:: Nyhetssidan för RallycrossTill Rallycrossforumet Till Kalendrar rallycrosscuper

2022
1999200020012002200320042005200620072008
2009201020112012201320142015201620172018
2019 2020 2021 2022  

OBS! Här publiceras era pressutskick eller nyhetsbrev. Ja, allt ni vill ska nå ut, vare sig det är klubbinfo, teaminfo eller något annat av intresse. Är det något du vill ha med så maila till: maria@motorsportivarmland.nu

MiV är ju sidan som förmedlar allt NI vill få ut och läsa! Så välkommen att maila in din rapport!

Fia World Rallycross Championship 2022 FIA RX2e Championship 2022
Datum
Plats Land  
2-3/7 Höljes Sverige Round 1
30-31/7 Nürburgring Tyskland Round 2
13-14/8 Hell Norge Round 3-4 *
3-4/8 Riga Lettland Round 5-6
17-18/9 Montalegre Portugal Round 7-8 *
8-9/10 Spa-Francorchamps Belgien Round 9-10
TBA Cape Town Sydafrika Round 11-12

* Subject to track homologation
† Subject to COVID restrictions
All events remain subject to promoter agreement

Officiell hemsida
Datum
Plats Land  
2-3/7 Höljes Sverige Round 1
30-31/7 Nürburgring Tyskland Round 2
13-14/8 Hell Norge Round 4 *
3-4/8 Riga Lettland Round 5
8-9/10 Spa-Francorchamps Belgien Round 6

* Subject to track homologation
† Subject to COVID restrictions
All events remain subject to promoter agreement

Officiell hemsida
   
FIA European Championship 2022 FIA European Championship (Euro RX3)
Datum
Plats Land  
21-22/5 Nyirád Ungern Round 1 *
18-19/6 TBC TBC Round 2
2-3/7 Höljes Sverige Round 3
3-4/8 Riga Lettland Round 4
17-18/9 Montalegre Portugal Round 5 *
8-9/10 Spa-Francorchamps Belgien Round6
TBA Cape Town Sydafrika Round 11-12

* Subject to track homologation
† Subject to COVID restrictions
All events remain subject to promoter agreement

Officiell hemsida
Datum
Plats Land  
21-22/5 Nyirád Ungern Round 1 *
18-19/6 TBC TBC Round 2
2-3/7 Höljes Sverige Round 3
30-31/7 Nürburgring Tyskland Round 4
13-14/8 Hell Norge Round 5 *
17-18/9 Montalegre Portugal Round 6 *

* Subject to track homologation
† Subject to COVID restrictions
All events remain subject to promoter agreement

Officiell hemsida
   
RallyX Nordic 2022 Rallycross-SM
13-15/5 Höljes Sverige Tävling 1 + 2
27-29/5 Kouvola Finland Tävling 3 + 4
8-10/7 Riga Lettland Tävling 5 + 6
?? ?? TBC Sverige
Officiell hemsida
Reservation för ändringar

 
   
 

 

» Rallycross januari - maj

22-01-13 På jakt efter femte VM-titeln
Johan Kristoffersson vann den sista VM-titeln med den gamla generationens rallycrossbilar. Nu siktar han på att ta hem första mästerskapet med elbilar.
- Det känns inspirerande att vara med och utveckla det nya konceptet, säger den fyrfaldige världsmästaren.

Kristoffersson Motorsport kommer att äntra det nya världsmästerskapet under namnet Volkswagen Dealerteam BAUHAUS.
- Det här blir det största projektet i KMS’ historia, med tre nya bilar byggda efter ett nytt koncept. Ett litet familjeföretag som ska utmana om VM-titeln, konstaterar teamchefen Tommy Kristoffersson.

Han räknar med att ställa tre bilar på startlinjen vid VM-premiären i Höljes första helgen i juli. En av förarna är alltså redan klar och det är förstås inte vem som helst utan VM-historiens mest framgångsrike.
- Senast vi gjorde ett liknande projekt som det här var 2014, då vi också byggde nya bilar utifrån eget huvud. Den stora skillnaden är att jag då var helt oerfaren inom rallycross. Det är förstås ett helt annat läge med fyra VM-guld i bagaget, säger Johan Kristoffersson.

Stallchefen lyfter också fram teamets erfarenhet:
- Det är fantastiskt att vi får köra ett VM i egen regi igen - vi vann ju 2020 - och ta med oss alla lärdomar som vi har samlat på oss genom alla år, säger Tommy.

Han konstaterar också ödmjukt:
- När man är på den här nivån inser man att ju mer man lär sig, desto mer förstår man hur lite man vet. Men det är ett stort privilegium att få jobba i den omgivning vi nu befinner oss, med oerhört kompetent personal.

Kunskapen kommer både från Tyskland och från den egna verkstaden i värmländska Arvika.
- Det här projektet liknar när vi byggde egna STCC-bilar inför 2003, men den här gången har vi ännu större eget ansvar och gör allt utvecklingsjobb själva, med stöd från erfarna tyska konsulter.

