24-04-24
Felix Rosenqvist jagar vidare i Alabama
Felix Rosenqvist bär med sig vind i seglen
när NTT INDYCAR SERIES drar direkt vidare
från gatorna i Long Beach till Barber
Motorsports Park i Alabama den här helgen.
Rosenqvist visade återigen prov på
mycket lovande fart när han slog till med
pole position i Acura Grand Prix of Long Beach
under den gångna helgen, och kan nu visa
upp kvalraden 2-1-1 under inledningen av 2024.
Även om smålänningen föll
tillbaka till nionde plats i racet med bromsproblem
på sin Meyer Shank Racing-bil har upptakten
av säsongen i stora drag varit övervägande
positiv, med två topp tio-resultat i de
första två deltävlingarna och
en pallplats som grädde på moset
i det inofficiella miljonracet på The
Thermal Club.
Rosenqvist är för närvarande
sjua i INDYCAR-sammandraget, men vet att utmaningarna
fortsätter att vara många för
den nya MSR/FRO-konstellationen och tar en försiktigt
optimistisk approach in i helgens Childrens
of Alabama Indy Grand Prix.
- Vi testade på Barber för några
veckor sedan, vilket förstås är
en hjälp, säger Felix Rosenqvist.
Det blir värdefullt att ha det i ryggen
inför helgen, vilket många av de
andra teamen inte har. Det blir intressant att
komma till en road course (traditionell bana)
efter två stadslopp i början av säsongen
förhoppningsvis känns bilen
bra där också.
Rosenqvists bästa resultat på Barber
Motorsports Park är en niondeplats på
fyra starter, inkasserad förra året.
Meyer Shank Racing har aldrig vare sig startat
eller gått i mål i topp tio på
den kuperade banan på Alabamas landsbygd.
- Vi har ett öppet sinne inför den
här helgen, fortsätter Felix Rosenqvist.
Barber är en bana vi vet att vi behöver
jobba på. Jag är inte säker
på att vårt paket är lika starkt
här som i St. Pete och Long Beach, men
jag tycker att vi har en bra grund att utgå
från. Vi förväntar oss egentligen
ingenting den här helgen; det blir spännande
att se var vi står.
Childrens of Alabama Indy Grand Prix körs
över 90 varv på söndag med start
kl. 19.30 svensk tid. Träningarna inleds
på fredag, och kvalet körs i vanlig
ordning på lördag.
TIDSSCHEMA
Alla angivelser avser svensk tid
NTT INDYCAR SERIES | Rd. 3
Childrens of Alabama Indy Grand Prix
Barber Motorsports Park (USA)
Fredag 26 april
Fri träning 1: 21.40-22.55
Lördag 27 april
Fri träning 2: 18.15-19.15
Kval: 21.30-23.00
Söndag 28 april
Warm-up: 16.15-16.45
Race (90 varv): 19.30
TV: V Sport Motor / Viaplay /
indycarlive.com
TIMING: INDYCAR App /
racecontrol.indycar.com
BANAN:
Layout
och historik
MÄSTERSKAPSSTÄLLNING:
Klicka
här
24-04-23
Bengtsforstrio i Legends
Även i år kommer vi att
få se tre förare i Sveriges största
racingklass Legends - från Bengtsfors
MotorClub. Johan Sandin och Kristian Nilsson
körde redan i fjol. Årets nytillskott
är Anders Berger, som ju kört historisk
racing i många år. Han sökte
en ny utmaning och samtidigt få köra
ihop med sin systerson Johan. I helgen var trion
på Kinnekulle Ring och vässade formen
inför premiären på Mantorp Park
första helgen i maj. Det skall bli spännande
att se hur snabbt Anders hittar tempot i klassen
och hur teamet skall lyckas hjälpa varandra
till framgång i tävlingarna.
24-04-23
Felix Rosenqvist faller tillbaka med bromsproblem
i Long Beach
Felix Rosenqvist föll från pole position
till nionde plats i Acura Grand Prix of Long
Beach efter att ha tvingats hantera överhettande
bromsar under det 85 varv långa stadsloppet
i Kalifornien.
Rosenqvist inledde INDYCAR-säsongens andra
deltävling storstilat med karriärens
sjätte pole position i lördagens kval
den första någonsin för
hans team Meyer Shank Racing och gick
in i söndagens race med förhoppningar
om att kunna slåss om segern.
Den möjligheten försvann dock i praktiken
när bakbromsarna på svenskens bil
började överhetta kraftigt, ett problem
som var särskilt kännbart under den
första stinten där Rosenqvist tappade
ett flertal placeringar.
Smålänningen fick sedan dras med
bekymren även under resten av racet, men
lyckades i alla fall rädda en niondeplats.
- Vi förlorade det här racet på
den första stinten idag, säger Felix
Rosenqvist. Bakbromsarna överhettade rejält,
så jag blev tvungen att flytta fram bromsbalansen
till en punkt som vi aldrig använder i
normala fall. Vi hade väldigt dålig
bromsprestanda och jag blev omkörd flera
gånger i Kurva 1 på grund av det.
Det blir omöjligt både att försvara
och attackera när bromsarna inte tar som
de ska.
Rosenqvist lägger söndagens niondeplats
till en sjunde från premiären i St.
Petersburg i förra månaden, och är
kvar som sjua i INDYCAR-sammandraget.
- Det är förstås frustrerande
att falla tillbaka på det här sättet,
särskilt när man startar i pole, men
vi får ta med oss det positiva, avslutar
Felix Rosenqvist. Bilen är snabb, teamet
har gjort ett bra jobb i depån idag, och
vi behöll lugnet trots problemen vi hade.
Vi fokuserar på den stora bilden och ett
nytt topp tio-resultat är fortfarande bra
för oss. Självklart ville vi mer idag,
men vi har ändå fått en väldigt
fin start på säsongen.
NTT INDYCAR SERIES är tillbaka på
banan redan om en vecka med Alabama Indy Grand
Prix på Barber Motorsports Park (26-28
april).
RESULTAT
NTT INDYCAR SERIES | Rd. 2
Acura Grand Prix of Long Beach
Streets of Long Beach (USA)
1: Scott Dixon (NZL), Ganassi, 85 varv
2: Colton Herta (USA), Andretti, +0.979s
3: Alex Palou (ESP), Ganassi, +1.766s
4: Josef Newgarden (USA), Penske, +3.973s
5: Marcus Ericsson (SWE), Andretti, +4.376s
9: Felix Rosenqvist (SWE), Meyer Shank Racing,
+18.815s
Se
fullständigt resultat
MÄSTERSKAPSSTÄLLNING
NTT INDYCAR SERIES | Efter 2/17 race
1: Josef Newgarden (USA), Penske, 87 p.
2: Scott Dixon (NZL), Ganassi, 75 p.
3: Colton Herta (USA), Andretti, 72 p.
4: Alex Palou (ESP), Ganassi, 63 p.
5: Will Power (AUS), Penske, 61 p.
7: Felix Rosenqvist (SWE), Meyer Shank Racing,
50 p.
Se
fullständig tabel
24-04-17
Felix Rosenqvist tillbaka på banan i Acura
Grand Prix of Long Beach
Felix Rosenqvist hoppas bygga vidare på
en stark säsongsinledning när NTT
INDYCAR SERIES återupptas med Acura Grand
Prix of Long Beach den här helgen.
Rosenqvist har fått en lovande start på
samarbetet med sitt nya team Meyer Shank Racing,
med en förtroendeingivande sjundeplats
i premiären i St. Petersburg där smålänningen
dessutom satte ett nytt banrekord.
Det följdes senare upp med en pole position
Meyer Shanks första någonsin
i INDYCAR och en pallplats i det efterföljande
uppvisningsracet $1 Million Challenge på
The Thermal Club i Kalifornien (där inga
poäng emellertid delades ut).
