05-09-23
Finaldags för racingens SSK serie samt Formel Ford Zetec SM
På lördag avslutas årets banracing säsong när Stockholms
Sportvagnsklubb kör årets finalrace i SSK serien på Kinnekulle
Ring. Totalt kommer 112 bilar att finnas på startlinjen fördelade
på åtta olika klasser.
I Fyndbörsen Cup har Fredrik Egeland från Katrineholm en ledning
på endast två poäng före fjolårsmästaren
Leif Blyberg från Karlskoga. Först över mållinjen gäller
för dessa båda om inte trean i sammandraget, Upsalagrabben Alexander
Graff tar hem segern och har ett par andra förare mellan sig och de två
i toppen. Totalt finns fem förare som har möjlighet att ta hem totalsegern
i klassen där segraren får 44 poäng då det räknas
dubbla poäng i årets sista race.
I Qwinsta Trophy har Jörgen Hansson från Höganäs redan
säkrat seriesegern men det är helt jämt mellan Vadstena bon
Anders Svensson och Kenneth Ekström från Göteborg om platserna
bakom. Även Ingvar Nilsson från Hällefors har goda chanser
att ta platsen närmst bakom Hansson.
Juniorerna mästerskap, Renault Junior Cup, leds av Ted Brink från
Eslöv. Ted har ett försprång i tabellen på 12 poäng
till Markus Nordenström från Gnosjö. Skulle dessa båda
köra bort sig så har Teds yngre bror Tobias möjlighet att
lägga beslag på segern totalt.
I Volvo original Cup har Fredérick Bylund från Köping ett
övertag med 16 poäng före en trio av förare som har chansen
att vinna årets Cup. Bakom dessa är det sedan ett helt koppel förare
som alla vill vara med och kämpa om topp tre platserna varför det
kommer att bli ett rafflande heat där allt kan hända. Volvo förarna
bjuder alltid på tät racing med en hel del plåtkontakt och
i årets sista race så laddas det dessutom lite extra.
Ole Martin Lindum från Norge och Jan Nilsson från Västerås
heter kombattanterna om seriesegern i Camaro Cup. Den av dessa som kommer
först över mållinjen tar också hem totalsegern vilket
borgar för spännande race.
Jörgen Adlén från Järna har bara en sak i huvudet inför
finalen i SSK Classic, nämligen att komma i mål på en placering
där han inte är mer än tre platser bakom Ulf Andersson från
Göteborg för att säkra segern. Med far och son Erik och Anders
Berger på startlinjen samt den supersnabbe Camaron med Göran Boström
bakom ratten så kan det bli besvärligt för Jörgen att
vinna finalheatet så han kör för att säkra seriesegern.
I Superkartens division 1 kommer det också att bli en hård match
om totalsegern där Bobo Westman från Stockholm bara har en poäng
till godo på Göteborgaren Per-Olov Ogeborn. Dessa båda körde
dessutom mycket jämt vid EM finalen i förra veckan så här
blir det dagsformen som avgör.
SM guldet för Formel Ford Zetec är redan vunnet för Daniel
Roos från Kvissleby. Dock kommer det att krigas vilt bland de 19 förare
som är anmälda om platserna bakom Daniel. Carl Olov Carlsson från
Frövi samt norrmannen Mats Framer får göra upp om de återstående
SM medaljerna
Tidsprogram SSK finalen 2005 Kinnekulle Ring
Lördagen den 24 september 2005
08:00 Förarsammanträde
09:00 11:50 Tidskvalifikation 15 minuter per klass
12:00 - 13:00 Lunch
13:00 Tävling
Superkart 15 varv
Formel Ford Zetec SM final 20 varv
Qwinsta Trophy / SSK Classic 15 varv
Camaro Cup 15 varv
Fyndbörsen Cup 15 varv
Renault Junior Cup 15 varv
Volvo original Cup 15 varv
19:30 Middag i Cafeterian
20:30 Prisutdelning i Cafeterian
21:30 01:00 Pubafton med underhållning i Cafeterian
Resultatlistor finns att hämta på:
www.sportinformation.com/Motor/Resultat/ssk7.htm
Aktuella SSK tabeller finns på
www.sportinformation.com/Motor/Resultat/ssk.htm
samt
www.sportinformation.com/Motor/Resultat/camaro.htm
Ytterligare information om SSK finns på
www.sskracing.com
05-08-15
Händelserik Racing när SSK körde i Falkenberg
Det bjöds på händelserik racing när Stockholms Sportvagnsklubb
arrangerade den sjätte deltävlingen i årets SSK serie förstärkt
med bilar från Sportvagnsserien och de Norska mästerskapsklasserna.
Över 170 bilar deltog i tävlingen som sågs av ett drygt tusental
åskådare under de två regnfria dagarna.
Fyndbörsen Cup och Nasjonal Racing klass 1 körde sina två
heat tillsammans. Det blev dramatiskt i toppen redan under lördagens
heat när Nasjonal racing föraren Lars Grönvold och Fyndbörsen
Cup förarna Fredrik Magnusson, Alexander Graff och Fredrik Egeland fightades
om ledningen i klassen. Efter en hel del närkontakter och riktigt tät
racing kunde Grönvold ta hand om ledningen med Magnusson tätt bakom.
Trots ihärdiga försök lyckades inte Magnusson komma förbi
den allt mer defensivt körande Grönvold och efter åtta varv
så blev det för tätt i den nya chikanen på Falkenbergsbanan
med följd att Magnusson och Grönvold brakade samman och Magnusson
tvingades bryta. Grönvold kunde dock ta sig i mål som etta tätt
före Alexander Graff i sin Ford Puma och Fredrik Egeland som attackerade
Graff hela sista varvet utan att lyckas ta sig förbi.
- Det blev ett annorlunda race med en bil från en annan klass inblandad
i tätstriden för Fyndbörsen Cup. Ställningskriget var
lite för tufft och jag är glad att jag slapp att bli inblandad för
mycket, sa Graff efter att ha fått kliva högst upp på pallen
för seger i Fyndbörsen Cup.
- Det var nära seger i dag men jag är nöjd med att bli tvåa
i dag, kommenterade Egeland.
Lika glad var Felix Körling som tog hand om den sista pallplatsen efter
en strålande körning denna helg i ett reducerat startfält
med endast tio bilar då ett flertal bilar inte kom start av olika anledningar.
Till exempel saknades serieledande Leif Blyberg som var i USA.
Det blev en lika tät inledning på söndagsracet med Grönvold
och Magnusson åter i huvudrollerna. Redan i startkurvorna brakade de
samman och Magnusson tvingades att sakta ta sig till depån för
att åter bryta medan Grönvold bestraffades genom att tvingas köra
in genom bandepån. I stället tog Fredrik Egeland hand om ledningen
och höll undan hela vägen till mål.
- Det var en skön seger. Jag fick en kraftig smäll i högerdörren
i starten så jag var rädd att det skulle bli något tekniskt
fel men grejorna höll hela vägen, sa Egeland.
Alexander Graff slutade tvåa efter att ha jagat Egeland hela racet.
- Jag blev hängande bakom Grönvold och han stängde totalt alla
mina omkörningsförsök så avståndet fram till Egeland
blev för stort. Våra bilar är lika snabba så jag kunde
bara plocka in någon tiondel per varv varför jag i stället
bevakade min andra plats, kommenterade Graff.
