Rallysidorna 1999
Rallysidorna 2000
Rallysidorna 2001
Rallysidorna 2002

In Memorian Ingemar "IP" Pettersson
Lars-Erik Torphs Minnesfond
Morgan Olssons Minnesfond
3x10 Classic Rally Cup
7-klubbarsserien
Dala Rally Cup
Klassiska Rallycupen
Mellansvenska Rally Mästerskapet
Nedre Norra BF Volvo Prisbonus
Peugeot Original Cup
Rallyklassikerna
Skaraborgs Rallyserie
Supermästerskapet
Suzuki Cup
Tarmac Cup
Västsvenska Rallyserien
Öppna Östgötamästerskapet Rally
Rallyserier och Rallycuper 2003
Läs om förarnas planer 2003

HÄR HITTAR DU RESULTAT FRÅN TÄVLINGAR 2002-2003

Anmälda Tarmac Cup 2003
Anmälda Lecab Rally Cup 2003
Anmälda Structo Sprinten Storfors MK 7 juni
Anmälda Nora Rallyt MK Nitro 31 maj
Anmälda Laxå Knixen Laxå MK 24 maj
Anmälda Vänersnurren Dals MK 11 maj
Anmälda Brukssprinten Molkoms MK 3 maj
Anmälda Karlskoga-Specialen SMK Karlskoga 26 april
Anmälda Galejan-Svängen Kils MK Bil 12 april

03-07-31 Bilder från NRC-Rundan och Kullingstrofén
Vad sägs om 75 nya spännande rallyfoto från helgen 26-27 juli. Rallysajten Ericsson-Motorsport har nu uppdaterat med 45 foto från Kullingstrofén och med 30 foto från NRC rundan.
Adressen är
http://www.drive.to/Ericsson

03-07-30 Byfejden specialbevakas av "Bilsport Börsen"
Nu på söndag arrangerar Horndals MK rallytävlingen Byfejden. Tävlingen ingår som den 6 deltävlingen av 8 i Dala Rally Cup 2003. 3 st specialsträckor över sammanlagt 14 km skall avverkas av de tävlande på en bana som totalt mäter 48 km.
Tävlingen körs som ett äkta grusrally med 3 riktigt fina specialsträckor i skogarna runt Horndal.
Vid lottningen i måndags fanns 72 förare anmälda, men eftersom det är semestertider förväntas det komma in en del efteranmälningar innan det är dags för första start klockan 11.00 på söndag.
Dala Rally Cup kommer också enligt uppgift att besökas av rallytidningen "Bilsport Börsen" för ett större reportage under just denna tävling, vilket är mycket glädjande och intressant för såväl cupen som Horndals MK, men givetvis också för alla cupens trogna förare som nu får chansen att synas och omtalas ordentligt i media.
Efteranmälan görs till :
Klubben på onsdag kväll (19-21) på telefon 0226-431 72, eller Stefan på 070-561 41 23 eller Lars på 070-798 23 31.

03-07-29 Bilder från Kullingstrofén och Kinnekulle
Racefoto Norge har lagt ut 130 bilder från Kullingstrofén samt VOC Nordic Racing Kinnekulle.
www.racefoto.no

03-07-29 Extra tävling på Klätten ersätter Ekesbergsracet
Nu är det klart. Det blir ersättningstävling för den inställda tävlingen Ekesbergsracet som skulle ha körts i mitten av juli. Det är Fryksdalens MK som står som värd för denna ersättningstävling, liksom för finaltävlingen i cupen. Tävlingarna körs också samma helg, den 20 och 21 september. Alla rallyfantaster kan alltså se fram emot en helhelg i Fryksdalen med dubbla tävlingar, en på lördag och en på söndag.
Läs mer

03-07-29 Eddie Hörbing favorit i Götenerundan
Rallyt Götenerundan körs på lördag och ingår som andra deltävling i Västra Bilsportförbundets Öppna Rallymästerskap, samt i Skaraborgs Rallyserie och Peugeot Original Cup. I Götenerundan körs det också om ett vandringspris. Fjolårsvinnaren Eddie Hörbing från Degerfors är i topp i poängtabellen och tar hem priset för gott om han vinner på lördag.
Rallyt startar från Götene Folkets Park mitt på dagen och innhåller fem specialsträckor på tillsammans 32 km. Totalt är 117 förare anmälda till start.
-Ett antal som vi räknat med och är mycket nöjda med, säger tävlingledaren Tomas Molander.
-Ett startfält som vi kan handskas med och där våra bra och roliga vägar ska hålla.
Eddie Hörbing kör nu en Toyota Corolla WRC och är naturligtvis stor favorit. Utmanare i fyrhjulsdrivna klassen är främst Bengt Thorsell Skara, Johan Rudengren Eskilstuna, Roger Gustafsson Östernärkes RMC och Håkan Svensson Fägre. I tvåhjulsdrivna är Kent Larsson från Arvika segeraspirant och hans svåraste motståndare bör vara volvokollegorna Patrik Gerdin Karlstad, Thomas Blåder Filipstad, Anders Persson Göteborg, Markus Hällbo Säter, Matti Rajaniemi Kopparberg och Håkan Gustavsson Karlsborg. Hemmaföraren Ulrik Johansson kan säkert också vara med i toppen med sin VW Golf.
Efter en deltävling i VBF:s mästerskap är ställningen följande:
4WD
: 1) Mikael Gustavsson, Kils MK, 15 poäng, 2) Bengt, Skara MK, 13. (övriga i fyrhjulksdrivna klassen bröt i Gunnarskog).
2WD: 1) P-G Andersson, Årjängs MK, 15, 2) P-A Sääw, Västra Östergötlands MK, 13, 3) Kent Larsson, MK Team Westom, 11, 4) Patrik Gerdin, Karlstads MC-Bil, 9, 5) Thomas Blåder, Filipstads MC, 8.
Jonny Persson

03-07-27 Kullings MS Kullingstrofén 26 augusti
Totalt
1) Dick Wicksell, SMK Uppsala, Subaru Impreza WRC, 27.16.00, 2) Bengt Thorsell, Skara MK, Mitsubishi Lancer Evo6, 28.02.00, 3) Lars Hedqvist, Munkfors MC, Toyota Corolla, 28.17.60, 4) P-G Andersson, Årjängs MK, Renault Clio, 28.32.70, 5) Kristian Johansson, Kinds MK, Toyota Corolla, 28.34.10, 6) Bengt Abrahamsson, Kullings MS, Volvo 940, 28.36.00, 7) Håkan Svensson, Fägre MK, Mitsubishi Lancer, 28.45.80, 8) Mats Andersson, Eslövs MK, Proton Satria, 28.55.40, 9) Markus Hällbo, Säters MK, Volvo 940, 29.01.40, 10) Tom Carlsson, Laxå MK, Volvo 940, 29.05.50
Komplett resultatlista PDF-format

03-07-24 Eriksson Bilteam-sprinten inställd
Skutskärs MS Eriksson Bilteam-sprinten (26 juli) inställd p g a för få anmälda förare.

03-07-22 Svenska rallyeliten drabbar samman i Bilam-Trofe``n
Tisdagen den 5 augusti kommer svenska rallyeliten att drabba samman på Himmelstalundsfältet i Norrköping i andra upplagan av Bilam-Trofe`n.
Rallysligan mäter 1500 meter och körs tre gånger av förarna, de två bästa tiderna räknas för att halva startfältet därefter gör upp om prispengarna i en direkt finalkörning.
Tävlingen startar kl. 18.00 och kommer att vara genomförd före kl. 20.30 då vinnarna koras.
Förra årets segrare i GrpA/WRC Eddie Hörbing kommer i år att möta ett "tufft" motstånd av förarna, Jari Saarinen, Mats Jonsson, Mats Thorselius, Dick Larsson, Mats Karlsson, Jörgen Edholm, Dick Wicksell, Mikael Lindqvist, Andreas Eriksson.
I klassen GrpN 4WD möts förarna Carina Hermansson, Sussane Kottulinsky, Patrik Malteskog, Tobias Olsson, Jan Rudengren, Janne Westlund, Patrik Karlsson, Torbjörn Pahlin, Magnus Mellqvist, samt Magnus Jansson.
Förra årets segrare i klass 2WD Stefan Jonsson kommer vid denna tävling möta motstånd från, Timo Huovinen, Daniel Damberg, Lars Hedqvist, Peter Fredriksson, Jonas Wigren, Lars-Olov Holmberg, Johan Holmberg, Björn Blomqvist, Pelle Sääw.
Tävlingen kommer även att i efterhand sändas av VIASAT Sport den 20 augusti kl. 19.00 med två repriser.
Publiken ser hela sträckan från start till mål och bilarna startas med c:a 40 sek mellanrum.
Under förmiddagen kommer förarna att ha sponsoraktiviteter från kl. 12.00 till 16.00, kommer man i tid kan man även få en "pratstund" med förarna.

03-07-20 Utbildningsrally i Killingen
Kils MK Bil har beslutat att klassen Utbildningsrally skall ingå i tävlingen. e-anmälan är ändrad i enlighet med detta 2003-07-20. Välkomna alltså alla juniorer.

03-07-08 Dala Rally Cup rullar vidare till Norberg
Trots semestertider så rullar Dala Rally Cup givetvis vidare, och på lördag (12/7) genomförs deltävling 5 av 8 i Norberg. Tävlingen är en rallysprint på ca 1700 meter (grus och asfalt blandat) som skall köras 3 gånger av alla tävlande (Just nu 75 st) = över 210 tävlingsåk.
Denna deltävling är helt ny i DRC, och en ersättare för Vansbro MK´s arrangemang som hoppade av cupen inför detta året.

03-07-08 FredrosRundan MK Team Treske inställd
MK Team Treske måste tyvärr ställa in FredrosRundan 12 juli p.g.a för få anmälningar.
- Vi kanske valde fel tidpunkt nu i semestertider. Vi beklagar detta och hälsar Er välkommen nästa gång, rapporterar tävlingsledningen MK Team Treske
Eventuellt kommer de att köra tävlingen den 31 augusti. För vidare information se hemsidan;
drive.to/treske

03-07-08 Bilder från RS-Cupen Hammarbacken
Ett urval bilder tagna av Sea to Sky- Action Media
RS-Cupen Hammarbacken

03-07-07 Ekesbergsracet 2003 inställt
På förekommen anledning vill Ekshärads MS meddela att Ekesbergsracet 2003-07-19 är inställt.
Orsaken till detta är att vinterns timmerkörning orsakat stora skador på vägen, skador som klubben saknar ekonomiska möjligheter att åtgärda. För Er som är bekanta med Ekesbacken kan sägas att en del av skadorna är på rakan efter chikanen där asfalten börjar medan den största skadan finns efter långa vänstern där den kraftiga stigningen börjar. Där är skadan så stor att det inte går att komma fram med bil.
I sammanhanget kan också sägas att Lecab Rally Cup tittar på möjligheten att ordna någon form av reservtävling och detsamma gäller Västra BF:s Öppna Volvo Original Cup.

