07-03-08
Däcksponsor i Rally-SM
Det sponsoravtal som presenterades i samband med SM-premiären i Vännäs
nyligen har blivit omdebatterat. Både team, förare och arrangörer
har deltagit i diskussionen. Avtalsförslaget behandlar SM i rally och består
av två delar - ett normalt sponsoravtal samt ett förslag till avtal
som gäller märkesdäck i SM. Liknande avtal finns t ex i England
och har nyligen tecknats även för rally-VM.
Innan avtalet kan undertecknas återstår dock att avsluta samtalen
med däckleverantörerna.
Om sponsoravtalet genomförs kommer det att under en treårsperiod
att tillföra Rally-SM betydande belopp avsedda för att täcka
gemensamma kostnader och förbättra marknadsföringen.
Tanken att införa märkesdäck i SM är inte ny utan har diskuterats
fram och tillbaka genom åren, främst för att skapa jämbördiga
förutsättningar mellan de tävlande men också för att
skapa ekonomi för en SM-serie.
Läs hela artikeln
på SBF>>
07-03-08 Mildvädret hotar
återigen Rally-SM/SRC
Snöflingor stora som dasslock, regn, blåst - eller kyla och is? Orosmolnen
är stora över Sandviken och senast på onsdag i nästa vecka
måste motorklubben bestämma sig för att köra eller ställa
in andra deltävlingen i Rally-SM den 16-17 mars.
Vädret är inte nådigt mot Sandvikens MK. Regn och rusk i Högbo,
men snöfall i Ockelbo och det är uppåt där som sträckorna
ligger.
- Flingorna var stora som dasslock, berättar David Floberg, banchef.
- Det finns snö i naturen, men isen på vägarna är mjuk.
För att den ska hålla måste vi få kyla innan nästa
helg, fortsätter han.
I år är det tolfte gången som Sandvikens MK är värd
för Rally-SM, som numera heter SRC (Swedish Rallycar Championship).
- Tur att det inte är trettonde gången, då kunde vi få
otur, säger Kalle Andersson, tävlingsledare.
Han är optimistisk, och tycker till och med att läget är bättre
nu än då tävlingen flyttades från januari till 16-17 mars.
- Då kom det snö, men ingen kyla. Nu har vi haft en riktig tösväng
och fryser det på nu får vi riktigt fina vägar med is i botten,
säger Kalle.
SMHI har dock lovat mer regn, slask och upp emot tiotalet plusgrader till helgen.
- Vi får ta ett beslut i början av veckan, men vi har aldrig ställt
in förut och tänker kämpa i det längsta för att genomföra
tävlingen den här gången också, säger Kalle.
62 förare har anmält sig till Vinterpokalen.
- Det är i minsta laget, men tillräckligt många för att
det ska bli en bra tävling. Så av den anledningen är jag inte
orolig.
Det är kyla han vill ha. Kanske inte alla de 22 grader det var så
här dags för ett år sedan. Men gärna minus tio!
07-02-25 Rudengren om Rally Vännäs
WRC klassen består i år av ett mycket kompetent startfält,
Tomas Rådström, Mats Jonsson Dick Wicksell, Jonas Kruse, Joakim Andersson
och slutligen Johan Rudengren. De övriga är ju rätt duktiga på
att åka bil. Nåja åter till tävlingen i Vännäs,
den är speciell. Främst att vägkaraktären är annorlunda,
långa svängar med grymt mycket hopp och sprätt. Det visade sig
ta hårt på materialet. Nåväl vi tar det från början.
Det var 27 grader kallt när vi öppnade kåpan på släpet
och bilen visade inga större livstecken, det tog 2 timmar att tina upp
motor, det har sina begränsningar med en etanolmotor
Väl igång på tävlingen så hoppade vi så hårt
på SS 2 att torkarna kortslöts, det snöade en del så sikten
blev dålig och tiderna även de. På lördagen började
vi om på en 25 km lång sträcka som till större delen gick
på allmän väg. I det kalla vädret fick vi inte bakänden
att ligga kvar i spåren, troligen på grund av för hårda
stötdämpare, även här blev tiderna inte bra. På nästa
sträcka fick vi mer problem, en drivaxel brast i en kompression då
jag bytte växel samtidigt, vi fick nu sikta på att ta oss runt två
sträckor på tre drivhjul. Jonas Kruse bröt på samma sträcka
med trasig bakaxel.
