Några
bra länkar under rallyt: |
|
|
23-01-24 Rally Swedens 200
osynliga hjältar
200 markägare, en länsstyrelse och hela bilsportsverige
har nu gett klartecken för Rally Sweden i Umeå den 912 februari
2023.
Nästa år ska det ske ännu tidigare.
Dialogen från vår sida måste börja betydligt
mycket tidigare för att det ska fungera för alla parter. Det är
en lärdom vi tagit med oss och som vi måste utveckla ytterligare,
säger Rickard Johansson, säkerhets- och tillståndsansvarig,
Rally Sweden.
Det krävdes 200 markägaravtal och ett besked från Länsstyrelsen
innan Rally Sweden-
ledningen helt kunde andas ut.
Men nu när allt är på plats är det klart att knappt hälften
av specialsträckorna är utbytta mot de från i fjol. Vindeln,
Kamsjön, Långed och Kroksjö är ersatta. Norrby, Västervik,
Botsmark och Floda har tillkommit.
Inför årets tävling har vi i dialog med markägare
och intressenter kommit fram till att vissa sträckor inte är möjliga
att använda. Vi kommer in som en stor arrangör och behöver
nyttja mycket mark som andra än vi äger, säger Rickard Johansson.
När väl den första WRC-bilen startar i Umeå är det
månaders hårt arbete och otaliga
timmars planering på detaljnivå som i slutändan binder samman
hela Rally Sweden.
Det är ett otroligt detektivarbete för att ta reda på
alla markägare. Det handlar om
alltifrån de största skogsbolagen till den enskilda privatpersonen
som äger att sommartorp. En del äger flera hundra hektar mark, andra
förfogar över hundra kvadratmeter. Alla påverkas och alla
blir berörda av detta, berättar han.
Att nyttja andras mark och göra intrång är sett till vetenskapen
en ständig källa till oro och i många fall med stora konflikter.
Under premiäråret blev debatten stundtals hätsk kring just
markfrågorna där samebyarna fick utstå oförtjänt
kritik.
Det är inte rättvist. Vi har haft ett bra samarbete med samebyarna
inför årets tävling och en dialog som gynnar båda parter.
Det är viktigt att poängtera att vi som arrangör inte kan komma
några månader innan och kräva det ena eller det andra. Vi
nyttjar deras och andras mark och dialogen från vår sida måste
börja betydligt mycket tidigare för att det ska fungera för
alla parter. Vi vill att Rally Sweden är en naturlig del av Västerbotten
och att Västerbotten är en naturlig del av Rally Sweden, säger
Rickard Johansson.
23-01-23 Starka artister klara
för Rally Sweden i Umeå
Klara Hammarström som slog igenom under Melodifestivalen i fjol uppträder
på Rally Swedens stora scen under invigningen.
Invigningen av Rally Sweden närmar sig med stormsteg och det kommer bli
värt att besöka. Årets artistfält är nu bokade och
redo att sprida energi över årets rallyfest.
Klara Hammarström med hitlåten Run to the Hills inleder på
stora scenen på torsdag följt av det lokala hillibilly house- och
danspunkbandet Rivstart på fredag och med popgruppen Dolly Style som
uppträder på lördag.
Efter 2022-års dundersuccé har nu arrangörerna paketerat
ihop rallyt till The Red Barn Arena där första specialsträckan
startar på torsdag och avslutas de övriga tre tävlingsdagarna.
Det smått unika med Umeå som tävlings-ort för WRC-rally
är nämligen arenas placering mitt i stan perfekt beläget mellan
gamla militärområdets skogsvägar och närheten till Umeå
centrum.
Med andra ord är det sett ur rallysammanhang närmast
perfektion för den ultimata arenaupplevelsen. Det blir en folkfest för
alla, gammal som ung med möjlighet att komma sporten riktigt nära.
För att ytterligare befästa och förstärka arrangemanget
kommer årets event att bjuda på en trio artister där Klara
Hammarström får äran att invignings-uppträdda på
torsdagskvällen. Hennes musikaliska talang upptäcktes när hon
bara var 16 (!) år och nu, fyra år senare, har hon flera radiohits,
en topp-tio-plats på Spotify och har uppträtt på Melodifestivalen
där hon tog sig till final 2022 med Run to the Hills.