03-07-07 Felaktigt postgironummer i Kullingstrofén
Det har förekommit ett felaktigt postgironummer rallyt Kullingstrofén. Det korrekta postgirot är: 982 97-5. Det finns inte någon som har det felaktiga numret, så det har inte dragits några pengar från dem som betalat in pengar där. De som använt det felaktiga numret får göra en ny inbetalning på det rätta numret.
Om det är någon som undrar över något ring Kai-Ove Andersson 070-555 08 61,

03-07-07 Bergbysprinten Films MK lördag 5 juli
10 i Topp
1) Sören Olsson, Films MK, Ford Escort, 1.33,82, 2) Dick Larsson, Rasbo MK, Toyota Celica, 1.35,82, 3) Mats Jonsson, SMK Uppsala, Mitsubishi Lancer, 1.37,63, 4) Mikael Lundberg, SMK Gävle, VW Golf, 1.38,67, 5) Håkan Eriksson Örsundsbro MK, Mazda 323, 1.38,82, 6) Mikael Åhman, Films MK, Ford Sierra, 1.38,98, 7) Björn Blackne, Börje SK Motor, Mitsubishi EVO 6, 1.39,22, 8) Tommy Högström, MK Rimo, Opel Corsa, 1.39,25, 9) Daniel Blackne, Börje SK Motor, VW Golf, 1.39,37, 10) Peter Holmberg, Films MK, Saab 9- 3, 1.40,27
Komplett resultatlista pdf

03-07-07 Dubbelt Eriksson i Mini Xplosion !
Närmare 80 startande åkte parallel-rally på Västerås Motorstadion under söndagen. De första två kvaltiderna och tiden i första utslagningsomgången i Cupstegen var ett resultat som ingick i den alltmer populära Bildelsspecialisten & Bil & Fritd Cup och 7-klubbars serien.
Förutom hederspriser så stod garanterade 4 platser i Rally Xplosion den 28/8 på spel. Den nya bansträckningen som delvis kördes redan ifjol är mycket snabbare och publikvänligare. Ytterslingan innehåller nu ett mycket snabbt parti följt av ett krön och sen en högersväng vilken orsakade många förare bekymmer. Banan är nu riktigt rolig både ur förar och publikperspektiv. Under den soliga eftermiddagen kunde publiken se många tuffa och spännande heat .
Pelle Eriksson Sala slutatde som dagens segerherre för John "glasjompa" Karlsson Taxinge och trea Jocke Linh Almunge. I första omgången var Björn Blackne klart snabbast, hela två sekunder före Pelle E. Jompa åkte för fort över krönet och flöt farligt långt och tappade närnare sekunden på Pelle. I andra omgången var Jompa snabbast, två tiondelar före Pelle och sekunden före Blackne. I tredje var Jompa återigen snabbast med en tiondel före Pelle. Återigen är det bevisat, man får inte göra misstag i Xplosion.
Johan Eriksson Ludvika Opel Kadett vann med två sekunder före Lars Åke "Kudden" Wallin Västerås i en Ford Escort och trea var den mycket snabbe B-föraren Mattias Johansson Hedemora i sin snabba Saab 99. Alla tre åkte både fort och utan misstag vilket resulterade i toppresultat.
Lars "Ludde" Davidsson var storfavorit i den tvåhjulsdrivna klassen men även här visade det sig att misstag och maskinfel är ödestigert då tre tider slås ihop. "Ludde" fick bekymmer med en tändkabel i första omgången och tappade för mycket tid, sedan visade han hur man åker fort genom att vara snabbast både i andra och tredje omgången.
Mattias Tyrbjörn hade bromsbekymmer över krönet i första omgången och fick backa ur grushögen. Han kom tillbaka och var trea i andra omgången och femma i den tredje. Ronne Östberg missade i den första och var sexa i den andra och trea i den tredje.
I Volvo Orginalklassen segrade Christer Nystrand Katrineholm. I C-förarklassen vann Robert Karlsson Köping. Klass Ekonomi vanns av Jan Onkamo Västerås
Många vill åka Rally Xplosion 28/8
I dag stod fyra platser på spel till Rally Xplosion som i år skall TV sändas. 24 förare får starta elimineringsomgången i bägge klasserna och intresset är stort, "Jompa" med flera förare gjorde helt klart att söndagens tävlingen var träning och en möjlighet att visa att man platsar i den stora rally Xplosion. En förare som fanns på plats men däremot inte åkte var Björn Blomqvist Huddinge då han är helt nöjd med sin garanterade plats genom att bli tvåa i fjol.

03-07-06 Västerås MS MiniXplosion 6 juli
Totalt
1) Pelle Eriksson, SMK Sala, Mitsubishi EVO 4, 3:30.9, 2) John Karlsson, Taxinge MK, Ford Escort, 3:31.5, 3) Joakim Lindh, Almunge MK, Mitsubishi EVO 5, 3:34.2, 4) Johan Eriksson, Ludvika MS, Opel Kadett, 3:36.1, 5) Robert Jacobsson, Kolsva MS, Mitsubishi EVO 4, 3:38.1 6) Lars-Åke Wallin, SMK Västerås, Ford Escort, 3:38.1, 7) Mattias Johansson, SMK Hedemora, Saab 99, 3:38.9 8) Ilpo Sällinen, Sandvikens MK, Opel Ascona, 3:39.0, 9) Göran Nilson, Waxholms MK, Volvo 240, 3:39.5, 10) Fredrik Eriksson, Katrineholms MK Peugeot 306, 3:40.4
Komplett resultatlista pdf

03-07-05 Tobias Johansson kör WRC i Finska Rallyt
Tobias Johansson och RallyTeam Olsbergs kör WRC i Finska Rallyt. Tobias Johansson är den enda svenska deltagaren som ställer upp i WRC-klassen i Neste Rally Finland Ordinarie kartläsare Per Carlsson har fått förhinder och kan inte ställa upp i Finland men Per återkommer till nästa SM-tävling.
Nu går istället Benny Locander in som co-driver. Benny och Tobias var mycket framgånsrika och vann SM-premiären i Vännäs i februari tidigare i år.
Teamet är nu i full färd med att preparera båda WRC Corollorna,och Tobias kommer att köra den vita Toyotan som blir maximalt grusanpassad.
Du hittar mer info om Neste Rally på:
www.olsbergs.se

03-07-04 Sex i Lahti Historic
Sverige kommer att vara representerade av inte mindre än sex (6) ekipage på Lahti Historic Rally 2003, vilket avgörs på 110 snabba grus SS-km 25-27/7. Tävlingen ingår i FIA "EM" för historiska bilar.
Över viken åker snabbe Tony Jansson-Lotus Cortina, otursförföljde men alltid snabbe Magnus Wigren-Porsche 911, Saxtorps SAAB-kung Krister Wigren-SAAB 96 Sport, Historic Altmeister Hans Sellberg-Volvo PV, KRC-Ordföranden himself Nils Bergqvist-Volvo PV samt Göteborgs MF Bo Axelsson-Lotus Cortina.
Gänget har massor av meriter för sitt finska äventyr, förutom att de förklarats fullt friska i ett EKG-test. Nämnas bör Bröderna Wigrens många goda placeringar i finska historiska "EM"-rallyn, Bergqvist två finska rullningar (som kartläsare), Sellbergs Finlandsvana (38:onde rallyt) samt Axelssons uthållighet. Att Tony är ruskigt snabb har han redan visat i flera tävlingar, men håller han hela distansen?
Alla svenskarna tävlar i period F (-65) utom Sellberg vilken med ålderns rätt tävlar i Period E (-61)

03-07-03 Glasjompa & Wallon favoriter i Västerås Mini Xplosion !
Nu på söndag den 6:e juli avgörs Mini Xplosion på Västerås Motorstadion. Det betyder parallell-rally i publikvänlig kompakt form. Tävlingen ingår i Bildelsspecialisten & Bil & fritid Cup och 7-klubbars. Den fungerar även som träning och förkval inför den stora Rally Xplosion den 28:e augusti. Söndagens tävlingen körs först på tid och sen övergår den i en cupstege.
Förutom de sedvanliga hederspriserna så står fyra platser i Rally Xplosion som pris, två i två-hjulsdrivet och två i fyrhjulsdrivet.
Över 70 startande kommer till start och bland favoriterna så kan nämnas bl.a I fyrhjulsdrivet :John "glasjompa" Karlsson från Taxinge i en mycket potent Ford Escort Cosworth Jocke Lind Almunge är en anna herre som åker fort på Xplosion. Pelle Eriksson Sala i en Subaru Impeza kan banan och kan bli en joker i leken.
I tvåhjulsdrivet får Joachim Nilsson Arboga bära favoritskapet, han var fyra i fjolårets stora Xplosion och ställs mot Roland Wallon Kungsör i en Volvo. Men de är långt ifrån givna, de får motstånd av bl.a Mattias Tyrbjörn Eskilstuna i en Opel Astra . Stefan Johansson Enköping i sin sevärda Ford Sierra och Kenneth Axberg Västerås I e Escort gillar sprint och blir att räkna med. Niklas Lundkvist Eskilstuna i Volvo är en annan herre som kan överraska. Både kan och vill åka fort på söndag. Första Start sker kl 12:00
Vad händer i Rally Xplosion 28/8 ?
Tävlingen kommer att resultera i ett halvtimmes Tv-program som sändas på Viasat sport. Officiell inbjudan till svenska eliten går ut nu i veckan.
En elimineringsomgång körs kl 16:30-17:30. Den sållar agnarna från vetet och kl 18:00 startar 16 förare i respektive klass. Då gäller vinna eller försvinna, vinnaren går vidare och förloraren är utslagen. Så räkna med tuffa fighter då startfältet väntas bli tuffare än någonsin.

03-06-22 Daniel Carlsson startar inte i Belgien!
Daniel Carlsson och Mattias Andersson kommer inte att delta i EM-rallyt Ypres i Belgien 27-29 juni, med sin Suzuki Ignis S 1600! Detta på grund av en ögonskada som Daniel råkat ut för. Finländaren V-P Teuronen ersätter därmed Daniel i rallyt. Skadan är emellertid inte av allvarligare art än att han ska kunna starta i Finlands VM-rally i början av augusti! Mer information finns att hämta på www.danielcarlsson.com

