1999
1999
2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007

[Tävlingsregler Västra BFs öppna Volvo Original Cup 1999]
[Tabeller Västra BF öppna Volvo Original Cup 1999]
[
Volvo Original Cup Norge 1999]
[Tabeller Volvo Original Cuper Norge]
[Tabeller VOC Racingserierna - Svenska - Nordic - Isbana 1999]
[Tabeller VOC Sverigeserien 1999]
[Tabeller VOC Nordic West Euro Cup 1999]
[Tabeller All Championship 1999]
[Tabell Old Boys Cup]


Oväntad segrare i svensk/norsk final
Det blev en oväntad segrare i årets avslutande svensk-norska finalmöte på Mantorp Park i helgen. Peter Bäck, 24-årig årsfärsk rallyförare från Norrbotten, åkte ifrån samtliga betydligt mer namnkunniga kollegor och knep segern i den ytterst prestigefyllda rallyfinalen. En bra avslutning i racing - tredjeplatsen i sitt heat, gjorde att Boden-föraren dessutom gick upp och vann totalt sedan alla grenar avverkats.
Mästarmötet på Mantorp Park är en annorlunda tävling. Hit kommer morgondagens stjärnor från de olika nybörjarserier som körts runt om i distrikten i Sverige och i Norge. I år kom sammanlagt 25 förare med mycket stor spridning:
Peter Bäck från Boden hade 125 mil enkel resa för att drabba samman med konkurrenterna från andra delar av landet. Om man på förhand skulle ha tippat en segrare i det jämna fältet där alla tävlar med likvärdiga, standbetonade Volvo-bilar, var det hemmaföraren Jimmy Joge eller någon av de värmländska representanterna, Säffle-trion Hans Erik Weng, Oskar Norlin och Henrik Andersson.
Och visst körde förhandsfavoriterna fort - riktigt fort. Men Peter Bäck - som nästan bara kört på snö och is tidigare - åkte ännu fortare och vann, knappt 0,5 sek före tvåan Henrik Andersson som också körde strålande. Också Jimmy Joge körde bra men hade glömt att tanka i ett av heaten och drabbades av motorstörningar. Två bra tider i de avslutande omgångarna räddade dock sjätteplatsen.
Bästa enskilda tid sattes av Hans Erik Weng. Tiden var över 2 sekunder bättre än den bästa tid som sattes av de snabba, rutinerade A-förare som för dagen fick agera föråkare!
Över huvud taget var det tätt - väldigt tätt - i toppen. Hans Erik Weng slutade trea, slagen med mindre än en sekund av norrbottningen och Oskar Norlin slutade fyra, futtiga 0,05 sek bakom Weng!
Norrmännen hängde inte alls med i rallyfinalen. Men när helgen avslutades med banracing blev det annorlunda. För då visade norska Tone Slåttland att en liten norsk tjej mycket väl kan slå ett helt gäng stora svenska och norska killar! Tone vann den första racingfinalen före racingöverraskningen Henrik Andersson, Säffle som imponerade stort med att praktiskt taget åka jämnt med racingspecialisten Tone Slåttland - Tone var femma totalt i Nordic Cup tidigare i år. Men norrbottningen Peter Bäck var bra med också här och knep tredjeplatsen.
Racingfinal nummer 2 vanns av Magnus Robertsson från Jönköping före Emil Andersson, Skellefteå och Mats Persson, Laxå. Ytterligare en tjej fanns med i finalen. Det var Siv-Inger Nilsson från Sollefteå. Också Siv-Inger körde bra och slutade på 12:e plats i rallyfinalen.
För första gången startade också en engelsman i finalen. Det var Steve Potter, just nu bosatt i Göteborg, som tävlade för Göteborgs Bilsportförbund. Steve klarade sig riktigt bra i rallyfinalen och mycket bra i racing, där han knep en femteplats i sin final.
Resultat, Svensk-norsk C-förarfinal, Mantorp:
Rally:
1) Peter Bäck, NMS Boden, 8.15,38, 2) Henrik Andersson, Säffle MC, 8.15.85, 3) Hans Erik Weng, d:o, 8.16,27, 4) Oskar Norlin, d:o, 8.16,32, 5) Emil Andersson, Skellefteå MS, 8.19,78, 6) Jimmy Joge, SMK Motala, 8.22,22, 7) Mattias Söderqvist, SMK Söderhamn, 8.29,34, 8) Jan Einar Myraas, Norge, 8.30,50, 9) Siv-Inger Nilsson, Sollefteå RS, 8.31,01, 10) Magnus Robertsson, Jönköpings MK, 8.31,19, 11) Patric Carlsson, Eskilstuna MK, 8.32,70, 12) Jan Alkehed, SMK Östgöta, 8.32,71.
Racing, final 1: 1) Tone Slåttland, Norge, 2) Henrik Andersson, 3) Peter Bäck, 4) Mats Nygårdh, Ljusdals RC, 5) Mattias Söderqvist, 6) Jimmy Joge.
Racing, final 2: 1) Magnus Robertsson, 2) Emil Andersson, 3) Mats Persson, Laxå MK, 4) Jan Elkehed, 5) Steve Potter, England/Göteborgs MF, 6) Patric Carlsson.
Totalt: Peter Bäck, 48 p, 2) Emil Andersson, 42, 3) Magnus Robertsson, 39, 4) Jimmy Joge, 36, 5) Henrik Andersson, 35, 6) Mattias Söderqvist, 32, 7) Jan Alkehed, 30, 8) Patric Carlsson, 28, 9) Mats P Hvambsahl, 28, 10) Oskar Norlin, 26, 11) Hans-Erik Weng, 26, 12) Tone Slåttland, 25, 13) Mats Nygårdh, 23, 14) Jan Einar Myraas, 11, 15) Mats Persson, 21.

