20022006
02-12-27 Joge tar över Peugeots bil i Rally-SM
Rallyjunioren Jimmy Joge tar över Peugeots Super 1600-bil i Rally-SM. Målet är ett SM-guld i Lilla Grupp A - och start i någon eller några junior-VM-tävlingar år 2003!
- Det känns verkligen häftigt. Det är bara 3,5 år sedan jag debuterade, ler den snart 24-årige östgöten, som gjort en strålande snabb karriär i rallysporten.
- Ja, det har gått väldigt bra. Jag vann t ex Junior-SM förra året. Och i år - 2002 - fick jag en uppmärksammad plats i Juniorlandslaget.
- Det är något som betytt mycket för min utveckling. Att ta över ratten i Peugeots Super 1600-bil känns helt rätt. Det är just Super-1600- klassen som är intressant internationellt för alla unga rallyförare världen över.
Också Peugeots teamchef i Sverige, rallyveteranen Gert Blomqvist, är nöjd:
- Vi satsar stenhårt på SM för Jimmys del och eftersom Jimmy är juniorlandslagsförare vill vi tillsammans med Bilsportförbundet satsa även internationellt. Fast att Jimmy är med i landslaget har inte haft någon betydelse vid valet av förare. Vi har följt Jimmy ända sedan han började tävla i Volvo Original Cup.
- Så oavsett juniorlandslag eller inte är målet att Jimmy också ska starta i en eller flera tävlingar i Junior-VM redan 2003.
Peugeot Sverige gav sig in i SM-serien med sin nya 206 Super 1600 för ett år sedan, då med skånske Stoffe Nilsson som chaufför. Resultatet blev ett brons i Lilla Grupp A.
- Nu satsar vi vidare. Vi håller på att uppdatera bilen med franska Peugeots VM-erfarenheter som utångspunkt och räknar med premiär i Rally Vännäs i mitten februari.
Fram till dess ska Jimmy köra den Peugeot 306 Grupp N han vann JSM med förra året.
-Jag vill så snabbt som möjligt få tillbaka känslan för framhjulsdrift. Den bil jag kört sista året har ju varit 4-hjulsdriven, säger Jimmy. Som faktiskt aldrig kört en supertrimmad bil tidigare:
- Nej, jag har enbart kört standardbetonade Grupp N-bilar. Men det gör inget - det blir ett otroligt lyft att få tävla med en bil som in i minsta detalj är specialbyggd för tävling.
Den andre Peugeot Super 1600-föraren i SM-serien är smålänningen Mattias Aronsson. Mattias - som tog SM-silver 2002 - fortsätter sin Super 1600-satsning i anslutning till Peugeot-teamet.
02-11-28 Peugeot satsar på Original Cup i SM
- Vi vill visa vägen för de unga förarna. För ska man tävla i en så dyr sport som rally gäller det att tänka sig för. Man måste skaffa en bil som man har råd att åka. Framför allt måste driftskostnaderna vara vettiga!
Det säger Per Brinkenberg, motorsportansvarig på Peugeot Sverige, som nu ser till att det strävsamma rallyparet Gert Blomquist/Lena Lindberg gör come back i Peugeot-cupen i rally. Dock inte som tävlande, utan som ledare.
- Gert och Lena har massor av erfarenhet att dela med sig till unga förare.
Rallyförare har en rad olika klasser att välja mellan- alla i olika prislägen. Peugeot har valt att satsa på 2-litersklassen i Grupp N. Just den klassen är en bra inkörsport, både nationellt och internationellt.
- I den här klassen är Peugeot 306 en av de bästa bilar man kan välja. Inte minst därför att vi använder oss av standardkomponenter i första hand. Det gör att vi t ex har minimala problem med växellådor och drivaxlar.
- Det är för att betona det här med standardkomponenter som Peugeot har valt att kalla satsningen för Peugeot Original Cup, säger Per Brinkenberg.