03-06-22 Rally Xplosion TV sänds !
Folkfest i Västerås den 28:e Augusti . Nu är det bara två månader kvar till 2003-års Rally Xplosion i Västerås Boka in den 28:e Augusti för rallyfest i Västerås. Att sedan Svenska Mästerskapet och Mellansvenska Rally Mästerskapet avgörs i Köping veckan efter gör ju inte det hela sämre för rallypubliken runt Mälaren. Västerås MS hoppas att publiken liksom tidigare att skall strömma till i tusental för att se delar av svenska rallyeliten göra upp i parallell-rally.
TV nästa steg.
Rally Xplosion har sedan starten haft målet att bli en svensk variant på "The Race of the Champions". Nu satsar Västerås MS ett steg till och producerar en halvtimmes rallyunderhållning för Viasat sport. TV-exponering har länge efterfrågats från förarhåll, och ofta fallit på kostnadsbiten. Rally Xplosion är compakt ur alla synvinklar, publiken kan lätt följa vad som händer då de ser allt. Det är korta direkt avgörande heat (strax över minuten) , vinna eller försvinna är det som gäller. Vi har nog kommit ganska långt när det gäller att publikanpassa rallysporten och ändå ha kvar farten. Nu vill VMS försöka visa att det går att göra bra rallyunderhålning för TV publiken. Vi hoppas att årets tävling kommer att locka ännu fler förare på högsta nivån och bli ännu jämnare och mer underhållande än tidigare år.
Anpassad rally-anläggning
Västerås MS är mitt uppe i bygg-projekt att bygga om motorstadion till en arena som är anpsassad för just parallellrally eller duellrally om man så vill inför publik. Delar av den nya bansträckning kommer att köras även i år om vädret tillåter. Till nästa år skall både den nya slingan och den planfria korsningen stå helt klar att använda. När allt är klart finns flera banalternativ, publikvall för 10 000 personer, fasta TV-kameraplatser, Flera publikingångar till banan mm mm
Wiksell trefaldig mästare som utmanas !
I fjol vann Dick Wiksell före Dick Larsson, och Tobias Johansson och Jörgen Edholm. 2001 vann han före Björn Waldegård , Dick Larsson och Stig Blomqvist i 4wd klassen. Så trycket är hårt på den gamle Värlsmästaren i Enduro. Redan nu har ett flertal förfrågningar inkommit om hur många och vilka som får åka, Tv-sändning mm. Flera förare i Sverige har köpt WRC bilar och några håller på och bygger nya värstingbilar som beräknas bi klara tills i augusti. Även nya intressanta ekipage i 2wd klassen är att vänta. Här har den flerfaldige mästaren Tommy Högström bytt bil till 2003. En förare som anmälde sin revanch redan i fjol är Roger Enlund som kommer att ge 200 % för seger i år. Kort sagt ! Förarna gillar Xplosion och underhållning är att vänta.
Hård gallring med ett kvalalternativ den 6/7
16 förare i respektive klass skall stå på startlinjen i huvudtävlingen den 28/8 kl.18:00 De fyra första i respektive klass från i fjol är direktkvalificerade, dvs. 4 wd Dick Wiksell, Dick Larsson, Tobias Johansson och Jörgen Edholm ? 2 wd Tommy Högström, Björn Blomqvist, Roger Enlund och Joakim Nilsson ?
Rally Xplosion inleds med att minst 20 förare kör en elimineringsomgång för att fylla på de övriga platserna till huvudtävlingen som startar kl.18:00.
En öppen tävling kommer att köras på banan den 6:e juli.som ingår i den allt populärare sprintcupen Bildelsspecialisten & Bil & fritid Cup samt 7-klubbars Ettan & tvåan i 2wd och 4wd har en garanterad plats i elimineringensomgången.
Marknadsföringen viktig.
Rally Xplosion har varje år visat att arrangemanget vill gå nya vägar när det gäller marknadsföringen för att öka intresset, allt för att locka ny publik. AROS-festivalen i Västerås är ett arrangemang av många arrangemang där Xplosion kommer att synas. Å vilken Fest festivalen i Eskilstuna har motorinriktning och går av stapeln veckan före Xplosion. Självklart kommer vi att synas även där i någon form. Folkfest för både den vana och den ovana rallypubliken är målet.
Världsmästarmöte !
Målet med Rally Xplosion /Världsmästarmöte är att alltid ha minst två Världsmästare på plats. I svenska Speedwayligan finns rätt många så man vet aldrig, kanske får vi se Rickardsson mot Billy Hamill i bil iframtiden ? Billy bor i Eskilstuna och Tony i Avesta, vi vet vi ju sen Svenska Rallyt att Rickardsson kan åka bil. Hockeymästare finns också rätt många på nära håll, varför inte Salo mot Lidström ? Rally Xplosion skall vara tre timmars underhållning och spänning för hela familjen !

03-06-18 Thorszelius Motorsport: Co-drivern har ordet
Så var det dags för gruspremiär i Supermästerskapet,vi har haft bra flyt i år och satsade naturligtvis på totalseger. Vädret var kanonfint, härligt för både oss, mekar och publik. Dessutom var Viasat Sport där och riggade kameror i många av bilarna. Kul med uppmärksamhet från media och framförallt bra för våra sponsorers skull.
Tävlingen började med två "kortisar" på 7 resp.6 kilometer. Bägge sträckorna var fruktansvärt hala och krokiga. Vi var kanske lite överladdade och kom in lite för snabbt i en vinkel vänster,så det blev tvärnit och börja om igen. Vi tappade ca 5 sek, men vann trots detta SS1.
Läs mer <
03-06-18 Rallykurs -MK Team Treske
Torsdag den 26/6 kl.17:30 kör vi förarutbildning i Rally på Järvenskolan i Gunnarskog.
Lördag den 28/6 kl. 10:00 har Notkurs och Kartläsarutbildning även detta på Järvenskolan i Gunnarskog.
Pris: 100:- för enbart förarutbildning, 450:- för enbart Notkurs, samt 500:- för båda kurserna.
Anmälan sker till Ronny Nilsson på tel: 070-641 36 41

03-06-18 Bildreportage från GJ Pokalen Eskilstuna
Motorsport4sale var på plats när Eskilstuna MK arrangerade GJ Pokalen som var den fjärde deltävlingen i det populära Supermästerskapet. Nu ligger det ett 95 bilder stort reportage från tävlingen uppe på www.motorsport4sale.com med bilder från sträckorna SS1, SS4, SS5 och SS7.
03-06-15 Daniel en vinnare på hemmaplan
Nyss hemkommen från Grekland och en andraplats i Junior-VM visade Daniel Carlsson även världsmästartakter i hemmatävlingen Lars-Erik Thorp:s Memorial Rally.
- Det var otroligt kul att köra här, tyckte Daniel.
Det blev utklassnings-seger, vem hade väntat annat. 58 sekunder blev segermarginalen efter drygt två mil specialsträckor på de fina byvägarna runt Säffle.

Tvåa i tävlingen slutade Stefan Nilsson, Munkfors MC, i sin grupp N Mitsubishi. Stefan stärker ledningen i 4WD-klassen tack vare andraplatsen och leder nu klassen med hela tjugo poäng före Janne Westlund. Janne fick stå över även denna tävling efter ett dyrbart motorras i en tidigare tävling.
Läs mer

03-06-15 Bilder från GJ Bil Pokalen Eskilstuna MK 14 juni
Se ett urval från RaceNet

03-06-15 Saarinen fyra i Eskilstuna
För Jari Saarinen och hans co-driver Jon Magnusson blev det en händelserik dag när Eskilstuna MK på lördagen arrangerade den fjärde deltävlingen i Supermästerskapet - GJ Bil Pokalen. Efter att ha bromsat stopp på motorn i det sista vägskälet före målet på den sista sträckan ville inte motorn starta direkt igen. Det hann försvinna nästan en minut innan de fick igång den och därmed blev det "bara" en fjärdeplats i tävlingen.
Det började annars bra och de var i ledning efter de två första sträckorna. Det var dock tätt och strax bakom fanns Mats Thorszelius, Mats Jonsson och Göran Nilsson. Mästerskapsledande Eddie Hörbing tappade ett hjul på sin Toyota Corolla WRC och förlorade flera minuter. Därmed var hans dag förstörd. Thorszelius var sedan snabbast på den tredje sträckan och gick upp i ledning, endast ett par tiondelar före Jari och Jon.
På den fjärde sträckan blev det dock händelserikt för Jari och Jon. Efter att ha bromsat stopp på motorn i en kurva och inte fått igång den direkt - och dessutom senare på sträckan även snurrat en gång - tappade de cirka tjugo sekunder till Thorszelius. Sträckan ströks dock senare på grund av en avåkning där räddningstjänsten behövde gå in och göra en insats.
När sedan den femte och sjätte sträckan körts och endast den sista sträckan återstod så var det mycket tätt i toppen. Tyvärr blev det då alltså ytterligare ett motorstopp för Jari och Jon och de var borta från segerstriden. Segrare av rallyt blev Mats Thorszelius, som även gick upp i topp av mästerskapstabellen, före Göran Nilsson och Mats Jonsson som var för tidig in i en tidkontroll och bestraffades med en minuts tillägg.
- Tyvärr var det inte vår tur idag, men vi får komma igen i de två avslutande tävlingarna i Supermästerskapet. Bilen fungerade annars helt perfekt och vi hoppas att vi i varje fall bjöd publiken på lite fin rallyunderhållning, säger Jari.
Resultat totalt (topp fem), GJ Bil Pokalen, 14/6 2003
1. Mats Thorszelius SMK Uppsala Toyota Corolla WRC 26.47,7
2. Göran Nilsson Härnösands MK Toyota Celica 27.10,2
3. Mats Jonnson Forshaga MC Ford Escort WRC 27.40,1
4. Jari Saarinen MSK Kvarnvingarna Ford Escort WRC 27.40,7
5. Kjell Sandberg Haninge MK Toyota Celica 27.41,0

03-06-14 Säffle MC Lars-Erik Torph Memorial 14 juni
Totalt
1) Daniel Carlsson, Säffle MC, Toyota Corolla WRC, 12:20,2, 2) Stefan Nilsson, Munkfors MC, Mitsubitshi Lancer Evo 4, 13:18,2, 3) Stefan Åhsberg, MK Team Westom, Opel Kadett, 13:21,6, 4) Nicklas Kalsson, MK Team Westom, Volvo 240, 13:21,7, 5) Morgan Persson, MK Ratten, Volvo 240, 13:24,9, 6) Jimmy Olsson, Storfors MK, Volvo 240, 13:25,4, 7) Thomas Blåder, Filipstads MC, Volvo 940, 13:26,5, 8) Henrik Andersson, Säffle MC, Volvo 740, 13:32,4, 9) Joakim Alsin, Säffle MC, Volvo 140, 13:32,4, 10) Per-Anders Högsäter, SMK Eda, Volvo 240, 13:34,8
Övriga resultat

03-06-14 "PG" Andersson årets Torph-stipendiat
Den svenske juniorlandslagsmannen i rally, Per-Gunnar "PG" Andersson fortsätter att tilldelas utmärkelser. På lördagen utsågs den 23-årige värmlänningen till årets Lars-Erik Torph-stipendiat, vilket är svensk rallysports finaste och mest hedersamma utmärkelse. "PG" Andersson fick motta stipendiet av Lars-Erik Torphs mor, Ingrid, vid målgången av minnestävlingen, Lars-Erik Torph Memorial, som avgjordes kring hemorten Säffle på lördagseftermiddagen.
- Det är en stor ära för mig att få en så fin utmärkelse. Några personliga minnen har jag inte direkt av Lars-Erik mer än att jag som liten tillsammans med pappa såg honom i Svenska Rallyt.
- Men i efterhand har jag hört talas oerhört mycket om honom som en rallyförare utöver det vanliga, som många andra förare över hela världen hade som förebild, berättar er rörd "PG" Andersson som bara för ett par dagar sedan kom från det grekiska VM-rallyt som han följt på nära håll.
Läs mer

03-06-12 Hederspris till bästa Ford-ekipage i GJ Bil Pokalen
Ford Motorcentralen/Oscarssonrally som är Ford Racing dealer skänker bort en prischeck på res.delar för 5000:- från Ford Rallyesport till bästa Ford-ekipage i deltävlingen GJ-Pokalen (Supermästerskapet)14 Juni. Bröderna Oscarsson som ej hann färdigt med sin nya uppdaterade Escort Cosworth se www.oscarssonrally.com till denna stora Rally-helg på hemma plan.Mikael Oscarsson luftar sin Escort Mk2(2wd) med nymont servostyrning mäter då krafterna med det tuffaste motstånd man kan tänka sig.Registreringsnummer KGK435 (EscortMK2) har för övrigt varit Mickes bil nr i skogen i drygt 23 år !!ganska svårslaget.Sista tävlingen Micke åkte i MK 2.an var i Nora 31 Maj där han vann klassen

