2024



24-06-25 Far och son Wicksell möts i SM-veckan
Den ”gamle” rallyräven Dick Wicksell, Uppsala, kunde inte hålla sig. Igår slängde han in en efteranmälan till SM-veckan i Västerås – i crosskart!

Han har provkört ett par tävlingar och bygger på lediga stunder en kart i 650cc-klassen.
– Inte hunnit med den riktigt, men Jimmys gamla träningsbil finns ju och jag ska ändå med till Västerås. Då kan jag väl sladda några varv, säger Wicksell.
Tidigt 2000-tal tillhörde han toppskiftet i tyngsta rallyklassen. Slogs med förare som svårslagne Mats Jonsson, Forshaga. Gick bra ända till SM-deltävlingen i Hässleholm 2008, då WRC-Subarun blev skrot. Kartläsare på den tiden var Niklas Fransson, tävlingsledare på torsdag.
– Niklas är driven! Och har lagt mycket energi på den här tävlingen. Ska bli kul att mötas i en helt annan roll nu!

Även på banan får Wicksell hårt motstånd. Visserligen vann han veteranklassen i årets SM-premiär, men nu blir också de yngre förarna med i samma startfält. Och där finns ingen mindre än Jimmy Wicksell, Dicks grabb. Jimmy tillhörde eliten i enduro innan han gjorde illa handen och tvingades till åtta månaders uppehåll. Efter det valde han rehabilitering i form av crosskart och kan mycket väl ta medalj i 650cc på torsdag.
– Jag borde få det jobbigt med ungdomarna och Jimmy borde vinna, men det är mycket som ska klaffa. Det är inte säkert du kommer genom startböjen med sex förare i bredd i starten!
Förra året kvalade 28-årige Jimmy in som etta i Västerås, men snurrade bort sig i finalen när regnet öste ner. Pappa Dick, född 1963, har rallysuget kvar men att driva firma med entreprenadmaskiner tar all tid i anspråk.
– Vi drar direkt från SM-veckan till enduro-SM fredag till söndag i Bollnäs. Jimmy älskar det också och förhoppningsvis har vi medalj med oss från Västerås, säger pappa Dick Wicksell.
24-06-08 "Startlistan" klar till SM-veckan
De preliminära startlistorna är klara inför SM-veckan Sommar! Totalt 50 bilar i rally och 42 i crosskart.

På grund av det enorma intresset för Rallysprint har vi varit tvungna att gallra, trots att startfältet utökats med tio rallybilar. Därför har - tyvärr - några mottagit det trista beskedet att de inte får åka. Vi tackar dessa än en gång för visat intresse och hoppas vi ses i framtida arrangemang.
Sex står på reservlistan i 2wd och tre i 4wd.

I crosskart får samtliga 42 anmälda komma till start, 24 i 650cc och 18 i Xtreme.

» Startlista rally pdf
» Startlista crosskart pdf
24-06-06 Sist att träna i Västerås var tre förare i crosskart

Sista träningen inför SM-veckan är avklarad hos Västerås Motorsällskap. Tre förare som siktar på ?nalplats körde 4-5 pass.

Fyra träningstillfällen har det varit, tre tisdagkvällar och en lördag, med ett snitt på fyra-fem förare varje gång.
– Lite förvånande är att de ?esta kört 650cc. Det har varit få Xtreme- förare här, säger Jocke Larsson som ansvarat för träningarna. Ingen rallyförare på plats.
– Nej, och de hade i så fall bara fått köra banan, inte slingan ut i
skogen. Den är det träningsförbud på fram till vi kör skarpt den 27 juni, fortsätter Larsson

Den sista av träningskvällarna lockade två långväga gäster och en av Västerås Motorsällskaps egna förare. Johan Andersson kom ända från Trollhättan för att köra fyra pass med sin vita crosskart. I ”vanliga” fall tävlar han i veteranklassen, men vill inte missa SM-veckan Sommar i Västerås i 650cc.
– Vi hoppas förstås få någon gubbe med till ?nalen, säger Andersson.
För två år sedan i Linköping slutade han femma.
– Jag har rätt långt hit, men gillar banan och eftersom det inte är någon tävling här i år ville jag testa lite.