I helgen återgår ordningen till
det normala när INDYCAR:s ordinarie mästerskapssäsong
återupptas på gatorna i Long Beach,
och Rosenqvist hoppas förstås kunna
bibehålla sin fina form på den berömda
stadsbanan utanför Los Angeles.
- Hela teamet har gjort ett bra jobb så
här långt, och vi har lärt oss
mycket under inledningen av säsongen, säger
Felix Rosenqvist. Nu är vi tillbaka i det
ordinarie mästerskapet med ett vanligt
tävlingsformat, och vi är mycket bättre
förberedda nu än vi var för en
månad sedan. Vi tror att vi har ett bra
paket för Long Beach, en stadsbana precis
som St. Pete, och goda chanser att fortsätta
på den inslagna vägen.
Rosenqvist som kvalat in i första
startled i både St. Petersburg och Thermal
har visat bra fart även i Long Beach
vid tidigare besök. Han har bland annat
tagit sig vidare till det slutliga Fast 6-segmentet
i kvalet två gånger under de senaste
tre åren. Rosenqvist blev sjua i fjolårets
race.
Acura Grand Prix of Long Beach markerar alltså
INDYCAR-säsongens andra officiella, poänggivande
mästerskapslopp. Tävlingen inleds
på fredag natt svensk tid med den första
fria träningen. På lördag körs
ytterligare ett träningspass samt kval.
Racet sträcker sig över 85 varv och
flaggas igång kl. 21.45 svensk tid på
söndag kväll.
TIDSSCHEMA
Alla angivelser avser svensk tid
NTT INDYCAR SERIES | Rd. 2
Acura Grand Prix of Long Beach
Streets of Long Beach (USA)
Fredag 19 april
Fri träning 1: 23.50-01.05
Lördag 20 april
Fri träning 2: 17.25-18.25
Kval: 20.25-21.55
Söndag 21 april
Warm-up: 18.00-18.30
Race (85 varv): 21.45
TV: V Sport Motor / Viaplay /
indycarlive.com
TIMING: INDYCAR App /
racecontrol.indycar.com
BANAN:
Layout
och historik
MÄSTERSKAPSSTÄLLNING:
Klicka
här
24-04-05
Maxat startfält gör upp i årets
långloppspremiär på Mantorp
Park
På söndag körs den första
deltävlingen i Race4Fun, Sveriges största
långloppsserie, på Mantorp Park
i Östergötland. Hela 55 bilar står
på startlinjen när årets säsong
startar.
Mantorp Park har normalt sett en begränsning
på 48 bilar. Men Race4Fun beviljades en
dispens för att plocka in hela 55 startande
team till söndagens premiär som avgörs
med ett 8 timmar långt race.
I Klass 2, för enklare racingbilar som
är 10 år eller äldre, kommer
24 bilar till start på söndag. Här
finns hela toppen från fjolårets
8H Cup med till start, tillsammans med flera
nya och nygamla team. NH Motorsport från
Danmark, vann fjolårets cup, och utmanas
återigen av ST-Auto/Veidec Racing från
Hörby och BC Racing från Nässjö,
som båda vart på pallen de senaste
två åren. Comeback i Race4Fun gör
T2N2 från Stockholm, som har bytt ut Peugeot
mot VW Polo..
I Klass 1 Svenska Skrotbilsklassikern, för
standardbilar som är 20 år eller
äldre, kommer över 30 bilar till start.
Även här är det en blandning
mellan nya och gamla team. Tillbaka är
erfarna team som SEMLA Racing och Valhalla,
medan flera danska team fortsätter utmana
dom svenska i form av Peanut Racing, SEQURE
Motorsport, NH Motorsport med flera.
Den ursprungliga planen var att inleda premiärhelgen
med en testdag under fredagen, följt av
premiären av Nordic Endurane 1, RM-serien
i långlopp, på lördagen. Men
det kalla vädret och stora mängden
snö som föll under veckan gjorde att
dessa två dagar fick ställas in.
På söndagen väntar temperaturer
upp mot 17 grader, vilket gör att premiären
i Race4Fun kan genomföras som planerat.
Vi ser verkligen fram mot att inleda
årets säsong på Mantorp Park.
Tyvärr har inte vädret varit med oss
i veckan, och lika tråkigt det var att
behöva ställa in NE1-premiären
på lördag. Lika roligt ska det bli
att ha 55 bilar på startlinjen för
Race4Fun. Vi ser med ett helt full startfält
att det finns ett stort intresse för långloppsracing
och en enklare typ av bilsport, säger Emil
Svensson, promotor för Race4Fun och NE1.
Hela tävlingen sänds live via Race4Fun
på Youtube och Svensk Bilsport TV. Sändningen
startar 08:50 med Sebastian Bourghardt och Uffe
Nimbe bakom mikrofonerna.
Tävlingen startar på söndag
09:00 med målgång 17:00. De team
som kört flest varv i respektive klass
vinner tävlingen.
Länkar:
Liveresultat
Livesändning
Kalender 2024:
7 april: Mantorp Park
2 juni: Scandinavian Raceway, Anderstorp
29 juni: Sturup Raceway, Malmö
25 augusti: Ring Knutstorp
15 september: Kinnekulle Ring
12-13 oktober: Mantorp Park 24H
24-03-31
Albin Sturesson och Enzo Hallman uttagna till
Brink Junior Academy 2024
Med över 40 sökande har Albin Sturesson
(16) och Enzo Hallman (16) blivit uttagna till
Brink Junior Academy 2024. Initiativet är
skapat av Brink motorsport och är ämnat
för att hjälpa ungdomar i olika åldrar
att nå sina mål inom racing.
Tobias Brink, initiativtagare Brink Junior Academy
Vi är riktigt glada över att välkomna
Albin och Enzo till vårt program, två
juniorer som vi ser har en väldigt spännande
framtid framför sig. Efter att vi startade
programmet ifjol har vi följt gokart-världen
och juniorracing på närmre håll
där vi bland annat haft ögonen på
båda Enzo och Albin. Jag har också
varit en ung racerförare en gång
i tiden och jag vet hur svårt det är
att navigera sig fram i den här sporten.
Om vi kan hjälpa dessa två talanger
lite på vägen, både på
och utanför banan, blir ingen gladare än
vi.
I programmet hjälper Brink Motorsport med
allt från förarcoaching, mental träning,
mentorskap i sponsorarbete och ingenjörsstöd.
Det ultimata målet med satsningen är
att hjälpa fler ungdomar framåt i
sina karriärer oavsett om de kör för
Brink Motorsport eller har planer på andra
karriärvägar än de serier vi
är engagerade i.
Enzo Hallman, 16 år, Jönköping
Det känns kul och hedrande att Brink Motorsport
tror på mig och vill hjälpa mig framåt
i karriären, säger Enzo Hallman. De
har lång erfarenhet av racing på
högsta nivå i Sverige och vet vilka
misstag man ska se upp med och vilka möjligheter
som finns. Det kommer bli ytterligare ett bra
stöd att ha i min satsning framöver.
Albin Sturesson, 16 år, Kristianstad
Väldigt kul att bli uttagen till programmet.
Det är väldigt bra timing då
jag i år tar klivet från gokart
till Formula Nordic vilket är något
helt nytt för mig. Det finns mängder
att lära sig, jag ser fram emot det.
Programmet är utsatt till ett program som
varar i tre år där Enzo och Albin
ansluter fjolårets årskull i form
av Oscar Pedersen, Siri Hökfelt, Caspian
Hagman och Vendela Kördel. Alla sex kommer
vara en del av 2024 års program och därefter
ämnar vi att ta in två nya kandidater
varje år.
