Rally-SM 2001
Allt om Rally-SM 1999
Allt om Rally-SM 2000
RESULTATSERVICE
har alla förarkommentarer och fortlöpande resultat från sträckorna samt
Poängställning Rally-SM
Helmia Rally Nordvärmland
Härjedalsbrickan 2-3 mars
South Swedish Rally 18-19 maj
Öresundsrally 1-2-3 juni
GJ Bil Pokalen 31 aug - 1 sept
Hans Persson Pokalen 21-22 septSM-premiär Helmia Rally Nordvärmland 2001
SM-deltävling 2 Härjedalsbrickan 2001
SM-deltävling 3 South Swedish Rally 2001
SM-deltävling 4 Öresundsrallyt 2001
SM-deltävling 5 GJ Bil Pokalen 2001
SM deltävling 6 Hans Persson Pokalen 2001
Kenneth Bäcklunds 32:a SM-vinst. för Mitsubishi
Kenneth Bäcklund tog i helgen Mitsubishi Ralliart Swedens tolfte raka SM-guld i stora standardklassen Grupp N - och samtidigt sitt och trogne andreföraren Tord Anderssons femte SM-guld. Segern i Hans Persson Pokalen i trakterna runt Köping blev även Kenneth Bäcklunds 32 SM-vinst. Och detta med minsta möjliga marginal - 01, sekund!
Det brukar vara hårda sekundkamper mellan Mitsubishi Ralliart Swedens båda mästare, Kenneth Bäcklund och Stig-Olov Walfridson. Ett flertal gånger under de senaste åren har segermarginalen dem emellan legat under tio sekunder. Men aldrig har det varit så tätt som i Hans Persson Pokalen. En segermarginal på 0,1 sekund efter två dagars tävlande, 16 specialsträckor och 10,4 mils körning i allra högsta hastighet. En skillnad på 2,8 meter mellan de båda röda, fyrhjulsdrivna Mitsubishi Lancer Evolution VI.
Läs mer
Jonas Kruse fråntogs SM-silver i rally efter räknemiss
Ibland är det svårt det här med poängen. Det var vid helgens SM-final i rally som arrangören räknade fel på SM-ställningen. En miss gjorde att Jonas Kruses och Renaults silvermedalj av misstag devalverades till ett brons i den prestigefyllda F2-klassen, medan Andreas Ericsson utsågs till silvermedaljör.
- Men det är på väg att korrigeras nu, säger en glad och rättmätig silvermedaljör från Grums.
- Jag tror att man läste lite fel i regelboken när man snabbt försökte att räkna ut SM-ställningen, berättar Jonas Kruse vidare.
Han säger att han aldrig var direkt orolig över vart silvermedaljen gått. Trots att en officiell resultatlista publicerats.
Läs mer
Dramatisk avslutning på SM-finalen i rally!
Snacka om dramatik! Efter 104 kilometers jakt under två tuffa tävlingsdagar i årets SM-final i rally handlade det till slut om tiondelar av en sekund. Och det i två av SM-klasserna!
- Inte mer än rättvist. För två år sedan förlorade jag SM-guldet med 0,3 sekunder i just den här tävlingen, Hans Persson Pokalen i Köping.
- Nu fick jag vinna med 0,4 sek, och även om det bara räckte till silver så känns det som rättvisa, tyckte totalsegraren Mats Thorszelius, Almunge MK. Som på den 16:e och sista sträckan lyckades pressa sig förbi ledande Dick Wicksell med minsta möjliga marginal.
Strax därefter gjorde Kenneth Bäcklund, Vara-veteranen, gjorde om bedriften, och besegrade tidigare trean och ledaren i N4 Stig Olov Walfridsson. Här handlade det om ännu mindre marginaler - Kenneth vann klassen och slutade trea totalt - 0,1 sekunder före Stig Olov:
Läs mer
Per Svan tog sitt sjätte SM-guld i rally
- Helt problemfritt när vi väl kom igång.
Så enkelt beskriver Per Svan en av årets absolut tuffaste rallytävlingar - SM-finalen i Köping i helgen. En tävling där nästan halva startfältet försvann efter avkörningar, rullningar och tekniska problem:
- Visst var det tufft. Vägarna var krokiga men snabba och flera sträckor kördes i mörker, vilket är ganska ovanligt nu för tiden.
Segern innebar att Opel-föraren från Dalarna, tog tillbaka guldet i den spektakulära F2-klassen från ärkerivalen, värmlänningen Jonas Kruse. Jonas hade ingen bra helg och försvann efter en rejäl avåkning redan på den 5:e av de 16 specialsträckorna i tvådagarstävlingen.
Läs mer
Kruses avåkning gav Svan rallyguldet
Årets SM-final i rally, Hans Persson Pokalen i Kolsva, fick en mycket dramatisk upplösning. Eller snarare kan man sammanfatta tävlingen med ordet rysare. När allt var klart på lördagseftermiddagen hade mycket hänt.
Jonas Kruse körde in i en sten och banade vägen för Per Svan i F2-klassen, Mats Thorzelius totalvann rallyt och stora grupp A efter en strid om tiondelar med Dick Wicksell, medan Kenneth Bäcklund vann stora grupp N bara tiondelen före ständige antagonisten Stig-Olof Walfridson. Det var bara Roger Andersson och Mats Bergeå som säkert kunde vinna sina klasser, N1 respektive N2.
Läs mer
Mats Bergeå vann lilla grupp N och Renault Clio Cup
Närkingen Mats Bergeå i en Renault Clio dominerade både lilla grupp N och Clio Cup vid SM-rallyt i Kolsva. I mål var han över en minut före närmaste konkurrent, smålänningen Mattias Aronsson. Trots det stora försprånget menade Bergeå att han hade kört "lite lugnt" under lördagsetappen.
- Nu behöver jag någon att slåss med i klassen till nästa år, menar Mats som förmodligen fortsätter i lilla grupp N och Renault Clio Cup nästa SM-säsong.
Trea i lilla grupp N och tvåa i Renault Clio Cup slutade den rutinerade dalmasen Hasse Gustavsson.
Annars gick tävlingen hårt åt deltagarna i Renault Clio Cup. Östgöten Martin Hjelmar tvingades bryta efter en smärre avåkning i ett tidigt skede. Västmanlänningen Tobias Gyllström körde av en drivaxel och missade viktiga poäng i JSM. Vilt satsande värmlänningen Billy Johansson slog i en sten, medan västerbottningen Peter Hillebjörk försvann efter en avåkning.
Nu rullar Rally-SM igång
Exakt 15.30 på fredagseftermiddagen rullar den första tävlingsbilen i årets SM-final i rally iväg från startrampen på Stora Torget i Köping. Sammanlagt 106 anmälda finalister finns med. Och innan man är tillbaka till slutmålet i Köping på lördag med början 16.01 ska förarna avverka 16 specialsträckor med en sammanlagd längd av 104 km utmed en 42 mil lång tävlingsbana.
- Vi ser inte ut att ha tur med vädret. Men vägarna är bra, så ur den synpunkten har det inte så stor betydelse, säger Göran Ljung, tävlingsledare.
Läs mer
Dags för avgörande fartduell mellan Kruse och Svan
Svan eller Kruse? Opel eller Renault? Frågan har varit ständigt återkommande efter nästan varje specialsträcka i årets rally-SM. Men vem av dem ska vinna SM-guldet i prestigefyllda F2-klassen på lördag i Kolsva när allt avgörs? Per Svan eller Jonas Kruse?
- Per har guldläge, medan mina chanser är ytterst små, erkänner realisten Jonas Kruse.
Läs mer
Renault kopplar nytt spännande grepp på rallysporten
Vid helgens SM-final i rally, Hans Persson Pokalen i Kolsva, kopplar man ett nytt spännande grepp för att göra rallysporten mer lättillgänglig för publik och media. Det kallas för Place de Renault, och har en lätt doft av Formel 1 i sitt upplägg.
I sitt slag är Place de Renault någonting helt nytt och förstärker de mervärden som rallysporten redan fått under senare år genom publikvänliga superspecialsträckor i städer eller på specialbyggda arenor.
- Vi har skapat den optimala serviceplatsen för rallysporten, menar Jonas Kruse, regerande svensk mästare för Renault och en av upphovsmännen.
Läs mer
Rally-SM: Per Svan fruktar SS2...
- Mest rädd är jag för den andra specialsträckan.
Går det bra där, då ska det inte vara omöjligt att slå Jonas Kruse och köra hem guldet i F2-klassen. Per Svan, rallybonden från Dalarna, har egentligen inte tid att tänka på rally just nu. Han har just kört sönder skördetröskan och det gäller att komma igång med skörden innan regnet kommer tillbaka.
Men han erkänner att han är rädd för specialsträcka 2 i helgens SM-final, Hans Persson Pokalen i Köping:
- Inte för sträckan i och för sig, utan för att min teamchef i Opel Team Sweden - Pelle Tjerneld -, kommer att finnas just där med ett antal gäster.
Läs mer
Rally-SM: Patric Carlsson vill visa vem som är bäst
En av landets bästa rallyförare - det är Patric Carlsson från Nyköping. 26-åringen är flerfaldig svensk mästare i Lilla Grupp N med sin Peugeot 306. Förra året vann han både Junior-SM och Senior-SM. Men i år har det varit som förgjort. Inför finalen ligger Patric bara på en delad 6:e plats tillsammans med förra årets tvåa, märkeskamraten Mattias Aronsson från Anderstorp. Som inte heller han har haft någon bra säsong...
Men nu är det dags för SM-final. På fredag startar Hans Persson Pokalen i Köping, årets sista SM-rally - och då ska båda försöka göra ett ryck.
Läs mer
Roger Andersson, 27: Doldis med chans att vinna Rally-SM!
Till helgen ska svensk rallysport utse sina svenska mästare. Sammanlagt sex SM-tecken handlar det om - fem seniorklasser och en juniorklass. Finaltävlingen heter Hans Persson-Pokalen och avgörs med Köping som utgångspunkt under två dagar - fredag och lördag 21-22 sept. Och - genom att man delar ut dubbla poäng så är SM fortfarande en öppen affär i alla klasser!
En förare som har stora chanser att vinna guld är Roger Andersson, 27-årig rallydoldis som tävlar för SMK Valdemarsvik. Roger ställer upp i Lilla Grupp N där förarna i två olika cylindervolymsklasser slåss om samma SM-tecken.
- Vi är väl de förare som är minst omskrivna i SM-cirkusen, skrattar Roger. Som kör i minsta bilklassen - N 1. N1-klassen är öppen för förare som kör 2-hjulsdrivna standardbilar med upp till 1400 cc motorer.
Läs mer
Allt klart för final i Rally-SM
- Vägarna är hårda och bra - trots regnet. Och vi är i stort sett klara för att ta emot förarna i årets sista SM-tävling i Rally, Hans Persson Pokalen i Köping den 21-22 sept.
Det säger Mats Carlbom, en av tre biträdande tävlingsledare i årets rallyfinal.
Ett SM-rally är ett gigantiskt arrangemang och SM-finalen är inget undantag. När tävlingen rullar igång på allvar på fredag den 21 kommer sammanlagt 630 (!) funktionärer att vara engagerade. Och under två dagar ska man klara av en tävling som tagit 1,5 år att förbereda!
Läs mer
Första året i Junior-SM: Nu har Joge chans ta guld!
- Det känns lite nervöst att veta att man har chans ta guld. Det är ju i alla fall mitt första år i Junior-SM.
