[Kenny Bräck] [Audi Sport] [ Polestar Racing] [Opel Team Sweden] [Carrera Cup] [Övrig pressinfo]
[SSK] [STCC] [S60+ETCC] [GTR+SLC]

<< Till Racing

<< Tillbaka till Startsidan



STCC 2004
Swedish Touring Car Championship

2004


Information om STCC STCC officiella och Sportinfo


04-08-13 En STCC-helg med guldglans?
Fyra race återstår av årets STCC-säsong. Och nio poäng fler än värste konkurrenten Robert Dahlgren i helgen skulle betyda att guldet hamnar i Richard Göranssons ägo redan i helgen.
- Det kanske stämmer, men jag tänker inte så. Det enda jag tänker på är att ge järnet på Gelleråsen, säger Richard inför Kanonloppet i Karlskoga.
Läs allt inför helgens tävlingar på www.richardgoransson.com

04-08-11 Göransson fiskar efter nya segrar
Det är i dag bara fyra dagar kvar. Då snackar vi inte om det stundande olympiska spelen. Nej, till helgen kan hela STCC avgöras &endash; och det kan BMW-föraren Richard Göransson se till.
Inför racehelgen i Knutstorp i mitten av juli laddade STCC-ledaren Richard Göransson upp med att tralla med när Gyllene Tider hade sin turnépremiär i Halmstad. Den uppladdningen gav en seger och en tredjeplats. Inför helgens race på hemmabanan i Karlskoga laddar han med sin egen variant av Gyllene Tider-klassikern "Jag går och fiskar".
Läs hela nyheten på www.richardgoransson.com

04-08-11 Johan Stureson längtar till Värmland!
I IPS Motorsport kommer framgångarna på grund av den erkänt duktiga föraren Johan Stureson och hans skickliga stallchef och mekaniker ! De jobbar hårt och intensivt hela säsongen och kraften får de av de viktiga personerna som har hand om den så viktiga Hospitality biten!
Här får vi en pratstund med den högst ansvarige för detta, nämligen Anita Stureson tillika mamma till Johan som ser till att "gubbarna" får energi så det räcker. Och så kollar vi av tempen på Johan inför helgens tävlingar i Karlskoga.
Läs hela nyheten på www.johanstureson.se

04-08-10 Tony Rickardsson utmanar på Karlskoga Motorstadion
Kanonloppet - näst sista tävlingshelgen i STCC den här säsongen - närmar sig med stormsteg. I helgen (14 - 15 augusti) är det dags och arrangören - Karlskoga Motorstadion med Mike Luff i spetsen - är maximalt förberedd. Till den här tävlingen har världsstjärnan Tony Rickardsson anmält sig för att utmana förarna i Porsche Carrera Cup.
- Vi har sju tuffa klasser fyllda med stjärnor. Det är - förutom STCC,
Veidec Trophy och Volvo S60 Challenge - Porsche Carrera Cup, Ferrari Challenge, Radical och Formel Ford Zetec, säger Mike.
- Men inte nog med det, fortsätter han. Speedwaystjärnan Tony Rickardsson har anmält sig att köra Porsche Carrera Cup! Och som inte det vore nog ställer vår egen hemmastjärna Thed Björk upp i STCC! Thed har visserligen inte gjort så många inhopp i STCC - men han kan banan. Så håll ett öga på honom, tillägger Mike Luff.
Arrangemanget börjar egentligen redan klockan 16.00 på torsdag - med en parad från banan ner till torget där publiken får möjlighet att möta bl a Tony Rickardsson.
Tony kastar sig in i striden med bland annat serieledaren Fredrik Roos, SMK Sundsvall, som är tätt följd av Robin Rudholm, Borås MK och Tomas Nyström, MK Rimbo. Totalt är tio ekipage anmälda i klassen.

Stefan Sauk som tävlingsförare!
Skådespelaren Stefan Sauk, bland annnat känd för sin roll som Carl Hamilton, fortsätter rollen som tävlingsförare i Radicalklassen. Stefan Sauk debuterade som racerförare på Knutstorp och har förre skidstjärnan Thomas Fogdö som en av sina konkurrenter.
Dessutom kör mer etablerade racerföraren Peter Sundfelt, känd som programledare i Kanal 5 för Motorjournalen. Peter Sundfelt ligger på sjunde plats.
Leder klassen gör snabbe David Björk, Kvicksund, 29 poäng före Hans Karinen, Falkenbergs MK och 36 före Jörgen Petersson, Lindome.

Många värmlänningar och närkingar på plats
Karlskoga Motorstadion är inte bara hemmabana för några av stjärnorna i tungviktsklasserna STCC och Veidec Trophy. Också i de andra klasserna utmanar värmlänningar och närkingar om pallplatserna.
I prestigefyllda Volvo S60 Challenge - där förarna använder identiska upphottade turbobilar - toppar Daniel Haglöf, Borlänge. Daniel Haglöf ligger 27 poäng före Peter Hallén, Skövde MK och 38 före Jimmy Johansson, Stenungsunds MK. Hemmahoppen Lars Sundman (Örebro) och Robert Andersson (Pålsboda) ligger på sjunde respektive tolfte plats totalt. Till helgens tävlingar är 14 ekipage anmälda.
Ferrari Challenge toppas av dansken Rene Rasmussen före Kari Mäkinen, SVK Göteborg, och Roger Björk, Hyllinge MS. Hemmaföraren Lars Edvardsson från Örebro ligger på sammanlagt 12:e plats. Intressant start gör också stjärnföraren från Motala - Boije Ovebrink -som tidigare tävlat framgångsrikt i Truck-EM. Boije Ovebring ligger på tionde plats.
Formel Ford Zetec domineras av de båda finska förarna Markus Niemelä och Juho Annala som är etta och tvåa före Christopher Frohm, Askim. På femte plats totalt i det 17 bilar stora startfältet ligger Carl-Olov Carlsson från Frövi medan Reine Bergström från Hällefors är sjua.
- Alla race går att följa på vår för säsongen nya scoreboard, kommenterar Mike. Tavlan visar publiken de främsta ekipagen och har verkligen blivit en succé.

Pengar till välgörenhet
Vår idéella vaktstyrka Lions, säljer rabatterade biljetter varav en del av pengarna går till välgörenhet, förklarar Mike som avslutar med att påminna om att det nu är sista chansen att rösta på Slitz-tjejerna.
- På finalen på Mantorp Park går det inte att rösta påpekar Mike - då koras vinnaren.

Armens Lejon kör uppvisning
Armens Lejon, som kommer från Skövde och består av både yrkesofficerare och medlemmar ur Frivilliga motorcykelkåren, FMCK, finns på plats i helgen. Gruppen bildades i början av 80-talet och har till syfte att förbättra rekryteringen av skickliga motorcykelförare till krigsorganisationen. Gruppen bjuder på uppvisningar i världsklass.

Tidplan
Fredag 13 augusti
Fri träning samtliga klasser utom STCC
Lördag 14 augusti
09.00 - 09.30 Veidec Trophy (kval 1), 09.40 - 10.00 Formel Ford Zetec (kval), 10.15 - 10.35 S60 Challenge (kval), 10.50 - 11.10 Porsche (kval), 11.20 - 11.40 Radical (kval), 11.50 - 12.10 Ferrari (kval). 13.10 - 13.40 Veidec Trophy (kval 2), (13.50 - 14.10) Formel Ford Zetec (race 1, 13 varv), (14.25 - 14.45) S60 Challenge (race 1, 12 varv), (14.55 - 15.15) Porsche (race 1, 12 varv), (15.25 - 15.45) Radical (race 1, 13 varv), (15.55 - 16.15) Ferrari (race 1, 12 varv), 16.30 - 17.00 STCC (test 1).
Söndag 15 augusti
09.00 - 09.30 STCC (test 2), 09.45 - 10.15 STCC (kval), 10.35 - 10.50 Veidec Trophy (warm up), (11.05 - 11.20) Radical (race 2, 12 varv) 11-30 - 11.50 Uppvisning Armens lejon, 12.00 - 12.30 Grid show, 12.55 - 13.15 Veidec Trophy (race, 16 varv), 13.40 - 14.00 STCC (pre final,12 varv), (14.10 - 14.25) Porsche (race 2, 10 varv), (14.35 - 14.50) Ferrari (race 2, 10 varv), (15.00 - 15.15) S60 Challenge (race 2, 10 varv), 15.30 - 15.15 STCC (final, 15 varv), (16.10 - 16.25) Formel Ford Zetec (race 2, 12 varv).

04-08-03 Grand Slam - för tredje gången
Richard Göransson verkar omöjlig i år. I går - när norska Mo i Rana stod för arrangörsskapet - tog Örebrokillen ytterligare en Grand Slam. Pole position i kvalet och två segrar - lägg därtill nytt banrekord. - Jag är jäkligt nöjd, allt fungerade perfekt, säger Richard. Richard.
Läs hela nyheten på www.richardgoransson.com

04-08-01 Sjätteplats för Johan Stureson i Mo i Rana
Det blev till slut en sjätte plats för Johan Stureson och Peugeot efter äventyret på Artic Circle Raceway i Mo i Rana, efter en rejäl upphämtning i finalen.
Helgen i Nordnorge började med att Stureson avslutade testpassen som nummer fyra och följde upp det med att ha sjätte tiden på kvalet efter suveränen Richard Göransson.
Så en sjätte startposition var det som gällde för Stureson i för finalen, där han inte fick någon vidare start utan kom ut som åtta, men efter stark körning kunde han avancera till en sjunde, och hade sjätteplatsen och en pole position i finalen inom räckhåll. Men på allra sista varvet och två kurvor från mål, så fick Stureson bryta. Felet visade sig vara en givare i motorn som inte ville vara med längre. Men tur i oturen så var det inte värre än att IPS Motorsport teamet kunde åtgärda detta och man kunde fokusera på finalen med revansch i sikte.
Läs hela nyheten på www.johanstureson.se

04-07-29 Göransson siktar på nya pallplatser - i Norge
I helgen är det dags för Richard Göransson och BMW att visa upp sig för den norska publiken.
STCC drar nämligen västerut - till norska Mo i Rana för den sjunde deltävlingen.
- Det ska vara en snabb bana och jag gillar sådana banor. Jag tror att det ska passa mig, säger suveräne ledaren Göransson.
WestCoast Racing BMW Dealer Team och Richard Göransson har åkt fram som en raket i årets STCC. Den nye racingkungen från Örebro har ett facit som får de allra flesta att höja på ögonbrynen. Kika på årets statistik här bara:
Läs hela nyheten på www.richardgoransson.com

