
1999
Snabb sorti för Spirit Racing
Det blev tyvärr en snabb sorti för
Lars GV Lindberg, Jan-Olov Andersson och Douglas Carr i Mellerudsteamet Spirit
Racing med sin Porsche i racerloppet Zandvoort 500 km i Holland. De började
bra och hade 22:a kvaltid av de 60 startande. Alla var nöjda med bilen
och banan. Men i racet hann de bara köra en halvtimme när det small
till i växellådan. Det hade gått två kuggar ur pinjongdrevet.
Det gick inte att laga, så de fick tyvärr bryta loppet. Men de har
redan bestämt sig att de skall köra Zandvoort 500 km nästa år
igen och kanske även Monza 1 000 km. Nu är säsongen slut och
nu börjar uppladdningen inför nästa säsong. Det gick bättre
för det andra svenska teamet som var med. Tony Ring, Sandro Catenacci och
Krister Kaiser i Ferrari 355 körde in på sjunde plats i loppet.
Bengt-Åce Liljevind
Spirit Racing kör Zandvoort 500
Den 30 oktober avslutar Spirit Racing från
Mellerud sin tävlingssäsong för i år med att köra
Zandvoort 500 km i Holland. De kommer till start i sin pippigula Porsche 911
GT3. Förare i racet är Jan-Olov Andersson, Lars GV Lindberg och Douglas
Carr. De har i dagarna satt i en ny 3.8 liters motor och växellådan
är nyrenoverad. Senaste racet körde de den 23 oktober på Mantorp
Park. Det var finalen i Scandinaviska LångdistansCupen (SLC) där
de blev fyra i klassen, trots att de tvingats köra 11 av loppets 12 timmar
utan treans växel.
Till Zandvoort blir det två svenska team. Förutom Spirit Racing kommer
nykorade europamästaren i sportvagnsserien, Tony Ring till start med sin
Ferrari 355 tillsammans med Sandro Catenacci och Krister Kaiser. Tony säkrade
titeln just på Zandvoort för två veckor sedan och satte då
banrekord för klassen.
Zandvoortbanan är nyligen renoverad och man försöker nu arrangera
F1 igen. Senast det kördes F1 här var 1985. Den nya GP slingan är
4 250 m. Det har alltid varit problem med sand på banan då den ligger
nära havet och är omgiven av sandstränder, något som man
nu har försökt lösa.
Många svenskar har haft framgångar där genom åren. Bäst
minns vi kanske Joakim Bonnier som tog sin och BRM stallets enda F1 vinst på
Zandvoort 1959. Anders Olofsson vann ett EM lopp i F3 1977.
Bengt-Åce Liljevind
Första segrarna på Mantorp Park
En styrkedemonstration från svensk racing
- det är vad det handlar om på Mantorp Park i helgen. STCC - världens
största Touring Car-serie - är förstås huvudnumret, men
också en rad andra klasser gör upp om sina mästerskapstitlar.
T ex GTR-klassen med sina exklusiva bilar - bland annat en Dodge Viper körd
av Henrik Roos från Vara.
Det första finalpasset avverkades under lördagen och vinnare i respektive
klass blev Lennart Perhrson (GTR), Robin Rudholm (Formel Ford), Bengt Winqvist
(historisk racing), Jan Lindblom (JTCC) och norrmannen Rune Skullerud, som vann
Camaro Cup. Totalt handlar det om närmare 180 ekipage som är med och
slåss om SM-poängen denna finalhelg. Andra finalpasset körs
under söndagen, mellan de två avgörande STCC-finalerna.
Resultat, SM i racing, Mantorp Park, lördag:
GTR (GT-bilar), Final 1: 1) Lennart Pehrson,
Saltsjö-Boo, Porsche, 17.33,8, 2) Lennart Bohlin, Karlskoga MF, Chevrolet
Camaro, +8,1 sek, 3) Henrik Roos, Vara MK, Chrysler Viper, +10,7, 4) Bo Jonasson,
Hyllinge MS, Porsche, +14,1, 5) Marcus Gustafsson, Vinslöv, d:o, +21,7,
6) Jarl Wermelin, Lycksele MK, Chevrolet Camaro, +53,9.
JTCC, J-SM, final 1: 1) Jan Lindblom, SMK Hedemora, Volvo, 18.03,0, 2) Tobias Klintheim,
Kalmar MK, d:o, +3,9, 3) Mikael Jansson, Rasbo MK, d:o, +4,9, 4) Patrik Ernstsson,
Falkenbergs MK, d:o, +10,8, 5) Marcus Nyberg, Älmhults MK, d:o, +11,1,
6) Martin Tillsten, Borås MK, d:o, +11,3.
