[Kenny Bräck] [Audi Sport] [Flash Engineering] [Opel Team Sweden] [Carrera Cup] [Övrig pressinfo]
[SSK] [STCC]
[S60+ETCC] [GTR+SLC]

<< Till Racing

<< Tillbaka till Startsidan




SSK 2005


www.sskracing.com

SSK 1999 SSK 2000 SSK 2001 SSK 2002 SSK 2003 SSK 2004 SSK 2005


05-03-25 SSK's tävlingsinbjudan 2005
TÄVLINGSDAGAR OCH SISTA ANMÄLNINGSDAG
Tävlingsklasser vid resp. arrangemang, se krysschema.
30/5-1/5 Kinnekulle Ring sista anmälningsdag 20 april
14/5-15/5 Karlskoga sista anmälningsdag 5 april
11/6-12/6 Rudskogen sista anmälningsdag 2 juni
2/7- 3/7 TBA sista anmälningsdag 23 Juni
23/7-24/7 Kinnekulle Ring sista anmälningsdag 4 juli
13/8-14/8 Falkenberg sista anmälningsdag 4 aug
3/9-4/9 Kinnekulle Ring sista anmälningsdag 25 aug
24/9 Kinnekulle sista anmälningsdag 14 sept
Länk till inbjudan>>
Länk till program/Kalender>>

05-01-31 SSK och Norska Bilsportförbundet i gemensam satsning.
Stockholms Sportvagnsklubb fortsätter på sin inslagna bana att lyfta SSK arrangemangen till en nivå som innebär stora startfält med spännande och intressanta race både för de inblandade förarna och för publiken. Som ett led i detta har SSK och det Norska Bilsportförbundet enats om ett intimt samarbete.

- Vi har arbetat hårt med att försöka få i gång banracingen på allvar i Norge men det har inte lyckats fullt ut. Det finns många mycket duktiga förare men vi saknar bredden och de stora startfälten som lockar publik. Därför är jag mycket glad över det samarbete som vi nu drar i gång på allvar med SSK inför årets säsong. När vi har granskat de tekniska reglementen i våra länder så har vi en hel del gemensamt med SSK som kan ge oss den utveckling vi behöver, säger Kjell Aaen som är ansvarig för den norska banracingen.
- Det är i och för sig inget nytt med samarbete mellan SSK och norsk racing. SSK har tidigare kört i Norge och norska klasser har vid många tillfällen gästat SSK serien så grunden för ett gemensamt arbete finns där redan. Det vi nu gör är att vi synkroniserar våra tävlingskalendrar och klasser samt fördjupar samarbetet när det gäller tekniska reglementen, utbildning av funktionärer och arrangemangsgenomföranden. Vår förväntan är att detta skall utveckla både vår egen klubb och alla de som arbetar inom SSK liksom att standarden på racingen höjs. Alla inblandade är också ense om att vi skall slå vakt om den filosofi som präglat SSK i många år om att ge utrymme för allt från de unga nybörjarna via de glada amatörerna till de mer karriärsugna elitförarna, berättar SSK: s ordförande John Graff efter helgens gemensamma möte i Norge.

Den effekt detta får för årets verksamhet är att SSK klass 1, eller Fyndbörsen Cup som den kallas, öppnas för bilar från norska National Racing klass 1. Reglementena är i praktiken redan helt jämförbara. När det gäller SSK klass 2, Kamasa Tools Cup, så kan norska National Racing klass 2 gå in i det reglementet utan några större problem. Exakt hur den utformningen kommer att bli bestäms vid ett möte i Örebro i början på februari. För de allra yngsta förarna så körs Renault Cup vidare med såväl Renault 5 som Renault Clio bilar med den nyheten att tekniska reglementet har justerats så att biltyperna nu är likvärdiga prestandamässigt varför någon klassdelning inte längre kommer att ske.

För att kunna bjuda ivrare av formelbils tävlande en instegs möjlighet innan Formel Ford Zetec så slår man samman Formel Ford 1600 med Formel Gloria vilket är en klass med rötter i Italien där man åker med likvärdiga, förhållandevis billiga bilar som nu introduceras i Norge. Fem Formel Gloria bilar är redan sålda och minst lika många norska förare är allvarligt intresserade av klassen. Utöver detta så finns det ett tiotal Formel First bilar i Norge som kan tävla tillsammans med dessa två klasser. Denna sammanslagna formelbils klass kommer att få sex tävlingstillfällen under året. 30/4-1/5 Kinnekulle Ring, 28-29/5 Rudskogen, 22-24/7 Kinnekulle Ring, 27-28/8 Rudskogen, 17-18/9 Våler samt 24-25/9 Kinnekulle Ring.

De vassaste bilarna tävlar i SSK klass 3 här återfinns bland annat bilar som är byggda efter Super Touring reglementet. I Norge finns ett flertal sådana bilar som kör om ett Norskt Mästerskap. Dessa inlemmas nu i denna nya klass där också bilar från Special Saloon klassen kommer att starta. Det finns en hel del bilar som tävlar i Special Saloon såväl i Sverige som i Norge plus att man också kör denna klass i Danmark. Totalt blir det sju tävlingstillfällen för denna nya klass som kommer att få ett officiellt klassnamn inom en snar framtid. 14-15 maj inleds serien i Karlskoga för att fortsätta 28-29 maj på Rudskogen, 22-24 juli Kinnekulle Ring, 13-14 augusti Falkenberg, 27-28 augusti Rudskogen, 17-18 september Våler och finalen är planerad att köras på Jyllands-Ringen den 1-2 oktober i samband med DTC finalen.

Slutligen så blir också Nordic Supercar serien ett svenskt norskt samarbete med tävlingar på Karlskoga den 14-15 maj, Rudskogen den 28-29 maj, 18-19 juni Våler, 22-24 juli Kinnekulle Ring, 13-14 augusti Falkenberg och final den 17-18 september på norska Våler.
- Jag är redan nu säker på att det kommer att bli ett spännande år med många härliga dueller på racingbanorna och vi skall göra allt i vår makt för att få såväl publik som förare och våra funktionärer att trivas, avrundar John Graff.

Mer om SSK finns att hämta på www.sskracing.com samt www.sportinformation.com/Motor/Media/ssk.htm
Sportinfo Lars G Nilsson



<< Tillbaka till Startsidan