Trea i mål blev Rainhold Daubner med sin Peugeot 205.
Qwinsta Trophy klassen blev också en duell mellan två förare
fast utan plåtkontakter. Kenneth Ekström rattade sin Opel Manta
B till en klar seger före Jörgen Hansson i en BMW M3 i det inledande
heatet medan rollerna blev ombytta i det andra heatet där Hansson vann
knappt efter att ha haft en ledning på fyra sekunder.
- Det var riktigt nära att jag åkt av. Jag hade hala däck
mot slutet men vågade inte att släppa av för mycket och i
sista kurvan så bara släppte det så att kom ut i gräset
en stud. tack och lov så kom jag kvickt upp på banan igen och
kunde vinna med en hårsmån före Kenneth, sa Jörgen vid
prisutdelningen utan att veta att han kört över en kanin med ena
bakhjulet vilket var orsaken till det plötsliga kastet.
Nasjonal racing klass 2 tävlade tillsammans med Qwinsta Trophy och bland
de nio bilar som deltog så var Roar Lindland helt suverän båda
dagarna.
I Yokohama Cup kunde ingen hota norrmannen Leif H Börstad som rattade
sin Lotus Elise till seger i första heatet före Thomas Wahlkvist
i en Audi A4 Quattro medan Henrik Rosengren knep tredje platsen i sin Mercedes
190. B-klassen vanns enkelt av Erik Persson i Mercedes 190 före Kenneth
Hjärner i BMW och Lars Brandström i Ford Sierra.
När starten gick i söndagens race så stod Alf Eng i åttonde
ledet efter att ha tvingats bryta med sin BMW under lördagen. Audi A4
Quattron fanns också med i sista ledet men nu med Tobias Tegelby som
avlöst Thomas Wahlkvist som förare. Dessa båda bjöd nu
på en uppkörning som var riktigt hårresande. Alf Eng drog
med si Tegelby i den ena omkörningen efter den andra och med tre varv
kvar var han uppe ryggen på ledande Börstad för att varvet
efter bromsa sig förbi i ingången på chikanen och dessutom
dra ifrån till en klar seger. Tegelby blev trea bakom Börstad.
Erik Persson var åter först i mål av B-klass bilarna medan
unge Christer Gislerud tog hand om andra platsen före Hjärner.
I Camaro Cup blev det dubbelseger för suveränen Ole Martin Lindum.
Jörgen Eriksson slutade tvåa före Jan Nilsson under lördagen
medan Nilsson tog hand om andra platsen före Tony Bryntesson under söndagen.
Förarna i Volvo Original Cup bjöd på stor show, plåtskrammel
och en hel del åkande i sandfållorna. Fredérick Bylund
tog hand om segrarna i båda heaten efter inledande fighter med Fredrik
Spångberg och Janne Sundqvist som slutade två under lördagen
före Spångberg.
Sundqvist och Spångberg fortsatte att knuffas under söndagen med
följd att båda tvingades att gå i depå och bryta. I
stället smög Bengt Emilsson upp till en andra plats tätt före
Frank A Dahl.
I SSK Classic kunde ingen stoppa Göran Boströms framfart med den
vackra Camaron från 1970. Jörgen Adlén var tvåa bakom
Boström båda dagarna medan Volvo 140 åkarna Ulf Andersson
och Benny Pettersson tog vardera en tredje plats.
Juniorerna i Renault Junior Cup körde också två heat under
helgen. Ted Brink såg ut att ta en klar seger i det inledande racet
men vid en varvning kom Markus Nordenström i fatt och kunde smita om
på slutvarvet och vinna med en halv sekunds marginal. Brink kom dock
starkt tillbaka i det andra heatet och segrade klart före Nordenström.
Roadsport klassen körde ett heat i Sportvagnsmästerskapet och här
lyckades Anders Schildt pressa sin Catherham Super Light före Per Christian
Wienckes Porsche 993 med två varv kvar och ta hem segern i A klassen.
Norske Arild M Bråthen i en Datsun 240 Z var först av B-bilarna
över mållinjen med Mikael Wiklund i Alfa Romeo GTV blev två
sex sekunder bakom. C klassen vanns av Paganoföraren Jan Warg före
Erling Larsson i en MG F.
Bengt Johansson i en Cobra var överlägset snabbast i Modsport I
klassen där Bo Johansson blev tvåa i en Lotus Europa. Lika suverän
var Mats Hildingsson i en Porsche 924 i Modsport III klassen där han
var halvminuten före Joakim Unnebäck med en Lotus Europa efter 15
avverkade varv.
I heatet för racersportvagnar blev det seger för Fredrik Sigbjörnsson
i RS klassen medan norske Svein Langholm triumferade i Clubman klassen.
Helgens mest publikfriande körning bjöd Locost klassen på.
Under lördagens heat växlade trion Audun Njös, Thomas Faraas
och Kenneth Moen ständigt platser i täten under hela heatet. Moen
satsade dock lite för hårt i slutet och bromsade bort sig något
medan Njös kunde vinna knappa åtta tiondels sekund före Faraas.
Sedan Moen kraschat i samband med warm up körningen så illa att
han inte kunde starta i söndagens race så blev det åter en
duell mellan Njös och Faraas. Det blev åter oerhört tät
racing och ett flertal skiften i ledningen mellan dessa båda innan Faraas
till slut kunde pressa sig upp till seger med en marginal på endast
71 tusendels sekund.
Helgens huvudnummer bjöd annars Nordic Supercar på. Med extremt
motorstarka racingbilar och spektakulär körning så är
klassen publiken favorit. Denna helg blev det dock ingen riktig strid om segern
utan Jimmy Bohlin kunde ratta sin drygt 720 hästkrafter starka Corvette
C5 till två klara segrar. Mikael Mohlin knep andra platsen i lördagens
race med sin wankel motor försedda Mazda RX7 medan Ingvar Sand slutade
trea i en Corvette C4R. Det blev lite inledande kalabalik när fem bilar
snurrade samtidigt i startkurvan. Alla, utom Stefan Pettersson som skadade
sin hjulupphängning, kunde dock fortsätta.
I söndagens race blev inte Erik Behrens hindrad i startkurvan utan kunde
enkelt ta andra platsen med sin Chrysler Viper bakom Bohlin. Jack Sverre Eidsvold
var lika klar trea i en GT 2 Porsche.
Resultatlistor finns att hämta på:
www.sportinformation.com/Motor/Resultat/ssk6.htm
Aktuella SSK tabeller finns på
www.sportinformation.com/Motor/Resultat/ssk.htm
samt
www.sportinformation.com/Motor/Resultat/camaro.htm
Ytterligare information om SSK finns på
www.sskracing.com
05-08-10 Deltagarrekord när
SSK kör i Falkenberg.
SSK seriens sjätte deltävling för året körs kommande
helg på banan i Falkenberg. Arrangemanget blir det största för
året med över 170 deltagande bilar som skall göra upp om poängen
i de olika klasserna.
