<< Till startsidan
 

OBS! Här publiceras era pressutskick eller nyhetsbrev. Ja, allt ni vill ska nå ut, vare sig det är klubbinfo, teaminfo eller något annat av intresse. Är det något du vill ha med så maila till: maria@motorsportivarmland.nu

MiV är ju sidan som förmedlar allt NI vill få ut och läsa! Så välkommen att maila in din rapport!

2019

2019




19-03-24 Azores Rallye en prövning för Mattias Adielsson
Första deltävlingen av årets Rally-EM (ERC) har nu avslutats. Mattias Adielsson med kartläsaren Andreas Johansson gjorde en bra insats efter en strulig inledning av tävlingen.
- Det gick bra på kvalet och vi var mycket förhoppningsfulla inför de första sträckorna i torsdags. Tyvärr blev det något tekniskt fel så bilen dog på sträckorna. Bilen stängde av sig helt utan förvarning på sträckorna. Vi förlorade massor av tid och efter den sista sträckan valde vi att bryta för att teamet skulle få mer tid på sig för att kunna rätta till felet, säger Mattias Adielsson.

SainteLoc Racing gjorde ett riktigt bra arbete med Mattias Citroen C3 R5 och lyckades hitta felet och rätta till det. Alla chanser till en topplacering försvann i och med att de valde att bryta första etappen, tidstillägget för det var hela 10 minuter. Nu gällde det att ta sig i mål och försöka skaffa sig så mycket erfarenhet som möjligt och försöka få med sig några poäng hem.
- Luften gick minst sagt ur oss efter torsdagen, men jag är mycket imponerad över det arbete teamet gjorde för att lösa felet så att vi kunde starta om. Hade de inte kunnat lösa det hade vi inte vågat fortsätta, då det var en säkerhetsrisk när bilen plötsligt kunde dö. Vi ändrade inställningen på bilen vid lunchen och eftermiddagen gick väldigt bra. Sista sträckan var vi totalt trea på och snabbaste ERC1 förare. Det var riktigt skönt att visa att vi kan hänga med när allt fungerar, säger Mattias Adielsson.
19-03-19 På torsdag startar Rally EM för landslagsföraren Mattias Adielsson
Azores Rallye är den första deltävlingen i årets rally-EM (ERC). Mattias Adielsson förbereder sig nu tillsammans med sin kartläsare Andreas Johansson på atlantön Azorerna. Det blir den tredje starten för SainteLoc Racing och deras Citroen C3 R5.
- 2015 var jag här och körde tävlingen i vår privata satsning med en Peugeot 208 R2. Då var det riktigt utmanande och mycket svårkört. Jag är glad över att jag har varit här en gång tidigare för nu vet jag lite mer om vad som väntar oss. Den här ön är riktigt häftig och vägarna här liknar inget annat. Det ska bli inspirerande att representera Sverige och kunna profilera Svensk Bilsport på den här nivån, säger Mattias Adielsson.

Azores Rallye, som tävlingen officiellt heter, startar med tre specialsträckor under eftermiddagen på torsdag. Rallyt avslutas sedan på lördag och då har hela 15 specialsträckor avgjorts. Vägarna har en sandig yta och är oftast mycket smala, knappt bredare än bilen. Vädret brukar också skifta mycket snabbt från solsken till regn på bara några minuter.
- Vi avverkade ett test i måndags under regniga förhållanden, men självklart hoppas vi på fint väder under tävlingen. Det här ska bli riktigt roligt, vi är mycket sugna på att få åka rally igen. Det känns som en evighet sedan vi vann brons i SM-veckan trots att det bara är en och en halv månad sedan. En lång tävling väntar nu, specialsträckorna mäter tillsammans 22 mil så det gäller att planera tävlingen väl så att vi är med i slutet. Varje sträcka kommer att bli viktig och vi känner ett stort förtroende för teamet och bilen. Vårt fokus kommer att ligga på klassen ERC 1 som är en juniorklass för R5 bilar, avslutar Mattias Adielsson.

Följ tävlingen via www.fiaerc.com där finns livetider och rallyradio under hela tävlingen.

19-03-14 Lundberg och Arhusiander tar sig an Azorernas tuffa vägar i EM-debuten
Nu till helgen beger sig 20 åriga landslagsföraren Elias Lundberg med co-driver David Arhusiander till de Portugisiska öarna Azorerna där första deltävlingen i Rally-EM (ERC) utspelar sig. På grund av vinsten i förra årets ADAC Opel Rallye Cup ville Opel Motorsport ha svenskarna i deras fabriksteam. Så blev det och Elias och David kör hela Junior EM för Opel Motorsport.

Tävlingen är erkänt tuff med 22 mil smala och utslagsgivande sträckor som slingrar sig runt de sovande vulkanområderna på ön São Miguel. Det är en stor och ny utmaning för Elias och David då det är deras debut i EM och i Opel Motorsport.
- Det är lite av en spänd väntan såhär veckan innan vi är på plats. Det är mycket förberedelser som ska hinnas och nästan allt är i stort sett nytt för oss. Vi kommer få testa bilen för första gången på måndagens testdag nere på Azorerna. Vi möter enormt tufft motstånd där flera är vana med sina bilar, team och tävlingen, säger Elias.

Opel Motorsport har vunnit ERC3 Junior mästerskapet, (tvåhjulsdrivet) som Elias och David ställer upp i varje år sedan 2014. Men trots detta känner grabbarna inte jättestor press inför premiären.
- Jag och David vet så klart att vi är en del av ett otroligt framgångsrikt team med enorm erfarenhet. Teamet vet därför också att med våra förutsättningar inför Azorerna att vi inte kan förvänta oss allt för mycket. Vi vet egentligen inte vet vad vi kan vänta oss för resultat, förklarar Elias och fortsätter. Det handlar om att bli bekväm med allt, då kommer resultaten.

Azores Rallye går mellan 21-23 mars och är den första deltävlingen i ERC3 Juniors sex deltävlingar. Ekipagen får räkna sina bästa fyra resultat i säsongslutet.
19-03-13 Sydsvenska Mästerskapet och Ramudden inleder samarbete
Två av rallysportens starka aktörer kommer att profilera sig tillsammans under 2019. Sydsvenska Mästerskapet, SSM, återuppväcktes 2018 och ska fungera som en länk mellan Sydsvenska Rallycupen och Svenska Mästerskapet. Med tre distriktstävlingar och de två SM-tävlingar som körs i södra Sverige skapas ett mästerskap med tydlig prioritet på de klasser som tävlar i SM.

Anders Martinsson i Sydsvenska Rallycupens organisation har som en av många målbilder att ge södra Sveriges förare möjlighet, kunnande och inspiration att gå vidare i sina karriärer och till exempel satsa på SM.

"Ibland är det för stort steg att gå från SSRC till en full säsong i SM, du kan som junior vara på väg upp men osäker på din förmåga att ekonomiskt, tidsmässigt eller sportsligt ta ett sådant steg eller är du mitt i livet med jobb och familj men ändå sugen på att testa din förmåga i en lite större omfattning, då är Sydsvenska Mästerskapet ett perfekt steg i din rallykarriär" menar Anders Martinsson. "Samarbetet med Ramudden understryker detta på alla plan, vi skall tillsammans göra rallytävlingar som är säkra, synliga och spännande"

Jonas Fast, ansvarig för Ramuddens rallysatsning är helt överens med Anders "Vi har höga ambitioner och mål, därför känns det helt naturligt att vara en del av SSRC och SSM. Vi jobbar med säkra arbetsplatser inom segmenten väg, bygg och industri. Att vi nu dessutom får vara med och synas med vårt rallyteam samt hjälpa till att skapa säkra rallyn och underlätta för arrangörer känns helt perfekt."

Följande tävlingar ingår i Sydsvenska Mästerskapet. Till detta kommer Superfinalen i SSRC då de bästa i SSM är inbjudna att tävla mot de bästa i varje klass från SSRC. Finalen går den 26 oktober i Kristianstad.
27 april Silverratten Älmhults MK
31 maj-1juni South Swedish Rally
29 juni Dackefejden Wäxjö MS
10 augusti EC Snapphanerallyt Hässleholms MK
27-28 sept Rally Blekinge Asarum MS Olofströms MK

Vi lovar, är ni där kommer ni inte att missa att Team Ramudden är på plats med ett antal av teamets sex rallyekipage.www.ssmrally.se

19-03-08 Publiksträcka inleder Midnattssolsrallyt
KAK Midnattssolsrallyt 2019 inleds med en publiksträcka i Örebro, från golfbanan vid Gustavsvik till skidanläggningen Sörbybacken.

Årets KAK Midnattssolsrally har Örebro som centralort och tävlingen är som vanligt fördelad på tre etapper, med lunchuppehåll i Grythyttan, Askersund och Kägleborg. Rallyt inled den 10 juli med en publiksträcka i Örebro. Starten går vid golfbanan vid Gustavsvik den tre kilometer långa sträckan avslutas vid skidanläggningen Sörbybacken.
– Där kommer det att finnas en stor publikplats där åskådarna kan se den spännande avslutningen, förklarar Wilhelm Douglas, Generalsekreterare i KAK.

Årets tävling består av 20 specialsträckor i Örebroregionen, från Askersund i söder till Kopparberg i norr, flera av dem är riktigt klassiska sträckor i rallysammanhang. Totalt är rallyt omkring 87 mil långt, varav cirka 16 är specialsträckor.
– Vi är också glada och stolta över att 2019 års tävling blir en hyllning till en av våra bästa rallyförare genom tiderna, örebroaren och världsmästaren i rally 1984, Stig Blomqvist, säger Wilhelm Douglas.

www.midnattssolsrallyt.com
19-03-02 Duellseger för Kristoffersson i Sandviken
Sandvikens Motorshow blev första tävlingen efter Rally Sweden för Johan Kristoffersson och sin vana trogen tog Volkswagen Dealerteam BAUHAUS-stjärnan hand om segerchecken efter finalvinst mot regerande svenske mästaren Martin Berglund.

