| SVT´s sändningar 
                från Svenska Rallyt | 
             
             
              | 7/2 | 
              20:00 | 
              SVT24 | 
              Direktsänder Superspecialen | 
             
             
              | 8/2 | 
              23:20 | 
              SVT2 | 
              Höjdpunkterna från fredagen | 
             
             
              | 9/2 | 
              22:45 | 
              SVT2 | 
              höjdpunkterna från lördagen | 
             
             
              | 10/2 | 
              17:03 | 
              SVT24 | 
              Höjdpunkterna från Rallyt | 
             
             
              | -"- | 
              18:30 | 
              SVT1 | 
              -"- | 
             
           
         | 
        SVT Sport sänder också motor 
          i sina ordinarie sändningar. Sportnytt sänds varje vardag 
          enligt följande:  
          07.10, 08.10 och 09.10 i SVT1, 15.30, 18.30 och 21.30 i SVT24 samt 22.03 
          i SVT2. Sportnytt sänds även 19.45 i SVT1 på lördagar 
          och på söndagar 20.30 är det Sportspegeln i SVT1.  | 
      
       
        |   | 
          | 
      
      
        | Tidsschema 
          Svenska Rallyt | 
        Länk 
          till Rallyradion WRC>> 
           
          Länk 
          till Rallyradion SR>>  
          SR 
          sänder Torsdag 19:06-21.00 
          Fredag 09:03-19:00 
          Lördag 08:30-16:45 
          Söndag 08:03-15:30 | 
      
    
    
     
    
    09-09-03 Svenska Rallyt byter 
    namn  och tar in på hotell
    Högkvarter på Elite Stadshotellet Karlstad i VM-comebacken 2010
    
    2010 är Svenska Rallyt tillbaka i rally-VM. Samtidigt byter den svenska 
    deltävlingen namn och adress. 
    Svenska Rallyt blir Rally Sweden och tar in på hotell  Elite Stadshotellet 
    i Karlstad. 
     En prestigebokning för oss, säger hotelldirektören Fredrik 
    Thorsvret. 
    
    11-14 februari 2010 gör Svenska Rallyt comeback i VM. Efter ett år 
    i mästerskapets "väntrum" satsar organisationen för 
    den svenska deltävlingen återigen med full kraft. 
    bansträckningen i 2010 års premiärtävling i mästerskapet 
    blir nordligare för att garantera is på vägarna och dessutom 
    flyttas serviceplatsen tillbaka till flygplatsen i Hagfors.
    
    Men nyheterna blir fler än så. I går kallade Svenska Rallyt 
    till presskonferens för att bland annat berätta att man byter namn 
    på tävlingen, tar in på hotell med sin tävlingsledning 
    och presscenter samt gör ett nytt försök att kombinera VM och 
    SM.
    Platsen för presskonferensen var given  Elite Stadshotellet Karlstad.
     Februari månad 2008 var inte rolig för hotellnäringen 
    i Karlstad. Vi tappade mest i landet, 30 procent, jämfört med samma 
    månad 2007, konstaterar hotelldirektören Thorsvret, som har 138 
    rum och en rad konferenslokaler att erbjuda VM-arrangören.
     Stadshotellet är mycket väl anpassat till våra behov. 
    Det här blir ett riktigt bra högkvarter, säger Bertil Klarin 
    och blickar ut över Klarälven från en hotellbalkong på 
    andra våningen. 
    
    Thorsvret ser fram emot samarbetet med Svenska Rallyt.
     Vi är vana att ha konferensgäster här på dagtid. 
    Svenska Rallyt ska vara här i tio dagar och vi förväntar oss 
    att hålla igång 24 timmar om dygnet. Det blir roligt, säger 
    han och ser förväntansfull ut. 
    Internationellt har Svenska Rallyt under en lång rad år burit 
    namnet Swedish Rally. Från och med 2010 blir det Rally Sweden i stället.
     Språkligt är Rally Sweden mer riktigt och efter att ha stått 
    utanför mästerskapet ett år känns det rätt att göra 
    den här förändringen, säger Klarin.
    För Svenska Rallyts VD känns det dessutom rätt att göra 
    ett nytt försök att arrangera en SM-deltävling parallellt med 
    VM. 2008 regnade SM bort i Svenska Rallyt. Med en nordligare sträckning 
    hoppas Klarin på bättre tur den här gången.
     Upplägget på SM-deltävlingen blir det samma som 2008. 
    De nationella ekipagen inleder tävlingen med Superspecialen på 
    Färjestadstravet fredag kväll och kör sedan hela lördagens 
    etapp innan de går i mål i Hagfors. 
    Lördagsetappen innehåller klassiska sträckor som Sågen, 
    Hagfors Sprint, Fredriksberg och, inte minst, Vargåsen. Det är 
    på den sistnämnda ett av VM-seriens mest fruktade krön, Colin´s 
    Crest, finns. 
    
    08-12-11 Svenska Rallyt tillbaka 
    till Hagfors 
    Svenska Rallyt kommer från och med 2010 att vara tillbaka i Hagfors. 
    Fia hade som krav att man flyttade till snösäkrare områden 
    och framförallt ville man inte ha remoteserviceplatser. Något som 
    teamen inte gillade.
    
