Rally-SM 2000
Rally-SM 2009 Rally-SM 2010 Rally-SM 2011 Rally-SM 2012 Rally-SM 2013
Rally-SM 2014 Rally-SM 2015 Rally-SM 2016 Rally-SM 2017 Rally-SM 2018


Allt om Rally-SM 1999
Pressinfo

 


Rally-SM 2000 Resultatservice
7-8 januari Bergslagsrallyt SM/JSM
3-4 mars North Swedish Rally SM
25-27 maj South Swedish Rally SM
16-17 juni Midnattssolsrallyt SM/JSM
1-2 september Sandviken SM/JSM
29-30 september Rejmerallyt SM/JSM


SM-finalen i rally: Dubbelt upp för Peugeot
- Jag är mycket imponerad. Patric dominerade hela tävlingen från start till mål. Om Mattias kom lite för nära på sträckorna ökade Patric tempot precis så mycket som behövdes.
Tillfällige codrivern Ulf-Krister Göransson från Olofström var imponerad över Patric Carlssons framfart i helgens SM-final i Rally, Rejmerallyt i Östergötland. Ulf-Krister fick hoppa in i finalen eftersom ordinarie codrivern Jan Svanström var upptagen med att skriva grusnoter för ett av VM-teamen.
Den unge Peugeot-föraren behövde i princip bara komma till start för att ta guld i Lilla Grupp N-klassen, klassen för standardbilar med max 2.000 cc-motorer. Men Patric hade bestämt att han skulle vinna även finalen.
Läs mer
Rejmerallyt: I helgen tänker Stig-Olov ta sitt 9:e SM-guld!
- Lillpojken kommer att bli bäst i hela familjen.
Det sa Per Inge, äldst av tre värmländska rallybröder Walfridsson, långt innan lillebror Stig- Olov hade tagit körkort. Och visst fick han rätt.
Hittills har Stecka, som han kallas, kört till sig åtta SM-guld - fem i rally och tre i rallycross. Och i helgen tänker han ta sitt nionde. För då avgörs Rejmerallyt i Norrköping - årets sjätte och sista SM-rally.
- Men det blir tufft. Kenneth (Bäcklund, trefaldige svensk mästare i samma klass) ligger bara en enda, futtig poäng efter.
- Med tanke på att det brukar skilja mellan 2,5 och 15 sekunder mellan oss efter en SM-tävling, så gäller det att åka fullt från första metern och att inte göra minsta lilla misstag, ler Stecka. Som inte förberett sig speciellt inför finalen:
- Nej, det har jag inte. Det får bli på fredag, då alltsammans startar.
Tuffare konkurrens
Stig-Olov Walfridsson och Kenneth Bäcklund har dominerat Stora Grupp N (N4) de senaste åtta åren. Dessförinnan hette mästaren Sören Nilsson. På den tiden var konkurrensen inte speciellt hård. Men nu vimlar klassen av fortåkare:
- Mats Karlsson, Säffle, Kristoffer Stoffe Nilsson från Skåne, min brorsdotter Pernilla Walfridsson, Roger Berglund från Team Skogsåkarna och östgöten Micke Lindquist är fem mycket duktiga förare som alla kommer att ge allt för att vinna.
Nya vägar
Årets Rejmerally avgörs i två etapper. Första etappen på fredag kväll avgörs med en enda, central serviceplats dit bilarna återvänder hela tiden. Serviceplatsen finns vid Himmelstalundshallarna, allt för att publiken ska kunna följa även den dramatiken.
Andra etappen bjuder också på en huvudserviceplats - vid Stridsskolan i Kvarn.
- Att ha centrala serviceplatser är ett led i förändringsarbetet. Vi vill inte ha tungt lastade servicebilar som jäktar fram och tillbaka mellan sträckorna. Det är bättre att de står stilla på en plats och att tävlingsbilarna förflyttar sig.
Det säger Staffan Jonsson som är presschef för arrangemanget. Staffan är också nöjd med valet av specialsträckor:
- Några av dem är helt nya eller har inte använts på många år. Bland annat har vi en bit som inte varit med sedan Midnattssolsrallyts dagar under 50-talet!
Ny motor - igen!
Tävlingens andra stora duell väntas i F2-klassen (Lilla Grupp A) mellan titelförsvararen Per Svan och utmanaren Jonas Kruse. Per har haft ett bedrövligt år - bland annat gick den nya motorn i hans Opel Kit Car sönder i förra deltävlingen och han blev poänglös. Samtidigt som Renault-föraren Jonas Kruse tog full pott. Men Opel-teamet har tagit ett djupt tag i kassan och skaffat ännu en ny motor:
- Förutsättningarna är att jag måste vinna samtidigt som Jonas inte får bli bättre än fyra. Så vi måste ha lite tur, om vi ska knipa guldet. Men jag tänker i alla fall göra vad på mig ankommer. Det är vinst som gäller, säger Per Svan mycket bestämt.

