<< Till Racing
<< Tillbaka till Startsidan


Övrig pressinformation
RACING 2018

2017
2018

» Januari - september 2018





18-10-16 WestCoast Racing kör finalen i TCR Europa med Ashley Sutton
WestCoast Racing gör ett inhopp i finalen av TCR Europa i helgen med 2017 års BTCC-mästare Ashley Sutton bakom ratten. Andreas och Jessica Bäckman gör också Sutton sällskap i finalen.

Finalen i TCR Europa körs i Barcelona i helgen och WestCoast Racing kommer att ställa upp med en bil för 2017 års BTCC-mästare Ashley Sutton utöver bilar för Andreas och Jessica Bäckman. Trots att teamet kört dubbla program i år med mästerskapssegrar i TCR UK och fullständig säsong i STCC blir det ytterligare tävlingar innan teamet avslutar årets säsong.
– Vi sonderar vilka möjligheter vi har för nästa år och det här är ett perfekt tillfälle att verkligen utvärdera ett eventuellt deltagande i TCR Europa, säger teamchef Dick Jönsson Wigroth. Det känns också extra motiverande att få chansen att arbeta med en så snabb och meriterad förare som Ashley. Det kommer ge oss en bra måttstock på vad vi skulle kunna göra i TCR Europa och en bra chans att avsluta året så bra som möjligt. Just nu är det här bara ett inhopp men TCR Europa är ett av många alternativ vi överväger för nästa år.

Ashley Sutton är en välbekant förare i Touringcarsammanhang med mästerskapstitlar i Renault Clio Cup UK och inte minst i BTCC 2017. I år slutade han fyra totalt i BTCC med sex segrar och han gjorde dessutom ett inhopp i TCR UK där han vann två race. Nu väntar ett inhopp för WestCoast Racing i TCR Europa-finalen i Barcelona.
– Jag ser fram emot att köra finalen i TCR Europa med WestCoast Racing, säger Ashley. Jag har haft ögonen på TCR länge och varit sugen på att prova på det. Jag hade möjlighet att hoppa in i TCR UK men har inte kört TCR internationellt så när WestCoast Racing kontaktade mig var det en perfekt möjlighet för båda parter. Jag ser fram emot att se vad helgen har att bjuda på. Jag har inte kört Volkswagen Golf GTI TCR än och bara gjort ett handfull antal varv på Catalunyabanan så det är mycket nytt som väntar. Teamet har precis avslutat TCR UK som mästare så de har en bra trend jag gärna är med och bidrar till i helgen.
18-10-14 Joel Eriksson avslutar debutsäsongen med nya poäng
Joel Eriksson avrundade sin debutsäsong i tyska DTM med en ny poängplats i helgens stora final på Hockenheim-banan utanför Heidelberg.

Eriksson fick en flygande start på helgen genom att toppa resultatlistan i den fria träningen på lördagsmorgonen, i ett pass som var signifikativt för DTM-seriens exceptionella konkurrenskraft: fem förare skildes åt av mindre än en tiondels sekund runt den 4.5 km långa banan, och topp tre av osannolika tre tusendelar...

I det efterföljande första kvalet för helgen såg saker och ting också initialt bra ut för Eriksson, som placerade sin BMW på andra plats efter de första försöken. En felaktig balanskorrigering innebar dock att skåningen inte lyckades förbättra sig på den andra uppsättningen nya däck, och istället föll till 11:e plats - fyra tiondelar från pole.

I det första av finalhelgens två race var Eriksson sedan på god väg mot en poänggivande topp tio-placering, innan han dessvärre trycktes av banan av en konkurrent i samband med en säkerhetsbilsomstart i loppets slutskede. Istället fick han nöja sig med 15:e plats.

I Race 2 på söndagen - säsongens allra sista heat - fick Eriksson dock viss revansch genom att korsa mållinjen som nia och inkassera två stycken mästerskapspoäng.

Båda finalhelgens två heat vanns av Audi-föraren René Rast, medan Mercedes-veteranen Gary Paffett tog hem titeln.
- Jag hade kanske hoppats på lite mer den här helgen, särskilt efter att ha toppat den fria träningen, men vi fick inte riktigt utdelning för vår fart den här gången, säger Joel Eriksson. Depåstoppen var lite för långsamma och timingen kanske inte helt perfekt, och i det här motståndet är det sådant som blir avgörande. Med det sagt så har det här varit en otroligt lärorik och positiv säsong för mig. Jag har utvecklats något enormt, och jag vill verkligen tacka BMW för den här möjligheten. Jag är nöjd med säsongen överlag och ser redan fram emot det som väntar framöver.


Eriksson har under sin debutsäsong i ett av världens tuffaste racingmästerskap lyckats slå sig in i vinnarcirkeln vid ett tillfälle, när han tog målflagg först av alla vid deltävlingen i italienska Misano i augusti och samtidigt blev den näst yngste någonsin att vinna ett DTM-race.

Eriksson är den ende nykomlingen som tagit sig upp överst på pallen under 2018, och har därutöver kört in på poängplats i ytterligare åtta av de 20 race som ägt rum. Han slutar på 14:e plats i förarmästerskapet.

