<< Till startsidan
 

OBS! Här publiceras era pressutskick eller nyhetsbrev. Ja, allt ni vill ska nå ut, vare sig det är klubbinfo, teaminfo eller något annat av intresse. Är det något du vill ha med så maila till: maria@motorsportivarmland.nu

MiV är ju sidan som förmedlar allt NI vill få ut och läsa! Så välkommen att maila in din rapport!

2019

2019




19-01-13 Kristoffersson dansade fram i Finnskogsvalsen
Johan Kristoffersson utnyttjade sitt deltagande i Finnskogsvalsen på bästa sätt. Volkswagen Dealer Team BAUHAUS-föraren var snabb på sträckorna och skaffade mycket värdefull erfarenhet i uppladdningen inför Rally Sweden.

Eftersom Kristoffersson och co-drivern Stig Rune Skjaermoen utnyttjade möjligheten till rekognosering och egna noter så deltog duon utom tävlan i Torsby-trakten under lördagen. Just vikten av att göra korrekta noter var en lärdom Johan tog med sig från premiärtävlingen i Elverum för några veckor sedan och utvärderingen verkar ha gett resultat redan.
- Jag skrev noter bättre och förstod dem bättre. Helt klart ett steg framåt. Mycket bättre flyt i körningen jämfört med Elverum, konstaterar den dubble rallycrossvärldsmästaren efter fem avklarade specialsträckor, varav tre i mörker.

Samarbetet med Skjaermoen fungerar också alldeles utmärkt.
- Stig Rune är duktig på tajmingen. Han håller på noterna och det passar mig att få dem ganska sent.
Resultaten har visat sig omgående för det nya rallyparet. Precis som i Romjulsrally var Polo-ekipaget snabbast, även om inte någon officiell resultatlista visar det.

Kristoffersson berättar att han attackerade mer den här gången, men vet fortfarande inte om han är uppe på acceptabel VM-nivå.
- Det fattas en riktig värdemätare än så länge. Jag vet inte riktigt hur mycket mer obekväm jag måste bli för att det ska gå nog fort. Jag är så pass grön ännu att det är lättare om någon annan först bevisar att det går att köra fortare. Självklart, om man ska bli bäst i världen så måste man ta de stegen själv, men där är jag inte riktigt än.

Den jämnhet som har präglat Kristofferssons karriär, i synnerhet de två senaste rallycrossäsongerna, strävar han förstås efter även i rallyskogen. Framstegen syns också, trots bristande erfarenhet.
-Skillnaden mellan när jag pushar för mycket och när jag pushar för lite minskar. De riktigt bra svängarna blir fler och fler, tycker 30-åringen från Arvika.

En viss återhållsamhet måste han ändå ha, för att inte gå miste om värdefulla mil i tävlingstempo.
- Än så länge är det lite begränsat med reservdelar som vi har kunnat få tag på. Det finns också i bakhuvudet.

Finnskogsvalsen innebar att Johan, med sen starttid, fick köra mer på grus och dessutom på spåriga vägar.
- När det är spårigt efter däck som är mycket smalare så rider mina däck på sidorna av spåren. Det gör att man måste ligga och vakta bilen hela tiden om den hoppar ur spåren.

Volkswagen Dealer Team BAUHAUS-gänget hann med en testdag i Anttila före Finnskogsvalsen, även denna med viktiga lärdomar.
- Det vi testade där funkade bra idag, summerar Johan Kristoffersson och lägger nu fokus på Race of Champions i Mexiko kommande helg och därefter Bergslagsrallyt 26 januari.
Däremellan ska Johan också hinna svida om till Idrottsgalan, 21 januari, där han är nominerad i klassen Årets Manlige Idrottare och finns kvar i kampen om Jerringpriset.
19-01-10 Premiär för VOC Mekonomen Rallys jubileumssäsong i Torsby
Att VOC Mekonomen Rally inleder säsongen i såväl SverigeSerien som VinterSerien i Torsby med Rally Finnskogsvalsen Frykdalens Brunnsborrning, det kanonfina rallyt med det väldigt långa namnet, är en kär tradition. Och självklart ska man inte inleda en säsong i en rallyklass trettioåriga jubileumssäsong annat än traditionsenligt. På lördag är det därför dags för VOC klassens fartfantomer att än en gång utmana Torsbyskogarnas fantastiska vintervägar. Och kampen kommer att blir tuffare än någonsin.