På fredagskvällen blir det en dialektal musikuppvisning i västerbottnisk
ordkonst när bandet Rivstart bjuder på danspunksrapp på norrländska.
Det kommer garanterat vara hög igenkänningsfaktor för Umeåborna
och det kommer vara svårt att inte ryckas med av energin i låtarna.
Norrländska Rivstart, med sina karaktäristiska och lokala dialektala
rapp kommer garanterat förgylla åskådarna under Rally Sweden.
På lördag äntrar Dolly Style scenen två gånger,
på eftermiddagen (kl.13.45) och en gång på kvällen
(17.30). Det svenska popbandet bildades 2015 och debuterade året efter
i Melodifestivalen med sin Hello Hi. Deras låt Cherry
gum hade över 14 (!) miljoner visningar på Youtube och vid
Melodifestivalen 2019 blev deras låt Habibi omåttligt
populärt, inte minst bland de yngre fansen. Dolly Style har genom sin
karaktäristiska stil skapat ett eget fenomen Dollys som genom
sitt artisteri blivit förebilder mot utanförskap och mobbing.
Dolly Style med flera hitlåtar och två Melodifestival-framträdanden
(2015 och 2019) spelar under lördagen.
22-01-19 SVT sänder från
Rally-VM
Lagom till årets premiär av Rally-VM står det klart att SVT
kommer sända sammandrag från samtliga VM-tävlingar och vara
på plats på Rally Sweden.
Förutom de klassiska sammandragen från kalenderns alla tävlingar
blir det också en extrasatsning under helgen då Rally Sweden avgörs
med direktsändning från flera specialsträckor.
SVT har ingått ett avtal med rättighetsinnehavaren C More, som
direktsänder allt från rally-VM. Avtalet innebär att SVT kan
sända ett timslångt sammandrag efter varje avslutad deltävling.
Vi är väldigt glada att vi kan fortsätta att sända
från rally-VM. Vi vet sedan tidigare att sammandraget på söndagen
är ett mycket uppskattat program hos vår motorintresserade publik,
säger SVT Sports t.f sportchef Max Bursell.
För Rally Sweden är detta ett välkommet beslut. Det betyder
att landets två största TV-sändande bolag kommer att bevaka
Rally-VM och den svenska VM-tävlingen Rally Sweden som avgörs med
Umeå som centralort 9-12 februari.
Naturligtvis ett mycket glädjande beslut. SVT har bevakat
Rally Sweden under många många år och vi vet att det finns
ett intresse att följa rallyt via SVT från den svenska sportpubliken.
SVT:s intresse för att arbeta för och säkerställa delar
av rättigheterna samt att TV4 sänder rallyt i sina kanaler visar
på att VM i rally och Rally Sweden som enskilt sportevent har ett starkt
kommersiellt värde och det är även det vi ser i övrigt
kring rallyt. Något vi är väldigt glada för, säger
Anna Nordkvist, Svensk Bilsports generalsekreterare och VD för Rally
Sweden.
22-01-19 Rallyradion ett självklart
inslag under Rally Sweden
Radion på rally är lika självklart som bandyportföljen
är på bandy.
Traditionen började redan på 80-talet och är gångbart
än idag.
Bästa sättet att följa Rally Sweden är via radion som
även i år kommer att sända världsmästerskapet i
realtid.
- Det finns inget annan media som är så direkt som radio och Rally
Sweden utan den detaljen är inget rally, säger programledare och
produktionsansvarige Sebastian Bourghardt.
När tävlingen flyttades från Värmland till Umeå
gick närmast en institution i graven då klassiska rallyradion var
på väg att upphöra i och med miljöombytet.
Men Sebastian Bourghardt med flera ville annat och klev i handlingarna månaden
innan Rally Sweden skulle starta.
- Vi löste sändningstillståndet och hela programmet på
mindre än en månad och ja, vi får väl säga att
det blev succé, konstaterar han.
Räckvidden på sändningarna från 2022-års upplaga
landade på cirka 250 000 lyssnare som följde tävlingen och
kringevenemangen runt tävlingen med stort intresse.
Radion, precis som vid krissituationer, är definitivt det säkraste
verktyget för information.
