Besök officiella hemsidan
2019

Rally-SM 2009 Rally-SM 2010 Rally-SM 2011 Rally-SM 2012 Rally-SM 2013
Rally-SM 2014 Rally-SM 2015 Rally-SM 2016 Rally-SM 2017 Rally-SM 2018
Rally-SM 2019        

 
Rally-SM 2019
26
jan Bergslagsrallyt  
31-1
juni SSR Älmhult  
14-15
juni Nyköping  
16-17
aug Kolsva  
6-7
sept Linköping  
27-28
sept Rally Blekinge, Karlshamn  
www.rallysm.se


Rallyradio Liveresultat
6
Rallyradio Liveresultat




19-02-03 Röjsel och Johansson svenska mästare i rekordtufft startfält
Regerande svenska mästaren i rallysprint, Daniel Röjsel, kom till SM-veckan i Sundsvall i hopp om att kunna försvara guldet från tävlingen i Helsingborg i somras, och lyckades under stor dramatik
- Som jag sa innan tävlingen. Pressen är, för min del, inte lika stor när jag en gång tidigare visat att jag kan vara bäst i detta mästerkap. Även om startfältet var tuffare denna gång trodde jag att vi skulle ha en bra chans, sa Daniel inför tävlingen.

Den fyra kilometer långa sträckan som skulle köras i flera omgångar föll ekipagen i tycke direkt. Snabb, krokig, kuperad och utmanande skogsväg i början följt av en cirka 750m lång avslutning på Bergsåkers travbana. På plats fanns topp tre i det ordinare mästerskapet, Rally-SM, samt ett gäng tidigare medaljörer. I stort sett den svenska eliten i klass 2WD.

I det första av två kvalåk följde Daniel och co-driver Micke planen. Fullt ös från start utan misstag. Trots en tvåhjulsåkning till publikens och svt:s TV-tittatares förvåning tog de ledningen med 1,5 sekunder före förra helgens SM-konkurrent Robin Sandberg.
Till kval två ändrades taktiken. Det hade blivit spårigt men väldigt bra grepp i spåren. Daniel köra mer följsamt och snålt, utan sladd. Lyckades förbättra sin egen tid med flera sekunder och stod tillslut som vinnare av kvalet med fem sekunder före Sandberg.

Till finalerna gick topp 8 vidare och tiderna nollades helt. De två åken skulle slås samman till en avgörande totaltid. Här gällde det att ha nerverna i styr! Förutsättningarna ändrades något när vägen hade plogats och mer ren is kommit fram. Plötsligt tog Niklas Hägg rygg bakom Daniel med bredare och mer lämpade däck, dock 1,5 sekunder efter. I finalåk två visste Daniel att allt stod på spel. 1,5 sekunder är inget stort försprång i dessa sammanhang. Han och Micke gjorde ett strålande åk, i stort sett felfritt. Niklas hägg hade däremot vant sig vid greppet i sina däck och under stor dramatik i direktsänd TV lyckades Daniel hålla tillbaka med en maginal på 0,5 sekunder.
- Så glad över att kunna vinna igen, nu även mästare i sprint på vintern! Det har varit tufft och jämnt. Niklas åkte riktigt bra i finalerna. Kul att få vinna på ett sådant sätt och visa att nerverna håller under press, säger en lättad och lyckligt Daniel.

Med tre vinster på raken kan inte teamet annat än glädjas åt en perfekt start på rallyåret.

Daniel deltog även i det första svenska mästerskapet i virtuell bilsport dagen efter, under lördagen. Tävlingen kördes i Nordichallen och 12 simulatorer fanns på plats till de 24 deltagarna. Här var det banracing, förare mot förare och först in i ål som gällde. Trots en 8:e och en 5:e plats i semifinalerna gick han inte vidare till topp 12 och final.
- Riktigt spännande och proffsigt arrangemang. Är ju flera hundratals som kvalificerat hemma för att få komma hit och tävla. Kvalgränsen låg på plats sju i vardera förkval inför tävlingen och jag var åtta. Fick ändå delta som wildcard och är glad över att få känna konkurrensen bland den absoluta eliten i denna sport, avslutar Daniel.

Resultat SM-sprint i rally 2WD final:
1. Röjsel/Johansson
2. Hägg/Sundqvist +0.5
3. Sandberg/Bengtsson +4,9
4. Johansson/Livh +6,4
5. Lundberg/Arhusiander +6,5
6. Levin/Levin +10,1
7. Nordh/Stigh +11,8
8. Joons/Buskas +21,1

Kompletta resultat
Kval: http://www.raceconsulting.com/rally/resultat/tavling.jsp?tavling=1173
Final: http://www.raceconsulting.com/rally/resultat/tavling.jsp?tavling=1199

Svt:s sändning från både kval och final: https://www.svtplay.se/video/20719344/sm-veckan/sm-veckan-rally-rallycross-crosscart?start=auto&tab=2019
19-02-02 SM-silver för Patrik Flodin och Göran Bergsten trots dikesvisit!
Patrik Flodin, Ilsbo MK, tog tillsammans med sin co-driver Göran Bergsten, Forshaga MC, SM-silver i vintersprinten under SM-veckan i Sundsvall i går. Duon kör för rallyeamet Max RPM och rattar i år deras Skoda Fabia R5.

Rallysprinten kördes i två kval, där de åtta snabbaste ekipagen gick vidare till finalkörning. Patrik och Göran skuggade under hela dagen Johan Kristofferssons tider och var 1,6 sekunder bakom i första kvalet och i det andra var skillnaden bara 1,3 sekunder.
- Vi var snabbare in till travbanan, men tappade varje gång ledningen där, säger Patrik.

Med en andraplats kvalade de in till finalkörningen, där samma sträcka åter kördes två gånger. Skillnaden var nu att de båda tiderna slogs samman.

Patrik och Göran inledde med en andra snabbaste tid, 1,3 sekunder efter Johan Kristoffersson. På sista sträckan var det vinna och försvinna som gällde för Patrik och Görans del.
- Vi hade max attack! Men tyvärr for vi av och var helt nere i diket en vända, säger Patrik.

De tappade 6,4 sekunder på sträckan och fick fjärde bästa tid.
- När vi kom upp ur diket hade vi hela vindrutan full med snö, så det var lite svårkört, säger Göran med ett skratt.

De lyckas trots dikesvisiten behålla andraplatsen med 0,8 sekunders marginal ner till Mattias Adielsson som kammade hem SM-bronset.

Patrik ser nu fram emot Rally Sweden som går av stapeln 14-17 februari.
- Det här var ett bra genrep inför Svenska Rallyt. Bilen känns mycket bättre nu, jämfört med Bergslagsrallyt. Vi har börjat hitta hem i inställningarna och det ska bli jäkligt kul att få köra en VM-deltävling igen, avslutar han.

Mer info www.patrikflodin.com.

SM-srpinten 2019
1 Johan Kristoffersson 4:55,4
2. Patrik Flodin 5:03,1 +7,7
3. Mattias Adielsson 5:03,9 +8,5
4. Michael Wikström 5:06,1 +10,7
5. Kjell Sandberg 5:11,3 +15,9
6. Anton Eriksson 5:12,8 +17,4
7. Hampus Jakobsson 5:16,4 +21,0
8. Tohmas Lahti 5:17,7 +22,3
19-02-01 Medalj i rallysprint SM under SM Veckan för Göteborgaren Mattias Adielsson
Det blev till slut en tredje plats för landslagsföraren Mattias Adielsson och kartläsaren Andreas Johansson i rallysprinten under SM-veckan i Sundsvall. Detta var deras vinterpremiär för SainteLoc Racing och deras Citroen C3 R5.
- Mycket tuffa förhållande idag. Vi fastnade i en snövall i början av första kvalåket och kunde inte fullfölja det, men vi bet ihop och via en bra tid i andra kvalet tog vi oss till final. Väl där gjorde vi en riktigt bra tid som räckte till tredjeplatsen. Jag blir mer och mer imponerad över hur lättkörd Citroenen är, det är en bil som har riktigt stor potential, säger Mattias Adielsson.

Det var snöfall och mycket moddigt i Sundsvall när rallysprinten avgjordes. Två kval där den bästa tiden räknades för att ta sig till final. I finalen kördes två åk där tiderna lades ihop. Adielsson var trea efter första finalåket men hade siktet inställt på att klättra i listan. Det saknades bara 0,8 sekunder upp till silverplatsen efter en riktig urladdning i sista finalåket av Adielsson.
- Jag tycker att det börjar gå bättre och bättre, jag blir mer van vid bilen och i sista åket kändes det helt rätt. Tyvärr saknades det mindre än en sekund till andra platsen, det var lite surt. De kör otroligt fort framför oss och jag är mycket imponerad över farten. Jag tror att både Flodin och Kristoffersson kommer att göra mycket bra resultat i Rally Sweden. Det här var årets första tävling med SainteLoc Racing och deras Citroen C3 R5 och det är ett mycket bra team att tävla för. Det här kommer att bli ett bra år, avslutar Mattias Adielsson.

Resultat:
1. Johan Kristoffersson MK Team Westom 4,55,4
2. Patrik Flodin Ilsbo MK +7,7s
3. Mattias Adielsson Göteborgs MF +8,5s
19-02-01 Stabil resa mot SM-guld för Kristoffersson
Rallykarriären är bara en handfull tävlingar lång, men Johan Kristoffersson kan redan titulera sig svensk mästare. Volkswagen Dealerteam BAUHAUS-stjärnan bestämde från början till slut vid SM-sprinten i Sundsvall under fredagen och tog guldet 7,7 sekunder före Patrik Flodin.
- En titel jag värderar högt eftersom det är i en kategori där jag inte har någon förut, säger Johan.

Kristoffersson och co-drivern Stig Rune Skjaermoen hade gjort hemläxan ordentligt och kom rejält förberedda till SM-veckans arenatävling vid och på Bergsåkers-travet. De två kvalåken på den fyra kilometer långa sträckan gick båda i Volkswagen-ekipagets favör. Precis som i Bergslagsrallyt utmanade Patrik Flodin ihärdigt. Bataljerna mellan de två kan bli många under året.
- Verkligen roligt. Jag gillar Patrik. Han visar att han vill och sätter press på mig hela tiden, berömmer Johan.

