Tillbaka till startsidan |
1999
1999
|
|||||||||
Bilsport Performance Show 1999
99-12-17
Ekblom bäst i STCC - när förarna själva fick rösta
Vem är den bäste chauffören i STCC? Regerande mästaren Mattias Ekström? Affischnamnet Jan "Flash" Nilsson? Norske Nissan-piloten Tommy Rustad? Svar: ingen av dem - om förarna själva får bestämma.
Det är motorsportmagasinet Bilsport Special som efter en unik enkät i sitt nya nummer ger besked om vad förarna själva tycker om sina konkurrenter.
Och en gång för alla är det också avgjort vem som är bäst i STCC-serien, åtminstone enligt förarna själva. Och det är inte mästaren Mattias Ekström
Han heter - Fredrik Ekblom, "bara" tvåa 1999, men en vinnare när huvudrollsinnehavarna själva får bestämma.
- En komplett förare, tyckte Jens Edman och sammanfattade därmed omdömet på de flestas röstsedlar.
- Mycket smickrande och jätteroligt. Man kan inte få ett bättre erkännande, menar nyblivne Audi-föraren Fredrik Ekblom själv som fanns överst på många röstsedlar och som hyllades för sin professionalism, snabbhet, säkerhet, jämnhet, erfarenhet och taktiska känsla. Tvåa i omröstningen blev regerande mästaren Mattias Ekström, bara en enda poäng före norrmannen Tommy Rustad. Båda fick varsin röst som vinnare, Ekström av tidigare stallchefen Tommy Kristoffersson och Rustad av Jan "Flash" Nilsson.
Men tagen i enkäten var minst lika tuffa som på banan. Förarnas kommentarer om varandra bjöd på stentuffa tacklingar.
* Som Audi-föraren och stallchefen Tommy Kristofferssons uppfattning om Volvo-stjärnan Jan "Flash" Nilsson:
- En riktig stjärngosse med strut på huvudet. När stjärnorna flagnat blir det bara en dumstrut kvar.
* Eller Hubert "Hubbe" Bergs uppfattning om "Flash":
- Snackar bättre och fortare än han kör.
* "Flash" kontrade direkt:
- Han är en snacksalig kaxpelle.
* Däremot hyser "Flash" stor respekt för norrmannen Tommy Rustad:
- Den moraliske segraren i år, han förlorade enbart på grund av domarmissar och dubbla poäng.
* Nye stallkamraten i Volvo och årets mästare, Mattias Ekström, deppar inte för det. Tvärtom hyllar han "Flash".
- Han är rättvis snabb, smart och sexig...
* Däremot har Ekström synpunkter på enkätens vinnare Fredrik Ekblom:
- Han är snabb, men gnällig.
Den listige dalkarlen hade på sin röstsedel lämnat förstaplatsen öppen. Kanske ett resultat av att förarna inte tilläts rösta på sig själva..?
Förarnas egen lista: 1. Fredrik Ekblom 2. Mattias Ekström 3. Tommy Rustad 4. Jan "Flash" Nilsson 5. Jens Edman 6. Thomas Schie 7. Carl Rosenblad 8. Hubert Berg 9. Thomas Johansson 10. Pontus Mörth
Så här slutade STCC 1999: 1. Mattias Ekström 2. Fredrik Ekblom 3. Tommy Rustad 4. Jens Edman 5. Jan "Flash" Nilsson 6. Carl Rosenblad 7. Thomas Schie 8. Hubert Berg 9. Tommy Kristoffersson 10. Thomas Johansson
991102
Extrabonus till Pernilla och Stoffe
SBFs talangsatsningar intensifieras
Svenska Bilsportförbundet har aldrig satsat så mycket resurser som i år på lovande ungdomar i olika bilsportdiscipliner. Rally-, racing-, rallycross- och gokartungdomar har på olika sätt fått stöd. Den mest omfattande satsningen har genomförts i ett speciellt projekt, kallat JES (Juniorelitsatsning) i rally och som extrabonus för i år ger förbundet värmländskan Pernilla Walfridsson och Kristoffer "Stoffe" Nilsson, Vinslöv, ett ordentligt startbidrag till VM-rallyfinalen i England om några veckor. Svenska Bilsportförbundet har aldrig någonsin satsat så mycket resurser på unga lovande talanger som nu.
