<< Till Racing
<< Tillbaka till Startsidan


Övrig pressinformation
RACING 2025


2025
         


 

 



25-03-14 Tre unga tjejer utvalda till Porsche Sveriges och Mikaela Åhlin-Kottulinskys gemensamma satsning Race Apprentice 2025
Porsche Sverige och erfarna racing- och rallyföraren Mikaela Åhlin-Kottulinsky samarbetar i Race Apprentice 2025 – ett projekt med ambitionen att hjälpa unga svenska tjejer att ta nästa steg i sin motorsportkarriär. Tre unga talanger är nu utvalda.

Mikaela Åhlin-Kottulinsky har i över tio år tävlat inom olika motorsportgrenar och utmanat några av de största namnen i sporten. Hon har flera gånger stått på prispallen i bland annat STCC och Porsche Sprint Challenge Scandinavia, och sedan 2023 bär hon titeln Extreme E Champion, efter att tillsammans med sitt team, Rosberg X Racing, som ägs av F1-världsmästaren Nico Rosberg, säkrat totalsegern i mästerskapet. Åhlin-Kottulinsky vill nu, i samarbete med Porsche, lyfta sporten för unga kvinnor genom att coacha tre talangfulla tjejer som siktar på en internationell karriär inom motorsport. Efter en noggrann urvalsprocess har nu tre kandidater valts ut och är redo för nästa steg, där målet och moroten är ett test i Porsche 718 Cayman GT4 RS Clubsport, en racerbil med mittmotor på 500 hästkrafter som är tävlingsredskap i Porsche Sprint Challenge Scandinavia.

”Jag har funderat länge på hur jag kan ge tillbaka till motorsporten, en sport som har gett mig så mycket”, säger Mikaela Åhlin-Kottulinsky. ”Charmen med motorsport, utöver passionen för tävlingsmomentet och önskan att vilja bli bäst, är ju också att det är en av få sporter där kvinnor och män tävlar mot varandra på lika villkor. Samtidigt kan vägen in till sporten vara extremt svår för vem som helst, och ännu svårare för kvinnor. Tack vare samarbetet med Porsche så har vi nu möjlighet att hjälpa tre unga tjejer en bra bit på vägen i sina karriärer.”

De tre unga tjejerna har olika bakgrund och kommer från olika delar av landet. Dock har de en sak gemensamt – de har alla tre påbörjat en karriär inom motorsport och drömmer om en internationell racingkarriär. De utvalda kandidaterna är:

Alexia Danielsson, från Storvreta
Alice Liwell, från Linköping
Siri Hökfelt, från Ängelholm

Alexia Danielsson, som nyss fyllt 16 år och går i grundskolan i Uppsala, har trots sin unga ålder hunnit med att göra avtryck både i kartingserier som MKR och SKCC, och i formelbilsserier som Aquila Formula 1000 och Nordic 4. ”Alltså jag fick ju typ en chock när Mikaela ringde!” säger Alexia. ”Jag trodde inte att jag hade kommit med, så jag blev så lycklig!”

Alice Liwell, 19 år, har gått ut gymnasiet i Linköping och arbetar som kundmottagare på däckverkstad. Ingången till motorsport skedde genom karting, men hon har sedan dess sadlat om till rallykartläsare och debuterade förra året som rallyförare. ”Jag har fortfarande inte insett att det är på riktigt!” säger Alice. ”Jag har aldrig kört på asfalt, faktiskt inte ens på sjöis, jag har bara kört på grus, och ser verkligen fram mot att få utvecklas bakom ratten!”

Siri Hökfelt, 18 år, läser naturvetenskaplig linje på gymnasiet i Ängelholm och siktar utöver en racingkarriär på att läsa vidare till ingenjör. Hon har en gedigen grund inom kartingserier som MKR och SKCC, och har därefter kört en säsong i NXT GEN CUP i Tyskland. ”Jag blev väldigt glad när Mikaela ringde, för jag var nästan 100 procent säker på att jag inte hade gått vidare.” säger Siri. ”Jag ser extra mycket fram emot att få köra på sjöis, jag har aldrig gjort det tidigare, men såklart ser jag också fram mot att få köra Porsche och göra allt det här tillsammans med Mikaela.”

