05-12-22 Möt de snabbaste
rallyförarna!
· Snabb, snabbare snabbast! Ny startordning i Rally-SM.
· Ta pulsen på förväntansfulla teamchefer.
· Upplev taggad förare från insidan!
Upptaktsträff i Uppsala
Onsdagen den 11 januari 2006 får du att vara med på upptaktsträff
kring Rally-SM i Uppsalatrakten.
Dagen kommer att vara optimal för att du ska känna nervositeten,
höra om förväntningarna och förhoppningsvis få dig
en åktur du sent ska glömma.
Krafttag in i framtiden
Svenska Bilsportförbundet skapar tillsammans med Gör Det Lars
Jonsson AB ett mästerskap på sportslig och kommersiell grund.
En stor del av satsningen märks redan 2006, för att sedan synas
fullt ut 2007. En ny glansperiod för svensk rallysport är målet.
Rally-SM 2006
Säsongen inleds 13 januari med Bergslagsrallyt i Ludvika. Ett rally
som har alla förutsättningar att bli ett perfekt avstamp för
en spännande säsong. Mitt i centrala Ludvika finns tävlingscentrat
och serviceplatsen. Banan går sedan över 11 mil specialsträckor
på klassiska - Björnjägar´n förstås - och
krävande rallyvägar.
Upptaktsträffen kommer att börja med lunch. Men exakt tid och
plats meddelas senare då rally så här års är
väderberoende.
Övriga tävlingar i Rally-SM 2006:
17-18/2 Snow Rally, Östersund
12-14/5 South Swedish Rally, Vetlanda
5/8 Killingen, Kil
25-26/8 Snapphanerallyt, Hässleholm
29-30/9 Östgötarallyt, Linköping
05-12-22 SBF; Debatt om rekognosering
i Ludvika
Det pågår en intensiv debatt om rekognosering eller ej då
Rally-SM drar igång med Bergslagsrallyt. Reglerna öppnar för
arrangörerna att avstå träningen, vilket Bergslagsklubbarna
tänker utnyttja. Och då hotar några att inte komma.
- En hörsam och konstruktiv opinion har genom utskottet bett att vi tar
med träningen, säger Lasse Jonsson.
- Och jag ser det som positivt att det är liv i rallysporten och att
såna här diskussioner blommar upp, fortsätter projektledaren
för Rally-SM.
Johan Strömberg, tävlingsledare för Bergslagsrallyt som inleder
Rally-SM den 13 januari, är inte lika förtjust:
- Vi har inte fått några direktiv som säger att vi måste
tillåta rekognosering, säger han.
- Och vi tänker inte göra det.
Anledningen är att reglerverket ger arrangören möjlighet att
anordna sin tävling utan att förarna får köra igenom
sträckorna och kontrollera säkerhetsnoterna. En möjlighet Bergslagsklubbarna
bestämde sig för att använda, och det redan i somras.
- Nu, när det bara är tre veckor kvar är det inte bara att
ändra, säger Johan Strömberg.
Han är också orolig för vädret. Blir det busväder,
vilket inte är ovanligt i samband med Bergslagsrallyt, så har han
fullt upp med att ploga specialsträckorna.
- Då ska vi samtidigt ha förare ute som tränar och funktionärer
som gör i ordning sträckorna.
Alltså har de arrangerande Bergslagsklubbarna bestämt sig: Det
blir ingen träning.
- Jag vet att det är team som hotar med att inte komma, och det är
ju sorgligt. När önskemålet kom, från förarna,
att korta ihop SM-tävlingarna så sa vi tidigt att vi som första
SM-tävling på året skulle köra utan rekognosering för
att se hur det skulle fungera. Vi anade att det skulle bli reaktioner, men
inte ett sånt här oväsen!
Bashastigheten under rekognoseringen är 70 km/h.
- DET kan upplevas som väldigt fort när man passerar folk och hus
ute på skogen. Vi fick skrivelser från de boende redan förra
året, fast vi inte hade någon rekognosering då, säger
Mats Graaf, säkerhetschef på Bergslagsrallyt.
Han har varit med då en skogshuggare frontat med en som rekognoserat,
och en annan gång då banchefen blev avträngd av en som skrev
egna noter.
- Det här är ett ideellt arbete och om inte jag kan ta ansvar för
vad som kan hända på skogen, då avgår jag.
Lasse Jonsson kan å sin sida inte göra mycket.
- Vi tappar sting i arrangemanget om det blir ett tunt startfält. Därigenom
gör både de tävlande och arrangören tävlingen en
otjänst. Och det tycker jag naturligtvis är jättesynd. Men
bollen är arrangörens. Jag kan inte tvinga någon, säger
Lasse Jonsson.
Artikeln publicerad
2005-12-22 avSBF, Annemo Friberg>>
05-12-21 "Rallyeliten"
bojkottar SM´s Berggsrallyt om inte rekognoseringen återinförs
SBF tillkännav under Bilsportmässan att man tänkte köra
tre av SM-deltävlingarna utan rekognosering. Det fick flertalet av SM-deltagarna
att högljutt protestera, vilket ledde till ett mycket hett möte.
Som slutade i att SBF backade för förslaget och lovade rekognosering
på tävlingarna.
Men, nu visar det sig att arrangörerna för Bergslagsrallyt INTE
kommer att tillåta rekognosering trots allt. Vilket nu har fått
flertalet av förarna att kraftigt reagera. Större delen av förare
och co-driver ställer sig därför bakom en bojkott av alla de
SM-deltävlingar som inte har den egna notskrivningen. Nästa vecka
kommer man att ge en skrivelse, med namnunderskrifter till SBF och arrangören
för Bergslagsrallyt.
Att man reagerar så här kraftigt, beror bland annat på att
man tycker att det här är ett bakåtsträvande. Som går
HELT emot förbundets riktlinjer att höja rallyts och SM´s
status. En av de viktigaste grundstenarna inom rally är just notskrivningen.
På internationell nivå, som VM, finns inte ens arrangörsnoter.
Allt måste föraren och co-drivern själv skriva. Vårt
Svenska Mästerskap bör därför ligga på internationell
nivå, där man kräver rekognosering. Man satsar på att
få fram ungdomar på världsnivå, men tar bort deras
chans att lära sig notskrivning. Vilket gör att vi ohjälpligt
hamnar efter de utländska konkurrenterna och inte kan konkurrera på
lika vilkor.
Vill man tävla i ett Svenskt Mästerskap, vill man också ha
en standard som motsvarar internationell nivå. För de som inte
vill det, finns ypperliga tävlingar och t.ex Supercupen.
Så, om inte SBF och arrangören backar, kommer flertalet av de SM-startande
ekipagen därför INTE till start i Berglsgsrallyt 13-14 januari.
Sammankallande mot rekognoseringen är Staffan Parmander. Vill du veta
mera eller ha info maila honom på staffan.parmander@worldrallycenter.se
En lista för underskrift kommer att finnas här på MiV framöver.
05-12-12
Race Consulting tar över resultattjänsten på SM
Det blir Magnus Karlsson och Race Consulting som kommer att ansvara för
resultattjänsten på rally-SM 2006. Och det med viss hjälp
av Resultatdata. Magnus har stor erfarenhet av resultathantering sedan sina
år i STCC (vilken han även driver 2006).
Det är Resultatdatas program som kommer att användas och Resultatdata
kommer även att ta hand om den första deltävlingen, Bergslagsrallyt
i Ludvika. Därefter kommer de att att finnas till hands och vara Race
Consulting behjälplig.
05-12-08
Nya SM-reglerna för startordning, seedning och omstart i Rally-SM 2006
Finns nu publicerade här på hemsidan, www.sbf.se
eller direkt
här>>
05-11-27
Östgötarallyt SM-final 2006
Nu är arbetet i gång med SM-finalen 2006 då östgötaklubbarna
samlades i Linköping en kväll nyligen och utsåg de tunga posterna
i tävlingen. De som får huvudansvaret för Östgötarallyt
är tävlingsledare Stefan Thaleman och bitr täv.led. blir Tommy
"C" Andersson och Mikael Heelge. Även en banchef utsågs
och det blev Stefan Larsson
somredan har varit ute och tittat på vägar till finalen. Någon
huvudsponsor för tävlingen varännu inte klar men det finns
några företag som är på gång.
Östgötarallyt kommer att köras sista helgen i september månad
med start och mål förlagt till Linlöping.
05-11-23
Mindre asfalt i SM
Inte helt asfaltsfritt, men nästan. Det är kontentant av att ett
antal rallyförare/kartläsare vädjat till Hässleholms MK
om att inte låta SM-tävlingen gå över bron och till
vårt södra grannland. Kostnaderna för att bygga om bilarna,
samt inköp av däck för asfalt, skulle bli för stora.
- Faktum är att jag lät danskarna ta beslutet. Det brev vi fick
från de aktiva var klokt och trevligt skrivet, inte alls något
hot. Så danskarna höll med om att vi inte kunde köra ihop.
Det säger Claes G Wilke, tävlingsledare för det som skulle
bli Öresundsrallyt, med start och mål i Hässleholm med tillhörande
grussträckor. Men också en dag i Danmark, med asfaltssträckor.
Istället blir det nu Snapphanerallyt och nästan bara grus. För
publiksträckan "Garnisonen" blir med på fredagskvällen,
förhoppningsvis med många åskådare.
- Vi hoppas på det, vi har inlett ett arbete med flera samarbetspartners,
till exempel stadens köpmän, så vi tror det blir mycket folk,
fortsätter Wilke.
Tävlingen kommer fortfarande att vara en 2-dagars, men antalet mil krymper
något: från cirka 14-16 SS-mil till runt tio. Å andra sidan
slipper teamen bygga om sina bilar för asfalt och de kan köra på
sina "vanliga" fälgar och grusdäck.
- Vi räknar också med att de danska förare som regelbundet
kör här kommer till Snapphanerallyt, avslutar Claes G Wilke.
05-11-23
Rally-SM 2006 närmar sig
Vill du informera dig om allt nytt är ett tips att besöka Bilsportmässan
på lördag och ta del av det som händer. Du kan också
framföra din åsikt.
Mötet äger rum i C-hallen klockan 15.00 på lördag. Det
kommer att vara "pilat" från hallentrén, så håll
utkik!
Håller i mötet gör Rallyutskottet och projektledare Lasse
Jonsson. De kommer att presentera 2006 års tävlingar och tankar
kring dessa. Det blir också information om föreslagna ändring,
typ seedning och omstart.