- Ute i skogen kan du vara utan mobiltäckning och radion är ett
av få sätt du kan följa resultatet i realtid. Det finns inget
annat som är så direkt. Det är kul att traditionen lever vidare
än idag. När det här drog igång i Värmland fanns
det ingen live-tv eller digitala plattformar. Jag skulle nog säga att
rallyradion är lika självklart som att grilla korv i skogen när
du bevittnar rallyt, säger Bourghardt.
Tillsammans med kollegorna Lars Jonsson, Per Johansson och Sofie Lundmark
lotsade de lyssnarna genom Rally Sweden under premiäråret.
- Vi är tighta och uppdelade för att täcka in hela tävlingen.
Lasse och Per är ute på sträckorna och fångar ögonblicken
och jag och Sofia håller ställningarna i studion, berättar
Sebastian Bourghardt
Inför andra upplagan i Umeå blir kvartetten kvar och kommer sända
rallyt på två frekvenser; 102,3 (Umeå) och 103,0 (Vännäs).
23-01-16 Världsmästaren
Kalle Rovanperä klar för Rally Sweden
Nu är anmälan till Rally Sweden 2023 stängd. 52 ekipage från
20 olika länder kommer till VM-festen i Umeå 9-12 februari. Regerande
världsmästaren och fjolårets segrare Kalle Rovanperä
kommer till start som storfavorit.
- Det kommer bli ett fantastiskt rally. Förutsättningarna är
helt fantastiska där Umeå med omnejd är dränkt i snö,
säger tävlingsledaren Stig-Rune Kjernsli.
Om lite mindre än en månad kommer det vara fullt fokus på
norra Sverige när Umeå med omnejd står som värd för
WRC-seriens andra deltävling för säsongen.
Tävlingsledaren Stig-Rune Kjernsli kan glädjas åt ett starkt
startfält till Rally Sweden.
- Vi har sju fler tävlande än i fjol och det är mycket glädjande.
Det är också kul att fabriksteamen kommer med så starka förare,
konstaterar han.
Nu väntar återigen vinterunderlag i Umeå, uppgraderat med
62 procent nya sträckor jämfört med fjolåret.
Det kommer bli ett fantastiskt rally. Vi vet från fjolårets
tävling att det kommer gå riktigt fort och med härliga snövallar
som ramar in sträckorna, säger Kjernsli.
I WRC-klassen är det ett stort antal världsstjärnor som kommer
till start. Fjolårssegraren i Umeå och regerande världsmästaren
Kalle Rovanperä kommer till Umeå även 2023 och är förstås
storfavorit även i år efter fjolårets uppvisning.
Finländaren tog över ledningen i rallyt förrän under andra
dagen. Sedan dominerade han rallyt och kunde under söndagen köra
hem segern kontrollerat. Rovanperä tog hem sex etapper under helgen och
bemästrade vinterunderlaget bäst av alla. Segermarginalen till belgaren
Thierry Neuville blev till slut 22 sekunder.
Finländaren bemästrade vinterrallyt med ackuratess under premiäråret
i Umeå och för hela Toyota-teamet blev det en drömtävling
med Rovanperä som segrare och med förarkollegorna Esa-Pekka Lappi
och Takamoto Katsuta på en tredje respektive fjärdeplats.
Inför årets WRC-säsong kommer pubilken få stifta bekantskap
med några nya WRC-förare och där Toyota bemannar fyra bilar
till tävlingen. Förutom Rovanperä, Elfyn Evans och Takamoto
Katsusa kommer italienaren Lorenzo Bertelli bemanna den fjärde Toyota-bilen.
M-sport Ford kommer jämfört med ifjol till start med två ekipage.
Storstjärnan och estländaren Ott Tänak blir affischnamnet sedan
han lämnat Hyundai-teamet inför årets WRC-säsong. Han
kommer att ackompanjeras av fransmannen Pierre Loubet som inte körde
i Umeå i fjol.
Hyundai-teamet som ifjol hade såväl Oliver Solberg som Ott Tänak
i stallet har till årets säsong lockat över såväl
Craig Breen som Esa-Pekka Lappi till teamet där den sistnämnde som
nämnts visade klassen med sin tredjeplats under fjolårets Rally
Sweden.