Inledningsvis fick faktiskt Kristoffersson se sig besegrad av Alexander Westlund i den första av två kvalomgångar på bandyplanen Göransson Arena.
- Det var visserligen nollgradigt, men ändå stenhård spolad is och mycket halkigare än jag hade föreställt mig. Till det andra kvalåket ställde vi om bilen, berättar Kristoffersson.

Därifrån var det inget snack om saken. Johans Polo GTI R5 flög runt isen snabbast av alla i andra kvalomgången och i semifinalens dueller blev det sedan en 2-0-seger mot Ulf Backlund på den ovalliknande banan.
- Det påminde en del om Gymkhana Grid det här. Starterna blev förstås viktiga och de fick vi till, tycker Johan.

I finalen väntade regerande svenske mästaren i 4wd, Martin Berglund från SMK Gävle, alltså en hemmafavorit i dessa gästrike-trakter. Det hjälpte föga. I kampen om först till två segrar tog Kristoffersson två raka triumfer.
- Vi var starka i semi- och final, sammanfattar Johan, som hade godkänt ledighet för ordinarie co-drivern Stig Rune Skjaermoen och istället hade sin mekaniker Andreas Levin i kartläsarstolen.

Kvällens segrare var för övrigt imponerad av Sandvikens MK:s kvällsarrangemang inför fullsatta läktare.
- Det var ju absolut fullknökat, ett otroligt bra arrangemang, avrundar Johan, som nu ställer om igen från rally till racing och under kommande vecka tar sig an ännu ett WTCR-test.

Nästa rally förväntas bli deltävling nummer 2 i SM, Sydsvenska Rallyt i maj.
19-02-27 Folkfest på Truckstop i Örebro
Truckstop i Örebro blir serviceplats samt start och mål på KAK Midnattssolsrallyt 2019. Stora ytor för både tävlande, åskådare och evenemang för alla åldrar borgar för en riktig folkfest.
-En fullservicearena som få rallyn kan matcha, säger Wilhelm Douglas, KAK.

Ett av Europas största historiska rallyn, KAK Midnattssolsrallyt körs 2019 med Örebro som centralort. För att svälja 180-200 tävlingsekipage med besättningar samt tusentals åskådare går det åt stora ytor och en bra infrastruktur.
-Truckstop uppfyller dessa krav och tack vare det kan vi ha en sammanhållen depåyta för tävlingsbilarna, och en avskild yta för husbilar och husvagnar. Totalt rör det sig om 55 000 kvadratmeter, säger Wilhelm Douglas, generalsekreterare i arrangörsklubben KAK.
Förutom traditionell asfaltsdepå kommer de tävlande att få tillgång till verkstäder för exempelvis motorbyten, tillgång till däckverkstad, tvätthallar och liknande.
-Få rallyn i världen kan matcha den fullservicearena på totalt som vi erbjuder våra tävlande.
Åskådarna är som vanlig välkomna och i år finns över 1 000 besöksparkeringar. Utöver tävlingsbilarna i depån kommer en rad evenemang och upplevelser för alla åldrar att finnas på Truckstop, bland annat en "öppen körskola" ett lekland där de yngsta får bygga och köra trampbilar.
-Vi har tillsammans med Örebrokompaniet planerat en rad aktiviteter under tävlingsdagarna.
Även för själva tävlingen är Truckstop ett bra val, då exempelvis hela funktionärsstaben kan vara samlad på ett ställe.
-Vi kan ha snabbare kommunikation mellan exempelvis tävlingsledning, säkerhetsgruppen eller tidtagningen, vilket innebär att vi kan hålla högsta kvalitet på tävlingen, säger tävlingsledare Kalle Andersson.
-Rally när det är som bäst och evenemang för alla åldrar på en fantastisk arena borgar för att KAK Midnattssolsrallyt 2019 blir en riktig folkfest och en tävling att minnas.
19-02-25 LBC-Ruschen 9 mars inställd
Lima MS måste tyvärr meddela att de tvingas ställa in årets LBC-Ruschen pga rådande väderlek. Värmen har tagit alldeles för mycket på vägarna och prognosen visar mildväder fram till 9 mars.

För återbetalning av anmälningsavgift. Skicka ett mail till ann.ch-andersson@telia.com.

/Tävlingsledningen
19-02-16 Films MK tvingas ställa in LMBab-Sprinten
Films MK tvingas ställa in sin tävling LMABab-sprinten den 24 februari.
- Gruset framme. Vi återkommer om ett nytt datum för ev.grustävling, säger Rolf Trolin
19-02-15 Rallytävlingen Skutskärsratten inställd
Rallytävlingen Skutskärsratten, planerad att köras 23 februari, är inställd. Orsaken är att mildvädret den senaste veckan tagit hårt på is-underlaget på sträckorna. Väderprognosen visar också fortsatt milt väder fram till tävlingsdagen.

Tävlingsledningen tog beslutet vid ett möte på torsdagskvällen. Att avvakta med beslutet tills lördag - eller vecka 8 - hade åsamkat klubben en stor ekonomisk förlust.

Att skjuta upp tävlingen till senare i vinter är inte heller ett alternativ eftersom länsstyrelsen i Uppsala län inte tillåter flytt av rallytävlingar.
Skutskärs MS kommer tillbaka 2020!

Tävlingsledningen för Skutskärsratten/Skutskärs Motorsällskap

19-02-12 Norrländsk finalhelg för VOC Mekonomen Rallys VinterSerie
Helgens tävlingar innebar bokslut för VOC Mekonomen Rallys VinterSerie 2019 med två tävlingar. Vännäs MK stod värd för lördagens tävling i form av Vännäs Plåt Rallyt vilken också ingick i SverigeSerien. På söndagen sökte den absoluta majoriteten av ekipagen sig söderut till Örnsköldsvik och Rally Örnskölden som arrangerades av Örnsköldsviks RK. Lördagstävlingen i Vännäs bjöd på magiska vintersträckor med i det närmaste perfekta förhållanden. Örnsköldens bjöd upp till drygt 45 km specialsträckor där arrangören gjorde ett fantastiskt jobb med att mota vädrets makter med snöfall på vädervarning-Klass 1-nivå. Nöjdast med sin lördag var Simon Olsson (A), Dennis Persson (B) och Jacob Johannesson (C). På söndag eftermiddag var det istället Emil Andersson, Simon Erlandsson och återigen Jacob Johannesson som sannolikt var nöjdaste A-, B- respektive C-förare.

Drygt 40 ekipage tog sig i de flesta fall den långa resan norrut till Vännäs för att gör upp i slutstriden om VinterSerien. Vädret hade verkligen gjort resan väl värd då de 42 km SS var av absolut toppklass. Antal ställen där gruskorn letat sig fram kunde räknas på en hand och reportageförfattaren kan efter stillsam närstudie bekräfta att isunderlaget var perfekt även på de få och lite bökigare skogsbilssträckorna. Örnskölden bjöd på sträckor av annan karaktär men den största påverkan låg sannolikt i de enorma mängder snö som föll före och under tävlingen. Snömängder som arrangören ändå gjorde ett enormt jobb med att hålla borta från sträckorna.

Som medlem i Vännäs MK ligger såklart Vännäs Plåt Rallyt mig alltid varmt om hjärtat men att tävlingen har en återkommande plats i vårt program beror inte på det utan snarare de förutsättningar som erbjuds år efter år. Förvisso innebär det en längre resa för många men min högst personliga uppfattning är att den inte är mycket att undras över, jag själv gör den (och lite till) i omvänd riktning för varenda tävling. Att snötäcket blev Örnsköldens signum det här året får vi som rallyförare hantera. Det är vintertävling och då får vi tackla de förutsättningar som vädret bjuder. Vägarna i Övik liksom tävlingen i stort har en bitvis en annan karaktär än uppe i Vännäs. Här är det ett lite mindre format, mer som klassikt norrländskt rally.

Dags att summera årets VinterSerien.
Att vi nu kan summera årets Vinterserie känns roligt och särskilt när vi givits möjligheterna att köra alla tävlingar, på senare år har vi ju tvingats lära oss att vädret makter emellanåt ställer till det så till den grad att vissa tävlingar inte går att genomföra. Jag vill rikta ett stort grattis till alla segrare, pallplatser men också till alla som på olika sätt tar med sig personliga vinster och segrar. Och kanske har vi också fått beskåda ytterligare ett genombrott, en ny stjärna födas signerad VOC Mekonomen Rally, mer om detta senare.

Vännäs hemmahopp, Simon Olsson, segrar i Elit A
I Vännäs Plåtrallyt segrar hemmaföraren Simon Olsson efter en nästan osannolik sekundstrid under hela tävlingen mellan flera förare. Efter SS2 skiljer det till exempel bara 3 sekunder mellan de första fem förarna. Tvåa blir Kristoffer Karlsson följd av Patrik Fredriksson. Även här i Vännäs får vi också ta till en särskiljning då Henrik Levin och Emil Andersson kör in på samma tiondel. Henrik Levin drar dock det längre strået i särskiljningen och inkasserar fjärdeplatsen.

