[Kenny Bräck] [Audi Sport] [Polestar Racing ] [Opel Team Sweden] [Carrera Cup] [Övrig pressinfo]
[SSK] [STCC]
[S60+ETCC] [GTR+SLC]

<< Till Racing

<< Tillbaka till Startsidan




SSK 2005


www.sskracing.com

1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006


05-09-23 Finaldags för racingens SSK serie samt Formel Ford Zetec SM
På lördag avslutas årets banracing säsong när Stockholms Sportvagnsklubb kör årets finalrace i SSK serien på Kinnekulle Ring. Totalt kommer 112 bilar att finnas på startlinjen fördelade på åtta olika klasser.

I Fyndbörsen Cup har Fredrik Egeland från Katrineholm en ledning på endast två poäng före fjolårsmästaren Leif Blyberg från Karlskoga. Först över mållinjen gäller för dessa båda om inte trean i sammandraget, Upsalagrabben Alexander Graff tar hem segern och har ett par andra förare mellan sig och de två i toppen. Totalt finns fem förare som har möjlighet att ta hem totalsegern i klassen där segraren får 44 poäng då det räknas dubbla poäng i årets sista race.

I Qwinsta Trophy har Jörgen Hansson från Höganäs redan säkrat seriesegern men det är helt jämt mellan Vadstena bon Anders Svensson och Kenneth Ekström från Göteborg om platserna bakom. Även Ingvar Nilsson från Hällefors har goda chanser att ta platsen närmst bakom Hansson.

Juniorerna mästerskap, Renault Junior Cup, leds av Ted Brink från Eslöv. Ted har ett försprång i tabellen på 12 poäng till Markus Nordenström från Gnosjö. Skulle dessa båda köra bort sig så har Teds yngre bror Tobias möjlighet att lägga beslag på segern totalt.

I Volvo original Cup har Fredérick Bylund från Köping ett övertag med 16 poäng före en trio av förare som har chansen att vinna årets Cup. Bakom dessa är det sedan ett helt koppel förare som alla vill vara med och kämpa om topp tre platserna varför det kommer att bli ett rafflande heat där allt kan hända. Volvo förarna bjuder alltid på tät racing med en hel del plåtkontakt och i årets sista race så laddas det dessutom lite extra.

Ole Martin Lindum från Norge och Jan Nilsson från Västerås heter kombattanterna om seriesegern i Camaro Cup. Den av dessa som kommer först över mållinjen tar också hem totalsegern vilket borgar för spännande race.

Jörgen Adlén från Järna har bara en sak i huvudet inför finalen i SSK Classic, nämligen att komma i mål på en placering där han inte är mer än tre platser bakom Ulf Andersson från Göteborg för att säkra segern. Med far och son Erik och Anders Berger på startlinjen samt den supersnabbe Camaron med Göran Boström bakom ratten så kan det bli besvärligt för Jörgen att vinna finalheatet så han kör för att säkra seriesegern.

I Superkartens division 1 kommer det också att bli en hård match om totalsegern där Bobo Westman från Stockholm bara har en poäng till godo på Göteborgaren Per-Olov Ogeborn. Dessa båda körde dessutom mycket jämt vid EM finalen i förra veckan så här blir det dagsformen som avgör.

SM guldet för Formel Ford Zetec är redan vunnet för Daniel Roos från Kvissleby. Dock kommer det att krigas vilt bland de 19 förare som är anmälda om platserna bakom Daniel. Carl Olov Carlsson från Frövi samt norrmannen Mats Framer får göra upp om de återstående SM medaljerna

Tidsprogram SSK finalen 2005 Kinnekulle Ring
Lördagen den 24 september 2005
08:00 Förarsammanträde
09:00 – 11:50 Tidskvalifikation 15 minuter per klass
12:00 - 13:00 Lunch
13:00 Tävling
Superkart 15 varv
Formel Ford Zetec SM final 20 varv
Qwinsta Trophy / SSK Classic 15 varv
Camaro Cup 15 varv
Fyndbörsen Cup 15 varv
Renault Junior Cup 15 varv
Volvo original Cup 15 varv
19:30 Middag i Cafeterian
20:30 Prisutdelning i Cafeterian
21:30 – 01:00 Pubafton med underhållning i Cafeterian

Resultatlistor finns att hämta på: www.sportinformation.com/Motor/Resultat/ssk7.htm
Aktuella SSK tabeller finns på www.sportinformation.com/Motor/Resultat/ssk.htm samt www.sportinformation.com/Motor/Resultat/camaro.htm
Ytterligare information om SSK finns på www.sskracing.com

05-08-15 Händelserik Racing när SSK körde i Falkenberg
Det bjöds på händelserik racing när Stockholms Sportvagnsklubb arrangerade den sjätte deltävlingen i årets SSK serie förstärkt med bilar från Sportvagnsserien och de Norska mästerskapsklasserna. Över 170 bilar deltog i tävlingen som sågs av ett drygt tusental åskådare under de två regnfria dagarna.

Fyndbörsen Cup och Nasjonal Racing klass 1 körde sina två heat tillsammans. Det blev dramatiskt i toppen redan under lördagens heat när Nasjonal racing föraren Lars Grönvold och Fyndbörsen Cup förarna Fredrik Magnusson, Alexander Graff och Fredrik Egeland fightades om ledningen i klassen. Efter en hel del närkontakter och riktigt tät racing kunde Grönvold ta hand om ledningen med Magnusson tätt bakom. Trots ihärdiga försök lyckades inte Magnusson komma förbi den allt mer defensivt körande Grönvold och efter åtta varv så blev det för tätt i den nya chikanen på Falkenbergsbanan med följd att Magnusson och Grönvold brakade samman och Magnusson tvingades bryta. Grönvold kunde dock ta sig i mål som etta tätt före Alexander Graff i sin Ford Puma och Fredrik Egeland som attackerade Graff hela sista varvet utan att lyckas ta sig förbi.
- Det blev ett annorlunda race med en bil från en annan klass inblandad i tätstriden för Fyndbörsen Cup. Ställningskriget var lite för tufft och jag är glad att jag slapp att bli inblandad för mycket, sa Graff efter att ha fått kliva högst upp på pallen för seger i Fyndbörsen Cup.
- Det var nära seger i dag men jag är nöjd med att bli tvåa i dag, kommenterade Egeland.

Lika glad var Felix Körling som tog hand om den sista pallplatsen efter en strålande körning denna helg i ett reducerat startfält med endast tio bilar då ett flertal bilar inte kom start av olika anledningar. Till exempel saknades serieledande Leif Blyberg som var i USA.

Det blev en lika tät inledning på söndagsracet med Grönvold och Magnusson åter i huvudrollerna. Redan i startkurvorna brakade de samman och Magnusson tvingades att sakta ta sig till depån för att åter bryta medan Grönvold bestraffades genom att tvingas köra in genom bandepån. I stället tog Fredrik Egeland hand om ledningen och höll undan hela vägen till mål.
- Det var en skön seger. Jag fick en kraftig smäll i högerdörren i starten så jag var rädd att det skulle bli något tekniskt fel men grejorna höll hela vägen, sa Egeland.

Alexander Graff slutade tvåa efter att ha jagat Egeland hela racet.
- Jag blev hängande bakom Grönvold och han stängde totalt alla mina omkörningsförsök så avståndet fram till Egeland blev för stort. Våra bilar är lika snabba så jag kunde bara plocka in någon tiondel per varv varför jag i stället bevakade min andra plats, kommenterade Graff.
Trea i mål blev Rainhold Daubner med sin Peugeot 205.

