23-06-05 Tobias Brink jagar
elektriskt STCC-guld med Tesla Model 3
Tobias Brink är klar för sin sjunde säsong och kommer jaga
STCC-guldet bakom ratten på en 550-hästars Tesla Model 3 under
säsongen när STCC blir först i världen som 100% elektriskt
nationellt mästerskap.
Det ska bli galet kul med en ny säsong och framför allt
något nytt att hugga tänderna i. En Tesla Model 3 med bakhjulsdrift,
massor med effekt, sämre grepp och all kraft tillgänglig när
jag vill ha den är precis det en racingförare vill ha, säger
Tobias Brink som kommer köra i Assemblin's och Ramudden's färger
2023.
Assemblin, en komplett installations- och servicepartner inom el, värme
och sanitet samt ventilation med verksamhet i Sverige, Norge och Finland,
går in som huvudpartner till Brink Motorsport och Tobias Brinks
Tesla.
Satsningen på ett 100 procent elektrifierat mästerskap
är helt rätt i tiden och går i linje med Assemblins fokus
på installationslösningar som underlättar samhällets
gröna omställning, säger Johnny Wendel, regionchef på
Assemblin.
Jag tycker också att den hållbara, kreativa och innovativa
anda som präglar Brink-teamet och hela STCC överensstämmer
med Assemblins kultur. Det här samarbetet känns därför
självklart och är något som stärker vårt varumärke.
Tobias Brink var närmast att utmana regerande mästaren Robert
Dahlgren i titelfighten förra året och har totalt säkrat
två STCC-silver och två bronsmedaljer.
Vi har aldrig stått inför en så utmanande STCC-säsong
någonsin där allt är helt nytt för samtliga förare
och team. Men mitt sikte är inställt på toppen, vi ställer
inte upp för att delta, säger Tobias Brink.
Brink Motorsport är därmed först med komplett föraruppställning
till STCC 2023 där 34-åringen kommer att tävla jämsides
Hugo Nerman och Jimmy Eriksson i teamets tre Tesla Model 3.
Just nu är uppladdningen inför leveransen av de nya 100% elektriska
tävlingsbilarna i full gång hos Brink Motorsport.
Jag är mer än sugen på att dra i gång årets
säsong. När bilarna blev försenade kändes det lite
som att jultomten ringde och flyttade fram julafton, men detta är
en julafton värd att vänta på. Det kommer bli fullt upp
när bilarna kommer, ska bli fantastiskt att dra i gång en ny
STCC-era! säger Tobias Brink.
23-05-29 STCC ESPORTS
fortsätter på Göteborgs Jubileumsfestival
STCC ESPORTS Championship fortsätter med deltävling två
under Göteborgs Jubileumsfestival i Frihamnen den 2-5 juni där
den elektriska 550-hästars prototypen PWR002 också kommer att
ställas ut.
Vi ser fram emot att ännu en gång välkomna talanger
av alla åldrar och kön att köra STCC-tävling digitalt
i Göteborg, staden där vi dessutom kommer att göra tävlingscomeback
2024 med Head 2 Head, säger Micke Bern, vd för STCC.
Det finns många exempel internationellt där talanger
har kommit fram via esport och med vår satsning på STCC ESPORTS
jobbar vi för att skapa samma förutsättningar för
Skandinavien.
Det digitala mästerskapet, där slutpriset är ett test i
de nya elektriska STCC-bilarna, gjorde premiär under Bilsport Performance
& Custom Motor Show på Elmia där 14-åriga Enzo Hallman
tog hand om delsegern.
Över 1 000 förare deltog i tävlingen där deltagarna
kör elektriska STCC-bilar digitalt med prototypmodellen PWR002 på
nya
STCC Head 2 Head-banan i Helsingborg.
STCC-förare kommer att finnas på plats under Göteborgsfestivalen
för att sätta referenstider och ge coaching.
Deltagare som slår STCC-förarnas referenstider vinner merchandise
och segrarna av deltävlingarna vinner fina priser från STCC-partners.
Topp tio i tävlingen kommer att göra upp i en finaltävling
på plats under STCC Head 2 Head i Helsingborg den 26 augusti, en
tävling som delvis TV-sänds i STCC+.
För att delta i tävlingen så måste du registrera
dig i STCC:s nya app - mer information finns på plats under festivalen.
Läs mer om Göteborgs Jubileumsfinal här:
https://goteborg2023.com/jubileumsprojekt/goteborgs-jubileumsfestival/
23-05-25 Juniormästaren
Axel Bengtsson kör 100% elektrisk CUPRA Born i STCC med CUPRA SWEDEN
- PWR
Regerande svenska juniormästaren Axel Bengtsson är klar för
fortsättning med CUPRA Sweden - PWR i STCC där han kommer att
köra en 100% elektrisk CUPRA Born.
- Det känns grymt att CUPRA Sweden - PWR har fortsatt förtroende
för mig och att jag får fortsätta representera dem i STCC,
speciellt när vi blir först i världen som nationellt elektriskt
mästerskap, säger Axel Bengtsson.
22-åringen, som tävlade internationellt inom gokart innan STCC-debuten
förra året, kommer att köra jämsides regerande mästaren
Robert Dahlgren i STCC 2023.