    2010 kommer Svenska Rallyt att inledas med en invigning och superspecial på 
    i Karlstad. Därefter flyttar rallyt till Hagfors. 
    
    08-02-12 Ramona rapporterar 
    från Svenska Rallyt
    I helgen var det säsongspremiär för Miriam och Ramona då 
    Svenska Rallyt gick av stapeln i de värmländska skogarna. Med endast 
    2-3 träningsmil i ryggen var målet med tävlingen att ta sig 
    runt och att få en bra känsla för bilen.
    
    På grund av tövädret var vägarna var otroligt svårkörda 
    och spåriga och totalt bröt över en tredjedel av startfältet.
    -På ss4 fick vi problem då vi fick ett kast i utgången 
    på en snäv högerkurva. Bakvagnen kom ut i den lösa snömodden 
    där det var noll fäste, och samtidigt smalnade vägen av. Detta 
    gjorde att vi drev ner med bakvagnen i dikeskanten och då diket var 
    väldigt brant klarade vi inte av att ta oss upp på egen hand. Därmed 
    hann vi inte fram till nästa sträcka i tid utan tvingades bryta 
    fredagens etapp.
    
    Däremot fungerade det problemfritt för Ramona och Miriam under lördagens 
    etapp, sånär som på ett krokigt styrstag som gjorde att de 
    fick ta det extra försiktigt under ett par sträckor innan de kom 
    in till servicen.
    
    På söndagen var det endast Ramona och Miriam som höll det 
    svenska Subarusteamets fana i topp, då både Hasse och Oscar brutit 
    p.g.a. tekniska problem. Det gjorde tjejerna med bravur, då de lyckades 
    köra ifrån flera VM-åkare. På söndagen 
    kände vi att vi började bli lite varmare i kläderna och jag 
    hade mer förtroende för bilen. Kul att vi hängde med hyfsat 
    tidsmässigt trots att vi åkte med säkerhetsmarginal. Vi hade 
    ju ingen placering att tävla om längre eftersom vi var tvungna att 
    bryta på fredagen, så nu gällde det bara att ta vara på 
    alla de nyttiga mil som fanns kvar säger Ramona.
    
    Svenska Rallyt var Ramona och Miriams första tävling tillsammans, 
    och dessutom Ramonas andra tävling i en Gr.N-bil. Nu gäller 
    det bara att nöta mil och att skaffa mer erfarenhet! säger 
    Ramona. Vi ser fram emot nästa tävling som blir Bergslagsrallyt. 
    
    08-02-10 Mikkelsen youngest 
    to score WRC points with Swedish Rally Fifth
    Fifth overall in the Uddeholm Swedish Rally was an outstanding result for 
    Andreas Mikkelsen and co-driver Ola Fløene, with a previous best in 
    the World Rally Championship of ninth in Rally Ireland in November 2007. Engine 
    turbo boost problems throughout Fridays Leg 1 made it a difficult start, 
    but the team successfully replaced the necessary parts in Friday evenings 
    flexi-service, meaning Mikkelsen and Fløene could continue the remainder 
    of the rally smoothly and with style.
    
    Mikkelsen also made history today by being the youngest driver to score championship 
    points in a WRC event, beating Matthew Wilsons previous record of eighth 
    in Rally Argentina at the age of nineteen.
    
    Andreas said, We had a positive shakedown and the car felt great. On 
    the way to the start of the first stage on Friday morning though, there was 
    something wrong with a turbo valve and we were more or less without turbo 
    all of Leg 1. I must thank the Ramsport mechanics who had such a lot to do 
    on Friday night: how they managed to do it all was just incredible. Theyve 
    done a great job all weekend. On Saturday the car was working 100% and I also 
    drove well so everything worked. We set some really good stage times and made 
    up for some of the time lost on Friday, climbing a few places. Today we had 
    a great fight with Matthew and it was too bad he went off because it was a 
    good battle and as well as being sad for him, I would have preferred to have 
    fought to the end! When we saw he had retired we just turned down our pace 
    and concentrated on improving our pace notes for returning here in 2010. 
    
    It was a multiple triumph for youth as Finnish 22 year-old Jari-Matti Latvala 
    became the youngest WRC event winner, breaking Henri Toivonens record 
    with a win at the 1980 RAC Rally aged 24.
    
    Andreass next rally event is Rally Finnskog, a round in the Norwegian 
    Rally Championship which takes place on 16 February. The rally is located 
    in the same region as the WRC event Rally Norway. 
    
www.rallyfinnskog.no
    
    www.andreasmikkelsen.com
    
    08-02-10 Tredjeplatsen känns 
    som en seger
    En snurrning på gårdagens sista sträcka kostade Patrik Sandell 
    och Emil Axelsson ledningen i PWRC-klassen. Men istället för att 
    hänga med huvudet la svenskarna i en ännu högre växel. 
    Efter flera sträcksegrar jagade de till slut ifatt tjecken Prokop och 
    kunde ta hem en tredjeplats.
    
    När mildvädret ställde till problem för arrangören, 
    som tvingades ställa in flera sträckor, och då flera av de 
    stora namnen i WRC-klassen föll ifrån, riktades mycket av intresset 
    mot kampen i PWRC-klassen. Inte minst då mot svenskduon som under hela 
    helgen körde med full attack genom skogarna och ledde klassen under större 
    delen av rallyt.
    
