E-post carlericjohansson@swipnet.se Internet: www.volvooriginal.com
Nordic West Euro Cup 2001Nordic West Euro Cup 2000
Nordic West Euro Cup
Deltävling 1: Norge, Rally Finnskog 23-24 feb, Delt 2: Sverige, Rally Gotland 26-28 april, 29 juli, Delt 3: Caratia Mänttä Rally, Finland 29-30 juni, Delt 4: Rally Charlemagne, Frankrike, 5-8 juli, Delt 5: LUK Rally Himmerland, Danmark 24-25 aug, Delt 6: Neustadt Rally, Tyskland 7-9 sept,
Fyra av de sex deltävlingarna räknas.
Rallyfinal i Tyskland: Magnus mästare - Henrik rullade
Snacka om dramatik! Förutsättningarna inför finalen i årets Nordic West Rally Cup var minst sagt spännande. Inför årets sjätte och sista deltävling - Neustadt Rally i Tyskland i helgen - var Henrik Andersson från Säffle och Magnus Mellquist från SMK Söderhamn exakt lika. Den som vann i Tyskland skulle vinna serien!
Men - Henrik rullade redan på första sträckan och försvann. I det läget var Magnus Mellquist slutsegrare. Men Magnus åkte av och tappade 10 minuter till ledande Peter Lundell. Men eftersom Nils J Foghagen från Skepptuna också åkte av och rullade lyckades Magnus ta sig i mål som sexa. Vilket räckte för att titelförsvararen från Hälsingland skulle hamna på samma slutpoäng som Henrik. Och eftersom han slog Henrik i sista deltävlingen räckte det för att han skulle vinna serien efter särskiljning!
- Jämnare kan det inte bli. Det är bara att att gratulera Magnus till segern. Själv får jag rikta in mig på att bygga en ny bil, sa Henrik. Både han och codrivern Christer Sonesson undkom den våldsamma vurpan utan minsta skråma trots att bilen blev rejält sönderslagen.
- Det har verkligen varit spännande. Henrik och jag har vuinnit två deltävlingar var, vi har var sin andraplats och var sin sjätte. Det innebar att man fick tillgripa särskiljningsreglerna för kunna kora en segrare, förklarade en glad och nöjd Magnus Mellquist:
- Just nu känns det otroligt skönt. Jag ville verkligen försvara min titel från förra året!
Dagens man i den här klassen där alla tävlar med likvärdiga, standardbetonade Volvo-bilar, var annars Peter Lundell, som äntligen fick genomföra en tävling utan störningar. Skåningen dominerade och vann de flesta sträckorna.
I sammandraget stannade han på fjärde plats totalt eftersom värmlänningen Hans Erik Weng klarade andraplatsen - trots en våldsam snurrning på den näst sista sträckan:
- Vi snurrade två varv mitt på vägen och slog i nästan överallt. Men vi höll oss på hjulen och kunde köra vidare utan alltför stor tidsförlust, sa Hans Erik, som gjort mycket bra ifrån sig under hela året.
Tävlingen i Neustadt Holstein i Norra Tyskland blev oerhört svårkörd. Ena stunden sken solen och förarna körde på torr asfalt, i nästa ögonblick vräkte regnet ned och körningen blev våldsamt chansartad
- Jag har kört den här tävlingen många år, men nu var det verligen svårt, kommenterade hemmafavoriten Jochen Walther.
Den forne tyske mästaren slutade på tredje plats med tävlingens enda Volvo 740 medan en annan tysk förare - Martin Schütte i en Volvo 240 - slutade fyra:
Femma blev klassdebuterande Morgan Olsson från Vimmerby. Smålänningen har tidigare kört Grupp H med framgång och hade svårt att ställa om körstil. Men han trivdes, trots svårigheterna:
- Det var otroligt kul att köra och jag har njutit av varje sekund. Utom möjligen när vi for rakt fram och mejade ned en chikan. Jag trodde vi kört sönder hela framvagnen för bilen blev näst intill omöjlig att hantera efter smällen. Men efter en kilometer lossnade tre däck, som fastnat under bilen. Sedan gick det bättre, skrattade Morgan.
Skrattade gjorde därermot inte Nils J Foghagen. Skeppunaföraren fick väja för några funktionärer som skulle återställa ett farthinder, hamnade i ett stenröse och rullade.
