<< Tillbaka till startsidan

 


2000

 

2000
 

Volvo i motorsport - från bredd till elit
På söndag är det final i STCC och Volvo är ännu en gång med och slåss om guldet i Sveriges yppersta motorsportelit. Volvo S40 Racing får dessutom förstärkning i helgen, av rutinerade engelsmannen Kelvin Burt.
Men Volvos satsning i motorsport omfattar långt mer än eliten i STCC. 832 förare kör under Volvos flagg i Volvo Original Cup och 30 ungdomar tävlar i juniorklassen JTCC. 1996 kontaktade Svenska Bilsportförbundet Volvo för att diskutera en gemensam standardbilsklass för juniorer. På rekordtid byggdes den första prototypen och klassen fanns på startlinjen ett halvår efter beslut tagits.
Volvo S40 Junior Touring Car Championship är en racingklass som skräddarsytts för att ge unga racinglöften möjlighet att tävla till rimliga pengar. JTCC-bilarna är lätt modifierade för tävlingsbruk, med lägre fjädrar, skyddsutrustning och en motor som trimmats till ca 175 hk. Målsättningen är att hålla kostnaderna nere så mycket som möjligt. Bilarna köptes till mycket förmånligt pris och varje team fick bygga sin egen bil för tävlingsbruk. Motorerna är plomberade, dels för att ingen skall kunna fuska och dels för att teamen inte skall lägga pengar på egen trimmning. JTCC kör samtidigt som STCC och det är ett utmärkt sätt för unga, lovande förare att visa upp sig för media, STCC-team och blivande sponsorer.
För att få tävla i JTCC krävs att man är 16 år-26 år (under 18 år söker föraren dispens). Vidare måste han eller hon ha giltig tävlingslicens. Begagnade bilar finns på marknaden för ca 110 000 kr. Driftbudgeten ligger på ungefär lika mycket och då ingår bl a personlig säkerhetsutrustning, reservdelar, olja, drivmedel, kost och logi och transportkostnader. Naturligtvis beror prislappen på huruvida föraren håller sig på banan och klarar dig från krascher.
Språngbräda i racingkarriären
Flera förare har använt JTCC som språngbräda i karriären och har därefter haft stor framgång i karriären. Jens Edman vann mästerskapet 1997 och året efter fick han chansen att köra Volvos andrabil i STCC. Redan andra tävlingshelgen i STCC vann Jens en heatseger. Patrik Erntsson och Tobias Klintheim är också JTCC-mästare och idag tävlar med framgång i Formel Ford, Marcus Nyberg är med i toppen av årets Camaro Cup och Pontus Mörth och Tobias Andersson tävlar båda i Tyskland. JTCC kommer att fortsätta år 2001 och det blir femte och sista året som Volvo står bakom klassen.
Volvo Original Cup är Volvos verkliga breddsatsning.
Idag finns 832 Original Cup-bilar (varav 100 i Norge), merparten av dem Volvo 240. I Original Cup används ett enkelt och tydligt reglemente och det är skickligheten - inte plånboken - som avgör resultaten. Att bygga en "Originalare" är inte speciellt svårt. Man behöver en vanlig 240, eller 740 som nu fasas in i klassen, helst med insprutningsmotor. Sen köper man det som behövs för att bygga en tävlingsbil hos Volvohandeln. Och så kostar det åtskilliga timmar i verkstaden förstås. Merparten (ca 90 procent) av förarna i Volvo Original Cup kör rally, men klassen finns även på bana, isbana, backe och som varvlopp. Planer finns även på en egen rallycross-serie.
Tävlingar i Askersund och Lyon
Idag kör Volvo Original Cup i ett 30-tal olika serier, från DM-nivå lokalt till en egen Europa-serie. Några förare har med framgång också tävlat i Holland, Belgien och Frankrike och svenskarna har gjort succé genom den breda och publikfriande körstil som förarna i de stora Volvo-bilarna bjudit på. Original Cup har RM-status i isracing och kommer att få det i rally nästa år. Men den roligaste tävlingsformen i klassen är All Championship, där man med en och samma bil kan tävla i samtliga discipliner; bana, sommar- och vinterrally, isbana, backe och varvlopp. I år deltar ett 40-tal förare i mästerskapet på alla underlag.
Ytterligare en fördel med Volvo Original Cup är att klassen spänner över alla åldrar, den yngsta föraren är 15 år (gäller racing) och den äldsta är 70. En egen "Gubbserie" finns för förare som är 50+.
Dessutom stöttar Volvo-förare som tävlar i nationella klassen i rally genom ett prisbonussystem. Alla som kör Volvo (ca 80 bilar) har möjlighet att tävla om prispengar oavsett om tävlingen är stor eller liten. Samma sak gäller rallycross, där alla framgångsrika Volvo-förare premieras med en liten prisbonus i slutet av året.