Till finalen nollställdes resultaten och tiderna från båda åken slogs ihop till slutlig SM-ställning. Johan hade 1,3 sekunder till godo efter första rundan med sin Polo GTI R5.
- Första vändan var det riktigt högt tempo, men jag gjorde en liten miss inne på sträckan.

I andra gjorde istället Flodin en miss och tappade många sekunder. Han lyckades precis hålla andraplatsen före fjolårsvinnaren Mattias Adielsson.

Det verkar som att konkurrensen mellan Kristoffersson och Flodin gynnar båda inför Rally Sweden, när det gäller att hitta ett mer internationellt tempo.
- Jag tycker det har sett ut som en tempohöjning på både Johan och Patrik till den här tävlingen, menar stallchefen Tommy Kristoffersson, i ett försök att värdera de bådas utveckling med sikte ett par veckor framåt.
- För vår del inger det här trygghet och skapar arbetsro. Nu får vi ett litet brejk och kan göra en fin uppladdning inför Svenska.

Kristoffersson senior imponeras också av det redan väl inoljade samarbetet mellan värmlänningen Johan och norrmannen Stig Rune.
- De jobbar otroligt bra ihop, både före och under tävling, och kommer med en del egna nya idéer.

Precis som efter Bergslagsrallyt blev det snabba ryck för Kristofferssons för att hinna iväg till en gala. Lördagens event är FIA off road-kategoriernas officiella prisutdelning i Budapest, där världsmästaren förstås ska hyllas.
- Det är nu man får ta emot prispengarna för VM-titeln, avslutar globetrottern från Arvika.

Resultat Rally-SM-sprint, Sundsvall, 4WD
1. Johan Kristoffersson/Stig Rune Skjaermoen, VW Polo GTI R5, Team Westom/NMK Elverum, 4:55,4
2. Patrik Flodin/Göran Bergsten, Skoda Fabia, Ilsbo MK/Forshaga MC, 5:03,1
3. Mattias Adielsson/Andreas Johansson, Citroën, Göteborgs MK/Eskilstuna MF, 5:03,9
19-01-30 Regerande svenska mästaren i rallysprint Röjsel: "Ska försöka försvara guldet"
Under SM-veckan i Helsingborg i juli månad 2018 fullföljde Daniel Röjsel äntligen målet om att inneha samtliga SM-medaljer i rallysprint, då han, tillsammans med sambon Matilda, tog sitt första SM-guld i tävlingen. På fredag är det dags igen i Sundsvall. Kan Smålands-masen försvara titeln?
- Känner egentligen ingen press. Har alla valörer inom rallysprint, men det är klart att vi ska köra järnet från början. Det blir kul, konkurrensen i den tvåhjulsdrivna klassen är stenhård! säger Daniel.

Denna gång läser ordinarie co-drivern Mikael Johansson noterna när det återigen är dags för svensk rallysport att komma in i TV-rutan. Svt sänder som vanligt under SM-veckan och en 4 kilometer lång sträcka på snö och is utlovas, med målgång på travbanan i Sundsvall. Efter helgens seger i det ordinarie svenska mästerskapet inom rally ser Daniel fram emot att återigen tävla i sprint och det intensiva formatet det innefattar.

Han kommer dessutom att delta i SM i virtuell bilsport, det första någonsin, under lördagen. Mest på skoj.
- Blir en ny och kul utmaning, men det saknas en hel del träningstimmar för att jag ska kunna konkurrera i toppen där, erkänner Daniel avslutningsvis.

TV-tider SM i rallysprint:
08:00-11:00 Kval Svt Play
14:00-16:00 Finaler Svt Play/Svt1
19-01-30 SM-guld i sikte för Kristoffersson
Vinnaren av Bergslagsrallyt får inte lång vila innan det är dags för tävlingsläge igen. Fredagens tv-sända SM-sprint i rally blir ännu ett rejält test för Johan Kristoffersson.
- Sista rallyt inför Svenska och dessutom ett SM-guld som står på spel, säger Johan, som har ägnat de senaste dagarna åt att analysera insatsen i SM-premiären i Bergslagsrallyt.
- Inspirerande. Vi har hittat en hel del saker att slipa på, men tror inte vi kommer att få så stor användning av det vi lärde oss i Ludvika i SM-sprinten.

Tävlingen på och runt Bergsåkers travbana i Sundsvall har en helt annan karaktär. En fyra kilometer lång bana ska köras två gånger i kvalificeringen och därefter ytterligare två gånger i finalen för de åtta bästa.
- Det blir mer som ett backrace, men det borde passa mig bra, menar Johan, som får konkurrens av bland andra fjolårssegraren Mattias Adielsson och Patrik Flodin, som utmanade ända fram till mållinjen i Bergslagsrallyt.
- Jättekul. Ju fler bra motståndare, desto bättre referenser för oss.

Det sparas inte på förberedelserna i verkstaden utanför Arvika. De hårt jobbande mekanikerna tog sig an teamets Polo GTI R5 direkt vid hemkomst från Dalarna.
- Allt är i molekyler. Inget lämnas åt slumpen här, säger Tommy Kristoffersson.

Teamchefen i Volkswagen Dealerteam BAUHAUS har stora förhoppningar på den drygt 50 mil långa resan norrut.
- Det blir spännande. Det händer ju en del i samband med SM-veckan där uppe, så det bör bli pådrag.

Fullt påställ var det också i lördags. Direkt efter målgången i Ludvika satte sig Kristofferssons i bilen för att åka ner till Bilsportgalan i Linköping, en uppoffring väl värd besväret.
- Johan fick stående ovationer av hela Saab Arena, berättar Tommy.

Priserna haglade över den allsidige mästaren. Årets rallycrossförare, Årets racingförare, Stora grabbars märke, Årets bilsportare samt publikpriset Bilsport Senior Award, alla dessa utmärkelser åkte med hem till Arvika. Särskilt priserna till Årets rallycrossförare respektive racingförare är anmärkningsvärda.
- Det har aldrig hänt tidigare att en och samma har fått två priser i olika grenar samma år, säger Tommy Kristoffersson, med befogad stolthet i rösten.

19-01-30 Regerande sprintmästaren i rally Mattias Adielsson till SM Veckan i Sundsvall
Landslagsföraren Mattias Adielsson och kartläsaren Andreas Johansson kommer på fredag att göra premiär i Sverige för SainteLoc Racing och deras Citroen C3 R5. Det är rallysprint under SM-veckan i Sundsvall som står på programmet.
- Vi är riktigt laddade och ska göra vårt absolut bästa. Motståndet är i världsklass så det blir inte lätt. Det blir roligt att teamet kommer till Sverige från Frankrike för att vi ska få visa upp oss för hemmapubliken. Jag är mycket laddad och känner väl en viss press på att komma som regerande mästare. Vi kommer dock att sälja oss mycket dyrt, säger Mattias Adielsson.

Sprinten på fredag avgörs under den populära SM-veckan som i år avgörs i Sundsvall. Tävlingen innehåller en specialsträcka som på morgonen i kvalet körs två gånger. Där den bästa tiden räknas. Av de startande går 8 st till den i SVT direktsända finalen. Finalen består av två åk där tiderna läggs ihop.
- Mycket roligt att dubbla rallycross världsmästaren Johan Kristoffersson kommer till sprinten, det blir en riktigt bra värdemätare. Vi siktar på att ta oss till finalen och där kan allt hända. Det ska bli spännande att se hur vår Citroen C3 R5 fungerar på vinterväglag, det är första gången den här bilen körs på snö, säger Mattias Adielsson.

Under lördagens Bilsportgala i Linköping fick Adielsson ta i mot priset som 2018 års landslagsförare.
- Fantastiskt roligt och mycket överraskande. Jag känner sådan tacksamhet över att jag fick det här priset. Det är många som jobbar stenhårt för att allt ska gå i lås och jag vet att även de är stolta när vi får bekräftelse på att vi tillsammans gör bra saker. Tack all som stöttar och hejar på mig, avslutar Mattias Adielsson.

Tider i SVT fredag 1 Februari
08,00 – 11,00 Kval SVT Play
14,00 – 16,00 Final SVT 1

19-01-28 Tom och Henrik nöjda med genrepet i Bergslagsrallyt
- Det var jätteroligt att komma igång igen efter ett långt tävlingsuppehåll, säger Tom efter SM - tävlingen Bergslagsrallyt i helgen.

Tävlingen var ett genrep inför Rally Sweden i mitten av februari, då Tom och Henrik skall tävla i JWRC, Junior-VM. I helgens tävling slutade man på en femte plats i klassen Otrimmat 2WD. Klassen vanns en av Toms konkurrenter i JWRC, värmlänningen Dennis Rådström.
- Vi körde vårt eget race från första metern. Målet med tävlingen var att samla erfarenhet av en tävling på snö och is, då det är helt annorlunda mot att köra på grus och asfalt, både vad det gäller däck, noter och spårval, förklarar Tom.

- Jag har ju inte kört någon vintertävling sen 2015, aldrig med framhjulsdrift, och inte testat en enda meter, så det kändes verkligen annorlunda i början. Efter hand fick vi dock till en bra känsla, och då var det jätteroligt.

- Det känns bra med nästan 14 mil specialsträcka i ryggen, på fina, rejäla vintervägar, som Bergslagsklubbarna bjöd på.

- Vi tog inte heller några risker, eftersom den Opel Adam R2 som vi körde med, och som ägs av min mentor Krister "Krabba" Håkansson, är till salu och skall säljas nu. I dagsläget är det därför inte heller inplanerat några fler SM-tävlingar i år, eller andra tävlingar på hemmaplan, förutom Rally Sweden.

- Nu börjar planeringen för VM-tävlingen, vi ser verkligen fram mot den, att få köra en VM-tävling på hemmaplan, är en dröm som går i uppfyllelse, avslutar Tom. Då blir det nytt bilmärke, en Ford Fiesta R2 Eco Boost från M-Sport i Polen.