Lilla Grupp N: Patric redan klar svensk mästare !
- Jag behöver bara komma till start. Sedan är guldet klart.
Patric Carlsson från Nyköping har en betydligt enklare uppgift i helgens rally-final - Rejmerallyt i Norrköping - än de flesta av sina rallykolleger.
Patric behöver bara starta i finalen på fredag kväll - i och med det är Peugeot-föraren klar svensk mästare i Lilla Grupp N.
Årets SM-final bjuder på ett imponerande startfält - inte minst i minsta Grupp N-klassen, där bilarna är 2-hjulsdrivna och motorerna på max 2.000 cc:
- Klassen har formligen exploderat den här säsongen. Det är många olika bilmärken som krigar och massor av duktiga förare. Så i år känns det alldeles extra härligt att vinna guld, säger Patric. Som passar på att inleda guld-firandet med att fylla år.
Läs mer
Final i Rally-SM 29-30 sept
I Rejmerallyt ska mästarna koras!
Ett bra startfält, ovisst i flera SM-klasser och sammanlagt 10 specialsträckor under två tävlingsdagar. Det handlar med andra ord om Rejmerallyt - årets final i rally-SM. Norrköping är utgångspunkt för tävlingen som avgörs den 29-39 sept på tuffa vägar i Östergötland.
- Vi har närmare 140 anmälda förare, vilket är en bra siffra i en final, kommenterar Staffan Jonsson, pressansvarig för årets finalarrangemang.
Årets Rejmerally avgörs i två etapper. Etapp 1 startar i Norrköping sent på fredag eftermiddag den 29 med början 17.30. Under fredagskvällen avverkas fyra specialsträckor. Tidigt på lördagsmorgonen - redan 06.30 - drar man igång igen och då väntar ytterligare sex specialsträckor. Sammanlagt är tävlingsbanan 27 mil och de tio specialsträckorna bjuder på 84 kilometer tävlingsväg.
Först ut i fältet är Rejmerallyts näst största SM-klass - Lilla Grupp N (N2). 35 förare är anmälda till start i den här allt populärare klassen. Och det trots att det är klart att Peugeot-föraren Patric Carlsson från Nyköping redan vunnit SM-guldet. Däremot är det helt öppet om övriga medaljer. Patrics märkeskollega Mattias Aronsson från Anderstorp ligger bäst till för silver men både Seat-föraren Johan Rudengren, Eskilstuna, Pontus Strid - som kör en liten VW Polo - och Joachim Grahn, Peugeot-förare från Simrishamn, har chansen.
Öppet i Stora Grupp N
I Stora Grupp (N4) är det helt öppet - här är det flera förare som kan vinna. Först och främst kan vi vänta en rejäl urladdning mellan ledande värmlänningen Stig Olov Walfridsson och tvåan Kenneth Bäcklund, Vara. Bara en enda futtig poäng skiljer de två Mitsubishi-förarna åt inför finalen. Men också veteranen Mats Karlsson från Säffle kan vinna guld - om Mats vinner och de två framför hetsar varandra av vägen i jakten på guldet... Skånske Subaru-åkaren Stoffe Nilsson, nyblivna norska rallymästaren Pernilla Walfridsson och hemmahopet Micke Lindquist är andra förare med mycket poäng som också är med i medaljstriden i den här SM-klassen, som innehåller 16 startande - varav många är intressanta och sevärda. T ex Roger Berglund från Team Skogsåkarna i Tranås. Intressant debut i klassen gör duktige hemmaföraren Peter Fredriksson, Norrköpings MK. Peter är anmäld i en Mitsubishi.
Tufft i spektakulära F2
Spektakulära F2-klassen (Lilla Grupp A) innehåller som vanligt en rad färgstarka förare och bilar. Främst handlar det om duellen mellan ärkerivalerna Jonas Kruse och Pär Svan. Renault-föraren Jonas Kruse vann den olyckliga deltävlingen i Sandviken nyligen medan titelförsvararen Per Svan hade otur och sköt motorn i sin Opel Astra Kit Car i samband med målgång på första sträckan. Men en ny motor är på väg från England:
- Vi har fortfarande chans att ta guld och ger oss inte så lätt, kommenterar Svans legendariske stallchef Pelle Tjerneld.
Andra som jagar medalj i den här klassen är Magnus Henriksson, Renault-förare från Lindesberg, veteranen Harry Joki, VW-förare från Västerås och publikfavoriten Tomas Gullabo Jansson, smålänningen som kör en liten, vass Peugeot 1600 Kit Car. F2-klassen är finalens 3:e största klass med 21 anmälda ekipage.
Många bilar i Grupp H
Totalt innebär det att de internationella klasserna Grupp N och Grupp A samlat 72 anmälda. Men det är inte bara internationella bilar med i tävlingen. Också Grupp H-bilarna finns med och slåss om två mästerskap: ett SM-tecken för 4-hjulsdrivna turbobilar och ett för 2-hjulsdrivna bilar med max 2.000 cc motorer.