Kristoffersson Motorsports trogna partner Bauhaus stöttar projektet:
- Vi har ett långt och framgångsrik samarbete med Johan. Övergången till elbilar ligger rätt i tiden och vi ser med spänning fram emot jakten på nya titlar, säger Bauhaus-chefen Johan Saxne.

Volkswagen Sveriges chef Sten Forsberg är glad över KMS-satsningen och kommenterar:
- Johan Kristoffersson är en av de största motorsportsprofilerna vi har haft i Sverige. Med fyra VM-guld i rallycross är han att betrakta som helt outstanding. Vi önskar honom all lycka nu när han tar steget över till att köra eldrivet och tycker att det är extra roligt att det sitter ett Volkswagen-emblem i fronten på hans bil.

Efter två VM-titlar med PSRX Volkswagen Sweden 2017-18, en titel med egna teamet 2020 - samtliga dessa segrar med den Volkswagen Motorsport-byggda Polon - samt 2021 triumfen med Audi i EKS/JC så är det nu dags för ännu en ny utmaning.
- Det är förstås lite extra nerv när det är så mycket nytt. De senaste åren har alla kört enligt beprövade koncept och därför har det varit små steg i utvecklingen. Nu finns större utvecklingspotential med de nya bilarna. Det är tjusningen med motorsport, att man är med och driver utvecklingen. El är framtiden inom bilbranschen. Nu ska det bli spännande att göra hemläxan för att även ta motorsporten in i framtiden, säger Johan och avslutar:
- Jag förväntar mig en otroligt jämn och tuff VM-serie.

På jakt efter femte VM-titeln
Johan Kristoffersson vann den sista VM-titeln med den gamla generationens rallycrossbilar. Nu siktar han på att ta hem första mästerskapet med elbilar.
- Det känns inspirerande att vara med och utveckla det nya konceptet, säger den fyrfaldige världsmästaren.

Kristoffersson Motorsport kommer att äntra det nya världsmästerskapet under namnet Volkswagen Dealerteam BAUHAUS.
- Det här blir det största projektet i KMS’ historia, med tre nya bilar byggda efter ett nytt koncept. Ett litet familjeföretag som ska utmana om VM-titeln, konstaterar teamchefen Tommy Kristoffersson.

Han räknar med att ställa tre bilar på startlinjen vid VM-premiären i Höljes första helgen i juli. En av förarna är alltså redan klar och det är förstås inte vem som helst utan VM-historiens mest framgångsrike.
- Senast vi gjorde ett liknande projekt som det här var 2014, då vi också byggde nya bilar utifrån eget huvud. Den stora skillnaden är att jag då var helt oerfaren inom rallycross. Det är förstås ett helt annat läge med fyra VM-guld i bagaget, säger Johan Kristoffersson.

Stallchefen lyfter också fram teamets erfarenhet:
- Det är fantastiskt att vi får köra ett VM i egen regi igen - vi vann ju 2020 - och ta med oss alla lärdomar som vi har samlat på oss genom alla år, säger Tommy.

Han konstaterar också ödmjukt:
- När man är på den här nivån inser man att ju mer man lär sig, desto mer förstår man hur lite man vet. Men det är ett stort privilegium att få jobba i den omgivning vi nu befinner oss, med oerhört kompetent personal.

Kunskapen kommer både från Tyskland och från den egna verkstaden i värmländska Arvika.
- Det här projektet liknar när vi byggde egna STCC-bilar inför 2003, men den här gången har vi ännu större eget ansvar och gör allt utvecklingsjobb själva, med stöd från erfarna tyska konsulter.

Kristoffersson Motorsports trogna partner Bauhaus stöttar projektet:
- Vi har ett långt och framgångsrik samarbete med Johan. Övergången till elbilar ligger rätt i tiden och vi ser med spänning fram emot jakten på nya titlar, säger Bauhaus-chefen Johan Saxne.

Volkswagen Sveriges chef Sten Forsberg är glad över KMS-satsningen och kommenterar:
- Johan Kristoffersson är en av de största motorsportsprofilerna vi har haft i Sverige. Med fyra VM-guld i rallycross är han att betrakta som helt outstanding. Vi önskar honom all lycka nu när han tar steget över till att köra eldrivet och tycker att det är extra roligt att det sitter ett Volkswagen-emblem i fronten på hans bil.

Efter två VM-titlar med PSRX Volkswagen Sweden 2017-18, en titel med egna teamet 2020 - samtliga dessa segrar med den Volkswagen Motorsport-byggda Polon - samt 2021 triumfen med Audi i EKS/JC så är det nu dags för ännu en ny utmaning.
- Det är förstås lite extra nerv när det är så mycket nytt. De senaste åren har alla kört enligt beprövade koncept och därför har det varit små steg i utvecklingen. Nu finns större utvecklingspotential med de nya bilarna. Det är tjusningen med motorsport, att man är med och driver utvecklingen. El är framtiden inom bilbranschen. Nu ska det bli spännande att göra hemläxan för att även ta motorsporten in i framtiden, säger Johan och avslutar:
- Jag förväntar mig en otroligt jämn och tuff VM-serie.
Tryck här för mer info!






<< Till startsidan