Toms klubbkompis i SMK Hörby, unge Victor Hansen, gjorde en stark tävling med sin Peugeot 208 R2, och slutade på sjunde plats i samma klass, Otrimmat 2WD. Han blev dessutom femma i Junior-SM, som Victor satsar på i år.

19-01-28 Lundberg och Arhusiander söker revansch under SM-veckan i Sundsvall
Efter en problemfylld SM-start i Ludvika hoppas nu 20-åriga Opelföraren Elias Lundberg med co-driver David Arhusiander på revansch under SM-veckan i Sundsvall.

Bergslagsrallyt i Ludvika var årets första deltävling i Rally-SM och teamet var redo för en tuff tävling. Men redan på ss2 fick paret kasta in handduken med tekniska problem. Nu hoppas de på revansch under SM-veckan.
- Tyvärr blev det ingen bra start i Ludvika, men det positiva är att bilen var mycket mindre skadad än vi först trodde. Så nu hoppas vi på en problemfri tävling under SM-veckan i Sundsvall där SM-medaljer i sprint ska fördelas, säger en positiv Elias.

Teamet har målet att fightas om medaljerna men inser ändå att den ringa erfarenheten med bilen och framhjulsdrift på snöunderlag gör att förutsättningarna inte är helt optimala.
- Klart vi vill vara med och slåss om medaljerna, det är därför vi är där. Men jag har bara ca åtta tävlingsmil bakom ratten i en framhjulsdriven på snöunderlag. Så vi har ändå inte allt för stor press på oss själva, säger Elias.

Tävlingen genomförs i sprintform där en sträcka på ca 4km körs två gånger under det inledande kvalet och topp 8 i varje klass går vidare till final. Snabbaste tid från ett av kvalåken räknas. Finalen avgörs också med två omgångar men denna gång med båda tider hopräknade och snabbast vinner.
19-01-28 Vi i Team Ramudden Motorsport är nöjda med vårt första framträdande 2019
Det sattes upp ett rejält tempo redan på morgonen i R5 klassen där Martin och Joakim hängde med riktigt bra.

Duon är inte nöjd med en tredjeplats när de kommer in för lunchvila.
– Är man nöjd med det kan man lika gärna lasta och åka hem, mumlade Martin.

När dagen gått och bronspengen är bärgad så låter det lite annorlunda. Vi enas om att det var en riktigt bra prestation ändå.

Hatten av för Johan och Patrik som åkte fantastiskt. Detta gav nog lite blodad tand då Martin började prata om utökade tester redan under kvällen.

Pontus och Richard tyckte som många andra att första sträckan var svår och hittade inte riktigt självförtroende i bilen. En avåkning kostade många minuter och SS1 och SS2 vill vi nog helst glömma. Innan powerstage SS4 så pratade vi om just att glömma och titta framåt. Konstaterade att det är ju ny klass och ny bil. Grabbarna visade verkligen att de hade psyke och motivation att ladda om. Sträcksegrar på 4,6 och 7 visar att de är att räkna med.

De tycker inte om att de tappade poäng i serien men är ända glada om de ser till tempot.

I sitt första riktiga SM äventyr fick Viktor och Kristoffer bekänna färg. Med en bil som inte riktigt ville samarbeta på det smala och knixiga morgonsträckorna fick de kämpa. Efter lunch fick deras servicekillar dock bilen mycket mer körbar men ändå inte helt perfekt. Viktor hade lite svårt i mörkret med att bläddra i notblocket, men de gav inte upp. De gnuggade på, höll bilen på vägen och fick värdefull rutin. Till slut så slutade de på en start 5:e plats. Riktigt starkt.

Fantastisk arrangemang vi fick vara del av. Proffsigt. Stort tack till arrangören.

Nu siktar vi på Rally Sweden!
19-01-27 Kristoffersson tog hem sekundstrid i SM-premiären
Han gör det omöjliga möjligt! Johan Kristoffersson visade att han också behärskar rally genom att ta hem SM-premiären Bergslagsrallyt. Det blev en stenhård sekundkamp mot Patrik Flodin, men Volkswagen Dealerteam BAUHAUS-stjärnan tog hem spelet med 10,1 sekunder till godo.
- Helt otroligt! Idag kändes som första gången jag kunde åka i ett jämnt tempo hela dagen utan att ta några stora risker, säger Kristoffersson, som bjöd storpubliken i dalaskogarna på rejäl underhållning.

För första gången fick Johan också en rejäl värdemätare på sitt eget tempo. Rutinerade Patrik Flodin och regerande svenske mästaren Martin Berglund utmanade med jämnstarka tider hela vägen. Flodin tog också hem de två första sträckorna och ledde så långt med 3,5 sekunder.
- I början kändes det lite stelare och mer orytmiskt, men under eftermiddagen gick det stadigt och fort, kommenterar Johan.
På SS3 tog Arvika-föraren över ledningen och stannade sedan där resten av dagen. Dessutom plockade han hem maximala fem extra poäng på superspecialen SS4. Marginalerna var dock små till jagande Flodin och Berglund.
- Jag tänkte inte så mycket på just hur tätt det var mellan oss, men eftersom Patrik och Martin har större erfarenhet av att åka i ett jämnt tempo så blev det en bra referens för mig själv när jag såg deras tider.

MK Team Westom-föraren fick en helt odramatisk resa genom Ludvika-trakten, utan förarmisstag eller tekniska problem på Polo GTI R5:an.
- Teamet har levererat en bra bil hela helgen, säger Johan, som inte heller blev påverkad av den nervkittlande sekundstriden.
- Inte alls. Jag har kört mitt eget race. De sträckor där jag har klämt till lite extra har tiderna varit bra, men även där jag har hållit igen har de stått sig i konkurrensen.

Co-drivern Stig Rune Skjaermoen kunde intyga att allt skedde under kontroll.
- Johan har kört stabilt och bra. Det har gått fint hela vägen, konstaterar norrmannen nöjt.

Lika avspänd var inte stallchefen Tommy Kristoffersson, som följde sekunddramat via datorn. Segern i SM-premiären betydde mycket för den rutinerade motorsportsprofilen.
- Med rallysatsningen har vi tagit på oss en stor utmaning. Vi har byggt ett förtroende bland våra samarbetspartner och sålt in idén, men vi har ju egentligen inte vetat om vi kan det här. På så vis har vi sålt grisen i säcken.
Hela teamets eminenta prestation i dalatrakterna bevisade att det ändå finns fog för optimism inför fortsättningen av SM-serien.
- Visst, det är en lång serie, och mycket kan hända framöver, men det är klart att det är en skillnad mellan att komma etta och tvåa.

Kristoffersson passade också på att hylla de tuffaste konkurrenterna, Patrik Flodin och Martin Berglund, jämte sin egen förare.
- Ett klockrent jobb av Johan, men en eloge till de andra också. Alla har gjort ett mycket proffsigt jobb, med städad och snabb körning. På drygt två mils körning skiljde det ju bara 0,3 sekunder mellan Johan och Patrik på SS7. Det är inte större marginal än det kan vara på ett varv i rallycross, avslutar Volkswagen Dealerteam BAUHAUS-chefen.

Tufft och jämnt kan det också bli kommande helg då det vankas ny SM-tävling, men då rallysprint i Sundsvall. Vanliga rally-SM fortsätter med Sydsvenska rallyt 31 maj-1 juni.

Resultat Bergslagsrallyt 2019, totalt
1. Johan Kristoffersson/Stig Rune Skjaermoen, MK Team Westom/NMK Elverum, VW Polo R5, 1:13:00,8
2. Patrik Flodin/Göran Bergsten, Ilsbo MK/Forshaga MC, Skoda Fabia R5, 1:13:10,9
3. Martin Berglund/Joakim Gefvert, SMK Gävle/Fryksdalens MK, Skoda Fabia R5, 1:13:39,8

SM Trimmat 4WD, efter deltävling 1 av 6
1: Johan Kristoffersson, 30 p
2. Patrik Flodin, 22 p
3. Martin Berglund, 18 p

19-01-27 Bergslagsrallyts stipendium till junioren Jari Liiten
Bergslagsrallyts juniorstipendium på 6000 kronor tilldelades efter målgång Jari Liiten, Sandvikens MK. Under säsongen 2018 vände han ett mardrömsår till succé och vann Junior-SM i den otrimmade helt överlägset.
Med de nya regler som gäller från och med denna säsong hade 24-åringen vunnit både svenskt mästerskap som junior och som senior. Ingen var ens i närheten av Jari Liiten och hans co-driver Mikael Kjellgren.

Även om siktet är inställt på internationellt tävlande fortsätter de i SM med sin Peugeot 208 R2. I helgens premiär i Ludvika och Mekonomen Bergslagsrallyt slutade de trea i klassen.
– Vi hade lite bromsproblem bak under de tre första sträckorna, säger Liiten.
Men sedan gick det betydligt bättre och han tog sig upp på pallplats.
– Det är så här rally ska vara, kamp om varje sekund!

Dagen avslutades med att Jari Liiten fick motta Bergslagsrallyts juniorstipendium på 6000 kronor under prisutdelningen.
– Att få en sådan utmärkelse hade jag inte alls förväntat mig, jätteroligt när andra sett en och uppskattar det man gjort, avslutar Jari Liiten.

19-01-27 Flodin och Bergsten höll upp tempot i R5-premiären i Bergslagsrallyt - sekundfight gav andraplats!
Patrik Flodin, Ilsbo MK, tog tillsammans med sin co-driver Göran Bergsten, Forshaga MC, SM-guld i den två hjulsdrivna klassen i fjol. I år har rallyteamet Max RPM gett dem möjligheten att ratta teamets nya Skoda Fabia R5 och därmed får duon chans att byta klass. Tillsammans med teamet har man bland annat planerat att köra hela Rally-SM, SM-sprinten under SM-veckan, Svenska Rallyt samt det finska VM-rallyt.