Det blir en späckad helg med de sedvanliga klasserna i SSK serien. Fyndbörsen
Cup med standardbetonade bilar, Qwinsta Trophy med trimmade och modifierade
bilar som kör tillsammans med Norska Nasjonal Racing klass 2, Yokohama
Cup Scandinavia med kraftigt ombyggda bilar tillsammans med Super Touring
bilar och Special Saloon bilar samt inte minst Camaro Cup bilar med mullrande
V8 motorer, Renault Junior Cup där morgondagens stjärnor bjuder
på tät racing, SSK Classic med lite äldre tävlingsbilar
samt världens största enhetsklass för motorsport, Volvo Original
Cup.
Sportvagnsmästerskapet gästar också SSK och innehåller
klasser för sportvagnar som uppfyller kraven för att även kunna
köras på allmän väg men även renodlade sportvagnar
som byggts för att tävla på bana. Racersportvagnar som vi
minns från Le Mans kör tillsammans med Clubman som är en racervagnsklass
med 1,8 liters motorer.
Från Norge och Danmark kommer Locost klassen med bilar som är öppna
sportbilar och slutligen bjuder SSK helgen på Falkenberg på det
häftigaste som finns i Norden för närvarande, nämligen
Nordic Supercar med racingbilar som har över 700 hästkrafter och
där publiken får se Corvetter, Porschar, Dodge Viper och en del
andra muskelmaskiner.
Tidsprogram för helgen:
Fredagen den 12 augusti 2005
09:00 17:00 Fri träning för samtliga klasser
Lördag den 23 augusti 2005
09:00 13:50 Tidskval för samtliga klasser
14:00 Race Nordic Supercar
Yokohama Cup / Camaro Cup
Fyndbörsen Cup / Nasjonal Racing kl. 1
Renault Junior Cup
Qwinsta Trophy / Nasjonal Racing kl. 2
SSK Classic / Norsk HistoriskVolvo Original Cup Locost
05-07-25 SSK seriens Race
Week på Kinnekulle Ring blev en händelserik tillställning
Stockholms Sportvagnsklubbs traditionella sommararrangemang på Kinnekulle
Ring, SSK Race Week, bjöd i år på dramatik i många
former. Redan under de inledande test och träningsdagarna fick förarna
brottas med skiftande väderlek med allt från sol till kraftiga
regnskurar som sedan övergick till ett ihållande regn under lördagen
då de drygt 120 förarna körde sina första heat medan
söndagens finaler kunde genomföras på en torr bana. Det skiftande
vädret satte också förarna på svåra prov med att
hitta rätta inställningar på tävlingsbilarna samt i valet
av däck. Det hela ledde också till en hel del avåkningar
och krascher med materiella skador som följd medan förarna klarade
sig med några smärre blessyrer.
Stämningen var annars på topp under hela helgen där det inte
bara bjöds på racing utan även sedvanlig tipspromenad med
kluriga frågor och inte minst musik och god mat i det stora festtält
som byggts i depån. Extra trevligt var det också med många
förare och team från Norge som numera kör flertalet tävlingar
tillsammans med SSK.
I Fyndbörsen Cup har de yngre förarna kommit starkt under säsongsinledningen
och satt press på den regerande mästaren Leif Blyberg från
Karlskoga som har varit favorit till att upprepa fjolårssegern. Vid
lördagens inledande heat var också Blyberg snabb när starten
gick men fick se sig passerad av Fredric Magnusson från Lit på
ett tidigt stadium. Blyberg försökte att hänga på i Magnussons
tempo men fick ge sig för den snabba Opel Astran.
- Det gick alldeles för fort för mig. Min Peugeot 205 GTi är
mycket svårkörd i regn så jag var riktigt illa ute ett par
gånger och tvingades att släppa av på tempot. Dessutom såg
jag knappt ut genom vindrutan i allt regnsprutet, kommenterade Blyberg som
föll ner genom fältet till en slutlig femte plats i klassen.
Bakom Magnusson bjöd Fredrik Egeland i en Renault Clio och Johan Kangro
med en Ford Escort på en hisnande uppvisning när de närmade
sig Magnusson trots att de låg sida vid sida vid flera tillfällen.
Kangro klöv mållinjen bara sju tiondels sekund bakom Magnusson
och hade Kangro front i höjd med sin förardörr. Även Alexander
Graff behärskade de svåra förhållandena på ett
suveränt sätt och knep fjärde platsen med sin Ford Puma.
Först över mållinjen var dock Solnabon Kjell Holgersson som
denna helg tävlade i den norska klassen Nasjonal Racing klass 1 som körde
i samma heat som Fyndbörsen Cup.
När starten gick för söndagens avslutande heat så tog
Magnusson direkt kommandot och drog ifrån hela fältet för
att vinna med en segermarginal på 10 sekunder före Alexander Graff
som i sin tur hade Johan Kangro strax bakom sig. Kangro var dock allt för
ivrig i starten och stack för tidigt vilket innebar att domarna gav honom
ett tidstillägg på 30 sekunder som innebar en 13: e plats i den
slutliga prislistan. Vid den omfattande tekniska kontrollen efteråt
visade det sig att Magnussons Opel Astra inte uppfyllde det tekniska reglementet
han uteslöts från heatet. Samma sak drabbade också Honda
Civic föraren Kent Johansson. I stället förklarades Graff som
segrare före Fredrik Egeland som åter bjöd på suverän
racing. Reinhold Daubner från Arboga lyckades precis hålla undan
för Leif Blyberg som tidigt råkade ut för en snurrning och
fick kämpa sig upp genom fältet till en fjärde plats i mål
vilket räckte till att Blyberg kunde åka hem till Karlskoga med
bibehållen ledning i sammandraget fem poäng före Egeland.
Racingklassen Qwinsta Trophy och Nasjonal Racing klass 2 körde tillsammans
i samma raceheat. I startlistan återfanns bland annat Reine Bergström
från Hällefors som gjorde årsdebut med den Peugeot 205 GTi
som han vann serien tre i år i rad med för att därefter sadla
om och ägna sig åt Formel Ford under de senaste två åren.
- Race Week är ju något alldeles speciellt så jag dammade
av och servade bilen för att se om jag fortfarande hängde med och
det gjorde jag ju, skrattade Reine efter att ha vunnit båda heaten i
överlägsen stil.
Vid lördagens race kämpade de båda BMW M3 förarna Enar
Wiktorsson och Jörgen Hansson om platserna bakom Reine. Det var en tät
och spännande fight som tog slut när Enar åkte av i ingången
till Kvarnsvängen och demolerade sin bil så illa att det var färdigåkt
för helgen. Jörgen tog hand om andra platsen före Anders Svensson
i en Opel Ascona och Kenneth Ekström med en Opel Manta.
I söndagsheatet så stack Bergström direkt före Hansson
medan Ekström kunde köra upp sig till en tredje plats i mål
följd av Ingvar Nilsson från Hällefors i en Opel Kadett.
Nasjonal Racing klass 2 består till huvuddelen av Peugeot 206 bilar
från den numera nedlagda Peugeot Cupen i Norge. Sverre Isaksen från
Svelvik tog hem båda segrarna före Roar Lindland från Lyngdal
och Tommy Martinsen från Vormsund.