- Axel imponerade på oss alla förra året och det fanns
ingen tvekan hos oss om att förnya kontraktet med honom, säger
Marcus Ekström, teamchef för CUPRA Sweden - PWR.
- Robert och Axel kompletterar varandra mycket bra vad gäller rå
talang och erfarenhet. De jobbade bra tillsammans förra året,
ett samarbete som blir viktigare än någonsin i år med
helt nya elektriska tävlingsbilar och en mycket kort försäsong.
Axel Bengtsson, som tog sin STCC-debutseger i fjolårsfinalen, tar
ett stort steg från att ha gjort racingdebut i en framhjulsdriven
350-hästars tävlingsbil 2022 till årets 550-hästars
bakhjulsdrivna CUPRA Born.
Man kan väl säga att jag lärde mig köra framhjulsdriven
racerbil från grunden förra året, så det kommer
såklart bli en utmaning att ställa om - men en utmaning som
jag välkomnar, säger Axel Bengtsson.
Målet med 2023 är att hitta fart i den nya bilen så
snabbt som möjligt och fortsätta med samma momentum som vi hade
på slutet av förra året, top tre i serien hade varit
fint!
CUPRA Sweden - PWR kommer tävla med tre CUPRA Born i STCC 2023, identiteten
på den återstående föraren kommer att avslöjas
inom kort.
STCC 2023 startar den 3-4 augusti på Robert Dahlgrens hemmabana
Drivecenter Arena i Skellefteå, läs mer här:
https://www.drivecenter.se/evenemang-tavling/stcc/
23-05-24 Nu släpps
biljetterna till STCC i Knutstorp med specialerbjudande till Helsingborg
I dag släpps biljetterna till STCC på Ring Knutstorp som körs
31/8 - 1/9 med de nya 550-hästars elektriska STCC-bilarna tillsammans
med ett brett utbud av tävlingar, underhållning, företagsexpo
och uppvisning.
Dessutom kan de som köper biljett till STCC Head 2 Head i Helsingborg
använda samma biljett till Knutstorp för fri entré till
evenemanget.
Evenemanget på Ring Knutstorp kombinerar adrenalinfyllda
STCC-tävlingar med fokus på den senaste EV-tekniken och spektakulär
underhållning. Redan idag har vi 50 utställare klara och vi
räknar med ett utsålt Ring Knutstorp, säger Micke Bern,
vd för STCC.
Vi kommer även arrangera medåkning till förmån
för Min Stora Dag och flera andra organisationer direkt efter STCC-prisutdelningen
där samtliga intäkter skänks till välgörenhet.
STCC tävlar tillsammans med NXT Gen Cup, Pro Superbike, Radical Cup
Scandinavia och V8 Thunder Cars på Ring Knutstorp.
Evenemanget inleds med fri entré under torsdagen när tester
och kval körs, följt av ett intensivt program av tävlingar
och underhållning under fredagen när entrébiljett krävs.
Läs mer och boka dina biljetter här:
https://www.stcc.se/stcc-knutstorp
23-05-16 Racingstjärnan
Jimmy Eriksson klar för Brink Motorsport i STCC
Jimmy Eriksson, som har en framgångsrik bakgrund av internationell
formelbilsracing och GT-racing, är klar för Brink Motorsport
i STCC 2023 där han kommer att tävla med en 550-hästars
Tesla Model 3. Teamet avslöjar även designen för Jimmy
Erikssons Tesla Model 3 som kommer att bära blå och svarta
färger där ProMeister är med som huvudpartner för
bilen.
Det ska bli grymt kul att få komma hem och tävla på
hemmaplan i Sverige igen efter femton års racing utomlands, säger
Jimmy Eriksson.
Det känns som helt rätt tillfälle att ge sig in
i STCC nu när mästerskapet går in i en ny och spännande
era med elektriska och kraftfullare bilar än någonsin. Det
är svårt att sia om exakta förväntningar med ett
helt blankt papper som nya STCC innebär, men det är samtidigt
inspirerande och jag kör aldrig för något annat än
att utmana om den absoluta toppen.
32-årigen har tävlat i såväl GP2 (klassen under
Formel 1) som GP3 och har under de senaste åren tävlat i GT,
bland annat med en bronsmedalj i Blancpain GT Series 2017.
I Jimmy ser vi en tydlig titelkandidat, säger Ted Brink, teamchef
för Brink Motorsport.
Med hans långa erfarenhet från bakhjulsdrivna bilar
från internationell racing så ser vi en segerrik säsong
framför oss. Han har inte kört på de svenska banorna på
länge, men med hjälp från våra andra förare
så tror vi att han är med direkt från start.
Jimmy Eriksson, som var STCC Driver Advisor förra året, ansluter
teamkollega Hugo Nerman i två av Brink Motorsports tre Teslor till
STCC 2023, säsongen när STCC blir först i världen
som elektrifierat nationellt mästerskap. Brink Motorsports tredje
förare kommer att avslöjas inom kort.
STCC 2023 startar den 3-4 augusti på Drivecenter Arena i Skellefteå.
Vad är Brink Motorsport?