Det absolut viktigaste målet framför andra är just nu är att tillförsäkra Sverige en framträdande plats bland ledande bilsportnationer i grenar med internationella mästerskap.
- Det här är bara början, säger förbundsordföranden Greger Petersson, Halmstad. Nästa år kommer vi att intensifiera satsningarna. Vår strategi är helt enkelt att prioritera talangsatsningarna och en väsentlig del av det ekonomiska överskott som förbundet gör ska återinvesteras i ungdomssatsningar.
Återtåget har börjat! Sverige var under lång tid en av världens mest framgångsrika bilsportnationer. På senare tid har dock den svenska representationen internationellt mattats av. Nu har dock förbundet bestämt sig för att det ska bli ändring på den saken.
Pernilla och Stoffe till England
Som slutkläm på årets Juniorelitsatsning i rally skickar förbundet med ett rejält startbidrag till de båda teamen Pernilla Walfridsson/Ulrika Mattson och Stoffe Nilsson/Per Andersson till deras VM-starter i England i november.
- Jag är jätteglad, helt enkelt överlycklig, säger Pernilla när hon får beskedet på plats i England. Förutom att vi har fått stöd på andra sätt i förbundsprogrammet under drygt ett år kommer det här som grädde på moset. Jag är överväldigad, säger hon.
Pernilla som tog SM-silver i klassen N4 med sin Mitsubishi och brons i norska mästerskapet ska fortsätta åka både svenska och norska mästerskapet nästa år.
- Jag ska försöka ta guld. Men jag ska också åka så många VM-tävlingar som möjligt. Teamet bygger nu en ny Mitsubishi Evo 6.
För Stoffes del innebär det premiär på utlandstävlande. Han har just nu fullt upp med att försöka sy ihop ett VM-program för 2000 och VM-rallyt i England blir en nyttig erfarenhet.
- Visst betyder förbundsstödet mycket. Det innebär att förutsättningarna för att komma iväg och igång med det internationella tävlandet blir enklare och smidigare. Det är helt enkelt jättebra, säger han.
En annan junior som Svenska Bilsportförbundet stöttat i år är Robert Dahlgren, Skellefteå, som kör en brittisk serie i racing, Formel Zetec, i ett team som drivs av Menu Motorsport.
En hel del gokartungdomar har också med förbundsstöd kunnat få hjälp med resebidrag som delfinansiering av sina utlandstävlingar. 200.000 kronor sattes i våras av i en pott där ungdomarna kunnat söka stöd.
Även en rallycrossjuniorsatsning är igång och ungdomarna deltog för en månad sedan i en tysk rallycrosstävling med stor uppmärksamhet.
991008
Sparco åter på Sverigemarknaden
Nu satsar Sparco åter på Sverigemarknaden och det är tre företag som delar på representationen och importen av bilsportutrustningen. Det är Sparcos välkända program av overaller, stolar, bälten, balaklavor, underkläder, skor, rattar, handskar och övrigt som behövs i en tävlingsbil.
Firmorna som har tagit hand om detta är välkända Jan & Lisa Motorsport i Skåne, som under många år sålt Sparcos produkter. Det är LFT Biltillbehör i Västergötland, som också under många år arbetat med Sparcos produktlinje. Din Rallyboutique i Värmland som sysslar både med bilsportutrustning och trimning är det tredje företaget i skaran. De har tidigare också arbetat med Sparcos produkter.
Det är med andra ord kunninga och välrenommerade företag, som väl känner bilsportbranschen, som Sparco nu har satsat att samarbeta med. En annan fördel är att företagen har bra geografisk spridning över landet, vilket gör att kunderna inte behöver åka över hela Sverige, för att kunna provsitta stolar eller prova overaller. En viss försäljning via återförsäljare är också planerad.
De tre importörerna kommer också att deltaga på Bilsport Performance Show i Jönköping den 29 - 31 Oktober. Där kommer de att i en gemensam monter visa Sparcos produkter, där de intresserade kan prova, se och känna på och jämföra Sparcos kvalite med konkurrenterna.
