<< Till Racing
<< Tillbaka till Startsidan


 

STCC Scandinavia 2024

1999
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024

Information om STCC









24-06-29 Tobias Brink ny STCC-ledare efter dubbelseger i händelserik Ljungbyhed-helg
Tobias Brink har tagit över SM-ledningen efter en fullpott på Ljungbyheds Motorbana som stod värd för årets andra STCC-helg som lockade 7200 åskådare över två dagar - ett nytt publikrekord för den skånska banan.

Brink Motorsport-föraren säkrade två pole positions, två segrar och lämnar Ljungbyhed med två poängs leadning över regerande mästaren Robert Dahlgren.
- En riktig panghelg, vi har maxat alla poäng man kan ta. Det var två riktigt svettiga race och jag försökte bara fokusera på mitt race medan det såg kaotiskt ut i backspegeln. Det är alltid härligt att leverera på hemmaplan, teamet har levererat och vi har en väldigt snabb bil just nu, säger Tobias Brink.

CUPRA Sweden - PWR-föraren Robert Dahlgren hade en blandad helg med topp tre i båda kvalen, en andraplats i första tävlingen medan han tappade till en sjätteplats i den andra tävlingen på grund av en startkrasch.
- Första tävlingen var riktigt rolig med mycket kontakt och en skön pallplats. Det andra racet var väldigt stökigt, jag trycke på push-to-pass i starten och satsade på att runda Tobias Brink i första kurvan. Men jag fick en smäll på höger bakhjul, efter det så handlade allt om att rädda poäng. Vi hade velat haft mer poäng med oss från Ljungbyhed, men utifrån var vi var efter försäsongen så var detta ett okej resultat, säger Robert Dahlgren.

Tesla-föraren Mikael Karlsson var näst bästa poängplockare i Ljungbyhed och har klättrat till tredje plats i mästerskapet, sju poäng från ledning efter en tredjeplats i första tävlingen och en andraplats i den andra tävlingen.
- Jag fick en bra uppkörning i första tävlingen och använde push-to-pass bra. Tyvärr fick jag ett tidstillägg för att jag körde på floppies och tappade andraplatsen. Men totalt sett en bra helg med bra poäng för mig och hela teamet, säger Mikael Karlsson.

Båda tävlingarna bjöd på dramatik och speciellt starten av andra tävlingen där en krasch eliminerade tre förare.

Månz Thalin bromsade för sent i första kurvan och körde på Alexander Graff där båda tog en tur över gräset.

Axel Bengtsson bromsade även han för sent in i första kurvan och körde på Mikael Karlsson som i sin tur snurrade Robert Dahlgren.

Månz Thalin och Axel Bengtsson fick en bestraffning på fem sekunder vardera för incidenterna.

Dramatiken fortsatte i andra kurvan när Micke Bern slog ihop med Jimmy Eriksson och Linus Ohlsson, en incident som resulterade i en bruten tävling för trion och en omstart för fältet bakom säkerhetsbilen.

Största vinnaren av den incidenten var STCC-debutanten Jonathan Engström, son till erfarne STCC-föraren Tomas Engström, som undvek kaoset och säkrade en imponerande tredjeplats.
- En riktigt bra debut, det var precis detta jag drömde om inför helgen. Jag har ju kollat på många STCC-tävlingar sedan tidigare när farsan tävlade, jag vet att det händer saker i starten. Jag låg lite lågt i starten, kunde sedan förvalta min tredjeplats och det blev riktigt bra, säger Jonathan Engström.

Tobias Brink leder förarmästerskapet på 78 poäng, två poäng framför Robert Dahlgren och sju poäng framför teamkollega Mikael Karlsson.

Jimmy Eriksson, som ledde mästerskapet inför helgen, hade två tuffa tävlingar där han tappade ner till nionde plats i första tävlingen efter en incident med Tobias Brink i kampen om ledningen och en bruten andra tävling. Tesla-föraren tappar ner till fjärde plats i mästerskapet, 23 poäng från ledning.

I teammästerskapet leder Brink Motorsport fortsatt, 65 poäng framför CUPRA Sweden - PWR medan Exion Racing Volkswagen är trea, 107 poäng bakom.

STCC fortsätter i Helsingborg den 24 augusti och helgens tävlingar finns de att se på plus.stcc.se samt highlights på STCC YouTube.

Resultat - STCC Ljungbyhed - 28-29/6
Test 1
Test 2
Kval 1
Kval 2
Race 1
Race 2
Poängställning förare och team

Startlista - STCC Ljungbyheds Motorbana
2 - Robert Dahlgren - CUPRA Sweden-PWR - CUPRA Born
6 - Mikael Bern - Exion Racing - BMW i4
14 - Jimmy Eriksson - Brink Motorsport - Tesla Model 3
17 - Jonathan Engström - Exion Racing - BMW i4
24 - Linus Ohlsson - Exion Racing - Volkswagen ID.3
27 - Månz Thalin - Exion Racing - BMW i4
48 - Mikael Karlsson - Brink Motorsport - Tesla Model 3
55 - Axel Bengtsson - CUPRA Sweden-PWR - CUPRA Born
71 - Tobias Brink - Brink Motorsport - Tesla Model 3
77 - Alexander Graff - Exion Racing - Volkswagen ID.3
92 - Anton Marklund - CUPRA Sweden-PWR - CUPRA Born
24-06-28 Tobias Brink tar stark dubbelpole i Ljungbyhed
Tobias Brink fick revansch efter en tuff premiärhelg i Göteborg och säkrade en stark dubbelpole i kvalet för årets andra STCC-tävling på Ljungbyheds Motorbana.

Tesla-föraren slog teamkollega Jimmy Eriksson med nio hundradelar i första kvalet och mästaren Robert Dahlgren med strax under två tiondelar i det andra kvalet.
- Det känns fantastiskt skönt att studsa tillbaka! Mitt första kval var ruskigt bra medan det andra var lite mer scary, men det gick hem trots allt. Vi hade rätt hög puls inför det sista kvalpasset då vi hade lite tekniskt strul med lågvoltsbatteriet som mekanikerna löste snabbt, säger Tobias Brink.

Mästerskapsledare Jimmy Eriksson hade ett blandat kval med en andraplats i första kvalpasset och tionde plats i det andra efter ett misstag i första kurvan.
- Vi får vara nöjda med första kvalet där jag fick till ett städat varv. Sedan försökte jag ladda lite extra till Q2, men det funkade inte alls och jag körde väldigt brett i första kurvan och tappade typ tre sekunder. Vi får kolla däcktryck och liknande, men det fungerade inte alls och det blir mycket att jobba med i andra tävlingen imorgon, säger Jimmy Eriksson.

CUPRA Sweden - PWR-föraren Robert Dahlgren var en besiken trea i Q1 och klättrade en plats till Q2-passet som gav honom viktiga mästerskapspoäng. Efter kvalet är han bara tre poäng från Jimmy Eriksson.
- Det var ett helt okej kval, men vi vill alltid vara först. Jag känner mig lite besviken faktiskt, det känns som en förlorad pole position. Det var fullt med vatten på banan i näst sista kurvan under första kvalet och jag var nära på att köra av, det var surt då jag var snabbast fram till dess, säger Robert Dahlgren.

Exion Racing-föraren Alexander Graff säkrade två säkra fjärdeplatser och var bara tusendelar från tredjeplatsen i båda kvalpassen.
- Det är otroligt tight i toppen, men jag var riktigt nära tredjeplatsen i båda passen. Vi har tagit ett jättehopp framåt jämfört med premiären i Göteborg, så ett stort tack till teamet för ett fantastiskt bra jobb. Nu är jag sugen på race imorgon där siktet är satt på att avancera, säger Alexander Graff.

Mikael Karlsson hade ett tufft första pass där han slutade på elfte plats efter ett misstag, men fick revansch i det andra kvalpasset med en tredjeplats.

Micke Bern, som hoppar in för Calle Bergman som brutit nyckelbenet, var femma i det första kvalet framför Koenigsegg-testföraren Linus Ohlsson.

I det andra kvalpasset var Cupra-förarna Axel Bengtsson o ch Anton Marklund femma och sexa.

Det första kvalpasset avgör startuppställningen till första tävlingen som startar 10:00 imorgon medan den andra startar 14:00 - båda sänds LIVE på plus.stcc.se.

Resultat - STCC Ljungbyhed - Fredag 28/6
Test 1
Test 2
Kval 1
Kval 2

Startlista - STCC Ljungbyheds Motorbana
2 - Robert Dahlgren - CUPRA Sweden-PWR - CUPRA Born
6 - Mikael Bern - Exion Racing - BMW i4
14 - Jimmy Eriksson - Brink Motorsport - Tesla Model 3
17 - Jonathan Engström - Exion Racing - BMW i4
24 - Linus Ohlsson - Exion Racing - Volkswagen ID.3
27 - Månz Thalin - Exion Racing - BMW i4
48 - Mikael Karlsson - Brink Motorsport - Tesla Model 3
55 - Axel Bengtsson - CUPRA Sweden-PWR - CUPRA Born
71 - Tobias Brink - Brink Motorsport - Tesla Model 3
77 - Alexander Graff - Exion Racing - Volkswagen ID.3
92 - Anton Marklund - CUPRA Sweden-PWR - CUPRA Born

Tidsschema - STCC Ljungbyheds Motorbana
Lördag 29/6
08.30 - Aquila Race 2
09.00 - Pro Superbike Race 1
09.30 - Yamaha R7 Race 1
10.00 - STCC Race 1
10.30 - Formula Nordic Race 1
11.00 - Lamborghini Time Attack
11.30 - Radical Race 2
12.00 - Lunch, medåkning & uppvisning
13.00 - Pro Superbike Race 2
13.30 - Yamaha R7 Race 2
14.00 - STCC Race 2
14.30 - Formula Nordic Race 2
15.00 - Lamborghini Time Attack
15.30 - Radical Race 3
16.00 - Aquila Race 3

Observera att tidsschemat är preliminärt och kan ändras.
24-06-28 Skadad Viktor Gustavsson tvingas stå över STCC i Ljungbyhed
Tidigare gokartvärldsmästaren Viktor Gustavsson tvingas stå över helgens STCC-tävlingar på Ljungbyheds Motorbana efter att ha brutit ett revben.
- Tyvärr blir det inget STCC för mig i Ljungbyhed efter kraschen förra helgen och jag känner mig inte bra ännu. Det är riktigt synd, men jag kommer tillbaka till nästa tävling, säger Viktor Gustavsson.