DTM-säsongen 2018 är alltså nu till ända, men för Joel Eriksson väntar nya utmaningar runt hörnet. Mer information kommer att kommuniceras inom kort.

RESULTAT (topp fem)
DTM | Deltävling 10
Hockenheim (Tyskland)
Race 1
1: René Rast (GER), Audi, 34 varv
2: Robin Frijns (NED), Audi, +0.354s
3: Timo Glock (GER), BMW, +1.856s
4: Gary Paffett (GBR), Mercedes, +2.641s
5: Loic Duval (FRA), Audi, +5.136s
---
15: Joel Eriksson (SWE), BMW, +13.400s

Kompletta resultat https://www.dtm.com/de/ergebnisse-2018#tab2018-10-14-5

Race 2
1: René Rast (GER), Audi, 36 varv
2: Marco Wittmann (GER), BMW, +3.786s
3: Gary Paffett (GBR), Mercedes, +15.838s
4: Nico Müller (SUI), Audi, +17.241s
5: Robin Frijns (NED), Audi, +18.942s
---
9: Joel Eriksson (SWE), BMW, +28.683s
Kompletta resultat https://www.dtm.com/de/ergebnisse-2018#tab2018-10-14-1

MÄSTERSKAPSTABELL (topp fem)
DTM | Efter 20/20 race
1: Gary Paffett (GBR), Mercedes, 255 p.
2: René Rast (GER), Audi, 251 p.
3: Paul di Resta (GBR), Mercedes, 233 p.
4: Marco Wittmann (GER), BMW, 164 p.
5: Timo Glock (GER), BMW, 144 p.

14: Joel Eriksson (SWE), BMW, 72 p.

Se komplett tabell https://www.dtm.com/en/standings-2018
18-10-14 Dan Lloyd mästare i TCR UK i regnfylld säsongsfinal
Dan Lloyd är mästare i TCR UK efter att ha lett från start till mål i säsongens näst sista race på ett regndrabbat Donington Park.

Det var typiskt brittiskt väder över Donington Park när den första säsongen i TCR UK slutligen skulle avgöras. På grund av regnet sköts starten av det första av dagens två finalrace upp flera gånger men Dan Lloyd behöll kylan, och när det första racet väl gick av stapeln satte han av från pole position och ledde från start till mål. Därmed säkrade Dan också mästerskapssegern med ett race kvar. Han avslutade helgen med att som nykrönt mästare köra upp sig till en tredjeplats i det andra racet.
– Jag är överlycklig, säger Dan. Den här sommaren har känts så lång, vi hade en bra start på året men succevikt, straffpoäng och lite annat gjorde att det började gå åt fel håll men jag fortsatte vara positiv och fokuserad och fortsatte satsa allt. WestCoast Racing har varit felfria, det är tack vare dem det här är möjligt och jag hade inte haft den här möjligheten utan dem.

En dominant säsongsstart lade grunden och ett hårt arbete gjorde att WestCoast Racing kan lägga förartiteln till den redan vunna teamtiteln i första säsongen i TCR UK.
– Det här började bara som ett inhopp i ett race men vi har byggt vidare från det. Även om många sa att jag skulle vinna det här så var det inte enkelt och det är en annan slags press när det förväntas av dig att du ska vinna. Jag är väldigt nöjd med vad vi har gjort i år, det har gått både upp och ner men det har varit värt allt. Utan det här hade jag inte kört ett enda race i år, och det här har lett till fler möjligheter så jag vill tacka teamet och alla för all support, avslutar Dan.

Andreas Bäckman gjorde också en stark avslutning och slutade tvåa i det första racet. Tillsammans med en fjärdeplats i det andra räckte det till att säkra tredjeplatsen totalt i mästerskapet.
– Ett väldigt bra resultat för mig och ett bra race, säger Andreas. Jag fick en bra start i det första racet och det var väldigt intensivt i början. Jag är väldigt glad över vad vi har gjort i år och ett stort grattis till Dan för segern i mästerskapet.

Jessica Bäckman säkrade fjärdeplatsen totalt i mästerskapet och därmed är WestCoast Racing i topp i båda mästerskapet i årets TCR UK och 1,3 och 4:a totalt i förarmästerskapet.
– En fantastisk säsong är över i England, konstaterar teamchef Dick Jönsson Wigroth. Från början var det här bara tänkt som en satsning över något race men jag är väldigt glad att vi fick ihop till en fortsättning. Dan har varit ett fantastiskt tillskott i teamet och jag är väldigt glad att teamet kunde hjälpa honom att vinna mästerskapet och att se till att både Andreas och Jessica hade mycket starka säsonger. Det har varit en hård press på teamet i år att ta hand om tävlingsprogram i både Sverige och här i TCR UK och de här framgångarna är de väl värda!
18-10-14 Full pott för Linus Lundqvist - klar för Daytona
Nykrönte F3-mästaren tar hem Sunoco Whelen Challenge
Klar för start i klassiska Daytona 24-timmars
Finaldagen på Silverstone dränkt i regn

Linus Lundqvist fick maximal utdelning under finalhelgen för det brittiska Formel 3-mästerskapet när han följde upp lördagens titeltriumf med en ny stor skalp på söndagen, då han tog hem eftertraktade Sunoco Whelen Challenge och den styrning i klassiska Daytona 24-timmars som låg i potten.