- Men vi ska också blicka förbi 2006 och blicka in i framtiden,
säger Lasse.
Alla är välkomna till mötet och du behöver inte föranmäla
dig.
- Det är fritt fram för alla att ställa frågor och framför
åsikter. Däremot ska vi inte ha någon omröstning, mötet
är inte beslutande på det viset, säger Lasse.
- Däremot vill vi väldigt gärna ha in synpunkter som vi kan
ha med oss framöver, avslutar han.
05-11-16
Seedad elitgrupp i Rally-SM
En elitgrupp med 40 ekipage i täten. Så är tanken att 2006
års Rally-SM ska starta. De 40 platserna fördelas procentmässigt
mellan bilklasserna i förhållande till det totala antalet startande,
och långsammast går ut först.
Fredagen den 13 januari startar Rally-SM 2006 i Ludvika med deltävlingen
Bergslagsrallyt. Den gamla seedningen ersätts av en ny, modernare startordning.
- Med en elitgrupp får vi förare som får utrymme att lysa
som de stjärnor de är, säger Lasse Jonsson, nytillträdd
som projektledare för Rally-SM.
Varje deltävling inleds med otrimmat 2 WD. Klassens ledare startar sist
och följs av långsammaste i trimmat 2 WD. Sedan kommer 4 WD i samma
ordning.
- För åskådarna och media blir det intressant och lätt
att förstå, fortsätter Lasse.
Han ser det som ett ypperligt incitament för förare som "vill
upp", för med det här systemet finns det ett par steg upp att
ta inom ramen för Rally-SM.
- Vi gör undantag för JSM och 4 WD, där det hela tiden ska
vara minst 16 förare.
Efter den första gruppen om 40 förare kommer en ny grupp med lika
många tävlande på samma sätt. Lasse har naturligtvis
redan räknat på fördelningen, och utifrån en nyligen
genomförd tävling blev startordningen 11 stycken Otrimmade 2 WD.
- Elva otrimmade 2 WD i elitgrupp 1 måste vara tillräckligt för
att med marginal få med klassens huvudkandidater till SM-medaljerna,
menar Lasse Jonsson.
www.sbf.se
05-10-08 Rally SM 2006
Femtio år är någonting
att fira. Så resonerar i alla fall Kils MK Bil så klubben står
värd för en av deltävlingarna i Rally-SM 2006.
Det är klassiska Killingen som
får SM-status, och sträckorna kommer att ligga runt Kil i Värmland.
- Vi ska självfallet försöka få en huvudsponsor till
tävlingen, men Killingen är grundstommen, säger Raul Skager,
vice ordförande i Kils MK Bil.
Men säsongen inleds med Bergslagsrallyt fredagen den 13 januari.
- Vi ser det som vilken vanlig fredag som allra helst, så det ska allt
gå bra, säger Johan Strömberg, tävlingsledare.
Övriga arrangörer i den preliminära tävlingskalendern
är välkända i SM-sammanhang sedan tidigare. Visserligen kommer
Öresundsrallyt, i regi av Hässleholms MK, att avvika från
de övriga. Det blir start i Hässleholm med sedvanliga grussträckor,
därefter väntar Danmark dag två och ren asfalt.
- Vi jobbar på att ha parc fermé här i Hässleholm och
så starta lördagen med en asfaltsträcka inne på Garnisonsområdet.
Men det är inte klart än om det kommer att gå i lås,
säger Rolf Sandin, vice ordförande i Hässleholms MK.
Preliminära kalendern för 2006 ovan
www.sbf.se
05-10-07
Cykelhandlarn tar över Rally-SM
Svenska Bilsportförbundet låter ett externt företag ta hand
om Rally-SM från och med nästa år. I dagarna blev det klart
att Gör Det AB, med Lasse Cykelhandlarn Jonsson i spetsen,
tar över driften.
- Vi har fört förhandlingar med flera parter, och är väldigt
nöjda med slutresultatet, säger Magnus Öhrström, marknadschef
på Svenska Bilsportförbundet (SBF).
Lasse Jonsson går i rallykretsar under namnet Cykelhandlarn,
eftersom hans far och han själv kommer från den branschen. Men
Lasse har också ett gediget motorsportintresse bland annat har
han kört mängder med rallytävlingar. Hemma i garaget i byn
Viby, på höravstånd från Mantorp Park, står en
Volvo Originalare.
- Rallysporten har den största delen av mitt hjärta, men Racingen
finns det också plats för, säger Lasse.
De senaste tio åren har han följt Rally-SM via den populära
rallyradion. Inte som lyssnare utan som kompanjon med Ola Strömberg
i studion.
- Vi måste höja statusen på Rally-SM, både bland team,
publik, arrangörer, media och de kommersiella krafterna, säger han.
- Rallysporten har en otroligt djup traditionell förankring hos folk,
så det finns mycket att bygga på. Min uppgift blir att strukturera
och jag ser mig som den som verkligen går in i det här.
Medicinen blir att tillsammans med SBF, Rallyutskottet, klubbarna och teamen
förvalta alla ideella timmar som lagts, och läggs ner, årligen.
Och att tillföra kommersiella krafter, medialt tänkande och en droppe
eventkrydda.
- Rally-SM är inte där det ska vara. Men inom kort ska det stå
i full blom!
Fyrabarnspappan, och fram till nu ansvarig för inköp och varumärkesbyggande
hos Grahns i Motala, startar eget: Gör Det AB.
- Det speglar lite av hur jag känner det. Jag vill göra något
av Rally-SM, och det jag inte kan får jag se till att andra gör,
säger Lasse Jonsson.
Upptakten sker den 22-23 oktober då Lasse Jonsson möter
nästa års arrangörer på ett möte i Knivsta. Premiär
i rallyskogarna är det sedan den 13-14 januari i Ludvika.
Korta fakta Lasse Jonsson
Född: 1964
Bor: 1850-tals gård i byn Viby, utanför Mantorp
Familj: Hustru Anna-Carin, barnen Ludwig och Tinus, 9 år, Cajsa 5 år
och Wilmer 1 år. (Vi är alla sportfånar och födda
under OS-år)
Rally: Sedan slutet på 1980-talet tillsammans med kartläsaren Anders
Wretemark. Körde hela 90-talet, bland annat Suzuki Cup, Peugeot Cupen
och SM i Lilla Grupp N.
Aktuell som: Startar Gör Det AB som ska driva Rally-SM åt Svenska
Bilsportförbundet.
05-10-07
Gör Det AB ska driva Rally-SM
Svenska Bilsportförbundet låter ett externt företag ta hand
om Rally-SM från och med nästa år. I dagarna har Gör
Det AB, med Lasse Jonsson i spetsen, signerat avtalet.
- Vi har fört förhandlingar med flera parter, och är väldigt
nöjda med slutresultatet, säger Magnus Öhrström, marknadschef
på Svenska Bilsportförbundetr (SBF).
Lasse Jonsson går i rallykretsar under namnet Cykelhandlarn
eftersom hans far och han själv kommer från den branschen. Men
Lasse har också ett gediget motorsportintresse bland annat har
han kört mängder med rallytävlingar. Hemma i garaget i byn
Viby, på höravstånd från Mantorp Park, står en
Volvo Originalare.
- Rallysporten har den största delen av mitt hjärta, men Racingen
finns det också plats för, säger Lasse.
De senaste tio åren har han följt Rally-SM via den populära
rallyradion. Inte som lyssnare utan som kompanjon med Ola Strömberg
i studion, eller ute på någon sträcka. Från denna sidoposition
har han följt sportens utveckling som han inte uteslutande ser
som positiv.
- Vi måste höja statusen på Rally-SM, både bland team,
publik, arrangörer, media och de kommersiella krafterna, säger han.
Magnus Öhrström är inte sen att hålla med:
- Och i Lasse Jonsson ser vi den person som har både förankringen
hos utövarna och förmågan att få saker och ting gjorda.
Parat med en lyhördhet som vi är övertygade om ska sätta
fart på Rally-SM.
Redan om några veckor inleder Lasse Jonsson arbetet inför premiären
i mitten på januari i trakterna kring Ludvika.
05-09-12
Jämtlands första SM-guld i rally blev i helgen ett faktum!
Men det blev en nervpers utan dess like innan Patrik Sandell kunde kliva upp
på pallen som segrare.
Redan i fredags vann Patrik Sandell årets Clio Cup tillsammans med hans
codriver Emil Axelsson.
En av helgens målsättningar var därmed i hamn med resultatet
att han senare i höst kommer att åka till Frankrike och testa med
deras fabriksteam. Ett resultat som bara det är det största som
hänt Patrik.
Men helgen hade mer att bjuda på.
Det gällde att ladda om batterierna för möjligheten att köra
hem ett SM-guld till Jämtland fanns fortfarande. Det första någonsin
för övrigt! Årets sista deltävling i rally-SM startade
på lördagsmorgonen och det som krävdes var att inte tappa
för mycket på största hotet Robin Sandberg.
- Vi kände att vi inte hade någonting att förlora när
vi startade på morgonen, berättar Patrik som hela tiden var inne
på att i första hand ha roligt i bilen.
- Vägen till att det ska gå fort för oss är att vi har
roligt. Då kommer känslan och direkt också farten.
Även om den känslan hittades, så skulle det bli en ordentlig
nervpillrare innan duon kom att utropas som segrare. Flera förare inom
ett par sekunder gjorde att det bara var att hålla tungan rätt
i mun och se till att hålla tempot väl uppe.
- Vi körde riktigt bra, men när vi kört i mål såg
vi att vi bara var nio tiondelar efter Tommy Vestlund i mål.
- Första känslan när vi såg det var att SM-guldet inte
fick hänga på dessa tiondelar, men orosmomentet var väl inte
det faktum att Tommy kom emellan oss och Robin på andraplatsen.
- Även om vi visste att det var en bit till bakomvarande, så var
det att ingen fick komma bakifrån och passera mig och Tommy.
Men som i de flesta sporter gäller det att ha marginalerna på sin
sida.
Robin placerade sig bakom helgens segrare Peter Zachrisson och Patrik hamnade
på sin fjärdeplats.
Precis det resultat som gjorde att särskiljning fick göras mellan
Robin och Patrik om vem som skulle koras till svenska mästare. Antal
segrar i mästerskapet avgjord till Patriks fördel.