Trots våra bekymmer låg vi nu 4 i klassen och fortsatte för
att plocka SM poäng. Med en ny drivaxel på plats satte vi några
bra tider på SS 8+9 trots att växelspaken gick av, men på sista
sträckan var det dags igen, då fick vi en punktering på vänster
fram. Vi stannade o bytte och knallade till mål. Vi tog oss i mål
och fick med oss SM poäng till Sandviken den 16 mars. Men siffernoterna
fungerar bra och på slutet gick bilen bara bättre och bättre,
vi bytte då till en mjukare sättning på stötdämparna
och ett snällare diffprogram. Vi har vi fått en praktikant från
motorsportgymnasiet i Anderstorp, Malin Danielsson och hon är duktig. Under
veckan skall vi lägga ut lite bilder från tävlingen på
hemsidan.
www.johanrudengren.se
07-02-25 Tredjeplatsen i FordFlexifuel
Cup och SM-poängen rök pga domkraften för Gullstrand
Anders Gullstrand och hans co-driver Stina Cebers fanns på plats i helgen
för att köra Rally Vännäs i den otrimmade 2-hjulsdrivna
klassen. De startade både i SM/SRC som pågick under fredagen och
lördagen och i Ford Flexifuel Cup som kördes som två separata
deltävlingar.
Fredagen inleddes under kvällen med en sträcka på travbanan.
Alla sträckorna kördes, inte bara i mörker, utan också
under ett intensivt snöande. Anders gjorde bort sig totalt och hamnade
helt fel i ett vägbyte och tappade därmed ca halvminuten. Han fick
inte till flytet i körningen under hela kvällen, men lät sig
inte nedslås.
- "Det var helt mitt fel" säger Anders. "Jag hittade inte
bromspunkterna och fick därför aldrig till något flyt. Vi körde
bara på ca 80-85% av vår kapacitet och det är tur att de andra
inte fick till ett större gap än vad de gjorde. Dessutom har jag lite
svårt för att köra i mörker"
Inför lördagens sträckor var han taggad och positiv till max:
- "I morgon är det riktig attack som gäller och jag är inte
ett dugg orolig för att vi inte ska kunna köra ikapp det här!!!"
De började med att sätta fjärde bästa sträcktid, vilket
var en tredje i Ford Flexifuel Cup och höll den cupplaceringen ända
in på tionde och sista sträckan.
Där drabbades de av en punktering, som normalt brukar betyda en tidsförlust
och eventuellt kosta några placeringar. Den här gången kan
man nog mer beskriva känslan som Anders och Stina fick där ute i skogen
för KATASTROF; domkraften gick nämligen sönder!
Efter ca 26 minuter lyckas de få dit ett nytt däck och kunde ta sig
imål, kraftigt försenade.
- "Givetvis känns det otroligt tung" säger Anders "vi
missade ju värdefulla poäng. Det känns snöpligt när
det är på grund av en sån simpel sak, som en domkraft. Men
vi kommer igen! Vi laddar nu om inför nästa deltävling i SM/SRC
som körs 16-17mars i Sandviken".
Mer info hittar du på:
www.andersgullstrand.se
där vi följt rallyt sträcka för sträcka.