Sköldin vann 'Gubb-Cupen'!
Rallyförarna blir bara bättre och bättre med åren! Veteranen Per-Erik Sköldin från Katrineholm ställde upp i norska Östfoldrallyt i helgen för att försvara sin ledning i 1999 års Old Boys Cup, en serie för förare över 50 år där alla kör enhetsklassen Volvo Original. 30 bilar kom till start. Storfavoriten Roger Alnaes vann till slut - men marginalen till tvåan Per Erik Sköldin var bara 2 sekunder!
- Puh, det var nära. Gubben var besvärande snabb, sa Roger som, inte säkrade segern förrän på den allra sista specialsträckan.
Därmed knep paret Per Erik och Kristina Sköldin - som vägrar att införa nyheter som servicehjälp och annat - slutsegern i Cupen på maximala 60 p.
Tvåa blev Börje Hermansson, Årjäng, 47. Rolf Andersson, Kristinehamn hade lika många poäng men fick nöja sig bronset.
Christer Strömberg, Sunne slutade fyra totalt med 44 poäng medan bäste norrman, 63-årige Björn G Kristoffersen, blev femma totalt på 36 poäng.
Tabell Old Boys Cup

Old Boys Cup 1999
Det är inte alltid att alla rallyåkare har lika stora ambitioner. De som är över 50 år siktar inte längre på stora fabrikskontrakt. Men de vill ändå vara med och kämpa om segrar. Därför kör man nu igång en cup för dig som fyllt 50 år, med rally i Norge och Sverige.
Naturligtvis ingår deltagarna också i andra cuper som räknas i olika tävlingar. Eftersom man kommit igång sent i år ingår bara två rallytävlingar, som båda räknas. Tävlingarna är 14 augusti Killingen, Kil, Sverige och 11 september Östfoldrallyt, Norge. Deltagarna skall vara 50 år och äldre. Anmälan sker till varje tävlingsarrangör. Wenche Nafstad, Norge som håller i den här cupen vill gärna ha kontakt med alla som passerat de 50 och vill delta. Det gäller såväl svenska som norska deltagare. Då får man inbjudningar till de olika tävlingarna och bra tips på övernattning och naturligtvis cupresultat,.
Ring eller faxa till Wenche +47 63986355, 63986321, fax 63986428.

