<< Till Racing
<< Tillbaka till Startsidan


Övrig pressinformation
RACING 2020


2020



20-06-05 Indycar-premiär med två svenska rivaler
På lördagen inleds IndyCar Series, med teamkompisarna Marcus Ericsson och Felix Rosenqvist på startlinjen.
Viaplay och V Sport Motor direktsänder race, kval och träning från hypersnabba ovalbanan Texas Motor Speedway.
– Det är fördel Felix med tanke att han gör andra året i samma team, och de fina resultaten han gjorde i fjol. Marcus kan behöva lite tid att komma in i det nya teamet, säger NENT Groups racingexpert Rickard Rydell.

Det har äntligen blivit dags för den uppskjutna premiären av IndyCar Series.
Två svenskar kommer till start, och från och med i år kör de för samma team.
– Jag tycker det ser spännande ut, och Chip Ganassi är ett av de tre stora teamen, säger Rickard Rydell.
NENT Groups expert tror att båda svenskarna har chans att vinna race och vara med i toppen av mästerskapet.
– Felix var årets rookie förra året, och har imponerat jättestort så många kommer ha ögonen på honom i år. Marcus hade inte en lika bra säsong, men satt å andra sidan inte i en lika bra bil då. Så det är lite upp till bevis nu för Marcus, och visa att han också förtjänar att vara en av dem man pratar om.
Som förare har svenskarna olika egenskaper och spetskompetenser.
– Kvalmässigt så har Felix hittills varit bättre, medan Marcus starka sida har varit racen. Så var det även under hans tid i F1. Felix är starkare på vanliga banorna, medan Marcus visat sig skicklig på ovalerna vilket han visade när han vann ett av simulatorloppen under våren.
Men det är stor skillnad på simulatorlopp och riktiga race.
– Du håller visserligen tävlingsmomentet levande i simulatorer, men det går inte att jämföra med riktiga ovalbanor där man utsätts för upp till 6 i g-kraft i kurvorna.

Lagkompisar och fiender
På grund av restriktioner genomförs träning, kval och race på samma dag vilket även det innebär stora påfrestningar.
– Det blir tufft för förarna med så lite förberedelser bakom sig. Och det innebär en större risk att det sker misstag.
I svenskarnas team ingår femfaldige mästaren Scott Dixon.
– Dixon har otroligt mycket erfarenhet och de kan lära sig mycket av honom. Men i slutändan måste de även kunna slå honom. En lagkompis är på sätt och vis din värsta fiende. Det är inte alltid lätt. Men Felix och Marcus är så pass professionella att de kan skilja på rollerna på och utanför banan, säger Rydell.
Sammanlagt återfinns 15 race i årets säsongskalender med Indianapolis 500 den 23 augusti som den givna höjdpunkten.
– IndyCar har fått en renässans i Sverige då Ericssons och Rosenqvists framfart i Nordamerika har lyft sporten för den svenska idrottspubliken. Helgens premiär blir dessutom startskottet på en intensiv motorsommar. Formel 1-cirkusen drar igång med sitt mest intensiva schema om en månad och sedan tidigare visar vi Nascars comeback på Viaplay, säger Per Nunstedt, sportchef NENT Group Sverige.

Sändningstider IndyCar Series-premiären
Lördag den 6 juni:
18.00, Viaplay/V Sport Motor: Träning
23.00, Viaplay/V Sport Motor: Kval
02.00, Viaplay/V Sport Motor: Race

Kommentatorer: Janne Blomqvist, Robin Nilsson och Richard Göransson.
I studion: Janne Blomqvist och Richard Göransson.
20-05-23 Topp 3 race i INDYCAR: #2
Coronaviruspandemin har inte lämnat någon oberörd - men nu börjar världen sakta men säkert att öppna upp. Den 6 juni är det äntligen premiär för Felix Rosenqvist och resten av IndyCar-fältet på Texas Motor Speedway, och som ett led i uppladdningen väljer vi nu att blicka tillbaka i dagarna tre - på Felix egna tre höjdpunkter från fjolårets debutsäsong.

https://www.felixracing.se/en/top-3-indycar-races-2/
20-04-30 Skandinaviskt team i helgens F1 Virtual Dutch Grand Prix
Nu på söndag den 3 maj körs Formula 1 Virtual Grand Prix Tyskland, anordnat av Renault DP World F1 Team med en helt skandinavisk föraruppställning; Christian Lundgaard, Renault Sport Academy Driver från Danmark och norske rallystjärnan Petter Solberg.

Christian bygger vidare på sin imponerande debut i F1 Virtual GP efter en podieplacering i Vietnam-loppet tidigare i april. Christians teamförare är rallylegenden Petter Solberg som har stor motorsportserfarenhet som världsmästare 2003 i rally och 2014 och 2015 i rally cross.

Petter är gästförare i teamet (och det är hans första lopp i Formel 1 E-sports) genom sitt ambassadörskap åt sponsorn Castrol. Han har också en personlig relation till laget eftersom Pierre Genon som arbetar i Renault DP World F1 Team tidigare var Chief Rally Engineer åt norrmannen under 2003 när de vann.

45-åringen kommer att använda sin simulator hemma i Sverige för loppet som kommer att hållas på Interlagos, Brasilien på F1 2019 Codemasters-spelet, efter den officiella Formula 1-fan voteringen.

Det är inte första gången som en Lundgaard tävlar med en Solberg. Faktum är att Christians far, Henrik, den europeiska rallymästaren 2000, tävlade mot Petter i olika rallymästerskap, inklusive åtta världsrallytävlingar mellan 1999 och 2001.
20-04-29 Syskonen Bäckman klara för e-sport serie
Andreas och Jessica Bäckman klara för TCR Europe SIM Racing. Racingsyskonen Andreas och Jessica Bäckman väntar fortfarande på att deras racingsäsong ska dra igång. Som ett komplement till denna väntan har TCR Europe lanserat en ny e-sport serie, i vilken Andreas och Jessica idag presenterades som två av förarna.
– Vi känner oss laddade att få vara med och tävla i sim-racing. Det kommer att bli en ny utmaning att få tävla virtuellt, säger Jessica Bäckman.

Idag offentliggör syskonen Andreas och Jessica Bäckman från Boden att de kommer att tävla i TCR Europe SIM Racing. Det är en serie där TCR Europe förarna från den verkliga racingen runt om i Europa kan tävla mot varandra i en tävlingskalender med sju deltävlingar i virtuell e-sport racing. Förarna kommer virtuellt att köra på samma banor som de kommer att tävla på senare i år när den riktiga tävlingssäsongen drar igång.
– E-sport och sim-racing har fått mycket uppmärksamhet och popularitet den senaste tiden, så det är kul att TCR Europe hoppar på sim-racing tåget. Både för fansen och förarna är det fin möjlighet att underhållas av lite racing i de svåra tiderna som är just nu runt om i världen, säger Andreas Bäckman.

Samma banor, samma bilar
Den första tävlingen av Sim Racing serien drar igång nu på lördag den 2:a maj på den virtuella Spa-Francorchamps banan i Belgien. Alla banlayouter kommer att vara identiska till det verkliga banorna. Banorna är noggrant skannade för att simulera alla detaljerna och göra dem så realistiska som möjligt.

När det kommer till bilarna, kommer alla nuvarande TCR Europe bilar att vara tillgängliga för förarna att välja mellan. Andreas och Jessica kommer att köra med samma bilar som de körde under fjolåret, Hyundai i30 N TCR-bilar, men nu med en ny design. Denna nya designen kommer även att användas ute på banorna senare i år när säsongen drar igång.
– En kul grej med sim-racing är att det är möjligt att designa bilarna så de blir väldigt realistiska och ser nästan identiska ut till de riktiga bilarna, säger Jessica Bäckman.

Följ eventet LIVE på sociala medier
Den första Sim-Racing tävlingen denna helg kommer att livestreamas på TCR:s sociala medier på Facebook, YouTube och Twitch, såväl som på TCR TV:s webbsida. Tävlingsformatet är uppbyggt likt det vanliga TCR Europe formatet, med ett kval och sedan två race, där Race 2 har omvänd startordning för de topp 10 placerade förarna från Race 1.

Här är tidsschemat för helgens premiärtävling lördag den 2:a maj:
18:55 Livesändningen startar
19:00 Kval
19:24 Race 1
19:58 Race 2
20:25 Intervjuer med förarna

Racingsyskonen Andreas och Jessica Bäckman inledde sina respektive racingkarriärer som blott 9 och 7 år gamla. De har genom åren tävlat i stora förarmästerskap som STCC, Scandinavian Touring Car Championship, och den brittiska motsvarigheten TCR UK, med fantastiska framgångar som resultat. Under 2019 tävlade syskonen i prestigefyllda TCR Europe tillsammans med det flerfaldigt prisbelönta, italienska teamet Target Competition. Syskonens tävlingsbilar är varsin Hyundai i30 N TCR.
20-04-28 Audi motorsport ställer om – lämnar DTM och fokuserar på Formel E
På vägen mot C02-neutral mobilitet ändrar Audi inriktning för märkets motorsportprogram: Märket med de fyra ringarna kommer inte förlänga engagemanget i det tyska standardvagnsmästerskapet DTM efter årets säsong. Ledningen för AUDI AG fattade beslutet även mot bakgrund av de ekonomiska utmaningarna till följd av corona-pandemin och meddelade beslutet till ITR e.V., paraplyorganisationen för DTM, under måndagen. Därmed står det framgångsrika engagemanget i Formel E och kundracing i centrum för Audis framtida motorsportaktiviteter. Märket har varit representerat i Formel E sedan starten av den eldrivna racingserien 2014. Med 41 pokaler är Audi Sport ABT Schaeffler det hittills mest framgångsrika teamet i Formel E.