Det var 1999 som importören Peugeot Sverige, rallyföraren Gert Blomquist och codrivern Lena Lindberg valde att satsa på Lilla Grupp N, som den här klassen kallas i SM-sammanhang. Det blev guld direkt - och ett nyvaknat intresse för standardbilar. På kort tid har klassen utvecklats till att bli den antalsmässigt största i SM-serien med massor av duktiga förare och flera intressanta bilmärken.
- Tyvärr har det också medfört kostnadshöjningar. Det är det vi vill motverka genom att blåsa nytt liv i Cupen, som i och för sig funnits även tidigare. Vad som är nytt är att vi t ex ska hjälpa förarna med råd och tips och med olika aktiviteter försöka skapa en större samhörighetskänsla mellan Peugeot Cup-åkarna.
Peugeot Original Cup består av åtta deltävlingar 2003. Det handlar om de sex tävlingar som ingår i SM plus två nationella tävlingar. Sex av de åtta deltävlingarna räknas för slutställning. Och det är inte bara äran det handlar om - i serien finns rejält tilltagna prispengar, både till seniorer och till juniorer.
Rallyveteranen och smålänningen Gert Blomquist är numer rejält knuten till Peugeots motorsportsatsning. Han och Lena ansvarar även för Peugeot Sveriges Super 1600-team.
- Det blir mycket att göra. Men jag har en bra stab av medhjälpare, säger Gert. Som tror att satsningen kommer att göra märkesstriden i Lilla Grupp N ännu mer intressant.
- Ja. det tror jag. Inte minst för att en ny modell är på väg in. Det är Peugeot 206 RC, som tävlingsklassas till våren. Den modellen bör bli en värdig arvtagare till 306:an.
02-06-26 Midnattssolsrallyt: Stoffe trivs i Super 1600
Rallyföraren Stoffe Nilsson stortrivs i sin nya roll som förare i Peugeots Super 1600-bil:
- Vi kommer bättre och bättre överens, bilen och jag.
- Gruspremiären i South Swedish Rally gick bra. Och under tiden som gått sedan dess har motorn byggts om och anpassats till svenska grusvägar, berättar Stoffe, som ligger tvåa i sin SM-klass, Lilla Grupp A inför helgens SM-deltävling i Östersund.
- Jag har inte fler hästar än tidigare, när Midnattssolsrallyt startar på fredag. Men effekten är jämnare fördelad över hela registret, vilket innebär att jag kan åka med betydligt mer attack.
Super 1600 är den nya klassen i svensk rallysport. Biltypen - små, extremt utvecklade tävlingsredskap av samma typ som används i Junior-VM. Super 1600-förarna tävlar i Lilla Grupp A, som dessutom innehåller Kit Car-bilar med varierande motorstorlek. Gemensamt för alla bilarna är att de är tvåhjulsdrivna, saknar turbo och har max 2.000 cc motorer.
Peugeot var först med äkta Super 1600-bilar i Sverige. Utöver Stoffe kom smålänningen Mattias Aronsson med en likadan bil. Och nu - i Midnattssolsrallyt på fredag - ska värmlänningen Jonas Kruse tillkomma med en alldeles nybyggd Renault Super 1600.
I Lilla grupp A deltar dessutom 1600 cc-förarna Andreas Eriksson, Ford, Christer Steen, Vauxhall och Skepptuna-föraren Kurt Johansson. De bilarna är dock byggda efter det äldre (och friare) Kit Car-reglementet.
- Det är jättekul att vi blir fler och fler, kommenterar Stoffe:
- Super 1600-bilarna är underbara tävlingsmaskiner, med tuffa tekniska begränsningar för att hålla kostnaderna nere.
Nackdelen med att vara tidigt ute är att man får jobba stenhårt med utvecklingsarbetet. Innan Stoffes Peugeot kom till Sverige hade biltypen i princip bara körts på asfalt ute i Europa. Och helt plötsligt skulle man tävla på både snö och grus:
- Vi har haft bra hjälp av Peugeots franska tävlingsavdelning, berättar Stoffes teamchef i det svenska Peugeot-stallet, Gert Blomquist.