20-åringen, som ligger på åttonde plats i mästerskapet, bröt revbenet under en gokarttävling i Italien förra helgen, något som innebär att en av Exion Racings Volkswagen ID.3 tyvärr kommer att stå still i helgen.
- Vi önskar Viktor en snabb återhämtning och ser fram emot att välkomna honom tillbaka till nästa STCC-tävling, säger Kevin Engman, teamchef för Exion Racing.
- Dessvärre var det för kort tid för oss att lösa en reservförare efter beskedet om att hans skada hindrar honom att tävla i helgen. Men vi har oavsett en stark uppställning i helgen och vi har siktet fast satt på att säkra nya pallplatser i Ljungbyhed.

Årets andra STCC-tävling körs på Ljungbyheds Motorbana i helgen den 28-29 juni och innebär första gången de nya elektriska tävlingsbilarna kör det klassiska sprintrace-formatet efter Head 2 Head-premiären i Göteborg för tre veckor sedan - läs mer här!
24-06-27 Koenigseggs testförare Linus Ohlsson gör STCC-comeback i Ljungbyhed
Tidigare STCC-segraren Linus Ohlsson, som arbetar som testförare för svenska supersportbilsmärket Koenigsegg, kommer att göra comeback i mästerskapet för Exion Racing i helgens sprintrace på Ljungbyheds Motorbana.
- Det känns helrätt att göra ett inhopp i STCC nu när det elektriska reglementet är så pass nytt för alla och trots minimala förberedelser tror jag att BMWn är en bil som kommer att passa mig väl, säger Linus Ohlsson.

33-åringen tar över Lukas Sundahls BMW hos Exion Racing då den flerfaldige Porsche-mästaren tävlar i Danmark i helgen.
- Vi glada över att få en så snabb och erfaren ersättare i form av Linus Ohlsson. Linus gjorde en imponerande karriär i STCC innan han bytte bana till testförare för Koenigsegg och det ska bli mycket intressant att se vad vi kan prestera för resultat tillsammans, säger Kevin Engman, teamchef för Exion Racing.

Senast Linus Ohlsson tävlade i STCC var 2016 för Flash Engineering och har innan dess säkrat silvermedaljen i TTA 2012 och guldet i junior-SM 2009 (JTCC).
- Jag ska göra mitt bästa för att kunna vara med några tiondelar från toppen under kvalet och sedan försöka närma mig tätstriden under tävlingarna, säger Linus Ohlsson.
- Men det gäller samtidigt att ha rimliga ambitioner då det är ett väldigt starkt startfält i år med många förare som tävlat i konkurrenskraftiga mästerskap och jag har själv inte tävlat på åtta år. Jag tror dock att det är lättare att komma in i de nya STCC-bilarna som är bakhjulsdrivna, har mycket effekt och gatdäck - något som jag jobbar med dagligen.

Årets andra STCC-tävling körs på Ljungbyheds Motorbana i helgen den 28-29 juni och innebär första gången de nya elektriska tävlingsbilarna kör det klassiska sprintrace-formatet efter Head 2 Head-premiären i Göteborg för tre veckor sedan - läs mer här!
24-06-27 Sådan far, sådan son - Jonathan Engström gör STCC-debut i Ljungbyhed
Jonathan Engström följer sin pappas fotspår och gör STCC-debut med Exion Racing i helgens tävlingar på Ljungbyheds Motorbana.
- Det har alltid varit en dröm för mig att tävla i STCC! Det är en speciell känsla då jag alltid följt min pappas tävlingar och är i stort sett uppväxt i STCC-depån, säger Jonathan Engström.

19-åringen är son till Tomas Engström som har kört 16 STCC-säsonger, bara fyra andra förare har kört fler, med en bronsmedalj 2003 som bästa resultat.

Medan STCC är nytt för Jonathan Engström är elektriska tävlingsbilar ingen nyhet för Säter-sonen som slutade på femte plats totalt i juniorserien NXT Gen Cup förra året.
- Om det ger mig någon fördel får jag nog svara både ja och nej. Elektriska tävlingsbilar är väldigt annorlunda då man inte har någon växelspak, bromsarna har en helt annorlunda känsla med regenerering och så vidare, säger Jonathan Engström.
- Däremot är NXT Gen Cup-bilarna framhjulsdrivna medan STCC-bilarna är bakhjulsdrivna och har mycket mer effekt. Men jag har ju tävlat i V8 Thunder Cars och de bilarna är mer lika på så sätt, det gäller att åka på känsla.

Förutom NXT Gen Cup och V8 Thunder Cars har han även kört två säsonger i Formula Nordic med en fjärdeplats som bästa totalresultat.
- Jonathan har trots sin ringa ålder en hel del erfarenhet och vi ser fram emot att jobba tillsammans med honom i helgens tävlingar på Ljungbyheds Motorbana. Han visade stark form i NXT Gen Cup förra året där han fick lära sig close racing på allvar, något som han kommer att ha nytta av i STCC, säger Kevin Engman, teamchef för Exion Racing.

Jonathan Engström tar över den BMW i4 hos Exion Racing som Lukas Sundahl körde i Göteborgspremiären då den flerfaldige Porsche-mästaren tävlar i Danmark i helgen.
- Jag tror att jag kommer kunna anpassa mig fort och prestera väl, men samtidigt är det STCC och kampen i toppen är lika hård som alltid. Jag kommer mer ta detta som en lärohelg, säger Jonathan Engström.
- Jag är självklart intresserad av att köra full STCC-säsong i framtiden, men så långt har vi inte kommit ännu. Den här chansen kom upp sent och nu fokuserar jag på att bygga bra förutsättningar, så får vi se där efter.

Årets andra STCC-tävling körs på Ljungbyheds Motorbana i helgen den 28-29 juni och innebär första gången de nya elektriska tävlingsbilarna kör det klassiska sprintrace-formatet efter Head 2 Head-premiären i Göteborg för tre veckor sedan - läs mer här!
24-06-27 STCC gör elektrisk sprintrace-debut på Ljungbyheds Motorbana i helgen
STCC går från Head 2 Head-premiären på Göteborgs gator till sprintrace-debut på Ljungbyheds Motorbana i helgen 28-29 juni, första gången det nya elektriska reglementet körs enligt traditionellt tävlingsformat.
- Nu återvänder vi till Ljungbyhed för tredje gången någonsin och håller vår första traditionella sprintrace med de nya elektriska STCC-bilarna tillsammans med ett stort program av andra racingklasser och underhållning för hela familjen, säger Micke Bern, vd för STCC.
- Senast vi tävlade här bjöd Ljungbyhed på fantastisk racing och årets tävlingar kommer inte att bli ett undantag, tvärtom. Teamen har kört försäsongstesterna här som var oerhört jämna och kommer med betydligt mycket mer data jämfört med premiären i Göteborg. Det ska bli oerhört intressant att se hur sprintracen kommer att påverka vilka team och förare som står längst fram i helgen!

Tesla-föraren Jimmy Eriksson kommer till Ljungbyhed som mästerskapsledare efter en seger och en andraplats i premiären på Göteborgs gator för tre veckor sedan.
- Det är full push och segerjakt som gäller. Göteborg var ju en speciell bana och upplägg som blev en bra uppvärmning. Nu kommer vi till de större banorna där bilarna kommer mer till sin rätt och sätts mer på prov. Det gäller att hitta rätt i inställningarna snabbt och jag känner mig optimistisk efter bra försäsongstester i Ljungbyhed, säger Jimmy Eriksson.

Mesta STCC-segraren Robert Dahlgren från CUPRA Sweden - PWR jagar närmast, åtta poäng bakom, efter en blandad premiär där han diskades från segern i första finalen men fick revansch med seger i andra.
- Jag åker till Ljungbyhed med en stark hunger för fler segrar. Vi fick tyvärr inte full pott i Göteborg, men visade att vi har farten för segerstriden. Och det är just den som vi tänker fortsätta i Ljungbyhed där jag segrade senast vi tävlade 2022. Det ska dessutom bli riktigt kul att köra sprintrace och jag tror definitivt vi kommer att få se en oerhört jämn kamp i toppen, säger Robert Dahlgren.

Hos Exion Racing har två nya förare anslutit i form av tidigare STCC-segraren Linus Ohlsson och Jonathan Engström, son till erfarne STCC-föraren Tomas Engström.
- Jag ska göra mitt bästa för att kunna vara med några tiondelar från toppen under kvalet och sedan försöka närma mig tätstriden under tävlingarna, säger Linus Ohlsson.
- Men det gäller samtidigt att ha rimliga ambitioner då det är ett väldigt starkt startfält i år med många förare som tävlat i konkurrenskraftiga mästerskap och jag har själv inte tävlat på åtta år. Jag tror dock att det är lättare att komma in i de nya STCC-bilarna som är bakhjulsdrivna, har mycket effekt och gatdäck - något som jag jobbar med dagligen.

STCC-helgen i Ljungbyhed inleds 10:00 på fredag med ett första test, som följs av test två 14:00 och kval 16:30. På lördag körs första tävlingen 10:00 och den andra 14:00.

Evenemanget kommer att ackompanjeras av ett flertal klasser som Pro Superbike och Formula Nordic, parallellt med massor av underhållning i form av bilutställning, stor driftingshow, körning med Formula Student-bilar och mycket annat för både familj och fans - läs mer här!
24-06-10 Mästerskapsledningar efter en regning STCC-premiär
STCC-premiären 2024 gick i helgen av stapeln med en uppsjö av nyheter. Nya bilar, nya förare, nytt race-format och en helt ny bana uppbyggd mitt i Göteborg.

Den som bemästrade alla nyheter bäst och kom ut som en vinnare på andra sidan helgen är Brink Motorsports Jimmy Eriksson. Jimmy vann årets första drabbning under lördagen framför team-kompisen Mikael Karlsson och tog andraplatsen under dagens race då Mikael slutade fyra.
- Surt just nu att bli tvåa idag med så liten marginal men vi har tagit viktiga poäng till mästerskapet både idag och igår, det är en bra början på säsongen, säger Jimmy direkt efter målgång utanför Ullevi.

