10-12-28 MK Ran dementerar!
MK Ran vill härmed demtera de rykten som florerar att MK Ran ska vara med
och arrangera SM-finalen i rally 2011.
- "Vi ska den 29/12 träffas och diskutera om det finns några
förutsättningar att medverka till att arrangera en SM-final."
10-12-12 Önskelista till
SBF
Bäste tomtefar, här kommer min önskelista, vore fint om du kunde
skicka den till svenska bilsportförbundet så snart som möjligt,
för de brukar behöva en del tid för att fatta beslut. Planeringen
är i full gång inför 2011, mycket bra nyheter genomförs
i dagarna med in klassning av nya delar till de 4 hjuls drivna GRP N bilarna.
Samtidigt har de nyare R2 och R3 bilarna varit i stort sett lika snabba som
de äldre kitcar bilarna under 2010.
TV tiden har den senaste 5 åren stadigt minskat, idag ligger den på
en alldels för låg nivå om man jämför med andra sporter
som har betydligt färre utövare och åskådare, hur har
det kunnat bli så här? Frågar man de som sitter på besluten
inom media lämnas flera besked men ett av huvudargumentet är att sporten
är splittrad och svårbevakad. Stämmer detta? I finalen i SM
i Katrineholm ingick det 4 klasser i SM. Av de 5 snabbaste i totallistan var
3 grp N bilar. I 2 hjuls drivet var 2 av de 5 snabbaste GRP N bilar. Placeringen
beror mer på föraren än på bilen tycks det. Jag tycker
det är uppenbart att man både på grund av sportsliga skäl,
men framför allt för att få fram ett tydligare budskap till
media, kan genomföra rally SM i två klasser istället för
4 som det görs idag. Skulle någon biltyp bli för överlägsen
kan man använda samma system som i STCC med viktade bilar. För WRC
bilarna kan man rimligen sätta en gräns vid en årsmodell, fram
till 2002-2003 är dessa bilar inte mycket snabbare än en GRP N bil,
nyare WRC bilar får inte delta i rally SM. Tittar vi på Finland
har de delvis redan fattat ett sådant beslut för 2011. I England
tävlas inte alls med WRC bilarna sedan flera år, men det känns
inte som en bra utveckling.
Rallyutskottet och Bilsportförbundet skall fatta beslut som är bra
för hela Sverige och inte se till särintressen, det finns ingen sportslig
anledning att behålla 4 SM klasser och då borde beslutet vara enkelt
att fatta för att svensk rallysport skall återta sin plats i media.
Om man ändå är igång och önskar, det är ju jul
och allt, skulle fasta startnummer, obligatorisk incar kamera och mer kompakta
SM tävlingar som gör det enklare för media och publiken att följa
de tävlande komma med på önskelistan. Med incar kameran får
vi mängder av inspelad film som sedan kan vara grunden till en billigare
TV produktion. En publiksträcka i anslutning till serviceområdet
finns ju hos flera hos SM arrangörer och det hoppas jag vi får behålla.
/Johan Rudengren
10-10-19 Tung avslutning av säsongen
Som sagt så åkte hela teamet ner till Katrineholm och avslutningen
av rally-SM med siktet inställt på att köra om SM-brons. Förberedelserna
hade väl inte varit dom bästa då man hade mycket jobb med att
göra motorn klar innan, men man kände sig ändå på
hugget.
-Ha ha, ja vi har väl aldrig stressat så inför en tävlingen
innan tror jag, säger Tommy Vestlund och fortsätter. En massa småstrul
hela vägen var det och vi gjorde många timmar i garaget veckan innan
start.
Väl på plats så såg förutsättningarna bra ut,
med jättefina vägar som växlade i snabbt och brett till vägar
med grässträng i mitten och även vädret verkade bli hyfsat
också.
-Ja faktiskt så var nog dom här vägarna dom bästa under
året för vår bil. Den versionen av bil vi kör har lite
mindre ork än dom flesta nyare bilarna som våra konkurrenter har
och då vill jag ha lite krokigare vägar, säger Tommy
Direkt från start kände Tommy att rytmen var bra fast det var otroligt
halt. Personer inne på sträckan hade klockat Tommy sombland dom snabbaste
efter ca 5km. Men när det var ca 4km kvar till mål så small
det till i bakaxeln, vilket man trodde var entrasig drivaxel först.
- Vi kom i full fart upp mot ett krön och i luften växlade jag ner
och vid landning small det till, säger Tommy.Jag vet inte om det har någon
betydelse att vi flög men jag förstod direkt att det var färdigkört.Mycket
riktigt så kunde man i mål bara konstatera att det fanns inget mer
att göra och man tvingas bryta tävlingen.Så säsongen avslutas
på ett väldigt tråkigt sätt och nu skall bilen renoveras
till toppskick igen så får vi se vad som händertill nästa
år.
- Ja det är ju ett väldigt tråkigt slut på året
och den bronsmedalj som vi siktade på försvann allt för fort,
säger Tommy.Men jag vill passa på att tacka alla våra samarbetspartners
för det gångna året och vi kommer igen nästa år
igen hoppas
10-10-12 SM silver till Kristian
Johansson
I helgen som gick avgjordes årets Svenska Mästerskap i rally. Kristian
Johansson med team låg inför finaltävlingen i Katrineholm på
en tredje plats i mästerskapet i klassen Trimmat 4wd. Mats Jonsson var
redan klar mästare inför finalen men om platserna där bakom var
det tätt.
