<< Tillbaka till startsidan

 


2001

2001

Samarbete som ger VM-guld?
Sveriges mest kände banracingförare Jan "Flash" Nilsson och en av världens bästa speedwayförare Mikael Karlsson gör gemensam sak.
Ett unikt samarbete mellan de båda ska ge Karlsson bra förutsättningar att vara med och slåss om VM-titeln i speedway redan 2002.
- Jag ser det här som ett spännande projekt och visst tror jag Micke kan bli världsmästare redan nästa år, säger "Flash".
Läs mer

Motorsportdagen, Vill du köra rally? Söndag 21 oktober 2001
Kontakta mig om du vill vara med om en motorsportdag. Nu erbjuder vi ett begränsat antal personer att prova på Rallyaktiviteter. Ta med dig en vän eller kund på denna motorsportdag.
Vill du själv vara med eller känner du någon som är intresserad, maila mig uppgifterna på de personerna. Vi kommer att vara på Bergbybanan, en motorsportanläggning i Uppsala. Aktiviteten har en begränsning på max 20 personer per tillfälle - så anmäl dig nu!
Dagsprogram kl 9.00 - 17.00:
Samling på Toyota Centers parkering i Rissne kl 9.00 Du får köra rallybil på bana och tävla mot dina kamrater i två kvalheat och final-racet. Nu får ni sladda och gasa hur mycket ni vill. (det är inte så ofta man får detÉ) Pris alt 1. Du får åka med flerfaldige svenska mästaren Mats Thorszelius i en WRC Corolla på en specialsträcka i skogen. Alt 2 du får åka med i en rallybil som inte går fullt lika fort som den i alt 1. Båda alternativen är en upplevelse långt utöver de vanliga det kan jag lova. Tävlings momentet ingår i båda alternativen
Mat och dryck ingår under dagen. (Inga starka drycker, vi ska köra bil!)
Pris för aktiviteterna. Alt 1. 2.300 kr per/person. Alt 2. 1.500 kr per/person. Betalning till konto Handelsbanken 6118-872686388
Maila eller ring mig
Niclas Krigsman
krigsman@hotmail.com
www.thorszelius.com
Mobil 070-7321010, Hem 08-656 55 51
Bilsportens Dag
Bilsportens Dag på Högstabanan i Haninge den 8 september Stockholms Bilsportförbund med sina Klubbar anordnar en familjedag på Högsta Folkrace- Rallycrossbanan lördagen den 8 september mellan kl 10.oo - 15.oo.
Tanken med denna dag är att samla ala bilsportintresserade från Stockholm att träffa likasinnade, ev få tillfälle att själv få Prova-På-Bilsport och se Monster Truck demolera bilar och bevaka Kändisracet med bl.a Hasse Aro, Micke Syd och Robert Aschberg mfl.
En fullspäckad familjedag alltså från kl 10.oo - 15.oo. Fri entré.
Vägbeskrivning: Kör mot Nynäshamn, avfart mot Dalarö, ca 3 km. Väl skyltat mot Åva.

Bilsporten får Riksidrottsgymnasium i Mjölby år 2002
- Oerhört glädjande att vi äntligen får ett Riksidrottsgymnasium. Vi har en långsiktig målsättning att få förare inom Formel 1 och rally-VM. Ett Riksidrottsgymnasium är en kraftfull pinne i en karriärstege för att nå den allra högsta toppen.
Detta säger Lars Edvall Generalsekreterare på Svenska Bilsportförbundet efter Riksidrottsstyrelsen beslut att tilldela bilsporten ett Riksidrottsgymnasium.
Nu börjar ett intensivt arbete att tillsammans med Mjölby kommun att planera och förbereda skolstarten till hösten 2002. Gymnasieutbildningen kommer att omfatta totalt tolv platser under den kommande treårsperioden. Utbildningen sker inom Mjölby kommuns gymnasieskola med de praktiska övningarna till största delen förlagda till motorbanan i Mantorp.
- Vi är mycket positiva till att få denna utbildning till kommunen". säger Hans Ridderström, utbildningschef i Mjölby kommun, "Motorsport är en dominerande sport inom kommunen och därför känns det naturligt att få denna profilutbildning till oss. Banan i Mantorp gör ju även kommunen till ett av Sveriges motorsportcentrum.