Jimmy Joge från lilla Tjällmo utanför Motala log blygt, när han fick frågan på presskonferensen hur det känns att toppa Junior-SM i rally. Den unge östgöten vann Junior-klassen och kom trea totalt i Lilla Grupp N i helgens SM-tävling i Eskilstuna. Jimmy Joge debuterade i Rally-SM i vintras.
Läs mer
Rally-SM: Svans fjärde SM-seger i år!
- Nu känns det bra. Jag var väldigt irriterad efter förra deltävlingen, när jag bara blev tvåa...
Per Svan från Gagnef i Dalarna är årets suverän i F2-klassen i rally-SM. I helgen vann han igen.
Därmed har han fyra segrar och en andraplats i rally-SM hittills i år. Målet är att återerövra SM-guldet, som värste konkurrenten Jonas Kruse körde hem förra året. Men än är allt inte klart. Fortfarande återstår finalen - och då handlar det om dubbla poäng!
Läs mer
Rally-SM: Mats Jonsson gjorde det igen!
- Jag fick verkligen ta i. Ärligt talat trodde jag att jag skulle komma förbi Eddie på långsträckan, men han körde mycket bra.
- Så det dröjde ända till sista sträckan, innan jag lyckades.
Mats Jonsson var nöjd med sin seger i årets femte SM-deltävling. Veteranen från Värmland lyckades till slut gå förbi tävlingens stora utropstecken - Eddie Hörbing från Degerfors RC. Men marginalen blev bara 3,9 sekunder efter två dagars kamp över 13 specialsträckor.
Läs mer
Rally-SM: Jonsson jagar stressad Hörbing
Eddie Hörbing från Degerfors gick ut som ledare när andra etappen i helgens SM-Rally - GJ Bilpokalen i Eskilstuna - inleddes på söndagen. Totalt omfattar dagens etapp sju specialsträckor på krokiga byvägar i skogarna söder om Eskilstuna och Strängnäs.
Attt Mats Jonsson försöker ta ifatt de sekunder som han ligger bakom tävlingens överraskning Eddie Hörbing - det stod klart direkt på ss 7. Då var Mats snabbast totalt. Men han tog bara tillbaka 2,6 sekunder. Så Hörbing kunde stressa vidare med sju sekunders marginal.
Läs mer
Efter första etappen: Eddie Hörbing toppar Rally-SM
Eddie Hörbing från Degerfors leder något oväntat Rally-SM efter den första av de två dagsetapperna. När bilarna återkom till etappmålet i Eskilstuna sent på fredagskvällen ledde Höring med 9,6 sekunder före storfavoriten Mats Jonsson, Forshaga
-Jag är inte förvånad. Jag tippade redan inna start att Eddie skulle bli min svåraste motståndare i den här tävlingen. Han trivs på den här typen av krokiga, svårkörda vägar, sa Mats.
Läs mer
Eddie Hörbing öppnade snabbast i Rally-SM
- Hörbing blir farlig. Han trivs på den här vägtypen.
Det sa Mats Jonsson innan han gav sig iväg på de inledande sträckorna i helgens SM-rally - GJ Bilpokalen i Eskilstuna. Och visst fick han rätt. Eddie Hörbing från Degerfors gick upp i ledningen när två av lördagens sex specialsträckor hade avverkats.
Läs mer
Senaste nytt inför fredagens start i Rally-SM
Första start: Travbanan kl 16.00.
Banans sträckning har offentliggjorts och ser ut på följande sätt:
Fredagens etapp:
Från Sundbyholms Travbana via officiell start inne i Eskilstuna ut mot Lista - Västermo norr om Östra Hjälmaren-Hjälmaren. Därefter söderut via Hjälmaresund med Floda som sydligaste gräns och åter mot Eskilstuna via Bälgviken enligt följande:
Läs mer
Hårt satsande VW Polo Team från Katrineholm
I helgens kommande Rally SM, Eskilstuna MK's GJ-Bilpokalen 31/8 - 1/9, kommer två hårt satsande VW Polo Team från Katrineholm till start för att plocka många nya poäng i kampen om SM-Guld i Rally.
Att lilla Katrineholm har två Rally Team som ligger på pallplats i Rally-SM får väl anses som ovanligt, och att det är två "rena" familje-team som är med och slåss om SM-medaljerna är väl ännu mer ovanligt, men när det i dagens uppskruvade rallytempo kräver en total samträning mellen förare och co-driver, kanske det är en fördel att ha en från "familjen" vid sin sida. Att känna varandra och nästan veta vad den andra vill utan att säga något, är nog bara nära anhöriga förunnat.
Läs mer
Samtliga toppförare till start i Rally-SM
Nu börjar det dra ihop sig på allvar i Rally-SM 2001. Bara två deltävlingar återstår och till nästa deltävling - GJ Bilpokalen i Eskilstuna den 31 aug - 1 sept - är samtliga toppförare i de olika klasserna anmälda.
En av förarna är värmlänningen Mats Jonsson. Mats är på jakt efter sitt tionde (!) SM-guld och leder WRC-klassen inför Eskilstuna-tävlingen. Men systemet med dubbla poäng i finaltävlingen gör att SM fortfarande är en öppen historia.
- Jag har 42 SM-poäng - men det är fortfarande 45 poäng att köra om, kommenterar Mats. Som tror att Eddie Hörbing från Degerfors blir den svåraste motståndaren.
Läs mer
STCC på grus när tjejer arrangerar nästa SM i rally
- Det är lika tufft som STCC. Fast på grus! Det säger tre tjejer bakom nästa SM-deltävling i rally - GJ Bilpokalen i Eskilstuna. De tre är Anita Pentell, tävlingsledare, Jenny Adolfsson, biträdande och Chris Adolfsson, tävlingssekreterare.
SM-tävlingen i Eskilstuna körs fredag 31 aug och lördag 1 sept. Inledningen blir intressant - inte minst för att man kör första sträckan på Sundbyholms Travbana öster om Eskilstuna!
- Vi har förlagt hela rallycentrum till travbanan, berättar Anita Pentell.
Som tillsammans med sin tävlingsstab - som innehåller även ett stort antal manliga medarbetare - letat fram 13 specialsträckor, som tillsammans mäter 10,2 ss-mil. Hela rallysträckningen är 39 mil lång.
Läs mer
Pär Svan leder Rally-SM
Det går bra för Opel-förarna just nu - både i rallyskogen och på bana! I helgens två stortävlingar slutade Pär Svan tvåa i F2-klassen i tre dagar långa Öresundsrallyt. Och på Karlskoga Motorstadion slutade Pontus Mörth trea respektive femma i två mycket tuffa race. Det här innebär att Pontus nu ligger trea totalt i STCC. Pär Svan leder naturligtvis sin SM-klass. Dalabonden har hittills tre segrar och en andraplats i de fyra SM-tävlingar som körts så här långt, vilket innebär 68 poäng. Värste konkurrenten, Jonas Kruse, lurar på andraplatsen, 14 poäng efter.
Läs mer
Viktig seger för Jonas Kruse i Öresundsrallyt
Med turen på sin sida kunde Jonas Kruse ta årets första seger i F2-klassen i rally-SM. I det unika Öresundsrallyt vann han stort över ärkerivalen, Opels Per Svan som i sekundstridens hetta sladdat in i en sten i slutet av rallyt.
- Äntligen, det var vad jag behövde, sa den regerande svenske mästaren efter målgången i Hässleholm på pingstdagen.
Segern innebär att Kruse får kontakt med Svan i SM-sammandraget.
Läs mer
Renault-trippel i lilla grupp N i Öresundsrallyt
Renault kom att dominera lilla grupp Ni Öresundsrallyt. Billy Johansson, Peter Hillebjörk och Martin Hjelmar, samtliga Renault Clio Sport, placerade sig i nämnda ordning på prispallen i SM- och DM-rallyt.
- Vi på Renault är naturligtvis jätteglada över framgångarna för våra grabbar, säger Jonas Kruse, Renault Team Sweden, som ligger bakom den speciella märkescup inom grupp N som förarna även tävlar i.
Värmlänningen Billy Johansson kom att dominera klassen efter att Patrik Carlsson tvingats bryta under andra etappen. Billy som tidigare tävlat med mycket stor framgång i Volvo Original Cup, var översvallande vid målgången i Hässleholm på söndagseftermiddagen.
Läs mer
Mats Jonsson vann Öresundsrallyt
- Så här stressad har jag inte känt mig på länge. Skönt att det gick vägen!
Rallyveteranen Mats Jonsson drog en suck av lättnad när han kom i mål på den 20:e och sista specialsträckan i den tre dagar långa SM-tävlingen Öresundsrallyt.
- Vägarna var mycket svårkörda sista dagen och jag visste att norrmannen åkte väldigt bra. Och när det är så halt som det varit hela sista dagen - då är det lätt att göra misstag.
Men Mats gjorde inga misstag - han körde hem segern både totalt och i den motorstarka WRC-klassen efter en stabil insats som började på asfalt i Danmark i fredags och fortsatte på grus i trakterna av Hässleholm under lördag och söndag.
Läs mer
Öresundsrallyt: Danske toppföraren behöver stor ledning!
- Det räcker inte att leda med en eller två minuter - jag behöver större försprång än så, när vi kommer in på de svenska grussträckorna!
Danske rallystjärnan Jens Mulvad dominerade stort under Öresundsrallyts danska asfaltetapp. Med bara ett par sträckor kvar av första dagen hade dansken en minuts ledning. Vilket var alldeles för lite, menade dansken:
- Vi kommer att få svårt att hänga med under de följande etapperna. Svenskarna är mycket besvärliga att tas med, när de får grus under däcken...
Läs mer
Nu får rallysvenskarna lära sig hur man tävlar ute i Europa!
- Det är verkligen annorlunda. Men det ska bli kul - otroligt kul.
Mats Thorszelius är en av favoriterna i Öresundsrallyt som startar på fredagen. Men för Mats och de övriga deltagarna i rallyt startade arrangemanget redan på torsdagskvällen. Då var det besiktning - inför publik i nybyggda Bella Center i Köpenhamn!
Uppståndelsen i Danmark är enorm inför detta första dansk-svenska samarrangemang på rallysidan. För tävlingen ingår både i den svenska mästerskapsserien och i den danska.
Danska TV2 sänder från de olika etapperna, både i Danmark och i Sverige. Och ett flertal lokala TV-bolag finns på plats. T ex Midtjylland och TV Bornholm.
Läs mer
Per Svan hinner inte träna inför asfaltrally
Glad men oroad. Per Svan har inlett rallysäsongen glädjande. Men han är lite oroad inför den fjärde deltävlingen i SM. Per Svan hinner inte träna inför asfaltrally
På fredag startar den fjärde deltävlingen i rally-SM - i Köpenhamn i Danmark. Per Svan, Borlänge, som leder F2-klassen är sent ute och hinner inte träna en meter. Det är ett superminus, med tanke på att hälften av rallyts sträckor, det vill säga tio, körs på asfalt.
Läs hela artikeln i Dala-Demokraten
Öresundsrallyt lyfter fram de okä nda
Nu kliver de fram - de okända svenska rallyförarna. Anledningen är helgens dansk-svenska samarbetet Öresundsrallyt, tävlingen som river gränserna mellan asfaltnationen Danmark och grusnationen Sverige. En titt på mästerskapslistorna i Danska Rallymästerskapen avslöjar bland annat:
2:a i Grupp N - Mattias Aronsson, Sverige!
4:a i Grupp N - Joakim Rydholm, Sverige!
2:a i Grupp H - Lennart Eriksson, Sverige!
Läs mer
Jonas Kruse ser fram mot SM-rally på asfalt och grus
När svensk och dansk rallysport slår samman sina påsar i Öresundsrallyt vankas asfaltsrally igen.