Per Svans seger öppnar för start i finska VM-rallyt
Per Svan, årets totalsegrare i South Swedish Rally är hemma i Dalarna igen efter sin stora SM-triumf. Och visst har en hel del att glädjas åt. För inte nog med att han vann den spektakulära F2-klassen - han tog dessutom sin första totalseger någonsin i ett SM-rally. Och det i en 2-hjulsdriven bil medan många av konkurrenterna körde 4-hjulsdrivet.
Pers framfart följdes av folk från fabriken i Tyskland. Och de var nöjda med vad de såg.
- De lovade på stående fot att jag ska få disponera en fabriksbil i årets finska VM-rally, ler Per. Som i övrigt tar all uppståndelse med lugn.
- Visst var det häftigt att vinna totalt. Det är många år sedan någon vann en SM-tävling med en 2-hjulsdriven bil. Men annars känns det som vanligt......
Reine Wisell öppnar träningsbana i Spanien
Vår svenska racinglegend Reine Wisell öppnar nu möjligheter för tävlingsförare och stall att trimma formen, när vädret här hemma inte tillåter sådana övningar. En nybyggd bana utanför Cartagena på spanska solkusten erbjuder utmärkta möjligheter att genomföra träning, testning eller varför inte konferenser med motorsportaktiviteter.
- Banan är ca 3,5 km lång och innehåller totalt 14 höger- och vänsterkurvor. Utmärkt för att träna kurv- och bromsteknik. Klimatet är dessutom fantastiskt och det är nära till bad, segling och golf, om man vill pyssla med det, säger Reine Wisell.
- Jag letar efter möjligheter för nordiska förare att till ett vettigt pris kunna träna även under hösten, vintern och tidigt på våren. Den här banan bjuder på perfekta förhållanden med bra variation och utmaningar. Den som tränar och testar här, utvecklar både sin bil och sig själv som förare, menar han.
Den 3-16 april startar verksamheten, bland annat med ett Formel Ford-läger för gokartförare. Ett sponsorseminarium med utvecklingsföretaget SpinOff ingår.
- Där har de flesta en del kvar att lära, avslutar Reine.
För mer information Johan Nordqvist, e-mail johan@spinoff.nu
Gullabo visar Peugeots WRC-bil
Nu kommer Peugeot tillbaka i rally-VM. Den nya bilen Peugeot 206 WRC (World Rally Car) debuterar i franska Tour de Corse och sammanlagt är sex VM-rallyn inbokade.
- Förarna är redan kontrakterade, annars hade jag gärna ställt upp, skrattar den svenska rallystjärna Tomas Gullabo Jansson, som visar bilen på Göteborgs Motorshow den här veckan.
Gullabo finns alltså på plats när Peugeots allra senaste rallybygge premiärvisas på Göteborgs Motorshow. Det är en äkta WRC-bil - det absolut snabbaste och starkaste som finns i rallyvärlden. Allting i bilen är specialbyggt och den 4-cylindriga turbomotorn utvecklar 300 hästar som vidarebefordras till de fyra drivande hjulen via tre differentialer - en på vardera fram- och bakaxel samt en mellan axlarna.
- Växellådan är av den nya sekvensiella typen. Det betyder att föraren bara gör små rörelser framåt eller bakåt med växelspaken för att växla.
Peugeot kommer att ställa upp med tre WRC-ekipage i de sex VM-tävlingarna. Förarna är de välkända franska världsstjärnorna Francois Delecour och Gilles Panizzi samt 'nykomlingen' Marcus Grönholm från Finland.
Chef för Peugeots VM-satsning är Jean Pierre Nicholas, själv en duktig och rutinerad toppförare i rally. Och målsättningen är hög. Peugeot har vunnit rally-VM tidigare och man kan göra det igen.
- Peugeot 206 WRC kommer att bli 2000-talets främsta rallybil, säger Marcus Grönholm.
Svan laddar för seger i F2
- Det viktigaste är att vinna SM. Men jag sticker inte under stol med att jag siktar på att vinna F2 totalt i Svenska Rallyt!