Tobias Brink hade ett tekniskt problem under lördagen som bromsade hans framfart men fick trotts det med sig en sjätteplats och värdefulla poäng. Under dagens tävling mötte Tobias rivalen Robert Dahlgren i kvartsfinalen och blev där utslagen med bara 0,4 sekunder efter det tre varv långa heatet.

Summerat leder Jimmy förarmästerskapet, Mikael ligger fyra, Tobias femma och sammanlagd leder Brink Motorsport även teammästerskapet.

Nästa tävling körs om tre veckor, då med traditionellt race-format på Ljungbyheds Motorbana hemma i Skåne.

Besök www.brinkmotorport.se för mer information.
24-06-10 Robert Dahlgren tog revansch och segrade i andra dagen av STCC-premiären i Göteborg
Efter att ha vunnit på banan men uteslutits från finalerna i efterhand under lördagen, fick regerande STCC-mästaren Robert Dahlgren revansch när han vann söndagens deltävling under den elektriska premiären av STCC 2024 i Göteborg.

STCC skrev racinghistoria under helgen när mästerskapet blev först i världen som elektrifierat nationellt touring car-mästerskap på Head 2 Head-banan mellan Ullevi och Scandinavium i hjärtat av Göteborg.
– Andra gången gillt. Det blev en revansch i dag. Vi fick vara starka hela tiden och byggt upp till det här. När ingenjören är tyst på radion, då vet jag att det är tight. Jag gjorde en justering på bromsarna i slutet, och jag tror det var det som avgjorde det. Helgen har vart en berg-och-dalbana, och det passar väl bra när vi är nära Liseberg, säger Robert Dahlgren.

Finalen blev en repris från lördagen där CUPRA Sweden – PWR-föraren Robert Dahlgren i sin CURPA Born ställdes mot Brink Motorsports Jimmy Eriksson i en Tesla Model 3. Robert Dahlgren säkrade segern i det andra finalheatet med 13 hundradels marginal.
– Det är surt just nu, men vi tar med oss bra poäng den här helgen och det får vi vara nöjda med. Jag har haft en bra känsla hela dagen, så det var surt att förlora med så små marginaler. Det är ett långt mästerskap, men det här är en bra början, säger Jimmy Eriksson.

Jimmy Eriksson, som även säkrade sin första pole position i STCC tidigare under söndagen, lämnar premiärhelgen som mästerskapsledare med sex poängs marginal till Robert Dahlgren.

Exion Racings Ola Nilsson säkrade sin andra raka pallplats i STCC-debuten med en Volkswagen ID.3. Den regerande Porsche Carrera Cup Scandinavia-mästaren åker från Göteborg som tabelltrea. Därmed var tre team i tre olika bilar representerade på pallen.
– Jättekul, en fantastiskt rolig helg. Jag tycker vi har presterat bra och teamet har gjort ett fantastiskt jobb. Vi har haft bra kval och bra race, kul med två pallplatser, säger Ola Nilsson.

Brink Motorsport-föraren Mikael Karlsson slutade fyra i den andra deltävlingen i Göteborg efter att ha utmanat Jimmy Eriksson ända in på mållinjen i deras semifinal. Tesla-föraren är fyra poäng bakom Ola Nilsson i mästerskapet.

Tobias Brink visade bra fart under inledningen söndagen, efter att ha kämpat med att få till känslan i sin Tesla Model 3 under gårdagen. Brinks segerambitioner stoppades av Robert Dahlgren i semifinalen. Calle Bergman (BMW), Viktor Gustavsson (VW) och Anton Marklund (CUPRA) rundade av topp åtta.

I teammästerskapet hade Brink Motorsport en stark premiärhelg och leder mästerskapet med 23 poäng över CUPRA Sweden – PWR. Exion Racing VW är trea, 37 poäng bakom Brink Motorsport.

Premiären i Göteborg och Ullevi kantades av ihärdigt regn under hela helgen. Men lagom till söndagens final kom solen fram.
– En väldigt blöt helg. Vi hade givetvis önskat bättre väder, vem hade inte gjort det. Men jag är ändå nöjd med helgen som helhet. Jag tror att det var många som trodde att vi inte skulle komma till start överhuvudtaget, men nu har vi gjort premiären för elektriska STCC och visat att Head-2-Head konceptet är här för att stanna. Vi har haft tre andra städer på besök i helgen, och har redan möten på gång för att planera vart kommande stadsevent ska äga rum, säger Micke Bern, VD för STCC.
– Vi har dessutom inte haft några tekniska problem med bilarna i helgen trots en intensiv försäsong med begränsat antal tester, ett styrkebesked. Nu ser vi fram emot tävlingen på Ljungbyheds Motorbana där vi kommer att köra våra första tävlingar i klassiskt sprint race-format!

STCC är tillbaka på banan redan om tre veckor när Airport Race avgörs på Ljungbyheds Motorbana den 28-29 juni. Då återvänder STCC till sitt traditionella raceformat med 12 bilar samtidigt på banan. Vill man uppleva det på plats går det att boka biljetter här!

Resultat - STCC Göteborg - Lördag 8/6
Test 1
Test 2
Kval
Åttondelsfinal
Kvartsfinal
Semifinal 1
Semifinal 2
Final 1
Final 2
24-06-09 Jimmy Eriksson historisk första segrare av elektriska STCC i Göteborg efter diskning av Robert Dahlgren
Jimmy Eriksson skrev in sig i historieböckerna som den första segraren i mästerskapets nya elektrifierade era efter att Robert Dahlgren, som korsade mållinjen först, diskvalificerades.

Det var även världspremiär för Head 2 Head-formatet på stadsbanan mellan Ullevi och Scandinavium i hjärtat av Göteborg när STCC blev först i världen som elektrifierat nationellt touring car-mästerskap.
– Det är fantastiskt kul att ta hem segern, även om det kanske inte blev på det sättet man önskar. Men jag tar en seger alla dagar i veckan. Robert har kört jättebra hela dagen, så det är tråkigt för honom. Alla heaten idag har känns bra, lugnt och städat och jag har kunnat ta mig vidare utan större problem, säger Jimmy Eriksson.

CUPRA Sweden – PWR föraren Robert Dahlgren vann finalheaten på banan över Jimmy Eriksson med bara 59 tusendelars marginal.

Men glädjen var kortvarig för Dahlgren som blev utesluten ur final och semifinal efter en teknisk kontroll som visade på en felaktigt monterad bärarm.
– Det enda jag kan säga kring det här är att jag är ledsen för hela teamet att det här har inträffat. Tyvärr är det den mänskliga faktorn som har spelat in i det här fallet. Nu vill jag fokusera på morgondagen, säger Robert Dahlgren.

Robert Dahlgren tappar därmed ner till fjärde plats i den första av två tävlingar i Göteborg.
– Vid återmontering av bärarmarna bak blev de ditsatta i fel position. Det finns tre olika positioner att sätta bärarmarna i, och det är bestämt att vi bara ska få sätta den i det mittersta. Vi har satt dem i den nedre positionen. Det var självklart fel, och vi accepterar detta. Det är rent slarv från vår sida. Missar görs, men vi gör det som ett team, och tyvärr drabbade det Robert denna gången, säger Marcus Ekström, teamchef för CUPRA Sweden – PWR.

Brink Motorsport tog därmed en dubbelseger i ett regnigt Göteborg med Mikael Karlsson, som gjorde comeback i STCC efter tre år i andra serier. Karlskogaföraren var med i toppen hela dagen och slutar tvåa bakom teamkollegan.
– Det känns bra. Allt detta kom snabbt på eftersom det inte var längesen Tobias Brink ringde och frågade om jag ville köra. Vi måste försöka hitta lite mer fart inför morgondagen, så vi får gnugga geniknölarna och se om vi hittar nåt, säger Mikael Karlsson.

Ola Nilsson tar tredjeplatsen för Exion Racing i en Volkswagen ID3. Den regerande Porsche Carrera Cup Scandinavia-mästaren var den första att skriva in sig i historieböckerna under helgen genom att vara snabbast i kvalet och plockade hem fem SM-poäng.

Först att sätta en av de nya helelektriska STCC-bilarna i muren på den 625 meter långa Göteborgsbanan var Axel Bengtsson. CUPRA Born-föraren slog i höger fram i sin kvartsfinal mot Ola Nilsson och fick bryta.

Den flerfaldige Europamästaren i rallycross, Anton Marklund, slutade sin STCC-debut som femma före Tobias Brink. Calle Bergman (BMW) och Axel Bengtsson (Cupra) rundade av topp åtta.

Imorgon avgörs den andra deltävlingen av STCC 2024 i Göteborg. Dagen startar 09:00 med test och efterföljande kval, åttondel, kvarts, semi och slutligen final 16:30.

Samtliga tävlingar sänds LIVE via plus.stcc.se och vill man uppleva det på plats går det att boka biljetter här.

Resultat - STCC Göteborg - Race 1 - Lördag 8/6
Test 1
Test 2
Kval
Åttondelsfinal
Kvartsfinal
Semifinal 1
Semifinal 2
Final 1
Final 2

Startlista - STCC Göteborg
2 - Robert Dahlgren - CUPRA Sweden-PWR - CUPRA Born
14 - Jimmy Eriksson - Brink Motorsport - Tesla Model 3
19 - Viktor Gustavsson - Exion Racing - Volkswagen ID.3
20 - Ola Nilsson - Exion Racing - Volkswagen ID.3
26 - Calle Bergman - Exion Racing - BMW i4
27 - Månz Thalin - Exion Racing - BMW i4
48 - Mikael Karlsson - Brink Motorsport - Tesla Model 3
55 - Axel Bengtsson - CUPRA Sweden-PWR - CUPRA Born
74 - Lukas Sundahl - Exion Racing - BMW i4
71 - Tobias Brink - Brink Motorsport - Tesla Model 3
77 - Alexander Graff - Exion Racing - Volkswagen ID.3
92 - Anton Marklund - CUPRA Sweden-PWR - CUPRA Born

Tidsschema - STCC Göteborg
Söndag 9/6
09:00 - STCC Test 1
10:00 - PSB Stark Varg Test
10:30 - Hot Laps - medåkning partners
11:00 - STCC Test 2
12:00 - Lunch
13:00 - Hot Laps - medåkning partners
13:30 - STCC Kval
14:30 - PSB Stark Varg Uppvisning
15:00 - STCC Åttondel och Kvartsfinaler
15:50 - FMX, stunt och gridshow
16:30 - Semifinal och Final
17:15 - Prisceremoni
24-06-06 I helgen startar elektriska STCC med historisk premiär på Göteborgs gator
I helgen blir STCC först i världen som nationellt elektrifierat mästerskap och gör samtidigt debut med det nya Head 2 Head-formatet på en helt ny bana som ligger mellan Ullevi och Scandinavium i Göteborg den 8-9 juni.
- I helgen kulminerar äntligen många års hårt arbete där vi skriver motorsporthistoria med 12 helt nya elektriska tävlingsbilar, 12 av Skandinaviens bästa förare och team samt en helt ny Head 2 Head-bana mitt i centrala Göteborg, säger Micke Bern, vd för STCC.
- Vi vill rikta ett oerhört stort tack till samtliga involverade som har möjliggjort det här tillsammans med oss när vi startar en ny STCC-era med ett starkt fokus på fantastisk racing, hållbarhet och den senaste tekniken inom elektrifieringen av såväl automotive som samhället.

