade. när han debuterade i Lilla Grupp N 1999 och vann SM-guld efter en suverän säsong med idel segrar:
- Otroligt kul att han tog guld - och dessutom med min gamla bil!
Resultat, SM i Rally, Lilla Grupp N: 1) Tommy Vestlund, Borlänge MK, Renault N2, 1.06.08,7, 2) Fredrik Eriksson, Katrineholms MK, Peugeot N2, +32 sek, 3) Michael Wikström, NMS Boden, d:o, +37,6, 4) David Walfridson, MK Ratten, d:o, +48,2, 5) Berndt Carlsson, Linköpings MS, Peugeot N2, +1.30,6, 6) Daniel Hoffman, SMK Linde, d:o, +2.03,6.
SM slutställning: 1) Tobias Lindström, SMK Sundsvall, VW N1, 81 p, 2) Fredrik Andersson, Ludvika MS, Renault N2, 80, 3) Jonas Ericsson, Kolsva MS, Citroen N1, 76.
JSM: 1) Fredrik Eriksson, Katrineholms MK, Peugeot N2, 1.06.40,7, 2) Rickard Andersson, Eskilstuna MK, Seat N2, 1.08.25,4, 3) Jennie-Lee Hermansson, Vansbro MK, VW N1, 1.09,48,0, 4) Johan Backström, Ludvika MS, Suzuki N1, 1.10.28,3.
SM slutställning: 1) Fredrik Eriksson, Peugeot N2, 43 p, 2) Johan Backström, Suzuki N1, 43, 3) Fredrik Andersson, Ludvika MS, Renault N2, 40.

03-09-02 Först SM-final - sedan VM-debut!
- Målet har hela tiden varit ett bra resultat i SM.
Nu - efter helgens SM-final i Köping - ska vi titta närmare på Junior-VM och vi kommer att låta Jimmy VM-debutera i italienska San Remo-rallyt.
- I och för sig den kanske svåraste av alla asfalttävlingar i VM-serien. Men den ligger bäst till i tid och innebär samtidigt en riktig utmaning för teamet. Gert Blomquist är teamchef för Peugeot Dealer Team, teamet bakom rallyjunioren Jimmy Joge från lilla Tjällmo i Östergötland. Det var redan i början av sommaren man inledde VM-satsningen. Det skedde genom att man fick tillstånd för Jimmy och hans ett år yngre codriver, John Stigh, 23 att köra träningen både inför Tysklands VM-tävling och inför Finska VM-rallyt. - Det är viktigt att komma ut och känna atmosfören. Annars kan allt omkring bli rena chocken, förklarar Gert. Som har hjälp av både Svenska Bilsportförbundet, Jimmys privata sponsorer och Peugeot Sverige med Per Brinkenberg i spetsen för att klara av den ekonomiska storsatsning som en VM-start innebär.
24-årige Jimmy Joge har gjort en kometkarriär i svensk rallysport. Han debuterade sent - som 20-åring - i standardbilsklassen Volvo Original, där han snabbt etablerade sig i toppen, bytte sedan klass till en Peugeot 306 Grupp N - och vann JSM redan första året med den nya bilen!
Därefter blev det en kort sejour i en 4-hjulsdriven Mitsubishi och en plats i juniorlandslaget tillsammans med konkurrenten Per Gunnar Andersson. Varpå Jimmy fick ett erbjudande från Peugeot Dealer Team och Gert Blomqvist om att ta hand om ratt och pedaler i Peugeot-teamets nya Super 1600-bil, den biltyp som används i Junior VM.
SM-säsongen har gått mycket bra - trots att man samtidigt utvecklat bilen, ursprungligen konstruerad för rally på asfalt, för svenska grus- och vintervägar. Grupp N-bilen har Jimmy hela tiden haft kvar - den används som träningsbil i ett antal tävlingar:
- Jimmy har gjort strålande resultat med den standardbetonade Grupp N-bilen mellan SM-tävlingerna. Nu senast var han tvåa totalt i en sprint och veckan innan åkte han jämnt med de toppförare som kör trimmade 2-hjulsdrivna bilar i Supermästerskapen, berättar Gert Blomqvist.
- Det känns jättekul och inspirerande att åka till Itaien, säger Jimmy. Som precis som teamchefen tonar ned alla förväntningar på topp-placering:
- Vi startar för att se och lära. Målet är att försöka köra hela tävlingen och skaffa maximal VM-erfarenhet.