Qwinsta Trophy klassen blev också en duell mellan två förare fast utan plåtkontakter. Kenneth Ekström rattade sin Opel Manta B till en klar seger före Jörgen Hansson i en BMW M3 i det inledande heatet medan rollerna blev ombytta i det andra heatet där Hansson vann knappt efter att ha haft en ledning på fyra sekunder.
- Det var riktigt nära att jag åkt av. Jag hade hala däck mot slutet men vågade inte att släppa av för mycket och i sista kurvan så bara släppte det så att kom ut i gräset en stud. tack och lov så kom jag kvickt upp på banan igen och kunde vinna med en hårsmån före Kenneth, sa Jörgen vid prisutdelningen utan att veta att han kört över en kanin med ena bakhjulet vilket var orsaken till det plötsliga kastet.

Nasjonal racing klass 2 tävlade tillsammans med Qwinsta Trophy och bland de nio bilar som deltog så var Roar Lindland helt suverän båda dagarna.

I Yokohama Cup kunde ingen hota norrmannen Leif H Börstad som rattade sin Lotus Elise till seger i första heatet före Thomas Wahlkvist i en Audi A4 Quattro medan Henrik Rosengren knep tredje platsen i sin Mercedes 190. B-klassen vanns enkelt av Erik Persson i Mercedes 190 före Kenneth Hjärner i BMW och Lars Brandström i Ford Sierra.

När starten gick i söndagens race så stod Alf Eng i åttonde ledet efter att ha tvingats bryta med sin BMW under lördagen. Audi A4 Quattron fanns också med i sista ledet men nu med Tobias Tegelby som avlöst Thomas Wahlkvist som förare. Dessa båda bjöd nu på en uppkörning som var riktigt hårresande. Alf Eng drog med si Tegelby i den ena omkörningen efter den andra och med tre varv kvar var han uppe ryggen på ledande Börstad för att varvet efter bromsa sig förbi i ingången på chikanen och dessutom dra ifrån till en klar seger. Tegelby blev trea bakom Börstad. Erik Persson var åter först i mål av B-klass bilarna medan unge Christer Gislerud tog hand om andra platsen före Hjärner.

I Camaro Cup blev det dubbelseger för suveränen Ole Martin Lindum. Jörgen Eriksson slutade tvåa före Jan Nilsson under lördagen medan Nilsson tog hand om andra platsen före Tony Bryntesson under söndagen.

Förarna i Volvo Original Cup bjöd på stor show, plåtskrammel och en hel del åkande i sandfållorna. Fredérick Bylund tog hand om segrarna i båda heaten efter inledande fighter med Fredrik Spångberg och Janne Sundqvist som slutade två under lördagen före Spångberg.

Sundqvist och Spångberg fortsatte att knuffas under söndagen med följd att båda tvingades att gå i depå och bryta. I stället smög Bengt Emilsson upp till en andra plats tätt före Frank A Dahl.

I SSK Classic kunde ingen stoppa Göran Boströms framfart med den vackra Camaron från 1970. Jörgen Adlén var tvåa bakom Boström båda dagarna medan Volvo 140 åkarna Ulf Andersson och Benny Pettersson tog vardera en tredje plats.

Juniorerna i Renault Junior Cup körde också två heat under helgen. Ted Brink såg ut att ta en klar seger i det inledande racet men vid en varvning kom Markus Nordenström i fatt och kunde smita om på slutvarvet och vinna med en halv sekunds marginal. Brink kom dock starkt tillbaka i det andra heatet och segrade klart före Nordenström.

Roadsport klassen körde ett heat i Sportvagnsmästerskapet och här lyckades Anders Schildt pressa sin Catherham Super Light före Per Christian Wienckes Porsche 993 med två varv kvar och ta hem segern i A klassen. Norske Arild M Bråthen i en Datsun 240 Z var först av B-bilarna över mållinjen med Mikael Wiklund i Alfa Romeo GTV blev två sex sekunder bakom. C klassen vanns av Paganoföraren Jan Warg före Erling Larsson i en MG F.

Bengt Johansson i en Cobra var överlägset snabbast i Modsport I klassen där Bo Johansson blev tvåa i en Lotus Europa. Lika suverän var Mats Hildingsson i en Porsche 924 i Modsport III klassen där han var halvminuten före Joakim Unnebäck med en Lotus Europa efter 15 avverkade varv.

I heatet för racersportvagnar blev det seger för Fredrik Sigbjörnsson i RS klassen medan norske Svein Langholm triumferade i Clubman klassen.

Helgens mest publikfriande körning bjöd Locost klassen på. Under lördagens heat växlade trion Audun Njös, Thomas Faraas och Kenneth Moen ständigt platser i täten under hela heatet. Moen satsade dock lite för hårt i slutet och bromsade bort sig något medan Njös kunde vinna knappa åtta tiondels sekund före Faraas. Sedan Moen kraschat i samband med warm up körningen så illa att han inte kunde starta i söndagens race så blev det åter en duell mellan Njös och Faraas. Det blev åter oerhört tät racing och ett flertal skiften i ledningen mellan dessa båda innan Faraas till slut kunde pressa sig upp till seger med en marginal på endast 71 tusendels sekund.

Helgens huvudnummer bjöd annars Nordic Supercar på. Med extremt motorstarka racingbilar och spektakulär körning så är klassen publiken favorit. Denna helg blev det dock ingen riktig strid om segern utan Jimmy Bohlin kunde ratta sin drygt 720 hästkrafter starka Corvette C5 till två klara segrar. Mikael Mohlin knep andra platsen i lördagens race med sin wankel motor försedda Mazda RX7 medan Ingvar Sand slutade trea i en Corvette C4R. Det blev lite inledande kalabalik när fem bilar snurrade samtidigt i startkurvan. Alla, utom Stefan Pettersson som skadade sin hjulupphängning, kunde dock fortsätta.

I söndagens race blev inte Erik Behrens hindrad i startkurvan utan kunde enkelt ta andra platsen med sin Chrysler Viper bakom Bohlin. Jack Sverre Eidsvold var lika klar trea i en GT 2 Porsche.

Resultatlistor finns att hämta på: www.sportinformation.com/Motor/Resultat/ssk6.htm
Aktuella SSK tabeller finns på www.sportinformation.com/Motor/Resultat/ssk.htm samt www.sportinformation.com/Motor/Resultat/camaro.htm

Ytterligare information om SSK finns på www.sskracing.com


05-08-10 Deltagarrekord när SSK kör i Falkenberg.
SSK seriens sjätte deltävling för året körs kommande helg på banan i Falkenberg. Arrangemanget blir det största för året med över 170 deltagande bilar som skall göra upp om poängen i de olika klasserna.

Det blir en späckad helg med de sedvanliga klasserna i SSK serien. Fyndbörsen Cup med standardbetonade bilar, Qwinsta Trophy med trimmade och modifierade bilar som kör tillsammans med Norska Nasjonal Racing klass 2, Yokohama Cup Scandinavia med kraftigt ombyggda bilar tillsammans med Super Touring bilar och Special Saloon bilar samt inte minst Camaro Cup bilar med mullrande V8 motorer, Renault Junior Cup där morgondagens stjärnor bjuder på tät racing, SSK Classic med lite äldre tävlingsbilar samt världens största enhetsklass för motorsport, Volvo Original Cup.

Sportvagnsmästerskapet gästar också SSK och innehåller klasser för sportvagnar som uppfyller kraven för att även kunna köras på allmän väg men även renodlade sportvagnar som byggts för att tävla på bana. Racersportvagnar som vi minns från Le Mans kör tillsammans med Clubman som är en racervagnsklass med 1,8 liters motorer.

Från Norge och Danmark kommer Locost klassen med bilar som är öppna sportbilar och slutligen bjuder SSK helgen på Falkenberg på det häftigaste som finns i Norden för närvarande, nämligen Nordic Supercar med racingbilar som har över 700 hästkrafter och där publiken får se Corvetter, Porschar, Dodge Viper och en del andra muskelmaskiner.