Att min klubbkompis Simon Olsson segrar här på hemmaplan kan jag faktiskt inte säga förvånar mig. Simon är en riktigt snabb rallyförare och han vann på hemmaplan i fjol också. När han serveras idealiskt vinterföre och hemmasträckor, ja då blir han svårslagen även för de allra bästa. Kristoffer Karlsson med flera bjuder dock upp till en imponerande fight och resultatlistan talar sitt tydliga språk om vad som väntar i årets serier. Det kommer bli otroligt jämt. Patrik Fredriksson bjuder även han på hårdast möjliga motstånd.

Emil Andersson som totalsegrare i Örnskölden
Emil Andersson var inte helt nöjd med sin femteplats på lördagen och visade detta med besked. Klassegern i Övik tog han hem med nästan 1,5 minuts marginal och därtill tog han även hem totalsegern för hela tävlingen, något vi inte ofta får vara med om med en VOC. Efter Emil var det tightare och Alexander Pettersson tar hem andraplatsen efter att brutit i Vännäs. Trea i Örnsköldsvik blir Christer Holm. Resultatet från Emil för dessutom upp honom överst i serielistan och tar därmed hem segern i VinterSerien. Tvåa i serien blir Patrik Fredriksson efter särskiljning mot Henrik Levin.

Hur gör han? Det tror jag inte jag är den enda som frågar mig efter Emils fullständigt sjuka urladdning i Örnsköldsvik. Nästan 1,5 minuts segermarginal i Rallysveriges absolut jämnaste klass. Jag kan bara lyfta på mössan och gratulera, innerligt. Att Emil dessutom får ta hem segern i VinterSerien känns roligt och det lönar sig självklart att vinna finaltävlingen då den är obligatorisk i allas serier. Roligt också för Alexander att få visa vad han går för efter att behövt bryta dagen innan och även stort grattis till Christer. Patrik Fredriksson fick inte riktigt till det i Örnskölden men hans stabila insats under vintern ger honom ändock en hedervärd andraplats i serien på samma poäng som skånepågen Henrik Levin. Även Henrik har kört stabilt och visat att hans fart på sommarvägar finns där även på vintern. Bäva månde konkurrenterna inför barmarkssäsongen för båda herrarna Fredriksson och Levin.

Dennis Persson tar tredje raka i Elit B
Dennis Persson kom till Vännäs med favorittryck på axlarna. Dubbla segrar i Torsby skulle nu följas upp. Och som han följer upp det. En övertygande seger med i det närmaste 30 sekunder före hemmaföraren Simon Erlandsson. Simon som för övrigt hade en riktigt bra kamp mot tredje man Oscar Jansson.
- Jag får bestämt skämmas lite och jag kommer nog få höra det hemmavid. Att Dennis och Oscar skulle inta toppositioner tippade jag innan tävlingen men skäms på mig som missade min egen klubbkompis. Förlåt Simon! Jag vill dock framhäva vilken fantastisk tävling Dennis gör. Granskar man tiderna ser man att han jobbar sig in i ett tempo som mot slutet blir helt övermäktigt konkurrenterna. På sista sträckan är han överlägsen. Oscar och Simon utkämpar också en spännande fight bakom Dennis och den kunde verkligen gått åt vilket håll som helst.

Simon Erlandsson segrar i Örnskölden
Möjligen sporrad av andraplatsen på hemmaplan visade sig Simon Erlandsson bli en för tuff match för konkurrenterna i Örnsköldsvik. Det var nu Simons tur att ta hem segern med nästan 30 sekunder och detta före Magnus Westman. Bakom Magnus tar klassansvarige Roger Fransson hem årets första pallplats och skvaller om ett allt högre fartsug hos Roger har börjat spridas i leden. Det kan nog mycket väl bli fler pallplatser under året. (Red.anm. Roger själv dementerar dessa uppgifter å det bestämdaste). En avåkning från Dennis Persson och det faktum att Oscar Jansson missade tävlingen till följd av mekaniska problem kastade om slutresultatet i VinterSerien ordentligt från det väntade. Segrade gjorde istället Simon Erlandsson följd av Magnus och Magnus bärandes efternamnen Lindqvist respektive Westman. Stort grattis till en väl genomförd serie.
- Yes, jag tog en pallplats, men missade pallen totalt med en poäng till Magnus Westman. Så, nog om det. Återigen, jag skäms att ha missat Simon i uppsnacket men till mitt försvar så hade jag ju faktiskt garderat med Magnus. Magnus som jag för övrigt är extra glad för då vi under det obligatoriska TK-snacket diskuterade hans frustration i Vännäs. Nu visade han att han visst kunde köra snabbare. Stort grattis till Simon som genom en stabil insats under hela Vinterserien tar hem segern. Självklart lider jag med Dennis som med i övrigt idoga segrar tappar kraftigt genom avåkning i finalen. Självklart stort grattis även till Magnus och Magnus.

Jacob Johannesson övertygade i Vännäs, såg vi nästa stjärna födas?
Övertygande är bara förnamnet när Jacob Johannesson satte ned skåpet i Vännäs. Med över 30 sekunders marginal mot Mathias Johansson och fyra raka sträcksegrar vinner Jacob framför Mathias Johansson som vi tyvärr inte fick se i Torsby. Bakom Jacob och Mathias kör Robin Bäckström in på en tredjeplats som med besked distanserar övriga deltagare.
- Missade jag lite i tipset i Elit B så måste jag säga att jag satte det ganska väl i Cup-klassen. Jacob gör ett fantastiskt rally och övertygar verkligen, det är så imponerande och jag ser verkligen fram emot att se vart detta kan leda. Har vi månne sett en ny Pontus, Patrik, Emil, Tom, Dennis eller Elias födas. I så fall blir det ännu trängre med "VOC namn" i aktuella Svenska VM Rallyt om något år. Garderingen med snabbe Mathias Johansson var uppenbarligen en korrekt värdering. Robin Bäckström levererar enligt förväntningar även han med ett högt tempo hela dagen. Stort grattis alla tre.

Jacob Johannesson igen i Örnsköldsvik
Om Jacob var tydlig med sina intentioner i Vännäs så får körningen i Örnsköldsvik beskrivas i det närmaste som en käftsmäll för konkurrenterna. Med en segermarginal om nästan 1 minut och 50 sekunder var diskussionen om segern aldrig annat än möjligen akademisk. Jagade närmast gjorde Joel Norqvist som fick till det bättre än i Vännäs. Efter Joel får Mathias Johansson här nöja sig med en tredjeplats. Med tre segrar och en andraplats var seriesegern klar och maximala 90 poäng. Joel Norqvist slutar tvåa följd av en stabilt körande Marcus Jardler.
- Fantastiskt väl genomförd tävling och serie av Jacob vars totaltid i Örnskölden faktiskt står sig väl jämfört med de snabbaste A-förarna. Stort stort grattis till välförtjänta segrar. Joel Norqvist missade jag i uppsnacket för vår norrlandshelg och det skulle jag uppenbarligen inte gjort; en stabil insats bakom Jacob i Örnskölden säkrade andraplatsen i Vinterserien. Stort grattis till det Joel och jag hoppas du godtar min ursäkt. Mathias Johansson levererar även på söndagen men tyvärr såg vi inte Mathias i Torsby varför poängen inte räcker till en framskjuten placering i serien. Robin Bäckström bröt tyvärr i Örnsköldsvik varför Marcus Jardler med sina stabila resultat kniper tredjeplatsen i årets VinterSerie.

Med detta stänger vi böckerna för 2019 års vintersäsong och VinterSerie. Vädergudarna har tveklöst varit med oss, även om de var lite väl generösa med "det där vita" i seriens avslutande tävling. Deltagandet har varit mycket gott och vår klass har dominerat deltagandet i samtliga deltävlingar. Barmarkssäsongen kan kännas avlägset med ett Sverige som i det närmaste är heltäckt i snö men säkert som amen i kyrkan kommer även denna. 18:e maj mönstrar vi upp med förare, co-drivers, servicepersonal och nyputsade bakhjulsdrivna Volvobilar för att bjuda publiken på Sveriges tuffaste och jämnaste rally. Njut nu av Kung Bores avslutande säsong och väl mött i Ljungby i maj.
19-02-07 Team Ramudden förstärker med Ida Lidebjer Granberg!
Team Ramudden är stolta att presentera teamets första kvinnliga medlem: Ida Lidebjer Granberg.
Ida jobbar målmedvetet mot stora mål och vill satsa på att bli en codriver av absolut högsta klass.
- Vi tycker att Ida visar stor vilja och passion för att nå sina mål och vill helt enkelt stötta henne på vägen, säger Johan Fast Team Ramudden.

Ida har ju redan visat vad hon kan men det skall bli roligt att följa med på hennes resa. Hon kommer tillföra teamet mycket med sin kunskap och engagemang. Att hon åker SM i en bil utanför teamet spelar inte så stor roll.
- Allt handlar om att samla erfarenhet och det är erfarenhet av den bästa sorten jag helst samlar på" säger Ida.

Närmsta utmaningen är Rally Sweden WRC2 med Joakim Roman.
- Det är mycket nytt på gång i år och jag är jättestolt att få vara del i Team Ramudden, både för att få stöttning men även att få bidra till teamet avslutar Ida.

19-02-02 Norrlandshelg nästa för VOC Mekonomen Rallys SverigeSerie och VinterSerie
VOC Mekonomen Rally styr kosan norrut för dubbla tävlingar kommande helg. På lördag är anhalten välkända Vännäs med lika välkända som välre-nommérade Vännäs Plåt Rallyt - tredje deltävling i såväl årets SverigeSerie som VinterSerie. På söndag flyttar klassen sig tretton mil söderut för obli-gatoriskt räknad final i årets VinterSerie i Örnsköldsvik och Rally Örnsköl-den, en tävling som det var många år sedan klassen besökte senast med någon av sina nationella serier. Sin vana trogen dominerar klassen täv-lingarna stort. VOC utgör med 43 bilar till start två tredjedelar av startfäl-tet i Vännäs. I Ö-vik är klassen än mer dominant, här är nästan 80% av starfältet en VOC. Man kan inte beskriva VOC som annat än en riktigt pigg åldring, en institution och en ryggrad i svenskt rally.