- Dessutom är asfalt en helt ny erfarenhet för mig. Så det handlar om debut i dubbel bemärkelse, skrattar Jimmy.
Och visst är den italienska VM-tävlingen en rejäl utmaning. San Remo-rallyt, som körs i de italienska bergen nära Monte Carlo, är tre dagar lång och består av 40 mil (!) specialsträckor på vägar som består i stort sett av enbart kurvor. 40 mil tävlingsväg motsvarar i stort sett en hel säsong i SM-serien!
- Tävlingen är oerhört påfrestande för alla - förare, codriver, bil och serviceteam. Men samtidigt är det en tävling som ger mycket tillbaka om man lyckas, säger Gert.
Att starta i en VM-tävling är inte precis någon vanlig helgutflykt. Peugeot-teamet består av sammanlagt 10 personer och en massa fordon - bland annat en semitrailer med tävlingsbil och all utrustning. Redan den 26:e sept ger man sig iväg från Sverige. Tävlingsveckan inleds måndagen den 29 sept då träningen inleds. Två gånger kör förarna vägen och överför de tusentals kurvorna till tävlingsnoter. Den 1-2 okt är det anmälan och besiktning - och så startar första tävlingsetappen den 3 okt. Tre dagar ska man köra - tre dagar på svåra slingrande vägar i bergen.
Jimmy Joge är inte ensam svensk junior i San Remo. Där startar också Per Gunnar Andersson, Oscar Svedlund och förstås Daniel Carlsson, som vann JM-deltävlingen i Finland och som nyligen skrev kontrakt med Peugeots VM-team om att köra minst åtta deltävlingar i VM nästa år.
- Vi kommer att samarbeta med PG Anderssons team under nedresan och med förberedelserna där nere. Konkurrenter blir vi först när tävlingen startar, tillägger Jimmy. Som sannerligen ser fram mot VM-debuten:
- Det ska bli underbart!

03-05-26 Succé för Peugeot i South Swedish Rally
Seger i två av fyra SM-klasser! Bättre än så kunde det inte gå för Peugeots rallyteam i årets upplaga av South Swedish Rally. Unge Jimmy Joge tog sin första seger i Peugeots Super 1600-bil. Och dalslänningen Joakim Rydholm - som kör en Peugeot 306 - rundade av med seger i SM-seriens största klass, Lilla Grupp N.
Småländske rallyveteranen Gert Blomquist som basar för det svenska Peugeot-teamet var nöjd med sina förare:
- Ja, jag är nöjd. Killarna åkte fort och bra och det verkar som långa, tuffa tävlingar passar bilarna bättreän konkurrenternas.
Gert hade många anledningar att dra på smilbandet: För det första vann Peugeot-teamets förare Jimmy Joge den trimmade 2-hjulsdrivna SM-klassen. Jimmy debutertade på grus med teamets vassa Peugeot 206 Super 1600 och vann klassen efter en taktiskt perfekt genomförd tävling:
- Jimmy hade order att åka med marginal för att lära sig bilen. Men när han fick order att öka, för att ta maxpoäng i SM, då körde han verkligen strålande, berömmer Gert.
Jimmy Joge var själv rätt nöjd med körningen. På sista sträckan när han fick order att åka 100 procent - då stämde allt perfekt:
- Nu vet jag att det går att åka riktigt fort med bilen. Och det kändes riktigt, riktigt bra...
Peugeots framgångar fortsatte med seger även i Lilla Grupp N:
- Min största seger någonsin. Efter förra säsongen funderade jag faktiskt på att sluta. Men jag fortsatte - och helt plötsligt lyckas jag med det mesta, kommenterade segraren Joakim Rydholm efter målgång. Inte nog med att dalslänningen blev bäste Peugeot-förare i Lilla Grupp N - han vann dessutom sin SM-klass, Lilla Grupp N.
Eftersom vändningen kom redan i vintras - med bland annat Cup-seger i 2-dagarstävlingen North Swedish Rally i Jämtland i februari - innebar segern att bröderna Rydholm tog hand om ledningen i Cupen efter tre av årets deltävlingar.
- Vi jobbar bra ihop, säger Joakim och berömmer Roger, som hanterar nothäftet:
- Och de här dagarna har allt fungerat perfekt.