MK Ratten arrangerar Trucking Festival i Sunne
Löragen den 11 augusti är det dags igen. Alla med intresse för lastbilar träffas i Sunne. Tillsammans med MK Ratten arrangerar tidningen Trailer Trucking Festival. 100-tals bilar kommer att ställas ut vid Akka stadion där arrangemanget genomförs. Höjdpunkten blir tävlingen Nordic Trophy där Nordens tuffaste lastbil utses. Bland en mängd aktiviteter under dagen tävlas det i krankörning Det skall också utses en mästare i däckskastning. Festivalen pågår mellan 09-18.

Uppskattat föredrag av rallylegenden Carl-Magnus Skoog
Det var Rotary i Bengtsfors som bjöd in rallylegenden Carl-Magnus Skoog för att prata om sin fantastiska bana inom motorsporten. Carl-Magnus är född i Gustavsfors men flyttade som tvååring till Håverud. Han jobbade i skogen och tog körningen till och från jobbet som ren rallyträning varje dag. Han var alltid ivrigt påhejad av alla boende längs vägen som gärna satt på mjölkborden och väntade på att han skulle komma dammande förbi.
Carl-Magnus är årsbarn med Erik Berger och båda började sin idrottskarriär med skidåkning. 1945 blev Carl-Magnus åtta och Erik 12:a i Götalandsmästerskapen. Även Anders Berger började som bekant sin idrottskarriär som skidåkare. Men som han själv uttryckte det: "Jag blev ju inte åtta, då!".(Fotnot: Anders vann tre gånger i Götalandsmästerskapen.)
Carl-Magnus debuterade som rallyförare i Åmål 1952 med en Chevrolet. Det var en så kallad bilorienteringstävling som var mycket vanliga på den tiden. Det blev ytterligare två tävlingar i Chevrolet innan han bestämde sig att köpa en ny SAAB 1953. Första tävlingen blev han trea i Karlstad. Sedan rullade det på och ett par år och 22 tävlingar senare ringde Rolf Mellde från SAABs tävlingsavdelning i Trollhättan och ville att Carl-Magnus skulle bli fabriksförare. Det tackade han inte nej till. Han tog med sig sin kartläsare som var hans bror Rolf. Han var en mycket duktig kartläsare, den bästa han någonsin hade bredvid sig. Första tävlingen var på vintern i Finland. 385 mil på fyra dagar. På den tiden körde man på vanliga vägar som inte var avlysta och vid ett tillfälle då de mötte en mjölkbil ramlade det av en mjölkkanna över huven. Mjölken frös till is och bilen såg ut som en jätteglass. De låg trea i loppet när endast 700 meter återstod av de 385 milen då motorn nöp ihop. Så grym kan motorsporten vara ibland.
I midnattsolsrallyt trodde de att de hade vunnit ända tills prisutdelningen då det visade sig att två folkvagnar plötsligt var före. Men i norska rally viking blev det seger. Senare vann han rally viking ytterligare två gånger. Det blev mycket körning ute i Europa också. De körde bland annat i Alperna, men det var svårt att få SAABen att hålla för sådana prövningar, men det gick efter några försök det med. En andraplats i Tulpanrallyt blev det som bäst. 1959 var det ytterst nära att han vann Midnattsolsrallyt, men han blev tvåa endast sex sekunder efter. På vintern körde han istävlingar och vann åtta st i rad. 1960 blev det så äntligen totalseger i Midnattsolsrallyt liksom 1961. Det blev även seger i Norge, Polen och en andra plats i Tulpanrallyt återigen.