    Patrik Sandell och Emil Axelsson hade inte haft tid till mycket träning 
    i sin nya Peugeot Super 2000-bil. De hade bara 15 mils test med sig i ryggen 
    när Svenska Rallyt startade i torsdags. Men redan från den inledande 
    superspecialen på Färjestads Travbana visade de att de tänkte 
    vara med och slåss om tätpositionerna.
    
    Under fredag förmiddag gick de upp i ledning. En position de sen bevakade 
    ända fram till lördagens sista sträcka, då en onödig 
    snurrning sinkade dem över två minuter, och petade ner dem till 
    fjärdeplatsen.
    
    Men i stället för att hänga med huvudet gav svenskarna sig 
    tusan på att jaga ifatt Prokop, som då låg 16 sekunder före, 
    och bärga en tredjeplats.
    - Vi var helt inställda i morse på att vi bara SKA vara trea 
    idag. Men Prokop åkte kanonbra och ökade tre snäpp jämfört 
    med igår. Så vi tog i lite för lite i början och plockade 
    bara nån sekund här och där på honom. Så då 
    satsade vi rejält på långsträckan, SS17, och tog in 
    elva sekunder berättar Patrik Sandell.
    - Sen blev vi lite nervösa när de började stryka sträckor. 
    Vi visste ju inte hur många som skulle försvinna Tänk om de 
    strök alla eftermiddagssträckor... Men när vi sen låg 
    1,4 sekunder efter Prokop innan sista sträckan då visste vi att 
    det bara var full attack som gällde. Och när vi såg att folk 
    stod och gjorde tummen upp åt oss några hundra meter föremål, 
    då visste vi att vi hade grejat det säger Patrik.
    
    Och visst grejade killarna tredjeplatsen. Med marginal dessutom. Patrik och 
    Emil vann de tre sista sträckorna och hade till slut över 11 sekunder 
    ner till fyran Martin Prokop. I totallistan hamnade de på en elfte plats, 
    och blev därmed bästa svenskar.
    
    En av många som var nöjda med svenskarnas framfart var Per Brinkenberg, 
    motorsportansvarig för Peugeot Sverige.
    - Fantastiskt. Helt fantastiskt. Patrik och Emil har gjort en makalös 
    insats med tanke på den korta framförhållningen och de korta 
    testerna. Det är helt unikt att de kunna göra detta. De har visat 
    att både bilen, teamet och de själva är i absolut toppklass. 
    Vi är enormt stolta över dem. Nu är vi totalsporrade inför 
    resten av säsongen säger Per Brinkenberg.
    
    Gert Blomquist, teamchef för Peugeot Sport Sverige instämmer.
    - Vi visste ju att både bilen och killarna var bra. Men visste 
    ändå inte var vi stod i förhållande till de andra teamen. 
    Vårt mål var att vara bland de främsta och få med oss 
    VM-poäng. Men att slåss om förstaplatsen var mer än vi 
    hoppades på. Det känns faktiskt otroligt säger Gert 
    Blomquist.
    
    
    Slutställning i Svenska Rallyt, PWRC-klassen:
    1 Hänninen 2:59:08,7
    2 Ketomaa +1:23,2
    3 Sandell +1:51,8
    4 Prokop +2:03,0
    
    08-02-10 Svenska Rallyt - Inte 
    som det var tänkt för Flodins del
    - "Det blev ju inte alls som vi tänkt oss" summerar Patrik 
    Flodin slutresultatet i årets Svenska Rally.
    - "Vi var helt klart på plats för att vinna rallyt".
    
    Så blev nu inte fallet. Redan på fredagens första kurva snurrade 
    han och tappade ca en halv minut.
    - "Jag var väl antagligen lite överladdad och oturligt snurrade 
    vi så dumt att jag tappade tid när jag fick försöka backa 
    och krångla".
    
    De rasade brutalt ner till en elfteplats i totala resultatlistan, men körde 
    sedan på i ett både högt och stabilt tempo. På fredagens 
    näst sista sträcka hade de därför avancerat upp till en 
    tredjeplats.
    
    Dessvärre inleddes även lördagens sträcka som dagen innan. 
    Sträckan var i dåligt skick med bara grus framme och den var så 
    dålig att den sedan ströks för genomkörning en gång 
    till. Just i den här kurvan fanns dock isen kvar, vilket många 
    förare innan också missat:
    - "Jag lyssnade på noten som Göran läste och han läste 
    is, men eftersom det inte funnits is överhuvudtaget tidigare lyssnade 
    jag helt enkelt inte"
    Eftersom många åkt av före, bland annat Mads Östberg 
    som förlorade sin topplacering här, var det rejält uppkört. 
    Patrik och Göran kom långt ut och satt därmed rejält 
    fast. Som tur var fanns det publik på plats som kunde hjälpa de 
    tillbaka på vägen igen. Men tidsförlusten var hel 13:40,4 
    minuter och tredjeplatsen förvandlades till en nittondeplats.
    
    De arbetade upp sig under de nästkommande sträckorna till en sjuttondeplats 
    till den elfte sträckan. Då gick motorn varm och de beslutade att 
    avbryta rallyt för att inte riskera motorn.
    
