<< Till startsidan
 

OBS! Här publiceras era pressutskick eller nyhetsbrev. Ja, allt ni vill ska nå ut, vare sig det är klubbinfo, teaminfo eller något annat av intresse. Är det något du vill ha med så maila till: maria@motorsportivarmland.nu

MiV är ju sidan som förmedlar allt NI vill få ut och läsa! Så välkommen att maila in din rapport!

2024

2024
             





24-02-27 Teknisk spännande sträcka i Midsommardansen
Lördagen den 1 juni är det tredje deltävlingen i SSRC. Ljungby MK bjuder in till sprintsträckor som ligger belägna nordöst om Ljungby. Frankie Larsen är ordförande i arrangörsklubben samt miljöchef på tävlingen, han berättar:
– Vi kommer att köra två sträckor vilka har en längd på 4,4 och 5,3 kilometer.

Dessa två kommer att köras två gånger. Totala ss-längden är 19,4 kilometer där mellanservice är belagd i Ryssby. Sträckorna är krokiga, snabba och tekniska skulle jag vilja påstå. Spännande och avancerade vägavsnitt. Båda sträckorna gick när vi arrangerade SSR 2007. Skogen som föll efter Gudrunstormen har vuxit upp och nu är det mer svårorienterat. Start-, mål och HQ är på Swetruck ”som vanligt”, hälsar Frankie.

I tredje deltävlingen utdelas 4 startpoäng, förutom ordinarie poängberäkning, som behålls även om man bryter eller räknar bort en tävling i totala poängtabellen.

Tävlingskalender 2024
9 maj SSR Weekend South Swedish Rally
10 maj SSR Weekend South Swedish Rally
1 juni Midsommardansen Ljungby MK
15 juni Minikongen Kristianstad MK
26 juli Mästarmötet Älmhults MK
27 juli Semesterturen Södra Sunnerbo MK
31 aug Jumborundan Falköpings MK
28 sept Sprinttjuren Dals MK

I samband med finaltävlingen planeras det för fest och prisutdelning på restaurang i Mellerud.
24-02-26 Från överlägsen förare till bas för SM-veckan
”Medvindsåret” 2018 vann Niklas Fransson allt som veteran i Crosskart. Överlägset. I juni basar han över bilsporten under SM-veckan i Västerås.

Långt innan Crosskart introducerades hade Niklas Fransson sin plats i högerstolen hos rallyföraren Mats Thorszelius, Uppsala. Med SM-medaljer i bokhyllan, bland annat flera JSM-guld. Silver som bäst i stora SM.
Efter att ha lotsat ytterligare några chaufförer i rallyskogen testade han crosskart.
– Jag blev såld på det. Direkt!
– Idag är det jättekul att få gå runt i depån och snacka med farsorna som man en gång tävlade emot i rally, säger Fransson.
Ett exempel är Dick Wicksell, stark rallyförare som Niklas åkte med i typ tio år på 2000-talet. Nu är både Dick och hans son Jimmy crosskartförare.
– Cirkeln är sluten även där!

Efter att ha tagit hem tre cupsegrar för veteraner (40+), hamnade hjälmen 2019 på hyllan och Fransson blev funktionär. Då hade han vunnit precis allt året innan. Överlägset dessutom.
– Dels började äldste grabben åka och dels tog alla för givet att jag skulle vinna. Glädjen blev mer att man bara skulle vinna.
När Västerås Stad ansvarar för SM-veckan Sommar, Riksidrottsförbundet stora evenemang ihop med SVT, är Fransson den 27 juni tävlingsledare för bilsportgrenarna Rally Sprint och Crosskart.
– Att dra ihop en organisation är nyttigt för den egna erfarenheten. Att tillfälligt vara chef för en rad människor som är där på ideell basis, fortsätter Fransson.

På arbetstid är han i full gång med eget företag som bland annat monterar ståltrappor. Några entreprenadmaskiner för snö- och vägunderhåll har 53-åringen också i hemorten Funbo, strax utanför Uppsala.
– Fast extra kul är det med SM-veckan! Vi har fått med oss kunniga människor på tåget och har ett mycket bra samarbete med Västerås Stad sedan tidigare, kring större tävlingar och med EPA-ungdomar. Redan innan staden ansökte om att få SM-veckan fick vi frågan om att vara en del. Det är vi glada över!
Säger forne kartläsaren som blev elitförare som veteran i Crosskart, och nu ska basa över 130 funktionärer under en dag på motorstadion.
– Jag ser mig snarare som samordnare än solomänniska i det här. Tanken är att alla ska trivas och lyfta hela arrangemanget. Då kommer också förarna att prestera utöver det vanliga!
24-02-25 Annie Seel enda svensk till start i VM i Abu Dhabi
Knappt hemkommen från senaste ökenrallyt i Saudiarabien står Annie Seel redo för nästa utmaning Abu Dhabi Desert Challenge, vilken brukar kallas ”lilla Dakar”, och är den andra deltävlingen i Rally Raid VM med start den 26 februari.

Efter framgångarna i Dakarrallyt och Saudi Baja rally, står nu tyskan Annett Quandt och Annie Seel åter i startgroparna för 220 mil sanddyner under sex tävlingsdagar med målgång 2 mars.
- Den här tävlingen betyder något alldeles speciellt för mig. För 24 år sedan körde jag nämligen mitt livs första ökenrally just här, fast på motorcykel. Då hade jag aldrig kört en så stor rallyhoj eller navigerat med roadbook och kompass. Det var början på min ökenrallykarriär.

Sedan dess har det blivit totalt elva Dakarrallyn, både med mc och bil, och flera gånger som segrare i damklassen.

Nu åker Annie Seel sedan tre år tillbaka tillsammans med tyskan Annett Quandt i proffsteamet X-raid Yamaha som gör en satsning på en helkvinnlig besättning.
- I år har vi haft en rivstart, segrat i damklassen i både Dakar och Saudi Baja med bra resultat totalt. Det känns fantastiskt roligt och peppande att få den här backningen av teamet att kunna satsa på VM-serien. Nu hoppas jag bara att flytet håller i sig, det är ju så mycket som kan hända. Men seger i damklassen ska vi absolut sikta på.