Mattias Ekström i DTM på Nürburgring 2017
- Audi har format DTM och DTM har format Audi. Det visar vilken kraft det ligger i motorsporten – både tekniskt och emotionellt, säger Markus Duesmann, VD för AUDI AG. Med samma energi kommer vi att driva på vår omställning till en leverantör av sportig, hållbar och elektrisk mobilitet. Vi fokuserar oss därför även på racingbanan och tävlar för morgondagens ‘Vorsprung”. Formel E erbjuder en väldigt attraktiv plattform för detta. Samtidigt överväger vi andra progressiva motorsportformat för framtiden.

Audi kan se tillbaka på en extremt framgångsrik tid i DTM. Med 23 mästerskapstitlar, inklusive 11 förartitlar, 114 segrar, 345 pallplatser, 106 pole positions och 112 snabbaste varvtider, formade Audi DTM från 1990 till 1992 och från 2000 och framåt. Med tre av tre möjliga mästerskapstitlar, många pallplatser och andra rekord var 2019 så långt den mest framgångsrika DTM-säsongen i företagets historia.

Audi vill gärna fortsätta den framgångsrika säsongen 2020 och säga adjö till DTM fansen genom att försvara titeln i alla tre mästerskapet.
- Vi hoppas att den nuvarande svåra situationen kommer att förbättras snart och att vi fortfarande kommer att kunna tävla i några få DTM-race i år, säger utvecklingschefen Hans-Joachim Rothenpieler. Fansen förtjänar det, och även ITR, liksom våra förare, team och partners, som nu har en rimlig ledtid för att kunna planera för tiden efter 2020. Framgångsrik motorsport är – och kommer fortsatt att vara – en viktig del av Audi’s DNA.
20-04-28 Succéseger i första racet för FORS eSPORTS
FORS eSPORTS kopplar grepp om Europa genom att Tomas Andersson vinner det längsta racet i den största serien på iRacings simulatorplattform och placera samtliga ordinarie förare i topp tio.
– Jag har inte riktigt smält det ännu, men jag är extremt glad att jag levererade en vinst till FORS eSPORTS i teamets premiär, säger Tomas. Det gick inte helt smärtfritt men jag åkte på gränsen och levererade max, och det gick hela vägen denna gång. Jag är otroligt stolt över hela teamet och det resultat som vi kunde leverera som team.

Tomas hade under hela racet en duell med Dallas Pataska från Dynamic Racing, ett av toppteamen i eNASCAR Coca Cola iRacing Series, den högsta möjliga serien i simulatorracing överlag.
– Det är också en go känsla i kroppen just nu att jag hade farten för att slåss med Dallas [Pataska] som kör för Dynamic Racing, eNASCAR Coca-Cola iRacing Series-teamet.

Efter söndagkvällens race är Jonas Fors en rörd och stolt teamägare.
– Jag är tårögd, säger Jonas. Första stora ligaracet, det längsta i den största serien och Tomas tar vinsten. Jag visste att vi hade en stark laguppställning och tanken var att vi skulle kalibrera oss mot Europaeliten ikväll, inte att vi skulle bevisa oss att vara en del av den.

Tomas är den första svensken att vinna ett race i Majors Series och nu siktar FORS eSPORTS mot fler direktsända race och iRacings största serier.
– Vi går in i en ny fas i teamet nu när vi bekräftat oss i Europa, säger Jonas. Nu handlar det om att synas så mycket som möjligt och knyta till oss partners till varje bil. För varje framgång kan vi knyta till oss bättre supportfunktioner och fler riktigt snabba förare men också få mer resurser till att träna mer och underhålla fler.

Alexander Wegert kommer tillbaka efter ett längre uppehåll och tar sig efter en vågad omkörning på utsidan i sista kurvan i mål som femma.
– Jag är otroligt nöjd med hur min körning var under 400 varv, säger Alexander Wegert. Jag har varit borta ifrån racing i två månader och kommer tillbaka och visar att jag fortfarande är snabb och gör inga fel alls under ett så pressat race. Jag har tidigare haft problem med att hålla däcken vid liv men igår visar jag att min utveckling har blivit bättre när det gäller att ta hand om däcken.

Linus Broström kom tillbaka till en sjundeplats med en skadad bil efter krascher tidigt i racet.
– Bara ge aldrig upp förrän du går i mål var mottot för racet och det spelade ju ut sig ganska bra, tre skadade bilar slutar i topp 7 varav en tar hem vinsten, säger Linus. Lagprestationen och bara ge aldrig upp fungerade.

Linus riktar ett särskilt tack till teamet och alla närstående å teamets vägnar.
– Vi vill alla tacka Jonas, teamägaren och teamchefen för allt han satt ihop till oss och hela teamet, säger Linus. Alex, Tomas, Marcus allihop gör ett riktigt bra jobb. Jag vill också tacka min vackra fästmö som står ut med all racing vi gjort den här veckan såklart och jag tror alla andra i teamet vill tacka sina familjer också eftersom vi har lagt ner många många timmar och tusentals varv inför det här racet. Det är inte bara vi fyra förare som gör det här, det är alla som behöver stå ut med det eftersom vi kör så mycket.

Jonas Fors tog steget in i E-sportvärlden som förare för snart en månad sen och kvalar in till ett av simulator racingvärldens största race.
– Jag har bara kört andra bilar fram tills i början av förra veckan och det här var första racet i bilen som Alex tvingade mig att köra i sista sekund, säger Jonas. Jag lyckades ta mig upp 15 platser från en 33:e plats till 18:e och jag är förbannad på mig själv att jag inte kommer topp 10. Bara den känslan i mig förklarar nog ganska bra varför jag är där jag är, både i racingkarriären och i E-sportvärlden, det går alltid att bli bättre, hungern för mer är omättlig.

Jonas är osäker på om han kommer ställa upp i fler officiella race efter hans egna och teamets framgångar.
– Racet var en perfekt simulering av riktiga tävlingar men jag ska göra racingkarriär, inte E-sportkarriär, säger Jonas. Covid-19 har tagit den här säsongen ifrån oss och mina racingsponsorer tvingas att permittera personal och avsluta anställningar. Samtidig har de vi varit i framgångsrika förhandlingar med fryst dem till hösten så måste jag kämpa för att få ihop en bra plan B för ta ett steg närmare NASCAR Xfinity Series 2021. När det gäller E-sportlaget så måste jag i första hand vara en supportfunktion och finnas där för Tomas, Alex och Linus så vi kan skörda nya framgångar.

Mer om FORS eSPORTS: http://www.jonasfors.com/forsesports

Mer om Jonas Fors: http://www.jonasfors.com

20-04-27 Audi realigns its commitment in motorsport
Involvement in DTM touring car racing series not to be extended after 2020 season
Audi CEO Markus Duesmann: “Also focusing our efforts on the race track and systematically competing for tomorrow’s ‘Vorsprung’”
On its way to becoming a provider of premium mobility with a carbon-neutral footprint, Audi is realigning the brand’s motorsport program: The four rings will not extend their commitment in the DTM touring car racing series beyond the 2020 season. The management board of AUDI AG made this decision also in light of the economic challenges due to the corona pandemic and communicated it to ITR e.V., the DTM’s umbrella organization, this Monday. Consequently, the successful involvement in Formula E and in customer racing will be taking center stage in Audi’s future motorsport activities. The brand has been represented in Formula E ever since the popular fully electric racing series was started in 2014. With 41 trophies, Audi Sport ABT Schaeffler has been the most successful Formula E team over the years. Off the race track, Audi is planning to generate about 40 percent of its sales with electric cars and plug-in-hybrids by 2025.

“Audi has shaped the DTM and the DTM has shaped Audi. This demonstrates what power lies in motorsport – technologically and emotionally,” says Markus Duesmann, Chairman of the Board of Management of AUDI AG. “With this energy, we’re going to drive our transformation into a provider of sporty, sustainable electric mobility forward. That’s why we’re also focusing our efforts on the race track and systematically competing for tomorrow’s ‘Vorsprung.’” Formula E offers a very attractive platform for this. To complement it, we’re investigating other progressive motorsport formats for the future.”

Audi looks back on an extremely successful past in DTM. Having scored 23 championship titles, including eleven driver titles, plus 114 victories, 345 podium finishes, 106 pole positions and 112 fastest laps, Audi shaped the DTM from 1990 to 1992 and from 2000 onwards. With three of three possible championship titles, numerous podiums and many other records, 2019 has so far been the most successful DTM season in the company’s history.

Audi would like to continue these successes in the 2020 season and bid farewell to the DTM fans with a successful title defense in all three championships. “We’re hoping that this currently difficult situation will improve soon and that we’ll still be able to contest a few DTM races this year,” says Member of the Board for Development Hans-Joachim Rothenpieler. “The fans would deserve this, and so would the ITR, our drivers as well as our teams and partners, who will now have adequate advance notice to reposition themselves for the time after 2020. Successful motorsport is – and will continue to be – an important element of Audi’s DNA.”
20-04-26 Livesädning 18:00 ikväll: Jonas Fors möter E-sportproffsen i Majors Series
Se racet här

Samma dag som Mikaela Åhlin-Kottulinsky blev klar för en ny säsong i STCC kom beskedet att serien skjuts tills vidare upp på grund av corona. Nu berättar stjärnan om sin nya vardag – och satsningen vid sidan av racingkarriären.
– När man tittar på extremsporter känns det generellt som att många tjejer kanske inte vågar. Det blir en naturlig koppling att inspirera andra kvinnor just för att de kan relatera till oss.

iRacing är en av de mest respekterade plattformarna för simulatorracing i världen. Banorna lasermäts för att varje grop ska bli korrekt simulerade i programmet och fysiken i programvaran uppdateras flera gånger varje månad för att komma så nära verkligheten som möjligt. Det gör det enklare för racerförare men mer utmanande för den som förväntar sig ett datorspel.
– Vi är på många sätt ledande i iRacing i Sverige, ikväll utmanar vi om ledningen i Europa, säger Jonas. Att jag lyckats kvala in till en tävling med det här motståndet är ofattbart, säger Jonas. Gör du en E-sportkarriär i simulatorracing så är att få köra i de livesända racen i Majors Series en av de sista milstenarna och här är jag och om några dagar var det en månad sen jag började med det här.