24-03-24
Felix Rosenqvist tar första pallplatsen
med Meyer Shank Racing
Felix Rosenqvist fortsatte sin lovande inledning
på årets INDYCAR-säsong med
en tredjeplats i helgens $1 Million Challenge
på The Thermal Club i Kalifornien, där
smålänningen både inkasserade
250 000 dollar ur den rekordstora prispotten
och samtidigt körde hem sin första
pallplats med nya stallet Meyer Shank Racing.
Rosenqvist slog till med pole position
Meyer Shank Racings första någonsin
i tidskvalet på lördagskvällen
lokal tid, och startade därmed det första
av söndagens två heat-race från
spets. Rosenqvist kontrollerade sitt heat från
start till mål på sin väg mot
seger, vilket gav enkelt avancemang till det
avgörande, 20 varv långa finalracet
en kort stund senare där totalt 12 förare
gjorde upp.
Finalen avgjordes i ett unikt format över
10+10 varv, med en kort paus i halvtid. Rosenqvist,
som startat tvåa, låg trea bakom
Alex Palou och Scott McLaughlin när den
första halvan var avverkad och behöll
sedan samma position in i mål även
i det avgörande segmentet.
Insatsen markerar första pallplatsen för
den färska Rosenqvist/Meyer Shank Racing-konstellationen,
och kommer redan i årets andra race. Det
är också den första pallplatsen
för MSR-teamet i INDYCAR sedan 2022.
- Det har varit en grym helg, säger Felix
Rosenqvist. Vi har varit snabba från första
varvet här, fokuserat på vår
grej, och maximerat det vi hade. Vi tog pole
i kvalet, vann vårt heat, och i finalen
räckte det till en tredjeplats. Jag kunde
inte hänga på Palou och McLaughlin,
men jag är superglad för teamets skull
och väldigt nöjd med vår första
pallplats tillsammans.
Helgens race arrangerades utanför det ordinarie
mästerskapet och gav inga poäng, men
fyllde likväl en viktig funktion för
Rosenqvist och MSR i ett tidigt skede för
det nya samarbetet.
- Vi har lärt oss så mycket här,
avslutar Felix Rosenqvist. Att få vara
här i tre dagar, med så mycket körning,
är otroligt värdefullt för oss.
Vi är fortfarande väldigt nya tillsammans
och har kunnat använda det här som
ett avancerat test. Att faktiskt kunna sätta
så här hård press på
de bästa redan nu är väldigt
positivt för oss.
Nästa anhalt på NTT INDYCAR SERIES-kalendern
är Grand Prix of Long Beach den 19-21 april,
då den ordinarie, poänggivande mästerskapssäsongen
återupptas.
RESULTAT
NTT INDYCAR SERIES | Fristående tävling
The Thermal Club $1 Million Challenge
The Thermal Club (USA)
1: Alex Palou (ESP), Ganassi, 20 varv
2: Scott McLaughlin (NZL), Penske, +5.792s
3: Felix Rosenqvist (SWE), Meyer Shank Racing,
+9.758s
4: Colton Herta (USA), Andretti, +13.112s
5: Marcus Armstrong (NZL), Ganassi, +15.093s
Se fullständigt resultat:
https://mcusercontent.com/73c511cfcad65d2a124d92dea/files/b732b5de-3b4b-e312-67ae-1b51400f6832/indycar_race_results_allstar.pdf
24-03-24
Felix Rosenqvist levererar Meyer Shank Racings
första INDYCAR-pole
Felix Rosenqvist kommer att starta längst
fram i fältet i sitt heat vid söndagens
$1 Million Challenge på The Thermal Club
efter att ha slagit till med pole position
Meyer Shank Racings första i INDYCAR
i ett stenhårt tidskval (natten mot söndag
svensk tid).
Rosenqvist och MSR-teamet studsade tillbaka
efter ett problematiskt testpass tidigare under
lördagen, där svenskens push-to-pass-system
inte fungerade. Efter hårt slit och timmar
av felsökning lyckades teamet dock komma
till rätta med problemet precis i tid till
kvalet och Rosenqvist, med full effekt
i sin Honda-motor, tackade på bästa
sätt.
Med tiden 1m38.583s tog han plats högst
upp i resultatlistan i den första av de
två kvalgrupperna, 23 tusendelar före
Penskes Scott McLaughlin, och kommer därmed
att starta i pole position i det första
av söndagens två heat-race som leder
vidare in mot den avgörande finalen.
RESULTAT: Kvalgrupp/heat 1 | Kvalgrupp/heat
2
Riktigt kul att vara på pole position
här i Thermal, säger Felix Rosenqvist.
Vi hade en ganska tuff dag innan dess med problemet
på träningen som tog mycket fokus.
Teamet gjorde ett kanonjobb som såg till
att det löste sig, och att vi återigen
hade en snabb bil under oss. De här två
dagarna har varit väldigt värdefulla
för oss som grupp; vi har lärt oss
massor. Det är väldigt positivt att
vi kvalat i första led både på
en stadsbana (premiären i St. Petersburg)
och nu på en road course. Vi har ett bra
paket.
Närmast på tur i $1 Million Challenge
står nu alltså två stycken
heat. Båda körs över 10 varv,
direkt efter varandra sent på söndagseftermiddagen
svensk tid. Tilltaget markerar första gången
sedan 2013 (Iowa Speedway) som en INDYCAR-tävling
använder ett heat-upplägg.
Det kommer vara ett aggressivt gäng
i backspeglarna i morgon, men om vi kan göra
en bra start borde vi kunna hålla undan,
fortsätter Felix Rosenqvist. Det är
inga poäng att förlora den här
helgen, så alla kommer satsa fullt, men
vi har det bästa möjliga utgångsläget.
De sex främsta från respektive heat
går sedan vidare till den slutliga finalen,
där alltså totalt 12 förare
gör upp om den stora segerchecken. Finalen
körs kl. 18.50 svensk tid över tio
plus tio varv, med en kort paus i halvtid där
bränslepåfyllning och mindre setup-förändringar
tillåts.
Vinnaren av det sista 10-varvssegmentet tar
hem $500,000 ur den sammanlagda prispotten.
Tvåan belönas med $350,000 och trean
med $250,000.
Hela söndagens $1 Million Challenge, INDYCAR-säsongens
enda icke-poänggivande tävling, sänds
live på Viaplay.
24-03-20
Höjda insatser: Felix Rosenqvist redo för
INDYCAR:s $1 Million Challenge
Felix Rosenqvist är tillbaka på banan
i helgen efter en stark säsongsupptakt
i St. Petersburg för två veckor sedan
den här gången på jakt
efter dollarsedlar istället för mästerskapspoäng
i det unika INDYCAR-formatet $1 Million Challenge.
Helgens tävlingar äger rum på
The Thermal Club utanför Palm Springs i
Kalifornien, en privatägd anläggning
som nu står värd för INDYCAR:s
första fristående, icke-poänggivande
race sedan 2008. På spel står istället
över en miljon dollar i INDYCAR-seriens
största prispott någonsin, undantaget
Indy 500.
Tävlingen, som alltså inte ingår
i det ordinarie mästerskapet, genomförs
i ett särskilt utformat knockout-format
som successivt leder fram till en avgörande
20-varvsfinal där endast 12 förare
får delta.
- Det här blir lite av ett experiment,
utanför mästerskapet men med en miljon
dollar i potten, säger Felix Rosenqvist.
Det är galet, men kul! Själva tävlingsformatet
är också helt nytt, vilket betyder
att den som anpassar sig snabbast antagligen
kommer åka hem med pengarna. Det blir
en väldigt annorlunda men intressant helg!