Brink Motorsport grundades 1976 och har lång erfarenhet inom flertalet
motorsportdiscipliner. Teamet har sedan 2004 i huvudsak fokuserat på
racing och har sedan dess vunnit samtliga mästerskap teamet tävlat
i. Från 2017 har Brink Motorsport etablerat sig i toppen av STCC
och har varit en pådrivande aktör för att förnya
mästerskapet. Brink Motorsport har ambitionen om att bli det bästa
racingteamet i Skandinavien och kommer till 2023 sätta tre Tesla
Model 3 bilar på startgridden i världens första nationella
racingmästerskap som är 100% elektriskt. Besök
www.brinkmotorport.se
för mer information.
23-05-12 STCC-premiären
2023 flyttas till Skellefteå Drivecenter Arena
STCC-premiären 2023 flyttas till Skellefteå Drivecenter Arena
den 34 augusti, en senareläggning på grund av komponentbrist
i tillverkningsprocessen av de nya elektriska STCC-bilarna.
Vi beklagar att vi inte kommer att kunna bjuda publiken i Falkenberg
på vår världspremiär som i stället kommer att
ske på Skellefteå Drivecenter Arena och vi vill rikta ett
stort tack till alla inblandade parter för deras förståelse
och vilja att hitta nya lösningar, säger Micke Bern, vd för
STCC.
Dessvärre är förseningar och omplaneringar något
man får anpassa sig efter i dagens världsläge, men vi
kommer inte avvika från vår grundplan om att köra sex
tävlingshelger säsongen 2023. Vi jobbar just nu med att planera
in en ny tävlingshelg och vi kommer träffa Ronny Andersson från
Falkenbergs Motorklubb i nästa vecka, mer information kommer inom
kort.
Just nu tillverkas 12 helt nya 550-hästars elektriska STCC-bilar
av EPWR, företaget som skapat den hållbara elektriska racing-plattformen
som STCC tävlar med från 2023.
Förseningar i leveransen av komponenter till produktionsprocessen
innebär att tiden mellan leverans av de färdiga tävlingsbilarna
och den tidigare tilltänkta premiären under Västkustloppet
på Falkenbergs Motorbana den 89 juli blir för kort.
Efter leverans av bilarna ska ett antal tester göras på banor
i Sverige innan bilarna är helt redo för tävlingspremiär
i Skellefteå den 34 augusti.
Vi står mitt i det största skiftet i motorsportens historia
med elektrifieringen av STCC, samtidigt som vi precis kommit ur en pandemi
och ett tragiskt krig pågår i Europa. Tyvärr är
förseningar kopplat till komponentbrist en faktor som inte går
att räkna bort och något som tvingar oss till att senarelägga
leveransen av de nya bilarna, säger Micke Jansson, vd för EPWR.
Läs mer om STCC-premiären på
Skellefteå
Drivecenter Arena här!
Uppdaterad STCC-kalender 2023
03-04/8 - Skellefteå Drivecenter Arena - STCC-premiären
18-19/8 - Gelleråsen Arena - Kanonloppet
26/8 - Helsingborg - Head 2 Head
31-01/9 - Ring Knutstorp - Kvällsposten Newsrace
TBC - TBC - TBC*
22-23/9 - Mantorp Park - Grande Final
* TBC = To be confirmed
23-04-25 Elektriska STCC
gör comeback i Göteborg och tävlar från 2024 med
ett långsiktigt samarbete
STCC världens första 100% elektriska nationella mästerskap
gör comeback i Göteborg 2024 med Head 2 Head-tävling
i ett nytt långsiktigt samarbete med Göteborg & Co som
sträcker sig till 2026.
STCC Head 2 Head Göteborg kommer att köras den 1415 juni
2024 och vara en av två stadstävlingar i kalendern jämsides
Helsingborg som gör premiär redan i år.
- Vi är oerhört stolta över att fortsätta vår
expansion tillbaka in i städerna och framför allt att återvända
till Göteborg med ett långsiktigt samarbete - en stad med ett
starkt motorintresse och ledande miljöarbete, säger Micke Bern,
vd för STCC.
- Jag minns själv när jag tävlade här i STCC 2009
framför en fantastisk och stor publik. Att tillsammans med Göteborg
& Co möjliggöra STCC:s comeback i mästerskapets nya
elektrifierade och spektakulära era blir att sluta cirkeln,
inte bara för mig, utan för samtliga involverade.
En grundförutsättning för STCC:s comeback till Göteborg
är elektrifieringen av mästerskapet där de bästa förarna
och teamen i Skandinavien tävlar med nya 550-hästars elektriska
tävlingsbilar som Tesla Model 3 och CUPRA Born.
Bilarna laddas under samtliga tävlingshelger med förnybar energi
via STCC:s samarbetspartner Atlas Copcos klimatsmarta energilagringssystem
ZenergiZe som varken kräver generator eller extern infrastruktur.
Vi ser fram emot spännande tävlingar när STCC kommer
tillbaka till Göteborg 2024 och framåt. Och det känns
helt rätt att det är med ett elektrifierat mästerskap,
något som stämmer väl överens med Göteborg som
är världens mest hållbara destination, säger Magnus
Hallberg, vice vd och evenemangschef på Göteborg & Co.