Resultat:
Ford Flexifuel Cup deltävling 2
1. Fredrick Menck, 3:06,2
2. Calle Ward, 3:10,9 +4,7
3. Jocke Nyman, 3:11,5 +5,3
4. Jimmy Holmkvist, 3:12,9 6,7
5. Andreas Sjölander, 3:14,7
-
7. Anders Gullstrand, 3:15,3 9,1+ 9,1
Komplett tabell
här>>
Ford Flexifuel Cup deltävling 3
1. Jimmy Holmkvist 58:59,1
2. Joakim Nyman 59:01,0
3. Andreas Sjölander 59:21,4
4. Patrik Johansson 59:21,4
5. Jo-Inge Bakken 59:47,8
-
17. Anders Gullstrand 84:57,3
Komplett tabell
här>>
Rally Vännäs - SM 2wd otrimmat
1. Joakim Nyman 1:25:18,6
2. Jimmy Holmkvist 1:25:19,1 +0,5
3. Andreas Sjölander 1:25:37,7 +19,1
4. Jonas Ericsson 1:25:44,5 +25,9
5. Patrik Johansson 1:26:21,8+ 1:03,2
-
22. Anders Gullstrand 1:51:41,0 +26:22,4
Komplett
resultat här>>
Ford Flexifuelcup efter deltävling 3
1. Jocke Nyman 74 poäng
2. Jimmy Holmkvist 69 poäng
3. Andreas Sjölander 62 poäng
4. Patrik Johansson 60 poäng
5. Anders Wänn 43 poäng
-
12. Anders Gullstrand 34 poäng
Komplett
resultat>>
07-02-25 Lindh nöjd efter
bra resultat i SM och Ford Cupen
Två hårda dagar i Vännes är nu klara och Fredrik Lindh
Motorsport är nu påväg hem. Tävlingen som ingick i Rally-SM
var även två deltävlingar i Ford flexifuel cup, en på
fredagen o en på lördagen. På Fredag morgon var det tidig uppgång
för Fredrik och kartläsaren Erik Gustavsson då alla ekipage
fick åka sträckorna för en rek av noterna, då förare
o kartläsare antingen får skriva egna noter eller justera de noter
som finns så de passar en själv. Fredrik brukar ta befintliga noter
från arrangör o göra dom lite enklare så också i
denna tävling. Under reken så vart Fredrik lite tung i skallen, näsan
började rinna o han vart allt mer hängig. En rejäl medicinkur
innan start o lite vila gjorde att Fredrik att kunde starta. Fredriks orutin
på snö o is gjorde taktiken enkel, åk genom rallyt o öka
allt eftersom. Detta gjorde att Fredrik slutade 9:a i Ford flexifuel cup under
fredagen och även i deltävling nr 2 i cupen. i Sm låg han nu
på 13 plats i klassen otrimmat 2 wd. -Vi är nöjda med körningen
trots allt, jaghar lite ont i huvet o kroppen är inte hundra o då
går det lite mer på säkerhet. Men sträckorna är jättefina
o det går att åka på ordentligt mellan ibland meterhöga
snövallar, säger Fredrik
Nu vart resultatet bra därför att Fredrik körde upp sig från
seedningsgrupp 2 till 1 och fick under lördagen köra först i
hela startfältet. Det innebär två saker, ett man får köra
i lite lössnö och därmed spåra o inte ha fullt fäste.
Det andra är att man kan välja själv hur man ska köra o
inte följa andras spår.
Fredrik ökade tempot under dag 2 och deltävling nr 3 i Ford Flexifuel
cup o körde bättre o bättre. Han presterade topp sju tider under
hela dagen o bjöd åskådare och fotografer på riktig attack
körning. Det han tappade på var lite nysnö som föll över
tävlingssträckorna samt en snurrning (den ända i tävlingen)
på SS 9. Där tappade han 20 sekunder då han tvingades backa
2 ggr.
Slutligen blev det en sjunde plats för Fredrik Lindh med kartläsare
Erik Gustavsson som säger. Fredrik kör bättre o bättre för
varje sväng, det är synd att rallyt är slut nu för hade
det börjat så hade Fredrik o jag haft ett högt tempo, säger
Erik. En sjunde plats i Ford Flexifuel cups deltävling nr 3 alltså
och en mycket bra tioende plats i Sm av 26 startande. -Nu i efterhand är
vi nöjda med helgen, vi fick bra med poäng i Ford Flexifuel cup och
tia i Sm är ju väldigt bra i min första riktiga SM start. Hade
jag vart helt frisk så hade man kunnat öka några procent till
men vi skulle i mål o även fast det flög stötfångare
på sista sträckan då vi laddade ordentligt så var det
i mål vi skulle för poäng och mer erfarenhet på snö
o is.