Svenska VOC juniorer får köra i Norge
Den 10 april hölls en arrangörskonferens med Norges Bilsportförbund. Wenche Nafstad som fanns på plats har länge försökt få förbundet att ta med juniorer (från 15 år och uppåt) i de norska bantävlingarna. Och nu lyckades hon få förbundet att gå med på att svenska juniorer får åka VOC-tävlingarna i Norge på Vålerbanan i Solör 22-23 maj och på Rudskogen 28-29 augusti. Däremot är man inte beredda att släppa in norska juniorer ännu. Men Wenche jobbar med det också.
Mer om konferensen på
Volvo Original Cup Norge


Volvo Original Cup
I Volvo Original Cup har du massor av tävlingstillfällen - hela året runt i hela landet. Du kan välja på att tävla i lokala serier eller satsa på spännande utlandsäventyr i exempelvis West Euro Cup.
Och du kan krydda med extra inbjudningstävlingar. 1999 kör vi t.ex. VOC Rallycross på Kinnekulle den 6 juni och vi planerar ännu ett våldsamt spännande travbane-lopp i Vasa, Finland på höstkanten.
När det gäller lokala serier - kontakta ditt lokala Bilsportförbund eller ta kontakt med Volvo Original Cup direkt. Här har du adressen.
Volvo Original Cup, Carleric Johansson, Box 34, S-826 21 Söderhamn. Tel. 0270-190 05, fax 0270-183 80.
E-post carlericjohansson@swipnet.se Internet: www.volvooriginal.com

Svenska Rallyserien 1999
T1: 16 jan Kråkdansen, Härnösand
T2: 30 jan
Gästrikland Runt SMK Gävle
T3: 24 april
Kong Christian Race, Glimåkra ( Kristianstad )
T4: 15 maj
Majpokalen, Norrköping
T5: 19 juni
Ale-Svängen, Älvängen ( Göteborg )
T6: 14 aug
Killingen, Kil
T7: 18 sept
Jubileumsrallyt, Flen

All Championship 1999:
T1: 16 jan Kråkdansen Härnösand. Vinterrally 1.
T2: 30 jan
Gästrikland Runt, Gävle. Vinterrally 2.
T3: 17 jan
Isracing 1, Älandsbro (enbart VOC).
T4: 7 mars Isracing 2, Umeå (Is-SM)
T5: 24 april
Kong Christian Race, Glimåkra. Sommarrally 1.
T6: 15 maj
Majpokalen Norrköping. Sommarrally 2.
T7: 16 maj
Mariehofsbacken, Norrköping. Backe.
T8: 12 juni
Gelleråsen, Karlskoga. Banracing
T9: 17-18 juli
Tåsjöbacken, Hoting. Backe (RS).
T10: 8 aug
Mittsverigebanan, Härnösand. Banracing
T11: 16 okt Final
Bergbybanan (Uppland). Varvlopp.

Nordic West Euro Cup 1999
T1: 19-20 feb Rally Finnskog, Kongsvinger, Norge
T2: 1-4 juli
Rally Channel 4, Tammerfors, Finland
T3: 14 aug
Killingen, Kil, Sverige
T4: 10-11 sept
Int. Neustadt Rally, Neustadt/Lübeck, Tyskland
T5: 5-6 nov
Gönge Rally, Vordingborg, Danmark

Nordic Racing Cup 1999
T1: 9 maj Mantorp Park
T2: 22 maj. Våler N
T3: 23 maj Våler N
T4: 23-25 juli Kinnekulle
T5: 8 aug Mittsverigebanan Härnösand
T6: 28 aug Rudskogen, N
T7: 29 aug Rudskogen, N
T8: 9 okt långlopp Anderstorp

SSK Svenska Racingserien
T1: 1 maj Kinnekulle Ring
T2: 2 maj Kinnekulle Ring
T3: 12 juni
Gelleråsen
T4: 13 juni
Gelleråsen
T5: 24 juli
Kinnekulle Ring
T6: 25 juli
Kinnekulle Ring
T7: 18 sept
Kinnekulle Ring
T8: 19 sept
Kinnekulle Ring

