Pressinformation Peugeot 2000
Länk till Hemsidan

2000

2006


Peugeot Original Cup 2004


SM-finalen i rally: Dubbelt upp för Peugeot
- Jag är mycket imponerad. Patric dominerade hela tävlingen från start till mål. Om Mattias kom lite för nära på sträckorna ökade Patric tempot precis så mycket som behövdes.
Tillfällige codrivern Ulf-Krister Göransson från Olofström var imponerad över Patric Carlssons framfart i helgens SM-final i Rally, Rejmerallyt i Östergötland. Ulf-Krister fick hoppa in i finalen eftersom ordinarie codrivern Jan Svanström var upptagen med att skriva grusnoter för ett av VM-teamen.
Den unge Peugeot-föraren behövde i princip bara komma till start för att ta guld i Lilla Grupp N-klassen, klassen för standardbilar med max 2.000 cc-motorer. Men Patric hade bestämt att han skulle vinna även finalen.
- Det var full gas från början och vi ledde från start till mål. Det var i och för sig bra gjort, men hans sätt att kontrollera konkurrenterna imponerade enormt.
Rejmerallyt avgjordes under två etapper och omfattade 10 speialsträckor på fina och avgörande vägar. Segern innebar att Peugeot-föraren vann både den stora SM-serien och samtidigt tog guld även i Junior-SM. Den som bäst hängde med i Patric tempo var Mattias Aronsson, Peugeot-föraren från Anderstorp. Mattias kom i mål som tvåa och grejade därmed silvermedajen.
Rejmerallyt var final även i årets Peugeot Rally Cup och vem som vann Cupen är inte speciellt svårt att räkna ut. Det blev naturligtvis Patric Carlsson... Tvåa igen - Mattias Aronsson, Anderstorp medan Joachim Grahn från Simrishamn knep tredjeplatsen före Thomas Åkesson, Skövde och SMK Gävles veteran Arne Göthe.
Resultat, SM-finalen i rally, Lilla Grupp N (N2): 1) Patric Carlsson, SMK Nyköping, Peugeot, 1.10.16, 2) Mattias Aronsson, NARC Anderstorp, d:o, 1.11.06, 3) Jan Bergetorp, Offerdals MK, Seat, 1.12.01, 4) Mikael Stattin, SMK Gävle, d:o, 1.12.04, 5) Ola Helmfridsson, Fjugesta MK, d:o, 1.12.09.
Slutställning: 1) Patric Carlsson, 86 p, 2) Mattias Aronsson, 66, 3) Pontus Strid, SMK Östgöta, VW, 58. Peugeot Cup, slutställning: 1) Patric Carlsson, 84 p, 2) Mattias Aronsson, 75, 3) Joachim Grahn, Simrishamns MK, 54, 4) Thomas Åkesson, Skövde MK, 40, 5) Arne Göthe, SMK Gävle, 32.
Lilla Grupp N: Patric redan klar svensk mästare !
- Jag behöver bara komma till start. Sedan är guldet klart.
Patric Carlsson från Nyköping har en betydligt enklare uppgift i helgens rally-final - Rejmerallyt i Norrköping - än de flesta av sina rallykolleger.
Patric behöver bara starta i finalen på fredag kväll - i och med det är Peugeot-föraren klar svensk mästare i Lilla Grupp N.
Årets SM-final bjuder på ett imponerande startfält - inte minst i minsta Grupp N-klassen, där bilarna är 2-hjulsdrivna och motorerna på max 2.000 cc:
- Klassen har formligen exploderat den här säsongen. Det är många olika bilmärken som krigar och massor av duktiga förare. Så i år känns det alldeles extra härligt att vinna guld, säger Patric. Som passar på att inleda guld-firandet med att fylla år.
- Ja, jag fyller 25 på torsdag, dagen innan första etappen startar, berättar Peugeot-föraren. Som trots sina unga år är en ytterst segervan herre.
- Jag har tre guld i junior-SM och ett seniorguld, som jag tog 1998.
- Förra året fick jag ge mig för Gert Blomquist, som kom och snodde guldet för mig. Men å andra sidan fick jag förtroendet att köra hans vinnarbil den här säsongen, så jag förlåter honom gärna...
Patric inledde SM med att rulla i premiären, men kom igen och vann tre tävlingar i rad. Därmed gick han upp i SM-ledning, en ledning som han sedan utökat så att den blivit ointaglig. Vilket känns skönt nu, när ordinarie codrivern Jan Svanström inte kan åka med.
- Janne tvingades lämna återbud till finalen eftersom han just nu finns på Korsika, där han hjälper ett av VM-stallen att skriva grusnoter, berättar Patric. Som är andra generationen rallyförare i den Carlssonska familjen. Pappa Ingvar var på sin tid en av landets bästa rallyförare och ytterst mångsidig. Dessutom var han duktig standardvagnsförare i racing och framgångsrik Formel 3-förare!
Tvåa inför SM-finalen är Patrics märkeskollega Mattias Aronsson, Anderstorp. Mattias svarta Peugeot skuggade Gert Blomquist förra året och i år har smålänningen skuggat Patric:
- Jag tröstar mig med att jag har en rejäl chans att ta silver. Jag har hygglig marginal till trean Johan Rudengren från Eskilstuna och kommer att inrikta tempot på att försvara andraplatsen.
De två främsta i tabellen kör inte bara SM - de tävlar också i Peugeot Cup, som avslutas i samband med Rejmerallyt. Också där leder Patric före Mattias medan Joachim Grahn från Simrishamn - 5:a i SM-tabellen - ligger på tredje plats.
Lilla Grupp N, 210 i topp2 inför helgens final i rally-SM, Rejmerallyt:
1) Patric Carlsson, SMK Nyköping, Peugeot, 71, 2) Mattias Aronsson, NARC Anderstorp, d:o, 52, 3) Johan Rudengren, Eskilstuna MK, Seat, 47, 4) Pontus Stridh, SMK Östgöta, VW, 43, 5) Joachim Grahn, Simrishamns MK, Peugeot, 40, 6) Pether Lindblom, Offerdals MK, Citroën, 34, 7) Tobias Gyllström, Kolsva MS, Suzuki, 32, 8) Mikael Stattin, SMK Gävle, Seat, 28, 9) Joakim Nilsson, SMK Arboga, Opel, 27, 10) Kristian Berglind, Borlänge MK, Suzuki och Jan Bergetorp, Offerdals MK, Seat, vardera 25 p.
Peugeot Rally Cup 2000, ställningen i toppen inför finalen:
1) Patric Carlsson, SMK Nyköping, 79 p, 2) Mattias Aronsson, Nya Anderstorp RC, 73, 3) Joachim Grahn, Simrishamns MK, 54, 4) Thomas Åkesson, Skövde MK, 38, 5) Anders Wänn, Borlänge MK, 32, 6) Joakim Rydholm, Dals MK, 32, 7) Arne Göthe, SMK Gävle, 26, 8) Grus-Ove Olsson, Jämtlands MK, 19
Marcus Grönholm leder Rally-VM!
- Det är det här jag längtat efter och drömt om!
Rallyföraren Marcus Grönholm var överväldigad efter sin seger i Rally Finland. Att han dessutom gick upp i VM-ledning sammanlagt minskade inte på något sätt glädjen.
- Enda smolket i glädjebägaren är att Richard Burns tvingades bryta. Jag hade gärna gratulerat honom till andraplatsen...
Redan från början i den tre dagar långa finska VM-tävlingen var det Marcus Grönholm som angav takten. Men konkurrenterna, med engelsmannen och tidigare VM-ledaren Richard Burns i täten, var inte långt efter. Det handlade ofta om sträcksegrar med så där en sekund. Men Burns försvann. Han åkte av precis efter målgång på en av andra dagens specialsträckor.
Också andra konkurrenter fick problem med det höga tempot. Bland annat rullade norrmannen Petter Solberg - som öppnade överraskande bra - medan rutinerade spanjoren Carlos Sainz sinkades av tekniska problem. Grönholms Peugeot däremot - den gick som ett skott på de finska vägarna och det var aldrig något tal om vart segern skulle gå. Tvåan, skotten Colin McRae var vid slutmålet på söndagseftermiddagen distanserad med över en minut. Trean, privatföraren Harri Rovanperä, menade att han fått tio felaktiga transportprickar. Och eftersom Harri var bara drygt tre sekunder bakom engelsmannen i resultatlistan skulle det innebära att han gick förbi engelsmannen.
32-årige Marcus Grönholm gick genom sin seger upp till sammanlagd ledning i VM-tabellen för förare. Segern var hans tredje i år. Han började i vintras med att vinna Svenska Rallyt och tog sin andra seger i Nya Zeeland nyligen.
Men segern inför tiotusentals entusiastiska landsmän på hemmavägarna i Finland - det var ändå toppen. Också codrivern Timo Rautiainen var glad:
- Mest för att det gick vägen. Jag måste säga att det fanns stunder jag hellre hade suttit hemma i fåtöljen och tittat på gamla rallyfilmer än läst noter åt Marcus i den här tävlingen.
I Peugeots VM-stall stod glädjen högt i tak. Inte nog med att Marcus knep både segern och ledningen i VM-tabellen. Andremannen i VM-laget - 39-årige Sebastian Lindholm - tackade för förtroendet att ratta en av Peugeot Sports WRC-bilar genom att köra in som 5:a medan fransmannen Francois Delecour körde in som 6:a, trots att han rullade på den sista av tävlingens 23 specialsträckor. I märkes-VM ligger Peugeot kvar på tredje plats, men avståndet till konkurrenterna på platserna framför har minskat rejält.
Svensken Kenneth Eriksson slutade på 15:e plats i tävlingen, nästan 14 minuter efter segraren.
Resultat, Finska rallyt, VM: 1) Marcus Grönholm, Finland, Peugeot, 3.22.27,1, 2) Colin McRae, Skottland, Ford, +1.06,2, 3) Harri Rovanperä, Toyota, +1.09,6, 4) Tommi Mäkinen, Finland, Mitsubishi, +1.38,7, 5) Sebastian Lindholm, d:o, Peugeot, +2.06,0, 6) Francois Delecour, Frankrike, d:o, +5.05,0.
VM-ställningen, förare: 1) Grönholm, 44 p, 2) Richard Burns, England, Subaru 38, 3) McRae, 36, 4) Carlos Sainz, Spanien, Ford, 27, 5) Mäkinen, 26.
Märkes-VM: 1) Ford, 63 p, 2) Subaru, 60, 3) Peugeot, 54.