Per Svan är laddad som aldrig förr. Nya bilen - en Opel Astra Kit Car fungerade perfekt i SM-premiären. Nu siktar han på VM och allt har kollats och dubbelkollats flera gånger. Bland annat har Per byggt in en extra bränsletank.
- Den vanliga tävlingstanken rymmer bara 45 liter och det räcker inte. Så nu har vi byggt in en -extratank i reservhjulsbaljan. På transporterna pumpas bränslet från reservtanken över till huvudtanken så när vi startar har vi det bränsle vi behöver.
Ett problem kvarstår dock.
- Jag behöver ytterligare ett dussin fälgar. De byggs i Italien på tisdag 9 febr. Och de måste vara på plats i Karlstad på torsdag, dagen innan första etappen startar, säger Svan.
Opel Team Sweden startar med två bilar i Svenska Rallyt. Det är Per Svan tillsammans med kartläsaren Johan Olsson från Sunne i den nya Astran. Och så Anders Nilsson från Arboga som övertagit Pers gamla Opel Astra Kit Car.
- Den gamla Astran är klart konkurrenskraftig, säger Anders. Som byggt om bilen så att det passar hans körstil.
- Per kör mycket tuffare och på högre varv än jag gör. I premiären i SM nyligen gick det visserligen fort nog ändå, men det ska gå ännu bättre i 'svenska'.
De två Opel-förarna får betydligt hårdare motstånd i den svenska VM-tävlingen än de har till vardags när det 'bara' gäller att slå VW (Harri Joki) samt Seat (Patric Carlsson och Jörgen Jonasson). Bland annat ställs de två mot Hyundai-teamets Kenneth Ericsson och Alister McRae samt mot finske märkeskollegan Toni Gardemeister.
Gerts Peugeot klar dagarna före start
- Det är tufft och inte blev det lättare när hela gänget drabbades av flunsa. Chefsmeken Ralf Larsson har legat nedbäddad hela veckan.
Nye teamchefen i Peugeot Sport Sverige, smålänningen Gert Blomquist som numera bor i Göteborg har bråda dagar. Inte nog med att han ska coacha teamets stjärna Tomas 'Gullabo' Jansson, som kör teamets 106 Maxi i tävlingen. Gert ska köra själv också. I en alldeles nyutvecklad Peugeot 306 i den 2-hjulsdrivna grupp N-klassen.
- Bilen är så ny att den inte är klar än. Men det blir den - vilken dag som helst. Mekargänget har gjort ett fantastiskt jobb - eller rättare sagt gör - bilen är ju inte klar än, skrattar Gert. Som dock inte behöver oroa sig för själva tävlingen.
- Nej Svenska Rallyt kan jag vid det här laget. Det är faktiskt 24:e gången jag ställer upp i tävlingen. Min codriver Lena Lindberg är däremot rena nybörjaren. Det är 'bara' 12:e gången hon är med i 'Svenska'.
Gert håller med om att det är en chansning att starta i Svenska Rallyt med en helt ny bil som inte gått en enda tävling.
-Men mitt viktigaste mål är inte att vinna, utan att utveckla bilen till ett intressant alternativ i klassen, säger Gert, som har många fina placeringar i 'Svenska' genom åren.
- En klasseger före Per Svan och Harri Joki i början av 90-talet minns jag speciellt. Och på senare år har det gått väldigt bra totalt med bl.a. tredjeplats i SM-klassen förra året efter Kenneth Bäcklund och S-O Walfridsson.
Samtidigt som Gert debuterar med grupp N-bilen i Sverige är det klart att den nu också finns till försäljning till intresserade tävlingsförare.
- Vi har tagit fram en strippad version som kommer att säljas till licensierade tävlingsförare för 110.000 kr inkl. moms, berättar Per Brinkenberg på Peugeot Sport Sverige.
Man har också gjort i ordning tre föråkarbilar som körs av Björn 'Nalle' Johansson, Björn Waldegård och Kalle Grundel.
- Bättre testpiloter är svårt att tänka sig, säger Gert som tycker att det är kul med grupp N. Det är en utvecklingsbar, vettig klass och jag trivs redan Peugeoten. Bland annat gillar jag växellådan. Den är sexväxlad som standard.