I Grupp H 4WD med 17 startande ekipage är veteranen och flerfaldige svenske mästaren Mats Jonsson storfavorit med sin Ford WRC. Värmlänningen har 57 poäng och eftersom han bröt en tävling i vintras så fyller han på med alla poäng han kan ta i Norrköping. Tvåan Dick Wicksell, Subaru-föraren från Uppsala, ligger 6 poäng bakom men måste räkna bort en 9-poängare så Mats försprång är trots allt ganska rejält. Däremot är det trångt i kampen om bronset mellan Mats Thorszelius, Björn Gustavsson - båda i Toyota - och Henrik Morin, Subaru-förare från Norrbottens MS i Boden. Intressant start i den här klassen gör Jari Saarinen, mycket snabb östgöte i en Ford Escort Cosworth.
Magnus - jagad ledare
Största SM-klassen är som vanligt 2-hjulsdrivna Grupp H - den här gången med 48 anmälda. Klassen leds - något oväntat - av veteranen Magnus Gustavsson, Skepptuna som kör en gammal Peugeot 205.
Bakom jagar Peter Friberg, grönsakshandlare i Gävle som rattar en extrem bil - en liten Opel Corsa med 200-hästars 2-litersmotor. Titelförsvararen Daniel Carlsson har haft en motig säsong med sin Kit Car-liknande Toyota Corolla men har i säsongens elfte timme avancerat till bronsplatsen och kan mycket väl fylla på med 15 extra poäng i finalen. Men längre än till bronsmedalj kan han inte ta sig av egen kraft.
Junior-SM avgörs samtidigt
I Grupp H finns också några intressanta åkare - inte minst bland juniorerna, som också slåss om SM-medaljer. Främst handlar det om Martin Hjelmar från SMK Motala som kör en stor, stark Volvo 940 samt Norrköpings-föraren Tobias Olsson, som kör en Volvo 240. De två ligger etta respektive 2:a i JSM Grupp H.
SM-ställningen, 6 i topp inför SM-finalen, Rejmerallyt 29-30 sept:
Stora Grupp N (N4):
1) Stig-Olof Walfridsson, MK Ratten Torsby, Mitsubishi, 55 p, 2) Kenneth Bäcklund, Vara MK, d:o, 54, 3) Mats Karlsson, Säffle MC, d:o, 46, 4) Stoffe Nilsson, Hässleholms MK, Subaru, 45, 5) Pernilla Walfridsson, Ekshärads MS, Mitsubishi, 42, 6) Mikael Lindqvist, SMK Östgöta, d:o, 41.
Lilla Grupp A (F2): 1) Jonas Kruse, Karlstad MC, Renault, 54, 2) Per Svan, Borlänge MK, Opel, 46, 3) Magnus Henriksson, SMK Linde Lindesberg, Renault, 39, 4) Harry Joki, Västerås MS, VW, 37, 5) Tomas Gullabo Jansson, Peugeot, 24, 6) Roger Andersson, SMK Valdemarsvik, VW och Andreas Eriksson, MK Speed, Ford, vardera 32.
Lilla Grupp N (N2): 1) Patric Carlsson, SMK Nyköping, Peugeot, 71, 2) Mattias Aronsson, Nya Anderstorp RC, d:o, 52, Johan Rudengren, Eskilstuna MK, Seat, 47, 4) Pontus Stridh, SMK Östgöta, VW, 40, 5) Joachim Grahn, Simrishamns MK, 40, 6) Pether Lindblom, Offerdals MK, Citroen, 34.
Grupp H4WD: 1) Mats Jonsson, Forshaga MC, Ford, 57, 2) Dick Wicksell, SMK Uppsala, Subaru, 51, 3) Mats Thorszelius, Almunge MK, Toyota, 36, 4) Björn Gustafsson, Haninge MK, d:o och Henrik Morin, Norrbottens MS, Subaru, vardera 34, 6) Jari Saarinen, SMK Kvarnvingarna Mjölby, Ford, 19.
Grupp H2WD: 1) Magnus Gustavsson, Skepptuna MK, Peugeot, 57 p, 2) Peter Friberg, Ludvika MS, Opel, 49, 3) Daniel Carlsson, Säffle MC, Toyota, 39, 4) Trygve Ramstad, SMK Karlskoga, d:o, 35, 5) Peter Ågren, Jämtlands MK, d:o, 30, 6) Fredrik Eljas, MK Nyhammar, d:o, 27.
Junior-SM 5 i topp:
Grupp H:
1) Martin Hjelmar, SMK Motala, Volvo, 42, 2) Tobias Olsson, Norrköpings MK, d:o, 30, 3) Daniel Carlsson, Säffle MC, Toyota, 15, 4) Tobias Gustafsson, SMK Östgöta, 12, 5) Andreas Martinsson, Älmhults MK, Opel och Niklas Hägg, SMK Hälsinge, Toyota, vardera 10 p.
Grupp N (N2): 1) Patric Carlsson, SMK Nyköping, Peugeot, 47 p, 2) Tobias Gyllström, Kolsva MS, Suzuki, 45, 3) Stig Björkman, Borlänge MK, 37, 4) Ola Helmfridsson, Fjugesta MS, Seat, 36, 5) Jonas Ericsson, Kolsva MS, Citroën, 34.
Grupp A (F2): 1) Mathias Waldegård, MK Rimo, Nissan och Ola Parkheden, Mälaröarnas MK, VW, vardera 18 p.
Basfakta, Rejmerallyt:
Tävlingsdatum:
fredag 29 sept och lördag 30 sept 2000.
Arrangör:
Boxholms MK, Finspångs MS, Linköpings MS, MK Scandia, MSK Kvarnvingarna, Norrköpings MK, SMK Östgöta, Västra Östergötlands MK samt Östergyllen RC
Tävlingscentrum:
Rejmes Bil AB, Lindövägen 60, Norrköping
Tävlingens längd:
27 mil varav 8,4 ss-mil fördelade på 10 specialsträckor (ss). Dag 1 körs 4 ss och dag 2 körs 6 ss
Tidplan:
Fredag 29/9: Kl 08.00: Banan offentliggörs. Kl 17.30: Etapp 1. Första bil startar. Kl 22.00: Första bil i mål. Etapp 1 avslutas.
Lördag 30/9 kl 06.30: Start, etapp 2. Kl 14.20: Första bil till slutmålet.