Konkurrenterna i klassen hade det svettigt värre. Bland annat försvann veteranen Berndt Carlsson på tävlingens näst sista sträcka. Linköpingsföraren hade en pallplats på gång när han åkte av och slog loss ett hjul. I stället gick andraplatsen i Cupen till titelförsvararen Daniel Hoffman från SMK Linde. Hoffman hade svårt att komma igång, men avslutade med en bra andradag. Trea i Cupen kom östgöten Danne Lund som inledde på sämsta tänkbara sätt - han rullade första dagen. Men bilen var inte värre skadad än att han kunde rulla i mål som trea bland Peugeot-förarna.
Peugeot Original Cup efter 3 av 7 deltävlingar, ställningen i toppen: 1) Joakim Rydholm, Dals MK, Peugeot 306, 33 p, 2) Daniel Hoffman, SMK Linde, d:o, 22, 3) Andreas Holmbom, d:o, Jämtlands MK , 20, 4) Berndt Carlsson, Linköpings MS, d:o, 16, 5) Stefan Jonsson, Jämtlands MK, d:o, 16, 6) Danne Lundh, Östergyllen RC, d:o, 13.
Nästa deltävling i Peugeot Original Rally Cup är Kisa-Rundan den 28 juni. Därefter körs ytterligare en mindre tävling - Götenerundan den 2 aug - innan Cupen avslutas med de två återstående SM-tävlingarna i Hässleholm i mitten av augusti och i Köping i början av september.

03-04-22 Jimmy Joge testade rallyformen
- Det gick över förväntan! Rallyjunioren Jimmy Joge har inlett förberedelserna inför sommarens tävlingar i SM-serien. Den Peugeot Super 1600 som han kör i SM får dock vänta. I stället kör han tävlingarna på försäsongen med sin otrimmade bil, en Peugeot 306 Gr N.
Under Påsk-helgen valde Motala-junioren att ställa upp i Himmelstalunds-Sprinten i Norrköping. En populär tävling med uppemot 140 startande, kval och efterföljande finaler. Och det gick som sagt över förväntan:
- Jag blev sjua totalt och tredje bästa tvåhjulsdrivna bil. Det är jag mer än nöjd med!
Jimmy inledde första kvalomgången strålande. Vilket var tur, för i andra kvalomgången - då vägarna var aningen snabbare - fick han punktering. Men tiden från första omgången räckte till final, vilket var det viktigaste. I finalen bättrade Jimmy sin tid ytterligare och slutade på 1.09.50, vilket räckte till tredje plats bland de trimmade bilarna i den stora, tvåhjulsdrivna klassen.
Nästa tävling för Jimmy Joge blir sydsvenska vårtävlingen Kong Christian Race på lördag den 27 maj.
Resultat, Himmelstalunds-Sprinten, Norrköping:
Final, 2WD:
1) Timo Houvinen, Finspångs MS, Volvo, 1.08.40, 2) Lars Davidsson, Enköpings MK, Renault, 1.09.25, 3) Jimmy Joge, SMK Motala, Peugeot 306 Gr N, 1.09.50, 4) Magnus Johansson, SMK Östgöta, Volvo, 1.09.56, 5) Roger Anderson, SMK Valdemarsvik, VW, 1.09.86.

03-04-22 Stallchefen Gert Blomquist visade mästartakter
Småländske rallyveteranen Gert Blomquist har egentligen lagt av. Numer koncentrerar han sig främst på att matcha fram rallyjunioren Jimmy Joge i Peugeots svenska rallystall. Men när Hässleholms MK inbjöd till rally på asfalt under Påsk-helgen kunde han inte stå emot längre, utan plockade fram sin lilla, supertrimmade Peugeot 106 Kit Car och anmälde sig till start.
- Jag gillar den här typen av tävlingar. Men jag har inte kört bilen sedan i höstas och räknade inte med att ligga i topp. Och definitivt inte med att bli tvåa totalt, ler Gert. Som bara hade hemmafavoriten Leif Nilsson i en 4-hjulsdriven Mitsubishi Turbo före sig i listan.
