21-04-12 Performance
Racing utökar V8TC Experience Car med ny bil
I fjol lanserade Performance Racing V8TC Experience Car, en möjlighet
för den som vill att prova på en racehelg i V8 Thunder
Cars. Satsningen blev en succé, bilen hyrdes ut till alla tävlingar
utom en, och till årets säsong utökar nu Performance
Racing satsningen med ytterligare en bil.
Redan i fjol blev satsningen en stor framgång och det
gick över förväntan med många glada och nöjda
kunder, säger Anders Conradzon, Performance Racing. Inför
årets säsong är bilen uppbokad till alla tävlingar
och därför har vi köpt in ytterligare en bil till för
att göra det möjligt för ännu fler att prova på
V8 Thunder Cars.
Marcus Larsson är redan presenterad och kommer att köra
på Anderstorp den 4-5 september. Fler förare står
på tur att presenteras inom kort och med den nya bilen, en Ford
Mustang som tidigare tillhörde Bryntesson Motorsport, blir det
alltså ännu fler förare som får chansen att
prova på V8 Thunder Cars under 2021.
Tanken med V8TC Experience Car är att den som är
intresserad enkelt ska få en möjlighet att uppleva V8 Thunder
Cars från insidan utan att behöva dra på sig onödiga
kostnader. Allt ingår, mekaniker, transport och depåplats,
och man kan komma med hjälmen under armen till tävlingen.
Med vårt koncept kan man få en mycket bättre
känsla för vad det är som krävs för att köra
en säsong i V8 Thunder Cars, fortsätter Anders. Det handlar
inte bara om att få köra bilen, det är också
stämningen i depån och att vara med en hel racehelg ger
också möjlighet att knyta kontakter som kan behövas
för att göra en egen satsning i framtiden.
Med en bil till i V8TC Experience Car-konceptet finns det alltså
nya möjligheter för den som är intresserad att vara
med i någon av årets deltävlingar.
Båda bilarna är bokade på Gelleråsen
och Anderstorp, så nu är det först till kvarn som
gäller på de sista platserna. Det är bara att kontakta
mig på 070-527 88 40 så är drömmen verklighet
redan nu, skrattar Anders.
21-04-07 Linus Lundqvist
näst snabbast i officiellt Indy Lights-test
Linus Lundqvist lämnade ett rejält styrkebesked inför
den stundande Indy Lights-säsongen när han slutade etta
respektive tvåa i mästerskapets två officiella testpass
på Barber Motorsports Park, Alabama (USA), på tisdagen.
Det traditionsenliga så kallade "Spring Training"-testet,
där hela Indy Lights-fältet samlas för första
och enda gången innan premiären, visade att Lundqvist snabbt
funnit sig tillrätta i INDYCAR-seriens främsta matarklass.
Tyresö-sonen satte omedelbart tempot under förmiddagspasset,
två tiondelar före teamkamraten i HMD Motorsports with
Global Racing Group, David Malukas (USA). Lundqvist lyckades samtidigt
krypa ner under det gällande banrekordet för Indy Lights,
satt i kvalet 2015 - ett kraftfullt varningsskott från den regerande
Formula Regional Americas-mästaren.
I eftermiddagspasset slutade sedan Lundqvist tvåa, tiondelen
bakom Malukas, med Andretti Autosport-duon Robert Megennis (USA) och
Kyle Kirkwood (USA) som trea respektive fyra i det 13 man stora fältet.
På den sammantagna resultatlistan för dagen var Malukas
snabbast, bara fyra hundradelar före Lundqvist.
- Det har varit ett väldigt positivt test här på Barber,
säger Linus Lundqvist. Man ska aldrig dra för stora växlar
av ett test, men jag tycker att signalerna definitivt är goda.
Det känns verkligen som att vi har ett bra paket och att farten
finns där både över en längre stint och i kvaltrim.
Jag har trots allt inte haft så många dagar i bilen, så
det är inspirerande att vara med där uppe redan nu. Jag
är extremt sugen på att komma tillbaka hit nästa vecka
och börja tävla!
Säsongspremiären för Indy Lights äger rum nästa
vecka, den 15-18 april, på just Barber Motorsports Park.
21-03-31 Porsche Carrera
Cup Scandinavia: Fredrik Ekblom gästförare i säsongspremiären!
En av Sveriges mest framgångsrika och rutinerade racerförare
gästspelar i Skandinaviens ledande racingmästerskap. Ekblom
hoppas ge sig in i tätstriden när serien inleds på
Ring Knutstorp i maj.
