Några
bra länkar under rallyt: |
|
|
25-02-20 Rally Sweden vecka
med specialuppdrag för klassansvarig
Att sammanfatta Rally Sweden 2025 är enkelt. Fantastiskt väder.
Lika fantastiska sträckor. Otroligt fint underlag. Massor med folk. Glada
miner på både aktiva och funktionärer. Helt enkelt rakt igenom
ett fantastiskt rally. Under den veckan hade klassansvarig ett minst sagt
hedersamt specialuppdrag, att inviga WRC2 tävlande Rachele Somachini
i vinterrallykörningens dolda hemligheter. Arenan var Fransson Rally
Range, en testsajt för vinterrally i absolut toppklass.
Rachele Somachini är säkert ett känt namn för en stor
del av svenska rallyälskare. Hon är den stentuffa tjejen som gång-på-gång
trotsar sin allvarliga, medfödda sjukdom Cystisk Fibros. Först med
en framgångsrik racingkarriär och nu sedan några år
tillbaka har hon växlat till rally. I år maxas rallykarriären
med att köra VM i en Citroén C3 WRC2-R5. En grym tjej. I en grym
bil. Med en grym och hedvärd mission: Att öka medvetenheten och
samla in forskningspengar till Cystisk Fibros kallad Correre Per Un Respiro
- Racing for a Breath.
Äventyrets WRC-kapitel började med supersvåra Monte Carlo
Rallyt. Nu fortsatte det med snabba och utmanande Rally Sweden. Rachele saknade
innan äventyrsveckan här i Sverige helt erfarenhet av att köra
vintersträckor på snö och is. Hon har kört italienska
Ice Challenge men det går på isbana och med eventdäck, inte
på rallysträcka på riktiga vinterrally däck så
det är inte alls jämförbart med riktigt vinterrally.
- Vilken ära det var att få ta mig an Rachele. Innan vi går
in på rallyt så måste jag först säga några
ord om hennes sjukdom så att alla förstår vilken hjältinna
hon är. Cystisk Fibros är en kronisk genetisk sjukdom som drabbar
inre organ och som förvärras över tid. Inte minst lungorna
är utsatta som förhindrar henne att andas helt normalt. Det finns
inget riktigt botemedel bara specialträning och regelbundna sjukhusbesök
för att i någon mån bromsa sjukdomens härjande i kroppen,
berättar VOC´s klassansvarige Roger Fransson.
Du Roger lider ju själv av ganska svår Astma och har till och med
tvingats till sjukhusvård med akut syrebrist vid några tillfällen.
- Jag brukar sällan ens nämna min Astma. Tillåt mig travestera
ett citat av en av mina idoler Börje Salming när han förklarade
för sin dotter Bianca hur han hanterade att spela skadad "jag brukar
bara skita i det". Jag har en sjukdom där det numera finns bra mediciner
och som är hanterbar, jag har inte som Rachele närmast ohanterbar
Cystisk Fibros. Att nämna Astma i samma mening som Cystisk Fibros det
är närmast löjligt även om Rachele brukade säga att
hon hade svår Astma när hon var liten för att det var lättare
för omvärlden att förstå. Jämfört med Cystisk
Fibros är Astma som att varje dag är glass och ballonger. Med den
liknelsen så kanske alla verkligen förstår vilken hjältinna,
ja till och med lejoninna Rachele är. Jag är så imponerad
av tjejen.
En enorm utveckling efter bara en enda dags utbildning och träning
Vi lämnar "fråga doktorn" och fokuserar istället
på Rally. Hur gick det för Rachele i rallyspåret?
- Man hinner inte allt på en enda dag. Vi började med att göra
saker rätt och fokusera säkerheten i körningen. Kunde omedelbart
på första diagnostiska genomkörningen konstatera att Rachele
hade väldigt bra bilkontroll, ett riktigt bra grund att bygga ifrån.
Rachele var en fantastisk adept som lyssnade med stora öron och tog till
sig det mesta tämligen omedelbart. Jättekul! Jag är övertygad
om att hon också kommer att ha stor nytta av det vi tränade på
även när underlaget blir grus senare på säsongen.
En närmast osannolik förbättring.
- På den 3,5 kilometer korta sträcka vi började dagen så
kapade Rachele närmast ofattfara 16 sekunder, ja ni läste rätt
sexton sekunder
före och efter mina inspel. Det vill säga
körde 16 sekunder snabbare efter att vi korrigerat några saker
i körningen. Och för att använda hennes egna ord verifierade
senare av hennes superrutinerade CoDriver Nico Arena: "I go a lot faster
but it feels a lot safer" (jag kör mycket snabbare men det känns
mycket säkrare). Jag kunde bara verifiera: "Jo, det är mycket
säkrare när du gör rätt". Och det är ju hon
och inte jag som gör jobbet. Det är hennes förbättring,
hennes utveckling, hennes framgång.
Väldigt roligt att konstatera att träningen också gjorde konkret
nytta i tävlingen
- Vi hann egentligen inte fokusera nästa steg. Det vill säga att
växla in lite av den den nyfunna tryggheten och numera lite för
stora marginalen i körningen till högre fart i de snabba sektionerna.
Trots detta så är förbättringen i tävlingen också
remarkabel. I Monte använde Rachele 136% av vinnarens tid. I Rally Sweden
så räckte det med 120% trots att det är just i snabba sektioner
som vi primärt har att jobba med. Och det är massor av snabb sektioner
i Rally Sweden.
All denna utveckling trots att inte träning med inriktning på fart
inte riktigt hanns med.