Torsby har bjudit VOC Mekonomen Rally på jättefina vinterrallyn i ett flertal år och har också blivit utsedd till årets arrangör av klassens deltagare. Toppklass alltså.
- Rallyt har blivit en tradition, nästan en institution i vår SverigeSeriekalender. I år kommer vi precis som vi gjorde i fjol att dela rallyt i två. De första två sträckorna blir ett kortare rally av sprintkaraktär på cirka 2,5 mil i dagsljus, en perfekt inledning på säsongen. Efter en lite extralång service så kör vi ytterligare tre sträckor och med dem ytterligare cirka 5,5 mil som ett normalt rally som för oss alltså räknas som deltävling två i årets serie.

För de i klassen som eventuellt tvingats bryta på SS1 eller SS2 är det öppet att starta om i tävling två, det vill säga efter service, utan några tidstillägg bara man hinner till sin tid i TK ut från service.

Årets upplaga av VOC Elit A är mördande tuff
År efter år så kan vi konstatera hur tuffa klasserna är i VOC. Den stora mängden tävlande i klassen och de precis jämna bilarna skapar en närmast mördande konkurrens.
- Men i år ser det tuffare ut än någonsin i VOC´s högsta elitklass. Det stora flertalet av förra säsongens toppförare i klassen finns kvar, samtidigt som en hel hög riktiga fortåkare har klassat upp från Elit B.

Går det ens att förutspå en vinnare?
- Egentligen inte. Men om jag blir tvingad så tror jag ändå att Emil Andersson blir svårslagen. Men om slutsegraren istället heter Kristoffer Karlsson, som för övrigt går ut toppseedad, är jag inte ett uns överraskad. Och dessutom skulle Kristoffer, som i fjol tappade klassens alla tre serier med minsta möjliga tänkbara marginal till Lukas Kindgren, vara så otroligt värd all tänkbar framgång. Eller varför inte Patrik Fredriksson som gör comeback i SverigeSerien. Eller varför inte uppklassade Gustav Johansson som visat massor med vinnartakter. Det är bara några av de namn som har kapacitet att kliva högst upp på pallen på lördagens båda tävlingar.

Ett jättekul inslag i Elit A är att vi har två långväga gäster, inte mindre än två tyska ekipage rattade av Jochen Walter och Sigfried "Siggi" Mayr, den senare en ofta sedd gäst i våra svenska serietävlingar trots att han bor längst nere i södra Tyskland, i sanning imponerande.

Lite lugnare i lägre elitklass
Med flera fortåkare uppklassade så ser säsongspremiären ut att vara lite lugnare i Elit B.
- Nja, lite färre deltagare i Elit B men även här är det tufft och många kan vinna. Men sett utifrån tidigare meriter så borde Magnus Westman eller Dennis Persson vara de självklara vinnartipsen. Men vi vet att ett namn som Björn Kallin är en bra gardering. Klassens tekniskt huvudansvariga som därför inte hinner köra så mycket han själv skulle vilja, men då han gör det så gör han det ofta bra. Eller kanske det är dags för "klassens egna Kubica" att överraska, Andreas Liljeberg som gjort sig känd för att antingen köra väldigt fort eller att blanda ihop det där med om hjulen på bilen ska vara mot marken eller peka upp mot himlen.

Internationellt besök även i Cupklassen
Tippa vinnare i en klass där utvecklingskurvan för flera förare går rakt upp mot himlen är i det närmast omöjligt.
- I synnerhet tidigt på säsongen då vi alltid ser flera nya namn är det extremt svårt att tippa den här klassen. När det vankas SverigeSerie så är det också ofta ett antal lokala förmågor som passar på att mäta sig mot klassens nationella topp. Detta sagt har jag ändå en känsla att Joel Norqvist kommer glimma i år. Toppseedade Marcus Jardler, älskad av alla i klassen må ursäkta men jag tror Joel är en stark vinnarkandidat på lördag. Detsamma gäller andraseedade Ingvar Ivarsson. Men jag kan ha helt fel och något av de mindre rutinerade namnen kan visa sig vara det jag egentligen skulle ha tippat.

Vi har långväga besök även i VOC C. Far och son Rumpler, Oliver och Karl har tagit sig hit ända från Österrike för att köra Torsby, och har dessutom ambitionen att köra full VinterSerie och kanske också någon annan serietävling. Härligt när våra internationella grenar kommer på besök i VOC´s hem- och huvudland, förutom Sverige så finns ju klassen såväl i Norge och Danmark som i Tyskland, Österrike och Holland.