Evenemanget inleds med fyra stycken testpass
under fredag och lördag. Därefter
väntar kvalet, som körs under natten
mot söndag svensk tid och som den här
gången används för att formera
gridden till två stycken heat. Båda
heaten körs över 10 varv, direkt efter
varandra på söndag eftermiddag. Tilltaget
markerar första gången sedan 2013
(Iowa Speedway) som en INDYCAR-tävling
använder ett heat-upplägg.
De sex främsta från respektive heat
går sedan vidare till den slutliga finalen,
där alltså 12 förare gör
upp om den stora segerchecken. Finalen körs
på söndag kväll svensk tid över
tio plus tio varv, med en kort paus i halvtid
där bränslepåfyllning och mindre
setup-förändringar tillåts.
Vinnaren tar hem $500,000 ur den sammanlagda
prispotten. Tvåan belönas med $350,000
och trean med $250,000.
LÄS MER:
Regler
och format The Thermal Club $1 Million
Challenge
Felix Rosenqvist beger sig till The Thermal
Club, som arrangerade INDYCAR:s officiella försäsongstest
under 2023, med optimism efter en
stark debut för nya teamet Meyer Shank
Racing vid säsongspremiären i
St. Petersburg. Smålänningen satte
bland annat ett nytt banrekord i kvalet, och
inkasserade trots vissa problem en lovande sjundeplats
i racet stallets bästa resultat
på nästan två år.
Rosenqvists MSR-bil kommer även den här
helgen att prydas av logotyper från Bon
Jovi Radio.
- Det ska bli intressant att tävla på
Thermal för första gången, avslutar
Felix Rosenqvist. Vi hade ju ett stort test
där inför förra säsongen,
så det är inte totalt nytt, men det
är alltid en annan sak i race med omkörningar
och allt annat man aldrig prövar i test.
Jag är riktigt förväntansfull!
Testerna inför The Thermal Club $1 Million
Challenge inleds på fredag, då med
samtliga bilar på banan innan fältet
alltså senare under helgen genom
lottning delas in i två grupper
för kval och heat.
TIDSSCHEMA
Alla angivelser avser svensk tid
NTT INDYCAR SERIES | Fristående tävling
The Thermal Club $1 Million Challenge
The Thermal Club (USA)
Fredag 22 mars
Test 1: 17.00-19.00
Test 2: 22.00-01.00
Lördag 23 mars
Test 3: 17.00-19.00
Test 4: 21.00-23.00
Söndag 24 mars
Kval: 01.00-01.40
Heat 1 (10 varv): 17.15-17.35
Heat 2 (10 varv): 17.45-18.05
Final (10+10 varv): 18.50
TV: V Sport Motor / Viaplay /
indycarlive.com
TIMING: INDYCAR App /
racecontrol.indycar.com
STARTLISTA:
Klicka
här
BANAN:
Layout
och historik
24-03-10
Felix Rosenqvist topp åtta i lovande INDYCAR-premiär
- sätter nytt banrekord i kvalet
Felix Rosenqvist och Meyer Shank Racing visade
att de blir att räkna med under 2024 års
NTT INDYCAR SERIES-säsong när den
nya konstellationen direkt slog till med ett
nytt banrekord på gatorna i St. Petersburg,
Florida, och kamperade framme i täten i
en mycket lovande säsongspremiär.
Rosenqvist, som anslöt till MSR-stallet
under vintern, fann sig snabbt tillrätta
i sin nya miljö och drog omedelbart ögonen
till sig genom att toppa fredagens inledande
träning med en halv sekund.
Den formen höll i sig även på
lördagen, då Rosenqvist ökade
tempot ytterligare mellan murarna på den
trånga stadsbanan. Efter att enkelt ha
tagit sig vidare från den första
delen av kvalet vred Rosenqvist ur ett varv
på 59.270s i det efterföljande Top
12-segmentet ett nytt banrekord.
Smålänningen missade förvisso
pole position med ynka sex tusendelar av en
sekund i det slutgiltiga Fast 6-avgörandet,
men en plats i första startled var likväl
ett mycket lovande besked i premiären.
- Teamet har gjort ett kanonjobb, säger
Felix Rosenqvist. Bilen har varit en fröjd
att köra hela helgen och det avspeglades
i farten vi hade direkt från första
passet. Ett väldigt skönt kvitto att
få inför resten av säsongen.
I söndagens race fortsatte Rosenqvist att
figurera i toppen, väl förankrad i
palldiskussionen långt in i det 100 varv
långa loppet där han till slut tog
målflagg som sjua i en stark men
inte perfekt debut för nya teamet.
- Jag känner mig nöjd med P7 idag
det är en stabil inledning på
säsongen, fortsätter Felix Rosenqvist.
Vi sade redan inför helgen att topp tio
hade varit en bra start, och det klarade vi
med lite marginal trots att vi inte gjorde ett
perfekt race. Vi hade inte riktigt optimal strategi
och vi förlorade några sekunder i
sista depåstoppet, och dessutom hade jag
problem med motorn nästan direkt från
start.
- Det fanns lite mer i oss idag, och vi har
lärt oss mycket här i helgen. Allt
som allt, en väldigt positiv premiär.
På plats för att stötta Rosenqvist
och Meyer Shank Racing under premiärhelgen
i Florida fanns rockikonen Jon Bon Jovi, vars
bands egen radiokanal Bon Jovi Radio prydde
sidan av Rosenqvists INDYCAR-bil.
- Det var kul att ha Bon Jovi med oss i helgen
och att få hänga lite med en riktig
musikikon, avslutar Felix Rosenqvist. Det här
är ett perfekt exempel på hur olika
världar kan mötas och skapa nytta
och nöje för alla. Det har varit en
kanonhelg på alla plan jag känner
mig väldigt optimistisk inför resten
av säsongen.
INDYCAR-fältet är tillbaka på
banan igen den 22-24 mars, då för
en speciell tävling - $1 Million Challenge
i Thermal, Kalifornien - som inte ingår
i mästerskapet. Nästa deltävling
där officiella mästerskapspoäng
står på spel äger rum i Long
Beach den 19-21 april.
RESULTAT
NTT INDYCAR SERIES | Rd. 1
Firestone Grand Prix of St. Petersburg
Streets of St. Petersburg (USA)
1: Josef Newgarden (USA), Penske, 100 varv
2: Pato OWard (MEX), Arrow McLaren, +7.912s
3: Scott McLaughlin (NZL), Penske, +8.457s
4: Will Power (AUS), Penske, +9.055s
5: Colton Herta (USA), Andretti, +10.257s
7: Felix Rosenqvist (SWE), Meyer Shank Racing,
+14.404s
Se fullständigt resultat:
https://mcusercontent.com/73c511cfcad65d2a124d92dea/files/69fd8780-fee9-5dcc-37a5-8480aa51f7a6/indycar_race_results.48.pdf
MÄSTERSKAPSSTÄLLNING
NTT INDYCAR SERIES | Efter 1/17 race
1: Josef Newgarden (USA), Penske, 54 p.
2: Pato OWard (MEX), Arrow McLaren, 40
p.
3: Scott McLaughlin (NZL), Penske, 35 p.
4: Will Power (AUS), Penske, 32 p.
5: Colton Herta (USA), Andretti, 31 p.
7: Felix Rosenqvist (SWE), Meyer Shank Racing,
26 p.
Se fullständig tabell:
https://www.indycar.com/Drivers
24-03-05
Felix Rosenqvist inleder nytt kapitel när
INDYCAR-säsongen 2024 drar igång
Felix Rosenqvist står på tröskeln
till ett nytt kapitel i karriären när
han nu bara är dagar bort från den
stora NTT INDYCAR SERIES-premiären i St.