04-07-27 Johan Stureson jakt fortsätter vid polcirkeln
I helgen avgörs den sjunde deltävlingen av STCC på den fantastiska Artic Circle Raceway i Mo i Rana / Norge. Mo i Rana banan är en av Europas modernaste och ligger ca 100 mil norr om Oslo, och där skall nu Johan Stureson, IPS Motorsport och Peugeot fortsätta den framgångsrika säsongen.
Tittar man närmare på Sturesons kanonresultat så här långt är han egentligen bara tre poäng från tredjeplatsen totalt! Anledningen är att samtliga förare måste välja bort en tävling under säsongen och naturligtvis väljer man då den sämsta när mästerskapet är slut och skall räknas ihop.
Läs hela nyheten på www.johanstureson.se

04-07-20 Göranssons taktiska triumf
Richard Göranssons storform väger tungt.
När Knutstorp i helgen bjöd in till STCC-race visade sig de övriga förarna väga aningen lätt.
En seger och en taktisk tredjeplats innebär att BMW-föraren nu drar ifrån i jakten på titeln.
- Otroligt skönt, även om jag är förvånad över att jag kunde vinna med 50 extra kilo i bilen, säger Richard.
Nästan 12 000 åskådare hade letat sig till skånebanan Ring Knutstorp under söndagen. De flesta hade kommit för att följa den rafflande striden mellan STCC-ledaren Richard Göransson och rookie-tvåan Robert Dahlgren.
Läs på www.richardgoransson.com

04-07-18 23 nya poäng för Stureson
Johan Stureson fortsätter att närma sig topp tre i årets Swedish Touring Car Championship.
Detta efter ett formidabelt kval som resulterade i pole position, en imponerande andraplats i pre-finalen, och avslutningsvis en trygg femteplats i finalen på Ring Knutstorp. Nu är den snabbe skåningen i Peugeoten bara 7 poäng från fjärdeplatsen, samt ynka 16 poäng från pallplatsen sammanlagt.
Tävlingen på Ring Knutstorp var en väldigt tät och rafflande uppgörelse, som innehöll mängder med omkörningar och jättelika fighter rakt igenom.
Läs hela nyheten på www.johanstureson.se

04-07-15 Göransson mot ny grand slam?
Richard Göransson toppar STCC efter fem segrar på tio tävlingar. När Ring Knutstorp i Skåne i helgen står för värdskapet är målet solklart.
- Jag ska behålla ledningen efter helgen, målet är två pallplatser, säger BWM-föraren, som även har banrekordet på banan.
Läs på www.richardgoransson.com

04-07-15 Dubbelt Peugeot på Knutstorp
I helgen får de andra STCC förarna se upp, för på startlinjen står nämligen två stycken snabba Peugeot då den forne Formel 1 föraren Jan Magnussen kommer hem från ETCC serien för ett gästspel och bildar ihop med Johan Stureson en duo som lär fightas om topplaceringarna.
Hur känns det med en Peugeotkollega?
- Det känns jätteroligt! Jan Magnussen är ju som alla vet en mycket duktig förare och kanske vi kan dra nytta av varandra under racen, vem vet. Sen är det ju inte varje dag man har en före detta F1 förare som kör samma märke, och det gör det ju bara ännu mer inspirerande.
Läs hela nyheten på www.johanstureson.se

04-07-05 Äntligen kom segern
Äntligen! Äntligen! Äntligen fick jag kliva upp överst på prispallen, när vi i helgen besökte Falkenberg för att köra Västkustloppet.
Snabbast på fria träningen bådade gott inför kvalet. Upptorkande bana och kvalet blev ett lotteri. Från att haft polen drog jag korta stickan och kvalade fyra.
En bra start och jag kunde klippa Lill-Lövis direkt. Resten av racet blev en följa John historia... I mål som trea med Ros precis bakom och Karlsson stående var mer än godkänt.
Läs mer om första segern: www.robinrudholm.com

04-07-04 Stabil körning och nu är Stureson topp fem
Den fina formen fortsätter för Johan Stureson & Peugeot och redan vid halvtid av årets tighta STCC mästerskap är den snabbe skåningen totalfemma. Klättringen i totaltabellen gjordes efter en stabil femteplats på Falkenbergs Motorbana.
&endash; Hyfsat nöjd med placeringarna idag, men mer nöjd med att det resulterade i ett avancemang i sammandraget säger Johan efter målgången.
Västkustsloppet i Falkenberg inleddes med en sjunde plats på kvalet som innehöll regn och åter regn.
- Jag låg länge på femteplats under kvalet då det regnade som mest, sen avtog det något och på de sista varven förbättrades inte tiderna så vi tappade två placeringar precis innan kvaltiden var slut berättade Johan.
Läs hela nyheten på www.johanstureson.se

04-07-04 Göransson - den nye "Kungen av Falkenberg"
Han blev historisk när han gjorde det på Gelleråsen i slutet av maj. Under söndagen gjorde Richard Göransson om bedriften i Falkenberg. BMW-föraren tog pole position, vann båda racen och gick upp i totalledning när den femte..
- Det känns helt underbart, det här är till och med större än på Gelleråsen eftersom nu fick jag kämpa hela tiden, säger Richard som fällde en segertår på sista varvet.
Runt 9 000 åskådare trotsade vädrets makter för att följa söndagens klassiker - Västkustloppet - på Falkenbergs motorbana. Banan var regntung i kvalet och det gjorde att många av förarna hade problem att få allt att stämma. Men inte Richard Göransson. Han rattade in sin BMW 320i på bästa tiden och fick därmed pole position i första racet - och tre välbehövliga poäng i totalställningen.
Läs på www.richardgoransson.com

04-07-01 Göransson vill ta över ledningen på Falkenberg
Till helgen är det dags för den femte tävlingshelgen för Richard Göransson och de övriga förarna i STCC.
Nu återvänder cirkusen till Falkenberg och Örebroaren har bara en sak i sikte.
- Jag ska ta tillbaka ledningen totalt, säger Richard självsäkert.
Men han gör det med kött på benen, om man säger så. Göransson och WestCoast Racing BMW Dealer Team har ett mycket bra facit från de åtta race som hittills avverkats. I kvalen inför tävlingarna har de aldrig placerat sig sämre än tvåa. Teamet har även vunnit tre av tävlingarna, kommit på pallen i ytterligare två och har från senaste racet även en sjätteplats. De enda plumparna i statistiken är två tolfteplatser.
Läs allt inför helgens tävlingar på www.richardgoransson.com

04-06-17 Rickard Rydell kör STCC på Mantorp
Till helgen gör Rickard Rydell och stallet SEAT Sport inhopp i STCC. Teamet lämnar tillfälligt ETCC och åker till Mantorp för att delta i det svenska standardvagnsmästerskapet. Framträdandet blir Rickards andra i serien, det första var i finalen 2001.
SEAT Nordic AB, som också gjort det möjligt för Rickard att köra ETCC, står bakom satsningen på Mantorp.
- Det är alltid jättekul att köra i Sverige. Senast jag körde en hel serie här hemma var 1988, då i Formel 3. Fast det är inte bara att komma hem och förvänta sig att vinna, säger Rickard och fortsätter:
- Toppen i STCC är hård med bland andra Richard Göransson, Fredrik Ekblom och de båda Volvo-bilarna med Jan ?Flash? Nilsson och Robert Dahlgren. Bredden är dock större i ETCC där över 15 bilar kan vara inom samma sekund på kvalet.
Rickard kommer inte att köra sin ordinarie SEAT Toledo Cupra utan får använda teamets testbil som har motsvarande specifikation. En större skillnad blir däremot däcken. I ETCC används Michelin medan STCC-teamen åker på Dunlop.
- Uppgiften är inte lätt men vi lär oss snabbt att ställa in SEAT:en efter de nya däcken som inte genererar lika mycket grepp. Eftersom vi har haft pole i ETCC är målet självklart att vara med i toppen och kommer jag på pallen i båda racen är jag nöjd.