Volvo Original Cup isbana 1999

Västra BFs öppna Volvo Original Cup 1999
Även 1999 blir det en cup för Volvo Original i Västra Bilsportförbundets regi. Och som tidigare år är det en öppen serie för förare från hela Sverige. 1999 års serie upptar tio deltävlngar blandat rallyspecial- och rallytävlingar. I 1998 års serie kunde inte en enda av de utsedda vintertävlingarna köras. Nu gör man ett nytt försök med tre tävlingar under vintersäsongen. Tre värmlandsklubbar tillhör arrangörerna. Det är Fryksdalens MK och Ekshärads MS som kör sina deltävlingar i januari resp. mars. Kils MK Bil kommer som fjärde deltävling med en rallyspecial i april och då handlar det om enbart asfalt.
Tävlingsprogrammet 1999:
31/1 Fryksdalsracet, Fryksdalens MK (RS),
6/3
Kopparsvängen, MK Kopparberg (RY),
20/3
Agrol-Rallyt, Ekshärads MS (RY),
17/4
Galejan-Svängen, Kils MK Bil (RS),
8/5
Eurostoprallyt, Teknis MC (RY),
5/6
Dyno Nobel-Rallyt, MK Nitro (RS),
31/7
Kullingstrofén, Kullings MS, (RY),
21/8
Mariestads MS (RY),
11/9
SMK Trollhättan (RY),
10/10
Kinds MK (RS).
Serietabell Västra BF öppna Volvo Original Cup 1999

Volvo Original cuper i Norge
Från och med 1999 får utländska förare konkurrera i de norska mästerskapen i Volvo Original. Programmen för Rally Cup och All Championship är klara. Rally Finnskog Norway ingår som vanligt i Nordic Cup. På racingsidan är inte allt klart eftersom man inväntar besked att få köra i STCC-racet i augusti och Norges största banlopp i Oslo.
VOC-handläggare i Norge är Wenche Nafstad som hjälper till med allt. Bara ring +47 63986355, +47 63986321 eller fax +47 63986428

Rally Cup 1999
99-01-23 NMK Hadeland
99-02-06 KNA Eiker
99-03-06 NMK Nore & Uvdal
99-06-12 NMK Aurskog Höland
99-08-07 NMK Larvik
99-09-11 Östfoldrallyt

All Championship 1999
99-02-06 KNA Eiker - Rally
99-05-08-09 KNA Fredrikstad - Backe
99-05-22-23 KNA Solör - Bana
99-08-07 NMK Larvik - Rally
99-08-21-22 NMK Sör Gudbrandsdal - Backe
99-08-28-28 NMK Sarpsborg - Backe

Folkbilen blir rallybil
Nu ska 'sossecontainern' Volvo 740 bli rallybil! På Elmia premiärvisas landets första privatbyggda Volvo 740 Rally för breddklassen Volvo Original Cup. Bilen har byggts av småländske rallyföraren Per Ola Thörnberg i Myresjö.
- Jag såg Volvos provbil i en tävling i Gästrikland och tände direkt. Dagen efter började jag bygga, skrattar Per Ola
Volvo Original Cup är 90-talets stora succéklass i svensk motorsport. Förarna tävlar med originalbetonade Volvo 240 och från en blygsam start i början av 90-talet finns idag närmare 800 förare i Sverige och Norge.
Under hösten har Cupledningen som finns i Söderhamn provbyggt en 740 efter samma idéer och redan vid årsskiftet ska det bli möjligt att tävla med bilen.
- 740 ska inte ersätta 240 utan snarare komplettera klassen. Reglementet är skrivet så att bilarna ska bli exakt lika snabba, säger Cupgeneralen Carleric Johansson i Söderhamn.
- Volvo 740 har visat sig passa mycket bra som tävlingsbil. Den är överraskande fin på vägen och lätt och smidig på specialsträckorna.
Reglementet för Volvo 740 VOC blir mycket detaljstyrt. Bland annat kommer alla bilar att vara utrustade med katalytisk avgasrening. Effektmässigt tar man ut lika många hästar ur motorn på den katalytiskt renade B230-motorn som man gör ur de äldre B23E-motorerna som sitter i 240 VOC-bilarna. Dvs strax under 170 hästar.
Volvo Original kom till för att man skulle få en billig instegsklass i svensk motorsport. Volvo är landets vanligaste bil och genom att förbjuda allt som fördyrar - exempelvis trimning, specialväxellådor, diffbromsar och liknande - håller man ned både bygg- och driftskostnader för de aktiva.