Petersburg, Florida, och sitt allra första
race med Meyer Shank Racing.
Rosenqvist anslöt till det Ohio-baserade
teamet under vintern, och bildar en helt ny
föraruppställning för det hårdsatsande
MSR-stallet bredvid nye teamkamraten Tom Blomqvist.
Försäsongens tester har varit kraftigt
begränsade, med bara två dagar bakom
ratten för Rosenqvists del. De initiala
tecknen har likväl varit positiva för
den nya konstellationen; Rosenqvist var snabbast
av alla första gången i bilen, och
slutade fyra totalt i INDYCAR:s officiella försäsongstest
förra veckan på Sebring.
Rosenqvist har funnit sig snabbt tillrätta
i sitt nya hem, och ser fram med spänning
mot helgens premiär vid Firestone Grand
Prix of St. Petersburg på Floridas solstekta
gator.
- Äntligen dags för premiär,
och jag kunde inte vara mer taggad, säger
Felix Rosenqvist. Det har gått över
förväntan att anpassa sig till bilen
på testerna, och teamet i sig är
fantastiskt att jobba med. Alla är så
motiverade just nu och jag känner både
ett stort lugn och väldigt mycket beslutsamhet
på samma gång. Det är alltid
spännande att dra igång en ny säsong,
men kanske ännu mer än vanligt just
i år jag längtar verkligen.
INDYCAR-säsongen inleds alltså traditionsenligt
med Firestone Grand Prix of St. Petersburg,
det populära stadsloppet utanför Tampa
i västra Florida. Det var också här
som Rosenqvist gjorde sin INDYCAR-debut 2019,
och smålänningen är redo för
ännu en batalj på stadens pittoreska
gator när årets startfält nu
ska göra upp för första gången.
- INDYCAR är alltid stenhårt, och
det är svårt att veta var alla egentligen
står, avslutar Felix Rosenqvist. Jag tror
att ingen i hela fältet känner sig
riktigt säker och det är det
som är tjusningen med det här mästerskapet.
- För vår del går vi in med
ett öppet sinne. Vi är nya tillsammans
i den här konstellationen, och vissa saker
kommer antagligen ta lite tid. Det är nya
procedurer, nya relationer, men vi får
se hur vi presterar i skarpt läge. Vi tar
det ett steg i taget och lär oss på
vägen. Förhoppningsvis kan vi göra
ett stabilt första race som sätter
grunden för resten av säsongen.
Firestone Grand Prix of St. Petersburg inleds
med en första träning på fredag
kväll svensk tid. Efter de första
20 minuterna av passet kommer INDYCAR att utvärdera
ett nytt grepp genom att dela upp fältet
i två grupper för resten av den första
träningen.
På lördag väntar ytterligare
en träning - nu utan gruppindelning - samt
säsongens första kval, som avgörs
kl. 20.00 svensk tid.
Noteras bör att Florida övergår
till sommartid natten mellan lördag och
söndag. Detta innebär att tidsskillnaden
till St. Petersburg är sex timmar på
fredag och lördag, men endast fem timmar
på söndag. Racet på söndag
startar kl. 17.15 svensk tid och körs över
100 varv.
NTT INDYCAR SERIES sänds även 2024
på Viaplay och V Sport Motor. Livestreaming
finns också att tillgå via www.indycarlive.com
(endast träningar och kval tillgängliga
i Sverige).
TIDSSCHEMA
Alla angivelser avser svensk tid
NTT INDYCAR SERIES | Rd. 1
Firestone Grand Prix of St. Petersburg
Streets of St. Petersburg (USA)
Fredag 8 mars
Fri träning 1: 20.45-22.00
Lördag 9 mars
Fri träning 2: 15.35-16.35
Kval: 20.00-21.30
Söndag 10 mars
Warm-up: 14.10-14.40
Race (100 varv): 17.15
TV (LIVE): V Sport Motor / Viaplay
TIMING: INDYCAR App /
racecontrol.indycar.com
STARTLISTA:
Klicka
här
BANAN:
Layout
och historik
24-02-28
Felix Rosenqvist avrundar försäsongstesterna
musiklegendarer sätter tonen för
premiären
Felix Rosenqvist kommer att mönstra en
speciell bildesign i sina två första
race för nya teamet Meyer Shank Racing,
när Bon Jovi Radio kliver in som framträdande
partner i den inledande delen av årets
NTT INDYCAR SERIES-säsong.
Grammy Award-vinnande rockikonen Jon Bon Jovi
kommer att gästa Meyer Shank Racing (MSR)
vid den stora INDYCAR-premiären i St. Petersburg,
Florida, nästa helg.
I samarbete med teamets sponsor SiriusXM kommer
samtidigt Bon Jovi Radio, gruppens egen SiriusXM-kanal,
att exponeras på sidan av Rosenqvists
bil både i tävlingen i St. Petersburg
och i det efterföljande loppet $1 Million
Challenge i Thermal, Kalifornien (24 mars).
Med den nya INDYCAR-säsongen runt hörnet
har Rosenqvist nu avslutat sina förberedelser
ute på banan. Den sista av det fåtal
testdagar som tillåts under vintern ägde
rum igår tisdag, då smålänningen
var på plats på Sebring-banan i
Florida tillsammans med resten av det 27 bilar
stora startfältet.
Rosenqvist avslutade testet som fjärde
snabbast totalt, bara några hundradelar
från förstaplatsen, och satte därmed
punkt för en lovande försäsong
där han tidigare toppat ett föregående
test på Homestead-Miami Speedway.
- Jag tror att vi har anledning att vara optimistiska,
säger Felix Rosenqvist. Vi får så
lite tester i INDYCAR jag har haft två
dagar i bilen i vinter och det är
ännu tuffare när man dessutom har
bytt team. Det är svårt att dra några
stora växlar, men farten har sett bra ut
både på Homestead och Sebring. Vi
hade lite småproblem i början av
testet igår, men det löste sig och
efter det flöt det på bra.
- Jag har fått ett fint välkomnande
av teamet och jag trivs väldigt bra. Jag
ser verkligen fram emot premiären nästa
vecka.
Säsongsinledande Firestone Grand Prix of
St. Petersburg äger rum den 8-10 mars.
Felix Rosenqvist påbörjar då
sin totalt sjätte INDYCAR-säsong,
och sin första för Meyer Shank Racing.
24-02-27
Fantastiska race slutade med krasch i Valencia
för Knutsson
I den gångna helgen kördes
den tredje tävlingshelgen i Porsche Sprint
Challenge Southern Europe i Valencia, Spanien.
WestCoast Racings förare Robin Knutsson
fick senast i Estoril i Portugal kliva upp på
pallen och även den här helgen började
med en positiv känsla.
Startpositionen till race 1 blev dock inte helt
enligt plan då Robin körde av under
kvalet. Han fick starta från 14:e plats.
Men efter en kanonstart var han uppe på
7:e plats redan på första varvet.
Resten av racet blev en ständig jakt på
positioner och i mål slutade han 5:a.
Till race 2 hade han kvalat 8:a efter att snabbt
repat sig efter avåkningen i det första
kvalet. I tävlingens inledning avancerade
han tidigt upp till en 5:e plats och en pallplacering
låg återigen inom räckhåll.
I ett försök att ta sig upp på
4:e plats spann Robin runt och blev tyvärr
påkörd. Racet var därmed över
för hans del. Men Robin ser ändå
en del ljuspunkter från den gångna
helgen:
- Trots avåkning i kvalet och ett surt
slut i race 2 så finns det mycket positivt
att ta med sig. Vi kapade gapet till toppen
tidsmässigt och visade att vi kunde vara
minst lika snabba och till och med snabbast.