Nu kommer Peugeot Sport Sverige
Nu kommer ett nytt, svenskt rallyteam - Peugeot Sport Sverige. Bakom satsningen står Peugeots nya, svenska generalagent, K W Bruun Autoimport AB, med stöd från återförsäljare och sponsorer. Det nya teamet debuterar i Svenska Rallyt i Karlstad den 12-14 feb. Förare i teamets Peugeot 106 Maxi Kit Car är Tomas 'Gullabo' Jansson. Han får dessutom en rutinerad och duktig codriver i värmlänningen Lars Bäckman som tidigare skött den sysslan åt förare som Svenska Rallyt-vinnare som Mats Jonsson och Thomas Rådström.
- Den bil som Gullabo ska köra hyrs från det danska systerteamet. Det är samma 106 Maxi Kit Car som Tomas körde vid ett par tillfällen förra året.
Det berättar Gert Blomquist, teamchef och ansvarig för tävlingsverksamheten under uppbyggnadsåret. Gert ska dessutom utveckla och köra en Peugeot 306 i den 2-hjulsdrivna Grupp N-klassen.
Tomas Gullabo Jansson har kört Peugeot tidigare. Då handlade det om att testa 106 Maxi - specialutvecklad för kontinentens asfaltrallyn. - på svenska grusvägar. Nu har teamet rivstartat med att testa vinteregenskaper och tävlingsdäck för Svenska Rallyt.
- Det ser väldigt bra ut, myser Gert, som är glad över att ha Gullabo som chaufför. Gullabo är mycket snabb och nu får han dessutom en rutinerad codriver i Lars Bäckman som också ingår i det nya teamet.
Den bi l som paret Gullabo Jansson/Lars Bäckman ska ratta är en riktig krutdurk, baserad på Peugeot 106. 16-ventilsmotorn på 1600 cc utvecklar 210 hästar vid 8.000 varv och vikten är låg - bara 880 kg. Bilen är framhjulsdriven och går i den s.k. F3-klassen - även om den i SM får tampas med motorstarkare F2-konkurrenter i form av Opel Astra, VW Golf, Seat Ibiza osv.
Den bil som Gert själv ska köra är en helt ny Peugeot 306 i den tvåhjulsdrivna Grupp N-klassen. 306 GTI har en 2-litersmotor som i tävlingsutförande utvecklar närmare 180 'hästar'.
- Vi bygger bilen i Sverige just nu, medan motorn levereras färdig från det danska teamet, berättar Gert. Som själv har stor erfarenhet av just Grupp N. Bland annat blev han nordisk mästare i klassen för några år sedan.
- Men mitt viktigaste mål är inte att vinna, utan att utveckla bilen till ett intressant alternativ i klassen. Codriver i Gerts bil blir som vanligt Lena Lindberg - en av få kvinnliga codrivers i sverigetoppen.
Sveriges Radio sänder digitalt från Svenska Rallyt
Inte nog med att Sveriges Radio sänder i P4 från samtliga specialsträckor i 1999 års Svenska Rally. Det blir dessutom en unik rallysändning i den nya Digitalradion - DAB - Digital Audio Broadcasting!
Det innebär att de lyssnare som har tillgång till digitala mottagare kommer att kunna följa rallyt på ett helt annat sätt än tidigare, förutom att ljudet blir ännu bättre än i en traditionell FM-mottagare. Direkt när en bil har gått i mål på en sträcka kommer SR att kunna lägga ut sträcktiden - information som kommer upp som radiotext på det teckenfönster som hör till varje digital mottagare.
Det blir en multimediaupplevelse för den som lyssnar, att kunna se resultaten kanske till och med innan de läses upp i radion.
Inte nog med att Sveriges Radio sänder i P4 från samtliga specialsträckor i 1999 års Svenska Rally. Trafikinformation, publikanvisningar, startlistor och annat kommer också att finnas tillgängligt i den lilla bildrutan. Dessutom kommer SR att kunna lägga ut bilder på förare och bilar.
Sändar-teamen som rapporterar från de olika specialsträckorna kan ha med sig digitala kameror och med datateknik fortlöpande lägga ut aktuella bilder från rallyt. Text och bilder i radio alltså! Svenska Rallyt blir det första VM-rallyt i världen med digitala radiosändningar!