-Vi visste att om vi gjorde en bra tävling så hade vi goda chanser
att nå silver medaljen i mästerskapet så detta var vår
målsättning när vi begav oss mot Katrineholm, berättar
Kristian.
Tävlingen fick inte bästa tänkbara start för Kristian med
co-driver Fredrik Livh som inte fick till det rätta flytet på första
sträckan och tappade dyrbara sekunder till J.Wigren som man var tvungen
att vara före för att nå silvret.
På transporten till andra sträckan för dagen tvingades dock
tyvärr Wigren att bryta första etappen av tävlingen med turbo
problem.
-Vi körde förbi Wigren på transporten men fick också reda
på att han skulle starta om tävlingen efter servicen så ingenting
var klart utan vi var tvungna att köra på i ett högt och stabilt
tempo för att nå silvret, säger Kristian.
På de följande sträckorna fick Kristian upp ett mycket bra tempo
och man satte många mycket bra tider så inför servicen låg
man på en andra plats i klassen och tillika i mästerskapet.
Inför andra etappen av tävlingen var det lite nervöst och fortfarande
var ingenting klart. Wigren startade om tävlingen och för att nå
silvret fick inte Wigren klättra för många placeringar och Kristian
och Fredrik fick inte göra några misstag.
Detta gjorde man inte heller utan Krisitan fortsatte i ett högt och stabilt
tempo så när killarna tillslut nådde slutmålet kunde
man inte bara inkassera andra platsen i tävlingen utan även ett SM-silver
i sin debutsäsong i klassen.
-Fantastiskt roligt och en oerhörd lättnad efter allt slit. Vi har
haft en del problem under året men nu betalade det sig ordentligt, berättar
Kristian.
Kristian Johansson Rally Team,
www.kjmotorsport.se
10-10-11 Jobbig dag för
Sveriges Yngsta
Team Mattias & Marcus - Sveriges Yngsta Rallyteam såg fram emot finaltävlingen
i Rally SM. Grabbarna och hela teamet hade en vision på en framstående
placering, men detta skulle gå i kras dessvärre. Tävlingen kördes
i Katrineholm och sträckornas karaktär var väldigt speciella...och
luriga!
Ända fram tills SS3 så hade teamet ett bra tempo i tävlingen,
3a inför SS3 där det gick snett på ett ställe. Motigt!
Mattias Adielsson: Jag och Marcus bestämde oss för att behålla
samma flyt i tävlingen, vi hade inga planer på att backa av eller
sakta ned, vi kör våra linjer. Rallyt till sträcka nr 3 gick
väldigt bra och jag kände att vi hade ett underbart flyt som det ska
va!
På SS3 slår vi i en brunn på innern i en vänstersväng,
som många tycks varit på tidigare...Vi tvåhjular och allt
går så snabbt så jag har ingen chans att styra emot.
Detta blev nog sista tävlingen för i år och i höst jobbas
det för fullt inför 2011 års säsong. Nordenbergsskolans
Motorsportgymnasium fixar som vanligt ihop rallybilen inför nästkommande
äventyr som vi i nuläget inte vet vad blir. Vi kan bara säga
såhär; rally har en baksida som vi kanske har sett lite för
mycket av detta året, nya tag mot nästa säsong!
Team Mattias & Marcus - Sveriges Yngsta Rallyteam är på gång!
www.adielssonmotorsport.com
10-10-11 Viktor Henriksson svensk
mästare
Lagom fort
Viktor Henriksson, i sin OMSE byggda och sponsrade Ford Fiesta R2, blev på
lördagen svensk junior mästare i rally. Mästerskapet säkrades
med en andraplats i den avslutande KMK trofén. Av de fem deltävlingarna
segrade Viktor i tre.
Lördagens tävling bestod av 4 specialsträckor som kördes
två gånger med mellanliggande service. På det första
varvet hade Viktor problem med överhettade bromsar. "Ibland hade jag
nästan ingen broms alls" berättade Viktor under serviceuppehållet.
Efter målgång var det en glad mästare som medgav att han nog
hade kört med lite extra marginal för att undvika onödiga risker.
I klassen för trimmade tvåhjulsdrivna bilar slutade Viktor i sin
1600cc bil på en total tredjeplats. Han besegrades endast av två
bilar med 2000cc motorer.
- "Nog är det roligare att bli mästare and trea i hårdare
konkurrens" kommenterade Viktor efteråt.
Viktor skall under november månad besöka M-sport i England för
att få testa en Ford Fiesta Super 2000, en bil som står högt
på önskelistan för 2011.
Junior-SM.
1) Johan Carlsson, Degerfors RC, Toyota Corolla, 43.56,6
2) Victor Henriksson, MK Speed, Ford Fiesta R2, + 18,9 sek
3) Jonas Brinkemar, Horndals MK, Ford Fiesta ST, + 32,5
4) Andreas Thelaus, Karlstad MC Bil, Ford Fiesta, + 41,3
5) Niklas Solenö, Katrineholms MK, VW Golf Mk III, + 4.06,0 min
6) Nils Fransson, Vännäs MK, Ford Fiesta, + 8.12,5
Slutställning SM.