Ett startfält med över 6000 elektriska hästkrafter kommer att göra upp om SM-poängen i helgens dubbla Head 2 Head-heat som körs både lördag och söndag.

Tävlingarna hålls på en 625 meter lång Head 2 Head-bana som byggts i samarbete med Göteborg & Co och Ramudden på eventområdet mellan Ullevi och Scandinavium.

Mest jagad förare i premiären är meste STCC-segraren Robert Dahlgren som tog senaste titeln 2022 och tävlar med en ny CUPRA Born för CUPRA Sweden-PWR.
- Jag känner mig lika motiverad inför den här säsongen som min första 2004, speciellt när vi gör ett historiskt skifte till el. Racingförare brukar alltid säga att man har ett blankt papper inför en säsong, men den här gången är det verkligen så, säger Robert Dahlgren.
- Ingen har tävlat med de här bilarna och däcken, något som verkligen adderar ytterligare ett lager av spänning och oförutsägbarhet. Jag tävlar aldrig för något annat än att vinna och STCC 2024 är inget undantag. Det gäller att anpassa sig så snabbt som möjligt och leverera utan misstag för att plocka så mycket poäng det bara går.

Tesla-föraren Tobias Brink är den förare som varit närmast Robert Dahlgren i mästerskapet med totalt två STCC-silver och två bronsmedaljer.
- Vi kommer till premiären efter en riktigt bra, om än kort, försäsong där vi har lyckats börja bygga upp en bra grund att inleda denna historiska STCC-säsong från, säger Tobias Brink.
- Premiären i Göteborg blir extra speciell med tanke på det nya Head 2 Head-formatet och en väldigt kort, intensiv och utmanande bana. Men det är bara inspirerande och vi har satt våra ambitioner så högt det bara går och ser fram emot en folkfest - äntligen är STCC tillbaka i Göteborg!

Såväl Robert Dahlgren som Tobias Brink har starka teamkollegor, som tidigare juniormästaren Axel Bengtsson (CUPRA), flerfaldiga rallycrossmästaren Anton Marklund (CUPRA), erfarna racingföraren Jimmy Eriksson (Tesla) och STCC-segraren Mikael Karlsson (Tesla).

I Exion Racings Volkswagen-team tävlar tidigare NASCAR Euro Series-segraren Alexander Graff jämsides tidigare gokartvärldsmästaren Viktor Gustavsson och regerande Porsche Carrera Cup-mästaren Ola Nilsson.
- Nu är det äntligen dags! Jag har aldrig stått inför en så oviss premiär som inte har någon förhandsfavorit eller där något team eller förare har en fördel, det gör att jag känner mig sjukt laddad, säger Alexander Graff.
- Vi har jobbat på riktigt bra på Exion Racing efter försäsongstesterna, men det är inte förrän vi har kört första passen på Göteborgsbanan som vi verkligen vet hur vi står. Men en sak som är säker är att vi kommer att få en fantastisk premiär där vi skriver ett helt nytt motorsportkapitel!

Femfaldiga Porsche-mästaren Lukas Sundahl ansluter lovande juniorerna Calle Bergman och Månz Thalin i Exion Racings BMW-team.
- Det ska bli riktigt kul att göra STCC-debut i Göteborg, speciellt när allt är helt nytt för samtliga i mästerskapet vad gäller bil, däck och tävlingsformat, säger Lukas Sundahl.
- Självklart vill man inte vara sist och alltid när man ställer upp så vill man vinna. Vi har en spännande premiär framför oss med mycket action på en liten och trång bana.

Premiärhelgen inleds 09:00 på lördag med test och efterföljande kval, åttondel, kvarts, semi och slutligen final 16:30. Detta körs sedan enligt samma upplägg på söndag.

Samtliga tävlingar sänds LIVE via plus.stcc.se och vill man uppleva det på plats går det att boka biljetter här.

Framför Ullevi byggs ett stort eventområde som är öppet för allmänheten under lördagen och söndagen.

Här kan publiken träffa STCC-förarna, titta närmare på de nya tävlingsbilarna, köra STCC E-SPORTS, spana in de senaste elektriska bilmodellerna och delta i aktiviteter för hela familjen.

Inne på arenan kommer publiken bland annat att kunna uppleva FMX Show med MX-motorcyklar, uppträdanden och utvalda gäster får åka hot laps runt banan med STCC-förarna. Läs mer här!

Startlista - STCC Göteborg
2 - Robert Dahlgren - CUPRA Sweden-PWR - CUPRA Born
14 - Jimmy Eriksson - Brink Motorsport - Tesla Model 3
19 - Viktor Gustavsson - Exion Racing - Volkswagen ID.3
20 - Ola Nilsson - Exion Racing - Volkswagen ID.3
26 - Calle Bergman - Exion Racing - BMW i4
27 - Månz Thalin - Exion Racing - BMW i4
48 - Mikael Karlsson - Brink Motorsport - Tesla Model 3
55 - Axel Bengtsson - CUPRA Sweden-PWR - CUPRA Born
74 - Lukas Sundahl - Exion Racing - BMW i4
71 - Tobias Brink - Brink Motorsport - Tesla Model 3
77 - Alexander Graff - Exion Racing - Volkswagen ID.3
92 - Anton Marklund - CUPRA Sweden-PWR - CUPRA Born

Tidsschema - STCC Göteborg
Lördag 8/6
09:00 - STCC Test 1
10:00 - PSB Stark Varg Test
10:30 - Hot Laps - medåkning partners
11:00 - STCC Test 2
12:00 - Lunch
13:00 - Hot Laps - medåkning partners
13:30 - STCC Kval
14:30 - PSB Stark Varg Uppvisning
15:00 - STCC Åttondel och Kvartsfinaler
15:50 - FMX, stunt och gridshow
16:30 - Semifinal och Final
17:15 - Prisceremoni
20.00 - STCC After Party, Port Soleil

Söndag 9/6
09:00 - STCC Test 1
10:00 - PSB Stark Varg Test
10:30 - Hot Laps - medåkning partners
11:00 - STCC Test 2
12:00 - Lunch
13:00 - Hot Laps - medåkning partners
13:30 - STCC Kval
14:30 - PSB Stark Varg Uppvisning
15:00 - STCC Åttondel och Kvartsfinaler
15:50 - FMX, stunt och gridshow
16:30 - Semifinal och Final
17:15 - Prisceremoni

Observera att tidsschemat är preliminärt och kan ändras samt att samtliga läktare endast har numrerad sittplats.
24-06-06 Femfaldige Porsche-mästaren Lukas Sundahl gör STCC-debut i Göteborg
Femfaldige Porsche Carrera Cup-mästaren Lukas Sundahl kommer att göra STCC-debut under helgens historiska premiär vid Ullevi i Göteborg och köra en BMW i4 för Exion Racing.
- Det ska bli riktigt kul att göra STCC-debut i Göteborg, speciellt när allt är helt nytt för samtliga i mästerskapet vad gäller bil, däck och tävlingsformat, säger Lukas Sundahl.

27-åringen har gjort en rekordkarriär i Porsche med fem raka titlar från 2018 till 2022 och slutade på andra plats förra året bakom Ola Nilsson, som även han kör STCC-premiären i Göteborg.
- Lukas framgångar i Porsche saknar motstycke och vi kunde inte sätta vår slutgiltiga teamuppställning bättre än så här. Det råder inget tvivel att Lukas kan hantera snabba, bakhjulsdrivna bilar och vi ser verkligen fram emot att jobba tillsammans med honom, säger Kevin Engman, teamchef för Exion Racing.

Lukas Sundahl kommer att kastas rakt in i STCC-hetluften med minimala förberedelser efter ett par korta testpass med Exion Racings BMW i4 på Ljungbyheds Motorbana.
- Det är helt klart en rolig bil att köra och testet gick fantastiskt bra, även om det var kort, säger Lukas Sundahl.
- Just nu är bara tanken att jag kör Göteborg, men vi får se. Jag tar det lite som det kommer, men självklart vill man inte vara sist och alltid när man ställer upp så vill man vinna. Vi har en spännande premiär framför oss med mycket action på en liten och trång bana.

Därmed är årets STCC-fält och Exion Racings BMW-team komplett där Lukas Sundahl kommer tävla jämsides juniorerna Calle Bergman och Månz Thalin.

STCC-premiären 2024 körs den 8-9 juni på en 625 meter lång Head 2 Head-bana som byggts i samarbete med Göteborg & Co och Ramudden på eventområdet mellan Ullevi och Scandinavium - biljetter och mer information här.

 


24-05-29 Porsche-mästaren Ola Nilsson gör STCC debut i Göteborg med Exion Racing
Regerande Porsche Carrera Cup Scandinavia-mästaren Ola Nilsson kommer att köra STCC-premiären i Göteborg den 8-9 juni bakom ratten på en Volkswagen ID.3 för Exion Racing.
- Det känns extremt intressant att göra min STCC-debut tillsammans med Exion Racing när mästerskapet elektrifieras. Det är en ny giv och nya förutsättningar för alla - förare, team, ingenjörer och mekaniker, säger Ola Nilsson.