Jag är spänd inför tävlingen och ser fram
emot att köra Porsche 911 GT3 Cup. Det är en snabb bil så
jag hoppas att takterna sitter i, säger Fredrik Ekblom inför
inhoppet som gästförare i Porsche Carrera Cup Scandinavia.
7-8 maj tävlar han i mästerskapets säsongspremiär
på Ring Knutstorp.
Porsche Carrera Cup Scandinavia är tillbaka. Förberedelserna
inför en ny säsong pågår för fullt och
såväl förare som supporters kan se fram emot 14 spännande
race på sex banor i Sverige och Norge. Serien inleds 7-8 maj
på Ring Knutstorp.
Succén med internationellt meriterade gästförare
som utmanar mästerskapets ordinarie startfält fortsätter.
Genom åren har gästförarprogrammet rekryterat en rad
förare från motorsportens stjärnhimmel. Bl.a. Formel
1-världsmästaren Jacques Villeneuve och racevinnande Indycar-föraren
Felix Rosenqvist. Porsche Sverige presenterar idag ytterligare en
spektakulär värvning. I årets säsongspremiär
kommer den omtalade gästbilen med startnummer 911 att köras
av mångfaldige svenske mästaren Fredrik Ekblom.
Det här ska bli kul, säger Fredrik Ekblom. Jag är
spänd inför tävlingen och ser fram emot att tävla
med Porsche 911 GT3 Cup. Det är en snabb bil så jag hoppas
att takterna sitter i.
Fredrik Ekblom tillhör de mest framgångsrika och rutinerade
förarna i svensk motorsporthistoria med en karriär som spänner
över 30 år. I Sverige är han framförallt känd
för framgångarna i Touring Cars, med tre mästerskapssegrar
i STCC och en titel i TTA-mästerskapet.
Det är roligt att se hur Porsche Carrera Cup Scandinavia
har vuxit. Jag har tittat på racen med glädje, fortsätter
Ekblom. Jag skulle bli besviken om jag inte klarar topp-fem, men det
är väldigt tuff konkurrens och jag kan lika gärna sluta
på 15:e plats.
Fredrik Ekblom har även en lång internationell karriär
som professionell racerförare bakom sig. På meritlistan
finns bl.a. racesegrar i F3000, klassegrar i 24-timmars på Daytona
och Nürburgring, fabriksförarkontrakt i American Le Mans
Series och förarinsatser i Indycar.
Tidigt i karriären gjorde Fredrik Ekblom framgångsrika
inhopp i Cup-tävlingar på internationell nivå med
Porsche som resulterade i segrar på Spa-Francorchamps och Monza.
Han har även tävlat i Porsche Supercup, den högsta
nivån av märkets entypsmästerskap, som körs på
samma banor som Formel 1 under Grand Prix-helgerna.
Vi är glada att välkomna ett av de stora namnen inom
svensk racing till årets säsongspremiär av Porsche
Carrera Cup Scandinavia, säger Raine Wermelin, Direktör,
Porsche Sverige. Fredrik Ekblom är en aktad och älskad racerförare
som under sin långa motorsportkarriär konstant tillhört
den yttersta eliten i de mästerskap han har tävlat i.
21-03-12 Racebil.se
till start med Andreas Nilsson och Tomas Åkerlund
Andreas Nilssons team Racebil.se växlar upp inför
årets V8 Thunder Cars-säsong. I år kommer man till
start med två bilar, i den ena sitter förstås Andreas
själv och i den andra kommer kompisen Tomas Åkerlund att
återfinnas bakom ratten.
Vi kände att vi ville satsa lite mer och ha ännu
roligare, säger Andreas. Det blir enklare också, om man
är fler och kan hjälpas åt med packning före
och efter tävling.
Andreas körde bara en tävling i fjol, årets näst
sista deltävling på Mantorp Park, och det blev en succé.
Efter att ha vunnit kvalet smällde Andreas till med seger i det
första heatet och följde sedan upp med en andraplats i det
andra, hans bästa resultat någonsin.
Vi ska göra vad vi kan för att vinna och målet
är att stå på pallen hela tiden. Men vi kommer med
en helt nybyggd bil och det kan ta en stund att komma in i den
Tomas Åkerlund, 56 år och precis som Andreas hemmahörande
i Norrtälje, började visserligen sent med motorsport, bara
för tio år sedan, men har ändå hunnit med att
köra en hel del rally i muskelpotenta WRC-bilar och har även
erfarenhet av Ginetta. För två år sedan körde
han V8 Thunder Cars-finalen på Mantorp Park och det gav mersmak.