Senast STCC tävlade i Göteborg var 2014 och den centrala platsen
för tävlingen 2024 som körs enligt det nya Head
2 Head-formatet kommer att avslöjas senare under året.
- Arbetet med banans plats och layout pågår just nu i samarbete
med Göteborg & Co och vi ser fram emot att kunna avslöja
detta senare i år, säger Micke Bern, vd för STCC.
- Nu har vi säkrat Göteborg och Helsingborg till STCC 2024-kalendern
och vi har dessutom dialog med fler städer där vår arbetshypotes
är att utöka andelen stadstävlingar jämsides de traditionella
banorna.
STCC 2023 startar den 8-9 juli med Västkustloppet på Falkenbergs
Motorbana, läs mer här:
https://www.stcc.se/
23-04-11 Enzo Hallman vinner
STCC ESPORTS-premiären på Bilsport Performance & Custom
Motor Show
Karting-stjärnan Enzo Hallman segrade i premiären av STCC
ESPORTS Championship under Bilsport Performance & Custom Motor Show
på Elmia där förarna körde de elektriska STCC-bilarna
digitalt på Head 2 Head-banan i Helsingborg.
14-åringen, som ska köra elektriska junior-SM i NXT Gen
Cup i år, satte tiden 27.569 på den digitala banan i Helsingborg.
Det är förstås jättekul att ha vunnit den
här tävlingen. Elmiamässan är ju enormt välbesökt
och det har varit fullt i simulatorerna hela tiden. Att få dra det
längsta strået där känns verkligen roligt, säger
Enzo Hallman.
Det var ett tag sedan jag körde simulator, men man kommer
rätt fort in i det. Det är ett bra redskap särskilt när
det gäller att lära sig nya banor, som i det här fallet
med Helsingborg. Ett kul initiativ från STCC som öppnar upp
sporten för många, många fler!
Över 1 000 förare deltog i tävlingen som var öppen
för samtliga besökare under mässan som satte nytt rekord
med drygt 90 000 personer på plats.
Vi är överrumplade över intresset för STCC
ESPORT Championship. Det finns ett stort intresse för STCC och motorsport
- vi har helt klart hittat en ny kanal för att finna unga talanger.
Majoriteten av de tävlande har varit mellan 1325, killar och
tjejer, med allt från etablerade kartingjuniorer till motorintresserade
ungdomar, säger Micke Bern, vd för STCC.
Som pris vinner Hallman en uppsättning Yokohama-däck med montering
hos Däckteam och kvalificerar sig vidare till STCC ESPORTS-finalen
under Helsingborgstävlingen den 26 augusti.
Vi skulle vilja tacka samtliga partners som varit involverade i
evenemanget, med IBM, Däckteam, Simrace Sweden och Sim Departement
i spetsen. Ett stort tack också till vår partner Albinsson
& Sjöberg som slog publikrekord på Bilsport Performance
& Custom Motorshow på Elmia, säger Micke Bern, vd för
STCC.
Topp tio i mästerskapet kommer att göra upp i en finaltävling
på plats under STCC Head 2 Head i Helsingborg den 26 augusti, en
tävling som delvis TV-sänds i STCC+.
Totalsegraren i STCC ESPORTS Championship kommer att få delta i
STCC Tryout med ett av teamen i STCC under hösten 2023 och köra
en riktig elektrisk STCC-bil.
Det digitala mästerskapet fortsätter under våren och sommaren
med deltävlingar under STCC-tävlingarna i Falkenberg, Skellefteå
och Gelleråsen läs mer om kalendern och STCC ESPORTS
Championship:
https://www.stcc.se/esports
STCC ESPORTS Championship - Elmia
Resultat Topp 10
1 - Enzo Hallman - 27.569
2 - Calle Carlberg - 27.643
3 - Jesper Eriksson - 27.648
4 - Joel Granfors - 27.764
5 - Kevin Björnerhag - 27.870
6 - Caspian Hagman - 27.948
7 - Neo Rocksjö - 28.120
8 - Alex Gustafsson - 28.325
9 - Lukaz Östling - 28.391
10 - Tim Albertsson - 28.485
23-04-06 Mästarna
PWR Racing skriver historia i STCC med 100% elektriska CUPRA Born och
Robert Dahlgren
PWR Racing skriver historia tillsammans med CUPRA och Skellefteå
Kraft i STCC 2023 när de regerande mästarna ställer tre
100% elektriska CUPRA Born-tävlingsbilar på startlinjen. STCC
blir i år det första elektriska nationella touring car-mästerskapet
i världen.
- Vi står framför den största och viktigaste förändringen
någonsin för oss som team, för mästerskapet och för
motorsporten totalt sett med elektrifieringen. Att ta klivet in i den
nya eran tillsammans med CUPRA och Skellefteå Kraft för att
fortsatt inspirera till en klimatsmart omställning av hela samhället
är något vi är oerhört glada och stolta över,
säger Marcus Ekström, teamchef för PWR Racing.
Regerande förarmästaren Robert Dahlgren, den mest segerrike
föraren någonsin i STCC, kommer att leda teamet in i den nya
elektriska eran.
Skellefteå-sonen har hittills säkrat fyra STCC-titlar med PWR
Racing säsongerna 2017, 2019, 2021 och 2022 med sammanlagt 52 segrar.