Finska VM-rallyt: Marcus Grönholm laddar för seger!
Två gånger har han vunnit VM-deltävlingar i år. Först vann han Svenska Rallyt och nyligen triumferade han i Nya Zeeland. Men den tävling som Peugeots nya stjärna Marcus Grönholm helst vill vinna är VM-tävlingen på hemmaplan, Rally Finland. Och nu är det dags.
Redan på fredag förmiddag startar Jyväskylä-rallyt, som tävlingen ofta kallas. Och den avslutas inte förrän sent på söndag eftermiddag. Då har förarna avverkat sammanlagt 41 tävlingsmil fördelade på 23 specialsträckor - många av dem extremt långa och snabba!
Peugeot-teamet gjorde come back på allvar i Rally-VM i år och Marcus Grönholm, 32 inledde strålande genom att vinna i Karlstad i vintras. Segern i Nya Zeeland nyligen förde upp den gänglige 3-barnspappan till andra plats i VM-tabellen, bara 4 poäng efter engelsmannen Richard Burns.
Peugeot Sport - som nyligen avslutat sitt engagemang i Formel 1-VM - satsar hårt på Rally-VM och på den finska prestigetävlingen. Förutom de två ordinarie 206 WRC-bilarna, som körs av Marcus Grönholm och fransmannen Francois Delecour, ställer teamet upp med ytterligare en WRC-bil. Den körs av finske Sebastian Lindholm, som nu får sitt livs chans.
39-årige Sebastian Lindholm är en mycket rutinerad förare som redan kört ett 30-tal VM-tävlingar sedan han debuterade som rallyförare 1982. Bland annat var han 4:a i den finska VM-tävlingen 1997. Och han är redan bekant med Peugeots rallyracer 206 WRC, eftersom han ingick i Peugeot Sports testlag inför Svenska Rallyt. De två finska förarna är dessutom anmälda i märkes-VM, där Peugeot för närvarande håller tredjeplatsen.
Startfältet i Rally Finland omfattar totalt 132 förare och alla VM-stallen finns på plats med sina bästa förare. De finska förarna brukar dominera tävlingen men det finns gott om duktiga konkurrenter, t ex Richard Burns, England, Colin McRae, Skottland, Carlos Sainz, Spanien och Didier Auriol, Frankrike och Kenneth Eriksson, Sverige.
Rally Finland i korthet:
Torsdag 17 aug: Besiktning mellan 17.30 och 20.00, Jyväskylä
Fredag 18 aug: Start etapp 1 kl 10.00. Mål kl 20.48. 10 specialsträckor (12,87 ss-mil).
Lördag 19 aug: Start etapp 2 kl 06.00. Mål kl 20.29. 8 specialsträckor (16,5 ss-mil).
Söndag 20 aug: Start etapp 3 kl 06.00. Slutmål kl 16.11. 5 specialsträckor (11,7 ss-mil).

Antal startande förare: 132
VM-ställningen, förare: 1) Richard Burns, England, Subaru, 38 p, 2) Marcus Grönholm, Finland, Peugeot, 34, 3) Colin McRae, Skottland, Ford, 30, 4) Colin Sainz, Spanien, d:o, 27, 5) Tommi Mäkinen, Finland, Mitsubishi, 23.
VM-ställningen, tillverkare: 1) Subaru, 58, 2) Ford, 57, 3) Peugeot, 41.

Jan Svanström Säffle - dold stjärnaa i Peugeot Cup
Värmlänningen Jan Svanström toppar populära Peugeot Rally Cup inför lördagens deltävling - Snapphanerallyt i Hässleholm.
- Ja, det gör han faktiskt. Jan är codriver i Patric Carlssons bil och har minst lika stor framgång i körningen som Patric!
Det säger Cup-chefen Gert Blomquist. Som vill betona codrivers roll i dagens moderna rallyekipage:
- Förr kunde du i princip ha vem som helst i högerstolen. I dag - när alla åker efter noter - är det otänkbart. Nu behövs det verkligen 'proffs' i bilarna. Annars är det omöjligt att nå framgång.
Jan Svanström som lotsar unga stjärnan Patric Carlsson är en riktig gammal rallyräv med massor av framgångar. Bland annat skriver den 43-årige lantbrukaren från värmländska Säffle så kallade 'grusnoter' åt ett av VM-stallen.
Tvåa i Cupen är segraren i senaste deltävlingen - paret Mattias Aronsson/Rolf Andersson från Anderstorp. Mattias har haft lite otur framför allt i SM i år, men turen tycks ha vänt och Mattias kör just nu mycket inspirerat. Det gör också trean i serien - simrishamnsföraren Joachim Grahn. Joachim jagade Mattias Aronsson senast och har kört allt bättre. Och nu, när tävlingen så att säga går på hemmaplan, kommer skåningen att satsa allt på ett toppresultat.
Omedelbart framför deltagarna i Peugeot Rally Cup startar Cup-chefen själv - Gert Blomquist, som vanligt lotsad av sin trogna codriver Lena Lindberg. Men det är ingen förtäckt come back det handlar om:
- Nej absolut inte. Jag är testförare, berättar Gert:
- Nästa år kommer ett nytt reglemente för den Grupp N-klass där våra Peugeot 306-förare tävlar, och vi kommer att testa en hel del av nästa års nyheter. Så vi kör i och för sig en Grupp N-bil, men kommer att starta i Grupp A.
- Skillnaderna är bland annat att vi åker en lättare bil utan inredning och att vi har lite andra delar när det gäller utväxlingar jämfört med vad dagens reglemente tillåter.
Gert tror stenhårt på det nya reglementet:
- Ja, det gör jag. Bilarna blir intressantare och snabbare utan att det inverkar på hållbarheten, som är Grupp N-bilarnas största styrka. Tvärtom räknar vi faktiskt med lägre driftskostnader än tidigare, tack vare det nya reglementet.
Årets Snapphanerally bjuder på sex specialsträckor med en sammanlagd längd av 38 km utmed en 9 mil lång bana.
Ställningen i toppen Peugeot Rally Cup 2000 inför helgens deltävling, Snapphanerallyt (Delt. 6 av 8): 1) Patric Carlsson, SMK Nyköping, 63 p, 2) Mattias Aronsson, Nya Anderstorp RC, 48, 3) Joachim Grahn, Simrishamns MK, 39, 4) Anders Wänn, Borlänge MK och Thomas Åkesson, Skövde MK, vardera 26, 6) Arne Göthe, SMK Gävle, 22, 7) Grus-Ove Olsson, Jämtlands MK, 19, 8) Joakim Rydholm, Dals MK, 13, 9) Daniel Hoffman, SMK Linde, 8, 10) Henning Nyberg, Norge.
Kommande deltävlingar: Rally Sandviken 1-2 sept, Rejmerallyt 28-29 sept.