Om sedan segern i Clio Cup är mer värt än ett SM-guld får
framtiden utvisa, men i historieböckerna kommer det alltid att stå
Patrik Sandell, svensk mästare i rally, år 2005.
Och idag, måndag sätts bilen ut på annons. För målsättningen
med sin rallykörning är större än tävlingar på
hemmaplan. Nästa år ska Patrik ut på de internationella arénorna
och arbetet inför det är redan igång för Jämtlands
första SM-guldmedaljör.
www.patriksandell.com
05-09-12
Dussinet fullt Jonsson
Nu är dussinet fullt. Med tolv SM-guld och flertalet pallplatser under
drygt två decennier kan man gott konstatera. Mats Jonsson är Sveriges
meste mästare i rally. I helgens SM-final, eller rättare sagt två
tävlingar, kunde Mats redan efter första dagens tävling titulera
sig Svensk Mästare igen. Det var också dags för rallystjärnskottet
Peter Zachrisson att få sola sig i guldglansen för första
gången.
Det var en rattrostig och magsjuk Thomas Rådström som hjälpte
till att ordna en trivsam nattsömn på fredagskvällen för
Jonsson. Thomas rattade Toyotan trots en upprorisk mage till en andraplats
efter Jonsson, och höll undan för Jimmy Joge, som var Mats enda
hot för dussinet fullt. Det var lite spänt på fredagen,
så det kändes bra att göra klart guldet redan då, menade
en superglad Jonsson vid målrampen i Köping.
Skenande Ford
God hjälp hade Mats också av sin Ford. Bilen bokstavligen skenade
fram på första sträckan. När Mats släppte gasen
i första svängen på sträckan ville bilen annat och fortsatte
i näst intill samma fart. Gasspjället var inte rätt justerat,
då gör insprutningen lite som den vill, förklarar Mats om
incidenten på första sträckan. Ett fel som kunde slutat illa
men som Vålbergsmekaniker Jonsson lätt justerade efter sträckan
med en skruvmejsel. Jag kände igen felet och visste direkt vad
det var.
På rätt spår
Mats Jonsson tog sitt första SM-guld 1983. Peter Zachrisson var då
ett år gammal. Tjugotvå år senare rattar Peter från
Värmlands Näs en Renault Clio sport i SM för första året.
Samma år kan Peter titulera sig Svensk Juniormästare. Vad som skulle
bli ett läroår i framhjulsdrivet slutade på bästa tänkbara
sätt för Zachrisson, som i år dubblerat med att köra
både SM med otrimmad Renault, och några VM- och supercupentävlingar
i trimmad tvåhjulsdriven Suzuki. Att Peter är inne på rätt
spår i sin karriär bekräftar rallyräven Jonsson. Det
viktigaste som finns är att köra mycket och få många
mil i kroppen. Ett recept som Peter som synes redan anammat.
Guldhungrig
Men tro inte att Peter är nöjd för det. Vinnarinstinkten och
guldhungern finns där alltid. Synd att jag gjorde en så dålig
vintersäsong, rannsakar sig Peter. Det kunde ha blivit guld i
stora SM också. Medalj blev det ändå i stora SM. Tack vare
en strålande körning i Köping. Tvåa i fredagstävlingen
efter hårdsatsande hemmaföraren Jonas Ericsson och seger på
lördagen. Detta genererade även en bronsmedalj i SM för otrimmade
tvåhjulsdrivna bilar. Noterbart är också att Peter med sin
otrimmade Renault kört ifrån alla i den trimmade tvåhjulsdrivna
klassen och spöade vinnaren av denna, Per-Arne Sääv, med nästan
en hel minut.
Punkterade guldplaner
Inte stolpe ut, men väl punktering ut, blev det för Oscar Svedlund
med Co-driver Björn Nilsson. Vi slog i nåt och punkterade
på nian, meddelade Björn. Där punkterades även rallyduons
planer på SM-guld efter en hård fight genom hela året med
Uppsalaföraren Mats Thorzelius. Just nu känns det surt, men
det går nog över bara man får köra några sträckor
igen, menade en inte allt för nedstämd Svedlund efter tävlingen.
Ett besök på bilsportmässan i november för medaljutdelning
blir det ändå, SM-silvret var redan klart inför helgens tävling.
Mästare i Volvo
MK Team Westoms snabbe Volvo Originalåkare Micke Lindh kan efter helgen
titulera sig Sveriges snabbaste C-förare i klassen. Micke
gjorde det på bästa sätt, genom att vinna finaltävlingen,
hans första seger efter en handfull andra och tredjeplatser i serien
i år.
AV: Anders Ekström
05-09-10
Jonsson, Thorzelius, Sääv, Sandell och Zachrisson är SM-vinnarna
2005!
Många av klasserna har nu gått imål i Kolsvarundan i Köping.
Därmed har vi nu flera klara vinnare. Mats Jonson och Per-Arne Sääv,
säkrade sina SM-guld redan igår. Thomas Rådström var
dock den som vann den andra deltävlingen i Kolsva. Mats Jonsson blev
tvåa i klassen, före Stig-Olov Walfridson.
Oscar Svedlund tvingades bryta på näst sista sträckan och
därmed var kampen om guldet över. Mats Thorzelius fick som sämst
vara tvåa för att ta guldet. Mats Thorzelius vann före Hans-Erik
Weng och trea blev Joachim Carlström.
Patrik Sandell slutade femma, men vann ändå sin klass. Han och
Robin Sandberg hade lika många poäng, men sandell vann särkiljningen.
Peter Zachrisson var snabbast i klassen och vann därmed junior-SM. Tvåa
i dagens tävling blev Robin Sandberg, före hemmaföraren Jonas
Ericsson.
Resultat från tävlingen hittar du på: http://www.resultatservice.com/rallysm/rallysm2005/rallysm6/resultat/1result2.html
Grattis till er alla!!
05-09-09
Dussinet fullt för Jonsson
Två SM-guld är säkrade efter första finaldagen i Rally-SM.
Det ena är veteranen Mats Jonsson som därmed har dussinet fullt
med SM-guld, den andra Per-Arne Sääv som tar sitt första.
Linköpingsförare Per-Arne Sääv kunde kosta på sig
att slå av på takten på slutet. Han vann ändå
den trimmade tvåhjulsdrivna klassen i Kolsvarundan, och säkrade
guldet med sin VW Golf. Kampen om silvret fortsätter i morgon i skogarna
runt Köping och det är Kenny Stavbom, Nynäshamn och Stefan
Jonsson, Vännäs i huvudrollerna.
Veteranen Mats Jonsson har snart dussinet SM-guld i hyllan hemma i Edsvalla.
47-åringen gjorde inga misstag och hans extrema fyrhjulsdrivna Ford
Escort WRC gick helt problemfritt.
När andra etappen kör igång lördag morgon ska gulden
fördelas i den otrimmade tvåhjulsdrivna klassen, och i den dito
fyrhjulsdrivna. I båda är det stentufft och de främsta är
Robin Sandberg och Patrik Sandell respektive Mats Thorszelius och Oscar Svedlund.
Omstart 08.00 och då väntar tre sträckor som körs två
gånger.
05-09-07
Sandell jagar vinst i Clio Cup
Rallyföraren Patrik Sandell har möjlighet att ta både SM-
och JSM-guld i helgen. Ändå är det segern i Renault Clio Cup
som hägrar allra mest.
- En vinst där och jag får testa i Frankrike senare i höst
för det franska proffsteamet. Det vill jag väldigt gärna, säger
Patrik.
Eftersom denne 23-åring bor i Östersund inleds resan ner till Köping
torsdag morgon. Han leder sin klass och behöver "bara" hålla
Robin Sandberg, Ryds MK, bakom sig för att säkra guldet. Ett JSM-guld
vann han redan förra året, och det kan han göra nu också
om poängskörden blir tillräckligt stor.
- Men det är stora SM som gäller, konstaterar Patrik.
Fast så var det det här med Clio Cup. En serie som körts sedan
2001 och där det i år är sju deltävlingar med final nu
i helgen. Patrik leder med 51 poäng, nio mer än tvåan Lars
Sjöström. Trea är Daniel Gustavsson på 34 poäng.
Eftersom det delas ut 15 poäng till vinnaren under fredagen, och lika
mycket till den som segrar på lördagen - är det långt
ifrån avgjort.
- Såklart att SM är oerhört viktigt. Men chansen att få
testa i Frankrike kan betyda väldigt mycket, säger han.
- Visst är det mycket som ska falla på plats, men ett sådant
test kan öppna en del dörrar.
Möjligheten till testet i Renault Sport Technologies rallybil Clio Super
1600 (se bilden) ges tack vare ett samarbete mellan Renault Sverige och Renault
Sport Technologies för att premiera lovande talanger i Sverige och Danmark.
Bilen är byggd efter reglementet ör Junior-VM.
Förutom detta får den totala Clio Cup-segraren också 75 000
kronor i prischeckar. Totalt har cupen en prispott på hela 400 000 kronor.
- Sedan har vi ett gemensamt cateringtält för alla Clio-förarna,
berättar Ulrika Goodholm som sköter serien.
Där finns allt från frukost under morgontimmarna till lunch och
middag senare på dagen. Liksom kaffe, bröd och frukt. Dessutom
har Renault Team Sweden en fullastad reservdelsbuss på plats, dit deltagarna
kan komma för att hämta utrustning vid behov.
- Då slipper de ha allting med sig. Efter tävlingen så fakturerar
vi de team som kvitterat ut reservdelar, berättar Ulrika. I år
har cupen en egen prisutdelning efter målgången i Köping,
sedan väntar gemensam middag med alla övriga i SM-fältet.
- Rally är en stor social gemenskap, och därför är det
extra roligt att vi kan avsluta året lite festligt, säger Ulrika.
Och det är då Patrik Sandell har tänkt hämta biljetten
till höstens test i Frankrike och samtidigt bli den förste jämten
som tar SM guld i rally.
05-09-06
Rådström tillbaka i Rally-SM
- Första sträckan hinner jag nog inte med, men sen ska vi allt försöka.
Det säger Thomas Rådström när Vännäsföraren
i helgen kör sin första rallytävling på ett år
- SM-finalen i Köping.
Helt rattrostig är han inte efter en satsning i rallycross i en Hyundai,
men rally har han inte kört sedan SM-finalen förra året i
Norrköping. Då han förresten vann både SM-guld och tävlingen
totalt.
- Det ska bli riktigt, riktigt roligt. Rallycrossen har bara strulat med alla
tänkbara missöden, säger Thomas.