Totalt körde Peter Lundell in på 21:a plats i tävlingen som totalvanns av Maik Stölzel i en WRC-bil med Kit Car-föraren Arnmin Holz på andra plats. Danske Hans Brink - också han i en Kit Car -slutade trea, sedan han tappat en dryg minut på ett maskinfel på den allra sista sträckan som kördes i hamnen i centrala Neustadt.
Nordic West Rally Cup, Neustadt Rallye, Tyskland: 1) Peter Lundell, Tomelilla MK, 51 min 47 sek, 2) Hans-Erik Weng, Säffle MC, +42 sek, 3) Jochen Walther, Tyskland, +1.07, 4) Martin Schütte, d:o, +2.27, 5) Morgan Olsson, Vimmerby MS, +4.53, 6) Magnus Mellquist, SMK Söderhamn, +10.38.
Slutställning: 1) Magnus Mellquist, 108 p, 2) Henrik Andersson, Säffle MC, 108 p, 3) Hans-Erik Weng, 100, 4) Peter Lundell, 94, 5) Jochen Walther, 74, 6) Nils J Foghagen, Skepptuna MK, 69, 7) Christer Johansson, Årjängs MK, 58, 8) Peder Økseter, Norge, 46.
Rally-final i Tyskland: Magnus byggde ny bil på en vecka
- Den gamla bilen har fått alldeles för mycket stryk. Så vi bestämde oss för att bygga en ny. Vi hade ju en dryg vecka på oss!
Magnus Mellquist från Söderhamn är titelförsvarare i Nordic West Euro Rally Cup. I Danmark senast fick Magnus gamla bil några rejäla smällar. Magnus mekaniker fick arbeta som vettvillingar för att få den att hålla ända till mål. Det gick och det blev vinst - tack vare att Henrik Andersson tappade en minut på en punktering.
Nu blir finalen i Tyskland i helgen (7-9 sept) direkt avgörande mellan Magnus och Henrik Andersson från Säffle. Och i det läget bestämde hälsingeföraren sig för att bygga nytt.
- Vi hann, sa Magnus med ett trött leende, när nybygget rullade ut från Svensk Bilprovning i Söderhamn på tisdagsförmiddagen, dagen före avfärden till Tyskland.
Sammanlagt är det dubbelt Säffle i topp i den här europaserien för Volvo-förare genom klubbkompisarna Henrik Andersson och Hans Erik Weng. Men förarna får räkna bort sitt sämsta resultat, vilket gör att det i praktiken är exakt jämnt mellan Magnus Mellquist och Henrik Andersson, som båda har två delsegrar och en andraplats som bäst, medan Hans Erik Weng får se upp med asfaltspecialisten Peter Lundell från Sjöbo i Skåne. Peter har chans att fylla på rejält med poäng i protokollet, eftersom han har en bruten tävling som sämsta resultat.
Också tyske Jochen Walther har bra chans att klättra i tabellen. Den forne tyske mästaren tvingades avstå från tävlingen i Danmark på grund av jobbet. Nu får han slåss med Nils J Foghagen och 16:eplacerade Ralf Larsson från Herrljunga om en plats på 6 i topp-listan i årets serie.
Ralf - professionell tävlingsmekaniker till en finsk förare i Rally-VM - hade från början tänkt satsa hårt på den här serien. Men VM-tävlingarna har fått komma i första hand så det här blir bara årets tredje start för hans del.
Debut i serien - och i klassen - blir det för Vimmerby-föraren Morgan Olsson. Morgan var med i Danmark för några veckor sedan som mekaniker åt Nils J Foghagen. Men nu är hans egen bil klar, och då får Nisse klara sig själv:
- Jag har kört det mesta som finns i Sverige inklusive SM. Därför känns det inspirerande att köra utomlands, säger Morgan. Som inte alls vill gissa hur debuten ska sluta:
- Jag måste lära mig bilen och asfaltunderlaget först. Ge mig några specialsträckor så kanske jag kan svara bättre, säger den 31-årige smålänningen. Som dessutom har en debuterande codriver i högerstolen:
- Så förutsättningarna för att vara med och slåss i toppen är väl inte de bästa..