-Detta är framtidens radio, även om antalet mottagare än så länge är begränsat. Svenska Rallyt är ett perfekt arrangemang för den här typen av sändningar. Därför har Sveriges Radios lokala stationer i Dalarna och Värmland tillsammans med Radiosporten beslutat att göra sin hittills största rallysatsning, säger Per-Olof Olsson, kanalchef på SR Värmland.
Sveriges Radios informationsavdelning kommer att följa rallykaraven med en särskild Digitalradio-buss. Vid olika serviceuppehåll kommer de som är intresserade att kunna se hur den nya radiotekniken fungerar i praktiken.
Intresset från rallyledningen och flera av stallen är stort när det gäller den nya digitala tekniken. Även om årets sändning främst skall ses som ett experiment öppnar den spännande möjligheter för framtiden.
SR Värmland, Dalarna och Radiosporten satsar hårt på årets rally. De senaste åren har det varit oklart in i det sista om Sveriges Radio skulle få sända eller inte. Det problemet föreligger inte i år eftersom Bernie Ecclestone, som kontrollerar sändningsrättigheterna för rally-VM redan före jul gav de svenska arrangörerna klartecken att ge SR rollen som heltäckande station både i Dalarna, Värmland, Radiosporten - och alltså även i Digitalradion.
-Därmed kunde vi gå igång med planeringen för fullt. Vi vill göra en rallysändning som tilltalar både rallyfolket och de som normalt inte är så intresserade av sport och bilar, säger Gunnar Gramnes, redaktionschef på SR Värmland som tillsammans med Alf-Jan Hansson på SR Dalarna är producent för årets rallysändning.
Ny Astra Kit Car till Per Svan
Målet är att vinna SM i rally 1999. Medlet är en splitter ny Opel Astra Kit Car - den första i Sverige. För nu har Opel Team Sweden bestämt sig: kungen på två hjul, rallyföraren Per Svan - ska återta tronen. Och inte nog med det - teamet förstärks kraftigt genom att regerande svenske mästaren Anders Nilsson övertar Pers gamla Opel Astra Kit Car.
Per Svan från Borlänge - med codrivern Johan Olsson, Sunne - är sedan många år stjärnan i framgångsrika Opel Team Sweden. Den snabbe dalmasen har genom åren kört hem fyra SM-guld till teamet och är omåttligt populär bland publiken för sina tuffa satsningar. Populariteten lär stiga ytterligare 1999 när han ska ratta en av världens modernaste F2 Kit Cars. En bil som både utseende- och ljudmässigt är rena publikfriaren.
- Ja, den är häftig. Men så är den också specialbyggd för tävling, direkt efter regelboken, säger Per Svan.
Strax innan jul åkte Per tillsammans med sitt team över till Opel-trimmaren Roy Mallock Ltd utanför Silverstone i England och skruvade ihop bilen.
- Det enda som satt i karossen var kabelhärvan. Resten byggde vi själva, vilket var nyttigt. För det är mycket mer än utseendet som skiljer mellan min gamla F2-Astra och en ny Astra Kit Car.
Väger 970 kg
- 2-litersmotorn i den nya bilen är bara fem hästar starkare (tot 270 hk) men har ett mycket bredare register. Den stora skillnaden är att den nya Astran är specialbyggd direkt efter det internationella bilsportförbundets så kallade Kit Car-specifikation. Den väger bara 970 kilo. Och så har den en otroligt fin, sekventionell växellåda.
Målet för den idag 36-årige bonden och rallyföraren Per Svan är givetvis att ta hem SM-guldet i F2-klassen 1999.
- Jag vill ha revansch för 1998 då det mesta gick på tok. Bland annat rullade jag två tävlingar i rad, säger Svan. Som normalt brukar hålla sig på vägen - trots sin tuffa körstil.
Anders Nilsson i fjolårs-Astran
Per gamla, segerrika Astra - en grupp A-bil ombyggd till Kit Car inför förra säsongen - kommer att vara kvar inom teamet. Chaufför på den bilen blir regerande svenske mästaren i klassen - Anders Nilsson, SMK Arboga med codriver Markku Kangas, Hofors..
