<< Tillbaka till Startsidan

[Kenny Bräck]
[Audi Sport] [Flash Engineering] [Opel Team Sweden] [Carrera Cup] [Övrig pressinfo]

[SSK] [STCC] [S60+ETCC] [GTR+SLC]

 

Övrig pressinformation
RACING

2001

Rickard Rydell bröt på Estoril
I säsongsavslutningen för FIA GT Championship tvingades tyvärr Prodrive bryta med sin Ferrari 550 Maranello. Helgens tävlingar på Estorilbanan i Portugal var avslutningen för årets FIA GT Championship. Prodrive har haft en lyckad säsong med två segrar och en tredjeplats. Därmed tvingades de starta helgens race med max extravikt i bilen. Hela 100 kg. Däremot använde teamet för första gången Michelindäck vilket var bra.
- Jag är mycket nöjd med däcken, förklarar Rickard. Vi kunde med dem göra enormt jämna varvtider.
Dessutom hade Prodrive byggt om bilens airbox vilket tillät att de gick upp några storlekar i restriktor. Trots extravikten hängde man därmed bra med i täten.
- På fria träningen var jag snabbast, berättar Rickard.
Både Alain Menu och Rydell ville sedan köra tidskvalet. Teamet lät de jämnsnabba förarna inbördes bestämma vem som skulle köra det viktiga kvalet. Då singlade grabbarna slant och Menu fick kvala. Istället fick Rickard köra första och avslutande stint.
- Vi bytte chaufför tidigt då det började regna och vi var tvungna att byta till regndäck, säger Rickard. Jag hade en närkontakt med Julian Bailey också.
Halvvägs in i racet snurrade sedan Alain Menu. Då blev han träffad av racets vinnare Heezemans.
- Antingen var det då eller i min kontakt med Bailey som frontsplittern fick en törn. Vi fick allvarliga vibrationer i den och i depå såg vi att det skulle ta allt för lång tid att laga. Därför valde vi att avbryta racet, säger en inte alltför nedstämd Rydell.
Nu är det inga mer tävlingar i år. Men redan på torsdag skall Rickard till Barcelona för ytterligare tester med Prodrive Ferrarin.
Reslultat FIA GT Championship Estoril, Portugal 011021
1, Hezemans/Bleekemolen , Chrysler Viper GTS-R, 2, Campbell-Walter/Verdon-Roe, Lister Storm, + 27,37 sek, 3, Bouchut/Belloc/Monteiro, Chrysler Viper GTS-R, + 1:52,6 min, 4, Bleekemolen/Bleekemolen, Chrysler Viper GTS-R+ 1 varv, 5, Gavin/Kox, Lamborghini Diablo GT, + 1 varv, 23, Rydell/Menu, Ferrari 550 Maranello, + 11 varv
Källa: www.rickardrydell.com


Finaldags för Rydelli FIA GT Championship
På lördag körs sista deltävlingen i FIA GT Championship. Rickard Rydell kör Ferrari 550 Maranellon tillsammans med Alain Menu. Tävlingen avgörs på Estoril i Portugal.
- Det har varit körigt i höst med mycket tester och tävlingar. Så det skall bli kul att köra racet och skönt att det sedan blir lite lugnare ett tag framöver, medger Rickard.
Till helgen har teamet max extravikt i bilen. Hela 100 kg. Detta då de har vunnit två tävlingar och kommit trea i en. Men å andra sidan har de byggt om bilens airbox helt enligt FIA:s bestämmelser. Det gör att Prodrive kunnat gå upp två steg i restriktorstorlek.
- Dessutom kommer vi för första gången tävla på Michelindäck istället för Dunlop. Personligen tror jag att vi trots extravikten kommer kunna hänga med i täten, spår Rydell.
- Kanske inte på tidsträningen. Men väl i racet bör vi kunna slåss om segern, säger han.
På lördag visar Eurosport träningen klockan 17.00. Tävlingen visas på söndag klockan 14.30 i samma kanal.

Ny trippel-seger för Audi
Stefan Johansson tvåa i "Petit Le Mans"
Med en suverän trippelseger i "Petit Le Mans" avslutade Audi sin framgångsrika motorsportsäsong 2001 som gett totalsegrar i de tre klassiska långloppet i Sebring, Le Mans och nu senast Road Atlanta och därtill åtta segrar på tio starter i årets American Le Mans-serie.
I ALMS säsongfinal, 1000-milesloppet på Road Atlanta, segrade amerikanska Audis fabriksteam Frank Biela och Emanuele Pirro, men först efter tuff kamp med privatteamet Stefan "Lövis" Johansson/Patrick Lemarie, som körde en fjolårsversion av sportvagnsprototypen Audi R8. Audis trippelseger fullbordades av Johnny Herbert/Andy Wallace.
Under hela första halvan av loppet växlade ledningen mellan fabriksteamet och Stefans ekipage. En stop-and-gobestraffning och ett fel på bakljuset på Stefans bil avgjorde bataljen. Paret Pirro/Biela vann loppet med tre varvs marginal. Ett omdiskuterat poängsystem i American Le Mans-serien gav därmed segern i förarmästerskapet till Emanuele Pirro före kollegan Frank Biela. Märkesmästerskapet gick överlägset till Audi.
Stefan Johansson :
- Stop-and-Go-straffet förstörde segerchanserna. Jag körde om Pirro precis innan det blev grönt ljus efter ett Safety Car-varv ; tyckte helt enkelt att han körde för långsamt. Det var ett fantastiskt roligt lopp från start till mål. Jag är mycket nöjd med bilen.
Dr. Wolfgang Ullrich, Audi Sportchef: - En imponerande insats av det vinnande amerikanska Auditeamet, och inte minst av det privata Johansson-teamet.
Resultat 1000-miles på Road Atlanta: 1. Biela/Pirro (Infineon Audi R8) 394 varv, 2. Johansson/Lemarié (Audi R8) 3 varv efter, 3. Herbert/Wallace (Audi R8) 6 varv efter, 4. Taylor/Angelelli/Tinseau (Cadillac) 12 varv efter, 5. Collard/Goossens (Cadillac) 30 varv efter, 6. Pilgrim/Collins/Freon (Chevrolet) 32 varv efter

Häftig upplevelse för Rickard Rydell i USA
I lördags ställde Prodrive upp med tre förare i ALMS 10 00 miles loppet på Road Atlanta i USA. Rickard Rydell, Peter Kox och Marc Duez. Detta då intresset för Ferrari 550 Maranellon har blivit stort på andra sidan atlanten. För Rickard som tävlat internationellt i många år var det första gången han körde race i USA.
- Det var en jättehäftig upplevelse, förklarar Rickard efter hemkomst till Sverige.
- Banan var helt otrolig och helt klart en av de fem roligaste banor jag kört på. Inte mindre än tre ställen på banan hade helt "blinda" bromspunkter. Den var betydligt häftigare än Oulton Park i England som också är känd för sina nivåskillnader, fortsätter Rydell.
I ALMS (American Le Mans Series) tävlar man även med mycket snabba öppna sportvagnar. Så totalt sett visste Prodrive att man inte skulle hänga med de snabbaste. Även i den mindre trimmade klassen var motståndet hårt då reglerna inte är lika med de i Europa.
- Vi hängde inte med Corvette och en Saleenbil som är rena prototyper byggda enbart för race, berättar Rickard. För att hänga med dem krävs en hel del utveckling på vår bil. Men den är ju i grund en standardbil byggd för race i FIA GT Championship.
Nu tvingades tyvärr teamet bryta.
- I slutet av Peter Kox stint fick han problem med kraftiga vibrationer i frontsplittern. De fortsatte när jag tog över ratten och till slut orsakade vibrationerna ett brott på ett oljerör i bilen. Jag kände att jag tappade mer och mer grepp i bakvagnen. Först trodde jag att det berodde på att bakdäcken slets fort. Men väl i depå konstaterade teamet felet med oljeröret och det var inte lönt att börja laga. Det hade tagit för lång tid, säger Rydell.
Tävlingarna på Road Atlanta lockade inte mindre än 60.000 personer och siffran över TV-tittare i USA är 30% högre än IRL och Cart. Det visar hur stort ALMS är i USA.
Källa: www.rickardrydell.com