Ställningen i Nordic West Euro Rally Cup inför finalen, Neustadt Rallye i Tyskland:
1) Henrik Andersson, Säffle MC, 108 p, 2) Hans-Erik Weng, d:o, 93, 3) Magnus Mellquist, SMK Söderhamn, 92, 4) Peter Lundell, Tomelilla MK, 69, 5) Nils J Foghagen, Skepptuna MK, 69, 6) Christer Johansson, Årjängs MK, 58, 7) Jochen Walther, Tyskland, 50.
Nordic West Rally Cup: Punktering knäckte Henrik - Magnus vann
- Körningen stämde perfekt. Tyvärr fick jag punktering på sjätte specialsträckan - när vi låg sekundlika. Den tidsförlusten kunde jag aldrig ta igen. Men jag försökte - det ska gudarna veta!
Henrik Andersson från Säffle var inte alltför besviken efter att ha fått stryk av Magnus Mellquist från Söderhamn i danska Rally Himmerland i helgen. Visserligen vann titelförsvararen från Hälsingland klassen i tävlingen, som kördes på Jylland. Men Henrik var inte långt efter.
- Vi har vunnit två tävlingar var och har var sin andraplats som bäst. Så i praktiken är det finalen i Tyskland om ett par veckor som kommer att bli direkt avgörande, sa den värmländske utmanaren:
- Så nog ska Magnus få ladda, om han ska kunna försvara sin titel!
Magnus Mellquist var ödmjuk efter segern:
- Vi har skruvat oss genom hela tävlingen och jag trodde aldrig att det skulle hålla ända i mål. Tack alla mekar - både mina egna och alla andra som hjälpte till, sa Magnus som slutade på 29:e plats totalt i tävlingen, som ingick som en deltävling i Danska Rallymästerskapen 2001.
Trea slutade Peter Lundell från Sjöbo i Skåne. Peter hade en intensiv duell med Hans Erik Weng från Säffle - en duell som värmlänningen förlorade med en sekund efter 12 tävlingsmil, fördelade på 12 specialsträckor:
- Jag hade 5 sekunder när vi startade på sista sträckan och trodde det skulle räcka. Men växellådan började krångla och två missade växlingar i en uppförsbacke gjorde att Peter smet förbi. Det känns bittert, suckade Hans-Erik. Som dock håller andraplatsen totalt inför finalen:
- Ja, det gör jag. Men eftersom bara 4 av de 6 deltävlingarna räknas, måste jag göra ett mycket bra resultat i Tyskland, om jag ska klara tredjeplatsen. Asfaltspecialisten Peter Lundell är en svår motståndare.
Om Hans-Erik var besviken över den förlorade sekunden var Peter Lundell desto gladare.
- Änligen börjar det stämma. Jag har haft massor av problem i år. Det hade jag nu också - precis som Weng. Men vi tog oss i mål och hade bra sträcktider och då känns det rätt bra, oavsett vad som händer.
Mindre nöjd var Nils J Foghagen. Skepptuna-föraren låg femma men som åkte ett varv för lite på ett av varloppen och tvingades bryta. Nu gick i stället femteplatsen till norske Björn Berg, som gjorde come back efter en svåra canceroperation i vintras. Bröt gjorde också Christer Johansson från Årjäng - en av förhandsfavoriterna. Det skedde redan innan start - dragbilen havererade på väg till Danmark och Christer gav upp, eftersom han inte skulle hinna fram i tid.
Den danska tävlingen innehöll flera svenska favoriter i de olika mästerskapsklasserna. Men det var inte svenskarnas dag den här gången. Jonas Kruse från Grums - 5:a totalt i Grupp A innan start - bröt med drivaxelbrott i starten på andra sträckan och Lennarth Eriksson från Kungshamn - som ledde Grupp H - landade så illa efter ett hopp på samma sträcka att generatorfästet bröts av. Lennarth lyckades visserligen reparara och ta sig i mål - men då hade han redan överskridit maxtiden.
Den ende av svenskarna som kom i mål i DM-klasserna var Mattias Aronsson, den småländske föraren som låg 5:a totalt i Grupp N innan start. Men Mattias punkterade han också och tvingades stanna och byta hjulet. Han fullföljde dock och slutade totalt på 28:e plats, 3 sekunder före Magnus Mellquist.
