Tommi Mäkinen i Mitsubishi tog sin andra seger totalt i Swedish Rally på söndagseftermiddagen, efter totalt mer än 38 mil specialsträckor norr om Karlstad. Tommi körde på säkerhet hela dagen - han hade betryggande 51 sekunder tillgodo på tvåan Carlos Sainz.
- Hade inte Thomas Rådström brutit igår hade det inte varit lika lätt. Han var mycket stark, men försökte kanske för mycket. Jag tycker verkligen synd om honom.
Thomas låg en halvminut före Tommi Mäkinen under lördagen när han körde in i en snövall och slog sönder hela fronten på bilen. Motorrummet fylldes med snö och kylaren gick sönder. När huven lossnade en stund senare var det definitivt färdigkört för 'Rådis'.
Mäkinen hade heller inga tekniska bekymmer, till skillnad mot förra året, då han fick så mycket strafftid efter ha kommit sent från service i Borlänge att han omöjligt kunde ta igen - trots att han vann i princip varje sträcka efter det.
I år stod istället den hårdaste kampen mellan Carlos Sainz och Juha Kankkunen. Kankkunen i en Ford låg tvåa ända tills näst sista sträckan, då Carlos tog sig förbi med 4 sekunder tillgodo. Han utökade sedan försprånget till 7 sekunder på den avslutande publiksträckan i utkanterna av Karlstad.
Det var tredje året i rad som Sainz tog andraplatsen. Han startade söndagen med att smula sönder rekordet på dagens första sträcka och tog sedan ytterligare tre.
Fjolårsvinnande Kenneth Eriksson hade bekymmer med sexans växel, som hoppade ur ideligen, så att antingen han eller kartläsaren Staffan Parmander tvingades sitta med ena handen på växeln hela tiden. Han kunde inte matcha topptrion då, utan slutade fyra.
I grupp N bröt slutligen Stig-Olov Walfridsson hårdaste konkurrenten Kenneth Bäcklunds segersvit på fem år i rad.
- Det här var gôtt. Sista sträckan var ju grus och spegel om vartannat, kommenterade Stig-Olov 'Stecka' de 20 sekunder han slutligen slog Bäcklund med.
I SM-klassen F2 vann Jörgen Jonasson för andra året i rad. Han körde nu Seat Ibiza och fick hjälp med servicen av Seats fabriksteam. Tvåa blev finske Toni Gardmeister i Nissan Sunny.
Mats Jonsson kom tillbaka efter sitt turbohaveri och tog den väl så ansedda tiondeplatsen totalt. Annars var j manfallet bland värmlänningarna stort. Utöver Mats och 'Stecka' kom endast Pernilla Walfridsson i mål. Hon var 28 totalt av de 42 bilar som orkaede i mål.
Söndagen bjöd på perfekta förhållanden, med frusna vägbanor och solsken, efter två dagar av snö och senare modd och plusgrader..
Totalt Swedish Rally 1998
1. Tommy Mäkinen, Mitsubishi, 3.32.51.6
2. Carlos Sainz, Toyota, 3.33.43.2
3. Juha Kankkunen, Ford, 3.33.50.4
4. Kenneth Eriksson, Subaru, 3.35.23.3
5. Marcus Grönholm, Toyota, 3.36.21.5
6. Didier Auriol, Toyota, 3.37.09.8
7. Uwe Nittel, Mitsubishi, 3.37.35.2
8. Bruno Thiry, Ford, 3.38.59.1
9. Piero Liatti, Subaru, 3.40.38.5
10. Mats Jonsson, Ford, 3.41.05.5
11. Pasi Hagström, Toyota3.41.24.5
12. Henning Solberg, Toyota, 3.43.16.5
13. Stig-Olov Walfridsson, Mitsubishi, 3.43.29.8
14. Kenneth Bäcklund, Mitsubishi, 3.43.49.8
15. Richard Burns, Mitsubishi, 3.43.53.1
Rådström tvingades bryta - Mäkinen ny ledare
På lördagseftermiddagen var det färdigkört i Swedish Rally för Thomas Rådström, sedan hans Toyota Corolla överhettats. Motorrummet fylldes med snö på rallyts längsta sträcka efter en dikeskörning. På samma 47 kilometer långa Jutbo-sträckan försvann också Colin McRae med elektriska problem.