    Men Patrik och Göran gav inte upp!
    - "Vi är här för att köra rally och då gör 
    vi det även om vi ligger en halvtimme efter" skrattade Patrik och 
    startade om med strafftidstillägg som gjorde att de inför dagen 
    låg på en 20:e plats och hela 29:41.0 minuter efter.
    
    Liksom under de problemfria sträckorna under rallyt, höll de upp 
    ett både högt och jämnt tempo och vann bland annat söndagens 
    andra sträcka (SS16).
    
    Tyvärr drabbades de av en punktering på den näst sista sträcka 
    och tappade över en minut till. Sista sträckan var grusig och de 
    slog av lite på tempot på den.
    - "Jag är givetvis långt ifrån nöjd med hur rallyt 
    förflöt och hur långt efter vi kom" sammanfattar han 
    "Men körmässigt tycker jag ändå att det periodvis 
    gått bra. Så på så sätt är jag ändå 
    rätt nöjd".
    
    Patrik hade förövrigt ny co-driver i sin högerstol, Göran 
    Bergsten. Det samarbetet fungerade perfekt från första början.
    - "Det har funkat klockrent i bilen mellan mig och Göran" säger 
    Patrik men avslutar:
    - "Fast... det var förståss vinst vi var här för"
    
    Mer info på 
www.patrikflodin.com 
    där vi följt GrN-VM stäcka för sträcka. 
    
    
Svenska Rallyt GrN-VM 
    1. Juho Hänninen (Fin) 02:59:08.7 
    2. Jari Ketomaa 03:00:31.9 +1:23.2 
    3. Patrik Sandell (S) 03:01:00.5 +1:51.8 
    4 Martin Prokop (Cz) 03:01:11.7 +2:03.0 
    5. Uwe Nittel (D) 03:03:04.0 +3:55.3 
    6 Toshiro Arai (J) 03:03:31.6 +4:22.9 
    7. Armindo Araujo (P) 03:05:03.9 +6:05.2 
    8 Bernardo Sousa 03:07:17.3 +8:08.6 
    9 Simone Campedelli (I) 03:07:18,0 +8.09.3 
    10. Subhan Aksa (In) 03:13:33.6 +14:24.9 
    - 
    16. Patrik Flodin (S) 3:29:11,8 +31:03,1 
    
    
Komplett 
    resultatlista hittar du här>> 
    
    08-02-10 Latvala historisk 
    - Yngste föraren att vinna en VM-deltävling någonsin! 
    Jari-Matti Latvala vann sin första WRC-deltävling och var dessutom 
    den yngsta föraren någonsin som vinner en deltävling. (Jari-Matti 
    är 22år). Han strålade i mål och säger att det 
    är en otrolig känsla! 
    - "Nu har jag fått bättre självförtroende och ser 
    fram emot Mexico" 
    
    Även tvåan Mikko Hirovnen är nöjd. 
    - "Jag kom givetvis hit för att vinna, men jag gläds med Latvala" 
    
    
    Hirvonen var även först fram och krama sin landsman och teamkompis. 
    Mikko klättrar även upp i ledning i förar-VM.
    
    Även trean Gigi Galli är nöjd med sin tredjeplats och han tackar 
    alla fans i Sverige. 
    
    08-02-10 SS18 - Ullen struken
    Första sträckan kördes och mycket bekymrade förare kom 
    imål och rapporterade om rejält grusig och dålig stäcka. 
    Tävlingsledningen beslutade att INTE köra sträckan en gång 
    till, utan det blir en regrouping istället. 
    
    08-02-09 Svedlund tvingas bryta 
    efter dag 2
    Svenska Rallyt blev inte alls den framgång som Oscar Svedlund och hans 
    co-driver Björn Nilsson hoppats på. Målet var givetvis att 
    försvara den seger som den kammade hem i fjolårets VM-rally på 
    hemmaplan. De kom till start med en splitter ny Subaru GrN-bil. Så ny 
    att man inte ens hunnit gjort någon test med motorn.
    - "Det är väl det som är lite problemet" suckar Oscar 
    "Bilen kom så pass sent att vi bara hann med ett stötdämpartest 
    innan Svenska Rallyt drog i gång. Motorn var iväg samma vecka som 
    rallyt startade på mappning, så vi han aldrig med något 
    fullvärdigt test".
    
    Redan från rallyts första sträcka har de haft problem med 
    motorn som inte hänger med:
    - "Vi får inte ut den effekten som vi ska och motorn går 
    inte alls som den ska. För att inte riskera att motorn tar skada, väljer 
    vi därför att avbryta rallyt" säger Oscar med vemod.
    - "Vi siktar nu att få till bilen, så den är fit for 
    fight inför SM"
    
    Nästa deltävling i SM körs 1-2 mars och är Bergslagsrallyt.
    
    Mer info hittar du på 
www.oscarracing.se 
    där vi följt rallyt, sträcka för sträcka.
    
    08-02-09 Patrik och Emil tappade 
    ledningen efter snurrning
    Den svenska toppduon snurrade på dagens sista sträcka och tappade 
    två och en halv minut. Därmed trillade de ner till fjärde 
    plats.
    Det var en sån där liten grej som fick stora konsekvenser. 
    Vi gled ut lite i ingången på en vänstersväng och tappade 
    greppet lite. Och när vi fick fäste igen sögs nosen in och 
    vred runt bilen i 90 grader. Först trodde vi att vi lätt skulle 
    komma loss för egen maskin, men det tog ett par minuter innan vi var 
    därifrån med hjälp av publiken berättar Patrik 
    Sandell.
    