Team X-raid har tre bilar med i Abu Dhabi och planerar att köra hela mästerskapsserien.

Start 26 feb, mål 2 mars.
Total sträcka 220 mil.
Startnummer 307.
24-02-21 Känd sträcka i deltävling två – SSR Weekend 10 maj
Fredagen den 10 maj är det andra deltävlingen i SSRC. SSR står som värd för tävlingen ”Bilamsprinten”. Sträckan är över sex kilometer, går två gånger och startar under fredagseftermiddagen. Sträckan har använts tidigare i år i SSR.
– Klassisk småländsk och fin rallysträcka med både snabba och krokiga partier. På sträckan finns en välkänd kurva. Start-, mål- och serviceplats är i Millebygden strax utanför Älmhult, berättar Fredrik Johansson och Albin Karlsson som är banchefer under fredagsetappen i SSR Weekend och andra deltävlingen i SSRC.

I andra deltävlingen utdelas 2 startpoäng, förutom ordinarie poängberäkning, som behålls även om man bryter eller räknar bort en tävling i totala poängtabellen.

I samband med finaltävlingen planeras det för fest och prisutdelning på restaurang i Mellerud.
24-02-21 SSRC gör premiär i SSR weekend – 9 maj
Torsdagen den 9 maj startar årets SSRC. Torsdagens deltävling går helt på Millebygden Arena utanför Älmhult. Tävlingen under torsdagskvällen är en repris av publiksuccén och åskadarvänliga sprinten i Rally-SM som arrangerades under förra året.

Älmhults MK och Anders Martinsson berättar:
– Man åker basvägen här i Millebygden till och från kan man säga. Så fort ss 1 har startat och den kommer tillbaka i loopen på gården och in i paddocken så startar den andra loopen och då inte på hel minut som brukligt. Avslutningen av sträckorna körs på separata delar. Det blir ett riktigt häftigt event för publiken som får se mycket mer än tidigare, tävlingen är likt succétävlingen som vi hade under Mästarmötet i somras.

Dagen efter, den 10 maj, arrangeras andra deltävlingen i SSRC. I SSR erhåller varje startande två startpoäng.

Tävlingskalender 2024
9 maj SSR Weekend South Swedish Rally
10 maj SSR Weekend South Swedish Rally
1 juni Midsommardansen Ljungby MK
15 juni Minikongen Kristianstad MK
26 juli Mästarmötet Älmhults MK
27 juli Semesterturen Södra Sunnerbo MK
31 aug Jumborundan Falköpings MK
28 sept Sprinttjuren Dals MK
24-02-13 Jørgen Eriksen blir ny kartläsare åt Calle Carlberg under 2024
Jørgen som är mycket meriterad kliver in i en av Calles viktigaste säsonger hittills i karriären. Normannen har sedan länge tillbaka tävlat framgångsrikt i NM och vunnit flera guldmedaljer. Han har dessutom endel EM-erfarenhet sedan tidigare.

”Jørgen har en bra mix av att vara seriös, men också kunna se det roliga i rally. Därför var valet inte alls svårt att bestämma nu CO-driver. Vi har under veckan varit ute och testat lite notskriving och allt funkar klockrent. Den erfarenheten som Jørgen besitter kommer jag verkligen kunna dra nytta av” säger Calle.

Inom kort kommer Calle och Jørgen kunna presentera hur 2024 kommer att se ut.

24-02-12 Sammanfattning LBC- Ruschen för 1300 Rallycup
Så var dagen äntligen kommen för LBC-Ruschen, den andra och sista vintertävlingen för 1300 rallycup
LBC Ruschen är en av de klassiska vintertävlingar som många åkare ser fram emot att köra. Under årets tävling bjuder arrangören på tio mil SS som är fördelade på fem fina sträckor. Tävlingen lockar till sig 115 ekipage från Sverige, Norge och även Irland och 15 utav dem bestod av Suzukibilar. Riktigt kul med så många sukkadeltagare i startfältet!

Det är lördagsmorgon och ca -10 grader, bilarna står och varmkörs på serviceplatsen och kl 10.00 rullar första ekipaget iväg mot SS1 som mäter hela 2,7 mil i längd! Spänningen är hög för vem ska sätta ribban direkt på SS1? Marcus Johnsen med Co-driver Caroline Gassner slår till med sträckseger, ca 8 sekunder bakom hittar vi bröderna Bilfeldt. Johnsens tid räcker till en 33e tid totalt på sträckan! Tyvärr tappar vi Lucas Carlsson/Patrik Johansson som får bryta med tekniska problem. Efter SS1 så var det dags för en kort service innan SS2 och SS3 skulle köras. På 1,8 mil långa sträcka 2 så fortsätter Marcus och Caroline med sitt höga tempo och tar sträcksegern med 11,7 sekunder före Joacim Rydin. På SS3 som är 2 mil lång tar Marcus och Caroline sin tredje raka sträckseger, Rydin sätter andra snabbaste tid. Här bryter Hampus Carlsson/Erika Ledin med en motor som inte orkar med längre.
Efter 3 körda sträckor är det dags för 45 minuters service och det är även tid att fylla på med mat och dryck för de tävlande.

SS4 mäter ca 1,5 mil och för första gången för dagen ser vi en ny sträcksegrare, nämligen Valdemarsviks duon Tobias och Joakim Bilfeldt. På SS4 så får tyvärr Ola Strömberg med Victor Johansson skotta snö efter en avåkning. Mattias Dahl med co-driver Linus Lundberg bryter med tekniska problem.
15 minuters service innan den sista stora urladdningen. Nu skulle ekipagen få ge allt utför dom välkända serpentinsvängarna på SS5 Brännkölsvägen. Marcus och Caroline gör det igen och tar sin 4e sträckseger för dagen 4,9 sekunder före Rydin och Bilfeldt tätt därefter.
Ett stort grattis till samtliga tävlande som tog sig i mål på denna långa och utmanande tävling på 10 mil SS! Jonas Wigren/Jon Magnusson föll tyvärr bort redan på fredagens frivilliga Shakedown då en kamaxel gick av.