Inom ramarna för Race Apprentice 2025 kommer de utvalda kandidaterna i ett första steg få möjlighet att vidareutvecklas som förare på Porsche Ice Experience utanför Arvidsjaur, där de kommer undervisas i konsten att köra 541 hk starka Porsche 911 Carrera 4 GTS med hybridteknik på full attack på preparerade isbanor med fulldubbade däck. Varvat med de praktiska körmomenten drillas kandidaterna inom andra viktiga områden som fysisk träning, kosthållning, medieträning, partnerskap och varumärkesbyggande.

I ett andra steg besöker deltagarna i Race Apprentice 2025 racerbanan Mantorp Park och försäsongtesterna av Porsche Carrera Cup Scandinavia och Porsche Sprint Challenge Scandinavia. Där varvas teoripass om körteknik, teknisk feedback och dataanalys med att deltagarna får en exklusiv inblick i en testdag för ett professionellt racingteam, med bland annat track walk, set-up av racerbilen, injustering av chassi, däckbyte samt studier av dataloggar från testerna. Besöket avslutas med att samtliga deltagare får köra ett anpassat test i racerbilen Porsche 718 Cayman GT4 RS Clubsport, som körs i serien Porsche Sprint Challenge Scandinavia.

Race Apprentice 2025 avslutas med ett besök på premiären för Porsche Carrera Cup Scandinavia och Porsche Sprint Challenge Scandinavia på Scandinawian Raceway i Anderstorp. Där kommer deltagarna på nära håll följa hur ett raceteam förbereder sig och genomför en professionell tävling. Men inte nog med det: Målsättningen, utifrån hur det gått för deltagarna i steg två, är att en av deltagarna ska erbjudas möjligheten att ställa upp i tävlingen i en Porsche 718 Cayman GT4 RS Clubsport i Porsche Sveriges team Porsche Experience Racing.

”Porsche är fast förankrade i en jämlikhetskultur där det är självklart att alla ska ges lika möjligheter”, säger Anders Boqvist, märkeschef Porsche Sverige. ”Därför är det viktigt för oss att uppmuntra kvinnor att engagera sig i motorsport och stötta dem i tävlingssammanhang. Satsningen tillsammans med Mikaela Åhlin-Kottulinsky på att främja motorsport och hjälpa unga tjejer in i sporten ligger i linje med det.”

I Sverige har det tävlats med Porsche sedan 1950, då en handfull olika 356 ställde upp i det nystartade Midnattssolsrallyt. Det hela slutade med inte mindre än två klassegrar varav en i damklassen. Motorsportarvet är i allra högsta grad levande, vilket inte minst visas av att racingserien Porsche Carrera Cup Scandinavia i år kör sin tjugoandra säsong i Sverige.
25-03-10 Stort intresse när Alexzander Kristianssons LMP3-satsning presenterades
Över 100 inbjudna gäster bjöds på en spännande och intressant afton när Gebhardt Motorsport
besökte Falkenberg i lördags.

På plats fanns den LMP3-bil som Alexzander ska tävla med i Prototype Cup Germany i år. Ett antal
personer från Gebhardt-teamet närvarade - bland annat ägaren Fritz Gebhardt, team manager William
Hood och Alexzanders nya teamkamrat Michael Herich. En annan prominent gäst var Gebhardts
koordinator i Skandinavien – Stanley Dickens. Ginettas nordiske promotor – Leif Lindström – stod för
intervjuerna och givetvis visade KRT Racing upp tre av sina G40-bilar tillsammans med förarna Linda
Tovek, Erik Bertilsson och Christopher Winroth.

Direkt efter visningen åkte Alexzander till tyska Hockenheim för att genomföra sin första test i den bil
han ska tävla med säsongen 2025.

Första tävlingshelgen för Prototype Cup Germany körs på klassiska Spa-Francorchamps i Belgien den
19 – 20 april.
“Det är en helt ny utmaning i en betydligt snabbare racerbil än den jag är van vid. Visserligen väger både Ginetta G40 och LMP3-bilen ungefär lika med sina 900 kilo.