- Jag ser fram emot att åter få tävla på asfalt, säger regerande svenske mästaren och landets snabbaste rallyförare på asfalt, Jonas Kruse.
Ifjol totalvann han det olycksdrabbade asfaltsrallyt i Sandviken och var i särklass snabbast på Sydsvenska Rallyts asfaltsetapp med sin Renault, trots tvåhjulsdrift och 50 hästkrafter mindre än WRC-bilarna med killar som bl a Mats Jonsson och Mats Thorzelius bakom rattarna.
Det är under pingsthelgen som den smått historiska rallytävlingen avgörs. Det är åtminstone för första gången som en tävling ingår både i det svenska och danska mästerskapet, och som den avgörs på båda sidor om Sundet. Rallyt inleds på fredag i Danmark (Köpenhamn). Medan man kör i Sverige (Hässleholm) pingstafton och pingstdagen. Bron blir en symboliskt förbindande transportsträcka.
Läs mer
Mats Jonsson redo för Öresundsrallyt: Nu återstår bara att tvätta bilen...
- Det har varit några jobbiga dygn för att hinna med allt. Men nu återstår i stort sett bara att tvätta bilen, så är vi klara för Öresundsrallyt.
Mats Jonsson, rallyveteranen och flerfaldige svenske mästaren, kom hem från Växjö och South Swedish Rally för en dryg vecka sedan. På onsdag bär det av igen - till Öresundsrallyt som startar i Köpenhamn och fortsätter i Skåne under pingsthelgen.
Tiden däremellan har varit fylld av arbete:
- Det är en massa man måste göra mellan tävlingarna. Rent rutinmässigt går vi genom motorn,vi renoverar växellådan, bromsarna och fjädringen. I stort sett plockar vi ner bilen, kollar allt och sätter ihop den igen...
Mats räknar med att ta över SM-ledningen i Stora Grupp A från uppstickaren Dick Larsson efter Öresundsrallyt.
Läs mer
Öresundsrallyt - unikt svenskt-danskt samarbete
Knappt har dammet lagts sig efter South Swedish Rally förrän det är dags igen. Redan på torsdag den 31 maj rullar nästa SM-rally igång - i Köpenhamn! Öresundsrallyt är resultatet av ett unikt samarbete mellan två motorklubbar i Köpenhamn respektive Hässleholm. Och för första gången ska ett SM-rally delvis avgöras på danska specialsträckor av kontinental typ. Men - det innebär också att ett antal danska förare åker till Hässleholm för att kämpa på skånska grusvägar!
En av dem är förhoppningsvis Stoffe Nilsson. Den unge skåningen åkte strålande i South Swedish Rally och slog toppduon Jani Paasonen/Mats Jonsson på flera specialsträckor. Men en sten på en av sträckorna satte brutalt stopp för Stoffes planer på en plats på pallen.
- Vi slog i en sten, bilen snurrade och bakvagnen dunkade in i ett klippblock. Men vi gör vad vi kan, rapporterar Stoffe.
Läs mer
Thorszelius Motorsport ett mycket glatt team
Mats Thorszelius gjorde en strålande insats i den mycket hårda konkurrensen. Det här var det bästa kvittot team Thorszelius Motorsport kunde få nu vet vi att vi till och med hänger med en stor del av den utländska eliten. Mats Thorszelius tog två sträck segrar vilket är värt att hurra för. Nu är det bara att tvätta bilen och packa om väskan och ge sig av till Öresunds Rallyt 1-3/6 Det blir ännu tuffare konkurrens men å andra sidan är teamet mer laddat än någonsin så för er konkurrenter håll i er nu ska Mats Thorszelius och codriver Micke Nilsson gå på knock out från start det har han lovat.
Kruse omkörd av Svan i Sydsvenska Rallyt
Tiondelar blev sekunder i den 26:e upplagan av det sydsvenska EM- och SM-rallyt, Renault South Swedish Rally. Finnen Jani Paasonen i en Ford totalvann, medan Mats Jonsson, Ford, kom totaltvåa, 9,6 sekunder efter. Jonsson som vunnit rallyt sex gånger, tvingades att konstatera att 'det räckte inte till den här gången'.
I den prestigefyllda F2-klassen blev Kruses ledning till slut en andraplats. SM-kampen mellan Opels Per Svan och Renaults Jonas Kruse, slutade ånyo till Svans favör.
- Jag tog i så det slog gnistor, men det hjälpte inte. Per var snabbare den här dagen, förklarade Jonas Kruse vid målgången i Växjö på söndagskvällen.
- Men det är två tävlingar kvar, jag hoppas på revansch om två veckor då vi kör nästa SM-runda, Öresundsrallyt, sade Kruse.
Kruse startade söndagsetappen i ledning, men Svan var snabb på att ta den i från honom.
- Vi provade allt lite och det gick bra, förklarade dalkarlen nöjt vid serviceuppehållet i Ryd.
Kruse provade också på under söndagsetappens längsta sträcka. Men det var inte nog bra. Till slut skilde 15,5 sekunder dem åt. Segern innebär att Svan rycker i från i SM.
Ny svensk rallystjärna född
I lilla grupp N fick vi se en ny svensk rallystjärna födas. Det är den regerande svenske juniormästaren, Martin Hjelmar från Motala, som tog sin första seger som Renault-förare. Trots en avåkning som resulterade i förstörd bakvagn kunde han vinna klassen 16,1 sekunder före Johan Rudengren i en Seat.
- Men det var nära att det var slutåkt efter avåkningen, men killarna lagade bilen på 18 minuter, ett jobb som tar minst en dag i verkstaden, berättade en mycket glad Martin Hjelmar. Maritn Hjelmar är en av totalt fem s.k juiorelitförare som denna säsong kör Renault Clio Cup, en klass som har Jonas Kruse som mentor. Enligt Martin är det aktuellt med minst två utlandsstarter i år.
- Det är något som jag ser framemot. Det ska bli jättekul, avslutar han.
Jani Paasonen, 26 historisk segrare
Nu är den unge finske rallyföraren Jani Paasonen historisk! Sent på söndagseftermiddagen blev han den förste utländske segraren under tävlingens 26-åriga historia. Tvåan Mats Jonsson gjorde vad han kunde och tidvis var det bara tiondelar som skiljde de två år. Men det gick inte. Paasonen ökade ytterligare ett snäpp och gick i mål 9,6 sekunder före Mats efter drygt 20 mil i maximalt tempo på svårkörda, krokiga grusvägar i Småland och i Blekinge!
Tävlingen kördes för första gången med Växjö som centralort och blev en publik succe´. Man uppskattar att mellan 100.000 och 200.000 följt tävlingen utmed den sammanlagt drygt 100 mil långa banan. Sista sträckan söder om Växjö blev kraftigt försenad på grund av den stora publiken och tävlingsbilarna fick köa medan vägen säkrades så tävlingen kunde avslutas.
Läs mer
Ledarskifte i South Swedish Rally
Nu har Mats Jonsson tagit över som ledare i South Swedish Rally! På lördagens näst sista specialsträcka slog Mats den tidigare ledaren Jani Paasonen med 7,5 sekunder. Det innebar att Mats helt plötsligt toppade hela tävlingen med 5,8 sekunder. Fort åker också norrmannen Henning Solberg som tog över tredjeplatsen när Stoffe Nilsson körde av vägen och tvingades bryta på sträcka 13.
En annan som åkte fort på eftermiddagen men försvann också han var östgöten Jari Saarinen . Jari tvingades ge upp på ss 14. Så dramatiken har fortsatt under hela dagen och antalet förare som försvunnit uppgår nu till ett 40-tal.
Läs mer
Kurvigt och tufft i Renault South Swedish Rally
Krokigt så man nästan slår knut på sig själv, men oerhört roligt. Det är Jonas Kruses omdöme, hittills, om lördagsetappen av Renault South Swedish Rally.
- Det är en härlig fajt där det hela tiden handlar om satsa minst 110%, men samtidigt som man hela tiden måste hålla igen, fortsatte den åtminstone för dagen glade värmlänningen.
Läs mer
SSR: Finsk ledning på lördagsfö rmiddagen
- Bry dig inte om resutatlistan. Jag vet att jag står som ledare. Men om jag gör det så är det inte alls med så mycket...
Finske rallyföraren Jani Paasonen tog ledningen när South Swedish Rally fortsatte på lördagen. Men den finska stjärnan fick alldeles för bra tid på tredje specialsträckan. En tid som kommer att rättas till så småningom.
Läs mer
Mats Jonsson till spets i South Swedish Rally
Rallyveteranen Mats Jonsson öppnade bäst när South Swedish Rally inleddes med en prolog på 5 km i Växjö på fredagskvällen.
Värmlänningen drog till med en suverän tid och distanserade sina nordiska utmanare Jani Paasonen från Finland och Henning Solberg från Norge med 2,3 respektive 4,3 sekunder.
Rallyt börjar på allvar tidigt på lördagsmorgonen och pågår med ett nattuppehåll till söndag kväll. Sammanlagt ska förarna avverka 25 specialsträckor.
Läs mer
Lugn inledning på Renault South Swedish Rally för Jonas Kruse
Efter den inledande specialsträckan i Renault South Swedish Rally leder Per Johansson, Saab och Magnus Henriksson, Renault, F2-klassen. Trea är Opels Per Svan, medan Jonas Kruse ligger fyra. Jonas är 2,2 sekunder efter Per Svan.
- Jag inledde avsiktligt lugnt. På en så här kort och krokig specialsträcka kan man bara förlora en massa tid om man vill ta i, berättar Jonas, som ändock var nöjd.
Viktigt för Jonas var att känna på däcken, ty han har gått från Michelin till Pirelli, ett byte som han gjorde så sent som i veckan. Magnus Henriksson var mycket nöjd med sin insats. Han kände sig mycket laddad inför uppgiften.
- Allt känns mycket bra, sade han och tillade att han är särskilt nöjd med den nya växellådan. 07.30 på lördagsmorgonen drar man i gång. 15 specialsträckor ligger framför de 134 återstående 86 ekipagen i Renault South Swedish Rally.
Billy tog täten i Clio Cup och lilla grupp N
På fredagskvällen inleddes den 26:e upplagan av Renault South Swedish Rally. Rallyt som även ingår i EM är årets tredje SM-rally och det första på barmark. Nytt för i år är att arrangörerna har bytt huvudort från Kristianstad till Växjö.
Bytet av huvudort innebär även att vägarnas karaktär förändras - det är krokigare, backigare och smalare i Småland jämfört med Skåne. Rallyt avgörs fredag, lördag och söndag. Totalt ska 25 mil specialsträckor köras. Fredagsetappen omfattade endast en kort specialsträcka på det nedlagda regementets övningsområde, sydväst om Växjö.
I Renault Clio Cup inledde värmlänningen Billy Johansson absolut snabbast. Med sin offensiva och stundtals yviga körstil tog han även ledningen i lilla grupp N före Patric Carlsson, Peugeot. Trea i lilla grupp N och tvåa i Renault Clio Cup är Mats Bergeå, medan Martin Hjelmar, som föreföll att ha det litet trögt i inledningen, ligger fyra i klassen och därmed trea i Renault Clio Cup.
Joge tillbaka efter kraschen
Förra tävlingen kraschade han mot ett träd. Men under ett par hektiska veckor har nu trots allt Tjällmos rallylöfte Jimmy Joge, 22, fått ordning på bilen. I morgon startar han i Sydsvenska rallyt i Växjö.
- Vi har precis hunnit klart. Det har varit dygnet runt-jobb och det har väl inte varit den bästa uppladdningen, men det känns bra att kunna starta i alla fall, säger Joge.