Att Vännäs står på kalendern för vinterrally i VOC Mekonomen Rallys nationella serier är ingen överraskning
- Det ska det heller inte vara. Det här är en klubb som är SM-arrangör. I Vännäs är rally en del av folksjälen. Det västerbottniska klimatet en bit in från kusten tillsam-mans med minst sagt passionerade väghållare gör att klubben alltid bjuder på fan-tastiskt fina vägar. Utanpå det alltid lika fina arrangemang och ett välkomnande i toppklass. Och som lök på laxen är Vännäs också min hemmaklubb även om jag se-dan snart 30 år bor i Skellefteå, ytterligare 17 mil norrut, berättar klassansvarig Ro-ger Fransson.

Nästa anhalt blir Örnsköldsvik för obligatoriskt räknad final i VinterSerien.
- Övik eller Långviksmon om vi ska vara helt korrekta, det är epicentrum för Örn-sköldsviks Rallyklubb. Här var det jättelänge sedan vi var på besök. Men, Örnskölden är en riktigt fin och tajt tävling där halva totaldistansen består av högoktanig speci-alsträcka. Med Ö-vik i kalendern så åstadkommer vi också en "dubbel", dvs två täv-lingar på en och samma helg och norrlandsresa för alla våra förare från mellan- och sydsverige.

Oj, oj, oj för VOC Mekonomen Rallys högsta Elitklass 2019
Årets premiärtävling i Torsby visade med eftertryck hur otroligt tuff VOC Elit A är den här säsongen, VOC´s jubileumssäsong, 30 år som motor i svenskt rally. Det gör det oerhört tufft att tippa utgången av kommande helgs tävlingar.
- Självklart blir det låga odds på förarna i tabelltoppen. Kristoffer Karlsson som tog dubbeln i Torsby, Patrik Fredriksson som skuggade i tävling två i Torsby, Tobias Isaksson som gjorde detsamma i tävling ett. Och varför inte Emil Andersson som inte riktigt fick till det i sin vanliga vinnarstil i premiärtävlingarna kanske lite begrän-sad av en redig smäll redan på sin ShakeDown dagen före med intensiv "mekarnatt" som följd. Alla de har definitivt kapacitet att vinna i Vännäs och Ö-vik.

Men det finns fler segeraspiranter.
- Varför inte välkörande Gustav Johansson som också skuggade i Torsby? Men jag tror också vi måste föra dit ytterligare ett par namn. Henrik Levin åkte fantastiskt bra i synnerhet i Torsbys mörkertävling ända tills tävlingen tog ett abrupt slut bara några hundra meter från mål. Henrik, så skåning han är, kan vi absolut inte räkna bort. Riktigt stor vinstchans ger jag också hemmaföraren Simon Olsson som faktiskt vann på hemmaplan i fjol. Han var tvungen att hoppa över premiären av familjeskäl men har visat ett otroligt tempo på DM-tävlingar uppe i norr och det tempot tror jag kan ta Simon ända till seger.

Ett lite mindre och något mer lättippad fält i lägre Elitklass
Inför helgens båda tävlingar kanske VOC Mekonomen Rally Elit B är aningen lättare att tip-pa.
- Här visade Dennis Persson och Oscar Jansson att de var lite i en klass för sig redan i premiären i Torsby, det tror jag dom är även i Vännäs och Ö-vik. Ska jag ändå gardera så får det bli med Magnus Westman. Han hade lite svårt att hitta det rätta flytet på Torsbys riktigt svårkörda underlag, i Vännäs och Ö-vik tror jag han kommer att känna sig mycket mer hemma med underlaget, kanske så långt att han kan utmana de båda extremt begåvade ynglingarna Dennis och Oscar som just nu dominerar klassen och lämnar de flesta av oss andra som något av statister.

Klassisk man-man-duell i Cupklassen?
I Cupklassen får vi återigen internationell prägel med ett besök ända från Österrike, Oliver Rumpler och pappa Karl gör bedriften att vara på plats i Sverige för sin tredje start den här säsongen. Ta en titt på kartan så förstår ni vilken nivå av bedrift det är. Det här är sanna entusiaster!
- Sin entusiasm till trots, det vore en riktig kioskvältare om Oliver skulle kunna ha något med toppstriden att göra. Den striden tror jag istället blir en klassisk duell man-mot-man, om man kan säga det om två så unga killar. Robin Bäckström och Jacob Johannesson tror jag kommer att stjäla showen. Och vem av dem som går vinnare ur duellen det vågar jag knappt ha en åsikt om. Två unga förare, sinsemellan väldigt olika personligheter och med likaledes väldigt olika satsningar, men med det gemensamt att dom båda är väldigt, väldigt begåvade bilförare. Nya "VOC produkter" om uttrycket tillåts. Om ni tittar på vad som hänt Emil Bergkvist, Elias Lundgberg och Tom Kristensson efter VOC så vet ni vad som väntar dessa herrar.

Gardering ändå på sin plats.
- En gardering är definitivt ett måste, saker kan hända på ett långt rally. Då tror jag likaledes unga och begåvade Joel Nordkvist kommer att vila i vassen. Det finns också ett par lokala namn som det är svårt att bedöma hur långt de räcker i den mördande konkurrensen i klassens nationella Elit. Vad kommer Mathias Johansson och Jonathan Lundgren att mäkta med?

Två härliga vintertävlingar väntar. Välkomna både förare och publik till Vännäs och till Långviksmon.

19-01-25 Slottssprinten i Rally tar paus 2019
Slottssprinten - mer än bara Rally. Den 13 juli 2019 var det planerat rallyaction och "After Rally" i området och skogarna vid Ericsbergs Slott. MEN, när vi vid torsdagskvällen gick igenom alla scenarion och parametrar som tillkommit de sista veckorna, och vi får en samlad helhetsbild med fakta och förutsättningar, så kom vi till slutsatsen att vi låter Slottssprinten i Rally ta paus 2019.

De huvudsakliga delarna är, dels det sena beskedet från MSR, dels att MSR ändå kommer köra i Sörmland och så nära som en sträcka i Vingåker, knappt 4 mil ifrån Ericsberg den 13 juli... En osäkerhet från SBF/RU huruvida arrangörerna framöver får behålla rätten att hantera klasser/startordning efter egna förutsättningar. Och att en av huvudaktörerna i tävlingsorganisationen, drabbats av en olyckshändelse inom familjen, som gör att denne inte är tillgänglig i organisationen under överskådlig närtid. Arbetsbelastningen på övriga blir då klart större, när vi egentligen avsåg att ta ett lite lugnare år

Så vi inser att vi inte har rätt förutsättningar för ett så stort event och åtagande 2019. När vi arrangerar, vill vi göra det på ett så bra sätt som möjligt, och det känner vi att vi inte kan uppnå detta år. Vi beklagar såklart till alla som åter sett fram emot sommarens rallyfest, till Ericsbergs Slott som gärna sett oss som gäster även i år, och till Katrineholms Kommun som tappar sitt största publika evenemang 2019.

Vi siktar på Juli 2020 - och att åter få arrangera en Slottssprint.
/Katrineholms MK

19-01-24 Pirelli Hårdsatsar på Svensk Rallysport
Till helgen är det SM-premiär i Rally. Det är inte vilken premiär som helst, det är den mest spännande startlistan vi sett i SM sedan 90-talet. Vi får se världstjärnan Johan Kristoffersson som tagit VM-guld i Rallycross två år på raken. Vi ser Patrik Flodin göra en nysatsning med en R5 Skoda Fabia och regerande Svenska Mästaren i samma klass Martin Berglund, i en likadan bil, bjuda upp till dans.

Vem som drar längsta strået får vi se på Lördag när bilarna går i mål i Ludvika. Hela denna trio väljer naturligtvis Pirellis vinnardäck i sin satsning mot Guld.

I de tvåhjulsdrivna klasserna ser vi en oerhörd bredd och flera unga förare som satsar rejält. I den internationella R2-klassen har vi 10st i startlistan som kan vinna. De som sticker ut lite extra är Gotlänningen Sebastian Johansson som har rutinen och redskapet att återigen kunna stå överst på pallen. Vinnaren i JSM 2018, Pontus Lönnström gör debut med nya R2 bilen och kommer inte nöja sig med andraplatsen. Vi har bröderna Jakobsson från Nyköping i samma klass som även de kommer ge allt för seger. Klassen kryddas med både äldre och yngre förare där Albin Nordh från Kisa ses som en outsider som har farten för att vinna.

Den trimmade 2wd klassen kommer som vanligt bjuda på rejäla fighter. Fjolårstvåan Kristian Johansson, Kinds MK, har bytt bil och siktar åter på Guld. Kristian har varit nära det där guldet så många gånger förr men aldrig fått stiga högst upp på pallen till slut. Är det hans tur i år? Där finns såklart en hel rad utmanare, Johan Holmberg är tillbaka i 2wd efter en säsong i 4wd 2018 (där man tog Silver efter Berglund) vapnet är detsamma som man vann mycket med för ett antal år sedan, och Johan går för sitt tredje SM-guld 2019 i en Toyota Corolla. I klassen återfinns även publikfavoriter som Emil Karlsson Hällefors i sin Volvo, och Johan Axelsson Nässjö i sin fina BMW M3.