Nordic West Rally Cup, Rally Himmerland, Danmark:
1) Magnus Mellquist, SMK Söderhamn, 1.17.17 sek, 2) Henrik Andersson, Säffle MC, +52 sek, 3) Peter Lundell, Tomelilla MK, +1.07, 4) Hans-Erik Weng, Säffle MC, +1.08, 5) Björn Berg, Norge, +3.53.
Sammanlagt efter 5 av 6 deltävlingar: 1) Henrik Andersson, 108 p, 2) Hans-Erik Weng, 93, 3) Magnus Mellquist, 92, 4) Peter Lundell, 69, 5) Nils J Foghagen, Skepptuna MK, 69, 6) Christer Johansson, Årjängs MK, 58, 7) Jochen Walther, Tyskland, 50.
Storvinst för Henrik Andersson i franskt rally!
Inte nog med att Henrik Andersson från Säffle vann klassen i franska stortävlingen Rally Charlemagne i helgen. Den glade värmlänningen vann dessutom den trimmade Grupp H-klassen totalt med sin standard-Volvo.
- Otroligt bra. Speciellt med tanke på att vi inte hade några regndäck med oss och att det regnade i stort sett hela tiden, sa den lille värmlänningen glädjestrålande sedan han avverkat sammanlagt 14 specialsträckor på svårkörda asfaltvägar i norra Frankrike.
Tvåa Magnus Mellquist var också ganska nöjd. Hälsingeföraren - som ledde klassen efter första dagen - slutade på andra plats i klassen och trea totalt i Grupp H.
- Men jag hade lika gärna kunnat vara kvar på någon av sträckorna. Nu klarade jag mig bra ändå - trots punkteringar och tre avåkningar!
Magnus har därmed klivit upp rejält i sammandraget och ligger nu på fjärde plats totalt efter Henrik Andersson, som i och med segern gick upp till en rejäl ledning före klubbkompisen Hans Erik Weng. Weng - inte heller han hade några regndäck med sig - slutade på fjärde plats, en placering efter norrmannen Jan Einar Myraas, som imponerade med en stabil körning. Femma slutade utlandsspecialisten Nils J Foghagen, Skepptuna medan den tredje föraren i Säffle-gänget - Peter Johansson - gick in på sjätte plats. Peter hade problem med punkteringar och råkade dessutom ut för en havererande domkraft. Norske Björn Kristansen slutade sjua.
Trion Peter Lundell, Tomelilla - som vann tävlingen förra året - Ralf Larsson, Kullings och Urban Andersson, Stenungsund tvingades bryta. Peter - som blev publikfavorit när teamet bytte växellåda på rekordtid genom att helt enkelt välta bilen på sidan för att snabbare komma åt - bröt innan start på ss 12, sedan ett mellanlager i kardanaxeln brustit. Innan dess låg den snabbe skåningen bra till - han gick ut som tredje bil i klassen efter första dagen.
Bra körde också Ralf Larsson som dock inte hade samma tur som Magnus Mellquist. I samband med en avåkning la Ralf bilen på sidan och tvingades bryta.
Också otursgubben Urban Andersson fick ge upp. Urban kom till start i lånad bil sedan hans egen havererat i Finland veckan innan. Men det gick inte bättre den här gången heller och Urban blev den förste av de svenskar förarna som tvingades ge upp.
Nu återstår två deltävlingar i den här serien. Dessa körs i Danmark respektive Tyskland.
Totalt startade 189 förare i tävlingen, 80 bröt och Henrik Anderssons seger i Grupp H gav honom en 41.a plats totalt i resultatlistan.
Resultat, Rally Charlemagne, Frankrike.
Nordic West Euro Cup för Volvo-förare: 1) Henrik Andersson, Säffle MK, 2.13.32, 2) Magnus Mellguist, SMK Söderhamn, 2.19.28, 3) Jan Einar Myraas, Norge, 2.27.10, 4) Hans Erik Weng, Säffle MC, 2.28.12, 5) Nils J Foghagen, Skepptuna MK, 2.28,31, 6) Peter Johansson, Säffle MC, 2.31.59, 7) Björn Kristoffersen, Norge, 2.46.46.