Resultatet gjorde att Gert fanns med även i Lille Mats Jubileumsfinal dagen efter. Dit kom de 30 snabbaste totalt - plus asfaltspecialisterna Poppo Persson från Köping och danske Hans Brink, som båda bröt dagen huvudtävlingen, men som fick var sitt Wild Card av arrangören för en ny start. Också nu gick det strålande för Gert, som nu slutade fyra sammanlagt och tvåa i klassen. Leif Nilsson vann igen med Köping-veteranen Poppo Persson å andra plats medan Hans Brink - som kör en Peugeot 306 Kit Car - var trea totalt och vann den tvåhjulsdrivna klassen före Gert och hans lilla 106:a med 1600 cc-motor.
- Det bästa var inte att det gick bra, utan att jag slog alla danska förare som körde likadana bilar som jag, log Gert. Som för första gången på tre år åter hade sin sambo Lena Lindberg i högerstolen.
Resultat, Lille Mats, Hässleholm:
Totalt:
1) Leif Nilsson, Hässleholm, Mitsubishi 4WD, 16.44.7, 2) Gert Blomquist, Göteborgs MF, Peugeot 106 Maxi Kit Car, 16.58,7, 3) Preben Andersen, Danmark, d:o, 17.04,2, 4) Steen Johansen d:o, d:o, 17.05,7, 5) Klas-Göran Ryrlén, Vänersborgs MK, Ford Escort RS 1600, 17.10,6
Resultat, Lille Mats Jubileumsfinal:
Totalt:
1) Leif Nilsson, 16.23.4, 2) P-O Persson, Kolsva MS, Ford Escort 4WD, 16.26,2, 3) Hans Brink, Danmark, Pugeot 306 Maxi Kit Car, 16.30,4, 4) Gert Blomquist, 16.38,2, 5) Preben Andersen, 16.49,1.

03-02-26 Jimmy imponerade i sin första start
- Resultatet ska vi inte prata om...
- Men vi hann testa en massa och det kändes bra - mycket bra. Det var ju vår första tävling med bilen. Och på de sträckor där allt fungerade var vi väldigt nöjda med tiderna.
Jimmy Joge, den 24-årige östgöten som i år tagit över Peugeots 206 Super 1600-bil i Rally-SM, har inlett träningen inför helgens Snow Rally i Östersund.
SM-premiären i Vännäs för två veckor sedan var Jimmys första med den nya bilen. Det började bra - men ganska snabbt kom problemen:
- Bilen stannade flera gånger och var svår att få igång igen. På en sträcka trodde jag att det var slutåkt för gott. Motorn lät som den skulle rasa!
- Men nu har mekanikerna hittat felet. Det visade sig att det var ett kabelbrott i en kabelhärva. Förmodligen uppstod felet när jag genade lite för mycket och fronten högg in i snövallen...
När problemen dök upp ändrade teamet inriktning. Man fortsatte att köra - men övergick till att testa olika inställningar. Peugeot Sports tekniske attaché Jean Jacque Gautero - som flyger upp även till Östersund för att följa teamet - var mycket imponerad över hur de unga östgötarna Jimmy Joge och codrivern John Stigh hanterade situationen:
- De uppträdde synnerligen professionellt. Jag tror att Peugeot Sverige har hittat rätt team för sin bil.
Och det kan behövas. Motståndet i Lilla Grupp A, där Jimmy tävlar, är mycket bra:
- Framför allt är det titelförsvararen Stefan Jonsson som kör en 2-liters Kit Car. Och så är det Per Gunnar Andersson, som kör Renaults nya Super 1600-bil, säger Jimmy Joge. Som är teamkompis med PG i det svenska juniorlandslaget.
Också Peugeot-teamets svenske stallchef, Gert Blomqvist var nöjd med Jimmys debut:
- Jimmy körde enormt bra!
Jimmy ler blygt inför berömmet :
- Det är väldigt stor skillnad på en Super 1600 och de bilar jag kört tidigare. Framför allt växlar man mycket mer - motorn bör hela tiden jobba mellan 6.000 och 9.000 varv. Så det gäller att hela tiden leta efter fäste...
- Bromsarna är också helt annorlunda. Det känns nästan som att springa in i en vägg när man trycker på bromspedalen.
Totalt startar två Peugeot Super 1600-förare i Snow Rally på fredag kväll, när den två dagar långa tävlingen inleds. Den andra Peugeoten körs av smålänningen Mattias Aronsson. Mattias tog SM-silver i klassen förra året och fortsätter sin Super 1600- satsning i anslutning till Peugeot-teamet.