Läs hela artikeln i Östgöta Correspondenten
Patric belönas för SM-guldet
Patric Carlsson, SMK Nyköping, är inte bara svensk mästare i rally. Dagarna innan SM-rallyt i Växjö startar utsågs Patric dessutom till bäste svenske rallyjunior förra säsongen och belönas med 15 000 kronor.
Det är bråda dagar för Patric Carlsson. På fredag kväll startar South Swedish Rally i Växjö, efter VM-tävlingen Svenska Rallyt den mest prestigefyllda och viktigaste rallytävlingen i Sverige. Här tävlas inte bara om SM-poäng utan rallyt ingår även i EM-serien, en stortävling som nu avgörs för 26:e gången.
Läs hela artikeln i Södermanlands Nyheter
Nu startar South Swedish Rally: Här drar rallykaravanen fram
På fredag kväll startar South Swedish Rally - ett av Sveriges absolut största publika idrottsevenemang. I alla år har tävlingen startat från Kristianstad. Men nu har man bytt och tävlingens centralort är för första gången Växjö. Efter 25 år i Skåne innebär bytet av centralort att publiken helt plötsligt inte vet var rallyt drar fram! Och en sak är klar - vill man se tävlingsbilarna, måste man veta var och när tävlingen drar fram. För tävlingen är unik så till vida att den också ingår i EM vilket innebär att den är betydligt längre än ett vanligt SM-rally.Karavanen drar därför fram genom stora delar av Småland och Blekinge. En sträcka körs till och med ända nere i nordöstra Skåne!
Läs mer
Henning Solberg kjører South Swedish Rally
Henning Solberg, nå med Cato Menkerud i kartleserstolen, kjører det svenske EM-løpet South Swedish Rally førstkommende helg. Henning har ikke kjørt løp med sin Toyota Corolla WRC siden VM-runden i Portugal for to måneder siden.
Henning Solberg er uten tvil en av favorittene i løpet, ved siden av finske Jani Paasonen i en Ford Focus WRC og Mats Jonsson i en Ford Escort WRC. På spørsmål om han tror han vinner, svarer Henning kontant ja!
Läs mer
Svenske rallymästaren: Rallysporten måste bli mer kommersiell
På fredag inleds Renault South Swedish Rally. Det svenska SM- och EM-rallyt har som sig bör med ett stort startfält. Men bara fyra officiellt anmälda svenska fabriksteam; Ford, Mitsubishi, Opel, Renault, finns på startlinjen i Växjö.
- Det är snudd på bedrövligt, tycker den regerande svenske F2-mästaren, Renaults Jonas Kruse, om den utarmning som svensk nationell rallysport drabbats av på elitnivå under de senaste åren.
- Det enda riktiga glädjeämnet är utvecklingen i lilla grupp N (N2), klassen för tvåhjulsdrivna standardbilar. Den är ett getingbo med en kamp mellan flera olika bilmärken och bra med prispengar från märkescuper som motiverar och inspirerar förarna, fortsätter han.
- Så ska det vara, och det är i den klassen som vi kommer att finna vårt nästa världsmästarämne, menar Kruse.
Läs mer
Mattias Aronsson siktar på guld i Grupp N
För tre år sedan byggde Gert Blomquist en Peugeot 306 i Grupp N-utförande. Det blev succé direkt och SM-guld för den gamle veteranen. Året efter sattes junioren Patric Carlsson från Nyköping i bilen. Patric tackade för förtroendet genom att ta guld, han också. Nu har Patric köpt Gerts gamla vinnarbil och i år är det Mattias Aronsson från Anderstorp som kör för teamet. Så nu är det Mattias tur att ta guld - helst både i Sverige och i Danmark.
- Sakta i backarna, skrattar Gert. Men visst ser det bra ut inför sommarsäsongen.
Läs mer
Carina Hermansson utmanar killarna i Rally-SM
Hon är tjej och bara 28 år. Ändå är hon en av de skickligaste förarna i Rally-SM, som till helgen drar igång sommarsäsongen med South Swedish Rally, tävlingen som för första gången utgår från Växjö efter 25 år med Kristianstad som huvudort.
Kvinnliga förare är inget nytt i rallysporten. Förra året var Pernilla Walfridsson en av utmanarna i Stora Grupp N och rallyhistorien vimlar av duktiga kvinnor.
- Det finns inget som säger att killar har bättre förutsättningar i den här sporten, säger Carina.
Läs mer
Opel jagar dubbla SM-guld
Pelle Tjerneld är en legend i svensk motorsport. Sedan 1981 - i tjugo år - har den före detta tävlingsföraren från lilla Hästbo i Gästrikland basat för Opel Team Sweden. Hur många SM-guld som Opel-förarna kört hem genom åren går knappt att räkna. I år är det meningen att teamet ska fylla på skörden ytterligare. Helst med SM-guld både i rally och på bana.
- Det ser ju bra ut så här långt, ler Pelle.
Opel-teamets rallystjärna Per Svan har öppnat med två raka segrar med sin Astra i F2-klassen i Rally-SM. Och Pontus Mörths andraplats med teamets svarta Opel Vectra i STCC var en debut med mersmak.
Läs mer
South Swedish Rally åter en renodlad grustävling.
-Äntligen tillbaka till vad det varit, säger Lars Mattsson, tävlingsledare för SSR.
-Vi har känt ett sug efter detta dom senaste åren, tillägger han, och flytten till Växjö och Småland har gett oss möjlighet att förverkliga den ideen.
Ett resultat av återgången till renodlad grustävling är att fler utlänningar än någonsin anmält sig till SSR. Av dom 136 anmälda är inte mindre än 38 utländska, dom representerar inte mindre än 7 nationer. Nytt rekord för SSR som i år fyller 26 år och för första gången har start om mål utanför Skåne.
Läs mer
Strålande startfält i South Swedish Rally
Ska det - för första gången - bli en utländsk rallyförare som vinner South Swedish Rally i år? Möjligheten finns. För bland de 136 anmälda förare till tävlingen, som startar i Växjö på fredag, finns flera mycket intressanta förare. Bland annat finska stjärnan Jani Paasonen och de två duktiga norska förarna Henning Solberg och Morten Östberg. Dessutom kommer de två norska rallybröderna Kolberg - Thomas och Kristian - i var sin WRC-bil. Totalt är antalet utländska förare större än någonsin i tävlingen, som ingår både i SM-serien och som en deltävling i EM.
Läs mer
Tiden går i snälltågsfart, 19 dagar kvar till start.
Snart dags för det 26:e Renault South Swedish Rally. Anmälningstiderna börjar gå mot sitt slut, idag den 30 april har redan 125 förare anmält sig. Totalt kör 81 förare av dessa i SSR och 44 i Sydrallyt.
Glädjande nog är det fler utländska förare än på många år. Hela 29 stycken, av dessa kör 6 stycken Sydrallyt, resten i SSR. Inte mindre än 9 nationer är representerade. Största gruppen kommer från Nederländerna, hela klass A 5 blir en rent Holländsk affär.
Läs mer
Två annorlunda SM-rallyn i tät följd
Nu exploderar motorsport-Sverige i en orgie av tävlingar! Två SM-rallyn och tre STCC-helger ska avgöras under en enda, intensiv fyraveckorsperiod! Först ut är STCC som startar i Falkenberg den 5-6 maj. Därefter är det dags för South Swedish Rally den 18-20 maj (samtidigt som STCC körs på Mantorp).
Två veckor senare avgörs ett av säsongens stora experiment - Öresundsrallyt, som är ett svenskt/danskt samarrangemang med specialsträckor i båda länderna!
South Swedish Rally är landets näst största rally efter Svenska Rallyt. Tävlingen har EM-status och är krävande lång med tre dagsetapper. Totalt ska de tävlande köra 25 specialsträckor med en sammanlagd längd på över 20 mil.
Läs mer
Segerchansen försvann i målsvängen
Rallystjärnan Mats Bergeå, Östernärkes RMC, såg efter den första etappen på fredagen ut som en vinnare i största SM-klassen - lilla grupp N - när årets andra SM-deltävling avgjordes i Sveg. Men redan på lördagens första sträcka försvann segerchansen i ett moln av snk när hamnade Mats på sidan av vägen i målsvängen. Motalas Martin Hjelmar tog över - och vann. Men ändå inte. I samband med den tekniska efterkontrollen fick tre förare anmärkningar på sina bilar, däribland Hjelmar, som påfördes fem minuter extra på körtiden.
Läs hela artikeln i Nerikes Allehanda
Thunström hänger med i rally-SM
Thomas Thunström, fredriksbergaren som flyttade till Ludvika och numera tävlar för Ludvika MS, var bara sekunder från en fullträff i den andra deltävlingen i rally-SM.
Efter 35 mils körning på snabba vintervägar i Härjedalen vann Peter Ågren från Jämtlands MK den framhjulsdrivna grupp H-klassen med en marginal på tio sekunder till Thomas Thunström, båda i var sin Toyota Corolla.
Läs hela artikeln i Nya Ludvika Tidning
Bäcklund höll undan i SM-jakten
Mats Jonssons utmaning räckte inte. Kenneth Bäcklund, Vara, behöll ledningen och vann sitt andra raka SM-rally när Härjedalsbrickan avslutades.
- Det känns mycket bra. Jag trodde kanske inte att jag skulle hänga med WRC-bilarna på de här snabba vägarna. Nu siktar vi på totalseger, sa Bäcklund, 7,4 sekunder före Jonsson.
Läs hela artikeln i Östersunds-Posten
Vilken fullträff, Peter
Vilken fullträff det blev för Peter Ågren i rally- SM:s andra deltävling. Peter vann nämligen tävlingen i klassen GR H. Även Jörgen Edholm lyckades bra med en sjätte plats i GR H 4WD.
Efter fredagens etapp ledde Peter Ågren och kartläsaren Stephan Falkenfjord sin klass med 2.8 sekunder till Thomas Thunström. Då lördagens etapp startade fick Ågren gå ut som första bil i sin klass och med det utgångsläget kan det vara svårt att få reda på konkurrenternas sträcktider.
Läs hela artikeln i Östersunds-Posten
Rally-SM: Överraskad Aronsson vann klassen i Härjedalen
- Det är bara att tacka och ta emot.
Mattias Aronsson, Peugeot-föraren från Anderstorp, såg lite överraskad ut efter årets andra deltävling i rally, Härjedalsbrickan i Sveg.
När han kom i mål var det som trea i Lilla Grupp N. Några timmar senare utnämndes han till - segrare! Det visade sig att konkurrenterna framför hade bilar som inte riktigt överensstämde med reglementet.
Ändringen innebar att smålänningen tog hand om klassguldet i Härjedalsbrickan medan unge Jimmy Joge från Motala - också han i en Peugeot 306 - tog hand om silvret och dessutom vann JSM-deltävlingen.
Mattias Aronsson - två gånger silvermedaljör i klassen - åkte till Härjedalen med målsättningen att köra in bland de tre bästa. Detta för att ha en bra grund inför sommarens fyra tävlingar på grus.
Läs mer
Per Johansson: Vi kom, vi sågs och vi segrade - första sträckan
Det var en bra start som Per och Tony gjorde i Sveg, snabbaste bilen i klassen och en bra totalplats efter första SS. Satsningen var stenhård.
- Taktiken var att gå ut så hårt som det bara var möjligt, säger Per. En bit in på sträckan lyssnade Per inte tillräckligt på Tonys noter, vilket fick tillföljd att diket besöktes i fem sec. Väl uppe på vägen igen gick allt lysande, med sträckseger som följd.
Läs mer
Kenneth Bäcklund ångar på i Rally-SM.