03-06-11 Supermästerskapet i rally till Eskilstuna
Med lördagens rally GJ Bil Pokalen i Eskilstuna inleds sommardelen av Supermästerskapet i rally. 180 bilar är anmälda och det är upplagt för fartfest av stora mått. Större delen av den svenska rallyeliten deltar. Eddie Hörbing, Degerfors RC har varit stark i vinter och med en seger och två andraplatser skrapat ihop 80 poäng. Men det är ända bara 11 poäng mer än Mats Thorszelius, SMK Uppsala som vann två av de tre tävlingarna. Tredubble Supermästaren Mats Jonsson, Forshaga MC får en tuff uppgift att upprepa seger i år. Han inleder sommaren med en andraplats i bagaget från vintern.
Klassen för tvåhjulsdrivna bilar har en storfavorit. Det är Leif Petersson, Göteborgs MF, som tog två segrar och en andraplats under vinterdelens tre tävlingar. Dessutom har han två raka delsegrar i Riksmästerskapet. Thomas Thunström, Ludvika MS har varit närmast Petersson två gånger och möjligen kan det bli tredje gången gillt. Tvåa för närvarandet är Jonas Wigren, Norrköpings MK som alltid är med i toppen. Klassen har en mängd förare på elitnivå och spännande jakter på sekunder och tiondelar kan utlovas.
Jan Strandberg, Offerdals MK fick en smakstart i klassen för B- och C-förare 2wd. En första-, andra- och en tredjeplats blev utdelningen. Och det är 23 poäng mer än Lars Gradin, Almunge MK. Dalaförarna Hans Wittenström, Ludvika MS och Claes Molin, SMK Dala skuggar bakom. Arrangerande Eskilstuna MK har sin adept i Rickard Andersson, som säkert är med kampen om förstaplatsen i sin Seat Ibiza.
Rallyt är totalt ca 18 mil varav 6,8 mil SS. Start och mål vid GJ Bil i Eskilstuna, Första start kl. 11. 01.
Supermäterskapet kommer att sändas på ViaSat Sport torsdagen den 26 juni klockan 21.00, med ett 30 minuter långt program. Det kommer även att gå i repris vid 2 tillfällen.
Tabeller och resultat Supermästerskapets hemsida
http://www.motorsportivarmland.nu/sm.html

03-06-10 Daniel Carlsson gör inhopp i Lecab Rally Cup
Till helgen är det dags igen. Lecab Rally Cup drar vidare till Värmlands rallymetropol nummer ETT. Vi pratar givetvis om Säffle, som fostrat en stor del av rallyeliten i Värmland både förr och nu. Just nu är det Daniel Carlsson som är hetaste namnet i rally-Säffle, med en alldeles färsk andraplats i junior-VM deltävlingen i Grekland. Givetvis kommer han till start i Lars-Erik Thorp:s Memorial Rally, som är deltävling nummer fem i Lecab Rally Cup.
- Det ska bli görsköj, tycker Daniel på en knastrig telefonlinje från Grekland.
Men bil då? Vilken bil kör du i Säffle?
- Det blir WRC-Corollan från Team Olsbergs, myser Daniel. Hoppas bara det går bättre än för två år sen, då drog jag av vägen i Säffle med den blå 240:n, minns Daniel.
Läs mer

03-06-09 Katrineholms MK Trollsprinten 9 juni
Totalt
1) Johan Rudengren, Eskilstuna MK, Mitsubishi, 3.57,01, 2) Anders Jansson, Katrineholms MK, Mitsubishi Galant, 4.03,70, 3) Robert Jakobsson, Katrineholms MK, Subaru Leone, 4.04,78, 4) Janne Pettersson, SMK Nyköping, Peugeot 205, 4.06,25, 5) Johan Lund, Flens MS, Renault Clio, 4.07,42, 6) Ronnie Österberg, Haninge MK, Opel Kadett, 4.07,98, 7) Per Eriksson, Flens MS, VW Golf, 4.08,53, 8) Fredrik Eriksson, Katrineholms MK, Peugeot 306, 4.10,74, 9) Gunnar Fredriksson, Katrineholms MK, Saab V4, 4.12,32, 10) Jörgen Jansson, Botkyrka MK, Ford Escort, 4.12,35
Komplett resultatlista PDF-format

03-06-08 Mekar-seger, tyckte Stefan Nilsson
Stefan Nilsson, Munkfors MC, heter årets totalsegrare i Structo-Sprinten. Efter två i det närmaste perfekta åk kunde Mitsubishiföraren ta hem segern. Stefan gjorde detta med nästan fyra sekunder tillgodo på tvåan Asko Alanen, Degerfors, i en Toyota Celica grupp A.. - Jag vill ge ett stort tack till mina mekaniker, det är deras förtjänst, menade Stefan efter loppet. Med kopplingsproblem vid testkörning dagen innan start blev det en tävling i sig att få bilen körduglig för Stefans mekaniker. Faktum var att bilen inte blev fullt frisk förrän i tävlingsdepån på Storfors Motorstadion. Stefan verkar trivas som fisken i vattnet på sprinttävlingar, med två segrar och en tredjeplats i Lecab Rally Cups sprinter.
Läs mer

03-06-05 Nu är det dags för GJ-Bil Pokalen igen
Lördagen den 14 Juni har Eskilstuna MK den äran att få köra en rallytävling I Mästarklass. Tävlingen som ingår I Supermästerskapet har redan samlat de främsta förarna från SM-serien. Några som kan nämnas är Mats Jonsson Forshaga MK , SM-ledaren Mats Thosrzelius SMK Uppsala , Eddie Hörbing Degerfors RC, Jari Saarinen MSK Kvarnvingarna, Kjell Hansson Haninge MK. I den 4-hjulsdrivna klassen är det 20 st anmälda varav ett antal är WRC-bilar.
GJ-Bilpokalen är en tävling som lockar till ett stort startfält varje år, mycket på grund av fina vägar och en bra tävlingsledning. Även i år har vi tagit fram fina vägar runt Eskilstuna som kommer att innehålla mycket att se på för rallypubliken. Det kommer att finnas några vägavsnitt, som inte har körts på flera år I rallysammanhang.
Supermäterskapet kommer att sändas på ViaSat Sport torsdagen den 26 juni klockan 21.00, med ett 30 minuter långt program. Det kommer även att gå i repris vid 2 tillfällen.

03-06-05 Ny besiktning/anmälnings lokal Structosprinten
Ny besiktning/anmälnings lokal Structosprinten på lördag. Följ pilar

03-06-03 Kompensation för porto i Structosprinten
Vid utskick av startbekräftelse till Structosprinten blev porto lite för dåligt tyckte posten så dom satte på en lapp att det skulle betalas 5,50. Om ni tar med denna lapp till oss i Storfors MK och lämnar den i anmälan så fixar vi den avgften såklart. Vi ber väldigt mycket om ursäkt för denna fadäs.
Tommy Magnusson Storfors MK.
to.magnusson@telia.com

03-06-02 Full sula för Lecab Rally Cup i Storfors!
Till helgen varvas motorerna upp igen. Det är dags för Lecab Rally Cup:s sommarsäsong. Under tre intensiva helger i juni kommer nästan hälften av rallycupen att avgöras. Först ut på plan är Storfors Motorklubb som nu på pingstafton kör STRUCTO-sprinten, följt av Säffle MC:s Lars-Erik Thorp:s memorial helgen efter. MK Ratten avrundar sedann med Gröna Dalen-rundan sista helgen i juni. Ett intensivt och späckat schema för alla motorintresserade i Värmland. Tävling nästan varje helg fram till semestern.
Läs mer

03-06-02 Flygande start för nya Rally-Cupen
Överraskningar vid starten på BDS/Bil&Fritid Rally-Cup i Eskilstuna och den första deltävlingen i den nya rallycupen, Torsdags-sprinten på Kristi-Flygardan den 29/5, blev det flera överraskningar i några klasser. Att Johan Rudengen skulle köra hem 4WD-klassen var väl för många ingen sensation. Men att det skulle bli GrN-bilar i topp i de "trimmade 2WD-klasserna" var desto större överraskningar.
I A-klassen var det till och med två (2) GrN-bilar i topp, Snabbast var Johan Lund från Flen i sin Renault Clio Sport före Katrineholms Fredrik Eriksson i sin Peugeot 306.
Även i B-klassen blev det GrN-seger genom Eskilstunas Rickard Andersson i sin SEAT.
Den nya cupen, Bildelsspecialisten/Bil&Fritid Rally-Cup, fick ett stort gensvar hos åkarna i "Stormälardalen/mellansverige", över 70 tävlande ville vara med gasa på och runt Eskilstuna Mk's motorbana i Ekeby.
Och redan nu till Pingsthelgen, den 9/6 är det dax för nästa race i cupen, då Katrineholms MK och SMK Vingåker kör sin Troll-Sprint på Trollåsens Motorbana.
Även den tävlingen ser ut att bli populär då över 40-talet åkare redan anmält sitt intresse, fast det återstår några dagar innan anmälningstiden går ut.
Fullständiga resultat och serieställning finns på:
www.racenet.nu/sprintcupen

03-05-31 MK Nitro Nora Rallyt 31 maj
Totalt
1) Ari Alanen, SMK Karlskoga, Toyota Celica, 17.43, 2) Mikael Gustafsson, Kils MK Bil, Mitsubishi Lancer Evo 4, 17.46, 3) Sören Olsson, Films MK, Ford Escort Cosworth, 17.54, 4) Mikael Oscarsson, SMK Södermanland, Ford Escort RS 2300, 18.28, 5) Johan Eriksson, Ludvkia MS, Opel Kadett GSI 16v, 18.38, 6) Björn Beck , Åmåls MK, Ford Escort Mk II, 18.38, 7) Patrik Gerdin, Karlstads MC Bil, Volvo 240, 18.41, 8) Henrik Andersson, Säffle MC, Volvo 740, 18.43, 9) Christer Johansson , Årjängs MK, Volvo 240, 19.05, 10) Håkan Svensson, Fägre MK, Mitsubishi Lancer, 19.06
Övriga resultat Nora Rallyt

03-05-31 SMK Motala Rally-RM T-Turen 31 maj
Totalt
1) Carina Hermansson, Skepptuna MK, Mitsubishi, 25.31.90, 2) Robert Johansson, Ljusdals RC, Mazda 323, 25.32.30, 3) Mats Lindwall, SMK Valdemarsvik, Subaru Impreza, 25.46.80, 4) Leif Peterson, Göteborgs MF, Opel Corsa, 25.48.00, 5) Björn Blomqvist, Huddinge MK, Toyota Corolla, 25.57.40, 6) Lars Hedqvist, Munkfors MC, Toyota Corolla, 26.01.00, 7) Jonas Wigren, Norrköpings MK, Toyota Corolla, 26.02.90, 8) Tobias Ytterbring, Kolsva MS, VW Golf III, 26.08.30, 9) Geir- Ingar Mythe, NMK GOL Mitsubishi Lancer Evo 6, 26.09.90, 10) Roland Wallón, SMK Kungsör, Volvo 240, 26.14.00
Komplett resultatlista PDF-format

03-05-27 Supermästerskapet i TV
ViaSat Sport kommer torsdagen den 26 juni klockan 21.00 att sända ett 30 minuter långt program från GJ Bil pokalen i Eskilstuna, Supermästerskapet. Det blir minst två repriser.
Frame Production kommer att producera tävling i samarbete med TV Media Produksjon i Oslo. Vår ambition är att göra det bästa rallyprogrammet som sänds i Sverige. Vi ska använda många incarkameror med ljud (noter) och flera externa kamerateam.
Ett samarbete har etablerats med TV Media Produksjon i Oslo. Vi har samma syn på hur ett bra rallyprogram ska produceras. Vi kompletterar också varandra med teknik, erfarenhet och kontaktnät.
Vi hoppas att det här är början på en mycket stark TV-bevakning av rally i Sverige. I South Swedish Rally var TV Media Produksjon på plats för att bevaka de åtta startande norska bilarna. Den bevakningen är vi inte i närheten av i Sverige, men om något år kan vi vara där. När vi arbetat med finansieringen av programmet har vi fått ett mycket positivt gensvar. Vi tror det finns möjlighet att sända hela serier under 2004.
Frame Production har erfarenhet från TV-produktion i tre år. Vi har producerat två SM-deltävlingar i rally för TV och är aktiva inom rallysporten som co-drivers. TV Media Produksjon producerar Norska Mästerskapen i rally och ett motormagasin åt TV3 varje vecka. Henning Isdahl som driver företaget är även codriver åt Tord Linnerud i en Corolla WRC.