- Jag känner mig sjukt inspirerad av att få fortsatt förtroende
från PWR Racing som jag trivs mycket bra med. Av de 17 STCC-säsonger
jag kört är 2023 definitivt den jag ser fram emot mest. Jag
har kört genom tre olika reglementen i STCC och det elektriska som
införs i år är tveklöst det mest spännande.
Bilarna kommer ställa oerhört höga krav på oss som
förare samtidigt som det ger publiken mer underhållning. Som
alltid i STCC är konkurrensen stenhård och det är svårt
att sia om förväntningar på resultat, men jag kör
aldrig för något annat än seger, säger Robert Dahlgren.
Teamets tre helt nya CUPRA Born är under konstruktion inför
STCC-säsongen 2023, elektriska tävlingsbilar som har 550 hästkrafter
och gör 0-100 på under tre sekunder de mest kraftfulla
STCC-bilarna i mästerskapets historia.
Storsatsningen är en del av ett förlängt, förstärkt
och flerårigt samarbete mellan PWR Racing och CUPRA Sverige.
- Det fanns ingen tvekan hos oss på CUPRA Sverige kring att förlänga
vårt framgångsrika samarbete med PWR Racing, speciellt när
vi går in i en helt ny elektrifierad era där PWR Racing och
STCC blir världsledande vad gäller klimatsmart motorsport. Vår
helelektriska CUPRA Born med sportig design och en sann elektrifierad
körupplevelse är en perfect match till satsningen
och ser fantastisk ut i racingskrud, säger Per Brinkenberg, märkeschef
på CUPRA Sverige.
Skellefteå Kraft, som varit delaktiga i utvecklingen av den tekniska
plattformen till elektriska STCC, fortsätter som huvudpartner till
teamet.
- Vårt samarbete med PWR Racing är helt i linje med vårt
engagemang för att ställa om och elektrifiera transportsektorn.
Och då inte bara personbilar och yrkestrafik utan som här,
även kunna bidra till elektrifierad racing. Vi ser fram emot det
fortsatta arbetet tillsammans med PWR Racing och en mycket spännande
elektrifierad framtid både på och vid sidan av banan, säger
Sanna Lundström, affärsområdeschef marknad på Skellefteå
Kraft.
STCC 2023 startar den 89 juli med klassiska Västkustloppet
på Falkenbergs Motorbana med totalt sex tävlingshelger fram
till och med oktober där Grande Finale körs på Mantorp
Park. Största nyheten för 2023-kalendern är Head 2 Head-tävlingen
som körs mitt i Helsingborg den 26 augusti.
PWR Racings två återstående förare kommer att avslöjas
under våren.
23-04-05 STCC lanserar
ny visuell identitet och hemsida inför historiska elektrifieringen
I dag lanserar STCC en ny visuell identitet och hemsida inför den
historiska 2023-säsongen när STCC blir första nationella
mästerskap i världen att elektrifieras.
- Vi har förnyat vår visuella identitet för att synliggöra
det största skiftet någonsin för STCC sedan starten 1996
med elektrifieringen, samtidigt som vi fortsatt knyter an till vårt
viktiga och nära 30-åriga arv, säger Micke Bern, vd för
STCC.
- Med elektrifieringen möjliggör vi spektakulär och klimatsmart
racing på absolut högsta nivå och för STCC tillbaka
i pole position vad gäller relevans gentemot biltillverkare, partners
och sponsorer. Nu har vi en visuell identitet och hemsida som matchar
vår elektrifierade och spännande framtid.
Bakom den nya identiteten står tidigare STCC-vinnaren Robin Rudholm
med sin reklambyrå R3.
- STCC har varit en stor del av min racingkarriär. Jag har följt
mästerskapet från den första säsongen till att jag
själv fick vara en del av STCC under ett flertal år, säger
Robin Rudholm.
- STCC står nu inför den största omställningen i
mästerskapets historia. Därför känns det viktigt att
den visuella identiteten motsvarar detta. I arbetet har jag moderniserat
profilen samtidigt som den bär ett tydligt DNA från sitt ursprung.
Besök den nya hemsidan och läs mer om STCC 2023 här:
https://www.stcc.se/
23-03-03 STCC-juniormästaren
Oliver Söderström säkrar Lamborghini-styrning
STCC-stjärnan Oliver Söderström har säkrat en styrning
i Lamborghini Super Trofeo 2023 efter sitt test med den italienska supersportbilstillverkaren
förra året. Testet var en del av priset för skåningens
juniortitel i STCC 2021.
Detta är ett spännande och nytt kapitel i min karriär
och jag är mycket tacksam för alla som gjort denna dröm
verklighet, säger Oliver Söderström.
24-åringen kommer att köra en Lamborghini ST EVO 2 för
erfarna teamet Target Racing i år, efter att ha slutat på
femte plats totalt i STCC 2022 för Lestrup Racing Team med två
segrar och totalt åtta pallplatser.
Och Oliver Söderström har inte stängt dörren för
en fortsättning i STCC 2023, året när STCC blir först
i världen som 100% elektriskt nationellt touring car-mästerskap.
Just nu är fokus på Lamborghini, men jag har inte stängt
dörren för STCC som ser oerhört spännande ut med elektrifieringen,
säger Oliver Söderström.