Yokohama Cup blev en något avslagen tävling denna gång då
merparten av de norska förarna inte planerat in denna tävling. Tysslinge
teamets Audi A4 Quattro var outstanding under helgen och tog en dubbelseger
med Tobias Tegelby vid ratten under lördagen samt med Thomas Wahlqvist
som förare under söndagen. I blötan under lördagen kom
Johan Weglin tvåa i A-klassen med en mycket fint byggd SAAB 9-3 Sport
Sedan medan andra platsen kneps av Henrik Rosengren i söndagens heat
i en Mercedes 190. Eric Persson från Katrineholm var tvåa över
mållinjen i båda heaten trots att han kör i den motorsvagare
B-klassen med sin Mercedes 190.
Med endast 6 bilar till start så fick Camaro Cup starta tillsammans
med Yokohama Cup. Ole Martin Lindum från Norge var i sedvanlig toppform
och tog två klara segrar. Jan Nilsson från Västerås
fick kliva upp på andra platsen vid båda prisutdelningarna efter
att ha jagats av Benno Andreasson under såväl lördagen som
söndagen. Tony Bryntesson såg länge ut att kunna slå
sig in som tvåa under söndagen men tog i för mycket och gjorde
en tidskrävande piruett ut på start och målrakan som förde
ner honom i resultatlistan.
Morgondagens stjärnor startar sim motorsportkarriär i Renault Junior
Cup där man tävlar med Renault Clio och Renault R5 bilar som är
helt likvärdiga i prestanda. Ted Brink från Eslöv stod i en
klass för sig denna helg och kunde defilera hem två segrar. Bålsta
sonen Mårten Hansen och Markus Nordenström från Gnosjö
hade en intensiv fight om platserna bakom Ted där Hansen gick segrande
ur duellen under lördagen medan Nordenström blev vid söndagens
race då Hansen också fick ge sig för Ted Brinks lillebror
Tobias.
Den gladaste segraren under helgen var nog Janne Sundkvist från Jämtländska
Krokom som dubbelsegrade i båda heaten för Volvo Original Cup.
Janne tog båda starterna från en andra startruta och var ihärdigt
uppvaktad av duon Fredéric Bylund och Fredrik Spångberg i båda
racen. Stundtals låg dessa tre i bredd och det var sällan mer än
någon centimeter mellan bilarna. Bylund tog andra platsen före
Spångberg i lördagens heat och ordningen var densamma under söndagen.
Efter söndagens heat så genomfördes en stor teknisk undersökning
av bilarna i Volvo Original och det visade sig då att såväl
Bylund som Spångberg hade regelvidriga motorer som gjorde att de uteslöts
från söndagens heat. I stället gick andra platsen till Per
Erik Jonsson från Trollhättan och tredje platsen till Bengt Emilsson
från Östersund.
- Otroligt kul. Jag visste att jag kunde vinna på regn. Men att vinna
också i dag - på torr bana - känns större, sa Sundkvist
som är en förare med massor av rutin och segrar från isracing
och rally.
Med motoreffekter på över 700 hästkrafter och med mullrande
V8 motorer är Nordic Supercar en riktig publikfriare. De 3000 åskådarna
njöt också i fulla drag när klassen mullrade fram på
Kinnekulle Ring. Dessvärre föll det bort några riktiga dragplåster
innan racen ens börjat. Dagfinn Larsen kraschade kraftigt i ett skyddsräcke
med sin V8 motorförsedda Lotus Esprite redan under fredagen medan serien
totalledare, den unge norrmannen Thomas Hauges helg formligen gick upp i rök
när hans Corvette C5 fattade eld under tidskvalet sedan det uppstått
en oljeläcka i ventilkåpan. Hela bilen förvandlades till ett
eldhav men Thomas var snabbt ute ur bilen och fick bara smärre skador
på en hand.
Erik Behrens hade precis färdigställt en Chrysler Viper som kommer
från Holland och skulle premiärköra bilen denna helg. Det
såg mycket bra ut på tidskvalen ända tills han snurrade av
efter Mohlinknäppen och demolerade en hel del kolfiber. Erik tog i stället
fram sin Porsche 996 GT 2 och kunde fullfölja tävlingarna med reservbilen.
Lördagens heat blev en riktig rysare i hällande regn. Mikael Mohlin
tog starten med sin wankelmotorförsedda Mazda RX 7 och ledde tills det
bara var två varv kvar då Jimmy Bohlin laddade lite extra på
rakan med sin Corvette C5 och pressade sig förbi till seger före
Mohlin. Tredje platsen togs av estländaren Tönu Soomer i en nybyggd
BMW M3 med en 4,5 liters motor.
På den torra banan under söndagen kunde Bohlin få ner effekten
från sina 720 hästkrafter i marken och tog också hand om
ledningen före Mohlin. I starten brakade Ingvar Sand av med sin Corvette
i startkurvan tillsammans med Soomer varför heatet stoppades omedelbart
för bärgning. Både Sand och Soomer tvingades att agera åskådare
när det blev omstart och på nytt ledning för Bohlin före
Mohlin. Bohlin försvann i Kvarnkurvan efter 10 varv och Mohlin kunde
ta en enkel seger före Jack Sverre Eidsvold i en Porsche GT 2 medan Jarl
Wermelin från Sorsele körde in på tredje platsen med sin
Camaro Z28.
Per-Olov Ogeborn vann lördagsheatet för Superkart före sist
startande Bobo Westman och Magnus Andersson. Westman var sen helt överlägsen
under söndagen medan Ogeborn inte alls hängde med. I stället
var det Stefan Malm som kunde ta hand om andra platsen efter en fin avslutning
där han passerade Lennart Landström
Resultat från helgens heat finns på:
http://www.sportinformation.com/Motor/Resultat/ssk5.htm
Aktuella tabeller finns på:
http://www.sportinformation.com/Motor/Resultat/ssk.htm
05-07-20 SSK Raceweek blir
en stor jubileumsföreställning
Stockholms Sportvagns Klubb, SSK, har varit verksam i 50 år som klubb
och en av landets absolut främsta plantskola för racing. SSK har
dessutom under de senaste 30 åren haft Kinnekulle Ring, utanför
Götene, som sin hemmabana. Klubben har alltså två jubileum
att fira detta år och det gör man vid helgens Raceweek på
Kinnekulle som samlat över 125 förare i åtta olika racingklasser
som tävlar såväl lördag som söndag.
Fyndbörsen Cup har ett reglemente som innebär att bilarna är
relativt standardbetonade så är ekonomin överkomlig. Med ett
startfält på mellan 20-30 bilar där alla åker på
enhetsdäck är det alltid jämna och spännande tävlingar.
För de som är lite insatta i motorsport så tillämpas
i princip Grupp N reglementet med vissa undantag.
Den stora frågan denna helg är om den regerande Mästaren Leif
Blyberg skall hålla undan i toppen eller om ungtupparna Fredrik Magnusson,
Fredrik Egeland och Alexander Graff åter skall straffa Blyberg ! Under
denna helg kör även några bilar från den Norska Nasjonal
Racing klass 1 tillsammans med Fyndbörsenbilarna.
Qwinsta Trophy och Norska Nasjonal Racing klass 2 kör också sina
serier tillsammans och här kan publiken förvänta sig hårda
bataljer om placeringarna. Jörgen Hansson och Enar Wiktorsson tävlar
båda med BMW M3 bilar och båda är fullt inriktade på
att vinna i helgens båda race. Merparten av de Norska förarna åker
likvärdiga Peugeot 205 där ingen sparar på krutet så
det kommer att bli trångt i kurvorna bland dessa förare.