Så nu blir det åka av. Han startar i Team Olsbergs Toyota Corolla
WRC, den bil Tobias Johansson körde senast i Snow Rally i Östersund.
Då började bilen brinna och Tobias fick bryta, i ledning.
- Corollan har inte gått sedan dess men nu tyckte Olsbergs VD att vi
ska köra igen, så vi ska testa att allting fungerar som det ska
någon dag innan start, säger Thomas.
Riktigt var vet han ännu inte.
- Antingen runt Köping någonstans, eller i Växjö.
Den forne VM-föraren har bara tävlat i Köping en gång
tidigare, i Silverstonerallyt för två år sedan då han
vann.
- Nej du, inte kan jag påstå att jag hittar där! Men det
spelar ingen roll. Vi ska allt försöka ta de andra ändå!
Vid sin sida i högerstolen har han "som vanligt" Jörgen
Skallman.
Rådström får gälla som favorit till totalsegern. Visserligen
kan allting hända och bilen har som sagt inte körts på länge.
- Fast det enda som oroar är att jag är magsjuk. Det känns
inte alls något bra så om du ursäktar vill jag helst gå
och lägga mig och vila!
05-09-06
Öppet i samtliga fyra SM-klasser
Samtliga fyra guldmedaljörer i Rally-SM utses i helgen i Köping.
Säsongen har varit ovanligt tuff, och det har varit sekundstrider så
här långt! Kolsvarundan i sig vinner nog Tomas Rådström
eftersom han kommer till start, men i SM är han iskall.
Fjolårets suverän i trimmat fyrhjulsdrivet, Thomas Rådström
Vännäs, kommer till sin första start i år. I SM-sammanhang
är han "ofarlig", men när det gäller totalsegern
är det stormvarning för Vännäs-föraren!
- Bara jag blir bra från magsjukan som drabbat mig så, säger
Thomas Rådström.
Den bil han ska köra är Team Olsbergs Toyota Corolla WRC.
Strid på sekunden var det annars i Rally Österlen mellan Jimmy
Joge, Motala, Mats Jonsson, Forshaga, och Dick Wicksell, Uppsala - Peugeot,
Ford respektive Subaru. Så någon märkesfördel finns
inte. I Skåne segrade Dick Wicksell efter en felfri resa, men Jimmy
Joge kom då till start rattrostig. När han skulle testa sin Peugeot
rasade turbon därför att oljereturen hade slammat igen. Efter sena
reparationer blev han tvåa, vilket han också är i SM.
Leder gör otroligt erfarne Mats Jonsson. Forshagaföraren har redan
dussintalet SM-guld, men det hindrar honom inte från att vilja ha fler.
Är säkerheten själv. Han ska misslyckas rejält för
att inte ta ett nytt guld - men han får allt tuffare motstånd!
Kenny Stavbom, Nynäshamn, leder den trimmade tvåhjulsdrivna klassen
med tre poäng före Per-Arne Sääv, Linköping. Bilmekanikern
har åkt både fort och jämt i år med sin Escort. SM-deltävlingen
i Tomelilla för några veckor sedan vann visserligen Sääv.
- Min nya kartläsaren (Patrik Henriksson) har hjälpt mig mycket
för han har så stor erfarenhet av bilen och vet hur den ska köras,
säger Kenny Stavbom.
- Dessutom måste jag vinna för att kunna bärga guldet, fortsätter
han.
Förarna får nämligen räkna bort de två sämsta
resultaten, och gör man det har Sääv övertag.
I otrimmat fyrhjulsdrivet är det klart att Mats
Thorszelius, Uppsala, eller Oscar Svedlund, Karlstad, vinner SM-guld. Den
"gamle" Mats som sadlat om från trimmat till otrimmat, eller
25-årige Oscar som vunnit segrar ända borta i Kina. Mats vann
senast, med en marginal på 8,5 sekunder efter nästan tio mils
körning.
- Det är kniven på strupen och den som vinner i Köping vinner.
Så det blir högsta fart från början, säger Oscar
Svedlund.
De har tre delsegrar vardera, medan Mats har tre andraplatser och Oscar
två.
Den till antalet startande största klassen är otrimmat tvåhjulsdrivet,
fast här finns de minsta bilarna. Leder gör Patrik Sandell, Östersund,
och när hans huvudkonkurrent tvingades bryta redan efter några
meter på första sträckan i Rally Österlen, var det
upplagt för att han skulle ta ett fast grepp om ledningen. Men i rally
kan allt hända, och Patrik bökade runt för mycket i den skånska
myllan och sekunderna tickade.
- Dörren är fortfarande vidöppen i mästerskapet, så
vi ska stå upp och köra. Patrik får ingen mer delseger,
säger Robin Sandberg, från Växjö. Han stärkte
dessutom sitt självförtroende ytterligare nyligen med en totalseger
i Dackefejden.
- Rally Österlen blev mitt livs kortaste tävling. Drivaxeln gick
av 70 meter efter start. Det kommer inte att hända nu, fortsätter
Robin som gör sin första SM-start i Köping.
Kolsvas Jonas Ericsson ligger på bronsplats inför sin hemmatävling.
Har Sandell och Sandberg oflyt kan han avancera, men han har också
Peter Zackrisson, Säffle, flåsande i hälarna så det
är tätt i täten!
Regerande juniormästare är Patrik Sandell kör i första
hand "stora" SM.
- JSM är en bonus jag hoppas få på köpet, säger
den 23-årige föraren från Östersund.
Sandell ligger i år tvåa, nio poäng efter Peter Zachrisson,
Säffle.
- Jag har inget mästerskapsguld förut så jag tar gärna
ett i JSM, säger Peter Zachrisson.
Han inledde med en nolla i Sandviken, men har tagit full pott på grus.
Patrik Sandell har gjort tvärtom: full pott i vintras och skralt med
poäng på grus.
- Nu vänder det, strulet är slut nu, säger dock Patrik Sandell.
Ovanligt i SM-sammanhang är att JSM-förarna får poäng
både under dag ett och dag två - men så blir det i Köping.
15 poäng till den snabbaste på fredagen, och lika mycket till
den snabbaste på lördagen. Det gör att också trean
Lars Sjöström, Hudiksvall, och fyran Simon Löfström,
Östhammar, kan blanda sig i slutstriden.
Kolsvarundan drar igång på fredag klockan
15.30 från Stora Torget i Köping. Förarna har då tre
sträckor framför sig som de kör två gånger. Omseedning
under natten och omstart tidigt lördag morgon då förarna
återigen har tre sträckor som ska köras två gånger.
Efter totalt 114 km fartsträckor återvänder förarna
15.30 på lördagen till målrampen på Stora Torget.
Efter SM-fältet på 50 förare kör under lördagen
också cirka 25 startande i klassen Volvo Original. Dessa tävlar
i Sverigecupen och även den har final i Köping.
05-09-06
SM I Kolsva, en öppen historia
Redan är snacket igång om säkerheten kring helgens final i
Rally-SM: Kolsvarundan. En sak är definitivt säker och det är
att det inte är klart med någon vinnare ännu. Utan de sex
sträckorna som förarna kör två gånger är helt
utslagsgivande!
Självklart arbetar arrangerande Kolsva MS också intensivt för
att förhindra att någon kommer till skada. Vi minns alla den tragiska
olyckan i Tomelilla då en åskådare klämdes till döds.
Den utredning som Svenska Bilsportförbundet gör kring olyckan kommer
inte att vara klar till helgens tävling. Media som ändå önskar
komma i kontakt med Sören Johansson, utredningsgruppens ordförande,
kan nå honom på 073-418 27 70.
Välkomna till Kolsvarundan där förarna kör om dubbla SM-poäng
eftersom det delas ut sådana både under fredagen och lördagen!
05-08-20
Svenska Bilsportförbundet utreder dödsolyckan
Allting tyder på att föraren har kört rätt och att det
som skedde på specialsträcka 14 i Rally Österlen, då
en åskådare senare avled, var en ren olyckshändelse.
Men en utredning om hur olyckan kunde hända är redan igång.
Direkt efter olyckan visade många av de som fanns där stor handlingskraft.
- Vår räddningsaktion har varit oerhört professionell, säger
förbundsordförande Kåge Schildt.
Omgående startade Svenska Bilsportförbundet en utredning om hur
olyckan kunde hända. Den krishanteringsplan som finns sattes också
omedelbart i verket. Samtliga funktionärer på den aktuella sträckan
har varit i samtal, liksom räddningspersonal. Tomelilla kommuns Posumgrupp
är startad. På plats ute på Rally Österlen fanns också
hela Svenska Bilsportförbundets styrelse och förbundsläkare
- bland annat för att diskutera Svenska Bilsportförbundets olycksplan.
Efter olyckan på SS14 fördes fyra personer till sjukhus. En av
dem avled senare under lördagskvällen.
05-08-20
Rally SM efter sektion 1
Nyss fyllda 21-årige Patrik Flodin leder Rally Österlen när
SM-förarna går in för service i Tomelilla. De har då
kört fyra sträckor.
Tvåa är Jimmy Joge, i en trimmad fyrhjulsdriven Peugeot 206 WRC.
Medan Patrik kör en otrimmad Mitsubishi Lancer. Differensen mellan de
två är prick fyra sekunder.
Veteranen Mats Jonsson är först på femteplats.
05-08-20
Tillbaka till 1960-talet!
Timmarna innan start i Rally Österlen är sträckorna det stora
samtalsämnet. Håller vägar? Eller blir de dålig?
- Det är som på 60-talet! Smått och trångt, beskriver
Mats Jonsson vägkaraktären.
Den rutinerade Forshagaföraren går ut först och lär inte
ha några stora problem, utifall vägarna nu blir så sönderkörda
som många befarar.
- Det blir nog dåligt, men jag trivs med det. Jag är nog inte så
rädd om bilen, säger Peter Lundell, en av hemmaförarna som
kan slå till i Volvo Original-klassen.
De små grusvägar som finns längre upp i landet, är i
sydliga Skåne ersatta med smala gräsbevuxna fartsträckor.
- Väldigt tekniska vägar, både snabbt och smalt och bitvis
riktigt krokigt, säger Björn Nilsson, kartläsare till Oscar
Svedlund - en av favoriterna i otrimmat fyrhjulsdrivet.
De beryktade länsmansryggarna på specialsträcka 14, av totalt
16 sträckor, lockar publik - och media.