Jonas Fors har bara en månads erfarenhet av iRacing och kommer under kvällen göra sitt första race i NASCAR Cup-bilen som körs på den virituella Charlotte Motor Speedway.
– Jag kommer ge järnet, säger Jonas. Jag hoppade in här för att lära mig och kunna leda laget bättre, men jag hängde med bättre än väntat. Jag är snabbare än vad min kvaltid visar och jag hoppas jag överlever de här 400 varven utan att fastna i någon krasch, så det gäller att hålla huvudet kallt och högerfoten i golvet.

De ordinarie förarna i FORS eSPORTS startar i topp tio med Alexander Wegert på femteplats, Linus Broström på sjätteplats och Tomas Andersson på tiondeplats, medan Jonas efter missöden på kvalet utgår från 33:e plats.
– Jag är så oerhört stolt över teamet, säger Jonas. De är tre helt olika individer men har den sista veckan verkligen arbetat tillsammans för att hitta det sista lilla. Jag har förbjudit intern konkurrens det är bara skadligt för slutresultatet och kräver total transparens gällande inställningar och körteknik. De vet att jag vill se dem i topp 5 och vi får se hur långt upp i fältet jag själv kan navigera och hur mycket vi kan underhålla tittarna på vägen.

Racestart: 18:00
Rålänk till racet: https://www.youtube.com/watch?v=G5g-4YVpQUc&feature=youtu.be

Startpositioner FORS eSPORTS (Kvaltid):
Alexander Wegert: P5 (28.404)
Linus Broström: P6 (28.405)
Tomas Andersson: P10 (28.446)
Jonas Fors: P33 (28.659)
20-04-15 Porsche Carrera Cup Scandinavia: Säsongspremiären framflyttad
Ring Knutstorp stoppar förberedelserna inför den traditionsenliga premiärhelgen i Kågeröd. Arbete med reviderad tävlingskalender pågår. Årets första deltävlingar körs på Falkenbergs Motorbana.
Magnus Öhrström, vd, Ring Knutstorp: – Kvällsposten Newsrace med Carrera Cup är en klassiker på den svenska motorsportkalendern. Att vi tvingas ställa in årets premiär känns självklart ledsamt. Vi välkomnar tävlande och publik tillbaka till banan så snart hälsoläget tillåter.

Säsongsstarten i Porsche Carrera Cup Scandinavia på Ring Knutstorp är en av höjdpunkterna under den svenska motorsportsäsongen som de senaste åren har lockat en stor publik till arenan. På grund av det rådande läget med corona-pandemin tvingas nu arrangören ställa in motortävlingen.
– Kvällsposten Newsrace med Carrera Cup är en klassiker på den svenska motorsportkalendern. Att vi tvingas ställa in årets premiär känns självklart ledsamt, säger Magnus Öhrström, vd, Ring
Knutstorp. Vi välkomnar tävlande och publik tillbaka till banan så snart hälsoläget tillåter.

Dagens besked berör ett stort antal människor och är smärtsamt för alla som har arbetat hårt med förberedelserna under vintern. Beslutet togs i samråd med Porsche Sverige och Svensk Bilsport.
– Vi följer myndigheternas rekommendationer, säger Raine Wermelin, direktör, Porsche Sverige. Säkerhet och hälsa för samhället i stort, våra tävlande, vår publik och vår personal kommer alltid i första rummet. Med respekt för rådande situation har det tyvärr blivit nödvändigt för Ring Knutstorp att ställa in säsongspremiären.
– Naturligtvis jättetråkigt att ännu en stor tävling måste skjutas på framtiden utifrån den tid vi befinner oss i. Vi ser det runt omkring oss i alla idrotter och stora evenemang. Att det nu också slår mot premiären av svensk racing är verkligen tråkigt. Jag kan bara hoppas att vi kommer igång med något som påminner om normal verksamhet så fort som möjligt, säger Anna Nordkvist, vd, Svensk Bilsport.

Dialog förs även med Drivecenter Arena om att senarelägga deltävlingarna i Fällfors. Fjolårets nypremiär för anrika Midnattssolsloppet på Drivecenter Arena blev en stor succé med närmare 19 000 åskådare. Enligt nuvarande planering flyttas Midnattssolsloppet en dryg månad och körs 24-25 juli. Sedan tidigare är deltävlingarna på norska Rudskogen Motorsenter 29-30 maj inställda. Säsongspremiären för Porsche Carrera Cup Scandinavia körs därmed på den nyligt uppgraderade Falkenbergs Motorbana 11-12 juli.

Porsche Carrera Cup Scandinavia berörs inte enbart av samhällsläget i Sverige. Omfattande och svårförutsägbara förändringar i schemaläggningen av Formel 1 och Porsche Mobil 1 Supercup påverkar seriens startfält och bemanningen av TV-sändningarna i Viasat/Viaplay.
– Det är en komplex situation med många berörda intressenter och omfattande restriktioner från samhället. Vi arbetar intensivt med en reviderad tävlingskalender där fokus självfallet ligger på att genomföra så många av årets deltävlingar som möjligt. Samtidigt måste vi vara anpassningsbara inför beslut och händelser utanför vår kontroll, avslutar Wermelin.

Preliminär tävlingskalender 2020
Mantorp Park (Roll Out) 30 juni
Falkenbergs Motorbana 11-12 juli
Drivecenter Arena 24-25 juli
Gelleråsen Arena 14-15 aug
Rudskogen Motorsenter 11-12 sep
Mantorp Park 2-3 okt
Ring Knutstorp TBD
20-04-11 ADAC GT Masters presenterar ny preliminär kalender - premiär i augusti
ADAC GT Masters har, som ett av de första racingmästerskapen i Europa, presenterat en ny preliminär kalender för årets säsong i spåren av den pågående coronaviruspandemin.

Nytt preliminärt premiärdatum är nu satt till den första helgen i augusti - över tre månader efter det att säsongen ursprungligen var tänkt att dra igång. Upptakten för Joel Eriksson och hans konkurrenter kommer nu att ske på tjeckiska Autodrom Most, med Lausitzring-banan i östra Tyskland som reservarena om de tjeckiska myndigheterna vid det laget fortsatt skulle tillämpa strikta restriktioner.

Därefter följer ytterligare två racehelger i augusti, på Nürburgring och den nyligen renoverade Zandvoort-banan i Nederländerna, innan fältet får ett månadslångt uppehåll fram till mitten av september.

Den avslutande delen av säsongen blir sedan högintensiv med hela fyra racehelger - Hockenheim, Sachsenring, Red Bull Ring och Oschersleben - under perioden 20 september till 25 oktober.

Den reviderade kalendern innebär att samtliga ursprungliga sju deltävlingar (totalt 14 race) fortsatt ligger kvar på agendan.

Joel Erikssons huvudsakliga tävlingsprogram under 2020 kretsar kring just ADAC GT Masters, där han ska köra en BMW M6 GT3 för Schubert Motorsport. Skåningen har även ett parallellt uppdrag som test- och reservförare i elbilsmästerskapet Formel E, som tills vidare lagt alla tävlingar på is.

LYSSNA: Så lever Joel Eriksson i coronatider http://radioactive.se/archive/joel-eriksson-racing/

KALENDER 2020 - ADAC GT MASTERS
UPPDATERAD OCH PRELIMINÄR
1-2 augusti: Autodrom Most (Tjeckien) alt. Lausitzring (Tyskland)
14-16 augusti: Nürburgring (Tyskland)
21-23 augusti: Zandvoort (Nederländerna)
18-20 september: Hockenheim (Tyskland)
2-4 oktober: Sachsenring (Tyskland)
16-18 oktober: Red Bull Ring (Österrike)
23-25 oktober: Oschersleben (Tyskland)
20-04-11 ADAC GT Masters presenterar ny kalender - premiär i augusti
ADAC GT Masters har, som ett av de första racingmästerskapen i Europa, presenterat en ny preliminär kalender för årets säsong i spåren av den pågående coronaviruspandemin.

Nytt preliminärt premiärdatum är nu satt till den första helgen i augusti - över tre månader efter det att säsongen ursprungligen var tänkt att dra igång. Upptakten för Jimmy Eriksson och hans konkurrenter kommer nu att ske på tjeckiska Autodrom Most, med Lausitzring-banan i östra Tyskland som reservarena om de tjeckiska myndigheterna vid det laget fortsatt skulle tillämpa strikta restriktioner.

Därefter följer ytterligare två racehelger i augusti, på Nürburgring och den nyligen renoverade Zandvoort-banan i Nederländerna, innan fältet får ett månadslångt uppehåll fram till mitten av september.

Den avslutande delen av säsongen blir sedan högintensiv med hela fyra racehelger - Hockenheim, Sachsenring, Red Bull Ring och Oschersleben - under perioden 20 september till 25 oktober.

Den reviderade kalendern innebär att samtliga ursprungliga sju deltävlingar (totalt 14 race) fortsatt ligger kvar på agendan.

Jimmy Eriksson står inför sin tredje raka säsong i ADAC GT Masters, och sin andra tillsammans med toppteamet Zakspeed BKK Mobil Oil Racing. Den 29-årige Tomelilla-pågen, som nyligen blev pappa, kommer att dela en Mercedes-AMG GT3 med tidigare mästaren Daniel Keilwitz i årets mästerskap.

KALENDER 2020 - ADAC GT MASTERS
KORRIGERAD OCH PRELIMINÄR
1-2 augusti: Autodrom Most (Tjeckien) alt. Lausitzring (Tyskland)
14-16 augusti: Nürburgring (Tyskland)
21-23 augusti: Zandvoort (Nederländerna)
18-20 september: Hockenheim (Tyskland)
2-4 oktober: Sachsenring (Tyskland)
16-18 oktober: Red Bull Ring (Österrike)
23-25 oktober: Oschersleben (Tyskland)

20-04-03 Porsche Mobil 1 Supercup Virtual Edition: Stjärnspäckad premiär med två svenska toppförare i startfältet
På lördag drar den första virtuella upplagan av det internationella entyps-racingmästerskapet från Porsche igång. 32 förare gör upp på Circuit de Barcelona-Catalunya.