1962 provade SAAB att bygga en formel bil. Den kördes i klassen formel Junior och fick smeknamnet "Badkaret". Den hade samma tvåtaktsmotor som i SAAB 93 men nu låg den helt på sidan med förgasarna rakt upp. Det visade sig vara perfekt och de fick ur 14 hästkrafter mer med den lösningen. Totalt fick man ut 110 hästar ur den lilla 750 cc motorn. SAAB byggde endast två exemplar och vid första testet på Gelleråsen provkördes den av Erik Karlsson "på taket", Carl-Magnus Skoog och Erik Berger. Erik Berger var också fabriksförare för SAAB på den tiden, mycket tack var Carl-Magnus vitsord. Vid testet var Carl-Magnus snabbast för Erik Karlsson och Erik Berger. Det innebar att Erik Berger i fortsättningen fick sitta i depån vid racen. Första tävlingen var Djurgårdsloppet i Finland. Carl-Magnus blev trea och Erik Karlsson femma. Nästa tävling var Roskilde Ring i Danmark och då vann Carl-Magnus i regnet och körde ifrån bl a Dennis Hulme som senare blev världsmästare i Formel 1. Det gav gensvar och Carl-Magnus blev uppringd av både Cooper och Lotus, men han tackade nej. Så här i efterhand så var nog det dumt, det kunde kanske ha lett till Formel 1
1963 gick Carl-Magnus över till Volvo. Han fick en ny kartläsare i Lennart Berggren. Carl-Magnus hade bara gott att säga om Volvo, både PV´n och Amazonen gick som urverk. Debuttävlingen var Borerallyt i mars-63 och det blev seger direkt. Sedan blev det äntligen seger i Tulpanrallyt. Det blev racing med Volvo också. Han vann både 6 timmars och 12 timmars tävlingen på Nürnburg Ring och 6 timmars i England. I Akropolis rallyt i Grekland blev det tredjeplats. 1964 körde han Safarirallyt i östafrika. Det var ett väldigt äventyr där samtliga Volvos fem fabriksbilar bröt. Carl-Magnus gick visserligen i mål på en 14:e plats, men flera timmar efter att rallyt var avslutat. 1965 vann Carl-Magnus i Grekland. Men i England blev det en svart dag för Volvo. Tom Trana frontalkrockade med en civil bilist och Tranas kartläsare omkom liksom föraren i den mötande bilen. Volvo ställde in sin tävlingsverksamhet i sex månader efter det. När de började köra igen blev det ytterligare en olycka och Volvo lade ned sitt motorsporttävlande.
Carl-Magnus stod nu utan styrning. Han hade säkert kunnat få komma in någon annanstans, men valde istället att lägga hjälmen på hyllan. Carl-Magnus storhet som förare var att han var snäll mot matrialet och han höll sig alltid på vägen och ändå körde fort. En nästan omöjlig kombination som endast ett fåtal förare behärskar. I modern tid är det väl endast Mats Jonsson och Stig Blomqvist som kan jämföras ha de egenskaperna. När han kom till SAAB 1956 och visade upp sin bil som gått 22 tävlingar så trodde de honom inte, den hade ju inte en skråma.
Carl-Magnus var fortfarande anställd på Volvo och började nu istället att åka runt och demonstrera Volvos förträfflighet. Det blev nästan mer resande än som tävlingsförare. Det blev många strapatser då också. Han mindes speciellt en gång i Dubai. Han hade ledigt och gick för att bada. När han simmade ut så mötte han en haj. Det blev snudd på världsrekord då han simmade tillbaka till stranden. Några dagar senare sköt man en haj vid samma strand, och i magen fanns en sko och rester av en fot.
I indonesien skulle han gå runt banan för att sparka bort lite sten och annat skräp då det brakade till och en tre och en halvmeter lång Varan kom upp ur diket. Polischefen från Peru kom till Göteborg för att titta på Volvo 240 turbo. Carl-Magnus körde honom runt testbanan tills hans fingrar vitnade runt kurvhantaget och han spydde ned hela kavajen fullständigt. Nu tyckte volvoledningen att han hade tagit i för mycket i alla fall och hur skulle det här sluta. Det kom en beställning av Volvo 240 turbo från Peru.
I dag lever Carl-Magnus ett stillsamt liv som pensionär i Göteborg, men han följer med ibland när hans son Magnus kör långlopp i racing tillsammans med Tom Tranas son Claes.
Bengt-Åce Liljevind