Formel Ford, J-SM, final 1: 1)
Robin Rudholm, Borås Mk, van Diemen, 17.10,7, 2) Liselott Ericsson, Linköpings
MS, d:o, +3,3 sek, 3) Stefan Hjelm, Enköpings MK, d:o, +5,1, 4) Robert
Björkman, Kalmar MK, Swift, +5,9, 5) Oscar Palm, SMK Örebro, van Diemen,
+12,4, 6) Andreas Hansson, Kullings MS, d:o, 12,8.
Camaro Cup, final 1: 1) Rune Skullerud, Norge, Camaro, 17.21,9, 2) Göran Boström,
SSK Stockholm, d:o, +9,9, 3) Mikael Österberg, Bålsta CC, d:o, +10,8,
4) Markus Lundström, SSK, d:o, +14,5, 5) Jan Nilsson, Enköpings MK,
d:o, +15,2, 6) Bosse Högberg, Bålsta CC, d:o, +18,1.
Final 1, HTCC (historisk racing), totalt: 1)
Bengt Winqvist, Söderköping, Ford Falcon, 17.54,4, 2) Tommy Brorsson,
Hyllinge MS, Lotus Cortina, +7,7 sek, 3) Mikael Gustavsson, d:o, d:o, +15,0,
4) Thomas Hall, Falkenbergs MK, d:o, 35,5, 5) Bo Bergström, Lindesberg,
Ford Mustang, +38,0, 6) Christer Johansson, Wäxjö MS, Lotus Cortina,
+39,1.
Klasserna, Kl 1: 1) Börje Melin, MS Stockholm, Volvo PV 544, 2) Yngve Gustavsson,
Skepptuna MK, Morris Cooper, 3) Sveneric Myhr, SMK Hedemora, R8 Gordini.
Kl 2: 1) Niklas Johansson, Nya Anderstorp RC, BMC Cooper S, 2) Picko
Troberg, SSK Stockholm, d:o, 3) Nils Holmer, RHK Stockholm, d:o.
Kl 3: 1) Tommy Brorsson, 2) Mikael Gustavsson,
3) Thomas Hall.
Kl 4: 1) K-G Almström, Höllviken, BMW 1800, 2) Lars Krokstedt,
SSK Stockholm, Volvo Amazon, 3) Uno Svensson, Hällefors, d:o.
Kl 5: 1) Bengt Winqvist, 2) Bo Bergström,
3) Håkan Ricknäs, Hässelby, Ford Falcon.
Speedwaystjärnan Tony
Rickardsson testade hos 'Flash'
JTCC lockar fler förare
än någonsin
Till helgen drar årets
STCC-cirkus igång. Det innebär också premiär
för 'kronprinsklassen' JTCC, Junior Touring Car Cup.
Enhetsklassen JTCC där alla kör med trimmade Volvo
S40-bilar, lockar i år närmare 30 startande. Räkna
med att det blir fight från första kurvan!
JTCC är klassen för unga racinglöften i åldern
16-28 år. JTCC drogs igång 1997 och har sedan dess varit
en språngbräda i racingkarriären för ett flertal
unga förare. Det främsta exemplet är 1997 års
mästare, Jens Edman, som mitt i fjolårssäsongen
handplockades till Volvos STCC-stall och som gör succé
bland 'gubbarna', Pontus Mörth som var trea -97, vann
Privat-Cupen i STCC förra året och Tobias Andersson,
tvåa i JTCC -98 kommer i år att köra för Volvo
i det tyska Super Touring-mästerskapet.
Att tippa 1999 års JTCC-mästare är inte lätt.
Klassen har i år fått JSM-status och i kombination med
att JTCC är en relativt billig racingklass, har lockat hela 12
nya förare till klassen. Förra årets frontfigurer
hör naturligtvis till favoriterna: Patrik Ernstsson, Svenljunga,
som är regerande mästare och trean Marcus Nyberg,
Älmhult, är två av segeraspiranterna. Daniel
Haglöf, Borlänge, Tobias Klintheim, Kalmar och Jan
Lindblom, Borlänge, är andra förar som varit med sedan
starten och som garanterat kommer blanda sig i slutstriden.
Bland de nya förarna märks Helena Larsson, Linköping,
som tidigare kört gokart framgångsrikt och Edward
Sandström från Odensbacken. Edward vann sin JTCC-sits i
Teknikens Världs tävling i höstas och han kommer nu
att tävla tillsammans med Jens Hellström,
Järfälla. Startfältet innehåller också
två norrmän och en finsk förare samt två
yrkesskolor - Almens Gymnasium i Varberg och Värmdö
Tekniska Gymnasium - som har racing på skolschemat.
Avancerad teknik med Öhlins
stötdämpare
Den stora förändringen
inför årets JTCC-säsong är att bilarna
vidareutvecklats och utrustats med Öhlins justerbara
stötdämpare. Volvos samarbete med Öhlins omfattar
sedan tidigare såväl tävlingsbilarna i STCC och BTCC
som avancerade chassikit för vägbruk till Volvo S/V70.