Pirelli är just nu klart ledande inom Vinterrallydäck och vi kommer få se flera stjärnor på våra däck i Rally Sweden WRC2-klass.

Rally Sweden går avstapeln i Torsby mellan den 14-17/2. Missa inte detta!
- Vi kommer få se fjolårets WRC2 vinnare från Rally Finland, Eerik Pietarinen och fjolårsvinnaren i Rally Sweden i WRC2 Takamoto Katsuta på Pirelli som vanligt. Dessa två utmanas av de Svenska SM-stjärnorna Kristoffersson, Flodin och Berglund. Det ser ut att bli en kamp utan dess like i Rally Swedens historia för WRC2-kategorin

I SM och WRC Rally Sweden och Rally Finland är det Hässleholmsbaserade PSport.se / Åbergs Bil & Import AB som sköter däckservicen för Pirelli.
19-01-23 Sindre Furuseth går för guld i ERC Junior
Efter silvret i Brittiska Junior Mästerskapet 2016 har Sindre de senaste säsongerna jobbat för att utvecklat sig som förare, med utspridda tävlingsprogram. 2018 gjordes tre starter i ERC Junior U27 och bra fart visades, men teamet fick inte de resultat de ville tack vare flera tekniska bekymmer. Inför 2019 växlar Sindre upp, ett nyskrivet kontrakt med franska SAINTéLOC RACING finns i handen och nu ser han fram emot en full ERC Junior säsong i en Peugeot 208 R2.
- Verkligen kul att kunna presentera det här samarbetet! SAINTéLOC är ett mycket proffesionellt team, jag kommer att få utveckla mig själv och bilen tillsammans med både ingenjörer och teamkamrater, något som är nytt för mig och något jag verkligen ser fram emot.

Från början siktade Sindre på J-WRC, men då budget inte fanns till att göra ordentliga tester och att tävla utanför serien, valde de att prioritera om. Nu ingår flera testdagar, och teamet kan förbereda sig bättre inför tävlingarna. Säsongen börjar med Azorernas tävling i mitten på Mars, och Sindre kan knappt vänta.
- Det är längesedan jag kände mig såhär positiv, nu kan jag knappt vänta tills allt drar igång! Nu kommer vi att ha alla nycklar för att fightas hela vägen, och vi har nu även erfarenhet från några av tävlingarna, och tester är redan planerade inför den första tävlingen, så det här blir kul!

Efter Azorerna väntar ytterligare fem deltävlingar, totalt körs tre tävlingar på grus, och tre på asfalt.
Vinnaren i ERC Junior får en ”prize-drive” i en R5-bil för två deltävlingar i ERC 2020.
19-01-22 Spännande utmaning - ambitiös satsning på rally
Efter två framgångsrika säsonger i STCC växlar Volkswagen Dealerteam BAUHAUS fokus och gör en ambitiös satsning på rally med Johan Kristoffersson, Ole Christian Veiby och Oliver Solberg som förare.
- Jag förväntar mig ett år där jag kommer att lära mig mycket och få många nya erfarenheter, säger Johan Kristoffersson.

Efter uttåget ur rallycross-VM var 2019 ett oskrivet blad för den värmländske världsmästaren. När det också stod klart att det inte skulle bli någon fortsättning i STCC fanns många luckor att fylla i kalendern. Platsen i racingserien WTCR med Sébastien Loeb Racing säkrade upp huvudsysslan för året.
- En rolig utmaning. Alla konkurrenter är nya för mig, liksom alla banor utom två, Nürburgring och Hungaroring. Målet är att försöka hålla mig undan problem och att ta delsegrar.

Kristoffersson har inte varit ute på de internationella racingbanorna sedan 2013, men räknar med att kunna göra bra ifrån sig.
- Jag känner mig trygg med teamet. De deltog ifjol och har stor erfarenhet. Dessutom har jag min ingenjör, Richard Browne, kvar från förra säsongen i rallycross.

När inte WTCR-tester och de tio tävlingshelgerna håller Kristoffersson sysselsatt kommer han att köra så mycket rally som möjligt, i det reviderade familjeteamet KMS med det officiella namnet Volkswagen Dealerteam BAUHAUS. Johan kommer att köra full säsong i SM och därmed gå en kamp om guldet.
- De tre senaste säsongerna i rallycross-VM har jag haft en klar plan över vad jag ska göra. Nu är det väldigt svårt att veta vad jag ska förvänta mig resultatmässigt, men jag hoppas ta stora kliv inom rally, säger 30-årige Kristoffersson och fortsätter:
- Egentligen är jag för gammal för att bli bäst på det här, men jag lägger inte ner 24 timmar om dygnet bara för att det är roligt eller för att vinna någon lokal tävling. Det är mycket inspirerande att försöka göra det så bra som möjligt.

Det har han redan visat i de två hittills avklarade tävlingarna med nya Volkswagen Polo GTI R5. Första stora prövningarna blir Bergslagsrallyt kommande helg och därefter ett Rally Sweden i stenhård konkurrens. Kristoffersson kommer att göra sin tredje start i det svenska VM-rallyt, men det första i en Volkswagen.
- Polon passar mig mycket bättre än de tidigare bilarna. Den är lättkörd, följsam och passar min körstil.

En likadan bil ska rattas av en huvudkonkurrent i Rally Sweden, stallkamraten Ole Christian Veiby. I väntan på teamets andra Polo kommer den unge norrmannen att inleda sin VM-säsong i Monte Carlo, i en bil hyrd från Raimund Baumschlagers team BRR.

Samma R5:a ska han sedan tävla med i Sverige, men Ole Christian kör med Volkswagen Dealerteam BAUHAUS-design, delvis uppbackad av det svenska teamets personal.
- Ole Christian har en ambition att fajtas om VM-titeln i WRC2 2019 och vi vill naturligtvis stötta honom. Efter de två första deltävlingarna kommer han att ta ställning till om det finns andra alternativ eller om han ska fortsätta hos oss hela säsongen, kommenterar stallchefen Tommy Kristoffersson.

En full VM-serie är målet och deltävlingen i Sverige är förstås en höjdpunkt på säsongen.
- Jag har slutat trea två år på rad. Vi måste ta ett kliv till nu, säger Ole Christian, väl medveten om att det är många om budet.
- Jag kan inte komma ihåg när det var så många profiler i startlistan på en WRC2-tävling.

Den tredje Polo R5-föraren i Volkswagen Dealerteam BAUHAUS kommer inte att delta i Rally Sweden. Oliver Solberg, 17 år, är fortfarande för ung för att få lov att köra, men han ska försvara teamets ära i Lettland, med en egen stab av personal.
- Jag kommer att köra fem tävlingar i Lettland och en eller två i Estland, berättar Oliver.

Solberg inledde sin säsong på allra bästa sätt. I första tävlingen med Polo R5:an tog han sin första totalseger i ett rally när han i lördags vann Rally Alüksne.
- Hade en riktigt bra känsla för bilen i samband med testerna, och det gav bra självförtroende, men jag visste inte riktigt vad jag skulle förvänta mig.

Stallchefen i Volkswagen Dealerteam BAUHAUS tycker att det känns bra att ha även Solberg ombord i rallysatsningen.
- En av världens mest lovande juniorer. Dessutom har vi ju gemensamma band sedan tidigare genom PSRX och Volkswagen-familjen, påpekar Tommy Kristoffersson.

Kanske kommer de tre förarna i teamet att konkurrera i samma tävling innan säsongen är över. Oliver Solberg fyller 18 under året och för Johan Kristoffersson kan det bli aktuellt med någon VM-tävling också, när kalendern tillåter. Det innebär att teamet gör en offensiv satsning på rally redan första säsongen, till Tommy Kristofferssons stora glädje.
- Vi har redan märkt att det finns ett stort grundläggande intresse för vår rallysatsning, både nationellt och internationellt. Dessutom är det kul att vi kan bjuda våra Volkswagen-återförsäljare på nya arenor. Tidigare har vi tävlat mycket i södra Sverige, men nu blir det större spridning, med tävlingar längre norrut, säger Tommy, som lovar att teamet är väl förberett för utmaningen.
- Vi tycker att vi har rätt kapacitet och infrastruktur. Dessutom ligger rally närmast hjärtat för stora delar av vår stab, inte minst för mekanikerna.

Även Sten Forsberg, chef för Volkswagen Sverige, tycker att det är en mycket intressant säsong som väntar:
- Vår långsiktiga svenska motorsportsatsning har verkligen varit lyckosam och Johan har skämt bort oss med segrar i alla motorsportgrenar han har ställt upp i hittills. Det blir mycket spännande att följa honom i rally och även i internationell racing. Det är ett fantastiskt team som Volkswagen Dealerteam BAUHAUS har satt ihop och jag ser fram emot att få se Johan, Ole Christian och Oliver tävla under vår flagg.

19-01-21 Joakim Sjöberg, Co-driver och medlem i Sweden Nation Team
Tillsammans med föraren Adam Westlund från Torsåker (Gästrike RC) deltog Joakim i Rally Aluksne. Första deltävling i lettiska mästerskapet och andra gången Adam och Jocke startade denna tävlingen.
- Det var perfekt väder för vinterrally, fin isbotten på vägen och halvmeter höga snövallar överallt Säger Jocke.

Målet för Adam är att samla erfarenhet och detta var en perfekt tävling för det. 10 specialsträckor på totalt 98 km kördes den 18-19 januari. Vägarna höll en så bra standard att däcken höll hela tävlingen, samma 4 däck på bilen som tävlingen startades med avslutades tävlingen också på, utan några dubbar ur.