- Även Racheles stora satsning har budgetbegränsningar. Från
början fanns en tanke på två dagars test och utbildning men
budgeten gjorde att det fick begränsas till en dag. Det är varken
jag som coach eller hyran av sträckorna som är den stora kostnaden
utan helt enkelt det faktum att det kostar cirka 40€, cirka 450 kronor
per kilometer eller 4 500:- per mil att driva en WRC2 bil även när
man äger den, dvs har köpt den för de 3-4 miljoner som den
kostar inklusive all kringutrustning som man behöver för att kunna
tävla den i WRC.
Här pratar vi alltså om en R5, en WRC2 bil det är en bit från
VOC.
- Det kan man verkligen säga. Rackarns vilken rallybil. Vilken körbarhet.
Vilken fjädring. Vilka underbara diffar. Vilka bromsar. Oj vad jag skulle
vilja ha råd att ha en sån här! Hur konstigt det kanske än
låter så hade jag en hel del att tillföra Rachele. Jag har
en ansenlig mängd timmar i diverse häftiga bilar på olika
underlag på mitt samvete. Jag brukar också snabbt hitta bilens
själ och hur den vill bli körd och med den erfarenheten kände
jag mig faktiskt omedelbart hemma i WRC2 Cittran. Både teamet och jag
siktar faktiskt på ett härligt steg två nästa år.
Hoppas att alla följer Rachele, Nico och teamet under WRC säsongen.
Och att alla hejar lite extra på den stentuffa lejoninnan från
Milano.
25-02-16 Tre i rad för
Solberg i vinterlandskapet
Oliver Solberg gav sig själv bästa möjliga start
i jakten på VM-titeln med ännu en seger i WRC2-klassen i Svenska
Rallyt under söndagen.
Oliver kontrollerade tävlingen från start till mål och tog
sin tredje raka VM-rallyseger i sin hemmatävling runt Umeå. Det
skedde i 23-åringens 100:e officiella biltävling i karriären.
Att vinna för tredje året i rad ger en otrolig känsla.
Vi har jobbat hårt för detta, konstaterade Oliver Solberg.
Det var väldigt svårkört emellanåt. Vägförhållandena
förändrades hela tiden, och det var utmanande att välja linjer
i takt med att spåren blev djupare och djupare. Mot slutet av tävlingen
tog vi det ganska lugnt för att inte riskera något trots
det vann vi sista sträckan, Umeå-sprinten.
Oliver vann de första fem specialsträckorna och byggde upp en ledning
på över 20 sekunder till närmaste klassrival, som han sen
förvaltade på bästa sätt. Solberg och co-driver Elliott
Edmondson vann sammanlagt elva av 18 sträckor - i sin Toyota GR Yaris
Rally2-bil.
Andraplatsen gick till Printsport-teamkamraten Roope Karhonen från Finland,
som gick i mål 42,5 sekunder bakom Oliver.
Solberg slutade nia totalt i rallyt. Vinnare av WRC1-klassen blev den brittiske
Toyota-föraren Elfyn Evans.
Nästa VM-tävling går av stapeln i Kenya om en månad.
Planen är att Solberg och Edmondson ska delta i alla 14 VM-tävlingarna
den här säsongen.
25-02-16 Crystal Claire:
Schönborn seals FIA Junior WRC drive in Beyond Rally triumph
German wins fully funded season after stellar Rally Sweden performance.
Claire Schönborn has secured a fully funded drive in the remaining four
rounds of this years FIA Junior WRC after emerging victorious in the
Beyond Rally Womens Development Programme at Rally Sweden.
Launched in 2024 by WRC Promoter, the initiative activated under the
umbrella of Beyond Rally - aims to increase female participation in the highest
levels of rally sport and offer a pathway for aspiring female drivers. German
star Schönborn becomes the first winner of the groundbreaking programme,
earning her seat in a Ford Fiesta Rally3 for the rest of the Junior WRC season.
Schönborns journey began last year as one of nearly 100 applicants.
After a rigorous selection process, 15 drivers advanced to a three-day assessment
at M-Sport Polands headquarters in Kraków, Poland, where she,
along with Belgiums Lyssia Baudet and Finlands Suvi Jyrkiäinen,
progressed to the next stage.
The trio competed at Central European Rally in October, where the winner was
originally set to be decided. However, Schönborn and Baudet delivered
near-identical performances, prompting organisers to extend the contest to
Rally Sweden for a final head-to-head showdown.
Schönborn rose to the challenge, outperforming Baudet by almost three
minutes over the four-day snow-and-ice event alongside co-driver Jara Hain
to claim the coveted prize.
Its unbelievable, enthused Schönborn. At the
moment its hard to comprehend what we have achieved. It was a pleasure
to be part of Rally Sweden and we are so happy that we finished without any
damage that was the main goal. Now the hard work starts to participate
in the Junior WRC for the rest of the season!
Peter Thul, WRC Promoters Senior Director of Sport and Chairman of the
Beyond Rally Womens Driver Development Programme, praised Schönborns
achievement: This is exactly what we set out to achieve with the Beyond
Rally Women's Driver Development Programme identifying and supporting
talented female drivers on their journey to the top. Claire delivered an impressive
performance in Sweden, and her progression to the FIA Junior WRC is well deserved.
We wish her the best of luck in the remaining rounds this season.
Schönborns next challenge awaits at round two of the FIA Junior
WRC Vodafone Rally de Portugal - from 15 to 18 May.
More information can be found at
www.wrc.com.