Mattias Aronsson vann deltävling i Peugeot Rallycup
Småländske rallyföraren Mattias Aronsson triumferade i helgens deltävling i Peugeot Rally Cup. Mattias vann, 17 sekunder före tvåan Joachim Grahn, Simrishamns MK. Favoriten Patric Carlsson inledde bra, men fick på den tredje sträckan problem med spakstället och tappade värdefulla sekunder. Han klarade dock tredjeplatsen med nio sekunder till godo på fyran, veteranen Arne Göthe från Gävle och behåller ledningen i Cupen efter fem av 8 körda deltävlingar.
Tävlingen avgjordes i samband med Kullingtrofén i Herrljunga. Arrangerande Kullings MS bjöd på fyra svårkörda och omväxlande specialsträckor - sammanlagt en bit över fem mil. Redan efter första sträckan stod det klart att fighten om segern i både Grupp N 2000 cc och i Cupen skulle stå mellan tre förare: Joachim Grahn, Patric Carlsson och Mathias Aronsson. Grahn och Carlsson öppnade med att åka sekundlika, en sekund snabbare än Mattias Aronsson.
Också den andra sträckan blev mycket jämn medan Mattias Aronsson tog hem segern på ss 3. På den sträckan fick segervane Patric Carlsson problem med ett krånglande växelspaksställ. Teamet försökte med en snabb-reparation innan sista specialsträckan, men felet kom tillbaka och Patric fick i stället inrikta sig på att klara tredjeplatsen medan Mattias Aronsson spurtade rejält och körde hem segern. Veteranen Arne Göthe från Gävle åkte in på fjärde plats före Thomas Åkessom, Skövde och Anders Wänn, Borlänge. Veteranen Grus-Ove Olsson, Jämtlands MK, hade ingen bra dag - han åkte av och tappade tid redan på första sträckan. Han kom dock igång igen och räddade 7:eplatsen.
Resultat, Peugeot Rally Cup, Kullingtrofén.
1) Mattias Aronsson, Anderstorp RC, Peugeot 306, 33.31, 2) Joachim Grahn, Simrishamns MK, d:o, +17 sek, 3) Patric Carlsson, SMK Nyköping, d:o, +52, 4) Arne Göthe, SMK Gävle, d:o, +1.01, 5) Thomas Åkesson, Skövde MK, d:o, +1.17, 6) Anders Wänn, Borlänge MK, d:o, +1.40, 7) Grus-Ove Olsson, Jämtlands MK, d:o, +3.59, 8) Lars Börjesson, Skövde MK, d:o, +6.08.
Sammanlagt efter 5 av 8 deltävlingar: 1) Patric Carlsson, 63 p, 2) Mattias Aronsson, 48, 3) Joachim Grahn, 39, 4) Anders Wänn och Thomas Åkesson, vardera 26, 6) Arne Göthe, 22, 7) Grus-Ove Olsson, 19, 8) Joachim Rydholm, Dals MK, 13, 9) Daniel Hoffman, SMK Linde, 8, 10) Henning Nyberg, Norge, 5, 11) Åke Aldevärn, Offerdals MK, 5, 12) Matti Johansson, Vara MK, 4, 13) Lars Börjesson, 3.
Gert Blomquist testar nya reglementet
Teamchef för Peugeotgänget är rallyveteranen Gert Blomquist, vars SM-guld med en Peugeot 306 i Grupp N förra året innebar en reintroduktion för det anrika rally-märket i Sverige. Nu kör Gert en Peugeot 106 Kit Car, men på lördag åker han föråkare i Kullingstrofén med en nybyggd Peugeot 306 Grupp N-bil:
- Grupp N-reglementet kommer att justeras en del främst vad det gäller växellåda och slutväxel från och med nästa år. Så vi har byggt en bil för att omedelbart kunna göra en del utvärderingar. Vi kommer att fortsätta testerna under hösten - fast fram till årsskiftet, då de nya reglerna börjar gälla i Grupp N - kommer vi att få köra i Grupp A.
Lilla Grupp N - dvs standardbetonade bilar med max 2.000 cc motorer - har under de senaste åren utvecklats mycket positivt och är i dag en av SM-seriens intressantaste klasser. Peugeot dominerar klassen med sin 306-modell, men allt fler bilmärken ger sig in i klassen och bland de 38 förare som tagit SM-poäng hittills i år finns bilmodeller från sex olika tillverkare.
- Det är kul med konkurrens men vi räknar med fortsatta framgångar. Och Peugeot Rally Cup kommer att fortsätta som i år med 306:an som utgångspunkt, berättar Gert.

Peugeot Rally Cup: Patric favorit i Kullingtrofén
Patric Carlsson från Nyköping är storfavorit till segern i Peugeot Rally Cup. Och det är inte så konstigt - den unge Nyköpings-föraren har redan flera SM-titlar i bagaget och leder SM i lilla Grupp N. Inte helt oväntat leder Patric också Peugeot Rally Cup, som i samband med Kullingtrofén nu på lördag kör årets femte deltävling. Patric har kört ihop 55 poäng så här långt - 19 fler än tvåan och utmanaren Mattias Aronsson, Anderstorp. Men - avståndet mellan de två är inte så stort som poängen antyder.
I själva verket brukar Mattias åka praktiskt taget lika fort. Men smålänningen har haft lite otur. Och det får man inte ha om man ska utmana Patric Carlsson, som inte bara är en av landets snabbaste rallyförare - han är dessutom en av de jämnaste!
Dussinet Peugeot-förare kommer till start för att köra Kullingtrofén, som bjuder på sammanlagt 52 km specialsträckor med start och mål i Herrljunga på lördag. Bland dem finns också Joachim Grahn, som är en av årets stora överraskningar i SM-serien. Joachim har kört strålande de senaste tävlingarna och ligger fyra i SM, bara en poäng efter trean Mattias Aronsson och trea i Peugeot Cup.
Peugeot Rally Cup 2000. Ställningen inför lördagens deltävling (5 av 8):
1) Patric Carlsson, SMK Nyköping, 55 p, 2) Mattias Aronsson, Nya Anderstorp RC, 36, 3) Joachim Grahn, Simrishamns MK, 29, 4) Anders Wänn, Borlänge MK, 21, 5) Thomas Åkesson, Skövde MK, 20, 6) 'Grus-Ove' Olsson, Jämtlands MK, 15, 7) Arne Göthe, SMK Gävle, 15, 8) Joakim Rydholm, Dals MK, 13, 9) Daniel Hoffman, SMK Linde, 10) Henning Nyberg, Norge, 5, 11) Åke Aldevärn, Offerdals MK, 5, 12) Matti Johansson, Vara MK, 4.