Sedan lite mer än ett år har Jocke varit mentor och ansvarig för noterna som används i tävlingsbilen, och detta har get bra resultat.
- Jag är otroligt imponerad över Adam, som inte ens är 18 år än, att han vågar och kan åka så pass fort. Självklart handlar det mycket om att lita på bilen, fästet i vägen, noten och sin co-driver men Adam utvecklas otroligt fort hela tiden Avslutar Jocke

Resultatet blev en imponerande tredje plats i tuffa LRC3 klassen med 10 stycken R2 bilar till start.
19-01-18 Landslagsföraren Mattias Adielsson kör rally-EM i franskt toppteam
Göteborgaren Mattias Adielsson och kartläsaren Andreas Johansson är tillsammans med Svensk Bilsport och deras landslagssatsning klar för det franska teamet SainteLoc Racing. Bilen som duon kommer köra i rally-EM är en Citroen C3. Men redan under SM-veckan i Sundsvall startar samarbetet med det nya teamet då den flerfalldige SM-vinnaren i rallysprint Mattias Adielsson gör debut i bilen på snö och is.
- Det känns riktigt spännande. Vi har erfarenhet av EM-serien då vi var med 2015 när vi körde vår Peugeot R2 i juniorklassen, men det blir lite skillnad nu. Det är också mycket roligt att vi får möjlighet att presentera teamet och bilen för den svenska publiken redan under SM-veckan i Sundsvall, säger Mattias Adielsson.

Satsningen i EM blir på ett sätt historisk då Mattias Adielsson och kartläsaren Andreas Johansson kommer vara anmälda som Sweden National Team, samlingsnamnet på Svensk Bilsports landslagsverksamhet. Och med det kommer bilen vara blågul och Mattias och Andreas uppklädda i landslagets färger.
- Det här är en riktigt rolig satsning som vi inom Svensk Bilsport nu kan vara med och stötta. Att vi som förbund med resurser från oss kan vara med och lyfta fram Mattias och Andreas känns spännande och nytt. Tillsammans med förbundets partners vill vi stärka Svensk Bilsport inom flera områden såväl bredd som elit. Detta är ett sätt att tillsammans lyfta fram en del av den svenska bilsporteliten som finns, säger Anna Nordkvist, Svensk Bilsports VD.
- Jag har varit med i flera år i landlagets satsning och sett de värden som finns och som det ger mig och andra att vara med där. För mig känns det här som ett sätt att även utåt visa hur förare och landslagsverksamheten inom bilsporten kan ta nya kliv, säger Adielsson. SainteLoc Racing är ett professionellt team från Frankrike med stor rutin från både VM och EM. Adielsson kom i kontakt med dem då han under en period körde det franska mästerskapet. Därefter har dialogen fortsatt och man körde en testtävling i slutet av 2018 med samma Citroen.
- Det ska bli mycket roligt att få arbeta med Mattias och Andreas. De har stor erfarenhet av rally på högnivå och vi är säkra på att de kommer att göra ett bra jobb hos oss, säger Vincent Ducher teamchef SaiteLoc Racing.

Fredagen den 1 februari blir det premiär för teamet och Adielsson i rallysprinten under SM Veckan i Sundsvall som kan ses direktsänt i SVT.
- Att vi kan köra redan där och få viktiga kilometer i bilen är möjligt tack vare alla som är med och på olika sätt stöttar vår satsning med Mattias Adielsson Motorsport, avslutar Mattias Adielsson.

Rally-EM kommer under säsongen kunna ses i Eurosport.
19-01-17 Dubbel i Torsby premiär för årets Sverige- och VinterSerie i VOC Mekonomen Rally
MK Ratten i Torsby bjöd traditionsenligt in till premiärtävling i VOC Mekonomen Rallys nationella serier, SverigeSerien och VinterSerien. Detta i klassens 30 år som Sveriges största märkesklass och självklara plantskola för svensk rallyelit. Finnskogsvalsen delades precis som 2018 upp i två deltävlingar. Allt inleddes med två "dagsträckor" för etapp ett om knappt 22 km följt av nästan 55 km utmanande sträckor som i mörkret skulle utmana ordentligt. Kylan, snön och de glada minerna från klubbens funktionärer infann sig lika säkert som det stora startfältet från klassen med 42 startande. Kristoffer Karlsson och Dennis Persson var sannolikt extra nöjda då de vann båda etapperna i sina respektive klasser, Elit A och Elit B. I Cup-klassen fick Robin Bäckström och Jacob Johannesson all anledning att sträcka extra på sig. Bland ungdomarna vara det Marcus Persson som intog topplatsen på pallen, även han i båda etapperna.

Elaka tungor skulle kunna förringa MK Rattens insats att sätta samman vintertävlingar av toppkvalitet med argumentet att det inte skulle vara så svårt med de vägarna som finns i trakterna. Deltagare från hela landet kan dock unisont klargöra att det krävs mer än så. Klubben bjuder utöver fantastiska rallyvägar på glada och positiva funktionärer från anmälan till målbil. (Och prisutdelning för de som får ta del av sådan. Red.anm). Rutinen lyser igenom och för att erbjuda det där lilla extra fick deltagarna chansen att värma upp på Shakedown även detta år. Hur många klubbar har extra vägar att bjuda på när man väl fått ihop sitt rally?

Det är ingen slump att vi förlägger vår premiärtävling i Torsby och hos MK Ratten. Torsby bjuder allt som oftast på säkra vinterförhållanden och arrangörsstaben kan det här med rally på sina fem fingrar. I år upprepade vi också succén från förra året och delade upp tävlingen i två. Det gav inte bara chansen för de som bröt på förmiddagen att starta om, vi fick också ett riktigt mandomsprov med tre riktigt fina, långa och stundtals extremt utmanande sträckor att tackla i absolut mörker, säger klassansvarig Roger Fransson.

Kristoffer Karlsson tar en dubbel i Elit A.
Kristoffer Karlsson tog verkligen tag i taktpinnen i årets premiär men konkurrensen var benhård. På första etappen fann vi 7 bilar inom 20 sekunder och närmast jagade Tobias Isaksson följd av Emil Andersson. Att döma av startfältet i Elit A kan årets serier komma att bli en rafflande historia. Etapp tre var både längre och möjligen mer utmanande varför tidsdifferenserna av naturliga skäl växte något. Kristoffer gjorde ingen, utom möjligen konkurrenterna, besvikna och knep med drygt 20 sekunders marginal segern före Patrik Fredriksson och Gustav Johansson.

Sånär som på Tobias Isaksson verkade min tips slå in och sanningen att säga är det inte så förvånande. Alla fyra som knep pallplatser i helgen är vansinnigt snabba förare men vandrar man nedåt i resultatlistan ser man att det finns fler som lurar i vassen. Jag sa det före tävlingen och jag säger det igen, Elit A kommer bli kusligt spännande i år. Stort grattis till Kristoffer Karlsson som visar upp ett högt och stabilt tempo. Väl förtjänt maxpoäng denna helg!

Identiska pallar med Dennis Persson på topp i lägre Elitklass.
Pallplatserna i Elit B skulle visa sig kopieras från etapp ett till etapp två. Dennis Persson, Oscar Jansson och Magnus Lindqvist stavas topptrion. Dennis och Oscar bjöd för övrigt också upp till sekundstrid i första etappen det tackar vi såklart för och talar sitt tydliga språk om klassens jämnhet. På tal om jämnhet; en bit ned i fältet lyckades Andreas Liljeberg sin ovana vid vinterrally till trots köra på tiondelen jämt med klassansvarige Roger Fransson i tävling ett. Särskiljning gav Roger en extra pinne, framtiden får utvisa hur avgörande den blir.

Mitt stalltips före tävlingen var Magnus Westman och Dennis Persson så inte fullt så klockrent som i Elit A men Dennis övertygade här i Torsby och tog en dubbel även han. Magnus fick inte riktigt till det på förmiddagen men revanscherade sig något på etapp två. Oscar och Magnus var såklart namn jag borde garderat med om jag hade haft bättre koll på dem. Jag ber ödmjukast om ursäkt och konstaterar att de båda kan köra bil synnerligen fort. Jag fick ju också vara huvudnumret i en orimligt tät fight med min goda vän Andreas i dagens första etapp vilket var riktigt roligt. Känner jag Andreas rätt så behöver jag den där extra pinnen inför barmarkssäsongen men jag vet också att hans sikte är mer inställt på genomförande än fortåka i år, men kul kommer vi helt säkert att ha!

Jacob Johannesson och Robin Bäckström turades om i Cup.

Robin Bäckström och Jacob Johannesson turades i sann demokratisk anda om att vinna resp. komma två under dagen. Möjligen var det där med att turas om med segrar något de tog med sig till sträcksegrarna också. Trea i klassen blev Joel Nordqvist som var hårt uppvaktad av Marcus Jardler. Bara en halv sekund skiljde de två åt efter förmiddagen.

Ja, här bommade jag tipset rejält men till mitt försvar så är cupklassen mycket svår att tippa, särskilt så här tidigt i säsongen. Robin och Jacob imponerar dock stort som kör snabbt stabilt och håller erkänt snabbe Joel bakom sig. Jag hoppas vi får se dessa herrar under resten av säsongen utkämpa bataljer men jag skulle inte förvåna mig om säsongen kommer bjuda fler namn som vill ge sig in i leken. Till Jacobs försvar ska också tilläggas att han blev hindrad under dagen då han konsekvent hann ikapp Oliver Rumpler. Som uppklassad från juniorklassen så seedas han enligt våra seedningsregler automatiskt lågt i årets premiär. Men med premiären avklarad så är Jacob seedad i toppen och kommer inte längre att ha det problemet.