De nya elektriska bilarna ser sjukt utmanande ut att köra,
något som jag tror passar mig och som jag gärna sätter
tänderna i. Jag för dialog med ett par team, men kan inte avslöja
mer än så just nu.
STCC-säsongen smygstartar med officiellt försäsongstest
på Ljungbyheds Motorbana den 8 juni, följt av premiärtävlingen
i Falkenberg med Västkustloppet den 8-9 juli. Läs mer här:
https://www.stcc.se/2023/01/11/stcc-lanserar-nytt-ev-event-med-skelleftea-och-knutstorp-i-uppdaterad-2023-kalender/
23-02-18 Dragracing-stjärnan
Ida Zetterström ny depåreporter för STCC
Dragracing-stjärnan Ida Zetterström blir ny depåreporter
för streamingplattformen STCC+ under historiska säsongen 2023
när STCC blir först i världen som 100% elektriskt nationellt
mästerskap.
Det ska bli väldigt spännande och jag ser fram emot att
börja jobba med alla i STCC-depån när historia skrivs
2023, säger Ida Zetterström.
Jag är själv uppväxt inom motorsporten och har varit
på olika banor sedan jag var tre veckor gammal. STCC är nytt
för mig och det känns inspirerande att ansluta mästerskapet
när det blir elektriskt, speciellt då jag själv jobbat
en del med laddstationer i min bakgrund som elektriker.
28-åringen har tävlat inom såväl motorcyklar som
bilar vad gäller dragracing och kör för ett norskt team
i Top Fuel EM under 2023 jämsides hennes STCC-uppdrag.
Ida Zetterström utsågs till Årets kvinnliga idrottare
under Idrottsgalan på Åland 2020 och har varit sommarpratare
i finska YLE.
Vi är oerhört glada över att välkomna Ida till
STCC-familjen och hon blir en viktig del i vår satsning på
STCC+ till säsongen 2023, säger Micke Bern, vd för STCC.
Hennes bakgrund inom såväl motorsport som media passar
mycket väl för hennes uppdrag med STCC+ där vi till i år
kommer att ge tittarna en unik inblick i den största förändringen
i mästerskapets historia.
STCC-säsongen 2023 börjar den 8-9 juli med klassiska Västkustloppet
på Falkenbergs Motorbana och kommer att sändas LIVE via STCC+,
läs mer här.
23-02-13 Robert Reijers
ny kommersiell chef för STCC AB
Robert Reijers, som tidigare jobbat inom elbranschen och Pro Superbike,
är ny kommersiell chef och partneransvarig för STCC AB från
och med första februari.
Jag ser verkligen fram mot att börja arbeta med STCC. Hela
mästerskapet befinner sig i ett mycket spännande skede i och
med omställningen till att bli 100% elektriskt, säger Robert
Reijers.
Jag kommer senast från elbranschen där jag bland annat
jobbat med elbilsladdning. Jag är övertygad om att framtiden
är elektrisk och det känns kul att få vara med på
resan att forma STCC:s fossilfria framtid!
Robert Reijers har en fot i såväl elektrifieringsvärlden
som motorsportvärlden.
Senaste projekten han arbetade med var fokuserat kring produkter och lösningar
inom elektrifiering i Norden med Ensto Building Systems och positionen
som Sports Director för motorcykelklassen Pro Superbike som tävlar
tillsammans med STCC under utvalda tävlingshelger.
Vi är mycket glada över att kunna välkomna Robert
till STCC-familjen, säger Micke Bern, vd för STCC.
Hans gedigna erfarenhet av såväl motorsport som elbranschen
är helrätt för hans position med oss och han kommer tveklöst
vara en nyckeldel i vår historiska elektrifiering av STCC från
och med 2023!
Robert Reijers arbetsuppgifter kommer vara fokuserade kring försäljning
och utveckling av samarbetspartners till STCC.
Det är ju verkligen inte ofta en bransch står inför
ett teknikskifte av det här slaget. STCC är en oerhört
stark marknadsplats med action i centrum som jag ser fram emot att utveckla
tillsammans med de övriga i företaget, säger Robert Reijers.
23-02-08 Tiktok-stjärnan
Hugo Nerman först att köraTesla i STCC med Brink Motorsport
iktok-stjärnan Hugo Nerman är först ut att köra Tesla
Model 3 för Brink
Motorsport säsongen 2023, året då STCC blir först
i världen som 100%
elektriskt nationellt mästerskap.
- Jag är superglad över att köra tillsammans med Brink
Motorsport ännu en säsong. Jag trivdes mycket bra med dem förra
året och vi har stora gemensamma målsättningar för
det nya elektriska STCC, säger Hugo Nerman.
23-åringen, som har över 230 000 följare på Tiktok,
körde en stark STCC-säsong 2022 med en seger och totalt tre
pallplatser för Brink Motorsport. Till 2023 kommer han sitta bakom
ratten på en 550-hästars Tesla Model 3 som är de mest
kraftfulla STCC-bilarna någonsin.
Jag kan inte vänta tills jag får sitta i vår nya
Tesla Model 3 som nu är under produktion, säger Hugo Nerman.
Den ser riktigt vass ut och utmanande att köra med mycket
effekt, något som kommer att ge publiken en häftig upplevelse.