36-åringen har förutom Porsche Carrera Cup även säkrat titeln i Volkswagen Scirocco R Cup Germany 2012 och Ginetta G20 Cup Sweden 2009.
- Vi hälsar Ola varmt välkommen till teamet och är väldigt glada över att kunna knyta an en av Sveriges absolut bästa förare just nu. Ola har visat att han kan vinna i många olika kategorier och biltyper, hans kunskap och erfarenhet kommer vara mycket viktig för oss i inledningsskedet framförallt, säger Kevin Engman, teamchef för Exion Racing.

Ola Nilsson, som kommer att köra premiären i Göteborg som utvärdering för fler tävlingar i år, fick sitt första smakprov av de nya elektriska STCC-bilarna under försäsongstesterna på Mantorp och Ljungbyhed där han bland annat var tredje snabbast under en av testdagarna.
- STCC-bilen är verkligen helt annorlunda mot allt annat jag kört, men inte just på grund av faktumet att den är eldriven. Chassi, bromskänsla, gasrespons och styrning känns bra och gedigen, det är framförallt gatdäcken som är en extremt stor faktor att komma underfund med, säger Ola Nilsson.
- Jag har hittills bara kört två testdagar och bara skrapat på ytan, men det känns riktigt kul och givande. Premiären i Göteborg kommer dessutom innebära en extra nivå av ovisshet med tanke på formatet. Men jag är en tävlingsmänniska till 100% och ställer inte upp för att delta. Jag vill prestera och komma så högt upp som möjligt.
- Vad gäller eventuell fortsättning efter Göteborg så får vi se. Jag bestämde mig redan i början av 2023 att det skulle vara mitt sista år på ett tag. Men jag har god kontakt med Exion Racing och STCC, så vi kör Göteborg och utvärderar därefter.

Exion Racings Volkswagen-team är därmed komplett och Ola Nilsson kommer att tävla jämsides Viktor Gustavsson och Alexander Graff.

Endast en plats återstår inför STCC 2024 och det är Exion Racings tredje BMW-förare som kommer att avslöjas inom kort.

STCC-premiären 2024 körs på en 625 meter lång Head 2 Head-bana som byggs i samarbete med Göteborg & Co och Ramudden på eventområdet mellan Ullevi och Scandinavium - biljetter och mer information här.
24-05-22 Alexander Graff gör STCC-comeback med Exion Racing
Alexander Graff kommer att göra STCC-comeback med Exion Racing och köra en av teamets Volkswagen ID.3 under årets säsong som startar den 8-9 juni vid Ullevi i Göteborg.
- Det känns sjukt bra att vara tillbaka i STCC, speciellt när vi gör ett historiskt skifte till el. Gänget i Exion Racing är riktigt sköna och vi har redan hittat ett bra arbetssätt tillsammans för att bygga en grund kring våra helt nya tävlingsbilar, säger Alexander Graff.

Uppsalabon, som säkrade en andraplats i NASCAR Euro Series 2022, inledde starkt med en tredjeplats under första dagen av det officiella testet på Ljungbyheds Motorbana, bara 73 tusendelar från snabbaste tid.
- Nu är det ju bara tester, men känslan är faktiskt bra efter de första testerna! säger Alexander Graff.
- Vi har börjat skapa en grund för att hitta rätt väg framåt med inställningarna för bilarna och vi har givetvis en massa kvar att göra. Men det är lika för alla och de nya bilarna är precis så roliga att köra som jag trodde. Exion Racing kanske saknar erfarenheten som våra konkurrenter har, men jag hoppas kunna bidra här och jobba målmedvetet tillsammans med dem för att klättra till toppen - det tvivlar jag inte en sekund på att vi har kapacitet till.

Alexander Graff, som senast tävlade i STCC 2013, kommer att tävla jämsides gokartvärldsmästaren Viktor Gustavsson i Exion Racings Volkswagen-team där tredje föraren kommer att avslöjas inom kort.
- Vi är glada över att ha med oss Alexander i vår satsning, hans erfarenhet jämsides våra unga nya talanger kommer att komplettera varandra väl. Alexander har tävlat i många olika kategorier, allt från STCC till NASCAR och vi ser fram emot att jobba med honom för att slåss om topp fem-placeringar i år, säger Kevin Engman, teamchef för Exion Racing.

Premiären av STCC 2024 körs den 8-9 juni mitt i Göteborg, läs mer här: https://www.stcc.se/stcc-goteborg
24-05-21 Viktor Gustavsson slår Jimmy Eriksson med en tusendel i Ljungbyhed
Tidigare gokartvärldsmästaren Viktor Gustavsson imponerade direkt i årets första officiella STCC-test på Ljungbyheds Motorbana och slog Brink Motorsport-föraren Jimmy Eriksson med en tusendel.
- Det kändes helt klart bra! Detta är min fjärde dag i en racingbil någonsin och jag har betydligt mycket bättre självförtroende i bilen nu. Visst var vi snabbast, men det finns mycket kvar att jobba på och jag satte min tid under en long-run och inte en kvalsimulering, säger Viktor Gustavsson.

Exion Racing-föraren satte den hittills snabbaste varvtiden på Ljungbyheds Motorbana av den nya elektriska STCC-eran med 56.526, medan Tesla Model 3-föraren Jimmy Eriksson näst snabbaste tid på 56.527 trots teknikstrul.
- Vi hade lite strul i första passet och fick bara två varv, något som gjorde att vi hamnade lite på efterkälken till andra passet. Så med tanke på det så känns det ju bra med en andraplats hittills och det är riktigt tight i toppen, det är verkligen hårfint att sätta det där absolut sista på varvtiden. Det är en utmaning och vi jobbar vidare hårt, säger Jimmy Eriksson.

Totalt kördes två testpass under dag ett av de officiella testerna i Ljungbyhed och Tobias Brink toppade det första passet som också var ultrajämnt.

2022-mästaren Robert Dahlgren var bara 29 tusendelar bakom i sin CUPRA Born medan Exion Racing-föraren Alexander Graff var tredje snabbast, 55 tusendelar från förstaplatsen.
- Jag tycker att det kändes betydligt mycket bättre här än när vi testade på Mantorp senast. Det blev en femteplats idag och det är supertight i tiderna, riktigt svårt att verkligen sätta varvet. Men det är en kul bil att köra och det gäller att hålla tungan rätt i mun, säger Robert Dahlgren.

Alexander Graff var tredje snabbast även i andra testpasset, 73 tusendelar från snabbaste tid, medan Tobias Brink var fyra och Robert Dahlgren femma. 2022-juniormästaren Axel Bengtsson var sjätte snabbast för CUPRA Sweden - PWR.

De intensiva försäsongstesterna inför säsongspremiären i Göteborg den 8-9 juni fortsätter under onsdagen i Ljungbyhed medan Ring Knutstorp står värd för STCC-fältet på torsdag.

Kompletta resultat - Ljungbyheds Motorbana - Dag 1
Test 1
Test 2
24-05-21 Månz Thalin kör BMW för Exion Racing och blir yngst i STCC 2024
Månz Thalin kommer att tävla med en BMW i4 för Exion Racing och blir med sina 16 år yngst i STCC 2024.
- Det ska bli sjukt kul att göra STCC-debut med Exion Racing när mästerskapet blir elektriskt, speciellt då jag redan tävlat i elektriska juniorserien NXT Gen Cup, säger Månz Thalin.

Värnamoföraren gjorde internationell racingdebut som 15-åring förra året i NXT Gen Cup och slutade på elfte plats totalt med en femteplats på klassiska Nürburgring som bästa resultat.
- Vi är glada över att kunna välkomna Månz till teamet, en ung talang som dessutom har erfarenhet av elektrisk racing. Vi har nu tre starka unga förare klara i teamet med Månz, Viktor Gustavsson och Calle Bergman som en viktig del i vår satsning att bygga såväl teamet som svensk motorsport långsiktigt, säger Kevin Engman, teamchef för Exion Racing.

Månz Thalin fick sin första körning i de nya elektriska STCC-bilarna under det officiella testet på Mantorp Park för två veckor sedan och i morgon väntar hans andra körning på Ljungbyheds Motorbana.
- Det är verkligen stor skillnad jämfört med de bilar jag tävlat med tidigare och BMW:n är riktigt kul att köra, den är lättkontrollerad och samtidigt utmanande, säger Månz Thalin.
- Precis som alla andra förare pratar om så är det speciellt med gatdäcken, men det är lika för alla och jag tror verkligen det kommer att ge bra racing med begränsad greppnivå, långa bromssträckor och mycket effekt. Det ska bli sjukt kul att fortsätta lära sig bilen under testerna inför premiären i Göteborg som jag verkligen ser fram emot!

Premiären av STCC 2024 körs den 8-9 juni mitt i Göteborg, läs mer här!
24-05-07 Gokart-världsmästaren Viktor Gustavsson klar för Exion Racing i STCC
Gokart-världsmästaren Viktor Gustavsson har skrivit på för Exion Racing och kommer att köra en av teamets tre Volkswagen ID.3 i STCC 2024.
- Det ska bli en oerhört spännande utmaning att göra debut i STCC när det blir elektriskt tillsammans med Exion Racing, speciellt då detta mer eller mindre blir min racingdebut då jag bara kört tre racedagar i bil hittills, säger Viktor Gustavsson.

20-åringen säkrade världsmästartiteln i KZ gokart 2022 och blev då den yngste föraren att ta titeln efter Max Verstappen. Förra året slutade han på andraplatsen i mästerskapet och gjorde samtidigt banracingdebut i Porsche Sprint Challenge.
- Vi kan inte annat än vara oerhört glada över att få en så ung och lovande talang som Viktor Gustavsson med oss i teamet. Hans resultat i gokart är i världsklass och han kommer att vara en nyckeldel i vår satsning. Det är givetvis mycket som är nytt för såväl oss som Viktor, men vi kommer att jobba nära ihop för att han ska växa och utvecklas som förare tillsammans med oss, säger Kevin Engman, teamchef för Exion Racing.