Yokohama Cup innehåller förare från såväl Sverige
som Norge och denna helg kommer racet att få ett upplägg som innebär
att tävlingen kommer att bli en prestigefylld landskamp mellan nationerna.
Camaro Cup firar också ett 30 års jubileum som racingklass och
naturligtvis återfinns de spektakulära bilarna på banan denna
helg i ett heat där de åker tillsammans med Yokohama Cup. Årets
serie har utvecklats till en familje strid mellan två söner och
deras fäder. Christian Nilsson utmanar sin pappa Jan medan Thomas Gustafsson
älskar att köra ifrån sin pappa Jonny. Klassens suverän
är annars den trevlige norrmannen Ole Martin Lindum som dock haft lite
motgångar i årets serieupptakt.
Med mullrande motorer på över 700 hk blir deltävlingen i Nordic
Supercar en av helgens absoluta höjdpunkter. Det är den unge norrmannen
Thomas Hauge som toppar serien inför Raceweek men han kommer att få
ta i ordentligt om han skall ha en bibehållen ledning när han återvänder
hem efter helgens två race. Jimmy Bohlin från Karlskoga kommer
till start i en Corvette C5 med 720 hk som han skall åka från
alla medtävlande med enligt egen utsago.
Superkart är en av Sveriges snabbaste racingklass med 250 cc motorer
på nästan 100 hk och med en vikt på bara strax över
200 kilo vilket ger hisnande fartresurser. Flera toppförare finns på
plats med veteranen Bobo Westman och Benjamin Ernryd som förhansfavoriter.
Senast Volvo original Cup tävlade på Kullen bjöd Fredrik Spångberg
och Fredérick Bylund på täta dueller i båda racen.
Det blev en seger vardera efter kubbningar och riktig närkontakt under
alla varven och det mesta talar för att detta kan återupprepas
denna helg.
Att se hela startfältet vika in under bron efter start med bara millimeter
mellan bilarna är en mäktig upplevelse. Alla håller gasen
i botten och ingen vill släppa i jakten på placeringar
- Det blir en spännande helg med intressanta startfält och tuff
racing. Men vi skall också passa på att ha trevligt tillsammans
med publik och förare under kvällarna i vårt stora festtält
där det blir mat och underhållning och andra begivenheter, berättar
SSK ordföranden John Graff.
Startlistor finns att hämta på: www.sportinformation.com/Motor/Resultat/ssk5.htm
Ytterligare information om SSK finns på www.sskracing.com
05-06-09 SSK serien drar till
Norge och Rudskogen
Även om Unionen upplöstes för 100 år sedan så är
samarbetet intimt mellan Sverige och Norge när det gäller racingen
vilket bevisas av att SSK och Norska Bilsportförbundet nu genomför
en till stora delar integrerad tävling på Rudskogen.
120 bilar kommer till den kuperade och trevliga banan för att köra
vardera två race indelat i åtta olika startfält. Huvudattraktionen
denna helg blir Nordiska Mästerskapet för Superkart där Stockholmaren
Benjamin Ernryd får gälla som favorit till NoM guldet efter sin
strålande körning förra helgen på Gelleråsen.
Den mest spektakulära klassen blir annars Yokohama Cup Scandinavia som
denna gång förstärks med ett antal norska Roadsportförare.
Hela 26 startande finns anmälda och startfältet rymmer en härlig
blandning av Super Touring bilar som BMW, Audi, Ford Mondeo och Mercedes mixat
med Porschar, Lotus och Corvetter. Att sia om utgången av denna giganternas
kamp är omöjligt.
Utöver dessa klasser så kommer publiken att bjudas på Fyndbörsen
Cup som denna helg kör tillsammans med norska Nasjonal Racing klass 1.
Qwinsat cup som delar utrymmet på banan med Nasjonal Racing klass2,
Camaro Cup, Volvo Original Cup, Renault Junior och inte minst SSK Classic
som förstärks med norska GT och Standardbilar i Historic racing.
Tidsprogram:
Lördag den 11 juni 2005
09:00 12:30 Tidskval för samtliga klasser
13:30 18:00 Tävlingar
ca. 19.00 Prisutdelning
Söndag den 12 juni 2005
12:00 16:00 Tävlingar
ca. 16.30 Prisutdelning
Startlistor finns att hämta på:
www.sportinformation.com/Motor/Resultat/ssk4.htm
Ytterligare information om SSK finns på
www.sskracing.com
05-05-26 150
förare intar Kinnekulle Ring i helgen när SSK arrangerar Sportvagnsmästerskapet
samt RHK Cup
Den 28 29 maj blir det trångt på Kinnekulle Ring. 150 Sportvagnar
samt historiska racerbilar tar då anläggningen i besittning för
den första deltävlingen i årets Sportvagnsmästerskap
samt Racing Historiska Cupen.
Arrangerande Stockholms Sportvagns Klubb har haft bråda dagar med att
pussla samman ett tidsprogram där alla skall få chansen till deltagande.
- Vi är glada över att så många bilar har hörsammat
vår inbjudan och jag kan redan nu säga att det kommer att bli en
mycket spännande och givande helg både på tävlingsbanan
och inte minst i depåområdet där man kan strosa runt och
titta på många verkliga klenoder, berättar SSK ordföranden
John Graff.
Sportvagnsserien omfattar klasserna Roadsport, där man tävlar med
bilar som också får framföras på allmän väg,
Modsport som är klassen för bilar som ursprungligen byggt för
att köras på allmän väg men som sedan modifierats för
renodlad racing. Dessutom bjuds publiken på RS klassen där man
kan se äkta sportvagnar av både modernt snitt och av äldre
årgångar.
Den historiska delen omfattar Standard och GT bilar i två ålderskategorier,
bilar före 1965 samt bilar som producerats under perioden 1966 till 1976.
Även Formelbilarna är indelade åldersgrupper där de äldsta
formelbilarna är sådana som kördes på tävlingsbanorna
fram till 1970 medan den nyare klassen omfattar bilar fram till åttiotalet.
Det är inte bara tävlingsbilarna som är fulla av historik utan
det vimlar även av förare och mekaniker som har funnits med i motorsportsammanhang
i många år och som gärna delar med sig av allt de upplevt.
- Att vandra runt i depån och möta de tävlande en helg som
denna är en upplevelse utöver det vanliga. De tävlandes generositet
med historier och skröner om egna prestationer eller om bilarnas framfart
är synnerligen givande. Man får dock ta en del av det som berättas
med en nypa salt då historierna har en viss tendens att byggas på
i takt med att åren går, säger LG Nilsson som är mediaansvarig
för SSK.
Tidsprogram:
Fredagen den 27 maj 2005
12:00 17:00 Fri träning för samtliga klasser
Lördag den 28 maj 2005
09:00 16:25 Tidskval för samtliga
Söndag den 29 maj 2005
09:00 11:50 Warm Up för samtliga klasser
13:00 16:40 Tävling för samtliga klasserca.