Jens Edman summerar STCC-säsongen 2001
Så var ännu en säsong i the Swedish Touring Car Championship över. Det här var min tredje hela säsong i STCC och tredjeplatsen totalt blev mitt bästa resultat så här långt. Tidigare har jag som ni kanske vet blivit fyra två gånger om.
Säsongen kunde faktiskt inte ha börjat bättre. Jag vann dubbelt på Falkenberg i första deltävlingen. Jag var snabbast på tidsträningen, tog pole position och vann bägge racen. Just då kändes allt enkelt, men vis av erfarenhet visste jag att det skulle vara tätt in i det sista.
Redan i tredje deltävlingen på Gelleråsen var jag tillbaka med bägge fötterna ordentligt placerade på jorden. Jag bröt det första racet och blev trettonde man i andra och helt utan poäng.
På Jyllandsringen i Danmark var jag tillbaka på pallen igen. Tvåa i första racet och trea i andra. De efterföljande deltävlingarna på Falkenberg och Knutstorp blev poängmässigt magra, men på Mo I Rana i Norge var jag åter i topp. Första racet vann jag, men tvingades sedan bryta det andra efter lite närkontakt i starten. Som sagt, hela säsongen har det varit upp och ner i en salig blandning.
Inför den näst sista deltävlingen på Knutstorp låg jag bra till. Jag ledde förarmästerskapet totalt - dock bara två poäng före Roberto Colciago. Men efter en tredjeplats i första, och en avkörning i andra racet, drog Colciago ifrån i täten.
När det var dags för final på Mantorp var det Roberto i ledning med tolv poäng. Jag var tvåa, Tommy Kristoffersson var trea och min stallkamrat Janne "Flash" Nilsson fyra. Jag var snabbast på kvalet och startade första racet från pole position. Efter 12 varv i ösregn planade jag in på en andraplats efter att racet rödflaggats på grund av just regnet.
Mina chanser till totalseger försvann sedan i årets sista race då jag i F2-kurvan bromsade på mig och knuffade runt Calle Rosenblad. När jag väl kom upp på banan igen var jag ohjälpligt efter. Ett varv senare fick jag dessutom ett stop-and-go-straff, men då var jag redan borta från den direkta "guldstriden".
Direkt efteråt var jag obeskrivligt besviken och efter ett kort samtal med Rosenblad, där jag ursäktade mitt misstag, ville jag bara vara för mig själv och drog mig undan. Tankarna snurrade runt i huvudet. Hur kunde det bli så här?
Men - "that's racing". Nästa år kommer ingen att minnas vem som var tvåa eller trea mer än vi förare själva. Jag var på Mantorp för att vinna STCC totalt, men ett eget misstag och i viss mån regnet gjorde att jag inte nådde ända fram. Men jag förlorade egentligen inte mästerskapet under finalen på Mantorp. Jag har brutit lite för många lopp under säsongen, så när jag väl kom till finalen var förutsättningarna för att kunna vinna inte de bästa. Det är bara att gratulera Roberto Colciago och Audi till titeln - det är de värda efter en mycket bra säsong.
Under årets säsong tog jag sex pole positions, tre vinster, tre andraplatser och fyra tredjeplatser. Men jag har också blivit helt poänglös i sex av de totalt 20 race som körts. Med totalt sex nollor vinner man som sagt inte STCC - speciellt inte om man nollar i det sista racet, då det som ni vet delas ut dubbla poäng.
Samarbetet med min Raceengineer Steve Norris har fungerat perfekt. Jag vill också rikta ett gigantiskt tack till alla mekanikerna som har jobbat på min bil under säsongen och även till Flash Engeneering och alla övriga inblandade i teamet. Jag vill också skicka ett stort tack till alla sponsorer och till de personer som har funnits med och stöttat mig under året. Ingen nämnd, ingen glömd. Nu återstår bara en tävlingshelg för mig och Volvo och det är finalen av Europaserien i Portugal på Estoril 20-21 oktober. Något som blir en kul avslutning för både mig och teamet, och förhoppningsvis en revansch på Colciago. Men det är en annan historia. Nu lägger vi STCC-säsongen 2001 till handlingarna.
Källa: www.jensedman.com

Fantomkörning av Rickard Rydell i Spanien gav ny seger
Med ytterligare en seger har Prodrive verkligen profilerat sin Ferrari 550 Maranello i FIA GT Championship. Den senaste vinsten i raden tog Rickard Rydell i par med Alain Menu på Jarama banan utanför Madrid igår.
- Testerna i fredags genomfördes på blött underlag. Sedan delade Alain och jag på kvalkörningarna under lördagen, berättar Rickard. Alain var då snabbast och satte fjärde tid. Det var vi inte riktigt nöjda med.
Humöret steg sedan flera grader på Rickard under söndagens warmup.
- Ja, det var jättekul. Jag gick ut och körde ett varv. Då satte jag snabbaste varv dittills. Snabbare än bästa kvalvarv vilket givetvis kändes bra och gav oss förhoppningar till racet.
Alain Menu körde första stint med Ferrarin och låg länge trea. Sedan gjorde teamet ett fantastiskt depåstopp och förarbyte samtidigt som konkurrenterna misslyckades lite med sina depåstopp.
- Teamet gjorde ett toppenjobb och jag kom ut på banan med 15 sekunders ledning. Efter halva stintet ledde jag med 25 sekunder. Sedan läckte någon bil olja på banan och det var ganska halt några varv. Då körde de andra förarna försiktigt och jag lyckades öka ledningen ytterligare 15 sekunder, meddelar en glad Rickard.
Prodrives sista depåstopp gick också bra och Menu tog över ratten för att köra sista stintet. Det gick bra och teamet kunde ta hem årets andra seger med 44 sekunders marginal.
Nästa tävling i FIA GT Championship går på Estoril i Portugal den 21:a oktober. Till dess kommer Prodrive bygga om sin airbox enligt FIA:s önskemål och får därmed gå upp två storlekar med sin restriktor.
- Det är givetvis bra, men kom ihåg att vi tack vare våra framgångar då kommer ha maxvikt, 100 kg, i bilen, förklarar Rickard som inte får lång rast och vila efter helgen.
I morgon tisdag flyger han till Atlanta i USA för att på lördag med Prodrive köra en deltävling i ALMS. Där har intresset för bilen blivit stort och man vill på så sätt visa upp sig för den amerikanska marknaden. Racet i USA är 10 timmar långt och styrningarna i Ferrarin delas upp på tre personer. Rickard Rydell, Peter Kox och Marc Duez. USA-tävlingen återkommer vi till senare i veckan.
Resultat FIA GT Championship Jarama
1 Rydell/Menu, Ferrari 550 Maranello, 2 Vosse/Derichebourg, Chrysler Viper GTS-R, +0.44,376, 3 Kumpen/Clerico, Chrysler Viper GTS-R, +0.01:13,3, 4 Bouchut/Belloc, Chrysler Viper GTS-R, +0.01:17,1, 5 Springer/Bailey, Lister Storm, + 1 LAP
Källa: www.rickardrydell.com

Blöt inledning på GT-Racinghelg
Idag har Rickard Rydell och övriga förare i FIA GT Championship gjort de första testerna inför helgens tävlingar på Jaramabanan i Spanien. Det är första gången som en internationellt större touring car-serie besöker Jarama.
En bana som annars är populär som testbana om vintrarna och som varit värd för Spaniens GP fram till 1981. Banan är belägen strax norr om Madrid. Förra året var FIA GT i Spanien. Men då i Valencia.
Regn var inte väntat när man anlände till Spanien. Men under fredagens första testkörningar var det regnigt och blött.
- Det var väldigt blött och svårt att få fäste då vi inte fick upp temperaturen i däcken. Men nu börjar det torka upp och andra testet bör bli bättre, berättar Rickard Rydell mellan de två testpassen.
- Vi känner oss lite handikappade här då banan är väldigt långsam med hela sex kurvor där vi åker på tvåans växel. Dessutom har vi 60 kg extravikt i bilen efter våra tidigare framgångar i år, berättar Rickard.
- Trots detta tror vi oss kunna hänga med ganska bra här, avslutar Rydell förhoppningsfullt.
På söndag kan man följa racet på Eurosport med början kl. 13.30.
Källa: www.rickardrydell.com