Lundqvist blev den förste svensken på 38 år att vinna brittiska Formel 3 via en komfortabel seger i finalhelgens inledande race på lördagen, och fick alltså anledning att jubla igen 24 timmar senare när det stod klart att han också säkrat ett av motorvärldens mest värdefulla priser.

Sunoco Whelen Challenge, nu inne på sin tionde säsong, är ett initiativ lanserat av det amerikanska bränslebolaget Sunoco (via den europeiska importören Anglo American Oil Company) i samarbete med industriföretaget Whelen Engineering.

Formatet ger alla förare som tävlar i Sunoco-försedda mästerskap runt om i Europa chansen att, via ett finurligt poängsystem, slåss om en fullt finansierad styrning i amerikanska sportvagnsklassikern Rolex 24 At Daytona (Daytona 24-timmars) nästkommande år.

Med säsongen nu till ända står det alltså klart att Linus Lundqvist tar hem Sunoco Whelen Challenge 2018, med det bästa poängsnittet av samtliga de 68 förare som gjort upp om den eftertraktade Daytona-styrningen.

2019 års upplaga av Daytona 24-timmars avgörs den 26-27 januari. Tävlingen i Florida har tillhört sportvagnsracingens mest prestigefyllda sedan premiären 1962.
- Den här helgen blir bara bättre och bättre, och jag kan inte riktigt greppa att jag faktiskt kommer få tävla i Daytona om bara några månader, säger Linus Lundqvist. Först titeln igår, och nu det här... Det blir helt enkelt inte bättre. Det har verkligen varit en drömhelg med bästa tänkbara utgång och jag är otroligt glad att vi lyckades avsluta säsongen på det här sättet.

Finaldagen på Silverstone drabbades av hård nederbörd, med massiva mängder regn och mycket svårkörda förhållanden. Det första av dagens två race, där omvänd startordning tillämpades baserat på resultatet i lördagens Race 1, gick bara två varv bakom säkerhetsbil innan det stoppades och aldrig återupptogs.

Race 3, säsongens allra sista heat, fick sedan ställas in helt och hållet på grund av det tuffa vädret. Linus Lundqvist skulle ha startat det loppet i pole position.

Lundqvists slutliga facit i BRDC British F3 Championship 2018 blir sju segrar, 13 pallplatser, fyra pole positions och fyra snabbaste varv. Den 19-årige Double R Racing-föraren har därmed tagit flest segrar, pallplatser och pole positions av samtliga den här säsongen - hans allra första i Formel 3.
- Linus har gjort ett helt otroligt jobb hela året, säger Anthony "Boyo" Hieatt, teamchef Double R Racing. Han har varit i princip felfri, snabb och en stor moralinjektion i teamet. Jag kände på mig att det här kunde bli en tuff säsong i brittiska F3 och att vi behövde en väldigt bra förare för att ta hem det, och Linus har varit precis den jag hoppades på. Sättet han hanterade den här finalen på, med den pressen, visar att han har något speciellt. Vi är glada att ha fått jobba med honom och jag är säker på att han står inför en mycket ljus framtid.

Linus Lundqvist avslutar säsongen på sammantaget 531 inkörda poäng, 85 fler än silvermedaljören Nicolai Kjaergaard (Danmark). Trea i förarmästerskapet blir Kush Maini (Indien).
Linus Lundqvist: mästare i brittiska F3

RESULTAT (topp fem) BRDC British F3 Championship Deltävling 8 | Silverstone
Race 1
1: Linus Lundqvist, Double R, 10 varv
2: Tom Gamble, Fortec, +3.097s
3: Billy Monger, Carlin, +6.200s
4: Manuel Maldonado, Fortec, +7.793s
5: Ayrton Simmons, CDR, +9.305s

Klicka här för fullständiga resultat http://www.linuslundqvistracing.se/wp-content/uploads/2018/10/Sk%C3%A4rmavbild-2018-10-14-kl.-08.33.09.png

Race 2 (omvänd startordning)
Rödflaggat efter två varv
1: Josh Mason, Lanan, 2 varv
2: Ben Hurst, Hillspeed, +0.777s
3: Arvin Esmaeili, Douglas, +1.054s
4: Clement Novalak, Carlin, +2.615s
5: Sun Yue Yang, Carlin, +3.217s
---
16: Linus Lundqvist, Double R, +17.455s

Klicka här för fullständiga resultat
http://www.linuslundqvistracing.se/wp-content/uploads/2018/10/Sk%C3%A4rmavbild-2018-10-14-kl.-15.12.19.png
Race 3
Inställt

MÄSTERSKAPSTABELL (topp fem) BRDC British F3 Championship 2018
1: Linus Lundqvist, 531 p.
2: Nicolai Kjaergaard, 446 p.
3: Kush Maini, 366 p.
4: Krish Mahadik, 358 p.
5: Tom Gamble, 346 p.
För komplett tabell, klicka här http://www.britishf3.com/standings/2018-championship-standings/


18-10-14 Linus Lundqvist klar mästare i brittiska Formel 3!
Linus Lundqvist har utropats till mästare i det brittiska Formel 3-mästerskapet (BRDC British Formula 3 Championship), en av racingvärldens mest prestigefyllda juniorserier, och följer därmed i fotspåren efter några av motorsportens största namn genom tiderna.