Porsche Mobil 1 Supercup Virtual Edition är redo att starta sin första säsong någonsin med en imponerande line-up. Startfältet består av hela 32 bilar med flera internationella racingstjärnor som utmanar de officiella förarna från årets verkliga Porsche Mobil 1 Supercup. Serien drar igång nu på lördag (4:e april) med två race på en digital version av den spanska grand prix-banan Circuit de Barcelona-Catalunya.
– Supercup är spjutspetsen bland entyps-mästerskapen under Porsche Motorsport. Jag är otroligt glad att vi har lyckats skapa ett högkvalitativt alternativ under nuvarande omständigheter som tyvärr inte tillåter tävlingar inför publik, säger Oliver Schwab, projektledare, Porsche Mobil 1 Supercup. Vi har samlat ett suveränt startfält och jag är väldigt spänd att se vem av dem som är bäst i den virtuella miljön.

De 11 ordinarie Supercup-teamen deltar med 22 förare. Samtliga är specialister på entyps-racing och tillhör världseliten i racing med Porsche 911 GT3 Cup. Bland annat kommer de tre senaste årens Supercup-mästare Michael Ammermüller till start. På gridden återfinns även de två svenska elitförarna Robin Hansson och Pontus Fredricsson från Fragus Motorsport.
– Det här kommer att bli otroligt spännande och självklart är det en enorm utmaning med ett superstarkt startfält, säger Robin Hansson mästerskapstvåa och sjufaldig racevinnare i Porsche Carrera Cup Scandinavia 2019.

Robin har varit en tongivande förare i svensk racing de senaste åren och belönades ifjol med Fastest Lap Award för flest antal snabbaste racevarv i Carrera Cup. Frågan är hur snabbt han kan hitta farten i den virtuella racing-miljön.
– Som vanligt i entyps-racing blir kvalet otroligt viktigt. Förhoppningsvis kan man hitta en bra rytm och ett konkurrenskraftigt tempo relativt snabbt.

På lördag möter våra svenska elitförare kanske sitt tuffaste motstånd i karriären. Bland internationella racingstjärnor och fabriksförare för Porsche Motorsport märks bl.a. Le Mans-vinnaren och Formula E-föraren André Lotterer och Le Mans-vinnaren Nick Tandy.

Porsche Mobil 1 Supercup Virtual Edition består av fyra tävlingshelger med åtta race. Efter premiären på Circuit de Barcelona-Catalunya går serien vidare på tre klassiska grand prix-banor. Silverstone, Spa Francorchamps och Autodromo Nazionale di Monza. Mästerskapet genomförs med gaming-plattformen iRacing och kommenteras av Jan Seyffarth, expertkommentator från Eurosport och tidigare Supercup-förare. Helgens deltävlingar live-streamas från www.porsche.com/virtualPMSCBarcelona.

Tidschema livestream (4 april):
15.45-17.45
(Tider anges i CEST/svensk sommartid)
20-03-27 Framflyttad premiär för V8 Thunder Cars
Premiären för V8 Thunder Cars, som var planerad till den 1-2 maj på Mantorp Park har flyttats. Istället sker premiären i samband med den andra deltävlingen som enligt kalendern går av stapeln på nybyggda KymiRing i Finland. De två heat som skulle körts på Mantorp 1-2 maj flyttas till 5-6 Juni på KymiRing och till den redan inplanerade tävlingshelgen på Ljungbyhed den 15-16 augusti. Antalet heat/deltävlingar är därmed oförändrat men sprids ut på fem tävlingshelger istället för de ursprungliga sex.

Finns det risk att även den andra tävlingshelgen i Finland är i fara?
Det gör det, men alternativ för denna tävlingshelg finns redan i beredskap. I så fall flyttas tävlingen till senare och då blir det Västkustloppet i Falkenberg den 11-12 juli som blir premiärhelg för V8 Thunder Cars.

Kan hela säsongen ställas in?
Säsongen kan komprimeras ytterligare om det blir nödvändigt. Vi är, som alla, hoppfulla att världen får bukt med viruset och de konsekvenser det har medfört. Med sommaren i antågande hoppas vi alla på att varmare väder och ändrade beteendemönster ska hjälpa till i positiv riktning.

Det har talats om mindre tävlingsformat utan publik, varför är inte det ett alternativ för serien?
V8 Thunder Cars har, till skillnad från de flesta andra serier, deltagare från flera olika länder och ur ett sportsligt perspektiv måste vi ge alla likvärdiga förutsättningar att förbereda sig, något som är svårt i nuläget då varje land har infört sina egna restriktioner. Dessutom avråder Folkhälsomyndigheten i dagsläget från alla sammankomster, oaktat antal, som samlar personer från spridda geografiska delar. Med deltagare från fyra till fem olika länder är det något vi ser som vårt ansvar att respektera.

V8 Thunder Cars är en unik och inkluderande smältdegel av män och kvinnor från slott till koja som samlas under samma målsättning, att tävla mot varandra under likvärdiga sportsliga förutsättningar med god gemenskap i depån – inga beslut kommer att fattas som exkluderar någon från denna gemenskap.
20-03-26 Porsche Carrera Cup Scandinavia presenterar årets gästförare!
Supertalanger och etablerade stjärnor inom motorsporten utmanar det ordinarie startfältet i Skandinaviens ledande racingmästerskap. Ett av de mest uppskattade och omtalade inslagen inom svensk racing de senaste åren har varit gästförarna i Porsche Carrera Cup Scandinavia. Internationellt meriterade förare som bjuds in till serien för att utmana det ordinarie startfältet. Såväl unga talanger som etablerade racingstjärnor och legendarer från motorsportens finrum har kört mästerskapets gästbil.

Porsche Sverige bekräftar idag att satsningen på gästförarprogrammet fortgår under säsongen 2020. Samtidigt passar man på att presentera tre av årets spännande gästförarnamn. Samtliga är högaktuella förare från den internationella elitracing-scenen.
– Det är med stolthet vi presenterar Rasmus Lindh, Tom Blomqvist och Dennis Hauger som gästförare i årets Porsche Carrera Cup Scandinavia, säger Raine Wermelin, direktör, Porsche Sverige. Samtliga tre har allt som krävs för att bjuda vår publik på racing av världsklass.

Rasmus Lindh från Kullavik har nyligen presenterats som förare i Indy Lights, juniorserien under Indycar, med det tidigare mästarteamet Belardi. Rasmus tippas bli näste svensk i Indycar efter Felix Rosenqvist och Marcus Ericsson. 18-årigen gjorde ett bejublat inhopp i Carrera Cup-finalen ifjol. Comebacken i Porsche Sveriges gästbil sker denna gång på Drivecenter Arena helgen 12-13 juni.

Tom Blomqvist har tävlat framgångsrikt i europeiska Formel 3, DTM och Formula E. De senaste fem åren är han bl.a. racevinnare i DTM och har en fin seger i Spa 24-timmars. I februari tog han en imponerande andraplats i ett annat av världens mest utmanande långlopp, Bathurst 12-timmars. Tom dyker upp i Carrera Cup under Kanonloppet på Gelleråsen Arena 14-15 augusti.

Dennis Hauger är ett av Skandinaviens stora framtidslöften. Den 16-årige Aurskog-föraren kommer i år att köra FIA F3 med HiTech Grand Prix. Han är en av åtta förare i ett av världens mest framgångsrika förarutvecklingsprogram, Red Bull Junior Team. Som gästförare i Porsche Carrera Cup Scandinavia kommer Dennis att visa vad han går för på norska Rudskogen Motorsenter 11-12 september.

Under säsongen 2020 väljs totalt fyra förare ut för att köra den välkända gästbilen, en Porsche 911 GT3 Cup med startnummer 911. Med andra ord ska ytterligare ett namn adderas till listan som presenteras av Porsche Sverige idag.
– Vi för dialog med några internationellt mycket framgångsrika motorsportprofiler, berättar Wermelin. Det är ett komplicerat pussel med de utvalda förarna. Dels ska det passa i tid med deras ordinarie mästerskap. Ofta blir det även en fråga om hur förarnas huvudsakliga uppdragsgivare ser på gästspel i ett starkt mästerskap drivet av (den konkurrerande) bilfabrikanten Porsche. Vi kommer att presentera mer information så snart den är tillgänglig, men det ser bra ut för ytterligare ett riktigt tungt namn i Porsche Carrera Cup Scandinavia innan året är slut.

Corona-pandemin har stor inverkan på alla typer av publika evenemang just nu. Porsche Sverige följer noggrant utvecklingen och kommer självklart vidta de åtgärder som situationen kräver med hänsyn till mästerskapets aktiva, dess personal och publiken.
– Målsättningen är att genomföra säsongspremiären i Skåne som planerat den 15-16 maj. Det blir ett komprimerat format utan publik och med ett minimum av personal på plats, fortsätter Wermelin. Man kan självklart följa premiären från första parkett ändå. All action i bägge deltävlingarna på Ring Knutstorp live-sänds på streamingplattformen Viaplay och på Viasat Motor.
20-03-17 ADAC GT Masters-premiären skjuts upp på grund av coronaviruset
ADAC GT Masters har beslutat att skjuta upp säsongspremiären på tyska Oschersleben och fortsätter att följa den rådande utvecklingen kring coronavirusets utbredning över Europa.

Premiären var ursprungligen inplanerad till den 24-26 april, men tävlingen på Oschersleben är nu senarelagd och avses istället äga rum den 23-25 oktober. Därmed blir Oschersleben ny finalarena istället för premiärort.

Enligt nu liggande plan drar säsongen istället igång på tjeckiska Autodrom Most den 15-17 maj, men mästerskapsarrangören ADAC poängterar att läget hela tiden utvärderas och att ytterligare omkastningar mycket väl kan komma att göras.