Asfalt- och ökenrally i SM
Vi var nog många som i förväg kände oro inför de mycket stora riskerna med asfaltrallyt i Sandviken.
Tyvärr blev utfallet mera tragiskt än någon av oss kunnat befara. Alla beklagar vi det inträffade och våra tankar går till de drabbade och deras nära.
Själv ställde jag mej tveksam till om sådan vägkaraktär finns runt Sandviken, eller överhuvudtaget i Sverige, att det lämpar sig för ett helt asfaltrally. Utifrån snitthastigheterna kan vi se att svaret var nej (detta oavsett om olyckan berodde på detta eller ej).
Det är nog svårt för någon att utan egna direkta erfarenheter förstå hur fort det verkligen går då man når 145 kmh i genomsnitt. Redan vid 125 i snitt på en sträcka känns det i princip som man åkt hela sträckan på högsta växeln och på varvstopp över långa bitar. Att därifrån öka snitthastigheten till 145 kräver en nästan ofattbart stor hastighetsökning.
Detta går inte att jämföra med någon asfalttävling i VM, Danska mästerskapen (kolla t ex med dem som även kört i Danmark) eller någon internationell asfalttävling. Visst kan det även på dessa tävlingar i undantagsfall förekomma höga snitthastigheter men knappast genomgående som i detta fall. Tvärtom är asfaltsträckorna oftast extremt smala och krokiga och i VM brukar snitthastigheten på asfalt faktiskt vara lägre än på VM i Sverige och i Finland (trots underlagen!), detta säger nog en hel del om vägkaraktären╔
Till er som inbillar er och andra att internationell framgång beror på om vi i Sverige kört på asfalt eller ej säger jag bara: "-Grattis Finland till alla fina framgångar!╔", mej veterligen körs inga utpräglade asfaltrallyn i Finland, eller? Och hur många riktiga asfaltrallyn hade Grönholm och även Solberg (heja Norge!) kört när de skrev sina kontrakt?
I så fall:
Visst vore det bra med en svensk världsmästare i ökenrally? Javisst, låt oss genast arrangera ett ökenrally i SM...
Om någon intresserad nu skulle finna exempel på höga snitthastigheter på asfaltrally i VM så ska vi vid en jämförelse även beakta besättningarnas och hela teamens erfarenhet och kompetens, deras tekniska utrustning (bil, däck, fjädring, bromsar etc╔), hur väl det är utsorterat och att de tränat sträckorna och skrivit egna noter, allt detta oftast uppbyggt under flera år.
Ovanpå detta är säkerheten i nya fabriksbilar oerhört utvecklad och står mycket högt över vad som är vanligt i Sverige, dessutom högt över vad reglementet föreskriver eftersom stallen är rädda om sina mångmiljoninvesteringar. I Sverige har vi kanske högst 20-talet (?) team och ekipage som kan komma någorlunda i närheten vid en jämförelse. Om vi ska beakta säkerheten är det kanske endast dessa som bör komma i fråga för ett SM-rally på asfalt?
Ingen skugga (så vitt jag nu vet) ska falla varken över tävlingsekipaget eller arrangörerna i Sandviken, vi känner till att de är mycket kvalificerade att arrangera SM-tävlingar, åtminstone vintertid.