Slutresultat
1a Marcus/Caroline
2a Joacim/Magnus +28,3
3a Tobias/Joakim +50,3

1300 Rallycups gänget vill tacka Lima MS och deras funktionärer för en mycket bra och välarrangerad tävling med 5 häftiga specialsträckor förpackade på en mycket kompakt bansträckning.
Stort Tack till våran tävlingssponsor Bil & AC center i Borlänge och alla som skänkte priser till prisutdelningen.
Det enda tråkiga är att det är nu ett år kvar tills nästa LBC-Rusch.
Vi passar på och kör en intervju med Team Bilfeldt och lär känna de duktiga bröderna lite mer.
Även om båda bröderna känner sig säkrare på grusvägar tyckte de att tävlingen i Lima var väldigt kul och riktigt lärorik. Farten fanns med redan från de första kilometrarna och dem lyfter fram att tävlingen var väldigt bra arrangerad med många fina sträckor.

Hur och när föddes intresset för rally?
Tobias: Inte helt säker men en bidragande faktor var att min far var med Jonas Wigren som serviceman under nästan alla år i allt från VOC till WRC Focus. Men efter att själv ha tävlat i folkrace under 5 år, så kom pandemin och vi tog beslutet att hitta en rallybil för att få ut mer körning kontra tid i garaget.
Joakim: Kan inte riktigt svara när och hur intresset för rally kom men det har funnits länge.

På frågan om vad det bästa och det jobbigaste är med rally hittar både Joakim och Tobias bara mest positiva saker. Tobias nämner att trots många timmar i garaget, får dom till även mycket med körtid ute på tävlingar. Joakim tycker att rally är svinkul och han uppskattar även samarbetet i bilen.

Det blir den tredje säsongen för bröderna i suzukin och dem har en bestämd målsättning där dem vill köra så mycket som möjligt, få upp ett ännu bättre samarbete i bilen, fortsätta utvecklas och göra färre misstag.
Det finns många fördelar med att köra 1300 rallycup så som billigare anmälningsavgifter och tidig start i varje tävling för att nämna några, men både Tobias och Joakim vill även lyfta fram den gemenskapen som finns i cupen samt hjälpsamheten bland alla medlemmar.

Med de fina avslutande orden ser vi redan nu fram emot nya fighter på nästa deltävling i cupen i Nybro.
24-02-12 Annie Seel vann damklassen i Saudiska mästerskapen
Vid målgången i Saudi Baja Rally Hail som ingår i världscupen, segrade teamet med tyskan Annett Quandt och Annie Seel i damklassen. De kom på en femte plats i sin bilklass.
- Det har varit en utmanade tävling med team som satsar på hela VM-serien. Efter årets supersvåra Dakarrally med både meckande och nattkörning, kändes det som att vi har utvecklats som team och har i denna tävling kunnat köra på en högre nivå och få känna på tempot hos de snabbare bilarna.

För tre år sedan tog duon en bronsmedalj i sin bilklass i just Rally Hail.
- Rally Hail är speciellt för oss, det var här Annett och jag åkte tillsamman första gången i VM. Extra kul att vinna damklassen igen.

Team X-raid hade tre bilar i tävlingen och alla kom i mål.

X-raid Resultat totalt
Klass Challenger
P4: Lonyai/Tsyro
P5: Quandt/Seel

Klass Ultimate
P2: Ferreira/Palmeiro
24-02-09 Flygande start för Annie Seel i Saudiarabien
Idag fredag körs första etappen i Saudi Baja Rally Hail som ingår i världscupen. Tjejteamet med tyskan Annett Quandt och Annie Seel går ut som andra bil efter att ha kvalat på en imponerande nionde plats totalt med flera toppnamn bakom sig efter en svårnavigerad runda de klarade utan några misstag. De tio första bilarna i kvalet startar med omvänd startordning.
- Vi visste att det skulle vara lurigt där ute idag, men vi prickade navigationen helt rätt, därför kännas det extra roligt för oss att nu få starta topp tio med bilarna i högsta klassen. Men det är lite nervöst också, vi kommer bli jagade och omkörda då bilarna bakom går mycket snabbare än vår bil.

För tre år sedan tog duon en bronsmedalj i sin bilklass i just Rally Hail.
- Rally Hail är speciellt för oss, det var här Annett och jag åkte tillsamman första gången i VM. Vi siktar såklart på att vinna damklassen igen.

Totalt är sträckan 850 kilometer. Team X-raid har tre bilar i tävlingen och alla kvalade inom topp tio.
24-02-08 DK LBC Sprinten tvingas ställa in
Tyvär måste MK Rima ställa in DK LBC Sprinten den 24 februari. Det finns dessvärre ingen vinter kvar där och dåliga utsikter framöver.
24-02-06 Info från ledaren i 1300 Rallycup (Ola Strömberg)
Nu på Lördag startar LBC-ruschen i Lima, Dalarna. En av Sveriges absolut populäraste vinterrallyn. Det är även andra deltävlingen i populära 1300 Rallycup. Ett gäng på tio-femton små ettriga Suzukibilar kommer som vanligt att bege sig först ut på de fantastiska, av traktens åkare välplogade, vintervägarna i trakten.

Först ut är lite överraskande sjuttiosexårige Ola Strömberg. Inte för att äldst går först utan snabbast. Han vann nämligen tillsammans med sjuttonårige William Israels den första deltävlingen i Gestrikekannan för två veckor sedan. Då körde alla cupmedlemmarna utan s.k. pacenotes (detaljerad vägbeskrivning) men nu blir det efter noter. Då har Ola återigen lurat med sig erfarne Victor Johansson nere från Ryd att ledsaga honom. Det beror säkert på att de tidigare tillsammans aldrig varit utanför pallen. Ola hoppas att hans rutin och Victors internationella erfarenhet skall bära frukt även denna gång. Att starta med bra förutsättningar är alltid nödvändigt om Du ska vara snabbare än den snabbaste säger Ola.