NU väntar en renovering av bilen, stötdämpare och växellåda
ska monteras ner redan i veckan o sen väntar Fredrik Lindh motorsport in
våren o grussäsongen.
www.fredriklindh.com
07-02-24 Rådström
vann SRC-premiären Rally Vännäs
Thomas Rådström vann inte oväntat Rally Vännäs, premiären
på Swedish Rallycar Championship (SRC) som SM heter numera. Av de fyra
SM-klasserna var det bara i den motorsvagaste som kampen blev hård, till
Joakim Nymans fördel.
Vännäs egna forna VM-förare gjorde processen kort genom att sätta
en kanontid på sträcka fem. Sedan kunde han ratta vidare av bara
farten och vann komfortabelt WRC-klassen i snöröken före veteranen
Mats Jonsson.
Även i trimmat tvåhjulsdrivet gick segern till en hemmaåkare:
Stefan Jonsson som gjorde comeback. Om Rådström segermarginal var
över en minut hade Stefan nästan två minuters marginal.
- Man blir nästan fartblind, så jag slog av mot slutet för att
inte riskera en krasch, säger Stefan.
Fullt så stor marginal hade inte Oscar Svedlund i Otrimmat fyrhjulsdrivet,
men tillräckligt för att ohotad ta klassegern i SRC. Största
hotet Mats Thorszelius försvann inne på sträcka sex med trasigt
fjäderben.
För jämten Joakim Nyman såg det annorlunda ut. Efter 125 kilometer
fartsträckor var han endast 0,5 sekund före Jimmy Holmkvist i mål.
- Hur kul som helst när det är så jämt! Och att Jimmy skulle
bli farlig, det var bara en tidsfråga, säger "Jocke" diplomatiskt.
Jimmy har ringa erfarenhet av rally, har bara åkt en handfull tävlingar
med blandat resultat. Men han tog SM-guld i Rallycross så sent som förra
året.
- Det är full säsong i Rally-SM för mig i år. Fortsätter
det så här är jag nöjd, konstaterar Jimmy som inte alls
var ledsen över andraplatsen.
- Nej tok. Det är så tätt i vår klass att jag är
mer än nöjd.
Vädret var inte det bästa, med snöfall under fredagen och kalla
vindar under lördagen som satte snön i rörelse.
- Men annars har det varit en fantastisk tävling med mycket välpreparerade
vintervägar. Jag tror inte vi har en enda missnöjd förare, säger
Lars Jonsson, projektledare för SRC.
Inför tävlingen offenliggjordes också att SRC i däckföretaget
Pirelli har en ny samarbetspartner.
- Det är för oss en viktig hörnsten för att bygga ett ännu
bättre mästerskap både för arrangörer och för
de aktiva, avslutar Lars Jonsson.
Resultat: se
www.rally-src.se
07-02- 24 Svedlund vinner Rally
Vännäs efter problemfritt rally
Oscar Svedlund och co-drivern Björn Nilsson vinner den inledande deltävlingen
i Rally Vännäs. Det genom att genomföra ett helt problemfritt
rally.
- "Allt fungerade kanonbra" säger Oscar nöjd efteråt
"Vi hade inga som helst problem, synd bara att Thorzelius tvingades bryta".
Redan på sträcka fem, som var dagens första sträcka, fick
Mats Thorzelius problem med ett fjäderben och tvingades bryta. Då
kunde Oscar och Björn slå ner lite på tempot, köra på
i sin egen takt och bara bevaka sin ledning.
De vinner Rally Vännäs 36,4 sekunder före Tommy Vestlund och
1:07,8 minuter före trean Bengt Abrahamsson.
-"Det kändes riktigt skönt att vinna den inledande SM-deltävlingen
och att det hela flöt på så klanderfritt" avslutar Oscar
mycket nöjd.
Oscar och Björn ligger nu i topp i både SM -och VM-tabellen för
GrN.
Top 5 - Rally Vännäs GrN
1 Oscar Svedlund 1:18:59,6
2 Tommy Vestlund 1:19:36,0 +36,4
3 Bengt Abrahamsson 1:20:07,4 +1:07,8
4 Hasse Gustafsson 1:21:10,9 +2:11,3
5 Jerker Axelsson 1:21:12,5 +2:12,9
Komplett resultatlista
hittar
du här>>
Mer info hittar du på
www.oscarracing.se
där vi följt rallyt sträcka för sträcka.