Stenhård finalhelg väntar Jens Edman
Jens Edman ligger nu tvåa i STCC-mästerskapet. På grund av kraschen på Ring Knutstorp tappade han mycket viktiga poäng till Roberto Colciago. Nu är Jens 13 poäng efter i sammanställningen. Men det är inte på något vis omöjligt att plocka in. Under finalhelgen körs som vanligt två heat. I det andra och därmed årets sista heat räknas dubbla poäng. Det gör att den som eventuellt vinner bägge heaten samt står i pole position i bägge får hela 47 poäng.
- Loppet är inte på något sätt kört för oss, kommenterar Jens. Men nu är det viktigare än någonsin att det går bra i helgen.
Volvo har inför finalhelgen satt in rutinerade Rickard Rydell som tredjechaufför bredvid vinnarkandidaterna Jens Edman och Jan "Flash" Nilsson.
- Rickard kommer vara till stor hjälp. Han är en av världens bästa touringcar- chaufförer och kan den här bilen utan och innan, säger Edman.
Rickard som inte tävlat i STCC tidigare kallas i sammanhanget "rookie". Det innebär att han som inhoppare enligt reglerna får 40 kg straffvikt i bilen. Något som han själv bedömer gör en halvsekunds förlust per varv.
- Det handikappet kompenserar han med sin erfarenhet och rutin, menar Jens.
Han kan definitivt sätta ett bra kvalvarv. Sedan blir det svårare för honom i racet där däcken slits hårdare med den extra vikten, samt att det blir mer tyngd att bromsa med inför svängarna. Men drömscenariot är ju att han ligger bakom mig och "Flash" och därmed försvårar för Audi och Nissanbilarna att komma upp och ta poäng för oss.
Edman som kraschade ordentligt på Ring Knutstorp för en och en halv vecka sedan är helt återställd.
- Jag var stel i nacken dagarna efter. Men det har helt gått över nu. Teamet har också jobbat otroligt bra med bilen som nu är tävlingsklar igen. En stor eloge till dem som har kämpat så, berömmer Jens.
Idag, (onsdag), åker Jens upp till teamet i Karlstad för att göra de sista förberedelserna inför helgen.
- Vi kommer provköra bilen på en nerlagd flygplats utanför Karlstad för att se så bilen är helt i ordning efter kraschen. På torsdag är jag sedan upptagen med pressaktiviteter på Mantorp inför helgen, berättar Jens.
- Fredagen blir lugnet före stormen där jag försöker förbereda mig så bra som möjligt inför helgen. Det blir sovmorgon med en stor stadig frukost innan jag åker ut till banan för att en sista gång titta igenom alla inställningar och all data med min Engelska chefsmekaniker Steve Norris, som inte kommer till Sverige förrän fredag morgon, avslutar Jens som på söndag kan avgöra årets STCC till sin fördel.
Källa: www.jensedman.com

Rickard Rydell förstärker Volvoteamet i STCC-finalen
Rickard Rydell kommer att köra Volvos tredjebil i STCC-finalen på Mantorp Park nu på söndag.
- Mitt jobb är att backa upp Jens Edman och Janne "Flash" Nilsson i deras jakt på SM-guldet. Det kommer att bli en tuff uppgift eftersom jag startar med 40 kilos straffvikt i bilen, men samtidigt otroligt roligt att få tävla på hemmaplan för första gången på tretton år, säger Rickard Rydell.
Volvo S40 Racing startar med tre bilar i årets sista, rafflande STCC-race. Jens Edman ligger tvåa i mästerskapet, 13 poäng efter ledande Colciago, inför finalen. Janne "Flash" Nilsson ligger på femte plats, 31 poäng efter italienaren, och eftersom det är dubbla poäng i finalen så har båda Volvo-förarna chansen att ta SM-titeln. I jakten på guldet får de nu hjälp av rutinerade Rickard Rydell.
- Vi körde med öppna kort redan från början av säsongen genom att anmäla Rydell till mästerskapet och klargöra att vi skulle plocka in honom om och när det behövdes, förklarar Alexander Murdzevski, motorsportansvarig på Volvo Personbilar Sverige.
- Rickards uppgift är att stötta teamet och plocka poäng från konkurrenterna, dessutom är det en extra krydda för publiken. Hur taktiken för teamet ser ut beror dels på hur vi kvalar och dels på hur racen utvecklar sig. Samtidigt skall vi ha klart för oss att det är 20 andra bilar på banan som vi inte styr över, så allt kan hända.
40 kilo bly i bilen
Rickard Rydell kommer att köra en Volvo S40 som tekniskt är identisk med de STCC-bilar som Edman och Nilsson tävlat med under säsongen. Men Rydell belastas med 40 kilo straffvikt eftersom han endast kör en tävling i mästerkapet.
- 40 kilo kanske inte låter så farligt, men det gör mycket när som många tror att hoppa in i en bil för en tävling. Man har kort tid på sig att ställa in bilen som man vill ha den, säger Rickard som inte tävlat på svenska banor sedan han körde Formel 3 1988.
- Men det skall bli väldigt kul att tävla i Sverige igen. Drömscenariot i racet är att vi kvalar i toppen alla tre och att jag kan lägga mig mellan Jens, Janne och Audi-bilarna. Då har jag skött mitt jobb bra, avslutar Rickard.

Ny pallplats för Rickard Rydell
Helgens deltävling i FIA GT Championship gav inte en seger åt Prodrive och Rickard Rydell. Men väl en pallplats.
Vädret i Tyskland var inte det bästa. Det var kallt och regnigt större delen av helgen. På fredagen genomfördes två tester varav den ena i blött underlag. Tidsträningen på lördagen fick Rickard köra eftersom han kvalade bra i Österrike för två veckor sedan.
- Under första passet regnade det. Men det passade oss ganska bra och jag lyckades köra snabbast, berättar Rickard.
Det innebar att han och de fem näst snabbaste ekipagen fick köra shoot-out kvalet där det gäller att sätta ett snabbt varv för att bestämma den inbördes startordningen dem emellan.
- Shoot-outen gick jättebra. Det var torrt och jag satte snabbaste tid även där, förklarar en glad Rydell som aldrig tidigare i sin karriär tävlat på Nürburgring.
Tiden i shoot-outkvalet var så bra som åtta tiondelar bättre än tvåan, Bleekemolen i Chrysler Viper. Rickard. Jag var tvungen att släppa förbi två ekipage och kunde inte hänga med dem. Till dem tappade jag 7 - 8 sekunder innan jag fått temperatur i däcken. Då började jag knappa in och lyckades till slut passera bägge två och ta oss upp i ledningen igen.
En ledning Rickard behöll till första depåstoppet. Banan började torka upp och tur var väl det då bilens vindrutetorkare slutade fungera. Peter Kox tog över stolen och man tappade en placering i samband med depåstoppet. Den Vipern kom inte Kox förbi och teamet låg tvåa när Peter kom in för depåstopp redan efter 40 minuter.
Med slicks och full tank i bilen var det dags för Rydell igen. Man låg nu en bra bit efter på tredje plats. Tyvärr korsade Rickard den vita linjen ut ur depån och tvingades in för ett 10 sekunders stop-and-go straff. Det gjorde nu inte så mycket i slutsammandraget då man slutade på en tredje plats långt efter de två tätekipagen.
- Nürburgring var betydligt tuffare för oss än tidigare banor vi kört på, säger Rickard. Men teamet har jobbat bra och nu hade vi god ventilation i bilen. Men det känns onekligen i armarna efter att ha kört 2 timmar och 15 minuter utan servostyrning i bilen.
Nästa race går på Jarama-banan utanför Madrid och där får teamet 60 kg straffvikt i bilen eftersom man kom trea.
Resultat Nürburgring 9 September 2001
1) Campbell-walter, Jordan, Lister Storm Racing, 2) Hezemans, Bleekemolen, Team Carsport Holland, 3) Rydell, Kox, Prodrive Allstars
Källa: www.rickardrydell.com

Ny utmaning för Rydell på Nürburgring
I helgen är det dags för årets nionde deltävling i FIA GT Championship. Den här gången på klassiska Nürburgring i Tyskland. Det här blir tredje tävlingen i mästerskapet som Prodrive kommer till start i. Första starten var i Ungern den 1:a juli. Då tvingades man tyvärr bryta tidigt på grund av tekniska problem. Rickard hann då inte ens börja köra eftersom Alain Menu körde första passet den helgen.
Andra gången var 26:e augusti på A1-Ring, då det som bekant gick mycket bättre och teamet tog hem segern. Rickard som delade bil med Peter Kox körde då större delen av racet. På söndag är det åter Kox och Rickard som delar på Ferrari 550 Maranellon.
- Det skall bli intressant att se om vi kan vara lika konkurrenskraftiga som i Österrike, säger Rickard. Men det känns så och det skall bli kul. Nu kommer vi till tävlingen med en seger i bagaget och gott sjävförtroende.
Sist hade man problem med att det blev fruktansvärt varmt inne i bilen.
- Nu har teamet förbättrat luftintagen till kupén. Så, nu får vi in betydligt mer luft in i bilen och det bör bli svalare att köra. Annars är inga direkta förbättringar utförda på bilen som fungerade mycket bra i Österrike, berättar Rydell.
Tävlingsmänniskan Rickard har nu en hektisk period. Om allt går i lås kör han sex tävlingar på åtta veckor! Mitt i FIA GT programmet hamnade förra helgens lyckade inhopp med seger i Volvo S60 Challenge på Ring Knutstorp. Dessutom finns chansen att han får köra Prodrives Ferrari i ALMS på Road Atlanta den sjätte oktober.
Men nu är det FIA GT tävlingen på Nürburgring som gäller.
- Jag har ju en fin resultatsvit som jag inte vill bryta nu, ler Rickard. Två segrar på två genomförda race.
Eurosports sändningstider från tävlingarna i helgen är följande:
Kval Lördag 22.00-23.30
Race Söndag 17.30-20.00
Dessa tider innefattar även Touring Car tävlingarna på Nürburgring.
Källa: www.rickardrydell.com