04-06-01 Grand slam för Richard Göransson på Karlskoga
Snacka om revansch för Richard Göransson. Nytt banrekord i kvalet, pole position och sedan två segrar. Storslam, med andra ord.
- Ja, det här är min bästa STCC-helg i karriären, säger BMW-föraren efter triumftåget på hemmabanan Gelleråsen i Karlskoga.
Helgen i Falkenberg gick i moll för WestCoast Racing BMW Dealer Team. I söndagens race - det tredje STCC-racet för säsongen - fanns därför bara en sak i sikte. Revansch.
Och det började strålande för Richard och BMW. Redan i kvalet visade han att dagen skulle gå i BMW:s tecken. Med gasen i botten noterades han för nytt banrekord - och blev den första STCC-föraren att gå under magiska 1.09-gränsen på Gelleråsens motorbana i Karlskoga.
- Otroligt skönt. Jag hade dessutom två andra varv som var snabbare än vad någon av de andra förarna lyckades prestera, säger Richard som klockades för 1.08,979.Segern gav pole position i det första racet och tre viktiga poäng i den totala mästerskapsjakten.
Det första racet gick över tolv varv och även om Richard inte fick en klockren start, var BMW:n snäppet före alla de andra bilarna in i den första kurvan. De 11 400 åskådarna på läktarna fick se ett riktigt triumftåg från Göranssons och WestCoast Racing BMW Dealer Teams sida. I mål skiljde det dryga 10 sekunder till tvåan Robert Dahlgren.
- Jag fick ingen klockren start, men samtidigt tror jag att ganska många missade i starten. Väl i racet fick jag en ganska stor ledning och kunde åka avslappnat, säger Richard.
Det sägs att BMW-teamet med teamchefen Dick Jönsson Wigroth i spetsen sa till dig att slå av på takten. Kommentar?
- Ja, de sa åt mig att ta det lite lugnt, och då körde jag det snabbaste varvet. Det kändes som det blev en ganska enkel seger.
Segern innebar 15 viktiga poäng, men även en plats som sjätte bil i race nummer två. I och med att Tommy Rustad hade stora problem med motorn i sin Opel och inte kom till start hade Richard en bil mindre före sig när starten väl gick.
Med en flygande start tog sig BMW:n upp på tredje plats efter Tomas Engström och Fredrik Ekblom. Jan "Flash" Nilsson krokade ihop med Jens Hellström och tvingades bryta loppet i ett tidigt skede. I tätet krigade sig Richard upp i ledningen med tretton av de 20 varven kvar att köra, menÉ
- Jag blev lite exalterad när jag fick ledningen och missade en växling i kurvan innan start- och målrakan. Jag kom ut lite i gruset och trodde nästan att det var slutkört, suckar Richard.
Men inte. Richard fick ordning på bilen och från sin tredje plats började han jakten på förstaplatsen. Med tio varv kvar passerade han örebroaren Ekblom och tre varv senare var Göransson och BMW:n åter i ledningen. Och efter det släppte Richard aldrig greppet.
Han skar mållinjen som segrare och blev därmed historisk som förste STCC-förare, i alla fall sedan det nya reglementet infördes, att vinna allt under en och samma helg - det vill säga ta pole position, vinna båda racen och prestera snabbaste tiden.
- Det känns helt otroligt. Jag kan bara tacka teamet för ett fantastiskt jobb. Och alla mina vänner och fans på läktarna. Det är absolut mitt bästa resultat som STCC-förare, ja bättre går det ju inte att köra, förklarar Richard.
Och visst stämmer det. Richard visade på Gelleråsen - en gång för alla - att det inte bara handlar om att BMW-bilen är en bättre bil än alla andra. Han visade även att föraren Richard Göransson absolut är en av landets främsta.
- Jag är förvånad över att vi var så mycket snabbare än de andra teamen, men samtidigt känner jag mig i god form och bilen har fungerat prickfritt.
Och Dick Jönsson Wigroth, teamchef för WestCoast Racing BMW Dealer Team, var naturligtvis nöjd med sin adept.
- Det känns riktigt jäkla bra. Nu tog vi över ledningen totalt i STCC - det hade vi inte väntat oss inför helgen. Richard plockade ju 33 poäng i helgen - bättre går det ju inte att göra. Jag kan säga att resan hem - de 38 milen - kommer att kännas otroligt lätt, skrattar Dick, som även fick se BMW ta täten i märkesmästerskapet
Segrarna i helgens race innebär att Richard får 50 kilo straffvikt till nästa race i Mantorp 19-20 juni, men en sådan här dag är det inget som bekymrar "Kungen av Gelleråsen".
- Vi har aldrig provat med 50 kilo tidigare, men vi testade med 45 under försäsongstesterna och då var vi snabbast. Hur som helst ska det bli roligt att köra på Mantorp - det är en annan sorts bana än den i Karlskoga. Men först vill jag njuta av detta ett tag, avslutar Richard. Och visst. Nytt banrekord, pole position, två segrar och upp i totalledning i STCC. Visst kan han få njuta - i alla fall i några dagar.

04-05-31 Göransson höll för trycket på Karlskoga Motorstadion
Helgens favorit i STCC - örebrosonen Richard Göransson - hade inga större problem att ta hem dubbelsegern den här helgen. Den femte deltävlingen - helgens så kallade pre-final vann han med en marginal på över tio sekunder till volvoföraren Robert Dahlgren och ytterligare någon sekund till Tomas Engström, i en Honda.
Till den andra finalen vände arrangören reglementsenligt på de sex i täten vilket placerade Göransson på sjätte startposition - bakom en drös revanschsugna fortåkare. Men det hjälpte inte det heller. Trots en grov felväxling från Göranssons sida som kostade två placeringar tog han sig förbi samtliga och korsade återigen mållinjen först av alla.
- En helt fantastisk helg och jag vill bara tacka mitt team! Utropade en synnerligen glad och lättad Göransson vid den efterkommande presskonferensen.
Jan "Flash" Nilsson - som ledde serien inför den här helgen lyckades betydligt sämre. I den första finalen slutade han fyra medan han tvingades bryta den andra efter en kollision med Jens Hellström, Mantorp MK. Därmed sjönk han till tredje plats totalt efter Göransson och teamkompisen Robert Dahlgren.

Jimmy Lindström fick fullträff i Veidec Trophy
Jimmy Lindström plockade hem segern i ett som vanligt tufft race i Veidec Trophy.
- Fick det att stämma betydligt bättre än jag trodde. Pirelli-däcken fungerade riktigt bra den här gången, kommenterade Jimmy Lindström.
Många klasser med klass Men det var inte bara dessa två klasser som innehöll segerhungriga förare. På plats fanns också S60 Challenge, Formel Renault, Camaro Cup, Superkart och Radical - och de bjöd den drygt 11 000 stora publiken på riktigt underhållande fighter.
I täta enhetsklassen S60 Challenge där förarna använder turboladdade och standardbetonade Volvo S60 delade Daniel Haglöf, Borlänge MK och Claes Hoffsten, SSK på helgens två segermöjligheter. Daniel vann den första medan Claes tog hand om den andra. Peter Hallén, Skövde MK, körde också strålande och bjöd publiken på en rad snygga omkörningar. Han slutade som tvåa och trea.
Jimmy Jacobsson från SMK Hedemora tog hand om de tre tredjeplatserna som erbjöds i klassen för de snabba Formel Renault-bilarna. Jimmy var bästa svensk i den här klassen som börjar växa sig stor internationellt och är en utmärkt språngbräda för framtida F1-förare. Övriga svenskar var Joakim Frid, SMK Örebro (4:a, 4:a, 5:a), Max Nilsson, Örebro RC, (6:a, 6:a, 6:a), Tobias Augustsson, Hyllinge MS, (10:a, 10:a, 9:a) och Robert Björkman, Kalmar MK, (7:a och 12:a).
Camaro Cup-förarna fanns också på plats och gladde publiken med mullrande V8:or och bred körstil. Norrmannen Olle Martin Lindum tog hand om den första segermöjligheten före en av de värre konkurrenterna - Kristoffer Lundström, SSK. I det andra racet däremot blev det Kristoffer som drog det längsta strået före Mikael Gunnarsson. Olle fick den här gången nöja sig med en blygsam 13:e plats.
Helgen till ära deltog också ett stort gäng supersnabba superkartar i Bohlin Racing World Cup. Snabbast av dem alla var hemmaföraren Thomas Johansson, Karlskoga MF. Och det var mellan honom och värste konkurrenten - Benjamin Ernryd, SSK - som kampen stod. Efter elva varv av intensivt uppvaktande - de båda antagonisterna mellan - vann Thomas med 0,1 sekund till godo. Trea slutade Bengt Albertsson, Hjo MK.
David Björk, VMS, körde strålanda den här helgen och tog hem segern i klassen för Radical-bilar. Anders Gustavsson bjöd hårdast motstånd och var bara 0,7 sekunder efter i båda racen! Tredjeplatserna delades mellan Hans Karinen, Falkenbergs MK och Rikard Bengtsson, KS Klippan.

Resultat STCC 10 i topp, delt 5: 1) Richard Göransson, Örebro RC, BMW, 14.04,72, 2) Robert Dahlgren, Skellefterå MS, Volvo, +10,4, 3) Tomas Engström, SMK Hedemora, Honda, +11,5, 4) Jan Nilsson, Munkfors MK, Volvo, +12,2, 5) Tommy Rustad, Norge, Opel, +13,1, 6) Fredrik Ekblom, Örebro RC, Audi, +13,8, 7) Jens Hellström, Mantorp MK, Honda, +25,0, 8) Mattias Andersson, Åtvidabergs MK, Alfa Romeo, +26,3, 9) Johan Sturesson, Hyllinge MS, Peugeot, +26,5, 10) Tommy Kristoffersson, Team Westom, Audi, +27,1.
Resultat STCC 10 i topp, delt 6: 1) Göransson, 17.47,01, 2) Engström, +2,2, 3) Ekblom, +2,8, 4) Dahlgren, +8,0, 5) Sturesson, +15,8, 6) Andersson, +27,0, 7) Johan Landegren, Kolsva MS, Volvo, +38,6, 8) Johan Nilsson, LMS, d:o, +48,6, 9) Christer Gellerstedt, Säffle MK, BMW, +55,6, 10) Peo Norén, Hyllinge MS, d:o, Brutit.
Totalställningen STCC förarmästerskapet, 5 i topp: 1) Göransson, 73, 2) Dahlgren, 65, 3) Nilsson, 61, 4) Ekblom, 56, 5) Engström, 48.
Märkesmästerskapet STCC 1) BMW, 76, 2) Volvo, 72, 3) Audi, 60, 4) Honda, 57, 5) Alfa, 44, 6) Opel, 42, 7) Peugeot, 33.

Resultat Veidec Trophy 10 i topp, delt 3 : 1) Jimmy Lindström, Linköpings MS, Honda, 18.08,53, 2) Stefan Folkesson, Karlskoga MF, d:o, +1,2, 3) Christer Lindholm, Linköpings MS, Kawasaki, +2,9, 4) Fredrik Jansson, Filipstads MC, Yamaha, +3,3, 5) Mikael Nilsson, Karlskoga MF, Suzuki, +7,6, 6) Tage Solberg, Norge, Yamaha, +21,6, 7) Freddy Papunen, Twin Club MC, Kawasaki, +22,8, 8) Petter Solli, Norge, Yamaha, +22,9, 9) Victor Zuber, MCE, Kawasaki, +23,1, 10) Lars Erik Landström, Haparanda MCC, Suzuki, +23,6.
Ställningen totalt 5 i topp: 1) Lindström, 70, Lindholm, 61, Folkesson, 52, Jansson, 39, Nilsson, 33.
Märkesmästerskapet Veidec Trophy: 1) Honda, 70, 2) Kawasaki, 65, 3) Yamaha, 48, 4) Suzuki, 39, 5) Ducati, 0.

Resultat Superkart Bohlin Racing World Cup, 10 i topp, 1) Thomas Johansson, Karlskoga MF, Anderson FPE, 12.10,22, 2) Benjamin Ernryd, SSK, PVP Rotax, +0,2, 3) Bengt Albertsson, Hjo MK, d:o, +6,8, 4) Per Olov Ogeborg, Team 13, PVP LM Equip, +20,0, 5) Monica Stråth, Örebro BMCK, Anderson, +20,5, 6) Börje Gustavsson, SSK, PVP Rotax, +20,5, 7) Marcus Nyberg, Älmhults MK, d:o, +23,4, 8) Anders Littorin, SSK, d:o, +31,2, 9) Fredrik Elgh, Bergs MK, d:o, +36,6, 10) Henrik Fredriksson, Munkfors MK, Andersen Rotax, +36,8.