Övriga på plats denna sista tisdag var Peter Nyman, tävlande för Västerås men boende utanför Uppsala, samt Sivert Johansson från Skövde. Samt riktigt unge Adrian Sandström, debutant i 85cc.
– Med mina 63 år måste jag vara äldst av alla i hela startfältet, och det är tio år sedan jag tävlade senast i crosskart, säger Johansson, och fortsätter:
– Banan i Västerås är jätterolig, man får verkligen använda alla sex växlarna!

SM-veckan Sommar i Västerås pågår mellan 26 och 30 juni.

Bilsportgrenarna crosskart och rally körs den 27 juni. Från nu och till tävlingsdag är banan stängd.

24-05-13 Elias Svensson raises his game, Oliver Sollie sets the pace
With a CrossCar category full of surprises, in which almost all the favourites failed to make their mark, and a Junior category in which the young guard has taken over from last year's formidable Finnish trio of Uitto, Ylilammi and Halonen, this first confrontation of the 2024 season of the RallyX Championship presented by Nova Motorsport bodes well for an exciting campaign.

Elias Svensson keeps Joonatan Ylilammi at bay
Last season's runner-up in the junior championship, Joonatan Ylilammi, was the sensation of the weekend in the senior category.

After finishing on the podium behind Ronalds Baldins and Elias Svensson in Friday's rally sprint, the 16-year-old Finn used Race 2 to confirm his status as one of the favourites for the 2024 season.

Winner of the intermediate classification, Ylilammi looked well on his way to a first career win at this level of competition. But Elias Svensson was not to be denied.

Setting the fastest lap of the weekend with a time of 52.276s, Elias Svensson won by six tenths over his young Finnish rival, while Estonian Lucas Orav took his first career podium in the RallyX championship.

Only 12th after qualifying, Eirik Steinsholt managed to reverse the trend during the final stages, failing to finish on the podium ahead of Martin Juga and Ronalds Baldins.

Nevertheless, thanks to his consistency and 51 points out of a possible 60, Joonatan Ylilammi now leads the overall standings, four points ahead of Elias Svensson and seven ahead of Ronalds Baldins.

Behind them, the favourites paid a heavy price on the first stage in Tierp. Unable to qualify for a final, 2023 runner-up Thomas Eek Murstad is only sixth in the standings, 22 points behind Ylilammi. The same goes for Martin Juga (7th, 26 points behind the leader) and outgoing champion Sebastian Enholm (8th, 23 points behind).

Riku Huuhka (11th, 31 points behind Ylilammi), Alexander Heum (12th, 35 points behind) and Jimmie Osterberg (15th, 38 points behind), who had been eagerly awaiting the start of the championship, also had a tough time at the Tierp Arena.

Junior CrossCar: Oliver Sollie strikes back at Hampus Hagström
With seven of the ten drivers in the top ten of the 2023 CrossCar Junior standings having left the series in the off-season to explore other horizons, the 2024 campaign was bound to bring some new faces.

However, it was the more experienced drivers who came out on top in the second race of the weekend.

Like the Ylilammi/Svensson duo in the senior class, Hampus Hagström and Oliver Sollie battled it out throughout qualifying.

While Hagström set the fastest time in Q1, Oliver Sollie responded by winning Q2. Logically, it was in Q3 that the intermediate standings were decided. Leading Q3 by almost three seconds over Sollie, Hagström pocketed the 16 points for first place.

However, his lead was not to last long. Slowed down by engine problems in the final, Hampus Hagström couldn't prevent Oliver Sollie from taking his first career win and had to settle for second place on the podium ahead of Niko Kinnunen, who ended his weekend with a second consecutive top-three finish ahead of Alex Anttila, Pauli Turpeinen and Jonas Hegelund Nielsen, who managed the miracle of reaching the final despite being only twelfth in the intermediate standings after the three qualifying races.