Rydell vann "Race of Champions"
100 procent utdelning i årets startade tävlingar. Det har Rickard Rydell efter ännu en strålande seger. I helgen vann han nämligen det länge efterlängtade "Race of Champions" på Ring Knutstorp.
- Så här får det gärna fortsätta, kommenterade en glad Rickard efter tävlingen som gick i svårkört regnföre.
Efter att ha startat i pole position fick Rickard en lucka till Alain Menu som direkt tog sig om Jan "Flash" Nilsson.
- Nu är det lugnt tänkte jag, nu skall jag bara bevaka ledningen in i mål. Men så blev det gulflagg och safetycar gick ut och samlade ihop fältet, berättar Rydell.
Alain Menu tvingades i depå då bilen immade igen. Genast tog "Flash" upp jakten på Rydell och kom ifatt. Då blev det en härlig och inspirerad fight dessa två herrar emellan. "Flash" var på sista varvet uppe jämsides med Rickard och förbi. En ledning han fick smaka på endast några meter. I nästa sväng var Rydell om igen efter att de bägge haft en smärre plåtkontakt. Segern var klar och publiken jublade stort under fighten. Succén var given och Volvo mycket nöjda med tävlingen!
- Det här var verkligen roligt, säger Rickard. Att få tävla på hemmaplan och dessutom med polarna från BTCC-tiden.
Att alla trivdes visades redan inför tävlingen när Volvos Olle Odsell bad stjärnorna ta det lite lugnt med bilarna eftersom de flesta redan är sålda. Då plockade skotten John Cleland upp sitt guldkort och sa,
- Mr Odsell, I am here to win! Ta de eventuella skadorna på kortet!
Volvo fick god feedback från förarna och till nästa år kommer bilarna att justeras ytterligare för att bli ännu bättre att köra.
- Det här bådar gott inför nästa år och S60 Challenge kommer bli en toppenkul klass, avslutar Rickard Rydell som redan nästa helg tävlar igen. Då på Nürburgring i Prodrives Ferrari 550 Maranello.
Källa: www.rickardrydell.com

Rydell i S60 Challenge till helgen
När STCC-cirkusen dammar in på Ring Knutstorp till helgen blir det stor uppmärksamhet även kring en av supportklasserna. Det är "Race of Champions" med Volvo S60 som tilldrar sig stort intresse. Ett stjärnspäckat uppbåd av förare från Europa kryddat med några svenska ess kommer bjuda på tight racing i likvärdiga bilar.
Den svenska publiken har inte sett förre BTCC-vinnaren Rickard Rydell tävla på hemmaplan sedan 1988. Nu skall han ta sig an förare som Alain Menu, Peter Kox och Jan "Flash" Nilsson på svensk mark. Dessutom kommer John Cleland, Roberto Colciago och ett gäng svenska juniorer. Med andra ord som upplagt för dramatik.
- Det här skall verkligen bli jättekul. Jag ser fram emot tävlingen och tror det kommer bli oerhört jämnt, säger Rickard.
Vad har han då för målsättning?
- Självklart att vinna. Det spelar ingen roll i vilken bil eller klass jag kör. Jag är alltid med för att vinna om inte teamet säger att man skall backa upp någon annan. Men inför helgen är det helt öppet.
Svåraste motståndet?
- Peter Kox är väldigt förhoppningsfull och kommer göra allt för seger. Men eftersom vi alla kör med helt likvärdigt material kan det mycket väl bli någon av juniorerna som drar det längsta strået. Edward Sandström till exempel som kört framgångsrikt i JTCC kan bli farlig, menar Rickard.
Volvo ställer upp 11 likvärdiga Volvo S60 bilar byggda för S60 Challenge. Bilarna är utrustade med justerbara stötdämpare, racingbromsar fram, samt sinterlamellkoppling förutom sedvanlig säkerhetsutrustning. Motorn är i stort sett en standard T5 motor med turbo. Det här gör att alla tävlar på lika villkor och publiken är att gratulera. Racet på söndag kommer bli mycket spännande och sevärt.
Under fredagen är det en annan typ av tävling som gäller. STCC-touren i Golf. Här deltar bland andra Calle Rosenblad, Mattias Andersson och Rickard Rydell.
- Det här är det viktigaste på hela helgen, skrattar Rickard. Skämt åsido, det här är jättekul och det är skoj att träffa alla under lite mer avslappnade förhållanden.
Som caddie har Rickard med sig ingen mindre än självaste STCC-ledaren, Jens Edman.
Källa: www.rickardrydell.com

Spänningen stiger för Jens Edman i STCC:s slutspurt
Med endast två poängs ledning i STCC:s förarmästerskap kommer Jens Edman till Ring Knutstorp den här helgen. Mästerskapet har under en intensiv säsong blivit stenhårt och utvecklats till en knivskarp strid om ledningen.
Två helger om fyra race återstår av säsongen. Absolut sista heatet under finalhelgen är kanske årets viktigaste. Där tävlar man nämligen om dubbla poäng. Att komma till Mantorp med mycket poäng i bagaget är alltså väldigt viktigt.
Nu är det till helgen dags för tekniskt krävande Ring Knutstorp i Skåne där de fyrhjulsdrivna bilarna brukar ha fördel. När man tävlade här för en dryg månad sedan dubbelvann Audis två fabriksförare. I första heatet dessutom med privatföraren Tobias Johansson, Audi som trea. Jens visade då sin klass genom att bli bäste tvåhjulsdrivna bil i bägge heaten.
Vilken är då Edmans målsättning med helgen som kommer?
- Det viktigaste den här helgen är att försöka ta så många poäng som möjligt för att skaffa sig ett bra utgångsläge inför den viktiga finalhelgen, säger Edman. Man har inte råd att bryta ett lopp på Knutstorp för då blir det mycket tufft att vinna SM-titeln i år.
Vem ser du som din allvarligaste konkurrent i helgen?
- Helt klart Audibilarna. Ring Knutstorp är som byggd för deras fyrhjulsdrift. Men vi får inte heller glömma min teamkollega Jan "Flash" Nilsson och Nissans Calle Rosenblad som alltid brukar vara snabba på den här banan. Det blir en tuff och spännande helg, konstaterar Jens.

Tommy Brorsson "Dark Horse" i Race of Champions
På söndag avgörs årets mest spektakulära och prestigefulla race -Race of Champions. På startlinjen står idel namnkunninga förare. Rickard Rydell har favorittrycket på sig, tillsammans med schweizaren Alain Menu. Andra tror på Roberto Colciagos sena inbromsningar, eller på Janne "Flash" Nilsson som visat toppform i de senaste STCC-racen.
Men det finns också ett par "Dark Horses" i det stjärnspäckade startfältet. En av dem är Tommy Brorsson, flerfaldig europamästare i historisk racing med standard- och sportbilar samt med ett gediget förflutet inom internationell formelvagnsracing på 70- och 80-talet. Passande nog kör Tommy den enda svarta S60:n i startfältet.
På söndag får svenska racingfans se ett av de mest namnkunninga startfälten på många år drabba samman på Ring Knutstorp. BTCC-mästarna Rickard Rydell, Alain Menu och John Cleland är tre av Europas mest meriterade standardbilsförare. Rydell körde nyligen sin första tävling på länge, i en Ferarri 550 Maranello, och han visade att han definitivt inte är ringrostig. Rydell tog pole position och vann racet, förövrigt i par med Peter Kox som också är med i söndagens Race of Champions.
I startfältet väntas också en intern uppgörelse mellan Roberto Colciago och Jan "Flash" Nilsson, som får mäta sina färdigheter i likvärdiga bilar.
Mot dessa mycket rutinerade förare ställs nya unga stjärnskott som JTCC-ledaren Daniel Haglöf, Original Cup-mästaren Lars-Åke Björk och Edward Sandström som vunnit JTCC och nu kör Formel Form med framgång.
Identiska Volvo S60 med 265 hk
Race of Champions körs med identiska Volvo S60 som är preparerade för nästa års nya klass Volvo S60 Challenge. Bilarna har turbomotorer på 265hk och har på Knutstorp noterats för varvtider runt 1.06 vilket är snabbare än t ex Ferrari 360 Challenge och bara några sekunder långsammare än STCC-bilarna. Volvo har färdigställt tolv bilar till Knutstorp, där elva kommer att köras i Race of Champions och den tolfte bilen står i reserv om någon skulle gå sönder på träningen. Till nästa års serie kommer det att finnas 25 bilar, alla är redan reserverade av en blandning av erfarna och nya, unga förare.
Kvalet till Race of Champions körs på lördag eftermiddag och tävlingen körs efter båda STCC-racen på söndag eftermiddag.
STARTFÄLTET I RACE OF CHAMPIONS:
(Startnumren är lottade)
1. Daniel Haglöf
2. Stefan Söderberg
3. Rickard Rydell
4. Alain Menu
5. Peter Kox
6. Edward Sandström
7. Roberto Colciago
8. John Cleland
9. Lars-Åke Björk
10. Tommy Brorsson
11. Jan "Flash" Nilsson