Totalt Gr H: 1) Henrik Andersson, Volvo, 2.13.32, 2) Sebastian Stackpoole, Irland, Opel, 2.18.19, 3) Magnus Mellguist, Volvo, 2.19.28, 4) Stephen Stinger, England, Sunbeam, 2.20,33, 5) Jan Einar Myraas, Volvo, 2.27.10, 6) Hans Erik Weng, Volvo, 2.28,12
Nordic West Euro Cup sammanlagt efter 4 av 6 deltävlingar: 1) Henrik Andersson, 81 p, 2) Hans Erik Weng, 70, 3) Nils J Foghagen, 69, 4) Magnus Mellquist, 67, 5) Christer Johansson, Årjängs MK, 58. 6) Jochen Walther, Tyskland, 50, 7) Peder Økseter, Norge, 46, 8) Peter Lundell, Tomelilla MK, 44, 9) Per-Henrik Hedberg, SMK Söderhamn, 42, 10) Leif Persson, Laxå MK, 36
Mänttä Rally: Magnus vann i Finland - serieledaren rullade
- Jag har kört hem massor av pokaler under åren. Men den här kommer att hamna högst upp i prisskåpet. Att vinna i Finland är det häftigaste man kan göra som rallyförare!
Magnus Mellquist från Söderhamn var strålande glad efter seger i Volvo-klassen i Mänttä Rally i helgen. Tävlingen var årets tredje deltävling i Nordic West Euro Cup och avgjordes på snabba och dammiga vägar i mellersta Finland.
Som väntat blev tävlingen en intensiv kamp mellan serieledande Christer Johansson från Årjäng och titelförsvararen Magnus Mellquist.
Båda öppnade i ett intensivt tempo och efter de tre första specialsträckorna ledde Christer knappt. Men Magnus svarade och när den sjätte sträckan startade hade hälsingeföraren övertagit ledningen - 1,3 sekunder före den talangfulle värmlänningen.
- Det gick fort, väldigt fort men vi hade full kontroll över körningen. Då hände det naturligtvis. I en lång, snabb vänsterkurva med massor av rullgrus gick det för fort och vi gled av vägen, gick ned i diket och rullade, berättade Christer efteråt när han stod vid resterna av sin Volvo och grunnade på fortsättningen.
Ingen i besättningen skadades frånsett några skärsår.
- Det är sånt som händer. Vi föll i alla fall med flaggan i topp, menade Christer som fortfarande leder serien eftersom förarna i toppen i den här tävlingen inlett dåligt tidigare under året. Så nu hänger det på vad som händer i franska Rally Charlemagne till helgen. Där startar flera av förarna i tabelltoppen - plus Magnus Mellquist och Nils J Foghagen, som direkt efter den finska tävlingen påbörjade resan till Frankrike.
Christer däremot - han får stanna hemma och reparera.
Reparera ska också Magnus Mellquist - någonstans utmed vägen ned till norra Frankrike.
- Vi flög alldeles för långt i ett av de många hoppen och slog sönder massor på bilen. Så segern den här gången får helt tillskrivas våra två duktiga mekaniker - Henrik Kapraali och Håkan Süld, påpekade Erika Jansson, codriver i det Mellquistska ekipaget.
- Killarna slet otroligt efter varje sträcka och vi fick till och med låna delar från konkurrenternas servicebilar för att ta oss runt!
Andraplatsen gick till pånyttfödde Thomas Israelsson, Skepptuna, som öppnade sekundlika med Mellquist och Johansson på den första specialsträckan.
Ett par misstag på ss 2 gjorde dock att han tappade kontakten och på slutet fick han ta i rejält för att hålla undan för tyske Jochen Walther, som startade försiktigt men kom igen starkt under rallyts andra runda.
- Det blev en mental blockering på de första sträckorna. Jag visste hur jag skulle köra men vågade inte, log Jochen, tysk storbonde som bara kör den här serien. Och som hade blivit tvåa om han inte hjälpt Thomas när bränslepumpen i Thomas bil la av. Den tyske föraren körde helt enkelt bakom Thomas och knuffade honom framför sig till serviceplatsen!
- Rallyt ska avgöras på sträckorna, inte på om man har otur på transporterna, sa Jochen och ryckte på axlarna.
Att Jochen inte vågade satsa för fullt i början var förresten inte så konstigt. Speclellt de två första sträckrna var typisk finska: breda, snabba och med massor av hopp. Totalsegraren Jano Paasinen - han som vann South Swedish Rally tidigare i år - hade en genomsnittshastighet på 133 km/h på ss 1 och otroliga 137 km/h på ss 2 - trots ett 10-tal våldsamma krön.