Rally SM:
Ny SM-seger för Patric Carlsson
Det går som en dans i Rally-SM för Patric Carlsson från Nyköping. I jämtländska Midnattssolsrallyt, som kördes i helgen under tuffa förhållanden, tog den unge Peugeot-föraren ännu en meriterande seger.
- Vi gjorde ett ryck under första etappen. Sedan var det bara att bevaka och inte släppa konkurrenterna alltför nära, log den unge sörmlänningen, som är på god väg mot ännu ett SM-guld.
Patric har kört ihop 57 SM-poäng - närmaste konkurrent har 36!
- Sakta i backarna - jag tar inte ut något i förskott. Det är två tävlingar kvar och dubbla poäng i SM-finalen i höst. Mycket kan hända innan säsongen är över.
Patric körde mycket rutinerat på de fina, snabba jämtlandsvägarna.
- Vi gjorde inga misstag alls och bilen gick perfekt. Så det känns mycket bra.
Ett tag jagades Patric av märkeskollegan Mattias Aronsson. Men Mattias hade otur och bröt:
- Växellådan pajade. Jag hade på känn att det var något fel redan innan start och hade egentligen tänkt byta. Men nu är det som det är, sa en mycket besviken smålänning, som på kuppen tappade andraplatsen i SM-tabellen till Johan Rudengren från Eskilstuna.
Eskilstuna-föraren körde i mål som fyra, placeringen efter en av tävlingens överraskningar, Peugeot-föraren Joachim Grahn från Simrishamn. Tvåa i den stora och populära N2-klassen för bilar med motorer upp till 2.000 cc blev rutinerade hemmaföraren Jan Bergetorp, Offerdals MK.
Tävlingen ingick också som årets andra deltävling i Junior-SM. Men där leder faktiskt inte Patric Carlsson - för trots att Nyköpings-föraren tillhör yppersta SM-eliten är han fortfarande junior:
- Det är riktigt - både att jag är junior och att jag inte leder JSM. Men jag är i alla fall ny tvåa i JSM efter ledande Ola Helmfridsson från Fjugesta. Första deltävlingen i serien var Bergslagsrallyt i januari och där rullade jag och kom i mål på en blygsam 5:e plats, berättar Patric.
Resultat, Rally-SM, Midnattssolsrallyt, Grupp N upp till 2000 cc: 1) Patric Carlsson, SMK Nyköping, Peugeot, 1.12.43,1, 2) Jan Bergetorp, Offerdals MK, Seat, +22,1 sek, 3) Joachim Grahn, Simrishamns MK, Peugeot, +41,6, 4) Johan Rudengren, Eskilstuna MK, Seat, +43,8, 5) Joackim Nilsson, SMK Arboga, Opel, +1.13,0.
SM-ställningen efter 4 av 6 deltävlingar (prel): 1) Patric Carlsson, 57 p, 2) Johan Rudengren, 36, 3) Mattias Aronsson, Anderstorp RC, Peugeot, 34, 4) Joachim Grahn, 33, 5) Mikael Stattin, SMK Gävle, Seat och Pontus Strid, SMK Östgöta, VW vardera 28.
Patric, 24, jagar femte SM-guldet
Patric Carlsson är bara 24 år. Trots det har han redan hunnit med att vinna SM i rally - fyra gånger! Patrik är stor stjärna i N2-klassen, den näst största av klasserna i rally-SM.
- Det är kul att det är så många bilar med - jag tror det är 35 ekipage anmälda till helgens SM-deltävling, Midnattssolsrallyt i Jämtland den 16-17 juni, säger Patrik. Som leder klassen, 5 poäng före smålänningen Mattias Aronsson.
Patric är andra generationen rallyförare hemma i Nyköping. Men namnet Carlsson är inte speciellt ovanligt. Därför är det inte många som kopplar ihop honom med pappa Ingvar - en av motorsportens stora under 70- och 80-talen.
- Det är jag enbart tacksam för. Det är bara jobbigt när folk ska prata om pappa. Klart han betytt mycket för mig - jag har ju växt upp i motorsporten och kan inte tänka mig något jag hellre vill syssla med. Men nu är det jag som kör - inte han!
Patrik började tävla hösten -93 och framgångarna kom i stort sett omedelbart. Tre gånger juniormästare i rally, en gång seniormästare. Och nästan alla framgångar har kommit i den standardbetonade Grupp N-klassen.
- Jag körde Grupp A förra året - men det var rena katastrofen, både sportsligt och ekonomiskt. Jag kom bara i mål i två SM-tävlingar...
Så Patrik bytte bil och gick tillbaka till N2, klassen för standardbetonade 2-hjulsdrivna rallybilar med motorer upp till 2.000 cc.
- Jag övertog Gert Blomquists vinnarbil från SM förra året - en Peugeot 306.
Första SM-tävlingen med den nya bilen slutade inte speciellt bra - Patrik rullade redan på första sträckan. Men han kom upp på hjulen igen och kom i mål på en hyfsad placering. Sedan har det gått betydligt bättre och efter segern i South Swedish Rally för tre veckor sedan leder han N2 sammanlagt.
- Jag stortrivs i bilen och klassen och tycker det är kul att vi är så starka som vi är just nu. Vi är väl 35 bilar totalt i Jämtrallyt och jag tror jag räknade till sammanlagt 12 Peugeot , säger Patrik. Som tror att tuffaste motståndet kommer från märkeskollegan Mattias Aronsson, Anderstorp:
- Men det finns många som kan åka fort. Bland de lokala förarna i klassen har jag stor respekt för Jan Bergetorp från jämtländska Offerdal.
Det är inte bara N2, Lilla Grupp N, som toppas av Peugeot-förare. En av SM-seriens stora överraskningar är att Magnus Gustavsson, Skepptuna toppar 2-hjulsdrivna Grupp H inför den här tävlingen. Tvåa är Peter Friberg från Ludvika medan favorittippade Daniel Carlsson, Säffle ligger först på tredje plats.
SM-ställningen inför helgens SM-Rally, Midnattssolsrallyt:
N2:
1) Patric Carlsson, SMK Nyköping, Peugeot, 39 p, 2) Mattias Aronsson, Anderstorp RC, d:o, 34, 3) Mikael Stattin, SMK Gävle, Seat, och Pontus Strid, SMK Östgöta, VW, vardera 28.
Grupp H 2WD: 1) Magnus Gustavsson, Skepptuna MK, Peugeot, 46 p, 2) Peter Friberg, Ludvika MS, Opel, 3) Daniel Carlsson, Säffle MC, Toyota, 24.
Lilla Grupp N:
Nu toppar Patric SM!
- Nu är vi där vi ska vara!
Patric Carlsson, Peugeot-föraren från Nyköping, körde strålande i årets South Swedish Rally. Han vann Lilla Grupp N övertygande, vilket dessutom innebar att han gick upp i topp totalt i SM-tabellen.
- Det har gått jättebra hela tiden - både på asfalten första dagen och på gruset andra dagen.
- Visst var det tidvis halt och svårt i regnet, men det var lika för alla så det är inget att gnälla om.
Tvåa i klassen för de standardbetonade bilarna i lilla Grupp N var Mattias Aronsson från Anderstorp och trea Joachim Grahn från Simrishamn, båda förarna i var sin Peugeot. Aronssons andraplats innebar att smålänningen avancerade i SM-sammandraget och nu ligger tvåa, 5 poäng bakom Patrik Carlsson.
Rallyveteranen Gert Blomquist som ligger bakom Peugeots Grupp N-satsning i Sverige, var nöjd - trots att han själv tvingades bryta.
- Killarna kör bra och hade en rejäl inbördes fight. Nu toppar vi SM dubbelt - precis som vi räknat med. Målet är att ta SM-guld.
Tidigare tabellettan i Lilla Grupp N, Johan Rudengren, Eskilstuna, tvingades bryta och blev poänglös. Dålig utdelning blev det också för Pontus Stridh - racingföraren som numer är en av de bästa Grupp N-förarna i den minsta klassen, N1. Klassen samlade bara fyra egna deltagare vilket innebar att man inte fick separata poäng utan den här gången fick kämpa mot de motorstarkare Grupp N-bilarna. Pontus slutade därför på en sammanlagd 12:e plats och fick bara med sig en enda SM-poäng.
Resultat, Rally-SM, Lilla Grupp N: 1) Patric Carlsson, SMK Nyköping, Peugeot, 1.49,43, 2) Mattias Aronsson, Anderstorp RC, d:o, +53 sek, 3) Joachim Grahn, Simrishamnn MK, d:o, +2.02, 4) Joachim Nilsson, SMK Arboga, Opel, +2.16, 5) Mikael Stattin, SMK Gävle, Seat, +3.29.
SM-ställningen (prel): 1) Patric Carlsson, 39 p, 2) Mattias Aronsson, 34, 3) Pontus Stridh, SMK Östgöta, VW och Mikael Stattin, vardera 28.

Gert satsar hårdare än någonsin!
Förra året vann rallyveteranen Gert Blomquist SM i Lilla Grupp N. Nu satsar han hårdare än någonsin och i South Swedish Rally den 25-27 maj kommer han till start i en äkta Peugeot Kit Car.
- Jag har ju kört det mesta genom åren, inklusive 4-hjulsdrivna turbobilar. Men den här lilla rackaren är faktiskt värst Den är rena raketen, berömmer Gert och klappar sin Peugeot 106 Kit Car på huven.
- Motorn ger ungefär 215 hästar och tävlingsklar väger bilen bara 920 kilo. Så den flyttar sannerligen på sig, när man gasar!
54-årige Gert Blomquist är en institution i svensk rallysport. Smålänning i själ och hjärta - även om han och hans codriver Lena Lindberg numer tävlar för Göteborgs Motorförening. Och när Gert ställer upp till start i årets South Swedish Rally - då gör han det för 25:e gången.
- Jag har varit med alla år sedan tävlingen startade och det ger en speciell känsla för tävlingen - Sveriges enda EM-rally.
- Att South Swedish numer körs både på asfalt och på grus ger dessutom en extra dimension åt tävlingen.
Gert och hans mekaniker har bråda tider just nu för att hinna få bilen klar till start. Allt ska gås igenom och kontrolleras. Inget lämnas åt slumpen.
- Vi premiärkörde den nya bilen i Svenska Rallyt och låg mycket bra till men tvingades tyvärr bryta med växellådsproblem, säger Gert. Som inte kommer att köra hela SM-serien i år:
- Anledningen är framför allt att jag numer ansvarar för Peugeots Sports tävlingsverksamhet i Grupp N i Sverige:
- Så jag har fullt upp med att 'coacha' förarna i Peugeot Rally Cup i vanliga fall. Men när vi står på startlinjen i South Swedish Rally fredagen den 26 maj - då får de klara sig själva för då är det race!