Dubbel även hos ungdomarna av Marcus Persson.

Fyra ungdomar vågade sig ut i de värmländska skogarna utan såväl noter som körkort. Tyvärr fick kvartetten av tävlingspraktiska skäl starta sist vilket ofta kan vara mycket utmanande på vinterförhållanden. Marcus Persson segrade båda etapperna följd av Max Johansson som kom in som tvåa i båda etapperna. På förmiddagen kom Alexander Stüffe in trea före Valentin Måstensson. På eftermiddagen bröt tyvärr både Alexander och Valentin.

Som vanligt imponeras jag djupt av våra ungdomar. De kör alla mycket bra och att dessutom köra på detta sätt i dessa förutsättningar är inget annat än fantastiskt. Marcus och Max kör fantastiskt bra med imponerande tider i båda deltävlingarna. Om någon av deltagarna som inte nådde mål på etapp två känner sig besvikna så manar jag till en snabb titt i resultatlistan för Elit A. Ni är faktiskt i mycket gott sällskap.

Klassens fyller som bekant 30 år i år och vi har nu kommit igång med de nationella serierna. Ett stort och innerligt tack riktas till MK Ratten som ordnade med en fantastisk premiär, igen. Blicken vänds nu norrut för nästa deltävling(ar). Först ut är Vännäs MK som bjuder upp till Vännäs Plåtrally 2:a februari men vi passar också på att runda av vinterserien med dess final genom Örnskölden i Örnsköldsvik "på väg hem". Väl mött till dess och kör lugnt!

19-01-17 Nyheter i SSRC 2019
Sydsvenska Rallycupen går nu in på sin elfte säsong och med bara några månader kvar till Simrishamnsmixen som inleder är det dags att blicka lite framåt.

2019-års kalender omfattar totalt sju tävlingar i respektive klass. Dessa sju är alla kära återseenden från tidigare år men arrangörerna kommer på olika sätt att förnya sina koncept för året, mer om det när det närmar sig tävlingsdags. Nytt för året är också att alla klasser inte kör samma tävlingar då 2WD och 4 WD vid två tillfällen samkörs med Sydsvenska Mästerskapet i rally.

Finalen kommer som vanligt att köras som en naturlig avslutning på säsongen men även här planeras för nya upplägg, klart så här långt är förstås att en del av prispottens totalt mer än 200.000:- kommer att fördelas här. Glädjande är att finalen även 2019 körs i Skåne efter alla år i Småland med denna gång med Kristianstads MK som värd. De utlovar både fina vägar och plats för alla i finalfesten med prisutdelning både för SSRC och Sydsvenska Mästerskapet i Rally. - Nackdelen är att vi nu tillbaka i trakter där älgjakten har stor påverkan varför vi tvingas återgå till det gamla datumet i slutet av oktober.

Mycket glädjande är samarbetet med GN Motorsport och Hankook Rallytires. Detta kommer att synas under säsongen då alla med stort intresse kommer att följa Hankook Competition baserad på läget i Prispottslistan. Vinnaren 2019 ges möjligheten att provköra en R5 bil i en utvald tävling under hösten 2019 eller våren 2020.

Vid de två inledande tävlingarna i Simrishamn och Ljungby kommer GN Motorsport att dela ut uppmuntringsbidrag till B- och C-förare i form av presentcheckar till ett totalt av 50.000:-. Dessa delas ut redan vid anmälan tävlingsdagen.

Mer om detta och annat finns i reglerna som nu är publicerade på www.ssrc.se.

Några av nyheterna är:
- Sex av sju tävlingar räknas i Prispottslistan
- Startordningen bestäms av den tävlande vid anmälan. I klasserna för A-förare 4WD och 2 WD får först anmäld starta sist i klassen och i övriga klasser får först anmäld starta först.
- I Superfinalen i Kristianstad går också de bästa från SSM in i finalfältet
- Sammanlagt 346.000:- fördelas ut i SSRC och SSM. Sammanställning finns på respektive hemsida www.ssrc.se och www.ssmrally.se

Tävlingskalender Grupp F/VOC, Grupp E och Ungdom
(Temahallen Rallysprint utgår och ersätts av Sydrallyt den 1 juni)
6 april Simrishamnsmixen Simrishamns MK Alla klasser
18 maj Midsommardansen Ljungby MK Alla klasser
1 juni Sydrallyt. Nyhet SSR Grupp E, Grupp F, Ungdom
27 juli Älmhultssprinten Älmhults MK Grupp E, Grupp F, Ungdom
10 augusti EC Snapphanerallyt Hässleholms MK Alla klasser
31 augusti Skilling 500 Skillingaryds MK Alla klasser
14 sept TV-svängen SMK Hörby Alla klasser

Tävlingskalender 4WD och 2WD
6 april Simrishamnsmixen Simrishamns MK Alla klasser
27 april Silverratten Älmhults MK 4WD och 2WD
18 maj Midsommardansen Ljungby MK Alla klasser
29 juni Dackefejden Wäxjö MS 4WD och 2 WD
10 augusti EC Snapphanerallyt Hässleholms MK Alla klasser
31 augusti Skilling 500 Skillingaryds MK Alla klasser
14 sept TV-svängen SMK Hörby Alla klasser

Varmt välkomna till Sydsvenska Rallycupen 2019
19-01-17 Nu på Lördag är det dags för Rallytävlingen Treskerundan
MK Team Treske har till i år förlängt tävlingen jämfört med tidigare år och kan erbjuda de tävlande 65 km SS på klassisk rallymark.
Start och mål är som vanligt beläget vid Anders Jonsson Åkeri AB i Treskog, Gunnarskog ca 30 km norr om Arvika och första start sker 10:30. De tävlande ska köra fyra specialsträckor två gånger. En av dessa är en publiksträcka som körs i anslutning till startplatsen där även serviceplatsen är förlagd. Där finns det dessutom servering, ett bekvämt sätt att kolla rally!

Program och kartor, för de som vill ut i skogen att titta, finns till försäljning från torsdag kl 17 på Mekonomen i Arvika och Charlottenberg samt Ica Thybergs i Gunnarskog. Program finns även att köpa i Treskog på tävlingsdagen.

Om man tittar på startfältet så får man väl hålla Robert Blomberg från Trollhättan i sin Skoda R5 som stor favorit till totalsegern. Han visade ju dessutom att han hade bra fart på grejorna så sent som i helgen då han vann Finnskogsvalsen i Torsby.

Mest spännande fighten ser på förhand ut att bli i den trimmade tvåhjulsdrivna klassen, där framförallt Jan Johansson från Fryksdalens MK ställs mot Andreas Levin från Lima och Magnus Engelbrektsson från arrangörsklubben.
19-01-13 Kristoffersson dansade fram i Finnskogsvalsen
Johan Kristoffersson utnyttjade sitt deltagande i Finnskogsvalsen på bästa sätt. Volkswagen Dealer Team BAUHAUS-föraren var snabb på sträckorna och skaffade mycket värdefull erfarenhet i uppladdningen inför Rally Sweden.

Eftersom Kristoffersson och co-drivern Stig Rune Skjaermoen utnyttjade möjligheten till rekognosering och egna noter så deltog duon utom tävlan i Torsby-trakten under lördagen. Just vikten av att göra korrekta noter var en lärdom Johan tog med sig från premiärtävlingen i Elverum för några veckor sedan och utvärderingen verkar ha gett resultat redan.
- Jag skrev noter bättre och förstod dem bättre. Helt klart ett steg framåt. Mycket bättre flyt i körningen jämfört med Elverum, konstaterar den dubble rallycrossvärldsmästaren efter fem avklarade specialsträckor, varav tre i mörker.

Samarbetet med Skjaermoen fungerar också alldeles utmärkt.
- Stig Rune är duktig på tajmingen. Han håller på noterna och det passar mig att få dem ganska sent.
Resultaten har visat sig omgående för det nya rallyparet. Precis som i Romjulsrally var Polo-ekipaget snabbast, även om inte någon officiell resultatlista visar det.

Kristoffersson berättar att han attackerade mer den här gången, men vet fortfarande inte om han är uppe på acceptabel VM-nivå.
- Det fattas en riktig värdemätare än så länge. Jag vet inte riktigt hur mycket mer obekväm jag måste bli för att det ska gå nog fort. Jag är så pass grön ännu att det är lättare om någon annan först bevisar att det går att köra fortare. Självklart, om man ska bli bäst i världen så måste man ta de stegen själv, men där är jag inte riktigt än.

Den jämnhet som har präglat Kristofferssons karriär, i synnerhet de två senaste rallycrossäsongerna, strävar han förstås efter även i rallyskogen. Framstegen syns också, trots bristande erfarenhet.
-Skillnaden mellan när jag pushar för mycket och när jag pushar för lite minskar. De riktigt bra svängarna blir fler och fler, tycker 30-åringen från Arvika.

En viss återhållsamhet måste han ändå ha, för att inte gå miste om värdefulla mil i tävlingstempo.
- Än så länge är det lite begränsat med reservdelar som vi har kunnat få tag på. Det finns också i bakhuvudet.

Finnskogsvalsen innebar att Johan, med sen starttid, fick köra mer på grus och dessutom på spåriga vägar.
- När det är spårigt efter däck som är mycket smalare så rider mina däck på sidorna av spåren. Det gör att man måste ligga och vakta bilen hela tiden om den hoppar ur spåren.