1) Victor Henriksson, MK Speed, Ford Fiesta R2, 120 poäng
2) Johan Carlsson, Degerfors RC, Toyota Corolla, 120
3) Nils Fransson, Vännäs MK, Ford Fiesta, 84
10-10-10 Stark inledning av
Ramona och Miriam i SM-finalen
Ramona och Miriam kom till Katrineholm rejält revanchsugna efter en hittills
problemfylld SM-säsong. De diffproblem som orsakade att de tvingades bryta
i Trollhättan var nu åtgärdade (fel på mjukvaran i
diffboxen), plus att de fått en ny settning på stötdämparna
från Öhlins. Nu gick bilen riktigt bra, och vi såg verkligen
fram emot att göra en bra avslutning på säsongen. Ramona och
Miriam lade sig genast in i den tighta topp 5-striden, och efter SS3 låg
de enbart 4,5 sekunder efter Joge på fjärde plats och 14 sekunder
efter Hans-Erik Weng på tredje plats. Vi hade gjort stora ändringar
med både stötdämpare och fjädring, och för varje sträcka
lärde vi känna bilens nya egenskaper mer och mer och kunde attackera
hårdare och hårdare. På SS3 satte tjejerna fjärde bästa
tid, två sekunder före Joge. På SS4 låg Ramona och Miriam
och nosade på en 3:e bästa tid men tappade 8-10 sekunder på
ett motorstopp vid ett vägbyte.
Ytterligare en incident på SS6 gjorde att Ramona och Miriam halkade ned
kraftigt i resultatlistan. Vi fick genomslag i ett vägbyte och tappade
fäste, varav vi snurrade ett halvvarv. Det var branta diken på båda
sidor av den smala vägen, så det tog ca 20 sekunder innan vi kom
igång igen, säger Ramona och Miriam. Därmed vad chanserna för
någon framstående placering borta. - Dessutom slog en sten sönder
bromsslangen på vänster bakhjul på SS8, så vi tappade
ytterligare tid, säger Ramona och Miriam. Totalt halkade de ned på
en 9:e plats i klassen.
-Synd på misstagen givetvis, men vi tar med oss det positiva faktum att
vi nu fått bra ordning på chassieinställningarna och att diffboxen
fungerar igen och att vi är med och slåss när det fungerar,
säger Ramona och Miriam.
Vann gjorde P-G Andersson före Hans-Erik Weng och Jimmy Joge. Därmed
tog Jimmy Joge med co-driver John Stigh hem SM-titeln totalt. Stort grattis
till Jimmy och John för en mycket välförtjänt SM-titel!
hälsar Ramona och Miriam
10-10-10 Fredrik Åhlin
flög längst i rally-SM-finalen
Finalen för rally-SM kördes i skogarna kring Katrineholm, ett kompakt
upplägg med 4 sträckor som skulle köras två gånger.
Endast en guldstrid var avgjord, Mats Jonsson och hans 16:e SM-guld, men i de
andra klasserna var det fortfarande en öppen fråga vem som skulle
få kalla sig för Svensk Mästare 2010.
Fredrik Åhlin fanns på plats med sin Subaru Impreza, dock inte för
att köra om någon pallplats i SM eftersom han inte kört alla
deltävlingar tidigare under året.
Teamet testade dagen innan och var mycket nöjda med inställningarna
- Vi hittade en bra inställning som verkligen passar min körstil,
så det känns topp så här innan start berättar
Fredrik.
En strålande höstdag väntade på SM-starfältet. Första
sträckan på en mil var ett snabbt uppvaknade för teamen. Här
visade PG Andersson sin VM-klass direkt och var totalsnabbast med sin Grupp
N-bil.
Fredrik och kartläsaren Håkan Jacobsson öppnade riktigt bra,
andra bästa Grupp N-bil efter PG och fyra totalt på sträckan
visade att de hade funnit en bra inställning på bilen.
- "Vi hade ett högt tempo och kul att det stämde så bra
redan på första sträckan säger Fredrik
Farten ute i skogen var hög eftersom många team jagade chansen att
vinna ädlare valörer av SM-medaljer i de olika klasserna.
Ett krön i kombination med en notmiss satte stopp för Team Åhlin
för dagen, efter dagens längsta hopp landade de dock på vägen
men tyvärr så vek sig bärarmen och ett tvärkast ner i diket
gjorde att det var slutkört för denna gång.
- 2Trots min avåkning så är denna sträcka en av mina favoritsträckor.
Nu har jag den hårda vägen fått lära mig vikten av att
gradera krön. Inget ont som inte har något gott med sig. Det kändes
tungt att inte kunna fullfölja rallyt säger Fredrik.
Team Åhlin Motorsport satsar på en komplett SM säsong 2011.
Nu väntar Spanien och världsfinalen i Pirelli Star Driver Shootout
för Fredrik Åhlin.
- "Nu jobbar jag på att få till ett rejält träningspass
i en Ford Fiesta innan det smäller i Spanien, och min tränare har
dessutom gett mig ett specialträningsprogram för min högerfot!