19-årige Lundqvist tog hem den åtråvärda F3-titeln på anrika Silverstone på lördagseftermiddagen, där han via en komfortabel seger säkrade mästerskapet i förtid med två race kvar att köra.

Framgången är den största hittills i Lundqvists karriär, som på kort tid accelererat kraftigt mot den internationella racingtoppen, och kommer anmärkningsvärt nog under Tyresö-förarens debutsäsong i Formel 3.

Lundqvist har kontrollerat årets mästerskap med sju segrar och 13 pallplatser på 22 körda race så här långt.

Bland dem som tidigare vunnit den brittiska F3-titeln märks superstjärnor som Emerson Fittipaldi (1969), Ayrton Senna (1983) och Mika Häkkinen (1990), som samtliga passerade via det engelska mästerskapet på sin väg mot senare stordåd i Formel 1. Även nuvarande Red Bull Racing-föraren Daniel Ricciardo finns med på listan över tidigare mästare (2009) i brittiska Formel 3.

Linus Lundqvist är den blott tredje svensken genom tiderna som lyfter den brittiska F3-pokalen mot skyarna, efter de båda tidigare F1-förarna Gunnar Nilsson (1975) och Stefan "Lill-Lövis" Johansson (1980).
- Det här är en helt obeskrivlig känsla, fullständigt magiskt, utbrister en tagen Linus Lundqvist. Det här har varit mitt stora mål den här säsongen och jag är så otroligt glad att faktiskt ha lyckats uppnå det. Det här betyder otroligt mycket för mig och jag vill verkligen ta det här tillfället i akt att tacka mitt team, Double R Racing, för allt det jobb som har gjort detta möjligt. Det här är den största och utan jämförelse viktigaste dagen i min karriär så här långt. Helt, helt fantastiskt!

Lundqvist säkrade alltså titeln i det första av finalhelgens tre race på Silverstone, där han passande nog visade sann mästarklass genom en dominant uppvisning: pole position, seger och snabbaste varv.

De avslutande två heatet för säsongen körs i morgon (söndag).

Linus Lundqvist har nu vunnit två mästerskap på tre år; 2016 körde han hem guldet i svenska Formula STCC Nordic innan han inledde sin internationella karriär.
18-10-11 Carrera Cup-mästaren Lukas Sundahl kör Porsche Motorsport Shoot-out!
Växjö-föraren utvald av Porsche Motorsport. Kämpar mot internationellt motstånd om styrning i Porsche Supercup.

Årets mästare i Porsche Carrera Cup Scandinavia, Lukas Sundahl, har valts ut som den skandinaviska förarrepresentanten i Porsche Motorsport Junior Programme Shoot-out Event. En exklusiv säsongsavslutande tävling som samlar de snabbaste förarna från samtliga Carrera Cup på de största racingmarknaderna världen runt. Shoot-out-tävlingen körs i Frankrike 30 oktober – 1 november på en bana som av rättviseskäl ännu inte har offentliggjorts. Ingen av deltagarna ska kunna skaffa sig otillåtna konkurrensfördelar genom test- eller simulatorkörning. Förutom racing med Porsche 911 GT3 Cup kommer förarnas tekniska feedback och kommunikativa färdigheter att utvärderas för att vaska fram en så komplett segrare som möjligt.

Lukas Sundahl från Växjö blev mästare i Porsche Carrera Cup Scandinavia 2018 efter en mycket dominant säsong. På 14 deltävlingar i Sverige, Norge och Tyskland tog han nio pole position, sex snabbaste varv och tolv pallplatser – med en tredjeplats, två andraplatser och hela nio vinster på sin väg mot mästerskapsseger.
– En fantastisk chans! Jag ser fram mot att mäta mig mot världens bästa Carrera

Cup-förare och samtidigt slåss om en möjlighet att förverkliga drömmen om en internationell styrning med Porsche Motorsport, säger Lukas Sundahl.

Shoot-out-deltagarna kämpar om en plats i Porsche Motorsport Junior-programmet och en exklusiv inbjudan till Porsche Mobil 1 Supercup. Det internationella entypsmästerskapet som körs ihop med Formel 1 under Grand Prix-helgerna. Vinnaren får även omfattande finansiell support till sin säsong i Porsche Mobil 1 Supercup.
– Lukas har genomfört en mycket imponerande säsong i Porsche Carrera Cup

Scandinavia. En härlig prestation som inte har gått Porsche Motorsport obemärkt förbi, säger Raine Wermelin, direktör Porsche Sverige.
– Porsche Motorsport Junior Programme Shoot-out Event är en otrolig chans för en ung talang som Sundahl att visa upp sig på den internationella arenan. Det här är en av de saker som främst lockar snabba förare till vårt mästerskap och Sundahl kommer nu att ställas mot stenhårt motstånd i Frankrike, avslutar Wermelin.