25-02-16 Mille Johansson i
mästerskapsledning i Junior-VM efter starkt Rally Sweden
19-årige rallyföraren Mille Johansson från Katrineholm
vann 12 av 18 specialsträckor i den svenska VM-deltävlingen Rally
Sweden under helgen, och tar därmed ledningen i Junior-VM efter den första
av totalt fem deltävlingar i årets mästerskap. Mille och kartläsaren
Johan Grönvall från Arvika slutade på en andraplats i premiärtävlingen
i Umeå i helgen.
Mille och Johan gick in i helgens VM-premiär med höga mål,
efter att ha vunnit Junior-VM i Sverige i sitt inhopp förra året.
Och det började riktigt bra för Mille och Johan som ledde tävlingen
med närmare en minut halvvägs genom lördagen. Men på
sträcka 11 kom dom för fort in i ett vägbyte, och tappade närmare
3 minuter i en snövall.
Därefter körde Mille och Johan hem alla sträcksegrar i tävlingen
utom en, och slutade tvåa i Junior-VM - Bara 22 sekunder från
seger. Men tack vare att varje sträckseger i Junior-VM ger en bonuspoäng
i mästerskapet, så åker dom från Umeå som mästerskapsledare.
Den här helgen blev inte riktigt vad vi ville. Men det har ändå
vart en bra helg. Efter mitt mistag har vi tagit sträckseger efter sträckseger,
och även om det är lite surt så leder vi VM iallafall. Johan
och teamet har gjort ett fantastiskt bra jobb i helgen och jag vill rikta
ett stort tack till alla sponsorer, säger Mille Johansson.
Mille och Johan belönades med en full säsong i Junior-VM (Junior
WRC) efter att ha vunnit Junior-EM förra året. I JWRC tävlar
alla deltagare i likadana fyrhjulsdrivna Ford Fiesta Rally3 från M-Sport
Poland. Vinnare i Rally Sweden blev Taylor Gill från Australien, 22
sekunder före Mille och Johan.
Nästa deltävling i Junior-VM i rally körs i Portugal den 15-18
maj, nästa tävling för Mille och Johan är i det Italienska
grusmästerskapet där dom tävlar för teamet MS Munaretto
i en Skoda Fabia Rally2.
Länkar:
Junior-VM Kalender:
https://www.wrc.com/a/news/w28842_JuniorWRCCalendar2025?utm_campaign=cmp_3264125&utm_source=getanewsletter&utm_medium=email
Resultat:
https://www.ewrc-results.com/results/90017-rally-sweden-2025/?s=476082&sct=10&utm_campaign=cmp_3264125&utm_source=getanewsletter&utm_medium=email
25-02-16 Claire Schönborn
secures JWRC cockpit!
With a strong performance in Sweden, the German prevailed against
Belgian Lyssia Baudet to start in the 2025 Junior World Rally Championship.
Löffelscheid, 16.02.2025. A dream has come true for Claire Schönborn.
With a convincing performance at the Rally Sweden, the second round of the
FIA World Rally Championship (WRC), the 25-year-old from Löffelscheid
won the Beyond Rally Women's Driver Development Programme organized
by the WRC promoter, thereby securing a cockpit for the 2025 Junior World
Rally Championship (JWRC). Alongside her co-driver Jara Hain (25, Göttingen),
the German mastered the treacherous conditions on snow and ice in her only
fifth rally in superior style, finishing a strong seventh in the JWRC category
in her Ford Fiesta Rally3. As a reward for her impressive performance, Schönborn
will now contest the remaining four JWRC season rounds as part of Malcolm
Wilson's M-Sport team.
After crossing the finish line, Claire struggled to contain her emotions.
I can't put into words what's going on inside me. So much has happened
so quickly in the past few months that it will take me some time to process
it all. Half a year ago, I did my very first rally, and now I'm competing
in the world championship. If someone had told me that last summer, I would
have called them crazy, beamed the young woman, who only made her rally
debut last August during a guest start in the ADAC Opel Electric Rally Cup.
Until then, Claire Schönborn, who works as a system engineer for a major
automotive supplier in civilian life, had been successful in hill climb racing
and had won the German KW Berg Cup in 2024 as the first woman and youngest
participant of all time. In the large-scale selection process in the framework
of the Beyond Rally program, she had qualified among 15 competitors
from all over the world for a start at the Central European Rally 2024. At
this WRC event in the tri-border region of Germany, Austria and Czechia Claire
showed an impressive performance, so she and Belgian driver Lyssia Baudet
were called to fight for the 2025 Junior World Championship seat in a shoot-out
at the Swedish Rally. All JERC participants compete in identical Ford Fiesta
Rally3, which feature a 235-hp,1.5-liter three-cylinder turbo engine and all-wheel
drive.
Schönborn/Hainhad prepared extensively for the event, including a winter
driving training in Finland (with two-time rally world champion Marcus Grönholm
as an instructor), an entry as a course car in the Arctic Lapland Rally and
three days of testing in the John Haugland Winter Rally School in Norway.
This preparation was extremely valuable. I had never driven on studded
tires before. Being able to edge our way to the limit and getting to understand
the level of grip, even on snow and ice, was the basic requirement for being
able to face the challenge here in Sweden, explained Claire.
The rally around Umeå, a city of 115,000 inhabitants on the Gulf of
Bothnia about 600 kilometers north of Stockholm, proved to be the expectedly
difficult task. The total distance of 1060.05 kilometers included 18 special
stages over 300.22 km on snow and ice. Jara and I tried to ignore the
pressure as much as possible and concentrate on our job, said Schönborn.