Debuttävlingen i den för Patrik nya klassen R5 skedde i helgen under SM-premiären Bergslagsrallyt.
- Bilen var väldigt svårkörd och nervös i början. Den hade lätt för att vandra ur spår och kasta. Jag har ju ingen erfarenhet alls av den här biltypen och har bara en och en halv dags test i ryggen. Så vi började lite försiktigt med inställningarna och fick till det bättre och bättre allteftersom rallyt gick. På näst sista sträckan började jag känna tilliten till bilen. Jag gjorde stora framsteg med mig själv och är nöjd med bilen. Det här känns bra inför det som komma skall, säger Patrik.

Kampen kom att stå mellan Patrik, Göran och Johan Kristoffersson med co-driver. De båda ekipagen höll upp samma höga tempo och tog hem samtliga sträcksegrar, fyra vardera. Men trots det drog Patrik och Göran den här gången kortaste ståret och fick nöja sig med andra plats i rallyt:
- Johan Kristoffersson var rejält tuff. Han kommer bli en kul nöt att knäcka, men samtidigt jäkligt inspirationshöjande. Vi hade en snurr på tredje sträckan där vi tappade tid, men vi hade inte kunnat göra något åt honom ändå den här gången. Jäkligt kul, men samtidigt frustrerande när jag tycker jag kör fullt. Det kommer bli en enormt kul säsong, säger Patrik.

Johan Kristoffersson vann Bergslagsrallyt, 10,1 sekunder före Patrik och Göran och 39 sekunder före regerande svenska mästaren Martin Berglund.

Redan på fredag är det tävlingsdags för teamet igen då SM-veckan i Sundsvall kör SM-sprint. Då kommer Patrik, Göran och Max RPM finnas på startlinjen för att slåss om SM-medaljerna.
- SM-veckan kommer bli ett bra genrep inför Rally Sweden då vi kommer kunna finlira inställningarna. Sprintar är kanske inte min bästa gren, men det är alltid kul att få komma nära publiken, avslutar Patrik.

Mer info www.patrikflodin.com.
Där har vi följt rallyt, sträcka för sträcka med resultat och kommentarer.

Bergslagsrallyt, SM-deltävling 1
1 Johan Kristoffersson 1:13:10,9
2. Patrik Flodin 1:13:10,9 +10,1
3. Martin Berglund 1:13:39,8 +39,0
4. Mattias Monelius 1:16:04,8 +3:04,0
5. Daniel Dahlström 1:21:24,8 +8:24,0
6. Jan-Erik Folkesson 1:21:58,0 +8:57,2
7. Charles Andersson 1:22:42,4 +9:41,6
8. Thomas Thunström 1:23:43,4 +10:42,6
9. Micael Jakobsson 1:25:03,2 +12:02,4
10. Joakom Roman 1:27:07,3 +14:06,5

19-01-27 Dennis och Johan vinner Bergslagsrallyt
Under lördagen har Dennis Rådström och Johan Johansson befunnit sig i Ludvika för att köra SM-premiären Bergslagsrallyt som uppladdning inför VM-premiären i Rally Sweden om några veckor.

Dennis och Johan fick möta tufft motstånd genom den svenska eliten, och efter en stark avslutning på dagen vinner de klassen, Otrimmat tvåhjulsdrivet, med 1,1 sekund före Hampus och Pontus Jakobsson
– Det är häftigt att se vilket tempo våra svenska juniorer har här hemma. Det har vart en hård fight hela dagen, och vi är nöjda med vår insats, säger Dennis.

Redan på fredag är det dags för Dennis och Johan att tävla igen när de ska köra Sprint-SM under SM-Veckan i Sundsvall som direktsänds i Sveriges Television.
19-01-26 Kristofferssons första totalseger i Rally-SM
Kampen i Mekonomen Bergslagsrallyt stod som väntat mellan Patrik Flodin och Johan Kristoffersson. Flodin inledde bäst men Kristoffersson grejade sin första totalseger i Rally-SM.

En halv sekund var marginalen efter första sträckan, till Flodins fördel. Klassiska rallysträckan Björnjägarn följde, denna gång på nästan fyra mil. Där ökade Ilsbos rattvridare sin marginal till 3,5 sekunder.
Drygt en mil senare hade dubble världsmästaren i rallycross, Johan Kristoffersson, visat att han är en fighter också i rally. Han övertog taktpinnen, och inför ett stort publikhav ute vid Håksberg i Ludvikas utkant, lyckades Kristoffersson plocka ytterligare 3,6 sekunder med sin VW Polo R5.
– Vi har kommit igång på ett bra sätt, och det är fantastiska sträckor, sa Johan Kristofferson vid lunchuppehållet.
Patrik Flodin gjorde en snabb snurrning på en sträcka med sin Skoda Fabia R5, men det hade inte hjälp om han låtit bli.
– Det blir en nöt att knäcka hur vi ska rå på Johan framöver. Men bortsett det är jag nöjd med dagen och bilen, säger Patrik Flodin.
För Kristoffersson fortsatte att lägga sekund till sekund, och det Arvikabaserade VW-teamet tog sin första totalseger i Rally-SM.
– Jättekul, men det känns allt lite oväntat att vi vinner, säger Johan Kristoffersson, som direkt efter målgång reste till Svenska Bilsportförbundets gala i Linköping för nya hyllningar.

God trea genom hela Mekonomen Bergslagsrallyt var regerande svenska mästaren i huvudklassen Trimmat 4WD, Martin Berglund från Valbo utanför Gävle.
– Vi är trots allt väldigt nöjda med dagen. Att förlora med de två VM-förarna med endast 39 sekunder på nästan 14 mils körning tycker vi är jättebra, säger Martin Berglund.
Nästa deltävling i Rally-SM körs först i månadsskiftet maj-juni i Älmhult och då är underlaget grus.

Segrare i respektive SM-klass blev:
Trimmat 4WD (huvudklass): Johan Kristoffersson, MK Team Westom, VW Polo R5, 1.13.00,8
4WD Övriga: Mattias Nyström, Ludvika MS, Mitsubishi Evo 8, 1.22.12,6
Otrimmat 2WD: Dennis Rådström, KAK, Ford Fiesta, 1,21.16,5
Trimmat 2WD: Daniel Röjsel, SMK Dala Falun, Opel Corsa, 1.21.12,5
19-01-24 Dennis Rådström bygger fart inför Rally Sweden i SM-premiären
Till helgen är det dags för SM-premiär i rally i Ludvika genom Mekonomen Bergslagsrallyt. Dennis Rådström och Johan Johansson finns på plats för att ta tävlingen som uppvärmning inför VM-premiären i Rally Sweden som körs om några veckor.

Fokus för Dennis och Johan blir att bygga självförtroende och få en bra känsla inför Rally Sweden.
– Nu ska det bli kul och komma ut på en större tävling, säger Dennis.
– Det pirrar mer i magen och blir annan stämning. Vi har haft en otroligt bra uppladdning med de tävlingar vi kört tidigare höger och känner oss komfortabla. Vi kommer gå in och göra allt vi kan, så får se hur långt det räcker. Men huvudsaken är att få en bra känsla inför Rally Sweden.

Dennis och Johan tävlar i klassen Otrimmat 2WD i en Ford Fiesta R2 där de ställs mot den svenska eliten i den drygt 20-bilar stora klassen. Tävlingen avgörs över en dag och 8 sträckor och nästan 13 mil.

19-01-24 Teamet redo för SM-premiär
Bergslagsrallyt inleder under helgen SM-säsongen och gör det med ett intressant startfält, inte minst dubble rallycrossvärldsmästaren Johan Kristoffersson i en Polo GTI R5. Volkswagen Dealerteam BAUHAUS har de senaste veckorna jobbat febrilt för att skapa optimala förutsättningar inför premiären.
- Vi har gjort mycket på kort tid. Det är ju trots allt inte så många veckor som vi har haft bilen, säger Kai Roger Waaler, teamets tekniske koordinator.
Waaler och hans stab har under de senaste månaderna fått ställa om från STCC till rally, en stor förvandling, men ändå smidig. Innan Polon anlände jobbade gänget med att anpassa logistiken för en rallysäsong. De senaste veckorna har handlat om att optimera själva tävlingsekipaget.
- Det har inte varit någon chock direkt. Alla här har bra erfarenhet av rally och ansvarsfördelningen blir ungefär likadan som i racing. Gruppen fungerar bra ihop. Vi jobbar med passion, påpekar Kai Roger, som också framhåller teamets stjärna bakom ratten.
- Johan är bra på att dra med sig folk, tack vare sin tävlingsinstinkt. Dessutom är han supertacksam tillbaka för allt vi gör.

Johan har själv uttryckt att han är lite för gammal för att kunna bli bäst inom rally. Vad säger rallyerfarne Waaler om det?
- Åldern spelar absolut roll, men inställningen betyder väl så mycket. Och all erfarenhet Johan har från alla möjliga bilar och tävlingsformer kan komma till nytta inom rally. Han har redan bra tempo, intygar Kai Roger.

Den norske koordinatorn framhåller också sin landsman, Johans nye co-driver Stig Rune Skjaermoen, som en viktig faktor i sammanhanget.
- Han kommer att ha god hjälp av Stig Rune, som själv har kört mycket rally och dessutom varit kartläsare i många år. Han kan bromsa eller pusha så som det behövs. De fungerar redan bra ihop.

Bergslagsrallyt blir inte bara ett test för tävlingsbilen och de tävlande. Arbetsfördelningen mellan det tekniska tältet och gästavdelningen hör också till de saker som behöver trimmas in. En omfattande hospitality-del ska invigas, en del som stallchefen Tommy Kristoffersson har mer inflytande över.
- Det känns bra att Kai Roger och de andra kompetenta mekanikerna har tagit hand om själva tävlingsverksamheten medan jag har haft fullt upp med den övriga utrustningen och kontakterna med våra samarbetspartner, tycker Tommy, som välkomnar ett antal gäster i hospitalityn under helgen.