Det här ska bli hur kul och spännande som helst säger Fredrik.
Ford Fiesta är bilmodellen som kommer att användas under världsfinalen
för de 16 finalisterna. Tävlingen körs om två veckor i
samband med den spanska VM-rally-deltävlingen.
10-10-10 KMK trofén
slutade tidigt för Joakim Längberg
Efter en stabil start på tävlings första tre sträckor tvingades
Joakim Längberg kasta in handuken då koppling slutat fungera.
- Det känns riktigt trist att få bryta denna tävling, det är
alltid något visst med SM-finalen, säger Jocke Längberg
Vår hemsideadress är
www.langbergmotorsport.se
och där följer du teamet på nära håll.
10-10-10 Svenska mästarna
2010 korade
Rally-SM 2010 avslutades med KMK-Trofén i Katrineholm under lördagen.
VM-åkaren Per-Gunnar Andersson, som gjorde ett inhopp i mästerskapet,
var snabbast i den sista deltävlingen och hyllades tillsammans med fem
guldmedaljörer efteråt.
Fyra av fem SM-titlar fördelades i årets sista deltävling. En
var redan klar, den säkrade veteranen Mats Jonsson, Forshaga MC, redan
i Västrallyt i Trollhättan. Jonssons triumf i den trimmade fyrhjulsdrivna
klassen var värmlänningens 16:e i karriären.
Kampen om övriga titlar blev händelserik och dramatisk. Som exempel
kan nämnas göteborgaren Leif Peterson, som på sin väg mot
tredje raka guldet i Trimmat 2WD, snurrade, åkte av och rullade!
Rullningen, som ställde till hans Toyota Corolla ordentligt, skedde på
tävlingens sista sträcka och inte ens med målrampen i sikte
vågade Leif och kartläsaren Toni Sundkvist ta emot några gratulationer.
- Får vi inte igång bilen och tar oss fram till tidkontrollen är
det kört, sa Peterson.
Den gick igång och duon kunde kvittera ut guldet.
Jimmy Joge, SMK Motala, styrde mot sitt fjärde SM-guld i karriären
i KMK-Trofén. Den här gången kom triumfen i den otrimmade
fyrhjulsdrivna klassen.
- Jag har kört på säkerhet i dag. Guldet var viktigare än
klassegern, konstaterade han efteråt.
Liksom Joge hade Nils Fransson från Vännäs MK guldläge
inför den sista deltävlingen. Hans titeldrömmar såg emellertid
ut att försvinna i takt med att han körde sönder två drivaxlar
på sin Ford Fiesta. Men marginalerna var på Franssons sida och han
kunde erövra sin första SM-titel i karriären.
Utöver guldet bland seniorerna blev Fransson också trea i junior-SM
där guldet gick till Victor Henriksson, MK Speed, med minsta möjliga
marginal.
Resultat.
Rally-SM, KMK-Trofén, Katrineholm 9 oktober.
1) Per-Gunnar Andersson, Årjängs MK, Mitsubishi Lancer Evo IX, 40.19,3
2) Mikael Lindqvist, Östgöta BF, Ford Focus WRC, + 30,4 sek
3) Hans-Erik Weng, Säffle MC, Mitsubishi Lancer Evo X, + 1.14,0 min
4) Kristian Johansson, Kinds MK, Mitsubishi Evo 6,5 WRC, + 1.21,7
5) Jimmy Joge, SMK Motala, Mitsubishi Lancer Lancer Evo IX, + 1.23,5
6) Markus Hällbo, Säters MK, Mitsubishi Lancer Evo IX, + 1.33,1
7) Thomas Thunström, Ludvika MS, Subaru Impreza, + 1.40,9
8) Anders Jonasson, Wäxjö MS, Mitsubishi Lancer Evo IX, 1.58,5
9) Björn Adolfsson, KAK Motorsport, Skoda Octavia, + 2.04,2
10) Cemoni Ohlson, Team Skogsåkarna, Mitsubishi Lancer Evo VII, + 2.06,4
Trimmat 4WD.
1) Mikael Lindqvist, Östgöta BF, Ford Focus WRC, 40.49,7
2) Kristian Johansson, Kinds MK, Mitsubishi Evo 6,5 WRC, + 51,3 sek
3) Björn Adolfsson, KAK Motorsport, Skoda Octavia, + 1.33,8 min
4) Daniel Lundberg, Skepptuna MK, Mitsubishi Lancer, + 2.33,9
5) Anders Kärnede, Älvsbygdens MK, Mitsubishi Lancer Evo III, + 3.56,2
6) Jonas Wigren, Norrköpings MK, Ford Focus WRC, + 8.53,4
Slutställning SM.
1) Mats Jonsson, Forshaga MC, Ford Escort wrC, 57 poäng
2) Kristian Johansson, Kinds MK, Mitsubishi Evo 6,5 WRC, 47
3) Jonas Wigren, Norrköpings MK, Ford Focus WRC, 46
Otrimmat 4WD.