SBF tar avstånd från vansinnesfärd genom Sverige
Svenska Bilsportförbundet tar kraftfullt avstånd från helgens vansinnesfärd med bilar i hög fart på allmänna vägar genom Sverige.
- Vi beklagar förekomsten av den här typen av dumheter som vissa ägnar sig åt. Det har definitivt inte någonting med bilsport att göra och den verksamhet som vi ansvarar för och ängar oss åt, säger Svenska Bilsportförbundets ordförande Jan-Olof Bohlin.
- Det finns inget försvar för denna typ av illegala "svartrace". Det var ren tur att inga allvarligare olyckor inträffade, fortsätter han.
Svenska Bilsportförbundet har med viss framgång hjälpt till att få bort den här typen av aktiviteter samt "streetrace" från allmänna vägar.
- Vi har agerat för att få förarna av dessa bilar att intressera sig för bilsport under ordnade former. Det sker på bana med regler där man verkligen kan jämföra prestationer mer "fair play" med rättvisa regler och där säkerheten är väl tillgodosedd. Vi lyckas till 80-90 procent, men resterande 10 &endash; 20 procent har en livsfilosofi som ska innehålla en speciell sorts spänning bl a illegal verksamhet, blåljus och biljakt.
- Vi får ibland frågor om vi inte kan öppna banorna för gemene man. Men Svenska Bilsportförbundet äger inga egna banor utan hyr in sig på befintliga banor. De flesta banorna är privata och några enstaka är kommunala banor. Det finns dock begränsningar att genomföra träning/tävling på banor. På inhägnat område gäller ej den traditionella trafikförsäkringen då krävs en speciell motortävlingsförsäkring, licens, säkerhetsansvariga etc.
Vid vissa tillfällen öppnar arrangörer banor där man får en tillfällig licens för att prova på att köra sin egen bil på bana under ordnade former med licens, försäkringar samt de säkerhets-arrangemang som krävs.

