OBS!
Här publiceras era pressutskick eller nyhetsbrev.
Ja, allt ni vill ska nå ut, vare sig det
är klubbinfo, teaminfo eller något
annat av intresse. Är det något du
vill ha med så maila till:
maria@motorsportivarmland.nu
MiV är ju sidan som förmedlar allt NI
vill få ut och läsa! Så välkommen
att maila in din rapport! |
|
2021
21-01-16
Stark debut av fabriksföraren Oliver Solberg
Endast 0,9 sekunder skilde Oliver Solberg från
klasseger i sin debuttävling som fabriksförare
för Hyundai på lördagen.
19-åringen slutade på en tredje plats
totalt i finska Arctic Lapland Rally.
Endast hemmahoppet Teemu Asunmaa lyckades hålla
unge Solberg bakom sig i iskalla Rovaniemi i R5-klassen.
Juho Hänninen hade fördelen med att köra
en fullspäckad WRC-bil med cirka 100 hästkrafter
starkare motor och Toyota-föraren vann inte helt
överraskande rallyt.
Finländaren var snabbast på sex av sju
specialsträckor men på rallyts femte sträcka
var det Oliver Solberg som var snabbast av alla över
den 25 kilometer långa sträckan. 19-åringen
var alltså den enda som lyckades med den prestationen.
-Vi blev ganska förvånade över vinsten
på den sträckan, vi startade tidigt i fältet
och kände att vi förlorade mycket tid i
den lösa snön men det var en trevlig överraskning
vi fick vid målgången. Även om vi
hade problem med intercom systemet i bilen så
var vi den snabbaste R5-bilen den sista dagen. Resultatet
är otroligt bra för att vara vår första
tävlingen med nytt bilmärke, säger
Oliver Solberg, som hade en försiktig start första
dagen med positionerna 5-6-5.
Förutom en sträckvinst med den snabbaste
totaltiden var Solberg och kartläsaren Aaron
Johnston de snabbaste i sin klass på ytterligare
tre specialsträckor. Det svensk-norska stjärnskottet
tog den finska mästaren Asunmaa med över
en halv minut sista dagen.
-Vi avslutar tävlingen starkt och var över
10 sekunder snabbare än närmsta R5-bil på
den sista sträckan. Även om det bara var
0,9 sekunder fram till klassegern kan jag inget annat
än att vara nöjd med debuten, säger
Oliver Solberg.
Förra månaden tecknade Solberg ett tvåårigt
kontrakt med regerande världsmästarna Hyundai
Motorsport, redan nästa helg startar VM-säsongen
i klassiska Monte-Carlo. Solberg startar där
i WRC2-klassen, samma klass som norska Mads Østberg
vann VM-guld i förra året.
Följande månad arrangeras för första
gången en VM-tävling i Rovaniemi Finland,
som tar över vinterrallyt från Sverige
i år.
21-01-15
Utmanande och lärorikt Dakarrally för Mattias
Ekström och Emil Bergkvist
Efter nästan tusen mil har Mattias Ekström
och Emil Bergkvist gått i mål i Dakarrallyt
2021. Under två veckor fick svenskarna lära
känna ökenrallyt den hårda vägen,
med både framgång och motgång.
Jag kan säga att det krävs en hel
del kämparglöd för att orka med hela
Dakarrallyt, säger Ekström.
Idag avslutades det cirka 800 mil långa Dakarrallyt,
som körts i den Saudiarabiska öknen 3-15
januari. För Dakar-debutanterna Mattias Ekström
och kartläsare Emil Bergkvist, som är de
enda svenskarna bland över 500 deltagare, blev
det en tuff men rolig utmaning. Men trots att duon
är rookies i Dakarrallyt är de inga nybörjare
inom motorsporten. Ekström har bland annat ett
VM-guld i rallycross och DTM-guld i bagaget, medan
Bergkvist vunnit Junior-VM i rally som förare.
Under 2021 satsar Ekström på Extreme E
tillsammans med ABT-CUPRA, och såg därmed
tävlingen som en bra uppladdning inför säsongens
inledande deltävling i Saudiarabien. Syftet var
att samla erfarenhet i ökenlandskap och
många lärdomar blev det.
Tillsammans med teamet X-raid Yamaha Racing Rally
Supported Team kom de till start med en Yamaha YXZ1000R
prototyp i klassen Lightweight Vehicle. Teamet hade
framgångar med bland annat flera topp tio-tider
i sin klass, men stötte också på
en del tekniska problem under det utmanande rallyt.