Resultat Volvo S60 Challenge, 5 i topp: 1) Daniel Haglöf, Borlänge MK, 16.07,87 min, 2) Mårten Sahlström, Kalmar MK, +4,3 sek, 3) Peter Hallén, Skövde MK, +4,7, 4) Jimmy Johansson, Stenungsunds MK, +5,4, 5) Marcus Ekström, SMK Hedemora, +5,9
Resultat Volvo S60 Challenge, 7 i topp, 2 1) Claes Hoffsten, SSK, 12.54,5, 2) Peter Hallén, Skövde MK, +0,6, 3) Marcus Ekström, SMK Hedemora, +2,0, 4) Jimmy Johansson, Stenungsunds MK, +3,1, 5) Sebastian Malm, MK Speed, +3,5, 6) Mårten Sahlström, Kalmar MK, +4,4, 7) Petter Granlund, Norge, +6,9.
Den totala ställningen i Volvo S60 Challenge meddelas på onsdag 2 maj. Se STCC:s hemsida www.stcc.se.

Resultat Camaro Cup (race 1), 8 i topp: 1) Olle Martin Lindum, Norge, 14.46, 22, 2) Kristoffer Lundström, SSK, +1,6, 3) Mikael Gunnarsson, +10,5, 4) Jan Nilsson, Västerås MK, +12,0, 5) Marcus Lundström, SSK, +21,9, 6) Benno Andreasson, MK Vättle, +28,1, 7) Bengt Lundström, SSK, +34,0, 8) Jörgen Eriksson, +41,8.
Resultat Camaro Cup (race 2), 8 i topp: 1) Lundström, 12.37,11, 2) Gunnarsson, +2,0, 3) Göran Boström, SSK, +2,3, 4) Nilsson, +2,9, 5) Thomas Gustavsson, Borlänge MK, +5,8, 6) Lundström, +12,4, 7) Tony Bryntesson, SHRA-Jönköping, +15,3, 8) Görgen Olsson, ARC, +19,3.

Resultat Formula Renault (race 1), 5 i topp: 1) Frank Kechele, Tyskland 12.54,17 min, 2) Kasper Andersen, Danmark, +4,2 sek, 3) Jimmy Jakobsson, Sverige, SMK Hedemora, +7,9, 4) Joakim Frid, SMK Örebro, +10,0, 5) Harald Schegelmilh, LT, +15,5.
Resultat Formel Renault, (race 2), 5 i topp: 1) Andersen, 6.35,26, 2) Kechele, +0,5, 3) Jakobsson, +2,1, 4) Schegelmilh, +4,8, 5) Joakim Frid, SMK Örebro, +5,0.
Resultat Formel Renault, (race 3), 5 i topp: 1) Kechele, 12.23,31, 2) Andersen, +0,8, 3) Jakobsson, +2,6, 4) Frid, +3,0, 5) Schegelmilh, +4,4,.

Resultat Radical (race 1), 10 i topp: 1) David Björk, VMS, 13.15,56 min, 2) Anders Gabrielsson, , + 0,7 sek, 3) Rikard Bengtsson, KS Klippan, + 12,7, 4) Dennis Ekström, , +13,9, 5) Jörgen Petersson, Club Corvette, +14,6, 6) Hans Karinen, Falkenbergs MK, +20,3, 7) Peter Andersson, Radical Club, +37,5, 8) Peter Sundfeldt, d:o, +38,2, 9) Hans Leidebring, MSK Kvarnvingarn, +46,3, 10) Thomas Fogdö, Radical Club, +47,0
Resultat Radical (race 2), 10 i topp: 1) Björk, 13.14, 02, 2) Gabrielsson, +0,7, 3) Karinen, +3,2, 4) Ekström, +4,0, 5) Petersson, +4,8, 6) Bengtsson, +5,2, 7) Anders Gustavsson, SMK Östgöta, +5,7, 8) Andersson, +9,4, 9) Perry Johansson, Finspångs MS, +14,8, 10) Garry Liel, Falkenbergs MK, +17,2.

Johan Stureson åter med i toppen
Från sista plats i Pre finalen till en mycket hedrande femte plats i finalen. Vilken upphämtning av Johan Stureson & Peugeot när man stod för dagens i särklass största bedrift tillsammans med dubbelsegraren Richard Göransson i sin BMW.
Den starka insatsen på Gelleråsbanan i Karlskoga var revanschen Stureson & IPS Motorsport behövde, men framförallt 12 otroligt viktiga poäng.
-Känns kanon att vi kunde ta hem dessa poäng trots att vi hade ett utgångsläge som var allt annat än bra säger en lättad Johan Stureson.
Ja det började verkligen inte bra, oturen från Falkenberg verkade ha följt med teamet upp till Värmlandsskogarna. Under det första testet höll man mest till i depån och gjorde inställningar på bilen, eftersom man inte hade någon data att ta del av. Under test nummer två blev det bara ett par varv innan en givare till kamaxeln gav upp. Trots högvarv på mekanikerna i teamet lyckades man ej att åtgärda felet till kvalpasset, och därmed blev Johan utan kval tid. Man fick konstatera att man får starta sist i pre finalen.
-I det läget kändes det hopplöst, när man insåg att man ej kunde kvala säger Johan.
-Plus att vi nu fick chansa på inställningarna på bilen till första racet, men de är ju duktiga de här grabbarna i teamet måste jag säga fortsätter Johan.
Efter att kommit i mål som nia i pre finalen, var det bara att satsa allt på ett kort i finalracet. Johan gjorde åter igen en mycket bra start och efter ett par varv var sjätteplatsen i säkert förvar.
-Starten gick bra igen, men fick ut i gräset en vända eftersom "Flash" rörde till det lite, men denna gången var turen på min sida säger han. Kort därefter passerades Mattias Andersson i Alfa Romeo och Johan var därmed femma.
Under resterande varv hade Johan häng på samtliga framförvarande med Robert Dahlgren i Volvo som nästa "offer".
-Hade bra häng under hela racet, då plötsligt Dahlgrens Volvo började ryka misstänkt.
-Trodde det var oljeläckage, så jag fick välja annat spår och släppa efter lite för att inte riskera att åka av berättar Johan.
Nu visade det sig att det inte var något oljeläckage på Dahlgrens Volvo, så uppvaktningen kunde fortsätta. Men då var racet i slutskedet.
-Ja det var inte mycket tid kvar då, så det var bättre att styra in som femma och inte riskera något berättar Johan.
-Men i sista kurvan blev man lite extra svettig då motorn plötsligt dog, men som tur var kunde jag rulla in över mållinjen och säkra poängen ändå. Mycket skönt fortsätter Johan.
-Sen vill jag tacka alla i teamet och mina sponsorer för en helg som till slut blev en ganska lyckad helg. Tack.
-Nu drar vi hem till Göinge igen och laddar om avslutar Johan.
Finalracet vanns i stor stil av dagens andra stora man Richard Göransson i BMW före Honda förare Tomas Engström som vänt den negativa trenden. Trea i finalracet blev fjolårsmästaren Fredrik Ekblom i en Audi.
Vi kan bara med glädje konstatera att Johan Stureson är tillbaks där han hör hemma, nämligen i toppen av svensk racing.

04-05-28 BMW siktar på revanch i pingst
I Falkenberg för två veckor sedan gick nästan allt åt skogen. Nu laddar BMW om och är ute efter revansch i pingsthelgens STCC-race på Gelleråsen i Karlskoga.
- Det är min hemmabana och där brukar det gå bra för mig. Jag ser verkligen fram emot tävlingarna och hoppas kunna bjuda vänner och fans på riktigt trevlig helg, säger Richard Göransson
För att läsa allt om helgen tävlingar i Karlskoga, kika in på www.richardgoransson.com

04-05-26 Karlskoga: Inte bara STCC
Det kommer att gå fort på Karlskoga Motorstadion under pingsthelgen - det behöver ingen tvivla på! STCC kommer till stan. Och med en serieledare som Janne Flash Nilsson jagad av revanschsugna fortåkare som Rickard Göransson, Robert Dahlgren, Fredrik Ekblom, Tomas Engström, Tommy Rustad - listan kan göras lång - kan det bara gå på ett sätt: riktigt fort.
"Flash" och de andra som bor nära banan hävdar visserligen bestämt att de inte har någon "hemmabana" utan åker lika fort på alla banor - men kan det verkligen stämma? Sammanlagt i STCC - inklusive privatförarcupen STCC Challenge - kommer 17 ekipage till start.
Men det blir mer! Förutom det vassa gänget i STCC finns naturligtvis Veidec Trophy - extremåkarna som vägrar använda mer än två hjul - på plats. Christer "Cralle" Lindholm och Jimmy Lindström ligger poänglika före Stefan Folkesson, Fredrik Jansson, Mikael Nilsson och de övriga. Fighten mellan de två första lär fortsätta den här tävlingen! Förhoppningsvis kan Karlskogas egen stjärna - Mikael Nilsson - också lägga sig i fighten bland de främsta i det totalt 21 motorcyklar starka startfältet?
Det finns fem klasser till på plats den här helgen. Klasser fyllda med förare som bara väntar på att få göra upp om placeringarna. Det handlar om Volvo S60 Challenge, Radical, Formel Renault, Camaro Cup och Superkart.
I Volvo S60 Challenge - det 13 ekipage stora startfältet - använder förarna turbomatade och identiskt utrustade Volvo S60-bilar. Serien toppas av borlängeföraren Daniel Haglöf. Daniel har börjat säsongen strålande och håller snabbe titelförsvararen Jimmy Johansson bakom sig. Den sammanlagda tredjeplatsen besitter norrmannen Petter Granlund före Mårten Sahlström, Kalmar och Peter Hallén, Skövde MK.

Hans Karinen leder Radical-klassen
Radical-klassen är klassen för de något udda Radical-bilarna. Dessa ensitsiga sportbilar liknar ingenting vi ser på våra vägar ute i trafiken. Men fort går de. Snabbast hittills i det 20 bilar stora startfältet är Hans Karinen från Falkenbergs MK. Men falkenbergsföraren leder med minsta möjliga marginal. Endast en poäng skiljer till Club Corvettes Jörgen Petersson, Lindome.

Premiär för Camaro och Formel Renault
På Karlskoga Motorstadion är det också säsongspremiär för två spektakulära klasser: Camaro Cup och nya, intressanta Formel Renault. Vill du se tuffa och tunga camarobilar med vrålande V8-motorer - då har du kommit till rätt ställe. Och helgens 16 ekipage kommer att underhålla publiken - det går av bara farten! Formel Renault är också en tuff klass. Faktiskt en av kontinentens populäraste språngbrädor för förare som vill sluta sin karriär i F1. Bilarna ser ut som riktiga F1-bilar, fast lite mindre. Nio körsugna ekipage finns med på startlinjen i helgen.