Keeping the focus throughout the entire week of the event was not easy.
For me, this winter rally, with its ultra-fast stages on extremely slippery
terrain, even sometimes in the dark, was probably the most difficult on the
entire JWRC calendar. The danger of making a serious mistake was hiding at
almost every corner. I feel that I by far have not yet reached my full potential.
But we still managed to find a good rhythm and a consistent pace without taking
unnecessary risks. That was the key to this success.
Claire Schönborn now has time to take it all in and prepare for the big
tasks ahead before the second round of the JWRC in Portugal in May. I
can only thank all the people who are supporting me on this incredible journey
above all Jara,who, with her enormous experience and professionalism,
has given me the necessary calm and security. And of course, I would like
to thank everyone at the WRC promoter and at M-Sport, as well as our main
sponsor Capital Box and all our partners, without whom none of this would
be possible. I am living my dream, and that is an indescribable privilege.
I look forward to everything that is yet to come.
Schedule Junior World Rally Championship 2025
13.-16.02. Rally Sweden/S
15.-18.05. Vodafone Rally de Portugal/P
26.-29.06. EKO Akropolis Rally Greece/GR
31.-03.08. Secto Rally Finland/FIN
16.-19.10. Central European Rally/D
25-02-16 Evans holds firm
to win Rally Sweden
Welshman seizes the FIA World Rally Championship lead after thrilling Sunday
showdown.
Elfyn Evans fended off a determined charge from Toyota GAZOO Racing team-mate
Takamoto Katsuta on Sunday to secure victory at Rally Sweden and move into
the FIA World Rally Championship lead.
After four days of intense action on Umeås frozen stages, Evans
delivered when it mattered most - shutting the door on Katsuta in a dramatic
final-day shootout to claim his 10th career WRC win by 3.8sec.
Starting Sunday with a razor-thin 3.0sec advantage, the Welshman briefly lost
the lead as Katsuta came out firing, producing a 7.5sec stage win on Västerviks
opening run. But Evans and co-driver Scott Martin were quick to respond.
They fought back in style on the repeated run that followed, setting the benchmark
time to reclaim control by 3.7sec before hammering home their advantage with
a commanding drive through the rally-ending Wolf Power Stage - sealing victory
as Katsuta held off Hyundais Thierry Neuville, who finished 11.9sec
back from the top spot in third.
The result moved Evans to the top of the FIA World Rally Championship standings
with a lead of 28 points after two of 14 rounds, building on his runner-up
finish at the season-opening Rallye Monte-Carlo last month.
It's been a very good weekend, but I made life very difficult for myself
on that first stage this morning," Evans smiled. "At least it focused
the mind. We had a good run over the last couple of stages and obviously we're
very happy with the end result.
"Championship-wise, it's been a very good start. Obviously, it's very
early days but I don't think you could wish for much better than this.
Neuville, the reigning champion, had to work hard to secure the final podium
spot, fending off resurgent team-mate Ott Tänak by just 4.9sec. Tänak,
hindered by an engine mapping issue on his i20 N Rally1 on Saturday, was back
to form for Super Sunday and third only to Evans and Katsuta in outright pace
across the final day.
Two-time WRC champion Kalle Rovanperä endured a frustrating weekend,
struggling to find his usual rhythm. The Toyota star claimed just one stage
win across the rallys 18 tests and ultimately trailed Tänak by
16.0sec as he settled for fifth place.
Martin Sesks delivered a solid performance on his WRC return, securing
sixth place as M-Sport Fords top finisher. The Latvian ended the rally
17.6sec ahead of Toyotas Sami Pajari, while Josh McErlean - who had
been running eighth - slid down the order after getting his Puma Rally1 stuck
in a snowbank on the first stage of the day.
Grégoire Munster inherited eighth from team-mate McErlean as WRC2 frontrunners
Oliver Solberg and Roope Korhonen completed the top 10.
The FIA World Rally Championship heads to Africa next for the legendary Safari
Rally Kenya, round three of the season, from 20 - 23 March.
Rally Sweden Results:
1. E Evans / S Martin GBR Toyota GR Yaris 2h 33m 39.2s
2. T Katsuta / A Johnston JPN Toyota GR Yaris +3.8s
3. T Neuville / M Wydaeghe BEL Hyundai i20 N +11.9s
4. O Tänak / M Järveoja EST Hyundai i20 N +16.8s
5. K Rovanperä / J Halttunen FIN Toyota GR Yaris +32.8s
6. M Sesks / R Francis LVA Ford Puma +2m 9.4s
Drivers' Championship Standings (After Round 2 of 14):
1. E Evans 61pts
2. S Ogier 33pts
3. K Rovanperä 31pts
Manufacturers' Championship Standings (After Round 2 of 14):
1. Toyota GAZOO Racing WRT 120pts
2. Hyundai Shell Mobis WRT 72pts
3. M-Sport Ford WRT 25pts
The official Home of World Rallying:
wrc.com
25-02-16 Tidemand tar med sig
erfarenheten och blickar framåt efter Rally Sweden
I helgen gjorde Pontus Tidemand inte bara comeback i Rally-VM, utan även
premiär i Rally Swedens Umeå-version. Med tanke på att det
var fem år sen han senast gjorde ett VM-rally, var han ödmjuk i
sina förväntningar inför tävlingen. Målet var att
ha kul, köra sitt eget race och kunna knyta ihop det med en positiv känsla.