Under SS7 gjorde motorproblem att teamet behövde
bärgas till serviceplatsen för att byta
motor, och missade därmed SS8. De kunde kämpa
sig tillbaka och starta om i rallyt, då i kategorin
Dakar Experience. Duon och teamet tog sig igenom de
avslutande fyra sträckorna och kunde, med hjälp
från medtävlande, passera mållinjen
under SS12. I och med det slutförde de tävlingen
och uppnådde ett av de stora delmålen
under Dakarrallyt 2021.
Mattias Ekström, förare:
Vi har haft ett jättekul rally och lärt
oss mycket. Det har också hänt mycket konstiga
saker under dessa veckor. Vi har fått prova
på det mesta och haft utmaningar både
med själva tävlingen och upplägget,
men också med naturen, berg, sanddyner och stenar.
Jag kan säga att det krävs en hel del kämparglöd
för att orka med hela Dakarrallyt. Men vi har
haft ett jättebra gäng omkring oss i teamet
med mekaniker och ingenjörer. Emil och jag har
haft god ton i bilen, lärt oss mycket om navigering
och tävling i öken. Så det har varit
en fantastiskt kul upplevelse och såklart gett
lite mersmak. Man ska aldrig underskatta Dakarrallyt
och på första försöket tror jag
inte man kan göra ett hur bra resultat som helst
heller vi är nöjda och glada. Nu
ska jag åka hem, analysera allt och fundera
om det blir Dakar igen eller om jag ska nöja
mig här.
Emil Bergkvist, kartläsare:
Detta har varit bland det tuffaste jag gjort
i hela min karriär. Väldigt långa
dagar med oerhört tuffa vägar. Det har varit
en svår utmaning att hitta den rätta balansen
för att komma i mål varje dag. Jag är
nöjd med min navigering, även om det inte
har varit felfritt. Men det går inte heller
att genomföra ett helt Dakarrally felfritt, utan
gäller att lösa situationerna på bästa
sätt när det väl går fel. Samarbetet
med Mattias har fungerat jättebra, vi har haft
superroligt trots att det varit tufft. Det känns
också roligt att så många följt
oss under resan, och jag vill tacka för allt
stöd. Nu ska det blir skönt att komma hem
och återhämta sig.
21-01-11
Valöpokalen inställd
Måste tyvärr meddela att vi tvingas ställa
in Valöpokalen 7/2 2021 pga rådande situation.
Hälsar Roger Ingvarsson, tävlingsledare
Östhammars MK
21-01-09
Finsk proffsdebut för Oliver Solberg
Rallytalangen Oliver Solberg (19) debuterar som fabriksförare
i Finland nästkommande helg. Tonåringens
första tävling med Hyundai kommer att äga
rum i vinterklassikern Arctic Lapland Rally.
Den norsk-svenska 19-åringen skrev nyligen på
ett tvåårs kontrakt med världsmästarna
Hyundai Motorsport. Kontrakten med det sydkoreanska
bilmärket är drygt en vecka gammalt och
ger Solberg fullt program i WRC2-klassen i rally-VM
kommande säsong.
Debuten i finska mästerskapet kommer att äga
rum helgen innan den planerade VM-debuten med Hyundai
i Monte Carlo 21-24 januari.
- Många starka finländska namn förväntas
finnas med i startlistorna men vi kommer att fokusera
på att lära känna bilen och skaffa
oss erfarenhet och inte så mycket på resultatet,
säger Oliver Solberg.
På perfekta vintervägar i de djupa Värmlandsskogarna
gjorde Solberg sin första riktiga test med sin
nya Hyundai i20 R5 nu i veckan.
- Vi hade perfekta vinterförhållanden att
testa på med isiga vägar och höga
snövallar på sidorna. Jag fick ett mycket
bra första intryck av bilen. Motorn är helt
rå och känslan var bra. Men det tar tid
att bli helt bekväm i en ny bil, så jag
vill använda tiden fram till första VM-tävlingen
så bra jag kan för att lära känna
den bättre.
Arctic Lapland Rally har körts sedan 1966. Bland
vinnarna finns rallylegender som Marcus Grönholm,
Tommi Mäkinen, Hannu Mikkola, Timo Salonen och
Ari Vatanen. I fjol vanns tävlingen av det finska
stjärnskottet Kalle Rovanperä.
Tävlingen äger rum i området runt
Rovaniemi i Lappland, norra Finland - även känt
som "jultomtens hemtrakter
Rallyt startar nästa fredag och avslutas på
lördagen då 216,5km specialsträckor
har avverkats.
|
|
|
|