- Det känns verkligen bra att ha Anders med i teamet, kommenterar Opel Team Swedens legendariske teamchef Pelle Tjerneld. Pelle ser fram emot ännu fler medaljer för Sveriges äldsta och mest framgångsrika rallyteam genom tiderna - Opel Team Sweden.
Någon testtävling innan årets första SM-tävling - Helmia Rally Nordvärmland i värmländska Sunne 8-9 januari hann det inte bli.
- Jag fick nöja mig med några vändor runt ladan, skrattar Per.
F2-klassen är en av årets tre huvudklasser i SM - och den som förbundet hoppas mycket på. Bilarna i F2 är tvåhjulsdrivna och mycket spektakulära. Och konkurrenter är det gott om.
Gott om konkurrenter
Harri Joki i en VW Golf är alltid farlig liksom Jörgen Jonasson, Seat. Duktige Per Johansson från Trollhättan gör intressant start i en Saab 9-3. Dessutom har vi en del oskrivna kort. T.ex. Patric Carlsson från Nyköping som debuterar i en Seat Kit Car. Patric - son till välkände Ingvar Carlsson - vann både JSM oh stora SM i Grupp N upp till 2000 cc förra året. då han ingick i Opel-teamet och körde en Opel Astra.
Apropå söner till gamla storheter så kommer Björn Waldegårds son Mattias till start i en Nissan Sunny i samma klass som Opel-bilarna. Sedan sitter det duktiga förare i de mindre F2-klasserna också. T.ex. Christer Steen i en Skoda Kit Car och Mats Bergeå i en VW Polo.
Opel har stolta traditioner i svensk motorsport. Sedan teamet startade för 36 år sedan har man kört hem i runda tal 60 svenska SM-guld!
Volkswagen siktar på två SM-guld i rally 1999
Med ett kraftigt förstärkt team siktar Volkswagen Motorsport Sweden på att vinna två SM-guld i rally 1999. I den nya huvudklassen F2 för tvåhjulsdrivna bilar upp till 2-liter tävlar Volkswagen med två Golf GTI Kit Car som körs av toppförarna Harry Joki (teamchef) och Andreas Eriksson (nyförvärv från Ford). Därtill kommer teamet med nya rallyversioner av Polo GTI dels i minsta Grupp A (förare: Mats Bergeå) och dels i Grupp N (Pontus Stridh).
Volkswagen Motorsport Sweden drivs av Harry Joki i Västerås. 1998 lyckades man vinna två SM-brons genom Harry Joki i F2-klassen och Mats Bergeå i Grupp N. Dessutom vann privatföraren Cemoni Ohlsson den Nationella klassen med en Golf GTI. Med lite tur hade såväl Harry Joki som Mats Bergeå blivit svenska mästare redan 1998.
Revansch
De vill gärna revanschera sig under 1999 års SM-serie om sex deltävlingar (3 vinter och 3 sommartävlingar) som startar med Rally Nordvärmland den 8 januari.
- Det kommer att bli väldigt inspirerande att få köra om totalsegern i SM nu när F2 blivit huvudklass precis som i banracingen (STCC), säger teamchefen Harry Joki. Vi räknar med stenhård konkurrens från flera andra importörs- och återförsäljarteam, inte minst från våra "släktingar" på Seat Dealer Team, Jörgen Jonasson och nye Patrik Carlsson i vassa Seat Ibiza.
Nya i VW-teamet ärÉ
É 25-årige Andreas Eriksson - en stor rallytalang som vunnit JSM de tre senaste åren. Han har lämnat Ford Escort Kit Car för att ratta Golf GTI Kit Car som ett starkt komplement till Harry Joki i F2-klassen. Kartläsare till Andreas är Patrik Henrikson, 30 år.
É 29-årige Pontus Stridh - butikschef på Spar-in i Norrköping som gör en mycket intressant start i nya Polo GTI 116 hk i Grupp N. Pontus har tidigare mest kört go-kart och bana (Formel Opel Lotus och Clio-cupen). Det senaste året har han i privat regi och med stor framgång kört Golf GTI i bl.a. VW-cupen. Kartläsare till Pontus är Mats Lindkvist, 21 år.
Tillbaka till startsidan