Dagen startade också dramatiskt, Richard Burns presterade två sträckrekord direkt på morgonen - första gången han kör Swedish Rally.
Upp i ledningen gick Tommi Mäkinen i sin Mitsubishi Lancer. Han tog tre sträcksegrar sist på dagen, efter att ha bytt till samma däckstyp, Michelin GE, som var så framgångsrika för Richard Burns på morgonen. Inför åskådarmassor på 18.000-21.000 personer i Faluns skidstadion slog han landsmannen Juha Kankkunen med hela två sekunder på den korta super specialsträckan.
Dagens stora bekymmer var däcksvalet, efter väderomslag under natten. Vägarna var genomgående moddiga.
Carlos Sainz, nu på tredje plats, hade exempelvis problem på den långa specialsträckan 12, dock inte lika allvarliga som Rådström och McRae.
- Jag snurrade i mycket hög fart på sjätte växeln och förlorade massor av tid. Det här har varit en av de värsta dagar i Swedish Rally jag kan minnas.
Fjolårsvinnaren Kenneth Eriksson ligger på fjärde plats efter två dagars körning.
- Givetvis är det en besvikelse. Jag vet inte om det är jag eller hela alltet. Jag kan bara göra mitt bästa.
I grupp N leder Stig-Olov Walfridsson med 20 sekunder i duellen med Kenneth Bäcklund, båda i Mitsubishi.
- Det går som på räls, säger Walfridsson och Bäcklund kontrar.
- Då är jag sista vagnen... Vi har snurrat och det går ryckigt.
I F2 leder Jörgen Jonasson i en Seat Ibiza. Hans huvudkonkurrent Per Svan i Opel tvingades bryta på dagens tredje sträcka. En länkarm gick av och då var det färdigkört. Nu ligger finländaren Toni Gardemeister tvåa i klassen.
Thomas Rådströms dag
Den första dagen i Swedish Rally tillhörde Thomas Rådström från början till slut. Sex sträcksegrar av totalt åtta körda sträckor blev resultatet för Rådstöm i hans Toyota Corolla. Han avslutade dagen i stor stil med en sista seger över Tommi Mäkinen med mer än en sekund inför 12.000-15.000 jublande åskådare i Karlstads hamn.
- Det känns jättebra. Jag har inget emot att starta först imorgon. Det betyder att jag leder rallyt, säger en belåten Rådström.
Tommi Mäkinen ligger nu på andra plats i sin Mitsubishi. Han är 24 sekunder efter svensken efter första dagen, följ av Carlos Sainz på tredje plats, mer än minuten bakom teamkamraten Rådström.
Carlos Sainz var första bil på sträckorna under fredagen, en svår sits eftersom det snöade större delen av dagen. Sainz vann dagens första sträcka, men sedan tog Rådström över.
- Det är snön som bestämmer tiden på sträckorna, kommenterar Sainz.
På fjärde plats ligger finske Marcus Grönholm i en Toyota Celica och knuffar därmed överraskande ner Colin McRae i 555 Subaru till en femteplats.
- Det fanns inget vi kunde göra åt Rådström idag, säger Colin McRae. Men han och Mäkinen kommer att förlora mycket tid i morgon, om det fortsätter snöa. Jag känner ingen panik.
Juha Kankkunen hade problem under morgonen då han förlorade dubbar i däcken på sin Ford Escort. Fredag kväll ligger han på sjätte plats, följd av Didier Auriol, som hade en mardrömsstart på rallyt. Det började brinna i instrumentpanelen efter första sträckan. Han lyckades själv släcka branden, men förlorade mycket tid och fick tidstillägg på två minuter.
En annan förare med problem var Bruno Thiry. Avgassystemet gick sönder på hans Escort och avgaserna läckte in i bilen. Han var yr och kvävdes nästan. Problemet löstes dock vid nästa service och han kände sig nöjd med resten av dagen.
- Men jag har mycket att lära i snön.
Stig-Olov Walfridsson leder i grupp N, 11 sekunder före Kenneth Bäcklund efter första dagen, medan Jörgen Jonasson, i en Seat Ibiza leder SM-klassen F2 med 24 sekunder före Per Svan i Opel Astra efter första dagens totalt 14,7 mil specialsträckor.
Mats Jonsson som kört bra under dagen tappade turbotrycket på en sträcka och förlorade närmare tre minuter.