Det var kul, jag hade aldrig provat tidigare men jag kände
att det här kan vi göra fler gånger. I år dök
möjligheten upp och då hoppade jag på det här.
Tomas Åkerlund, Andreas Nilsson och Johan Rüden.
Precis som tidigare är det Andreas vapendragare Johan Rüden
som är chefsmekaniker men i och med att teamet utökas med
en bil letar man efter mekaniker.
Skulle det hända något är det lite lite med
en gubbe på två bilar. Vi har några bra mekar på
gång. Det kommer att bli bra det här, säger Johan.
Säsongen för Racebil.se inleds med tester på Ljungbyhed
om några veckor. Då hoppas teamet att få till inställningarna
på bilarna och testa de nya stötdämparna från
Öhlins. Premiärtävlingen körs också på
Ljungbyheds Motorbana, den 5-6 juni, tillsammans med STCC, Formula
Nordic och Radical. Tävlingarna kan följas på STCC+.
För med information om STCC+, se www.stcc.se.
21-03-05 Dennis Strandberg
och Snake Pit Garage redo försvara titeln
Dennis Strandberg är redo att försvara mästartiteln
i V8 Thunder Cars från i fjol. Den 27-årige helsingborgaren
tog hem mästerskapet i fjol tillsammans med sitt team, Snake
Pit Garage efter en säsong fylld av tät och spännande
racing och det finns bara ett mål i sikte för i år.
Vi tänker försvara titeln, det finns inget annat.
Vi siktar på att vinna och det kan nog bli bra och spännande
racing även i år trots pandemin, säger Dennis.
Precis som i fjol är det pappa Conny och hans kompis Mats Johannesson
som ser till att Dennis har en vinnarbil att ratta men teamet kommer
att utöka bemanningen.
Pappa och Mats har bett om en yngre mekaniker som orkar med
att skruva, skrattar Dennis. Det ska vi väl ordna till så
får de stå för själva tankeverksamheten. Det
finns mycket kvar att lära för oss. Vi fick inte ut maxpotentialen
ur vare sig mig eller bilen i fjol. Förhoppningsvis får
vi till ett par ordentliga test innan säsongen startar så
att vi får till inställningarna på bilen.
I år ingår V8 Thunder Cars för fullt i det så
kallade STCC-paketet tillsammans med Formula Nordic, Radical och förstås
huvudklassen STCC. Årets tävlingar kommer att kunna ses
i STCC:s egna digitala plattform, STCC+.
I dessa pandemitider när vi inte får ha publik så
är det guld värt att kunna erbjuda direktsändningar
under helgerna, säger Dennis. Det går att följa oss
och det är ju det som bygger oss förare och serien, att
vi kommer ut och syns. STCC är ett bra varumärke och klasserna
som ingår i paketet är bra och på väg uppåt.
V8 Thunder Cars-säsongen startar den 5-6 juni på Ljungbyhed
tillsammans med svensk racings kungaklass STCC, Formula Nordic och
Radical. Tävlingarna kan ses på STCC+.
21-02-26 Arrow McLaren
SP presenterar 2021 års INDYCAR-design
Felix Rosenqvist kommer att bära en ny, påfallande färgkombination
i årets upplaga av NTT INDYCAR SERIES. Rosenqvists nya stall
inför den här säsongen, Arrow McLaren SP, lanserade
på fredagen sin grafiska profil för 2021 i en virtuell
presentation på YouTube.
Rosenqvists #7 Vuse Arrow McLaren SP Chevrolet-bil sammanför
den klassiska McLaren-färgen papaya med längsgående
metallicblå partier, medan fram- och bakvingarna subtilt accentueras
av kontrasterande svarta ytor.
- När jag såg #7 Vuse Arrow McLaren SP Chevrolet-bilen
för första gången blev jag helt tagen av hur snygg
den var, säger Felix Rosenqvist. Om den är hälften
så snabb som den ser ut har vi en bra säsong framför
oss! Jag gillar verkligen det blåa i kombination med den klassiska
papayafärgen, ett signum för McLaren.
- Jag ser fram emot den här säsongen överlag. Jag kan
se hur hårt alla i teamet jobbar, och jag tror att vi är
redo att ta ett stort steg mot toppen.
Felix Rosenqvist och Arrow McLaren SP kommer att visa upp sitt nya
färgschema för första gången på banan i
ett stundande privat test på Laguna Seca i Kalifornien nu på
måndag (1 mars).