Välkomna till VOC´s trettionde säsong. Välkomna till Rally Finnskogsvalsen Frykdalens Brunnsborrning. På lördag klockan 11:30 går starten från Stjärneskolan i Torsby. Därifrån bär det söderut för tävlingens första två sträckor, deltävling 1 för klassen. Välkomna till en härlig rallydag där fajten (fajterna) kommer att ta episka proportioner.
19-01-07 Team Ramudden presenterar nytt ekipage!
Då Ramudden jobbat i flera år med att stötta ryggmärgsforskning och trafikskadade så kändes denna satsning som självklar. I år kommer Kristoffer Gustavsson och Viktor Niemistö att representera teamet i en nyinköpt Mitsubishi Evo.

De kommer att åka hela SM säsongen och har som mål att kunna vara med och matcha de i toppen i slutet av säsongen. Givetvis kommer de likt de andra åkarna i teamet att åka ytterligare utvalda tävlingar och vara delaktiga i event kring teamet. Första testen visade positiva resultat.
- Vi är jätteglada att få med oss dessa grabbar. De ger oss många goda skratt och samtidigt smittar deras vilja och kämpaglöd av sig på hela teamet, säger Johan Fast, Team Ramudden.

19-01-07 Kristoffersson, Rådström och 93 andra rallyekipage bjuder upp till Finnskogsvals!
Till helgen är det dags för 2019-års upplaga av Finnskogsvalsen 12 januari och 95 ekipage är anmälda till MK Rattens populära vintertävling Mildvädret varvat med köld har gett Torsby fin isbotten i vägarna, dessutom visar prognoserna upp till 2 dm snö i början veckan så förhoppningsvis kommer även snövallarna att byggas upp ytterligare framåt helgen

VOC Mekonomen Rally är huvudklassen i tävlingen för sjätte året i rad går ut först med hela 39 ekipage, där det som vanligt är ett getingbo av mycket talangfulla förare och kartläsare.

I anmälningslistan hittar vi bland annat rallycross-världsmästaren Johan Kristoffersson med kartläsare Stig Rune Skjærmoen.

Även Dennis Rådström och kartläsare Johan Johansson kommer till start. Duon kommer att finslipa formen inför junior VM som startar på hemmaplan i form av Rally Sweden i februari. Kristoffersson och Rådström kommer att starta i den så kallade "öppna klassen" där det är tillåtet att skriva egna noter och kör därmed utom tävlan så tyvärr kommer de inte att vara med och slåss i resultatlistan.

Första tävlingsbil startar vid Stjerneskolan i Torsby kl 12.00 för att sedan köra två sträckor i dagsljus.
Efter ett serviceuppehåll vid Torsbys marknadsplats kör de tävlande sedan ytterligare 3 sträckor i mörker.

Radio Fryksdalen kommer att rapportera under hela rallyt på 100.6 och 104.1 Mhz och på webbradio via + Webbradio via http://radiofryksdalen.se/.

Programblad kommer att säljas from fredag på OK/Q8 i Torsby och Sunne, Circle K i Vägsjöfors, Rottnahallen i Gräsmark och förbutiken på Toria i Torsby. Under tävlingsdagen är det även möjligt att köpa programblad på Stjerneskolan.

Varmt välkomna till en fartfylld rallydag i värmlandsskogarna!

Anmälningslista http://www.raceconsulting.se/finnskogsvalsen-12-1/
19-01-06 Rally Treskerundan stöttar Cancerforskningen även i år!
MK Team Treske har beslutat att även i år ska göra en god gärning och hjälpa till i kampen för att besegra cancer. Rally Treskerundan skänker därmed 100 kr av varje startavgift till Cancerforskningen.

Treskerundan som i år går av stapeln den 19 januari i Gunnarskog, norr om Arvika har genom åren gjort sig känd som ett publikvänligt rally med riktigt fina och underhållande rallysträckor. Nytt för i år är att vi satsar på liverapportering av tider under rallyt, så att man lättare kan följa tävlingen över nätet.
- Vi hoppas nu på ett stort startfält så att vi tillsammans kan hjälpas åt att samla ihop så mycket pengar som möjligt till kampen mot cancer, säger tävlingsledare Fredrik Kruskopf
Tryck här för mer info!