Gert erkänner villigt att det senaste halvåret varit ett av de jobbigaste i hans långa karriär:
- Ja, det har varit snärjigt. Men nu är vi ikapp på alla punkter och på fredag kommer Stoffe att ha betydligt bättre förutsätttningar än han hade när South Swedish Rally startade.
Stoffes Peugeot är tvåhjulsdriven och försedd med en 1,6-litersmotor som utvecklar imponerande 210 hk vid 8.500 varv/min. Växellådan är 6-växlad och sekvensiell - växlarna ligger på rad som på en mc. Ljudet är imponerande - förarna varvar 9.200 varv innan de växlar. Det gör att bilarna i den här klassen är mycket uppskattade av publiken.
En Super 1600-bil med alla tillbehör är betydligt billigare än de WRC-bilar som VM-teamen tävlar med. Om man nu kan använda ordet billig om en bil som kostar uppemot 1,5 miljoner! Hittills har åtta tillverkare tagit fram Super 1600-bilar: Peugeot, Opel, Renault, Ford, Citroên, Fiat, Suzuki och MG.
SM-ställningen, Lilla Grupp A efter 3 av 6 deltävlingar: 1) Stefan Jonsson, Vännäs MK, Seat F2 Kit Car, 56 p, 2) Stoffe Nilsson, Hässleholms MK, Peugeot 206 Super 1600, 42, 3) Per Johansson, SMK Trollhättan, Saab 9-3 F2 Kit Car, 36 4) Andreas Eriksson, Ford Puma F1 Kit Car, 35, 5) Mattias Aronsson, NARC Anderstorp, Peugeot 206 Super 1600, 29, 6) Per-Arne Sääv, V:a Östergötlands MK, VW F2 Kit Car, 25.
02-05-26 Stoffe nöjd efter South Swedish Rally
- Det har gått perfekt. Trots att det var första tävlingen på grus fungerade bilen precis som vi hade tänkt..
Stoffe Nilsson var strålande glad efter målgång i årets South Swedish Rally. Hässleholms-föraren var snabbast i 1600-klassen med sin nya Peugeot 206 super 1600 och blev tvåa totalt i SM-klassen Lilla Grupp A.
- Det bästa var att det gick fortare och fortare ju längre tiden led. Och jag känner att vi fortfarande kan utveckla både mig och bilen. Det tar tid att hantera ett redskap som uteslutande är byggd för att tävla.
Super 1600 är en stor klass ute i världen - en av tre VM-klasser. Fortfarande finns bara två äkta Super 1600-bilar i Sverige. Det gör att förarna får tävla i Lilla Grupp A tillsammans med bland annat betydligt motorstarkare 2-liters Kit car-bilar. De två Super 1600-bilarna är Stoffes Peugeot 206 plus en likadan bil som körs av privatföraren Mattias Aronsson från Gislaved.
Också Mattias gjorde en perfekt tävling och körde in som trea totalt i SM-klassen, som vanns av Stefan Jonsson från Vännäs i en 2-liters Seat Kit Car.
Årets South Swedish Rally - som kördes för 27:e året - var en lång och tuff tävling som kördes under tre dagar. Sammanlagt avverkade förarna 20 specialsträckor med en sammanlagd längd av 20 mil utmed en 100 mil lång bana i Småland och Blekinge. Tävlingen följdes av uppskattningsvis 150.000 åskådare.
- Ja, det var en häftig tävling. Det är inspirerande att tävla när det är så mycket publik som är ute och tittar, kommenterade Stoffe Nilsson när han - med viss möda - tog sig ned från målrampen i Växjö.
- Startmotorn gav upp precis vid målgång. Men det gör inget med tanke på att vi just kört 20 mil grussträckor i högsta möjliga tempo!
South Swedish Rally, slutställning Lilla Grupp A: 1) Stefan Jonsson, Vännäs MK, Seat F2 Kit Car, 2.00.37,6, 2) Stoffe Nilsson, Hässleholms MK, Peugeot 206 Super 1600, +1.00,3, 3) Mattias Aronsson, NARC Anderstorp, d:o, +1.07,4, 4) Christer Steen, Vauxhall Corsa Maxi 1600, +3.37,1, 5) Janne Pettersson/ Jocke Jacobsson, SMK Nyköping, Opel Astra Kit Car, +6.14,5.