Jag har tagit stora framsteg i körningen
och vet vad jag måste jobba på för
att bli ännu snabbare. Därför
blir Barcelona väldigt spännande där
jag hoppas att hitta ännu mer fart, avslutar
Robin.
Även teamchefen Dick Jönsson Wigroth
är ändå imponerad över
Robins utveckling de senaste racen:
- Nu får vi få ihop bilen och åka
till Barcelona och behålla den goa känsla
från racen i Valencia. Det är bättre
att göra misstagen nu och ha rätt
känsla när man kommer till de viktiga
racen i sommar!
Tävlingarna från Valencia och de
tidigare från Estoril och Portimao finns
att se på Porsche Sprint Challenges YouTube
kanal.
Där kommer även finalen att se. Den
går redan nästa helg, 1-2 mars i
Barcelona (E).
Resultat, serietabell och mer info om serien
finns att läsa på:
www.sprintchallengesoutherneurope.com
24-02-16
Emma tar klivet från formelbil till Porsches
GT4 klass
Efter tre säsonger i formelbilsklassen
Formula Nordic tar WestCoast Racings 19-åriga
förare Emma Wigroth 2024 steget till sportvagnar
och klassen Porsche Sprint Challenge Scandinavia.
Hon blir därmed teamets första förare
i serien i en satsning som även innebär
fortsatt samarbete med Porsche Center Örebro
och Porsche Center Uppsala.
- Att ta steget över till Sprint Challenge
är en stor utmaning men jag har en positiv
känsla. Det kommer att bli en väldigt
rolig och spännande säsong med både
en helt ny bil och nya konkurrenter för
mig. Detta är mitt nästa steg i karriären
och jag gör detta med ett fantastiskt team
bakom mig, säger Emma om beslutet att köra
Porsche Sprint Challenge 2024.
Emma ser satsningen på GT4 som ett treårigt
projekt där målet är att fortsätta
utvecklas med en annan typ av körning i
en sportvagn:
- Det blir ju en stor omställning att komma
från formelbil till GT, men jag tror att
jag kan dra nytta av mycket av det som jag lärt
mig från formelbilen. Porschen är
en tyngre och större bil med mer kraft,
dessutom med TC och ABS. Jag kommer behöva
lära mig en ny körstil vilket jag
tror kommer vara en av de största utmaningarna
för mig.
Porsche Sprint Challenge Scandinavia är
den andra av Porsches tävlingsklasser vid
sidan om Porsche Carrera Cup Scandinavia i norra
Europa. I serien tävlar man sedan starten,
för 3 år sedan, med Porsche 718 Cayman
GT4. Till 2023 tilläts även de äldre,
och lättare, Porsche Carrera Cup bilarna
Porsche 911 GT3 Cup (991 II), som i Porsche
Sprint Challenge försetts med ABS.
Bilen som Emma kommer att tävla med i den
skandinaviska klassen är Porsche 718 Cayman
GT4 RS Clubsport. Den har alla moderna system
som ABS, stabilitetskontroll (ESC) och antispinn
(TC). Detta gör biltypen till en bra förberedelse
för internationell GT-racing med sportvagnar
i GT4 och GT3 klasserna, där alla bilar
använder systemen.
- Bilvalet med en GT4:a var inte helt självklart,
Emma testade en Porsche 911 GT3 Cup (991 II)
redan förra året. Efter lite funderingar
är GT4 vägen för oss att gå
med tanke på systemen i bilen och framtiden
i GT-racing, säger WestCoast Racings teamchef
Dick Jönsson Wigroth.
- För WestCoast Racings del känns
det också bra att genom detta fortsätta
samarbetet som vi haft i Porsche Carrera Cup
Scandinavia med Porsche Center Örebro och
Porsche Center Uppsala, tillägger Dick.
Porsche Sprint Challenge Scandinavia 2024 delar
tävlingskalender med Porsche Carrera Cup
Scandinavia 2024 med race i Sverige, Danmark
och Norge.
Roll-outen är på Gelleråsen
Arena 18-19 april. Premiärtävlingen
går två veckor senare i Anderstorp
på Scandinavian Raceway 3-4 maj.
Tävlingarna
streamas
på seriens YouTube kanal.
Kalender Porsche Sprint Challenge Scandinavia
2024:
Gelleråsen Arena (Roll-out) 18-19 april
Scandinavian Raceway 3-4 maj
Jyllandsringen 29-30 juni
Gelleråsen Arena 16-17 aug
Rudskogen Motorsenter 6-7 sep
Mantorp Park 20-21 sep
24-02-15
Aquila Formula 1000 får Riksmästerskapsstatus
Aquila Formula 1000, Nordens främsta instegsserie
i formelbilsracing, har till 2024 tilldelats
Riksmästerskapsstatus för sitt Juniormästerskap.
Vilket innebär att förarna i klassen
nu tävlar om en officiell Junior-RM titel.
Att Aquila Formula 1000 tilldelas JRM-status
av Svenska Bilsportförbundets Racingutskott
är en bekräftelse på det hårda
arbete som lagts ner på serien, och dess
betydelse för utvecklingen av nordiska
racingungdomar.
Med ett Junior-RM förtydligas den roll
som Aquila Formula 1000 har på racingstegen,
i att verka som en länk och en plantskola
från kartingen in i formelbilsracingen.
Alla förare i Juniormästerskapet tävlar
om JRM-titeln 2024, och medaljerna delas ut
på Bilsportgalan i början av 2025.
Det är fantastiskt kul att vi fått
detta erkännande av Bilsportförbundets
Racingutskott. Avsikten med hela Aquila-serien
är ju att leverera välutbildade racingtalanger
vidare upp i seriesystemet, och JRM-statusen
tycker jag visar att vi är på rätt
väg och att vårt arbete uppskattas.
Det känns väldigt bra inför framtiden,
säger Michael Karpers, promotor för
Aquila Formula 1000.
Länkar:
Kalender
2024
Aquila
Formula 1000 Hemsida
Mästerskapstabell
2023
Kalender 2024:
4-5 maj: Race 1, Mantorp Park - Vårracet
31 maj-2 juni: Race 2, Gelleråsen Arena
- Gelleråsloppet
14-16 juni: Race 3, Falkenbergs Motorbana
29-30 juni: Race 4, Ljungbyheds Motorbana
11-14 juli: Race 5, Falkenbergs Motorbana -
Västkustloppet
9-11 augusti: Race 6, Gelleråsen Arena
30 augusti-1 september: Race 7, Kinnekulle Ring
13-14 september: Race 8, Ring Knutstorp - Newsrace
24-02-06
Pallen i Estroril efter ett wake-up call i premiären
i Portimao
Med två inledande tävlingshelger
efter varandra i Porsche Sprint Challenge Southern
Europe knep Robin Knutsson till slut en sin
första pallplats i det andra racet i Portugisiska
Estroril.
Förra helgen kördes premiären
i Portimao och det blev lite av ett misslyckande
och ett wake-up call för WestCoast Racing
och Knutsson som bara fick med sig en 12:e och
en 13:e plats från seriens första
tävlingshelg.
- I Portimao misslyckades jag tyvärr med
kvalet och gjorde det väldigt svårt
för mig. Sett till bara racen i Portimao
så är jag nöjd, farten var bra
och omkörningarna satt, det är bara
synd att jag inte fick till kvalet, säger
Robin om premiärtävlingarna.
I helgen på Estorilbanan gick saker mer
Robins väg, även om farten i kvalen
återigen inte var till belåtenhet.
Hans startpositioner blev 8:e i race 1 och 10:e
i race 2.
Till skillnad från i premiären fick
Robin nu till starterna och avancerade direkt.