Minst är störst
Minsta bilarna finns i Superkart - som har det största startfältet. Sammanlagt 25 ekipage är anmälda till denna kartingsportens kungaklass, som när det gäller acceleration och toppfart slår det mesta på fyra hjul. Bland förarna - som sitter några centimeter ovan marken med bränsledunken mellan knäna - finns ett stort antal rutinerade stjärnor. Exempelvis chassiexperten Paul V Petersen och veteranerna Lennart Landström, Benjamin Enryd och Monica Stråth. Men också några stjärnor från andra klasser - t ex förre STCC-föraren Thomas Johansson från Forshaga och ex Camaro-föraren Marcus Nyberg, Älmhult. Hemmaförare är det också gott om i den här klassen. Förutom Thomas Johansson handlar det om Lars Johansson, Karlskoga, Torbjörn Ljunglöv, Storfors och Anders Öberg, Degerfors.

Följ tävlingarna med hjälp av scoreboard
Som första banracinganläggning i Norden erbjuder Karlskoga Motorstadion publiken en scoreboard. Alltså en stor tavla som sitter 10 meter upp i luften, fullt synlig från läktarplats. Publiken kan lätt följa med och se vilket varv det är, bästa varvtid och de fem främsta placeringarna på varje varv.
Bilar och tjejer
Racing är en mansdominerad sport. Men naturligtvis finns här tjejer också - både bakom killarna i bilarna och bland publiken. Dessutom finns ett antal tjejer från Slitz på plats och på Karlskoga motorstadion har du också möjlighet att rösta fram en av Slitz-tjejerna. Vinner tjejen du röstat på - vinner du fina priser. Mer information på Karlskoga Motorstadion.

Ställningen i respektive klass inför deltävlingarna på Karlskoga Motorstadion 30 - 31 maj:
Superkart 10 i topp: 1) Paul V Petersen, , PVP/Rotax, 27 poäng, 2) Tomas Westerlund, d:o, 27, 3) Lennart Landström, Anderson, 18, 4) Per Olov Ogeborn, PVP LM Equip, 18, 5) Fredrik Elgh, PVP Rotax, 15, 6) Henrik Fredriksson, Anderson Rotax Div 2, 13, 7) Ingvar Andersson, PVP/Rotax, 10, 8) Lars Hektor, d:o, 10, 9) Bengt Albertsson, d:o, 10, 10) Thomas Johansson, Anderson FPE, 4.

S60 Challenge 10 i topp: 1) Daniel Haglöf, Borlänge MK, 52, 2) Jimmy Johansson, Stenungsunds MK, 46, 3) Petter Granlund, Norge, 36, 4) Mårten Sahlström, Kalmar, 33, 5) Peter Hallén, Skövde MK, 33, 6) Marcus Ekström, SMK Hedemora, 31, 7) Lars Sundman, Örebro RC, 26, 8) Christoffer Graff, Uppsala (SSK), 21, 9) Sebastian Malm, MK Speed, 20, 10) Claes Hoffsten, SSK, 13.

Radical 10 topp: 1) Hans Karinen, Falkenbergs MK, 36, 2) Jörgen Petersson, Club Corvette (Lindome), 35, 3) Anders Gabrielsson, TBA, 33, 4) Dennis Ekström, Falkenbergs MK, 31, 5) David Björk, Västerås MS, 28, 6) Rikard Bengtsson, KS Klippan, 25, 7) Peter Sundfeldt, TBA, (Göteborg), 23, 8) Garry Liel, Falkenbergs MK, 23, 9) Christopher Hurtig, Radical Club (Kareby), 22, 10) Anders Gustavsson, SM
K Östgöta, 18,

Tidplan STCC 29-30-31 maj Karlskoga Motorstadion
Lördag 29 maj
Fri träning i två pass för samtliga klasser (utom STCC)
Söndag
Kval 09.00 - 09.30 Veidec Trophy (kval 1), 09.40 - 10.00 Superkart, 10.15 - 10.35 Formel Renault, 10.50 - 11.10 S60 Challenge, 11.20 - 11.40 Camaro Cup, 11.50 - 12.10 Radical. 12.25 - 13.00 Lunch Kval 13.10 - 13.40 Veidec Trophy (kval 2),
Race 1 13.50 Superkart, 14.20 S60 Challenge, 14.50 Formel Renault, 15.20 Radical, 15.55 Camaro Cup. Test 16.30 - 17.00 STCC
Måndag
STCC testar och kvalar 09.00 - 09.30, STCC, Test 2, 09.45 - 10.15 STCC Kval, Warm up 10.35 - 10.50 Veidec Trophy Warm Up
Race 2 11.05 Camaro, 11.30 Superkart,
Media Race
11.45 - 12.05 Media Race,
Gridshow
12.15 - 12.35 Gridshow,
Race 13.00 Veidec Trophy Race 13.40 STCC (race 1),
Race 2 14.10 Radical, 14.35 Formel Renault Race (2 + 3), 15.30 STCC, 16.10 S60 Challenge.
OBS! tiderna ovan är ca tider och arrangören förbehåller sig rätten till ändringar.

04-05-25 Revanschsugen Johan Stureson!
Bilen är återställd och Johan Stureson likaså. Smällen i Falkenberg är historia, och siktet är inställt på Karlskoga och Gelleråsbanan kommande helg. Deltävling nummer tre är i fokus, därmed ställer vi Johan mot väggen och ställer 10 snabba frågor om drabbningen i Värmland.
Är bilen i raceskick igen?
-Snart kommer den att vara startklar, men det har krävts mycket arbete från alla inblandade i verkstan, plåtverkstan och lackeraren. Det känns skönt att det finns hjälp att tillgå när det krisar till sig. På söndag står den med all säkerhet startklar igen.
Hur känner du dig?
-Om du menar efter kraschen så känns det helt OK. Hade lite ont i nacken dagarna efter, men det är nog ingenting jämfört med hur en boxare känner sig efter några ronder. Det mest irriterande var att vi missade värdefulla Poäng i båda Falkenbergs racen.
Vad tycker du om Gelleråsbanan?
-Det är en rolig och intensiv bana som har det mesta. Snäva hårnålskurvor, snabba svepande kurvor, lång raka som avslutas med en hård inbromsning.
Gelleråsen brukar alltid bjuda på racing fighter.
Tidigare resultat på banan?
-Förra året var vi otroligt nära en fullträff, efter att varit i ledning från start till mitten av loppet. Då plötsligt dog motorn när motorns kamaxel brast.
Är det en snabb bana?
-Ja, utgången på start och målrakan är snabb och i slutet når man ungefär samma toppfart som Falkenberg innan det är dags att bromsa in för den så kallade trösen-kurvan.
Inbromsningen brukar bjuda på en del bromsdueller. Ganska häftig känsla att köra jämsides mot kurvan och båda försöker vänta ut den andra, "chicken-race".
Hur tror du banan passar Peugeoten?
-Peugeot motorns körbarhet och bilens traction ut ur kurvor kommer säkert att vara en fördel för oss på denna bana.
Finns det många omkörningsmöjligheter?
-Ja, det finns tre uttalade bra omkörningsställe med hårda inbromsningar samt ett par överraskningsställe.
Vad är det viktigaste när det gäller inställningarna på bilen för denna bana?
-Att hitta en bra setup med fjädrar och stötdämpare är viktigt, banan är ganska ojämn så det gäller att hjulen är i backen.
Inga nollpoängare i helgen?
-Nej förhoppningsvis har vi klarat av nollpoängarna denna säsongen. Men det är klart, är det en tvåa framför nollan, dvs. 20 poäng och vinst blir vi glada.
Revanschsugen?
-Otroligt, vi kommer att satsa för fullt i helgen.
Lycka till!
-Tack!

04-05-17 Tredjeplats och punktering facit för Göransson
Falkenberg verkar inte riktigt vara BMW:s favoritbana. När den andra STCC-tävlingen avgjordes under söndagen slutade allt i moll. Richard Göransson fick punktering på det tredje finalvarvet i överlägsen ledning.
- Det känns jobbigt, men samtidigt är det sånt som händer. Vi kan glädja oss åt att alla grejer fungerade perfekt och att Richard var trea i första racet, suckar Dick Jönsson Wigroth, teamchef för WestCoast Racing BMW Dealer Team
Premiärracet på Ring Knutstorp gick i framgångens tecken - en seger och en tredjeplats. När det under söndagen var dags för den andra STCC-tävlingen för säsongen var det alltså upp till bevis för BMW och Göransson. Lördagens test gick hyfsat. Robert Dahlgren var en halvsekund före Göransson, som hade sjunde bästa tid.
- Jag fick läckage på bakaxeln, och sedan fick vi väl inte ut det vi ville riktigt, förklarade Richard.
Men en natts arbete för WestCoast Racing BMW Dealer Team verkade göra gott. Söndagens morgonkval gick betydligt bättre. Richard slutade tvåa i kvalet, precis bakom Jan "Flash" Nilsson och fick därmed starta racet i första ledet.
- Vi är otroligt nöjda att vi lyckades prestera den näst bästa tiden i kvalet, säger Richard.
Väl i första racet lyckades inte Richard få till starten och fick se båda Volvobilarna passera.
- Det var nästan en repris på första racet på Knutstorp, men jag vet vad jag gjorde för fel i starten och ska försöka reparera det till finalen. Vi är trots allt nöjd med en tredjeplats, säger Richard.
Omvänd startordning i Finalen innebar att Richard startade som fjärde bil med Tomas Engström i pole position. Richard Göransson rattade sin BMW direkt upp i ledningen och lämnade det övriga fältet långt bakom sig. Efter tre varv var ledningen närmare fyra sekunder när det som inte fick hända inträffade.
- Helt otroligt. Jag fick till en bra start och hade en stor ledning när det hände. Hade jag inte fått punktering så hade ingen kunnat komma i kapp mig, säger Göransson och tillägger:
- Vi visade i alla fall att vi var snabbast. Vi hade ledningen när det hände och sedan hade jag den snabbaste varvtiden efter däckbytet. Men vad hjälpte det.
Richard tog sig i alla fall i mål - på en tolfte plats efter segrande Fredrik Ekblom. Detta innebar att Richard också tappade totalledningen i mästerskapet till Jan "Flash" Nilsson.
- Vi får hoppas att detta är ett av de två heaten vi får räkna bort när säsongen ska summeras, avslutar Richard.
Teamchefen för WestCoast Racing BMW Dealer Team - Dick Jönsson Wigroth - kunde bara konstatera att helgen inte alls blev som alla hade hoppats på
- Det är som att det har gått troll för mig här på Falkenberg. Det är ofta som att det inte vill sig här för mig. I dag är det ju inte grejerna det är fel på, utan saker som man  inte kan förutse. Vi får i alla fall glädja oss åt Richards tredjeplats i första racet, och bygga vidare från det.
30-31 maj är det i alla fall dags för STCC-tävlingar igen. Då bjuder Gelleråsen i Karlskoga in till racingfest. Bättre lycka då för BMW och Richard Göransson
Resultat STCC, Falkenberg 16 maj 2004.
Prefinal: 1. Jan "Flash" Nilsson, Flash Engineering, Volvo S60, 18.56,85. 2. Robert Dahlgren, Flash Engineering, Volvo S60, 18.57,25. 3. Richard Göransson, BMW Dealer Team, BMW 320i, 18.57,45. 4. Tommy Rustad, Opel Team Sweden, Opel Astra, 18.57,97. 5. Fredrik Ekblom, KMS, Audi A4, 19.05,81. 6. Tomas Engström, Honda Dealer Team Sweden, Honda Civic, 19.06,80.
Snabbaste varv: Robert Dahlgren, Volvo S60, 43.231.
Final: 1. Fredrik Ekblom, KMS, Audi A4, 20.20,56. 2. Tomas Engström, Honda Dealer Team Sweden, Honda Civic, 20.24,83. 3. Mattias Andersson, Team Italienska Bil, Alfa Romeo 156 GTA, 20.25,88. 4. Robert Dahlgren, Flash Engineering, Volvo S60, 20.26,25. 5. Jan "Flash" Nilsson, Flash Engineering, Volvo S60, 20.26,44. 12. Richard Göransson, BMW Dealer Team, BMW 320i, 20.27,84 (+ 1 varv).
Snabbaste varv: Richard Göransson, BMW 320i, 43.104 (nytt officiellt banrekord)
Totalställningen:
1. Jan "Flash" Nilsson, Flash Engineering, Volvo S60, 51 poäng. 2. Robert Dahlgren, Flash Engineering, Volvo S60, 42 poäng. 2. Richard Göransson, BMW Dealer Team, BMW 320i, 40 poäng. 4. Fredrik Ekblom, KMS, Audi A4, 39 poäng. 5. Tomas Engström, Honda Dealer Team Sweden, Honda Civic, 26 poäng.