Tidigare skandinaviska deltagare i Porsche Motorsport Junior Programme Shoot-out
Event är dubbla världsmästaren i rallycross Johan Kristoffersson (2012-2013).
Mästerskapstvåan i årets Porsche Carrera Cup Scandinavia, Oscar Palm (2014).
Danske Supercup-föraren Mikkel Overgaard Pedersen (2015). Samt STCC-föraren Philip Morin (2016-2017).
18-10-10 Linus Lundqvist går för guld i rafflande F3-avgörande
Efter åtta månader, sju deltävlingar och 21 race är stunden nu kommen: det är dags för final i BRDC British Formula 3 Championship, det prestigefyllda brittiska mästerskapet för Formel 3. I potten ligger en av motorsportens mest klassiska racingtitlar - och ledande Linus Lundqvist går in i den dramatiska slutuppgörelsen på Silverstone med ett enda mål i sikte.
- Vi går in i den här finalen med en väldigt tydlig uppgift; det är titeln vi vill åt, säger Linus Lundqvist. Jag skulle ljuga om jag påstod något annat, så det är bara att gå in i det här med ett öppet sinne och ge järnet. Jag har sett fram emot den här helgen länge. Jag känner mig redo.

Finalfighten står mellan 19-årige Lundqvist - nykomling i Formel 3 den här säsongen - och dansken Nicolai Kjaergaard med två års erfarenhet av mästerskapet i bagaget. Lundqvist, som med sex segrar är den mest vinstrike föraren i fältet så här långt, bär med sig en ledning på 50 poäng över sin nordiske rival med 108 kvar att slåss om.

Betryggande kan tyckas - men dramatiken lär bli tät på Silverstone. Den minnesgode behöver bara blicka tillbaka på den allra senaste deltävlingen, den dystra helgen på Donington Park för tre veckor sedan, för att påminnas om hur snabbt vindarna kan vända i den här branschen: Lundqvist tappade den gången 61 poäng på Kjaergaard efter en helg präglad av tekniska problem.

Det är med andra ord bäddat för en skandinavisk titelmatch av stora mått i helgen, och Lundqvist själv är den siste som tar någonting för givet.
- Vi har jobbat hårt för att se till att problemen på Donington inte upprepar sig, fortsätter Lundqvist. Vi har gått igenom all information vi samlade på oss, och vi har också genomfört ett test för att sortera ut bilen ordentligt. Vi fick de svar vi sökte och jag känner mig trygg i att vi har en bra grund att stå på inför den här helgen. Jag förväntar mig en hård kamp med Nicolai, precis som det ska vara, men jag kommer göra precis allt för att den här titeln ska landa i Sverige istället för Danmark!

Redan nu står det klart att Linus Lundqvist, oavsett utgång i helgen, slutar som sämst tvåa i BRDC British F3 Championship 2018.

Finalen på Silverstone drar igång med fyra stycken testpass, vardera 45 minuter långt, på fredag. Kvalet och det första av helgens tre race körs på lördag, innan säsongen avslutas med ytterligare två heat på söndag.

Brittiska F3 har redan en gång tidigare i år gästat Silverstone. Den gången blev Lundqvist helgens främste poängplockare med en seger och ytterligare en pallplats.

Bara två svenskar - Gunnar Nilsson (1975) samt Stefan "Lill-Lövis" Johansson (1980) - har tidigare vunnit den klassiska brittiska F3-titeln.

TIDSSCHEMA BRDC British F3 Championship Deltävling 8 | Silverstone (GP)
Alla angivelser avser svensk tid
Fredag 12 oktober
Fri träning 1: 10.00-10.45
Fri träning 2: 11.40-12.25
Fri träning 3: 14.15-15.00
Fri träning 4: 15.55-16.40

Lördag 13 oktober
Kval: 11.10-11.30
Race 1: 15.10-15.30

Söndag 14 oktober
Race 2: 10.20-10.40
Race 3: 15.25-15.45
18-10-08 Porsche Sverige inleder strategiskt samarbete med IndyCar-stjärnan Felix Rosenqvist
Formelbilsföraren från Värnamo bidrar med racingkompetens vid viktiga motorsport- och PR-event.

Felix Rosenqvist har de senaste åren etablerat sig som en av världens snabbaste racingförare. På hans CV finns bland annat mästerskapsseger i Formula 3 European Championship. Dubbla segrar i Macau Grand Prix och F3 Masters i Holland. Samt framgångsrika säsonger i DTM, Super Formula, Super GT och Formula E.

Förra veckan tillkännagav Rosenqvist att han har tecknat ett avtal med Chip Ganassi Racing som är ett av de mest segerrika IndyCar-teamen genom alla tider. Där kommer han att köra tillsammans med den regerande mästaren Scott Dixon.