SM-ställningen i Lilla Grupp A efter 3 deltävlingar (prel): 1) Stefan Jonsson, 56 p, 2) Stoffe Nilsson, 41, 3) Per Johansson/Tony Carlsson, SMK Trollhättan, Saab 9-3 Kit Car, 36.
Så här ser den ut - en äktra Peugeot 206 Super 1600! Stoffe Nilsson från Hässleholm kör bilen i South Swedish Rally som startar på fredag. Ännu finns bara två Super 1600-bilar i landet. Den andra körs av smålänningen Mattias Aronsson. Super 1600-bilarna är rena tävlingsredskap, utrustade med 1,6-litersmotorer på 210 hästar, och har redan fått en egen klass i Rally-VM.
02-05-21 SSR: Äntligen gruspremiär för Stoffe i Super 1600
- Det blir härligt att få tävla igen. Jag har längtat länge efter den här gruspremiären!
Det säger Stoffe Nilsson, en av de svenska rallystjärnor som ställer upp i South Swedish Rally, som inleds på fredag eftermiddag.
Medan många av deltagarna kör i fyrhjulsdrivna bilar med turbo så satsar Stoffe och Peugeot Sverige på den typ av tävlingsbil som representerar nästa stora klass ute i Europa: Super 1600:
- Det är en underbar tävlingsmaskin, med tuffa tekniska begränsningar för att hålla kostnaderna nere.
Ännu finns bara två Super 1600-ekipage i svensk rallysport - båda från Peugeot. Men också Renault Sverige har aviserat att man kommer med en bil, förmodligen redan till nästa deltävling.
- Ute i Europa är Super 1600 redan i år en av de tuffaste klasserna. Den har Junior-VM-status och är en av tre klasser som körs i VM. De övriga är WRC och Stora Grupp N, berättar Stoffe, som premiärkörde sin nya bil i vintras.
- Det var en ren testtävling. Bilen är ursprungligen konstruerad för asfalttävlingar och att starta på svenska vintervägar var ingen drömuppgift:
- Men vi lärde oss massor och på slutet blev tiderna allt bättre. Nu inför South Swedish har vi byggt vidare och till och med hunnit testa en del. Och så här dagarna innan start känns det riktigt bra. Bilen är ett rent tävlingsverktyg och det känns verkligen när man sitter bakom ratten, ler Stoffe.
Den klass som Stoffe tävlar i - Lilla Grupp A - rymmer tre typer av tävlingsbilar. Stoffe och märkeskollegan Mattias Aronsson - kör alltså nya Super 1600-bilar. Konkurrenterna kör äldre bilar, företrädesvis Kit Car-bilar med 2-litersmotorer. Men här finns också Andreas Eriksson som kör föregångstypen till Super 1600 - en 1600 Kit Car.
- Super 1600-reglerna är stramare än det gamla reglementet, berättar Gert Blomqvist från småländska Stockaryd. Gert är stallchef för det svenska Peugeot-teamet och kommer för första gången att se South Swedish från utsidan. Gert är nämligen den förare som varit med i tävlingen flest antal gånger. Han har startat i varje SSR sedan tävlingen startade på 70-talet och fanns med i startlistan så sent som förra året.
Stoffes Peugeot är tvåhjulsdriven och försedd - som klassnamnet antyder - med en 1,6-litersmotor som utvecklar imponerande 210 hk vid 8.500 varv/min. Växellådan är 6-växlad och naturligtvis sekvensiell. Det innebär att växlarna ligger på rad som på en mc. Ljudet är imponerande - förarna varvar 9.200 varv innan de växlar. Det gör att bilarna i den här klassen är mycket uppskattade av publiken:
- De går som ilskna getingar - och låter därefter, ler Mattias Aronsson, privatföraren som också skaffat en Peugeot Super 1600. Mattias köpte en testbil från fabriken och har byggt om den till samma standard som Stoffes bil. Men så ingår han också delvis som mekaniker hos Peugeot Sverige, så han vet ju vad det handlar om.