Gert Blomquist:
Patric vinner lilla Grupp N!
- Jag tror stenhårt på Patric Carlsson. Han är lugn, metodisk och mångsidig som förare. I sin körning liknar han väldigt mycket sin far, Ingvar. Som ju också körde mästerligt, oavsett om underlaget var grus eller asfalt.
Gert Blomquist, rallyveteranen, har alltid stressat. Just nu stressar han mer än vanligt. Rallyveteranen ska köra South Swedish Rally för 25:e gången - och han ska coacha 2sina2 Peugeot-förare i lilla Grupp N.
- Patric Carlsson får finna sig i att vara favorit. Han är sistaårsjunior, har vunnit SM tre gånger och kommer till start mycket väl förberedd. Men visst - det ska köras också. Mattias Aronsson från Anderstorp trivs i den här tävlingen och kommer säkert att åka fort. Och så har vi 'hemmaföraren' Joachim Grahn från Simrishamn som flera gånger i år visat att han kan blixtra till när det behövs. Dessutom ska vi inte glömma konkurrenterna i övriga bilmärken. Johan Rudengren från Eskilstuna och Mikael Stattin från Gävle är två snabba killar, även om jag tror att Stattin inte kommer att vara så snabb på sommarväg som på vinterunderlag.
Sammanlagt är 20 förare anmälda i Grupp N 2000 cc. Dessutom tillkommer dryga halvdussinet förare i de mindre Grupp N-klasserna. T ex örebroaren Pontus Stridh som kör 1400 cc:
- De förarna är också med och konkurrerar om SM-poängen, som räknas klassvis och inte totalt i alla tre cylindervolymsklasser som går under samlingsnamnet 2Lilla Grupp N2. Och det gör ju det hela betydligt mer ovisst!
Patric Carlsson tog över Gert Blomquists vinnarbil från förra året - en Peugeot 306. Men det började inget vidare. Den tystlåtne nyköpingsföraren hamnade på taket!
- Jag tappade tid men bilen var inte värre skadad än jag kunde fortsätta. Och eftersom jag därefter var snabbast i klassen på de följande sträckorna så var jag aldrig speciellt orolig, menar Patric. Som kom igen och vann nästa SM-tävling.
Båda de här tävlingarna kördes i vintras och det har varit ett långt uppehåll fram till South Swedish Rally, första sommartävlingen i serien.
- 'Sydsvenska' är en annorlunda tävling - lång och tuff. Dessutom körs första dagen på enbart asfaltunderlag. Så därför var vi i Danmark och tävlade nyligen, berättar Patric.
- Det fungerade bra. Vi slutade fyra i klassen och märkeskollegan Joachim Rydholm kom femma, vilket är klart godkänt, eftersom de danska förarna är mycket duktiga på den här typen av underlag.
South Swedish Rally startar fredagen den 26 maj och inleds med 9 specialsträckor på asfalt. Dag två däremot körs på traditionellt, svenskt underlag, dvs grus. Tävlingen ingår dessutom i Peugeot Cup som inte oväntat leds av duon Patric Carlsson/Mattias Aronsson. Patrik har 25 poäng och Mattias ligger 1 poäng efter. Trea i Peugeot Cup är Thomas Åkesson, Skövde MK medan Borlänges Anders Wänn är fyra. Femma ligger en gammal veteran som gjort come back - jämtlänningen Grus Ove Olsson.
Ställningen i Peugeot Cup efter 2 deltävlingar:
1) Patric Carlsson, SMK Nyköping, 25, 2) Mattias Aronsson, Anderstorp RC, 24, 3) Thomas Åkesson, Skövde MK, 14, 4) Anders Wänn, Borlänge MK, 12, 5) 2Grus-Ove2 Olsson, 9, Jämtlands MK, 6) Joakim Grahn, Simrishamns MK, 9, 7) Arne Göthe, SMK Gävle, 7, 8) Joakim Rydholm, Dals MK, 6, 9) Henning Nyberg. Norge, 5, 10) Matti Johansson, Vara MK, 4, 11) Daniel Hoffman, Örebro, 1.
SM-ställningen Lilla Grupp N efter 2 deltävlingar:
1) Johan Rudengren, Eskilstuna MK, Seat och Pontus Stridh, SMK Östgöta, VW, vardera 27 p, 3) Patric Carlsson, SMK Nyköping, Peugeot, 21, 4) Mattias Aronsson, Anderstorp RC, Peugeot och Mikael Stattin, SMK Gävle, Seat, vardera 20 p, 6) Stefan Jonsson, Jämtlands MK, Citroen, 17. Sammanlagt har 31 förare tagit SM-poäng i serien så här långt
Gert hyllad för SM-guld
- Det tog några år. Men vi får ju njuta länge av SM-segern...
Förra året vann Gert Blomquist och hans codriver Lena Lindberg SM i rally. Paret körde en Peugeot 306 i Grupp N upp till 2.000 cc. Häromdagen hyllades paret tillsammans med en rad andra svenska mästare av Göteborgs kommun i en sammankomst på Trägårn.
- Extra kul eftersom det var första gången som motorsporten var representerad, säger Gert. Som dessutom nyligen utsågs till 'Årets förare 1999' av Göteborgs Bilsportförbund.
Just nu är det mellansäong i rally. Men inte för Gert och Lena, som på tisdag flyger till Spanien för att titta på Rally Cataluna och samtidigt träffa folk från det franska WRC-teamet.
- Vi arbetade för WRC-teamet med vissa saker inför Svenska Rallyt och ska nu diskutera vidare inför nästa år.
Gert kör inte SM själv i år. Han har överlåtit sin bil på lovande junioren Patric Carlsson, Nyköping. I stället har han börjat bygga upp Peugeots Grupp N-satsning i Sverige:
- Det är en ny verksamhet och mycket inspirerande. Vi reser förresten snart ned till Danmark med några duktiga svenska Peugeot-förare. Det handlar bland annat om Mattias Aronsson, Anderstorp och om Joachim Gran, Simrishamn. De ska köra premiären i årets danska mästerskapsserie. Danska rallyförare tävlar framför allt på asfalt, ett underlag som kommer även på svenska rallytävlingar. Så de ska delta för att se och lära inför SM i sommar.
- Fast givetvis tänker vi samtidigt visa danskarna hur fort det går att köra med standardbetonade Grupp N-bilar.
- Danmark är visserligen Peugeot-land när det gäller rally. Men man kör mest Grupp A-trimmade bilar.
Gert Blomquist, som sedan ett antal år bor i Göteborg är ursprungligen smålänning. Han tillhör rallysportens verkliga veteraner och började tävla redan 1968.
Men förra årets guldmedalj bildar ingen slutpunkt i rallykarriären.
- Absolut inte. Nästa tävling för min egen del blir EM-tävlingen South Swedish Rally med start och mål i Kristianstad.
Då kör jag den Peugeot 106 Maxi Kit Car som jag körde i Svenska Rallyt i vintras.
- Jag har kört alla SSR sedan tävlingen startade för 25 år sedan. Så den tävlingen missar jag inte. Och jag tror vi ska kunna ge konkurrenterna en rejäl match!