- Tyvärr innebär det här att vi inte får använda de här sträckorna i framtiden. Det får gå maximalt 130 km/h i snitt, kommenterade tävlingsledaren Timo Vesterinen bekymrat. Just hoppen knäckte Urban Andersson från Stenungsund - både växellåda och bakaxel rasade. Däremot klarade Anton Bernats från värmländska Molkom svårigheterna och slutade fyra i Volvoklassen medan Nils J Foghagen från Skepptuna gick in på femte plats.
Totalt vanns Grupp H-klassen av Ilkka Rantala i en BMW. Magnus Mellquist var 11 totalt, drygt 2 min bakom. Thomas Israelsson körde in på en total 13:e plats och Jochen Walther slutade 15:e i Grupp H-tävlingen som hade 39 startande.
Den internationella delen av tävlingen vanns av Jano Paasonen 3,7 sek före Toni Gardemeister. Svensken Oscar Svedlund slutade på 16:e plats totalt i den internationella delen och tog en sjundeplats i stora Grupp N.
Intressant jämförelse: Om Magnus Mellguist hade startat i den internationella klassen hade han slutat 18:e totalt och blivit åtta i Grupp N, 61 sekunder bakom Svedlund efter efter nära tio mils körning på de finska grusvägarna,
Resultat, Volvo Nordic West Euro Cup, Mänttä Rally, Finland: 1) Magnus Mellquist, SMK Söderhamn, 40.40,4, 2) Thomas Israelsson, Skepptuna MK, +1.00 min, 3) Jochen Walther, Tyskland, +1.32,7, 4) Anton Bernats, KAK (Molkom), +3.13,2, 5) Nils J Foghagen, Skepptuna MK, +3.47.4.
Sammanlagt efter 3 av 7 deltävlingar: 1) Christer Johansson, Årjängs MK, 58 p, 2) Henrik Andersson, Årjängs MK, 51, 3) Jochen Walther, 50, 4) Hans Erik Weng, Säffle MC, 47, 5) Nils J Foghagen, 47, 6) Peder Økseter, Norge, 46, 7) Per Henrik Hedberg, SMK Söderhamn, 42, 8) Magnus Mellquist, 40, 9) Peter Lundell, Tomelilla Mk, 39, 10) Leif Persson. Laxå MK, 36.
Nästa deltävling:
Rally Charlemagne, Frankrike 6-8 juli.
Tuffa rallydueller väntar i Finland och Frankrike
Räkna med en tuff rallyduell i Finland till helgen. I ena ringhörnan: Magnus Mellquist, 29, titelförsvarare i Nordic West Rally Cup för Volvo-förare. I andra ringhörnan: utmanaren Christer Johansson, 23 om ett par veckor, från Årjäng i Värmland. Christer leder serien efter två deltävlingar medan Magnus inlett på sämsta tänkbara sätt med avåkningar och haverier. Innan tävlingen i Finland återfinns titelförsvararen på 25:e plats, långt ned i tabellen.
- Men han är farlig i alla fall. Om han lyckas i de återstående tävlingarna så kan han ta full pott, suckar Christer.
Och Magnus tänker försöka. Direkt efter tävlingen i Finland - Mänttä Rally den 29 juni-1 juli - drar Magnus iväg söderut för att kommande helg - 6-8 juli - ställa upp i franska Rally Charlemagne.
- Det blir en lång resa, men det var flera förare som gjorde samma sak förra året. Så det ska inte vara några problem. Jag vill ju inte släppa från mig titeln utan maximalt motstånd, ler hälsingeföraren.
En annan som inte lyckats alls i serien i år är tyske Jochen Walther som ligger på 11:e plats i tabellen efter de två inledande tävlingarna. Jochen räknar inte med seger i Finland men han hoppas knipa en tredjeplats och på så sätt vara med till höstens avslutande deltävlingar i Danmark och på hemmaplan i Tyskland. Thomas Israelsson, Skepptuna och Urban Andersson, Stenungsund är andra förare som vill vara med och slåss om poängen i tävlingen som bjuder på 10 mil ss på breda, snabba grusvägar.