Pontus och co-driver Jørgen Eriksen hade en fenomenal inledning på
helgen. På torsdagens shakedown var de snabbast i klassen och med samma
sköna känsla satte de näst snabbaste tid på rallyts första
sträcka i Umeås kvällsmörker, endast dryga sekunden bakom
ledande Oliver Solberg.
Resten av helgen blev dock något av en utmaning med både understyrning
och en kamp för att grepp i det till stor del lösa underlaget.
- Jag kom hit utan förväntningar på resultat, det kan jag
inte göra där jag befinner mig just nu, och det gjorde att jag inte
kände någon som helst press. Sen att man alltid vill prestera sitt
bästa och vara med i fighten, det är en annan femma. Vi var där
i toppmixen den första dagen, med en bra shakedown och en snabb tid på
den första sträckan. Men vi var förberedda på att förutsättningarna
skulle förändras under helgen och vi kunde inte göra så
mycket annat än det bästa av det vi hade. Man kan analysera och
gå in på detalj men det förändrar ingenting, så
jag föredrar att se till det positiva. När det var snabba sträckor
med is och vi hade grepp så hängde vi med, vilket vi ser tydligt
på splittiderna på vissa sträckor eller vissa sektioner där
vi till och med varit snabbast ibland. Men så fort underlaget blev löst
halkade vi omkring som en smörklick i en het stekpanna, berättar
Pontus.
Nu blickar han framåt och är redan sugen på en fortsättning:
- Vi kom hit med målsättningen att ha kul, njuta av ett av världens
bästa rallyn och få med oss en positiv känsla och det tycker
jag vi har. Rally Sweden är ett fantastiskt välordnat event och
får vi komma tillbaka nästa år har vi erfarenheten med oss
och kan säkert göra betydligt bättre ifrån oss. Dessutom
vore det jätteroligt att köra EM-rallyt i Värmland framåt
sommaren, så vi får se. Jag vet i alla fall att den här helgen
gav mersmak och jag är tacksam att jag fick chansen så jag vill
verkligen passa på att tacka teamet, JC Raceteknik, för ett proffsigt
jobb, min kartläsare Jørgen Eriksen som gjorde ett kanonjobb i
sin första VM-tävling, och såklart gamla såväl
som nya partners som gör det här möjligt.
25-02-15 Rally Sweden on a
knife-edge as Evans defends slim lead
Welshman ends Saturday just 3.0s ahead of Takamoto Katsuta as Thierry Neuville
looms large in third.
Elfyn Evans will enter Rally Swedens final day with victory hanging
in the balance - his lead over Toyota GAZOO Racing team-mate Takamoto Katsuta
sitting at just 3.0sec with Thierry Neuville also looming large in third.
Evans, runner-up at the season-opening Rallye Monte-Carlo, started Saturdays
penultimate leg with a narrow 0.6sec advantage over Katsutas identical
GR Yaris Rally1. The pair were almost inseparable through the mornings
high-speed ice-laden stages near Umeå, but a commanding start to the
afternoon loop saw the Welshman extend his lead to 8.6sec - helped in part
by a mistake from Katsuta, who overshot a junction on SS12.
Just when it seemed Evans had seized control, the momentum shifted again.
Katsuta fought back on SS14, cutting the gap to 6.0sec before Evans stalled
his car on a tight left-hander in the days closing stage - reducing
his lead even further to just 3.0sec.
"Coming into the junction, I lost the rear and it just stalled under
braking, he explained. It's not ideal.
Katsuta, a five-time podium finisher, is still chasing his maiden WRC victory
but remained measured in his approach.
"I want to finish the rally, that's it, he said. Let's see.
I will speak with my bosses in the team and let's see what they say. For sure,
I am very hungry for many things, but I have seen myself many times being
too hungry when going to places and then something happens.
Neuville, who started the day in fifth, made huge strides to haul himself
into the lead fight. The reigning world champion overtook Hyundai team-mate
Ott Tänak, who was hampered by a coolant leak, and ended the day 6.5sec
clear of the Estonian while just 6.3sec behind Evans.
We have to prepare well tonight and give it a try tomorrow, he
said. I am happy with today to be honest. We did what we should do -
had a good rhythm and managed the risk. Hopefully we have the same feeling
tomorrow."
Adrien Fourmauxs podium challenge came undone after a series of misfortunes.
The Frenchman, who had been firmly in the mix on Friday, lost time after stopping
immediately after the start of SS10 to fasten his helmet strap. He rebounded
from the oversight with a stage win on SS11, only to slide off on SS12 and
bury his Hyundai in a snowbank - ending his day prematurely.
Kalle Rovanperä capitalised on the chaos, climbing to fifth in his Toyota
and enjoying a much stronger leg after a subdued Friday. The two-time world
champion closed to within 10.1sec of Tänak heading into Sundays
three-stage showdown, with Martin Sesks sixth in his M-Sport Ford Puma
Rally1
Sesks survived a scare when he spun in the fading light of SS13 but managed
to keep Toyota young gun Sami Pajari 12.2sec behind. Further back, Ford drivers
Josh McErlean and Grégoire Munster occupied eighth and ninth, while
WRC2 leader Oliver Solberg rounded out the top 10
Just three stages and almost 70km of competitive action remain on Sunday before
Rally Sweden crowns its winner.