07-02-24 Förkyld Fredrik
kom imål
Det är en febersjuk Fredrik som ikväll gått imål efter
den fjärde sträckan av Rally Vännäs. Tävlingen ingår
i Ford Flexifuel Cup men också Rally SM, Swedish Rallycar Championship.
Redan på morgonen när det var tidig uppstigning inför rekognoseringen
kände sig Fredrik hängig. När sträckorna väl var genomkörda
återvände Fredrik och kartläsare Erik till stugan för att
vila upp sig inför kvällens sträckor. Fredrik var då trött
och hängig med en förkylning på intågande.
Vila var dock receptet inför kvällens start. På korta ss1, Travet
1 som körs på Umetravet tog Fredrik det lugnt, en 15:e tid i SM klassen
och 10:e i FFC. Första "skogssträckan", ss2 fick en 14:e
SM tid och 10:e FFC tid för Östgöta Fiestan. På ss3 lyckades
man klättra ett par placeringar och ta en 11:e tid i SM klassen, otrimmat
tvåhjulsdrivet och en 9:e tid i sin Ford klass. Dagens avslutande sträcka
i andra deltävlingen för Ford Flexifuel Cup blev en andra vända
på Umetravet. Denna sträcka slutade med placeringarna 19 / 9 i de
båda klasserna SM / FFC. Orsaken till den dåliga tiden på
avslutande sträckan var att man hörde missljud från bakpartiet
vilket gjorde att man slog av för att inte riskera något. När
man sedan kom till service konstaterades att det kommit in grus i bromsarna
vilket orsakde det otoväckande ljudet.
Fredrik säger själv efter målgång att han tycker det gått
bra efter omständigheterna. Förkylning och svårt att koncentrera
sig men de, Fredrik och Erik, har tagit det lugnt för att ta sig till mål.
En kort summering efter dagen ger ett något positivt intryck. Resultatet
blir en 13:e plats i SM klassen och 9:a i Ford Flexifuel Cup.
// Fredrik Lindh Motorsport
07-02-22 Jonas Kruse kör
WRC-Ford i årets rally-SM
Jonas Kruse, flerfaldig svensk och norsk mästare i rally, gör SM-comeback.
Den 41-årige värmlänningen ska köra hela årets SM-serie
med en Ford Focus WRC i klassen för trimmade fyrhjulsdrivna bilar. Det
var segern i världens första göna rally som gav nytändning
åt Kruse som annars driver det VM-stall som juniorvärldsmästaren
Patrik Sandell tävlar för. Rally-SM eller SRC, som det numer heter,
inleds på fredagen i Vännäs.
Samtidigt berättar Jonas Kruse att han blir något av "mentor"
åt rallyjunioren Calle Ward. Tidigare förare som Kruse väglett
i karriären är redan nämnde Sandell samt juniorvärldsmästaren
2004, Per-Gunnar "PG" Andersson.
07-02-20 Jennie-Lee Hermansson
satsar vidare i SM-serien
Jennie-Lee laddade fullt med sin nya Mitsubishi Lancer Evolution IX under Svenska
Rallyt. Hon körde bra och tog ett par positioner i resultatlistan i början.
Sedan blev det inte som tänkt och tävlingen fick ett snöpligt
slut för henne.
Vi hade problem från start att få rytm i noterna. Sedan gick
centerdiffen sönder, så vi tvingades bryta. Har aldrig varit med
om något sådant tidigare, säger Jennie-Lee.
Nu ser Jennie-Lee framåt mot SM-premiären i Vännäs den
23-24 februari. Då står hon åter på startlinjen och
då med en ny co-driver; Serena Rapezzi från Italien.
Jag ser fram emot att få köra igen. Fick inte riktigt till
det som jag ville i Svenska Rallyt, men nu kommer en ny chans. Jag kommer också
nu att köra med engelska noter igen, vilket jag inte gjort på länge.
Men jag tror inte det skall bli några problem bara jag kommer in i det
igen.
Ambitionen blir den samma som inför Svenska Rallyt.
Jag vill få upp farten och köra ihop mej med min nya co-driver.