Dags igen för en STCC-tur till Karlskoga
Till helgen är det dags för femtonde och sextonde deltävlingen i STCC. Platsen är för andra gången i år Karlskoga Motorstadion.
Jens Edman har sedan säsongspremiären i början av maj legat i toppen av poängtabellen. Inför helgens tävlingar på Gelleråsen ligger han tvåa - två poäng efter Calle Rosenblad som leder.
- Det kändes självklart trist att släppa totalledningen ifrån sig. Det hjälpte inte att jag vann det första racet på Mo i Rana eftersom jag tvingades bryta i det andra, säger Jens. Det är så tätt i mästerskapet att man inte har råd att gå poänglös från några race - inte om man vill vinna i alla fall.
Stämningen är på topp i teamet och Jens ser fram emot helgens tävlingar i Karlskoga.
- I början av juli kördes deltävling fem och sex av STCC på samma bana men vi får hoppas att det går bättre denna gången, skrattar Jens och minns tillbaka.
Då vann Thomas Nyström i en Nissan första racet efter att Roberto Colciago diskats. I det andra racet vann Nissan dubbelt och Jens tvingades parkera i det första racet efter närkontakt med Robero Colciago och i det andra tvingades han i depå efter att den ena bakdörren gått upp - även det efter närkontakt med en konkurrent.
- Det var då det, vi tar med oss det faktum att vi var snabba runt Gelleråsen och tar nya tag i helgen.
Så här långt har Jens tagit fyra pole positions, tre vinster, två andraplatser och två tredjeplatser i STCC. Men han har också blivit helt poänglös i fyra av de totalt 14 race som körts. Totalt har Jens 115 poäng - två mindre än Calle Rosenblad som har 117. Trea är Tommy Kristoffersson på 107. Roberto Colciago är fyra med 99 poäng och Jens stallkamrat Jan "Flash" Nilsson är femma med 92 poäng.
Så mästerskapet är långt ifrån avgjort ännu.
- Jag är nästan säker på att mästerskapet kommer att avgöras i det sista racet på Mantorp den 16 september, så det är mycket viktigt att skaffa sig ett bra utgångsläget inför finalen, menar Jens.
Motorstadion hittar man utmed väg 205 ungefär 6 km från E18 som passerar Karlskoga. Åker man E18 tar man av mot Filipstad i rondellen och följer därefter skyltningen.
Helgen som gick fick Jens en skön och avkopplande helg i England. Men motorsporten kopplade han inte bort.
- Jag var och hälsade på min race engineer, Steve Norris. Tillsammans åkte vi sedan upp till Croft och såg BTCC-tävlingarna där, berättar Edman. Det var verkligen kul och Steve som jobbat för engelska Triple Eight-teamet känner ju en hel del folk i BTCC vilket gjorde att jag fick chans att presentera mig för många intressanta människor.
Hur upplevde då Edman BTCC anno 2001?
- Standarden har ju sjunkit avsevärt de sista åren. Nu var Vauxhall helt överlägsna och det gjorde att STCC känns som en serie med högre standard. I Sverige har vi tuffare och tätare race, avslutar Jens innan slutförberedelserna inför Gelleråsen tar vid.
Källa: www.jensedman.com

Stjärnspäckat Race of Champions på Knutstorp.
Räkna med tuffa dueller när gamla och nya stjärnor skall göra upp om segern i Race of Champions den 2 september på Knutstorp. Inte mindre än tre BTCC-mästare, en dubbel svensk mästare och ytterligare ett par internationellt meriterade förare står på startlinjen. Dessa kompletteras med unga, lovande stjärnskott som gärna vill visa "gamlingarna" att det är en ny generation racerförare på frammarsch.
Volvo S60 Challenge är en ny enhetsklass som körs samma helger som STCC från och med nästa år. Bilarna är racinganpassade Volvo S60, med turbomotorer som vässats till 265 hk. Klassen har väckt stor uppmärksamhet i racing-Sverige och alla 25 bilar som byggs i höst är redan reserverade.
Men det finns chans att se Volvo S60 Challenge bilarna i aktion redan den 2 september i samband med STCC-tävlingen på Knutstorp. Då arrangeras ett Race of Champions, med det namnkunnigaste startfältet som Sverige skådat på år och dag.
Stjärnornas krig i Skåne
På startlinjen står Rickard Rydell, BTCC-mästare 1998 och vinnare av Bathurst 1000 samma år. Han får sällskap av två andra BTCC-mästare; Alain Menu som vann mästerskapet 1997 och 2000 och John Cleland som vann 1989 och 1995.
En annan meriterad förare i fältet är Peter Kox, som tävlat i BTCC i många år och som är aspirant på segern i Europamästerskapet för Super Production.
Dessutom kan vi vänta oss ett "race i racet" mellan dubble STCC-mästaren Jan "Flash" Nilsson och italienska Audi-esset Roberto Colciago. Nilsson och Colciago har haft många hårda bataljer i STCC och nu får de en chans att mäta kraften mot varandra i likvärdiga bilar - utan straffvikter och med lika drivning på hjulen.
Till dessa internationella mästare kan en rad unga, svenska förare läggas; Daniel Haglöf, 25 år, ledare av årets JTCC-serie, Alexander Storckenfeldt, 17 år, ledare i svenska Formel Ford och Lars-Åke Björk, 19 år och regerande nordisk mästare av Volvo Original Cup. Dessutom deltar även storebror Thed Björk, 20 år, som leder GTR-klassen i Sverige och FIA´s europeiska Sportvagnsserie.
Den elfte och sista bilen har ännu inte fått någon förare, men Stefan "Lill-Lövis" Johansson är tillfrågad och lämnar besked inom kort.
Volvo S60 Challenge påminner i upplägget om JTCC, dock utan övre åldersgräns och med betydligt vassare bilar. Motorn baseras på Volvos 2.3 liters T5 turbo, som utvecklar ca 265 hk. Växellådan är standard, men den har diffbroms och snabbare slutväxel för att passa svenska banor. Bilarna är utrustade med bl a uppstyvad hjulupphängning, justerbara Öhlins-dämpare, 18-tums BBS-fälgar, enhetsdäck, 4-kolvs racingbromsar, vinge och frontspoiler.
Målsättningen är att det skall finnas ordentliga prispengar i Volvo S60 Challenge och att klassen skall TV-sändas nästa år. Men TV-publiken kan eventuellt också få se smygpremiären i september - när svenska och internationella stjärnor drabbar samman i prestigefyllda Race of Champions. Förhandlingar pågår med flera TV-kanaler om sändningsrätten.

Upp och ner för"Flash"och Edman i Norge
Tidskvalet igår var som bekant regnigt och blött vilket borde bäddat för de fyrhjulsdrivna Audibilarna. Men istället gjorde "Flash" Nilsson ett kanonkval och tog pole position inför söndagens första race på Mo i Rana i Nordnorge. Jens Edman fick inte riktigt till det med en fjärdeplats. Audibilarna verkade skruva bort sig och kvalade inte bättre än sjua och åtta.
I första racet fick Mattias Andersson en kanonstart och gick från tredje plats upp i ledning. En stenhård fight med "Flash" gjorde att bägge for av banan. Istället tog säkre Edman ledningen, vilken han höll in i mål före titelrivalen Calle Rosenblad.
Andra heatet blev hemskt för Jens som i startkalabaliken fick en smäll i vänster bak och sedan på höger framhjul. Ridå, det var bara att parkera.
- Det känns för ledsamt, säger Jens. För två timmar sedan var allt på topp efter första heatsegern. Nu känns det bara eländigt. Istället för att leda STCC tappade jag massor av värdefulla poäng och ramlade ner till andra plats. Nu blir Gelleråsen oerhört viktigt för oss.
Kalabaliken i andra heatet uppstod då första startförsöket inte gick bra. Bilarna fick köra ett varv till och räknade med att andra starten skulle släppas hur fältet än såg ut. Mycket riktigt, och de bakomvarande bilarna hade i startögonblicket betydligt högre fart än det första ledet. Smällen på vänster framhjul fick Edman redan efter 100 meter av Engströms Chrysler som startade i fjärde led.
Istället får Volvo glädja sig åt Janne "Flash" Nilssons uppkörning från sista startruta till femte plats i andra heatet samt åt Jens seger i första. Nu ligger Edman tvåa i STCC, två poäng efter Rosenblad.
- Nu växlar vi upp och laddar stenhårt inför de sista tävlingarna. På Gelleråsen brukar vi vara snabba och nu måste vi plocka poäng där, avslutar en besviken Jens Edman innan han flyger hem till Kristianstad igen.
Heat 1 1 Jens Edman, Volvo S40, 34:27.747, 2 Carl Rosenblad, Nissan Primera, +0:00.363, 3 Tommy Kristoffersson, Audi A4 Quattro, +0:14.060, 4 Pontus Mörth, Opel Vectra, +0:18.031, 5 Magnus Krokström, Audi A4 Quattro, +0:19.886
Heat 2 1 Carl Rosenblad, Nissan Primera, 30:14.071, 2 Pontus Mörth, Opel Vectra, +0:03.877, 3 Roberto Colciago, Audi A4 Quattro, +0:05.318, 4 Niklas Love'n, Vauxhall Vectra, +0:05.342, 5 Jan Nilsson, Volvo S40, +0:05.600
Ställningen i STCC efter Mo i Rana 1 Carl Rosenblad, 117, 2 Jens Edman, 115, 3 Tommy Kristoffersson, 107
Källa: www.jensedman.com