Tidsprogram för helgen:
Fredagen den 12 augusti 2005
09:00 – 17:00 Fri träning för samtliga klasser

Lördag den 23 augusti 2005
09:00 – 13:50 Tidskval för samtliga klasser
14:00 Race Nordic Supercar
Yokohama Cup / Camaro Cup
Fyndbörsen Cup / Nasjonal Racing kl. 1
Renault Junior Cup
Qwinsta Trophy / Nasjonal Racing kl. 2
SSK Classic / Norsk HistoriskVolvo Original Cup Locost


05-07-25 SSK seriens Race Week på Kinnekulle Ring blev en händelserik tillställning
Stockholms Sportvagnsklubbs traditionella sommararrangemang på Kinnekulle Ring, SSK Race Week, bjöd i år på dramatik i många former. Redan under de inledande test och träningsdagarna fick förarna brottas med skiftande väderlek med allt från sol till kraftiga regnskurar som sedan övergick till ett ihållande regn under lördagen då de drygt 120 förarna körde sina första heat medan söndagens finaler kunde genomföras på en torr bana. Det skiftande vädret satte också förarna på svåra prov med att hitta rätta inställningar på tävlingsbilarna samt i valet av däck. Det hela ledde också till en hel del avåkningar och krascher med materiella skador som följd medan förarna klarade sig med några smärre blessyrer.

Stämningen var annars på topp under hela helgen där det inte bara bjöds på racing utan även sedvanlig tipspromenad med kluriga frågor och inte minst musik och god mat i det stora festtält som byggts i depån. Extra trevligt var det också med många förare och team från Norge som numera kör flertalet tävlingar tillsammans med SSK.

I Fyndbörsen Cup har de yngre förarna kommit starkt under säsongsinledningen och satt press på den regerande mästaren Leif Blyberg från Karlskoga som har varit favorit till att upprepa fjolårssegern. Vid lördagens inledande heat var också Blyberg snabb när starten gick men fick se sig passerad av Fredric Magnusson från Lit på ett tidigt stadium. Blyberg försökte att hänga på i Magnussons tempo men fick ge sig för den snabba Opel Astran.
- Det gick alldeles för fort för mig. Min Peugeot 205 GTi är mycket svårkörd i regn så jag var riktigt illa ute ett par gånger och tvingades att släppa av på tempot. Dessutom såg jag knappt ut genom vindrutan i allt regnsprutet, kommenterade Blyberg som föll ner genom fältet till en slutlig femte plats i klassen.

Bakom Magnusson bjöd Fredrik Egeland i en Renault Clio och Johan Kangro med en Ford Escort på en hisnande uppvisning när de närmade sig Magnusson trots att de låg sida vid sida vid flera tillfällen. Kangro klöv mållinjen bara sju tiondels sekund bakom Magnusson och hade Kangro front i höjd med sin förardörr. Även Alexander Graff behärskade de svåra förhållandena på ett suveränt sätt och knep fjärde platsen med sin Ford Puma.

Först över mållinjen var dock Solnabon Kjell Holgersson som denna helg tävlade i den norska klassen Nasjonal Racing klass 1 som körde i samma heat som Fyndbörsen Cup.

När starten gick för söndagens avslutande heat så tog Magnusson direkt kommandot och drog ifrån hela fältet för att vinna med en segermarginal på 10 sekunder före Alexander Graff som i sin tur hade Johan Kangro strax bakom sig. Kangro var dock allt för ivrig i starten och stack för tidigt vilket innebar att domarna gav honom ett tidstillägg på 30 sekunder som innebar en 13: e plats i den slutliga prislistan. Vid den omfattande tekniska kontrollen efteråt visade det sig att Magnussons Opel Astra inte uppfyllde det tekniska reglementet han uteslöts från heatet. Samma sak drabbade också Honda Civic föraren Kent Johansson. I stället förklarades Graff som segrare före Fredrik Egeland som åter bjöd på suverän racing. Reinhold Daubner från Arboga lyckades precis hålla undan för Leif Blyberg som tidigt råkade ut för en snurrning och fick kämpa sig upp genom fältet till en fjärde plats i mål vilket räckte till att Blyberg kunde åka hem till Karlskoga med bibehållen ledning i sammandraget fem poäng före Egeland.

Racingklassen Qwinsta Trophy och Nasjonal Racing klass 2 körde tillsammans i samma raceheat. I startlistan återfanns bland annat Reine Bergström från Hällefors som gjorde årsdebut med den Peugeot 205 GTi som han vann serien tre i år i rad med för att därefter sadla om och ägna sig åt Formel Ford under de senaste två åren.
- Race Week är ju något alldeles speciellt så jag dammade av och servade bilen för att se om jag fortfarande hängde med och det gjorde jag ju, skrattade Reine efter att ha vunnit båda heaten i överlägsen stil.

Vid lördagens race kämpade de båda BMW M3 förarna Enar Wiktorsson och Jörgen Hansson om platserna bakom Reine. Det var en tät och spännande fight som tog slut när Enar åkte av i ingången till Kvarnsvängen och demolerade sin bil så illa att det var färdigåkt för helgen. Jörgen tog hand om andra platsen före Anders Svensson i en Opel Ascona och Kenneth Ekström med en Opel Manta.

I söndagsheatet så stack Bergström direkt före Hansson medan Ekström kunde köra upp sig till en tredje plats i mål följd av Ingvar Nilsson från Hällefors i en Opel Kadett.

Nasjonal Racing klass 2 består till huvuddelen av Peugeot 206 bilar från den numera nedlagda Peugeot Cupen i Norge. Sverre Isaksen från Svelvik tog hem båda segrarna före Roar Lindland från Lyngdal och Tommy Martinsen från Vormsund.

Yokohama Cup blev en något avslagen tävling denna gång då merparten av de norska förarna inte planerat in denna tävling. Tysslinge teamets Audi A4 Quattro var outstanding under helgen och tog en dubbelseger med Tobias Tegelby vid ratten under lördagen samt med Thomas Wahlqvist som förare under söndagen. I blötan under lördagen kom Johan Weglin tvåa i A-klassen med en mycket fint byggd SAAB 9-3 Sport Sedan medan andra platsen kneps av Henrik Rosengren i söndagens heat i en Mercedes 190. Eric Persson från Katrineholm var tvåa över mållinjen i båda heaten trots att han kör i den motorsvagare B-klassen med sin Mercedes 190.

Med endast 6 bilar till start så fick Camaro Cup starta tillsammans med Yokohama Cup. Ole Martin Lindum från Norge var i sedvanlig toppform och tog två klara segrar. Jan Nilsson från Västerås fick kliva upp på andra platsen vid båda prisutdelningarna efter att ha jagats av Benno Andreasson under såväl lördagen som söndagen. Tony Bryntesson såg länge ut att kunna slå sig in som tvåa under söndagen men tog i för mycket och gjorde en tidskrävande piruett ut på start och målrakan som förde ner honom i resultatlistan.

Morgondagens stjärnor startar sim motorsportkarriär i Renault Junior Cup där man tävlar med Renault Clio och Renault R5 bilar som är helt likvärdiga i prestanda. Ted Brink från Eslöv stod i en klass för sig denna helg och kunde defilera hem två segrar. Bålsta sonen Mårten Hansen och Markus Nordenström från Gnosjö hade en intensiv fight om platserna bakom Ted där Hansen gick segrande ur duellen under lördagen medan Nordenström blev vid söndagens race då Hansen också fick ge sig för Ted Brinks lillebror Tobias.