En Super 1600-bil med alla tillbehör är betydligt billigare än de WRC-bilar som VM-teamen tävlar med. Om man nu kan använda ordet billig om en bil som kostar 1,2 miljoner!
- Det är sant, ler Gert Bomqvist. Men jämfört med vad WRC-bilarna i VM kostar så är det ändå överkomligt. Och intresset för Super 1600 är mycket stort både hos tillverkare och förare.
- Hittills har åtta tillverkare tagit fram Super 1600-bilar: Peugeot, Opel, Renault, Ford, Citroên, Fiat, Suzuki och MG. Så nog verkar det finnas efterfrågan.
- Men som vanligt får vi i lilla Sverige vänta till dess det börjar bli en begagnad-marknad. Då tror jag att den här klassen - som ger möjlighet till en internationell karriär - kommer att växa till sig rejält.
SM-ställningen efter 2 av 6 deltävlingar:
1) Stefan Jonsson, Vännäs MK, Seat Kit Car och Per Johansson, SMK Trollhättan, Saab 9-3 Kit Car, vardera 36 p, 3) Andreas Eriksson, Ford Puma 1600 Kit Car, 35, 4) P-A Sääv, V. Östergötlands MK, VW Golf Kit Car, 25, 5) Stoffe Nilsson, Hässleholms MK, Peugeot 206 Super 1600, 23, 6) Mattias Aronsson, NARC Anderstorp, d:o, 13, 7) Janne Pettersson, SMK Nyköping Opel Astra F2, 9, 8) Mattias Tyrbjörn, Eskilstuna MK, Opel F2, 8.
02-03-06 Stoffe nöjd med premiären
- Bilen blev klar i sista sekunden. Så det blev att testa och tävla samma gång!
Stoffe Nilsson pustade ut efter sin debut i Peugeots nya 206 Super 1600. Efter allt slit med att få bilen tävlingsklar blev det till slut premiär i Vännäs.
- Och jag måste säga att det känns bra. Jag ser verkligen fram mot sommartävlingarna, säger Stoffe.
- För även om vi inte var med i toppen den här gången, så hämtade vi hem en bunt SM-poäng. Och de är värdefulla att ha med när sommarsäsongen startar.
Det blev en bra debut för Peugeot-teamet.
- Intresset bland publik och media för Peugeots nya Super 1600 var strålande, säger en sliten teamboss, Gert Blomqvist. Som fick värdefull hjälp från Peugeots tävlingsavdelning under hela helgen.
- Bllarna är oerhört avancerade - inte minst elektroniken - och det är mycket som ska stämma. Men tack vare två tekniker från Frankrike och en från det finska VM-teamet hann vi gå igenom det mesta och även testa en del alternativa lösningar.
Det har hela tiden handlat om taktik från Peugeot-teamets sida att starta i vinterns SM-tävlingar. Man visste att Super 1600:an inte skulle bli klar i tid.
Så i Bergslagsrallyt fick Stoffe köra Gerts Peugeot 106 Kit Kar. Och nu startade man i Vännäs, trots att teamet bara hann genomföra en enda dags test - för övrigt uppe i Västerbotten, dagen innan tävlingen startade. Och tack vare de två vinterstarterna ligger Stoffe och Peugeot nu 5:a sammanlagt i Lilla Grupp A, SM-klassen där Super 1600-bilarna slåss inte bara inbördes, utan dessutom ställs mot de betydligt motorstarkare F2-bilarna.
I Vännäs slutade Stoffe trea i 1600-klassen och 6:a totalt i Lilla Grupp A, en placering bakom Mattias Aronsson.
- Helt problemfritt blev det inte uppe i Vännäs, berättar Stoffe.
- Det började väldigt bra första dagen och jag kände direkt att bilen är mycket modernare och bättre än gamla 106:an. Framför allt är den stabilare på vägen.