17:30 Prisutdelning för samtliga klasser
Startlistor finns att hämta på:
www.sportinformation.com/Motor/Resultat/ssk3.htm
Ytterligare information om SSK finns på
www.sskracing.com
05-05-11 SSK serien fortsätter
på Gelleråsen med massor av effekt
Årets andra deltävling i SSK serien körs i helgen på
Gelleråsen i Karlskoga med över hundra startande bilar som alla
kör ett heat under lördagen samt ett heat under söndagen.
Förutom de sedvanliga SSK klasserna finns också spännande
gästklasser på plats
För förarna i Fyndbörsen Cup blir det årets andra tävlingshelg.
Vid premiären blev det dubbelseger för Karlskoga föraren
Leif Blyberg som lade grunden till en ny totalseger med sin Peugeot 205
Gti.
- Det kunde inte börjat bättre och nu får jag dessutom hemmabana
men det blir tufft, siar Blyberg som kommer att möta hårt motstånd
av främst Hans G Osbeck i BMW samt inte minst uppstickarna från
premiären, Alexander Graff i Ford Puma samt Jämtlänningen
Fredric Magnusson i en mycket potent Opel Astra.
Även juniorerna i Renault Junior Cup kör sin andra deltävling.
På Kinnekulle visade Ted Brink från Eslöv att han vill
vara med i toppen även i år med sin Renault Clio men hans bror
Tobias i en Renault R 5 och inte minst Gnosjösonen Markus Nordenström
har planer på att utmanövrera Ted denna helg.
För förarna i Volvo Original Cup gäller dubbla mästerskap
även denna gång då tävlingarna i helgen gäller
både den svenska racingserien och som deltävling i All Championship
där man räknar tävlingar både i racing, sommar- och
vinterrally och isracing. Vid premiären för två veckor
sedan bjöds publiken på raffel i toppen där Fredrik Spångberg
från Bro samt Fredérick Bylund från Köping tog
vardera en seger efter att ha slagits om ledningen i varje kurva. Det
var tät racing i hela fältet men nu har förare och mekaniker
riktat plåt och lackat bilar för nya täta dueller igen.
SSK klass 2 har fått en ny sponsor och heter från och med
denna helg Qwinsta Trophy. Mycket tyder på att det blir två
nya rafflande heat där Enar Wiktorsson och Jörgen Hansson i
sina BMW M3 tillsammans med Kenneth Ekström i Opel Manta blir huvudkandidater
till pallplatserna.
- Det där skall vi nog se till att ändra på. Jag är
åksugen och laddad till max, säger Thomas Karlsson från
Horn som nu säsongsdebuterar med sin hypersnabba Opel Kadett.
Säsongsdebut blir det också för Camaro Cup som bland annat
innehåller två far och son dueller. Jonny Gustavsson från
Björbo har sin son Thomas med i startfältet liksom Västeråsföraren
Jan Nilsson vars som Christian också står på startlinjen.
- Det viktigaste är att spöa farsan. Att vinna heaten blir svårt
för där är norrmannen Ole Martin Lindum nog för svår
att tas med i sin nybyggda bil, kommenterar Thomas Gustavsson som liksom
Christian visade att de kunde hantera de svårkörda och motorstaka
Chevrolet Camaro bilarna med bravur redan förra säsongen.
Nytt klassnamn för säsongen har också SSK klass 3 fått.
Klassen, som innehåller bilar från Super Touring, Special
Saloon samt andra bilar som kraftigt modifierats för racing benämns
numera Yokohama Cup Scandinavia. Klassen kör sin första tävling
för året denna helg med ett tiotal startande.
- Detta är bland det vassaste som finns och en tummelplats för
de verkliga bilbyggarentusiasterna. Det finns betydligt fler bilar som
kommer in i serien redan till nästa deltävling när man
hunnit med att bygga färdigt och testa ut sina fartvidunder, berättar
SSK: s ordförande John Graff.
Fler verkliga fartvidunder kan också skådas på Gelleråsen
i helgen då det i sista stund blivit klart att Super Car serien
kommer till start med ett tiotal bilar. Bland de startande återfinns
Karlskogas egen Jimmy Bohlin i en Chevrolet Corvette C5 försedd med
en V8 motor på över 700 hk.
Utöver ovanstående kommer också Racersportvagn 1800 samt
SSK Classic till start denna helg på Gelleråsen.
Tidsprogram:
Fredagen den 13 maj 2005
09:00 17:55 Fri träning för samtliga klasser
Lördag den 14 maj 2005
09:00 12:35 Tidskval för samtliga klasser för startuppställning
i heat 1
12:40 13:20 LUNCH
13:30 17:30 Tävling för samtliga klasser
ca. 18:00 Prisutdelning
Söndag den 15 maj 2005
09:00 12:10 Warm Up för samtliga klasser
12:20 12:35 Nordic Supercar Super Shout Out,
12:40 13:20 LUNCH
13:30 17:30 Tävling för samtliga klasser
ca. 18:00 Prisutdelning
Startlistor finns att hämta på: www.sportinformation.com/Motor/Resultat/ssk2.htm
Aktuella tabellställningar SSK www.sportinformation.com/Motor/Resultat/ssk.htm
Ytterligare information om SSK finns på www.sskracing.com
05-05-01 Favoriterna höll
sig framme i SSK premiären.
SSK serien inleddes med premiärrace på Kinnekulle Ring under
lördagen och söndagen.
I Fyndbörsen Cup hade Fredric Magnusson från Lit i Jämtland
något överraskande polen med sin Opel Astra före Alexander
Graff, Uppsala, i en Ford Puma i lördagens heat. När starten gick
så sluggade sig dock den regerande mästaren Leif Blyberg från
Karlskoga, snabbt upp till en andra plats följd av Hans G Osbeck från
Stockholm med sin BMW. Efter bara några varv fick sedan Magnusson
ge sig för Blybergs attacker och strax efter var också Osbeck
om Magnusson. Osbeck försökte att sätta press på Blyberg
men fick aldrig någon chans utan Blyberg kunde vinna med en marginal
på 1,3 sekunder före Osbeck och med Magnusson som trea samt Graff
fyra.
Leif Blyberg noterade snabbaste varvtid i lördagens heat och hade därmed
pole i helgens andra heat. Blyberg tog starten före Hans G Osbeck och
dessa båda drog ifrån det övriga fältet med Blyberg
som segrare. Fredric Magnusson var trea ut efter starten men fick ge sig
för Alexander Graff som bjöd på strålande körning
i sin debuthelg i klassen.
Kenneth Ekström, Göteborg, körde till sig polen inför
lördagens heat för SSK Klass 2 med sin Opel Manta B och var också
först in under Kvarnbron men fick ge sig bara två kurvor senare
för Uddevallabon Enar Wiktorssons attacker med sin BMW. Jörgen
Hansson från Höganäs hade tredje platsen. Dessa tre bjöd
sedan publiken på en verkligt tät racing där de låg
med bara några centimeters lucka under alla 15 varven. Ingen av förarna
gjorde något misstag utan Wiktorsson tog segern före Ekström
och med Hansson som trea.
Jörgen Hansson stod främst när söndagens het släpptes
och han förvaltade den positionen på bästa sätt genom
att leda från start till mål. Kenneth Ekström skuggade
hela heatet men fick ej någon lucka för att köra om. Lördagens
segrare Enar Wiktorsson startade från tredje rutan och den positionen
höll han hela heatet.