Standings after Saturday (SS15 /18):
1. E Evans / S Martin GBR Toyota GR Yaris 2h 0m 4.2s
2. T Katsuta / A Johnston JPN Toyota GR Yaris +3.0s
3. T Neuville / M Wydaeghe BEL Hyundai i20 N +6.3s
4. O Tänak / M Järveoja EST Hyundai i20 N +12.8s
5. K Rovanperä / J Halttunen FIN Toyota GR Yaris +22.9s
6. M Sesks / R Francis LVA Ford Puma +1m 31.4s
The official Home of World Rallying:
wrc.com
25-02-14 Evans edges fierce
Rally Sweden battle after dramatic Friday
Welshman leads round two of the WRC as 9.1 seconds blanket the top five drivers.
Elfyn Evans emerged from a thrilling Friday at Rally Sweden with a slender
lead, as an intense battle at the top saw just 9.1 seconds covering the leading
five drivers.
The FIA World Rally Championships only pure snow rally delivered a day
of fluctuating fortunes, with multiple lead changes across the seven snow
and ice-laden speed tests. Toyota GR Yaris Rally1 driver Evans set the early
pace and led at midday service, but as conditions evolved, so did the leaderboard.
Takamoto Katsuta briefly hit the front on SS5 before Evans responded immediately
to reclaim the top spot. Then, as darkness fell over the Bäck stage,
Ott Tänak edged ahead - only to lose his advantage on the final Umeå
Sprint test as worn tyres cost him valuable time. Evans seized the opportunity,
clocking the fastest time to move back into the lead once more.
Katsutas strong pace kept him within just 0.6sec of his Toyota team-mate,
while Tänak slipped to third, 2.5sec off the lead.
Adrien Fourmaux was one of the standout performers in the morning, winning
two stages and running as high as second. His momentum slowed slightly in
the afternoon, but the Frenchman still ended the day a strong fourth, just
5.4sec behind Hyundai i20 N Rally1 colleague Tänak. A stall on SS5
at the same tricky corner that caught out Kalle Rovanperäand Josh McErlean
- was his biggest setback.
Defending champion Thierry Neuville endured a frustrating start, struggling
with understeer, but found his rhythm later in the day. A stage win helped
him claw back some time, and he completed the leg 9.1sec down on Evans in
fifth overall.
Two-time world champion Rovanperä had an uncharacteristically subdued
day. Not helped byan overshoot on SS5, the Finn failed to break into the top
three on any stage and trailed Neuville by 16.4sec at close of play.
Martin Sesks impressed on his return to M-Sport Fords Puma Rally1,
posting a pair of top-three stage times on his way to seventh. Team-mate McErlean,
in only his second Rally1 start, continued to build confidence and finished
the day eighth.
Toyotas Sami Pajari showed flashes of strong pace but was hampered by
an early brush with a snowbank that dislodged a tyre from the rim and limited
him to ninth. Grégoire Munster completed the top 10 in his Puma.
Saturdays penultimate leg offers plenty of opportunity for more twists
and includes seven high-speed stages covering 101.96km.
Standings after Friday (SS8 /18):
1. E Evans / S Martin GBR Toyota GR Yaris 1h 8m 36.5s
2. T Katsuta / A Johnston JPN Toyota GR Yaris +0.6s
3. O Tänak / M Järveoja EST Hyundai i20 N +2.5s
4. A Fourmaux / A Coria FRA Hyundai i20 N +7.9s
5. T Neuville / M Wydaeghe BEL Hyundai i20 N +9.1s
6. K Rovanperä / J Halttunen FIN Toyota GR Yaris +25.5s
The World Rally Championship (WRC) is the FIAs premium rally series.
It showcases high-performance cars and the worlds best drivers competing
in dramatic surroundings, ranging from Swedens freezing winter to Kenyas
heat and rocky tracks. Participants battle for drivers and manufacturers
titles at 14 rallies. More information can be found at
wrc.com
The official Home of World Rallying:
wrc.com
25-02-14 Så sänder
SVT från Svenska Rallyt 2025:
Lördag 15 februari:
09.05-09.45, SVT Play: Sträcka Vännäs 1.
10.00-11.00, SVT2/SVT Play: Sträcka Sarsjöliden 1.
11.05-11.55, SVT Play: Sträcka Koksele 1.
14.00-19.00, SVT Play: Svenska rallyt.
15.00-16.00, SVT2/SVT Play: Sträcka Sarsjöliden 2.
18.00-19.00, SVT2/SVT Play: Sträcka Umeå 1.
Söndag 16 februari:
07.25-08.25, SVT Play: Sträcka Västervik 1.
09.45-14.00, SVT Play: Svenska rallyt.
09.45-10.55, Kunskapskanalen/SVT Play: Sträcka Västervik 2.
12.00-13.30, SVT2/SVT Play: Sträcka Umeå 2.
18.00-19.00, SVT2/SVT Play: Sammandrag Svenska rallyt.
Här
ser du Svenska rallyt i SVT Play >>>
25-02-12 Oliver Solberg i
100 på hemmaplan
Kampen om VM-titeln i WRC-2 börjar på hemmaplan när
Oliver Solberg kör karriärens 100:e officiella biltävling i
Rally Sweden den här veckan.
23-åringen kommer att köra en Printsport-driven Toyota GR Yaris
Rally2 när han jagar sina första poäng för säsongen
i kampen om WRC2-titeln. Förra året kom Oliver på en andra
plats i mästerskapet bara slagen med tre poäng.
Åtta år och en månad efter att han debuterade med en andraplats
i lettiska Rallijs Aluksne som 15-åring 2017, genomför Oliver Solberg
sin 100:e officiella biltävling. 27 av tävlingarna i både
rally och rallycross har slutat med seger.
Han startar för femte gången i Rally Sweden där han
vunnit de två senaste upplagorna.