03-05-25 Mattias Andessons rapport från Argentina
Nu har Daniel Carlsson och Mattias Andesson även kört träningen till det argentinska VM-rallyt. Efter en lika lång flygtur som till NZ började som vanligt träningen på måndagen. Årets upplaga var som många av VM-tävlingarna nu för tiden, väldigt koncentrerat.
Läs mer

03-05-25 Kort rally för Kim Sevius i Holland
Kim Sevius, Säffle MC hade ingen tur med sig i Holländska Paradigit-ELE Rally 23-25 maj i Eindhoven. Redan efter fem av de 20 sträckorna var det färdigkört när de åkte av vägen i den regniga tävlingen.
- Redan på första sträckan tappade vi tre minuter efter en punktering. Men det var ingen katastrof så tidigt i rallyt. Vi tog in mycket på de följande sträckorna innan det tog slut på femman, berättar Kim.

03-05-21 Ny Rally-Cup i Mellansverige!
Nu presenteras en "nygammal" rallycup i stormälardalen. Det är den forna RS/Sprint-cupen som får ett nytt namn och en uppfriskande injektion. Nu blir det Bildelsspecialisten/Bil&Fritid Rally-Cup (BDS/Bil&Fritid Rally-Cup) som är det nya officiella namnet.
Cupen kommer att köras över 6-8 tävlingar, och med början nu den 29/5 i Eskilstuna, tävlingar kommer sedan att köras i Katrineholm, Västerås, Kolsva, Nyköping, Flen samt ev. någon mer ort.
Från att ha varit en "lokalserie" breddas nu hela konceptet med större geografiskt spridning, bättre tävlingar. Men grundideén ändras inte, dvs. mindre sprinttävlingar som nu är så populärt, enkla att arrangera, de tävlande behöver inte ta med sig stora seviceteam då de flesta tävlingar enbart har en gemensam serviceplats mm.
Och förarna kan sätta en sponsor, kompis el annan person i högerstolen då alla tävlingar körs utan noter, och ibland även på "riktiga" motorbanor. Givetvis finns det en hygglig prispott, över 20.000 kr finns det att tävla om!
Mer information finns att läsa på den officiella webbsidan:
www.racenet.nu/sprintcupen alt www.bds.nu (klicka in på Aktiviteter)
Tävlingssugen? Då är det hög tid att anmäla sig till Eskilstuna MK:s Torsdags-sprinten den 29/5 (Kristi-flygardan). Inbjudan och övrig info finns på webbsidan!

03-05-18 Rallyt Conny Wass Memorial ställs in
MK Kopparberg tvingas ställa in sitt rally Conny Wass Memorial. Tävlingen som skulle ha körts lördag 24 maj hade inte tillräckligt med anmälda.

03-05-16 Kim Sevius rallytävlar i Holland
Kim Sevius, Säffle MC åker till Holland nästa vecka för att köra rally. Det som gäller är Paradigit-ELE Rally som går av stapeln 23-25 maj i Eindhoven. 20 ss på 18 mil samt 55 mil totalt, 80% asfalt resten grus.
- Jag är tilldelad startnr, 18 av totalt 70 startande med ett ganska bra startfält, förhoppningen är att vara med bland dom tio bästa totalt, men vi får se . Bilen är som vanligt min Volvo 240 Turbo.

03-05-14 Riskokare på grönbete
Vilken härlig start på sommarsäsongen ! Hela 17 hungriga japaner till start i Ford Pokalen, varav några nya namn tillkommit för att prova lyckan i cupen. Tävlingen bestod av sex sträckor på totalt 30 SS-km och med en timslång storservice mellan dagens två etapper. Två av sträckorna dubblerade, men höll hyfsat då det totala startfältet var relativt litet. Vädret var klart och fint, även om det var något isande vindar som envisades med att kyla service-personalen.
Läs mer

03-05-13 Poängställning MRM efter Fordpokalen
03-05-12 "2 x Bosse + 911 = Totalt 4" i Tjeckien
Bossarna Axelsson/Fransson i lånad Porsche 911, Period F 1965, lyckades ta en fjärdeplats i totalistan för FIA koficient 3 rallyt Horacka Historic Rally, vilket avgjordes i helgen på ca 120 km mycket snabba asfalt-SS. Andra svenska deltagare var skåningarna Magnus Wigren/Per Hågeman, i en likadan Porsche, vilka placerade sig 7:a. Historic Altmeister Hans Sellberg, firade sin 100:de tävling, med att köra hem klassegern i sin Volvo PV. Detta i par med Karlskogas codriverstolthet Torbjörn Henrysson. Serviceteamet, vilka gjorde det hela möjligt, utgjordes av rutinerade Dick Carlsson och påläggskalven Linus Henrysson.
Bilder från rallyt

03-05-11
Thorszelius Motorsport: Co-drivern har ordet
Efter segern i Lima har nu Corollan fått en ordentlig genomgång. Motorn har varit helt nerplockad och bilen har i övrigt ställts in för grus. Premiärtävlingen Rally Gotland är en av våra favorittävlingar, en tävling och minisemester i samma paket. Vi var ett sällskap på 14 personer med mekaniker, respektive och barn.
Tävlingen omfattade 80 km SS som bestod av både militära övningsfält och små smala skogsvägar. Rallyt var indelat i två etapper med tre sträckor på fredagen och 4 på lördagen.
Läs mer

03-05-11 Tredje raka segern för Saarinen
Efter en strulig vintersäsong med mycket tekniska problem på sin Ford Escort WRC har det nu verkligen vänt för Jari Saarinen och hans co-driver Jon Magnusson. När SMK Östgötas tävling Holmen Skog-rallyt i helgen inledde årets ÖÖM (Öppna Östgötamästerskapet) kunde de kvittera ut årets tredje raka seger.
När man läste startlistan till Holmen Skog-rallyt såg det dock ut att kunna bli mycket tufft motstånd eftersom bland annat den regerande svenske mästaren Mats Jonsson och det nya unga löftet Tobias Johansson var anmälda. Men Mats Jonsson kom tyvärr inte till start på grund av att hans bil inte hann bli startklar efter diverse problem. Av okänd anledning kom inte heller Tobias Johansson till start.
För den skull var det inte direkt några problem med bristande konkurrens eftersom Jari har en mycket snabb östgötakollega vid namn Mikael Lindqvist, som även han kör en Ford Escort WRC. Det var också Mikael som vann den första sträckan, endast 0,8 sekunder före Jari. På den andra sträckan höjde Jari tempot och var 10,7 sekunder före Lindqvist och övertog ledningen.
På den tredje sträckan utökades ledningen, trots närkontakt med en chikan som byggts upp i ett snabbt parti av sträckan. Inför den avslutande fjärde sträckan hade Jari därmed en komfortabel ledning på hela arton sekunder. Det blev dock mer spännande än nödvändigt då Jari och Jon snurrade i ett mycket snabbt parti och tappade hela ledningen, men efter en mycket stark avslutning av sträckan lyckades de ändå ta hem segern. Marginalen blev dock endast 5,6 sekunder.
&endash; Bilen fungerar mycket bra nu och det är ett rent nöje att köra. Tyvärr blev det lite väl spännande på grund av snurrningen på sista sträckan, säger Jari, som är mycket nöjd med hur grussäsongen har startat.
Nu blir det bråda dagar för teamet då bilen ska få sig en rejäl översyn till den kommande SM-tävlingen, South Swedish Rally, i Växjö 23-24 maj. Eftersom tävlingen även ingår i EM, och ett flertal utländska förare kommer att deltaga, blir konkurrensen mycket hårdare än i en vanlig SM-tävling. Främste segeraspirant borde trots detta vara en svensk, eftersom Tomas Rådström med sina många VM-tävlingar i ryggen kommer till start.

03-05-10 SMK Östgöta Holmen-Skog Rallyt 10 maj
Totalt
1) Jari Saarinen/Jon Magnusson, MSK Kvarnvingarna, Ford Escort WRC, 26.59, 2) Mikael Lindqvist/Mats Lindqvist, SMK Östgöta, Ford Escort WRC, 27.04,7, 3) Patrik Malteskog/Björn Engström, Norrköpings MK, Mitsubishi, 27.28,8, 4) Stig Olov Walfridson/Lars Bäckman, MK Ratten, Mitsubishi Lancer, 27.37,0, 5) Carina Hermansson/Anita Jansson, Skepptuna MK, Mitsubishi, 27.44,8, 6) Patric Carlsson/Leif Fredriksson, SMK Nyköping, Mitsubishi, 28.08,6, 7) Lars Hedqvist/Maria Andersson, Munkfors MC, Toyota, 28.43,8, 8) Kent Larsson/Mikael Jansson, MK Team Westom, Volvo, 28.44,0, 9) Timo Huovinen/Fredrik Kalm, Finspångs MS, Volvo 940, 28.49,1, 10) Niklas Hägg/Kent-åke Stenbäck, SMK Hälsinge, Toyota Corolla 29.04,1
Komplett resultatlista i pdf-format

03-05-05 Tommy Vestlund Renault Clio Cup rapport
Jonas Kruse hade som brukligt i Renault Clio Cup skrapat ihop ett test på grus inför sommaren. Testet gick av stapel ner i Älmhult i gränsen på Småland & Skåne. Testet pågick för våran del hela fredagen på två olika vägar. Väghållningen gjorde jag inte mycket åt, men brottades hela dagen med för mycket bak broms. Det visade sig vara två felkopplade slangar. Sedan på lördagen gick den 3: e deltävlingen i Renault Clio Cup.
SS1: Som egentligen var SS7 började inte bra. Efter bara några svängar så kom Jocke bort sig i noterna och hade svårt att hitta tillbaka. Jag fick sedan tystlåten förklaring vad orsaken var. Han hade nämligen bläddrat upp noterna för SS 1, och då vi startade på SS7 var ju inte det riktigt rätt. Vi tappade rätt mycket tid på dom snabbaste, men inte mycket att göra åt.
SS2: Det var tävlingens SS8 och den fick jag inte någon rytm i och tiden var sådär, dock inga misstag. Jag kände att det inte var läge att öka tempot då väglaget var svårkört.
SS3: Det var tävlingens SS1 och där stämde det bättre, vi hade sagt att vi skulle hålla vårat tempo och försöka komma in i rytmen. Vi insåg också att det inte frågan om någon skulle åka "bort" sig eller inte, frågan var hur många. Då vi gick ut som näst sista Clio bil så hade vi sett spåren efter dom före och det hade varit nära på många ställen. En bit in räddades vi av Göthberg som åkt av, en riktig dyngsväng som grusade planerna för 3st Clio bilar.
SS4: Tempot började komma lite men det fattades i alla fall till dom snabbaste men så fick det vara. Det kändes inte hundra helt enkelt.
SS5: Nu åkte gamla Gullabo däck på och resultatet visade sig vara bra. Vi var näst snabbast efter frenetiskt jagande Göthberg.
SS6: Då det inte var service mellan sträckorna och det torkat upp, insåg jag snabbt att mina Gullabo inte skulle räcka. När vi senare kom in till service för att byta tillbaka till Yokohama igen så sa man att SS7 & SS8 var strukna pga. att vägen var för dålig. Jag är nöjd med att vi inte gjorde en enda miss på hela tävlingen och det visade sig vara en ganska bra taktik. Vi slutade nu på en andra plats och vi är mycket nöjd. Nu laddar vi om till nästa SM, Syd Svenska Rallyt.
Väl mött i Växjö
Tommy Vestlund med team.
Mer om Renualt Clio Cup