Klart för start i Svenska RallytStartsträckorna kan bli avgörande
- Specialsträcka 1 och 2 är de absolut svåraste. Sedan har vi en skaplig idé om hur Swedish Rally kommer att gestalta sig, säger 555 Subaru-teamets Colin McRae vid torsdagens inledande presskonferens i Karlstad.
- Jag har aldrig vunnit här, men Svenska har ändå alltid varit ett av mina favoritrallyn. Ska någon annan än en nordbo vinna det här rallyt, så ska det väl vara en skotte.
Fjolårsvinnaren Kenneth Eriksson, 41, gör här sin sista tävling för 555 Subaru-stallet, innan han går över till Hyundai för att köra i F2-klassen resten av säsongen.
- 555 Subaru teamet är fantastiskt, men jag kunde inte nöja mig med att vara testförare, så då var valet enkelt.
Kenneth menar att han möjligen har ett litet övertag i helgen över konkurrenterna.
- Jag är 'född' på de här isiga förhållandena och i kombination med mycket bra däck och ett bra team kan det räcka.
Mitsubishis stjärnskott Richard Burns gör sin första start i Svenska Rallyt, precis som i Monte Carlo för ett par veckor sedan. Hans enda erfarenhet av Swedish Rally är att han skrev noer till Colin McRae för ett par år sedan.
- Swedish Rally är mycket svårt att lära sig. Specialsträckorna här är mycket snabbare än i andra VM-rallyn. Det finns sträckor där man kan åka 4-5 kilometer på 5:ans och 6:ans växel.
Toyota komer med ett mycket starkt team, ny WRC-bil och med förartrion Sainz, Rådström och Auriol i nämnd rangordning.
- Vi har ett mycket gott självförtroende, menar Fordstallets chef Malcolm Wilson efter att ha tagit två andraplatser i Sverige de senaste två åren. Men vi är mycket nöjda om Bruno Thiry kommer bland de fem bästa.
Fords försteförare Juha Kankkunen är den av toppförarna med mest rutin i bagaget. Den senaste segern i Swedish Rally noterade han för hela tolv år sedan, 1986,
Vägarna är alltid ett orosmoment både för teamen och arrangörerna.
- Det här kommer att bli det mest vinterlika rallyt på många år, förklarar tävlingschefen Bertil Klarin. Förhållandena är mycket bättre än förra året. Men det väntas mer snö under lördagen, så det blir hårt arbete att hålla sträckorna i ett bra skick.
ETAPP 1 Fredag 6/2
SS 01 Kl. 09.58
Malta 11.88 kmSS 02 kl. 10.44
Sunnemo 30,87 kmSS 03 kl. 12.12
Hamra 35,42 kmSS 04 kl. 13.12
Vassjön 4,00 kmSS 05 kl. 14.20
Bjälverud 21,58 kmSS 06 kl. 14.56
Mangen 22,09 kmSS 07 kl. 16.47
Långjohanstorp 19,44 kmSS 08 kl. 18.00
Inre Hamn, 02,00 kmETAPP 2 Lördag 7/2
SS 09 kl. 10.03
Sågen 1, 14,76 kmSS 10 kl. 10.51
Fredriksberg, 24,80 kmSS 11 kl. 13.06,
Nyhammar, 27,79 kmSS 12 kl. 15.12
Jutbo, 47,65 kmSS 13 kl. 17.15
Skog, 22,82 kmSS 14 kl. 18.00
Lugnet, 02,00
ETAPP 3 Söndag 8/2
SS 15 kl. 09.00
Rämmen 1, 23,81 kmSS 16 kl. 10.47,
Sågen 2, 14,76 kmSS 17 kl. 11.40
Rämmen 2, 23,81 kmSS 18 kl. 13.20,
Magnstorp, 22,49 kmSS 19 kl. 14.36,
I2, 09,37 km
Nordic Challenge som endast kör första etappen på fredagen startar 15 minuter efter sista VM-bil.
Åtta av de snabbaste förarna kör final på Lugnet Skidstadion under lördagen med start kl. 16, d.v.s. två timmar före första VM-bil.
Rallyt i Radio och TV
Radio City, Karlstad på 105,4 har fullständig täckning av Svenska Rallyt
Sveriges Radio Värmland P4 på 103,5 sänder lokalt tillsammans med Radio Dalarna.