1) P-G Andersson, Årjängs MK, Mitsubishi Lancer Evo IX, 40.19,3
2) Hans-Erik Weng, Säffle MC, Mitsubishi Lancer Evo X, + 1.14,0 min
3) Jimmy Joge, SMK Motala, Mitsubishi Lancer Evo IX, + 1.23,5
4) Markus Hällbo, Säters MK, Mitsubishi Lancer Evo IX, + 1.33,1
5) Thomas Thunström, Ludvika MS, Subaru Impreza, + 1.40,9
6) Anders Jonasson, Wäxjö MS, Mitsubishi Lancer Evo IX, + 1.58,5
Slutställning SM.
1) Jimmy Joge, SMK Motala, Mitsubishi Lancer Evo IX, 56 poäng
2) Patrik Johansson, Wäxjö MS, Mitsubishi Lancer Evo IX, 35
3) P-G Andersson, Årjängs MK, Skoda Fabia S2000/Mitsubishi Lancer
Evo IX, 30.
Trimmat 2WD.
1) Johan Holmberg, Gotlands MF, Toyota Corolla, 42.58,6
2) Jimmy Olsson, Storfors MK, Volvo 940, + 16,3 sek
3) Leif Peterson, Göteborgs MF, Toyota Corolla, + 28,5
4) Johan Carlsson, Degerfors RC, Toyota Corolla, + 58,0
5) Victor Henriksson, MK Speed, Ford Fiesta R2, + 1.16,9
6) Krister Nordlund, Skepptuna MK, Volvo 940, + 1.40,1
Slutställning SM.
1) Leif Peterson, Göteborgs MF, Toyota Corolla, 134 poäng
2) Johan Holmberg, Gotlands MF, Toyota Corolla,130
3) Victor Henriksson, MK Speed, Ford Fiesta ST R2, 97
Otrimmat 2WD.
1) Jonas Brinkemar, Horndals MK, Ford Fiesta ST, 44.29,1
2) Andreas Thelaus, Karlstad MC Bil, + 8,8 sek
3) Mattias Wennman, Rasbo MK, Ford Fiesta ST, + 30,2
4) Robert Eriksson, Eskilstuna MK, Renault Clio Sport, + 53,8
5) Torbjörn Westerlund, Sollefteå RRC, Ford Fiesta, + 58,5
6) Nils Fransson, Vännäs MK, Ford Fiesta, + 7.40,0 min
Slutställning SM.
1) Nils Fransson, Vännäs MK, Ford Fiesta, 104 poäng
2) Torbjörn Westerlund, Sollefteå RRC, Ford Fiesta, 92
3) Håkan Björkman, Sandvikens MK, Ford Fiesta, 84
Junior-SM.
1) Johan Carlsson, Degerfors RC, Toyota Corolla, 43.56,6
2) Victor Henriksson, MK Speed, Ford Fiesta R2, + 18,9 sek
3) Jonas Brinkemar, Horndals MK, Ford Fiesta ST, + 32,5
4) Andreas Thelaus, Karlstad MC Bil, Ford Fiesta, + 41,3
5) Niklas Solenö, Katrineholms MK, VW Golf Mk III, + 4.06,0 min
6) Nils Fransson, Vännäs MK, Ford Fiesta, + 8.12,5
Slutställning SM.
1) Victor Henriksson, MK Speed, Ford Fiesta R2, 120 poäng
2) Johan Carlsson, Degerfors RC, Toyota Corolla, 120
3) Nils Fransson, Vännäs MK, Ford Fiesta, 84
För fler resultat se
www.rallysweden.com/sm
10-10-09 Mikael Lindqvist segrare
ur SM-finalen i rally
Efter åtta mycket tuffa sträckor kunde Mikael Lindqvist vinna WRC-klassen
i KMK trofén, som avgjordes under lördagen i skogarna runt Katrineholm.
- Under förmiddagen var det lite dåligt fäste, men efter lunch
och service gick allt mycket bättre och vi vann tre av de fyra avslutande
sträckorna totalt, säger en nöjd Mikael Lindqvist.
Trots den fina prestationen räckte inte resultatet till någon medalj
i rally-SM detta år.
- Det känns riktigt skönt att ha avslutat rally-SM såhär
bra, nu ser vi fram emot sista deltävlingen i öppna östgöta
mästerskapen, där vi vill försvara den ledning vi har, säger
Mikael Lindqvist
Följ oss på vår hemsida
www.lindqvistmotorsport.se
10-10-09 P-G Andersson kammade
hem överlägesen seger i SM-finalen i Rally - Tog SM brons trots start
i endast två deltävlingar!
Per-Gunnar "P-G" Andersson och hans co-driver Anders Fredriksson fanns
på plats i Katrineholm och körde SM-finalen i rally, KMK Trofén.
- "Eftersom vi inte har kört SM i år, var vi inte med och slogs
om någon SM-titel. För oss handlade det om att köra och ha kul"
skrattar P-G.
De hade inte bara kul, utan duon visade sin styrka som VM-åkare. Trots
att de startar i en motorsvagare fyrhjuldriven otrimmad bil, kammade de hem
totalsegern och utklassade näst intill de trimmade bilarna.
De fyra första sträckorna kammade de hem alla sträcksegrar i.
Efter servicen kördes sträckorna om en gång:
- "På första sträckan efter servicen, gick det bra, men
då var Wigren riktigt snabb. På sjätte sträckan kom vi
ifatt två föråkare som åkt i diket. Det var rätt
obehagligt, eftersom vi höll på att köra på en av killarna.