Lugn tävlingshelg för Rickard Rydell
Årets sjätte deltävling i FIA GT Championship gick på Hungaroring utanför Budapest i Ungern i helgen. Det blev första deltagandet för engelska Prodrive med Ferrari 550 Maranello och Rickard Rydell/Alain Menu vid ratten.
Efter att ha haft problem med inbesiktning av bilen tidigare i år kunde nu teamet äntligen förbereda sig på race. Målsättningen var ganska hög och man visste att kapaciteten att hänga med de främre teamen fanns där. Dock var det orealistiskt att hoppas på seger.
Under fredagens fria träning på den knixiga Hungaroring var Rickard den snabbare föraren i teamet. Det innebar att han fick förtroendet att köra när tidskvalet inför tävlingen skulle avgöras under lördagen. Rickard som inte tävlingskört en enda meter sedan BTCC-finalen förra året visade direkt sin klass som förare av yppersta världsklass när han satte sjätte bästa tid. Mycket bra då de andra teamen redan avverkat fem tävlingar i år.
I FIA GT reglementet står att de sex främsta efter tidskvalet får köra ett varsitt så kallat "shoot out varv", för att avgöra startordningen mellan dem. Här lyckades Rydell ännu bättre och satte femte tid. Således var den vackra 550 Maranellon placerad femma på gridden när starten på tävlingen gick på söndagsförmiddagen.
Rickards teamkamrat Alain Menu, skulle köra första passet fram till första förarbytet. Fransmannen gjorde en fin start och gick upp på tredje plats. Efter ett antal varv halkade han dock ned till sjätte plats innan teamet tvingades bryta på grund av bränsletrycksproblem. Detta innebar att vår svenske stjärna, Rickard Rydell, tyvärr inte fick köra en enda meter i själva tävlingen.
- Det blev en lugn söndag för mig, ler Rickard. Vi är trots allt i stort sett nöjda efter att ha visat att vi är med ganska bra redan nu.
Vad är nu Prodrives målsättning med resten av säsongen där fem deltävlingar återstår?
- Meningen med teamets satsning är att vi innan årets slut skall ha visat att vi är konkurrenskraftiga och att våra bilar är bra. Prodrive hoppas kunna sälja ett antal sådana här Ferrari-bilar till andra team nästa år, berättar Rydell.
Vad är Din egen målsättning?
- Jag vill ju självklart vinna något race, säger tävlingsmänniskan Rickard. Man får aldrig sluta sikta högt om man vill komma någonstans. Det roliga med det här året är att jag får vara med och utveckla en bil. Jag har stort inflytande om det är något jag vill förbättra eller ändra på.
Nästa tävling avgörs i Belgien första helgen i augusti. Till dess kommer Prodrive testa flitigt för att komma ännu bättre förberedda.
Källa: www.rickardrydell.com

S60 Test på Ring Knutstorp
Under torsdagen och fredagen har Volvo hårdtestat den nya Volvo S60:n inför nästa års S60 Challenge. Som testförare har ingen mindre än STCC-stjärnan Jens Edman använts.
På kurviga och kuperade Ring Knutstorp i Skåne har Volvo haft full aktivitet under två dagar. I går (torsdag) var man ensamma på banan och hann testa S60:n en hel del. Idag (fredag) var det officiell träningsdag för andra klasser varför det inte blev riktigt lika mycket körande.
- Bilen känns mycket bra, berättar Edman på väg hem från Knutstorp. Jämfört med JTCC-bilen som jag tävlade med för några år sedan är det här en betydligt mer sofistikerad tävlingsbil med både diffspärr, slicks och bättre bromsar. Man får mycket tävlingsbil för pengarna och jag tror att klassen kommer dra stort intresse nästa år. Det är redan många som anmält sig och betalat handpenning för en färdigbyggd, tävlingsklar bil.
Under testerna har man försökt köra så många varv som möjligt för att sortera ut eventuella barnsjukdomar som annars lätt kan uppstå. Dessutom genomfördes en hel del tester på Gelleråsen redan innan bilen och den nya tävlingsklassen presenterades i slutet av förra månaden. Och bilen går riktigt bra. Varvet runt Knutstorp kör man knappt 5 sekunder långsammare än med en STCC-racer.
Kommer Jens kombinera STCC med S60 Challenge nästa år?
- Nej, skrattar Edman. Det är bättre att koncentrera sig på en klass och göra det bästa möjliga av den satsningen. Annars är det lätt att det blir lite halvmesyr i bägge två.
En kombinerad prov och premiärtävling av klassen kommer att ske i samband med STCC-helgen på just Ring Knutstorp den 1- 2 september. Då ämnar Volvo bjuda in racingkändisar från olika klasser i ett riktigt Race of Champions.
Nästa tävling för Jens i STCC blir på favoritbanan Falkenberg nästa helg då han hoppas kunna upprepa sin fina dubbelseger från årets STCC-premiär.
Källa: www.jensedman.com

Lyckade tester för Rickard Rydell under midsommarhelgen
Engelsmännen firar inte midsommar som vi svenskar. Istället genomförde Prodrive ett test med sin Ferrari 550 Maranellobil på belgiska Spa-banan i helgen. Rickard Rydell var mycket nöjd efteråt.
I helgen kördes ett stort förberedande test inför 24 timmars loppet på Spa som arrangeras senare i sommar. Här var flera team från FIA GT-serien med och körde. Även de som inte ämnar delta i 24 timmars. Prodrive med sina chaufförer deltog som ett förberedande test inför kommande helgs tävling på Ungerska Hungaroring.
- Jag har aldrig någonsin kört på Spa tidigare, berättar Rickard. Kvällen före testet körde jag banan i två timmar på playstation och sedan sprang jag den 7 km långa slingan för att lära mig kurvorna. Det hjälpte mig väldigt mycket då banan inte är lätt att lära sig.
Rickard stallkamrater körde sina testpass innan det var dags för Rydell att äntra bilen. Eftersom han tidigare kört med bilen fick Alain Menu köra mest och Rickard fick nöja sig med fyra tidsvarv.
- Det gick otroligt bra, säger en glad Rydell. Redan på mitt fjärde varv satte jag en tid som var bättre än mina stallkamraters. De har ändå erfarenhet av banan sedan tidigare. Dessutom var min tid jämnsnabb med den snabbaste Dodge Vipern under första dagen. Tyvärr fick jag inte tillfälle att köra även den andra dagen. Men Alain Menu som då körde var jämnsnabb med den snabbaste Vipern. Inget Lister Storm ekipage deltog, men vi visade att vi är mycket snabba. Den legendariska Eau Rouge kurvan i början av banvarvet som man tar i nästan fullfart var en mycket häftig upplevelse. Bara lätt broms och nedväxling till femmans växel, sedan full fart.
Den andra testdagen drogs Ferraribilen med smärre motorproblem. Det innebar mindre testande men man var ändå nöjda med testerna. Bilen transporterades sedan vidare emot Ungern och Hungaroring medan motorn flögs till England för genomgång före helgen.
På torsdag reser Rickard till Ungern för den emotsedda tävlingen. Det har ju varit problem med besiktningarna tidigare i år varför man inte vågar vara säker på start förrän efter torsdagens tävlingsbesiktning. Teamet har nu gjort alla justeringar och ändringar som FIA:s tekniker har bett om och räknar givetvis med start i helgen. Banan i Ungern är betydligt tightare än Spa och det är möjligt att Ferraribilen inte har tillräckligt med downforce. Men Prodrive och Rickard Rydell ser med stor tillförsikt fram emot tävlingen där man räknar med att tillhöra de bättre teamen.
Första träningen sker på fredag, tidskörningarna på lördag och racet går av stapeln på söndag och kan följas på Eurosport Super Racing Weekend.
Källa: www.rickardrydell.com