Den gladaste segraren under helgen var nog Janne Sundkvist från Jämtländska Krokom som dubbelsegrade i båda heaten för Volvo Original Cup. Janne tog båda starterna från en andra startruta och var ihärdigt uppvaktad av duon Fredéric Bylund och Fredrik Spångberg i båda racen. Stundtals låg dessa tre i bredd och det var sällan mer än någon centimeter mellan bilarna. Bylund tog andra platsen före Spångberg i lördagens heat och ordningen var densamma under söndagen. Efter söndagens heat så genomfördes en stor teknisk undersökning av bilarna i Volvo Original och det visade sig då att såväl Bylund som Spångberg hade regelvidriga motorer som gjorde att de uteslöts från söndagens heat. I stället gick andra platsen till Per Erik Jonsson från Trollhättan och tredje platsen till Bengt Emilsson från Östersund.
- Otroligt kul. Jag visste att jag kunde vinna på regn. Men att vinna också i dag - på torr bana - känns större, sa Sundkvist som är en förare med massor av rutin och segrar från isracing och rally.

Med motoreffekter på över 700 hästkrafter och med mullrande V8 motorer är Nordic Supercar en riktig publikfriare. De 3000 åskådarna njöt också i fulla drag när klassen mullrade fram på Kinnekulle Ring. Dessvärre föll det bort några riktiga dragplåster innan racen ens börjat. Dagfinn Larsen kraschade kraftigt i ett skyddsräcke med sin V8 motorförsedda Lotus Esprite redan under fredagen medan serien totalledare, den unge norrmannen Thomas Hauges helg formligen gick upp i rök när hans Corvette C5 fattade eld under tidskvalet sedan det uppstått en oljeläcka i ventilkåpan. Hela bilen förvandlades till ett eldhav men Thomas var snabbt ute ur bilen och fick bara smärre skador på en hand.

Erik Behrens hade precis färdigställt en Chrysler Viper som kommer från Holland och skulle premiärköra bilen denna helg. Det såg mycket bra ut på tidskvalen ända tills han snurrade av efter Mohlinknäppen och demolerade en hel del kolfiber. Erik tog i stället fram sin Porsche 996 GT 2 och kunde fullfölja tävlingarna med reservbilen.

Lördagens heat blev en riktig rysare i hällande regn. Mikael Mohlin tog starten med sin wankelmotorförsedda Mazda RX 7 och ledde tills det bara var två varv kvar då Jimmy Bohlin laddade lite extra på rakan med sin Corvette C5 och pressade sig förbi till seger före Mohlin. Tredje platsen togs av estländaren Tönu Soomer i en nybyggd BMW M3 med en 4,5 liters motor.

På den torra banan under söndagen kunde Bohlin få ner effekten från sina 720 hästkrafter i marken och tog också hand om ledningen före Mohlin. I starten brakade Ingvar Sand av med sin Corvette i startkurvan tillsammans med Soomer varför heatet stoppades omedelbart för bärgning. Både Sand och Soomer tvingades att agera åskådare när det blev omstart och på nytt ledning för Bohlin före Mohlin. Bohlin försvann i Kvarnkurvan efter 10 varv och Mohlin kunde ta en enkel seger före Jack Sverre Eidsvold i en Porsche GT 2 medan Jarl Wermelin från Sorsele körde in på tredje platsen med sin Camaro Z28.

Per-Olov Ogeborn vann lördagsheatet för Superkart före sist startande Bobo Westman och Magnus Andersson. Westman var sen helt överlägsen under söndagen medan Ogeborn inte alls hängde med. I stället var det Stefan Malm som kunde ta hand om andra platsen efter en fin avslutning där han passerade Lennart Landström

Resultat från helgens heat finns på: http://www.sportinformation.com/Motor/Resultat/ssk5.htm
Aktuella tabeller finns på: http://www.sportinformation.com/Motor/Resultat/ssk.htm
05-07-20 SSK Raceweek blir en stor jubileumsföreställning
Stockholms Sportvagns Klubb, SSK, har varit verksam i 50 år som klubb och en av landets absolut främsta plantskola för racing. SSK har dessutom under de senaste 30 åren haft Kinnekulle Ring, utanför Götene, som sin hemmabana. Klubben har alltså två jubileum att fira detta år och det gör man vid helgens Raceweek på Kinnekulle som samlat över 125 förare i åtta olika racingklasser som tävlar såväl lördag som söndag.

Fyndbörsen Cup har ett reglemente som innebär att bilarna är relativt standardbetonade så är ekonomin överkomlig. Med ett startfält på mellan 20-30 bilar där alla åker på enhetsdäck är det alltid jämna och spännande tävlingar. För de som är lite insatta i motorsport så tillämpas i princip Grupp N reglementet med vissa undantag.

Den stora frågan denna helg är om den regerande Mästaren Leif Blyberg skall hålla undan i toppen eller om ungtupparna Fredrik Magnusson, Fredrik Egeland och Alexander Graff åter skall straffa Blyberg ! Under denna helg kör även några bilar från den Norska Nasjonal Racing klass 1 tillsammans med Fyndbörsenbilarna.

Qwinsta Trophy och Norska Nasjonal Racing klass 2 kör också sina serier tillsammans och här kan publiken förvänta sig hårda bataljer om placeringarna. Jörgen Hansson och Enar Wiktorsson tävlar båda med BMW M3 bilar och båda är fullt inriktade på att vinna i helgens båda race. Merparten av de Norska förarna åker likvärdiga Peugeot 205 där ingen sparar på krutet så det kommer att bli trångt i kurvorna bland dessa förare.

Yokohama Cup innehåller förare från såväl Sverige som Norge och denna helg kommer racet att få ett upplägg som innebär att tävlingen kommer att bli en prestigefylld landskamp mellan nationerna.

Camaro Cup firar också ett 30 års jubileum som racingklass och naturligtvis återfinns de spektakulära bilarna på banan denna helg i ett heat där de åker tillsammans med Yokohama Cup. Årets serie har utvecklats till en familje strid mellan två söner och deras fäder. Christian Nilsson utmanar sin pappa Jan medan Thomas Gustafsson älskar att köra ifrån sin pappa Jonny. Klassens suverän är annars den trevlige norrmannen Ole Martin Lindum som dock haft lite motgångar i årets serieupptakt.

Med mullrande motorer på över 700 hk blir deltävlingen i Nordic Supercar en av helgens absoluta höjdpunkter. Det är den unge norrmannen Thomas Hauge som toppar serien inför Raceweek men han kommer att få ta i ordentligt om han skall ha en bibehållen ledning när han återvänder hem efter helgens två race. Jimmy Bohlin från Karlskoga kommer till start i en Corvette C5 med 720 hk som han skall åka från alla medtävlande med enligt egen utsago.

Superkart är en av Sveriges snabbaste racingklass med 250 cc motorer på nästan 100 hk och med en vikt på bara strax över 200 kilo vilket ger hisnande fartresurser. Flera toppförare finns på plats med veteranen Bobo Westman och Benjamin Ernryd som förhansfavoriter.

Senast Volvo original Cup tävlade på Kullen bjöd Fredrik Spångberg och Fredérick Bylund på täta dueller i båda racen. Det blev en seger vardera efter kubbningar och riktig närkontakt under alla varven och det mesta talar för att detta kan återupprepas denna helg.

Att se hela startfältet vika in under bron efter start med bara millimeter mellan bilarna är en mäktig upplevelse. Alla håller gasen i botten och ingen vill släppa i jakten på placeringar
- Det blir en spännande helg med intressanta startfält och tuff racing. Men vi skall också passa på att ha trevligt tillsammans med publik och förare under kvällarna i vårt stora festtält där det blir mat och underhållning och andra begivenheter, berättar SSK ordföranden John Graff.

Startlistor finns att hämta på: www.sportinformation.com/Motor/Resultat/ssk5.htm
Ytterligare information om SSK finns på www.sskracing.com


05-06-09 SSK serien drar till Norge och Rudskogen
Även om Unionen upplöstes för 100 år sedan så är samarbetet intimt mellan Sverige och Norge när det gäller racingen vilket bevisas av att SSK och Norska Bilsportförbundet nu genomför en till stora delar integrerad tävling på Rudskogen.