Porsche Sverige inleder nu ett strategiskt samarbete med Felix Rosenqvist.
– Motorsport är en central del i den 70-åriga historien om Porsche. Det finns en naturlig koppling mellan Felix Rosenqvist och vårt varumärke, säger Raine Wermelin, direktör Porsche Sverige. Vi är jätteglada att presentera ett samarbete där Felix kommer att finnas med vid utvalda kundevent kopplat till våra sju Porsche Center i Sverige, samt vid olika PR-aktiviteter.

2017 gjorde Rosenqvist inhopp som gästförare i Porsche Carrera Cup Scandinavia. Under premiärhelgen på Ring Knutstorp i Skåne bjöd han publiken på stor show genom att ta pole position och imponerande segrar i bägge deltävlingarna.
– Vi har haft den stora glädjen att ha med oss Felix under två helger i Porsche Carrera Cup Scandinavia, fortsätter Wermelin. Förutom en fantastisk insats på banan har Rosenqvist en expertis vad gäller bilar och bilkörning som är värdefull för vår kundkrets som följer hans karriär på racingbanor över hela världen.
– Jag ser fram emot att jobba vidare med Porsche, säger Felix Rosenqvist. Produkterna står i en klass för sig och den svenska organisationen genomför många ambitiösa event. Det känns kul och inspirerande att vara med i de här sammanhangen
18-09-29 Intervju: Felix Rosenqvist om IndyCar-satsningen
Felix Rosenqvist berättar om karriärens största händelse så här långt: sin kommande satsning på IndyCar tillsammans med flerfaldiga mästarna Chip Ganassi Racing.

Intervjun här: https://www.youtube.com/watch?v=PDAHqTNu_fU&feature=youtu.be
18-09-28 Felix Rosenqvist klar för toppstall i IndyCar
Felix Rosenqvist har skrivit på för Chip Ganassi Racing, ett av de mest framgångsrika teamen i amerikansk motorsport genom tiderna, och kommer att ta plats i stallets IndyCar-uppställning bredvid femfaldige och regerande mästaren Scott Dixon under 2019 års säsong.

26-årige Rosenqvist får chansen i IndyCar – ett av världens absolut främsta racingmästerskap – efter två lyckade tester med Chip Ganassi Racing under 2016 och 2017, och kommer att köra teamets bil med startnummer 10. Bilen sponsras av dataföretaget NTT DATA och motorn levereras av Honda.

Rosenqvist blir den förste svensken sedan Kenny Bräck (2005) att tävla i IndyCar, Amerikas största och mest prestigefyllda formelbilsserie. Bräck själv körde för Chip Ganassi Racing säsongen 2002.
- Det här är det största som har hänt mig hittills i min karriär och att påstå att jag är exalterad vore en underdrift, säger Felix Rosenqvist. Jag har fascinerats av IndyCar så länge jag kan minnas och att få den här chansen tillsammans med Chip Ganassi Racing är en dröm som går i uppfyllelse. Jag är enormt hedrad över att få representera ett av de absolut bästa teamen redan under min debutsäsong och jag kommer att göra allt för att återgälda det förtroendet.

Chip Ganassi Racing har vunnit IndyCar-titeln åtta gånger, mest nyligen så sent som i år när nya zeeländaren Scott Dixon – Rosenqvists blivande teamkamrat under 2019 – alltså körde hem sitt femte guld i mästerskapet.
- Jag är fullt medveten om att jag har massor att lära mig, men jag kunde inte ha bättre förutsättningar, fortsätter Felix Rosenqvist. Scott Dixon är den mest framgångsrika IndyCar-föraren i modern tid och att få göra det här med honom vid min sida blir både en enorm utmaning och en fantastisk möjlighet. Jag kommer att ta det steg för steg och jag ser väldigt mycket fram emot det som väntar.

Chip Ganassi Racing har varit en tongivande aktör inom amerikansk racing i 30 års tid. Bland de förare som tidigare kört för teamet märks mästare som Juan Pablo Montoya, Dario Franchitti, Alex Zanardi och Jimmy Vasser.
- Vi har blivit bekanta med Felix genom de tester han gjort för oss vid ett par tillfällen de senaste åren, säger Chip Ganassi, teamchef och ägare. Han har imponerat stort på våra ingenjörer och alla andra i teamet och det här är rätt tillfälle att ge honom chansen i vårt IndyCar-program. Jag tror att jag talar för väldigt många när jag säger att jag är spänd på att se vad Felix kan hitta på bakom ratten nästa säsong.

IndyCar-kalendern hör till racingvärldens mest diversifierade, med en intressant blandning av ovaler, stadsrace och traditionella banor. 2019 års säsong omfattar 17 lopp i USA och Kanada, med premiär i mars och final i september.

The Big One: Rosenqvist till start i Indy 500

Höjdpunkten på kalendern är den 103:e upplagan av Indy 500, det klassiska ovalloppet över 500 miles (805 km) som traditionsenligt körs på Indianapolis Motor Speedway i slutet av maj. Indy 500 räknas till motorsportens så kallade ”Triple Crown”, tillsammans med Monacos Grand Prix för Formel 1 och 24-timmarsloppet i franska Le Mans.