På de två sista sträckorna, slog vi av lite på tempot.
Tack vare sin starka insats, lyckas P-G och Anders med den enastående
bedriften att kamma hem en bronsplats i SM. Det trots trots att de bara startat
i två av de fem deltälfingarna i årets SM. Första deltävlingen
ingick nämligen i Rally Sweden och även där kammade de hem full
poäng:
- "Va, blev vi trea i SM" säger P-G förvånat "Kan
man bli det med bara två körda sträckor?! Men det var verkligen
en kul bonus idag" skrattar P-G mycket nöjt.
Årests svenska mästare i fyrhjulsdrivna otrimmade klassen blev Jimmy
Joge, före Patrik Johansson och trea slutade som sagt P-G Andersson.
Vann rallyt gjorde P-G och Anders med 30,4 sekunder före Mikael Lindqvist
i den trimmade fyrhjulsdrivna klassen. Trea totalt blev Hans-Erik Weng. I den
otrimmade fyrhjulsdrivna klassen vann P-G och Anders med 1 minut och 14 sekunder
före Hans-Erik Weng och trea blev Jimmy Joge.
Mer info, hittar du på
www.pgandersson.se
där vi följt vi rallyt, sträcka för sträcka.
KMK trofén totalt
1. P-G Andersson 40:19,3
2 Mikael Lindqvist 40:49,7 +30,4
3. Hans-Erik Weng 41:33,3 +1:14,0
4. Kristian Johansson 41:41,0 +1:21,7
5. Jimmy Joge 41:42,8 +1:23,5
KMK Trofén Fyrhjulsdrivna otrimmade klassen
1. P-G Andersson 40:19,3
2. Hans-Erik Weng 41:33,3 +1:14,0
3. Jimmy Joge 41:42,8 +1:23,5
4. Markus Hällbo 41:52,4 +1:33,1
5. Thomas Thunström 42:00,2 +1:40,9
6. Anders Jonasson 42:17,8 +1:58,5
7. Jocke Carlström 42:24,7 +2:05,4
8. Ramona Karsson 42:48,0 +2:28,7
9. Cemoni Ohlsson 42:25,7 +2:06,4
10. Cindy Brüggerman 46:01,1 +5:41,8
10-10-07 Victor laddar för
SM-finalen
Nu på lördag körs sista deltävlingen i Rally-SM 2010 i
Katrineholm.
Victor och teamet har förberett sig grundligt inför lördagens
tävling där Victor har en stor chans att bärga JSM-guldet.
- "Man kan inte ta ut något i förskott i det här gänge"t
säger Victor "men vi ska göra vårt yttersta och främsta
uppgiften är att säkra JSM-guldet. Det finns inget att göra åt
Leffe Petterson och Johan Holmberg i trimmat tvåhjulsdrivet med sina motorstarkare
bilar men det vore skoj att även säkra bronspengen i klassen."
- "Jag känner att jag har kvar VM-tempot efter Finland så det
ska bli att åka av, och det ska bli skoj att få åka igen i
Katrineholm för att det var en bra tävling förra året"
avslutar Victor.
10-10-07 Stor Rallyfinalhelg
med joker i leken, P-G Andersson går för seger
På Lördag arrangeras finalen av Rally-SM i Katrineholm och det är
mycket som står på spel, och med en joker i leken kan allt hända.
Årets final, KMK-Trofén, lockar åter stora mängder av
förare som vill kämpa om SM-medaljer och visa upp sig på årets
sista stora tävling i rallysverige. Över 50 åkare är till
start i SM-klassen. Mäste mästaren, Mats Jonsson, säkrade redan
i förra tävlingen segern i trimmat 4WD, men bakom är det upplagt
för hård strid om pallplatserna. I otrimmat 4WD har Jimmy Joge guldläge,
men till KMK-Trofén har en klar joker anmält sig, och det är
vår rallystjärna P-G Andersson som vill avsluta året med att
upprepa fjolårets vinst i Katrineholm.
I trimmat 2WD vill gärna Gotlänningen Johan Holmberg, peta bort kungen
Leif Pettersson från tronen, och det lär bli en stenhård fight
dom i mellan.
Otrimmat 2WD har inför finalen norrlänningen Nils Fransson i topp,
som även visat snabbhet under grussäsongen, men Håkan Björkman
och Torbjörn Westerlund lär bjuda upp till kamp. I JSM-klassen har
Fordåkande Victor Henriksson några poängs ledning över
Johan Carlsson, och dessa fortåkande ungdomar lär få ta i för
att berga guldet.
Det är 4 sträckor som SM-fältet skall köra 2 gånger
och totalt 68 km tävlingssträcka.
I samband med tävlingen kör även en separat klass, International
Race, 20 deltagare med blandat utländska och svenska förare, och där
i 4WD bla. just den svenska mästaren Mats Jonsson och vana SM-åkaren
Johan Rudengren (med hyrd värstingbil från utlandet) valt att starta.
Även i den tävlings 2WD-klass återfinns flera snabba åkare
som vill fightas mot våra utländska deltagare.