04-05-16 Johan Stureson påkörd bakifrån
Allt såg verkligen stabilt ut för Johan Stureson och Peugeot i den andra deltävlingen av STCC som avgjordes på Falkenbergs Motorbana, först ett dramatiskt jämt kval följdes upp med en kanonstart i första racet , och man anade en fortsättning av framgångarna från Ring Knutstorp.
Men en påkörning grusade alla förhoppningar och tävlingen var plötsligt över för Johan och IPS Motorsport.
- Känns väldigt snöpligt det här eftersom man fick en bra start och att man ej själv var ett dugg vållande till incidenten säger Johan efter smällen.
- Men "thats racing" , det är hårfint mellan framgång och motgång i denna branschen, nästa gång är det någon annan som drabbas, idag var det tyvärr jag.
Kvalet på Falkenbergs Motorbana var oerhört jämt och Johan pendlade mellan fjärde och åttonde plats under hela kvalet, tusendelar var skillnaden mellan vissa förare på topp åtta listan. Till slut blev det en åttonde plats, men endast sju tiondelar efter kvalsegraren Janne "Flash" Nilsson i en Volvo, som var tätt följd av Bmw föraren Richard Göransson och tredjeplacerade Robert Dahlgren också han i en Volvo, som endast var fyra tiondelar före Johan.
Så kvalet var en rysare in i det sista på den snabba västkustbanan, och hade kunnat sluta hur som helst.
Nu var det dags för pre-finalen och solen hade även kommit till Falkenberg denna söndag, så det var upplagt för en härlig eftermiddag innehållande spänning och dramatik som bara STCC kan bjuda på.
Och spännande och dramatiskt blev det verkligen, en drömstart av Johan Stureson innebar att man avancerade till en femteplats, medan Jan "Flash" Nilsson tog starten.
Sen var oturen framme där Johan blev påkörd bakifrån och därmed gick av banan med våldsam kraft in i muren. Som tur var visade sig att det inte var någon fara med Johan, men naturligtvis var han väldigt besviken på knuffen som grusade hela hans framfart denna helg.
När målflaggan föll var det dubbelt Volvo i topp genom Jan "Flash" Nilsson före Robert Dahlgren.
IPS Motorsports Per Boström(Teknisk ansvarig) och stallchefen Per Stureson konstaterade ganska snabbt att det var färdigåkt för denna gång. Det blev tyvärr inget finalrace.
Ett finalrace som vanns av Fredrik Ekblom som ledde från start till mål, före Tomas Engström.
Vi citerar Johan: "Thats Racing" och konstaterar att Johan Stureson och Peugeot visade åter igen att de är snabba och tillhör topp fem, bara de andra låter dem vara kvar på banan
På återseende och glöm ej att gå in på www.johanstureson.se där Ni snart får ta del av bilder från Ring Knutstorp och Falkenbergs Motorbana.

04-05-14 Richard Göransson i en ny och ovan roll
I tidningar kan man läsa att veteranen Jan "Flash" Nilsson själv säger att han kommer att vinna STCC på Falkenberg i helgen. Men BMW-föraren Richard Göransson - som nu leder STCC - vill också ha ett finger med i spelet.
- Det kommer säkert att bli tufft, men vi har visat att vi kan köra fort, så jag är inte orolig, säger Richard.
Totalledaren Richard Göransson laddar för den andra STCC-helgen för säsongen. På Ring Knutstorp den andra maj blev det totalseger, efter en tredje- och en förstaplats. Och i segerloppet var han elva sekunder före tvåan Jan "Flash" Nilsson i sin Volvo.
- Jag fick en grymt bra start, och sedan kunde jag åka obehindrat, minns Richard Blir det på samma sätt nu till helgen då det är dags för race på Falkenbergs motorbana?
- Det tror jag inte. Jag har i alla fall försökt att analysera min start för att försöka upprepa den till helgen. Vi får se hur det går. Jag tror i alla fall att det kommer att bli ett mycket tufft race.
Banan på Falkenberg är lite speciell. Det är den kortaste banan i STCC-cirkusen, körs i högervarv och har en bredd på 10 meter. Dessutom är den fasligt snabb.
- Det är en stor skillnad mellan Knutstorp och Falkenberg. Falkenberg är nästan som en ovalbana med någon kurva åt det andra hållet. Banan har ingen skarp kurva, men det krävs en enorm väghållning av bilen och ett stort mod hos föraren.
Det krävs mycket mer av förarna på Falkenberg än på till exempel Knutstorp och det gör att jag verkligen gillar banan, säger Richard.
Hur är det med omkörningsmöjligheterna?
- Nja, det finns inget klockrent ställe att köra om på, det är en svår bana att ta sig förbi bilar på och det gör att starterna blir otroligt viktiga.
Vad säger du om att "Flash" gått ut och lovat seger?
- Jag såg att han kört 22 race där och varit på pallen 15 gånger. Visst, rent statistiskt är han bra på Falkenberg och det har jag respekt för. Jag har bara kört där fyra gånger, men då har det gått skapligt.
Skapligt var det. I fjol slutade han åtta och etta den första tävlingshelgen på banan och den andra helgen låg han i ledningen när bakaxeln på bilen gick sönder och han tvingades bryta.
Passar banan dig och BMW:n?
- Vi har inte provat den nya bilen på banan så jag vet inte riktigt. Jag var sjuk när det var test där inför STCC-säsongen. Det gör att testet inför helgens race blir mycket viktigt. Vi kommer nog att gå lite på datan från i fjol och sedan jobba stenhårt inför racet för att optimera bilen. Hur som helst kommer det att bli mycket intressant.
Och Dick Jönsson Wigroth, teamchef för WestCoast Racing/BMW Dealer Team, ser fram emot helgens tävlingar.
- Det känns helt under kontroll. Det är en snabb bana som borde passa oss. Intressant också att se hur den nya bilen går på banan.
Hur som helst kommer BMW och Richard Göransson till start som totalledare av STCC - en ovan roll för 25-årige örebroaren. - Ja, jag har aldrig varit i ledningen i STCC tidigare och det känns roligt att komma till Falkenberg med det i ryggen.
- Målet för helgen är att vara i topp totalt även efter helgen - om det innebär seger eller inte får vi se, avslutar Richard.
STCC-poängställning:
1) Richard Göransson, BMW 320i, 27 poäng 2) Jan Nilsson, Volvo S60, 25 poäng 3) Robert Dahlgren, Volvo S60 20 poäng 4) Johan Sturesson, Peugeot 307, 18 poäng 5) Fredrik Ekblom, Audi A4, 16 poäng