Sveriges TV 1 Torsdag kl. 23.15-23.45 inför Svenska Rallyt.
Fredag TV 1 15.30-16.00 rep. från torsd. TV 1 kl. 22.00-22.30 sammanfattn. etapp 1.
Lördag TV 2 kl.15.00-15.30 rep. från fred. TV 1 kl. 22.45-23.15 sammanfattn. etapp 2.
Söndag TV 1 kl. 15.15-15.å45 rep. från lörd. TV 2 kl. 18.50-19.20 sammanfattn. av etapp 3 och målgång.
Först ut brukar fjolårssegraren vara i Svenska Rallyt, men Kenneth Eriksson fick stå tillbaka för Carlos Sainz som i egenskap av vinnare i Monte Carlo rallyt, är den som kommer att leda rallykaravanen ut ur Karlstad.
Fredagskvällens sista sträcka heter Inre Hamn och körs precis som det låter, i hamnen på isen. Förra året premiärkördes sträckan inför 25.000 åskådare och blev en omedelbar succé. I år är det alltså dags igen.
Nästa riktiga publiksträcka körs på skidstadion i Falun. Där skidtävlingarna avgörs i vanliga fall, ställer rallybilarna upp två och två. Inför tiotusentals åskådare startar bilarna för att avverka sträckan i form av två åttor i strålkastarsken.
Kupolen i Borlänge kommer att vara fylld av de stora VM-teamens servicefordon på lördagen. Där kommer växellådsbyten att ske på en tiondel av den tid som en bilverkstad debiterar för samma jobb. Upplyst och varmt inför en stor och imponerad publik.
Målgången i Inre Hamn i Karlstad kommer att bli en orgie i fotoblixtar och åskådarjubel. Världspressens fotografer kommer att slåss om de fräckaste vinklarna och TV gör sina segerintervjuer. Svenska Rallyt sitter djupt i folksjälen. Trots flera trista vintrar under nittiotalet har rallyt lockat över 300.000 intresserade ut i skogarna varje år. 1998 blir inget undantag. Håller löftena om kyla och snö blir det ännu fler i år.
När anmälningstiden gick ut för Svenska Rallyt, fanns 82 i VM-rallyt och 47 i Nordic Challenge inkl. 14 i Volvo Original
- Vi har aldrig haft ett så starkt startfält, konstaterar Bertil Klarin, nöjd tävlingschef på rallyhögkvarteret i Karlstad. När anmälningstiden gått ut kunde jag konstatera att ungefär 40 % tillhör den seedade världseliten, alltså fler än vid RAC-rallyt, fortsätter han.
Starten går i Karlstad på fredagsmorgonen den 6 februari. Fredagens sträckor körs i Värmland och bilarna återvänder till Karlstad för avslutning inför flera tiotusentals åskådare i Inre Hamn på kvällen. Lördagen ägnas åt Värmland och Dalarna med avslutning på Lugnet i Falun. På söndagen återvänder karavanen till Karlstad för målgång vid tretiden på eftermiddagen.
Hela världseliten invaderade Värmland och Dalarna redan i slutet på januari. Då börjde förberedelserna med däckstester och rekognosering av banan. Rekognoseringen pågick under fyra dagar och där varje ekipage fick köra sträckorna tre gånger. På onsdagen avslutades förberedelserna med en fullfartsträning, s.k. shake down, där de sista detaljerna kunde finslipas. Där gavs även den församlade världspressen en chans att ta pulsen på förarna.Thomas Rådström i en WRC-Corolla
Toyotateamet satsar i år stort i Svenska Rallyt. Förutom segerherren i Monte Carlorallyt, Carlos Sainz är även fransmannen Didier Auriol anmäld. Vår egen Thomas Rådström som var femma ifjol, kommer även han i en av de nya WRC-Corollorna. Det starka teamet kompletteras med snabe finländaren Marcus Grönholm.Kenneths sista chans på länge
Kennet Eriksson fick till slut klart med Subaru för Svenska Rallyt. Nu i veckan har han tecknat ett treårskontrakt med koreanska Hyundai. Så det här blir den sista starten i en WRC-bil på ett par säsonger. Kanske hans sista chans till VM-seger på länge? I Sverige hålls tummarna för Kenneth, men i Subaru-teamet återfinns ytterligare två hungriga kompisar. Både vildhjärnan Colin McRae och asfaltspecialisten Piero Liatti kommer att göra allt för att få en bra start på säsongen. Subaru är sedan tre säsonger regerande mästare i märkes-VM.Giganternas kamp
Fordteamet ställer upp med Juha Kankkunen och belgaren Bruno Thiry. Juha får betraktas som världens mest merittyngde rallyförare för närvarande. Han är fyrdfaldig världsmästare och ända till idag onsdag hade han flest segrar i VM-deltävlingar. När Carlos Sainz vann i Monte Carlo tangerade Carlos Juha Kankkunens notering om 21 segrar. Bruno Thiry har tidigare gjort bra ifrån sig även på snö.Ska Richard Burns skrälla?