Trippel för Peugeot i Rally-SM
- En skön revansch efter rullningen i premiären.
Patric Carlsson från Nyköping log med hela ansiktet efter segern i Lilla Grupp N i North Swedish Rally i helgen.
Den unge sörmlänningen tog ledningen redan under fredagen och körde sedan fort och säkert hela lördagen:
- Allting har gått perfekt och det har varit en underbar tävling på fantastiska vägar här uppe i Västerbotten.
En annan som sken som en sol var förra årets mästare - smålänningen Gert Blomquist. Det är Gerts segrarbil från förra året som Patric tävlar med i år. Gert har i stället övergått till att basa för Peugeots Grupp N-satsning:
- Och det kunde inte gått mycket bättre. Den här gången fick vi in tre av våra förare på de tre första platserna!
- Mattias Aronsson, Anderstorp gick in på andra plats och skåningen Joachim Grahn - som sannerligen växt som förare i år - körde in som trea.
Det var med andra ord en helt annan stämning nu, än efter premiären i januari. Då lyckades ingen av Gerts Peugeot-förare ta en bra placering:
- Sant, men då hade killarna inte hunnit få ordning på sig själva och bilarna. Nu har de lite erfarenhet i ryggen och då kommer också resultaten.
Anmärkningsvärt var att Peugeot, som förra året var ett udda märke i rallySM, i den här tävlingen helt plötsligt ryckt fram och i helgen var tävlingens näst största bilmärke. Inte mindre än 14 Peugeot-förare kom till start i Vännäs.
Merparten av Peugeot-förarna kör i Lilla Grupp N. En som kör i en helt annan klass är Tomas Gullabo Jansson. Gullabo rattar en Peugeot 106 Maxi Kit Car i den så kallade F2-klassen.
Tomas slutade den här gången på tredje plats efter segraren Jonas Kruse och tvåan Per Svan:
- Helt enligt ritningarna. Vi visste redan före start att det skulle bli svårt att hänga med 2-litersbilarna på de mycket snabba norrlandsvägarna, sa en inte alltför missnöjd Gullabo vid målgången på lördagseftermiddagen. Gullabo ligger tvåa sammanlagt i SM-tabellen, 6 poäng bakom ledande Per Svan.
Resultat, Rally-SM, North Swedish Rally.
Lilla Grupp N: 1) Patric Carlsson, SMK Nyköping, Peugeot, 1.21.09, 2) Mattias Aronsson, Nya Anderstorp RC, , +37 sek, 3) Joachim Grahn, Simrishamns MK, d:o, +1.02.
Lilla Grupp A (F2): 1) Jonas Kruse, Göteborgs MF, Renault, 1.15.42, 2) Per Svan, Borlänge MK, Opel, +17 sek, 3) Tomas Gullabo Jansson, Gullabo RC, Peugeot, +1.12.
SM-ställningen efter 2 deltävlingar: 1) Svan, 30 p, 2) Gullabo Jansson, 24 p, 3) Magnus Henriksson, SMK Linde, Renault, 19.
Gullabo i vass Peugeot - publikens favorit i SM
- De kommer tillbaka i Vännäs i helgen!
Landets nye publikfavorit i rally - Tomas Gullabo Jansson - förbereder sig just nu för årets andra SM-rally - North Swedish Rally med start och mål i Vännäs några mil väster om Umeå. Han gör det som vanligt i Danmark där hans team, Peugeot-Statoil Motorsport är baserat.
Gullabo gjorde stor sensation i Svenska Rallyt nyligen och blev stor publikfavorit med sin lilla, vassa Peugeot, som for fram som en ilsken bålgeting på vägarna i Värmland och Dalarna. Men trots segern i F2-klassen i väljer Gullabo att dämpa förväntningarna:
- Konkurrenterna vässar klorna just nu. De gillar inte att bli frånåkta av en bil med 1,6-litersmotor...
Tomas Gullabo Jansson kör en Peugeot 106 Maxi Kit Car med 1600 cc motor medan samtliga huvudkonkurrenter - framför allt handlar det om Per Svan, Jonas Kruse och Harry Joki - kör motorstarkare 2-litersbilar.
- Per Svan är svårslagen och får gälla som favorit. Han är titelförsvarare i SM-klassen och vann första tävlingen, Bergslagsrallyt. Svenska ingick ju inte i SM i år så den tävlingen kan vi glömma i de här sammanhangen, säger Gullabo och tillägger:
- Dessutom brukar Vännäs alltid bjuda på breda, snabba vägar där det verkligen går undan, vilket talar för att bilarna i 2-litersklassen blir svåra att slå. Själva har vi växlat för 180 km/h men jag misstänker att -2litersbilarna har betydligt högre toppfart...
- Men jag ger mig inte så lätt utan kommer att ge allt från första metern!
Helgens SM-rally avgörs i två etapper. Totalt är 109 förare anmälda i de fem SM-klasser man tävlar i. Årets North Swedish Rally avgörs i två etapper över sammanlagt 38 mil med 13,5 mil ss-mil fördelade på 12 specialsträckor. Första etappen startar vid Medborgarhuset i Vännäs klockan 17 på fredag kväll. Andra etappen avgörs under lördagen. Sammanlagt räknar arrangörerna med uppemot 30.000 åskådare i tävlingen - en riktig vintertävling med bra vägar och rejält med snö i skogarna.
SM-ställningen i F2-klassen inför North Swedish Rally:
SM-klassen (Lilla Grupp A): 1) Per Svan, Opel F2, 2) Tomas Gullabo Jansson, Peugeot 106 Maxi F3, 3) Magnus Henriksson, SMK Linde, Renault F2.


Grupp N:
Patrik vill ha revansch
Räkna med Patric Carlsson i helgens SM-rally! Den unge nyköpingsföraren är rejält revanschsugen efter sitt misstag i SM-premiären i januari.
- Det började inte riktigt som vi tänkt oss. Vi for av redan på första sträckan och rullade. Men efter fem minuter var vi igång igen och på servicen efter sträckan reparerade vi så pass att vi kunde fortsätta, berättar Patrik.
Efter rullningen gick det bättre och under den andra tävlingsdagen var Peugeot-föraren snabbast i klassen på alla sträckor!
Lilla Grupp N är SM-seriens snabbast växande klass. Till helgens tävling är 29 ekipage anmälda - 22 av dem i 2-litersklassen, där Patric tävlar med Gert Blomquists vinnarbil från förra året - en Peugeot 306 GTi. Patric är givetvis en av favoriterna, men han får se upp med gävleföraren Mikael Stattin som alltid är snabb på vinterväg. Segraren från SM-premiären, Johan Rudengren, Eskilstuna MK, finns också med liksom Patrics märkeskollega Anders Wänn, Borlänge. Det var Anders som något överraskande vann Lillla Grupp N med sinPeugeot 306 i Svenska Rallyt nyligen. En annan Peugeot-förare som alltid är att räkna med är Mattias Aronsson, Anderstorp. Bland konkurrenterna i andra bilar handlar det främst om Mikael Stattin men också Gävle-föraren Lars Wikman brukar kunna åka fort emellanåt. Regerande svensk mästare i klassen är veteranen Gert Blomquist som numer coachar de svenska Grupp N- Peugeot-förarna och sköter Grupp N-verksamhet. Gert gjorde för övrigt en strålande insats i en Peugeot 106 Max i (en likadan bil som Gullabo) i Svenska Rallyt, men som tvingades bryta med växellådshaveri. Gert låg då trea i F2 efter Gullabo och Per Svan. Nästa större tävling blir, berättar Gert, EM-tävlingen South Swedish Rally, där han gör sin 25:e (!) tävlingsstart:
- I helgen kommer elva av våra Peugeot-förare till start. Förutom de redan nämnda är det Ove Olsson, Jämtlands MK, Joakim Rydholm, Dals MK, Arne Göthe, SMK Gävle, Daniel Hoffman, SMK Linde, Matti Johansson, Vara MK, Joachim Grahn, Simrishamns MK, Thomas Åkesson, Skövde MK och hemmaföraren Tommy Karlsson, Vännäs MK.
Patric Carlsson - juniormästare i klassen - har i år en mycket rutinerad codriver: värmlänningen Jan Svanström. När Jan inte lotsar Patric i SM åker han världen runt och gör grus-noter åt VM-proffset Kenneth Eriksson. En annan Peugeot -förare med segerchans är Skepptunas Magnus Gustavsson som tävlar i den tvåhjulsdrivna Grupp H-klassen. Magnus kör en gammal Peugeot 205 GTI och lyckades med konststycket att slå samtliga favorittippade förare i SM-premiären i januari.
SM-ställningen inför helgens North Swedish Rally:
Grupp N 2000 cc: 1) Johan Rudengren, Eskilstuna MK, Seat, 2) Mikael Stattin, SMK Gävle, d:o, 3) Jan Bergetorp, Offerdals MK.
Grupp H 2WD: 1) Magnus Gustavsson, Skepptuna MK, Peugeot 205, 2) Fredrik Eljas, MK Nyhammar, Toyota, 3) Peter Ågren, Jämtlands MK, d:o.

Peugeot reagerar på felaktig Renault-annonsering
- Renaults annonsering är felaktig och direkt missvisande. Det var Thomas Gullabo Jansson i en Peugeot 106 Maxi som körde fortast av alla 2-hjulsdrivna bilar i Svenska Rallyt i år och ingen annan!
- Renault-föraren Jonas Kruse var nästan närmare 4 minuter efter i mål!
Det säger Pelle Brinkenberg, ansvarig för Peugeot Sport i Sverige. Anledningen till att Peugeot reagerat är stora 4-färgsannonser i kvällspressen där Renault gratulerar sin förare till segern i F2-klassen i Svenska Rallyt år 2000.
- Annonseringen är klart missvisande. F2 är ett inofficiellt samlingsnamn på alla tävlingsbilar med 2-hjulsdrift och max 2.000 cc motorer. Förra året kördes en internationell cup med denna beteckning - dock inte år 2000, säger Pelle Brinkenberg, som är mycket irriterad över den felaktiga reklamen:
- F2-begreppet används fortfarande på SM-nivå för att slarvigt beskriva Grupp A-bilar med motorer mellan 1601 och 2000 cc. Men - även om SM-reglerna hade använts i Svenska Rallyt, så hade Peugeot vunnit den 2-hjulsdrivna klassen, trots att vi tävlar med en bil som har betydligt mindre cylindervolym än den modell som Renault använder.
- Men det är klart. Det är väl inte så kul att annonsera att man fått stryk av en förare i en bil med betydligt mindre motor, ler Pelle Brinkenberg bistert.
Rätt resultat i Svenska Rallyt år 2000 för den grupp bilar som förra året gick under samlingsnamnet F2: 1) Tomas Gullabo Jansson, S, Peugeot 106 Maxi, 3.41.03, 2) Jonas Kruse, S, Renault, +3 min 52 sek, 3) Magnus Rindeby, S, Skoda, +14.03.