04-05-14 Johan Stureson inför Falkenberg!
Efter succén för Johan Stureson & Peugeot i STCC-premiären på Ring Knutstorp laddar nu hela IPS Motorsport för rond nummer två.
Vi träffar här Johan och får lite svar och tankar inför utmaningen på fullfartsbanan i Falkenberg kommande helg. Grattis igen Johan till senaste prestationen!
-Ja tack, hela teamet gjorde ett mycket bra jobb
: Om vi håller oss kvar Johan i den fantastiska känslan efter målgången av finalracet på Ring Knutstorp, vad säger du då?
-Det var skoj för alla i teamet att få en sådan start efter allt hårt jobb som gjordes in i det sista. Så resan hem gick väldigt lätt.
:Stressen som var innan premiären var ju minst sagt påträngande, men hur kunde du trots det prestera ett sådant kanonresultat?
-Det är kanske bra att inte fokusera så mycket på det, utan bara försöka göra ett så bra jobb som möjligt.
Hur var Peugeoten under tävling?
-Det var bara positivt, bilen var något bättre i grunden än vad jag trodde, lättkörd framförallt.
:Hur är den jämfört med Seaten som du rattade ifjol?
-Mycket är lika jämfört med Seaten , såsom växellådan och hur en framhjuldriven bil uppför sig. Motorn och starterna är betydligt bättre på Peugeoten.
Har du och teamet satt upp en högre målsättning nu efter tredjeplatsen på Knutstorp?
-Nej, vi tycker topp fem fortfarande är ett realistiskt mål denna säsongen.
:Om vi nu blickar framåt mot helgens kamp, vad tycker du om en fullfartsbana som den i Falkenberg?
-Rolig, den snabba högern på baksidan av banan är en riktig utmaning för en racingförare.
:Hur tror du bilen passar på den banan?
-Bra, bilens långa hjulbas tillsammans med en stark motor är två viktiga parametrar för Falkenbergs Motorbana.
:Har Ni mycket inställningsdata att ta del av?
-Både ja och nej! Falkenbergsbanan är helt ny, men genom Peugeots deltagande i både ETCC, DTC och STCC har vi ett utbyte av erfarenheter att dra nytta utav.
Vilken eller vilka blir de svåraste att besegra tror du?
-Göransson i BMW, Dahlgren/Volvo, Flash/Volvo och Ekblom i Audi blir säkert svåra konkurrenter.
Vad är en realistiskt målsättning inför helgen?
-Topp fem!
Hur förbereder man sig som förare inför en racinghelg, mycket konditionsträning,styrketräning? Berätta!
-Visst har man en försäsong med mycket träning, sen under racesäsongen så är det viktigaste att man är väl förbered till varje tävling så man kan fokusera på racen.
Då är det bara pasta, knäckebröd och sportdryck som gäller till starten på söndag eller?
- Pasta är ju inte fel, men knäckebröd är lite för torrt, tacka vet jag riktig husmanskost och vatten(skratt)
Tack Johan för intervjun och jätte LYCKA TILL!
-Jätte tack själv.
Följ Johan Sturesons framfart i helgens STCC-tävlingar på Falkenbergs Motorbana. Gå in på www.johanstureson.se där hittar Ni senaste nytt, hålltider, bilder mm.

04-05-03 Han kom, han sågs och han segrade.
Richard Göransson svarade upp till alla förväntningar när STCC-premiären avgjordes på Ring Knutstorp under söndagen. Och hemligheten stavas - starten.
- Starten i sista racet var en av de bästa jag någonsin gjort, säger vinnaren BMW-föraren.
Äntligen var det dags för premiär i racingens kungaklass - STCC. 12 900 personer hade samlats på Ring Knutstorp, utanför Helsingborg, för att följa Richard Göransson, Jan "Flash" Nilsson och de andra förarna i STCC. Det var lite besvikna miner från Göransson och WestCoast Racing BMW Dealer Team efter tidskvalet, där Richard slutade tvåa efter Robert Dahlgren i sin Volvo.
- Ja, vi trodde nog att vi skulle ta pole position, men Volvo har verkligen höjt sig en nivå nu när det var ett riktigt race, förklarar Richard.
Men i det första racet av två stod i alla fall Göransson i första ledet och till skillnad mot vad alla trodde så tappade han snabbt en placering och var trea efter första kurvan.
- Jag missade i starten. Jag blev alldeles för ivrig och tvingades bromsa ganska sent, och då smet ett koppel förbi på insidan, säger Richard.
Robert Dahlgren tog starten strax före Tommy Rustad i sin Opel, med Göransson på bronsplats. På det tredje varvet tvingades Rustad av banan och Göransson var plötsligt tvåa. Men efter ytterligare en miss kunde Jan "Flash" Nilsson smita förbi och höll sedan undan ända in på mållinjen.
- Det var som en stor vägg, "Flash" körde defensivt och bra så jag kunde inte komma förbi. Sedan ville jag spara lite till andra racet och vågade inte riskera något, säger Richard.
Jan "Flash" Nilsson om drabbningen:
- Det var nog min hårdaste andraplats någonsin. Jag var helt övertygad om att BMW hade tre bilar efter mig - var jag än tittade bakom mig så var Richard där.
I det andra racet vänder man på de sex första bilarna och Göransson fick då starta som bil fyra, med Volvoduon bakom sig. Och om starten inte riktigt klaffade i första racet så var det precis tvärtom nu. Richard smet enkelt förbi Jens Hellström och Johan Sturesson i första startledet och redan efter första kurvan hade han lämnat sina konkurrenter långt bakom sig.
- En av de absolut bästa starterna jag gjort i hela mitt liv. Och sedan var det bara att hålla i, säger Richard.
Jan "Flash" Nilsson och Fredrik Ekblom stred om silverplatsen, men åt Göransson fanns inget att göra. Redan efter tre varv var ledningen 6,5 sekunder. I mål var avståndet nästan 12 sekunder.
- Hela teamet har varit så laddat så detta känns helt underbart. Vi fick till och med hålla tillbaka Richard lite, bara för att vara på den säkra sidan, säger Dick Jönsson Wigroth, teamchef för WestCoast Racing BMW Dealer Team, och tillägger:
- Richard var så avslappnad att han till och med sjung en sång i bilen på det sista varvet.
- Haha, ja det blev en liten sång. "Gullefjun" var det, men jag har ju ingen sångröst så teamet bad mig att sluta.
Men en liten sång kan Teamet gott kosta på sig efter premiären. En tredje- och en förstaplats betyder att Richard nu leder STCC med två poäng före Jan "Flash" Nilsson, med Johan Sturesson och Robert Dahlgren som delad tre. För den andre BMW-föraren - Niklas Lovén, blev det en frustrerande premiär.
- Jag matchar tiderna som Richard hade i den här bilen i fjol, men i år räcker det inte riktigt till. Kanske är det så att jag är för kort för att trycka ner gasen riktigt, skämtar Niklas.
Det blev i alla fall en total åttondeplats för Lovén, efter en tionde- och en sjätteplats. Vi låter teamchefen Dick Jönsson Wigroth summera premiären för sitt WestCoast Racing BMW Dealer Team.
- Otroligt skönt att få den här starten. Nu är det bara att ladda för Falkenberg 26 maj. Och hoppas att starten fungerar lika bra för Richard då som nu i finalen.
Resultat STCC-premiär Ring Knutstorp 2 maj 2004.
Prefinal:
1. Robert Dahlgren, Flash Engineering, Volvo S60, 16.01,52. 2. Jan "Flash" Nilsson, Flash Engineering, Volvo S60, 16.04,32. 3. Richard Göransson, WestCoast Racing BMW Dealer Team, BMW 320i, 16.04,58. 4. Fredrik Ekblom, KMS, Audi A4, 16.05,34. 5. Johan Sturesson, Peugeot 307, 16.12,65. 10. Niklas Lovén, WestCoast Racing BMW Dealer Team, BMW 320i, 16.24,02.
Final:
1. Richard Göransson, WestCoast Racing BMW Dealer Team, BMW 320i, 19.04,76. 2. Jan "Flash" Nilsson, Flash Engineering, Volvo S60, 19.16,61. 3. Johan Sturesson, Peugeot 307, 19.20,21. 4. Tommy Rustad, Opel Team Sweden, Opel Astra, 19.22,71. 5. Mattias Andersson, Team Italienska Bil, Alfa Romeo 156 GTA, 19.31,88. 6. Niklas Lovén, WestCoast Racing BMW Dealer Team, BMW 320i, 19.33,53.
Totalställningen:
1. Richard Göransson, WestCoast Racing BMW Dealer Team, BMW 320i, 27 poäng. 2. Jan "Flash" Nilsson, Flash Engineering, Volvo S60, 25 poäng. 3. Johan Sturesson, Peugeot 307, 18 poäng. 3. Robert Dahlgren, Flash Engineering, Volvo S60, 18 poäng. 5. Mattias Andersson, Team Italienska Bil, Alfa Romeo 156 GTA, 14 poäng. 8. Niklas Lovén, WestCoast Racing BMW Dealer Team, BMW 320i, 10 poäng.

04-04-29 Richard Göransson storfavorit i årets STCC
Glöm häxpipior, smällare och majbrasor. När Valborg står för dörren vänds alla blickar mot Ring Knutstorp. Till helgen är det nämligen premiär för STCC ? med Richard Göransson som den störste favoriten.
-Det känns som att jag är favorit och det är smickrande. Ett kvitto på allt jobb som både jag och teamet har lagt ner så här långt, säger 25-årige BMW-föraren.
Ettan och tvåa i STCC i fjol verkar aningen skärrade inför årets premiär. På testerna inför har Richard Göransson alltid varit minst ett steg före, och Fredrik Ekblom och Janne "Flash" Nilsson har redan pekat ut Göransson som storfavorit till årets mästerskapstitel. Och ser man på BMW-förarens facit i testloppen så förstår man varför:
o 5 april ? Ring Knutstorp: Snabbast och nytt banrekord.
o 17 april ? Karlskoga: Snabbast och nytt banrekord.
o 23 april ? Mantorp: Snabbast och nytt banrekord.
-Jag är otroligt förvånad att det har gått så snabbt på testerna, men både bilen och jag är i bättre form i år, säger Richard.
Örebroaren Richard Göransson gör i år sin andra säsong i bilsportens tungviktsklass STCC. Med sin rutin från bland annat Formula Ford och Formel 3 visade han redan i fjol att han inte hade någon överdriven respekt gentemot de andra STCC-förarna. Han vann fler lopp än någon annan, men samtidigt bröt han en del tävlingar. Det hela slutade med en total femteplats i mästerskapet.
-Fjolåret var ett läroår för mig och teamet. Det gick mycket snabbt i några race, men problemet var att jag hade en alldeles för låg lägstanivå. I år har både jag och teamet arbetat med bristerna och känner att vi har kommit ett stort steg framåt, säger Richard och tillägger: -Det är en grymt bra stämning i teamet, alla har lagt ner otroligt många timmar för att få ut det mesta av bilen och det känns att alla är motiverade. I år har Richard även fått ett nytt tjänstevapen ? en ny fabriksbyggd BMW 320i. Och trots att de tu inte riktigt har lärt känna varandra helt, så verkar bilen och Göransson vara ett perfekt par.
-Jag trivs otroligt bra med bilen och vi har också visat att det fungerar ute på banan. Bilen är ännu inte maximalt optimerad, så jag tror att det finns mer att hämta när väl serien startar.
Vad är skillnaden jämfört med bilen du körde i fjol? Det är först och främst en nyare modell, men annars är det inga stora skillnader. Den är väl lite förfinad på alla områden. Den har en lite bättre motor, är lite starkare, lite lättare och har lite bättre väghållning, säger Göransson.
Och teamchefen i BMW, Dick Jönsson Wigroth, har höga förhoppningar på sin adept i år.
-Det har gått över förväntan hittills. Vi har verkligen fått en önskestart på säsongen. Men samtidigt vet vi att det är lite annorlunda när det väl är tävling, Volvoteamet och Audioteamet gör ju aldrig ett dåligt race. Men det känns ändå som att vi har ett litet övertag -och att det är de som får jaga, förklarar Dich Jönsson Wigroth. Premiär på Ring Knutstorp på Valborg. Är det något annat än seger som räknas då, Richard?
-Nej, det är bara seger som gäller. Jag har höga förväntningar på mig ? både från mig själv, teamet och från alla runt omkring. Jag skulle i alla fall bli grymt besviken om vi inte kunde vinna minst ett av de två racen i premiären.
Värsta konkurrenterna i år?
-Jag håller Fredrik Ekblom, Audi, och Janne "Flash" Nilsson, Volvo, som de största hoten. Bakom dem finns dessutom Tommy Rustad, som jag tror har mer att ge i sin Opel.
Vad är målet?
-SM-guld -det finns inget annat. Det vore otroligt skönt att vinna hela STCC, det har ju inte BMW gjort sedan 1998 när Fredrik Ekblom stod högst upp på pallen. Första steget mot det kan Richard och BMW alltså ta till helgen i Ring Knutstorp.