Chip Ganassi Racing har vunnit Indy 500 totalt fyra gånger.
- Att jag faktiskt ska köra Indy 500 nästa år har nog fortfarande inte sjunkit in, avslutar Felix Rosenqvist. Det kommer att bli en enorm upplevelse och att stå på startlinjen i ett av toppteamen i det racet känns nästan overkligt. Hela IndyCar-serien utvecklas överlag i en positiv riktning just nu och jag ser detta som precis rätt tillfälle att ta det här otroligt spännande steget.

Rosenqvist, som huvudsakligen tävlat i elbilsmästerskapet Formel E under de senaste två åren, har viss tidigare erfarenhet av den amerikanska racingscenen genom ett antal starter i Indy Lights – den främsta supportserien till IndyCar – säsongen 2016. Smålänningen vann då tre race på stadsbanorna i St. Petersburg (Florida) och Toronto, som båda finns med på IndyCar-kalendern nästa säsong.

Rosenqvists IndyCar-debut kommer att ske just i St. Petersburg den 10 mars.
18-09-28 Klartecken från Robin Hansson – kör Porsche Carrera Cup 2019
Robin Hansson gör comeback i Porsche Carrera Cup Scandinavia.
Nästa år kör han en Porsche 911 GT3 Cup (991 II) för familjeägda teamet Fragus Motorsport.
– Jag har fått suget tillbaka. Det ska bli kul att tävla i mästerskapet igen, säger 21-åringen från Göteborg.

I Robin Hansson får Porsche Carrera Cup Scandinavia en lika välkommen som högklassig och intressant förstärkning. Robin har utan tvekan de fartmässiga resurser som krävs för att vara med och kriga om titeln. Det har han visat förr, även om det ”bara” blivit två fjärdeplatser i mästerskapstabellen de två hela säsonger han hittills kört, 2016 och 2017.
Fem segrar och totalt 15 pallplatser i Porsche Carrera Cup säger egentligen mer om hans kapacitet. Robin är en riktig racer vilket inte minst bevisas av att han exempelvis inte lyfter fram 2017 års dubbelseger i Finland som sin främsta prestation hittills i Porsche Carrera Cup Scandinavia.
– Nej, det tycker jag att min debut på Mantorp Park 2015 är. Då utmanade jag Johan Kristoffersson, säger han.
I ett mycket händelserikt race tog sig den då 18-årige Robin om och förbi både Kristoffersson och Jocke Mangs och var i ledning innan han tvingades bryta på grund av en punktering.
Bortsett från det tråkiga slutet var det ett heat helt i Robins smak.
– Jämfört med det var segrarna i Finland a walk in the park. Det ska vara fight, då trivs jag som bäst.

Efter 2017 års säsong valde Robin att kliva av Porsche Carrera Cup Scandinavia. Ändå har han varit synlig i depån under årets alla tävlingar. Han har nämligen ingått i den stab av människor i Fragus Motorsport som med framgång drivit Roar Lindlands och Porsche Performance Team Norways bil. Norrmannen blev till slut trea, slagen endast av Lukas Sundahl och Oscar Palm.
Tillsammans med Daniel Ros har Robin dessutom gjort några riktigt lyckade inhopp i Swedish GT i sin Porsche 911 GT3 Cup.
– Jag har haft en bra och lärorikt sabbatsår från Carrera Cup, men nu känner jag suget efter att få tävla fullt ut igen. För att göra resultat måste glädjen finnas där och den är tillbaka, hälsar Robin
18-09-27 Rasmus Lindh testar Pro Mazda på Indianapolis
Bara tre veckor efter att han avslutat sin rookiesäsong i USF2000 har den svenska talangen Rasmus Lindh redan provat nästa steg på vägen till Indy Car. Den gångna helgen testade 17-åringen en Pro Mazda för Juncos Racing på den berömda Indianapolis Motor Speedway. Lindh

Med fem podieplatser i sin rookiesäsong i USF2000 hann Rasmus knappt hem till Sverige innan det var dags att resa till USA igen. Denna gången för ett test i en Pro Mazda;
- Jag är väldigt nöjd med min första formelbilsäsong. Det var en brant inlärningskurva, men i slutet av året hittade vi verkligen hastigheten och vi tog några pallplatser. USF2000-bilen passade mig väldigt bra så jag kunde lära mig ganska snabbt; kommenterade Rasmus som slutade som vicemästare i sin debutsäsong i USF2000.

Rasmus ser redan fram emot 2019 och tittar på Pro Mazda Championship. I ett av sina första test i en Pro Mazda var Rasmus Lindh snabbast och var topp tre i samtliga sex testpass som ingår i Chris Griffis Open Test.
- Jag lärde mig mycket vad det gäller extra downforce, större däck och mer hästkrafter.Jag fortsatte att förbättra mig och gjorde ett stort framsteg den andra dagen. Jag gillar verkligen Pro Mazda-bilen och hoppas kunna ta nästa steg till IndyCar nästa år. Upplägget här i USA är riktigt bra så jag är laddad inför nästa år; sa Rasmus direkt efter testet.