I helgen tog Vara-föraren sin andra raka totalseger genom att vinna Härjedalsbrickan i Sveg - en för året ovanligt kall och kylslagen tävling med nedåt minus 30 grader när andra dagen inleddes. Bäcklund utmanades inledningsvis av värmlänningen Stig Olov Walfridsson, men Stig Olov for av på sista sträckan första tävlingsdagen och tappade en dryg minut.
Tvåa totalt blev Mats Jonsson, veteranen i WRC-klassen. Mats varnade innan start för unge Mats Thorszelius från Almunge. Och mycket riktigt var det just upplandsföraren Thorszelius som öppnade snabbast andra dagen. Men det ville sig inte den här gången heller. På en av de sista sträckorna brast ett styrstag med en våldsam avåkning som följd för upplänningen som debuterade med sin nya WRC-bil..
Läs mer
Den här starten behöver Peter inte ha Ågren för
Upp som en sol och ner som en pannkaka. De jämtlänska framgångarna var varierande då första etappen av Härjedalsbrickan kördes under fredag. Solskenet stod inte helt oväntat Östersundaren Peter Ågren för då han leder klassen Grupp-H med 2,8 sekunder före teamkompisen och främsta rivalen Thomas Thunström.
Det var med stor glädje som länets färger vajade högst av alla i klassen Grupp-H under gårdagens första etapp av Härjedalsbrickan. Årets andra deltävling av det svenska mästerskapet i rally.
Läs hela artikeln i Länstidningen Östersund
Se, här tappar Walfridsson etappsegern
På fredagen kördes den andra deltävlingen i årets rally-SM igång. Ett soligt Sveg bjöd på fina sträckor med tuffa fighter på dom fyra sträckor som kördes under dagen.
Bland förhandsfavoriterna fanns bland annat Mats Jonsson, Forshaga MC, Kenneth Bäcklund, Vara MK och Stig-Olov "Stecka" Walfridsson, MK Ratten. Och det var mellan dessa tre herrar det skulle stå under större delen av dagen också.
Läs hela artikeln i Länstidningen Östersund
Grus bromsar snabb framfart i SM-rallyt
Trots bitande kyla grinar gruset bitvis illa på specialsträckorna i årets andra SM-deltävling i rally, Härjedalsbrickan. Det är främst i kurvorna som gruset tittar fram och har ställt till med problem för de seedade toppförarna, som enligt regelboken startar långt ner i startfältet. Däcken slits snabbt, och nu är det taktik som gäller för att kunna åka fort i lördagsetappen.
- Det har hittills handlat om att köra med yttersta precision för att inte tappa fart i gruset, berättar Renaults Jonas Kruse, som preliminärt leder F2-klassen efter den första etappen.
- För min egen del har jag valt att ta nytta av gruset vid ingång och tagning av kurvan medan jag vid accelerationen styrt upp på isen bredvid spåret.
- Nästan ridit på iskantens rygg.
- På så sätt har jag sparat däck och fått en bättre acceleration, menar Kruse och tillägger att detta har igen i lördagens etapp.
- Jag har bra däck som håller åtskilliga mil till, ler han.
Efter första etappen leder Jonas Kruse, Renault, den prestigefyllda F2-klassen 2,8 sekunder före Opels Per Svan. Rallyt leds preliminärt totalt av Kenneth Bäcklund i en Mitsubishi. Han leder även stora grupp N. Totaltvåa ligger Mats Jonsson, i en privatanmäld Ford, leder klassen grupp H4WD. Under lördagen avverkas resterande fem specialsträckor i trakterna kring Sveg.
Mats Bergeå leder Clio Cup i SM-rallyt
På fredagseftermiddagen inleddes årets andra SM-tävling i rally, Härjedalsbrickan, med start och mål i Sveg. Rallyt är också premiärtävlingen för pånyttfödda Renault Clio Cup ö mångårig plantskola inom internationell bilsport.
Efter den första etappen leder inte helt oväntat närkingen Mats Bergeå såväl Clio Cup-tävlingen som den bilklass där den ingår, lilla grupp N (N2). Efter en 17:e plats på den första specialsträckan tog han sig upp till ledningen efter fyra sträckor.
- Vi hade en del problem med stötdämparna på ettan som visade sig vara is, därefter har det rullat på utan problem.
- Jag är jättenöjd hittills, förklarade han efter den tredje specialsträckan.
Tvåa i Clio Cup och lilla grupp N ligger juniormästaren, Martin Hjelmar från Motala. Han är tio sekunder efter Bergeå. Trots topplaceringen var Hjelmar inte helt nöjd.
- Hittills har jag inte fått till det riktigt som jag vill, förklarade han.
Inför nattuppehållet leds Härjedalsbrickan totalt av Kenneth Bäcklund i en Mitsubishi. Han leder även stora grupp N. Mats Jonsson, Ford, leder klassen grupp H4WD, medan Jonas Kruse, Renault, leder F2-klassen.
Prel resultat, Renault Clio Cup, Härjedalsbrickan efter etapp 1: 1. Mats Bergeå, Renault Clio Sport, Östernärkes RMC, 45.16,4, 2. Martin Hjelmar, Renault Clio Sport, SMK Motala, 45.26,6, 3. Billy Johansson, Renault Clio Sport, Säffle MC, 46.26,0
Nu har Mikael fått ordning på sin bil
Den första deltävlingen gav en fjärdeplats för SMK Östgötas Mikael Lindqvist i rally-SM. En placering som han var ganska nöjd med, men däremot inte tidsskillnaden till täten.
- 2,50 min var alldeles för långt efter. Nu hoppas jag det ska bli andra takter, säger Mikael.
Målet är en pallplats i Sveg, där den andra SM-deltävlingen körs fredag-lördag.
- Det blir en ovanlig tävling eftersom den enbart körs i dagsljus. Jag har aldrig kört där uppe i Härjedalen tidigare, men jag tippar att det finns en hel del snö
Läs hela artikeln i Folkbladet Östgöten
"Vi har inte tid att släppa på gasen..."
Säkerhet var ordet som florerade i och med gårdagens presskonferens inför Härjedalsbrickan i Sveg. Till dagens start var det ämnena som betades av många och frågorna många om hur alla skulle hjälpas åt för att säkerställa tryggheten hos de tävlande och publik.
I går gick startskottet till helgens Härjedalsbricka och på presskonferensen fanns flera av de som nämns i förhandssnacket på plats.
Diskussionen var länge hur de tävlande upplevde tävlingen som sådan och vägarnas beskaffenhet och fartmässiga sträckning.
Alla var eniga om att det kommer att bli ett snabbt rally.
Läs hela artikeln i Länstidningen Östersund
Jonas Kruses kartläsare ryggskadad
Dagen före starten i årets andra SM-rally, Härjedalsbrickan i Sveg, tvingas regerande F2-mästaren, Jonas Kruse, att byta kartläsare. Kruses ordinarie kartläsare, Per Schlegel, har fortfarande problem med sin rygg och meddelade sent att han inte kunde lotsa Kruse i rallyt. Snabbinkallad ersättare blir Leif Fredriksson, som så sent i lördags lotsade Jonas Kruse till en meriterande klasseger i det norska EM-rallyt, Rally Finnskog.
- Det är förstås inte bra, men det är viktigt att Per blir frisk, menar Jonas Kruse, Renault Team Sweden och tillägger att han litar 100% på ersättaren Leif Fredriksson som tidigare varit kartläsare åt bl a Harry Joki och allra senast åt rallyjunioren Roger Andersson.
Svenska rallyjuniorer satsar på Renault Clio Cup
En svensk bilsportklassiker gör come back i helgens SM-rally, Härjedalsbrickan med start och mål i Sveg. Det är den internationella plantskolan, de tuffa fighternas klass, Renault Clio Cup, i ny svensk tappning. Det är en klass för jämbördiga bilar och där förarprestationen blir direkt avgörande. Rally är grenen den här gången.
För knappt tio år sedan var Renault Clio Cup den bärande klassen inom svensk racing. Killar som Kenny Bräck och Janne 'Flash' Nilsson bjöd upp till dans i nästan varje deltävling. För Bräck blev segern i Europa-serien 1994 språngbrädan ut i världen. Efter sex års uppehåll väcks succén åter till liv ö dock med nyheten att nu är det rally som gäller för Renault Clio Cup i Sverige. Trots att den första officiella deltävlingen ännu inte körts i serien är cupen en succé.
Läs mer
Rally-SM: Räkna med fight i lilla Grupp N!
- Konkurrenterna tog oss med överraskning. Vi visste att de skulle bli farliga - men inte så farliga, och inte redan i första deltävlingen.
Mattias Aronsson är Peugeot-förare i Lilla Grupp N - SM-seriens största klass med närmare ett 50-tal deltagare.
Smålänningen Mattias har två raka SM-silver efter de senaste årens suverän i klassen, Patric Carlsson, Nyköping.
Men i SM-premiären i januari fick de två Peugeot-förarna - och alla andra - ge sig för Östernärkes Renault-förare Mats Bergeå.
Läs mer
Se, nu kommer hela rallyeliten till Sveg!
Till helgen, bokstavligt talat, intas Sveg av den svenska motorsporteliten. Hotellrum, vandrarhem och bygdens samtliga stugor har sedan i somras varit bokade och komprimeringen för att alla ska få plats har börjat.
De hemmaboende i Sveg har ställt upp till mer än 100 procent för att möjliggöra denna fartfest. För att friställa några kvadratmetrar för tävlande och tillresande publik har Svegsborna börjat flytta in hos varandra. Tiden är kommen för det största sportsliga evenemanget på år och dar i Sveg.
Det är mycket som händer i Sveg under de närmsta dagarna.
Läs hela artikeln i Länstidningen Östersund
Rally-SM: Niklas helrenoverar rallybilen på tre dygn
Niklas Hägg från Ilsbo utanför Hudiksvall är en av förgrundsfigurerna i Grupp H-klassen i SM i Sveg i helgen.
I söndags ställde 23-åringen upp med sin extrema 230-hästars Toyota i en liten klubbtävling. Och gjorde skrot av bilen!
- Förardörren var hel. Och bakluckan.
- Men vi jobbar dygnet runt och tre dygn ska räcka - bilen är klar till på torsdag, då allt drar igång inför Härjedalsbrickan. Säger Niklas som menar att rullningen inte enbart var negativ:
- Nu behöver jag i alla fall inte vara rädd om bilen! SMK Hälsinges tävling var en liten tävling enbart för klubbens egna förare.
Niklas ledde men tappade några sekunder på en trasig drivaxel på ss 3. Och det skulle han ta igen på sista sträckan:
Läs mer
Allt klart för Rally-SM i Härjedalen
Inte mindre än 120 förare finns med på startlistan inför årets andra SM-deltävling i Rally - Härjedalsbrickan i Sveg 2-3 mars. En av klasserna som ökar är värstingklassen H4WD - alltså den klass som bland annat innehåller WRC-bilarna. I den här klassen är 20 förare anmälda. Bland annat segraren från SM-premiären, upplandsföraren Dick Wicksell.
I lilla Sveg har man rustat för invasion under rallyveckan. På ortens två hotell har det varit fullbokat sedan i somras och vandrarhemmet har fullt. Ändå räknar tävlingsledaren Gunnar Hedin med att allt ska fungera:
- Svegborna ställer upp och hyr ut allt som går. En del lämnar villor och lägenheter och flyttar in hos grannar och släktingar, bara för att så många som möjligt ska få bo centralt.
- Men bokar man rum nu, får man räkna med att åka 5-6 mil till Ytterhogdal, Hede, Hedeviken och andra kringliggande orter.