Ansvar och saknad kompetens måste sökas på högre ort och bland dem som okritiskt propagerat för att internationell framgång kommer bara om vi kör asfaltrallyn. Om man ska lyckas internationellt måste man behärska de olika ländernas egenheter och vägkaraktärer i högre grad än enbart underlaget.
T ex hörde vi häromdagen Colin säga, och Burns sågs konstatera╔, att slå finnarna på deras hemmavägar är nästan omöjligt (att de ovan nämnda herrarna hyfsat behärskar grus-underlaget är kanske känt för de flesta?) Riktiga förare behärskar alla underlag, t ex har t o m DeLecour m fl européer vunnit sträckor första gången de körde svenskan, trots att detta för dem är det yttersta och mest extrema exemplet vad gäller "udda" underlag. Så har även Mäkinen vunnit asfaltrallyn.
För att lyckas internationellt måste man först och främst brinna för just detta och söka sig utanför hemlandet. Återigen, se på finnarna! Att vinna SM (oavsett underlag!) saknar helt värde internationellt. Eller t o m att en svensk förare skulle vinna Svenska VM-rallyt är i princip ointressant i ett internationellt perspektiv (för en icke-skandinav är det dock i viss mån meriterande). En svensk förare som vill upp internationellt måste, enligt min mening, satsa resurserna på något annat än svenskan.
Jag vågar påstå att de 20 högst placerade i VM-sammandraget inte på långa vägar är de 20 bästa rallyförarna i världen. Det räcker inte enbart med att kunna köra snabbast mellan start- och målskyltarna på sträckorna utan den absolut viktigaste egenskapen hos föraren är hans förmåga att själv kunna skapa sig de förutsättningar som krävs för att överhuvudtaget få vara med när de stora elefanterna dansar. Att skaffa sig den omgivning och därigenom de resurser som krävs. Och många är exemplen som visar att detta går inte alltid hand i hand med just körförmågan.
Om hastigheter och risker vill jag även säga att köra över 220 kmh i toppfart rakt fram är i jämförelse helt ofarligt, för såväl deltagare som publik, oavsett på vilket underlag. Även att i undantagsfall ligga på 125 kmh i snitt mellan plogkanterna på någon fin vintersträcka är ganska ofarligt. Inget av detta går att jämföra ens på samma dag med de risker det innebär att hålla snitt på 130 &endash; 145 kmh på, trots allt, relativt krokiga asfaltvägar med träd, stenar och publik i vägkanterna. Skillnaden är så stor att jag duger inte på långa vägar till för att beskriva det! Många med mej förutsatte nog, tyvärr felaktigt, att den kompetensen fanns på ansvarigt håll.
Sämre material och långsammare bilar är ingen lösning på problemet (sök er i så fall till gångsporten, den är relativt säker). Kom ihåg att Toivonen förolyckades på VM:s då långsammaste tävling, jag tror med omkring 85 kmh i snitt (?). Och att stora GrN i dag ofta åker fortare på samma sträckor än vad GrB-bilarna gjorde på den tiden, för att då inte tala om WRC- och F2-bilarna╔
Trots högre hastigheter är rallysporten i dag mycket säkrare än på den gamla goda tiden, dock anser jag den ännu inte mogen för snitthastigheter på 145 kmh, åtminstone inte på nationell bredd.