120 bilar kommer till den kuperade och trevliga banan för att köra vardera två race indelat i åtta olika startfält. Huvudattraktionen denna helg blir Nordiska Mästerskapet för Superkart där Stockholmaren Benjamin Ernryd får gälla som favorit till NoM guldet efter sin strålande körning förra helgen på Gelleråsen.

Den mest spektakulära klassen blir annars Yokohama Cup Scandinavia som denna gång förstärks med ett antal norska Roadsportförare. Hela 26 startande finns anmälda och startfältet rymmer en härlig blandning av Super Touring bilar som BMW, Audi, Ford Mondeo och Mercedes mixat med Porschar, Lotus och Corvetter. Att sia om utgången av denna giganternas kamp är omöjligt.

Utöver dessa klasser så kommer publiken att bjudas på Fyndbörsen Cup som denna helg kör tillsammans med norska Nasjonal Racing klass 1. Qwinsat cup som delar utrymmet på banan med Nasjonal Racing klass2, Camaro Cup, Volvo Original Cup, Renault Junior och inte minst SSK Classic som förstärks med norska GT och Standardbilar i Historic racing.

Tidsprogram:
Lördag den 11 juni 2005
09:00 – 12:30 Tidskval för samtliga klasser
13:30 – 18:00 Tävlingar
ca. 19.00 Prisutdelning

Söndag den 12 juni 2005
12:00 – 16:00 Tävlingar
ca. 16.30 Prisutdelning

Startlistor finns att hämta på: www.sportinformation.com/Motor/Resultat/ssk4.htm
Ytterligare information om SSK finns på www.sskracing.com


05-05-26 150 förare intar Kinnekulle Ring i helgen när SSK arrangerar Sportvagnsmästerskapet samt RHK Cup
Den 28 – 29 maj blir det trångt på Kinnekulle Ring. 150 Sportvagnar samt historiska racerbilar tar då anläggningen i besittning för den första deltävlingen i årets Sportvagnsmästerskap samt Racing Historiska Cupen.

Arrangerande Stockholms Sportvagns Klubb har haft bråda dagar med att pussla samman ett tidsprogram där alla skall få chansen till deltagande.
- Vi är glada över att så många bilar har hörsammat vår inbjudan och jag kan redan nu säga att det kommer att bli en mycket spännande och givande helg både på tävlingsbanan och inte minst i depåområdet där man kan strosa runt och titta på många verkliga klenoder, berättar SSK ordföranden John Graff.

Sportvagnsserien omfattar klasserna Roadsport, där man tävlar med bilar som också får framföras på allmän väg, Modsport som är klassen för bilar som ursprungligen byggt för att köras på allmän väg men som sedan modifierats för renodlad racing. Dessutom bjuds publiken på RS klassen där man kan se äkta sportvagnar av både modernt snitt och av äldre årgångar.

Den historiska delen omfattar Standard och GT bilar i två ålderskategorier, bilar före 1965 samt bilar som producerats under perioden 1966 till 1976. Även Formelbilarna är indelade åldersgrupper där de äldsta formelbilarna är sådana som kördes på tävlingsbanorna fram till 1970 medan den nyare klassen omfattar bilar fram till åttiotalet.

Det är inte bara tävlingsbilarna som är fulla av historik utan det vimlar även av förare och mekaniker som har funnits med i motorsportsammanhang i många år och som gärna delar med sig av allt de upplevt.
- Att vandra runt i depån och möta de tävlande en helg som denna är en upplevelse utöver det vanliga. De tävlandes generositet med historier och skröner om egna prestationer eller om bilarnas framfart är synnerligen givande. Man får dock ta en del av det som berättas med en nypa salt då historierna har en viss tendens att byggas på i takt med att åren går, säger LG Nilsson som är mediaansvarig för SSK.

Tidsprogram:
Fredagen den 27 maj 2005
12:00 – 17:00 Fri träning för samtliga klasser

Lördag den 28 maj 2005
09:00 – 16:25 Tidskval för samtliga

Söndag den 29 maj 2005
09:00 – 11:50 Warm Up för samtliga klasser
13:00 – 16:40 Tävling för samtliga klasserca.
17:30 Prisutdelning för samtliga klasser

Startlistor finns att hämta på: www.sportinformation.com/Motor/Resultat/ssk3.htm
Ytterligare information om SSK finns på www.sskracing.com
05-05-11 SSK serien fortsätter på Gelleråsen med massor av effekt
Årets andra deltävling i SSK serien körs i helgen på Gelleråsen i Karlskoga med över hundra startande bilar som alla kör ett heat under lördagen samt ett heat under söndagen. Förutom de sedvanliga SSK klasserna finns också spännande gästklasser på plats

För förarna i Fyndbörsen Cup blir det årets andra tävlingshelg. Vid premiären blev det dubbelseger för Karlskoga föraren Leif Blyberg som lade grunden till en ny totalseger med sin Peugeot 205 Gti.
- Det kunde inte börjat bättre och nu får jag dessutom hemmabana men det blir tufft, siar Blyberg som kommer att möta hårt motstånd av främst Hans G Osbeck i BMW samt inte minst uppstickarna från premiären, Alexander Graff i Ford Puma samt Jämtlänningen Fredric Magnusson i en mycket potent Opel Astra.

Även juniorerna i Renault Junior Cup kör sin andra deltävling. På Kinnekulle visade Ted Brink från Eslöv att han vill vara med i toppen även i år med sin Renault Clio men hans bror Tobias i en Renault R 5 och inte minst Gnosjösonen Markus Nordenström har planer på att utmanövrera Ted denna helg.

För förarna i Volvo Original Cup gäller dubbla mästerskap även denna gång då tävlingarna i helgen gäller både den svenska racingserien och som deltävling i All Championship där man räknar tävlingar både i racing, sommar- och vinterrally och isracing. Vid premiären för två veckor sedan bjöds publiken på raffel i toppen där Fredrik Spångberg från Bro samt Fredérick Bylund från Köping tog vardera en seger efter att ha slagits om ledningen i varje kurva. Det var tät racing i hela fältet men nu har förare och mekaniker riktat plåt och lackat bilar för nya täta dueller igen.

SSK klass 2 har fått en ny sponsor och heter från och med denna helg Qwinsta Trophy. Mycket tyder på att det blir två nya rafflande heat där Enar Wiktorsson och Jörgen Hansson i sina BMW M3 tillsammans med Kenneth Ekström i Opel Manta blir huvudkandidater till pallplatserna.
- Det där skall vi nog se till att ändra på. Jag är åksugen och laddad till max, säger Thomas Karlsson från Horn som nu säsongsdebuterar med sin hypersnabba Opel Kadett.
Säsongsdebut blir det också för Camaro Cup som bland annat innehåller två far och son dueller. Jonny Gustavsson från Björbo har sin son Thomas med i startfältet liksom Västeråsföraren Jan Nilsson vars som Christian också står på startlinjen.
- Det viktigaste är att spöa farsan. Att vinna heaten blir svårt för där är norrmannen Ole Martin Lindum nog för svår att tas med i sin nybyggda bil, kommenterar Thomas Gustavsson som liksom Christian visade att de kunde hantera de svårkörda och motorstaka Chevrolet Camaro bilarna med bravur redan förra säsongen.

Nytt klassnamn för säsongen har också SSK klass 3 fått. Klassen, som innehåller bilar från Super Touring, Special Saloon samt andra bilar som kraftigt modifierats för racing benämns numera Yokohama Cup Scandinavia. Klassen kör sin första tävling för året denna helg med ett tiotal startande.
- Detta är bland det vassaste som finns och en tummelplats för de verkliga bilbyggarentusiasterna. Det finns betydligt fler bilar som kommer in i serien redan till nästa deltävling när man hunnit med att bygga färdigt och testa ut sina fartvidunder, berättar SSK: s ordförande John Graff.