Frustrationen över att missa VM-guld på mållinjen
förra året bidrar bara till större motivation den här
säsongen. Vi är fast beslutna att slutföra jobbet i år,
och det börjar här i Sverige, säger Oliver Solberg.
Förra året vann Oliver och co-driver Elliott Edmondson med överlägsna
1,20 minuters marginal till närmaste WRC2-rival. Körningen resulterade
i en femteplats totalt i VM-tävlingen inklusive den största
klassen.
Jag känner mig verkligen hemma i snön. Min hemmatävling
är definitivten av höjdpunkterna och en av mina favoriter för
säsongen. Det är en speciell känsla att tävla hemma inför
så många vänner, familj och fans. Men det är framför
allt vägarna och underlaget som gör den här tävlingen
så speciell.
Solberg bytte inför säsongen till Printsport-teamet och deras Toyota
GR Yaris Rally2. Han debuterade i Rally Monte-Carlo förra månaden,
men utan några VM-poäng i potten.
Jag blev direkt imponerad av Yaris. Det är en helt annan bil än
den jag körde innan. Bilen är smidigare och med den trecylindriga
motorn är prestanda och vridmoment lite annorlunda, konstaterar han.
Rally Sweden startar med en kort rallysprint på torsdagskvällen.
Tävlingen avslutas efter 18 specialsträckor tidigt söndag eftermiddag.
25-02-12 Mille Johansson inleder
jakten på VM-guldet på hemmaplan i Rally Sweden
19-årige Mille Johansson från Katrineholm inleder i helgen sin
första hela säsong i Rally-VM, när Junior-VM (Junior WRC),
inleds på hemmaplan i Rally Sweden i Umeå. Tillsammans med kartläsaren
Johan Grönvall från Arvika satsar Mille på den åtråvärda
VM-titeln.
Det känns häftigt att vi nu tagit steget till VM, som har
varit mitt mål sen början av karriären. Jag är otroligt
tacksam till alla som på något sätt hjälpt oss på
vägen hit, säger Mille Johansson.
Det ska bli riktigt kul att dra igång säsongen. VM är
ju dit de flesta vill nå, och nu är vi ju här, så det
ska bli ett riktigt roligt år. Vi siktar på att samla viktiga
erfarenheter inför framtiden, och ska försöka ta hem segern
i slutet av säsongen, säger Johan.
Mille och Johan vann titeln i Junior-EM, Junior ERC, förra året
och belönades då med en full säsong i VM-serien. Men redan
förra året gjorde dom ett inhopp i JWRC i Sverige för att
skaffa sig inhopp för framtiden, ett inhopp som slutade med seger.
Årets Junior-VM består av fem deltävlingar, med start på
snö och is i Umeå. Serien fortsätter på grus i södra
Europa i Portugal och Grekland. I slutet av sommaren väntar klassiska
VM-rallyt i Finland innan finalen körs i Central European Rally på
asfalt.
Vinnaren av Junior-VM får en säsong i WRC2, den näst högsta
klassen i Rally-VM, tillsammans med Fordteamet M-Sport.
Vi vill vinna Junior-VM i år, men det kommer blir tufft. Det
är flera tuffa tävlingar och många rutinerade förare
i mästerskapet, så vi har lagt upp en strategi för att kunna
vara med och utmana om seriesegern, fortsätter Mille.
Rally Sweden inleds på torsdagen med en sträcka på The Red
Barn Arena i centrala Umeå. Totalt 18 sträckor runt om i Västerbotten
ska avgöras fram till söndag. I Junior WRC, där alla ekipage
tävlar i identiska fyrhjulsdrivna Ford Fiesta Rally3 från M-Sport
Poland, kommer 12 ekipage till start i Umeå.
Det är alltid roligast att åka tävling hemma i Sverige,
med många fans och supportrar ute på sträckorna som ger den
extra lilla pushen i självförtroendet. Och snö är favoritunderlaget,
svensk som man är. Målsättningen för Rally Sweden är
solklar. Det är back-to-back seger som gäller, avslutar Mille.
Länkar:
Junior-VM
Kalender
Startlista
Rally Sweden
Tider
& Sträckor
Resultat
25-02-11 Så sänder
Rallyradion från Rally Sweden i Umeå 2025
Den populära rallyradion är ett självklart inslag när
den fjärde upplagan av VM-tävlingen Rally Sweden avgörs i Umeå
den 13 till 16 februari. Svensk Bilsports Rallyradio åter står
redo att sända närmare 35 timmar liveradio från årets
VM-fest.
- Det är lika ärofyllt som det är roligt att få möjligheten
att fortsätta sända rallyradion från Rally Sweden. Vi är
så laddade man kan bli, och ser fram mot att ta lyssnarna genom årets
tävling, säger Sebastian Bourghardt, programledare och producent
för rallyradion.
Sändningarna från tävlingen startar på torsdagskvällen
i samband med att rallyt invigs och den första sträckan körs
på Red Barn Arena i centrala Umeå. Därefter bevakas alla
sträckor i rally till målgång på söndag eftermiddag.
Det är en rutinerad reportertrio som kommer bevaka sträckorna där
Rally Sweden-veteranen Lars Jonsson får sällskap av Per Johansson
och Robin Nilsson. Johansson och Nilsson bildar även speakerpar på
The Red Barn Arena varje kväll under rallyt.
Även i studion är det oförändrat manskap där programledaren
Sebastian Bourghardt kompletteras av experten Sofie Lundmark.
Under årets rallyradio bevakas samtliga sträckor i VM, med fokus
på de svenska ekipagen i såväl WRC2, Junior WRC och WRC3.