Andra dagen blev inte lika problemfri. Först fick Stoffe problem med styrservon och på slutet också med växellådan. Så märkeskompisen Mattias Aronsson smet förbi med bara några sträckor kvar att köra. Men också Mattias kör ju en Peugeot Super 1600, så det sved inte alltför mycket...
-Vi har massor av hjälp av varandra, nu i uppbyggnadsskedet. Tack vare att Mattias också kör Super 1600 går utvecklingsarbetet dubbelt så fort, kommenterar Gert Blomqvist.
Och Stoffe håller med:
- Bara att komma i mål kändes som en seger. Nu kan vi se framtiden an med tillförsikt!
Resultat, SM i Rally, deltävling 2 (Rally Vännäs):
Lilla Grupp A:
1) Stefan Jonsson, Vännäs MK, Seat F2 Kit Car, 2) Per Johansson, Saab F2 Kit Car, 3) Andreas Eriksson, MK Speed, Ford Puma F1 Kit Car, 4) P-A Sääv, V:a Östergötlands MK, VW Golf F2 Kit Car, 5) Mattias Aronsson, NARC Anderstorp, Peugeot 206 Super 1600, 6) Stoffe Nilsson, Hässleholms MK, Peugeot 206 Super 1600.
SM-ställningen efter 2 av 6 deltävlingar:
1) Stefan Jonsson och Per Johansson, vardera 36 p, 3) Andreas Eriksson, 35, 4) P-A Sääv, 25, 5) Stoffe Nilsson, 23, 6) Mattias Aronsson, 13, 7) Janne Pettersson, SMK Nyköping Opel F2, 9, 8) Mattias Tyrbjörn, Eskilstuna MK, Opel F2, 8.
02-01-29 Ulrika Messing testar högerstolen i Svenska Rallyt
På fredag tar idrottsminister Ulrika Messing plats i Björn Waldegårds Peugeot 306 gr N. Björn är en av tre föråkare i årets Uddeholm Swedish Rally och Ulrika tar chansen att åka med och testa på en av VM-sträckorna utanför Hagfors.
- Det är just bestämt. Vi vet inte exakt vilken sträcka det blir ännu, säger Håkan Tonér. Håkan är presschef för tävlingen och värd för de 375 journalister - svenska och internationella- som invaderar Värmland med början på torsdag.
VM-tävlingen Uddeholm Swedish Rally är Sveriges största publika idrottsevenemang. Man räknar med ungefär 300.000 åskådare under de tre tävlingsdagarna. För att klara tävlingen, och framför allt publiksäkerheten ute på specialsträckorna, krävs det 6.000 (!) arbetande funktionärer.
- Vi har ökat antalet publikvakter med 1.500 personer jämfört med förra året, säger Håkan Tonér. Med tanke på all snö som kommit den senaste tiden kommer det helt säkert att behövas.
Det går ohyggligt fort ute på rallysträckorna nu för tiden. VM-förarnas bilar accelererar från 0-100 km/h på mindre än tre sekunder, så det gäller att inte ha publiken drällande i spåret...
En framträdande roll i säkerhetsarbetet under tävlingen har de tre föråkarbilarna. Det är tre Peugeot 306 Grupp N rallybilar som körs av Mattias Aronsson, Gislaved, Stoffe Nilsson, Hässleholm och VM-veteranen Björn Waldegård från Roslagen i Uppland.
- Kul att vara med. Dessutom blir Svenska Rallyt en bra genomkörare inför SM-deltävlingen i Vännäs i början av mars, ler Stoffe. Som inför den här säsongen lämnade den 4-hjulsdrivna klassen till förmån för en supertrimmad, 2-hjulsdriven Peugeot Super 1600 i Lilla Gr A.
Till sin hjälp har förarna tre specialutvalda codrivers: veteranen Arne Hertz, som åker med Stoffe Nilsson, Lena Lindberg som åker med Mattias Aronsson och svenske juniorrallymästaren Jimmy Joge, som åker med Björn Waldegård. Dessutom kommer veteranen Gert Blomquist - som kört 25 Svenska Rallyn - att hoppa in och köra Mattias bil på en av etapperna.