    Fram till dess hade Patrik och hans kartläsare Emil Axelsson kört 
    snabbt och säkert hela dagen och bevakat sin ledning med bland annat 
    flera sträcksegrar. Men tilltaget på SS14 innebar att värsta 
    konkurrenten, finländaren Juha Hänninen, kunde ta sig upp i en komfortabel 
    ledning. Svenskarna trillade ner till en fjärde plats och får ställa 
    in sig på att jaga under morgondagen.
    
    Trots missen låter Patrik och Emil inte särskilt nerslagna när 
    de summerar de två första tävlingsdagarna i sin nya Peugeot 
    207 Super 2000.
    Vi har väl 16 sekunder upp till en tredjeplats nu och det kanske 
    vi kan köra oss till imorgon. Men ska vi ta ytterligare placeringar så 
    är det mer än vad vi kan påverka själva. Men vi kommer 
    att köra på med full attack imorgon och försöka bjuda 
    publiken på en bra show säger Patrik.
    Framförallt har vi haft riktigt riktigt kul här i bilen, och 
    det är ju ändå därför vi sysslar med rally. Vi har 
    ju bara 18 tävlingsdagar på hela året i bilen. Så vi 
    passar på att njuta tillägger Emil Axelsson.
    Imorgon avslutas Svenska Rallyt med 6 specialsträckor på sammanlagt 
    96 km. Patrik och Emil ligger på totalt 12:e plats och är därmed 
    fortfarande bästa svenskar.
    
    Ställning i PWRC efter 14 av 20 sträckor:
    1 Juho Hänninen 2:12:46,4 
    2 Jari Ketomaa +1:08,1
    3 Martin Prokop +2:11,9
    4 Patrik Sandell +2:28,3
    12. Oscar Svedlund +10:50,8
    18. Patrik Flodin +29:40,7
    
    08-02-09 SS12 inställd
    På grund av mildvädret och det mjuka underlaget har tävlingsledningen 
    beslutat att ställa in SS 12 Horssjön 2. 
    
    08-02-08 Patrik och Emil i 
    ledning efter första dagen
    Det har gått i raketfart hela dagen för Patrik Sandell och Emil 
    Axelsson. Efter åtta sträckor leder de PWRC-klassen i Svenska Rallyt.
    
    Redan på första sträckan i morse visade svenskarna att de 
    tänkte vara med och slåss i täten. Det har blivit täta 
    fajter främst med finländarna Hänninen och Ketomaa. Sakta men 
    säkert har dock Patrik och Emil tagit sekunder i sin Peugeot Super 2000.
    - Inga som helst problem. Bilen funkar klockrent, så det är 
    bara för oss att stå på i samma tempo i två dagar till, 
    säger Patrik Sandell.
    
    Tider efter 8 av 20 sträckor:
    1 Sandell 
    2 Hänninen +15,9 sek
    3 Flodin +59,3 sek
    4 Ketomaa +1:07,2 sek
    (10) Svedlund +2:50,8 
    
    08-01-07 
    Daniel laddad inför hemmastarten - torsdagens test gav positiva indikationer 
    
    På torsdagen testade Daniel Carlsson sin Peugeot 307WRC tillsammans 
    med Bozian Racing i skogarna utanför Munkfors i Värmland. Om Daniel 
    var laddad tidigare så är han det än mer efter testet - "en 
    av de absolut bästa WRC-bilar jag kört", var omdömet.
    
    Att det till och från var problem med Peugeot 307WRC när Peugeots 
    fabriksteam använde den i rally-VM är ingen hemlighet. Numera körs 
    några av bilarna av fabriksstallets tidigare satellitteam, Bozian Racing, 
    som fortsatt att utveckla dem. Teamet har med framgång tävlat i 
    franska mästerskapen och vissa VM-deltävlingar, och nu sköter 
    de alltså Daniels bil i rally-SM. Efter testet är Daniel positiv:
    - Detta är absolut en av de bästa bilar jag kört. Teamet har 
    fått till bilen bra, omfattande förbättringar har gjorts sedan 
    tidigare och bilen ger mig självförtroende i körningen. Vi 
    har absolut chans att göra bra ifrån oss, säger Daniel entustiastiskt.
    
    Inför starten i rally-SM har det varit mycket arbete och även ett 
    visst mått av hemlighetsmakeri kring hela satsningen. Vad allt har handlat 
    om annonserades vid en presskonferens i Karlstad på onsdagen, nämligen 
    att Daniel tillsammans med samarbetspartnern Nordisk Mobiltelefon avser att 
    TV-sända hela sin körning live inifrån bilen. Det hela blir 
    möjligt tack vare Nordisk Mobiltelefons nät, baserat på det 
    gamla NMT-nätet, med täckning över nästan hela Sverige.
    - Vi kommer att strömma ut livebilder via Nordisk Mobiltelefons anslutningar 
    ur vår bil. Där finns också en extra box som sänder 
    ut vår position och hastighet. Vi jobbar febrilt för att ge publiken 
    tillgång till detta live på Internet redan under Uddeholm Swedish 
    Rally - men fokus är på testning och experimenterande, så 
    vi vet inte vilka barnsjukdomar som kan uppstå. En sak är jag dock 
    helt säker på - detta är framtiden! säger Daniel.
    