Ulf Larstrand, Östersund

Motorsportdag med Thorszelius motorsport
Söndagen 10 september -2000
Vill du köra rally? Motorsportdagen populärare än någonsin... Anmäl dig nu!
Kontakta mig om du vill vara med om en motorsportdag. Nu erbjuder vi ett begränsat antal personer att prova på motorsportaktiviteter. Du kan ta med dig en vän eller kund på denna motorsportdag.
Vill du själv vara med eller känner du någon som du tror är intresserad, maila mig uppgifterna på de personerna. Vi kommer att vara på Bergbybanan, en motorsportanläggning i Uppsala. Aktiviteten har en begränsning på max 25 personer per tillfälle - så anmäl dig nu!
Dagsprogram kl 9.00 - 17.00:
* Samling på ToyotaCenters parkering i Rissne kl 9.00
* Du får köra rallybil på bana och tävla mot dina kamrater i tre kvalheat och final-racet. Nu får ni sladda och gasa hur mycket ni vill och vågar. (det är inte så ofta man får det...)
* Du får åka med flerfaldige svenska mästaren Mats Thorszelius på en specialsträcka i skogen. (som på TV från VM-rally fast mycket roligare...)
* Du får mat och dryck under dagen. (Inga starka drycker, vi ska köra bil!)
* Du får körtips av Mats Thorszelius som är ovärderliga i trafiken.
* Vi kommer även att ha en tävling i lerduveskytte i pauserna under dagen.
Pris för en heldagsaktivitet. 1.500 kr per/person
Är du eller dina vänner intresserade av att vara med? Maila eller ring mig
Kontakta Fakta för olika grupparrangemang. Vi kan hjälpa dig att genomföra spännande och annorlunda aktiviteter!
Mvh. Niclas Krigsman -
niclas@fakta.se
Fakta & Information - Rådmansgatan 14, Stockholm -
www.fakta.se
Dir: 08-545 182 05 / Vxl: 08-545 182 00 / Mobil: 070-732 10 10 / Fax: 08-545 182 19


Svaret avser Jonas Kruses uttalande från 17/5-00 på:
http://www.resultatservice.com/nyheter/bulletin//20000517_2_lg.html

Gert Blomquist svarar Jonas Kruse!
Jonas går ut i media och beklagar sig över hur rally-SM hanteras. Ämnet har tuggats i många år fram och tillbaka och istället för att beklaga sig hade det varit bättre att komma med konkreta förslag på hur vissa saker kan bli bättre.
Att komma med påståenden som att bolagisera rallysporten så som man gör med STCC, känns som ett mycket ogenomtänkt förslag. Banracing och rally har helt olika förutsättningar. Jag var personligen med och arrangerade SM-finalen i Vårgårda 1996 tillsammans med Kullings MS och vet där lite vad det handlar om. Ett års heltidssarbete för min och Conny Hanssons del samt ett enormt arbete från hela klubben. Betydligt fler arbetstimmar jämfört med ett arenaarrangemang. Rallysporten måste själv bygga sin arena direkt för varje tävlingstillfälle.
Det är alltså väldigt stor skillnad på att arrangera ett rally jämfört med att arrangera en tävling som går på en permanent bana. Hyra av vägar och återställande av dessa samt klubbens tillgång av bra vägnät, mångfaldet fler funktionärer, svårigheten att vintertid ordna PR-aktiviteter etc etc.
Att saker och ting kan och ska förbättras är väl både förbund, arrangörer, bilimportörer, team och förare överens om. Det har också skett en massa förbättringar. Ett exempel torde vara att att de 4-hjuls drivna bilarna fick vara kvar i SM! Ett beslut från SBF har fattats om att det skall satsas resurser på rally. Jag är helt övertygad om att det går att fö högre status på tävlingarna och att göra dem mer mediavänliga genom att köra färre sträckor och fler gånger, är ju faktiskt redan bevisat. Se på Kullings och Hässleholm och den stundande SM-deltävlingen i Sandviken.
Ett direkt konkret förslag från min sida är att det omgående eller snarast möjligt tillsätts en opartisk press-och media ansvarig person från Svenska Bilsportsförbundet (samma uppgift som Håkan Tonér hade tidigare i rally-SM, denna funktion finns i STCC sedan 3 år tillbaka).
Att som enskild förare gå ut och hota med att skapa en egen serie verkar i mitt tycke inte gynna rallysporten utan tvärtom skapar detta oro i lägret.
Jag undrar vilka "vi" är, som Jonas nämner? Är det månne samma gäng som för cirka ett år sedan arbetade mycket hårt med att försöka få enbart F2-bilar i SM?
Jag undrar också vem som skall bestämma vilka klasser som skall tillåtas i SM?
Avslutningsvis undrar jag vad utspelet egentligen handlar om!
Stockaryd 2000-05-29
Gert Blomquist

<<Tillbaka till startsidan