Häftigaste tycker Spanske pensionären Strömberg är att kunna tävla mot alla åldersgrupper ända ner till färska körkortstagare i tonåren. I Spanien får han knappt hyra en bil pga sin ålder. Vad är då anledningen till att han kan hänga med ungdomarna och alla däremellan? Själv tror han att just på vintern är det att han själv ser de stora snövallarna som hockeysarger som man inte ska vara rädd för, utan istället utnyttja till sin fördel. "snövallarna är mina vänner" brukar han alltid säga och tillägger: "Det är bäst passa på att plocka så många poäng som möjligt nu på vintern när jag kan. Det blir annorlunda till sommaren. Då måste man köra mer defensivt när det inte finns några vänner snövallar i skogen"

Följ cupen gärna på… https://1300rallycup.se/
Olas egen hemsida: http://www.ola-stromberg.se/

24-02-04 Annie Seel åker VM i Saudiarabien
Efter succén i årets Dakarrally för Annie Seel, som tillsammans med tyskan Annett Quandt tog hem segern i damklassen, blir det nu en VM-satsning för teamet.
- Det känns fantastiskt att få förtroendet att fortsätta med team X-raid i VM. Vi kämpade varje dag i Dakarrallyt, och lyckades bli bästa bil i teamet och kom i mål fastän nästan hälften av alla startande bilar och lastbilar bröt någon sträcka. Vi skulle bara i mål och ta hem guldet!

Saudi Baja World Cup Cross Country Rally körs 8-11 februari i Hail.
24-01-30 Säsongen för 1300 Rallycup är igång
Första tävlingen för säsongen bjöd på dom bästa förhållanderna med strålande sol, några minusgrader, fina vägar med höga snövallar. 13 tävlingssugna ekipage startade från Folkets Hus i Järbo för att köra 6 mil SS fördelade på 3 sträckor. Dem två första på 1,4 och 2,3 mil kunde köras utan extralysen, medans den tredje kördes i mörker. 11 bilar tog sig till slutmålet medans 2 bilar fick tekniska problem redan på dom första sträckorna. Ola Strömberg visade upp ett oslagbart tempo och vann samtliga sträckor med stor marginal. Marcus Johnsen körde till sig en 2a plats och på 3e plats hittar vi Lucas Axelsson. Bara 0,2 sekunder bakom Axelsson kommer Joacim Rydin som tyvärr brottades med tekniska bekymmer och tappade en hel del tid.

De tävlande i cupen tyckte det var en bra arrangerad tävling med dom bästa väder förutsättningar som en rallyfantast kan önska sig. En stor eloge till vår tävlingssponsor, Lindberg Sweden, som är en trogen partner till 1300 Rallycup.

Väl mött på nästa deltävling som går om bara 2 veckor i Limaskogarna.

24-01-29 Regler för Svenska RallyCupen 2024, nyheter i Appendix K
Nu är reglerna för Svenska RallyCupen 2024 klara, några små justeringar har gjorts efter de synpunkter som inkommit under året från både tävlande och arrangörer, ändringar fastslogs under ett arrangörsmöte i början på året.

Största förändringen sker för Appendix K, där delar vi nu klassiska och historiska. Det blir nu två tävlingsklasser i en cupklass - precis som vi redan nu har för 4wd och grupp E. Det innebär en klass med bilar tillverkade fram till och med 1971, den andra klassen för bilar tillverkade 1972-1981. De tävlande räknar poäng från respektive tävlingsklass som sedan går ihop i en Appendix K tabell.

En andra justering är minsta antal startande ekipage för att räkna full poäng vid en deltävling, tidigare har vi haft ett minsta antal på sex startande ekipage i en klass, nu justerar vi till minst fem startande ekipage för att räkna fulla poäng.

En liten justering från arrangörerna är att anmälan stänger två timmar tidigare. Stänger vi anmälan klockan 18:00 istället för klockan 20:00 onsdag tio dagar före tävling ger det oss och arrangörerna två värdefulla timmar. Det gör att vi hinner göra seedning av startlistan samma kväll, något som i sin tur gör att arrangören kan lämna program med startlista för tryck redan samma kväll.

Fortsatt räknas minst en deltävling bort i slutresultatet vid fem arrangerade deltävlingar, det krävs start i minst fyra deltävlingar för att vara med och dela på prispotten.

Årets säsong startar med två nygamla arrangörer, comeback i Malmköping hos Flens MS den 18:e maj och den 8:e juni kör vi Kolsvarundan hos Kolsva MS. Tredje deltävling en riktig sommarklassiker med Kullingstrofén. Emiltrofén gör andra raka säsongen, nu den 31:e augusti. Final 28:e september med Marknadsnatta hos Västra Östergötlands MK.

Läs hela reglementet och mer info på cupens hemsida, www.svenskarallycupen.se

Tävlingskalender 2024:
» 18/5: Violen-Rallyt, Flens MS.
» 08/6: Kolsvarundan, Kolsva MS.
» 03/8: Kullingstrofén, Kullings MS.
» 31/8: Emiltrofén, Vimmerby MS.
» 28/9: Marknadsnatta, Västra Östergötlands MK.

Följ Svenska RallyCupen:
Officiell hemsida: http://www.svenskarallycupen.se
Facebook: https://www.facebook.com/SvenskaRallycupen
Instagram: https://www.instagram.com/SvenskaRallycupen
24-01-28 Perfekt rally för Veiby och KMS
Ole Christian Veiby tog hem KNA Rally Finnskog i överlägsen stil och konstaterade att det var den perfekta rallydagen:
- Fantastiskt väder, mycket folk, bilen i toppskick och världens bästa rallyvägar. Allting var tiptop.

Veiby har de senaste vintrarna gjort en ganska ambitiös satsning på rally med sikte på Rally Sweden. Någon start i VM-rallyt blir det dock inte i år.
- Det är väl första gången sedan 2015, så det känns lite konstigt, säger Veiby.