Med precisa och aggressiva omkörningar
var han på väg mot en möjlig
pallplats redan i race 1. Tyvärr gjorde
han ett misstag vid en omstart efter en gulflaggs-episod
sent i racet, föll tillbaka och rullade
in som 12:a i mål.
Det andra racet blev inledningsvis en kopia
på det första. Robin gjorde en bra
start och började avancera. Med en tredjedel
kvar av racet var han uppe på en tredjeplats!
Trots hård uppvaktning bakifrån
lyckades Robin hålla pallplatsen i mål
och tog äntligen sin första pallplats
i Porsche Sprint Challenge Southern Europe:
- Jag gjorde ett dumt misstag som kostade mig
dyrt när vi låg 4:a i race 1. Som
tur var så fanns det ett race till där
jag kunde få lite revansch. Jag kände
mig säker på varenda omkörning,
att jobba uppåt till 3:a från 10:e
ruta kändes som ett väldigt bra sätt
att avsluta helgen på. Jag blickar framåt
nu mot Valencia! avslutar Robin efter helgens
tävlingar.
De två återstående racen i
serien går båda i Spanien helgerna
efter varandra
23-24 februari Valencia (E)
1-2 mars Barcelona (E)
Racen går att se LIVE och i efterhand
på seriens
YouTube
kanal.
Resultat, serietabell och mer info om serien
finns att läsa på:
www.sprintchallengesoutherneurope.com
24-01-28 Tidigt flyg hem för Felix Rosenqvist
- United Autosports #22 bryter Daytona 24-timmars
Felix Rosenqvist fick lämna Florida utan
att ha kört ett enda varv i helgens stora
24-timmarsrace i Daytona, efter att United Autosports-teamets
bil #22 tvingats bryta i ett tidigt skede.
Rosenqvist och förarkollegorna i bil #22
Paul di Resta, Bijoy Garg och Dan Goldburg
var anmälda i den 13 ekipage stora
LMP2-klassen, men stötte på patrull
redan under de inledande timmarna i två
separata incidenter.
Det första bakslaget kom cirka 90 minuter
in i loppet, när en avåkning föranledde
omfattande reparationer i depån som i
praktiken tog bilen bort ur segerdiskussionerna.
Till slut kunde man dock återuppta tävlingen
och köra vidare in i skymningen.
Dessvärre fortsatte motgångarna några
timmar senare när kontakt uppstod med en
långsammare GTD-bil. Skadorna gick inte
att reparera på plats och ridån
drogs därmed ner för gott ungefär
en fjärdedel in i loppet. Rosenqvist hade
då ännu inte kört sin första
planerade stint.
Goldburg, som satt bakom ratten vid tidpunkten
för incidenten, klarade sig utan personskador.
- Det blev inte ett särskilt långt
långlopp för vår del, säger
Felix Rosenqvist. Det är tufft för
alla. Vi hade självklart siktat på
målgång och ett bra resultat, men
så här är det i racing ibland.
Det är en del av det som gör Daytona
så utmanande. Allt kan vara över
på en sekund. Även om jag inte fick
köra ett enda varv i racet har jag ändå
haft kul ihop med United Autosports, med Dan,
Bijoy och Paul här i Daytona. Vi är
ett team och vi tävlar och misslyckas som
ett team. Vem vet, kanske kommer vi tillbaka
hit i framtiden och gör ett nytt försök.
LMP2-klassen i Daytona vanns till slut av Era
Motorsport #18 körd av Dwight Merriman/Ryan
Dalziel/Connor Zilisch/Christian Rasmussen.
Totalsegern gick till GTP-ekipaget Porsche Penske
Motorsport #7 med Josef Newgarden/Felipe Nasr/Matt
Campbell/Dane Cameron.
För Felix Rosenqvist väntar nu intensifierade
förberedelser inför den stundande
NTT INDYCAR SERIES-säsongen; smålänningens
första med nya teamet Meyer Shank
Racing. INDYCAR-premiären äger rum
i St. Petersburg, Florida, den 10 mars.
RESULTAT
Rolex
24 At Daytona Daytona International Speedway
(USA)
24-01-25
Dags för racingpremiär i Portugal
i helgen
Vintern har fortfarande sin fasta hand
över stora delar av Sverige när Robin
Knutsson och WestCoast Racing styr trailern
söderut för att för andra året
köra Porsche Sprint Challenge Southern
Europe.
2023 körde Robin den sydeuropeiska
seriens premiärsäsong över tre
deltävlingar i Valencia, Portimao och Barcelona.
Serien erbjuder mycket körning och är
bra träning och förberedelse inför
sommarens tävlingar för förarna
i Porsche Carrera Cup i Porsche 911 GT3 Cup
och Porsche Sprint Challenge i Porsche 718 GT4.
- Den här serien motsvarar körtiden
under en hel svensk säsong, för både
Porsche Carrera Cup Scandinavia och Porsche
Sprint Challenge. Det är mycket körtid,
vilket är bra för både etablerade
och de som är nya i klassen, säger
WestCoast Racings teamchef Dick Jönsson
Wigroth om Porsche Sprint Challenge Southern
Europe.
Nu 2024 går premiären i helgen 27-28
januari i Portimao i Portugal. Därefter
körs deltävling 2 helgen efter, 2-3
februari i Estoril, även den i Portugal.
De två avslutande tävlingshelgerna
körs i Spanien tre veckor senare. Valencia
23-24 februari och finalen i Barcelona 1-2 mars.
Nytt för i år är att tävlingarna
kommer att streamas LIVE. Länk till sändningarna
och sändningstider:
www.sprintchallengesoutherneurope.com/live
Tävlingskalender Porsche Sprint Challenge
Southern Europe:
27-28 januari Portimao (P)
2-3 februari Estoril (P)
23-24 februari Valencia (E)
1-2 mars Barcelona (E)
Felix Rosenqvist fick en smakstart på samarbetet
med sitt nya INDYCAR-team Meyer Shank Racing (MSR)
när han toppade resultatlistan i ett lyckat
första test med stallet i Florida på
måndagen.
Rosenqvist tog plats i den Honda-försedda
MSR-bilen under den första av tre testdagar
på Homestead-Miami Speedway, där samtliga
team finns representerade den här veckan
när förberedelserna inför 2024
års INDYCAR-säsong inleds på
allvar.
Rosenqvist fann sig omedelbart tillrätta
i sin nya hemvist, och noterades med tiden 1m11.244s
för dagens snabbaste varv - drygt två
tiondelar före landsmannen Marcus Ericsson.
Regerande mästaren Alex Palou (Spanien) var
trea.
- Det har varit en riktigt bra dag, säger
Felix Rosenqvist. Samarbetet med teamet har klaffat
från start. Alla gillar verkligen att jobba
tillsammans här i MSR. Det är ett sammansvetsat
gäng. Den stora grejen idag var förstås
att få en första känsla för
bilen. Jag har aldrig kört den förut
men jag måste säga att det är
en bra start. Bilen är snabb och framför
allt reagerar den som jag vill. Det känns
super.
Teamkamraten Tom Blomqvist (Storbritannien) tar
nu över Meyer Shank Racing-bilen under de
avslutande två testdagarna på tisdag-onsdag.
Felix Rosenqvist beger sig nu tillbaka norrut
längs Floridas östkust, när fokus
riktas om mot det klassiska sportvagnsloppet Rolex
24 At Daytona (Daytona 24-timmars) kommande helg.
Rosenqvist ställer upp i tävlingen för
det brittisk-amerikanska teamet United Autosports,
där han rattar bil #22 tillsammans med kollegorna
Paul di Resta, Dan Goldburg och Bijay Garg i den
13 bilar stora LMP2-klassen.