Läs mer
Arrangörer och förare laddar för rally-SM i Härjedalen 2-3 mars
- Från början låg vi ett år efter med förberedelserna. Men nu börjar vi komma ikapp.
Gunnar Hedin, biträdande tävlingsledare för Härjedalsbrickan - årets andra SM-deltävling i rally - har bråda tider just nu. Den 2-3 mars körs tävlingen och då ska allt fungera perfekt.
- Det kommer att fungera. Vi har en enda central serviceplats, publiksträckan båda tävlingsdagarna ligger bara 5 km från Svegs centrum, specialsträckorna runt Sveg är mycket fina och vi har rejält med snö, summerar Gunnar Hedin.
Läs mer
South Swedish Rally flyttar till Växjö
Nu är det klart. Den största förändringen i SSR:s historia. Rallyhögkvarteret flyttar från Kristianstad till Växjö. Orsaken står att finna i en serie händelser under dom senaste åren. För det första, en allt större del av tävlingsbanan är belägen i Småland/Blekinge där tillgången på "riktiga" rallyvägar fortfarande är god.
Andra orsaken är återgången till att vara ett renodlat "grus-rally", och den tredje, möjligheten att komprimera tävlingen. Under dom senaste åren har SSR tenderat att bli allt längre i mil räknat. Med Växjö som utgångspunkt kan vi köra SSR med en totallängd om under 100 mil men fortfarande ha över 20 mil specialsträckor. Vårt mål är ju att hela tiden göra ett bättre arrangemang, både för dom aktiva och publiken.
Läs mer
107 dagar kvar till 26:e South Swedish Rally
Bangruppen jobbar för högtryck. Årets bana ser ut att bli mer komprimerad än på många år. För närvarande har man tagit fram 22 grussträckor om dryga 20 mil på en totallängd av 90 mil.
Men fortfarande återstår några problem att lösa. Banan kommer att spikas vid nästa möte den 31 januari. Då återkommer vi med fler nyheter.
Bäcklund snabbast i dramatisk SM-premiär!
Det blev en dramatisk inledning i årets SM-serie i rally. Ledarna skiftade och toppförarna försvann på löpande band när premiärtävlingen Helmia Rally Nordvärmland avgjordes i trakterna av Sunne och Torsby under lördagen. Men veteranen Kenneth Bäcklund från Vara gjorde inga misstag vilket blev helt avgörande. Kenneth - titelförsvarare i N4-klassen - åkte fort och säkert och gick i mål som totalsegrare, 4,8 sekunder före hemmafavoriten Stig Olov Walfridsson efter 15 mil i högsta tempo på de isiga skogsvägarna.
Läs mer
Stora framgångar för Mitsubishi i Rally Nordvärmland
Kenneth slog Stig-Olov med 4,8 sekunder!
Årets SM-säsong kunde inte ha börjat bättre för Mitsubishi Ralliart Sweden &endash; med en dubbel totalseger!
Efter två dagars tävlande i norra Värmland var Kenneth Bäcklund 4,8 sekunder före stallkamraten Stig-Olov Walfridson. En skillnad som inte är större än en enda acceleration med en standard-Evolution VI från 0 &endash;100 km/tim! Eller cirka 140 meter efter 15 mils körning på totalt tretton specialsträckor.
Läs mer
Nu är Per Svan tillbaka i toppen i rally-SM!
I helgens premiärtävling Helmia Rally Nordvärmland vann den snabbe dalmasen F2-klassen efter en perfekt genomförd tävling:
- Ja, nästan. Vi satsade på fel däck på de isiga vägarna runt Sunne och Torsby. Men det var vi inte ensamma om, så det gick vägen i alla fall, log Svan.
Opel-föraren från Gagnef i Dalarna är ute efter att ta tillbaka den SM-titel han tappade förra året. Visserligen blev det silver förra året. Men det räknas inte riktigt...
- Nej, det är guld som gäller. Och det började ju bra. Nu är det bara fem deltävlingar som återstår....
Läs mer
Succé i premiärrallyt för nya Renault Clio Sport
Förra fredagen levererades rallybilen från Renault Sport. På lördagskvällen tog han sin första seger med den. Närkingen Mats Bergeå, vann sensationellt lilla grupp N vid SM-premiären i rally, Helmia-Rally Nordvärmland i Sunne med sin fabriksbyggda Renault Clio Sport. Han var 1.21 före tvåan, regerande mästaren Patric Carlson i en Peugeot.
- Jag är mer än nöjd, förklarade Bergeå innan körde upp på målrampen utanför Hotell Selma Lagerlöf för att mötas av ett fantastiskt fyrverkeri.
Läs mer
Kruse och Svan tvingades att köra odubbat
Risk för SM i snöskottning istället för rally
- Vart tog alla dubbar i vägen, undrade svenske rallymästaren Jonas Kruse efter den tredje specialsträckan i årets första SM-rally, Helmia-Rally Nordvärmland med start i Sunne på fredagskvällen.
Men Kruses Renault var inte ensam om att rulla i mål på den tredje specialsträckan nästan dubbfri, så även värste konkurrenten, Per Svan, Opel.
För Kruse och Svan innebar det att sekunderna rök all världens väg och med dem ledningen i den prestigefyllda F2-klassen. Den innehas sensationellt av Per Johansson i en Saab,som efter rallyts fyra inledande specialsträckor är åtta sekunder före Svan och 26 sekunder före Kruse.
Lördagsetappen bjuder på massor av snö och is i nordvästra Värmland.
- Det är drivor på 1-1,5 meter, berättar Kruse och tillägger att det finns risk för en hel del snöskottning i samband med en eventuell avåkning.
- SM i rally vintertid kan vara lika SM i snöskottning, inflikar han.
Men både Kruse och Svan är vana att skyffla; hockeypuckar för forne division 1-spelaren Kruse och dynga för bonden Svan.
Klart för start i Rally-SM
Nu är allt klart för årets första SM-Rally, Helmia Rally Nordvärmland med start och mål i Sunne. Vintern har kommit, förarna finns på plats, 500 frivilliga funktionärer vet exakt vad de ska göra och tävlingsledaren Peter Törnkvist kan börja pusta ut:
- Ja, faktiskt. Men det har varit en hektisk tid. Förberedelserna startade på allvar i våras och sedan i augusti har fyra personer jobbat heltid med allt som ska göras.
De enda ändringar som gjorts så här precis innan start är att en kort publiksträcka - fredagens sista specialsträcka - har strukits. Och så har en sträcka kortats av med 500 meter.
- Säkerhetsvallarna på publiksträckan försvann i mildvädret. Så sträckan ströks av säkerhetsskäl. Men den var bara 900 meter, så det var ingen större förlust. I alla fall inte för förarna...
Av startfältets 112 anmälda ser 111 ut att komma till start. Dock inte junioren Martin Hjelmar, Motala som inte hann få ihop sin bil i tid. Många förare har varit ute i sista sekunden och det skruvades vilt in i det sista:
- Vi har inte åkt en meter. Men bilen är klar och allt tycks fungera, berättar t ex Dick Wicksell, en av favoriterna i den stora, 4-hjulsdrivna klassen, där han utmanar titelförsvararen Mats Jonsson.
Rally-SM avgörs i fem skilda bilklasser
Ställd mot väggen tippar Peter Törnkvist segrarna:
- Om jag måste så tippar jag på Patric Carlsson, Nyköping i N2 (2-hjulsdrivna standardbilar), Stig Olov Walfridsson, Karlstad i N4 (4-hjulsdrivna standardbilar, Jonas Kruse, Grums i F2 (Grupp A med 2-hjulsdrift), Mats Jonsson, Forshaga i H4WD (Grupp A med 4-hjulsdrift) och på göteborgaren Leif Peterson i Grupp H (nationella, trimmade bilar med 2-hjulsdrift).
Helmia Rally Nordvärmland avgörs i två etapper. Etapp 1 körs under fredagen med start i Sunne kl 16. Etapp 2 avgörs under lördagen med start kl 07. Rallyt avslutas på lördag kväll. Då har förarna avverkat 13 specialsträckor (ss 5 utgår). Den totala längden tävlingsmil är 11 mil.
Rallysporten tar nya tag med förbättrad säkerhet
På fredag inleds årets SM-säsong i rally med Helmia-Rally Nordvärmland. Samtidigt tar rallysporten nya tag för popularisera sig. Men man inleder dock med att införa nya regler i syfte att förbättra publiksäkerheten. Detta föranlett av den tragiska publikolyckan i Sandviken i september då två åskådare omkom.
- Det är mycket bra att reglerna har kommit till och att de nu även finns i regelboken, menar Jonas Kruse, regerande svensk mästare i den pestigefyllda F2-klassen för Renault.
- Den svenska rallypubliken är mycket kunnig och utsätter sig inte för de risker som man gör i Sydeuropa. TV-bilderna från Monte Carlo, Spanien, Italien och Portugal säger sitt, men det är ännu värre att sitta i tävlingsbilen, menar Kruse som har egna erfarenheter från bl a Portugals VM-rally.
- Där har det hänt att jag har tvingats köra med ena handen på tutan och värsta fall tvärbromsat på specialsträckan för att inte köra på dem, berättar han. Några motsvarande manöverer behöver man inte utsätta sig för i Sverige, vilket man ska tacka den förståndiga publiken, duktiga arrangörer och deras funktionärsstab för, menar Jonas Kruse.
I korthet innebär de nya reglerna som gäller från den 1 januari följande:
- Lämpliga publikplatser ska märkas ut på tävlingskartan
- Publiken ska styras till säkra platser längs specialsträckan genom avspärrade anslutningsvägar. Säkerhetsinformation, plakat, ska finnas väl synlig vid publiktillfarter
- Publikvakter och vägvakter ska bära västar och vara utrustade med visselpipor
- Skyltar med äPublikfri zonä ska användas flitigt. Medan avspärrningsband ska användas med eftertanke, de kan inge falsk säkerhet
- Utförlig och illustrerad säkerhetsinformation i program samt till press
- Publiken ska hänvisas till naturliga läktare
- Arrangerade publikplatser med speaker, resultatservice eller servering
Helmia-Rally Nordvärmland avgörs fredag till lördag i trakterna norr om Sunne. Rallyt omfattar 14 specialsträckor ö sammanlagd längd 15,5 mil.
Veteranen Mats Jonsson i en Ford är favorit i den fyrhjulsdrivna klassen och favorit till rallyts totalseger. I den tvåhjulsdrivna F2-klassen, där flertalet av rallyts fabriksteam deltar, väntas ånyo en kamp mellan titelförsvarande Jonas Kruse, Renault, och Opels Per Svan. Andreas Ericsson, som i fjol gjorde en del fina resultat i en privatanmäld Ford, återfinns nu i en importörsstödd bil. Efter seger i den gångna helgens Bergslagsrally och i kraft av hemmavägar är S-O Walfridson favorit i standardbilsklassen, stora grupp N, med sin Mitsubishi.
En klass som har växt till sig under senare år är den allra minsta standardbilsklassen, lilla grupp N. Där återfinns bl a Mats Bergeå i en alldeles ny Renault Clio Sport. Han får ses som en stark utmanare till regerande mästaren Patric Carlsson, för övrigt son till rallymästaren Ingvar Carlsson, i en Peugeot.
Strax före 17.00 på lördagseftermiddagen rullar vinnaren av årets första SM-deltävling upp på målrampen i Sunne.
Rally-SM: Per Svan vill bli historisk !
Räkna med tuffa tag i SM-premiären i rally på fredag! 5-faldige svenske mästaren Per Svan finns med på startlinjen i spektakulära F2-klassen. Och för rallybonden från Dalarna är det bara en sak som gäller:
- Vi ska ta tillbaka SM-guldet!