- Föråkarna har en rad arbetsuppgifter. Förutom att vi ska checka av att allt fungerar tävlingstekniskt, ska vi ha koll på publiken och se till att de följer publikvakternas anvisningar, berättar Lena Lindberg.
Lena har åkt tillsammans med Gert Blomquist i många år och är en av Sveriges bästa och mest erfarna codrivers.
Klassiska Svenska Rallyt har traditioner att försvara i VM-serien. Förra året valdes tävlingen tillsammans med Rally Nya Zeeland till VM-seriens bästa tävling. Priset kommer de två tävlingsledarna Bertil Klarin, Uddeholm Swedish Rally och Morri Chandler, Rally Nya Zeeland, att ta emot i samband med den officiella starten på torsdag kväll. Prisutdelare är en av tävlingens stora favoriter, Richard Burns.
Stoffe nöjd med SM-premiären
- Det var kul. Och när det dessutom blev så bra utdelning - 13 SM-poäng och delad 4:e plats i sammandraget - känns det riktigt bra inför fortsättningen! Rallystjärnan Stoffe Nilsson, 26 debuterade för en vecka sedan i en tvåhjulsdriven rallyracer. Egentligen skulle han ha suttit i teamets nya för Peugeot 206 Super 1600. Men bilen blev inte klar i tid, så han kom till Bergslagsrallyt med stallchefens gamla 106:a Kit Car.
- Skillnaden är inte så stor. 206:an är lite längre och lite bredare och har en annan växellåda - det är en modernare bil. Men båda bilarna är rätt lika i karaktären, så det kändes rätt i alla fall.
Stoffe började tävlingen på sämsta tänkbara sätt. Han tappade 3 minuter på ett motorstopp på första sträckan.
- Det kändes inget vidare. Men vi kom igång, och mot slutet gick det rätt bra. Även om jag var för ivrig på 45 km långa Björnjägar-sträckan och gjorde slut på drivdäcken. De sista kilometrarna var det knappt några dubb kvar, skrattar Stoffe. Som upptäckte att bilen går som en raket, om föraren kan ligga mellan 7.000 och 9.000 varv på växlarna:
- Dessutom var bilen lika pigg och kul från första till sista kilometern.Det är jag inte van vid från tiden med 4-hjulsdrivna turbo-bilar, som bygger upp värme och mattas rejält mot slutet av en lång specialsträcka.
Närmast på programmet för den skånska rallystjärnan står start i Svenska Rallyt - som föråkare. Tre Peugeot-förare ska anföra VM-fältet. Det är Björn Waldegård (VM-legenden ska ha JSM-vinnaren Jimmy Joge som codriver), det är småländska N2-stjärnan Mattias Aronsson. Och så är det Stoffe Nilsson. Stoffe och Mattias kommer att biträdas i resp högerstol av två av arrangören utsedda codrivers, Lena Lindberg och Arne Hertz. Därefter väntar nästa SM-tävling, Rally Vännäs i Västerbotten den 1-2 mars. Och då tar förarnas ordinarie codrivers över i högersätet.
Stoffe kör Peugeots Super 1600 i Rally-SM!
Det blir rallystjärnan Stoffe Nilsson från Hässleholm som tar hand om ratten i Peugeots nya Super 1600-bil nästa år.
- Underbart att få en sådan här chans, jublar 26-åringen som tidigare kört fyrhjulsdrivet i Rally-SM.
Den nya rallybilen är en Peugeot 206 Super 1600.
- Till skillnad från mina tidigare tävlingsbilar så är Peugeoten en riktig rallyracer - en bil som från början är byggd för att vinna tävlingar.
- Dessutom blir jag medlem i ett team med kompetent personal, som ser till att allt fungerar. Det innebär att jag och min codriver Pekka Svensson kan koncentrera oss på körningen och inget annat, säger Stoffe.