- Yngre förare känner inte till hoppen, så där kan vi
få bra bilder, resonerar Jonas Kruse hos SVT.
Den sträckan körs bara en gång, och det är de som går
två gånger som kan bli dåliga.
- Äntligen riktiga vägar, säger dock Johnny Johansson, kartläsare
till Mats Jonsson.
- Ja så här var det på 60-talet, säger Mats Jonsson.
Tufft, det blir det och det gäller att undvika punkteringar, menar
05-08-18
Rally Österlen - de ungas genombrott?
Helgens Rally Österlen kan gå till historien som tävlingen
då de unga tog över. Då Jimmy Joge totalvann och då
"Patrikarna" Flodin och Sandell - nyss fyllda 21 respektive 23 år
- vinner de två otrimmade klasserna.
Patrik Sandell förbereder sig med att testa på vägen ner från
Östersund till Tomelilla - i Växjö.
- Fast mest nytta har jag nog av tävlingen jag körde i Tjeckien.
Kan vi överföra spårvalet från asfalten till gruset
där vi kan sladda mer, då ska det gå fort, säger Sandell.
Fast Renaultföraren lär få det svettigt med Peugeots Robin
Sandberg, Växjö, som bara är några poäng bakom Patrik
i tabellen för otrimmat tvåhjulsdrivet.
21 är ju ostraffbart, så nu när Patrik Flodin, Ilsbo, precis
nått den åldern var det väl sjutton om inte hans otrimmade
fyrhjulsdrivna Mitsubishi skulle hålla hela vägen till målet.
Flodin ledde klart sin klass i den finska VM-rallyt nyligen - men fick ge
sig på sista sträckan med trasig växellåda.
- Den här helgen är min, hälsar han nu konkurrenterna.
Värsta hotet lär komma från "gamlingen" Mats Thorszelius,
Uppsala, och etablerade Oscar Svedlund, Karlstad, i likadana bilar.
Den hårt trimmade fyrhjulsdrivna WRC-klassen brukar veteranen Mats Jonsson
från Forshaga vinna. Men när Motalas Jimmy Joge fick Peugeotteamets
styrning i den superhäftiga 206:an så gick det undan. Senast det
begav sig i SM-sammanhang vann Joge.
- Det ska bli riktigt roligt att köra den bilen igen, säger Joge.
Under sommaruppehållet har han ägnat sig åt racing, där
han imponerat i nya succéklassen JTCC.
Både Jimmy Joge, Patrik Sandell och Patrik Flodin ingår i Svenska
Bilsportförbundets stora satsning på juniorer - Swedish Motorsport
Challenge, SMSC.
Rally Österlen är första SM-rallyt någonsin i och runt
Tomelilla. Det är den fjärde deltävlingen av fem, och de knappa
tio milen specialsträckor körs på lördag. Totalt startar
ett 50-tal förare från hela landet, samt lika många i supportklassen
Volvo Original.
05-08-17
Rallyrapport inför SM från Jerker Axelsson
Nu på fredag börjar genomkörning + notskrivning av 16 ss och
själva tävlingen körs under lördagen i skogarna? runt
Tomelilla i skåne. Vi ligger på en 7pl i SM vilket känns
surt då jag senast bröt från en 3pl i Sydsvenska med brusten
drivaxel om inte om..ja ni vet
. Däremot har det gått bättre
på 2-hjul.
Jag har nämligen i sommar kört SM i Roadracing med mycket bra resultat
med tanke på att det bara "var på kul" Jag började
på ett soligt Sviesta som ligger vid Linköping och efter ett hårt
jagande säkrade jag en 2:a placering Nästa var Karlskoga och där
tog jag efter ett rafflande race med dyng-sladd, avträngd av en varvad
förare när jag hade en 7sec ledning som blev -4 sec men jag sänkte
hjälmen mot tanken och tog en seger med 6 sec i ett regnigt Karlskoga..
Jag leder nu SM i Superbike på 45 poäng men vi är 4 st som
har samma så det blir ett avgörande i Skåne 3-4 september
som heter duga. Det var samma senario 1996 då jag, Peter Linden som
senare vann Endurance-VM och Nordiske Mästaren Martin Johansson som gjorde
upp om valören på medaljerna och jag tog ju hand om guldet vilket
jag hoppas kunna göra nu med.
Då som nu i sadeln på en Yamaha. Denna gången har jag
1000cc, 175hk mot -96 då vi körde 600cc och 118hk.
KOMMANDE TÄVLING
Rally-SM i Trelleborg 20 Augusti,
SM Final Roadracing 3-4 Augusti
Rally-SM 9-10 September
Yamaha Test i Spanien
Jag kommer att, onsdag 31 augusti, åka till Barcelona och på den
kända banan Catalunia få testa bl.a. Yamahas spjutspets YZF- R1
mod 2006 som fått en rad uppdateringar, Öhlins fjädring fram
+ bak, nya lätta racingfälgar mm. Jag måste erkänna att
jag blir sugen på att köra en hel säsong både på
två & fyra hjul om det går att få till en lösning
med mekaniker och som vanligt, det ekonomiska. Vi har många bra mekar
på jobbet men de har att göra sommartid om man säger så.Jag
kommer hem så sent från Spanien att jag missar 2st 20 min tränings
pass på fredagen inför SM men jag ska träna/testa en hel dag
24/8 på Gelleråsen i stället.
Vi kommer då att prova en ombyggd framgaffel. Vi kommer även att
prova nya bromsar på Clion men det blir efter Trelleborg.
05-08-15
Första Rallyt i Österlen
Svampabanan i Tomelilla är välkänd i SM-sammanhang - i Rallycross.
Nu på lördag blir det Rally istället och de beryktade länsmannaryggarna
på klassiska Kronovall blir med, även om fartsträckan nu heter
Svennahultet.
Medan South Swedish Rally hade sitt högkvarter i Kristianstad var Kronovall
en avgörande sträcka. Den som klarar att flyga över första
krönet utan att landa för hårt på andra och rulla på
det tredje, brukar ha en rejäl segerchans.
- De nya, unga pågarna har inte råkat illa ut här. Men det
var en dyr sträcka då den var onotad, säger Villy Jönsson
som arbetat med banläggning sedan 1964.
Trots att förarna kör med noter och får köra igenom sträckan
en gång innan start, är det normala facit att ett par, tre stycken
ekipage ändå mister hoppet därute på Svennahultet. Och
får bogseras därifrån.
En annan utslagsgivande sträcka blir SS 12 där förarna måste
växla mellan olika tempon och körstilar. Den är också
tävlingens längsta med sin 11,89 km.
Kortast är publikprovet på Svampabanan, där åtskilliga
kamper utkämpats i Rallycross. Senast förra året hade Tomelilla
MK en av SM-deltävlingarna i Rallycross där. EM har klubben också
kört, liksom VM i motocross. Men aldrig tidigare en hel SM-rallytävling
med start och mål på Svampabanan samt alla specialsträckor
på Österlen.
För att klara arrangemanget, och få fram alla funktionärer
som behövs, har Tomelilla MK den här gången stor hjälp
av Trelleborgs MK och Simrishamns MK.
Tävlingen startar 09.00 på lördag och målgång
är beräknad till 18.00, också den på Torget i Tomelilla.
05-08-10
Joge jagar Jonsson på skånska vägar
Mats Jonsson brukar vara ett stupsäkert tips inför Rally-SM, men
de unga tränger på. Senast vann Jimmy Joge och han kommer till
Rally Österlen den 20 augusti för att göra om den bedriften.
- Det är målsättningen och det känns inspirerande att
komma igång med rally igen, säger Jimmy Joge.
Motalaföraren har ägnat sommaruppehållet åt Racing,
och det med framgång. Trots att han aldrig kört på asfaltsbana
förut har han tagit flera pallplatser i JTCC, en av supportklasserna
till kungaklassen STCC. Men nu åker hans fyrhjulsdrivna Peugeot 206
WRC ut ur garaget igen för en första start i skånska Tomelilla.
"Gamlingen" Mats Jonsson från Forshaga laddar upp med Snapphanerallyt
i Hässleholm nu i helgen. En seger där och han vinner SuperCupen
totalt, för femte gången!
- Det där med racing tror jag inte på. Jag håller mig till
rally, säger Mats Jonsson.
Efter Hässleholm drar han hem till Värmland igen för att gå
igenom Ford Escorten innan SM-starten den 20 augusti i Tomelilla.
I den fyrhjulsdrivna otrimmade klassen riktas fokus på Patrik Flodin,
21-åringen från Ilsbo som var nära en storskräll nyligen
i finska VM-rallyt. Men dessvärre gick Mitsubishins växellåda
sönder på sista sträckan, annars hade han vunnit klassen.
Störst motstånd lär han möta från Mats Thorszelius,
Uppsala, och Oscar Svedlund, Karlstad.
En intressant start gör Hans-Erik Weng, tidigare ursnabb i breddklassen
Volvo Original.
- Jag lockas av att mäta mig mot SM-åkarna, säger Weng.
På denne 27-årings meritlista finns en total cupvinst i Nordic
West Euro Cup, men också framskjutna placeringar utomlands med hans
nya Mitsubishi av senaste snitt. Eftersom det är hans första SM-tävling
har han ingenting med medaljerna att göra.
Nynäshamnsföraren Kenny Stavbom har varit jämnheten personifierad
i år och leder den trimmade tvåhjulsdrivna klassen med sin Ford
Escort. Konkurrensen kommer närmast från Per-Arne Sääv,
Linköping, och Eslövs Mats Andersson som har "hemmavägar".
Otrimmat tvåhjulsdrivet är största klassen och Ryds Robin
Sandberg, teamkompis med Joge i Peugeotteamet, gäller som favorit. Men
han leder inte SM efter de tre deltävlingar som körts, utan det
gör Östersunds Patrik Sandell. Differensen de emellan är bara
två poäng! Patrik Sandell är bara 23 år, så han
leder även JSM.
När nu Rally-SM åter gästar Skåne med bas i Tomelilla
kommer några intressanta "hemmaförare" till start. Ebbe
Nilsson, Kristianstad MK, luftar sin VW Golf i den trimmade tvåhjulsdrivna
klassen, och Jonas Olsson i den dito otrimmade. Betydligt mera krut är
det i Joachim Grahns fyrhjulsdrivna Mitsubishi och kanske att Simrishamnsföraren
kan ge Mats Jonsson och de andra en match.