    Imorgon, fredag, börjar SM-tävlingen med superspecialsträckan 
    på Färjestadstravet i Karlstad. Sedan kör ekipagen sträckor 
    under lördagen innan det är målgång på söndagseftermiddagen. 
    Daniel är laddad och tror han har chans att vara med i toppen:
    - Bilen känns fantastiskt bra och borde vara konkurrenskraftig. Hade 
    förutsättningarna varit samma för alla hade jag definitivt 
    trott på seger, men vi ska komma ihåg att ekipage som är 
    nominerade för både SM och VM kör sträckorna tidigare 
    än oss, och de har dessutom rekognoscerat dem två gånger 
    istället för en som vi. Men jag tänker absolut fajtas i toppskiktet 
    i SM - något annat sikte finns inte. 
    
    08-02-07 Sandell snabbast på 
    Shakedown
    Patrik Sandell och Emil Axelsson var snabbast I PWRC-klassen på dagens 
    shakedown inför Svenska Rallyt. Det var ett starkt formbesked inför 
    VM-rallyt som inleds senare ikväll.
    
    Det har varit nöjda miner hos Peugeot Sport Sverige under dagen. Ett 
    lyckat första test med Super 2000-bilen tidigare i veckan följdes 
    nu av en lika bra shakedown i förmiddags. Vartefter tiderna från 
    de olika teamen trillade in bekräftades dessutom känslan att man 
    verkligen hittat rätt med bilen. Med tiden 1:11:0 var de snabbast av 
    de 21 ekipagen i PWRC-klassen.
    - Man ska vara försiktig med att dra några slutsatser av 
    tiderna från en shakedown. Vi kan inte riktigt veta hur vi står 
    oss jämfört med de övriga teamen förrän imorgon, 
    då rallyt startar på allvar. Men känslan i bilen är 
    helrätt, och med den korta tid vi haft på oss att lära den 
    nya bilen så känns det fantastiskt bra, säger Patrik 
    Sandell.
    
    Senare ikväll inleds rallyt med en publiksträcka, en så kallad 
    superspecial på Färjestads Travbana. Patrik och Emil startar där 
    som första bil.
    
    Tider Shakedown:
    1 Sandell 1.11.0
    2 Hänninen +0,3 sek
    3 Prokop +0,6 sek 
    
    08-02-07 Sordo fem minuters 
    tidstillägg
    Daniel Sordo hade problem med sin motor i Monte Carlorallyt och bröt 
    pga turboproblem. En ny turbo sattes in och Sordo startade enligt superrallyreglerna. 
    Efter rallyt konstaterade man skador på motorn, som teamet bytte och 
    därmed får Sordo fem minuter i straff tid på Svenska rallyt
    08-02-07 Fords Mikko Hirvonen, 
    en av förhandsfavoriterna i Svenska Rallyt
    På fredagsmorgonen inleds det svenska VM-rallyt på riktigt 
    efter torsdagens prolog i Karlstad. Ifjol vann Marcus Grönholm i Ford 
    Uddeholm-Swedish Rally, i år sägs en ny finne i en Ford Focus RS 
    stå på tur 
    
    Mikko Hirvonen
    Efter en tredjeplats ifjol samt seger i det efterföljande norska VM-rallyt, 
    är Ford-teamets försteförare, finländaren Mikko Hirvonen 
    en av förhandsfavoriterna till segern i Svenska Rallyt 2008.
    - Alla frågar mig om jag känner att jag är förhandsfavoriten 
    i rallyt. Det finns dock flera möjliga segrare, och jag är en av 
    dem, men jag framhåller inte mig själv som förhandsfavorit, 
    förklarar Mikko Hirvonen ödmjukt med ett tillägg om att han 
    känner viss press.
    - Men jag hade också press på mig i Monte Carlo också, där 
    jag fick ett bra resultat (2:a), fortsätter han.
    
    Märkes-VM
    Ford-teamets styrka ligger i helheten och jämnheten. Teamet under britten 
    Malcolm Wilsons ledning, utstrålar harmoni samtidigt som det finns en 
    målmedvetenhet att nå framskjutna placeringar för förarna 
    som tillsammans tar många poäng i märkesmästerskapet. 
    2006 och 2007 har BP Ford Abu Dabi World Rally Team, kört hem världsmästartiteln 
    för tillverkare.
    
    Jari-Matti Latvala
    Utöver den 27-årige Mikko Hirvonen ingår den 22-årige 
    landsmannen Jari-Matti Latvala i Ford-teamets grunduppställning. Det 
    är fjärde gången som Latvala kommer till start i Svenska Rallyt.
    - Ett riktigt vinterrally är alltid jättekul. Jag har kört 
    många vinterrallyn, och känslan av att köra fort på 
    snö och is är verkligen härlig, säger Jari-Matti Latvala 
    och tillägger att det finns en speciell känsla i att köra så 
    mycket på sladd som man gör i ett vinterrally.
    - Det är en körstil som gör det enklare att ta kurvorna, fortsätter 
    han.
    