Förra året var problemfyllt för Opel-föraren, som öppnade övertygande seger i första deltävlingen. Men sedan gick det mesta på tok:
- Det var ett förlorat år. Bland annat bröt vi två tävlingar, vilket vanligtvis aldrig händer.
- En av tävlingarna var den olycksaliga tävlingen i Sandviken. Trots att man bara kunde fullfölja en etapp delade Bilsportförbundet ut fulla SM-poäng. Det förstörde slutgiltigt våra chanser till guld, säger Per. Som trots alla problem slutade på silverplats i SM-tabellen, 5 futtiga poäng bakom slutsegraren Jonas Kruse.
Läs mer
Senaste nytt inför Rally Nordvärland
Cemoni utmanade Stig-Olov i Bergslags
Rallyveteranen Cemoni Ohlsson utmanade SM-tvåan Stig-Olov Walfridsson riktigt rejält i Bergslagsrallyt under Trettonhelgen. Walfridsson - flerfaldig svensk mästare i stora standardklassen - vann till slut. Men marginalen till smålandsföraren var minsta tänkbara: mindre än 3 sekunder efter 10 mils körning på svåra, besvärliga tövädersvägar.
Bergslagsrallyt var sista chansen till åkträning inför SM-premiären till helgen.
- Visst är det en chansning att åka så nära inpå SM, men jag behövde en genomkörare. Nu känner jag mig förberedd, menade Stig Olov Walfridsson, som är en av favoriterna i N4-klassen tillsammans med titelförsvararen Kenneth Bäcklund, Vara MK.
Cemoni Ohlssons körning under Bergslagsrallyt visade dock att det är fler förare som vill vara med och slåss i N4-toppen.
Läs mer
Nu ska Mattias Aronsson vinna Rally-SM!
Nu får Patric Carlsson klara sig själv! Rallyveteranen Gert Blomquist har sålt sin vinnarbil i rally-SM till föraren, titelförsvararen Patric Carlsson. Men Patric får betydligt tuffare motstånd i år, när han ska försöka försvara sin titel. Gert kommer nämligen att stötta en annan förare i klassen - SM-tvåan Mattias Aronsson från Gislaved!
Det var för två år sedan som Gert Blomguist satsade på den tvåhjulsdrivna standardklassen i SM tillsammans med Peugeot. Satsningen gick hem - det blev guld redan första året.
Läs mer
SM-premiär med bilar för 44 miljoner!
Det satsas friskt i rally-SM i år. 44 miljoner, närmare bestämt. Så mycket är startfältet - sammanlagt 112 ekipage - värt, när bilarna rullar över startrampen i Helmia Rally Nordvärmland den 12 januari. Vad SM-fältet är värt efter målgång på kvällen den 13 jan är en annan sak. För lägger man samman all motoreffekt i bilarna är det 24.054 hästkrafter som släpps lösa i värmlandsskogarna...
Anmälningslistan blev klar under nyårshelgen och för första gången någonsin i SM är det standardbilsklassen N2 som är den största enskilda klassen. Sammanlagt handlar det om 48 ekipage. Bland de sista som anmälde sig var titelförsvararen i klassen - Patric Carlsson från Nyköping. Patric köpte nyligen loss den bil han körde förra året och kör i egen regi för att försvara titeln.
Läs mer
Rallyförarna jublar - snön räddar Rally-SM !
- Snöflingorna är som Lovikka-vantar och sikten är tio meter. Det snöar över hela tävlingsområdet. Och det ska fortsätta att snöa åtminstone ett par dygn!
Peter Törnqvist, tävlingsledare i SM-premiären 2001 - Helmia Rally Nordvärmland med start och mål i Sunne - är Sveriges lyckligaste tävlingsledare just nu:
- Vi har varskott plogförarna. Redan under torsdagen ska det komma 1-1,5 decimeter!
De senaste veckorna har varit påfestande för Peter och hans stab. Som längtat intensivt efter snö och kyla.
- Men nu andas vi ut. Nu ser det äntligen ut som tävlingen den 11-13 januari kommer att bli ett riktigt vinterrally.
Läs mer
Helmia Rally Nordvärmland i startgroparna
Nu är det återigen dags för 1999 års bästa rallyarrangör Helmia Rally Nordvärmland att arrangera första deltävlingen i Rally- SM 2001. Tävlingen går av stapeln den 11-13 januari.
Rallyts presschef Pär Backman berättar om förberedelserna
- Vi är nu i full gång med att utbilda våra funktionärer, för att göra ett så säkert rally som möjligt.
Läs mer
Tre SM-klasser i Rally-SM 2002
Nu har Bilsportförbundet beslutat vilka klasser som ska ha SM-värdighet från och med år 2002.
Det blir N2, N4 och Grupp A.
Samtidigt instiftas riksmästerskap i Grupp H. Junior-SM avgörs i N2. I SM 2001 sker inga förändringar.
Det här är SM-klasserna i rally år 2002 och 2003:
N2
Snabbt växande N2 med samma klassindelning som tidigare (upp till 1400 cc resp 1401-2000 cc).
N4
Inga förändringar
Grupp A
Ny klass som omfattar alla WRC och 4-hjulsdrivna Grupp A-bilar och dessutom 2-hjulsdrivna Kit Cars, Gr A 1600, Gr A 1601-2000 och nya FIA 1600. Möjlighet till Cup för FIA 1600 om klassen blir populär.
Klasserna tävlas inbördes - meste poängplockaren blir svensk mästare. Poängsystemet är inte beslutat, men erfarenhet finns redan från N2.
Junior-SM
N2 precis som tidigare
Riksmästerskap Grupp H
Nuvarande Grupp H tappar sin SM-status och görs om till riksmästerskap. Det blir två klasser, en två- och en fyrhjulsdriven Grupp H
Nu kommer WRC-bilarna till Sverige
Rally-SM tar upp striden med STCC!
De senaste åren har svensk motorsport till stor del handlat om banracing och TV-succén STCC. Att rally-SM successivt växt sig starkare har inte så många lagt märke till.
Men - det kommer man att göra nästa år.
Rally-SM 2001 blir det bästa på många år.
Bland annat ökar antalet WRC-bilar med 400 procent. Och WRC-bilar - det är den typ av rallybilar som fabriksteamen använder i VM!
Så håll i hatten, STCC. Nu kommer Rally-SM!
Svenska rallyförare slåss nästa år om fem SM-guld i fem olika klasser. Och i alla klasser har det skett en våldsam föryngring av bilmaterialet under de senaste åren.
En snabb koll bland ett 30-tal av de ekipage, som redan är anmälda till SM-premiären Helmia Rally Nordvärmland den 12-13 januari, visar t ex att medelrallybilen bara är mellan 3 och 4 år gammal!
I Sverige tävlar vi i fem olika SM-klasser i rally - klasser som inbördes är mycket olika.
Det är två Grupp N-klasser, en Grupp A-klass och en 4-hjulsdriven klass. Och då är det en nationell klass för 2-hjulsdrivna Grupp H-bilar. Beteckningarna Grupp N, A och H är internationella och frågan är om något land - Finland inräknat - kan visa upp en så stark nationell rallyserie som just Sverige år 2001!
WRC stjäl intresset
Det senaste året pratades det mycket om de så kallade F2-bilarna i Grupp A, dvs Jonas Kruse i Renault, Per Svan i Opel och Andreas Eriksson i Ford. De tre kommer att låta tala om sig nästa år också. Men den klass som kommer att dra till sig mest uppmärksamhet i SM-serien 2001 är klassen med det långa namnet - Grupp H 4WD, dvs klasser där WRC-bilarna startar (WRC står för World Rally Car).
Svettigt för Mats
Titelförsvararen, veteranen och värmlänningen och SM-dominanten Mats Jonsson fortsätter med samma bil - en Ford WRC - ytterligare ett år. Trots att bilen är en av klassens äldsta kommer Mats att tillhöra favoriterna också 2001. Men han får betydligt tuffare motstånd för antalet WRC-bilar ökar med 400 procent. Dvs från Mats enda bil till fyra!
Dessutom tillkommer några mycket konkurrenskraftiga, 4-hjulsdrivna Grupp A-bilar, som i många stycken liknar WRC-bilarna. Främst motståndet till Mats Jonsson torde komma från två upplänningar - Dick Wicksell och Mats Thorszelius.
0-100 på 3,5 sek!
Flerfaldige motocrossvärldsmästaren Dick Wicksell från Uppsala satsar allt på ett SM-guld och hämtade bara för några dagar sedan hem en Subaru WRC från England. Bilen tillhör världens snabbaste rallybilar och klassiska 0-100 klarar den av på i runda tal 3,5 sekunder:
- Det är ett monster - ett underbart monster, kommenterar Dick.
Den i dag 37-årige Uppsalaföraren tillhörde i flera år världseliten i motocross (han har 3 VM-guld) och debuterade som rallyförare 1994, när kroppen sa nej till en fortsättning på MC-karriären. År 2000 var han mogen för den stora utmaningen och debuterade i den här SM-klassen med en relativt beskedlig Grupp A-bil. Det slutade med silver - ett silver som alltså gav mersmak!
Corolla WRC till Mats
Bronsmedaljören Björn Gustafsson, 36 från Haninge MK fortsätter i samma bil som i år - en Toyota Grupp A - men märkeskollegan Mats Thorszelius, Almunge satsar hårt och har just fått hem en bil av värsta sorten.
Mats blir den förste svenske förare som får ratta en äkta Toyota Corolla WRC!
29-årige Mats kommer från en av Sveriges mest kända rallyfamiljer och har redan två SM-guld. Nu formligen gnistrar han av tävlingslust.
- Det blev klart häromdagen och det känns underbart spännande. Bilen är en av 10 som byggts av Toyota Team Europe och ska skötas av Leif Asterhags team i Stockholm. Men det är jag som ska köra den!
Eddie i Ford WRC
Som om det inte vore nog har en fjärde svensk skaffat en WRC-bil. Det är Eddie Hörbing, Degersfors-föraren som hämtat hem en potent Ford WRC från Norge (ex Henning Solberg).
En nästan lika fin bil - sista Grupp A-versionen - finns hos smålänningen Roger Berglund. Roger har alltid varit mycket snabb oavsett bil och klass och förnekar inte att han siktar på att ta medalj i SM nästa år!
Göteborgaren Jan Adielsson varit i Holland och köpt en mycket intressant Subaru som är i stort sett WRC-byggd. Det är bara drivaxlarna som inte är av WRC-typ. Men göteborgaren står över SM så länge och siktar på att lära sig bilen i andra tävlingar till att börja med.
Bitter repris i F2
I den så kallade F2-klassen handlar det som vanligt om ärkerivalerna Per Svan och Jonas Kruse. Dalmasen Per Svan brukar prenumerera på guld i den här Grupp A-klassen där bilarna är tvåhjulsdrivna med max 2-litersmotorer - och man får inte använda turbo! Men senast fick mjölkbonden från Gagnef släppa från sig guldet till utmanaren, värmlänningen Jonas Kruse. Och det sved så räkna med bitter strid mellan de två i alla sex SM-deltävlingarna!
Klassen får inte så många nytillskott men Ford har aviserat en ny bil och har lovat berätta mer strax innan jul.
Tekniskt sett sker en liten ändring i klassen - det handlar om en strypning av motorn. Ändringen drabbar inte Opel-föraren Per Svans Opel eller spektakuläre Saab-föraren Per Johansson från Trollhättan. Men Renault-förarna Jonas Kruse och Magnus Henrikssons extrema Megane Maxi Kit Car-bilar lär tappa lite motoreffekt, vad det nu kan innebära.