Viktor Gustavsson körde sina absolut första varv i Exion Racings Volkswagen ID.3 under de officiella testdagarna på
Mantorp Park förra helgen där han satte sjunde snabbaste tid.
- Det gick mycket bättre än vad jag förväntat mig, bilen är jäkligt rolig att köra. Den är relativt lik en gokart med mycket fartkänsla, säger Viktor Gustavsson.
- Det tog inte så lång tid att komma in i körningen på Mantorp och känslan är bra. Vi får se detta som ett första läroår, men sen känner jag ju mig själv och vet att man alltid försöker att vinna. Sedan saknar jag erfarenhet jämfört med konkurrenterna, så det kommer inte att bli lätt samtidigt som det kommer att bli desto roligare om man tar segrar då man vet att man gjort det bra.

Nästa gång Viktor Gustavsson kommer att sitta bakom ratten på sin Volkswagen är under det andra officiella testet på Ljungbyheds Motorbana den 21-22 maj.
- Jag ser verkligen fram emot att få fler dagar i bilen och jobba vidare med teamet. Det gäller att jobba på och så ska vi nog kunna vara med där uppe i toppen, säger Viktor Gustavsson.

Premiären av STCC 2024 körs den 8-9 juni mitt i Göteborg, läs mer här: https://www.stcc.se/stcc-goteborg
24-05-06 Tobias Brink och Mikael Karlsson toppar första elektriska STCC-testet på Mantorp
Brink Motorsport-förarna Tobias Brink och Mikael Karlsson toppade de första två officiella STCC-testdagarna på Mantorp Park med nya elektriska tävlingsbilarna från EPWR.

Totalt kördes totalt åtta testpass och över 600 varv under två dagar på såväl långa som korta versionen av Mantorp Park där det bara skilde tiondelar i toppen.
- Vi har haft två mycket produktiva testdagar där teamen har fått många varv och det är extra kul att det är så jämnt mellan alla olika förare, team och bilar. Att se en helt ny generation av elektriska tävlingsbilar på banan i händerna på våra team känns helt otroligt bra. Nu är förberedelserna igång på allvar för vår historiska elektrifiering av STCC och en intensiv period väntar för samtliga förare och team inför premiären i Göteborg, säger Micke Bern, vd för STCC.

Tesla Model 3-förarna Mikael Karlsson och Tobias Brink satte snabbaste tiderna 1:26.562 och 52.772 respektive under de båda testdagarna.
- Det är väldigt tidigt att dra några slutsatser av detta, men en första bra indikation att vi toppade båda testpassen. Bilarna är sjukt kul och lekfulla att köra där gatdäcken från Yokohama ger kontrollerbara sladdar när man börjar närma sig gränsen. Vi har bara naggat ytan på bilarna och det finns mängder kvar att göra. Nu väntar fler tester och en spännande kapplöpning mellan teamen inför premiären, säger Tobias Brink.

Den mest segerrika STCC-föraren Robert Dahlgren gjorde sina absolut första varv i CUPRA Sweden - PWRs CUPRA Born och satte femte snabbaste tid på båda versionerna av banan.
- De första testdagarna flöt förvånansvärt bra på med tanke på att vi precis fått leverans av helt nybyggda bilar till ett nytt koncept. Jag har aldrig kört något som liknar detta när jag jämför med tidigare STCC-reglementen, V8 Supercars och Porsche Carrera Cup. Bilarna har väldigt mycket effekt men låg greppnivå, det gör det körtekniskt svårt att hitta farten. Men det var riktigt kul och vi betraktade egentligen de första testdagarna som roll out för att se att allt fungerar och skapa en uppfattning om hur vi ska jobba med dem, säger Robert Dahlgren.

Oliver Söderström var näst snabbast på långa banan för Exion Racing i en BMW i4 och den tidigare junior SM-mästaren körde testet som en utvärdering för eventuell körning i STCC 2024.
- Första dagen gick bra och jag satte min snabbaste tid nästan direkt. Sedan hade vi lite tekniska problem och tappade en del tid på banan, men det är att vänta så här tidigt i utvecklingen. Andra dagen fick jag betydligt mer varv och fick lite känsla för vad som behöver göras med bilens inställningar. Körkänslan är bra och det är en kul tävlingsbil att köra. Det är svårt att veta exakt hur däcken fungerar som kommer att ge en helt annan dimension i både kval och tävling. Men extra kul att det var så jämnt redan under de första testerna och jag tror att det kommer att bli ännu jämnare under de kommande testerna, säger Oliver Söderström.

En annan förare som körde testet som utvärdering är regerande Porsche Carrera Cup Scandinavia-mästaren Ola Nilsson som imponerade med tredje snabbaste tid på korta banan bakom ratten på en av Exion Racings Volkswagen ID.3.

Härnäst väntar vidare officiella tester på Ljungbyheds Motorbana den 21-22 maj och Ring Knutstorp den 23 maj inför premiären på Göteborgs gator den 8-9 juni, boka dina biljetter och läs mer här!

Testpass 1-4 - Långa banan - Topp 10
1 - Mikael Karlsson - Tesla Model 3 - Brink Motorsport 1:26.562
2 - Oliver Söderström - BMW i4 - Exion Racing +0.142
3 - Tobias Brink - Tesla Model 3 - Brink Motorsport +0.154
4 - Robert Dahlgren - CUPRA Born - CUPRA Sweden-PWR +0.158
5 - Calle Bergman - BMW i4 - Exion Racing +0.230
6 - Viktor Gustavsson - Volkswagen ID.3 - Exion Racing +0.723
7 - Jimmy Eriksson - Tesla Model 3 - Brink Motorsport +0.802
8 - Anton Marklund - CUPRA Born - CUPRA Sweden-PWR +0.930
9 - Rasmus Hedberg - Volkswagen ID.3 - Exion Racing +1.683
10 - Axel Bengtsson - Cupra Born - CUPRA Sweden-PWR +1.329

Testpass 5-8 - Korta banan - Topp 10
1 - Tobias Brink - Tesla Model 3 - Brink Motorsport 52.772
2 - Jimmy Eriksson - Tesla Model 3 - Brink Motorsport +0.073
3 - Ola Nilsson - Volkswagen ID.3 - Exion Racing +0.249
4 - Oliver Söderström - BMW i4 - Exion Racing +0.298
5 - Robert Dahlgren - CUPRA Born - CUPRA Sweden-PWR +0.362
6 - Axel Bengtsson - CUPRA Born - CUPRA Sweden-PWR +0.512
7 - Anton Marklund- CUPRA Born - CUPRA Sweden-PWR +0.682
8 - Calle Bergman - BMW i4 - Exion Racing +0.719
9 - Alexander Graff - BMW i4 - Exion Racing +0.924
10 - Måns Thalin - BMW i4 - Exion Racing +1.751
24-05-03 Brink Motorsports Tesla-trio till STCC 2024 är klar - Eriksson, Brink och Karlsson
Brink Motorsport har bekräftat sin trio till historiska STCC-säsongen 2024 med förarna Jimmy Eriksson, Tobias Brink och Mikael Karlsson som kommer att köra varsin Tesla Model 3.
- Det är riktigt kul att kunna presentera vår föraruppställning till STCC 2024, säger Ted Brink, teamchef.
- Vi välkomnar Micke till teamet jämsides Tobias och Jimmy. Med honom på plats kan vi sätta fullt fokus på mästerskapsgulden. Vi får en väldigt stark föraruppställning och det ska bli riktigt intressant att sätta dem bakom ratten under helgens första STCC-tester.

Mikael Karlsson gör comeback i år och tävlade senast i STCC 2021 där han slutade på sjunde plats totalt, bland annat med seger i den sista tävlingen han körde på Mantorp Park.
- Det ska bli en riktigt spännande utmaning att göra STCC-comeback samtidigt som mästerskapet blir elektrifierat, säger Mikael Karlsson.
– Vår satsning möjliggörs bland annat av vår partner Allson Kyl & Fryslager och vårt motto har sedan 20 år tillbaka varit att den som går i andras fotspår aldrig kommer först, något som stämmer väldigt bra överens med den nya STCC-eran. Jag hoppas och tror att vi tillsammans kan placera oss högt i årets tabell.

Mikael Karlsson tar över platsen från Hugo Nerman som istället kommer att fungera som förarcoach för Brink Motorsport på plats under STCC 2024.
- Givetvis är det tråkigt att Hugo tar ett steg åt sidan. Hugo har gjort ett bra jobb hos oss och även om han inte kommer sitta bakom ratten under 2024 så är vi glada över att han väljer att stanna i teamet. Vår ambition är givetvis att han ska vara tillbaka bakom ratten för oss i framtiden, säger Ted Brink.

Teamkollegor till Mikael Karlsson i Brink Motorsport under årets säsong blir erfarna förarna Jimmy Eriksson och Tobias Brink.

Tobias Brink var närmast att utmana regerande mästaren Robert Dahlgren i titelfighten 2022 och har totalt säkrat två STCC-silver och två bronsmedaljer.
– Vi har aldrig stått inför en så utmanande STCC-säsong någonsin där allt är helt nytt för samtliga förare och team. Men mitt sikte är inställt på toppen, vi ställer inte upp för att delta, säger Tobias Brink.

Jimmy Eriksson har en framgångsrik bakgrund av internationell formel- och GT-racing där han har tävlat i såväl GP2, klassen under Formel 1, som GP3.
– Det ska bli grymt kul att få komma hem och tävla på hemmaplan i Sverige igen efter sexton års racing utomlands, säger Jimmy Eriksson.
– Det känns som helt rätt tillfälle att ge sig in i STCC nu när mästerskapet går in i en ny och spännande era med elektriska och kraftfullare bilar än någonsin. Det är svårt att sia om exakta förväntningar med ett helt blankt papper som nya STCC innebär, men det är samtidigt inspirerande och jag kör aldrig för något annat än att utmana om den absoluta toppen.
24-05-03 CUPRA Sweden - PWR signar rallycrossstjärnan Anton Marklund till STCC 2024
Flerfaldige rallycrossmästaren Anton Marklund kommer att köra CUPRA Sweden - PWRs tredje CUPRA Born i STCC 2024, säsongen när det nationella mästerskapet blir först i världen som elektrifierat.
- För mig är racing inte bara en sport, det är en livsstil. Det ska bli sjukt kul att göra STCC-debut tillsammans med CUPRA Sweden - PWR i detta historiska skifte till elektriska tävlingsbilar. Jag har mycket att lära mig, men konceptet är helt nytt för alla i depån och det känns oerhört motiverande att tävla för mästarteamet där jag hoppas att vi kan tillsammans ta bra resultat, säger Anton Marklund.