Teamet kommer också att nysatsa på sin medieavdelning med live-sändningar via Facebook.
- Vi hoppas att Johans namn och vårt team kan bidra till en positiv utveckling för hela rallysporten i Sverige. Vår ambition är att förhöja upplevelsen för alla entusiaster där ute längs vägarna. Vi har redan fått stor respons och stort medieutrymme efter att vi lanserade vår satsning på rally, avslutar Tommy Kristoffersson.
19-01-24 VM-rutin ökar vinstchansen i Mekonomen Bergslagsrallyt
Vem vinner Mekonomen Bergslagsrallyt 2019? Goda chanser har Johan Kristoffersson och Patrik Flodin. Men med det rekordstora startfältet kan mycket hända på nästan 14 mil.

I huvudklassen Trimmat 4WD finns killar med VM-rutin och det gör dem till favoriter: dubble rallycrossmästaren Johan Kristoffersson och Patrik Flodin, med ett förflutet i Rally-VM. Flodin återvände till SM förra året och vann den trimmade tvåhjulsdrivna klassen i en BMW M3. Nu startar Hudiksvallsbon med en nyimporterad Skoda Fabia R5 för team MAX RPM. En bil byggd direkt och endast för tävling.
– Det ska bli så häftigt! Egentligen har jag åkt mest fyrhjulsdrivet genom åren så jag hoppas komma in i det snabbt, och vinterföre är det bästa jag vet, säger Patrik Flodin.
För den forne VM-åkaren i Grupp N blir det här tredje starten i Mekonomen Bergslagsrallyt. Första gången var som ung rallyspoling i en Volvo Originalare. Sedan kom han tillbaka 2006 med den av Monitor sponsrade Subarun. Då tog han sin första klasseger.
– En fin milstolpe! Hoppas det går lika bra den här gången!

Mycket intressant att följa blir Johan Kristoffersson. Arvikasonen har två raka VM-guld i rallycross, varav det senaste i ren utklassningsstil. Förra året startade han även i Rally Sweden, och körde in som 17:e man.
– Jag vet inte hur jag står mig mot SM-eliten, så resultatet är inte det viktigaste utan min egen utveckling som rallyförare, säger Johan Kristoffersson, känd som tävlingsmänniska ut i fingerspetsarna.
Han kör en nyutvecklad VW Polo R5 och helt nyligen offentliggjorde han sin satsning på hela Rally-SM. Något annat än seger är då smått otänkbart för Kristoffersson.

För Martin Berglund, från Valbo utanför Gävle, är målet att försvara SM-guldet från förra året. Han kör en Skoda Fabia R5.
– Flodin tror jag blir farlig och att Kristoffersson kommer blir ännu en värdemätare. Det är bara roligt att vi blir fler för det höjer farten hos oss alla, säger Martin Berglund.
Förra året vann Mattias Jirvelius, SMK Örebro, Bergslagsrallyt. Numera heter han Monelius i efternamn och är en het utmanare om segern i den sexton man starka huvudklassen Trimmat 4WD.

4WD Övriga är klassen med lite äldre, motorstarka fyrhjulsdrivna bilar. Här startar den mest långväga gästen, Michael Wikström från Boden, men frågan är om han rår på Per Göthberg och Fredrik Grahn, Eskilstuna respektive Frövi.

Trimmat 2WD innehåller både bak- och framhjulsdrivna bilar, samt unga och gamla förare. Trots att han ”bara” är 20 år tog Salatalangen Elias Lundberg silver förra året. Boråsen Kristian Johansson vill äntligen nå guldet! Niklas Hägg, Ilsbo gör comeback i en Golf, Robin Sandberg vill ha revansch med Corollan och gotlänningen Johan Holmberg kan aldrig räknas bort. Knivskarp konkurrens i den deltagarmässigt största klassen.

Otrimmat 2WD ser många Peugeot 208 R2 och Ford Fiesta R2 till start. Tom Kristensson är favorit till segern, men får se upp för ultrasnabba juniorer som Jari Liiten, Hampus Jakobsson, Eddie Lundqvist, Albin Nordh och inte minst JVM:s silvermedaljör Dennis Rådström. Här formas framtida storåkare i en strid på kniven.

19-01-23 Säsongspremiär och hemmatävling Jacob i Stefan i Bergslagsrallyt
Säsongspremiär och hemmatävling till helgen för Jacob Jansson och co-driver Stefan Gustavsson Duon kommer med en ny bil till vintersäsongen, en Ford Fiesta R5.
- Vi har åkt ett test med bilen och allt känns bra inför helgens tävling Bergslagsrallyt som är årets första Deltävling i Rally-SM, säger Jacob

Tävlingen bjuder på närmare 14 mil fullfartssträckor, där klassiska ”Björnjägarns minne” mäter närmare 4 mil och lockar ett av de största startfälten på många år.

Jacob och Stefan startar i huvudklassen ”Trimmat 4wd” med 16 startande och några riktigt snabba förare t.ex förra årets mästare i klassen Martin Berglund, Patrik Flodin och reagerande mästaren i rallycross VM Johan Kristoffersson
- Vi ser verkligen fram emot helgen. Klassen kommer att bli tufft, många förare som kommer vara med i toppen och det gäller att ta vara på däcken samtidigt som man inte får släppa en sekund till konkurenterna, säger Jacob.

Teamet jobbar hela veckan och förbereder bilen så den är klar, bland annat ska kostymen på bilen få sig en uppgradering.
19-01-23 Favoriten Kristensson tar Bergslagsrallyt som test
I helgens SM-premiär, Mekonomen Bergslagsrallyt, är Tom Kristensson favorit till segern i klassen otrimmade tvåhjulsdrivna bilar. Själv ser han det hela som ett test.

Skåningen från Hörby har hunnit bli 27 år och är en hejare på att ratta en Opel Adam R2. Tom Kristensson var giftig på grus förra året, då han vann två av deltävlingarna och ledde en tredje då han fick bryta med elfel.
Men hans erfarenhet av vintervägar är däremot minimal, nu när Mekonomen Bergslagsrallyt i Ludvika väntar på lördag.
– Tanken är att få så mycket känsla för vinterväglag som möjligt utan att fokusera det minsta på resultatet. Helgen blir som ren test egentligen, säger Tom.
Men med stor internationell rutin är det ändå troligt att han är ordentligt med från början i SM-premiären och sedan kan öka ytterligare när han kommer till Värmland och Rally Sweden.

Av de 23 konkurrenterna i klassen för otrimmade tvåhjulsdrivna bilar förväntas juniorerna Jari Liiten, Sandvikens MK och Dennis Rådström, KAK, bjuda hårdast motstånd. Liiten var oslagbar förra året då han valde att satsa på Junior-SM. I år kör alla mot alla, ung som gammal.
– Det är bara bra! Det sporrar med fler i klassen och hårdare motstånd. Dessutom har jag möjlighet att ta hem två medaljer, säger den alltid positive Jari Liiten.
Dennis Rådström kommer från värmländska Torsby och tävlar för Kungliga Automobilklubben. Han har redan ett silver i Junior-VM på sitt CV. Nu är det hårdträning inför Rally Sweden som gäller.
– Vår plan är att gå flat out från första metern till målgång! Allt för att komma så väl förberedda som möjligt inför vårt andra år i JWRC, säger Dennis.

Utmanar gör Eddie Lundqvist och Hampus Jakobsson, Sandviken respektive Nyköping. Ett par starka juniorer som skuggade Jari Liiten förra året.
– Nu har jag åkt ett år i bilen och hoppas vara med bättre från start den här gången, säger Hampus som var JSM-trea förra året. Han har sin storebror Pontus i högerstolen (fjolårets silvermedaljör i JSM Trimmat).
Nästa man i startlistan är Pontus Lönnström. En friskus av stora mått, men som nu bytt sin stora trimmade Volvo mot en liten Ford Fiesta R2 T. På lördag visar det sig hur han tacklar den omställningen.
Gotlänningen Sebastian Johansson körde bara en SM-deltävling i fjol och då vann han. Annars är det två år sedan han tävlade på vinterväg.
– Vi ser verkligen fram emot att vara tillbaka, säger Johansson.

19-01-23 Snabbfotad trio i 4WD Övriga förväntas göra upp om segern
Den mest långväga gästen i Mekonomen Bergslagsrallyt går ut först i klassen 4WD Övriga. Men Michael Wikström från Boden lär bli hårt jagad bakifrån.

Tolv till start i SM-klassen 4WD Övriga, som består av något äldre, hårt trimmade WRC-bilar. ”Micke” Wikström har ett silver och ett brons sedan tidigare med sin Ford Focus WRC, och med 90 mil enkel resa har han en bit till Ludvika.
– Ändå är det ju den närmaste deltävlingen i år, så jag klagar inte. Det är kul med SM, men det är klart att det är lite avhängigt hur det går i helgen om det blir full säsong för min del, säger norrlänningen.

Närmast bakom Wikström startar Eskilstunas Per Göthberg. Han började fjolåret med att känna sig för i sin nyinköpta Skoda Fabia WRC, för att snart nog ha ett svårslaget tempo. Ett mystiskt elfel har bekymrat honom på senare tid, men det tror han sig ha fått ordning på och är därmed en het segerkandidat.
Det är också Fredrik Grahn, bilbyggare från Frövi utanför Lindesberg. Efter ett kort test med sin Focus WRC är han redo.
– Jag har velat åka bil i flera veckor nu! Allt känns bra, vi ser fram emot Bergslagsrallyt och ska absolut gå för fullt, hälsar Fredrik som bland annat vann förra vinterns LBC-Ruschen i Lima.

Aktuell anmälningslista till Mekonomen Bergslagsrallyt finns här.
Följ tävlingen live på http://www.raceconsulting.com/
19-01-23 Tom Kristensson kör SM-tävlingen Bergslagsrallyt som uppvärning inför Rally Sweden
Till helgen kommer Tom Kristensson och Henrik Appelskog att köra årets första deltävling i SM, Bergslagsrallyt, med Ludvika som huvudort.
- Vi kommer till start med den Opel Adam R2 som vi tävlade en del med på hemmaplan förra året, säger Tom
- Jag har bara kört tre vintertävlingar totalt, det var 2015 då jag körde Volvo 940 i Volvo Original Cup, Sverigeserien, men då var det bakhjulsdrift som gällde.
- Det viktigaste med tävlingen blir därför en test inför Rally Sweden och J-VM, komma in i tävlingsrutinerna och att hitta tempo och känsla, inte i första hand resultatet. Henrik har dock åkt en hel del vintertävlingar, så den erfarenheten är bra att ha med sig.
- Jag har ju inte heller kört någon tävling sen EM-avlutningen i mitten av oktober, så det skall verkligen bli kul att komma igång, det ser ut att bli fina förhållanden med riktiga vintervägar och bra snövallar.