STCC-schemat 2004
1-2 maj Ring Knutstorp (Helsingborg).
15-16 maj Falkenberg.
30-31 maj Gelleråsen (Karlskoga).
19-20 juni Mantorp Park.
3-4 juli Falkenberg.
17-18 juli Ring Knutstorp (Helsingborg).
31juli-1 augusti Mo i Rana (Norge).
14-15 augusti Gelleråsen (Karlskoga).
4-5 september Jyllandsringen (Danmark).
18-19 september Mantorp Park (final).

TV-tider från premiären på Ring Knutstorp
Söndag 2 maj, Viasat Sport 1 kl 22.55, Sammandrag STCC, VEIDEC
Måndag 3 maj , Viasat Sport 1, kl 19.15 Sammandrag S60 och Carrera Cup
Torsdag 6 maj, TV3 kl 22.55, Magasinsprogram STCC repris lördag 8 maj kl 15.00
Onsdagen 12 maj, TV3 kl 22.30, Magasinsprogram VEIDEC Trophy,S60 och Carrera Cup
Lördag 15 maj, TV3 kl 17.00 Magasinsprogram VEIDEC Trophy,S60 och Carrera Cup

04-04-25 Richard Göransson verkar bli omöjlig i år
På fredagen var det dags för det sista testet inför STCC-premiären -och BMW-föraren var som vanligt snabbast. Göransson har därmed varit snabbast i samtliga test han kört i år.
-Det känns bra, riktigt bra. Och stämningen i teamet är på topp, säger en nöjd Richard Göransson.
På Ring Knutstorp -i det första testet för året -sopade Richard Göransson banan med konkurrenterna. Snabbast och ett nytt banrekord. Testkörningen på Gelleråsen förra veckan gick precis lika bra -snabbast och nytt banrekord. Och på fredagen stampade Richard gasen i botten igen och visade att han blir årets stora favorit till slutsegern i STCC.
Totalt hade 15 förare letat sig till Mantorp Park på fredagen och de fick alla chansen att testköra både i regn och på tort underlag. Men för Janne "Flash" Nilsson blev det en korthuggen testdag -redan efter åtta varv gick motorn i hans Volvo sönder och det var slutkört.
Annat var det då för Richard Göransson i sin BMW 320i. Tack vare ett strålande jobb av BMW och West Coast Racing var han på nytt den snabbaste föraren på banan, och slog sitt tredje banrekord på lika många försök. Och det trots tekniska problem.
-Ja, det var lite problem, men det gick ju bra till slut, säger Richard.
-Vi känner oss väl förberedda inför premiären. Vi har ju varit snabbast alla de tre testdagar vi kört.
Och teamchefen i BMW var naturligtvis nöjd med det sista testet inför premiären.
-Richard är i en klass för sig har det visat sig. Han har bara haft tre testdagar, så där finns nog mer att hämta när serien väl startar. Det känns i alla fall otroligt bra, säger teamchefen Dick Jönsson Wigroth och tillägger:
-Niklas Lovén har lite att lära ännu, men han visar framsteg hela tiden. Förhoppningsvis kan Niklas lära sig lite av Richard. Niklas Lovén slutade sjua i fredagens test, något som han själv var nöjd med.
-Jag börjar få grepp om hur man ska köra bilen nu och känner att jag går framåt hela tiden. Jag ser verkligen fram emot premiären, säger Niklas.
Söndagen 2 maj går startskottet för årets STCC -det återstår att se om Richard Göransson behåller sin form och sopar banan med konkurrenterna då också.
-Ja, vi är i alla fall mycket taggade, avslutar Richard.
Resultat STCC-test, Mantorp Park, Linköping 23 april 2004.
1. Richard Göransson, BMW Dealer Team, BMW 320i, 1.22,822. 2. Fredrik Ekblom, KMS, Audi A4, 1.23,017. 3. Tommy Kristoffersson, KMS, Audi A4, 1.23,354, 4. Tommy Rustad, Opel Team Sweden, Opel Astra, 1.23,601. 5. Robert Dahlgren, Flash Engineering, Volvo S60, 1.23,633.

Lindblom vill besegra de vetenskapliga teorierna
04-04-24
Jan Lindblom toppade testerna vid Mantorp Park i STCC Challenge inför årets premiär på Ring Knutstorp kommande helg.
Den tidigare racevinnaren i STCC gör i år comeback efter ett års uppehåll pga universitetsstudier i det idrottsrelaterade Sport Management Programmet vid Högskolan Dalarna.
Fredagens sista tester på Mantorp Park visade att Lindblom kommer att vara en av förarna som skall slåss om guldet och prispengarna i årets STCC Challenge.
Testerna har gått bra för Lindblom, utvecklingsarbetet med teamets STCC Challenge Volvo har steg för steg förbättrats.
- Tittar man på varvtider rörande racedistans, finns en möjlighet att eventuellt skapa lite oreda bland några av fabriksbilarna. Race är race och det skall vi försköka visa, men när det gäller kval kommer jag troligen att hålla mig kring STCC Challenge förarna"; säger Lindblom efter testet.
- STCC Challenge består generellt av team som inte har stöd av bilimportörer, vår uppgift är i stora drag att visa fabriksteamen att vi kan göra underverk med mycket små resurser, att sticka ut ur mängden och säkra ett fabrikskontrakt. För mig är detta ett idealiskt sätt att ta mig tillbaka in i toppskiktet"; fortsätter Lindblom
Lindbloms största konkurrent Peo Norén deltog inte i Mantorp testet då de väntade på delar till sin tävlingsbil.
Mycket synd att Peo inte var på plats, det hade varit bra att fått en referens av honom var vi står till 100%. Teoretiskt skall han åka åttor runt mig på banan, han har fjolårets snabbaste STCC bil som BMW:s fabriksteam kört. Men jag skall försöka besegra de vetenskapliga teorierna" ; avslutar Lindblom

04-04-06 Rickard Rydell gästspelar i STCC för SEAT
Rickard Rydell, som kommer att köra hela ETCC-serien för SEAT i år, kommer till Sverige den 20 juni för att köra ett race i STCC på Mantorp Park med SEATs fabriksteam.
SEAT Sport i Spanien ställer sitt ETCC team till förfogande för att ge den svenska publiken och Rickard Rydells fans en möjlighet att se Rickard köra SEAT Toledo Cupra på Mantorp Park
- Det skall bli jättekul att köra hemma i Sverige och för SEAT, säger Rickard. Det här är ingen lek och jag är väl medveten om att det blir tufft, men trots den stora utmaningen ser jag framemot Mantorp den 20 juni.
Rickard Rydell är en av svensk motorsports tungviktare. Men bortsett från några enstaka inhopp har han inte tävlat i Sverige sen 1988. Men nu kommer han hem i en seriös attack mot Fredrik Ekblom, Janne "Flash" Nilsson, Richard Göransson och de andra.
- Det känns fantastiskt roligt att kunna presentera Rickard Rydell i en SEAT även i Sverige, säger Vratislav Strasil, märkeschef på SEAT Nordic AB som gjorde det möjligt för Rickard att köra ETCC.
Rickard kommer till Mantorp Park veckan efter Le Mans 24-timmars och före ETCC-loppet på Donington. Rickard tävlade på Mantorp senast för fyra år sedan. Han gjorde även då ett inhopp i STCC och slutade som trea.
Rickard Rydell har en gedigen meritlista. Han körde formel 3 i Sverige 1987-88 och blev tvåa i SM. Därefter har han tävlat internationellt. Fyra i engelska F 3-mästerskapet 1989 och trea i Monacos GP. Vann Macaus GP 1992, tvåa och trea i Japanska F 3-mästerskapet. 1995-96 trea i engelska BTCC. Fyra 1997 och mästare 1998. 1999 trea innan han gick över till Ford och blev trea igen. 2002-2003 Volvo. 2004 ETCC SEAT.

04-02-26 SEAT hoppar av STCC!
Robin Rudholm fick idag ett samtal från Podium om att SEAT Sverige idag meddelat på fax att man avbrutit kontraktsförhandlingarna och ställt in satsningen för STCC-säsongen 2004.
Detta kommer givetvis som en chock, då alla i Podium, inklusive förare jobbat vidare för en andra säsong. 2003 var vår första säsong och enbart ett läroår. Ett läroår som vi dessutom avslutade på ett mycket bra sätt under finalen på Mantorp.
Jag har lagt ner tusentals timmar under hösten och vintern för att komma förberedd inför årets säsong. Sponsorarbetet har gått bra, och min satsning var mer eller mindre klar.
Anledningen till att SEAT oväntat hoppar av är inte klargjord. Man nämner ETCC som en av anledningarna. Vad detta innebär kan vi bara spekulera i. Kanske kör en svensk tredjebilen i SEATS ETCC team?
Läs mer www.robinrudholm.com

04-02-25 Rustad försteförare hos Opel Team Sweden i STCC
Opel Team Sweden bekräftar att man kommer till start i årets svenska standardvagnsmästerskap, STCC.
- Det kommer minst en Opel till start, kanske två om den slutliga driftsbudgeten kan säkras, när STCC rullar igång 2 maj på Ring Knutstorp, förklarar Jan Warnestad, teamchef för Opel Team Sweden.
Starkt team
Läs mer

<< Tillbaka till Startsidan