05-05-16
Ungtupp hotar etablerade i South Swedish Rally
Mats Thorszelius leder Rally-SM, Oscar Svedlund vann senaste EM-tävlingen
och blott 21-årige Patrik Flodin har två färska totalsegrar
på grus i bagaget. Troligen vinner någon av dessa tre kommande
helgs South Swedish Rally i Växjö.
När de startar på fredag eftermiddag har de 22 mil specialsträckor
framför sig, så mycket kan hända när både SM- och
EM-poäng ska jagas.
- Det är viktigt att ha ordning på grejerna för att undvika
tekniska problem, säger Mats Thorszelius, SMK Uppsala.
- Sen är det bara att ta i, för det måste du göra direkt.
Jag tror inte det kommer att skilja många sekunder till slut, fast det
är så många mil.
Thorszelius leder mästerskapet före landslagsföraren Oscar
Svedlund, Karlstads MK. Men Oscar leder EM, för han totalvann första
deltävlingen i Östersund före Mats. Dessutom har Oscar nyligen
testat just i Växjötrakten.
- Vi har fått till en väldigt fin setup, så bilen ligger
mycket fint på vägen, säger Oscar nöjt.
Samtliga tre Mitsubishi Lancer Evo 7:or i klassen otrimmat fyrhjulsdrivet.
Patrik Flodin är yngst i trion, han fyller 21 år i augusti. En
långsmal yngling som tidigt körde bil på sjöisen i Ilsbo
utanför Hudiksvall. Till SM kom han med en enda tanke - hur ska det bli
att förlora för första gången?
- Nu har jag skippat de tankarna och funderar återigen på seger,
säger Patrik.
En annan Patric, fast med efternamnet Carlsson, kan också blanda sig
i leken. Hans pappa Ingvar var förhandsfavorit då första South
Swedish Rally kördes 1976. Ingvar körde då sönder - kanske
det blir Patrics tur istället?
I klassen Trimmat tvåhjulsdrivet får vinterexperten Stefan Jonsson,
Vännäs MK, gälla som favorit även om det nu är barmark.
Däremot kan det bli en storslagen fight i Otrimmat tvåhjulsdrivet.
Visserligen är vinterns herre Patrik Sandell med, men nu kan de andra
rå på Östersundsföraren. Säffles Anders Karlsson,
vars kartläsare Anders Martinsson är från Älmhult och
kan varenda kurva och sten i området, kan mycket väl ta kommandot.
Samma förutsättningar har hemmahoppet Robin Sandberg, Växjö,
och han brukar definitivt hålla sig framme i South Swedish Rally.
Tävlingen startar 17.10 på Stortorget i Växjö med att
rutinerade Mats Jonsson, Forshaga MC, ger sig ut mot fredagens inledande sträckor.
Knappa två dygn senare väntas han åter till målrampen.
Totalt med alla nationella klasser startar drygt 160 ekipage.
05-05-12
SVT2 sänder 50 minuter Rally-SM
Direkt efter South Swedish Rally visar SVT2 50 minuter från rallyt.
Sändningen startar 17.00.
Ett TV-team på sju man följer årets upplaga av South Swedish
Rally. De får en arbetsam helg, för direkt efter målgång
har de bara ett par timmar på sig innan sändningen startar 17.00
i SVT2.
- Vi kommer att ha 40 minuter klart redan på söndagsmorgonen, säger
Mikael Lindh på Frame production, det bolag som svarar för produktionen.
- De sista åtta-tio minuterna blir att vi tar klasserna till mål
helt enkelt, fortsätter han.
Satsningen är en av de största någonsin med hela 50 minuter
från en och samma rallytävling.
- Tittarna ska få action för vi ska leka med effekter, avslutar
Lindh hemlighetsfullt.
05-05-04
Rallymötet 28 maj
Det blir ett möte den 28 maj om Rally-SM 2006. Platsen är dock ändrad
till Scandic Hotell i Upplands Väsby, kant i kant med E4:an mellan Stockholm
och Arlanda.
- Vi kommer att kalla de som vi anser är berörda, säger Janne
Rydh, ordförande i rallyutskottet.
Som exempel räknar han snabbt upp arrangörer, generalagenter/team
och några representanter för de aktiva.
- Vi i utskottet ska förbereda mötet nu i helgen tillsammans med
någon/några i styrelsen och marknadschefen, fortsätter Janne
Rydh.
På rallyutskottets inrådan återinförs Grupp H i Rally-SM
nästa år. Hur det ska se ut i detalj är det som ska diskuteras
den 28 maj på Scandic Hotell i Upplands Väsby.
Du som har idéer och synpunkter på nästa års Rally-SM
- mejla dessa så fort som möjligt till janne.rydh@sydnet.net
SBF
05-04-29
Anmälningstiden till Sydrallyt förlängs till den 6 maj
Egentligen skulle anmälningstiden gå ut nu vid midnatt, men då
arrangörsstaben för South Swedish Rally (SSR) och Sydrallyt sammanträdde
var startfältet inte uppe i de 140 som önskas.
- Därför beslutade vi att förlänga anmälningstiden
till Sydrallyt, säger Anders Karlsson, marknadsansvarig.
Det betyder att till exempel WRC, Grupp H, Nationell Special, både 2WD
och 4WD, samt Volvo Originalare som tvekat nu får ytterligare några
dagar på sig att skicka en anmälan.
- Nu är vi visserligen uppe i 130 startande totalt med SSR, men det är
bara trevligt om vi blir fler, säger Anders Karlsson.
Sydrallyt omfattar cirka 94 km specialsträckor.
Däremot förhindrar mästerskapsreglerna en förlängning
av SSR:s anmälningstid. Där är i skrivande stund 39 förare
anmälda till EM-tävlingen, varav en norsk och en finsk förare.
För SSR går anmälningstiden ut vid midnatt.
05-04-20
Reglerna för GrH ska "filas"
Rallyutskottet har börjat fila på SM-reglerna för 2006
då Grupp H-bilarna åter blir med i skogarna.
- Vi måste ha någonting att utgå ifrån när vi
samlas för att diskutera vidare, och vill därför utarbeta ett
förslag först, säger Janne Rydh, utskottets ordförande
till www.sbf.se
Datum för mötet är inte spikat. Men det finns ett förslag.
- Det vore bra att få klara av South Swedish Rally först, säger
Janne som då är tävlingsledare.
Därför blir det troligen ett möte i Knivsta den 28 maj.
Utskottets grundtanke är att bjuda in arrangörer, representanter
för tävlande i olika klasser, team/generalagenter och förtroendevalda.
- Vi bjuder nog in de som vi definitivt anser ska komma, och ger övriga
intressenter möjlighet att anmäla sig. Skulle vi bli alldeles för
många får vi väl gallra, säger Janne Rydh.
SBF
05-04-10
GrH med i SM 2006
Nedre Norra hade i en motion till Förbundsmötet föreslagit
att Grupp H bör återinföras i Rally-SM. Under mötet återtog
dock distriktet sin motion.
Istället har förbundsstyrelsen beslutat, helt
i motionens anda, att Grupp H tillåts ingå i SM i klassen Trimmat
2WD och Grupp H4WD i Trimmat 4WD. Detta efter ett förslag från
rallyutskottet.
- Jättebra. Helt i linje med vad vi vill och alla dem vi är budbärare
för, säger kartläsarna Jon Magnusson och Johnny Johansson
som närvarade vid mötet.
- Det är bara bra att vi får fler bilar i SM. Ju hårdare
motstånd desto bättre, säger föraren Per-Arne Sääv,
också han med på mötet i Upplands Väsby.
Grupp H blir alltså med i Rally-SM igen från 2006.
- Vi måste förstås diskutera vidare för att fastställa
detaljerade gränser i reglementet. Men principfrågan är
viktig, säger Janne Rydh, ordförande i rallyutskottet..
05-02-27
Walfridson vann krävande SM-rally
Karlstadföraren Stig-Olov Walfridson vann det krävande SM-rallyt
Vinterpokalen i Sandviken. Bara hälften av förarna tog sig i mål.
Walfridson har gott om erfarenhet och det behövdes på den omväxlande
banan. Sandvikens MK hade bara två sträckor, båda runt 27
km och men båda kördes två gånger.
- Kanonkul, för vi har äntligen fått det mesta att stämma,
säger Stig-Olov Walfridson.
Att direkt efter frukost avverka nästan tre mil med en snittfart på
180 km/h blev tufft. Alla var inte vaksamma nog och fick skotta mycket snö
för att komma upp på vägen igen.
Även pålitligheten själv, förhandsfavoriten Mats Jonsson
från Forshaga, hade problem. Han förlorade en minut på en
punktering och såg ut att dala ordentligt i resultatlistan. Hans smala
lycka blev att så många bröt. Mats sträckvann de två
sista och med det blev han ändå trea totalt. Därmed leder
han SM totalt på 26 poäng.
På andra plats slutade Jimmy Joge, landslagsföraren från
Motala. Han gör sin första säsong i värsta klassen och
körde strålande. Nära, mycket nära var det dock att det
slutat i skogen på SS3. Ena framdäcket högg i snövallen
och bilen snurrade runt när det gick fullt på sexans växel.
- Änglavakt, säger Jimmy Joge.
Nästa deltävling blir på grus, South Swedish Rally i Växjö
i slutet av maj.
05-02-25 110% attack
.
Då var det dags för den 3: e deltävlingen
i rally-SM där Tommy Vestlund ligger på en delad tredjeplats tillsammans
med förra årets SM-vinnare Anders Karlsson. Sandviken kör
2st sträckor 2 gånger vilket troligen kommer att resultera i grusåkning.
- Ja man när man kör 2 gånger så krävs det minst
en decimeter is och det tror jag inte finns i Sandviken säger Tommy.
Men det är som det är och vi får åka på det som
bjuds, fortsätter han. Den otrimmade 2 WD klassen är den överlägset
jämnaste klassen och det kommer att bli otroligt tight om frontplatserna.
- Vi kommer att ladda 110% från start och försöka hålla
oss på vägen. Vi såg i Östersund att det kommit några
nya snabba förare och det går inte att "kolla läget"
för då är man borta, utan det är max attack som gäller,
säger Tommy.
Tommy som fick bryta första dagen i Snowrally pga. brusten yttre drivknut
är rejält revansch sugen, då man fick bryta när man enligt
klockan låg först. Man blev visserligen tvåa dag två
men det var en dag med bilar som stod i vägen som gjorde att man tappade
värdefull tid i jakten på seger.