Lite snö och is har dock Tom hunnit pröva på då han var på landslagsläger i Åre i helgen.
- Ett bra läger med bra innehåll, där vi bl.a. fick köra en del på is, dock med en fyrhjulsdriven bil, avslutar Tom.
I Bergslagsrallyt får Tom även möta sin svenske kollega i J-VM, Dennis Rådström, som 2019 kommer att köra sin tredje säsong i Junior-VM
Dessutom får Tom sällskap med klubbkamraten i SMK Hörby, Victor Hansen med codriver Victor Johansson från Ryds MK. Man tävlar i samma bilklass, och Victor kommer under året att satsa på Junior-SM.
19-01-21 Flodin vill göra succé igen i Mekonomen Bergslagsrallyt
Förväntningarna är stora. Förra gången Patrik Flodin gästade Mekonomen Bergslagsrallyt gjorde han succé. Han vill gärna göra om den bedriften på lördag.

Det är tretton år sedan Rally-SM senast gästade Mekonomen Bergslagsrallyt i Ludvika och då debuterade Ilsbos Patrik Flodin i en fyrhjulsdriven bil. Bilen skulle senare göra sig känd som Monitor-Subarun och Flodin nådde ända till VM för standardbetonade bilar. Framgångståget började med klassegern 2006 i Bergslagsrallyt.
Nu är de åter beredda på SM-start. Med stöd av Monitor ERP System och Team Max RPM kommer Patrik Flodin för att finslipa formen inför Rally Sweden. Till sin hjälp har han också co-drivern Göran Bergsten.
– Hoppas det går lika bra den här gången! För klassegern i Bergslagsrallyt 2006 betydde mycket för min karriär. En fin milstolpe, säger Flodin.

Bilen han ska köra är en nyligen importerad Skoda Fabia R5, en ”värsting” byggd uteslutande för rally på högsta nivå. Fyrhjulsdriven med synnerligen god väghållning och tillräckligt med hästkrafter för att det ska driva framåt ordentligt.
Ett första test gjordes på senhösten. Nu ytterligare ett par på is och snö.
– Vi var inte kompisar från första metern, bilen och jag. Men efter att ha letat inställningar ett tag gick det betydligt bättre, säger Flodin.
Duon Flodin/Bergsten vann SM i Trimmat 2WD förra året med en bakhjulsdriven BMW, men det är ännu hårdare i Trimmat 4WD.
– Det blir något att bita i! Jag har ingen aning om hur jag står mig i konkurrensen och om jag kommer att hitta de rätta bromspunkterna med den här bilen.

Hårt motstånd, riktigt hårt motstånd, är att vänta från dubble världsmästaren i rallycross, Johan Kristoffersson från Arvika.
– Tittar jag på hans CV känner jag att jag inte behöver bevisa något mot honom. Han är en expert på vad han är gör, så bara att bli jämförd med honom känns som en bedrift, säger Flodin och fortsätter genast:
– Fast vi ska naturligt göra allt vi kan för att försöka hålla samma tempo som alla andra. Helst till och med något lite bättre…

19-01-21 Många rutinerade i nya bilar i rekordstort Trimmat 2WD
Rutinerade namn i nya bilar. Så ser det ut i den förväntade täten av SM-klassen Trimmat 2WD i Mekonomen Bergslagsrallyt. Totalt 47 anmälda.

Helgens SM-premiär i Ludvika bjuder på snö och is. Det gynnar normalt de framhjulsdrivna bilarna vilket gör en trio till heta segerkandidater. Det som kryddar anrättningen extra är att samtliga bytt tävlingsbil till den här säsongen:
•Elias Lundberg tog hand om silvermedaljen förra året, trots att han då körde en Volvo 940. Endast 20 år gammal vann han också tyska Opel Adam Rallye Cup. Så trots att Salatalangen har många år kvar som junior är han rutinerad. Till Bergslagsrallyt kommer han i en Opel Astra och förväntas göra mycket bra ifrån sig.
•Kristian Johansson har gått från välbeprövad VW Golf till nybyggd Renault Clio R3, en av de sista med 2-liters sugmotor - något som Kristian gillar. Boråsaren har ett SM-brons och tre silver sedan tidigare och går för att äntligen nå guldet. Generalrepetitionen gick lysande med en rad sträcksegrar i Finnskogsvalsen.
•Johan Holmberg hade egentligen tänkt lägga av efter fjolårets silver i huvudklassen, Trimmat fyrhjulsdrivet. Men när den bilen såldes fick gotlänningen en Toyota Corolla i inbyte och nostalgikänslan infann sig. Målet är att ”knalla på och se hur det går”. Holmberg är en mästerskapsåkare och tar nästan ”alltid” medalj.

Utmanare finns det gott om. Smålandsboende dalmasen Daniel Röjsel är en. Falu-föraren kommer i en Opel Corsa, som han den gångna helgen vann
Tractive Winter Rally med.

Comeback gör Niklas Hägg, SMK Hälsinge, som har bytt från fyrhjulsdriven bil (brons med den 2017) till en framhjulsdriven VW Golf.
Sandvikens Oskar Sundell har också bytt bil. Fjolårets Corolla krånglade mest, så nu luftar han sin BMW Compact.
Mats Larsson var åtta totalt i Finnskogsvalsen, näst snabbaste tvåhjulsdrivna ekipage med sin Toyota Corolla. Med Fagersta som bas har han nästan hemmatävling nu på lördag.

Volvoligan med Emil Karlsson i spetsen ger ju inte upp bara för att snövallarna kan ställa till det för en stor, äktsvensk bil i behov av extra utrymme. Bli inte ett dugg förvånad om Hälleforsexpressen återfinns i tätskiktet!
Samma för Daniel Wall. Han brukar värma publiken med fulla uppställ i en Volvo 240. Frågan är om det går ännu fortare nu när han byter till en nyare 940?
Totalt är det 47 anmälda förare i SM-klassen Trimmat 2WD när Mekonomen Bergslagsrallyt på lördag inleder 2019-års svenskt mästerskap i Rally.

19-01-21 Sebastian Johansson med co-driver Jesper Elfver klara för start inför Bergslagsrallyt
Efter några månaders uppehåll från tävlande står nu Sebastian Johansson med co-driver Jesper Elfver klara för start inför Mekonomen-Bergslagsrallyt.

Tävlingen som ingår i SM-serien har sitt högkvarter i centrala Ludvika.

Mekonomen-Bergslagsrallyt mäter 138km specialsträcka och 300km totalt. Tävlingen körs under lördagen 26 Januari men startar med anmälan och recce redan på torsdagkvällen.

Uppladdningen har varit bra med ett värdefullt test i skogarna runt Sveg redan första helgen i januari. Det är nu två år sedan Sebastian tävlade på vinterunderlag och ser verkligen fram emot att vara tillbaka.

Med ett otroligt startfält på hela 108 startande totalt och 24 st i klassen kommer det bli hård kamp om medaljerna då alla Sveriges snabbaste är med och kör.

Den största förändringen mot tidigare år duon har tävlat på vintern är däcken. Då det tidigare har tävlats på smala 16" däck har nu ett bredare 15" däck utvecklats där vi har valt att tävla på Pirelli som tidigare år. Kändes väldigt bra på testet tidigare i januari så vi räknar med att vara med i toppstriden.
- Vi är väldigt taggade att starta i Bergslagsrallyt och SM-premiären. Vi skall göra allt vi kan för att vara med i toppen!

Tävlingen går att följa live via:
http://www.raceconsulting.com/
https://www.facebook.com/JRMotorsportAB/
http://www.rallysm.se/
19-01-21 Flodin och Bergsten taggade inför 2019-års säsong med MAX RPM i Skoda R5
Patrik Flodin, Ilsbo MK, och co-driver Göran Bergsten, Forshaga MC, har i år fått äran att ratta rallyteamet MAX RPMs nya Skoda Fabia R5. Tillsammans med teamet kommer duon att köra bland annat SM-serien, Vintersprinten under SM-veckan samt Svenska Rallyt.

Först ut är i kalendern är SM-premiären med Bergslagsrallyt som körs nu på lördag.

Bergslagsrallyt består av åtta specialsträckor som tillsammans mäter 127,33 km. Starten är klockan 08.00 i Ludvika och målgången beräknas vid 17-tiden. Det är totalt 108 anmälda ekipage och i R5/trimmade fyrhjulsdrivna klassen startar 16 förare inklusive Patrik och Göran.

Inför helgens premiär har Patrik och teamet hunnit med ett välbehövligt test:
- Vi testade under en och en halv dag förra veckan och till en början var det mycket rattfladder, skrattar Patrik.

Men han hittade fort rytmen i den nya bilen:
- Det var lite ovant i början med däcken, men sen fick vi till känslan i bilen. Det var ett mycket givande test och vi har fått många viktiga mil i kroppen. Bilen har en riktigt skön känsla och jag ser fram emot den här säsongen enormt mycket, säger Patrik.

DTM-mästaren och fd rallycrossmästaren Mattias Ekström är en av föråkarna i rallyt. Först ut i klassen är regerande SM-mästaren Martin Berglund. En annan intressant start gör dubble världsmästaren i rallycross, Johan Kristoffersson.

Mer info www.patrikflodin.com. Där kommer vi även att uppdatera sträcka för sträcka från rallyt.