VIDEO: Se presentationsvideon här.
https://www.youtube.com/watch?v=PKE8okZn_Gk
21-02-11 Nordisk förare
debuterar i Alpine Academy
Renault Sport Academy byter namn till Alpine Academy och blir en del
av Alpines motorsportverksamhet i anslutning till Alpines F1 Team.
Den danske föraren Christian Lundgaard ingår i förarteamet.
Alpine F1 Team presenterar sina Academy-förare för 2021.
Ungdomsprogrammet går in på sitt sjätte år
med fem starka förarprofiler. Victor Martins är det senaste
tillskottet till programmet och går sida vid sida med Christian
Lundgaard, Guanyu Zhou, Oscar Piastri och Caio Collet som blir kvar
i programmet ytterligare ett år.
Danske Christian Lundgaard, som bara är 19 år gammal, gör
sin femte säsong med Academy-programmet - vilket gör honom
till den förare som har varit med längst. Detta är
Christians andra säsong i Formel 1-seriens ART Grand Prix, som
är huvudsupportklass för F1. Under debuten imponerade han
med två segrar och fyra pallplatser.
Guanyu Zhou går in på sitt tredje år i Formel 2
och som del i Alpine Academy och stannar hos UNI-Virtuosi Racing under
2021 efter att ha tagit sin första serieseger förra året
i Ryssland. Därmed blev den nu 21-åriga Zhou den första
kinesiska föraren att vinna ett internationellt formelbilslopp.
Den tredje förare i Formel 2 är Oscar regerande FIA
Formel 3 mästaren som debuterar i klassen hos regerande
mästarna PREMA Racing. I fjol säkrade 19-åringen Formel
3 titeln genom bland annat två segrar och fyra pallplatser.
Academy-uppställningen kompletteras med fjolårets Renault
Eurocup mästare Victor och serietvåan Caio. De tidigare
rivalerna tävlar nu sida vid sida hos MP Motorsport. Victor,
som var en del av programmet redan 2018, återvänder till
Academy efter sin seger i Eurocup.
Formel 2-säsongen 2021 börjar i Bahrain i slutet av mars
- tillsammans med Formel 1-kalendern.
Alpine Academy Director, Mia Sharizman säger om den kommande
säsongen.
Akademin går in i en mycket viktig fas sedan vi startade
programmet 2016. På pappret har vi i år en rad mycket
erfarna förare med 17 segrar och två mästerskap tillsammans.
Vi har tre mycket konkurrenskraftiga förare i Formel 2 i år
- och de har alla bevisat att de kan vinna. Vi har höga förväntningar
på Christian, som i år kan få köra i mästerskapet,
efter att han visade stor potential förra säsongen.
Laurent Rossi, vd för Alpine Cars, säger:
Vi är stolta över att tillkännage akademiens
sjätte säsong - och den första i regi av nya Alpine
Racing. Att ha ett ungt förarprogram är en del av vårt
DNA. Målet med akademin är att utveckla våra unga
förare så att de kan få en plats i vårt F1-team
- och i slutändan vinna mästerskap.
21-01-29 Felix Rosenqvist
om försäsongsplanerna, samarbetet med AMSP, och mer
Säsongsupptakten för NTT INDYCAR SERIES 2021 är fortfarande
en bit bort, med premiär på Barber Motorsports Park i mitten
av april. Felix Rosenqvist tar stiltjen i akt att blicka fram emot
det som väntar, när han inleder nästa fas av karriären
i sin nya hemvist hos Arrow McLaren SP
Q: Vi är mitt uppe i vinteruppehållet och det är fortfarande
nästan tre månader kvar till premiär. Hur ser dina
dagar ut just nu?
FRO: Det är fortfarande långt till första racet, men
förberedelserna är igång för fullt! Första
testen är på måndag och jag ser fram emot att köra.
Största delen av min tid har ägnats åt fysisk träning
och besök hos teamet i Indianapolis.
Q: På tal om det: hur fungerar arbetet med ditt nya team, Arrow
McLaren SP, så här långt?
FRO: Det känns som att jag har kommit in i teamet på ett
naturligt sätt. Vi har spenderat ganska mycket tid tillsammans
sedan första testet i november. Det är ett gäng som
vet hur man fokuserar när det gäller, men även hur
man slappnar av och har kul mellan varven. Jag trivs väldigt
bra, och det känns som att vi alla är lika hungriga att
ta Arrow McLaren SP till nästa nivå.
Q: Vilka personer kommer du att jobba närmast med under säsongen?