Regerande världsmästaren Tommi Mäkinen är nummer ett i Mitsubishis team. Han kommer säkert att ligga i absoluta toppen i Svenska Rallyt. Teamet innehåller dessutom Richard Burns, som bara väntar på att få notera en VM-seger. Han får betraktas som den toppförare som utvecklats mest under de senaste tävlingssäsongerna. Mitsubishi är det enda märket som inte har tagit fram någon WRC-bil ännu, utan tävlar med två modeller i grupp A. Mäkinen kör en Lancer medan Burns kör en Carisma.Jättesatsande SEAT
Det femte märkesteamet är spanska SEAT, som gör en storsatsning på att ta hem segern i F2-klassen för tredje året i rad. Snabbe finländaren Harri Rovanperä får sällskap av spanjoren Oriol Gomez och som svensk förstärkning räknar vi Jörgen Jonasson från Vännäs som i år återfinns i svenska SEAT-teamet.I F2-klassen kommer säkerligen flera svenska förare att hålla sig framme. Förutom Jörgen Jonasson hittar vi bland de anmälda även Per Svan, Opel, Jonas Kruse, Renault och Harry Joki, VW, för att nämna några som gjort bra ifrån sig tidigare i Svenska Rallyt.
Svenska förväntningar
I grupp N förväntar vi oss svenska framgångar. Kenneth Bäcklund och Stig-Olov Walfridsson i likadana Mitsubishi Lancer som får hållas som våra nationella favoriter. På snö och is vill det till mycket för att de sydeuropeiska snabbförarna ska slå våra svenskar.Här är värmlänningarna i Svenska Rallyt
Grupp A/8
Ari Alanen/Arne Johansson, SMK Karlskoga, Nissan Sunny GTI-R
Mats Jonsson/Johnny Johansson, Forshaga MC, Ford Escort Cosworth
Grupp A/7
Jonas Kruse/Per Schlegel, Göteborgs MF, Renault Megane Maxi
Grupp A/6
Peter Blomberg/Christer Thörnberg, Karlstads MC, Opel Corsa GSI
Grupp N/4
Patrik Holmlund/Jukka Valjus, Karlstads MC, Subaru Impreza 555
Kenneth Johansson/Jan Svanström, Karlstads MC, Mitsubishi Lancer Evo 4
Keijo Savolainen/Anders Guldbrandson, Christinehamns MK, Mazda 323 GTX-R
Stig-Olov Walfridsson/Gunnar Barth, MK Ratten, Mitsubishi Lancer Evo 4
Pernilla Walfridsson/Ulrika Mattsson, Ekshärads MS, Mitsubishi Lancer Evo 4
Svenska Rallyt kompletteras med Nordic Challenge
Ett uppskattat inslag i 1998 års arrangemang är möjligheten för ekipage som tävlar i den nationella klassen att få känna på samma vägar som VM-förarna. På fredagen den 6 februari kör alla bilarna en kvaltävling som är totalt 497 km varav 147 km är SS. De tävlande i Nordic Challenge startar 15 minuter efter sista bil i VM-tävlingen. Efter SS8 är det målgång i Karlstad och de åtta bästa plus två reserver går till en final som körs på lördagen på Lugnets Skidstadion i Falun. Där startar två bilar samtidigt på parallella banor, 2 km långa. Finalen avgörs via kvartsfinal (åtta bilar = 4 heat), semifinal (fyra bilar = 2 heat) och final (2 bilar = 1 heat). Segraren kan kvittera ut en check på 10.000 kronor som lön för mödan.