Svenska Rallyt:
Gullabo vann F2!
- Det var tufft - men det gick!
Tomas Gullabo Jansson gjorde det omöjliga. Med sin lilla Peugeot 106 Maxi med 1600 cc motor gick han in som bästa 2-hjulsdrivna ekipage i årets internationella Svenska Rally.
Det var aldrig något snack om segern. Gullabo tog kommandot direkt och vägrade därefter släppa från sig initiativet. Inte ens klassfavoriterna Per Svan och Jonas Kruse kunde konkurrera - trots att de körde betydligt motorstarkare 2-litersbilar!
Gullabo blev omedelbart publikfavorit med sin silverfärgade lilla Peugeot, och for fram som en ilsken bålgeting under de tre tävlingsdagarna.
- På slutet slog vi av på tempot för att inte riskera segern. Vi hade ganska stor marginal till Jonas Kruse och eftersom Per Svan tvingades bryta andra dagen, var vi aldrig hotade av förarna efter oss.
37-årige Tomas Gullabo har gjort come back på allvar det här året. Den tvåfaldige svenske mästaren kör för ett nytt team - danmarksbaserade Peugeot-Statoil Motorsport. Teamet backas upp av Peugeots återförsäljare och Statoil i Sverige och Danmark.
I år kommer man att köra både den danska och den svenska mästerskapsserien. Men den bil man nu tävlar med - lilla 106:an - kommer att ersättas med en Peugeot WRC-bil - en likadan bil som den Marcus Grönholm totalsegrade med i helgen.
Årets 50-årsjubilerande svenska VM-tävling blev en stor triumf för Peugeot. Marcus Grönholm vann totalt med en 4-hjulsdriven Peugeot 206 WRC, Tomas Gullabo Jansson vann 2-hjulsdrivna F2 och Anders Wänn i en Peugeot 306 vann lilla Grupp N.
- Det var bara stora Gupp N som vi inte vann. Å andra sidan har vi inga bilar i den klassen, skrattar Gullabo belåtet.

Peugeot laddar för seger i Svenska Rallyt!

- Francois Delecour kan mycket väl bli den förste som spräcker den 50 år långa skandinaviska segersviten i Svenska Rallyt! Hoppas bara att det inte blir i år...
Det säger rallyföraren Marcus Grönholm med ett brett leende. Marcus, som fyller 32 under träningen inför Svenska Rallyt, är en av många 2flying finns2 i VM-cirkusen. Han har kört den svenska VM-tävlingen flera gånger och har som bäst en 5:eplats - det var 1998, som privatförare.
Men - i år kommer han bättre förberedd än någonsin. Nu är han en av två förare i Peugeots VM-stall som i år gör come back i Svenska Rallyt.
- Jag ser verkligen fram emot årets tävling. Dels är den en av mina absoluta favoriter. Dels tror jag att Svenska Rallyt passar våra Peugeot WRC-bilar perfekt!
3-barnspappan Marcus Grönholm gör sin 28:e VM-start. Bästa placering hittills i en enskild VM-tävling är en andraplats totalt. Marcus stallkamrat är den rutinerade fransmannen Francois Delecour. En förare som kört den svenska VM-tävlingen två gånger tidigare:
- Jag trivs i Sverige och vet att jag kan åka fort på den här typen av vägar. Så egentligen finns det ingen anledning att det ska vara skandinaver i topp varje år, kommenterar Delecour. Som är rejält revanschsugen efter de tekniska problem som stoppade teamet i VM-premiären.
- Det var en jordkabel som krånglade beroende på väderomslag. Men nu har vi testat i köldkammare så nu vet vi att allt fungerar.
Peugeot inledde sin VM-satsning förra året med ett omfattande testprogram. Nu är teamets nya Peugeots 206 WRC klar och nu satsar man på rejäl VM-comeback. Samtliga VM-tävlingar står på programmet. Att den nya 206:an är potent visade tredjemannen i teamet - Gilles Panizzi, som avslutade testsäsongen med en andraplats i San Remo och en 7:eplats i RAC-rallyt. Men - VM-reglerna tillåter bara två förare per team. Så i Svenska har stallet alltså valt att matcha Delecour och Grönholm, som båda har stor erfarenhet av den här typen av tävlingar.
Den bil man tävlar med är Peugeot 206 WRC 2000, en ren tävlingsmaskin som presenterades förra året. Den har en 2-litersmotor som utvecklar 300 2hästar2 redan vid 5.350 varv och vridmomentet är 535 Nm vid 3.500 varv. Växellådan är 6-växlad sekvensiell och drivningen sker via de fyra Michelin-skodda 18-tumshjulen.
206:an - 4 meter lång och 1,77 m bred - väger i tävlingsskick 1.230 kg.

Gullabo tänker bli publikfavorit!
- Vi har ett bra utgångsläge - rent publikmässigt. Eftersom vi har en massa 4-hjulsdrivna Grupp N-bilar framför oss brukar publiken tända lite extra, när vi kommer stormande!
Tomas Gullabo Jansson kör en av Svenska Rallyts riktiga publikfriarbilar - en Peugeot 106 Maxi Kit Car. Bilen är en så kallad F3-bil. Det innebär att den har 2-hjulsdrift och en motor på 1600 cc.
Gullabo testade bilen i årets första SM-deltävling - Bergslagsrallyt - och bättre hade det inte kunnat gå. Han kom i mål som snabbaste F3-bil och slutade tvåa totalt i F2-klassen efter Per Svan, som kör en motorstarkare 2-litersbil.
- Teknikerna har plockat ut inte mindre än 228 hästar ur 1,6-litersmotorn så den går som en raket. Och så låter den rätt häftigt, ler Gullabo, två gånger svensk mästare i rally i den 4-hjulsdrivna klassen.
Just nu förbereder Gullabo sin VM-start - i Danmark!
- Ja, vårt tävlingsteam, nybildade Peugeot-Statoil Motorsport, är stationerat i Danmark. Men vi satsar både på de svenska och danska mästerskapsserierna, för bakom teamet står Peugeot-återförsäljarna och Statoil i båda länderna. Målet med satsningen är att så småningom komma till start i en Peugeot 206 WRC-bil. Och då behövs en rejäl och stabil organisation.
- Bilen är beställd men torde dröja till hösten, säger Pelle Brinkenberg på Peugeot i Sverige. Till dess fortsätter vi att plocka poäng med 106:an.
Svenska Rallyt öppnas med en startcermoni på kvällen den 10 feb men det är på fredag morgon som allvaret börjar. Första bil rullar ut från Karlstad redan kl 6 på morgonen. På eftermiddagen kör man en arenasträcka i Arvika och klockan 18.45 är man tillbaka till Karlstad och etappmålet. Sista fredagssträckan - på gamla I2 - är också en sevärd sträcka med massor av publikaktiviteter. Dit kommer första bil kl 17.09. Etapp 2 körs mellan klockan 6.15 och 21.10 under lördagen och där är den stora begivenheten parallellsträckan på Lugnet i Falun - en sträcka som förra året samlade 20.000 åskådare. Efter ytterligare en natts vila i Karlstad är det dags för sista och avslutande etappen. Och på söndag eftermiddag klockan 16.04 rullar segraren i International Swedish Rally 2000 in på stora Torget i Karlstad och tävlingen är över.