Joel Eriksson presenterade nyligen en satsning på ADAC GT Masters - ett av Europas främsta GT-mästerskap - inför säsongen 2020. Den 21-årige skåningen, som är fabriksförare för BMW, kommer att dela en BMW M6 GT3 med australiensaren Aidan Read för det tyska teamet Schubert Motorsport.
- Det är naturligtvis tråkigt att premiären inte blir av som det var tänkt, men det är ofrånkomligt just nu och jag har självklart full respekt för det beslutet, säger Joel Eriksson. Just nu finns det viktigare saker att tänka på. Jag hoppas att alla tar hand om sig själva och varandra den närmsta tiden, och sedan ser jag fram emot att dra igång den här säsongen när vi väl hamnar i det läget.

ADAC GT Masters meddelar också att det officiella försäsongstestet, som även det var tänkt att ske på Oschersleben (den 6-8 april), helt ställs in på grund av COVID-19.
20-03-06 Joel Eriksson fortsätter som fabriksförare för BMW - bäddat för brödrafight under 2020!
Joel Eriksson har förnyat sitt fabrikskontrakt med BMW och kommer att tävla för tidigare mästarna Schubert Motorsport i tyska ADAC GT Masters under 2020 - med bland andra storebror Jimmy som konkurrent i ett av Europas absolut tuffaste GT-mästerskap.

Joel Eriksson har placerats hos långtida BMW-partnern Schubert Motorsport inför vad som utgör skåningens debut i ADAC GT Masters, där 21-åringen kommer att dela en 585 hästkrafter stark BMW M6 GT3 (startnummer #9) med australiensaren Aidan Read.

Eriksson, som spenderat de två senaste åren som fabriksförare för BMW i DTM, kommer att kombinera sitt tävlande i ADAC GT Masters med den sedan tidigare bekräftade test- och reservförarrollen för GEOX DRAGON i elbilsserien Formel E.

Sitsen i ADAC GT Masters innebär att Joel Eriksson nu för första gången i karriären kommer att tävla mot sin egen storebror Jimmy, som också han återfinns i det stenhårda GT3-mästerskapet (för det rivaliserande Zakspeed-teamet) som regelbundet attraherar en bra bit över 30 bilar från flera olika tillverkare till start.
- Det här är ett ganska speciellt tillkännagivande för mig, säger Joel Eriksson. För det första är jag glad att få fortsätta jobba med BMW, som stöttat mig i min karriär under de senaste fyra åren. För det andra ser jag verkligen fram emot att, för första gången, få köra mot Jimmy. Det blir en prestigefylld kamp! Jag körde några race i M6:an i Kina och Macau i fjol, så jag har lite erfarenhet, men jag vet också hur tufft ADAC GT Masters verkligen är. Det blir kul att få mäta sig mot de bästa GT-förarna i världen i år.
Eriksson och nye teamkamraten Aidan Read kommer att dela en av de två BMW M6 GT3 som Schubert Motorsport mönstrar i ADAC GT Masters under 2020. Den andra bilen, med startnummer #10, kommer att rattas av Henric Skoog (SWE) i par med alternerande duon Nick Yelloly (GBR) och Erik Johansson (SWE) - vilket alltså ger tre svenskar i samma team den här säsongen.
- Det är häftigt att vi har fyra svenska förare i mästerskapet den här säsongen, och tre av oss i samma team, fortsätter Joel Eriksson. Det blir väl en hel del snack om köttbullar och Zlatan, skulle jag tro! Förhoppningsvis kan vi alla bidra till en bra säsong för Schubert Motorsport, särskilt eftersom teamet fyller 30 år i år. Jag ska i alla fall göra mitt bästa och målet är att matcha tempot i toppen varje gång jag sitter i bilen.

Schubert Motorsport är ett traditionsrikt team som länge samarbetat med just BMW. Stallet debuterade i ADAC GT Masters säsongen 2010 och har sedan dess vunnit tio race, tagit sex pole positions, och utropats till mästare i teammästerskapet 2015.

Årets upplaga av ADAC GT Masters inleds på tyska Oschersleben - ett stenkast från Schubert Motorsports lokaler - den 24-26 april. Mästerskapet utgörs av totalt sju deltävlingar runt om i Centraleuropa, med två timslånga race vid varje tillfälle. Förarna i respektive bil byts av i obligatoriska depåstopp halvvägs genom loppen.

Vid sidan av sitt engagemang i ADAC GT Masters kommer Joel Eriksson under 2020 också att köra ytterligare strategiskt utvalda tävlingar för BMW Motorsport.

KALENDER 2020 - ADAC GT MASTERS
24-26 april: Oschersleben (Tyskland)
15-17 maj: Autodrom Most (Tjeckien)
5-7 juni: Red Bull Ring (Österrike)
14-16 augusti: Nürburgring (Tyskland)
21-23 augusti: Zandvoort (Nederländerna)
18-20 september: Hockenheim (Tyskland)
2-4 oktober: Sachsenring (Tyskland)
20-02-23 Jessica Bäckman är Årets Bodensare 2020
Den 22 februari arrangerades Näringslivsgalan i Boden med syfte att hylla stadens handlingskraft. Flera priser delas ut, bland annat Årets Bodensare – där racingföraren Jessica Bäckman nu har blivit utsedd till Årets Bodensare.
– 2019 är ett år jag aldrig kommer glömma och att få fira mina framgångar med den här utmärkelsen känns stort, säger Jessica.

Varje år arrangeras Näringslivsgalan i Boden och i år gick festligheterna av stapeln den 22 februari. Galans syfte är att främja och hylla stadens handlingskraft och företagsamhet, inte minst genom en rad prestigefyllda utmärkelser. Bakom initiativet står Företagarna Boden i samverkan med Bodens kommun, och en av kvällens kategorier var Årets Bodensare. Fem personer var nominerade till årets pris, och efter att folket lagt sin röst står det klart att årets vinnare är ingen mindre än racingföraren Jessica Bäckman.

Juryn motivering gällde: Hon är Bodenföraren som med sina imponerande prestationer tagit sig upp till högsta eliten inom racingsporten. I år blev hon dessutom historisk som den första kvinnan genom tiderna att kliva upp på pallplats i det prestigefyllda mästerskapet TCR Europe. En sann förebild och inspiration för andra bodensare.
– Det känns obeskrivligt! När jag såg vilka som var nominerade trodde jag aldrig att jag skulle vinna. Jag är jätteglad och tacksam, speciellt eftersom det är folket som har röstat på just mig. Det är värt jättemycket, säger Jessica.

Fjolåret var minst sagt händelserikt för Boden-dottern då hon tog pallplatser i tre olika europeiska mästerskap. Jessica blev även uttagen till att representera Sverige i motorsportens OS, FIA Motorsport Games, i Rom – och stod dessutom som första kvinna genom tiderna på pallplats i TCR Europe.
– Jag vill rikta ett stort tack till alla som har röstat på mig! Nu ser jag extra mycket fram emot att starta en ny racingsäsong och att veta att jag har Bodens stöd med mig i bilen känns stort, säger Jessica Bäckman.

Racingsyskonen Andreas och Jessica Bäckman inledde sina respektive racingkarriärer som blott 9 och 7 år gamla. De har genom åren tävlat i stora förarmästerskap som STCC, Scandinavian Touring Car Championship, och den brittiska motsvarigheten TCR UK, med fantastiska framgångar som resultat. Under 2019 tävlar syskonen i prestigefyllda TCR Europe tillsammans med det flerfaldigt prisbelönta, italienska teamet Target Competition. Syskonens tävlingsbilar är varsin Hyundai i30 N TCR.
20-02-19 Joel Eriksson anlitas som reservförare i Formel E - kör officiellt test nästa vecka
Joel Eriksson har kontrakterats som test- och reservförare för det amerikanska teamet GEOX DRAGON i världens främsta mästerskap för elbilsracing, ABB FIA Formula E Championship (Formel E), och kommer att debutera bakom ratten i sin nya roll i ett officiellt test i Marrakesh redan nästa vecka.

Erikssons nya uppdrag inbegriper omfattande test- och simuleringsarbete vid sidan av GEOX DRAGONs ordinarie förare, Brendon Hartley (Nya Zeeland) och Nico Müller (Schweiz), under resten av den pågående Formel E-säsongen 2019-20.

21-årige Eriksson, som spenderat de två senaste åren som fabriksförare för BMW i tyska DTM, kommer att ta plats i GEOX DRAGONs Formel E-bil – Penske EV-4 – för första gången vid mästerskapets officiella rookietest i marockanska Marrakesh den 1 mars.

Testet i Nordafrika är exklusivt utformat för att utvärdera morgondagens Formel E-förare, och markerar Erikssons andra framträdande i den innovativa elektriska formelbilsserien. Skåningen deltog också i samma test för två år sedan. I och med dagens tillkännagivande blir han den blott andre svensken (efter Felix Rosenqvist) som haft ett förarkontrakt i Formel E.
- Jag är glad att få jobba med GEOX DRAGON i år, och jag ser verkligen fram emot att köra en Formel E-bil igen, säger Joel Eriksson. Teknologin i det här mästerskapet utvecklas oerhört fort och de nya Gen 2-bilarna är betydligt snabbare än sina föregångare, så jag förväntar mig en helt ny upplevelse på testet den här gången. Formel E växer och växer för varje dag som går och nivån har blivit enormt hög nu. Det är ett mästerskap som inte kunde vara mer aktuellt och jag är spänd på att få ta del av det från insidan.

Formel E är ett av världens absolut mest snabbväxande racingmästerskap, och utgör idag huvudpelaren inom motorsport för flera av bilindustrins största fabrikanter. Seriens explosiva genomslagskraft understryks av det faktum att internationella bilsportförbundet, FIA, under nästa säsong (2020-21) upphöjer Formel E till officiell världsmästerskapsstatus.

Loppen i Formel E körs företrädesvis på specialdesignade banor i hjärtat av ikoniska städer som Rom, Paris, Seoul, New York och London.

GEOX DRAGON grundades 2007 av amerikanen Jay Penske. Efter att initialt ha tävlat i den amerikanska IndyCar-serien blev teamet ett av de allra första att äntra Formel E under premiärsäsongen 2014, och har sedan dess varit en bestående del av startfältet.