Våldsamma N2
I grupp N är reglerna betydligt stramare än i Grupp A. Det gör att man kan hålla igen på kostnadsutveckling och driftskostnader.
Tro bara inte att det är några "pys-klasser" det handlar om!
I N2 - det som brukar kallas Lilla Grupp N - handlar det i dag i allmänhet om 180-190 hästar, diffbroms och tätstegade växellådor i små, moderna karosser. Riktiga racerbilar alltså!
Klassen är en av SM-seriens största och tuffaste och snabbast växande och här slåss massor av bilmärken och förare.
Några av många favoriter nästa år är Mattias Aronsson från Anderstorp i en Peugeot samt Jan "Torparn" Bergetorp, Jämtland och Johan Rudengren, Eskilstuna i var sin Seat.
Peter Hillebjörk från Umeå byter sin Renault Megane mot en mycket intressant Renault Sport medan Billy Johansson från Säffle gör SM-come back i en likadan bil.
Juniormästaren i Grupp H, Martin Hjelmar, säljer sin stora bakhjulsdrivna Volvo 940 Gr H och tillhör gänget som satsar på nya Clio Sport.
De nya Renault-bilarna - som på pappret är ytterst intressanta vinnarbilar - är dock sena och väntas till Sverige tidigast några dagar innan jul...
Intressanta juniorer
Intressant start i klassen - där man också kör om JSM-titeln - gör unge Jimmy Joge från Motala. Jimmy har gjort en kometkarriär i enhetsklassen Volvo Original och kommer nu till start i en Peugeot. En annan intressant junior är Ola Helmfridsson, Fjugesta. Ola gör en rejäl satsning på JSM-guldet med den Seat Ibiza han körde under senaste säsongen.
N2- klassen ökar snabbt och förändras samtidigt eftersom andelen bilar med 1400 cc-motorer minskar. Bland annat kommer duktige Pether Lindblom - 5:a i år med en liten Citroen AX - i en 2-liters Opel Astra medan bronsmedaljören Pontus Strid förmodligen inte kommer till start alls med sin lilla VW Polo.
Det är i skrivande stund oklart hur det blir med bil till titelförsvararen Patric Carlsson, Nyköping. Patric vann N2-guldet med en bil han fått låna av rallyveteranen Gert Blomquist.
Bäcklund eller Stig-Olov
N4 är den stora Grupp N-klassen - motormässigt.
Här är bilarna 4-hjulsdrivna och turbomatade och går på vissa vägar nästar lika fort som Grupp A-bilarna. De stora namnen är Kenneth Bäcklund - regerande mästare - och Stig Olov Walfridsson, ex-mästare. Båda satsar stort på 2001 - framför allt Bäcklund, som dessutom planerar in ett par VM-tävlingar nästa år. Andraplatsen i klassen i VM i England för några veckor sedan gav mersmak.
Några toppförare lämnar klassen - t ex SM-trean Mats Karlsson och publikfavoriten Pernilla Walfridsson. Dessutom går Roger Berglund till den 4-hjuldrivna Grupp A liksom Stoffe Nilsson, som räknar med start i samma klass i en Subaru Grupp A.
Några nya förare tillkommer - östgöten Patrik Malteskog lämnar t ex Grupp H och kommer till start i N4 med en potent Mitsubishi som han varit nere i Danmark och hämtat. Uppmärksammade junioren Oscar Svedlund - bara 20 år gammal - gör en riktigt ordentlig satsning med en helt nybyggd Mitsubishi av senaste snitt och med Shell som huvudsponsor.
Carina Grupp H-favorit
Den trimmade klassen - 2-hjulsdrivna Grupp H - var tidigare en klass för äldre, ofta hemmatrimmade bilar. Så är det inte i dag. Nu handlar det om moderna, extremt trimmade bilar där många karosser bara har några få år på nacken. T ex Carina Hermanssons Toyota Corolla.
Carina är tjejen som utmanar killarna och som kommer att göra det i ännu högre grad 2001 när alla tre medaljörerna från i år försvinner. Veteranen Magnus Gustavsson - som vann SM i en gammal Peugeot 205 - lägger förmodligen av, Daniel Carlsson, Säffle siktar på VM-start i en WRC-bil (!) och Peter Friberg tar ett sabbatsår. Han flyttar från Ludvika till Gävle och ska ägna sig åt familj och företag.
Den här klassen gör 2001 sitt sista år som SM-klass men väntas trots det bli en av de större i SM-serien. Och helt klart en av de mest svårtippade!
Kort beskrivning av klasserna i Rally-SM:
Lilla Grupp N (kallas ofta N2)
Standardbetonad, internationell klass för 2-hjulsdrivna bilar med max 2000 cc motor utan turbo. Körs i Sverige i två cylindervolymsklasser: upp till 1400 cc respektive mellan 1401 och 2000 cc. Men det är bara en titel på spel. Förarna får klassvis poäng plus bonuspoäng till de allra snabbaste. Exempel på bilar är Peugeot 306 GTi , Seat Ibiza, Opel Astra och nya Renault Clio Sport. Motoreffekter på uppemot 190-200 hästar. Opel har också en ny bil på gång - förhoppningsvis dyker den första upp någon gång under säsongen. Driffbroms, annan slutväxel och numer också tätstegad växellåda typ dog box är farthöjande tillbehör.
I 1400-klassen finns t ex Suzuki Swift, VW Polo och Citroen AX och effekten varierar mellan 110-130 hk. En bil i den här klassen kan kosta allt mellan 55.000 och 325.000 kr
N2 klassen svarade under år 2000 ungefär 30 proc av startfältet i SM-klasserna och förväntas öka i SM 2001.
Stora Grupp N (kallas ofta N4)
Internationell, uppmärksammad klass med många stjärnor. Mitsubishi satsar stort på den här klassen där bilarna har 4-hjulsdrift och turbo men här finns också en och annan Subaru. Motoreffekten ligger i allmänhet runt 260-270 hästar. En ny bil kostar mellan 550 och 650.000 kr och kostnaderna begränsas av att man till stor del använder standardkomponenter. Utbudet av begagnade tävlingsbilar är relativt stort och det finns bilar att köpa från 200.000 kr och uppåt.
Klassen tappar en del förare nästa år men förväntas bli jämnare 2001. Förra säsongen svarade den normalt för drygt 10 % av startfältet i SM-tävlingarna.
F2 (egentligen Grupp A-bilar upp till 2000 cc)
Kärt barn har många namn heter det och det gäller i högsta grad F2-klassen, som är öppen för bilar, trimmade enligt det internationella Grupp A-reglementet för bilar med motorer upp till 2.000 cc. Här finns olika cylindervolymsklasser och snabbast är 2-liters Kit Car-bilar typ Opel Astra Kit Car och Renault Maxi Megane Kit Car. De bilarna är extrema, 2-hjulsdrivna tävlingsmaskiner och kostar stora pengar att köpa och driva.
Klassen är större än ryktet säger, men bilmaterialet har stor spridning. Svarade för närmare 15 % av SM-starterna år 2000. Klassen väntas tappa några förare under 2001, t ex profilen Harry Joki. Ford har aviserat en ny bil i klassen och berättar mer den 21 dec.
F2 kör sitt sista SM 2001 och kommer från och med 2002 att ingå som en underklass i en sammanslagen Grupp A-klass (som i dag kallas Grupp H4WD, se nedan).
Grupp H4WD
Grupp H4WD är det föga inspirerande namnet på klassen som innehåller de snabbaste bilarna - t ex bilar som byggts för att användas i rally-VM! I den här klassen är allt tillåtet - och används - och att köpa en ny bil från stallen är i praktiken omöjligt. Möjligtvis kan de hyras, vilket Mats Thorszelius gör när han blir den förste som plockar hem en Toyota Corolla WRC för SM 2001. De bilarna som kommer till Sverige är därför - precis som i STCC - bilar med ett par år på nacken. Här finns också bilar byggda efter Grupp A-reglementet i VM, dvs det som gällde fram till dess WRC-bilarna presenterades. Grupp A-bilarna kan vara ombyggda så att de i många stycken liknar WRC-bilar.
Motoreffekten anges till 300+ och prestanda är ohyggliga. 0-100 går på 3,5 sek och vridmomentet är enormt. Att ratta en bil av den här typen är som att flyga ett stridsflygplan på krokiga skogsvägar!
Priserna på bilarna är ytterst varierande och styrs av många faktorer. En del bilar går t ex inte att köpa utan måste hyras. Andra kan köpas till samma pengar som en N4-bil. Men räkna med betydligt högre driftskostnader!
Andelen bilar i den här klassen är förhållandevis stort. 13 % av startfältet i SM 2000 innebär startfält av samma storleksordning som STCC vid varje tävlingstillfälle. Och mycket tyder på att klassen ökar under 2001!
Grupp H
Grupp H (ofta med tillägger 2WD) är en nationell tävlingsklass - landets överlägset största klass. I de flesta andra länder blir en tävlingsbil nationella Grupp H-bil när den inte längre är internationellt klassad (normalt ett visst antal år efter att produktionen upphört). I Sverige valde dock Svenska Bilsportförbunet för några år sedan att göra nationella nyklassningar. Det betyder att Sverige med största sannolikhet har världens nyaste Grupp H-bilar. Åtminstone på SM-nivå.
Här finns t ex nya, framhjulsdrivna Toyota Corolla och Opel Corsa med 2-litersmotor på 200 hästar, enormt hästkraftsstarka Volvo 940 blandat med en och annan äldre Peugeot 205, Opel Ascona, Ford Escort plus ett antal äldre men fortfarande raska Volvo 240. Bilarna får inte ha turbo eller 4-hjulsdrift. Klassen svarade i SM 2000 för drygt 30 procent av SM-starterna. Klassen kör sitt sista SM 2001. Bilarna i den här klassen pendlar stort i pris beroende på ålder och skick. De bilar som körs på SM-nivå kan kosta uppemot 400-500.000 kr.
Junior SM
För juniorer (18-26 år) körs ett SM i N2-klassen.
SM-programmet 2001:
12-13 jan Helmia Rally Nord-Värmland, Sunne
2-3 mars Härjedalsbrickan, Sveg
17-19 maj South Swedish Rally, Kristianstad
1-3 juni Öresundsrallyt Köpenhamn-Hässleholm
24-25 aug GJ-Bilpokalen, Eskilstuna
21-22 sept Hans Persson-Pokalen, Köping
South Swedish Rally 2001
Nu jobbar vi för fullt med det 26:e SSR. Bangruppen tittat på alternativa sträckningar för det Skånska storrallyt. Sponsorer raggas. Myndigheter uppvaktas. Dom stora dragen skall vara klara till årsskiftet.
Redan nu finns det några nyheter av intresse att redovisa. Veckan innan den olycksaliga SM tävlingen i Sandviken hade man en diskussion inom SSR om asfalts etappen. Hade den tillfört tävlingen något? Svaret blev ett ganska klart nej. Visst fanns det positiv inverkan men dom negativa övervägde. Framförallt var man överens om att det genuina Svenska rally tävlandet, på grus, riskerade att försvinna. Dessutom kunde man klart konstatera att antalet utländska förare inte ökat, snarare minskat, samtidigt som antalet inhemska förare definitivt minskat. Man beslutade därför att SSR skulle återgå till att vara ett renodlat grusrally.
En annan nyhet är att SSR med största sannolikhet återgår till att bli en tre dagars tävling, fredagen viks åt en kort prolog i närheten av Kristianstad, därefter körs två etapper som vanligt, med slutmålet som vanligt placerat i Kristianstad
www.motorsportivarmland