Fler verkliga fartvidunder kan också skådas på Gelleråsen i helgen då det i sista stund blivit klart att Super Car serien kommer till start med ett tiotal bilar. Bland de startande återfinns Karlskogas egen Jimmy Bohlin i en Chevrolet Corvette C5 försedd med en V8 motor på över 700 hk.

Utöver ovanstående kommer också Racersportvagn 1800 samt SSK Classic till start denna helg på Gelleråsen.

Tidsprogram:
Fredagen den 13 maj 2005
09:00 – 17:55 Fri träning för samtliga klasser

Lördag den 14 maj 2005
09:00 – 12:35 Tidskval för samtliga klasser för startuppställning i heat 1
12:40 – 13:20 LUNCH
13:30 – 17:30 Tävling för samtliga klasser
ca. 18:00 Prisutdelning

Söndag den 15 maj 2005
09:00 – 12:10 Warm Up för samtliga klasser
12:20 – 12:35 Nordic Supercar Super Shout Out,
12:40 – 13:20 LUNCH
13:30 – 17:30 Tävling för samtliga klasser
ca. 18:00 Prisutdelning

Startlistor finns att hämta på: www.sportinformation.com/Motor/Resultat/ssk2.htm
Aktuella tabellställningar SSK www.sportinformation.com/Motor/Resultat/ssk.htm
Ytterligare information om SSK finns på www.sskracing.com


05-05-01 Favoriterna höll sig framme i SSK premiären.
SSK serien inleddes med premiärrace på Kinnekulle Ring under lördagen och söndagen.
I Fyndbörsen Cup hade Fredric Magnusson från Lit i Jämtland något överraskande polen med sin Opel Astra före Alexander Graff, Uppsala, i en Ford Puma i lördagens heat. När starten gick så sluggade sig dock den regerande mästaren Leif Blyberg från Karlskoga, snabbt upp till en andra plats följd av Hans G Osbeck från Stockholm med sin BMW. Efter bara några varv fick sedan Magnusson ge sig för Blybergs attacker och strax efter var också Osbeck om Magnusson. Osbeck försökte att sätta press på Blyberg men fick aldrig någon chans utan Blyberg kunde vinna med en marginal på 1,3 sekunder före Osbeck och med Magnusson som trea samt Graff fyra.

Leif Blyberg noterade snabbaste varvtid i lördagens heat och hade därmed pole i helgens andra heat. Blyberg tog starten före Hans G Osbeck och dessa båda drog ifrån det övriga fältet med Blyberg som segrare. Fredric Magnusson var trea ut efter starten men fick ge sig för Alexander Graff som bjöd på strålande körning i sin debuthelg i klassen.

Kenneth Ekström, Göteborg, körde till sig polen inför lördagens heat för SSK Klass 2 med sin Opel Manta B och var också först in under Kvarnbron men fick ge sig bara två kurvor senare för Uddevallabon Enar Wiktorssons attacker med sin BMW. Jörgen Hansson från Höganäs hade tredje platsen. Dessa tre bjöd sedan publiken på en verkligt tät racing där de låg med bara några centimeters lucka under alla 15 varven. Ingen av förarna gjorde något misstag utan Wiktorsson tog segern före Ekström och med Hansson som trea.

Jörgen Hansson stod främst när söndagens het släpptes och han förvaltade den positionen på bästa sätt genom att leda från start till mål. Kenneth Ekström skuggade hela heatet men fick ej någon lucka för att köra om. Lördagens segrare Enar Wiktorsson startade från tredje rutan och den positionen höll han hela heatet.

I Renault Junior klassen hade Ted Brink, Eslöv i poolen i lördagsracet före sin bror Tobias. Ted åker i en Renault Clio och Tobias i en R 5. Ted tog starten före Tobias och på tredje plats efter de inledande kurvorna återfanns Markus Nordenström från Gnosjö med sin Clio. Halvvägs in i racet lyckades Nordenström passera Tobias men han nådde aldrig Ted som tog en klar seger. Klassen innehöll flera debutanter där Martin Hedin från Skokloster lyckades bäst med sin R 5 då han flaggades av som 6:a. Heatet innehöll några avåkningar med Safety Car som följd men inget allvarligt inträffade.

Ted Brink gjorde dakapo från lördagen genom att åter vinna från pole. Hans bror Tobias låg länge tvåa men gjorde ett misstag så att Markus Nordenström kunde smita förbi och ta en ny andra plats före Tobias.

Fredérick Bylund, Köping, stod i poole när starten gick för Volvo Original Cup i helgens första heat. Vid sin sida hade han Fredrik Spångberg från Bro som gjorde en kanonstart och tog hand om en ledning direkt och denna ledning förvaltade han till en seger med Bylund strax bakom. I inledningen av heatet så var det mycket tät racing och det var flera bilar som fick ett annorlunda utseende efter diverse plåtkontakter och besök utanför banan.

I söndagsracet blev det omvända roller med Bylund först in under bron tätt följd av Spångberg. Dessa två höll sedan tät kontakt tills målflaggan föll med Bylund först. Frank A Dahl fick en bekväm resa på tredje platsen utan att bli uppvaktad bakifrån.

I SSK Classic tog Anders Berger, Bengtsfors, kommandot direkt från start med sin Ford Escort före pappa Erik Berger som sin tur uppvaktades intensivt av Jörgen Adlén samtliga i Ford Escort vid lördags heatet. Adlén lyckades ta sig förbi Erik i slutet på heatet. Ut på sista varvet fick sedan Erik en varningsflagg för defensiv körning vilken han missuppfattade och trodde att han blivit bestraffad varför han missade tredje platsen när han i stället gick i depå.

Söndagens heat vanns av Jörgen Adlén som gjorde en fräck omkörning av Anders Berger efter ett par varv och kunde sedan ohotad vinna före Berger. Lennart Björk försökte att få närkontakt med Berger men lyckades aldrig komma i slagläge utan slutade också trea.

Resultat och tabeller efter premiärhelgen finns på: http:// www.sportinformation.com/Motor/Resultat/ssk1.htm

05-04-27 Racingpremiär i helgen för SSK med SM tävling
Efter en lång höst och vinter som varit full av planering och arbeten på Kinnekulle Ring för SSK funktionärerna samt en fullt med jobb i garagen för förare och racing team så är det nu dags för årets första stora racinghelg när Stockholms Sportvagnsklubb inleder med första deltävlingen i årets SSK serie spetsad med SM premiär för Formel Ford Zetec på Kinnekulle Ring.
- Vi står väl rustade för premiärtävlingen. För två veckor sedan genomförde vi en kombinerad testhelg för förarna och utbildningshelg för såväl våra egna funktionärer som för ett tjugotal funktionärer från Norge som var här för att lära sig mer om banracing. Kinnekulle Ring har också uppgraderats en del inför årets säsong. Bland annat har säkerheten har höjts runt banan på flera ställen, de sanitära utrymmena har rustats upp, högtalarsystemet har renoverats och med support från SAAB så har vi förstärkt vår förmåga att ingripa snabbt på banan om något händer med de nya fordon som vi ny har, berättar SSK ordföranden John Graff. Från en mycket låg deltagarnivå vid starten förra säsongen så fick den nya styrelsen snabbt gehör bland förare och team och de arrangemang man genomförde säsongen 2004 blev snabbt populära vilket återspeglas i att hela 91 bilar är anmälda till start i årets premiär mot 52 förra våren.

Årets premiärhelg inleds på fredag eftermiddag med fri träning för förarna och därmed tillfälle för att göra de sista justeringarna innan allvaret inleds på lördag förmiddag med tidskval innan det är dags för de första heaten som körs på lördag eftermiddag. Samtliga klasser kör ett heat under lördagen samt ett heat under söndagseftermiddagen.