Nu är det bara seger som räknas säger Tommy.
- Vi ska ta seger helt enkelt, nått annat finns inte i vår planering.
Vi har tappat för mycket i tabellen så vi måste prova i alla
fall. Skulle inte de gå så får vi hoppas att vi trycker
dit Anders Karlsson som vi haft en intern fight med i flera år nu, säger
Tommy och skrattar. Han blir så karig när han slår oss
Målgång beräknas till 15 tiden på lördag eftermiddag.
Info ansvarig för
VESTAB
05-02-24 Till helgen avgörs Vinterpokalen
På lördag avgörs den andra deltävlingen i
årets rally-SM. Vinterpokalen, som tidigare i år fick ställa
in, skall enligt utsago bjuda på fina vintervägar. Naturligtvis
finns Patrik Sandell med team på plats för att försvara sin
SM-ledning från fullträffen i Östersund i början av februari.
Målsättningen är att samla så många SM-poäng
som möjligt och även om Patrik tillsammans med kartläsaren
Emil Axelsson hoppas på en klasseger, är det totalen som är
viktigast. Det utlovas med andra ord lite is i magen.
Mellan SM deltävlingarna Snow Rally Sweden och Vinterpokalen
var det tänkt att Patrik och Emil skulle göra sin VM-debut i Svenska
Rallyt. Visserligen kom de till start, men tyvärr tog det stopp redan
efter 400 meter på första sträckan. Inte blev det någon
omstart heller, då det visades sig att lådan inte gick att laga.
Någon ny låda från Renault har inte gått att få
fram i tid och vore det inte för Mälaröarnas Anders Fredriksson,
som hyr ut sin låda till Patrik under Vinterpokalen, hade det inte
blivit någon start på lördag. Snabbt ner till Norrköping
för att hämta lådan och hem igen för att skruva i den
på plats och idag, torsdag, kör Patrik ett enklare test hos Depå
Grande i Rissna för att kolla så att allt fungerar.
Under fredag kör Patrik och Emil rekognisering av sträckorna mellan
11-16 och teamet ansluter under dagen. Dessutom ska grabbarna hinna med
en träff med representanter från Michelin. Första start
sker lördag kl: 09.00 och Patriks hemsida uppdateras regelbundet under
tävlingens gå
05-02-23 Två
sträckor, två varv och två Jonsson
Dags för andra deltävlingen i Rally-SM
Två sträckor som körs två gånger vardera är
vad den svenska förareliten möter i Vinterpokalen. Rally-SM är
denna gång koncentrerat till en dag i och runt Sandviken.
Mats Jonsson, Forshaga MC, gör sin 29:e säsong och han jagar sitt
tolfte SM-guld i tyngst, trimmade fyrhjulsdrivna klassen. Han vann senast
i Östersund trots att motorn mattades mot slutet.
- Jag hade inte tänkt göra någonting åt motorn på
hela vintern, men nu är den nyrenoverad, säger Mats som startar
först av alla.
Sandvikens MK har en bana norr om stan med två sträckor på
vardera 2,7 mil. Dessa körs två gånger.
- Det blir nog grus i botten på andra varvet, spår Vännäsföraren
Stefan Jonsson som gärna ser att det ändå är is. Han
var överlägsen i den tvåhjulsdrivna trimmade klassen i Östersund,
men i Sandviken tror han det blir tuffare.
- Per-Arne Sääv körde mycket bra i Stugun förra helgen
och han lär vara revanschsugen efter avåkningen i Östersund,
säger Stefan.
Första start sker från Jerntorget i Sandviken 9.00 med målgång
15.00. Headquarter är beläget i Folkets Hus.
05-02-23
Efter 29 år jagar Mats ännu segrar
Han fick riva motorn efter Östersund. Annars har allt gått enligt
ritningarna så här långt för Mats Jonsson i Rally-SM.
Dussinet fullt i SM-tecken hägrar.
Det är ju så himla roligt, det här med Rally. I alla fall
om man ska tro Mats Jonsson. Han har flängt runt i rallyskogarna de senaste
29 åren. Alltid för Forshaga MC, sedan 1997 i en fyrhjulsdriven
trimmad Ford Escort han äger. Någon rubrikernas man är han
inte, fast han har elva SM-guld och en knippa i andra valörer. Den som
pratar mer är Johnny Johansson, kartläsaren de senaste elva åren.
- Jag vill att han har det mesta med och det är svårt för
kartläsaren att hinna med om det går fort. Att ligga före,
säger Mats. Och fortsätter:
- Jag önskar jag kunde lagra mer innan start.
Duon delar på uppgifterna - Johnny sköter det administrativa och
logistiken. Mats bilen.
- Det är allt bäst. Och säkrast, skrattar Mats.
Med full pott, det vill säga 30 SM-poäng från premiären
i Östersund och en färsk totalseger från Stugun är Mats
som vanligt favorit då Rally-SM till helgen gästar Sandviken. Uppladdningen,
i den mån man kan kalla det, har han gjort i Älvdalen.
- Joggat? Nej jag spar på krafterna!
Istället har han tillbringat två dagar med att testa "Svensson-däck"
åt ett företag. Mil på mil, timme efter timme i en Volvo
V70.
- Vi kollar tiderna med olika typer av däck, både med dubb och
utan, säger Mats.
Han har också renoverat motorn i Forden.
- Jag hade inte tänkt göra någonting åt motorn på
hela vintern, men den sackade alldeles för mycket på slutet i Östersund.
Så vi plockade isär den.
- Vintertävlingarna frestar hårt på materialet för det
är långa sträckor och snabbt underlag, konstaterar Mats.
Precis vad han helst vill ha. Det enda som oroar är om gruset kommer
fram då de två sträckorna i Sandviken körs för
andra gången.
- Bara det är lika för alla, då spelar det inte någon
roll, säger Mats som går ut först med startnummer 1.
05-02-21
Nu är Sandvikens MK redo för Rally-SM
Datum, snö - men ingen fest. Annars är Vinterpokalen, andra deltävlingen
i Rally-SM, precis som den planerades från början.
Det innebär att andra deltävlingen i Rally-SM startar på Jerntorget
i Sandviken klockan 9.00 på lördag morgon. Sedan väntar två
sträckor alldeles norr om stan, båda cirka 2,7 mil långa.
Dessa körs två gånger, alltså totalt 11,2 mil specialsträckor.
Hela tävlingen mäter 24,1 mil och då har de tävlande
också hunnit serva efter SS1, 3 och 4 inne på Industrivägen.
Vid 15-snåret ska första bil återkomma till Jerntorget -
och SMHI utlovar mer kyla under veckan.
- Vi har varit ute med lastbilar på sträckorna för att trycka
till snön så det ser bra ut, säger Caj Abrahamsson i organisationskommittén.
Underlaget kan med andra ord bli perfekt. Snövallarna är inte lika
höga som vid premiären i Östersund - men de finns där
när klubben nu gör sitt andra försök att anordna sin vintertävling
sedan ordinarie datum töat bort.
Tävlingen blir Sandvikens MK:s elfte SM-rally i egen regi. 1997 fick
klubben Bilsport Award för årets bästa rallyarrangemang och
2002 Bertils Kanna för bästa bilsportarrangör alla kategorier.
År 2000 inträffade en mycket svår olycka då två
åskådare omkom då en av de tävlande rullade ut i skogen.
Snart skrivs 2005 års resultat i Vinterpokalen. Fyra olika bilklasser
gör upp om lika många SM-tecken. Det enda som utgår är
den fest som brukar avsluta Vinterpokalen. När arrangören tvingades
flytta tävlingen var festlokalen redan uppbokad för annat.
05-02-08
Tommy Vesterlund trea i SM
Tommy öppnade starkt i årets rally SM uppe i Östersund under
helgen och låg på en andra plats bara tiondelar efter Patrik Sandell
då en yttre drivaxeltapp gick av.
- Ja det kändes som om all luft rann ur kroppen när det small till
in mot vägskälet och inte blev de bättre av att publiken sa
att vi var 2-3 sekunder snabbare än Patrik fram dit. Vi var alltså
åter i ledningen när vi tvingades bryta.
Felet var dock snabbt åtgärdat så när nu Snow Rally
kör fredag och lördag som två separata deltävlingar vilket
ger möjligheten till att starta om, så var det bara att bita ihop
och komma igen.
Tommy och Joakim fick gå ut 15 minuter efter sista bil i Snow Rally
vilket visade sig inte vara så riktigt bra.
- Nej det verkade som alla trodde tävlingen var avslutad, så när
vi kom för vi blev hindrade flera gånger på dom två
första sträckor då man börjat lyfta upp bilar som kört
av. Det kan visserligen hända om vi åkte på samma ställe
som Patrik och co men då har även dom drabbats. Det här är
inte något som får hända när vi ska försöka
åka om samma SM tecken säger Tommy. Vi blev även lite sinkade
av spårvalen som slutbilarna i Snow Rally hade. Det passade inte alls
vårat tempo så det gick nästan inte att åka dom linjer
vi ville, men så är det nu och inget att hänga läpp över.
För övrigt tycker Tommy och Joakim att det gick väl det enligt
planerna även om dom marginaler som fanns förut är som bortblåsta.
- Ja skrattar Tommy. Förra året var vi väl ut i snövallarna
kanske 5 gånger mot kanske 50 gånger i år. Patrik och Emil
skall ha en stor eloge för det dom gjort. Tyvärr rådde vi
inte på dom denna gång men hoppas att vi skall kunna vara med
hela tiden i Sandviken, då är det våran tur.
Info ansvarig för
VESTAB
05-02-
07 Robert Anderssons JSM debut blev väldigt lyckad
Arbetat mot klockan hela veckan efter krachen i Dan Anderssons Minne så
fick han som plåster på såren lyckades han att ta JSM poäng
med sin Suzuki Swift, trots att han fick åka mot N3 bilarna.
05-02-07
Tre guld för Oscar Svedlund i helgen
Det var verkligen Oscars helg. Han och co-drivern Björn Nilsson vann
en rafflande sekundstrid under Snow Rallyts inledande deltävling på
fredagen. Han och Mats Thorszelius hade en tät sekundstrid som slutade
till Oscars fördel med 0,4 sekunder. Därmed vann Oscar och Björn
2005 års första deltävling i GrNs rally-SM.