Men i hemmatävlingen Rally Finnskog i trakterna runt Kongsvinger kom han till start i Kristoffersson Motorsports Volkswagen Polo GTI R5.
- Perfekt att kunna vakna hemma och köra en halvtimme så är man framme vid rallyt med fantastiska vägar, som åtminstone delvis har gått i svenska rallyt till och med.

I co-driversätet satt dessutom en ytterst rutinerad herre - Jonas Andersson.
- Vi klickar gott tillsammans och han gör alltid ett bra jobb. Det var mycket skratt i bilen och det var målet med dagen, att “kose” oss. Det är lätt gjort att glömma bort att det vi håller på med är kul också. Kör man Rally Sweden blir det genast mycket allvar runt allt. Nu kunde vi bara njuta och ha det bra!

Med gott resultat. Fyra specialsträckor bjöds över totalt cirka 7,5 mil, med extremt korta transportsträckor. Hårdast konkurrens kom från Isak Reiersen som slutade totaltvåa.
- Isak har ju inte kört så mycket fyrhjulsdrivet än så länge, men vi körde allt vi kunde i vilket fall. Jag tycker inte om att ställa mig på startlinjen annars.

Veiby/Andersson var också snabbast på samtliga fyra sträckor och tog totalsegern med 53,5 sekunder till godo på Reiersen.

Om det blir något mer rally under vintern återstår att se.
- För tidigt att säga. Vi får återkomma om det, avslutar Veiby.
24-01-26 Veteran startar åter i 1300 Rallycup.
Nu på lördag den tjugosjunde januari går första deltävlingen i 1300 Rallycup av stapeln. Det kommer ske i Gestrikerallyt i trakterna runt Järbo.

På startlinjen kommer veteranen Ola Strömberg, Nora MK, stå tillsammans med unge junioren William Israels från Dala-Järna. Ola har hunnit med att bli sjuttiosex år fyllda. Att ta med sig en ungdom tycker han känns jättebra. Han hoppas kunna dela med sig lite av den erfarenhet han har efter cirka femtio års tävlande. Samtidigt sjunker ju medelåldern ner under femtiostrecket i ekipaget. Att blanda ungdomlig entusiasm med erfarenhet kan vara ett bra koncept menar Ola.

Ola som nu lever pensionärsliv i Spanien har fortfarande kvar kärleken i sin sport och menar att det inte finns något roligare och mer utmanande än att lägga iväg på en avlyst rallyväg.

Rally är tyvärr ingen billig sport. Trots att Ola valt att tävla med billigast tänkbara bil i den billigaste cupen så hade inte pensionen räckt till. Det är faktiskt några utomstående företag samt många privata personer som tagit initiativet att bidra för att skapa de förutsättningar som behövs. Ola blev först överraskad av initiativet och självklart tacksam. Utan detta hade det väl fått bli gungstolen i Spanien säger han.

Nu ska det bli otroligt intressant att se vad vi kan åstadkomma jämfört med alla yngre duktiga förmågor som kör med likadana bilar som han och alltså på lika villkor. "Tidigare hängde vi med i toppen men jag måste inse att åldern tar ut sin rätt. I rally kan man ju bara mäta sin kapacitet genom att jämföra med andra. Facit kommer när vi är i mål" säger han.

Bilen då? Jo den står i Frövi utanför Örebro där Olas gamle vän Karl-Göran Figge Nederfeldt bor. Det är han och kompisen Stig-Åke Hedmark som pysslar om den och servicebilen. "Utan dem hade det inte heller blivit något åka av" säger Ola och tillägger: "Där finns över hundrafemtio års erfarenhet. Så bortser vi från unge William så är vi ett verkligt seniorgäng. Så häftigt att ungdomar och riktigt gammelgamla plus allt där emellan kan umgås och tävla tillsammans
24-01-26 VOC Mekonomen Rallys VinterSerie styr kosan till Järbo
Järbo och Rally Gestrikekannan är ny bekantskap för dagens tävlande i VOC Mekonomen Rallys nationella serier. Det har säkerts körts tidigare men då för väldigt länge sedan. På lördag blir det därför något av premiärstämning på Järbos erkänt fina vintervägar. Premiär är det också för serien att prova ett nytt grepp, nämligen den nobla konsten att nota sträckorna själva. Vårt regelsystem har varit öppen för detta sedan urminnes tider men det har inte använts i praktiken annat än i sprint. Det blir jätteintressant att se hur detta slår ut. Välkommen i VinsterSerien Järbo.

Det blir spännande att prova en ny tävling. Och spännande att få prova på att nota själva.
- Gällande att få nota själva så tror jag det är en jättenyttig erfarenhet att addera till kunskapsbanken. Tror också att det ökar respekten för de numera väldigt få i vårt avlånga land som är licensierade för detta och som vågar ta ansvaret att nota åt oss andra, säger klassansvarig Roger Fransson.

Återigen är det inget jättefält till start i VOC, men med 17 bilar till start så är ändå VOC Mekonomen Rally största enskilda klass i ett rally präglat av Rallyklassikernas alla olika klasser. Som berörts tidigare på nyhetsplats så kommer det verkliga betyget på VOC´s nyordning med en helt sommarbaserad SverigeSerie först när sommar- och grusrallydelen av säsongen tar vid.

Ändå garanterat hårda fajter i VOC´s klasser
Färre till start också i Järbo än vad vi varit i tidigare års vinterrallyn men ändå med en många kanonförare på plats, det garanterar att konkurrensen ändå blir sedvanligt tuff.
- Toppseedade Patrik Fredriksson som inte bara leder VinterSerien utan också är titelförsvarare från såväl 2023 som 2022-års säsonger är återigen favorit i Elit A/B. Lika tydlig första utmanare är Magnus "Linkan" Lindqvist. Ingen glömmer deras strid ända in i målsnöret i fjol. Ska också bli riktigt spännande att se vad Magnus Mellquist som vi inte ser så ofta i Sverige- och VinterSerie ska åstadkomma i den här omgivningen.
- I C-förarklassen tror jag toppseedade Tony Parkatti står pall för trycket och plockar hem segern. Bakom honom är det betydligt jobbigare att seeda i synnerhet med ett par namn som jag helt ärligt har ganska dålig koll på. Kanske Mikael Andersson eller hemmaåkare Anders Blomberg ställer hela tipset på ända och räcker hela vägen fram till seger?