03-05-05 Tävlingar i Riksmästerskap i rally 2004
Följande arrangörer har tagits ut till Riksmästerskap i rally 2004.
17/1 SMK Hälsinge
21/2 SMK Söderhamn
5/6 Ydre MK
3/7 Skillingaryds MK
21/8 SMK Motala

03-05-05 Tävlingar i Supermästerskapet 2004
För 2004 är vintersäsongen klar betr. arrangörer och deras datum är vad vi hoppas spikade, naturligtvis kan smärre datumjusteringar komma att ske.
För sommaren är det i nuläget Hässleholms MK som vill köra Snapphanerallyt i augusti, prel datumförslag är 7:e eller 14:e och SMK Nyköping med Gästabudstrofen 4 september.
Vi är alltså fortfarande intresserade att höra av ytterligare en sommartävling. Även de som tidigare har hört sej för lite lätt, kan komma igen med en mera precicerad intresseanmälan.
Vintern bjuder på samma tävlingar som i år d.v.s Stuguns MK med Z-Trofén 17 januari. Dalaklubbarna med Dan Anderssons Minne 31 januari och LBC-Ruschen i Lima 13 mars.
Under sommaren är det helt klart med Nyköpings Gästabudstrofén 4 september.

03-05-04 Daniel Carlsson testade i Frankrike
Daniel Carlsson kom hem i onsdags efter två dagars testkörning nere i södra Frankrike. Faktum är att underlaget på teststräckan var något sämre mot vad Suzuki förväntar sig i Grekland, ojämt och stenigt med andra ord.
- Det är därför bra att både bilen och jag får nödvändig träning på de dåliga vägarna som oftast råder under Akropolisrallyt, säger Daniel.
Han nämner också att det har gått hårt åt däcken under testet.
- Suzuki fokuserade främst på att under dessa dagar utveckla vissa detaljer i hjulupphängningen, däribland stötdämparna.
Daniel berättar vidare att de körde cirka 10-12 mil test på en sträcka som bara var några få kilometer.
- Bilen känns ruggigt stryktålig och pålitlig, konstaterar han till sist när nu han och Mattias tar sikte på en topplacering i nästa VM-rally...!
Vistelsen på hemmaplan blev emellertid kortvarig eftersom Daniel Carlsson och Mattias redan i fredags eftermiddag for iväg med destination Argentina, för att delta under genomkörningen där måndag t o m onsdag! Mer information och egna intryck följs upp efter att de kommit hem efter resan från Sydamerika!
Följ utvecklingen på
www.danielcarlsson.com

03-05-04 Enköpings MK bra Bils Renaultpokal 3 maj
A-förare 4 WD
1) Mats Thorszelius SMK Uppsala Toyota Corolla, 18:43.1, 2) Andreas Eriksson MK Speed Ford Focus, 18:54.5, 3) Dick Wicksell SMK Uppsala Sabru Impresa 19:11.9, 4) Dick Larsson Rasbo MK Toyota Celica 1996 19:14.5, 5) Joachim Westerlund Vallentuna MK Subaru Impreza, 20:12.0, 6) Ragnar Öknegård Eskilstuna MK Mitsubishi Lancer Ev 20:17.5, 7) Janne Westlund MK Kopparberg Mitsubishi Lancer Ev 20:18.4, 8) Håkan Eriksson Örsundsbro MK Mazda 323, 20:28.7, 9) Lars Näsholm Sollefteå RRC Subaru Impreza 20:31.4, 10) Torbjörn Runesson Almunge MK Mazda WRC 20:50.2
A-förare 2 WD 1) Roland Wall¢n SMK Kungsör Volvo 240 20:30.2, 2) Markus Hällbo Säters MK Volvo 940, 20:50.5, 3) Nicklas Karlsson MK Team Westom Volvo 240, 20:54.0, 4) Mikael Oskarsson SMK Sörmland Ford Escort, 21:17.6, 5) Stefan Johansson Enköpings MK Ford Sierra, 21:17.9, 6) Stefan Ingvarsson Östhammars MK Opel Ascona B, 21:26.5, 7) Johan Lund Flen MS Renault Clio Sport, 21:36.9, 8) Lars-Åke Wallin SMK Västerås Ford Escort RS 2000 21:41.0, 9) Kjell Friberg Enköpings MK Opel Corsa, 21:42.7, 10) Torgny Mogren Hällefors MK Saab 9-3 Turbo, 21:44.1
B-förare 2 WD 1) Lars Andersson MK Team Treske Volvo 240, 21:06.6, 2) Ulf Pettersson MK Rimo Volvo 940, 22:06.5, 3) Tommy Bryfelt SMK Tierp Volvo 240 22:13.2, 4) Bengt Gustavson Örsundsbro MK Opel Ascona, 22:13.6, 5) Tony Berglund Taxinge MK Volvo Amazon, 22:18.8
C-förare 2 WD 1) Mikael Ternerot Taxinge MK Ford Escort 23:01.0, 2) Fredrik Jonson Strängnäs AMS Seat Ibiza, 23:08.1, 3) Peter Buhre Enköpings MK VW Golf, 23:34.2, 4) Andreas Johansson SMK Östgöta Opel Ascona B, 23:36.1, 5) David Forslund Films MK Volvo 240, 23:49.6
Övriga resultat
Delresultat

03-05-04 Sensation i tredje deltävlingen av Renault Clio Cup
Unge Joachim Nilsson från Arboga blev sensationell vinnare av den tredje deltävlingen i svensk rallysports plantskola, Renault Clio Cup, som avgjordes i samband med rallyt Silverratten i Älmhult på lördagseftermiddagen.
Egen säker körning i kombination med andras misstag eller haveri gjorde att han kunde vinna ohotat med drygt 20 sekunders marginal före tvåan, Tommy Westlund, Gagnef och ytterligare fyra sekunder före trean, Per Davidsson från Växjö.
Fyra i deltävlingen var Per Göthberg från Eskilstuna. Bortsett från en tidig avåkning, svarade Göthberg för en strålande körning och vann fyra specialsträckor.
Deltävlingen i Älmhult hade föregåtts av ett gemensamt "träningsläger" för deltagarna i Renault Clio Cup. Tidigare rallyproffset Jonas Kruses ledde övningen.
- Redan under våra test visade Joachim framfötterna och utnyttjade tillfället friskt med att få testa och finjustera bilen, berättar Kruse.
- Det visar på vikten av att komma väl förberedd till en tävling för att kunna prestera ett bra resultat, fortsätter han. Renault Clio Cup är en del av av den populära standardbilsklassen lilla grupp N, d v s tvåhjulsdrivna bilar med max två liters motorvolym. Till årets cup är tolv förare, företrädesvis rallyjuniorer, anmälda.
Resultat, prel, Silverratten, Älmhult, deltävling 3 i Renault Clio Cup:
1. Joachim Nilsson, Arboga, Renault Clio Sport, 32.36,7
2. Tommy Westlund, Gagnef, Renault Clio Sport, 32.56,8
3. Per Davidsson, Växjö, Renault Clio Sport, 33.00,0
4. Per Göthberg, Eskilstuna , Renault Clio Sport, 33.14,8

03-04-27 Jimmy Joge fortsätter övertyga!
- Jag är otroligt nöjd.
- Speciellt första sträckan gick bra. På SS 2 hoppade vi lite olyckligt över ett krön och fick problem med framvagnen. Men det störde inte så mycket...
Rally-junioren Jimmy Joge testade formen i skånska stortävlingen Kong Christian Race i helgen. Jimmy kom till start med sin Grupp N-bil - en Peugeot 306 med 2-litersmotor. Resultat blev en överlägsen seger i klassen.
- Vi vann klassen med över dryga minuten och jämfört med de trimmade 2-hjulsdrivna bilarna var vi femma totalt, ler Jimmy glatt.
Årets Kong Christian Race bjöd på perfekta rallyvägar och ett stort startfält med massor av duktiga förare i trakterna av Glimåkra. Med andra ord ett perfekt tillfälle att testa formen inför nästa deltävling i SM-serien - South Swedish Rally i Växjö om ganska precis en månad.
Men i SM kör Jimmy en riktig rallyracer - en Peugeot Super 1600. I likhet med sin svåraste motståndare i SM-serien - Per Gunnar Andersson, väljer Joge att ladda upp med sin betydligt mer standardbetonade Grupp N-bil. Men medan PG drog ned till Tyskland för att testa asfalt, valde Jimmy grusunderlaget i Skåne.
- Målet är i första hand ett bra SM-resultat, men precis som PG och hans team siktar vi på en eller ett par starter i Junior-VM senare under året. Men vi väljer att gå in i VM lite senare. Målet är att komma till start i spanska Cataluyna Rally och i klassiska RAC-rallyt, berättar Gert Blomqvist, teamchef i det svenska Peugeot-stallet.
Nästa fas i förberedelserna är inledande grustester med Super 1600-bilen.
- Det gick rätt bra i vintras. Men då var det is och snö medan resten av serien körs på grus. Så det återstår rätt mycket jobb innan vi hittar optimala inställningar, kommenterar Jimmy. Som får hjälp av Peugeots tävlingsavdelning i Frankrike under testperioden:
- Vi har väldigt bra kontakter med Frankrike, vilket känns betryggande inför sommarsäsongen.
Resultat: Kong Christian Race, Kristianstad
Gr A/N upp till 2000 cc, A-förare: 1) Jimmy Joge, SMK Motala, Peugeot 306, 29.54,2, 2) Per Davidsson, Wäxjö MS, Renault Clio, 30.58,5, 3) Stig Björkman, Borlänge MK, Citroen AX, 31,49,8, 4) Leif Appelblad, Västerås MS, Peugeot 306, 36.01,0.
B-förare: 1) Staffan Wöllecke, Nybro AC, Peugeot 306, 30.58,7, 2) Ove Almqvist, MK Sävsjö, d:o, 33.53,8, 3) Jens Persson, SMK Hörby, Seat Ibiza, 34.14,5.
C-förare: 1) Michael Håkansson, Eslövs MK, Seat Ibiza, 34.44,6, 2) Christian Thorsén, Tomelilla MK, Peugeot 306, 37.20,09

03-04-27 Rally Vogelsberg: Morgan Olsson klass-fyra
Fyra i klassen - tre sekunder från tredjeplatsen. Det var rallyföraren Morgan Olssons resultat i årets tyska Rallye Vogelsberg. Vimmerby-föraren var den ende av tre startande svenska förarna som kom i mål. Värmländske rallyjunioren Per Gunnar Andersson öppnade strålande, men rullade våldsamt redan på den femte sträckan medan Morgan Henriksson hade otur och fick ge sig sedan växellådan rasat. Morgan körde stabilt men punkterade och tappade värdefull tid på ss 4. Det mesta lyckades han köra igen under den andra tävlingsdagen, men det fattades retfulla tre sekunder fram till tredjeplatsen.
- Jag är nöjd i alla fall. Körningen stämde bra och med tanke på att vi kör en ren standardbil är resultatet okej, säger Morgan. Som berättar att han satte nytt personligt hastighetsrekord på klassiska asfaltsträckan Shottern:
- På den snabbaste biten kom vi upp i 201 km/h. Och då var det mörkt när sträckan kördes!
Resultat: Rallye Vogelsberg, Schlitz, Tyskland:
Gr H över 2000 cc: 1) Carsten Alaxy, Tyskland, Audi Gr H, 1.26.07, 2) Fritz Köhler, d:o, Mercedes Gr H, 1.31,55, 3) Jan Nijhof, Holland, Opel Gr H, 1.43,15, 4) Morgan Olsson, Vimmerby MS, Volvo 240 Original, 1.43.18.