31-åringen säkrade EM-guldet i rallycross 2017 och gjorde racingdebut 2015, sedan dess har han kört flertalet säsonger i Carrera Cup Scandinavia.
– Vi har nu hela teamet komplett där Anton med en imponerande meritlista och passion för motorsport tillför en mängd erfarenhet och skicklighet till teamet, säger Marcus Ekström, teamchef för CUPRA Sweden - PWR.
- Vi är övertygade om att han kommer att bidra starkt till CUPRA Sweden - PWR och vi hoppas att han kommer att trivas med att arbeta tillsammans med oss både utanför och på banan.

Anton Marklund ansluter redan bekräftade teamkollegor Robert Dahlgren, den mest segerrike STCC-föraren någonsin, och Axel Bengtsson, junior-mästare i racing 2022.

STCC-säsongen 2024 startar den 8-9 juni mitt i centrala Göteborg, boka dina biljetter och läs mer här: https://www.stcc.se/stcc-goteborg
24-05-02 Exion Racing flyttar bas och storsatsar med sex bilar i STCC
Exion Racing storsatsar i STCC och kommer att driva sex bilar säsongen 2024 från en ny bas i Ljungbyhed under ledning av tidigare STCC-föraren Kevin Engman.
- Hela teamet är sjukt motiverade inför uppgiften och jag tar med mig erfarenheterna från fjolårets säsong med Team
Auto Lounge där vi tävlade med fyra bilar i TCR Denmark. Vi är ett ungt team som saknar konkurrenternas erfarenhet, men vi kommer att jobba metodiskt mot vårt slutmål om att utmana om den absoluta toppen, säger Kevin Engman.

Calle Bergman, som gjorde STCC-debut för Exion Racing 2022, kommer att fortsätta tävla för teamet och köra en BMW i4.
- Jag känner mig sjukt laddad inför att äntligen göra elektrisk STCC-premiär efter förra årets förseningar. Känslan i teamet är riktigt bra med den här expanderingen och nysatsningen. Vi har mycket kvar att lära oss, men jag tvivlar inte en sekund på att vi kommer att ta stora steg framåt under säsongen. Personligen är mitt mål satt på att plocka poäng och sakta men säkert röra mig mot toppen och kunna utmana om topp fem, säger Calle Bergman.

Förutom tre BMW i4 kommer även Exion Racing, som tidigare var baserade i Värnamo, att ansvara för driften av tre Volkswagen ID.3.
- Det nya elektriska konceptet från STCC och EPWR kräver inte alls lika mycket resurser som tidigare STCC-bilar, vi kan alltså istället fokusera på att leverera spännande och hållbar racing där förarnas prestationer kommer i främsta rummet. Vi underskattar inte på något sätt uppgiften om att driva sex bilar, men vi har god support från våra partners och ett kompetent gäng i teamet, säger Kevin Engman.

Teamets återstående förare kommer att avslöjas inom de kommande veckorna och identiteten på den första Volkswagen-föraren avslöjas redan i nästa vecka.

STCC-säsongen 2024 startar den 8-9 juni mitt i centrala Göteborg, boka dina biljetter och läs mer här!
24-04-30 STCC skriver nytt historiskt kapitel med framgångsrikt första elektriskt test
STCC skrev ett historiskt nytt kapitel under måndagen när ett första framgångsrikt funktionstest kördes med de nya elektriska tävlingsbilarna som byggts av EPWR på Ljungbyheds Motorbana.

Samtliga bilar kördes igenom kompletta laddningscyklar för att kontrollera funktion av samtliga komponenter och förutom några mindre mjukvaruuppdateringar så löpte testet på enligt plan.

För att inte ge något team eller förare en fördel och för att få ut jämförbar data kördes samtliga bilar av STCC:s vd Micke Bern som tidigare tävlat i mästerskapet.
- Det är en så otroligt bra känsla att vi äntligen är på banan och att bilarna fungerar och presterar som utlovat, säger Micke Bern, vd för STCC.
- Jag har kört många olika typer av tävlingsbilar genom min karriär, men aldrig så välbalanserade och responsiva som dessa. Skillnaden mellan de olika modellerna är marginell och man får verkligen kämpa för att plocka ut de där sista tiondelarna när man börjar närma sig gränsen. Vi har verkligen kommit nära receptet för att skapa spektakulär och underhållande racing!

Under testet var tre Tesla Model 3, tre Volkswagen ID.3 och tre BMW i4 på plats och klockade ett stort antal varv. CUPRA Sweden - PWR ansluter nästa testtillfälle med sina tre CUPRA Born.

Härnäst väntar vidare tester på Mantorp Park, Knutstorp och igen på Ljungbyheds Motorbana med samtliga team och förare inför premiären mitt i centrala Göteborg den 8-9 juni - läs mer och köp biljetter här!

24-04-26 Samtliga 12 bilar levererade till STCC inför säsongen 2024
Nu har samtliga 12 helt nya elektriska tävlingsbilar från EPWR levererats till STCC inför säsongen 2024, året när STCC blir först i världen som helt elektrifierat nationellt mästerskap.
- Känslan är fantastisk efter att ha tagit leverans av 12 helt nya tävlingsbilar till vår bas i Ljungbyhed inför vår historiska säsong 2024, säger Micke Bern, vd för STCC.
- Detta är vårt största steg framåt hittills tillsammans med EPWR och teamen, ett efterlängtat sådant efter förseningarna förra året. Detta markerar också starten på nästa stora steg i form av funktionstesterna innan bilarna är helt redo för teamen till de officiella försäsongstesterna och premiären.

Totalt leverades tre CUPRA Born, tre BMW i4, tre Tesla Model 3 och tre Volkswagen ID.3.

Bilarna har designats och satts samman av EPWR i Vikmanshyttan i samarbete med partners som Skellefteå Kraft och SKF.
- Jag vill rikta ett stort tack till alla som varit involverad i arbetet, från vårt ingenjörs- och mekaniker-team till alla våra partners som varit med oss i varje steg på vägen, säger Micke Jansson, vd för EPWR.
– Deras dedikation och hårda arbete har varit instrumentalt i att möjliggöra den här leveransen och nu har vi en spännande vår framför oss.

I nästa vecka kommer ett första funktionstest att köras med samtliga bilar på Ljungbyheds Motorbana innan vidare tester väntar på Mantorp Park i upptakten inför den historiska STCC-premiären i Göteborg den 8-9 juni.

24-04-17 Stark Future kör uppvisning med elektrisk motocross under STCC-premiären i Göteborg
Svenska företaget Stark Future kommer köra uppvisning med Stark VARG - den mest avancerade elektriska motorcykeln i världen - under STCC-premiären i Göteborg den 8-9 juni.
- STCCs banbrytande och cirkulära elektriska racingkoncept stämmer väldigt väl överens med vår vision om en hållbar framtid i motorsport. Premiären mitt i Göteborg ser otroligt spännande ut och jag hoppas att detta kommer bli en grundsten för STCCs framtid, säger Anton Wass, grundare av Stark Future.

Mitt under pausen mellan STCC-tävlingarna kommer publiken att bjudas på en unik och adrenalinfylld show där svenska stjärnorna Jonas Skovby, Lukas Karlsson och Jonathan Kling kommer köra uppvisning med Stark VARG framför fullsatta läktare.
- Göteborgs STCC-event är inte bara en tävling, det är en plattform för innovation och framtidens teknik inom motorsporten. Vi är glada över att kunna erbjuda vår publik denna unika upplevelse med elektriska motorcyklar där vi gläntar på dörren till en spännande elektrifierad framtid på såväl två som fyra hjul, säger Robert Reijers, kommersiell chef för STCC.

I evenemangsområdet och depån, som är öppen för allmänheten, kommer publik att kunna träffa förare och team, köra STCC ESPORTS, se de senaste nyheterna inom bil- och mc-branschen och träffa många av STCCs partners under Göteborgs-premiären.

Läs mer om Stark VARG och köp dina biljetter till STCC-premiären i Göteborg den 8-9 juni!

24-04-15 Robert Dahlgren och Axel Bengtsson klara för CUPRA Sweden-PWR i STCC 2024
CUPRA Sweden-PWR har förnyat kontrakten med fyrfaldige STCC-mästaren Robert Dahlgren och senaste juniormästaren Axel Bengtsson inför 2024-säsongen.
- Med Robert och Axel har vi en formidabel föraruppställning för att försvara våra STCC-titlar i år, säger Marcus Ekström, teamchef för CUPRA Sweden-PWR.

Skellefteå-sonen Robert Dahlgren är den mest segerrika STCC-föraren någonsin och säkrade den senaste förartiteln 2022.
– Framför allt handlar denna säsongen om att alltid ta sig i mål plocka så många poäng som möjligt. Vi tävlar alltid för att vinna och nya elektriska STCC ändrar inte på det. Jag vet att det här kommer att bli en stor utmaning för mig själv och hela PWR, men vi kommer att arbeta som ett team för att uppnå våra mål, säger Robert Dahlgren.

Axel Bengtsson gjorde STCC-debut 2022 och säkrade juniortiteln på sitt första försök samt debutseger i 2022-finalen.
- Det känns helt fantastiskt att få chansen att fortsätta med det bästa teamet i STCC och jobba med väldigt duktiga människor, säger Axel Bengtsson.

Teamet kommer att driva tre nya 100% elektriska CUPRA Born i STCC 2024 och tredjeföraren kommer att avslöjas inom kort.

CUPRA Sweden-PWR har säkrat teamtiteln de senaste två säsongerna och kommer få hårt motstånd från bland annat Brink Motorsport, som säkrade silvermedaljen 2022, under årets säsong som inleds 8-9 juni i Göteborg.