Så ska svensk rallysport slå igenom internationellt
De representerar 21 team. De är unga, begåvade - och fast beslutna att lyckas.
- De är framtiden för svensk rallysport. Rallyförarna som ska föra svensk rallysport tillbaka till världstoppen.
Det säger Lena Sterner, Falun.
Lena är ansvarig för Svenska Bilsportförbundets juniorelitsatsning i rally. Tillsammans med internationellt rutinerade veteraner som Kalle Grundel och Per Carlsson ska hon lotsa fram en ny generation svenska rallyförare.
Det var för tre år sedan Svenska Bilsportförbundet inledde sin rallysatsning. Varje år tar man in 6-8 nya team som stannar i tre år. Under de åren är det meningen att förare och codrivers ska utvecklas från lovande juniorer till fullfjädrade idrottsmän - in i minsta detalj.
Det är inte bara rallykörning det handlar om. Fysisk träning, kostvanor, media- och sponsorkontakter. Allt det där som det talas om i andra elitidrotter är precis lika viktiga när det gäller motorsport.
En av de nya förarna i årets grupp är Jimmy Joge, 22-åring från lilla Tjällmo utanför Motala. Jimmy och hans codriver, kompisen John Stigh, 21 började tävla för tre år sedan och är mycket lovande. I år satsar man för första gången på Junior-SM i en internationellt klassad bil. Och efter vintersäsongen ligger paret tvåa i JSM - en poäng bakom ledaren. Vilket är imponerande eftersom man bara åkt fyra vinterrallyn totalt sedan karriären startade. Och dessutom i två olika bilar!
- Vi började med bakhjulsdrift och skiftade till framhjulsdrivet innan den här säsongen startade. Så det blev en häftig omställning.
Jimmy var med på juniorernas vinterträningsläger i Värmland:
- Vi lärde oss massor. Framför allt att ställa in bilen och att samarbeta effektivare i kupén. I SM-tävlingen i Sveg efter träningslägret höjde vi oss tio placeringar resultatmässigt och gjorde inte ett enda misstag i noterna, säger Jimmy med ett nöjt leende.
LYCKAT RESULTAT
I årets grupp ingår sex förare. Förutom Jimmy Joge från Motala är det Oscar Svedlund, Karlstad, Peter Hillebjörk, Umeå, Tobias Gyllström, Kolsva, Simon Johansson, Ydre och Tobias Olsson, Söderköping. Oskar är den mest kände - en hårdsatsande junior som kör en fyrhjulsdriven Grupp N-bil och matchas av flerfaldige svenske mästaren Stig Olov Walfridsson.
- Flera är ganska okända förare. Men inte länge till, berättar Lena Sterner.
Lena pekar på några namn ur den första årskullen:
- T ex Daniel Carlsson från Säffle. Trots sin ungdom svensk mästare och en förare som redan kört några VM-tävlingar - med framgång dessutom.
- Andra exempel är Patrik Carlsson, Nyköping, Carina Hermansson, Skepptuna, Andreas Eriksson, MK Speed, Niklas Hägg, Hudiksvall och Martin Hjelmar, Motala - Martin som blev svensk juiniormästare i Grupp H förra året.
- Samtliga är förare som i dag återfinns i toppen i respektive SM-klass.
- Från första årets satsning har vi t ex Per Johansson, Trollhättan, Pernilla Walfridsson, numer Norge och Stoffe Nilsson, Hässleholm.
- Jag är böjd att hålla med en av våra lärare - veteranen Kalle Grundel - som sa att det är helt otroligt så många rallytalanger vi har i det här landet.
- Nu gäller det bara att förädla talangerna så vi kan få fram nya svenska förare ute i rallyvärlden.

MÅNGA KÖR SSR
Merparten av rallyjuniorerna i elitsatsningen kommer att ställa upp i nästa SM-tävling- South Swedish Rally som för första gången utgår från Växjö i Småland -- trots att den inte ingår i JSM.
Många av dem ligger nämligen bra till - även i stora SM!
Per Johansson - som gjort succé i Norska Rallymästerskapen i år - utmanar tillsammans med Andreas Eriksson de stora stjärnorna Per Svan och Jonas Kruse i F2-klassen. Och Oscar Svedlund ligger delad 3:a i Stora Grupp N.
Samma placering - delad 3:a - har Niklas Hägg i Grupp H etc. Jimmy Joge ligger delad sjua i Lilla Grupp N - på samma poäng som titelförsvararen i klassen, Patric Carlsson.
South Swedish Rally har i alla år sedan tävlingen startat utgått från Kristianstad, men i år flyttas hela jättearrangemanget till Växjö. Anledningen är att tävlingsledningen vill ha närmare till de specialsträckor man normalt använder.
South Swedish Rally ingår dessutom i EM-serien och är därför längre än en vanlig SM-tävling - faktiskt hela tre dagar. Tävlingen startar fredag 18 maj och först på söndag kväll den 20 kommer förarna till slutmålet.