03-04-27 Saarinen vann Kong Christian Race
Det blev seger för östgötaekipaget Jari Saarinen och co-driver Jon Magnusson när de i lördags deltog med sin Ford Escort WRC i Kong Christian Race i skånska Glimåkra. Även tvåan i tävlingen var en östgöte, Mikael Lindqvist från SMK Östgöta.
Tävlingen var för de flesta den första grustävlingen för säsongen. Jari och Jon var dock uppvärmda eftersom de körde Sommasprinten i Tranås Annandag påsk. Det blev seger även där, men i Kong Christian Race var det lite tuffare motstånd. Förutom snabbe Mikael Lindqvist hittade man även det nya stora rallylöftet Tobias Johansson i startlistan. Den regerande svenske mästaren Mats Jonsson var också anmäld, men tvingades tyvärr lämna återbud då han inte hann få sin bil klar.
Tävlingen, som bestod av fem sträckor på sammanlagt 4,5 mil, bjöd på krokiga men fina vägar. För Jari och Jon började det inte så bra eftersom de fick problem med avgassystemet på den andra sträckan. De tappade lite tid mot täten, men på den tredje sträckan var de ikapp och när Tobias Johansson tyvärr fick motorstopp i starten på den fjärde sträckan gick de upp i ledning. Tobias fick till slut igång bilen, men förlorade ungefär en minut. Nu var det bara Mikael Lindqvist kvar som kunde konkurrera om segern. Inför den sista sträckan ledde Jari och Jon med 9,7 sekunder, men de lyckades hålla sin ledning eftersom Mikael endast tog in 4,1 sekunder.
Efter att ha haft en ganska problemfylld vintersäsong med en del tekniska problem har det nu börjat fungera bättre med seger i de båda grustävlingar som Jari och Jon ställt upp i. Här näst är det premiären i det Öppna Östgötamästerskapet (ÖÖM), Holmen Skogrally i Norrköping 10 maj, som står på schemat. Två veckor senare är det dags för SM, South Swedish Rally 23-24 maj.
- Det känns mycket bra att ha fått den här starten på grussäsongen och jag hoppas att det ska fortsätta så här resten av säsongen. Vi ser fram emot de kommande tävlingarna med stor tillförsikt, säger Jari.

03-04-26 "PG" Andersson kraschade brutalt i tyskt rally
Den svenske juniorlandslagmannen i rally, Per-Gunnar "PG" Anderssons, succéstart i det tyska ADAC Rally Vogelsberg slutade med en praktsmäll.
- Det blev en ofrivillig lufttur på kanske någonstans mellan 60-70 meter och ett par tre volter framlänges, berättar PG Andersson som tillsammans med sin kartläsare, Jonas Andersson, kunde klättra ur vraket av deras Renault Clio så gott som oskadda.
- Det blev några blåmärken och att man känner sig allmänt lite groggy efteråt. Men jag har gjort det förut, det har ju blivit några rullningar under det senaste året.
- Tyvärr är det en ful ovana även om det har hänt i "rätt" tävlingar.
Läs mer

03-04-24 Skillingaryds MK hoppar av Supermästerskapet 2004
Preliminärt var Supermästerskapets rallytävlingar för 2004 klara. Strax efter publiceringen av arrangörerna hoppar Skillingaryds MK av. Vintern bjuder på samma tävlingar som i år d.v.s Stuguns MK med Z-Trofén 17 januari. Dalaklubbarna med Dan Anderssons Minne 31 januari och LBC-Ruschen i Lima 13 mars.
Under sommaren kommer det att köras en deltävling i Nyköpings Gästabudstrofén 4 september. Ytterligare två tävlingar tillkommer. Intresseanmälan fortfarande aktuell

03-04-24 "PG" tränar i tyskt asfaltsrally inför VM-start
Han torde vara den svenske rallyföraren som vet mest om asfalt, men ändå måste han ta sig till Tyskland för att få åkträning. Det handlar om juniorlandslagsmannen, tillika asfaltsläggaren, Per-Gunnar "PG" Andersson, som ska träna på asfalt inför höstens VM-start frö Renault i det italienska San Remo-rallyt.
- Svensk mästare i ångvält är jag säkert, men nu är det Renault Clio Sport i grupp N-utförande som gäller och ADAC Rallye Vogelsberg, inleder den 23-årige värmlänningen som efter två succéartade deltävlingar leder både F2-klassen och Super1600 i rally-SM.
- Det är för att få upp den rätta känslan för kontinentala asfaltsrallyn som jag deltar i rallyt. Det är andra däck och bromspunkter som gäller jämfört med traditionella grusrallyn.
- Högre fart och knixigare vägar ställer också andra krav på kartläsarens sätt att läsa noter, fortsätter PG Andersson.
Läs mer

03-04-24 Daniel Carlsson på grustest i Frankrike
Daniel Carlsson åker nu på lördag för att genomföra ett tre dagar långt grustest i Frankrike inför Greklands VM-rally som går av stapeln andra veckan i juni! Suzuki kommer bland annat testa däck och andra viktiga inställningar på bilen såsom stötdämpare och väghållning. Karaktären på sträckorna i Grekland skiljer sig inte mycket från Turkiet, eftersom det kastas upp ganska stora stenar på vägbanan, plus att vägen är fruktansvärt ojämn på många ställen. Detta gör det extra svårt för de bakomvarande ekipagen som kommer efter WRC-stallen!
Daniel har ägnat sin övriga tid åt att träna och förbereda sig inför resan till Argentina som sker nästa fredag, där Daniel och Mattias ska köra träning och skriva egna noter, som i Nya Zeeland. Rapportering kommer att finnas på hemsidan någon gång i mitten av maj...!

03-04-23 Morgan Olsson, Vimmerby
Rallyförare som blev stjärna utomlands!
Det är onsdag eftermiddag den 23 maj. Morgan Olsson och hans team I Vimmerby har just lastat Volvon på släpet. Allt är klart för avfärd till helgens tävling. Den här gången är det Rallye Vogelsberg i Sydtyskland som gäller. 80 procent asfalt och resten grus.
Morgan är en av tre svenskar som är anmälda - övriga är Per Gunnar Andersson i en Grupp N-Clio och Morgan Henriksson i en Ford Escort Grupp A. Morgan Olsson med sin otrimmade Volvo 240 Original startar i H14 (nationella bilar med motorer över 2.000 cc). Bland motståndarna: Jan Nijhop från Holland i en Opel Ascona 400, Fritz Köhler, Tyskland i en Mercedes 190 E 2,3 och så hemmafavoriterna Michael Rausch, Opel Ascona B och Heinrich Bramm, Ford Sierra Cosworth.
- Det är rätt häftiga bilar. Men det fungerar faktiskt ganska bra. Tävlingen är lång med rejäla, tuffa sträckor och Volvons tillförlitlighet är mitt starkaste vapen mot de trimmad bilarna. Det gäller att komma i mål och att hålla ett bra tempo från start till mål...
Morgan inledde sin karriär med att åka folkrace. Det gick bra - väldigt bra. Juniorseger i Småland Cup och i Semesterracet hemma i Vimmerby bland annat. Nackdelen var alla timmar i garaget. Ju bättre det gick desto svårare var det att få behålla bilarna.
- Ett år blev jag av med 19 bilar. Då gav vi upp och bestämde oss för rally i stället...
Så det blev rally - JSM och Stora SM i Grupp H. I fem år körde Morgan SM. Men han tröttnade, gjorde sig av med Grupp H-Volvon, byggde en 240 Original och anmälde sig till sin första utlandstävling - asfalttävlingen Rally Neustadt i norra Tyskland:
- Det var så ofattbart kul att jag glömde allt annat. Vilken stämning, vilka sträckor. Vilket mottagande. En fruktansvärd skillnad mot att dunka runt i dammet här hemma. Och vilken publicitet det ger. Att tävla utomlands är stort!
Förra året blev det fler utlandstävlingar, främst i Holland och Tyskland. Rallye Vogelsberg körde han första gången för ett år sedan.
- Tävlingen körs i Sydtyskland - i Vogelsbergsområdet. Staden där tävlingen startar heter Schlitz.
På torsdag kväll är det anmälan och besiktning. Sedan börjar man med att träna och skriva noter på fredagsmorgonen och på fredag kväll drar det igång.
- Bland annat kör vi en publiksträcka utanför ett större samhälle. Det är rena cirkusen med tusentals åskådare, speaker, strålkastarmaster och spektakel. Och naturligtvis kör vi flera varv på europeiskt manér.
Dagen efter - på lördag - kör man flera klassiska sträckor - både i bergen och inne i samhällen. Det mesta underlaget är snabb asfalt och emellanåt går det riktigt, riktigt fort.
- Fast det är inte som i Holland där man åker på smala cykelvägar med kanaler på båda sidorna...
Morgan Olsson har hittat sin nisch. I sommar blir det många tävlingar utomlands. Volvo Original Nordic West Euro Cup med Tyskland, Holland och Frankrike står på programmet.
- Det är så annorlunda - så stort. Och vilket folk!
- I dag har man lika många kompisar bland de utländska förarna som man hade när man körde i Sverige. Och vilket mottagande vi får. I Holland i våras förra året var vi bjudna till borgmästaren på mottagning innan start.
- Jag fattar helt enkelt inte att inte fler svenska rallyförare tar chansen att starta utomlands. Det är betydligt billigare. Och mycket trevligare, ler Morgan och klättrar in i servicebilen.
Nu bär det av mot våren i södra Tyskland!
Klassindelningen i rally utomlands är helt annorlunda än hemma i Sverige. I Tyskland kör man naturligtvis alla internationella klasser plus ett antal Grupp H-klasser. (Grupp H är alla äldre tävlingsbilar där klassningen gått ut.) Och man kör i cylindervolymsklasser. Dessutom kör man Gruppe G, som är rena gatbilar.
Till Vogelsberg Cup är sammanlagt 90 team anmälda. Startfältet är totalseedat och PG Andersson startar i N3 med startnummer 12. Bakom honom med startnummer 14 startar Morgan Henriksson - som åkt den här tävlingen många gånger- med sin Ford (startnummer 13 används aldrig utomlands!). Morgan Olsson med sin Original Cup-Volvo har startnummer 51.