FRO: Blair Perschbacher är chefsingenjör på #7-bilen,
så han blir naturligt den person jag kommer ha mest kontakt
med. Även min performance-ingenjör Mike Reggio är väldigt
involverad i all kommunikation på den fronten, liksom min crew
chief, Gary Frost.
Billy Vincent är den som pratar med mig på radion. Han
har en övergripande funktion som team manager, och har därigenom
ett nära samarbete med alla mekaniker och ingenjörer och
knyter ihop den säcken med logistik o.s.v.
Chris Lawrence (Head of Simulation) kommer att vara med på alla
simulatordagar innan varje race, så vi kommer också spendera
mycket tid ihop.
21-01-19 Linus Lundqvist
in på INDYCAR-arenan - klar för Indy Lights
Formula Regional Americas-mästaren tar viktigt karriärkliv
Skriver på för Global Racing Group with HMD Motorsports
INDYCAR-avancemang på spel i främsta matarklassen
Linus Lundqvist kommer att ta ett avgörande steg mot den amerikanska
formelbilstoppen när han avancerar till Indy Lights Presented
by Cooper Tires, INDYCAR-seriens främsta supportklass, under
2021.
Lundqvist är regerande mästare i den USA-baserade F3-serien
Formula Regional Americas, där han förra året - under
sin första säsong på den amerikanska racingscenen
- vann 15 av 17 race på sin väg mot en eftertrycklig titel.
I och med mästerskapstriumfen belönades Tyresö-sonen
också med ett stipendium från motorleverantören Honda
Performance Development (HPD) som nu delvis möjliggör avancemanget
till Indy Lights.
Lundqvist har skrivit på för den nya teamkonstellationen
Global Racing Group with HMD Motorsports, som sammanför två
tunga aktörer på den amerikanska juniorracingscenen: Global
Racing Group - som Lundqvist själv tävlade för i Formula
Regional Americas i fjol - och Indy Lights-meriterade HMD Motorsports.
- Det känns fantastiskt att äntligen kunna presentera den
här satsningen och att nu skifta fokus mot banan och att försöka
vinna det här mästerskapet, säger Linus Lundqvist.
HMD Motorsports är ett av de mest tongivande teamen i Road to
Indy, och att jobba med dem parallellt med mitt mästerskapsvinnande
team från förra året ger mig det bästa av två
världar.
Indy Lights är placerat högst upp på den INDYCAR-sanktionerade
karriärstegen "Road to Indy", som årligen matar
unga lovande förare upp genom ett seriesystem hela vägen
mot kungaklassen.
Mästerskapets relevans demonstreras av det faktum att 23 av de
33 förarna i förra årets upplaga av Indianapolis 500
- kronjuvelen på INDYCAR-kalendern - passerat via Indy Lights.
De tre främsta i årets Indy Lights-mästerskap kommer
att belönas med ett INDYCAR-test, medan mästaren garanteras
minst tre starter i INDYCAR under 2022; däribland i Indianapolis
500.
- Vi är mycket glada att ha Linus med oss även 2021 och
att tillsammans kunna ta det här steget till Indy Lights, säger
Christian Pedersen, teamchef Global Racing Group. Linus har ett tydligt
mål, och vi ser fram emot att hjälpa honom uppnå
det. Samarbetet med HMD Motorsports understryker hur beslutsamma vi
är att nå framgång i det här, och Linus kommer
att bli en viktig del i en stark fyrbilssatsning.
- Linus fart under 2020 var helt enastående, tillägger
HMD Motorsports-ägaren Henry Malukas. Låt oss säga
att vi är glada att han kör för, och inte emot, oss
den här säsongen.
2021 års Indy Lights-kalender omfattar totalt tio deltävlingar,
samtliga inom ramarna för supportprogrammet till INDYCAR, och
bjuder på en mix av traditionella banor, stadslopp och ovalrace.
Det sistnämnda kommer att bli en helt ny erfarenhet för
Linus Lundqvist.
- Vi på HPD är mycket glada att kunna stötta Linus
i det här viktiga steget till Indy Lights, säger John Whiteman
på HPD Honda. Vår intention med FR Americas-programmet
är att möjliggöra för talangfulla förare
att utvecklas och nå sina drömmar. Vi ser fram emot att
följa Linus mot nya framgångar i INDYCAR-depån.
Dagens tillkännagivande följer efter att Lundqvist nyss
avverkat två testdagar bakom ratten på sin Dallara-byggda
Indy Lights-bil på Laguna Seca-banan i Kalifornien. 21-åringen
kommer att genomföra ytterligare en handfull tester innan säsongspremiären
på Barber Motorsports Park, Alabama, den 9-11 april.