Stipendium till duktiga bilsportjuniorer
Östergötlands Bilsportförbund har tilldelat 4 framstående juniorer ett stipendium á 5.000 kr. Detta skedde i samband med den årliga kurshelgen i Linköping, prisutdelare var den välkända rallyprofilen Ola Strömberg från Örebro. Ola passade också på att intervjuva pristagarna om deras framtidssatsningar, han gav också en bejublat framträdande om sin tid som rallystjärna.
Dessa fyra har under senaste året visat en mycket lovande framtid inom sin bilsportgren. Det är tre rally samt en racingkille som tilldelats denna utmärkelse från ÖBF, som en hjälp på vägen inför kommande säsong.
Jimmy Joge SMK Motala, Simon Johansson Ydre MK, Tobias Olsson Norrköpings MK från rally samt Edward Sandström SMK Motala, racing. Rallyjuniorerna ingår dessutom i en satsning som Svenska Bilsportförbundet gör för lovande juniorer inom bilsport.

170 bilsportledare på kurs
Östergötlands Bilsportförbund genomförde helgen 24-25 mars en kurshelg för bilsportfolk. Utbildningen genomfördes för ledare inom rally, racing, rallycross, folkrace, sponsoring, sjukvård, brandkunskap o junior.
Årets upplaga samlade hela 170 deltagare vilket är en imponerande siffra. Deltagarna specialtrimmades i de olika ledarskap som finns inom bilsport.
Flera av helgens kursledare var imponerade av deltagarnas intresse samt det engagemang de visade under utbildningen.
-Jag har haft många utbildningar genom åren med detta slår alla rekord, helt klart Sverigerekord sade Jan Ribnert, Skövde.
-Det känns bra inför kommande säsong med uppdaterade ledare, säger Tomas Johansson ordförande i Östergötlands Bilsportförbund.
Ett bejublat framträdande gjorde rallyprofilen Ola Strömberg, Örebro som berättade om sin tid på all världens rallybanor.

Svensk Bilsport mot framtiden
1993 samlades Svenska Bilsportförbundet till en framtidskonferens som re-sulterade i måldokumentet Svensk Bilsport mot 2000-talet. I dokumentet fastla-des tydliga riktlinjer för utvecklingen av Förbundet, riktlinjer som till stor del har accepterats och följts.
Men nu är vi där! 2000-talet har börjat och vi blickar in i en framtid där utveckling och förändring sker i en hisnande takt. Svenska Bilsportförbundet måste återigen fundera över sin situation i framtiden. I samband med Förbundsmötet i Tylösand 2000 påbörjades därför ett nytt framtidsarbete. Den 7-8 oktober genomfördes Bilsportforum, en välbesökt och lyckad framtidskonferens.
Efter Förbundsmötet tillsattes också en arbetsgrupp som består av Andréas Johansson, Lars Pettersson, Jan Sandström, Bertil Örtenstrand och Lars Österlind. Med stöd av diskussionerna på Förbundsmötet och Bilsportforum presenterar gruppen nu Svenska Bilsportförbundets nya framtidsdokument.
Dokumentet har diskuterats i Svenska Bilsportförbundets styrelse som med stor tillfredsställelse godkände inriktningen mot framtiden. Nu vill vi ha dina synpunkter
Arbetsgruppen vill nu att dokumentet sprids och diskuteras i en så stor grupp som möjligt. Det kommer att skickas till alla deltagare på Bilsportforum, det blir också tillgängligt på SBFs hemsida.
Synpunkterna kommer att bakas in i nästa version av dokumentet som ska diskuteras vid Förundsmötet den 8 april 2001. Enklast skickar du dina synpunkter med e-post till Bertil Örtenstrand, adressen är
bertil@kringelkroken.com. Du kan även ringa på 08-770 24 53, faxa på 08-770 24 54 eller skicka brev till Kringelkroken 19, 135 30 Tyresö.
Hämta hem dokumentet
www.sbf.se/pdf/framtid2.pdf

Vad är en motortävling?
Den senaste krönikan som har titeln "Vad är en motortävling" ligger nu ute på "Sponsorsidan" www.lonsamhetsstrategi.se/spons. Där kan du läsa om vad alla som är involverade i motorsport måste tänka på för att sporten och dess utövare skall bli attraktiva för sponsorer och eventmakare i framtiden. En del mer eller mindre dolda kängor delas ut. Vi får se om någon känner sig träffad?