Värmlänningarna i Nordic Challenge
Mats Karlsson/Anders Martinsson, Säffle MC, Volvo 940
Billy Johansson/Stefan Nilsson, Säffle MC, Volvo 240
Anders Rådström/Lars-Ove Larsson, MK Ratten, Volvo 240
Mikael Gustafsson/Vakant, Kils MK Bil, Ford Sierra
Lars-Ove Olsson/Per Wiksten, Forshaga MC, Opel Kadett GSI
Alf-Göran Hagelin/Sune Elofsson, Filipstads MC, Volvo 940
Thomas Blåder/Tommy Magnusson, Filipstads MC, Volvo 240
Tomas Walfridsson/Arne Arvidsson, MK Ratten, VW Golf Mk2
Lars Svartnäs/Hans Lindberg, Filipstads MC, Ford Escort RS 2000
Göran Igelström/Rune Lindgren, Degerfors RC, Volvo 240
Ingvar Nilsson/Anders Östlund, Hällefors MK, Volvo 240
Jörgen Olsson/Kenth Jansson, Kils MK Bil, Volvo 240
Stefan Simonsson/Kermit Karlsson, Säffle MC, Opel Ascona
Ulf Strömberg/Rolf Wiklund, MK Team Westom, Volvo 240
Volvo Original
Morgan Olsson/Tomas Ehn, Kils MK, Volvo 240
Arne Rådström/Tomas Nilsson, MK Ratten, Volvo 244
Carl-Olof Hagberg/Erik Waldenström, Fryksdalens MK, Volvo 240
Tommy Möller/Tommy Andersson, Säffle MC, Volvo 240
Lasse Peistorpet/Björn Peistorpet, Säffle MC, Volvo 242
Folke Karlsson/Hans Berglund, Säffle MC, Volvo 244
Mikael Stridh/Fredrik Rudmalm, Degerfors RC, Volvo 244
Börje Hermansson/Karl-Erik Gustavsson, Årjängs MK, Volvo 244
KORT OM RALLYT
Fredag 8 febr
Start kl 08.30 från Inre Hamn i Karlstad
Uppehåll i Torsby
Super Special Stage Inre Hamn Karlstad ca 18.00
Lördag 7 febr
Start från Karlstad 08.00
Uppehåll Kupolen Borlänge kl. 14.23
Parallell Super Special Stage Falun Lugnet ca 18.00
Mål Borlänge ca 19.46.
Söndag 8 febr
Start från Borlänge kl. 07.00
Mål Karlstad Inre Hamn ca 15.27
Prisutdelning på Rally H Q kl. 20.00
DAGS FÖR SNÖRÖK I VÄRMLAND OCH DALARNA
Den enda årligen återkommande VM-tävlingen på svensk mark närmar sig. Svenska Rallyt körs i början av februari varje år och drar hundratusentals åskådare till skogarna i Värmland och Dalarna. I år startar tävlingen i Karlstad fredagen den 6 och avslutas i Karlstad den 8 februari. 1997 års stora succé arenasträckorna i Karlstad och Falun kommer givetvis att upprepas. 25.000 åskådare fyllde inre Hamn i Karlstad när rallyvärldens fartfantomer visade upp sig på isen. Fjolårets fadäs som kostade arrangörerna mycket pengar kommer dock inte att upprepas. Då visade det sig att man saknade tillstånd att ta betalt. Nu har Karlstad kommun dock beslutat att Svenska Rallyt får ta entré vid sträckan i Inre Hamn.
- Det ger oss en god chans att återställa ekonomin, säger Bertil Klarin, tävlingschefen som fick se förväntade intäkter försvinna. Men så mycket folk hade vi ändå aldrig kalkylerat med, så det var nog lika bra att vi inte försökte ta betalt, då hade det nog blivit kaos, skrattar han ett år senare.
BANDY OCH RALLY
För att kunna ta emot alla intresserade i Inre Hamn har Svenska Rallyt och IF Boltics bandylag tecknat ett samarbetsavtal. Boltic ställer upp med 150 funktionärer för att sköta publikinsläppen. Samtidigt ger det en skön slant till Boltics klubbkassa. Motorklubbarna har sin personal engagerad ute på sträckorna runt Karlstad så samarbetet gynnar alla parter.