Många segeraspiranter till segern i Formel Ford Zetec SM deltävling 1.
Först ut på banan blir SM klassen Formel Ford Zetec som är mycket intressant i år. Hela 21 bilar är anmälda till helgens race vilket är det största startfält som klassen visat upp på flera år. Halva startfältet består av förare som körde i klassen redan förra säsongen. Förare som Per Staaf Jr, Vikingstad SM nia i fjol, Daniel Ivarsson, Hjärnarp SM åtta förra säsongen, Christoffer From, Askim SM trea förra året, Tobias Augustsson, Klippan samt Carl-Olov Carlsson, Frövi SM sjua i fjol har alla siktet inställt på att lägga grunden till SM guld den här helgen. Per Staaf Jr har imponerat på försäsongens tester på hemmaplan och tillhör favoriterna för att vinna på Kinnekulle i helgen. Carl-Olov Carlsson har laddat upp med att köra två deltävlingar i Brittiska Mästerskapet med framgång och har därmed racetempot i kroppen. Från Finland kommer också Tommi Anttila till start och denne yngling visade redan förra året att han kan bli något stort så här gäller det för de svenske att gasa på. Men de får se upp för ett antal nykomlingar som inte ger sig så lätt. Kvisslebyföraren Daniel Ros har fått många bra tips av sin bror Fredrik och inte minst av STCC mästaren Rickard Göransson under träningarna så här långt och han har redan visat sig vara mycket snabb.

Blyberg vill försvara sin titel i Fyndbörsen Cup
Karlskogas Leif Blyberg tog hem segern i förra årets Fyndbörsen Cup och har preparerat sin Peugeot 205 Gti till årets säsong där han siktar på att försvara titeln. Blyberg får dock se upp för hårt motstånd från förare som Hans G Osbeck från Stockholm som är ute efter revansch med sin BMW, Katrineholms Fredrik Egeland som redan sagt att han skall ratta sin Renault Clio till en topplats, Johan Kangro från Ölmbrotorp i sin snabba Ford Escort och inte minst Jämtlänningen från Lit, Fredric Magnusson som lyfte sig rejält i slutet på förra säsongen. Ett varningens finger skall också höjas för Borås föraren Jeff Steinmetz som sitter i en snabb BMW. I det 21 bilar stora startfältet blir det också en inbördes systerfight mellan Margaretha och Caroline Jansson Hagman. Margaretha har kört racing i ett par år medan Caroline kommer från folkraceleden.

Tufft i Juniorklassen
Årets Renault Junior Cup är extra spännande. Dels för att det tekniska reglementet ändrats så att teoretiskt sett så skall banvarvet gå lika fort om man sitter i en äldre Renault 5 eller i en nyare Renault Clio och dels för att det finns flera segerkandidater. Ted Brink, Eslöv, var främst av Clioförarna förra året medan Markus Nordenström, Gnosjö, tog flest poäng bland förarna i Renaultbilar. Dessa båda lär bli huvudfigurer i årets serie tillsammans med Daniel Kressin, Västerås. Premiär fältet innehåller 15 bilar med flera nya förare som också kan överraska.

Volvo Original Cup bjuder alltid på händelserik racing.
Fjolårssegraren Patrik Jansson från Lerum kommer sannolikt inte till start i årets premiär med det kommer att bli tufft ändå. Två förra säsongen var Fredrik Spångberg från Järfälla och han har bestämt sig för att ta hem serien i år. Fredrik kommer inte att få det lätt med förare som Fredérick Bylund från Köping som slogs om totalsegern förra året samt norrmännen Frank A Dahl som alltid är med där framme och oroar och Thomas Guttormsen som alltid laddar för fullt. Bland de 16 originalare som finns på plats på Kinnekulle Ring återfinns också några rallyspecialister som tänker blanda sig i leken.

Evigt unge Erik Berger kör SSK Classic.
Legenden Erik Berger från Bengtsfors kommer till start i sin ruskigt snabba Ford Escort i racingklassen för de lite äldre bilarna. Traditionsenligt lär det bli en tuff fight mellan Erik och hans Anders med inblandning av Vänersborgs snabbe man Lennart Björk samt Göteborgaren Ulf Andersson i en snabb Volvo 142 och Hasse Grönlund från Grums som kör en mycket modifierad Volvo 343.

Enar Wiktorsson försvarar titeln i SSK Klass 2
Uddevallas Enar Wiktorsson finns på startlinjen med sin BMW M3 i helgens båda race för de trimmade bilarna i SSK klass 2 Enar tog hem segern i alla heat utom i finalen förra säsongen och siktar i år på att vinna alla racen. I klassen kör också Johan Svensson från Hjo med en BMW M3 som är specialanpassad för Johan som är rörelsehindrad efter en olycka. Johan och hans mekaniker har fortsatt att utveckla bilen till årets säsong med sikte på att detronisera Wiktorsson från tronen.
- Jag är fullt övertygad om att vi kommer att få se sex spännande heat på både lördagen och söndagen. Redan på vår testdag visade det sig att banrekorden satt löst i alla klasser så det kan gå riktigt fort till helgen, anser John Graff som också berättar om två nyheter inför säsongen.

- Vår mångårige vän och samarbetspartner, fotografen Samer Al-Khalili, omkom i en trafikolycka för ett tag sedan och för att hedra hans minne så har vi i SSK instiftat ett stipendium som kommer att utdelas till den fotograf som tar årets SSK bild. Möjlighet till att vinna årets stipendium, som är på 20 000 kronor, finns för såväl amatörer som för professionella fotografer. Villkor för att få vara med är att fotografen ställer den tagna bilden till SSK: s fria förfogande. En jury, som förutom mig själv, består av Samers fru Camilla samt SSK: s media ansvarige, Lars G Nilsson, kommer att utse årets vinnare. Dessutom kan jag meddela att SSK har inlett ett samarbete med köp och säljsiten www.motorsportannonser.se som jag hoppas vi kan bli till nytta och glädje för våra medlemmar och motorsportutövare, avslutar John Graff

Tidsprogram för helgen:

Fredag 29 april.
13.00 – 17.00 Fri träning för samtliga klasser

Lördag 30 april
09.00 – 12.00 Tidskvalifikation för samtliga klasser
13.00 - Tävlingar i sex heat
13.30 ca Prisutdelning vid Cafeterian i maskindepån

Söndag 1 maj
09.00 – 12.00 Warm up för samtliga klasser
13.00 - Tävlingar i sex heat
16.30 ca Prisutdelning vid Cafeterian i maskindepån

Startlistor finns att hämta på: www.sportinformation.com/Motor/Resultat/ssk1.htm
Ytterligare information om SSK finns på www.sskracing.com
05-04-06 SSK med nya samarbetspartners och nya förare.
Det är uppåt hos Stockholms Sportvagnsklubb med ett rekordstort intresse för årets SSK serie. Anmälningarna strömmar in till årets serie och nya samarbetspartners träder fram vid SSK: s arrangemang.
- Det är verkligt roligt att vara klubbledare i dessa dagar när vi ser frukterna av allt hårt arbete som vi lagt ner under förra säsongen och inte minst under vintern. Vi har fått ihop ett intressant tävlingsprogram som tycks uppskattas av förarna och inte minst av sponsorer. Jag är speciellt glad över det samarbete som inletts med SAAB som bland annat inneburit att vi nu har en modern bilpark till vårt förfogande i form av en SAAB 9-5 räddningsbil, en SAAB 9-5 säkerhetsbil samt en SAAB 9-3 cabriolet som segerbil. Vårt samarbete med SAAB kommer också att synas i ett antal arrangemang under säsongen. En annan nyhet är att vi har inlett ett samarbete med däckleverantören Yokohama vilket bland annat resulterar i att vår klass för de verkligt modifierade och trimmade standardbilarna, SSK klass 3, från och med i år kommer att heta Yokohama Cup, berättar SSK ordföranden John Graff.