Jens Edmans syn på helgen som gick
Inför helgens STCC-deltävlingar på Gelleråsen låg jag bra till i förarmästerskapet. Tvåa, bara några få poäng efter Calle Rosenblad trots dålig utdelning på Mantorp senast.
På väg till Karlskoga gjorde vi klart att de båda racen på Gelleråsen kunde bli lite av nyckeln till framgång denna säsongen. Banan passar ju som bekant de fyrhjulsdrivna Audi-bilarna, men kunde vi bara plocka ordentligt med poäng här skulle vi ligga bra till i mästerskapet framöver.
Efter söndagens tidskval sov jag gott - pole position brukar ha den effekten på oss racerförare. Den jag såg som helgens värste konkurrent - Roberto Colciago - var tre tiondelar bakom mig i kvalet. Min kollega Janne "Flash" Nilsson var trea, ytterligare en tiondel efter. Det såg bra ut så långt. Efter genomgången med teamet visste jag att det skulle bli tufft och vi var förberedda på att det skulle bli en del plåt och lackskador innan helgen var över.
Vad var det då som hände i första racet? Åsikterna har gått isär och allehanda "förståsigpåare" och "läktarchaufförer" har tyckt till om helgens tävlingar både här och där.
Så här ser jag på det som hände:
När starten gick tog jag täten ner för rakan och var först in i trösenkurvan. I backspegeln såg jag "Flash" komma på tvären och försvinna ut i sanden. Bakom honom låg just då Roberto Colciago. Vad som hände i den situationen får andra avgöra. Jag byggde relativt snabbt upp en ledning, men sju varv från mål började däcken ta slut och Colciago knappade in. Mot slutet av racet var han upp emot sekunden snabbare än mig runt banan, och ett och ett halvt varv från mål var han ikapp. På väg in i hårnålskurvan tittade jag i backspegeln. Roberto var bakom men inte i slagläge, så jag åkte mitt vanliga spår in i kurvan. Mitt i kurvan smällde det till i sidan av min bil. Roberto hade bromsat sent och tog nu hjälp av mig för att på det sättet klara av kurvan. Följden blev att jag åkte ut i sanden och tvingades parkera där. En kassaskåpssäker pallplacering blev i och med detta noll poäng och mitt andra brutna race i rad.
Min bestämda åsikt är att Roberto kunnat vänta ytterligare någon kurva och på det sättet ändå relativt enkelt kunna passera utan att torpedera mig i sidan. Att stänga och göra sig bredare än vanligt är en sak, men att riskera pallplacering och viktiga poäng i både förar- och märkesmästerskapet var jag inte beredd att göra.
Det har förekommit synpunkter på mitt uppträdande efter racet och jag kan bara be om ursäkt för detta. Jag lät känslorna ta överhand och det är inget jag i efterhand är stolt över. Men jag måste ändå poängtera att min markering mot Robertos bil gjordes då han var på väg in i depå och inte under pågående race som det felaktigt påståtts. Detta är inget som ursäktar mitt uppträdande, men rätt ska även i detta fallet vara rätt.
När jag sedan träffade honom i depån tog jag tag i hans hand och sa ett par väl valda ord om det som hänt på banan.
När den värsta ilskan lagt sig försökte jag fokusera på det andra racet. Jag startade ånyo från pole position men fick, efter närkontakt med Calle Rosenblad, ena bakdörren intryckt. Efter något varv öppnade den sig och jag fick teknisk flagg och var tvungen att gå in i depå. Jag var snabbt ute igen, men den tillfälliga lagningen av dörren höll inte, så det blev ytterligare ett besök i depån. Efter det var chansen till poängplacering borta.
Efter helgens motigheter ramlar jag nu ner till en femteplats i förarmästerskapet. Avståndet till Calle Rosenblad som leder är nu 22 poäng.
Jag behöver väl inte gå in närmare på hur det känns.
Då känns det bättre att det redan till helgen är dags för nya race och nya möjligheter att plocka poäng. Deltävling sju och åtta körs på en för mig helt ny bana - Jyllandsringen i Danmark.
Källa: www.jensedman.com

Stefan Johansson het utmanare i sin tionde Le Mans-start
Stefan "Lövis" Johansson, 45 år, står inför sin tionde start i det klassiska 24-timmarsloppet på Le Mans den 16-17 juni. Han kan mycket väl kröna sin långa och framgångsrika racerkarriär med att i sin Gulfsponsrade Audi i brittiska Team Ascari upprepa sin seger från 1997 då han vann med Porsche.
I år tävlar Stefan i sportvagnsserien European Le Mans Series (ELMS) med 24-timmars på Le Mans som höjdpunkt. Tävlingsbilen är den absolut skarpaste som finns just nu _ Audi R8, sportvagnen som vann trefaldigt på Le Mans i fjol och som är stor favorit även i år.
Stefan har kommit över en av Audis fjolårsbilar som han låtit lackera i blå-orange färg - som Steve McQueens bil i filmen "Le Mans".
Satsningen är redan succé: träningssnabbast och fjärde plats tillsammans med Guy Smith i premiären på den likaså klassiska racerbanan i Sebring i USA, trea i Europapremiären på Doningtonbanan i England och oturlig fyra efter att ha satt färg på ELMS-loppet i spanska Jarama.
- Vi hade allt under kontroll, höll perfekt tempo och sparade på bensin och däck inför slutet. Det var vårt race, men vi hade inte turen på vår sida, suckade Stefan.
- Det var verkligen Stefans lopp, erkände också Reinhold Joest som leder Audis proffsteam.
Stefan har minst sagt satt sig i respekt hos segertippade Audi Sport North America inför årets Le Mans.
Stefan Johansson är inte vem som helst i internationell motorsport. Han har under elva år (1980-1991) kört 103 GP-lopp i Formel 1 hos bl.a. Ferrari Audis pressreleaser på internet nås under adress: www.svenska.volkswagen.se och McLaren. Stefan betecknas som "den bäste F1-piloten som aldrig fått vinna ett lopp". Efter F1-karriären flyttade Stefan till den amerikanska Cart-serien där han 1992 blev trea i sin debut och även utnämndes till Årets rookie. Efter fem år Cart-serien blev det sportvagnar. I fem år har Stefan drivit eget racerteam i Amerika. Målet har varit att vinna klassikern Le Mans. 1997 vann han både Le Mans och Sebring.
Just Le Mans är "ett stort äventyr , en fascinerande utmaning" för Stefan:
- Den här tävlingen innehåller allt det som gör det så roligt med racing, förklarar Stefan. Man tömmer ut sig fullkomligt både fysiskt och psykiskt.
1999 fick Stefan chansen att prova en täckt version av den purfärska Audi R8 på Le Mans, en konstruktion som då ännu var långt ifrån färdigutvecklad.
Den 16-17 juni kan den nu topptrimmade R8:an bli ett segervapen på Le Mans, i händerna på en heltänd "Lövis" Johansson assisterad av fransmannen Patrick Lemarie, 33 år, Monaco, och holländaren Tom Coronel, 29 år, Amsterdam.
Lemarie har gjort karriär via F3, Formula Atlantic och Formula 3000 och är testförare för BAR Formula 1-team sedan 1999. Han debuterade på Le Mans i fjol. Den 30 maj var Patrick och provade Gulf Audin för första gången tillsammans med Stefan. Man körde 60 varv på Snettertonbanan.
- Vilken chans jag fått av Stefan och Team Ascari att få vinna inför min hemmapublik, säger Patrick.
Coronel har tävlat flitigt i Europa och Japan. De senaste två åren har han åkt 24-timmarsloppet på Le Mans. 1993 blev han holländsk mästare i Formel Ford, 1997 japansk mästare i F3 och i år har han vunnit två segrar i FIA GT-mästerskapet.
Teamchefen Mike Earle övertygad:
- Med Patrick och Tom tillsammans Stefan får vi en stark laguppställning som mycket väl kan vinna .
Den i fjol byggda tävlingsbilen Audi R8 med 3,6-liters biturbomotor har vunnit 14 sportvagnstävlingar i Nordamerika, Australien och Europa.
Vid varm-upen den 6 maj hade Stefan den sjätte snabbaste tiden i R8:an, 3,35,124 - exakt en sekund under fjolårets pole position-tid!
- Vi vet att vi har jättefina förutsättningar med Gulf Audin och det här teamet, säger Stefan segervisst.