In the overall standings, Hampus Hagström and Oliver Sollie share first place in the category with 55 points each, while Niko Nikkunen logically lies in provisional third place with 48 points, 12 points ahead of his two compatriots Alex Anttila and Pauli Turpeinen.
24-05-09 Hugo Lundgren i treårssatsning med Hedströms Motorsport mot toppen i Rallycross med sikte på Supercar

14-åriga Hugo Lundgren från Bohusländska Hällevadsholm kommer i år köra Crosscar Junior för Hedströms Motorsport. Men siktet är högre än så och planen är att om tre år vara mogen för Supercar.

Nykomling i teamet är Hugo Lundgren, en kille med planer för framtiden. Han har redan hunnit nöta flera hundra varv på tre banor i Spanien under vintern och en helt ny värld har öppnat sig för Hugo.
- Det är en betydligt roligare värld än fotboll och innebandy, skitroligt, man lär sig verkligen köra bil, ler Hugo Lundgren som även har testat på iskörning med karten.
- Hugo har utvecklats enormt som chaufför sedan vi träffades första gången och är verkligen inte rädd för att gasa. Han låg på hårt och testade gränserna redan uppe i Antilla i vintras, berättar Peter Hedström.
Att köra med brutalt ladd på vintern kan ha sina sidor, en sida som visades till slut var undersidan på Hugos kart.
- Det blev en rullning på isen, det var bra då hade han klarat av det också redan på träningen, log Peter.
Men rullningen skakade Hugo av sig, drog till Spanien på ett tredagarstest med tre olika banor på programmet.
- Det var inte så hård smäll, slog bakänden i snövall bara, en bra förstarullning, rätt lugnt, menar Hugo Lundgren.

De Spanska testdagarna gav en bra bas i Lundgrens körträning och nu efter sitt livs första tävling uppe i Norska Flisa och deras deltävling i norska Mästerskapet är Hugo redo att ta sig an RallyX på Tierp Arena.
- Det är viktigt att Hugo får växa in i sporten, första året är ett läroår, det känns verkligen stimulerande att få jobba med återväxten i sporten, säger Peter Hedström.
Siktet är inställt på Rallycross, redan nästa år är det klart att Lundgren sitter i en Supercar Lites, även om han då bara fyller 15 år och egentligen är ett år för ung.
- En bil finns redan och åldersdispens att få köra också, avslöjar Peter Hedström.

Med det senaste årets turbulens i högsta divisionen av Rallycross har Peter Hedström gjort ett medvetet val och riktar in teamet på att få fram unga lovande juniorer. Hedström vill inte dra för stora växlar i de högre klasserna innan allt med reglemente blir mer fast kring elmotorer kontra förbränningsmotorer.
- Jag var helt bestämd innan säsongen på att inte köra något alls, utan bara satsa på våra unga förare, men nu börjar allt sätta sig lite och man vet aldrig. Det kanske står ännu en Supercar i garaget inom kort, säger Peter lite hemlighetsfullt.
24-01-31 Österberg får färlängt förtroende - kör RallyX i ny crosscar
Under 2024 har Jimmie Österberg åter igen skrivit under och kommer att representera Lifelive fabriken som officiell förare i deras helt nya TN11 crosscar. Tillsammans med teamet kommer han att tävla i RallyX-mästerskapet även i år och kommer att köra för guldet tillsammans med LifeLive’s Nordiska distributör Pace Motorsport som under 2023.
– Det känns ju givetvis enormt kul och lite svar på att man skötte sig under förra säsongen2023.

– Att få möjligheten av LifeLive och Neuville ytterligare en säsong känns riktigt bra och att nu få tävla i deras helt nya modell TN11 som jag tidigare har kört ett test med kommer bli riktigt bra. Nya bilen är helt annorlunda mot tidigare modell och noga framprövad av många erfarna förare och det bevisades även i EM förra säsongen där de tog silver. Så jag är riktigt taggad på att ge mig an säsongen i den nya bilen med bra support från teamet, säger Jimmie.

Första deltävlignen i RallyX är 10-11 maj på Tierp Arena.

Tryck här för mer info!