Tidsschema Bergslagsrallyt
Lördag 26 januari
08.00 Start Folkets Hus Ludvika
08:38 SS1 13,10 km
09:31 SS2 37,90 km
10:24 SS3 11,49 km
11:43 Service
11:59 SS5 5,62 km
12:19 Service
14:32 SS5 5,62 km
15:20 SS6 24,06km
16:08 SS7 19,54 km
16:46 SS8 13,30 km
17:20 Målgång

Anmälda R5/4 wd trimmat
Charles Andersson Borlänge MK
Michael Jakobsson SMK Nyköping
Anton Eriksson SMK Sundsvall
Patrik Flodin Ilsbo MK
Jimmy Ekstörm V:a Östergötlands MK
Mikael Ericsson SMK Trollhättan
Patrik Flodin Ilso MK
Jan-Erik Folkesson SMK Örebro
Martin Berglund SMK Gävle
Thomas Thunström Ludvika MS
Joachim Carlström Gullabo RC
Anders Karlsson Säffle MC
Christoffer Haglund SMK Nyköping
Ulf Backlund MK Rimo
Joakim Roman SMK Örebro
Jacob Jansson MK Kopparberg
Mattias Monelius SMK Örebro
Johan Kristoffersson MK Team Westom
19-01-21 Elias Lundberg Rally redo för säsongstart i Bergslagsrallyt
Säsongstarten närmar sig för 20-åriga Opelföraren Elias Lundberg med co-driver David Arhusiander. Teamet har precis spenderat en testhelg hos Depå Grande utanför Östersund för att förbereda inför första deltävlingen i Rally-SM.

Teamet kommer med en nyinförskaffad Opel Astra KitCar till Ludvika och Bergslagsrallyt nästkommande helg. Bilen har precis testats för första gången med bra resultat.
- Vi kommer hem från Östersundtrakterna med en bra känsla, vi stötte på en del problem med bilen vilket gjorde att testet blev kortare än väntat, förklarar Elias och fortsätter. Men vi är nöjda, hade inte problemen kommit nu hade det troligtvis hänt på tävling. Bilen känns för övrigt bättre än väntat och vi hoppas kunna fortsätta bygga vidare på den känslan i Ludvika.

Bergslagsrallyt bjuder på närmare 14 mil fullfartssträckor och lockar ett av de största startfälten på många år. Elias och David ska ta sig an 42 andra tävlande i klassen Trimmat 2WD. Nytt för i år är att både juniorer och seniorer tävlar i samma klass, men tävlande under 25 år får räkna poäng till både JSM och SM.
- Vi ser verkligen fram emot att starta en spännande säsong. I SM kommer det att bli tufft, många duktiga förare som vill vara med i toppen. Jag ser det som en riktigt bra utmaning för att förbereda oss inför den kommande EM-säsongen, tempot bland svenskarna är riktigt bra även internationellt sett, säger Elias.

Teamet har nu en hektisk vecka framför sig för att få allt redo inför SM-premiären. Det väntas bland annat ett nytt utseende på rallybilen.
19-01-20 Röjsel och Johansson värmde upp med seger inför SM-premiären
SMK Dalas Daniel Röjsel, med Co-drivern Mikael Johansson, Ludvika MS, kunde inte ha börjat rallyåret 2019 bättre än med seger i Tractive Winter Rally inför stundande SM-premiär i Ludvika
Smålandboende dalmasen, Daniel Röjsel, gör bland annat ny SM-satsning under 2019 tillsammans med Mikael Johanson, och inledde vintersäsongen med ett lyckat test under fredagen följt av Tractive Winter Rally i Falun under lördagen. Opel Corsan har uppdaterats efter förra säsongen och helgens körningar gav positivt svar på ändringarna.

Efter 3 sträckor om totalt 4 mil på isiga vägar omringade av en decimeter snö stod ekipaget som segrare med nästan två minuter till näst snabbaste tvåhjulsdrivna bil i tävlingen. Endast 3 sekunder saknades för att även kunna ta hem totalsegern då bara en fyrhjulsdriven bil placerade sig före.
- Har gått klockrent sedan första kilometern med bilen under 2019. Redan nu är vi på precisionsnivå att jobbar med detaljer. Trodde faktiskt inte att vi skulle kunna utmana om totalsegern i detta startfält med några snabba 4WD-åkare, sa en nöjd Daniel efter lördagens tävling.

En bra start var precis vad de behövde då klassiska Bergslagsrallyt i Ludvika körs som premiärtävling i rally-SM redan nästa helg. Årets SM ser ut att bli det tuffaste på länge med ett stort antal tidigare SM-medaljörer i startlistan. En nyhet för i år är att juniorer och seniorers resultat slås ihop. Daniel och Mikael kommer därmed att kunna köra om både J-SM och SM-tecknet för tvåhjulsdrivna bilar.
- Upplägget med att jag som junior även kan köra om SM-guldet är något jag väntat på länge, och tror passar perfekt då tempot helt klart räcker för att utmana om båda delarna, avslutar en laddad Daniel.

2019 avgörs det svenska mästerskapet i rally i 6 olika deltävlingar runt om i Sverige. Förutom det kommer även det svenska mästerskapet i rallysprint att köras på både vinter och sommarunderlag. Daniel är regerande svensk mästare i rallysprint i den tvåhjulsdrivna klassen.

Mer info: http://www.rallysm.se
19-01-20 Mattias Ekström föråkare i Mekonomen Bergslagsrallyt
Mattias Ekström, superstjärna i tysk racing och i Rallycross-VM, ansluter till Mekonomen Bergslagsrallyt. Han tar sig an uppgiften på lördag som föråkare.

SM-premiären i rally slår alla rekord med ett deltagarantalet på 96 förare. Innan dessa startar drillas funktionärerna av några så kallade föråkare, där den sista i raden kör i tävlingstempo.
Den storpublik som väntas till Ludvika på lördag får en upplevelse utöver det vanliga, för den bilen kör Mattias Ekström!
– Det är fullkomlig lycka att ha både Mattias Ekström och Johan Kristoffersson med i tävlingen. För publiken kan det inte bli så mycket bättre, säger Johan Strömberg, tävlingsledare.

Ekström har hunnit fylla 40 år och förfinat sin förarskicklighet till perfektionism. Han har vunnit STCC, kungaklass i svensk racing, han har flera segrar i DTM, kungaklass i tysk racing och han blev världsmästare i rallycross 2016. Förra året blev det silver i Rallycross-VM.
Till det har han kört drygt 20 rallytävlingar och bland annat vunnit Rally Catalonia i en Grupp N-bil.
– En gudabenådad chaufför, som aldrig gör en halvmessyr utan det är minst 100 procent som gäller.
Det säger Stefan Bergman, co-driver från Fagersta och den som ska åka med Mattias i högerstolen under Mekonomen Bergslagsrallyt. En tävling de körde även för 15 år sedan, då i en svart Mitsubishi Evo 7.
– Jag tror inte vi nådde mål då, utan det blev något mankemang med bilen. Men vi vann Svenska några veckor senare, fortsätter Bergman.

Bilen de använder den här gången är en Skoda Fabia S2000 Plus. En bil som funnits i teamets ägo under några år och i första hand fungerat som eventbil.
– Den är väl inte helt up to date, och det är därför Mattias väljer att vara föråkare. Skulle han ingå i en tävlingsklass vill han ha mer konkurrenskraftigt material, säger Janne Ljungberg som sköter Ekströms fordonspark.
Publiken kan ändå räkna med att det blir full fart på startnummer 901. Tester har genomförts i trakten av Fagersta, så att bilen är inställd för de isiga vägar som väntar i Ludvika.
– Att Mattias Ekström är en av landets mest kompletta och rutinerade förare råder det ingen tvekan om och han har tävlat så pass mycket i rally att han kommer att höja tempen hos publiken, den saken är säker, avslutar tävlingsledare Strömberg.
19-01-17 Jari Liiten vill försvara guldet i Mekonomen Bergslagsrallyt
Junioren Jari Liiten åkte förra året även skjortan av seniorerna i Rally-SM. Nu siktar han på seger i Mekonomen Bergslagsrallyt.

Redan den 26 januari drar Rally-SM igång med Mekonomen Bergslagsrallyt i Ludvika. Självklart är regerande juniormästaren med, och det i samma team och Peugeot 208 R2 som förra året.
– Känns inte som jag skulle kunna få bättre förutsättningar än de jag har med team Pelle Palmqvist och Yokohama, säger Jari Liiten.
Fjolåret säsong innehöll sex deltävlingar, varav Jari Liiten med co-driver Mikael Kjellgren vann fem. Den gång de misslyckades var när de halkade ner i ett dike och i avsaknad av publik själva fick baxa upp bilen.
– Det tog sin tid och jobbigt var det. Men det gick!
De vann JSM Otrimmat överlägset och hade med årets nya regler även tagit SM-guld i seniorklassen, då dessa slagits ihop.
– Vi siktar på två guld i år!

Säsongen 2019 inledde Liiten och Kjellgren med rallytävlingen Finnskogsvalsen i Torsby, då i en fyrhjulsdriven Mitsubishi Evo 7. Förutom stora problem på första sträckan radade de upp konkurrenskraftiga tider.
– Nu ska det bli riktigt intressant att se hur man står sig i Bergslags. Det är många fler deltagare i år och många har bytt upp sig bilmässigt. Det blir tight, säger Jari Liiten.

Direkt efter Mekonomen Bergslagsrallyt väntar SM-veckan i Sundsvall. Där ska Jari Liiten återigen köra en fyrhjulsdriven bil, en ”värsting” i form av en Ford Fiesta R5, i SM-Sprinten.
– Målet är att komma ut i Europa och tävla i framtiden och då behöver jag erfarenhet i fyrhjulsdriven bil, avslutar Liiten som i december var i Frankrike och testade för Sainteloc Racing.
19-01-16 Jari Liitens planer inför 2019
2019 har rallysäsongen redan startat och första tävlingen i SM är ju Bergslagsrallyt inom kort och denna säsong kommer bli mycket tuff. Många fler deltagare och många som bytt upp sig bil mässigt, redan i slutet på förra säsongen var det väldigt tight och det kommer fortsätta detta år. Gäller att vara på tå redan från början om man ska försvara titeln. Jari Liiten fortsätter i samma team som förra året.
– Känns inte som jag skulle kunna få bättre förutsättningar än de jag har i detta team med Pelle Palmqvist och Yokohama, säger Jari.