Volkswagen Dealer Team BAUHAUS-gänget hann med en testdag i Anttila före Finnskogsvalsen, även denna med viktiga lärdomar.
- Det vi testade där funkade bra idag, summerar Johan Kristoffersson och lägger nu fokus på Race of Champions i Mexiko kommande helg och därefter Bergslagsrallyt 26 januari.
Däremellan ska Johan också hinna svida om till Idrottsgalan, 21 januari, där han är nominerad i klassen Årets Manlige Idrottare och finns kvar i kampen om Jerringpriset.
19-01-10 Premiär för VOC Mekonomen Rallys jubileumssäsong i Torsby
Att VOC Mekonomen Rally inleder säsongen i såväl SverigeSerien som VinterSerien i Torsby med Rally Finnskogsvalsen Frykdalens Brunnsborrning, det kanonfina rallyt med det väldigt långa namnet, är en kär tradition. Och självklart ska man inte inleda en säsong i en rallyklass trettioåriga jubileumssäsong annat än traditionsenligt. På lördag är det därför dags för VOC klassens fartfantomer att än en gång utmana Torsbyskogarnas fantastiska vintervägar. Och kampen kommer att blir tuffare än någonsin.

Torsby har bjudit VOC Mekonomen Rally på jättefina vinterrallyn i ett flertal år och har också blivit utsedd till årets arrangör av klassens deltagare. Toppklass alltså.
- Rallyt har blivit en tradition, nästan en institution i vår SverigeSeriekalender. I år kommer vi precis som vi gjorde i fjol att dela rallyt i två. De första två sträckorna blir ett kortare rally av sprintkaraktär på cirka 2,5 mil i dagsljus, en perfekt inledning på säsongen. Efter en lite extralång service så kör vi ytterligare tre sträckor och med dem ytterligare cirka 5,5 mil som ett normalt rally som för oss alltså räknas som deltävling två i årets serie.

För de i klassen som eventuellt tvingats bryta på SS1 eller SS2 är det öppet att starta om i tävling två, det vill säga efter service, utan några tidstillägg bara man hinner till sin tid i TK ut från service.

Årets upplaga av VOC Elit A är mördande tuff
År efter år så kan vi konstatera hur tuffa klasserna är i VOC. Den stora mängden tävlande i klassen och de precis jämna bilarna skapar en närmast mördande konkurrens.
- Men i år ser det tuffare ut än någonsin i VOC´s högsta elitklass. Det stora flertalet av förra säsongens toppförare i klassen finns kvar, samtidigt som en hel hög riktiga fortåkare har klassat upp från Elit B.

Går det ens att förutspå en vinnare?
- Egentligen inte. Men om jag blir tvingad så tror jag ändå att Emil Andersson blir svårslagen. Men om slutsegraren istället heter Kristoffer Karlsson, som för övrigt går ut toppseedad, är jag inte ett uns överraskad. Och dessutom skulle Kristoffer, som i fjol tappade klassens alla tre serier med minsta möjliga tänkbara marginal till Lukas Kindgren, vara så otroligt värd all tänkbar framgång. Eller varför inte Patrik Fredriksson som gör comeback i SverigeSerien. Eller varför inte uppklassade Gustav Johansson som visat massor med vinnartakter. Det är bara några av de namn som har kapacitet att kliva högst upp på pallen på lördagens båda tävlingar.

Ett jättekul inslag i Elit A är att vi har två långväga gäster, inte mindre än två tyska ekipage rattade av Jochen Walter och Sigfried "Siggi" Mayr, den senare en ofta sedd gäst i våra svenska serietävlingar trots att han bor längst nere i södra Tyskland, i sanning imponerande.

Lite lugnare i lägre elitklass
Med flera fortåkare uppklassade så ser säsongspremiären ut att vara lite lugnare i Elit B.
- Nja, lite färre deltagare i Elit B men även här är det tufft och många kan vinna. Men sett utifrån tidigare meriter så borde Magnus Westman eller Dennis Persson vara de självklara vinnartipsen. Men vi vet att ett namn som Björn Kallin är en bra gardering. Klassens tekniskt huvudansvariga som därför inte hinner köra så mycket han själv skulle vilja, men då han gör det så gör han det ofta bra. Eller kanske det är dags för "klassens egna Kubica" att överraska, Andreas Liljeberg som gjort sig känd för att antingen köra väldigt fort eller att blanda ihop det där med om hjulen på bilen ska vara mot marken eller peka upp mot himlen.

Internationellt besök även i Cupklassen
Tippa vinnare i en klass där utvecklingskurvan för flera förare går rakt upp mot himlen är i det närmast omöjligt.
- I synnerhet tidigt på säsongen då vi alltid ser flera nya namn är det extremt svårt att tippa den här klassen. När det vankas SverigeSerie så är det också ofta ett antal lokala förmågor som passar på att mäta sig mot klassens nationella topp. Detta sagt har jag ändå en känsla att Joel Norqvist kommer glimma i år. Toppseedade Marcus Jardler, älskad av alla i klassen må ursäkta men jag tror Joel är en stark vinnarkandidat på lördag. Detsamma gäller andraseedade Ingvar Ivarsson. Men jag kan ha helt fel och något av de mindre rutinerade namnen kan visa sig vara det jag egentligen skulle ha tippat.

Vi har långväga besök även i VOC C. Far och son Rumpler, Oliver och Karl har tagit sig hit ända från Österrike för att köra Torsby, och har dessutom ambitionen att köra full VinterSerie och kanske också någon annan serietävling. Härligt när våra internationella grenar kommer på besök i VOC´s hem- och huvudland, förutom Sverige så finns ju klassen såväl i Norge och Danmark som i Tyskland, Österrike och Holland.

Välkomna till VOC´s trettionde säsong. Välkomna till Rally Finnskogsvalsen Frykdalens Brunnsborrning. På lördag klockan 11:30 går starten från Stjärneskolan i Torsby. Därifrån bär det söderut för tävlingens första två sträckor, deltävling 1 för klassen. Välkomna till en härlig rallydag där fajten (fajterna) kommer att ta episka proportioner.
19-01-07 Team Ramudden presenterar nytt ekipage!
Då Ramudden jobbat i flera år med att stötta ryggmärgsforskning och trafikskadade så kändes denna satsning som självklar. I år kommer Kristoffer Gustavsson och Viktor Niemistö att representera teamet i en nyinköpt Mitsubishi Evo.

De kommer att åka hela SM säsongen och har som mål att kunna vara med och matcha de i toppen i slutet av säsongen. Givetvis kommer de likt de andra åkarna i teamet att åka ytterligare utvalda tävlingar och vara delaktiga i event kring teamet. Första testen visade positiva resultat.
- Vi är jätteglada att få med oss dessa grabbar. De ger oss många goda skratt och samtidigt smittar deras vilja och kämpaglöd av sig på hela teamet, säger Johan Fast, Team Ramudden.

19-01-07 Kristoffersson, Rådström och 93 andra rallyekipage bjuder upp till Finnskogsvals!
Till helgen är det dags för 2019-års upplaga av Finnskogsvalsen 12 januari och 95 ekipage är anmälda till MK Rattens populära vintertävling Mildvädret varvat med köld har gett Torsby fin isbotten i vägarna, dessutom visar prognoserna upp till 2 dm snö i början veckan så förhoppningsvis kommer även snövallarna att byggas upp ytterligare framåt helgen

VOC Mekonomen Rally är huvudklassen i tävlingen för sjätte året i rad går ut först med hela 39 ekipage, där det som vanligt är ett getingbo av mycket talangfulla förare och kartläsare.

I anmälningslistan hittar vi bland annat rallycross-världsmästaren Johan Kristoffersson med kartläsare Stig Rune Skjærmoen.

Även Dennis Rådström och kartläsare Johan Johansson kommer till start. Duon kommer att finslipa formen inför junior VM som startar på hemmaplan i form av Rally Sweden i februari. Kristoffersson och Rådström kommer att starta i den så kallade "öppna klassen" där det är tillåtet att skriva egna noter och kör därmed utom tävlan så tyvärr kommer de inte att vara med och slåss i resultatlistan.

Första tävlingsbil startar vid Stjerneskolan i Torsby kl 12.00 för att sedan köra två sträckor i dagsljus.
Efter ett serviceuppehåll vid Torsbys marknadsplats kör de tävlande sedan ytterligare 3 sträckor i mörker.

Radio Fryksdalen kommer att rapportera under hela rallyt på 100.6 och 104.1 Mhz och på webbradio via + Webbradio via http://radiofryksdalen.se/.

Programblad kommer att säljas from fredag på OK/Q8 i Torsby och Sunne, Circle K i Vägsjöfors, Rottnahallen i Gräsmark och förbutiken på Toria i Torsby. Under tävlingsdagen är det även möjligt att köpa programblad på Stjerneskolan.

Varmt välkomna till en fartfylld rallydag i värmlandsskogarna!

Anmälningslista http://www.raceconsulting.se/finnskogsvalsen-12-1/
19-01-06 Rally Treskerundan stöttar Cancerforskningen även i år!
MK Team Treske har beslutat att även i år ska göra en god gärning och hjälpa till i kampen för att besegra cancer. Rally Treskerundan skänker därmed 100 kr av varje startavgift till Cancerforskningen.

Treskerundan som i år går av stapeln den 19 januari i Gunnarskog, norr om Arvika har genom åren gjort sig känd som ett publikvänligt rally med riktigt fina och underhållande rallysträckor. Nytt för i år är att vi satsar på liverapportering av tider under rallyt, så att man lättare kan följa tävlingen över nätet.
- Vi hoppas nu på ett stort startfält så att vi tillsammans kan hjälpas åt att samla ihop så mycket pengar som möjligt till kampen mot cancer, säger tävlingsledare Fredrik Kruskopf
Tryck här för mer info!