Men nu har jag 450 hästkrafter att hantera jämfört med 165.” säger Alexzander.
“Fast egentligen är nog det ökade greppet i kurvorna som blir den största utmaningen. Så mycket marktryck att det verkligen känns i hela kroppen!” fortsätter han.

25-03-02 Lovande start på INDYCAR-säsongen för Felix Rosenqvist
Felix Rosenqvist fick en lovande start på årets NTT INDYCAR SERIES-säsong vid helgens premiär i Firestone Grand Prix of St. Petersburg i Florida, USA.

Rosenqvist och hans team Meyer Shank Racing slog direkt till med genomgående bra fart i säsongsupptakten, där smålänningen kvalade in som stark trea och teamkamraten Marcus Armstrong som fin fyra.

Kvalresultatet gav båda MSR-förarna ett gyllene läge i söndagens 100 varv långa premiärrace – och Rosenqvist öppnade starkt. Efter att snabbt ha installerat sig som tvåa satte han ledande Scott McLaughlin under press genom den första stinten på St. Petersburgs soldränkta gator.

En incident på det första varvet, och en efterföljande tidig gulflaggssituation, innebar dock att Rosenqvists strategi (liksom McLaughlins) i praktiken omintetgjordes från start. Händelsen spelade istället i händerna på de förare längre ner i fältet som valt en alternativ strategi och startat loppet på de sköra mjuka Firestone-däcken, vilka de nu kunde byta bort i ett tidigt depåstopp bakom säkerhetsbil.

Förloppet medförde att Rosenqvist, från att ha slagits om ledningen, föll långt ner i mittfältet efter sitt första depåstopp och sedan fick spendera resten av racet med att slå sig tillbaka fram mot täten. Det räckte till slut till en sjundeplats i mål.
- Vi hade en väldigt snabb bil här i helgen, men tyvärr föll loppet inte ut till vår fördel rent strategiskt, säger Felix Rosenqvist. Vi startade på de svarta (hårda) däcken och det sämsta som kunde hända för oss var en tidig gulflagg – och det var exakt det som hände. Därefter gick hela racet i full fart och vi tvingades i praktiken köra ikapp ett helt depåstopp under grönflagg. Det var sämsta möjliga scenario för oss.

Rosenqvist lämnar ändå St. Petersburg med en övergripande positiv känsla, efter att ha tagit målflagg som tvåa av förarna på motsvarande strategi (bakom McLaughlin) och noterats för loppets tredje snabbaste varv.
- Under omständigheterna är jag ganska nöjd med P7 idag, fortsätter Felix Rosenqvist. Jag trodde ärligt talat att det skulle bli mycket värre. Vi var nere på runt 14:e plats efter det första stoppet och vi lyckades köra in väldigt mycket tid ute på banan. Teamet har gjort ett bra jobb med bilen, både i kval och race, och jag är faktiskt mer optimistisk över farten vi haft här i år än vad jag var i fjol. Det är en riktigt lovande start på säsongen.

Premiären vanns av regerande mästaren Alex Palou (Chip Ganassi Racing). Deltävling två av NTT INDYCAR SERIES äger rum på The Thermal Club i Kalifornien den 21-23 mars.

RESULTAT
NTT INDYCAR SERIES | Rd. 1
Firestone Grand Prix of St. Petersburg
Streets of St. Petersburg (USA)
1: Alex Palou (ESP), Ganassi, 100 varv
2: Scott Dixon (NZL), Ganassi, +2.866s
3: Josef Newgarden (USA), Penske, +6.204s
4: Scott McLaughlin (NZL), Penske, +8.687s
5: Kyle Kirkwood (USA), Andretti, +10.970s

7: Felix Rosenqvist (SWE), Meyer Shank Racing, +24.289s

Fullständigt resultat: https://www.indycar.com/Results
25-02-26 Felix Rosenqvist redo att dra igång INDYCAR-säsongen 2025
Felix Rosenqvist inleder sin sjunde säsong i NTT INDYCAR SERIES när 2025 års upplaga av det amerikanska formebilsmästerskapet drar igång i helgen med Firestone Grand Prix of St. Petersburg i Florida, USA.