Teamet är administrativt baserat i Los Angeles i USA, men driver racingsatsningen från brittiska Silverstone.
- Det är avgörande för oss att ha toppförare om vi ska kunna maximera de investeringar vi gör i forskning och utveckling, simulationsverktyg och personal både i LA och Silverstone, säger Jay Penske, ägare och teamchef för GEOX DRAGON. Jag är nöjd med det jobb som Joel redan gjort för oss så här långt; han är både bevisat snabb och dessutom en tekniskt kunnig ung förare. Jag ser fram emot hans test i Marrakesh och jag förväntar mig att han fortsätter leverera värdefull feedback gällande utvecklingen av vår bil den här säsongen.

Rookietestet i Marrakesh den 1 mars äger rum bara ett dygn efter säsongens femte Formel E-race, Marrakesh E-Prix, som avgörs den 29 februari på samma bana. Joel Eriksson kommer att vara på plats i Marocko även under racet.

Ytterligare tillkännagivanden beträffande Joel Erikssons åtaganden under 2020 kommer att följa inom kort.

20-02-14 Porsche Carrera Cup Scandinavia höjer temperaturen med teammästerskap och en prispott på 500 000 kr
Skandinaviens ledande racingserie inleder säsongen 2020 med spännande nytillskott i form av ett teammästerskap och en prispott på totalt en halv miljon svenska kronor. En långsiktig satsning på kvalitet och spets inom svensk elitracing.
Porsche Carrera Cup Scandinavia inleder säsongen 2020 med spännande nytillskott i form av ett teammästerskap och en prispott på totalt 500 000 svenska kronor. En långsiktig satsning på kvalitet och spets inom svensk elitracing.

När starten i Porsche Carrera Cup Scandinavia går i maj inleds jakten på en ny mästartitel i Skandinaviens ledande racingserie. Till säsongen 2020 adderas dessutom två nya element som både gynnar kampen om racesegrar och startfältets höga kvalitet. En långsiktig satsning på svensk elitracing.
– Under de senaste framgångsrika åren i Porsche Carrera Cup Scandinavia har det varit fokus på förarna, de stora startfälten och de tuffa fighterna i mästerskapet, säger Raine Wermelin, direktör på Porsche Sverige. Vad som lätt glöms bort är att det är seriens team som skapar den professionella miljön som våra elitförare tävlar i.

Porsche Carrera Cup Scandinavia har en mängd framgångsrika team vars verksamhet har bidragit till mästerskapets stabilitet, status och positiva utveckling. För att uppmärksamma det omfattande lagarbete som ligger bakom individuella prestationer på banorna etablerar Porsche Sverige ett teammästerskap jämte förarmästerskapet.
– Den höga kvaliteten i startfältet återspeglas bland annat av Fragus Motorsport. Ett av toppteamen i Carrera Cup som i år får chansen att köra Porsche Mobil 1 Supercup. Den internationella upplagan av entyps-mästerskapen under Porsche Motorsport. Satsningen sker samtidigt som de slåss om seger i förar- och teammästerskapen här på hemmaplan, fortsätter Wermelin.

För första gången i mästerskapets historia införs även en ansenlig pott med prispengar som förare och team tävlar om. Den segrande föraren i Porsche Carrera Cup Scandinavia får 200 000 kr, tvåan i mästerskapet får 100 000 kr och trean 50 000 kr. Till den prispotten på 350 000 kronor adderas 150 000 kr som är öronmärkta för seriens mest framgångsrika team.
– Porsche Carrera Cup Scandinavia erbjuder totalt 500 000 kr att köra om den här säsongen. En halv miljon kronor för att ytterligare spetsa till kampen i detta elitmästerskap på både kort och lång sikt, säger Porsche Sveriges direktör Raine Wermelin.

Jakten på årets mästerskapstitlar i Porsche Carrera Cup Scandinavia inleds som vanligt med stor Porsche Festival vid säsongspremiären på Ring Knutstorp i Skåne 15-16 maj.
20-02-11 Skärås på lyckat test i Barcelona
Nytt år, nya utmaningar och en ny säsong på g. Landslagsföraren Emil Skärås från Västerås har precis premiärkött på Formel 1-banan utanför Barcelona. Säsongen är inte igång på allvar, men förberedelserna är det.
– Ännu så länge är det inte klart vad jag ska köra den här säsongen, men det är viktigt att komma igång med tester för att få kilometer i kroppen, säger Emil.
Circuit de Catalunya är den spanska Formel 1-banan norr om Barcelona, och fjolårets Europamästare i kartingens växlade klass KZ2 var där för första gången.
– Så allt gick mest ut på att lära sig den häftiga banan. Den föll mig verkligen i smaken!
Framför allt var västeråsaren stark i de tekniska partierna.
– I någon kurva har jag fortfarande förbättringspotential, men i stort var det ett mycket bra första test för säsongen, säger Emil.

För testet svarade toppteamet Antonelli Motorsport. Förra säsongen gjorde Emil inhopp i teamet för att köra i den italienska GT-serien. Då som nu i en Lamborghini Super Trofeo.
Målet för säsongen 2020 är att köra en komplett internationell GT-serie. De gånger han var med under fjolåret blev det segrar.
20-02-07 Porsche Carrera Cup Scandinavia: Driver Development Programme tar nästa steg
Förarutvecklingsprogrammet från Porsche inleder säsong två med kickoff i Åre. Unga skandinaviska förartalanger tar sikte på en internationell elitkarriär i racing. Förarna utbildas av ett team med professionella instruktörer inom fysisk träning och diet, körteknik, medieträning, personlig träning, teknisk feedback och dataanalys.

Porsche Carrera Cup Scandinavia är Skandinaviens ledande racingserie med 14 deltävlingar under sju tävlingshelger i Sverige och Norge varje år. Ett mästerskap för elitförare som erbjuder en naturlig språngbräda mot en internationell racingkarriär.

2019 grundade Porsche Sverige elitsatsningen Driver Development Programme. Ett omfattande förarutvecklingsprogram under Carrera Cup som coachar nästa generation toppförare. Ambitionen är att hitta unga talanger som har kapaciteten att vinna Porsche Motorsport Junior Programme Shoot–out. Samt kan gå vidare till en framgångsrik internationell karriär i Porsche Mobil1 Supercup.

Just nu pågår kickoff inför Driver Development Programme 2020 i Åre där Porsche Motorsport och ett team av professionella instruktörer möter årets förare. Under tre intensiva träningsdagar med avancerad bilkörning på is, e-learning, föreläsningar och längdskidåkning läggs grunden för det utvecklingsarbete som fortlöper hela den kommande racingsäsongen.
– Vi vill skapa professionella förare som håller internationell toppklass och då räcker det inte längre med att bara vara snabb på banan, säger Thomas Johansson, Sporting Director på Porsche Carrera Cup Scandinavia. Racing handlar om att optimera allt. Det är det som är kärnan i allt inom Driver Development Programme.

Förarna i Driver Development Programme tränas av välrenommerade coacher med mångårig erfarenhet och framgång inom respektive kompetensområde. Redan under programmets första säsong uppnåddes en av huvudmålsättningarna genom Robin Hansson och Pontus Fredricsson som i år kör Porsche Mobil 1 Supercup jämte satsningen på seger i Carrera Cup. Från säsongen 2021 har Thomas Johanssons DDP-team även seger i Porsche Motorsport Junior Programme Shoot-out som övergripande mål.
– Vi har byggt ett fantastiskt team som kommer att jobba hårt med våra utvalda förare under året. Målsättningen är tydlig och deltagarna coachas professionellt inom fysisk träning och diet, körteknik, medieträning, teknisk feedback och dataanalys samt personlig träning. Resten är upp till grabbarna!
20-02-02 Audi racing drivers thrill fans at GP Ice Race
Audi Sport RS 5 DTM #33 (Audi Sport Team Rosberg), René Rast
Daniel Abt, René Rast and Benoît Tréluyer put in a spectacular show in Zell am See
Audi e-tron FE06 and Audi RS 5 DTM sideways on ice and snow
Rally legend Stig Blomqvist drives historic Audi Sport quattro

Spectacular drifts on ice and snow: at the second running of the GP Ice Race in Austria’s Zell am See, Formula E driver Daniel Abt and DTM champion René Rast tackled slippery terrain with their Audi race cars. The 1984 World Rally Champion Stig Blomqvist and triple Le Mans winner Benoît Tréluyer joined the Audi show.

Hildegard Wortmann, member of the Board of Managament responsible for marketing and sales, was present and joined René Rast in the Audi RS 5 DTM as well as Stig Blomqvist in the Audi Sport quattro for several fast laps. “It was an impressive experience,” she said. “It was great to see the enthusiasm of the many fans at the circuit, they were treated to a tremendous show: a unique event that connects the history, the present and the future of motorsport.”

After the traditional ice race in Zell am See had celebrated a revival after 45 years last year, Audi racing drivers again treated spectators to an enthralling show. Daniel Abt turned several spectacular laps on snow with his Audi e-tron FE06 from the FIA Formula E and pulled the freestyle ski ace Benedikt Mayr on a rope, in traditional skijoring-style, behind his Formula E racer. “Bene is a professional skier, I drive race cars, so we had the idea to do something together here again,” said Abt. “Over time, this event with exciting racing cars from several marques and eras has turned into a hot spot of the motor racing scene. The drivers spend a great day together, there’s no competition pressure, and we give the fans a great show.”

In difficult conditions around freezing point, the two-time DTM champion René Rast shared driving duties in his Audi RS 5 DTM #33 with Frenchman Benoît Tréluyer. Because the DTM-Audi lacked the required traction last year on ice, the rims were now twelve centimeters narrower and significantly slimmer studded tires were fitted. “After we had adjusted the setup for the soft, deep surface and to the special tires, my run in the DTM-Audi over snow was huge fun for the fans,” reported Rast.