Helgen efter första SM-tävlingen så kommer Jari ställa upp i SM Sprinten i Sundsvall, då i en inhyrd Ford Fiesta R5.
– Kommer bli intressant och se hur man står sig i denna tuffa konkurrens och en fantastisk möjlighet att få köra en R5 också, säger han.

Utöver Rally-SM så kommer han köra så mycket som möjligt. Jari har redan kört sin första tävling för året uppe i Torsby. I Finnskogsvalsen sågs han i en Mitsubishi Evo 7, som numera finns hemma i garaget istället för Ford Fiesta R2 som kördes i bland annat SM tävlingar både 2016 och 2017.

Planen är att förutom tävlingar hemma i Sverige även prova på någon utlands start.
– Målet är ju att komma ut i Europa och tävla i framtiden, var i Frankrike och testade lite i December för Sainteloc Racing och att få köra EM hade ju varit fantastiskt i framtiden, avslutar Jari

19-01-13 Mekonomen Bergslagsrallyt lockar 112 förare till start
Den 51:a upplagan av klassiska Bergslagsrallyt i Ludvika lockar 112 förare till start. Av dessa ska 96 jaga SM-poäng.

Premiären på 2019-års svenskt mästerskap i rally har stöd av Ludvika kommuns 100-års jubileum, företaget Mekonomen och i allra högsta grad förarna. På senare år har SM som mest lockat runt 80 förare i en av sommarens tävlingar på grus.
Nu är det is och snö som gäller.
– Vi vet att vår tävling är populär, men det här är långt mer än vi vågade hoppas på. Det är tydligt att tävlingen ligger bra till både tidsmässigt och geografiskt, säger Johan Strömberg, tävlingsledare.

Av de 112 som anmält sig åker tre före alla andra för att säkerställa att funktionärer och publik är redo för fartfest i skogarna runt Ludvika. Därefter följer de fyra SM-klasserna med trimmade två- respektive fyrhjulsdrivna fordon och samma fördelning fast för otrimmade bilar. I SM-fältet återfinns förare som dubble världsmästaren i rallycross, Johan Kristoffersson från Arvika och VM-meriterade Patrik Flodin från Ilsbo. Båda ska gasa så mycket det går i huvudklassen, Trimmat 4WD. Utmanar gör bland annat regerande mästaren Martin Berglund, från Gävle.

Första start vid Folkets hus i Ludvika den 26 januari är 08.00. Efter att alla SM-bilar har passerat över startrampen kommer ett par juniorer i en inbjudningsklass kallad R1. De kör hela tävlingen, för att se och lära men utan att få SM-poäng. Det får heller inte de elva som rundar av 2019-års Bergslagsrallyt med en del gamla godingar i form av Volvo 242, Saab V4 och Volvo Amazon.

Den som kör de nästan 14 milen av avlysta småvägar allra fortast vinner Bergslagsrallyt 2019. Segraren beräknas återkomma till Folkets Hus runt 17-tiden.
19-01-08 Björnjägarn mäter fyra mil i Mekonomen Bergslagsrallyt
Fyra mil. "Björnjägarn" skulle gå att göra längre, men 40 km är vad den klassiska rallysträckan blir i Bergslagsrallyt. För sedan måste bilarna tankas.

Den 26 januari är Bergslagsrallyt tillbaka i kalendern för Rally-SM. Efter tretton års bortavaro. Men nu är organisationen redo, och det sammanfaller med att Ludvika firar 100 år som stad. Upplägget på rallyt är samma nu som 2006, med Folkets Hus i centrala stan som nav.
– Servicen blir på parkeringen utanför, och besiktningen på Bilprovningen, säger tävlingsledare Johan Strömberg.

Landets mest beryktade fartsträcka, Björnjägarn, är förstås med. När herrar som Stig Blomqvist och Per Eklund kämpade om totalsegrarna för 50 år sedan kunde sträckan vara upp emot elva mil lång. Hela startfältet hann starta innan första bil nådde målet på Björnjägarn.
De tiderna är förbi. Sträckan blir ändå en mil längre än vanligt, från tre till fyra mil.
– Anledningen är enkel, efter fyra mil måste många av tävlingsbilarna tankas. Därför nöjer vi oss med den längden, fortsätter Strömberg.
För att klara bränsletillförseln blir det kortare tankuppehåll i Yggsjöberg. Själva specialsträckan passerar sedan förbi Havsjön, där den originelle konstnären Nils ”Björnjägarn” Rundgren bodde.
– Självklart! Det är ett måste att åka förbi där, säger Strömberg.

Då hela Bergslagsrallyt genomförs på en dag gäller det för förarna att vara alerta direkt på morgonen. Innan Björnjägarn och dess fyra mil, får SM-eliten mjuka upp med en sträcka på dryga milen. Men sedan är det dags för klassikern.
– Det är sällan några sträckor är så långa som Björnjägarn, så vi är väldigt glada över att kunna erbjuda någonting riktigt utslagsgivande, avslutar tävlingsledare Johan Strömberg.

Aktuell anmälningslista till Mekonomen Bergslagsrallyt finns här

19-01-07 Ludvikas SM-premiär har redan slagit rekord
Mekonomen Bergslagsrallyt har redan slagit rekord. Med nästan en vecka kvar av anmälningstiden är över 70 ekipage anmälda till SM-premiären i Ludvika.

Förra året inleddes svenskt mästerskap i rally uppe i Vännäs med 52 förare till start. Efterföljande Östersund Winter Rally lockade 52.
När Ludvika står värd för premiären den 26 januari 2019 blir det långt fler till start.
– Det vore riktigt fränt om vi kunde komma upp i 100 startande, säger förarkontakt Tobias Johansson.
Han har själv licens för Ludvika MS, men har sålt sin guldvinnande Mitsubishi och kommer därför inte till start. Istället ingår han i organisationen, som en länk mellan denna och förarna.

Anmälningstiden till Mekonomen Bergslagsrallyt går ut på söndag kväll. Men redan nu innehåller listan 79 ekipage, varav åtta kör i supportklasser utan SM-status. Alltså 71 i SM.
– Helt otroligt! De allra flesta brukar ju anmäla sig de sista timmarna. Så blir det inte i år, men helt klart blir det några till och det känns otroligt inspirerande att vi får ett så gediget startfält, säger Johan Strömberg, tävlingsledare.
Huvudklassen, Trimmat 4WD med moderna bilar byggda direkt för rally, ser tolv anmälda. Den allra största delen deltagarmässigt är som alltid den trimmade tvåhjulsdrivna klassen, 18 deltagare.
– Att det blir knivskarp konkurrens sporrar ännu mer. Det är så det ska vara, säger Oskar Sundell, en av medaljkandidaterna som tävlar för Sandvikens MK i en tvåhjulsdriven BMW Compact.
19-01-04 Mekonomen Bergslagsrallyt har över 60 anmälda redan
Svenskt Mästerskap i Rally inleds den 26 januari med Mekonomen Bergslagsrallyt. Totalt omfattar SM sex deltävlingar, varav premiären i Ludvika är den enda på underlaget is och snö. Samtliga åtta fartsträckor körs på lördagen och klassiska "Björnjägarn" mäter fyra mil.

Kanske är det sammantaget anledningar som gör att intresset är på väg mot rekordhöjder. Anmälan stänger den 13 januari kl 18.00, och redan har över 60 förare aviserat sin start. Normalt är att många väntar med att skicka in sin anmälan till sista dagen.

Huvudklass är som tidigare Trimmat 4WD, med de nya tuffa tävlingsbilarna med beteckningen R5. Världsmästaren i rallycross, Johan Kristoffersson, startar i Mekonomen Bergslagsrallyt som "träning" inför Svenska Rallyt. Hårt motstånd är att vänta från Patrik Flodin, som debuterar i en R5:a.
I de tvåhjulsdrivna klasserna, Otrimmat respektive Trimmat, möts återigen juniorer och seniorer oavsett ålder.
19-01-01 Världsmästaren Kristoffersson till start i Bergslagsrallyt
Världsmästaren i rallycross - Johan Kristoffersson - kommer till start i Mekonomen Bergslagsrallyt! Ett steg i hans uppladdning inför Rally Sweden.

Nyligen fyllda 30 år håller den överlägsne världsmästaren från Arvika farten uppe med rally. I förberedelserna inför den svenska VM-deltävlingen mäter han sig med SM-eliten när mästerskapet drar igång med Mekonomen Bergslagsrallyt i Ludvika den 26 januari.
– Jag har dålig koll på konkurrenterna i SM, så jag vet inte riktigt vad jag ska förvänta mig. Placeringen är heller inte så noga, utan min utveckling, säger Kristoffersson.

Volkswagen Dealer Team BAUHAUS ställer en alldeles ny VW Polo R5 till hans förfogande och efter ett par dagars test i Norge gav sig Kristoffersson och co-driver Stig Rune Skjærmoen till Romjulsrallyt i Älverum. Efter åtta mil i högsta tempo vann de före norske mästaren Frank Tore Larsen, med dryga minuten i segermarginal.
– Jätteroligt! Det var både min första seger i rally och den första för Polon, fortsätter Kristoffersson.

Mekonomen Bergslagsrallyt innehåller totalt cirka tretton mil specialsträckor, helt nya vägar för världsmästaren. Många andra har tidigare kört den klassiska ”Björnjägarn”, som i januari mäter fyra mil. Men inte Kristoffersson.
– En sträcka på fyra mil!? Oj, det blir roligt!
För arrangören av SM-premiären är Johan Kristofferssons anmälan ett glädjebesked.
– Att Johan kommer är härligt för publiken! Jag är också övertygad om att rallyeliten ser det positivt och vill mäta sig med den dubble världsmästaren. Vi har en spännande tävling framför oss, säger Johan Strömberg, tävlingsledare för Mekonomen Bergslagsrallyt.

Tryck här för mer info!