Rosenqvist står inför sin andra säsong med Meyer Shank Racing (MSR), och är redo att ta sig an den första av totalt 17 deltävlingar på årets kalender i en efterlängtad premiär.

Smålänningen är fast besluten att bygga vidare på ett lovande 2024, då han under sin första säsong med MSR-stallet slog till med tio stycken topp sex-kval – inklusive teamets första pole position någonsin i Long Beach – och sju topp tio-resultat i racen.

Rosenqvist stod för en särskilt stark debut för sitt nya stall just på stadsbanan i St. Petersburg för ett år sedan, där han kvalade in som smått sensationell tvåa och slutade femma på de soldränkta gatorna.

På sin väg mot första startled noterade Rosenqvist också det snabbaste varvet någonsin i St. Petersburg (59.270s) i det andra av kvalets tre segment.

Rosenqvist tar plats i Meyer Shank Racings Honda-försedda bil #60 även den här säsongen, men har en ny teamkamrat vid sin sida i nyzeeländaren Marcus Armstrong. Det Ohio-baserade stallet inleder också i år ett helt nytt tekniskt samarbete med flerfaldiga INDYCAR-mästarna Chip Ganassi Racing.

Som ett led i den nya alliansen kommer Rosenqvist bland annat att tilldelas en ny raceingenjör i form av Ganassis Ross Bunnell.
- Jag är mer än taggad på att dra igång den här säsongen; det har varit en väldigt lång vinter, säger Felix Rosenqvist. Vi känner oss redo för premiären i St. Petersburg och det nya samarbetet med Ganassi har fungerat bra så här långt. Bilen ser fantastisk ut, jag älskar vår nya design, och jag är extremt tävlingssugen. Jag ser väldigt mycket fram emot både den här helgen och hela den här säsongen.

Firestone Grand Prix of St. Petersburg drar igång på fredag med ett inledande träningspass. På lördag väntar ytterligare en timmes träning, följt av säsongens första kval senare samma dag. Racet startar kl. 18.30 svensk tid på söndag kväll och körs över 100 varv i Floridas hetta.

Hela INDYCAR-säsongen sänds live på Viaplay och V Sport Motor. Träningar och kval går också att se på INDYCAR Live.

Löpande uppdateringar beträffande Felix Rosenqvist kommer, som vanligt, att ske på Felix sociala medier under varje tävlingshelg. Pressmeddelanden kommer inför och efter varje deltävling.

TIDSSCHEMA
Alla angivelser avser svensk tid
NTT INDYCAR SERIES | Rd. 1
Firestone Grand Prix of St. Petersburg
Streets of St. Petersburg (USA)

Fredag 28 februari
Träning 1: 21.00-22.30

Lördag 1 mars
Träning 2: 16.15-17.15
Kval: 20.30-22.00

Söndag 2 mars
Warm-up: 15.00-15.30
Race (100 varv): 18.30

TV: V Sport Motor / Viaplay / indycarlive.com
TIMING: INDYCAR App / racecontrol.indycar.com
STARTLISTA: Klicka här
RESULTAT: Klicka här
BANAN: Klicka här

25-01-27 Felix Rosenqvist och Acura MSR en sekund från seger i Daytona 24-timmars
Felix Rosenqvist har inlett racingsäsongen 2025 med ett toppresultat i ett av världens största långlopp genom en andraplats i anrika Daytona 24-timmars i USA.

Rosenqvist bildade en stjärnspäckad föraruppställning i Acura Meyer Shank Racings bil #60 (Acura ARX-06) tillsammans med Scott Dixon, Tom Blomqvist och Colin Braun – alla tre tidigare vinnare av sportvagnsklassikern i Daytona – och nådde hela vägen till pallen i en rafflande upplösning i huvudklassen GTP.

Ekipaget fanns med i segerstriden i en tät sprint in mot målflagg, där det till slut – efter 24 timmar och 781 varv runt Daytona International Speedway – skiljde ofattbara 1.3 sekunder upp till segrande Porsche Penske Motorsport #7.