Mellan de 2 etapper som SM och Internationa Race kör under Lördagen,
så körs även finalen i Mekonomen Rallycup samt finalen av Södermanland/västmanlands
Rally-DM, där ytterligare dryga 80 åkare återfinns, och där
det kommer att vara hård kamp om pallplatserna när cupen och DM skall
sumeras.
Som avslutning på Lördagkvällen är det prisutdelning och
fest för Rally-SM, Top Driver och Mitsubishi Evo Challenge, ett evenemnag
som i år lockat fantastiskt mycket folk, hela 375 personer är anmälda
och vill fira och hylla alla pristagare.
Redan på Fredag smyger helgens arrangemang igång med anmälan,
rekognosering, besiktning och den officiella invigningen med fyrverkeri och
presskonferens, och allt händer på Lövåsen Logistk Center
i Katrineholm, som även är centralpunkt när första tävlande,
som just är P-G Andersson, åker iväg Lördag morgon kl.9.00
Så varmt välkomna till Katrineholm och en fartfylld Fredag/Lördag
8-9 Oktober.
Webbsida:
www.kmk.nu/sm2010
10-10-07 SM-final i Rally nästa
för Kristian
Lördag 9/10 är det dax för final tävlingen i rally SM 2010
och Kristian Johansson med team står laddade till tusen.
Målet för tävlingen blir att säkra tredjeplatsen totalt
i SM men även att försöka hoppa upp en placering och en åtråvärd
silver medalj.
Utan tvekan vill vi vinna tävlingen säger Kristian sedan får
vi se hur långt det räcker i medalj striden. Som det ser ut nu sår
är det fördel Wigren men vi kommer kämpa in i mål lovar
Kristian.
Kl 16.00 på Lördag har vi svaret när "krut röken"
lagt sej över Katrineholm.
Ni kan följa teamet på bloggen
www.kjmotorsport.se
10-10-07 Tommy kör för
SM-brons
Efter några intensiva veckor där man pendlat mellan hopp och förtvivlan
i sitt letande efter felet på motorn är bilen reparerad och klar.
Att hitta felet var inte så lätt som man trodde, men till slut hittade
man felet och som tur var blev det inte så kostsamt som man befarat från
början.
-Nej det var faktiskt bultarna till topplocket som sträckt sig och därmed
så höll inte blockpackningen tätt, säger Tommy. Det är
ett ganska vanligt fel på Mitsubishi har vi fått reda på.
Nu är man dock tillbaka på banan igen och har gjort ett kortare test
och allt känns bra. Man kommer under torsdagen göra klart för
avfärd mot Katrineholm på fredag morgon. Man kommer sedan under fredagen
köra igenom sträckorna 2 ggr för att göra sk noter, som
är en exakt beskrivning av vägen i detalj.
-Ja att få till noterna är nästan viktigare än att kunna
köra fort, säger Tommy. Har man inte bra noter så kommer man
inteatt slås i SM toppen. Det kan vara skillnaden mellan topp 3 och kanske
topp 15.
Man har inför den avslutande tävlingen goda chanser att knipa SM-brons
och om man placerar sig på en 5:e plats i klassen är bronset deras.
Men motståndet är bra och det är inte någon lätt
uppgift man har.
-Nej både Jimmy Jogeoch Patrik Johansson har visat storform dom sista
två tävlingarna, sedan kommer även VM-föraren P-G Andersson
med det gör det inte enklare, säger Tommy. Men kanske det är
vår tur att ha lite stolpe in denna gång, men som sagt är motståndet
tufft. Det är väl säkert 5-6 förare till som vill blanda
sig i striden om bronset så det är bara att ställa sig upp och
köra för allt vad tyget håller.Under hela tävlingen kommer
Tommy att försöka uppdatera sin blogg. Följ teamet på
www.teamslirej.blogspot.com
10-10-06 KMK Trofén på
lördag är nästa rally för Pelle Sääv
På lördag är det dags för nästa rallytävling
för Pelle Sääv och teamet NH SUPER 2000. Pelle Sääv
har valt att tävla i den internationella klassen där inga poäng
i Rally-SM räknas. De har dock möjlighet att tävla om totalsegern
i tävlingen.
Det har varit bråda dagar för teamet inför KMK-Trofén.
I den förra deltävlingen i Rally-SM åkte Pelle Sääv
av vägen och slog runt. Bilen har varit hos en plåtslagare och bl
a taket har bytts.
- Det känns som om grabbarna har jobbat dygnet runt i verkstaden. Det var
länge oklart om vi skulle hinna få allt färdigt, men nu känns
det som vi kommer väl förberedda, säger Pelle Sääv.
Under torsdagen kommer ett test att köras för att sedan från
fredag lunch börja träna inför tävlingen.
- Vi är mycket revanschsugna efter rullningen i Väst-Rallyt, och nu
ska vi köra för seger, som vanligt blir det full attack från
första metern, säger Pelle Sääv.
Ni följer NH Super 2000 på hemsidan.
www.nhsuper2000.se
10-10-06 Nyman tillbaka i RallySM
SM Guld i otrimmat 4wd 2009. Med ett långt uppehåll från SM
är Jocke äntligen tillbaka i startfältet. I helgen avgörs
2010 års RallySM. Platsen är Katrineholm och tävlingen körs
under lördagen den 9/10. Det innebär att Jocke t.o.m lördag eftermiddag
kan titulera sig svensk mästare innan de nya mästarna koras.