Under fredagen och lördagen kommer den populära Rally Sweden Historic
punktmarkeras vid flertalet tillfällen.
Sändningarna från Rally Sweden kommer sändas digitalt och
kostnadsfritt via Svensk Bilsport TV genom webben på
www.svenskbilsporttv.se
och i appen Svensk Bilsport TV.
Sändningstider:
Torsdag 15/2: 18:00-20:30
Fredag 16/2: 08:30-20:30
Lördag 17/2: 07:30-20:30
Söndag 18/2: 07:30-14:00
25-02-11 Uppvärmd Tidemand
laddad för Rally Sweden och VM-comeback
När chansen dyker upp - då tar man den. Så resonerade Pontus
Tidemand när han fick möjligheten att göra comeback i rally-VM,
och närmare bestämt Rally Sweden, efter fem års paus från
mästerskapet. I lördags stod han på pallen i North Rally Boden
och nu är han mitt i uppladdningen för att ta klivet tillbaka in i rallyns
finrum.
- Det här kom väldigt snabbt på, men på sätt och vis
kanske det är bra. Man hinner inte tänka för mycket utan slängs
rätt in i den bekanta gamla rallybubblan och när man väl är
där, då är det bara att gå "all in", säger
Pontus om erbjudandet han fick från Joel Christoffersson och JC Raceteknik
och som är anledningen till att han nu befinner sig i Umeå och taggar
upp inför helgens Rally Sweden.
Innan han tog ett steg tillbaka var han stammis i rally-VM i närmare ett
decennium med många fina meriter på sitt CV, däribland ett guld
i junior-VM 2013 och mästartiteln i WRC 2 från 2017, och han är
dessutom den förare med flest segrar genom tiderna i WRC 2-klassen. Men oavsett
hur många världsmästerskap han har gjort, så är det
tveklöst den svenska deltävlingen som ligger honom varmast om hjärtat.
- Det är klart att man ska vara stolt över att vi har ett VM-rally i
Sverige och det har alltid varit ett fantastiskt evenemang, årets motorsporthöjdpunkt
och en riktig folkfest. När rallyt gick hemma i Värmland körde
jag det tio år i rad och efter att det flyttade upp till Umeå har
jag varit där och tittat varje år.
Men i år blir det alltså premiär bakom ratten i Rally Sweden
på nordligare breddgrader och Pontus är taggad på VM-comeback
och det har varit full fart med förberedelserna de senaste veckorna. Under
den gångna helgen körde han Rally-SM:s första deltävling
i Boden som ett test inför vad som väntar.
- Det gav mycket mer än ett vanligt test. Allt handlar om att få så
många mil som möjligt i kroppen och att kunna få göra det
i ett tävlingssammanhang är väldigt effektivt. Vi kunde känna
oss för och testa oss fram och mot slutet kände vi verkligen att vi
hade kommit in i det och hittat inställningar som passade oss. En perfekt
genomkörare helt enkelt, berättar Pontus, som knep en tredjeplats i
North Rally Boden.
Nu väntar den stora utmaningen med Rally Sweden och veckan fram till torsdagens
start är fullspäckad med förberedelser. Sen börjar det roliga
på riktigt och Pontus har målsättningen helt klar för sig.
- Utöver rekognoseringen analyserar och finjusterar vi, det finns alltid
detaljer att jobba på. Det ska bli grymt kul att komma tillbaka till VM
och jag har hört att förhållandena där ute på sträckorna
aldrig har varit så bra som i år så det bådar gott. Vi
har som mål att ha så roligt som möjligt och hitta en positiv
känsla i bilen, då brukar det gå bra. Man är givetvis tävlingsmänniska,
men också realistisk när vi tävlar mot fabriksförare som
kör rally på heltid. Vi ska göra det bästa efter våra
förutsättningar och kan vi genomföra det här på ett
bra sätt och avsluta med en skön känsla, då känner jag
att vi har gjort det vi kom hit för. Jag är otroligt tacksam för
att jag fått den här chansen av JC Raceteknik och för stödet
jag får av gamla såväl som nya partners, utan dem hade jag inte
varit här nu, säger Pontus.
Under de här två tävlingarna har Pontus sällskap av kartläsaren
Jørgen Eriksen, som startade sin resa som co-driver 2016, men redan hunnit
med att skaffa sig god erfarenhet och förra säsongen lotsade han Calle
Carlberg till ett silver i junior-EM.
- Rally är min passion i livet och jag älskar nya utmaningar och känslan
som kommer när allt funkar. Jag och Pontus har varit kompisar i många
år men inte suttit i samma bil så ofta, men vi kan lätt översätta
vår vänskap till ett väl fungerande samarbete i rallybilen. Det
här blir min VM-debut och man är lite spänd innan, det är
mycket förberedelser och detaljer som ska klaffa, men jag känner att
det var mycket som föll på plats i Boden. Den känslan tar vi med
oss till Rally Sweden och vi fokuserar på att ha kul och njuta av upplevelsen.
Sträcktiderna får komma allteftersom, vi känner ingen press och
Pontus med sin erfarenhet har inte något att bevisa så vi kör
vårt eget race, säger Jørgen.
Årets upplaga av Rally Sweden avgörs mellan den 13 och 16 februari.
Eventet drar igång på klassiskt vis på torsdagen med shakedown
och en centrumnära sprintsträcka - samma sträcka som avrundar tävlingen
på söndagen strax efter lunchtid. Däremellan körs ytterligare
16 fullängdssträckor på drygt 30 mil sammanlagt.