Säffle väljer Frankrike
Tabelltvåan Henrik Andersson och trean i tabellen, Hans Erik Weng, avstår start i Finland och satsar i stället på dubbelt så långa Rally Charlemagne i Maubeuge i norra Frankrike. Den franska stortävlingen består av 20 mil ss på svårkörd asfalt och det lockar inte bara Säffle-förarna Andersson och Weng. Också Säffles Peter Johansson - för närvarande på en 19:e plats - kommer till start.
Med i startfältet i finns också Ralf Larsson från Kullings MS. Ralf, som just kommit hem från Rally-VM i Grekland, där han fungerat som mekaniker i ett finskt WRC-team, är en mycket duktig förare och aspirerar på en topplacering i serien.
Knapp favorit i klassen i Rally Charlemagne är skånske Peter Lundell. Sjöbo-killen körde tävlingen redan förra året och vann. Magnus Mellquist förstärker det franska startfältet tillsammans med övriga dubblerande förare - Urban Andersson och Nils J Foghagen, Skepptuna MK.
Tre norska förare kommer också till start - bland annat snabbe Jan Einar Myraas, NAF Romerike. Dock startar inte den bäst placerade norrmannen, Peder Økseter. Peder, som kört mycket bra i de två inledande tävlingarna, rapporterar att pengarna i årets tävlingsbudget redan tagit slut...
En av favoriterna i serien - Anders Loka Eriksson från Grythyttan - skrotade våldsamt i Rally Gotland, den svenska deltävlingen i serien, och hinner inte få sin nya bil klar till start till de två sommartävlingarna.
Ställningen i toppen i Volvo Nordic West Rally Cup 2001 efter 2 deltävlingar:
1) Christer Johansson, Årjängs MK. 53 p, 2) Henrik Andersson, Säffle MC, 51, 3) Hans-Erik Weng, d:o, 47, 4) Peder Økseter, Norge, 46, 5) Per Henrik Hedberg, SMK Söderhamn, 42, 6) Peter Lundell, Tomelilla MK, 39, 7) Leif Persson, Laxå MK, 36, 8) Anders Loka Eriksson, Hällefors MK, 29, 9) Ralf Larsson, Kullinge MS, Jochen Walther, Tyskland, och Nils J Foghagen, Skepptuna MK, vardera 25.
Nordic West Rally Cup: Dubbelt Säffle i Rally Gotland
Det blev dubbelt Säffle i topp när andra deltävlingen i Nordic West Rally Cup fortsatte med Rally Gotland i helgen.
Henrik Andersson från Säffle vann klart, 35 sekunder före klubbkompisen Hans-Erik Weng. Men där var det å andra sidan hårt värre. Kulling-föraren Ralf Larsson åkte på sekunden lika fort. Men eftersom värmlänningen var en sekund snabbare på första sträckan blev det han som tog hand om silverplatsen.
Flera av förhandsfavoriterna försvann.
Läs mer
Svår krasch för Anders "Loka" Eriksson i Rally Gotland
Bara cirka 500 meter från start på första sträckan tog Rally Gotland slut för Anders Eriksson och Mikael Johansson som kör en Volvo i Volvo Original cup - en av klasserna i Rally Gotland.
Starten gick precis där Terra Nova övergår i Slättflishage, och innan den helt besvärliga första hårnålskurvan kördes bilen rakt in i ett mäktigt träd. Den gotländska tallen ruskade lite på sig, jorden sprutade och efter en hård smäll hördes hur motorn rusade upp. Människor sprang till bilen och de båda i bilen kunde oskadda kliva ur.
För ett ögonblick verkade det som om bilen skulle börja brinna, men det var bara bränt gummi..
Läs mer
Rally Gotland - svensk deltävling i Nordic West Euro Cup
Volvo Original Cup startade i blygsam skala i början av 90-talet. Meningen var att skapa en billig och bra tävlingsklass med Sveriges vanligaste bil - Volvo 240 - som utgångspunkt. I dag - drygt 10 år sedan starten - är Volvo Original ett begrepp.
Det finns ungefär 800 förare i klassen, som dessutom är Norges största enskilda klass, man svarar för över 20 proc av all tävlingsverksamhet med bil i Sverige - och man kör till och med en egen europaserie: Nordic West Euro Cup!