Yokohama Cup kommer att bli en riktig sevärdhet denna säsong med ett startfält på runt 20 bilar varav cirka hälften kommer från Norge. Det är framför allt förare som kört norska Super Touring serien samt Special Saloon som nu ansluter sig till klassen som utformas till en nordisk serie med tävlingar på Gelleråsen (S) den 14–15 maj, Djursland Ring (DK) den 28-29 maj, Rudskogen (N) den 11-12 juni, Kinnekulle Ring (S) den 22.24 juli, Falkenberg (S) den 13-14 augusti, Rudskogen (N) den 27-28 augusti och med final på Våler (N) den 17-18 september.
Juniorklassen Renault Cup är en instegsklass för ungdomar från 15 år där man tävlar med Renault Clio och R 5 bilar. Till årets säsong har det tekniska reglementet justerats så att de två modellernas prestanda skall vara likvärdiga vilket innebär att de runt 15 startande därmed kör om bara ett mästerskap.
- Anmälningarna kommer nu in i en strid ström och det ser ut som om Fyndbörsen Cup och Volvo Original Cup kommer att mönstra riktigt stora startfält, säger Lars G Nilsson hos Sportinfo som hanterar anmälningsprocedurerna hos SSK.

Tävlingspremiär för SSK blir den 30 april och 1 maj då Fyndbörsen Cup, SSK klass 2, SSK Classic, Renault Junior, Volvo Original och inte minst förarna i årets SM serie för Formel Ford Zetec intar Kinnekulle Ring för att plocka de första poängen i årets serier.
- Vi står väl rustade för premiärtävlingen där förarna får möta en anläggning som rustats upp en hel del. Bland annat så har stora delar av skyddsräcken bytts ut och en del av avåkningszonerna har dessutom breddats, avrundar John Graff.

05-03-25 SSK's tävlingsinbjudan 2005
TÄVLINGSDAGAR OCH SISTA ANMÄLNINGSDAG
Tävlingsklasser vid resp. arrangemang, se krysschema.
30/5-1/5 Kinnekulle Ring sista anmälningsdag 20 april
14/5-15/5 Karlskoga sista anmälningsdag 5 april
11/6-12/6 Rudskogen sista anmälningsdag 2 juni
2/7- 3/7 TBA sista anmälningsdag 23 Juni
23/7-24/7 Kinnekulle Ring sista anmälningsdag 4 juli
13/8-14/8 Falkenberg sista anmälningsdag 4 aug
3/9-4/9 Kinnekulle Ring sista anmälningsdag 25 aug
24/9 Kinnekulle sista anmälningsdag 14 sept
Länk till inbjudan>>
Länk till program/Kalender>>

05-01-31 SSK och Norska Bilsportförbundet i gemensam satsning.
Stockholms Sportvagnsklubb fortsätter på sin inslagna bana att lyfta SSK arrangemangen till en nivå som innebär stora startfält med spännande och intressanta race både för de inblandade förarna och för publiken. Som ett led i detta har SSK och det Norska Bilsportförbundet enats om ett intimt samarbete.

- Vi har arbetat hårt med att försöka få i gång banracingen på allvar i Norge men det har inte lyckats fullt ut. Det finns många mycket duktiga förare men vi saknar bredden och de stora startfälten som lockar publik. Därför är jag mycket glad över det samarbete som vi nu drar i gång på allvar med SSK inför årets säsong. När vi har granskat de tekniska reglementen i våra länder så har vi en hel del gemensamt med SSK som kan ge oss den utveckling vi behöver, säger Kjell Aaen som är ansvarig för den norska banracingen.
- Det är i och för sig inget nytt med samarbete mellan SSK och norsk racing. SSK har tidigare kört i Norge och norska klasser har vid många tillfällen gästat SSK serien så grunden för ett gemensamt arbete finns där redan. Det vi nu gör är att vi synkroniserar våra tävlingskalendrar och klasser samt fördjupar samarbetet när det gäller tekniska reglementen, utbildning av funktionärer och arrangemangsgenomföranden. Vår förväntan är att detta skall utveckla både vår egen klubb och alla de som arbetar inom SSK liksom att standarden på racingen höjs. Alla inblandade är också ense om att vi skall slå vakt om den filosofi som präglat SSK i många år om att ge utrymme för allt från de unga nybörjarna via de glada amatörerna till de mer karriärsugna elitförarna, berättar SSK: s ordförande John Graff efter helgens gemensamma möte i Norge.

Den effekt detta får för årets verksamhet är att SSK klass 1, eller Fyndbörsen Cup som den kallas, öppnas för bilar från norska National Racing klass 1. Reglementena är i praktiken redan helt jämförbara. När det gäller SSK klass 2, Kamasa Tools Cup, så kan norska National Racing klass 2 gå in i det reglementet utan några större problem. Exakt hur den utformningen kommer att bli bestäms vid ett möte i Örebro i början på februari. För de allra yngsta förarna så körs Renault Cup vidare med såväl Renault 5 som Renault Clio bilar med den nyheten att tekniska reglementet har justerats så att biltyperna nu är likvärdiga prestandamässigt varför någon klassdelning inte längre kommer att ske.

För att kunna bjuda ivrare av formelbils tävlande en instegs möjlighet innan Formel Ford Zetec så slår man samman Formel Ford 1600 med Formel Gloria vilket är en klass med rötter i Italien där man åker med likvärdiga, förhållandevis billiga bilar som nu introduceras i Norge. Fem Formel Gloria bilar är redan sålda och minst lika många norska förare är allvarligt intresserade av klassen. Utöver detta så finns det ett tiotal Formel First bilar i Norge som kan tävla tillsammans med dessa två klasser. Denna sammanslagna formelbils klass kommer att få sex tävlingstillfällen under året. 30/4-1/5 Kinnekulle Ring, 28-29/5 Rudskogen, 22-24/7 Kinnekulle Ring, 27-28/8 Rudskogen, 17-18/9 Våler samt 24-25/9 Kinnekulle Ring.

De vassaste bilarna tävlar i SSK klass 3 här återfinns bland annat bilar som är byggda efter Super Touring reglementet. I Norge finns ett flertal sådana bilar som kör om ett Norskt Mästerskap. Dessa inlemmas nu i denna nya klass där också bilar från Special Saloon klassen kommer att starta. Det finns en hel del bilar som tävlar i Special Saloon såväl i Sverige som i Norge plus att man också kör denna klass i Danmark. Totalt blir det sju tävlingstillfällen för denna nya klass som kommer att få ett officiellt klassnamn inom en snar framtid. 14-15 maj inleds serien i Karlskoga för att fortsätta 28-29 maj på Rudskogen, 22-24 juli Kinnekulle Ring, 13-14 augusti Falkenberg, 27-28 augusti Rudskogen, 17-18 september Våler och finalen är planerad att köras på Jyllands-Ringen den 1-2 oktober i samband med DTC finalen.

Slutligen så blir också Nordic Supercar serien ett svenskt norskt samarbete med tävlingar på Karlskoga den 14-15 maj, Rudskogen den 28-29 maj, 18-19 juni Våler, 22-24 juli Kinnekulle Ring, 13-14 augusti Falkenberg och final den 17-18 september på norska Våler.
- Jag är redan nu säker på att det kommer att bli ett spännande år med många härliga dueller på racingbanorna och vi skall göra allt i vår makt för att få såväl publik som förare och våra funktionärer att trivas, avrundar John Graff.

Mer om SSK finns att hämta på www.sskracing.com samt www.sportinformation.com/Motor/Media/ssk.htm
Sportinfo Lars G Nilsson



<< Tillbaka till Startsidan