De ställbara stötdämparna ger de trimmade S40-bilarna
ytterligare racingkänsla och klassen blir mer avancerad genom
att förarna måste lära sig momentet att ställa
in bilarna för olika banor.
Nytt för i år är också att klassen blir den
första miljöanpassade racingklassen i Sverige. Katalysator
har varit standard sedan starten -97 och nu blir det också
obligatoriskt med miljöbränsle enligt Svenska
Bilsportförbundets bränslereglemente. För att premiera
användandet av miljöbränsle har Aspen satt upp en
prispott att tävla om.
JTCC följer med STCC på samtliga tävlingar, vilket
även inkluderar stadsracet i Oslo. Då får även
norrmännen möjlighet att se framtidens racingstjärnor
i hårda fighter. Nyligen blev JTCC framröstad som
'Bästa supportklass' på STCCs hemsida och juniorerna
kommer garanterat att bjuda på lika god underhållning i
år!
Startlista JTCC 1999: 1 Patrik Ernstsson, Svenljunga - 2 Marcus Nyberg,
Älmhult - 3 Daniel Haglöf, Borlänge - 4 Tobias
Klintheim, Kalmar - 5 Marcus Johansson, Båstad - 6 Mikael
Jansson, Uppsala - 7 Jens Hellström, Järfälla- 8
Martin Tillsten - 9 Kristoffer Lundström, Bor - 10 André
Bengtsson, Sölvesborg - 11 Anton J. Jensen, Norge - 12
Värmdö Tekniska Skola, Gustavsberg - 14 Edward
Sandström, Odensbacken - 15 Pierre Falck, Jonsered - 16 Peter
Ernholm, Älvängen - 17 Helena Larsson, Linköping - 18
Joakim Mangs, Södertälje - 19 Claes Hoffsten, Dalarö -
20 Sebastian Malm, Grödinge - 21 Lars Erik Schou, Norge - 22
Antti Toumainen, Finland - 23 Almens Gymnasium, Varberg - 24 Fredrik
Häger, Svenljunga - 25 Tony Engström, Säter - 26 Erik
Andersson, Hedemora - 27 Mårten Sahlström, Kalmar - 28
Fredrik Carlsson, Falkenberg - 41 Jan Lindblom, Borlänge
(kör ej JSM).
JTCC - populär
ungdomssatsning
Att köra racerbil är
många ungdomars dröm. Svenska Bilsportförbundet har
tillsammans med Volvo givit många ungdomar chansen att
förvekliga sin dröm genom en gemensam satsning av en klass
för standardbilar i banracing. I november 1996 presenterades den
stora nyheten, standardvagnsklassen JTCC, Junior Touring Car Cup,
för första gången i Sverige. På Bilsalongen
1997 var det ett stort pådrag i flera montrar och intresset
bara växte för denna enhetsklass med Volvo S40 bilar. Ett
hundratal ungdomar runtom i Sverige hörde av sig och ville
beställa bil, men en begränsning av bilar hade lagts till
30 st. I maj 1997 stod det 28 bilar på startlinjen på
Mantorp Park!
Två år har gått och
succén fortsätter
I två år har den
populära standardvagnsklassen för ungdomar funnits och den
har blivit allt mer populär. Under dessa två år som
gått har vi fått följa hur en hel del av våra
duktiga ungdomar avancerat och klättrat upp i storviktsklassen
STCC. Bland annat, Pontus Mörth, 21 år från Kil, som
i år tävlat i STCCs Privat Cup med Opel Vectra, vilken han
f.ö vann överlägset.
Jens Edman, 21 år från Växjö, som vann 1997
års JTCC-serie har i år tävlat nästan hela
säsongen i STCC som teamkamrat till Janne "Flash" Nilsson i var
sin Volvo S40.
Patrik Ernstson, 22 år, som tävlat i JTCC två
säsonger och vann årets serie, gästspelade i
STCC-finalen på Mantorp Park i en Volvo 850. Till nästa
år får vi säkert se fler unga lovande förare
från JTCC som tagit steget upp till STCC. JTCC är en
perfekt språngbräda till en fortsatt karriär inom
bilsporten!
Nyhet 1999, från 16 till 26 med
Junior-SM
Svenska Bilsportförbundet har
ändrat åldersgränsen i JTCC klassen. Från att
ha varit en klass för 18-25 åringar har man nu ändrat
åldersgränsen att gälla mellan 16-26 år. Att
man även tilldelat JTCC ett Junior-SM -tecken kommer att
göra klassen än mer attraktiv. Det kommer även att
finnas tillgång till flera bilar till 1999.
Tävlingstillfällen kommer också att utökas,
från sex dubbeltävlingar blir det åtta
dubbeltävlingar. Tävlingarna körs alltid samma helg
som STCC och de övriga supportklasserna
<<
Tillbaka till Startsidan