Stoffe räknar med att starta i Bergslagsrallyt. En av franska Peugeots Super 1600-bilar är på väg hem till Sverige.
- Vi hinner inte få vår egen bil klar till SM-premiären den 4-5 januari. Å andra sidan hoppas vi, att den bil vi tar hem till premiären blir kvar i Sverige så att det kommer ytterligare ett Peugeot Super 1600-team till resten av SM-serien, säger teamchefen Gert Blomquist.
Det är nu tre år sedan Peugeot drog igång sin nysatsning på rally i Sverige. Det blev succé direkt och har resulterat i att märket erövrat fyra SM-guld hittills - två i SM i Lilla Grupp N och två i Junior-SM.
Peugeot 206 Super 1600 är en bil som uteslutande är byggd för tävling. 1600-motorn beräknas lämna mellan 210-215 hästar. Det ger imponerande fartresurser i bilen, som väger under 1.000 kilo.
Peugeot satsar på Super 1600 i Rally-SM!
Nu kommer den första riktiga Super 1600-bilen till Sverige. Det är Peugeot Sport Sverige som gör en storsatsning på Rally-SM 2002.
- Vem som ska köra bilen blir klart om ett par veckor, säger Pelle Brinkenberg på Peugeot Sverige. Den nya rallybilen är en Peugeot 206 Super 1600. Bilen är utvecklad i Frankrike främst för asfaltrallyt i Europa. När det gäller grus och snö kommer mycket av utvecklingsarbetet att ske i Sverige.
- Vi får ett starkt stöd av Peugeot i Frankrike och vi ska i den här satsningen även arbeta tillsammans med Peugeot i Danmark.
Det berättar rallyveteranen Gert Blomquist, som har bråda dagar just nu. Smålänningen blir teamchef och ansvarar för att bygga upp bilen och teamet.
- Vi hoppas hämta bilen i Paris i mitten av december, men räknar inte inte med att bli klara till SM-premiären i Bergslagsrallyt den 4-5 januari. Så vi ska försöka få tag i en begagnad Super 1600 i Frankrike, som vi kan inleda säsongen med.
- Förhoppningsvis blir den bilen sedan kvar i landet i händerna på en annan svensk förare.
Det är nu tre år sedan Peugeot drog igång sin nysatsning på rally i Sverige.. Det blev succé direkt och har resulterat i att märket erövrat fyra SM-guld hittills - två i SM i Lilla Grupp N och två i Junior-SM.
Totalt har man dessutom sålt ett 20-tal Grupp N-bilar på den svenska rallymarknaden. Och nu tar Peugeot Sverige alltså klivet upp i spektakulära Lilla Grupp A. Bakom beslutet ligger att svensk rallysport beslutat fortsätta med sin SM-satsning på bilarna i Lilla Grupp A, eller F2, som klassen kallas i folkmun.
Peugeot 206 Super 1600 är en riktig rallyracer. 1600-motorn beräknas lämna ca 210-215 hästar i nästa års version. Det ger imponerande fartresurser i bilen, som väger under 1.000 kilo. Utseendemässigt är den mycket lik Peugeots 4-hjulsdrivna turbomonster 206 WRC, som används i rally-VM och där nyligen tog Peugeots andra VM-titel i märkesmästerskapet.
- Teoretiskt kan vi bygga om bilen till Grupp A, vilket vi får göra i Sverige. Visserligen ger det lite extra effekt, men vi tror att Super 1600-utförandet ska räcka. Och så får vi en bil som man dessutom kan tävla med internationellt eftersom FIA, bilsportens högsta organ, beslutat göra en rejäl satsning på den här klassen de närmaste åren, avslutar Gert Blomquist.
Fakta om bilen:
Modell Peugeot 206 Super 1600
Motor: 1.600 cc
Effekt: C:a 210-215 hk
V-låda: 6-växlad sekventiell
Vikt: C.a 970 kg
Hjul: 15 tum (grus), 16 tum (snö) eller 17 tum
Pris: 100.000 Euro i basutförande