I Renault Junior klassen hade Ted Brink, Eslöv i poolen i lördagsracet
före sin bror Tobias. Ted åker i en Renault Clio och Tobias i
en R 5. Ted tog starten före Tobias och på tredje plats efter
de inledande kurvorna återfanns Markus Nordenström från
Gnosjö med sin Clio. Halvvägs in i racet lyckades Nordenström
passera Tobias men han nådde aldrig Ted som tog en klar seger. Klassen
innehöll flera debutanter där Martin Hedin från Skokloster
lyckades bäst med sin R 5 då han flaggades av som 6:a. Heatet
innehöll några avåkningar med Safety Car som följd
men inget allvarligt inträffade.
Ted Brink gjorde dakapo från lördagen genom att åter vinna
från pole. Hans bror Tobias låg länge tvåa men gjorde
ett misstag så att Markus Nordenström kunde smita förbi
och ta en ny andra plats före Tobias.
Fredérick Bylund, Köping, stod i poole när starten gick
för Volvo Original Cup i helgens första heat. Vid sin sida hade
han Fredrik Spångberg från Bro som gjorde en kanonstart och
tog hand om en ledning direkt och denna ledning förvaltade han till
en seger med Bylund strax bakom. I inledningen av heatet så var det
mycket tät racing och det var flera bilar som fick ett annorlunda utseende
efter diverse plåtkontakter och besök utanför banan.
I söndagsracet blev det omvända roller med Bylund först in
under bron tätt följd av Spångberg. Dessa två höll
sedan tät kontakt tills målflaggan föll med Bylund först.
Frank A Dahl fick en bekväm resa på tredje platsen utan att bli
uppvaktad bakifrån.
I SSK Classic tog Anders Berger, Bengtsfors, kommandot direkt från
start med sin Ford Escort före pappa Erik Berger som sin tur uppvaktades
intensivt av Jörgen Adlén samtliga i Ford Escort vid lördags
heatet. Adlén lyckades ta sig förbi Erik i slutet på heatet.
Ut på sista varvet fick sedan Erik en varningsflagg för defensiv
körning vilken han missuppfattade och trodde att han blivit bestraffad
varför han missade tredje platsen när han i stället gick
i depå.
Söndagens heat vanns av Jörgen Adlén som gjorde en fräck
omkörning av Anders Berger efter ett par varv och kunde sedan ohotad
vinna före Berger. Lennart Björk försökte att få
närkontakt med Berger men lyckades aldrig komma i slagläge utan
slutade också trea.
Resultat och tabeller efter premiärhelgen finns på:
http://
www.sportinformation.com/Motor/Resultat/ssk1.htm
05-04-27 Racingpremiär
i helgen för SSK med SM tävling
Efter en lång höst och vinter som varit full av planering och
arbeten på Kinnekulle Ring för SSK funktionärerna samt en
fullt med jobb i garagen för förare och racing team så är
det nu dags för årets första stora racinghelg när Stockholms
Sportvagnsklubb inleder med första deltävlingen i årets
SSK serie spetsad med SM premiär för Formel Ford Zetec på
Kinnekulle Ring.
- Vi står väl rustade för premiärtävlingen. För
två veckor sedan genomförde vi en kombinerad testhelg för
förarna och utbildningshelg för såväl våra egna
funktionärer som för ett tjugotal funktionärer från
Norge som var här för att lära sig mer om banracing. Kinnekulle
Ring har också uppgraderats en del inför årets säsong.
Bland annat har säkerheten har höjts runt banan på flera
ställen, de sanitära utrymmena har rustats upp, högtalarsystemet
har renoverats och med support från SAAB så har vi förstärkt
vår förmåga att ingripa snabbt på banan om något
händer med de nya fordon som vi ny har, berättar SSK ordföranden
John Graff. Från en mycket låg deltagarnivå vid starten
förra säsongen så fick den nya styrelsen snabbt gehör
bland förare och team och de arrangemang man genomförde säsongen
2004 blev snabbt populära vilket återspeglas i att hela 91 bilar
är anmälda till start i årets premiär mot 52 förra
våren.
Årets premiärhelg inleds på fredag eftermiddag med fri
träning för förarna och därmed tillfälle för
att göra de sista justeringarna innan allvaret inleds på lördag
förmiddag med tidskval innan det är dags för de första
heaten som körs på lördag eftermiddag. Samtliga klasser
kör ett heat under lördagen samt ett heat under söndagseftermiddagen.
Många segeraspiranter till segern i Formel Ford Zetec SM deltävling
1.
Först ut på banan blir SM klassen Formel Ford Zetec som är
mycket intressant i år. Hela 21 bilar är anmälda till helgens
race vilket är det största startfält som klassen visat upp
på flera år. Halva startfältet består av förare
som körde i klassen redan förra säsongen. Förare som
Per Staaf Jr, Vikingstad SM nia i fjol, Daniel Ivarsson, Hjärnarp SM
åtta förra säsongen, Christoffer From, Askim SM trea förra
året, Tobias Augustsson, Klippan samt Carl-Olov Carlsson, Frövi
SM sjua i fjol har alla siktet inställt på att lägga grunden
till SM guld den här helgen. Per Staaf Jr har imponerat på försäsongens
tester på hemmaplan och tillhör favoriterna för att vinna
på Kinnekulle i helgen. Carl-Olov Carlsson har laddat upp med att
köra två deltävlingar i Brittiska Mästerskapet med
framgång och har därmed racetempot i kroppen. Från Finland
kommer också Tommi Anttila till start och denne yngling visade redan
förra året att han kan bli något stort så här
gäller det för de svenske att gasa på. Men de får
se upp för ett antal nykomlingar som inte ger sig så lätt.
Kvisslebyföraren Daniel Ros har fått många bra tips av
sin bror Fredrik och inte minst av STCC mästaren Rickard Göransson
under träningarna så här långt och han har redan visat
sig vara mycket snabb.
Blyberg vill försvara sin titel i Fyndbörsen Cup
Karlskogas Leif Blyberg tog hem segern i förra årets Fyndbörsen
Cup och har preparerat sin Peugeot 205 Gti till årets säsong
där han siktar på att försvara titeln. Blyberg får
dock se upp för hårt motstånd från förare som
Hans G Osbeck från Stockholm som är ute efter revansch med sin
BMW, Katrineholms Fredrik Egeland som redan sagt att han skall ratta sin
Renault Clio till en topplats, Johan Kangro från Ölmbrotorp i
sin snabba Ford Escort och inte minst Jämtlänningen från
Lit, Fredric Magnusson som lyfte sig rejält i slutet på förra
säsongen. Ett varningens finger skall också höjas för
Borås föraren Jeff Steinmetz som sitter i en snabb BMW. I det
21 bilar stora startfältet blir det också en inbördes systerfight
mellan Margaretha och Caroline Jansson Hagman. Margaretha har kört
racing i ett par år medan Caroline kommer från folkraceleden.
Tufft i Juniorklassen
Årets Renault Junior Cup är extra spännande. Dels för
att det tekniska reglementet ändrats så att teoretiskt sett så
skall banvarvet gå lika fort om man sitter i en äldre Renault
5 eller i en nyare Renault Clio och dels för att det finns flera segerkandidater.