Inte Jens Edmans dag på Gelleråsen
När dagens första STCC race på Gelleråsen skulle starta, såg allt mycket lovande ut för Volvo och Jens Edman i synnerhet. Edman hade pole position och Janne "Flash" startade som trea. Men redan i första svängen blev Nilsson hårt attackerad av Italienaren Roberto Colciago och dammade ut i gruset. Edman passade på att rycka åt sig en ledning. En ledning han höll tills det var två varv kvar. Hans däck hade då blivit så varma att Colciagos Audi kom ifatt. Italienaren sökte en lucka för att köra om men skyfflade istället av Edman utanför banan. Roberto utropades som segrare men uteslöts senare av domarna för ojust körning.
- Jag är mycket besviken och ledsen över det som hänt, suckade en bedrövad Edman.
Andra heatet skulle det bli revansch. Jens hade via snabbaste varvtid i det första loppet ånyo skaffat sig pole. Tyvärr gjorde en liten sammanstötning med Nissans Calle Rosenblad att ena bakdörren på Edmans Volvo öppnade sig. Han tvingades gå i depå för att åtgärda felet. När han började köra upp sig öppnades bakdörren igen och Jens hade inte en chans att komma ikapp fältet när han för andra gången fick gå i depå.
Källa: www.jensedman.com

Jens och Volvo laddar för Gelleråsen
Till helgen är det dags för den femte och sjätte deltävlingen i STCC. Tidskvalet kommer med anledningen av pingsthelgen att köras på söndagen (pingstdagen) och de två racen på måndagen (annandag pingst). Platsen är Gelleråsen och Karlskoga Motorstadion.
Banan är 2.530 m lång och påminner i sin karaktär om en go-kartbana.
- Gelleråsen har alla typer av kurvor, allt ifrån tvära hårnålskurvor till mycket snabba fullfartssvängar, berättar Jens Edman. Tyvärr har beläggningen varit dålig på en del ställen vilket gör att den är väldigt hoppig och jobbig att köra. Men det sägs att en hel del jobb har gjorts på banan inför helgens tävlingar, så det kanske är bättre nu. Generellt kan man väl säga att det är en bana som passar Audi-bilarna och dess fyrhjulsdrift perfekt.
Jens kommer revanschsugen till Karlskoga. Efter den 100-procentiga inledningen med dubbel pole position och två segrar i Falkenberg fick Jens 50 kilo placeringsvikt till första racet på Mantorp två veckor senare. Vikten gjorde att Jens inte riktigt kunde hänga med i täten - en femteplats blev resultatet. I det andra racet fick Jens plocka ut vikterna igen och var på väg upp genom fältet när en trasig fälg satte stopp för hans framfart.
- Direkt efter racet var jag givetvis missnöjd, men man måste ha klart för sig att det kommer att hända mycket innan mästerskapet är avgjort. Det hjälper inte att gnälla, det är bara att fokusera på nästa tävling istället.
Ryktet att Volvo-teamet inte skulle komma till tävlingarna på Gelleråsen avfärdar Jens som tomma rykten.
- Tydligen hade det ringt folk till Gelleråsen och frågat om vi skulle vara på plats eller inte. Men det är klart att vi kommer. Så lätt skall de inte bli av med oss, säger Jens och skrattar.
Ryktet sa att fabriksteamen skulle avstå varsin deltävling i serien och att Volvo valt bort just Gelleråsen. Något som varken Jens eller hans stallkamrat Janne "Flash" Nilsson hört talas om.
Gelleråsen ligger utmed väg 205 ungefär 6 km från E18 som passerar Karlskoga. Åker man E18 tar man av mot Filipstad i rondellen och följer därefter skyltningen.
Källa: www.jensedman.com

Inte Edmans dag på Mantorp
Under söndagen genomfördes årets andra racehelg i STCC. Den här gången på Mantorp Park strax söder om Linköping. Publiksiffran uppgick till 12.000 personer, som i ett blåsigt väder fick se två fina STCC tävlingar.
Jens Edman och Volvoteamet fick dock börja dagen med bekymmer. Redan efter ett par varv av morgondagens uppvärmning råkade Jens ut för ett omfattande oljeläckage varefter han för att spara motorn genast stängde av den. Teamkamraten Janne "Flash" Nilsson som kom direkt bakom halkade av banan i Edmans oljespill. Mekanikerna fick jobba hårt några timmar för att få ordning på bägge bilarna. Lagom till första start var bägge bilarna körklara igen.
Heat 1 blev ganska odramatiskt med få förändringar. Nissans Carl Rosenblad tog hem segern före överraskande tvåan Tommy Kristoffersson i Audi. Volvos stjärnor Nilsson och Edman tog hand om fjärde respektive femteplatsen. Bägge två erkänner att de förlorade mycket på att inte kunna genomföra uppvärmningen på morgonen. Då skulle de provat dagens inställningar och haft chans att justera det som behövdes för dagens förutsättningar. Dessutom körde Jens med ett vikttillägg i bilen på 50 kg som han enligt reglerna fick för sin dubbelseger i Falkenberg för två veckor sedan.
I andra racet startade Edman på åttonde plats. "Flash" på fjärde. I täten ryckte åter Rosenblad iväg och ledde större delen av heatet. Men till slut pressade sig Pontus Mörth upp och vann heatet före unge Thed Björk. "Flash" tog hand om fjärdeplatsen medan Edman som inför helgen ledde STCC hade otur.
- En liten sten som någon dragit upp på banan slog sönder en fälg, berättar en inte allt för nedstämd Edman. Bilen började bära sig mycket underligt åt och jag var tvungen att bryta heatet.
- Eftersom jag hade dubbelsegern i Falkenberg i bagaget var jag ju tvungen att ge de andra förarna en chans, skrattade Jens. Skämt åsido, det är mycket kvar av mästerskapet, så massor kan ännu hända. Jag ligger trots allt tvåa bara en poäng efter Rosenblad i sammandraget, säger Jens.
STCC 2001 Efter deltävling 3 och 4 på Mantorp Park
1. Carl Rosenblad Nissan Primera 39 p, 2. Jens Edman Volvo S40 38 p, 3. Pontus Mörth Opel Vectra 33 p, 4. Jan Nilsson Volvo S40 28 p, 5. Tomas Nyström Nissan Primera 26 p
Källa: www.jensedman.com

Märkligt väder under STCC test
Jens Edman och de andra förarna i STCC hade idag ett extra insatt test inför helgens tävlingar på Mantorp Park i Östergötland. Vädret spelade dem ännu ett spratt genom att variera från ösregn till sol.
- Det har varit allt idag, skrattar Jens. Från det värsta ösregn och åska jag har varit med om till sol och vackert.
Det var i början av det tre timmar långa passet som regnet vräkte ned. Som tur var förbättrades det och i slutet av testet var banan i stort sett torr. Sånär som på några blöta fläckar här och där. Man har inte tagit officiella tider idag. Men Volvoteamet har klockat förarna och bedömer Audis Tommy Kristoffersson som snabbast. Jens och teamkollegan Jan "Flash" Nilsson har kört mycket lika och har hela dagen varit i närheten av Tommys tider.
- Det ser bra ut, säger en nöjd Edman. Vi har varit med hyfsat och fått en bra uppfattning om vad vi skall justera på bilen. I morgon blir det en lugn dag utan körning och då kan våra mekar finjustera lite till.
Jens vann ju som bekant premiären på Falkenberg för två veckor sedan och fick därför ett vikttillägg på 50 kg i sin Volvo S40. Det har han inte märkt av under regnet. Men när banan torkade upp kändes det.
- Ja, bilen kändes helt klart tyngre. 50 kg är ju trots allt nästan som att ha med sig en extra person i bilen, skojar Edman. Men det bör inte göra så mycket under tidsträningen på lördag. Då gäller det att få till ett snabbt varv. Däremot blir det svårt under racet på söndag. Däcken slits betydligt hårdare med vikttillägget, berättar Jens. Vi skall kompensera vikttillägget med något hårdare inställning på fjädrarna, avslutar han innan det är dags att utvärdera data från bilens datalogging och sedan börja uppladdningen på allvar.
På lördag är det tidsträning och på söndag avgörs deltävling tre och fyra i STCC för året på Mantorp Park söder om Linköping.
Källa: www.jensedman.com

Rickard Rydell tävlar inte på Zolder
Förra helgen skulle Prodrive och Rickard Rydell tävlat för första gången i FIA GT Championship med sin läckra Ferrari 550 Maranello. Tyvärr tvingades de lämna återbud då FIA inte ville godkänna växellådan. Man siktade istället in sig på att tävla nu till helgen på Belgiska Zolderbanan. Nu väljer Prodrive att stå över även den här tävlingen.
Prodrive är ett erkänt och respekterat team i racing och rallykretsar. De driver till exempel Subaru framgångsrikt i Rally-VM. Dock är teamet nya i GT-Racing. Det gör att Prodrive inte vill ställa till kontroverser. Istället respekterar de FIA-teknikernas beslut och ämnar nu se över konstruktionen av växellådan.
Syftet med teamets satsning på FIA GT Championship är inte i första hand att vinna mästerskapet. Prodrive vill visa att de kan bygga bra och vinnande bilar för GT-racing för att nästa år kunna sälja bilar till andra team.
Rickard hade kunnat slåss om mästerskapet om man startat på Silverstone förra helgen. Nu när han tvingas stå över helgens race på Zolder är mästerskapsseger helt utom räckhåll för honom.
- Självklart hade jag velat tävla om mästerskapet. Men nu gäller det för oss att göra det bästa av situationen och försöka vinna race istället, förklarar Rickard och fortsätter; Jag vill köra så mycket som möjligt och får ändå försöka se det här positivt. Nu får vi gott om tid att utveckla bilen och testa en hel del inför nästkommande race.
Efter helgens tävling på Zolder är det ett uppehåll ända till första juli. Då är det dags för race på Hungaroring i Ungern.
- Till Ungern kommer vi mycket väl förberedda och vi får sikta på ett bra resultat där, avslutar Rickard som nu får en betydligt lugnare helg än han hade tänkt sig.
Källa: www.rickardrydell.com

<< Tillbaka till Startsidan