    Kahlid Al Qassimi
    Tredjeman hos Ford är 35-årige Kahlid Al Qassimi från Abu 
    Dabi. För hans vidkommande är det första VM-rallyt på 
    snö över huvud taget.
    - Jag har endast kört ett kortare test på snö och is tidigare, 
    så jag har ytterst liten erfarenhet av detta underlag sedan tidigare, 
    säger Kahlid Al Qassimi och tillägger att han försöker 
    lära sig tekniken med att köra så mycket som möjligt 
    på sladd.
    
    Svenska Rallyt inleds på torsdagskvällen med en kort prolog på 
    Färjestads Travbana, medan rallyt drar igång på allvar på 
    fredagsmorgonen. 
    
    08-02-06 P-G mot Petter i 
    het rallyduell
    P-G Andersson mot Petter Solberg, Sébastien Loeb mot Mikko Hirvonen. 
    Där har ni två heta dueller att se fram emot när Uddeholm 
    Swedish Rally inleds med Superspecialen på Färjestadstravet torsdagen 
    den 7 februari.
    
    I fjol kom över 16.000 åskådare till Färjestadstravet 
    för att se världseliten i rally göra upp på den spektakulära 
    sträckan. Intresset är minst lika stort i år. 
    Superspecialen på Färjestadstravet körs som SS1 torsdag kväll 
    och som SS8 ett dygn senare. Startlistan, som är preliminär till 
    ett domarmöte torsdag förmiddag, innehåller flera spännande 
    dueller. 
    Första paret ut på banan är Patrik Sandell och norrmannen 
    Eyvind Brynildsen. Båda är anmälda till Grupp N-VM och kör 
    helt olika bilar. Sandell rattar en Peugeot 207 Super 2000 medan Brynildsen 
    ställer upp i en Mitsubishi Lancer. 
    
    Även i det andra och det tredje heatet blir det svenskt i form av Grupp 
    N-förarna Patrik Flodin (mot Jari Ketoma) och Oscar Svedlund. Oscar vann 
    klassen i Uddeholm Swedish Rally 2007  sedan finländaren Juho Hänninen 
    diskvalificerats som "segrare" efter målgång. Nu ställs 
    de mot varandra.
    
    Efter ett antal Grupp N-heat bjuder arrangörerna på WRC-dueller 
    av bästa märke. Eller vad sägs om:
     Morten Østberg, Norge-Khalid Al Qassimi, Förenade Arabemiraten.
     Matthew Wilson, Storbritannien-Urmo Aava, Estland.
     Conrad Rautenbasch, Zimbabwe-Andreas Mikkelsen, Norge.
     Henning Solberg, Norge-Toni Gardemeister, Finland.
     Chris Atkinson, Australien-Gigi Galli, Italien.
     Daniel Sordo, Spanien-Jari-Matti Latvala, Finland.
     Petter Solberg, Norge-P-G Andersson, Sverige.
     Sébastien Loeb, Frankrike-Mikko Hirvonen, Finland.
    Inför SS1 öppnas arenan kl 17.00 och nedräkningen börjar 
    en timme senare med diverse aktiviteter. Bland annat skriver toppförarna 
    autografer i totohallen kl 18.30-19.00. 
    Därefter kommer tävlingen att invigas, en ceremoni som den celebra 
    trion Prins Carl Philip, handelsminister Ewa Björling och landshövding 
    Eva Eriksson kommer att hålla i. 
    Första paret ut i tävlingen, Sandell och Brynildsen, släpps 
    iväg kl 20.04.
    Superspecialen kommer att direktsändas i SVT 24 med start kl 20.00. 
    
    08-02-06 Svenska Rallyt rullar 
    igång för Nyman
    Det är mycket som står på spel i helgens tävling när 
    både SM och Fordcup-poäng ska delas ut.
    Men Team Nyman är grymt taggade för att kriga om toppoängen.
    
    Det Svenska VM-rallyt drar igång imorgon torsdag och med namn som Sebastian 
    Loeb, Mikko Hirvonen och Jocke Nyman kommer det att bli fart och fläkt 
    i värmlandsskogarna.
    
    Efter en hel del förberedelser både fysiskt som mentalt känner 
    sig grabbarna redo för en tuff fight för att på söndag 
    kunna stå som segrare i klassen.
    
www.jockenyman.com
    08-02-06 Peugeot 207 S2000 
    på startlinjen i Svenska rallyt!
    På torsdag startar Svenska Rallyt, en riktig klassiker i VM-cirkusen. 
    På startlinjen står då Patrik Sandell och Emil Axelssons 
    med sin nya Peugeot Super 2000.
    
    Under söndagen och måndagen har svenskarna varit i Norge för 
    ett tvådagarstest tillsammans med Peugeot Sport. 15 mil specialsträckor 
    har avverkats under närmast perfekta vinterförhållanden. Ett 
    test som gav mersmak.
    - Bilen känns grymt snabb och lättkörd. Den påminner 
    mycket om en Super 1600 i körsättet, fast det driver på mycket 
    mer eftersom den är fyrhjulsdriven, berättar Patrik Sandell. Men 
    jag känner att jag redan nu kan behärska den och placera den på 
    vägbanan som jag vill.
    