I WRC 2-klassen kommer det att bli ett riktigt getingbo där förstås
favoritskapet kommer att vila på svenska Oliver Solbergs axlar i sin
Skoda Fabia RS. Efter två år som WRC-förare erbjöds
ha inte nytt kontrakt med Hyundai-teamet och tar nu sats i ny klass och i
en ny bil.
Inte mindre än 25 (!) förare är anmälda i klassen. Noterbart
där är att fjolårssegraren Andreas Mikkelsen inte kommer till
start. Däremot landsmannen Ole-Christian Veiby som slutade tvåa
i fjol efter en tuff fight mot Mikkelsen. Jari Huttunen som slutade trea i
WRC 2-klassen är också anmäld till tävlingen. Båda
kommer garanterat vilja utmana Solberg om segern .
Noterbart i övrigt från klassen är att Finland kommer till
start med inte mindre än fem olika team och att även vinterovana
snöländer som Saudiarabien (Rakan Al-Rashed), Bolivia (Bruno Balacia)
och Paraguay (Fabrizio Zaldivar) kommer till start i tävlingen.
Anmälda till WRC Rally Sweden 9-12 februari
Anmälningslistan är provisorisk fram tills FIA godkänt den.
WRC1
M-Sport Ford WRT, Ford Puma Hybrid Rally1;
Ott Tänak/Martin Järveoja, Estland,
Pierre Loubet/Nicolas Gilsoul, Frankrike/Belgien
Toyota Gazoo Racing WRT NG, Toyota GR Yaris Rally 1;
Takamoto Katsuta/Aaron Johnston, Japan/Irland.
Elfy Evans/Scott Martin, Storbritannien.
Kalle Rovanperä/Jonne Halttunen,
Lorenzo Bertelli/Simone Scattolin, Italien
Hyundai Shell Mobis WRT, Hyundai i20 N Rally 1;
Thierry Neuville/Martijn Wydaeghe, Belgien,
Craig Breen/James Fulton, Irland
Esa-Pekka Lappi/Janne Ferm, Finland
WRC2
Toksport WRT: Emil Lindholm/Reeta Hämäläinen, Finland, Skoda
Fabia RS, Sami Pajari/Enni Mälkönen, Skoda Fabia RS.
Toksport WRT2; Nikolay Gryazin/Konstantin Aleksandrov, Ryssland, Skoda Fabia
RS, Marco Bulacia/Diego Vallejo, Bolivia/Spanien, Skoda Fabia RS.
Hyundai Motorsport N: Teemu Sunninen/Markkko Markkula, Finland, Hyundai i20
N, Fabrizio Zaldivar/Marcelo der Ohannesian, Paraguay/Italien, Hyundai i20
N.
M-Sport Ford World Rally Team: Robert Virves/Hugo Magalhaes, Estland/Puerto
Rico, Ford Fiesta MK II.
Oliver Solberg/Elliott Edmondson, Sverige/Storbritanien, Skoda Fabia RS, Ole
Christian Veiby/Stig Rune Skjärmoen, Norge, Volkswagen Polo GTI, Jari
Huttunen/Antti Linnaketo, Finland, Skoda Fabia, Georg Linnamäe/James
Morgan, Estland/Storbritannien, Hyundai i20 N, Egon Kaur/Jaako Viilo, Estland,
Skoda Fabia Evo, Lauri Jwoona/Tuukka Shemeikka, Finland, Skoda Fabia, Bruno
Bulacia/Axel Coronado, Bolivia/Spanien, Skoda Fabia Evo, Rakan AL-Rashed/Dale
Moscatt, Saudiarabien/Österrike, Skoda Fabia RS, Michal Solowow/Maciek
Baran, Polen, Wolkswagen Polo GTI, Mauro Miele/Luca Beltrame, Italien, Skoda
Fabia Evo, Fabrizio Arengi/Massimiliano Bosi, Italien, Citroen C3, Daniel
Alonos/Alejandro Lopez, Spanien, Citroen C3, Jörgen Jonasson/Nicklas
Jonasson, Skoda Fabia Evo, Luciano Cobbe/Roberto Mometti, Italien, Skoda Fabia
Evo, Joakim Roman/okänd, Sverige, Skoda Fabia, Miguel Zaldivar/José
Diaz, Paraguay/Argentina/Hyundai i20 N, Miguel Diaz Aboitiz/Rodolfo del Barrio,
Spanien, Skoda Fabia Evo, Alexander VIillanueva/José Murado, Spanien,
Skoda Fabia Evo, José Luis Garcia/Daniel Cué, Spanien.