The spectacular display of the Audi brand was made perfect thanks to Stig Blomqvist. The former Audi factory driver, who won the World Rally Championship in 1984 in an Audi, piloted the historic Audi Sport quattro. Benoît Tréluyer drove another classic: in the skijoring event, the 2012 FIA World Endurance Champion towed the 1987 slalom World Champion Frank Wörndl with a historic DKW F91. Wörndl was on Willy Bogner’s original 1960 Olympic skis.
20-01-24 V8 Thunder Cars kör final med NASCAR Whelen Euro Series på Hockenheim
Det var många nyheter när V8 Thunder Cars säsong presenterades i Bromma i onsdags. Prispengar, sponsringsprogram för deltagare och nystart för reservdelshantering och administration av mästerskapet var bara några av de godsaker som presenterades. Den största nyheten var ändå att årets final körs den 17-18 oktober på Hockenheim tillsammans med NASCAR Whelen Euro Series.
– Det är en perfekt avslutning på säsongen för V8 Thunder Cars, släktskapet med NASCAR i de amerikanska bilarna finns där och vi delar också tanken om att racing ska vara kul och underhållande för både publik och deltagare, säger Richard Berggren som höll i presentationen för Performance Automotive AB.

Årets kalender för V8 Thunder Cars består av sex deltävlingar, varav en i Finland, på nybyggda KymiRing där V8 Thunder Cars är med och inviger banan, och finalen som körs i Tyskland som de två utländska inslagen. Det återstår en tävling att presentera, vilket sker kommande vecka, för att göra kalendern komplett. Då kommer även ytterligare nyheter om V8 Thunder Cars säsong 2020 att presenteras.

6-7 juni Kymiring, Finland
11-12 juli Västkustloppet – Falkenberg
7-8 augusti Ljungbyhed Drivers Club
2-3 oktober Mantorp Park
17-18 oktober Hockenheim, Tyskland – NASCAR Whelen Euro Series

20-01-24 Joel Eriksson fortsätter i racinglandslaget
Joel Eriksson har tagits ut till landslaget i racing även inför säsongen 2020. 21-årige Eriksson har varit en del av det svenska racinglandslaget under hela sin bilracingkarriär, och förblir en del av truppen även 2020.

Svenska Bilsportförbundet presenterade på fredagsförmiddagen en lista på totalt 12 namn som tagits ut till årets landslag. I truppen finns också bland andra Joels storebror Jimmy Eriksson.
- Jag är glad att förbundet fortsätter att tro på mig, och på Jimmy, säger Joel Eriksson. Det är förstås hedrande att bli uttagen till landslaget. Jag hoppas att jag kan leverera bra resultat ute på banorna i år och längtar efter att få presentera mitt tävlingsupplägg för säsongen väldigt snart.

20-01-24 Jimmy Eriksson tillbaka i racinglandslaget
Jimmy Eriksson har tagits ut till det svenska racinglandslaget och återinförs därmed i truppen inför säsongen 2020. Svenska Bilsportförbundet presenterade på fredagsförmiddagen en lista på totalt 12 namn som tagits ut till årets landslag i racing. Jimmy Eriksson är tillbaka i landslagstruppen, som nu leds av nye förbundskaptenen Pier Steffansson, efter ett års utevaro. Bland de övriga uttagna förarna i årets landslag finns också lillebror Joel Eriksson.
- Det är kul att vara tillbaka i landslaget inför den här säsongen, säger Jimmy Eriksson. Det är en samlande plattform som framför allt gör det möjligt att utbyta erfarenheter med de andra i truppen. Jag är glad att Pier och SBF ser potentialen i det arbete jag och vi lägger ner för att fortsätta representera Sverige på en hög nivå ute i Europa.

Jimmy Eriksson presenterade nyligen sitt tävlingsupplägg för årets racingsäsong, med en fortsatt satsning på GT-serien ADAC GT Masters där han förlängt sitt kontrakt med toppteamet Zakspeed BKK Mobil Oil Racing.

RACINGLANDSLAGET 2020
(I ALFABETISK ORDNING)

Viktor Andersson
Isac Blomqvist
Andreas Bäckman
Jessica Bäckman
Marcus Ericsson
Joel Eriksson
Jimmy Eriksson
Linus Lundqvist
Alfred Nilsson
Felix Rosenqvist
Emil Skärås
Mikaela Åhlin-Kottulinsky
20-01-24 Bäckmans uttagna till landslaget
Jessica och Andreas Bäckman klara för svenska bilsportlandslaget- Idag blev det klart att Andreas och Jessica Bäckman från Boden har valts ut som två av förarna som under 2020 kommer att vara med i svenska landslaget för bilsport. Förbundets huvudsyfte med landslaget är att utveckla förare inom bilsporten och ge dem så många verktyg som möjligt.
– Detta är en fantastisk möjlighet för oss att fortsätta vår utveckling inom bilsporten och vi är oerhört stolta att få vara med i landslaget, säger Andreas Bäckman.

Idag offentliggjorde Svensk Bilsport sina landslagsförare för 2020. Bland alla talangfulla förare från landet över så fanns syskonen Andreas och Jessica Bäckman från Boden med bland namnen av de som valts ut.
– Detta är en fantastisk möjlighet för oss att fortsätta vår utveckling inom bilsporten och vi är oerhört stolta att få vara med i landslaget, säger Andreas Bäckman.

Första norrbottningarna i landslaget
Andreas och Jessica blir därmed de första norrbottningarna att komma med i Svensk Bilsports satsning på unga och lovande talanger. Andreas kommer att ingå i seniorlandslaget Sweden National Team och Jessica kommer att ingå i juniorlandslaget Sweden Junior Team.
– Det känns jättekul att få den här chansen, det är en viktig pusselbit för oss att kunna fortsätta vår väg mot att tävla i VM. Att vara med i landslaget kommer att kunna hjälpa oss att utvecklas som förare och allt som kommer med att vara racingförare på elitnivå, säger Jessica Bäckman.

Elitsatsning på bilsporttalanger
Den nyblivne landslagskapten Pier Steffansson ser framemot sin nya roll och att få jobba med Andreas och Jessica:
– Andreas och Jessica har visat att helheten finns för att komma långt i sina karriärer. Att få möjligheten att arbeta tillsammans med dem i landslaget säsongen 2020 är inspirerande och jag ser fram emot en utvecklande och framgångsrik säsong, säger Pier Steffansson.

Andreas och Jessica ser framemot att få utvecklas mer på alla plan under 2020 och hoppas på att kunna bli mer kompletta som förare med hjälp av den här satsningen:
– För att kunna vara en förare på elitnivå så krävs det mycket mer än att bara vara en snabb förare ute på banan, det kräver god fysik, bra kost, vara bra med media och mycket mer, säger Andreas Bäckman.

Racingsyskonen Andreas och Jessica Bäckman inledde sina respektive racingkarriärer som blott 9 och 7 år gamla. De har genom åren tävlat i stora förarmästerskap som STCC, Scandinavian Touring Car Championship, och den brittiska motsvarigheten TCR UK, med fantastiska framgångar som resultat. Under 2019 tävlar syskonen i prestigefyllda TCR Europe tillsammans med det flerfaldigt prisbelönta, italienska teamet Target Competition. Syskonens tävlingsbilar är varsin Hyundai i30 N TCR.
20-01-22 Rösta på motorsportaren - Jessica Bäckman kan bli Årets Bodensare 2020
Den 22 februari arrangeras Näringslivsgalan i Boden med syfte att hylla stadens handlingskraft. Flera priser delas ut, bland annat Årets Bodensare – där racingföraren Jessica Bäckman återfinns bland de nominerade.
– 2019 är ett år jag aldrig kommer glömma och att få fira mina framgångar med den här nomineringen känns stort, säger Jessica.

Varje år arrangeras Näringslivsgalan i Boden och i år går festligheterna av stapeln den 22 februari. Galans syfte är att främja och hylla stadens handlingskraft och företagsamhet, inte minst genom en rad prestigefyllda utmärkelser. Bakom initiativet står Företagarna Boden i samverkan med Bodens kommun, och en av kvällens kategorier är Årets Bodensare. Bland de nominerade hittas talanger som skidåkaren Kristoffer Jakobsen, hockeyspelaren Oskar Sundqvist – och racingföraren Jessica Bäckman. När Jessica tog emot beskedet var det med viss förvåning och en stor ära.
– Till en början blev jag chockad men samtidigt väldigt glad. Jag ser nomineringen som en enorm ära, inte minst sett till de som håller mig sällskap i kategorin. 2019 är ett år jag aldrig kommer glömma och att få fira mina framgångar med den här nomineringen känns stort, säger Jessica.

En sann vinnarskalle – i dubbel bemärkelse
Och fjolåret var minst sagt händelserikt för Boden-dottern. Inte enbart då hon för första gången anslöt till det framgångsrika, italienska teamet Target Competition (som avslutade året som teammästare!); Jessica blev uttagen till att representera Sverige i motorsportens OS, FIA Motorsport Games, i Rom – och stod dessutom som första kvinna genom tiderna på pallplats i TCR Europe. I höstas prisades Jessica för sitt imponerande driv, genom att få ta emot priset som Årets Vinnarskalle på Närhetsliv 2019; en gala som hyllar Bodens eldsjälar. Nu har alltså Bodens invånare valt att återigen nominera Jessica till ett ärofyllt pris och motiveringen lyder nu:
Hon är Bodenföraren som med sina imponerande prestationer tagit sig upp till högsta eliten inom racingsporten. I år blev hon dessutom historisk som den första kvinnan genom tiderna att kliva upp på pallplats i det prestigefyllda mästerskapet TCR Europe. En sann förebild och inspiration för andra bodensare.

Prisutdelningen sker på Näringslivsgalan i Boden den 22 februari.