Att sedan vi skall köra ett stadslopp i min egen hemstad Helsingborg
kommer bli riktigt magiskt!
Den tidigare Formel Nordic-mästaren gjorde STCC-debut 2018 och anslöt
Brink Motorsport förra året, säsongen då han tog
sin första seger i mästerskapet.
Hugo tog stora steg framåt med oss 2022 och det fanns ingen
tvekan kring att fortsätta samarbetet in i den nya elektriska eran
av STCC, säger Ted Brink, teamchef för Brink Motorsport.
- Det är mycket som är nytt till 2023, men Hugo har tydligt
visat att han anpassar sig snabbt och har framgångar från
många olika motorsportkategorier. Vi har en gemensam hög målsättning
resultatmässigt för 2023 som vi känner oss trygga i. Vem
som kommer köra Brink Motorsports återstående två
Tesla Model 3 kommer att avslöjas under de kommande månaderna.
STCC-säsongen smygstartar med officiellt försäsongstest
på Ljungbyheds Motorbana den 810 juni, följt av premiärtävlingen
i Falkenberg med Västkustloppet den 8-9 juli.
23-01-31 Isac Aronsson
kör BMW i4 för Exion Racing i STCC 2023
Isac Aronsson är klar för fortsättning med Exion Racing
och kommer att köra en av teamets 550-hästars elektriska BMW
i4 säsongen 2023, året då STCC blir först i världen
som 100% elektriskt nationellt mästerskap.
Både jag och teamet står inför vår största
utmaning någonsin, en utmaning som jag absolut känner mig redo
för och jag vet att teamet skapar rätt förutsättningar
för en stark säsong, säger Isac Aronsson.
20-åringen gjorde STCC-debut 2020 och har stadigt klättrat
upp i resultatlistorna med 14:e plats under debutsäsongen, tiondeplats
2021 och åttondeplats förra året.
Isac har växt oerhört som förare bara under förra
säsongen med oss och vi är redo att ta nästa kliv framåt
tillsammans samtidigt som STCC går in i en oerhört intressant
elektrisk era, säger Daniel Aronsson, teamchef för Exion Racing.
Vi står tveklöst inför många utmaningar med
helt nya kraftfulla tävlingsbilar som kommer ställa högra
krav både på oss som team och på förarna. Men vi
jobbar målmedvetet mot att etablera oss i den absoluta toppen för
att kunna utmana om guldmedaljerna. Och där är Isac tillsammans
med Calle Bergman en nyckeldel.
Isac Aronsson anslöt Exion Racing inför fjolårets säsong
med Calle Bergman som teamkollega och duon kommer att fortsätta tillsammans
2023 med en tredje teamkompis som avslöjas senare.
Samarbetet med Calle fungerar väldigt bra, vi kompletterar
varandra väl och kan dra nytta av varandras input, något som
kommer bli väldigt viktigt 2023 med de nya bilarna, säger Isac
Aronsson.
Jag längtar oerhört mycket till första testet med
våra nya BMW-bilar och det kommer bli en stenhård försäsong
med begränsad testtid. Men det är utmaningar som dessa som gör
att man brinner för racing, jag har aldrig sett fram emot en säsong
så mycket som nu!
STCC-säsongen smygstartar med officiellt försäsongstest
på Ljungbyheds Motorbana den 8 juni, följt av premiärtävlingen
i Falkenberg med Västkustloppet den 8-9 juli. Läs mer här!
Vad är STCC?
STCC är Skandinaviens ledande racing-mästerskap som grundades
1996. Mästerskapet tävlar med kraftigt modifierade standardbilar
i ett explosivt, kort och adrenalinfyllt tävlingsformat på
de bästa racingbanorna i Sverige. Från och med 2023 elektrifieras
mästerskapet med helt nya tävlingsbilar på nära 550
hästkrafter, de kraftfullaste bilarna i STCC:s historia. STCC sänds
LIVE via streamingplattformen STCC+.
Vad är EPWR?
EPWR är R&D-divisionen av PWR Group, pionjärer inom elektrisk
racing. Företaget presenterade den första elektriska touring
car bilen redan 2018. EPWR har skapat en hållbar elektrisk racing-plattform
för att tillhandahålla den bästa och mest prisvärda
racingen för team, förare, åskådare, media och promotorer
runt om i världen. Med gatbilar som grund konverterar och anpassar
vi modeller från alla tillverkare för elektrisk racing, för
en klimatsmart och hållbar framtid. Besök epwr.se för
mer information.
23-01-25 Brink Motorsport
ska hjälpa unga racingtalanger med Junior Academy
Brink Motorsport, som kommer att tävla med Tesla Model 3 i STCC 2023,
har lanserat Brink Motorsport Junior Academy, ett initiativ för att
hjälpa ungdomar att nå sina mål inom racing.
Vi söker yngre förare med höga ambitioner inom racing
med en ålder mellan 15 och 23 år, säger Tobias Brink,
förare och delägare av Brink Motorsport.
I programmet får ungdomarna hjälp av Brink Motorsport med allt
från förarcoaching till mentorskap i sponsorarbete och ingenjörsstöd.