Snow Rally är en EM-deltävling, där vardera dagen räknas
som en deltävling i SM. Den andra dagen var det återigen lika tätt
mellan Mats Thorszelius och Oscar, men åter var det Oscar som drog det
längsta strået och vann med drygt 44 sekunder.
En av helgens stora överraskningar iklassen stod Patrik Flodin för,
som gjorde en hedervärd debut med en GrN bil och slutade på en
tredjeplats under den första dagen. Det här innebär att Oscar
och Björn i helgen inte bara vann de två första deltävlingarna
i SM, utan även vann EM-deltävlingen; Snow Rally, totalt.
Resultat Snow Rally 4/2 deltävling 1
1 Oscar Svedlund 1.15.00,2
2 Mats Torzelius 1.15.00,6 0.00,4
3 Patrik Flodin 1.15.33,0 0.32,8
4 Magnus Mellquist 1.16.40,4 1.40,2
5 Patric Carlsson 1.19.03,8 4.03,6
6 Robert Opland 1.19.34,9 4.34,7
Joachim Carlström Bröt
Cemoni Olsson Bröt
Resultat Snow Rally 5/2 deltävling 2
1 Oscar Svedlund 2.03.41,6
2 Mats Torzelius 2.04.26,4 0.44,8
3 Magnus Mellquist 2.06.24,5 2.42,9
5 Patric Carlsson 2.08.46,6 5.05,0
Mer info på www.oscarracing.se
05-02-05
Rallyjunior sopade banan i Snow Rally
Patrik Sandell tog fem segrar!
Klasseger i båda SM-deltävlingarna, totalseger JSM, EM samt Renault
Clio Cup. Hemmaföraren och juniorlandslagsmannen i rally, Patrik Sandell,
hade verkligen (h)julafton i årets SM-premiär, Snow Rally, som
avgjordes fredag-lördag i Östersund.
- Det blev en femiling,,jag vann allt som gick att vinna i rallyt.
- Faktiskt, de sista hundra metrarna på sista specialsträckan körde
jag som i ett enda stort lyckorus.
- Jag såg knappt svängarna, berättar Patrik Sandell om rekordbedriften.
Den 22-årige Renault-föraren ingår tillsammans med kartläsaren
Emil Axelsson sedan i höstas i Bilsportförbundets hittills mycket
framgångsrika juniorsatsning i rally. Nytillträdde förbundskaptenen
för juniorlandslaget i rally, Anders Davidson, var snabb att gratulera
sina skyddslingar till segrarna. Tävlingen i Östersund ingick i
EM, SM, JSM samt Renualt Clio Cup.
Göran Björklund, Newsroom
05-02-05
Mats Jonsson på väg mot tolfte guldet
Först vid mållinjen stod det klart att Oscar Svedlund vann över
Mats Thorszelius i EM-rallyt i Östersund. Fast allra snabbast var veteranen
Mats Jonsson i "värsta" SM-klassen.
Uppsalaföraren Dick Wicksell var visserligen kvickast på tolfte
och sista sträckan, men det hjälpte föga mot Mats Jonsson,
Forshaga MC, som tog rejäla kliv mot ett tolfte SM-guld i helgen.
- Jag gillar när det är sådana här vägar. Då
är det fint, säger Mats Jonsson om de isiga vägarna. 48-åringen
var en minut och 47 sekunder snabbare med sin Ford Escort WRC än tvåan,
Subaruföraren Dick Wicksell.
Snow Rallyts största kamp utkämpade landslagsföraren Oscar
Svedlund, Karlstad MK, och Mats Thorszelius, SMK Uppsala. De kör varsin
Mitsubishi Lancer Evo 7 i fyrhjulsdrivna otrimmade, och ofta var tidsdifferensen
bara någon tiondelssekund. På fredagens första etapp lyckades
Oscar vinna på sista sträckan och gick till nattvila med fyra tiondelar
tillgodo.
När Oscar gled upp på målrampen på Stortorget i Östersund
hade han avverkat de 21 milen fartsträckor 44 sekunder snabbare än
Mats. Men då hade Mats misslyckats i sin hetsjakt, och hamnat väl
nära snövallarna bitvis:
Hemmahoppet Patrik Sandell, Jämtlands MK, höll verkligen för
favorittrycket. Han var snabbast båda dagarna i den minsta klassen,
otrimmat tvåhjulsdrivet. På köpet vann 22-åringen också
JSM-deltävlingen.
- Vi slog av lite på tempot, men blev nästan oroliga att vi kört
för mycket på säkerhet på slutet, säger en strålande
glad Renault Clio-förare.
I den fjärde och sista SM-klassen var Stefan Jonsson, Vännäs
MK, ett enda stort leende hela tävlingen igenom. Utan några som
helst krumbukter vann han trimmade tvåhjulsdrivna.
Resultat se www.resultatservice.com
05-02-04
Veteran leder Snow Rally
Veteran leder Snow Rally
Erfarenheten har hittills vägt tungt i Snow Rally, för Mats Jonsson
är tillbaka. Forshagaföraren leder efter första etappen i Östersund.
Han fick visserligen däng på första specialsträckan av
blivande VM-föraren Tobias Johansson, 23-åringen från Ludvika.
Men redan sträckan efter gick inte Tobias Toyota Corolla riktigt som
den skulle, och sträckan efter råkade han ut för en motorbrand.
- Vi fick ändå en bra värdemätare, sa Tobias Johansson
som nu riktar in sig på Uddeholm Swedish Rally.
När sedan Stig-Olov Walfridson, Karlstad, skar för hårt i
en inner, och tvingades skotta alldeles för länge kunde Mats Jonsson
dra ifrån med sin Ford Escort.
- Vi jagar ett tolfte SM-guld så det ser bra ut, säger Mats Jonsson.
Östersunds egna 22-åriga stjärna Patrik Sandell, leder den
minsta klassen, otrimmat tvåhjulsdrivet. Faktum är att han varit
i topp från start till mål denna första dag.
Redan 07.00 i morgon lördag går förarna ut på andra
etappen för att köra de återstående nio milen specialsträckor.
Resultat 4WD Trimmat:
1. Mats Jonsson, Forshaga MC, Ford Escort WRC, 1.11.15,2
2. Dick Wicksell, SMK Uppsala, Subaru Impreza WRC, 1.12.24,1
3. Eddie Hörbing, Laxå MK, Toyota Corolla WRC, 1.12.29,6
4. Jimmy Joge, SMK Motala, Peugeot 206 WRC, 1.12.56,5
5. Per Johansson, SMK Trollhättan, Ford Focus WRC, 1.13.33,0
05-02-01
Jämnt startfält i Rally-SM
Vem som vinner premiären i Rally-SM återstår att se. För
jämnare startfält än i årets Snow Rally får man
leta efter.
En som fansen tror ska storma fram på sträckorna runt Östersund
är Stig-Olov Walfridson, Karlstadföraren som redan har sju guld
- fast inget i värsta klassen. Faktum är att han aldrig kört
en WRC-bil förrän nu i år då han köpt en Mitsubishi
Lancer 6,5.
- Det känns riktigt bra på testerna, men tävling är alltid
bästa värdemätaren, säger Lars Bäckman, Walfridsons
kartläsare.
Mats Jonsson, Forshaga, är förstås med och allt vad data och
elektronik heter i hans Escort har trimmats sedan förra året då
det strulade för mycket. Johan Rudengren, Eskilstuna, kommer i en nästa
lika häftig Lancer som Walfridson, med målet att ta medalj. Och
mitt bland detta ungtupparna Jimmy Joge, Motala, i en helt ny Peugeot 206
och Tobias Johansson, Ludvika, i en Toyota Corolla.
- Klart att gubbarna ska få åka även om vi i första
hand tränar inför Svenska Rallyt, säger Tobias som ska köra
15 VM-tävlingar i år för en Subaru - och nyss fyllde han 23
år. Thomas Rådström, Vännäs, är regerande
mästare, men han saknar bil och kommer därför inte till start.
Fakta Snow Rallyt
Första start: 15.00 fredag 4 februari på Stortorget i Östersund
Antal specialsträckor: 12 stycken
Antal SS-mil: 21
Målgång: 15.30 lördag 5 februari
Antal startande totalt: 112 stycken
Ingår i: EM, SM, JSM
05-01-16
Rally-SM inställt i Sandviken
Hoppet är som bekant det sista som överger människan, så
ock rallyarrangörer. MEN Sandvikens MK tvingas ställa in premiär
av årets Rally-SM nästa lördag. Det är åter blidväder
- och blåst! - i Sandviken med omnejd.
Rally-SM inleds nu istället med Snow Rally i Östersund den 4-5 februari.
- Vi har hur mycket snö som alllra helst. Drivorna är meterhöga
inne i stan, säger Patrik Sandell, hemmaföraren som vann JSM förra
året och tänker försvara den titeln och om möjligt förädla
det silver han tog i den otrimmade tvåhjulsdrivna klassen.
Anmälningstiden till Snow Rally går ut på fredag, den 21
januari.
Om vintern behagar infinna sig även på sydligare breddgrader, kör
Sandvikens MK sin tävling Vinterpokalen den 26 februari istället.
Den lokala presskonferensen i Sandviken nu på tisdag är naturligtvis
också inställd.
05-01-16
SM i Sandviken säller in 22/1
Tävlingsledningen har idag 16/1 beslutat att ställa in premiärtävlingen
i Sandviken 22/1.
Jag återkommer när jag får mer info!
05-01-11
Tillräckligt hårt för Rally-SM
Is och bitvis små snövallar. Än är den norra bansträckningen
klart åkbar, så troligen kan Sandviken MK köra premiären
på Rally-SM den 22 januari.
De två sträckorna alldeles utanför stan har dock prio ett.
- Vi vill behålla närheten till Sandviken och vägarna är
roligare, säger tävlingsledare Kalle Andersson.
Med det menar han att det är riktigt krokigt till skillnad mot fem mil
norrut där alternativbanan har snabbare karaktär. Vilket förarna
med motorstarka bilar tyckte var perfekt 1997, då Vinterpokalen senast
tvingades byta datum.
Skulle mildvädret fortsätta körs SM-deltävlingen den 26
februari istället, tre veckor efter Snow Rally i Östersund.
- Vi får se hur det ser ut i helgen och ta stöd av femdygnsprognosen
innan vi bestämmer oss, säger Kalle Andersson.
60 förare har anmält sig till SM-premiären, vilket är
precis det maxantal tidsschemat klarar.