För att rösta på Jessica, klicka här: http://www.axacoair.se/go?mSqTkMI5

20-01-21 PWR Racing i nytt samarbete med Cupra & Seat Sverige med sikte på eldrift och nya framgångar
PWR Racing har sedan 2016 representerat SEAT och sedermera CUPRA på de skandinaviska racingbanorna. Teamet grundades 2012 och har alltid tävlat mot den yppersta eliten i STCC, sedan samarbetet med SEAT, CUPRA och de svenska återförsäljarna inleddes har PWR Racing - SEAT Dealer Team tagit totalt fyra mästerskapstitlar och gjort fler än 50 event med SEAT-handlare runt om i landet. Nu fördjupar aktörerna partnerskapet och förlänger samarbetsavtalet kring tävlan i STCC ytterligare tre år.
- Vi på SEAT och CUPRA är ytterst glada över att kunna fortsätta vår resa ihop med PWR Racing. Satsningen sedan 2016 har starkt bidragit till den starka utvecklingen vi ser för SEAT och CUPRA i Sverige. Vi har ökat volymerna med över 100% under denna period. Nu startar vi nästa del av vår resa, mot en ny era med elektrifiering av bilbranschen och även motorsporten, där CUPRA och SEAT Dealer Team kommer att vara ledande, säger Per Brinkenberg, märkeschef på CUPRA och SEAT Sverige.

PWR Racing - SEAT Dealer Team har beställt det spanska varumärkets senaste TCR tävlingsbil, CUPRA Leon Competición. En helt nyutvecklad bil och efterträdaren till den framgångsrika CUPRA TCR som var mallen för hela TCR-reglementet.

Satsning på eldrivna bilar
PWR Racing, SEAT och CUPRA har förutom sin starka historik på tävlingsbanan flera gemensamma nämnare i form av tron på eldrift samt en mer jämställd bransch och sport. SEAT har flera hybrid- och elmodeller i sitt program och flera nyheter är på ingång. PWR Racing avtäckte redan 2018 en 100 procent eldriven tävlingsbil med över 600 hästkrafter och en tävlingsserie för helt eldrivna touring cars är inte långt borta.
- Vi har alltid varit mån om att försöka påverka och driva utveckling inom områden vi tycker är viktiga och intressanta. Tävling med elbilar är ett exempel. Därför känns det extra spännande och lovande att förlänga partnerskapet med två varumärken som pushar hårt för framtidens energikällor, säger Daniel Haglöf, VD och medgrundare på PWR Racing
20-01-20 Dubbla V8 Thunder Cars-mästaren Emil Persson kör STCC med Kågered Racing
Dubbla V8 Thunder Cars-mästaren Emil Persson tar steget till STCC TCR Scandinavia inför säsongen 2020 där han kommer att köra för Kågered Racing.
– Det här blir en helt ny utmaning då jag aldrig tidigare tävlat med en framhjulsdriven bil. Det ska bli väldigt kul och målet är topp tre, säger Emil Persson.

29-åringen testade teamets Volkswagen Golf GTI TCR för första gången under höstens STCC-testdag på Gelleråsen Arena.
– Golfen var väldigt givande att köra, riktigt bra väghållning. Men det gäller att testa ordentligt i vår så att vi kommer väl förberedda inför årets säsong, säger Persson.

Persson är den regerande dubbelmästaren i V8 Thunder Cars och har tidigare tävlat i såväl GT som Legends. Inför årets säsong har han satt målet högt.
– Självklart vill jag vinna, det kör man ju alltid för. Men sedan får man ju vara realistisk med tanke på det hårda motståndet i STCC. Målet är topp tre, jag tror absolut att vi har möjlighet till det, vi har ett riktigt bra team, säger Persson.

Kågered Racing har bekräftat tre bilar hittills till årets STCC-säsong, mer information kommer inom kort.

STCC 2020 startar på Ring Knutstorp i Skåne den 15-16 maj.

20-01-19 Jessica Bäckman 2019 års Anecto Racing-stipendiat
Sedan 18 år tillbaka utses årligen en stipendiat till Anecto Racing Minnesfond, vars syfte är att främja racingtalangers goda ambitioner och uppförande, med sikte på en karriär inom Formel 1. 2019 års stipendiat är Jessica Bäckman – som första kvinna någonsin.

Anecto Racing Minnesfond stiftades redan 2002, till minne av de nio medlemmar i kartteamet Anecto Racing som omkom i en flygolycka året dessförinnan. Fondens syfte är att ekonomiskt stimulera svenska racingtalanger och att bidra till en karriär inom Formel 1. Det är Anette Forsman, fru och mor till två av de omkomna, och en rad branschprofiler, så som Rickard Rydell, som årligen utser den stipendiat som bäst främjar fondens syfte och målsättning med sin ambition, talang och uppförande. Exempel på en tidigare stipendiat är den nu framgångsrika Indy Car-föraren Marcus Ericsson, som tidigare även tävlat i Formel 1. När 2020 års stipendium delades ut på Bilsportgalan i Sandviken lördagen den 18 januari är det historiskt; för första gången någonsin är nämligen mottagaren en kvinnlig förare.

Första kvinna på pallplats i TCR Europe
Jessica Bäckman är född och uppvuxen i Boden, och gav sig redan som 7-åring in i gokartens värld. 2006 debuterade hon i Norrlandscupen, för att sedan tävla i såväl Stockholm som i södra Sverige och internationellt. 2018 började Jessica tävla i Touringcar-bilar, för att 2019 satsa fullt ut i det europeiska mästerskapet TCR Europe med det framgångsrika italienska teamet Target Competition. Genom åren har Boden-dottern kammat hem otaliga prestigefyllda priser, så som en andraplats i TCR Germany – och dessutom titeln som den första kvinna någonsin att nå pallplats i TCR Europe.
– Jag är väldigt stolt över att få ta emot detta pris; det känns ärofyllt – inte minst att få ta emot det från Philip Forsman. Priset ger mig en boost av självförtroende till att göra årets racingsäsong till ett än bättre än fjolårets, säger Jessica.

Nominerad till Årets Bodensare 2020
Utöver det ärofyllda stipendiet från Anecto Racing Minnesfond är Jessica dessutom nominerad till att bli Årets Bodensare 2020. Vinnaren utses på Näringslivsgalan i Boden 22 februari, där den med mest röster tar hem priset och äran.

Racingsyskonen Andreas och Jessica Bäckman inledde sina respektive racingkarriärer som blott 9 och 7 år gamla. De har genom åren tävlat i stora förarmästerskap som STCC, Scandinavian Touring Car Championship, och den brittiska motsvarigheten TCR UK, med fantastiska framgångar som resultat. Under 2019 tävlar syskonen i prestigefyllda TCR Europe tillsammans med det flerfaldigt prisbelönta, italienska teamet Target Competition. Syskonens tävlingsbilar är varsin Hyundai i30 N TCR.
20-01-17 Prins Carl Philip kör Porsche Carrera Cup Scandinavia
Efter ett inspirerande inhopp 2019 genomför Prinsen en hel tävlingssäsong i Skandinaviens ledande racingmästerskap 2020.
– Vi är väldigt glada och stolta över att Prins Carl Philip kör Porsche Carrera Cup Scandinavia under säsongen 2020, säger Raine Wermelin, direktör på Porsche Sverige. Prinsen är en erfaren racerförare och racevinnare på elitnivå med stor passion för motorsport, som dessutom känner vår racingserie väl.

Prins Carl Philip tävlade senast en hel säsong i Porsche Carrera Cup Scandinavia 2011 och gjorde under 2019 ett mycket uppskattat inhopp som gästförare i Kanonloppet på Gelleråsen Arena.
– Prins Carl Philip är en fantastisk ambassadör för svensk motorsport och vi välkomnar honom tillbaka i det ordinarie startfältet under säsongen 2020, avslutar Wermelin.

Porsche Carrera Cup Scandinavia är Skandinaviens ledande racingmästerskap som avgörs på banor i Sverige och Norge under 7 racehelger med totalt 14 deltävlingar. Säsongen sträcker sig från premiären på Ring Knutstorp i maj till finalen på Mantorp Park i oktober.
20-01-16 Jimmy Eriksson förnyar med Zakspeed i ADAC GT Masters
Jimmy Eriksson har förnyat sitt kontrakt med Zakspeed BKK Mobil Oil Racing i Tysklands-baserade ADAC GT Masters, ett av Europas ledande mästerskap för GT-racing.

Eriksson kommer under 2020 att bilda par med tyske Daniel Keilwitz – 2013 års ADAC GT Masters-mästare – och återförenas därmed med den förare som han avslutade fjolårets säsong tillsammans med. Eriksson/Keilwitz nådde bland annat en andraplats i 2019 års säsongsfinal på Sachsenring, och kommer även i år att köra en av Zakspeed-teamets två Mercedes-AMG GT3.

Vilka två som kör Zakspeeds andrabil kommer att presenteras vid ett senare tillfälle.

28-årige Eriksson – som nyligen blev pappa för första gången – gör sin tredje säsong i ADAC GT Masters under 2020, och sin andra ihop med det anrika och Formel 1-meriterade Zakspeed-teamet.
- Det känns bra att förnya kontraktet med Zakspeed och ta vårt samarbete vidare ett år till, säger Jimmy Eriksson. Vi gjorde stora framsteg under förra säsongen, och med tanke på den nivå vi höll mot slutet av året tror jag absolut att vi kan vara med och slåss om mästerskapet den här gången. Det kommer naturligtvis inte bli enkelt – motståndet är stenhårt – men jag trivs verkligen tillsammans med Daniel och teamet. Vi bör ha ett paket som kan räcka långt.

2020 års ADAC GT Masters-kalender är snarlik fjolårets, med totalt 14 race fördelade över sju tävlingshelger på några av Europas främsta racerbanor. Varje race pågår i en timme, med obligatoriskt förarbyte i halvtid.

Säsongen drar igång på tyska Oschersleben den 24-26 april och avslutas på Sachsenring i början av oktober.

KALENDER - ADAC GT MASTERS 2020
24-26 april: Oschersleben (Tyskland)
15-17 maj: Autodrom Most (Tjeckien)
5-7 juni: Red Bull Ring (Österrike)
14-16 augusti: Nürburgring (Tyskland)
21-23 augusti: Zandvoort (Nederländerna)
18-20 september: Hockenheim (Tyskland)
2-4 oktober: Sachsenring (Tyskland)