Fartdueller avslutar årets rally-SM
Hårt säkerhetsarbete av arrangören
Jonas Kruse, Renault, eller Per Svan, Opel?
Det är bäddat för en rafflande SM-final i rally till helgen när Rejmerallyt körs i Norrköping. Efter fem deltävlingar leder Kruse den prestigefyllda F2-klassen åtta poäng före Svan.
- Om Per skulle vinna får jag inte bli sämre än trea, förklarar Jonas Kruse inför den emotsedda rallyduellen.
Jonas Kruse är optimist inför Rejmerallyt trots att han har vad som hände där för två år sedan färskt bevarat i minnet. Då - inför rallyts sista specialsträcka, drygt fyra mil på ökända Prästtomta Skjutfält, hade han segern och SM-tecknet som i liten ask. Men 17 kilometer in på sträckan lossnade ett bakhjul oförklarligt på hans Renault, och han förlorade mästerskapet med en enda futtig poäng.
Läs mer
Tufft i flera klasser i Sandviken-SM
Det är tufft värre i rally-SM inför omstarten i Sandviken på lördagsförmiddagen Efter den inledande fredagsetappen hade värmlänningen Jonas Kruse skaffat sig en rejäl ledning i den så kallade F2-klassen före jagande Västerås-föraren Harry Joki. Detta trots att Jonas hävdade att han slagit av på takten sedan värste konkurrenten om SM-titeln - dalmasen Per Svan - tvingats bryta efter motorras redan på den första av fredagsetappens tre specialsträckor.
Läs mer
Asfalt- och ökenrally i SM
Vi var nog många som i förväg kände oro inför de mycket stora riskerna med asfaltrallyt i Sandviken.
Tyvärr blev utfallet mera tragiskt än någon av oss kunnat befara. Alla beklagar vi det inträffade och våra tankar går till de drabbade och deras nära.
Själv ställde jag mej tveksam till om sådan vägkaraktär finns runt Sandviken, eller överhuvudtaget i Sverige, att det lämpar sig för ett helt asfaltrally. Utifrån snitthastigheterna kan vi se att svaret var nej (detta oavsett om olyckan berodde på detta eller ej).
Läs mer