Lite extra vinterspänning skapas av ett relativt kraftigt snöfall ska passera tävlingsområdet men som prognoserna ser ut så drar det förbi under fredag medan tävlingslördag ser ut att bjuda på ett alldeles fantastiskt vinterrallyväder.

På lördag morgon börjar vi rekognosera och skriva noter. Klockan 14:00 går starten. Välkomna!

24-01-18 Torsby bjöd på fin premiär i årets VinterSerie för VOC Mekonomen Rally
Helt enligt traditionen bjöd MK Ratten i Torsby in till premiärtävling i VOC Mekonomen Rallys nationella serier. Med detta är den 35:e säsongen i klassen som är Sveriges största märkesklass och självklara plantskola för svensk rallyelit satt i rullning. Rally Finnskogsvalsen delades precis som tidigare upp i två deltävlingar för tävlande i VOC. Allt inleddes med tre dagsträckor i etapp ett följt av två utmanande sträckor i mörker. Sedvanligt "Torsby-fina-sträckor" lovordades av klassen efter tävlingen. Extra glad var titelförsvarande Patrik Fredriksson som vann båda deltävlingarna i nya sammanslagna klassen Elit A/B. I C tog Tony Parkatti segern i tävling ett medan förhandstippade Ville Larsson segrade i deltävling två. Stort grattis till er alla! Nu är vi igång.

Med de VM-anor som finns i trakterna av Torsby är alltid förväntan på topp då det vankas vinterrally här. Av de omdömen som lämnats av klassen så var det få som var besvikna trots dessa högt ställda förväntningar.

Det är ingen slump att vi allt-som-oftast lägger vår premiärtävling i Torsby och hos MK Ratten. Torsby bjuder oftast på säkra vinterförhållanden och arrangörsstaben kan det här med rally. I år upprepade vi också tidigare års succé med att dela upp tävlingen i två. Det gav inte bara chansen för de som bröt på förmiddagen att starta om, vi fick också ett riktigt mandomsprov med två riktigt fina och stundtals väldigt utmanande sträckor att tackla i absolut mörker, säger klassansvarig Roger Fransson.

Titelförsvarande Patrik Fredriksson vann dubbelt i Elit A
När vi summerade dagens första deltävling över tre sträckor stannar vi klockorna på nästan en halv timmes full-farts-åka. Andra halvan av rallyt är mer sprintkaraktär med 16-17 minuteras körning för de snabbaste i klassen, detta över två sträckor som går i mörker vilka alltså räknas som en andra deltävling i årets VinterSerie för oss i VOC.

Patrik Fredriksson med CoDriver Per Wiksten var omutliga i båda deltävlingarna. Bakom Patrik så var det precis som i totala SverigeSerien i fjol Magnus "Linkan" Lindqvist med Sara Ridde i högerstolen som jagade riktigt, riktigt nära i båda deltävlingarna. Firma Fredriksson & Wikstens segervapen var att sätta högsta fart direkt på respektive deltävlings första sträcka. På tredje plats i båda deltävlingarna landade brödraduon Tim och Robin Palmqvist och blev med det också snabbaste B-förare. Tim och Robin hade faktiskt precis samma tempo som A-förarna före sig och hann också med att inkassera en sträckseger på dagens andra sträcka. Kepsen av för den bedriften. Ingen ska känna sig säker gentemot er den här säsongen. Jättekul! Och guldstjärna till mig som klassansvarig som faktiskt satte förhandstipset fullt ut.

Tony Parkatti och Ville Larsson delade på segrarna i Cupklassen
Det var extra händelserikt i C, det som vi i VOC Mekonomen Rally brukar kalla Cupklassen. Här hade man i denna första tävling för året lite jobbigt att hålla sig på vägen.

I diket vinns som bekant inga segrar. Men samtidigt måste understrykas att ingen minns en fegis och så tidigt i karriären som C-förarna befinner sig så kan man inte kräva maximal säkerhet. Finns farten så finns det hopp om framtida segrar. Stabiliteten och säkerheten kommer som ett brev på posten med rutinen. Nåja, med nuvarande Postnords tämligen osäkra brevförmedling så haltar det talesättet betänkligt … stabiliteten kommer med rallyrutinen mycket säkrare än vad ett brev kommer fram till sin mottagare anno 2024.

Med hur gick det då i klassen?
I förhandssnacket så pratade jag upp Ville Larsson uppklassad från junior och därför numera med vägledning av noter från pappa Ralf i högerstolen. Men, som uppklassad är man ju också lägst seedad i denna årets första deltävling. Jag var inte alls fel ute. På relativt långa SS1 så hann Ville ikapp bilen framför men som oftast på vintern är det näst intill omöjligt att ta sig förbi. Trots detta är Ville nästan minuten snabbare än sina klasskombatanter i C. Förmodligen i viss frustration över situationen så kör Ville av på SS2 och skänker med detta klassegern i dagens första deltävling till Tony Parkatti vägledd av Johan Andersson. Ville kommer upp igen på vägen men tyvärr med överskriden maximal repsittid så det blir bara fem startpoäng i serien trots att han också hann med att inkassera ytterligare en sträckseger på SS3.

Och i deltävling två för dagen, mörkertävlingen?
I deltävling två var Ville och Ralf i klass för sig. Vann klassen med nästan två minuter före Parkatti/Andersson. Kan inte heller låta bli att nämna att i denna dagens andra deltävling så slutade Ville sexa totalt. Vad månde bliva? Här har vi ytterligare en jättetalang formad ur VOC-leden. Kom ihåg var ni läste det.