03-02-09 Ny Peugeotseger i Svenska Rallyt
Marcus Grönholm gjorde det igen. Den finske världsmästaren dominerade Svenska Rallyt och vann tävlingen för andra året i rad. Det innebär att Marcus nu har totalt tre segrar i den svenska deltävlingen med sin Peugeot 206 WRC. Dvs lika många som en annan av de finska världsstjärnorna, Tommi Mäkinen.
Tommi Mäkinen jagade Peugeot-föraren och försökte komma ifatt, men fick nöja sig med andraplatsen.
- Marcus kör otroligt bra. Gör han inga misstag är det omöjligt att slå honom, sa Tommi inför starten på den tredje etappen.
Själv tyckte Marcus Grönholm att han gjorde en del misstag.
- Speciellt på sista sträckan. Jag försökte köra på säkerhet och det gjorde att jag körde riktigt dåligt.
Ändå kunde Marcus vinna tävlingen med 50,8 sek tillgodo på sin landsman efter tre dagar på de vintriga vägarna med värmländska Hagfors som utgångspunkt.
Förra året tog Peugeot dubbelseger i tävlingen. Då var Harri Rovanperä tvåa efter sin landsman och teamkamrat. Nu försvann Harri efter en krasch på ss 8 och i stället fick engelsmannen Richard Burns försöka utmana Tommi Mäkinen. Burns åkte strålande och gick till slut in som trea - knappt halvminuten från Tommi och silverpokalen.
Resultat i Svenska Rallyt innebär att det hettar till rejält i Märkes-VM. Citroen, som dominerade årets VM-premiär i Monte Carlo, hängde inte alls med på värmlandsvägarna. Colin McRae lyckades bäst med en femteplats, drygt 2 min 15 sek efter Grönholms Peugeot. Citroen leder fortfarande Märkes-VM - men försprånget till Peugeot har krympt till futtiga 2 poäng.
Marcus Grönholm är regerande världsmästare och Peugeot-teamets stora stjärna. Den långe, finske rallyföraren gjorde stor succé i Svenska Rallyt 2000. Trots att det var första säsongen i det nya stallet - och Peugeots första år med den nya bilen 206 WRC - slog den svensktalande bonden till med seger före storfavoriten Tommi Mäkinen. Innan året var över hade han dessutom vunnit Förar-VM och säkrat segern i Märkes-VM för sin nya arbetsgivare.
Slutresultat, Svenska Rallyt 2003:
1) Marcus Grönholm, Fin, Peugeot 206 WRC, 3.03.28,1, 2) Tommi Mäkinen, d:o, Subaru WRC, +50,8 sek, 3) Richard Burns, GB, Peugeot 206 WRC, +1.17,9, 4) Markko Märtin, Est, Ford WRC, +1.45,8, 5) Colin McRae, GB, Citroen WRC, +2.15,8, 6) Petter Solberg, Norge, Subaru WRC, +2.19.1.
Märkes-VM efter 2 deltävlingar: 1) Citroen, 24 p, 2) Peugeot, 22, 3) Ford, 15, 4) Subaru, 11, 5) Hyundai och Skoda, vardera 3 p.

03-02-06 Peugeot Miss i Monte betyder framgång i Svenska!
Peugeot-förarna i VM är inte det minsta bekymrade över att de inte vann VM-premiären i Monte Carlo nyligen.
- Misslyckande i premiären brukar innebära vinst i Svenska Rallyt, kommenterar Richard Burns, som tillsammans med finska stjärnförarna Marcus Grönholm och Harri Rovanperä kör Peugeots fabriksbilar i årets Svenska Rally. Bilar som första gången är lackade i rött och vitt.
Marcus Grönholm är regerande världsmästare och Peugeot-teamets stora stjärna. Den långe, finske rallyföraren gjorde stor succé i Svenska Rallyt 2000. Trots att det var första säsongen i det nya stallet - och Peugeot första år med den nya bilen 206 WRC - slog den svensktalande bonden till med seger före storfavoriten Tommie Mäkinen.
Innan året var över hade han dessutom vunnit Förar-VM och säkrat segern i Märkes-VM för sin nya arbetsgivare. Året efter blev det ännu en Peugeot-seger i den Svenska VM-tävlingen. Då genom en annan förare i teamet - Marcus landsman Harri Rovanperä. Och så kom då triumfen för ett år sedan, när Peugeot för säkerhets skulle klämde till med en dubbelseger. Marcus vann med Harri Rovanperä på andraplatsen.