03-04-22 Jimmy Joge testade rallyformen
- Det gick över förväntan! Rallyjunioren Jimmy Joge har inlett förberedelserna inför sommarens tävlingar i SM-serien. Den Peugeot Super 1600 som han kör i SM får dock vänta. I stället kör han tävlingarna på försäsongen med sin otrimmade bil, en Peugeot 306 Gr N.
Under Påsk-helgen valde Motala-junioren att ställa upp i Himmelstalunds-Sprinten i Norrköping. En populär tävling med uppemot 140 startande, kval och efterföljande finaler. Och det gick som sagt över förväntan:
- Jag blev sjua totalt och tredje bästa tvåhjulsdrivna bil. Det är jag mer än nöjd med!
Jimmy inledde första kvalomgången strålande. Vilket var tur, för i andra kvalomgången - då vägarna var aningen snabbare - fick han punktering. Men tiden från första omgången räckte till final, vilket var det viktigaste. I finalen bättrade Jimmy sin tid ytterligare och slutade på 1.09.50, vilket räckte till tredje plats bland de trimmade bilarna i den stora, tvåhjulsdrivna klassen.
Nästa tävling för Jimmy Joge blir sydsvenska vårtävlingen Kong Christian Race på lördag den 27 maj.
Resultat, Himmelstalunds-Sprinten, Norrköping:
Final, 2WD:
1) Timo Houvinen, Finspångs MS, Volvo, 1.08.40, 2) Lars Davidsson, Enköpings MK, Renault, 1.09.25, 3) Jimmy Joge, SMK Motala, Peugeot 306 Gr N, 1.09.50, 4) Magnus Johansson, SMK Östgöta, Volvo, 1.09.56, 5) Roger Anderson, SMK Valdemarsvik, VW, 1.09.86.

03-04-22 Stallchefen Gert Blomquist visade mästartakter
Småländske rallyveteranen Gert Blomquist har egentligen lagt av. Numer koncentrerar han sig främst på att matcha fram rallyjunioren Jimmy Joge i Peugeots svenska rallystall. Men när Hässleholms MK inbjöd till rally på asfalt under Påsk-helgen kunde han inte stå emot längre, utan plockade fram sin lilla, supertrimmade Peugeot 106 Kit Car och anmälde sig till start.
- Jag gillar den här typen av tävlingar. Men jag har inte kört bilen sedan i höstas och räknade inte med att ligga i topp. Och definitivt inte med att bli tvåa totalt, ler Gert. Som bara hade hemmafavoriten Leif Nilsson i en 4-hjulsdriven Mitsubishi Turbo före sig i listan.
Resultatet gjorde att Gert fanns med även i Lille Mats Jubileumsfinal dagen efter. Dit kom de 30 snabbaste totalt - plus asfaltspecialisterna Poppo Persson från Köping och danske Hans Brink, som båda bröt dagen huvudtävlingen, men som fick var sitt Wild Card av arrangören för en ny start. Också nu gick det strålande för Gert, som nu slutade fyra sammanlagt och tvåa i klassen. Leif Nilsson vann igen med Köping-veteranen Poppo Persson å andra plats medan Hans Brink - som kör en Peugeot 306 Kit Car - var trea totalt och vann den tvåhjulsdrivna klassen före Gert och hans lilla 106:a med 1600 cc-motor.
- Det bästa var inte att det gick bra, utan att jag slog alla danska förare som körde likadana bilar som jag, log Gert. Som för första gången på tre år åter hade sin sambo Lena Lindberg i högerstolen.
Resultat, Lille Mats, Hässleholm:
Totalt:
1) Leif Nilsson, Hässleholm, Mitsubishi 4WD, 16.44.7, 2) Gert Blomquist, Göteborgs MF, Peugeot 106 Maxi Kit Car, 16.58,7, 3) Preben Andersen, Danmark, d:o, 17.04,2, 4) Steen Johansen d:o, d:o, 17.05,7, 5) Klas-Göran Ryrlén, Vänersborgs MK, Ford Escort RS 1600, 17.10,6
Resultat, Lille Mats Jubileumsfinal:
Totalt:
1) Leif Nilsson, 16.23.4, 2) P-O Persson, Kolsva MS, Ford Escort 4WD, 16.26,2, 3) Hans Brink, Danmark, Pugeot 306 Maxi Kit Car, 16.30,4, 4) Gert Blomquist, 16.38,2, 5) Preben Andersen, 16.49,1.

03-04-20 Himmelstalunds-Sprinten Norrköpings MK 19 april
Tio i topp
1) Dick Larsson Rasbo MK Toyota 4 WD 1.04,33, 2) Torbjörn Pahlin SMK Sundsvall Mitsubishi EVO 6 1.06,27, 3) Tobias Olsson Norrköpings MK Mitsubishi EVO VI, 1.06,51, 4) Patrik Lundström Emådalens MK Subaru Impreza, 1.08,08, 5 Timo Houvinen Finspångs MS Volvo 940, 1.08,40, 6) Lars Davidsson Enköpings MK Renault R19, 1.09,25, 7) Jimmy Joge SMK Motala Peugeot 306 GTi, 1.09,50, 8) Magnus Johansson SMK Östgöta Volvo 240, 1.09,56, 9) Roger Andersson SMK Valdemarsvik VW Golf, 1.09,86, 10) Dennis Andersson SMK Östgöta Volvo 740, 1.10,06
Kompletta resultat pdf-fil

03-05-15 Kurs i Notläsning, Säffle 26 april
Notläsning, och kunskap i att hantera rallynoter. Plats: Säffle, Säffle Motor Club;s klubbstuga. Klockan: 10 00. Pris: 450 SEK. (Kaffe med fralla ingår). Kursens innehåll: Bakgrund till varför vi använder noter i rally. Teoretisk kunskap i att använda noter. Praktiska övninger i att använda noter. Lite praktiska tips inför tävling och att handha ansvaret med att läsa noter.
Anmälan till: Pierre Ellison. tel: 0533-140 45. Av Svenska Bilsportförbundet auktoriserad not-utbildare.

03-05-14 Information registrering av grupp E bil
För att göra det lättare för dig som har en bil som skall tävla i grupp E efter den 1/7 2004 tänkte vi här göra en enkel förklaring vad som gäller vid de två olika formerna av registre-ringsbesiktning.
Har du idag en grupp E bil som faller in under begreppet standardrallybil dvs. inredning och baksäte finns kvar i bilen, den är utrustad med bur, rallystolar och rallybälten samt originalbälten fram demonterade, behöver du inte göra någon åtgärd alls. Denna bil kommer som vanligt årligen att kallas till Svensk Bilprovning för besiktning.
Om du tänker bygga en ny standardrallybil gäller registeringsbesiktning samt vägning hos Svensk Bilprovning.
Det är viktigt att tänka på att i en standardrallybil måste alla instrument ex. trippmätare vara inbyggd i instrumentpanelen så att man inte kan skada sig på dessa.
Du får använda denna bil i vanlig trafik.
Läs mer

03-04-13 Mats Thorszelius rustad för grussäsongen
Efter en välbehövligt uppehåll, närmar sig grussäsongen. Corollan har fått motorn renoverad, fjäderbena genomgångna och bilen har blivit lackad samt att den har fått grusinställningar.
Gruspremiären blir på Gotland, Rally Gotland den 25-26 april, en tävling som vunnit tre år i rad och tillhör en av våra favorittävlingar. Det blir en blandad lillsemester och rallytävling.
Helgen efter kör vi Enköpings rally där vi också skall försvara vår seger från 2002. SM-gruspremiären blir i slutet av maj med sydsvenska rallyt där vi har revanch att hämta. Sydsvenska kommer att bli en mycket hård tävling med ca 15 stycken WRC-bilar med både finska och norska eliten.
Innan dess skall vi testa ordentligt och försöka få till en bra inställd bil, försöka att hitta samma känsla som vi haft under vintersäsongen.
Tack all som stöder mig och teamet, ingen nämnd ingen glömd men ett extra tack till killarna som hjälpt mig att rusta bilen. Utan er skulle jag ej kunna hålla på, inte på den här nivån.

03-04-12 Rallyföreläsning i Laxå fullbokad
Tyvärr kan Laxå MK inte ta emot fler deltagare till föreläsningen den 18 april.

03-04-12 Kenneth Eriksson testkör Skoda Fabia WRC - 2 filmer

03-04-10 Daniel Carlsson testade Nya Zeelands VM-rally
Daniel Carlsson och Mattias Andersson har nu kört de 22 specialsträckor som Nya Zeelands VM-rally omfattas av. Totalt är rallyt på cirka 130 mil varav 40 mil SS. Karaktären på sträckorna är fina allmänvägar med något mjukt grusunderlag. De bilar som går ut under första etappen från 1 till och med 10 kommer att ha nackdelen av att tvingas "ploga" undan allt lösgrus som ligger på vägen. Daniel tror därför att bilarna med lite högre startnummer kan komma att få riktigt bra tider första dagen.
Daniel Carlsson meddelar också att han och Mattias är helt övertygade om att detta är utan tvekan de klart bästa sträckorna i hela VM-serien! Det är ruskigt fina vägpartier och det är endast 200 meter av de 40 mil som är något sämre, berättar de bägge.
Det är hårda och hållbara sträckor och det upplevs som att vägarna är praktiskt taget byggda för just rally! Så det är med blandade känslor som de båda nu kliver ur bilen, faktiskt. Att åka tvärs över halva jordklotet och inte få köra under helgen är näst intill "tortyr", uttrycker Daniel med viss frustration över att han nu får sätta sig på planet hem till Sverige igen! Han hoppas emellertid att resan ner till NZ tjänar till ett gott syfte för ett eventuellt deltagande "down under". Förhoppningsvis redan nästa år, kanske!

03-04-08 Information Homologering - grupp E
Genom täta och goda kontakter med Vägverket tillåts idag att vi inom rally framför fordon på allmän väg som på många punkter avviker från de regler som gäller för "vanliga" bilar. Bilarna hanteras speciellt, homologeringsbesiktigas, och beläggs med nyttjandebegränsning, och får då enbart framföras i samband med tävling. Vägverket hade gärna sett att alla bilar som vi tävlar med i rally hade funnits inom denna familj. Nu är det ju så att vi även tävlar med väldigt standardbetonade bilar, Volvo Original och grupp E/klass Ekonomi, där 10 distrikt har valt att följa grupp E reglementet.
Läs mer

03-04-07 Intensiva tester av Skoda Fabia WRC
Skoda Motorsports förare har upptäckt den nya rallybilen Fabia WRC:s potential under de första testkörningarna Italien, Frankrike och Tjeckien.
Dagen efter målgången i det senaste VM-rallyt i Turkiet dök de ordinarie Skoda-förarna Didier Auriol och Toni Gardemeister upp på världspremiären för Fabia WRC på bilsalongen i Genève. Veckan därpå inleddes de första testkörningarna på italienska och franska vägar. Medan Auriol och Gardemeister nu förbereder sig för att åka Propecia New Zealand Rally (10-13 april) fortsätter testerna. Nu med hjälp av en av världens skickligaste testförare, Kenneth Eriksson.
- Om allt faller väl ut med tester och utveckling kommer ni att få se oss i den nya Skoda rallybilen under slutet av året, kunde Kenneth Erikssons kartläsare Tina Thörner berätta vid visningen av Fabia WRC på Stockholms Bilsalong.
Läs mer

www.motorsportivarmland.nu