Med detta tackar VOC Mekonomen Rallys VinterSerien MK Ratten för årets fina upplaga av Rally Finnskogsvalsen. Ingen skall bli förvånad om vi ses om ett år igen.
24-01-17 The world awaits as Junior ERC prize drive confirmed
Life-changing Junior WRC prize package up for grabs in 2024.
This season’s FIA Junior ERC champion will get a gilt-edged opportunity to showcase their talent at global level following confirmation of the championship’s standout prize drive for 2025.

Whoever comes out on top of the Hankook-equipped category for Rally4 or Rally5 category cars in 2024 will secure a season in the FIA Junior WRC Championship next year.

The JWRC consists of five world-level events with all drivers competing in identical Ford Fiesta Rally3s run by M-Sport Poland and using Hankook tyres from the 2025 season.

If the Junior ERC champion for 2024 takes the title driving a Ford Fiesta Rally4 they will also undertake a course at the world-renowned John Haugland Winter Rally School in Norway.

Iain Campbell, the ERC championship manager, said: “Junior ERC is not just about giving young talents, in their first or second season of international competition, the opportunity to learn and develop in a highly competitive environment. But it’s also about providing a clear incentive to choose Junior ERC in the first place and the Junior WRC prize drive is that and more. We are very pleased to be partnering with the FIA, M-Sport Poland and Hankook in providing this fantastic career boost.”

M-Sport Poland director Maciej Woda said: “It’s very unique in the rally world that you win something that lets you step up in your career, but the Junior ERC prize drive gives you that opportunity. In 2023 we had Laurent Pellier who won the Junior ERC in 2022 and was straight away very competitive in JWRC, despite not having any experience with the Fiesta Rally3. The prize drive is an amazing opportunity for a young driver.”

Norbert Maior, who is preparing to tackle this year’s Junior WRC Championship as his prize for winning the 2023 Junior ERC title alongside his co-driving sister Francesca Maior, said: “It’s unbelievable, a dream for sure. It’s an incredible opportunity we have.”

The 2024 Junior ERC Championship, which is promoted by WRC Promoter GmbH, is contested over six events starting with the all-gravel Rally Hungary from 12 - 14 April. That’s followed by the asphalt-based Rally Islas Canarias (2 - 4 May), ahead of BAUHAUS Royal Rally of Scandinavia and a return to gravel from 13 - 15 June. The loose-surface Rally Estonia is next (5 - 7 July) before the Tarmac-only Rali Ceredigion in Wales (30 August - 1 September) and Poland’s Rally Silesia (11 - 13 October) form the deciding events of the season.

Drivers planning to contest the 2024 Junior ERC Championship must be younger than 27 on 1 January, compete in a Rally4 or Rally5 category car, register for the FIA ERC4 Championship, and also complete the WRC Promoter GmbH Junior Driver Agreement, which is available here.

The official Home of the FIA European Rally Championship: FIAERC.com

24-01-16 Fel i inbjudan - ingen rekognosering i LBC-Ruschen
Angående LBC-Ruschen 2024-02-10
OBS! Fel i inbjudan under nr 12 Noter och rekognosering.
Det är ingen rekognosering.
PM 1 pdf

24-01-11 Nu kör vi! VOC Mekonomen Rallys VinterSerie startar i Torsby
Att VOC Mekonomen Rally inleder säsongen med deltävling i Torsby och Rally Finnskogsvalsen är en stabil tradition. Säsongen 2024 är inget undantag. På lördag är det därför återigen dags för VOC klassens fartfantomer att utmana Torsbyskogarnas spännande och utmanande vintervägar. I år på vägar i fantastiskt fint vinterskick efter fin-fint vinterrallyväder i Värmland. Kampen kommer att blir stenhård. Och underhållande.

Torsby har bjudit VOC Mekonomen Rally på jättefina vinterrallyn i ett flertal år och har också blivit utsedd till årets arrangör av klassens deltagare flera gånger. I år har dessutom vädrets gudar varit snälla med vinterrallyväder för Torsbyområdet så riktigt fina vägar är att vänta. Ett rally i toppklass helt enkelt.
- Rallyt har blivit en tradition, nästan en institution i vår kalender. I år kommer vi precis som vi gjort tidigare att dela rallyt i två. Tre sträckor före service i dagsljus, en perfekt inledning på säsongen. Efter en lite förlängd service så kör vi resten av rallyt, två av sträckorna i repris, som ett separat andra rally i mörker som för oss i VOC Mekonomen Rally alltså räknas som deltävling två i årets VinterSerie, säger klassansvarig Roger Fransson.

För de i klassen som eventuellt tvingats bryta före service är det öppet att starta om i tävling två, det vill säga efter service, utan några tidstillägg bara man hinner till sin tid i fältet ut från service.

I år startar VOC Mekonomen Rally säsongen med ett par stora nyheter. Den största är att SverigeSerien numera bara är sommartävlingar och vintertävlingarna körs därför som en separat VinterSerie på fyra deltävlingar. En annan stor nyhet är att A och B förare från och med nu tävlar tillsammans i en sammanslagen elitklass, Elit A/B.
- Vinterrally i Sverige slåss med tuffa förutsättningar. Vinterrallydäcken har blivit extremt dyra, nya kostnader för skyltning och allmänt skenande priser på allt från bensin och diesel till boende. Minskande startfält tvingar arrangörerna att höja startavgifter för att överhuvudtaget få rallyt att gå ihop samtidigt som alla deras kostnader också skenat iväg. En negativ spiral som det inte är lätt att bryta.

Det tuffa läget återspeglas också i VOC.
- Rallyt som sådant samlar 58 till start trots att det förutom att ingå i vår VinterSerie också ingår i MAS-Rallycup. Det är ungefär hälften så många som det brukade locka innan diverse kriser rörde om i världen och förstås också i svenskt rally. VOC är inte förskonade. Vi har sexton bilar till start och håller med det ungefär vår andel av startfältet. Annars skulle man kunna tänka sig att en klass som vår, där det i huvudsak tävlas utan eller med mycket begränsat sponsorstöd, så skulle ökade privata kostnader göra att vår klass drabbas ännu hårdare - men så är det alltså inte, gott så. Vår kloka grundmodell för att hålla tillbaka kostnader och hålla bilar up-to-date ser alltså ut att fortsatt fungera även in på klassens 35 år som börjar nu.