Resultatet är det tangerat bästa någonsin för en svensk förare i Daytona 24-timmars, som i år avgjordes för 63:e gången i ordningen. Rosenqvist blir förste svensk sedan Stefan ”Lill-Lövis” Johansson 1999 att beträda pallen i den berömda tävlingen, som räknas till långloppsvärldens absolut mest prestigefyllda.
- Pallen i mitt första race någonsin i GTP och i den här bilen; det känns förstås kanon, säger Felix Rosenqvist. Samtidigt är det alltid blandade känslor när man missar segern med så liten marginal, men om man lyfter blicken lite måste vi vara väldigt nöjda.
- Ett tag såg det tufft ut att nå ett sådant här resultat, bland annat när jag körde av på ett utvarv på kalla däck i morse och touchade muren, men vi lyckades hålla oss på ledarvarvet och sedan gjorde framför allt Tom (Blomqvist) en superinsats på sista stinten.

Endast tre bilar fanns kvar på ledarvarvet när målflaggan föll: de båda fabriks-Porscharna (#7 och #6) samt Acura Meyer Shank Racings #60.

Resultatet i Daytona markerar Rosenqvists största framgång i sportvagnsracing hittills i karriären. Han blev också tvåa i ett annat stort långlopp, Spa 24-timmars i Belgien (som dock avgörs för GT3-bilar), säsongen 2016.
- Det är otroligt hur intensiva de här tävlingarna är, verkligen fullt fokus hela vägen, avslutar Felix Rosenqvist. Stort tack till Meyer Shank Racing, Acura, mina fantastiska teamkamrater och alla som gjort det möjligt för oss att satsa så hårt på det här racet. Det är en riktigt bra start på säsongen för oss alla.

Felix Rosenqvist skiftar nu fokus mot den stundande NTT INDYCAR SERIES-säsongen, som har premiär på gatorna i St. Petersburg, Florida, den 2 mars. Smålänningen tävlar även där för Meyer Shank Racing.

RESULTAT
63:e Rolex 24 at Daytona
Daytona International Speedway (USA)
1: Porsche Penske Motorsport #7, 781 varv
L.Vanthoor/N.Tandy/F.Nasr
---
2: Acura Meyer Shank Racing #60, +1.335s
F.Rosenqvist/S.Dixon/C.Braun/T.Blomqvist
---
3: Porsche Penske Motorsport #6, +4.423s
K.Estre/M.Campbell/M.Jaminet
---
4: BMW M Team RLL #24, +1 varv
K.Magnussen/R.Marciello/D.Vanthoor/P.Eng
---
5: Cadillac WTR #10, +1 varv
B.Hartley/W.Stevens/F.Albuquerque/R.Taylor

Se fullständigt resultat
25-01-23 Felix Rosenqvist inleder 2025 med segerattack i Daytona 24-timmars
MSA WeatherTech SportsCar Championship
Inför - Rolex 24 at Daytona (USA)

Felix Rosenqvist drar igång racingsäsongen 2025 i helgen med jakt på en historisk seger i prestigefyllda sportvagnsklassikern Daytona 24-timmars i USA.

Rosenqvist kommer till start i tävlingens snabbaste klass, GTP (Grand Touring Prototype), för första gången i karriären och bildar en stjärnspäckad föraruppställning tillsammans med de tidigare Daytona-vinnarna Scott Dixon, Colin Braun och Tom Blomqvist för Acura Meyer Shank Racing.

Kvartetten delar på körningen i teamets hybridprototyp Acura ARX-06 med startnummer #60, och siktar naturligtvis högt. Just Meyer Shank Racings bil #60 vann loppet i Florida, formellt betitlat ”Rolex 24 at Daytona”, både 2022 och 2023.

Daytona 24-timmars är ett av världens största långlopp och körs i år för 63:e gången i ordningen. Felix Rosenqvist har chans att bli den förste svensken någonsin att vinna tävlingen (svenska segrar har förekommit i de mindre klasserna, men aldrig totalt).
- Det känns väldigt motiverande att dra igång säsongen i Daytona med ett så här starkt team i ett av de största racen i världen, säger Felix Rosenqvist. Det är första gången för mig i den snabbaste klassen, vilket i sig känns väldigt spännande, och dessutom vet vi att vi har en realistisk chans på segern. Det är förstås det stora målet och vi känner oss väl förberedda. Vi är redo att gå för det.