RC 3 (Ford Fiesta Rally 3): Roope Korhonen/Anssi Viinikka, Finland, Toni Herranen/Mikko
Lukka, Finland, Jesse Kallio/Jussi Lindberg, Finland, Filip Kohn/Tomá
Streska, Tjeckien.
RC3/JWRC: Grégoire Munster/Louis Louka, Luxemburg/Belgien, William
Creighton/Liam Regan, Irland, Diego Dominguez/Rogelio Penate, Paraguay/Spanien,
Roberto Blach/Mauro Barreiro, Spanien, Raúl Hernandez/Rodrigo Sanjuan,
Spanien, Tom Rensonett/Loïc Dumont, Belgien, Laurent Pellier/Marine Pelamourguez,
Frankrike, Eamonn Kelly/Conor Mohan, Irland, Hamza Aanwar/Adnan Din, Kenya.
RC4:Yuki Yamamoto/Miika Teiskonen, Japan/Finland, Renault Clio RS, Nao Otake/Marko
Salminen, Renault Clio RS, Hikaru Kogure/Topi Luhtinen, Japan/Finland, Renault
Clio RS, Matteo Fontana/Alessandro Arnaboldi, Italien, Peugeot 208,
23-01-12 The Red Barn Arena
utvecklas - arenashow för hela familjen
Om mindre än en månad startar Rally Sweden i Umeå för
andra gången.
Redan nu kan alla rallyfans se fram emot en spektakulär arenaupplevelse.
Inför 2023 kommer The Red Barn Arena uppgraderas och bli mer tillgänglig
med utökad publikservice.
Totalt kommer arenaområdet ge plats för cirka 30 000 åskådare
med möjlighet att även följa dramatiken på övriga
specialsträckor via storbildsskärmar på området.
The Red Barn Arena kommer till 2023 inte bara bara bjuda på rally utan
bli en vinterfestival för alla. Foodcourts, artister, utställare,
storbildsskärmar, souvenirförsäljning, barer och VIP-områden
garanterar underhållning dagen lång.
- Vi kommer ha ett program som passar rallyentusiasten såväl som
familjen säger Anette Refseth, arena-ansvarig.
Arenaområdet, med Hagarondellen som strategisk knutpunkt, blev under
2022 den fantastiska mötesplats arrangörerna hade drömt om.
Med naturen som element formades en gigantisk snöläktare mitt i
området och med möjlighet att överblicka när WRC-förarna
forcerade igenom arenaområdet.
Rally Sweden The Red Barn Arena
The Red Barn Arena vid Hagrondellen i Umeå bjöd på publiksuccé
2022. Nu har arrangörerna spetsat området ytterligare inför
årets Rally Sweden för att skapa en arenaupplevelse för hela
familjen.
Rally Sweden har de senaste åren varit ledande inom WRC och gjort rallyt
till en spektakulär och actionfylld arenasport. Umeå 2022 blev
inget undantag.
- Umeåborna fick verkligen bevittna och ta del av en arenaupplevelse
de sent kommer glömma. Till årets tävling ska vi befästa
och förstärka den känslan. Banan har gjorts längre så
publiken kan se förarna under längre tid inne på arenan och
vi har byggt tillgänglighetsanpassade gångpassager så åskådarna
kan vandra fritt inne på arenaområdet, säger Stefan Djerf,
event director, Rally Sweden.
The Red Barn Arena får också en betydligt mer framträdande
roll som central publikpunkt där varje tävlingsdag avslutas på
området. Den inledande premiärsträckan utgår också
härifrån.
Var du än står på The Red Barn Arena kommer du kunna följa
farten och världens bästa rallyförare på i princip bara
en billängds avstånd. Arenasträckan är 1,5 kilometer,
innehåller tre hopp (där bilarna kan flyga upp till 40 meter i
det största hoppet) och de nya hybridbilarna kan komma upp i toppfarter
på över 150 kilometer i timmen.
- På det här sättet tillgängliggör vi verkligen
VM-rallyt för så många som möjligt. Det här är
en fantastisk chans för umeborna och alla tillresande att se världens
bästa rallyförare på nära håll, konstaterar Djerf.