Drömsits för Gert: - Peugeot Kit Car i Svenska Rallyt
Rallyveteranen Gert Blomquist ger sig aldrig. I år ställer han upp i Svenska Rallyt igen - för 25:e gången i rad! Dessutom i en helt ny bil - en Peugeot 106 Maxi Kit Car!
- Den går som ett spjut. Men just nu är den helt nedplockad och byggs om för vinterväg. Vi sliter i stort sett dygnet runt för att bli klara i tid...
Förra året gjorde Gert sensation i 2Svenska2. Han debuterade med en nybyggd Peugeot 306 i tvåhjulsdrivna Grupp N - och vann direkt! Säsongen slutade med SM-guld efter fem raka segrar...
Inför årets säsong överlät den 53-årige smålänningen - som sedan flera år är bosatt i Göteborg - sin vinnarbil till Patric Carlsson och ägnar sig åt att administrera Peugeots framgångsrika Grupp N-satsning i Sverige.
- Men Svenska Rallyt ville jag köra. Så när jag hittade den här bilen i Danmark slog jag till, säger Gert. Som dock inte planerar någon come back i SM-sammanhang:
- Nej. det är i första hand Svenska Rallyt och EM-tävlingen South Swedish Rally som jag ska ställa upp i. Inte minst för att jag 25-årsjubilerar som förare i båda tävlingarna...
Målsättningen i Svenska Rallyt är att slå så många 4-hjulsdrivna ekipage som möjligt:
- Att försöka haka på märkeskompisen Tomas Gullabo Jansson, som kör en likadan bil, är inte möjligt. Han är alldeles för bra. Dessutom är han inkörd på bilen, medan 106:an är en helt ny bekantskap för mig och min codriver Lena Lindberg.
Trots att årets Svenska Rally inte ingår i SM kommer några av SM-förarna till start. Bland annat Matti Johansson, Vara MK och Anders Wänn, Borlänge MK. De två Peugeot-förarna - förstärkta med fransmannen Marty Olivier - ställs mot ett dussin duktiga konkurrenter i andra bilmärken. Patric Carlsson som övertagit Gerts bil kommer dock inte till start:
- Nej, jag inriktar mig på SM. Men jag finns med i Gerts team och ska hjälpa Gert och hans chefsmekaniker Ralf Larsson med servicen. Det är lärdomar man kan få nytta av längre fram i karriären...

Gullabo tvåa i SM-premiären
Tomas Gullabo Jansson log brett när han gick i mål som tvåa i årets första SM-rally - Bergslagsrallyt. Med sin lilla Peugeot 106 Maxi 1600 cc hade han slagit alla konkurrenterna - plus alla F2-bilar utom segraren Per Svan.
- Jag är fruktansvärt nöjd med min placering. Det har gått hur bra som helst. Även om vi första dagen hade problem med arrangörsnoterna.
- Min codriver - Sven Jacobsen - är dansk och noterna är på svenska... Men andra dagen gick det mycket bättre, skrattar Gullabo.
- Visserligen fick vi lite problem på den sista, fyra mil långa specialsträckan. Vi körde ifatt Harry Joki och tappade uppskattningsvis en halv minut innan vi kunde ta oss förbi. Men andraplatsen var aldrig i fara.
Den bil som Tomas kör är en Peugeot 106 Maxi. Den är utrustad med en16-ventilsmotor på 1600 cc som trots den lilla volymen utvecklar 228 hästar.106:an är framhjulsdriven och går i den så kallade F3-klassen - vilket innebär att Gullabo i SM får konkurrera med förare i betydligt motorstarkare F2-bilar.
Tomas Gullabo Jansson var en av de stora i svensk rallysport fram till 1997. Två gånger - 1995 och 1997 - blev han svensk mästare.
Nu är han tillbaka igen i ett nybildat dansk/svenskt team - Peugeot Statoil Motorsport - som ska köra både den svenska och den danska mästerskapsserien.
- Det känns mycket inspirerande. Och en bättre start än så här hade vi aldrig kunnat få!
Resultat, Bergslagsrallyt, Rally-SM: F2: 1) Per Svan, Opel F2, 1.55.23, 2) Tomas Gullabo Jansson, Peugeot 106 Maxi F3, +2 min 09 sek, 3) Magnus Henriksson, SMK Linde, Renault F2, +2.53.
Gullabo kör hela SM-serien i rally !
- Det känns inspirerande. Som att börja om från början.
Tomas Gullabo Jansson - svensk mästare både 1995 och 1997 - är tillbaka i SM-serien. Med en unik Peugeot 106 Maxi Kit Car och uppbackad av nybildade Peugeot Statoil Motorsport:
- Alla i teamet är heltända. Det känns som inledningen på något stort!
Den bil som Tomas Gullabo Jansson och hans codriver, rutinerade Sven Jacobsen, ska köra i SM-premiären i Bergslagsrallyt den 7-8 januari är en riktig krutdurk:
- Bland annat har den en fantastisk motor - en 16-ventilsmotor på 1600 cc som trots den lilla volymen utvecklar ofattbara 228 hästar, berättar Gullabo.
Läs mer
106:an är framhjulsdriven och går i den så kallade F3-klassen - vilket innebär att Gullabo i SM får konkurrera med förare i betydligt motorstarkare F2-bilar.
- Per Svan, Harry Joki och Jonas Kruse är givetvis svåra att slå. Men Peugeoten är snabb så man vet aldrig...
Tomas, som i dag hunnit bli 37 år, var favorit i SM-serien åren 93-97. Han vann SM både -95 och -97 men stupade på mållinjen -96.
- Det hade räckt med en andraplats i finalen för att ta guld. Men jag ville för mycket och åkte av när jag ledde...
1998 stod den svenske mästaren utan bil. Men förra året började han så smått åka för det danska Peugeot-teamet. Det blev både danska mästerskapen och ett par inhopp i Sverige.
- Det är det samarbetet som nu byggs ut och under år 2000 omfattar både den svenska och den danska mästerskapsserien i en för året nybyggd 106 Maxi. Bakom satsningen står ett helt nytt team: Peugeot Statoil Motorsport med bl a Peugeot-importörerna och -återförsäljarna i Sverige och i Danmark. Samarbetet är brett och bygger på gemensam produktprofilering i alla led och i båda länderna. Bland annat har teamet beställt en Peugeot 206 WRC, en äkta rallyracer, som kommer under hösten.
Gullabo har redan testat på vinterväg. Han var tvåa totalt i en tävling i Jämtland innan jul och i samma veva passade han på att bekanta sig med franska stallets WRC-bil.
- Det är sällan jag sett fram mot en säsong på samma sätt som i år. Det känns oerhört spännande!


Rallyjunior kör Gerts vinnarbil
- Jag är fullt nöjd med mitt SM-guld. Nu får andra ta över!
Rallyveteranen Gert Blomquist vann SM i Lilla Grupp N 1999. Nu överlåter han vinnarbilen - en Peugeot 306 GTi - till junioren Patric Carlsson från Nyköping.
Intresset för Grupp N ökade starkt i Sverige förra året och i år har det formligen exploderat. I premiärtävlingen Bergslagsrallyt som avgörs den 7-8 januari är inte mindre än 50-talet ekipage anmälda - 17 i den minsta cylindervolymsklassen och 32 i 2-litersklassen.
För ett år sedan var Gert Blomquist nästan ensam om att köra Peugeot i den svenska Grupp N-serien. Men det var då det - i årets premiär startar inte mindre än 12 Peugeot-bilar i klassen:
- Naturligtvis har det inspirerat andra att vi vann SM. Att vi dessutom vann alla deltävlingar vi körde gjorde väl resten, skrattar Gert. Som nu övergår till att administrera den svenska Grupp N-satsningen och överlåter sin egen bil till Patric Carlsson, Nyköping.
Patric är trots sina unga år ingen nybörjare. 24-åringen har vunnit JSM i Grupp N tre år i rad de senaste åren och 1998 vann han dessutom senior-SM. Att det blev motorsport för Patric är inte så konstigt. Pappa Ingvar tillhör de stora förarna i svensk motorsport.
Det är svårt att utnämna en segrare i den här klassen där det finns massor av nya namn. Men Peugeot-förarna Mattias Aronsson, Nya Anderstorp RC, Patric Carlsson, SMK Nyköping förhandsfavoriterna i 2-litersklassen.
Här är Peugeotförarna i Grupp N-premiären i Bergslagsrallyt: Mattias Aronsson, Nya Anderstorp RC, Patric Carlsson, SMK Nyköping, Joachim Grahn, Simrishamns MK, Arne Göthe, SMK Gävle, Daniel Hoffman, SMK Linde, Matti Johansson, Vara MK, Rickard Karlsson, Katrineholms MK, Henning Nyberg, Norge, Grus-Ove Olsson, Jämtlands MK, Joakim Rydholm, Dals MK, Anders Wänn, Borlänge MK, Thomas Åkerson, Skövde MK. Det är inte bara juniorer som satsar på en Peugeot i SM. En av bilarna körs av 62-årige 'Grus-Ove' Olsson från Östersund. Grus-Ove tillhörde toppförarna på sin tid - för 30 år sedan!