Rosenqvist fanns på plats på Daytona
International Speedway redan den gångna
helgen när tävlingen traditionsenligt
smygstartade med träningsdagarna "The
Roar". Då avgjordes också kvalet,
där Goldburg stod för körningen
i bil #22 och gav ekipaget femte plats på
gridden i LMP2-klassen.
- Vi hade några bra dagar på Roar,
och jag tror absolut att vi är med och slåss
om det, säger Felix Rosenqvist. Senaste gången
jag körde Daytona var 2018, så det
var ett tag sedan, men jag kom in i det fort och
de sista två passen kändes väldigt
lovande. Det är ett långt race och
vad som helst kan hända på 24 timmar,
men på ren fart tror jag att vi är
där. Jag ser verkligen fram emot helgen.
Rolex 24 At Daytona flaggas iväg kl. 19.40
svensk tid på lördag kväll. Loppet
sänds live på Viaplay och internationell
streaming finns delvis tillgängligt via imsa.tv.
Innan start kommer fyra ytterligare träningspass
att genomföras på torsdag och fredag.
Träning 2: 20.10-21.55
Träning 4: 17.20-18.20
Race - start: 19.40
Race - målgång: 19.40
Joel Eriksson har förlängt sitt kontrakt
som reservförare för Formel E-teamet
Jaguar TCS Racing och är också klar
för karriärens första start på
den mytomspunna Bathurst-banan i Australien i
ett av världens största långlopp.
25-årige Eriksson, från Tomelilla
i Skåne, sparkar igång 2024 års
racingsäsong på högsta växeln.
Eriksson är nyss hemkommen från Mexico
City där han närvarat vid säsongspremiären
för Formel E, världsmästerskapet
för elbilsracing där han för andra
året i rad agerar test- och reservförare
för toppteamet Jaguar TCS Racing.
- Jag är jätteglad att få fortsätta
samarbeta med Jaguar i Formel E även den
här säsongen, säger Joel Eriksson.
Vi blev tvåa i teammästerskapet förra
året och hade en helt OK premiär i
Mexiko i helgen. Jag kommer att vara på
plats på majoriteten av racen och göra
mycket jobb i simulatorn i England. Det är
naturligtvis inspirerande att få jobba så
tight med ett team som är med och slåss
om en officiell VM-titel i racing.
Årets Formel E-säsong utgörs av
totalt 16 race i tio olika länder, med final
i London i juli.
Samtidigt är Eriksson också klar för
klassiska Bathurst 12 Hour, ett av världens
mest prestigefyllda långlopp. Tävlingen
körs på den beryktade Mount Panorama-banan
i Bathurst, Australien, den 16-18 februari och
attraherar flera av världens främsta
GT-förare.
Eriksson kommer till start i en Porsche 911 GT3
R (992) för Phantom Global Racing, ett nybildat
kinesiskt team stöttat av Porsche Motorsport
Asia Pacific i partnerskap med Le Mans-vinnaren
Timo Bernhards Team 75. Eriksson ingår i
en stjärnspäckad förartrio som
också inkluderar nyzeeländaren Jaxon
Evans och danske Porsche Supercup-mästaren
Bastian Buus.
Det klassiska 12-timmarsloppet kommer att markera
Erikssons första tävling någonsin
i Bathurst, och i Australien över huvud taget.
- Bathurst har varit en dröm för mig
i många år, kommenterar Joel Eriksson.
Mount Panorama räknas till de absolut häftigaste
banorna i världen och det ska bli otroligt
kul att äntligen få ta sig an den.
Det känns fantastiskt att få göra
det här loppet med Phantom Global Racing
och med en så stark line-up. Det är
en ny bana och ett nytt team för mig, men
jag tror att vi har goda chanser att vara med
och slåss om något riktigt, riktigt
bra.
Utöver sina redan bekräftade engagemang
fortsätter Joel Eriksson också att
föra ett flertal diskussioner om ytterligare
styrningar under 2024.
I Svenska Bilsportförbundets medlemstidning
Pole Position uppmärksammas Aquila Formula
1000 i en artikel av Sebastian Bourghardt.
I en intervju med Michael Karpers och Joel Granfors
kan du läsa mer om klassens betydelse i att
fostra framtidens racingstjärnor.
Förutom mängder med andra spännande
artiklar om bilsporten, så hittar du texten
om Aquila Formula 1000 på på sida
20.
Gebhardt Nordic en del av Gebhardt Intralogistics
Group går in som huvudsponsor till
det skandinaviska Ginetta-mästerskapet 2024.
Samtidigt byter klassen namn till Gebhardt Ginetta
GT5 Championship.
Fem tävlingshelger med sammanlagt 12 deltävlingar
är planerade och deltagarna har en hel del
att köra om. Vinnaren erhåller en test
i en Ginetta LMP3-bil, värd närmare
100 000 kr medan tvåan och tredjeplacerade
föraren får möjlighet att prova
Ginetta G56. Dessutom blir det prischeckar till
de främsta i mästerskapet. Allt till
ett totalt värde av ca 250 000 kr!
Vidare tävlar Ginetta-förarna om ett
officiellt Riksmästerskap.
- Ginetta-klassen går in på sin 18:e
säsong och det kan mycket väl bli den
bästa hittills, säger klassens promotor
Leif Lindström. Samarbetet med Ginetta Cars
utvecklas och att dessutom få en stor internationell
sponsor väger extra tungt.
Live streaming kommer att utvecklas med bland
annat en egen Youtube-kanal och dessutom visas
våra tävlingar också på
Ginetta TV i England. Något som aldrig skett
tidigare och är ytterligare en del i att
lyfta mästerskapet till nästa nivå.
Gebhardt Nordic blir en ny, viktig partner för
Ginetta-mästerskapet. Moderbolaget Gebhardt
Intralogistics Group är en global koncern
med över 1000 anställda och företaget
är känt som en innovativ spelare inom
intern logistik där man konstruerar och tillverkar
automatiserade system.
Gebhardts historia inom racing är omfattande
och sträcker sig mer än 50 år
tillbaka i tiden.
Stanley Dickens segrare i Le Mans 24-timmarslopp
1989 har ett långvarigt samarbete
med företaget och Gebhardt-teamet, och det
är också han som är initiativtagare
till det nya avtalet med Ginetta i Skandinavien.
- För Gebhardt är racing fortfarande
lika aktuellt som under 80-talet när man
tillverkade egna bilar och deltog i Sportvagns-VM.
Motorsporten har präglat företaget redan
från 60-talet och för mig personligen
gav deras team mig chansen att köra och etablera
mig i de sammanhang jag drömt om under hela
min uppväxt. Eftersom Ginetta fungerar som
en viktig inkörsport för många
unga förare, kändes det naturligt att
Gebhardt satsar på klassen, säger Stanley
Dickens.
I England har åtskilliga unga förare
börjat sina karriärer i Ginettas junior-program.
Mest känd är McLarens F1-förare
Lando Norris men även nationella brittiska
proffs som Daniel Harper, Dino Zamparelli och
Formula W-mästaren Jamie Chadwick startade
i Ginetta G40 Junior.
Vår Ginetta-klass har också varit
en betydelsefull plantskola med årets Porsche
Carrera Cup-mästare Ola Nilsson som ett exempel.
Bland andra Ginetta-förare som tagit sig
vidare på karriärstegen kan nämnas
Dennis Strandberg, Ted och Tobias Brink, Marcus
Annervi samt Hampus Rydman.
En annan del av Ginettas framgångsrecept
är klassens bredd. Från 15 år
och uppåt med en speciell resultatlista
för de som fyllt 50 år. Ginetta kan
ge ambitiösa förare en viktig grund
för att komma vidare i racing, men biltypen
passar också de som vill tävla för
det stora nöjets skull.
28 29 september Jyllandsringen Danmark