Utveckling pågår!
- Detta sagt så känner jag mig förstås inte alls nöjd med att ha 16 bilar till start. Som lök på laxen så har dessutom jobbet återigen satt käppar i hjulet för mig och Lotta att komma till start, efter Coronanedstängningen har det nästan vilat en förbannelse över vårt eget tävlande. Jag vet att det pågår spännande dialoger och initiativ förare i klassen emellan, men dessa tror jag inte vi kommer att se frukt av förrän tidigast då SverigeSerien tar fart till sommaren.

Sedvanligt tuffa tag att förvänta i VOC Mekonomen Rally
År efter år så kan vi konstatera hur tuffa klasserna är i VOC. Den stora mängden tävlande i klassen totalt och de precis jämna bilarna skapar en hård och utvecklande konkurrens. I detta är ju faktiskt klassen helt unik.

Färre till start i Torsby än vad vi varit tidigare om åren men med en hel rad kanonförare på plats så blir konkurrensen ändå tuff. Går det ens att förutspå en vinnare i klasserna?
- Absolut! Fjolårets mästare Patrik Fredriksson får utan tvekan bära oket av att vara favorit i Elit A/B. Det tror jag för övrigt är en mening som jag kommer att upprepa fler gånger under kommande säsong. Magnus "Linkan" Lindqvist som fajtades med Patrik ända in i målsnöret i fjol är definitivt första utmanare speciellt när underlaget är snö och is, kanske till och med att han borde gälla som favorit? Det är hårfint. Spännande också att Kent-Ola Björklund kommer till start igen, det är en utmanare av rang och honom hoppas vi få se mer av under året.

- Av B-förarna i den sammanslagna klassen tror jag det är fjolårets B-vinnare Tim Palmqvist som tillsammans med Jonas Karlsson har lägsta oddsen på pallplatser, men det finns många fler namn som det blir intressant att följa. Uppklassade Gabriel Banger och Stein-Fredrik Akre eller Arvid Larspers för att nämna tre. Tufft kommer det att bli.

- C-förarklassen är den klass där det tyvärr är tunt antal startande i Torsby. Kanske är det de dyra däcken som alla pratar om som gör att våra C-förare inte riktigt hakar på våra serier förrän till sommaren? I klassen tror jag Ville Larsson uppklassad från junior trots sina unga år blir svårslagen nu när han dessutom får noter.

Välkomna alla till en ny rafflande säsong i VOC Mekonomen Rally. Välkomna till Finnskogsvalsen. Välkomna till en härlig rallydag där vi lovar att fajterna kommer att vara tuffa och underhållande.
24-01-09 Finnskogsvalsen bjuder på tufft startfält på VM sträckor
MK Ratten starta årets MAS Rallycup på klassiska VM-sträckor i Finnskogsvalsen, hälsar tävlingsledare Sven Täppers och fortsätter, förutsättningarna är väldigt bra för en kanontävling på lördag med mkt snö och is.

I 4WD blir det en Värmländsuppgörelse mellan hemmaföraren Dennis Rådström i GK Door teamets ena VW Polo R5 och Isak Reiersen i nya Skoda Fabia Rally2.

Christer Hedlund i GK Doors andra Polo R5 åker tävlingen med nye Codriven Stefan Ahl som formulerar förutsättningarna:
- Det gäller att få med sig så mycket poäng som möjligt från helgen så man har en bra grund för säsongen.

En annan som utmanar i klassen är Kolsva MS Hannah Jakobsson:
-Vi åkt test i helgen där vi fick in en bra känsla i bilen och kört många mil. Målet på lördag är målgång och bästa tjej. En pallplats skulle inte smaka fel.

I tjejfajten utmanas Hannah av norskan Kristiane Hvaal Engh i en Ford Fiesta R5.

2WD klassen är frågan vem som ska hänga med hemmasuveränen Andre Nygren.

Finnskogsvalsen som förra året slutade innan den ens knappt hann börja för Nygren med snöskottning på Skallasträckan. Revanschsugen behöver vi nog inte ens fråga om han är.

Syskonen Levin i Nissan och GK Doors junior Hallberg i Rally4 Fiesta kommer att utmana om pallplatserna.

Därutöver har vi ett helt gäng som kommer utmana; Kruse. Israelsson. Karlsson. Linus Flodin. Som en joker i leken kan norske Lars Martin Stensbøl i en Toyota Corolla blanda sig i.

Bara hoppas svenskarna har dubbat rätt.

I Appendix K-klassen kommer hemmaföraren Rådström få åka hårt om han ska hänga med Mats Jonsson i dennes 4wd Toyota.

I Standardklasserna kommer Fryksdalens Patrik Fredriksson stå som favorit men här kommer en vilt jagande Volvo 850 i händerna på Jan Johansson utmana. En intressant start i klassen gör även Österrikes Alfred Kramer.

Tävlingen sänds live på Radio fryksdalen frekvens 100,6 & 104,1 samt via webben mellan 12-20.00: radiofryksdalen.se/webbradio/

Resultat
https://www.infiniteracing.se/races/info/ksignErQfq2oNinwk/
24-01-09 Efteranmälan Skutskärsratten
Skutskär öppnar efteranmälan fram till den 13/1 kl 18:00
» Inbjudan
24-01-02 Tractive Winter Rally förlänger anmälan och kommer köra
Anmälan är öppen till söndag kl 18:00 anmälan är förlängd och dom kommer att köra rallyt 13 januari.
23-01-01 Live-TV och anmälningsinfo till KNA Rally Finnskog
KNA Rally Finnskog vil i år ha live tv i samarbeid med Mitt Kongsvinger og Tv Media Produksjon As.
Vi gleder oss til skikkelige vinterveier på skogen.
Meld dere på løpet via sportity med kode KNAK2024 så skal dere komme inn til tilleggsreglene og påmelding.

» Inbjudan
Tryck här för mer info!