    Patrik och Emil blev Juniorvärldsmästare 2006 i just en Super 1600-bil, 
    vilket kanske är en av förklaringarna till att de redan från 
    början verkar känna sig hemma i bilen. Med Super 2000-bilen tävlar 
    de i den så kallade Grupp N-klassen, eller Production World Rally Championship 
    (PWRC), som är klassens riktiga namn.
    - Enligt reglementet är det inte tillåtet med aktiv mellandiff, 
    vilket gör den lite bångstyrig. Det är en hårfin avvägning 
    mellan under- och överstyrning. Det vill säga för mycket sladd 
    eller ingen sladd alls, men jag tycker att vi lyckats hitta en bra balans, 
    summerar Patrik sitt premiärtest.
    
    Även Gert Blomquist, teamchef på Peugeot Sport Sverige, verkar 
    nöjd med vad han fått se.
    - Vi gjorde ett vintertest med bilen tillsammans med fransmännen i fjol 
    och den kunskapen har vi ju med oss. Nu har vi koncentrerat oss på en 
    del finjusteringar och att få Patrik att känna sig bekväm. 
    Och det verkar ha gått som det ska. Det känns som att Patrik och 
    bilen har funnit varandra, säger Gert Blomquist.
    08-02-06 Patrik Sandell kör 
    Peugeot 207 S2000 i 6 VM-tävlingar!
    Nu gör Peugeot Sverige en jättesatsning. Teamet har anmält 
    att man kör den nya VM-serien i rally 2008! Och man gör det - som 
    första team någonsin - i en Super 2000-bil. Första tävlingen 
    blir Uddeholm Swedish Rally - Svenska Rallyt - mellan den 8 och 10 februari. 
    
    - Perfekt att få inleda på mitt favoritunderlag snö, jublar 
    teamets nye förare, Patrik Sandell från Östersund.
    Det blir alltså 24-årige Patrik Sandell från Östersund 
    som tar över ratten i teamets Peugeot 207 Super 2000-bil. Med sig har 
    han också sin codriver, östgöten Emil Axelsson, som i och 
    med den nya satsningen tar ett år tjänstledigt från jobbet 
    för att kunna satsa på rally på heltid, precis som Patrik.
    
    Teamansvarig för det svenska Peugeot-teamet är smålänningen 
    Gert Blomquist:
    - Det är, vad jag förstår, den största satsning på 
    rally som någonsin gjorts av en svensk importör!
    Den bil som det svenska Peugeot-teamet ska tävla med är en Peugeot 
    207 Super 2000. Bilen har utvecklats i samarbete med Peugeot Sport i Frankrike 
    och testades i nya IRC - Intercontinental Rallye Challenge - förra året.
    S 2000-bilarna saknar turbo och tävlar i VM-sammanhang från och 
    med i år i den nya VM-klassen för produktionsbilar, PWRC. Motståndare 
    blir de etablerade turbobilarna i den så kallade N4-klassen i Grupp 
    N.
    - Peugeot Sport i Frankrike har tagit fram baskonstruktion och köregenskaper 
    på asfalt, medan vi i Sverige tagit fram väghållningskit 
    för snö och grus, och det har fungerat jättebra, säger 
    Gert. Som ser fram mot att ta upp kampen mot de etablerade teamen i den nya 
    VM-serien.
    
    Egentligen gick anmälan till den nya VM-serien ut för en månad 
    sedan, men FIA gav det svenska teamet dispens, eftersom man gärna ville 
    ha en S2000-bil till start:
    - S2000 är ju tänkt som klassen som ska ta över efter de betydligt 
    dyrare WRC-bilar som kör hela serien, säger Gert.
    
    Procuction World Rally Championship 2008 omfattar sex deltävlingar och 
    det svenska teamet är anmälda till samtliga. Serien inleds med Uddeholm 
    Swedish Rally i februari och omfattar därefter tävlingarna i Argentina 
    veckan efter påsk, Grekland i slutet av maj, Turkiet i mitten av juni, 
    Nya Zeeland i augusti och så den klassiska avslutningen - i England 
    i slutet av november.
    - Vi utesluter inte heller någon enstaka start i årets Intercontinental 
    Rallye Challenge och i någon deltävling här hemma i Sverige, 
    säger Per Brinkenberg, motorsportansvarig hos Peugeot Sverige.
    Det är inte bara den svenska Peugeot-organisationen som står bakom 
    den nya satsningen. Patrik har med sig egna, externa sponsorer och satsar 
    fullt på samarbetet med den svenska Peugeot-organisationen.
    
    Patrik Sandell är en av de nya, unga och hårdsatsande tävlingsförare 
    som blir allt fler i svensk motorsport. Framför allt har den unge jämtlänningen 
    satsat på Junior-VM, som han och Emil vann 2006. I förra årets 
    serie - som vanns av en annan svensk förare, Per Gunnar Andersson, slutade 
    Patrik och Emil på sjätte plats efter en problemfylld säsong.
    
    Svenska Rallyt blir Sandells första i en fyrhjulsdriven rallyracer från 
    Peugeot.
    
    Förare: Patrik Sandell Codriver: Emil Axelsson
    Född: 1982-04-21 Född: 1983-08-26
    Längd: 183 cm Längd: 190 cm
    Vikt: 71 kg Vikt: 84 kg
    Bostad: Östersund Bostad: Linköping