Tre värmländska klassvinster i SM
Efter helgens Midnattssolsrally i Jämtland blev det tre värmländska klassvinster i SM. Och som kryddan på allt visade återigen Mats Jonsson att han är landets snabbaste rallyförare. Mats vann flest specialsträckor, hela åtta av de tolv. Totalsegern skrevs till 50 sekunder på tvåan Stig-Olov Walfridsson.
- Det har gått helt problemfritt. Vi har bara tankat och bytt däck, säger Mats och njuter av sin framgång. Har ju haft lite otur med tekniska problem i en del tävlingar i år, men när allt fungerar flyter det på bra.
Nu leder Mats sin SM-klass med två tävlingar kvar att köra. Stig-Olov Walfridsson höll SM-ledningen även innan Midnattssolsrallyt och nu var han återigen före sin arge konkurrent Kenneth Bäcklund. Men det var rallyts främsta fight där 'Stecka' vann klassen med 2,5 sekunder.
Läs mer

Dramatik bäddade för Mats Jonsson i Sydsvenska Rallyt
Efter första etappen av Sydsvenska Rallyt var det tvåhjulsdrivet i topp. Jonas Kruse i en Renault ledde rallyt 21 sekunder före Mats Jonsson i en fyrhjulsdriven Ford. Men när man körde upp på målrampen i Kristianstad på lördagskvällen var Jonsson först.
- Nu är ordningen återställd, skämtade Jonsson, som därmed inkasserade sin sjunde totalseger i EM- och SM-rallyt.
Visst var det en pik till de som körde tvåhjulsdrivet; Jonas Kruse och Per Svan, och hade ett klart övertag på fredagens asfaltssträckor. Men på lördagsetappen vankades det enbart grus, ett underlag som gynnade de fyrhjulsdrivna turbobilarna.
- Det är ju där som jag trivs bäst, menade Mats Jonsson.
Läs allt om South Swedish Rally här

Stig-Olov Walfridsson totalvinnare i Vännäs
Redan efter lördagens första sträcka tog Stig-Olov Walfridsson över ledningen i North Swedish Rally. Och han lyckades hålla undan hela vägen till mål. Kenneth Bäcklund kom riktigt nära, men ändå 3.8 sekunder från stallkollegan. Det innebär full pott i Rally-SM efter vintersäsongen.
Vid uppehållet i Vännäs efter 8 SS var han 11.9 sekunder före Kenneth Bäcklund. Mats Karlsson körde starkt på sista etappen och passerade både Roger Berglund och Pernilla Walfridsson. Hela fredagsetappen drogs han med bromsproblem. Och nu ligger Mats tvåa i SM. Pernilla delar fjärdeplatsen med Mikael Lindqvist. Jonas Henriksson, Team Westom slutar på 10:e plats och tar sina första SM-poäng.
Läs mer

Värmländska framgångar i Bergslagen
Grus, is, lera, snö och vatten. Så kan man sammanfatta väglaget när säsongens första SM-deltävling i rally avgjordes i Bergslagsskogarna under helgen. Att det var mycket svårkört tyckte de flesta, bl.a. en av kandidaterna till totalsegern, MK Rattens Stig-Olov "Stecka" Walfridsson. Ett väglag som också gjorde tävlingen spännande. Nämnde Stig-Olov som kör i stora grupp N-klassen kunde gå till nattvila på fredagskvällen som ledare i rallyt före Mats Jonsson i en betydligt potentare WRC-Ford.
- Man har inte så stor fördel av hästkrafterna i det här föret, funderade Jonsson.
På lördagen fortsatte kampen mellan herrarna Jonsson och Walfridsson. Vid matuppehållet efter den sjätte specialsträckan hade Stig-Olov drygat ut ledningen till 13 sekunder och det var många ögonbryn som höjdes inför hans framfart.
- Inställning, fjädring, däck och körning. Allt stämmer idag, flinade Walfridsson.
Läs mer

Rally-SM 2000

7-8 januari

Bergslagsrallyt

SM/JSM

3-4 mars

North Swedish Rally

SM

25-27 maj

South Swedish Rally

SM

16-17 juni

Midnattssolsrallyt

SM/JSM

1-2 september

Sandviken

SM/JSM

29-30 september

Rejmerallyt

SM/JSM


www.motorsportivarmland