Läs mer
Rally Finnskog: Christer Johansson knäckte favoriterna
Nu har Christer Johansson från Årjäng presenterat sig på allvar i rallyvärlden. Den unge Årjängs-föraren - hittills mest känd för att vara snabbast till första kurvan - skrällde rejält genom att vinna standardbilsklassen Volvo Original i norska stortävlingen Rally Finnskog i helgen. Christer och två andra förare - förhandsfavoriten Anders Loka Eriksson och titelförsvararen i serien, Magnus Mellquist från Söderhamn - hade en intensiv fight under den två dagar långa tävlingen med 24 mil (!) specialsträckor på bitvis mycket svårkörda, norska finnskogsvägar.
Läs mer
Nu startar West Euro Cup 30-tal svenska rallyförare i Rally Finnskog
Inte mindre än ett 30-tal svenska rallyförare kommer till start i Norges svar på Svenska Rallyt - Rally Finnskog! Tävlingen, som startar på fredag den 24 feb, ingår i i Norska Mästerskapen. Och den innebär också startskottet för West Euro Cup 2001.
Svenska förare finns i flera av de norska klasserna, men det är i europacupen och i standardbilsklassen Volvo Original som de flesta - 19 svenskar - är anmälda.
Sammanlagt är drygt 40 förare anmälda till den här delen av tävlingen, som kallas Nordic West Euro Cup. Förutom de 19 svenska förarna är det drygt 20 norska förare - och så tyske Jochen Walther, och har kört den här serien flera år och som stortrivs i den långa, tuffa tvådagarstävlingen.
Titelförsvarare i Nordic West Euro Cup är paret Magnus Mellquist/Erika Jansson från SMK Söderhamn. Magnus får dock räkna med hårt motstånd från en annan svensk - Anders Loka Eriksson från Hällefors. Loka- som vanligt med Mikael Eriksson i högerstolen - gör come back i den här serien och får bära favoritskapet. Skepptunas Thomas Israelsson med codrivern Bengt Lindblad är alltid med i toppen. Och om Årjängs friskt satsande Christer Johansson inte gör några misstag kommer också han att vara med och slåss om en plats på pallen.
Arvholm gör come back
Några andra svenska toppförare i Nordic West Euro Cup är bl a Per Henrik Hedberg och Håkan Süld, båda SMK Söderhamn och Henrik Andersson, Anders Karlsson och Hans-Erik Weng, samtliga Säffle. Från Säffle kommer också Joakim Arvholm, som gör come back i den här klassen efter fem års bortavaro och snabbe C-föraren Peter Johansson. Peter Lundell från skånska Tomelilla är en annan förare med massor av kapacitet - även på is och snö. Liksom Peder Johansson, Borås MK.
Övriga svenskar i Volvo-klassen är Nils J Foghagen, Skepptuna, Urban Andersson, Stenungsunds MS, Fredrik Erixon, Säffle MC, Börje Hermansson, Årjäng och veteranen Rolf Andersson, Christinehamns MK samt Christer Jönsson, Tomelilla MK - Christer debuterade som rallyförare i just den här tävlingen förra året och slutade som femma totalt och bäste C-förare i hela serien!
Många kända svenskar
Också i övriga klasser är det gott om kända svenska rallyförare den här helgen. Värmlänningen Stig Olov Walfridsson är en av favoriterna och går ut som andra bil efter toppseedade hemmafavoriten Henning Solberg. Per Johansson, Trollhättan är en av favoriterna i F2-klassen och i Super 1600 startar smålänningen Gert Blomquist. Jonas Kruse, Grums gör ett nytt försök i Lilla Grupp N och utmanar - tillsammans med Billy Johansson, Säffle - norgefavoriten PG Andersson från Årjäng.
24 mil specialsträckor!
Rally Finnskog är en av de längsta tävlingarna man kan köra - totalt handlar det om 15 specialsträckor med en sammanlagd längd av 24 mil utmed en 55 lång bana. Starten sker i Kongsvingerhallen i Kongsvinger och rallyvägarna går till större delen på norska finnskogen - ofta nära gränsen mot Sverige. Vägarna i år tycks bli mycket fina - arrangörerna rapporterar rejält med is på alla specialsträckor.
Volvo Original
www.motorsportivarmland.nu