De två finska förarna är mycket duktiga på snö och is. Men även Richard Burns är en given förhandsfavorit. Engelsmannen som är ny i Peugeots VM-team vann Förar-VM 2001 och var fyra totalt i Svenska Rallyt förra året. I årets VM-premiär slutade han på femte plats:
- Monte Carlo visade att bilarna fungerar perfekt. Och med tanke på Peugeots VM-historia så ser vi fram mot en solklar seger i Värmland!
- Naturligtvis ska vi vinna VM igen - även om vi räknar med att det blir jämnare resultatmässigt, kommenterar Marcus Grönholm, titelförsvarare och världsmästare första gången 2000, då han blev den förste som bröt landsmannen Tommi Mäkinens långa svit av VM-segrar.
Årets svenska VM-tävling startar den 7 feb och under tre dagar ska 80-talet ekipage ge sig i kast med tävlingens sammanlagt 40 tävlingsmil fördelade på 15 specialsträckor.

Jimmy debuterar i Svenska Rallyt
Ett steg på vägen till VM
Jimmy Joge är debutant i Svenska Rallyt 2003. Den 24-årige östgöten är en av landets mest lovande unga rallyförare. I SM-premiären i Vännäs veckan efter Svenska Rallyt debuterar han som försteförare i Peugeots svenska rallyteam.
I SM ska Jimmy Joge och hans codriver John Stigh för första gången köra den biltyp som används i junior-VM; en specialbyggd Peugeot 206 Super 1600. I Svenska Rallyt däremot kör Jimmy en standardbetonad bil - den Peugeot 306 Grupp N som han vann Junior-SM med under sitt första år i SM-serien.
Jimmys debut i Svenska Rallyt sker från en blygsam position. Han går ut som tredje bil från slutet och är en av fyra (!) förare i tävlingen som kör tvåhjulsdrivet.
- Det passar mig precis. Det viktigaste är att få smaka på VM-stämningen, att skriva och tävla på egna noter och att få 40 mil specialsträckor med 2-hjulsdrift i kroppen.
- Resultatet är inte viktigt. Inte så värst viktigt i alla fallÉ
I Rally-VM tävlar man i tre kategorier: Grupp A, Grupp N och Junior-VM. Grupp A-ekipagen med de 4-hjulsdrivna WRC-ekipagen i täten deltar i alla VM-deltävlingar medan Grupp N och Junior-VM ställer upp i princip i varannan tävling.

Svenska Rallyt har världens bästa föråkare
Svenska Rallyt 2003 aspirerar på titeln tävlingen med världens bästa föråkare. Eller vad sägs om trion Björn Waldegård, Per Svan och Mats Jonsson. Tre av Sveriges bästa rallyförare genom tiderna!
- Föråkarna är viktiga i en tävling. De är den sista garantin för allt ska fungera när VM-stjärnorna släpper loss på specialsträckorna i Sveriges största publika evenemang - VM-deltävlingen Uddeholm Swedish Rally. Det berättar Gert Blomquist, som ansvarar för föråkarna i Svenska för fjärde året i rad.
Alla tre svenskarna har stor erfarenhet av tävlingen - inte minst Björn Waldegård, den förste officiella rallyvärldsmästaren, som vann Svenska fem gånger under 60- och 70-talen. Mats Jonsson, dagens store dominant i rally, har också fina meriter med bland annat två totalsegrar i tävlingen. Mats vann både 1992 och 1993. Den ende som inte vunnit Svenska Rallyt totalt av de här tre är Per Svan. Den flerfaldige svenske mästaren har å andra sidan ett antal klassegrar att minnas.
Alla tre kommer att köra Peugeot 206:or - tre finska bilar i Grupp N-utförande.
Också bisittarna i de tre ekipagen kommer från den yppersta svenska rally-eliten: Legendariske Arne Hertz åker med Per Svan, meriterade Anders Olsson åker med Björn Waldegård medan veteranen Johnny Johansson som vanligt tar plats bredvid Mats Jonsson, 12-faldig svensk mästare och den i gänget som fortfarande är i högsta grad aktiv.
- Det är ett bra gäng. Det bästa team jag någonsin förfogat över, skrattar Gert. Som själv har kört Svenska Rallyt fler gånger än han kan räkna:
- Skulle tro att vi fyra tillsammans är goda för uppemot 100 starter i den här tävlingen!