Rosenqvist och hans teamkamrater gjorde sällskap med resten av fältet på Daytona International Speedway för de traditionsenliga träningsdagarna ”Roar Before the 24” under den gångna helgen, och noterades då för tredje snabbaste tid efter totalt sju körpass. Systerbilen i Acura MSR (#93), körd av Nick Yelloly, Renger van der Zande, Alex Palou och Kaku Ohta, var tvåa.
- Det såg bra ut på Roar och det var en viktig chans för mig att komma in i den här typen av bil, fortsätter Felix Rosenqvist, vars huvudsakliga tävlingsprogram under 2025 återigen kretsar kring INDYCAR. Det är ett extremt imponerande projekt från Acura och Meyer Shank Racing – en väldigt stor satsning. Det hade varit en dröm att få återgälda allt hårt jobb med en klocka på söndag.
- Det kommer att bli ett långt, tufft race, men jag har aldrig varit så här taggad på det och vi kommer ge precis allt vi har.

Årets upplaga av Rolex 24 at Daytona bjuder på ett massivt startfält om totalt 61 bilar fördelade på fyra klasser, varav 12 kommer till start i GTP. Loppet utgör samtidigt säsongspremiären för det amerikanska sportvagnsmästerskapet IMSA WeatherTech SportsCar Championship.

STARTLISTA: Rolex 24 at Daytona

Körningen återupptas på Daytona International Speedway under torsdagen och fredagen med ytterligare träningar samt kval, som formerar startuppställningen till helgens race. Kvalet körs på torsdagskvällen svensk tid och går att se på imsa.tv.

Själva racet drar igång kl. 19.40 svensk tid på lördag kväll och sänds i sin helhet på Viaplay.

Uppdateringar under helgen kommer att ske löpande på Felix Rosenqvists sociala medier.

TIDSSCHEMA
Alla angivelser avser svensk tid
Rolex 24 at Daytona
Daytona International Speedway (USA)
Torsdag 23 januari
Träning 1: 16.05-17.35
Kval: 20.10-21.40

Fredag 24 januari
Träning 2: 00.30-02.00
Träning 3: 17.20-18.20

Lördag 25 januari
Rolex 24 at Daytona - start: 19.40

Söndag 26 januari
Rolex 24 at Daytona - målgång: 19.40

TV: Viaplay / imsa.tv
TIMING: imsa.scoring
RESULTAT: Klicka här
STARTLISTA: Klicka här
BANAN: Klicka här
25-01-23 Scott Kin Lindblom dubblerar – kör även Gebhardt Ginetta NC!
I höstas kom nyheten att 14-årige Red Bull-junioren Scott Kin Lindblom ska köra prestigefyllda Ginetta Junior säsongen 2025. Ett steg mot en full satsning på internationell Formula 4 nästa år.

Men innan dess väntar mycket körning och många tävlingar i Ginetta för Scott då han dessutom är anmäld till årets Gebhardt Ginetta Nordic Championship. En satsning som godkänts av Helmut Marko själv… Scott Kin Lindblom dominerade och vann WSK Euro Series 2024 och följde därmed i spåren av tidigare mästare som Max Verstappen, Lando Norris och Charles Leclerc. Han spås en lysande karriär och med Red Bull bakom sig har han alla förutsättningar att lyckas. Valet att påbörja den nya karriären i Ginetta är intressant men också logisk. En rad av dagens stjärnor har inlett resan i just Ginetta Junior, t.ex. F1-förarna Lando Norris och Isak Hadjar.

Scott har redan börjat testa för sitt brittiska team tillsammans med jämnårige Rocco Coronel och så sent som i veckan körde de båda Red Bull Junior Team-förarna en heldag på Zandvoort. Direkt därefter åkte Scott till Bilsportgalan i Linköping där han var en av kvällens stora pristagare och bland annat mottog Bilsports ”Rydell Special Award.”

I England startar säsongen 5-6 april på Donington Park medan den skandinaviska har premiär i Anderstorp 9-10 maj.

För mer information besök gärna vår hemsida: https://www.ginettasweden.se/