Målet med satsningen är att hjälpa fler ungdomar framåt
i sina karriärer oavsett om de kör för Brink Motorsport
eller har planer på andra karriärvägar än de serier
teamet tävlar i.
Vi ser en sport där kvinnor och män kan tävla på
samma villkor, men att den jämställdheten inte finns inom elitracingen
idag. Vi ser gärna fler tjejer inom racingen och välkomnar både
tjejer och killar att söka! säger Tobias Brink.
Deadline för anmälan är 28 februari, läs mer och anmäl
dig här:
https://www.brinkmotorsport.se/junioracademy
23-01-11 STCC lanserar
nytt EV-event med Skellefteå och Knutstorp i uppdaterad 2023-kalender
Skellefteå Drivecenter Arena är tillbaka i STCC-kalendern
som årets andra tävling med ett unikt EV-event, medan stadstävlingen
i Helsingborg flyttas till augusti och Falkenberg tar över premiären
i en uppdaterad 2023-kalender.
Såväl tävlingen i Skellefteå som Knutstorp kommer
att ha ett starkt elektrifieringsfokus där de senaste EV-modellerna
(bil och lastbil) kommer att ställas ut och finnas tillgängliga
för provkörning.
Vi skapar ett starkt koncept tillsammans med våra samarbetspartners
där vi erbjuder såväl företagsbesökare som racingfans
en unik upplevelse som är fokuserad kring elektrifieringen av Sveriges
fordonsflotta och motorsporten, säger Micke Bern, vd för STCC
AB.
Här kombinerar vi adrenalinfyllda STCC-tävlingar med
fokus på den senaste EV-tekniken, provkörningar av nya modeller,
medåkning och spektakulär underhållning. Planen är
att vi ska utöka med fler av dessa event från 2024 och vidare.
Tävlingarna i Skellefteå och Knutstorp kommer att hållas
över en dag, fredagar, den fjärde augusti och första september
respektive.
Vi har en stark tradition av motorsport i Norrland och likaså
en kraftigt växande industri kring elektrifieringen av vårt
samhälle, därför är detta upplägg med STCC rätt
för oss. Vi har redan idag ett stort intresse från olika partners
inom energi- och fordons-branschen och vi kommer avslöja mer detaljer
inom kort, säger Jessica Karlsson, Marknad och Event, Drivecenter
Arena AB.
Det fanns ingen tvekan från vår sida att hoppa på
det här projektet ihop med STCC. Att kombinera elektrifierad motorsport,
satsning på ungdomar och ny EV-teknik är en perfect match
för oss. Vi ser fram emot att sjösätta och vidareutveckla
det här konceptet tillsammans med STCC och våra företagspartners
från och med 2023, säger Magnus Öhrström, vd och
anläggningsansvarig för Ring Knutstorp.
Introduktionen av EV-eventen är en del av ett par nyckeländringar
för STCC-kalendern 2023 där Falkenberg med klassiska Västkustloppet
tar över premiären den 8-9 juli samtidigt som stadstävlingen
STCC Head 2 Head Helsingborg flyttas till den 26 augusti.
Vi har ett nytt datum för Helsingborg för att undvika
en krock med Håkan Hellström-konserten där vi i stället
får ett exklusivt datum i augusti som kommer ge oss mycket goda
förutsättningar för publikfest, säger Micke Bern,
vd för STCC.
Ändringen ger dessutom oss och teamen bättre förutsättningar
att sjösätta den största förändringen av STCC
sedan starten 1996 med konstruktionen av ett komplett startfält av
helt nya elektriska tävlingsbilar.
En annan nyhet är att Ljungbyheds Motorbana kommer inleda 2023-säsongen
med ett tredagars officiellt försäsongstest den 8-10 juni. Testet
blir första gången som de nya elektriska 550-hästars STCC-tävlingsbilarna
kommer köras publikt.
Första dagen (8/6) kommer vara öppen för media och publik,
där bland annat över 1000 elever kommer att delta under en framtidsmässa
tillsammans med STCC.
Vi har inlett ett samarbete med skolor i Skåneregionen där
vi kommer att ha över 1000 elever på plats för att få
en insikt i elektrifieringen av såväl STCC som Sveriges fordonsflotta
och vad det innebär för framtida karriärmöjligheter
tillsammans med våra företagspartners, säger Ted Johansson,
STCC.
Det här programmet går hand i hand med vår satsning
på återväxten i STCC, bland annat i samarbete med elektriska
Junior SM-serien NXT Gen Cup. Vi jobbar hårt för att ta fram
nya unga talanger vad gäller såväl förare som ingenjörer
och mekaniker.
Totalt arrangerar STCC sju event och sex tävlingshelger från
juni till september 2023.
Läs mer om STCC 2023 här:
https://www.stcc.se/stcc-2023/
Kalender STCC 2023
Datum Plats Tävling
08-10/6 Ljungbyheds Motorbana Officiellt test
08-09/7 Falkenberg Motorbana Västkustloppet
04/8 Skellefteå Drivecenter Arena
18-19/8 Gelleråsen Arena Kanonloppet
26/8 Helsingborg Head 2 Head
01/9 Ring Knutstorp Kvällsposten Newsrace
22-23/9 Mantorp Park Grande Finale
<<
Tillbaka till Startsidan