Ted Brink, Eslöv, var främst av Clioförarna förra året
medan Markus Nordenström, Gnosjö, tog flest poäng bland förarna
i Renaultbilar. Dessa båda lär bli huvudfigurer i årets
serie tillsammans med Daniel Kressin, Västerås. Premiär
fältet innehåller 15 bilar med flera nya förare som också
kan överraska.
Volvo Original Cup bjuder alltid på händelserik racing.
Fjolårssegraren Patrik Jansson från Lerum kommer sannolikt inte
till start i årets premiär med det kommer att bli tufft ändå.
Två förra säsongen var Fredrik Spångberg från
Järfälla och han har bestämt sig för att ta hem serien
i år. Fredrik kommer inte att få det lätt med förare
som Fredérick Bylund från Köping som slogs om totalsegern
förra året samt norrmännen Frank A Dahl som alltid är
med där framme och oroar och Thomas Guttormsen som alltid laddar för
fullt. Bland de 16 originalare som finns på plats på Kinnekulle
Ring återfinns också några rallyspecialister som tänker
blanda sig i leken.
Evigt unge Erik Berger kör SSK Classic.
Legenden Erik Berger från Bengtsfors kommer till start i sin ruskigt
snabba Ford Escort i racingklassen för de lite äldre bilarna.
Traditionsenligt lär det bli en tuff fight mellan Erik och hans Anders
med inblandning av Vänersborgs snabbe man Lennart Björk samt Göteborgaren
Ulf Andersson i en snabb Volvo 142 och Hasse Grönlund från Grums
som kör en mycket modifierad Volvo 343.
Enar Wiktorsson försvarar titeln i SSK Klass 2
Uddevallas Enar Wiktorsson finns på startlinjen med sin BMW M3 i helgens
båda race för de trimmade bilarna i SSK klass 2 Enar tog hem
segern i alla heat utom i finalen förra säsongen och siktar i
år på att vinna alla racen. I klassen kör också Johan
Svensson från Hjo med en BMW M3 som är specialanpassad för
Johan som är rörelsehindrad efter en olycka. Johan och hans mekaniker
har fortsatt att utveckla bilen till årets säsong med sikte på
att detronisera Wiktorsson från tronen.
- Jag är fullt övertygad om att vi kommer att få se sex
spännande heat på både lördagen och söndagen.
Redan på vår testdag visade det sig att banrekorden satt löst
i alla klasser så det kan gå riktigt fort till helgen, anser
John Graff som också berättar om två nyheter inför
säsongen.
- Vår mångårige vän och samarbetspartner, fotografen
Samer Al-Khalili, omkom i en trafikolycka för ett tag sedan och för
att hedra hans minne så har vi i SSK instiftat ett stipendium som
kommer att utdelas till den fotograf som tar årets SSK bild. Möjlighet
till att vinna årets stipendium, som är på 20 000 kronor,
finns för såväl amatörer som för professionella
fotografer. Villkor för att få vara med är att fotografen
ställer den tagna bilden till SSK: s fria förfogande. En jury,
som förutom mig själv, består av Samers fru Camilla samt
SSK: s media ansvarige, Lars G Nilsson, kommer att utse årets vinnare.
Dessutom kan jag meddela att SSK har inlett ett samarbete med köp och
säljsiten
www.motorsportannonser.se
som jag hoppas vi kan bli till nytta och glädje för våra
medlemmar och motorsportutövare, avslutar John Graff
Tidsprogram för helgen:
Fredag 29 april.
13.00 17.00 Fri träning för samtliga klasser
Lördag 30 april
09.00 12.00 Tidskvalifikation för samtliga klasser
13.00 - Tävlingar i sex heat
13.30 ca Prisutdelning vid Cafeterian i maskindepån
Söndag 1 maj
09.00 12.00 Warm up för samtliga klasser
13.00 - Tävlingar i sex heat
16.30 ca Prisutdelning vid Cafeterian i maskindepån
Startlistor finns att hämta på:
www.sportinformation.com/Motor/Resultat/ssk1.htm
Ytterligare information om SSK finns på
www.sskracing.com
05-04-06 SSK med nya samarbetspartners
och nya förare.
Det är uppåt hos Stockholms Sportvagnsklubb med ett rekordstort
intresse för årets SSK serie. Anmälningarna strömmar
in till årets serie och nya samarbetspartners träder fram vid
SSK: s arrangemang.
- Det är verkligt roligt att vara klubbledare i dessa dagar när
vi ser frukterna av allt hårt arbete som vi lagt ner under förra
säsongen och inte minst under vintern. Vi har fått ihop ett intressant
tävlingsprogram som tycks uppskattas av förarna och inte minst
av sponsorer. Jag är speciellt glad över det samarbete som inletts
med SAAB som bland annat inneburit att vi nu har en modern bilpark till
vårt förfogande i form av en SAAB 9-5 räddningsbil, en SAAB
9-5 säkerhetsbil samt en SAAB 9-3 cabriolet som segerbil. Vårt
samarbete med SAAB kommer också att synas i ett antal arrangemang
under säsongen. En annan nyhet är att vi har inlett ett samarbete
med däckleverantören Yokohama vilket bland annat resulterar i
att vår klass för de verkligt modifierade och trimmade standardbilarna,
SSK klass 3, från och med i år kommer att heta Yokohama Cup,
berättar SSK ordföranden John Graff.
Yokohama Cup kommer att bli en riktig sevärdhet denna säsong med
ett startfält på runt 20 bilar varav cirka hälften kommer
från Norge. Det är framför allt förare som kört
norska Super Touring serien samt Special Saloon som nu ansluter sig till
klassen som utformas till en nordisk serie med tävlingar på Gelleråsen
(S) den 1415 maj, Djursland Ring (DK) den 28-29 maj, Rudskogen (N)
den 11-12 juni, Kinnekulle Ring (S) den 22.24 juli, Falkenberg (S) den 13-14
augusti, Rudskogen (N) den 27-28 augusti och med final på Våler
(N) den 17-18 september.
Juniorklassen Renault Cup är en instegsklass för ungdomar från
15 år där man tävlar med Renault Clio och R 5 bilar. Till
årets säsong har det tekniska reglementet justerats så
att de två modellernas prestanda skall vara likvärdiga vilket
innebär att de runt 15 startande därmed kör om bara ett mästerskap.
- Anmälningarna kommer nu in i en strid ström och det ser ut som
om Fyndbörsen Cup och Volvo Original Cup kommer att mönstra riktigt
stora startfält, säger Lars G Nilsson hos Sportinfo som hanterar
anmälningsprocedurerna hos SSK.
Tävlingspremiär för SSK blir den 30 april och 1 maj då
Fyndbörsen Cup, SSK klass 2, SSK Classic, Renault Junior, Volvo Original
och inte minst förarna i årets SM serie för Formel Ford
Zetec intar Kinnekulle Ring för att plocka de första poängen
i årets serier.
- Vi står väl rustade för premiärtävlingen där
förarna får möta en anläggning som rustats upp en hel
del. Bland annat så har stora delar av skyddsräcken bytts ut
och en del av avåkningszonerna har dessutom breddats, avrundar John
Graff.