23-03-29 Volkswagen ID.3 för STCC 2024 avslöjad på Elmia-mässan
Täcket drogs av den första färdigbyggda Volkswagen ID.3-tävlingsbilen för STCC-säsongen 2024 under öppningsdagen av Custom Motor Show på Elmiamässan i Jönköping.
– Nu har vi avslöjat samtliga fyra elektriska modeller inför STCC 2024 där Volkswagen ID.3 ansluter Tesla Model 3, CUPRA Born och BMW i4 i ett starkt och relevant startfält med de senaste elektriska bilmodellerna, säger Micke Bern, vd för STCC.
– Volkswagen-modeller har tävlat framgångsrikt i STCC genom åren med totalt tre förartitlar och 38 tävlingssegrar. ID.3 är dessutom en av världens mest sålda elektriska bilmodeller och det ska bli mycket kul att se den på våra svenska banor under årets säsong.

Tre Volkswagen ID.3-tävlingsbilar, som är byggda av EPWR, kommer att stå på startlinjen i STCC 2024 och teamet samt förarna kommer att avslöjas under våren.

Bilen drivs av en elmotor som producerar 550 hästkrafter och kommer att laddas av Atlas Copcos klimatsmarta energilagringssystem ZenergiZe under STCC-säsongen, ett system som laddas med grön energi och arbetar helt utan generatorer, koldioxidutsläpp och buller.

Förutom nya Volkswagen ID.3 gör även den nya Göteborgsbanan digital premiär under Custom Motor Show som pågår under påsken på Elmiamässan (29/3-1/4).

STCC ställer ut sina simulatorer där alla besökare kan köra elektrisk STCC-bil digitalt på Göteborgsbanan och träffa STCC-förare. Läs mer om Custom Motorshow här: https://www.custommotorshow.se/

24-03-28 Biljettsläpp till årets andra STCC-tävling - Ljungbyhed Airport Race
Nu släpps biljetterna till årets andra STCC-tävling - Ljungbyhed Airport Race - som körs den 28-29 juni.
– Vi är väldigt glada över att vara tillbaka på Ljungbyheds Motorbana där vi kommer att bjuda publiken på fantastisk racing och ett späckat underhållningsprogram. Detta blir dessutom första gången som vi tävlar med våra nya elektriska tävlingsbilar på en permanent motorbana efter premiären i Göteborg, säger Micke Bern, vd för STCC.

STCC gjorde debut 2021 på den nära två kilometer långa banan i Ljungbyhed som tidigare fungerat som ett militärflygfält och tävlade där senast 2022.

Under tävlingshelgen, som körs fredag-lördag, kommer det att bjudas på ordentlig underhållning med bilutställning, stor driftingshow, körning med Formula Student-bilar och mycket annat för både familj och fans.

Förutom STCC kommer ett brett utbud av andra klasser att köras som Pro Superbike, Formula Nordic, Lamborghini GT Scandinavia, Yamaha R7 Cup, Aquila Formula 1000 och Radical Cup Scandinavia.

Publik som köper sina biljetter idag och fram till tionde juni kan ta del ett förköpserbjudande med ett lägre pris för båda dagarna. För den som vill unna sig något extra finns ett VIP-paket tillgängligt.

Läs mer om erbjudandet och boka dina biljetter här: https://secure.tickster.com/sv/m3e6yl9zfdhhhvu/products
24-03-21 Slutspurt för produktionen av 12 nya elektriska STCC-bilar till 2024-säsongen
Produktionen av de 12 nya elektriska tävlingsbilarna är inne i slutspurten inför 2024-säsongen som inleds mitt i centrala Göteborg den 8-9 juni.
– Vi har precis kommit hem från EPWR i Vikmanshyttan med en riktigt bra känsla efter att ha sett produktionen av de helt nya STCC-bilarna. Vi är på rätt spår och nu är det inte länge tills vi ska släppa lös dem på banorna och skriva ett helt nytt, klimatsmart kapitel för skandinavisk elitracing, säger Micke Bern, vd för STCC.

Just nu monteras tre Tesla Model 3, tre BMW i4, tre CUPRA Born och tre Volkswagen ID.3 samman inför leverans till teamen om strax över en månad.

Prenumeranter av STCC+ kan se en exklusiv förhandstitt redan idag från besöket hos EPWR här, filmen släpps på STCC:s YouTube-kanal på fredag.
– Produktionen går för högtryck och vi ser fram emot nästa stora steg, att leverera tävlingsbilarna till teamen inför säsongen - en nyckeldel i vårt arbete tillsammans med STCC att skapa en klimatsmart framtid för nationell motorsport, säger Micke Jansson, vd för EPWR.

STCC blir först i världen 2024 som nationellt mästerskap att elektrifieras med den nya generationen tävlingsbilar som byggs av EPWR, tävlingsbilar som kommer från en fusion av underhållning, sport, hållbarhet, innovation, teknik och ingenjörskunskap.

De nya STCC-bilarna är designade för att skapa tight, spektakulär och klimatsmart racing. Huvudingredienserna i detta är 550 hästkrafter, bakhjulsdrift, gemensamma delar, aerodynamik som skapar jämn racing och en total avsaknad av förarhjälpmedel som ABS eller stabilitetskontroll.

Under tävlingshelgerna laddas bilarna med det nya energilagringssystemet ZenergiZe från Atlas Copco, ett system som nyttjar litiumjonbatterier med hög energidensitet. Batterierna laddas med grön energi och fungerar helt utan generatorer, koldioxidutsläpp eller buller.

Tre av fyra modeller har hittills avslöjats och täcket kommer att dras av de återstående modellen - Volkswagen ID.3 - under Custom Motor Show på Elmiamässan den 29 april, läs mer här: https://www.custommotorshow.se/

24-03-15 Nu släpps biljetterna till elektriska STCC-premiären i Göteborg
I dag släpps biljetterna till världspremiären av elektriska STCC 2024 som kommer köras i hjärtat av Göteborg, precis utanför Ullevi, den 8-9 juni.
– Vi är stolta över att tillsammans med Göteborg & Co och Got Event kunna välkomna publiken till elektrisk elitracing på absolut högsta nivå mitt i centrala Göteborg, säger Micke Bern, vd för STCC.
– Vi kommer att bjuda publiken på två dagars fullspäckat schema med dubbla tävlingsheat, ett underhållningsområde med gratis entré, simracing, utställningar och stuntshower. Vi skriver ett historiskt nytt kapitel för nationell motorsport och vi gör det på bästa tänkbara plats!

STCC kommer i samarbete med Göteborg & Co och Ramudden att bygga en 625 meter lång Head 2 Head-bana med tillhörande läktarplatser som ligger på eventområdet mellan Ullevi och Scandinavium.

Här kommer STCC-startfältet att göra upp i det nya explosiva Head 2 Head-formatet bakom ratten på de nya 100% elektriska STCC-bilarna på över 500 hästkrafter.

Publiken kommer att få uppleva två intensiva dagar under lördagen och söndagen där STCC-förarna kör två kompletta omgångar från kvalificering, åttondelsfinal, kvartsfinal, semifinal till final.

I evenemangsområdet och depån, som är öppen för allmänheten, kommer publik att kunna träffa förare och team, köra STCC ESPORTS och träffa många av STCC:s partners.

Inne på arenan kommer publiken bland annat att kunna uppleva FMX Show med MX-motorcyklar, kolla artistuppträdanden och utvalda gäster får åka hot laps runt banan med STCC-förarna.

Ett begränsat antal biljetter släpps i dag, läs mer och boka dina biljetter här: https://www.ticketmaster.se/artist/stcc-biljetter/956992
24-02-26 Nu avslöjas platsen för elektriska STCC-premiären 2024 i Göteborg
STCC gör comeback i Göteborg 2024 och i dag avslöjas platsen där säsongspremiären av världens första 100% elektriska nationella mästerskap kommer att hållas den 8-9 juni, på en Head 2 Head-bana som byggs upp vid sidan av Ullevi.
– Vi har hittat en perfekt plats för vår comeback mitt i epicentrum av Göteborg ihop med Göteborg & Co och Got Event där vi kommer att kunna bjuda på elektrifierad racing på högsta nivå i ett helt nytt och explosivt format, säger Micke Bern, vd för STCC.
– Vår expansion till städerna är en nyckeldel i vår hållbara nysatsning där vi kommer att kunna ta STCC till en publik som vanligtvis inte har möjlighet att se våra tävlingar. Göteborg är en stad med starkt sportintresse där STCC har tävlat framgångsrikt tidigare och vi ser fram emot att nystarta vår tradition här.

2024 blir första gången sedan 2014 som STCC tävlar i Göteborg, en comeback som möjliggörs av elektrifieringen av mästerskapet.
– Vi är glada över att tillsammans med STCC kunna ta klimatsmart racing till hjärtat av Sveriges, världens mest hållbara destination, säger Sara Brankell, Key Account Manager Sports på Göteborg & Co.

STCC kommer i samarbete med Göteborg & Co och Ramudden att bygga en 625 meter lång Head 2 Head-bana med tillhörande läktarplatser som ligger på eventområdet mellan Ullevi och Scandinavium.
– Vi ser hur de flexibla ytorna, Ullevis centrala läge och kända varumärke möjliggör en typ av evenemangsupplevelse som vi förhoppningsvis får se mer av i framtiden. STCC är tidiga att medverka i denna utveckling och vi ser fram emot ett spännande elektriskt racingmästerskap, säger Henrik Jutbring, evenemangschef på Got Event.

I det nya Head 2 Head-formatet tävlar två förare åt gången i ett Race of Champions-liknande upplägg. Efter inledande testpass börjar en stege med kval, kvartsfinal, semifinal och final för att kora en finalsegrare.

Detta upplägg körs två gånger i Göteborg - både under lördagen och söndagen!

Framför Ullevi byggs depå och utställnings/event-område upp där bland annat de nya elektriska 550-hästars STCC-bilarna kommer att laddas via Atlas Copcos klimatsmarta energilagringssystem ZenergiZe som varken kräver generator eller extern infrastruktur.

I evenemangsområdet och depån, som är öppen för allmänheten, kommer publik att kunna träffa förare och team, köra STCC ESPORTS och träffa många av STCC:s partners. Inne på arenan kommer publiken bland annat att kunna uppleva FMX Show med elektriska MX-motorcyklar, kolla artistuppträdanden och åka hot laps runt banan med STCC-förarna.

STCC-premiären den 8-9 juni är den första av totalt fem tävlingshelger från juni till september och biljetterna till Göteborg släpps i nästa vecka - se hela kalendern här!
Tryck här för mer info!

<< Tillbaka till Startsidan