Men Jocke kan inte hålla sig från finalen utan har anmält sig
för att deltaga i rallyt med en Ford Fiesta Flexifuel. Det var 2år
sedan Jocke tävlade i 2wd vilket ska bli oerhört spännande och
se ifall farten sitter kvar i kroppen efter två år i 4wd. Under
torsdagen kommer teamet att mappa bilen samt göra ett test för att
komma väl förberedd till start.
Fredagen tillbringar Jocke och Bosse ute på sträckorna för att
skriva noter medans teamet besiktar bilen för att sen på kvällen
ha presskonferens.
-"Jag är otroligt taggad för helgens övningar och det känns
jätteroligt att få köra igen då 2010 års säsong
har varit väldigt speciell med få tävlingar och en del strul.
Att sätta mig i fiestan igen känns också motiverande för
att se hur man står sig idag gent emot för 2 år sedan"
Jocke
www.jockenyman.com
10-10-06 Längberg klar för
final
Joakim Längberg kör finalen i Rally-SM Nu är det dags för
årets final i Rally-SM. Joakim Längberg åker på lördag
tävlingen i Katrineholm. - Vi har ingen medalj i sikte, men en final är
alltid en final, säger Jocke Längberg. I den förra deltävlingen
av Rally-SM låg Jocke Längberg på fjärde plats i klassen
när han tyvärr tvingades bryta. - Det var riktigt surt att inte ta
sig i mål, men vi drabbades av ett fel i bakaxeln så det var inte
så mycket att göra, säger Jocke Längberg. KMK Trofén
i Katrineholm kommer att bli en riktig folkfest. Arrangören har jobbat
hårt med alla kringarrangemang och förväntar sig en stor publik.
Redan klockan nio ger sig första bilen ut på specialsträckorna
som är fyra till antalet. Efter servicen mitt på dagen körs
ytterligare ett var på samma bana. Första bil beräknas vara
i mål kl 15,30 -Vi kör helt utan press och ska verkligen visa att
vi kör för en topp placering, avslutar Jocke Längberg. Vår
hemsideadress är www.langbergmotorsport.se och där följer du
teamet på nära håll
10-10-06 Mikael Lindqvist kör
för seger i SM finalen i rally
På lördag kör Mikael Lindqvist för seger i KMK Trofén.
- Vi kör för seger i KMK Trofén, säger en bestämd
Mikael Lindqvist.
KMK Trofén är den sista deltävlingen i årets Rally-SM.
Tävlingen avgörs på fyra olika specialsträckor som kommer
att köras två gånger. Starten är kl nio på morgonen
och första bil beräknas vara i mål kl 15.30.
Mikael Lindqvist har en teoretisk möjlighet att vinna bronsmedaljen.
- Om vi vinner tävlingen och de andra resultaten går vår väg
har vi chansen på medalj, förklarar Mikael Lindqvist.
Följ oss på vår hemsida
www.lindqvistmotorsport.se
10-09-29 Det största sportevenemanget
som arrangerats i Katrineholm i modern tid
Vi har förbättrat och förfinat fjolårets koncept och ser
nu fram mot en spännande final. Den stora nyheten är att start &
mål förläggs till Lövåsenområdet där en
30 000 kvm stor yta bredvid Mekonomen har grusats. På Logistik Center
kommer ca 200 rallyteam att ha sin bas samt att det finns ett restaurangtält
och en marknadsgata där.
Vi räknar med rekordpublik. Vi tror aldrig att det har varit så många
människor som kommit från hela landet för att besöka Katrineholm
under en helg. Vi räknar med att 10 000 personer besöker Lövåsen
under fredag-lördag samt att ca 25 000 tittar på rallyt ute på
specialsträckorna.
Audi firar 30 år med quattro
Audi firar i år 30 år med fyrhjulsdrift, quattro, och rally har
varit en stor del av bilmärkets framgångsformel. Under SM-finalen
kommer detta att märkas genom att Stig Blomqvist kommer att vara på
plats med en likadan Audi som han blev världsmästare med 1984. Stig
kommer under lördagen att köra med bilen på specialsträckorna
1 och 5.
10-09-19 Tävlingsledningen
vill göra några förtydliganden som gäller för KMK-Trofén
8-9/10.
Ordinarie anmälningstid för SM-tävlingen är stängd,
men det går att efteranmäla sig enligt ordinarie anmälningsfunktion
(
Raceconsulting.com),
och ingen efteranmälningsavgift tas ut. Det finns i dagsläget inget
fastlagt datum för sista tidpunkt för efteranmälan. Detta kommer
att publiceras när detta blivit fastställt.
Ang. KMK-Trofén International Race, så har tävlingsledningen
bestämt att det är fritt för svenska förare att anmäla
sig till den tävlingen. Givetvis går det EJ att erhålla SM-poäng
i den tävlingen, och att den tävlingen startar efter SM-fältet.
Tävlingen körs efter samma upplägg som SM-tävlingen (ej
däckkrav) enligt tilläggsregerna publicerade för KMK-Trofén
8-9/10 20010, och att det bara finns två klasser, 2WD & 4WD.
Sista anmälningtid är satt till 1/10.