Det är inte bara teamen i Pro Mazda som lagt märke till Rasmus Lindh i år utan även Formel 1, IndyCar och Le Mans-legenden Stefan Johansson har haft fortsatt koll på Rasmus.
- Jag har följt Rasmus sedan han slog mig i ett videospel när han var sju år gammal", säger Johansson, som också är manager åt IndyCar-föraren, Scott Dixon.
- Rasmus är en av de få förare som har slagit igenom med enbart talang och han har gjort ett fantastiskt jobb så här långt. Han har ett stort lugn, fantastisk beräkningsförmåga och jag ser honom som en stor förare i framtiden. Han är väl förberedd för vad som än kommer nästa år."

Rasmus Lindh kommer nu att fortsätta med fler tester i Pro Mazda. Meddelanden om Rasmus säsong 2019 kommer under hösten.
18-09-26 Silver och brons i Junior-SM – Ward WestCoast Racings juniorer summerar säsongen
Sebastian Persson och Alfred Nilsson var de två nya go-kart juniorerna som i år tog steget upp från go-kart till formelbilsracing i Formula STCC Nordic med Ward WestCoast Racing Junior Team. Resultatet blev silver respektive brons för de båda i junior-SM och en fjärde respektive femteplats totalt i mästerskapet.

Deras båda säsonger gick på många sätt lite tvärtemot varandra där den ena inledde säsongen starkt medan den andre avslutade starkt. Sebastian Persson kom efter en lite svagare inledning igång ordentligt och avslutade säsongen med dubbla pallplatser och snabbaste varv på finalen på Mantorp Park. Under säsongen blev det totalt fem pallplatser, en fjärdeplats totalt i mästerskapet och silver i Junior-SM.
– Jag har utvecklats väldigt mycket under året. Allting var nytt och det tar tid att komma in i skillnaderna mellan go-kart och formelbil och det började lite trögt men det gick bättre mot slutet, konstaterar Sebastian.

Det var bland annat skillnaden i hur man skulle köra som Sebastian menade tog lite tid att sätta sig in i.
– Från go-kart har jag lärt mig att köra mjukt och kunna köra fort med understyrning men de här bilarna måste man köra lite annorlunda och kunna gå mer på attack med överstyrning för att det ska gå fort och det tog lite tid. Men tillsammans med bra hjälp från teamet kunde jag jobba på det och vi kunde få till det.

Sebastian var inställd på att det skulle bli ett läroår och är nu när han haft några dagar på sig att se tillbaka på säsongen efter finalen i stort sett nöjd med säsongen.
– Jag grämer mig lite över att det inte blev en seger men jag har varit stabil hela säsongen vilket känns bra. Förhoppningen innan säsongen var att vara med i topp-3 och nu måste jag vara nöjd med hur det blev även om man alltid siktar högre. Vi tappade också en del poäng i några brutna race men överlag har det varit en bra första säsong i bil. Jag hade gärna sett lite fler bilar i klassen så det hade blivit mer racing, men jag är nöjd med min säsong, avslutar Sebastian.

Alfred Nilsson hade en på många sätt omvänd säsong jämfört med sin teamkamrat. Han inledde med dunder och brak på Knutstorp med en seger och en andraplats. Sen började det gå lite trögare och förutom en pallplats helgen efter blev det inga fler pallbesök för Alfred. Han sydde ändå ihop säsongen till sist och slutade femma totalt tätt bakom teamkamraten och med ett brons i Junior-SM.
– Det här blev helt klart ett läroår, summerar Alfred några dagar efter finalen. Det gick ju väldigt bra under försäsongstesterna och sen under första tävlingshelgen att det helt klart gav höga förhoppningar men jag visste att det här skulle bli ett läroår.

Efter succén i premiärhelgen och ytterligare en pallplats helgen efter i Norge blev resultaten sen lite sämre. Alfred nosade ändå på pallen flera gånger och pekar när han ser tillbaka på året att han tillsammans med teamet gjorde flera viktiga framsteg.
– Det är kanske inte något som syns i resultatlistan men teamet har jobbat stenhårt med mig och vi har gjort flera framsteg sedan säsongsstarten. Jag har nog sett väldigt frustrerad ut efter racen men nu när jag ser tillbaka på det ser jag hur mycket vi har utvecklats och vilka stora kliv vi har tagit. Visst hade jag önskat mig bättre resultat men vi har gjort väldigt mycket som kanske inte synts utåt.

Nu med lite distans till säsongsavslutningen tycker Alfred att det har varit ett bra år, och framför allt ett bra första år på den tvåårsplan han la upp inför den här säsongen.
– Jag måste vara nöjd med säsongen. Om jag ser tillbaka på var vi började och hur det sen blev hade jag varit nöjd med det här om du frågat mig innan säsongen startade att det var så här det skulle bli. Visst hade jag önskat mig fler starka resultat, framför allt efter den starka säsongsstarten som kanske gav oss lite för höga förväntningar. Det här var tänkt som ett läroår och jag är väldigt tacksam för allt som både teamet och mina samarbetspartners har gjort för mig i år. Vi startade detta som en tvåårsplan och det är fortfarande planen men nu väntar några hektiska månader med hårt arbete för att vi ska kunna fortsätta på den planen, avslutar Alfred.